به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دیوان شعر » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • گلشاد پورمحمود، شهریار حسن زاده *، مجتبی صفرعلیزاده
    زمینه و هدف

    آثار مکتوب هر ملتی، یکی از پربهاترین میراثهای ملی و فرهنگی همان ملت است؛ بنابراین معرفی و تصحیح آنها در واقع ارج نهادن به هویت ملی است و آن چیزی است که اعتبار و عظمت فرهنگی ملت ما در گرو آن است. یکی از این نسخ، نسخه خطی دیوان ملامحمد خاکی سلیمانیه شاعر کردزبان سده سیزدهم هجری قمری است. هدف از این پژوهش، معرفی این نسخه خطی و بررسی ویژگیهای سبک شناسانه آن از سه منظر زبانی، ادبی و فکری است.

    روش مطالعه

    این پژوهش بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است. شیوه تصحیح به شیوه انتقادی است که بر اساس آن چند نسخه مقابله و مطابقه میشوند.

    یافته ها

    زبان شعر خاکی ساده و روان است و پیچیدگی ندارد. او از انواع جناس و تکرار برای زیبایی شعرش بهره برده است. خاکی به صور خیال توجه داشته و میتوان تشبیه را برجسته ترین صور خیال در شعر او دانست. شاعر در کنار آفرینش ابیاتی که متضمن عشق در سطح زمینی و آسمانی است به بیان مسایل مذهبی، عرفانی، تعلیمی، انتقادی، مدحی و... نیز پرداخته است.

    نتیجه گیری

    احاطه خاکی به زبان فارسی و عربی و اشتمالش به زیورهای لفظی و معنوی از وجوه امتیاز شعر او محسوب میشود. از اوزان پرکاربرد در دیوان او، بیشترین بسامد متعلق به بحرهای رمل و هزج است. در سطح ادبی تشبیه، استعاره و تلمیح خودنمایی میکند. ستایش باری تعالی و ذکر توحید، نعت پیامبر اکرم (ص)، پند و اندرز، برتری عشق بر عقل، و اصطلاحات عرفانی همچون فنا و بقا ساختار فکری این دیوان را تشکیل میدهند.

    کلید واژگان: ملا محمدخاکی سلیمانیه ای, دیوان شعر, سبک شناسی, سده سیزدهم}
    G. Pourmahmoud, Sh. Hassanzadeh*, M. Safar Alizadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The written works of any nation are one of the most valuable national and cultural heritages of that nation. Therefore, introducing and correcting them is actually honoring the national identity and that is what the credibility and cultural greatness of our nation depends on. One of these manuscripts is the manuscript of Divan Mulla Mohammad Khaki Soleimanieh. The purpose of this research is to introduce this manuscript and examine its stylistic features from three perspectives: linguistic, literary and intellectual.

    METHODOLOGY

    This research was done based on library studies and descriptive-analytical method. The method of correction is a critical method based on which several versions are compared and compared.

    FINDINGS

    The language of Khaki's poetry is simple and fluent and has no complexity. He has used all kinds of puns and repetitions for the beauty of his poetry. Khaki pays attention to imaginary forms and simile can be considered the most prominent imaginary forms in his poetry. In addition to creating verses that include love on the earthly and heavenly levels, the poet has also expressed religious, mystical, educational, critical, praise, etc. issues.

    CONCLUSION

    Covering the ground in Persian and Arabic language and including verbal and spiritual ornaments is one of the advantages of his poetry. Among the commonly used weights in his court, the most frequent ones belong to Ramal and Hazaj. At the literary level, simile, metaphor and allusion stand out. The praise of the Almighty and the mention of monotheism, the saying of the Holy Prophet (PBUH), advice and admonitions, the superiority of love over reason, and mystical terms such as death and survival form the intellectual structure of this divan.

    Keywords: Mullah Mohammad KhakiSoleimanieh, Divan of poems, stylistics.13th century}
  • پروانه بادینلو، عبدالرضا مدرس زاده *، اصغر دادبه
    زمینه و هدف

    محمد بن یوسف اهلی شیرازی از شاعران قرن نهم و دهم هجری قمری است که شعر او با سبک عراقی همانندی دارد. او قطعا از شاعران شیعی مذهب است که بارها در اشعارش به مدح و منقبت ایمه اطهار پرداخته است. بررسی سبک شناسانه شعر او بعنوان شاعری در پایان دوره سبک عراقی و آغاز سبک هندی، از نظر ادبی دارای اهمیت است. در این راستا هدف این پژوهش واکاوی شعر او در سه سطح زبانی، ادبی و فکری است.

    روش مطالعه

    در این پژوهش با استفاده از روش گردآوری اطلاعات «کتابخانه ای»، ابتدا دیوان اشعار اهلی شیرازی بدقت مطالعه شده و شواهد و نمونه های مناسب و موردنظر که شاخصه های سبکی شعر او را در سه سطح زبانی، ادبی، و فکری نشان میدهند، یادداشت شده است. در ادامه براساس روش توصیفی-تحلیلی، این شواهد مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است. لازم به ذکر است نسخه دیوان اهلی شیرازی به تصحیح حامد ربانی (1344) در این پژوهش اساس قرار گرفته است.

    یافته ها

    زبان شعری اهلی شیرازی ساده و روان است و ویژگیهای زبان کهن فارسی بندرت در آن دیده میشود. همچنین از کلمات عربی ثقیل و غیررایج در زبان فارسی، در شعر اهلی خبری نیست. از نظر ادبی نیز تشبیه بویژه تشبیه مفصل، تشبیه بلیغ و تشبیه تفضیل به ترتیب پربسامدترین فنون بلاغی در کلام اوست. در بخش صنایع لفظی نیز انواع جناس و واج آرایی در صدر قرار دارند. دیگر ویژگی شعر اهلی در لایه ادبی، تنوع بکارگیری فنون بلاغی است. همچنین «عشق» اصلیترین بنمایه او بویژه در غزلیات است. گاه نیز مضامین عرفان قلندری در اشعار او دیده میشود که بسامد قابل توجهی ندارد، اما گویای بعدی دیگر از شخصیت و اندیشه های اوست. او در رباعیاتش به اندیشه خیامی نزدیک شده و به کوتاهی دنیا، اغتنام فرصت و شادباشی تاکید میورزد. یکی از وجوه مهم دیگر شعر اهلی، پرداختن به مضامین شیعی و مدح و منقبت امامان شیعه یا سرودن مرثیه برای آنها بویژه در سوگ امام حسین (ع) و وقایع کربلا است.

    نتیجه گیری

    درمجموع میتوان گفت شعر اهلی شیرازی از حیث پرداختن به موضوعات و مضامین مختلف از عشق زمینی و معشوق مذکر گرفته تا اشعار سگیه، عرفان قلندری و مضامین مذهبی و شیعی و حوادث کربلا، قابل توجه است. همچنین زبان ساده و بلاغت واضح و بدور از پیچیدگی نیز از دیگر ویژگیهای سبک شعری اوست.

    کلید واژگان: اهلی شیرازی, دیوان شعر, سبک شناسی, ادبی, زبانی, فکری}
    Parvaneh Badinloo, Abdolreza Modareszadeh *, Asghar Dadbeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Mohammad ibn Yusuf Ahli Shirazi is one of the poets of the 9th and 10th century AH whose poetry is similar to the Iraqi style. He is definitely one of the poets of the Shia religion, who has praised the imams of Athar many times in his poems. The stylistic analysis of his poetry as a poet at the end of the Iraqi style and the beginning of the Indian style is important from a literary point of view. In this regard, the aim of this research is to analyze his poetry on three levels: linguistic, literary and intellectual.

    METHODOLOGY

    In this research, using the "library" method of collecting information, firstly, the Divan of Ahli Shirazi"s poems was carefully studied and appropriate and desired evidences and examples, which showed the stylistic features of his poetry in three levels: linguistic, literary, and they show an idea, it is noted. In the following, based on the descriptive-analytical method, these evidences have been analyzed. It should be noted that the version of Diwan Ahli Shirazi corrected by Hamed Rabbani (1965) is the basis of this research.

    FINDINGS

    The poetic language of the Shirazi people is simple and fluent, and the characteristics of the old Persian language are rarely seen in it. Also, there is no mention of heavy and uncommon Arabic words in Persian language in Ahli"s poetry. From a literary point of view, similes, especially detailed similes, eloquent similes, and eloquent similes are the most frequent rhetorical techniques in his words. Puns and phonemes are at the top in the verbal industry. Another characteristic of Ahli poetry in the literary layer is the diversity of using rhetorical techniques. Also, "love" is his main symbol, especially in his sonnets. Sometimes the themes of Qalandari"s mysticism can be seen in his poems, which does not have a significant frequency, but it is another telling of his personality and thoughts. In his quatrains, he is close to Khayyami"s thought and emphasizes the brevity of the world, seizing opportunities and happiness. One of the other important aspects of Ahli"s poetry is dealing with Shia themes and praise and praise of Shia imams, or writing elegies for them, especially in the mourning of Imam Hussain and the events of Karbala.

    CONCLUSION

    In general, it can be said that Ahli Shirazi"s poetry is significant in terms of dealing with various subjects and themes, from earthly love and male lover to Sagiyeh poems, Qalandari mysticism, religious and Shia themes, and the events of Karbala. Also, simple language and clear rhetoric, far from complexity, are other features of his poetic style.

    Keywords: Ahli Shirazi, poetry library, stylistics, literary, linguistic, intellectual}
  • اسماعیل اسلامی*
    شاب الظریف از شاعران عرب زبان سوری دوره مملوکی است که در به کار انواع صناعات و آرایه‎های ادبی مهارت بسیار داشت . از جمله آرایه های زیبا و مورد توجه وی چهار آرایه حسن مطلع، حسن ختام، حسن تخلص و حسن تعلیل است. در پژوهش حاضر، این چهار حسن ادبی در دیوان شاب الظریف از جنبه زیبایی شناسی مورد بررسی قرار می گیرد. نگارنده جستار حاضر را به روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای انجام داده و به این نتیجه دست یافته است که شاب الظریف چهار حسن ادبی حسن مطلع، حسن ختام، حسن تخلص و حسن تعلیل را بسیار هنرمندانه به کار برده است که از میان این محسنات، حسن تعلیل در مقایسه با دیگر موارد، به دلیل همراه بودن با آرایه های بیانی چون تشبیه و استعاره، جزء صورت های تخییلی و خیال انگیز بلاغت به شمار می آید. شاب الظریف با بهره گیری از این محاسن ادبی بعد از بنا نهادن سخن خود و رعایت اقتضای مخاطب، بر لطف و رونق کلام خویش افزوده و در نهایت سبب جلب توجه مخاطب شده است.
    کلید واژگان: شاب الظریف, زیبایی شناسی, دیوان شعر, محسنات ادبی, حسن تعلیل}
    Esmaeil Eslami *
    Shab al-Zarif is one of the Syrian Arabic-language poets of the Mamluk period who was very skilled in the use of various genres and literary arrays. Among his beautiful and interesting arrays are four arrays: Hasan Tahir, Hassan Khatam, Hassan Tafam and Hassan Talil. In the present research, these four literary virtues in Shab al-Zarif's Diwan are examined from the aspect of aesthetics. The author of the present essay has done it in a descriptive-analytical way and based on library studies and has come to the conclusion that Shab al-Zarif has used the four literary virtues: Hassan Tahir, Hassan Khatam, Hassan Tafam, and Hassan Talil in a very artistic way. These merits, Hasan Talil compared to other cases, due to being accompanied by expressive arrays such as similes and metaphors, are among the imaginative and imaginative forms of rhetoric. By taking advantage of these literary qualities, Shab al-Zarif has increased the grace and prosperity of his speech after establishing his speech and meeting the needs of the audience, and has finally attracted the attention of the audience.
    Keywords: Shab Al-Zarif, aesthetics, poetry library, Spiritual offerings, Hosne Taalil}
  • محمدرضا بنی اسدی، طاهره عظیم زاده طهرانی*، محمود مهدوی دامغانی

    در دوره تیموریان (حک 771-913ق) آموزه ‎های شیعی بیش‎ازپیش گسترش یافت به ‎طوری‎که زمینه ‎ای برای رسمیت یافتن تشیع در سده ‎بعد توسط صفویان شد. گرایش تیموریان به تصوف که آموزه تسامح از عقاید آنان بوده‎است در این رویکرد تاثیر بسزایی داشته ‎است. ضمن اینکه وجود شاعران شیعی به رشد این پدیده افزوده‎است. نقش شاعران شیعه و سنی در پیدایش و گسترش باورهای شیعی سوال این پژوهش تاریخی است. یافته‎ ها برمبنای بررسی آماری و تحلیل اشعار تعدادی از شاعران شیعه و سنی در دوره تیموریان مشخص کرد: در این دوران، شاعران شیعه مذهب با سرودن دیوان‎هایی سرشار از باورهای شیعی، مدح و منقبت امامان دوازده‎گانه، رعایت ادب و تسامح نسبت به باورهای اهل‎ سنت و شاعران اهل‎ سنت با سرودن اشعار فراوان در مدح و منقبت امامان و ستایش حداقلی خلفای سه‎گانه نقش موثری در پیدایش‎ و تحکیم باورهای شیعه و گسترش آن مذهب داشتند. به ‎نظر می‎رسد سرودن شعر در ستایش بزرگان تشیع، نشانه فضل، و کم‎کاری در این باب، نشانه کم‎مایگی شاعر تلقی‎ می‎شد و عدم اقبال عمومی اشعار را در پی ‎داشت.

    کلید واژگان: تیموریان, دیوان شعر, تشیع دوازده امامی, مدح و منقبت, شاعر}
    Mohammadreza Baniasadi, Tahereh Azimzadeh Tehrani *, Mahmoud Mahdavi Damghani

    During the Timurid period (771–913 Lunar Hijri), Shiite teachings became more widely spread as a basis for the Safavids' recognition of Shiism in the next century. The Timurids' inclination towards Sufism, which is the doctrine of tolerance of their beliefs, has had a great impact on this approach, while the existence of Shiite poets has increased the growth of this phenomenon. The role of Shiite and Sunni poets in the emergence and spread of Shiite beliefs is the question of this historical research. Findings based on statistical analysis and analysis of poems of several Shiite and Sunni poets in the Timurid period identified that in this period, Shiite poets, by composing Poetical works full of Shiite beliefs, praise, and care of the Twelve Imams, observed politeness and tolerance towards Sunni beliefs and Sunni poets by composing many poems in praise of twelve imams and the minimal praise of three caliphs, having an influential role in the emergence and consolidation of Shiite beliefs and the spread of that religion. It seems that the writing of correct poetry by the Shiite elders was considered a sign of grace and lack of work in this regard, a sign of the poet's lack of skill, and it resulted in the general lack of popularity of the poems.

    Keywords: Timurids, Poetical work, Shiite, praise, poet}
  • اسماعیل اسلامی*
    جناس یکی از فنون مهم ادبی و از آرایه های لفظی است که سبب افزایش موسیقی شعر و زیبایی آن می شود. با توجه اهمیت این صنعت در حوزه شعر و ادب و تاثیر آن در زیبایی شعر، پژوهش حاضر به بررسی زیبایی جناس در شعر یکی از شاعران توانمند عرب زبان سرزمین سوریه به نام شاب الظریف اختصاص یافته است؛ زیرا این شاعر اشعاری دلنشین و لطیف می سرود و در به کار انواع صناعات بدیعی مهارت بسیار داشت تا آنجا که اشعارش میان اهل ادب مقبول بود. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. حاصل پژوهش نشان می دهد، شاب الظریف از انواع جناس در بیان مفاهیم و مضامین مورد نظر خویش بهره برده است. وی این آرایه را به شیوه های مختلف و به نحو بسیار زیبا و مطلوبی در دیوان خویش به کار برده و در این زمینه بسیار موفق بوده است. همچنین استفاده از این آرایه تاثیر زیادی در خوش آهنگی شعر، ضرب‎آهنگ کلام، استحکام پیوند لفظ و معنا، افزایش جنبه موسیقایی شعر و در نهایت جذب مخاطب داشته است.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی, جناس, شاب الظریف, دیوان شعر}
    Esmaeil Eslami *
    Punishment is one of the most important literary techniques and verbal arrays that increase the music of poetry and its beauty. Given the importance of this industry in the field of poetry and literature and its impact on the beauty of poetry, the present study is dedicated to examining the beauty of puns in the poetry of one of the most powerful Arabic-speaking poets of the Syrian land named Shab Al-Zarif; Because this poet wrote pleasant and delicate poems and was very skilled in using all kinds of novel crafts to the extent that his poems were accepted by the literati. This research has been done in a descriptive-analytical manner and based on library studies. The result of the research shows that Shab Al-Zarif has used all kinds of puns in expressing his desired concepts and themes. He has used this array in different ways and in a very beautiful and desirable way in his divan and he has been very successful in this field. The use of this array has also had a great impact on the melody of the poem, the rhythm of the words, the strength of the link between word and meaning, increasing the musical aspect of the poem and finally attracting the audience.
    Keywords: aesthetics, puns, Shab Al-Zarif, poetry divan}
  • صباح حسینی، محمدعلی گذشتی، اشرف شیبانی اقدم
    زمینه و هدف

    عارف سنندجی یکی از شاعران گمنام دوره قاجار و معاصر ناصرالدین شاه بوده است. از دیوان عارف تاکنون سه نسخه شناسایی شده که دو نسخه در مجموعه ها و آرشیوهای شخصی کشور (یک نسخه در گیلان و نسخه دیگر در سنندج) و یک نسخه در کتابخانه اوقاف در شهر سلیمانیه کشور عراق نگهداری میشود. وی سالها در سنندج و شهر تالش در استان گیلان سکونت داشته است. در این مقاله با معرفی نسخه ای از دیوان اشعار وی سعی بر این است که اشعارش از منظر سطوح سبک شناسی مورد بررسی قرار گیرد.

    روش مطالعه: 

    این پژوهش بصورت توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و نسخه دیوان شاعر، جامعه آماری تحقیق است که با خوانش آن، موارد سطوح سبک‌شناسی فیش‌برداری شده و مقاله براساس تحلیل فیشها نوشته شده است.

    یافته ها

     بررسی ویژگیهای سبکی دیوان نشان میدهد شاعر انواع اوزان شعر فارسی را استفاده کرده است. این دیوان شامل قصاید، غزلیات، تضمینات، تخمیسات، ترجیع‌بند، مستزاد، رباعیات و مفردات است. از ویژگیهای شعری عارف در این دیوان مواردی مانند بکارگیری صنایع ادبی با مهارت و استادی، استفاده از ردیفهای فعلی کوتاه و طولانی و سوالی و نیز استفاده بجا و شاعرانه از صنایع ادبی در حوزه بدیع لفظی و معنوی است؛ در سطح ادبی، سرشار از آرایه های ادبی است و آرایه های تشبیه، استعاره و تلمیح بیشترین بسامد را دارند؛ در مختصات فکری نیز مضامین عرفانی و صوفیانه وجود دارد.

    نتیجه گیری:

     عارف از شاعران پرکار دوره بازگشت ادبی است که در شاعری پیرو شیوه سخنسرایی شاعران بزرگ قبل از خود است. سروده هایش زبانی ساده دارد، اما در کاربرد انواع آرایه های ادبی شاعری تواناست و به موضوعات عرفانی و اخلاقی توجه بیشتر کرده است.

    کلید واژگان: عارف سنندجی, دیوان شعر, تحلیل سبکی و محتوایی}
    S. Hosseini, M.A. Gozashti*, A. Sheibani Aghdam
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Aref Sanandaji was one of the anonymous poets of the Qajar period and a contemporary of Nasser al-Din Shah. It is kept in Sulaimaniyah, Iraq. He has lived in Sanandaj and Talesh city in Gilan province for many years. In this article, by introducing a copy of his poetry collection, an attempt is made to examine his poems from the perspective of stylistic levels.

    METHODOLOGY

    The research has been done in the form of a library and the version of the poet's divan is the statistical population of the research.

    FINDINGS

    An examination of the stylistic features of the divan shows that the poet has used a variety of Persian poetry weights., The use of current short and long lines and questions, as well as the appropriate and timely and poetic use of literary industries in the field of rhetorical and spiritual novel. At the literary level, it is full of literary arrays and arrays of simile, metaphor and allusion are the highest There are mystical and Sufi themes in the intellectual coordinates.

    CONCLUSION

    According to this study, it should be said that Aref is one of the most prolific poets of the literary return period who follows the style of speech of great poets before him in his poetic style. And morality has paid more attention.

    Keywords: Aref Sanandaji, Poetry Divan, Stylistic, Content Analysis}
  • فرشته السادات حسینی*

    ادبیات تطبیقی شاخه ای از نقد ادبیست که به مطالعه ادبیات و دیگر نمودهای فرهنگی بین مرزهای زبانی و ادبی و بررسی شباهت ها و تفاوت های میان آن ها می پردازد و فراتر از مرزهای سیاسی و فرهنگی  افق های جدید فکری را به روی ملت ها می گشاید.پس از شکل گیری مکتب رمانتیسیم در فرانسه و گسترش ارتباط شاعران و نویسندگان فرانسوی با ادبیات شرق، افق های مشترک بسیاری در اندیشه و کلام شاعران ایران و فرانسه پدیدار گردید. پروین و آندره ژید از ادیبان بزرگ ایران و فرانسه هستند که نگاه به درون مایه های مشترک در سخن ایشان، این نتیجه کلی را بدست می دهد که با وجود کیلومترها فاصله میان آن ها تا چه اندازه در اندیشه، سبک بیان، مضمون و محتوای آثارشان می تواند یکسانی وجود داشته باشد. آنان پیش و بیش از آن که سخنوری توانا باشند، معلم اخلاق هستند که نمونه های عالی اخلاق، زندگی و جامعه بشری را در جنبه های مختلف انسانی می جویند در این پژوهش سعی شده است با ذکر شواهد متعدد از کتاب مایده-های زمینی آندره ژید و دیوان پروین اعتصامی، به بررسی تطیبقی کلام و اندیشه این دو هنرمند پرداخته شود.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, آندره ژید, پروین اعتصامی, دیوان شعر, مائده های زمینی}
    Ferishte al-Sadat Hosseini

    Comparative literature is a branch of literary criticism that studies literature and other cultural manifestations between linguistic and literary boundaries and examines the similarities and differences between them, and opens new intellectual horizons to nations beyond political and cultural boundaries. After the formation of the romanticism school in France and the expansion of the relationship between French poets and writers with Eastern literature, many common horizons emerged in the thought and speech of Iranian and French poets. Parveen and Andrezhid are among the great writers of Iran and France, and looking at the common themes in their speech, we get the general result that despite the distance between them, how much can there be the sameness in their thoughts, style of expression, theme and content of their works. Before and more than being able speakers, they are teachers of ethics who seek excellent examples of ethics, life and human society in different human aspects. Etsami, to examine the compatibility of words and thoughts of these two artists.

    Keywords: Comparative literature, Andrehegid, Parvin Etsami, Divan Shear, Maedeha Zemi}
  • پوران علی زاده*
    پارادوکس یا متناقض نما از ترفندهای ادبی است که در کلام شفاهی، فلسفه، منطق و حتی عرصه های زندگی انسان ها حضور دارد و آن جمع شاعرانه دو واژه است که مفهومی متضاد دارد و از نظر عقلی محال و غیرممکن به نظر می رسد. در ادبیات این ترفند، از آرایش های کلامی زیباست که عامل زیبایی آن در حیرتی است که در ذهن مخاطب ایجاد می کند. خواجوی کرمانی از شاعران توانمند قرن هشتم هجری است که بسیار هنرمندانه از این پارادوکس در انتقال مفاهیم و مضامین سود برده است؛ بنابراین پژوهش حاضر به بررسی پارادوکس در دیوان خواجو اختصاص یافته است. روش انجام این تحقیق توصیفی -تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد که خواجوی کرمانی در دیوان اشعار خود به این پارادوکس ها به عنوان یکی از ترفندهای ادبی و شاعرانه نگریسته است و آن ها را از زوایای گوناگون مورد توجه قرار داده. همچنین از شگردهای متنوعی در بیان این عناصر متضاد بهره برده و موجبات برجسته سازی کلام خویش را فراهم نموده است.
    کلید واژگان: پارادوکس, متناقض نما, دیوان شعر, خواجوی کرمانی}
    Pouran Alizadeh *
    Paradox is one of the literary tricks that is present in oral speech, philosophy, logic and even areas of human life, and it is a poetic combination of two words that have a contradictory meaning and seem intellectually impossible. In literature, this trick is one of the beautiful verbal arrangements that its beauty factor is in the astonishment that it creates in the mind of the audience. Khajoo Kermani is one of the powerful poets of the eighth century AH who has used this paradox very artistically in conveying concepts and themes; Therefore, the present study is dedicated to examining the paradox in Khajoo Divan. The method of this research is descriptive-analytical. The results show that Khajoo Kermani in his poetry collection looked at these paradoxes as one of the literary and poetic tricks and considered them from different angles and used various techniques in expressing these contrasting elements. And has provided the means to highlight his word.
    Keywords: paradox, contradiction, poetry divan, Khajoo Kermani}
  • نیلوفر خسروانی، کبری نودهی *
    زمینه و هدف

    ادبیات بویژه شعر، از عناصر مهم فرهنگ یک ملت است. آداب و رسوم، باورها، اعتقادات و در یک کلام همه عادات اجتماعی انسان، دستمایه مضمون‌سازی شاعران است و برای شناخت این عناصر در دوره‌های مختلف، دیوان شاعران، بهترین منبع است که صادقتر از تاریخ، تغییرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در خود بازتاب میدهد. حاجی محمدجان قدسی مشهدی (1056-990 ه.ق) از شاعران بزرگ و کمترشناخته‌شده سبک هندی و معاصر سلسله صفویه است که سیمای جامعه آن عصر در دیوان شعرش، جلوه درخشانی دارد. این نوشته با هدف دستیابی به سیمای جامعه ایرانی در دوره صفوی، دیوان این شاعر در موضوعات آیین تدفین و آداب سوگواری، اعیاد و جشنها، باورها و خرافات، بازیها و سرگرمیها، مجازات و شکنجه‌ها، و مشاغل به نگارش درآمده است.

    روش مطالعه

    گردآوری مطالب و تنظیم آن در این پژوهش به روش کتابخانه‌ای است. شیوه انجام پژوهش نیز توصیفی-تحلیلی است.

    یافته‌ها

    قدسی بصورت گسترده و متنوعی از مسایل و امور اجتماعی در راستای تصویرپردازی و مضمون‌سازی در اشعار خویش بهره برده است.

    نتیجه‌گیری

    با مطالعه جامعه‌شناسانه دیوان قدسی مشهدی میتوان اطلاعات زیادی راجع‌به مسایل اجتماعی و فرهنگی عصر صفویه بدست آورد. در میان موارد بررسی‌شده در کلام او، نمود مشاغل و سپس آیین تدفین و سوگواری بیش از موارد دیگر است. این امر را میتوان ناشی از نمود پررنگ مشاغل در عرصه اجتماع در دوره صفویه نسبت‌به دوره‌های پیشین، و مرگ پسر جوان قدسی دانست.

    کلید واژگان: حاجی محمدجان قدسی مشهدی, دیوان شعر, جامعه, ادبیات, فرهنگ}
    N. Khosravani, K. Nodeh*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Literature, especially poetry, is one of the important elements of a nation's culture. Customs, beliefs, convictions, and in a word, all human social habits, are the theme of poets' themes, and to recognize these elements in different periods, Poetry Divan is the best source that is more honest than history, social, political, economic and cultural changes. Haji Mohammadjan Ghodsi Mashhadi (1056-990 AH) is one of the great and less known poets of the Indian and contemporary style of the Safavid dynasty, whose image of the society of that era has a brilliant appearance in his poetry collection. This article has been written with the aim of gaining the image of Iranian society in the Safavid period, the poet's divan on the topics of funeral rites and mourning rituals, feasts and celebrations, beliefs and superstitions, games and entertainment, punishment and torture, and occupations.

    METHODOLOGY

    Collection of materials and its organization in this research is a library method. The method of research is descriptive-analytical.

    FINDINGS

    Ghodsi has used social issues and affairs in a wide and varied way in order to depict and thermalize in his poems.

    CONCLUSION

    By studying the sociology of the Holy Divan of Mashhad, a lot of information can be obtained about the social and cultural issues of the Safavid era. Among the cases examined in his speech, the manifestation of jobs and then the ritual of burial and mourning is more than other cases. This can be attributed to the prominent manifestation of social jobs in the Safavid period compared to previous periods, and the death of the young holy son.

    Keywords: Haji Mohammadjan Ghodsi Mashhadi, Poetry Divan, Society, Literature, Culture}
  • نیلوفر خسروانی، کبری نودهی*
    یکی از شیوه های آشنایی با هنرهای رایج هر دوره از تاریخ ، بررسی آثار ادبی بزرگی است که از آن روزگاران به یادگار مانده است . از متون ادبی حاضر ، دیوان حاجی محمدجان قدسی مشهدی ، شاعر قرن یازدهم هجری ، معاصر سلسله ی صفوی است که هنرهای رایج این عصر در شعرش بازتاب گسترده ای دارد . عصر شکوفایی هنر ایران در دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد . اما تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی سبب شد تا جمیع هنرها رونق گرفت و به همین دلیل انواع هنرها در این عصر به جهت کمیت رشد چشمگیری یافت . حکومت صفوی به جهت اقتدار مذهبی و تقابل قدرت عظیم شیعه در برابر حکومت اهل تسنن ترکیه عثمانی در صحنه سیاست ، فرهنگ ، اقتصاد و حتی هنر به عنوان قدرت برتر مطرح شده است. دراین مقاله ،سعی بر آن است تا هنرهایی که در عصر صفوی رواج داشته از قبیل موسیقی ، نقاشی ، خوشنویسی ، کتاب آرایی و معماری از خلال دیوان قدسی مشهدی مورد تحلیل قرار گیرد.
    کلید واژگان: حاجی محمدجان قدسی مشهدی, دیوان شعر, هنر, عصر صفوی}
    Nilofar Khosravani, KOBRA NODEHI *
    One way to get acquainted with the common arts of each period of history is to study the great literary works that have survived from that time. Among the present literary texts, the Divan of Haji Mohammadjan Ghodsi Mashhadi, a poet of the 11th century AH, is a contemporary of the Safavid dynasty, whose popular art of this era is widely reflected in his poetry.The era of flourishing Iranian art is in the Seljuk and Ilkhanid eras and reaches its peak in the time of the Timurids. However, the concentration and integration of the Safavid state organization caused all the arts to flourish, and for this reason, the types of arts in this era grew significantly in quantity. The Safavid government has been considered as a superior power in the field of politics, culture, economy and even art due to its religious authority and the confrontation of the great Shiite power with the Sunni government of Ottoman Turkey.In this article, an attempt is made to analyze the arts that were popular in the Safavid era, such as music, painting, calligraphy, book design and architecture through the Holy Divan of Mashhad.
    Keywords: Haji Mohammadjan Ghodsi Mashhadi, poetry, Art, Safavid era}
  • مهدی عسگری

    فهرستواره دست نوشت های ایران (دنا) و فهرستگان نسخه های خطی ایران (فنخا) دو مجموعه سترگ برای شناسایی نسخه های خطی در ایران از مولفان متعدد در رشته های گوناگون علوم هستند. یکی از فیلسوفانی که در این دو کتاب به آنها اشاره شده ملا رجب علی تبریزی است. در دنا (ویراست جدید) شش اثر و در فخنا چهار اثر به تبریزی نسبت داده شده است. مسئله اصلی این مقاله اعتبارسنجی نسبت هایی است که در این دو کتاب به تبریزی داده شده است. از این رو با توجه به نسخه ها و فهرست ها و کتاب های تراجم و تذکره سعی بر آن شده است تا این اعتبارسنجی صورت بگیرد. هدف از این مقاله از طرفی نشان دادن جایگاه نسخه های خطی منتسب به یک فیلسوف و از طرف دیگر اصلاح خطاهایی که است که درباره تبریزی در فهرست ها وارد شده است. روش این مقاله به صورت کتابخانه ای است. نتیجه که این مقاله به آن دست یافته این است که مدخل نویسان هر دو کتاب در فهرست و توضیح برای کتاب های تبریزی دقت لازم را به کار نبرده و در بیشتر موارد به فهرست های دیگر اعتماد داشته اند. از این رو خطاهای دیگر فهرست ها در این دو کتاب نیز وارد شده است.

    کلید واژگان: دنا, فنخا, ملا رجب علی تبریزی, اثبات واجب, الاصل الاصیل, شبهه ابن کمونه, دیوان شعر, سر الاسرار فی التصوف, تحفه الکمال, کلید بهشت}
    Mehdi Asgari

    Catalog of Iranian Handwritten works(Dena) and Catalogs of Iranian Manuscripts (Fankha) are two large collections for identifying manuscripts in Iran by various authors in various fields of science. One of the philosophers mentioned in these two books is Mullah Rajab Ali Tabrizi. In Dena (new edition) six works and in Fakhna four works have been attributed to Tabrizi. The main issue of this article is the validation of the attributions given to Tabrizi in these two books. Therefore, according to the manuscripts, catalogs, and biographical books and memoirs, an attempt has been made to carry out this validation. The purpose of this article is to show the position of the manuscripts attributed to this philosopher and on the other hand to correct the mistakes that have been made about Tabrizi in the catalogs.  The conclusion reached by this article is that the authors of both books in mentioning the list of  Tabrizi books and their description were not careful and in most cases trusted other catalogs. Hence, other catalog errors are also included in these two books.

    Keywords: Dena, Fankha, Mullah Rajab Ali Tabrizi, Proof of Wajib, al-Aslul Asil, Doubt of Ibn Kamunah, Poetry Collection, Sir al-Asrar in Sufism, Tuhaft al-Kamāl, Key of Paradise}
  • سید محمد راستگو، سمیه شکری، سعید خیرخواه برزکی

    رای رایان آنندرام لاهوری (1107 - 1164 ق) متخلص به »مخلص« از نویسندگان و شاعران پارسی گوی برجسته هند، در سده دوازدهم هجری است، که آثار ارزشمندی به نظم و نثر از خود بر جای نهاده است. از آن میان دست نوشتی از دیوان اوست که در کتابخانه رضا رامپور هند با شماره 3699 نگهداری می شود. از ویژگی های این دیوان یکی این است که به خط خود شاعر است، و دیگر اینکه شاعر آن را بازخوانی کرده و جز افزودن 96 غزل به آن، در بسیاری از جاها هنگام بازنگری، یک یا چند واژه و مصرع و بیت یا بیت هایی را خط زده و آن ها را به گونه دیگری در آورده است. در این پژوهش، پس از معرفی نسخه شناختی این دست نوشت، دست کاری های مخلص را در این دست نوشت از دیوانش بررسیده ایم و درباره آن ها نکته هایی آورده ایم.

    کلید واژگان: مخلص لاهوری, نسخه خطی, دیوان شعر, تصحیح متن}
    Seyyed Mohammad Rastgoo, Somayyeh Shokri, Saeed Kheirkhah Barzaki

    Ray Ryan Anandram Lahori (1107-1164 AH) nicknamed Mukhles is one of the prominent Persian writers and poets of India, in the twelfth century AH, who has left valuable works of poetry and prose. Among them is a manuscript of his Divan, which is kept in the Reza Rampur Library of India, No. 3699. One of the characteristics of this Divan is that it is a poet in its own handwriting, and the other is that the poet has reread it and, in addition to adding 96 lyric poems to it, in many places, when reviewing, he has written one or more words and lines or verses. And has transformed them into another form. In this research, after introducing the manuscriptology of this handwritten copy, we have examined the sincere manipulations in this manuscript from his Divan and have given some points about them.

    Keywords: Mukhles Lahori, manuscript, poetry collection, text correction}
  • محمدیوسف پورموسی، کورس کریم پسندی*، احمد کریمی، سید حسن سیدترابی

    یکی از مقوله های برجسته در دیوان فیض کاشانی، مفهوم درد و لذت  است. فیض، دردهای متعالی و برین را مایه تبدیل و تصعید اوصاف جسمانی به اوصاف روحانی، باعث شکوفایی درونی و به کمال رسیدن انسان می داند. در نقطه مقابل، بی دردی و لذات مجازی را باعث به هم خوردن تعادل روحی و روانی، راهزن لذات باقی و در نهایت موجب تباهی و ضایع شدن عمر می داند. این مقاله به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین مفهوم درد و لذت در دیوان فیض کاشانی می پردازد؛ و نیز سیری است در رمز گشایی های معرفتی این عارف دردمند، درباره اهمیت درد در سیر و سلوک، منشا درد و لذت، انواع درد و لذت و... با این نتیجه که انسان ها باید با روگردانی از دردهای نازل و فرودین و لذت های مجازی و دنیوی، درد و سوزی حقیقی در درون حاصل کنند تا به لذت حقیقی و پایدار که همانا لذت وصال و دیدار خداوند است نایل گردند.

    کلید واژگان: فیض کاشانی, دیوان شعر, درد, لذت}
    MohammadYusef Pour Mousa, Kouros Karimpasandi *, Ahmad Karimi, Seyed Hassan Seyed Torabi

    One of the prominent categories in the divan of Faiz Kashani , is the concept of pain and pleasure. Faiz, regards the transcendental and sublime pain as the transformation conversion and sublimation of physical attributes into spiritual attributes, which make it an internal flourishing and perfection of man kind. On the contrary , and gesia and virtual enjoys cause the mental and psychological imbalance, the bandit of remaining pleasures and ultimately causes the ruin, and waste of life. This article deals with the cincept of pain and pleasure in the Divan of Faiz Kashani , and also a course in the epostemic decoding of pained mystic about the importance of pain in path, the source of pain and pleasure, all sorts of pain and pleasure and Etc, and that human beings, through the rejection of the pain of the downfall, and the virtual and wordly pleasures,must bring real pain and burning within, to achieve true and lasting pleasure, which is the pleasure of joining and meeting God.

    Keywords: Faiz Kashani, Divan poetry, pain, pleasure}
  • حمزه محمدی ده چشمه*، فرزاد محمدی

    در دوره مشروطه و پس از آن، شاعران زیادی در سرزمین بختیاری پای در عرصه شعر و ادب نهاده اند که بسیاری از آنان ضمن تسلط بر زبان و ادبیات فارسی معیار و سرودن اشعار خود به زبان فارسی، آثاری نیز با گویش بختیاری ارایه نموده اند و در این میان، تعدادی از شاعران بختیاری نیز به صورت ویژه به سرودن اشعار خود به گویش بختیاری پرداخته اند. از پیشگامان برجسته و مشهور شعر بختیاری در این دوران، می توان از «ملا زلفعلی بختیاری» نام برد که آثار او سرآغاز تحول بزرگی در شعر گویشی بختیاری معاصر به شمار می رود. ملا زلفعلی بختیاری از پیشروان شعر گویشی بختیاری، پیش از داراب افسر است. اشعار وی با واژه های اصیل بختیاری، بیانگر تبحر و اشراف فراوانی است که وی به گویش بختیاری داشته است. از ملا زلفعلی دو اثر مهم و تعدادی اشعار پراکنده بر جای مانده است؛ «معراج نامه» و «حدیث کساء» که نشان از قدرت شاعری و توانایی این شاعر در گویش بختیاری دارد. معراج نامه را در شرح معراج پیامبراکرم (ص) و جانبداری از لرهای بختیاری و منظومه حدیث کساء را در ستایش خاندان نبوت و امامت سروده است. با توجه به اهمیت ملا زلفعلی در سرودن شعر گویشی (بختیاری) و نشان دادن جایگاه او در این زمینه، این مقاله به معرفی شاعر و بررسی اندیشه های محوری شعرش می پردازد. این تحقیق، به روش توصیفی - تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای نگارش یافته است.

    کلید واژگان: بختیاری, ملا زلفعلی, دیوان شعر, شوخی و مطایبه, شاهنامه}
    Hamzeh Mohammadi Dehcheshme *, Farzad Mohammadi

    During the Mashroteh era and thereafter, many poets in the land of Bakhtiari have participated in the field of poetry and literature, many of them have mastered Persian language and literature and they have written works in the Persian dialect and they have also presented the works in the Bakhtiari dialect. Meanwhile, a number of Bakhtiari poets have particularly devoted their poems to the Bakhtiari dialect. One of the most prominent forerunners of Bakhtiari poetry in this era is Molla Zolfali Bakhtiari, whose work marks the beginning of a major revolution in contemporary Bakhtiari dialectic poetry. Molla Zolfali Bakhtiari is one of the pioneers of Bakhtiari dialect poetry before DarabAfsar. His poems in the original words of Bakhtiari indicate he was proficient in the Bakhtiari dialect. Molla Zolfali has two important works and some scattered poems - "Mearajnameh" and "Hadith of Kasa" which show the poet's authority and ability in the Bakhtiari dialect. He has written "Mearajnameh" in ascension of Prophet Muhammad (PBUH) and in favor of Bakhtiari’s Lore people and "Hadith of Kasa" in praise and greatness of the Prophet's family and Imams. Considering Molla's important role in writing poetry (Bakhtiari) and showing his position in this field, this article introduces the poet and it deals with the poet's opinions and his major thoughts on poetry. This research is descriptive-analytical and it is based on library resources.

    Keywords: bakhtiari, Molla Zolfaali, Divan of Poetry, Joke, Appeal, Shahnameh}
  • زهرا شیحکی، حبیب جدیدالاسلامی قلعه نو*، بهروز رومیانی

    اعتقاد به نبوت یکی از اصول دین اسلام است. سخندانان مومن، برای بروز علقه های اعتقادی و تقریب به سنت نبوی و ترغیب به متابعت از رسول مدنی، به وصف خصال و جمال دل آرای آن حضرت، تیمن و تبرک جسته اند. سیف، شاعر عارف مسلک فرغانه، با جریان های عمیق اخلاقی و مذهبی و تاریخی عصر پیامبر آشناست و با توجه ویژه به منابع سیره و تفسیر، با نگاهی کلی و بیانی شاعرانه، وقایع عظیم زندگی پیامبر را به رشته مصارع و ابیات کشیده است. تصویری که او از سیمای خاتم النبیین ارائه می نماید، بیانگر مودت عمیق این شاعر موقر نسبت به نبی مکرم است. در این سطور، شواهد شعری از سیمای رسول نیکی ها از دیوان سیف فرغانی استخراج گردیده و به روش توصیفی- تحلیلی از لحاظ ویژگی های فردی و اجتماعی، اوصاف و القاب، معجزات و... مورد بررسی و طبقه بندی قرارگرفته است.

    کلید واژگان: سیمای حضرت محمد (ص), اشارات و تلمیحات, شواهد شعری, دیوان شعر, سیف فرغانی}
    Zahra SheihakiHabib Jadidol_eslami Ghal e no*_Behrouz roumiani

    Belief in prophecy is one of the principles of the religion of Islam. Faithful scholars have shown the qualities of the Prophet, Timmans and his joy for the emergence of beliefs and proximity to the prophetic tradition and persuading them to obey the carnal messenger. Sayf, a mystic poet of Ferghana's profession, is familiar with the deep moral, religious, and historical events of the Prophet's epoch and, with particular attention to the sources of the souland interpretation, with a comprehensive and artistic expression, has drawn the great events of the life of the Prophet into the field of purification and erosion. The image that he presents in Khatamalanbine's style expresses the deep devotion of this well-known poet to the Prophet Mohammad. In these lines, poetic evidence is extracted from the image of the Messenger of Nikki from the Divan Saif Farghani and descriptively-analytically, in terms of individual and social characteristics, attributes, titles,miracles and... Examined and categorized .

    Keywords: Mohammad's Image, Gestures, Imagery, Poetry Evidence, Divan of Poetry, Saif Fergani}
  • حبیب راثی تهرانی
    دیوان مع النبی و آله اثر سیدمحمدجمال هاشمی گلپایگانی از حیث محتوا و اختصاص بر مدائح، مراثی و مناقب اهل بیت علیهم السلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ایشان به دلیل سرودن قصیده بنت الخلود در نعت حضرت زهرا سلام الله علی ها بین شعرای عرب، شهرتی عظیم دارد و اغلب اشعار وی که در این دیوان مندرج است، مورد استفاده مداحان در موالید و ماتم ائمه اطهار علیهم السلام است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد قدمی در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با دیوان مذکور و شاعر آن بردارد. وی در راستای این هدف، نخست، مختصری از زندگی نامه هاشمی گلپایگانی، مولفات و دست نوشته های ادبی ایشان ارائه و در ادامه، به معرفی دیوان وی و نیز ذکر چند قصیده از آن، اقدام کرده است. بدین شیوه، به ابعاد ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شخصیت شاعر پرداخته است.
    کلید واژگان: محمدجمال هاشمی گلپایگانی, دیوان مع النبی و آله, دیوان الهاشمیات, دیوان شعر, شاعر اهل بیت, مناقب اهل بیت, مدائح اهل بیت, مراثی اهل بیت, معرفی کتاب}
    Hab?b R?thi Tehr?ni
    Ma› an-Nabi wa Ᾱleh Divān, written by Seyyed Muhammad Jamāl Hāshemi Gulpāygāni, is of particular importance due to its content and its focuse on Ahl al-Bayt›s virtues, and monodies. Hāshemi Gulpāygāni is really famous among the Arab poets because of his poem Bent ol-Khulood which was composed in the grace of Hazrat-e Zahra. Most of his poems which are included in this Divān are used by Maddāhs in Imams› births and mourning ceremonies. In the following article,
    the author tries to make the readers more familiar with this book and its poet. Regarding this, he first provids a brief account of Hāshemi Gulpāygāni›s biographies, his literary works and manuscripts. Following this, He is going to introduce his Divān and also mention some of its odes. Therefore, he has discussed the cultural, literary, social, and political aspects of poet›s personality here.
    Keywords: Muhammad Jam?l H?shemi Gulp?yg?ni, Ma› an-Nabi wa ?leh Div?n, al-H?shemiy?t Div?n, collection of poems, book report, poet of Ahl al-Bayt, Ahl al-Bayt›s marsiya, Ahl al-Bayt›s virtues, Ahl al-Bayt›s monodies}
  • سعید پور امینایی*، محمود مدبری، محمد صادق بصیری
    نظریه حوزه های معنایی یکی از نظریات مطرح در معنی شناسی ساختگراست. حوزه معنایی مجموعه ای است از واژه ها که مشخصه معنایی خاصی موجب باهمآیی آنها میشود. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان این نظریه را در مطالعات سبک شناسانه به کار گرفت. میتوان از این نظریه در مطالعات معنی شناسانه ادبیات، از جمله سبک شناسی معنایی، بهره برد. معنی شناسی آثار ادبی و سبک شناسی معنایی تمرکز خود را بر وجود یا عدم معناهای فردی در برابر معناهای عمومی قرار میدهد، معناهای فردی خاصی که وقوعی قاعده مند در متون ادبی دارند. این پژوهش، ضمن بیان مبانی این نظریه در معنی شناسی، با تحلیل نمونه ای، کارآمدی این نظریه در مطالعات ادبی را نشان میدهد و تحلیل حوزه های معنایی را رهیافتی تازه در مطالعات سبک شناسانه معرفی میکند.
    کلید واژگان: جلال الدین عتیقی, دیوان شعر, نسخه خطی, مختصات سبکی}
  • شهلا حاج طالبی، سید محمد امیری
    متنبی و صائب دو شاعر بزرگ حکمت سرا می باشند و دیوان این دو، سرشار از مفاهیم عمیق حکمی و اخلاقی است؛ این مفاهیم با استناد به روابط فرهنگی دو زبان، دائما بین شاعران عربی و فارسی در آمد و شد و تبادل اند. از آنجا که کثرت استعمال مثل و ارسال مثل در دیوان صائب و متنبی فراوان است و نیز با توجه به اینکه هر دو شاعر در حوزه امثال سائره شهره اند و در زمینه های حکمی و اخلاقی نیز اشتراکاتی دارند، این پژوهش سعی دارد امثال سائره و ارسال مثل را در دیوان این دو شاعر به صورت تطبیقی بررسی نماید و به این نتیجه برسد که صائب در بیان ارسال مثل و تمثیل موفق تر از متنبی عمل نموده است و این به دلیل بهره جستن وی از تمثیل و تشبیه و استعارات زیبا و بی بدیل در قالب اسلوب معادله است.
    کلید واژگان: امثال و حکم, دیوان شعر, مضامین مشابه, صائب, متنبی, سبک هندی}
    Shahla Haj Talebi, Seyyed Mohammad Amiri
    Motenabbi and Saeb are two famous poet and philosopher and their divans are full of ethical and philosophical concepts. These concepts are continuously in interaction with between Arabic and Persian poets by citing the relationship between two languages. Since the frequency of simile's application in both works can be seen a lot, the present paper tries to study their divans comparatively and comes to the conclusion that Saeb were more successful in applying the similes than Motenabbi and this is because of his creativity in applying unique and beautiful similes and metaphors.
    Keywords: Amsal, Hekam, poetry divan, similar concepts, Saeb, Motenabbi, Indian method}
  • علی محمد سجادی *، یوسف علی یوسف نژاد
    از دیوان شیخ آذری اسفراینی چند نسخه در کتابخانه های سراسر جهان وجود دارد. یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین آنها، نسخه موجود در کتابخانه سلطنتی دانمارک است. در این مقاله با توجه به جزئیات نسخه، شیوه نگارش و سایر ویژگی های ظاهری و محتوایی، اعتبار نسخه نامبرده بررسی می شود. با توجه به نوشته شدن نسخه در زمان زندگی شاعر و دقت کاتب در ضبط کلمات، به نظر می رسد این نسخه، معتبرترین متن موجود از دیوان شیخ آذری است و باید در چاپ و تصحیح دیوان او، نسخه اساس قرار گیرد.
    کلید واژگان: شیخ آذری, دیوان شعر, نسخه محلی, قرن نهم, کتابخانه سلطنتی دانمارک}
    Yousof Ali Yousof Nezhad, Ali MohamadSajadi *
    Sheikh Hamza bin Ali Malek Esfarayeni is a poet of the nineteenth century AH. Sheikh Azari was born in Esfarayen and spent several years in his life in India from 832 to 836 in the courtyard of the kings of Dehkan. Of Sheikh Azari's Divan, there are five copies in the libraries around the world, the oldest and most authentic version is the Royal Library of Copenhagen in Denmark. This edition is worthy of value for correctness in recording and editing, as well as proper maintenance, and has a major role in correcting Sheikh Azari's divan. In this article, we have tried to examine the formal and writing features of this unique handwritten. Because this edition has been recorded in the poet's lifetimes, it can be counted as one of the best manuscripts of Sheikh Azari's Divan in terms of the authenticity of recording and editing. The study of the religious background of Sheikh Azari as well as his tendency to Sunni religion is based on this version.
  • محمد حکیم آذر *، بهمن علامی
    از جمله شاعران توانمند سده یازدهم هجری که علیرغم خلاقیت ها و ذوق شعری اش تقریبا گمنام مانده، سید علی رضا پسر سید مساعد جبل عاملی متخلص به مهری و سید و مشهور به مهری عرب (تولد 1050ه.ق. - وفات؟) است. نگارنده در این تحقیق بر آن است تا برای نخستین بار به معرفی نسخ خطی دیوان این شاعر و بررسی و تحلیل عناصر و مولفه های سبکی او بپردازد. بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است که مهری عرب شاعری تواناست که شعرش سرشار از انواع صور خیال و مضمون های بکر است. ترکیب سازی های فراوان و توجه به لغات و مضامین عامیانه که در دیگر آثار سبک هندی نیز دیده می شود، در این دیوان مشهود است. تبحر مهری در کاربرد کلمات فارسی با اصول و قواعد عربی و معرب کردن آن هاست. شعر مهری عرب نه آن سادگی و صراحت و جلای لفظ صائب را دارد و نه آن پیچیدگی و ابهام شعر بیدل را بلکه شعر او چیزی میانه این دو است.
    کلید واژگان: مهری عرب, دیوان شعر, نسخه خطی, سبک شناسی, سبک هندی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال