جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جانوران" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
باورها و اعتقادات، بخشی از فرهنگ عامه مردم است که باورهای خرافی، طبی، نجومی، باورهای مربوط به جانوران و... را در بر می گیرد. بخش قابل توجهی از آثار شعرا به باورهای مربوط به جانوران اختصاص یافته است. نظامی از این دسته شاعران است که در خمسه وی، این باورها را منعکس نموده است. وی برای زیبا نمودن و جذابیت این باورها، از عناصر صور خیال بهره برده است. از همین رو در این پژوهش باورهای عامیانه جانوران؛ یعنی حیوانات و به همراه عناصر موثر در زیبایی مربوط به تصاویر این جانوران، در خمسه نظامی بررسی می شود. روش کار در این پژوهش توصیفی تحلیلی بر اساس مطالعات کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد که نظامی تحت تاثیر فرهنگ عصر خویش از باورهای مربوط به جانوران آگاهی داشته و بسیاری از حیوانات و پرندگان را دستمایه خلق مضامین متنوع قرار داده است. ضمن اینکه از تشبیه، استعاره، کنایه و تمثیل در زیباتر نمودن این باورها بهره جسته است.
کلید واژگان: باورها و اعتقادات, زیبایی شناسی, جانوران, نظامی گنجوی, خمسهBeliefs and beliefs are a part of people's public culture, which includes superstitions, medical, astronomical beliefs, beliefs related to animals, etc. , and a significant part of poets' works are dedicated to beliefs related to animals. Nezami is one of these poets who has reflected these beliefs in his Panjganj. He has used the elements of fantasy to make these beliefs attractive and beautiful. Therefore, in this research, the folk beliefs of animals; That is, animals and together with the elements effective in the beauty related to the images of these animals, are examined in Khamse Nezami. The working method in this research is descriptive and analytical based on library studies. The results show that under the influence of the culture of his era, Nezami was aware of the beliefs related to animals and used many animals and birds as the basis for creating various themes. In addition, he used simile, metaphor, irony, and allegory to make these beliefs more beautiful
Keywords: Beliefs, Convictions, Aesthetics, Animals, Nezami Ganjavi, Khamse -
عناصر فلکی و جانوران، پدیده هایی هستند که زلالی خوانساری با تکراری گسترده، در شعر خود از آن ها بهره گرفته که هرکدام از آن ها می توانند به تنهایی یا هم زمان، تصویر مرکزی واقع شوند و پیرامون خود، مجموعه ای از تصاویر وابسته به وجود آورند. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وابسته های تصویری عناصر فلکی و جانوران در شعر زلالی خوانساری انجام شد. در این راستا، نخست ابیات مورد نظر به روش کتابخانه ای گردآوری شده و با روش تحلیل کیفی، محتوای متن در سطح بیت بررسی گردیدند و در سه دسته وابسته های تصویری عناصر فلکی، وابسته های تصویری جانوران و وابسته های تصویری مشترک عناصر فلکی و جانوران به عنوان تصاویر مرکزی جای گرفتند. با توجه به یافته های این پژوهش، وابسته های تصویری عناصر فلکی در شعر زلالی خوانساری بر اساس تکراری که در دیوان وی دارند، به ترتیب، رنگ، نمایش سخنوری، توصیف زیبایی، تاثیر بر سرنوشت، قدرت، نور و روشنایی، گفتن از می و متعلقات آن و حرکت چرخشی، وابسته های تصویری جانوران به ترتیب، انعکاس دانایی، توصیف زیبایی، گفتن از می و متعلقات آن، میل به آتش، نمایش کینه و حیله، نمایش تیره روزی، گفتن از سخنوری، توصیف قدرت و رنگ و وابسته های تصویری مشترک میان عناصر فلکی و جانوران به ترتیب، توصیف قدرت ممدوح، رنگ، نور و روشنایی، گفتن از سخنوری، توصیف زیبایی و نمایش چرخش و حرکت هستند. همچنین در تصویرسازی های وی از عناصر فلکی و جانوران، نوآوری هایی دیده می شود.
کلید واژگان: زلالی خوانساری, سبک هندی, عناصر فلکی, جانوران, وابسته تصویریCelestial elements and animals are among the most frequent phenomena in the poetry of Zolāli Khānsāri, each of which can individually represent a central image or together create a set of visual associations in combination. Accordingly, the present study aimed to investigate the visual associations of celestial elements and animals in Zolāli Khānsāri’s poetry. To achieve this, the verses in question were selected using library method and analyzed via qualitative content analysis at the textual and verse levels. The identified visual associations were placed into three categories; visual associations of celestial elements, visual associations of animals, and common visual associations of celestial elements and animals as central images. The visual associations of celestial elements in Zolāli Khānsāri’s poetry, based on their frequency, are the color, the representation of eloquence, the description of beauty, the influence on fate, the power, the light and illumination, talking about wine and its derivatives, and the rotational movement. The visual associations of animals are the reflection of wisdom, the description of beauty, talking about wine and its derivatives, desire for fire, display of malice and deceit, the representation of misery, representation of eloquence, the description of power, and color. The common visual associations of both celestial elements and animals are the description of praiseworthy power, the color, light and illumination, representation of eloquence, the description of beauty, and displaying the rotation and movement. Innovations can also be seen in his imagery of celestial elements and animals.
Keywords: Zolāli Khānsāri, Indian Style, Celestial Elements, Animals, Visual Associations -
جانوران در ادب فارسی همواره نقش پر رنگی داشتهاند و شاعران و نویسندگان در زمانهای گوناگون و بر حسب مقتضیات روزگار به جانوران اشاره کردهاند. فروغ فرخزاد از جانوران همچون بسیاری پدیدههای دیگر بهره گرفته و مطالب خود را بیان کرده است. در اوایل که شخصیت شعری مستقل و خاص وی شکل نگرفته (دفاتر اسیر و دیوار)، تشبیه قدیمی و تکراری شخص (شاعر، عاشق) به مرغ را بسیار ذکر نموده و خود را مرغی اسیر و گرفتار در دام عشق دیده است. بهتدریج و در اثر مطالعات و تجربههای بیشتر، شخصیت شعری فرخزاد شکل میگیرد و در دفترهای شعر بعدی، فروغی دیگر ظاهر میگردد؛ بدین معنی که اندیشه او دگردیسی یافته و من شخصی وی به من اجتماعی و انسانی مبدل شده است. بر همین اساس نگاه او به جانوران تغییر کرده است و جانوران دیگری نیز نظیر مار، کلاغ، موش و...در شعرش مجال بروز یافتهاند. در نوشتار پیشرو با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوه توصیفی - تحلیلی به نشانههای آشکار حضور جانوران در شعر فروغ فرخزاد پرداخته شده است.
کلید واژگان: فروغ فرخزاد, جانوران, تمثیل, نمادAnimals have always played a colorful role in Persian literature, and poets and writers have mentioned animals in different times and according to the requirements of the times. Forough Farrokhzad used animals like many other phenomena and expressed his content. In the beginning, when his independent and special poetic character was not formed (Asir and Divar), he often mentioned the old and repeated simile of a person (poet, lover) to a chicken and he has seen himself as a captive chicken caught in love's trap. Gradually and as a result of more studies and experiences, Farrokhzad's poetic character is formed and another Forough appears in the following poetry notebooks; This means that his thought has been transformed and his personal self has turned into a social and human self. Accordingly, his view of animals has changed, and other animals such as snakes, crows, mice, etc. have appeared in his poetry. In this article, the obvious signs of the presence of animals in Forough Farrokhzad's poetry have been discussed using library sources and in a descriptive-analytical way.
Keywords: Forough Farrokhzad, animals, allegory, symbol -
نمادها اغلب از طبیعت، آیین های ملی و اساطیری و دین و مذهب سرچشمه می گیرند و یکی از شیوه های ارتباط و انتقال مفاهیم اند. در ادبیات فارسی از نام انواع جانوران در موارد متعدد و در معانی متنوع استفاده شده است. جانورانی که نامشان گاه در معنای واقعی و گاه در معنای غیرواقعی و نمادین به کار رفته است. در پژوهش حاضر به بررسی نمادین چارپایان و پرندگان در کتاب نگارستان جوینی پرداخته شده و از جهت معنای نمادین و معنای واقعی دسته بندی شده، سپس بسامد هر مورد نیز آورده شده است. نگارستان معین الدین جوینی کتابی است که به تقلید از گلستان سعدی در قرن هشتم نوشته شده است. روش تحقیق بر پایه مبانی نظری و به شیوه توصیفی تحلیلی است و ابزار تحقیق، کتاب و کتابخانه و منابع اطلاعاتی در این زمینه بوده است. هدف از نگارش تحقیق این بوده که جانوران در نگارستان معین الدین جوینی در چه مفاهیم نمادینی به کار رفته اند و بسامد هرکدام را مشخص کند. نتیجه پژوهش نشان می دهد جوینی در کتاب نگارستان به ترتیب فراوانی از حیوانات و پرندگان، در مفهوم نمادین و مفهوم حقیقی استفاده کرده است. تعداد کاربرد مفاهیم حقیقی در همه گونه ها بیشتر از مفاهیم نمادین است.کلید واژگان: جانوران, نماد, نگارستان, معین الدین جوینیSymbols often originates from nature, national and mythological rituals, and religion and are one of the methods of communicating and conveying meanings. The words in addition of its true meaning, evoke multiple and even contradictory meanings and images that to be aroused different emotional reactions and feelings in the reader. In Persian literature, from the names of all kinds of animals have been used in various cases and in different meanings. Animals whose names are sometimes be applied in the real sense and sometimes in the unreal and symbolic sense. In this research, the symbolic study of animals is discussed in the book of Jovayni's Negarestan. Animals have been divided from the direction of symbolic meaning and real meaning, and the frequency of each item is also provided. Moin al-ddin Jovayni's Negareatan is a book written in imitation of Saadi's Golestan. The study method is based on theoretical principles and descriptive-analytical method and research tools, has been books and Information and library resources in this area. In compiling the desired contents due to the multiplicity and diversity of different species of animals, they are divided into four groups: ((livestock)), ((birds)), ((insects and vermin)); and ((aquatic)) and has been brought explanations and documents on their symbolic concepts in each group. The aim of writing the research was to find out what symbolic meanings the animals in Moin al-ddin Jovayni's Negarestan were used and to determine the frequency of each. The result of this study reveals that Jovayni has used in respectively from animals, birds, insects and vermin and aquatic animals in the symbolic and real meanings. The amounts of application of real concepts is more in all kinds, and in insects and vermin, symbolic meanings and real concepts are almost equal.Keywords: animals, symbol, Negarestan, Moin al-ddin Jovayni
-
موجودات زنده فرصت هایی را برای جلب علاقه دانش آموزان و ایجاد تجربیات آموزشی متنوع فراهم می کنند. در این میان، مراقبت انسانی و رفتار با حیوانات می تواند یکی از مهم ترین جنبه های آموزش زیست شناسی باشد که طیف وسیعی از دستورالعمل های مشاهده ای و آزمایشی را دربر می-گیرد؛ درعین حال دانش آموزان را برای ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با زیست شناسی و پزشکی، تشویق و آماده کند. مطالعات خارج از کلاس مانند سپردن مسیولیت نگهداری و مراقبت از حیوانات در خانه و بازدید از پارک های جانورشناسی نیز فرصتی را برای آموزش اصول رفتاری، ریخت شناسی، اکولوژیکی و تکاملی جانوران فراهم می کند که لزوما در کتاب های درسی یافت نمی شوند، اما می توانند محتوای کتاب ها را تقویت کنند و درعین حال تشویق به مطالعه بیشتر و تامل متفکرانه شوند. در این مطالعه مروری که با استفاده از مقالات سایت های گوگل اسکولار ، پاب مد و ساینس دایرکت ؛ در محدوده زمانی 1980 تا 2021 و کلیدواژه های آموزش زیست شناسی، جانوران، آزمایش و اخلاق انجام شد. هدف مقاله حاضر این است که علاوه بر معرفی مزایای استفاده از حیوانات در آموزش زیست شناسی، ملاحظات اخلاقی مربوط به آزمایش بر روی حیوانات زنده و پرورش افراد آگاه و سالمی که برای موجودات زنده ارزش و احترام قایل هستند، موردنقد و بررسی قرار گیرد.کلید واژگان: آموزش زیست شناسی, جانوران, آزمایش, اخلاقOrganisms provide opportunities to engage students and create diverse learning experiences. Among these, human care and treatment of animals can be one of the most important aspects of biology education, which includes a wide range of observational and experimental guidelines; At the same time, encourage and prepare students to continue their studies in biology and medicine. Extracurricular studies such as taking care of animals at home and visiting zoological parks also provide an opportunity to teach animal behavioral, morphological, ecological, and evolutionary principles that are not necessarily found in textbooks but can enhance the content of the books. And at the same time encourage further study and thoughtful reflection. The present review study uses articles from Google Scholar, PubMed, and Science Direct; between 1980 and 2021, and the keywords education of biology, animals, experiments, and ethics. The purpose of this article is to introduce, in addition to introducing the benefits of using animals in biology education, the ethical considerations of experimenting on living animals and raising conscious and healthy individuals who value and respect living organisms.Keywords: Biology Education, animals, experiments, ethics
-
طبیعت و بخش های مختلف زیست بوم به علت بی توجهی انسان، به سرعت در حال تخریب و نابودی هستند و پژوهش ها در راستای ارزش نهادن به جانوران و حفظ حقوق آنان ضروری است. اخلاق محیط زیست از شاخه های مهم بحث حفاظت از محیط زیست است و هدف از این تحقیق، ارایه رویکرد اخلاقی صوفیان در احترام و ارزش نهادن به حیوانات است تا به عنوان الگوی اخلاقی عملی، قابل طرح و کاربرد باشد. در شرح حال صوفیان، تذکره های عرفانی و آثار و روایات عرفانی نوشته ها و حکایات بسیاری از سیره قولی و فعلی آنان در شفقت، ارزش گذاری و علاقه مندی به جانوران مشاهده می شود، که نشان از علاقه و احترام ژرف صوفیان نسبت به جانوران است. دوستداری و ارزش نهادن به جانوران در این مقاله شامل چند عنوان اصلی می شود که به آن پرداخته شده است: همنشینی با جانوران اهلی و غیراهلی، پندگیری از جانوران، اجتناب از آزار جانوران و ترک گوشت خواری، الفت و شفقت با جانوران، موانست و خدمت جانوران به عارفان، گفتار و نصایح عارفان در تکریم جانوران، گفتار عارفان در باب رعایت حقوق جانوران، اثر ایجابی نیکی و ستم به جانوران و اثر سلبی نیکی و ستم به جانوران. روش انجام این تحقیق کتابخانه ای است و توصیف و تحلیل داده های جمع آوری شده نشان می دهد که صوفیان جزء گروه خاصی از دینداران بوده اند که از دیرباز در رفتار اخلاقی خود، به حیوانات علاقه ویژه ای داشته و به حقوق آن ها احترام گذاشته و ارزش ذاتی برای آنان قایل بوده اند.
کلید واژگان: اخلاق, جانوران, شفقت, صوفیان, صحرا, سگ, آهو -
نشریه تاریخ، پیاپی 59 (زمستان 1399)، صص 101 -125
در این تحقیق چگونگی تاثیرگذاری اسطوره خورشید بر جانوران مرتبط با این اسطوره در دوره ایران باستان مورد بررسی قرار می گیرد. سوال اساسی که در این خصوص مطرح و مورد بررسی قرار گرفته این است که تاثیر گذاری اسطوره خورشید بر جانوران مرتبط با این اسطوره چگونه بوده و چه عواملی در این امر دخیل بوده است ؟ این تحقیق تاریخی و روش گرد آوری مطالب کتابخانه ای بوده و شیوه ی تدوین و نگارش مقاله توصیفی - تحلیلی بوده است . نتایج تحقیق حاکی ست که اسطوره خورشید، نمادی از سلطنت بوده و جانوران مرتبط با این اسطوره نیز نشان دهنده همین امر بوده که قدرت و سلطنت و پیروزی روشنی بر تاریکی و نور و زندگی، بن مایه خورشیدی بودن جانوران را حکایت می کند که در کنار مذاهب مختلف ایران باستان در تعیین اثرگذاری اسطوره خورشید در قبال جانوران خورشیدی و سلطنتی نقش مهمی را ایفا می کند.
کلید واژگان: اسطوره, خورشید, تمدن, جانوران, سلطنتJournal of History, Volume:15 Issue: 59, 2021, PP 101 -125In this research,how the myth of the sun affects the animals related to this myth in the period of ancient iran is investigated.The main question that has been raised and studied in this regard is how the myth of the sun has affected the animals related to this myth and what factors have been involved in this matter?This article is a historical research and the method of collecting data is library and the method of compiling and writing is a descriptive-analytical.The results show that the myth of the sun is a symbol of the sun is a symbol of kingship and the animals associated whit this myth also show that power and kingship and a clear victory over darkneaa and light and life is the basis of the sun,which along with different religions of ancient iran.It plays an important role in determining the effect of the myth of the sun on solar and royal animals.
Keywords: Myth, sun, Civilization, animals, Kingdom -
خاقانی شاعری است که تمایل زیادی به تصویر سازی دارد. برای این کار از طیف گسترده ای از عناصر مادی و انتزاعی بهره برده است. یکی از عناصری که کاربرد زیادی درساخت تصاویر قصاید وی دارد،گونه های مختلف جانوران است. دراین تحقیق که به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، جایگاه جانوران در قصاید خاقانی،بررسی شده است. بایدگفت وی در مجموع بر اساس کاربرد86 نوع مختلف ازجانوران،1177تصویرارایه کرده است. دراین میان به ترتیب بسامد، مرغ به طور مطلق، اسب، سگ، شیر و مار بیشترین کاربرد را داشته اند. استفاده شاعراز تصویر جانوران قالبی ومتعارف نیست، بلکه گاه درباره حیواناتی از جمله شیر،سگ و فیل، اوصاف تازه و غیرمتعارفی درنظرگرفته که تاحدود زیادی سبب برجستگی مضامین اشعارش شده است. سوال اصلی تحقیق، بررسی ارتباط تصویر جانوران با عواطف، روحیات و باورهای شاعر است.
کلید واژگان: خاقانی, جانوران, تصویر, روحیات, باورهاAs a poet, Khaghani had a great desire for illustration, and in this regard, he has used a wide range of concrete and abstract elements. One of these widely used elements in constructing images of his odes includes using different animal species. In this analytical study, the position of animals in Khaghani's odes was investigated. Noteworthy that in general, he has provided 1,177 images based on the descriptive- functional form of 86 different animal species. Among them, in terms of frequency, the chicken, the horse, the dog, the lion, and the snake were respectively the most used animals. The poet's use of animal images is not in conventional and prefabricated. In fact, at times, the poet has provided so fresh and weird descriptions of animals like the lion, the dog, and the elephant that have greatly enhanced the themes of his poems. The main question of the research is to examine the relationship between the image of animals and the poet's emotions, moods and beliefs.
Keywords: khaghani Animal Image -
اژدها موجودی افسانه ای و عجیب که تقریبا به شکل سوسمار و یا مار غول پیکر تصویر شده و در تمامی اساطیر جهان نقش پررنگی دارد. این موجود اساطیری در فرهنگ تمام ملل به جز چین، نماد پلیدی و ناپاکی است که از دهانش آتش بیرون می جهد و دشمن انسان و موجودات دیگر است، و قصد دارد که انسان را از بین ببرد و جهان را نابود کند و در این نقش جنبه اهریمنی و دیوخویی آن بیش تر نمایان می شود. بر همین اساس، در افسانه ها و اساطیر جهان، قهرمانان و پهلوانان پیوسته با این حیوان بدسرشت، در نبرد هستند تا جهان را از وجود آن پاک کنند. حاصل پژوهش نشان می دهد که این حیوان بدسرشت و اهریمنی، نه تنها با قهرمانان نبرد می کند، بلکه با موجودات و جانوران دیگر هم رابطه خوبی ندارد و شواهد و تصاویر به جا مانده از گذشته حکایت از آن دارد که با حیوانات افسانه ای دیگر نظیر سیمرغ و شیر هم در حال نبرد بوده است. در تصاویر به جا مانده، حتی نبرد دو اژدها نیز دیده شده است.
کلید واژگان: نبرد اژدها, اساطیر, جانوران, سیمرغ, نمادDragon is a mythical and strange creature that is depicted almost in the form of a lizard or a giant snake and has a prominent role in all the myths of the world. This mythical creature in the culture of all nations except China, is a symbol of filth and impurity that spews fire out of its mouth and it is the enemy of man and other creatures, and intends to destroy man and the world and in this role, Its demonic aspect becomes more apparent. Accordingly, in the myths and legends of the world, heroes are constantly in battle with this ugly animal to rid the world of its existence.Research shows that this ugly and demonic animal not only fights with heroes, but also does not have a good relationship with other creatures and animals, and evidence and images remained from the past indicate that it has also been fighting with other mythical animals such as Simorgh and Loin. In the remained images, even the battle of the two dragons has been seen.
Keywords: Dragon Battle, Mythology, Animals, Simorgh, Symbol -
مقاله حاضر به بررسی و مقایسه مولکول های معنایی نام 35 جانور در بوشهر و 35 جانور در شهرکرد بر اساس رویکرد معنایی- شناختی هسییه (2006) می پردازد. داده های پژوهش از پاسخ 100 گویشور بوشهری و 100 گویشور شهرکردی و بررسی منابع نوشتاری هم چون کتاب های ضرب المثل، شعر، داستان و مانند آن به دست آمد. در این پژوهش ابتدا نام های پرکاربرد در گفتار روزمره از میان نام جانوران بومی استخراج شد، سپس پرسش هایی در قالب پرسشنامه از گویشوران اصیل و بومی هر منطقه درباره جانوران پرسیده شد. از طریق تحلیل داده های پرسشنامه برای هر جانور یک یا چند مولکول معنایی به دست آمد. سپس برای هر مولکول معنایی به تفکیک نام جانور و منطقه، استعاره های زیربنایی متناسب شناسایی شد. رفتار و عادت، ظاهر، هوش، غذا و عادت غذاخوردن، کاربرد، ویژگی های برجسته، معنای متداعی و معنای قراردادی از جمله استعاره های زیربنایی برای طبقه بندی مولکول های معنایی جانوران می باشند. نتایج پژوهش نشان می دهد که استعاره زیربنایی «رفتار و عادت» در دو منطقه بیش ترین کاربرد را در توصیف مولکول های معنایی جانوران دارد.
کلید واژگان: استعاره های زیربنایی, فرازبان معنایی طبیعی, جانوران, معناشناسی شناختی, مولکول های معناییThe present paper examines the semantic molecules of 35 animal names in Bushehr and 35 animal names in Shahrekord based on Hsieh's semantic-cognitive approach (2006). The research data was obtained from the responses of 100 Bushehri speakers and 100 Shehrekordi speakers and the study of written sources such as proverb books, poetry, stories and the like. In this research, frequently used animal names in the everyday speech of the two areas were extracted, then questions were asked in the form of a questionnaire from the native speakers of each region about the animals. By analyzing the data of the questionnaire, one or more semantic molecules were obtained for each animal. Then, for each semantic molecule, the corresponding basic metaphors were identified. Behavior and habit, appearance, intelligence, food and eating habits, usage, outstanding features, connotative meaning and contractual meaning are among the metaphors for classification of the semantic molecules of the animals. The results of the research show that the metaphor of habit and behavioral metaphor in the two regions has the highest frequency for describing the semantic molecules of the animals.
Keywords: animals, Basic metaphors, Natural semantic metalanguage, Cognitive Semantics, Semantic molecules -
از مسایل مهمی که پیش روی دانش فقه قرار دارد و فقهای شیعه از آن گریزی ندارند و از چالش های بزرگ جهانی روزگار ما شمرده می شود، معضلات در زمینه جانوران است. فقه شیعه، به عنوان دانش فراگیر میان دانش های اسلامی و با توجه به ویژگی هایی که از آن برخوردار است، پاسخ گوی این معضلات می باشد. نوشتار حاضر در پی بررسی منابع فقهی، راهبردها و راهکارهایی را برای رفع معضلات در زمینه جانوران ارایه نموده است. بر این اساس، با نگاهی به متون فقه اسلامی، به خوبی درمی یابیم که راهبرد فقه اسلامی در زمینه حیوانات، حمایت از حقوق حیوانات است. در کنار این راهبرد، راهکارها و آموزه های خاص در مورد جانوران موجود است که به تفصیل بحث خواهد شد.
کلید واژگان: فقه, راهبرد, راهکار, قواعد فقهی, جانوران, حقوق حیوانات و احکامAmong the important issues facing Islamic jurisprudence and Shia jurists unavoidably and which are considered to be one of the big global challenges of the modern time are the problems pertaining to animals. Shia jurisprudence being a comprehensive field of Islamic sciences and bearing great features and unique aspects addresses these challenges in a befitting way. The present article having gone through Islamic jurisprudential sources presents strategies and solutions to problems concerning animals and beasts. Thus, by taking a look at Islamic jurisprudential texts, we come to the conclusion that the jurisprudential strategy is the protection of animal rights. In addition, there are special solutions and teachings about animals which have been discussed in detail
Keywords: jurisprudence, strategy, solution, jurisprudential rules, animals, animal rights, Islamic law -
یکی از معروف ترین تمثیل ها، تمثیل حیوانی است که فرنگیان به آن فابل می گویند و آن را یکی از انواع ادبی می دانند، در فابل قهرمانان حکایت جانوران اند که هر کدام نمایند طبقه ای از مردم جامعه هستند. کتاب مرزبان نامه از شاهکارهای نثر مصنوع از زبان حیوانات و به تقلید از کلیله و دمنه نوشته شده است. مولف کتاب هنرمندانه و با دید وسیع اجتماعی و فرهنگی، توانسته است از قهرمانان داستان ها که همان جانوران هستند، به عنوان ابزاری مناسب برای طرح عقاید خود بهره ببرد. با تامل در داستان ها به نظر می رسد مسائل اخلاقی بسیار حکیمانه و پند آموز بیان شده اند و هیچ نکته منفی که حاوی پیامدهای بد اخلاقی باشد، دیده نمی شود.کلید واژگان: تمثیل های نمادین, جانوران, مرزبان نامه, مسائل اخلاقیJournal Of Research Allegory in Persian Language and Literature, Volume:7 Issue: 25, 2015, PP 127 -140one of the best parables٫ parable animal analogy is that Europeans to the fable locally and it is one of the literary species٫the fable are heroes is animal ssuggests that each represent a chass of people in society. Marzban name book of artifact prose master pieces of animal language and imitation of Kalila and demne written. Artistic author book٫and with wide viewing social and cultural٫he has can the heroes of the store are the same animals٫as a suitable tool for the benefit of their opinione. Reflecting on the stories seem very wise and instructive ethical issues are presented. The here is no negative point which is irritable consequences٫ can not be seem.Keywords: symbolic all gories, Animals, Marzbanname, moralissues
-
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، پیاپی 24 (زمستان 1393)، صص 173 -204یکی از جلوه های دل انگیز و پر شور مثنوی، انعکاس خلق و خوی انسانی است که معمولا در قالب حکایات و تمثیلات نمادین و با نقش آفرینی موجودات و پدیده های غیر انسانی متجلی شده است. مولانا در این تمثیلات در پی آن است که با نگاهی نقادانه به جهان طبیعت و عالم معنا، برای تعمیق و تبیین آموزه های عرفانی و تعالیم آموزه های اخلاقی، از هر عنصر و شگردی بهره بگیرد، تا چراغی فرا راه سالکان حقیقت و جویندگان راه سعادت بیفروزد و آنان را به سر منزل مقصود هدایت کند. از جمله هنرنمایی های مولوی در این زمینه، بهره گیری اخلاقی و عرفانی از شخصیت ها و تمثیلات جانوری است. که در این مقاله بعد از مقدمه، به اختصار به نمونه هایی از فضایل و رذایل اخلاقی که در حکایت های جانور محور مثنوی به آن ها اشاره شده، پرداخته می شود.
کلید واژگان: جانوران, خلق و خوی انسانی, مثنوی مولوی, فضیلت ها و رذیلت هاOne of the most important aspects of Masnavi is the reflection of human temperament which is usually manifested in the form of symbolic allegories and the role played by the non human creatures. Through a critical perspective into the world of nature and knowledge and in order to preach moral principals، Molana focuses on using of every possible element and ways to illuminate the ways of truth seeker mystics. Molavi has used characters and animal allegories in promoting the aforementioned morals. This aspect of Masnavi is what the author intends to clarify in this article.Keywords: Animals, human temperament, Molavi's Masnavi, Virtues, Vileness -
سطوره از خانواده ی روایتهایی است که هستی را آنگونه که بشر روزگار باستان دریافت میکرده است، به نمایش می گذارد و چنین وامینماید که حقایقی ازلی با اعتبار ابدی را در خود دارد. از گونه های بسیار مهم اسطوره، اسطوره ی آغاز است که سرآغازها را آنگونه که بشر روزگاران باستان بدان باور داشته است، روایت می- کند. در این مقاله، به بررسی سرآغاز جانوران از دریچه ی باورهای اساطیری ایرانیان باستان پرداخته ایم. در چنین پژوهشی نباید از یاد برد که بیشتر نزدیک به همهی متون ایرانی باستان و میانه مفقود شده اند، اما محتوای برخی از آنها به طور کامل یا ناقص و به طرق گوناگونی چون ترجمه، تلخیص، اقتباس، ردیه نویسی، در متون دورهی اسالمی برجای مانده است. برخی از این متون، سخت مغشوشاند، اما برخی دیگر از قبیل سنی ملوک الارض و الانبیاء اثر حمزه اصفهانی و زین االخبار اثر گردیزی دقتی شگفت دارند، آنگونه که پارهای از این دو منبع، یادآور اوستا، وداها و منابع یونانی باستان است.
کلید واژگان: اسطوره, ایران باستان, جانوران, متون تاریخی -
مثنوی به سبب ساختار داستانی اش، همواره مورد توجه بوده است. شاید شخصیت پردازی های مبتنی بر عناصر داستانی، این اثر بی بدیل عرفانی را به یک شاهکار ادبی تبدیل کرده است؛ چراکه پرداختن به نقش آفرینی پدیده های غیر انسانی، خصوصا شخصیت های جانوری و شناسایی کارکردهای مثبت یا منفی و رمز گشایی از آن ها، به ما در درک مفاهیم پیچیده مثنوی کمک شایانی می کند. بنابراین داستان های مثنوی فقط وسیله ای در خدمت تفهیم و شرح مفاهیم انتزاعی و عرفانی یا اخلاقی نیستند، بلکه این داستان ها با ساختار ویژه مبتنی بر عناصر داستانی حیطه های «معرفت شناسی»، «انسان شناسی»، و «هستی شناسی» را نیز دربر دارند.
در این مقاله، سعی شده است به تحلیل و بررسی داستان های مبتنی بر شخصیت های جانوری در مثنوی، مطابق با معیارهای منتقدان ادبی معاصر درباره عناصر داستانی، پرداخته شود تا معلوم شود که مولوی، با وجود فاصله زمانی بسیار با عصر ما، به رعایت و کاربست بسیاری از عناصر داستانی مثل شخصیت پردازی، طرح (پیرنگ)، نوع داستان، گفت وگو، درون مایه، و شیوه روایت پای بند بوده است.
کلید واژگان: مولوی, مثنوی, عناصر داستانی, جانوران, شخصیت هاDue to its narrative structure، Mathnavi has always been at the center of attention. Probably the characterizations based on fictional elements have turned this unique mystical work to a literary masterpiece، since the role-playing of non-human phenomena، especially animal characters، as well as decoding them and identifying their positive or negative functions greatly help us in understanding the complicated concepts of Mathnavi. Therefore، the stories of Mathnavi not only serve as a means for explaining the abstract، mystical، or ethical concepts، but also، due to their particular structure based on fictional elements، contain the ‘epistemological’، ‘anthropological’، and ‘anthological’ domains. The present paper aims to study the Mathnavi stories which are based on animal characters in terms of the standards used by the contemporary literary critics. The results showed that Molavi، in spite of his long temporal distance with us، was committed to using many fictional elements such as characterization، plot، type of story، dialogue، theme and type of narration.Keywords: Molavi, Mathnavi, fictional elements, animals, characters -
نماد یا «رمز» یکی از ابزارهایی است که در آثار شاعران و نویسندگان پس از قرن چهارم- بخصوص در اشعار صوفیانه- تا دوره ی معاصر جایگاه ویژه ای یافته است. در میان شاعران معاصر مهدی اخوان ثالث به عنوان یک شاعر متعهد از رمز و نماد در شعر خود بهره جسته است و به دلیل وجود استبداد و خفقان، رمز و نماد در این نوع شعرها، پیچیده تر می شود. وی از زبان حیوانات مانند اسب، گرگ، جغد و... و از گیاهان مانند درخت سدر، ناژو و... برای القای مفاهیم ذهنی خود، مدد جسته است.
کلید واژگان: اخوان, شعر, نماد, جانوران, گیاهانSymbol or code is one of the tools that has gained a special status in the works of post- fourth-century poets and authors, especially in mystic works. Of contemporary poets, Mehdi Akhavan Saless, who is regarded to be a committed poet, has used symbols and codes in his poetry. Dictatorship and suppression cause the symbols and codes in such poems to get complicated. To suggest his mental concepts, he personifies animals like horses, wolves, owls, … and plants such as cedars and conifers.Keywords: Akhavan, poetry, symbol, animals, plants -
این مقاله، تحلیل نشانه شناسانه تعدادی از نمادهای جانوران در شعر صائب تبریزی و بیدل دهلوی، دو شاعر برجسته سبک هندی است. هدف اصلی از این بررسی، نمایش چگونگی کارکرد نمادهای جانوران در ساختار زبان شاعرانه است. این نمادها به شکل بن مایه های اصلی، در دوره های مختلف و در آثار ادبی تکرار می شوند و با توجه به مقتضای حال، محور دلالتی آنها را گسترش می دهند. پایه تحلیلی این بررسی به طور عمده، بر موقعیت نمادین این نشانه ها در شعر بنا شده است و ضمن تحلیل کارکرد و نقش این نشانه های نمادین در گسترش دامنه معنایی اشعار مورد نظر، نوعی طبقه بندی صوری بر اساس پیش فرض های دلالتی نقش این جانوران در حافظه اجتماعی و ذهنیت راوی این سروده ها در نظر گرفته شده است.
کلید واژگان: بیدل, صائب, نماد, جانورانThe present article is a semiotic analysis of some animal symbols in poetry of Saib and Bidel, two prominent poets of ‘Indian poetic style’. Its main objective is to show how the symbols function in the structure of poetic language. Such symbols have repeatedly been used as motives in literary works in all history of literature, and accordingly caused shifts in their signification paradigms. The analysis is mainly aims at symbolic status of the signs, and the role they play in expansion of the semantic domain of the poems; it ends in formal classification of the symbols based on their possible significances in both communal mind and the poet’s mind. -
مجله مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، پیاپی 47 (زمستان 1385)، صص 171 -189شعر صائب سرشار از تصویرهای شاعرانه متنوع و رنگارنگ است. تصویر(خیال)، «در حقیقت مجموعه امکانات بیان هنری است که در شعر مطرح است و زمینه اصلی آن را انواع تشبیه، استعاره، اسناد مجازی و رمز و گونه های مختلف ارایه تصاویر ذهنی می سازد».
صائب تصویرهای شاعرانه را بیشتر در خدمت القای عاطفه یا معنی قرار داده است. یکی از انواع تصاویر شاعرانه تشبیه است. تشبیه در انواع و اقسام مختلف در کلام مطرح می شود و از جهات گوناگون قابل بررسی است، از جمله از لحاظ طرفین، ساختمان، وجه شبه، شکل و فواید تشبیه. از لحاظ موضوعی نیز می توان تشبیه های یک شاعر را طبقه بندی کرد. در این نوشتار هدف بر این است تا تشبیه های شعر صائب از لحاظ موضوعی بررسی شود تا ببینیم صائب از چه نوع عناصری و چگونه و به چه هدفی در خلق تشبیه های خود بهره برده است.
کلید واژگان: عناصر تشبیه مانند: پدیده ها, اشیا و محسوسات روزمره, طبیعت, جانوران, انسان
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.