به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سنت » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی نجات بخش اصفهانی*، سیدعلی قریشیان
    دو مقوله سنت و مدرنیته از جمله مباحثی هستند که در نظام فکری اندیشمندان در مسئله تمدن و اداره حکومت ها، در دوران معاصر چالش های زیادی ایجاد کرده است. امام خمینی مشکل و بحران رویارویی با مدرنیته را شناخته و با آگاهی از این مساله کوشیده است راه حل رفع این معضل در جامعه ایران را ارائه نماید. سوال اصلی تحقیق این است که دیدگاه امام خمینی در مواجهه سنت و مدرنیته چیست و در ورود به این مسئله چه فرایندی را طی کرده است؟ روش تحقیق از نوع آمیخته، و از نظر جهت گیری، توسعه ای می باشد. البته محققین با طراحی مدل محقق ساخته پژوهش را دنبال کرده اند. داده ها در مراحل (خلق مفاهیم و مقوله ها)، با کدگذاری محوری انجام شده است. محققین در مصاحبه های انجام شده، با صورت بندی الگوی اکتشافی ضمن تحلیل و تلفیق داده ها با ارائه مقوله هایی از قبیل عوامل علی، شرایط مداخله گر (محیطی)، عوامل راهبردی و... اقدام به نتیجه گیری کرده اند. نتیجه تحقیق نشان می دهد امام در درجه اول با احیاء و قرائت جدیدی از سنت، به خصوص سنت های مذهبی، و در مرحله دوم با پذیرش الزامات عملی و مقتضیات زمان و مکان، سنت و تجدد و مدرنیته را با ارزش های الهی تطبیق و به نفع اسلام ناب به تعامل رساند.
    کلید واژگان: مدیریت, سنت, مدرنیسم, تمدن سازی, اندیشه های فقهی}
    Ali Nejatbakhsh E Esfahani *, Seyed Ali Ghoreyshiyan
    The concepts of tradition and modernity are among the issues that have created significant challenges in the intellectual frameworks of thinkers concerning civilization and governance in contemporary times. Accordingly, the aim of this research was to examine Imam Khomeini's management approach in relation to tradition and modernity and their role in civilization building. This research is development-oriented and employs a mixed methodology. In the qualitative section, the research utilized a grounded theory approach. By employing this approach, which involved focusing on words, analysis, description, clarification, and interpretation of supporting theories and empirical texts, data was collected. Additionally, the qualitative sample comprised academic experts, and through chain sampling, the interviews reached theoretical saturation. Based on the Strauss and Corbin (1997) model, the main categories and research factors were identified. To evaluate the adequacy of the research, interpretive research evaluation indicators were used. Through review and validation by participating members in the validation process, the findings of the study were deemed to have the necessary credibility and trustworthiness. The results of the quantitative data also confirmed the significance of all categories in the explanatory model. Overall, the findings indicate that Imam Khomeini's management approach is effective in the civilization-building of the Islamic world.
    Keywords: Management, Tradition, Modernity, Civilization Building, Juridical Thoughts}
  • محمود ویسی، شکیبا امیرخانی، علیمحمد پورابراهیم*
    محمد شحرور از جمله قرآن بسندگان معاصری است که در صدد تضعیف جایگاه حدیث در استنباط فقهی است. وی برای اثبات این موضوع؛ ابتدا قرآن بسندگی را به عنوان یک جایگزین کامل مطرح می‏کند. وی برای اثبات ادعای خویش، عدالت صحابه را زیر سوال برده و حدیث منسوب به اهل سنت در خصوص عدالت صحابه را مردود می‏شمارد. وی در ادامه عصمت انبیا و مفهوم سنت را به چالش می‏کشد تا از این رهگذر احادیث منقول از پیامبر را بی اعتبار کرده و جایگاه سنت در استنباط مسائل فقهی به عنوان یکی از ارکان استنباط فقیه را بی‏اعتبار جلوه دهد. به این منظور وی مانایی و کارآمدی آموزه‏های سنت نبوی را مخدوش دانسته و بر تاریخ‏مندی آن تاکید می ورزد. در این نوشتار تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می توان فقدان ارزش حدیث در نظام استنباط فقهی نزد شحرور را نقد کرد؟ به این منظور سعی شده تا به مناقشات پاسخ داده شود تا جایگاه حدیث به عنوان یکی از ارکان استنباط فقه معتبر شناخته شود.
    کلید واژگان: محمد شحرور, سنت, عصمت, اجتهاد}
    Mahmoud Veysi, Shakiba Amirkhani, Alimohammad Pourebrahim *
    Muhammad Shahrour is one of the contemporary Quranists who aim to weaken the place of Hadith in jurisprudence.  To prove this claim, he presents Quranism as a complete alternative and then questions the doctrine of  the Justice of the Companions and rejects the Sunni hadiths regarding the justice of the Companions. He then challenges the infallibility of the prophets and the concept of the Sunnah in order to discredit the hadiths transmitted from the Prophet and to discredit the position of the Sunnah as a foundation of jurisprudence. For this purpose, he rejects the validity and effectiveness of the teachings found in the prophetic tradition and emphasizes their historicity. By adopting the descriptive-analytical method, this article attempts to provide a critique of the disregard for Hadith in the jurisprudential inference system of Shahrour. For this purpose, an attempt has been made to respond to the controversies so that the position of hadith is recognized as one of the pillars of valid jurisprudence.
    Keywords: Mohammad Shahrour, Sunnah, Infallibility, Ijtihad}
  • آصف احسانی، حسن رضا خاوری*
    در چند سال گذشته، بحث پر جنب و جوشی حول این موضوع وجود داشته است که آیا و چگونه پدیدارشناسی می تواند به تحقیقات شناخت اجتماعی مدد رساند. به ویژه، برخی تشکیک نموده اند که آیا توصیفات پدیدارشناختی اول شخص از تجربه انترسوبژکیتو و کنش متقابل می تواند نظریه های مشخصی را درباره شناخت اجتماعی تایید یا رد کند (به عنوان مثال، Spaulding 2015). در برابر این گونه ارزیابی، هدف از همکاری حاضر ارائه بررسی اجمالی از بحث غنی و دقیق همدلی است که در سنت پدیدارشناختی یافت می شود، با تمرکز ویژه بر جنبه های این بحث که ما معتقدیم حاوی بینش های مهم و ظریف راجع به رابطه همزمان است.
    کلید واژگان: همدلی, پدیدار شناسی, سنت}
    Asif Ehsani, Hassan Reza Khawari *
    In the past few years, there has been a lively debate on whether and how phenomenology cancontribute to social cognition research. Notably, some have doubted whether first-personal,phenomenological descriptions of intersubjective experience and interaction can support ordisconfirm certain theories about social cognition (e.g., Spaulding 2015). In contrast to such anassessment, the aim of the present contribution will be to present an overview of the rich anddetailed discussion of empathy found in the phenomenological tradition, focussing particularlyon those aspects of this discussion that we believe to contain important and subtle insights ofcontemporary relevance.Our approach in the following will be as follows. First, we will examine the account ofempathy offered by the two phenomenologists whose writings on the topic we take to bethe richest and clearest, Husserl and Stein, explicating their arguments for the claims that(i) empathy is a sui generis mode of intentional experience, (ii) the basic form of empathycan nevertheless be characterised as perception-like, and (iii) that a higher-order form ofempathy is a more imagination-like way of understanding other persons from their ownpersonal perspective.
    Keywords: Empathy, Phenomenology, Tradition}
  • تاثیر نهاد مذهب بر تحولات اجتماعی جامعه ترکیه در پذیرش نوسازی
    مریم مالمیر*، حمیدرضا سعیدی نژاد، سیامک بهرامی، ایرج رنجبر، علی مرادی

    در این مقاله با رویکردی تاریخی به تاثیر نهاد مذهب بر تغییر اذهان جامعه ترکیه وپذیرش توسعه خواهیم پرداخت. مساله اصلی این است که ویژگی های نهاد مذهب در مقابل اصلاحات و نوسازی چگونه بوده است که بعنوان نهادی تاثیر گذار بر بطن جامعه ترکیه، پذیرش نوسازی و عبور از سنت را تا حدودی از طرف جامعه تسهیل کرده است ، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که ، نهاد مذهب چگونه جامعه ترکیه را برای پذیرش نوسازی و مدرنیته آماده کرده است ؟ در پاسخ فرضیه اولیه این است که ویژگی ها مذهب حنفیه (مذهب غالب ترکیه) با تاکید بر اصل استحسان و مسالحه و مدارا با نوسازی باعث پذیرش راحت آن از طرف جامعه ترکیه بوده است . نهاد مذهب به عنوان متغیر مستقل و توسعه متغییر وابسته در این تحقیق بر اساس تغییرات اجتماعی گی روشه مورد واکاوی قرار گرفته اند. و این تحقیق براساس روش توصیفی - تحلیلی و بهره گیری از منابع و اسناد کتابخانه ای تنظیم شده است . و در چهار بخش ، چهارچوب نظری ، نوسازی و اصلاحات از امپراتوری عثمانی تا جمهوری آتاتورک ، ویژگی های نهاد مذهب (طریقت ها ومذاهب) در ترکیه در مواجهه با نوسازی ، نتیجه گیری سازماندهی شده است .

    کلید واژگان: توسعه, سنت, تغییرات اجتماعی, مذهب حنفیه, اسلام اجتماعی.}
    Influence on the social transformations of the Turkish society in the adoption of modernization
    Maryam Malmir*, Hamidreza Saeedynezhad, Siamak Bahrami, Iraj Ranjbar, Ali Moradi

    In this article, with a historical approach, we will discuss the influence of the institution of religion on changing the minds of Turkish society and accepting development. The main issue is what are the characteristics of the institution of religion in contrast to reforms and modernization, which as an institution that has an impact on the heart of Turkish society, has facilitated the acceptance of modernization and the passing of tradition to some extent by the society, the main question of the present research is that How has the institution of religion prepared the Turkish society to accept modernization and modernity? The answer to the initial hypothesis is that the characteristics of the Hanafi religion (dominant religion in Turkey) with emphasis on the principle of approval and peace and tolerance with modernization have caused its easy acceptance by the Turkish society.The institution of religion as an independent variable and development as a dependent variable have been analyzed in this research based on social changes. And this research is based on the descriptive-analytical method and the use of library sources and documents. And in four parts, the theoretical framework, modernization and reforms from the Ottoman Empire to the Republic of Atatürk, the characteristics of the institution of religion (methods and religions) in Turkey in the face of modernization, the conclusion is organized.

    Keywords: Development, Tradition, Social Changes, Hanafi Religion, Social Islam}
  • ویدا شعاریان ستاری، محمدرضا پاکدل فرد*، سیروس جمالی، مهسا فرامرزی اصل

    شناخت هویت معماری دوره پهلوی اول و چگونگی تاثیرپذیری آن از تحولات رخ داده با توجه به گذر از سنت به تجدد و با دخیل شدن کلیه عوامل خارجی در آن، مورد توجه معماران و پژوهشگران متعدد بوده است. هدف از این پژوهش بررسی مفاهیم عینی سنت و مدرنیته در بناهای عمومی دوره پهلوی اول در تبریز می باشد. روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی با روش پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه با روش طیف لیکرت استفاده شده، جامعه آماری 102 نفر متخصص معماری که حجم نمونه برابر 50 نفر شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک تاپسیس با نرم افزار SPSS استفاده شد. به ترتیب کارخانه ی چرم بر مبنای نظر پاسخ گویان از سایر بناها بر مبنای هر یک از مولفه های پلان ، تزیینات داخلی ، فرم ، هندسه نما ، مصالح با درجه نزدیکی 0.8112 نسبت به سایر بناها مدرن تر است و عمارت شهرداری تبریز با درجه نزدیکی 0.0891، نسبت به سایر بناها سنتی تر می باشد. هم چنین کتابخانه ی ملی با درجه نزدیکی 0.6245، در مرتبه ی دوم و دانشسرای مقدماتی با درجه نزدیکی 0.5038 در مرتبه ی سوم قرار دارند. در نهایت ساختمان های عمومی دوره پهلوی اول در تبریز تلفیقی از گرایش به سنت و مدرنیته را به تصویر می کشد.

    کلید واژگان: سنت, مدرنیته, بناهای عمومی, پهلوی اول, تبریز}
  • حاجیه صباغ کلجاهی، اکبر اشرفی*، محمد توحید فام

    ایران معاصر در شرایط خاص و پیچیده ای به سر می برد که در آن هم ذخایر سنت و هم مفاهیم مدرن بواسطه تحولات اجتماعی مختلف به چالشی فراگیر کشیده شده اند که بعضا بازخوانی و بازاندیشی در این مجموعه آگاهی ها را اجتناب ناپذیر می سازد. از همین رو پرسش اصلی این مقاله این گونه طرح شده که فرهنگ سنتی با تجدد در دیدگاه شریعتی چه نسبتی با یکدیگر دارند. فرضیه مقاله بر آن بوده که قطبی سازی مطلق سنت و مدرنیته یک برساخته جعلی و وارداتی است، و می توان به حالتهای بدیلی همچون مدرنیته بازاندیشانه نیز توجه داشت که با نقد مدرنیته خواهان بازسازی روابط این دو است. یافته های پژوهش نشان داده که شریعتی با آگاهی نسبی از ظرفیت ذخایر سنت از یک سو، و نیروی خلاقه ای که مفاهیم مدرن فراهم می کرد، و در عین حال، با علم و اشراف به ضعفها و معایب مدرنیته، به دنبال نوعی از بازسازی رابطه سنت و تجدد بود، که می تواند هم متناظر با مدرنیته بازاندیشانه باشد و هم این که الگوی نظری خوبی برای کاربست مجدد آن در شرایط بحرانی فعلی فراهم کند. رویکرد مقاله توصیفی-تحلیلی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای بوده است.

    کلید واژگان: اسلام, سنت, فرهنگ, شریعتی, مدرنیته بازاندیشانه}
    Hajieh Sabbagh Koljahi, Akbar Ashrafi *, Mohammad Tohidfam
    Introduction

    This research was conducted to investigate the relationship between tradition and modernity in Ali Shariati's thought. Ali Shariati was one of the thinkers who was aware of both the system of tradition and the potential of modernity. He lived in a time when the Iranian society was involved in many issues and problems. Therefore, Shariati tried to pathologize it on the one hand by understanding tradition, and on the other hand, by understanding modernity, extract its conceptual and theoretical capacities. It seems that Shariati was not looking for polarization between tradition and modernity, but he was trying to understand their capacities before anything else. Ali Shariati, as a member of the Islamic thought stream, sought to reconstruct religion in a modern state. Her call to recognize the identity, return to oneself and revolutionary self-improvement, was an approach resulting from the conscious recognition that she had towards the internal problems of the Iranian society and especially its young generation. At the height of the tyranny of the Shah's regime and the dominance of Marxism theory, Shariati believed that the school of Islam is the only liberating element for Muslims and that Islam and the Qur'an should be cleansed of historical superstitions and distortions by reinterpreting them and relying on the religious conscience of the people in order to face the dictatorship. His narration of the modern and traditional pillars of civil society and his cultural critique of these pillars are placed in the realm of religious intellectuals. Shariati's view does not require the negation of tradition and religion and the replacement of modern ideas or vice versa; Rather, he was a critic of both, through the use of symbolic sources of tradition and liberating elements of modernity.

    Methodology

    The methodology of this research was based on an interpretive approach. This interpretive approach has tried to go beyond the dualization of tradition and modernity in terms of the theoretical framework and re-examine this relationship according to the considerations of sociologists of Reflexive modernization.

    Discussion

    Shariati gave answers to the questions of his time. These answers were the solutions for the revival of Islam in the modern world, criticizing the West and making critical use of it, as well as creating a fundamental transformation in the history of Islamic nations to overcome backwardness and colonialism.  According to Shariati, one of the factors of alienation in our era is cultural colonialism. An opinion that is reminiscent of the culture industry of the Frankfurt School. Colonialism appears in political, economic and cultural forms. Shariati was well aware that the contemporary history was not without movements and revolutions, and merely inciting the movement is not enough, so there should be a pathology of the past movements as well. Therefore, with his summary of the contemporary history of Iran and the history of the world, he came to the conclusion that one of the reasons for the failure of movements and revolutions in Iran, from the constitutional revolution onwards, is the lack of a liberating ideology that fits the history, culture and religion of this society. So, he tried to recreate such an ideology. This liberating ideology, like the critical theory of the Frankfurt School, should have criticized the totality of the existing social structure.
    The final

    result

    Shariati, like most intellectuals after the constitutional revolution, stood in the gap between tradition and modernity. He knew very well that according to the used historical interpretations, the reserves of tradition, although they have good capacities, but like any everyday phenomenon, they have lost their revolutionary power, so they need to be defamiliarized so that they can be mobilized for the contemporary situation. On the other hand, Shariati was not a passive modern thinker who unquestioningly accepted the totality of imported and borrowed modernity. Rather, he had a critical and re-thinking reflection on modernity and accepted a re-thought form of it. While looking deeply into his historical features, Shariati is aware of both the weight of tradition and the effects of modernity. Therefore, he never wants tradition to prevail over modernity, or modernity to throw tradition aside. He tries to open a third way by criticizing both modernity and tradition. His method, with a rethinking approach, was refining and extracting cultural resources.

    Keywords: Islam, Tradition, Culture, Shariat, Reflexive Modernity}
  • علی کریمی*
    جوامع مسلمان در روند نوسازی عصر مدرن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که گاه چهره سیاسی یا اقتصادی و گاه چهره اجتماعی به خود می گیرند. حجم عظیم این مشکلات، روند توسعه را نه تنها به تاخیر انداخته، بلکه آن را متوقف و چرخه هایی از فساد و بحران مشروعیت را به بار می آورد. جریانی از متفکران مسلمان معتقدند که عمده این مشکلات، ریشه های فرهنگی تمدنی دارند؛ به این معنا که گذشت زمان، ماهیت این مشکلات را تغییر نخواهد داد؛ما همچنان با دشواری های فکری درگیر هستیم که مسلمان چند قرن پیش اینگونه بود. درنتیجه، در مورد راه حل ها نیز، اولویت و اصالت با نظریاتی است که از امکانات درونی فرهنگ برای حل نابسامانی ها بهره می جویند. این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که متفکران مسلمان چگونه از «سنت» برای پیشبرد توسعه استفاده می کنند؟ پاسخ به این پرسش، به خصوص به کارگیری مفهوم «سنت» به عنوان مفهومی روش شناختی، اهمیت فراوان دارد. از نظر این جریان فکری، سنت همچنان مهم ترین ایده های راه گشایانه را در اختیار ما می گذارد؛ ایده هایی که به مختصات و جزئیات جوامع مسلمان آشنا هستند و از ساده انگاری نظریات غرب گرایانه یا شرق گرایانه به دورند.
    کلید واژگان: متفکران مسلمان, تمدن, سنت, تجدد, اسلام, سیاست}
    Ali Karimy *
    In the Modernization process, Muslim societies face many problems that sometimes appear in political form, sometimes in economic form, sometimes in social form. The huge volume of these problems has not only delayed the development process, but even stopped it and caused cycles of corruption and crisis of legitimacy. A group of Muslim thinkers believe that most of these problems have cultural-civilizational roots, i.e., the passage of time will not change the nature of these problems. We are still dealing with the intellectual problems that the Muslims faced a few centuries ago. As a result, Muslim thinkers prioritize the theories that use the internal possibilities of culture to solve these problems. This article, using library sources and employing descriptive-analytical method, is an attempt to find answer to the following question: How Muslim thinkers use "tradition" for development. According to these thinkers, the tradition still provides us with the most important facilitating ideas; the ideas that are compatible with the characteristics of the Muslim communities and are away from the simplifying West-oriented or East-oriented theories.
    Keywords: Muslim Thinkers, Civilization, Tradition, Modernity, Islam}
  • سمیه علی اکبر زاده، ماندانا علیمی*، علی فلاح

    یکی از مفاهیم مهم ادبیات سیاسی ایران جدال و دیالکتیک سنت و مدرنیته است. درواقع می توان اذعان داشت دو عامل اصلی استبداد و عقب ماندگی جامعه سیاسی حاصل جدال سنت و مدرنیته بوده است. در این رابطه، بسیاری از نویسندگان ادبیات فارسی، به ویژه از عصر مشروطه به بعد، در آثار نظم و نثر خود با بهره گیری از شیوه هایی همچون طنز، اوضاع سیاسی اسفناک ایران را ترسیم کرده اند. یکی از نویسندگان مشهوری که در آثار خود همواره با بیانی مبتنی بر طنز، اوضاع سیاسی ایران را به نقد کشیده است، محمدعلی جمالزاده اصفهانی بوده است. وی در آثار ادبی خود، بارها آشفتگی سیاسی- فرهنگی جامعه ایران اعم از حاکمین و طبقات مختلف مردم را ترسیم کرده است. در این مقاله، نویسندگان در تلاشند تا با استفاده از روش تطبیقی دو اثر جمالزاده با عناوین «رجل سیاسی» و «فارسی شکر است» را با بهره گیری از طنز سیاسی بررسی نمایند و به این سوال اصلی پاسخ دهند: «جمالزاده جدال سنت و مدرنیته را در دو داستان رجل سیاسی و فارسی شکر است چگونه و در قالب چه مفاهیمی دسته بندی نموده است؟» فرضیه مقاله تاکیدی است بر این موضوع که این دو اثر جمالزاده عمدتا با محوریت طنز و گفتمان انتقادی و با هدف اصلاح اوضاع آشفته سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه خود صورت پذیرفته است. یافته های مقاله نشان داد جمالزاده در داستان «فارسی شکر است» چهار مفهوم کلان نهادینگی استبداد و فساد؛ سیاست زدگی جامعه ایران، شکاف عمیق طبقاتی و دیالکتیک فرهنگ وارداتی و هویت سنتی را نشان می دهد. اما در داستان رجل سیاسی، جمالزاده به بررسی جامعه ایران در زمان و شرایط خاصی می پردازد و به افتادن سرنوشت مردم به دست کسانی اشاره دارد که اصلا تخصصی ندارند. در این راستا، سیاست به مثابه ثروت و رفاه، فقدان مریتوکراسی، لمپنیسم سیاسی، عدم فهم مسائل سیاسی و فقدان تخصص، ناپایداری توده ها در قالب «جو زدگی سیاسی، تشجییع سیاسی و قهرمان سازی نادرست و لابی گری سیاسی مهم ترین مواردی است که جمالزاده بدان اشاره نموده است.

    کلید واژگان: جمالزاده, دیالکتیک, سنت, مدرنیته, فارسی شکر است, رجل سیاسی.}
    Somayyeh Aliakbarzadeh, Mandana Alimi*, Ali Fallah

    Mohammad Ali Jamalzadeh Esfahani is one of the famous writers who has always criticized Iran's political situation in his works with humor. In this article, the authors try to use the comparative method of Jamalzadeh's two works with the titles "Farsi Shekar ast" and "Rajale Siasi" by using political satire and answer this main question: "How and in what concepts have categorized the conflict between tradition and modernity by Jamalzadeh in the two stories of the Farsi Shekar ast and Rajole Siasi?" The hypothesis of the article emphasizes that these two works of Jamalzadeh are mainly based on humor and critical discourse, with the aim of correcting the chaotic political, social, and cultural situation of his society. The findings showed that Jamalzadeh's story "Farsi Shekar ast" has four macro institutional concepts of tyranny and corruption; the politicization of Iranian society shows the deep class divide and the dialectic of imported culture and traditional identity. But in the story of "Rajole Siasi", Jamalzadeh examines the society of Iran in certain times and conditions and refers to the fate of the people falling into the hands of those who have no expertise at all. In this regard, politics as wealth and prosperity, lack of meritocracy, political vulgarization, lack of understanding of political issues and lack of expertise, instability of the masses in the form of "political atmosphere, political encouragement and false heroization and political lobbying are the most important things that Jamalzadeh mentioned.

    Keywords: Jamalzadeh, Dialectic, Tradition, Modernity, Political Literature}
  • حسین کریمی ثابت، سیف الدین آب برین *، فروغ جلیلی
    زمینه و هدف

    آرکائیسم یا باستان‎گرایی زبانی یکی از انواع هنجارگریزی زبانی است که عامل تشخص و برجسته‎سازی زبان شعر است. با اینکه شعر معاصر تلاش دارد هر چه بیشتر به زبان تخاطب و زبان زنده روز نزدیک شود با این همه علل و اسباب متفاوتی چون تاثیر از سنت، ضرورت موسیقیایی، قافیه‎بندی، بدیع لفظی و معنوی و... موجب ظهور و نمود جلوه‎های آرکائیسم در زبان شعر شعر معاصر میگردد. بهمن صالحی نیز از شاعرانی است که زبان زمان را در شعرش برگزیده و زبانی معاصر دارد با این همه شعرش خالی از آرکائیسم زبانی نیست و در شعر این شاعر معاصر به عللی چون تاثیر از زبان شعر سنتی، عوامل موسیقیایی و بلاغی و معنایی، ضرورت قافیه، بدیع لفظی و معنوی و پاره‎ای عوامل دیگر آرکائیسم زبانی جلوه دارد.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی و کاربردی است. روش کار تحلیلی - توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای هست.

    یافته ها

    نتیجه پژوهش حاضر نشان از آن دارد که صالحی به علل مختلف از باستان‎گرایی زبانی بهره برده است و باستان‎گرایی زبانی در شعر او خاستگاه‎های متنوع و متعددی دارد. او با بهره جستن از آرکائیسم زبانی به زبان شعر خود تشخص داده است و آرکائیسم عامل برجسته‎سازی زبانی شعر او شده است. تاثیر از سنت بالاخص از سنت غزل‏پردازی از عواملی است که آرکائیسم در شعر او را سبب میشود.

    نتیجه گیری

    نتیجه پژوهش نشان از آن دارد که عواملی چون تاثیر از سنت بخصوص سنت غزل‎سرایی، الزام قافیه و موسیقی، علل بلاغی و بدیع لفظی و معنوی، معنا و خصوصیت معنایی-آوایی برخی واژگان آرکائیک و ارجحیت آنها بر واژگان معاصر از این لحاظ، عامل حضور این واژگان در شعر صالحی بوده است.

    کلید واژگان: زبان شعر, آرکائیسم, سنت, موسیقی, قافیه, بدیع لفظی و معنوی, قوت معنا}
    Hossein Karimi Sabet, Seifuddin Abbarin *, Forogh Jalili
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Linguistic archaism or archaism is one of the types of language deviation which is the factor of distinguishing and highlighting the language of poetry. Even though contemporary poetry is trying to get closer to the language of speech and the living language of the day, with all these different causes and reasons such as the influence of tradition, musical necessity, rhyming, verbal and spiritual originality, etc. Archaism in the language of contemporary poetry. Bahman Salehi is also one of the poets who chooses the language of time in his poetry and has a contemporary language, however, his poetry is not devoid of linguistic archaism, and in the poetry of this contemporary poet, there are reasons such as the influence of the language of traditional poetry, musical, rhetorical and semantic factors, the necessity of rhyme., verbal and spiritual originality and some other factors of linguistic archaism.

    METHODOLOGY

    The current research is a basic and applied research. The work method is analytical-descriptive and the method of collecting information is library.

    FINDINGS

    The result of the present research shows that Salehi used linguistic archaism for various reasons and that linguistic archaism in his poetry has diverse and multiple origins. He has identified the language of his poetry by using linguistic archaism, and archaism has become the linguistic highlight of his poetry. The influence of tradition, especially the tradition of lyric poetry, is one of the factors that causes archaism in his poetry.

    CONCLUSION

    The result of the research shows that factors such as the influence of the tradition, especially the tradition of lyric poetry, the requirement of rhyme and music, rhetorical and original verbal and spiritual causes, the meaning and semantic-phonetic characteristics of some archaic words and their preference over contemporary words. The presence of these words in Salehi"s poetry has been the reason.

    Keywords: The Language Of Poetry, Archaism, Tradition, Music, Rhyme, Verbal, Spiritual Originality, The Power Of Meaning.05 November 2023}
  • ابراهیم متقی*، حجت داوند

    طراحی الگویی برای پیشرفت ایران در دوره معاصر یکی از دغدغه های اصلی پژوهشگران علوم اجتماعی بوده است. در این میان یکی از الگوهای مغفول مانده که دارای قابلیت های بومی است، الگوی پیشرفت مبتنی بر مکتب اسلام است. اساس الگوی اسلامی پیشرفت این است که نظام های زندگی بر اساس سنت اسلامی حفظ و به روز می شود و از این طریق پیشرفت حاصل می شود. از آنجایی که سنت اجتماعی ایران به ویژه در حیات جهانی جمهوری اسلامی ماهیت دینی دارد، مبانی الگوی اسلامی پیشرفت در جمهوری اسلامی بر اساس شاخص های برگرفته از دین در سیاست، اقتصاد و فرهنگ تنظیم شد. و میزان اجرای آن در دهه اول. انقلاب مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق ضمن پرداختن به این موضوع که ضرورت پیگیری الگوی واحد پیشرفت چیست و مشخص نمودن مبانی بنیادی آن، این سوال مطرح شد که شاخص های اساسی الگوی اسلامی پیشرفت کدامند و تا چه حد بوده اند. در دهه اول انقلاب مورد توجه قرار گرفت. آیا دولت ها قرار دارند؟ در پاسخ، نتایج تحقیق نشان داد که اساس الگوی اسلامی پیشرفت و حدود و ثغور آن بر اساس منابع و سنت اسلامی، در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، اساسا مبتنی بر پاسداری از دستاوردهای عادلانه است.

    کلید واژگان: محافظه کاری, پیشرفت, سنت, غرب, اسلام, ایران}
    Ebrahim Mottaghi *, Hojjat Davand

    Designing a model for Iran's progress in the contemporary period has been one of the main concerns of social science researchers. In the meantime, one of the neglected models that has native capabilities is the model of progress based on the school of Islam. The basis of the Islamic model of progress is that life systems are maintained and updated based on the Islamic tradition, and progress is achieved through this. Since the social tradition of Iran, especially in the world life of the Islamic Republic, has a religious nature, the foundations of the Islamic model of progress in the Islamic Republic were set based on indicators derived from religion in politics, economy, and culture. and the extent of its implementation in the first decade. The revolution was evaluated. In this research, while addressing the issue of what is the necessity of pursuing the single model of progress and specifying its fundamentals, the question was raised as to what are the basic indicators of the Islamic model of progress and to what extent have they been. It was noticed in the first decade of the revolution. Are governments located? In response, the results of the research showed that the basis of the Islamic model of progress and its limits and gaps based on Islamic sources and tradition, in all political, economic, cultural and social dimensions, is basically based on safeguarding fair achievements. It is from the status quo and preventing eating, balancing structures and maintaining social cohesion and integration.

    Keywords: Conservatism, Progress, Tradition, West, Islam, Iran}
  • محمدعلی وطن دوست*، محمد تشکری آبقد
    سنت استدراج به عنوان یکی از سنت های مهم الهی در ارتباط تنگاتنگ با روند رو به خسران طبیعت انسان است؛ همچنین سنت هدایت نیز به عنوان یکی دیگر از سنت های الهی در برابر آن قرار می گیرد. در این میان، چگونگی ارتباط میان سنت استدراج و هدایت الهی، دو دیدگاه معارض را در میان مجبره و عدلیه پدید آورده است. مجبره با تفسیر استدراج به «حرکت دادن به سوی کفر و دوری از خدا» و معرفی خداوند به عنوان عامل و فاعل استدراج، چنین استدلال کرده اند که خداوند خود خواهان وقوع کفر و طغیان از بندگان است و در حقیقت، خداوند از همان ابتدا، هدایت برخی بندگان را اراده نکرده است. از سوی دیگر، عدلیه با استناد به آیات قرآن، تفسیر استدراج به «حرکت دادن به سوی کفر» را نادرست شمرده و بر این باورند که استدراج، نزدیک ساختن کافران به سوی عذابی است که نتیجه اعمال و رفتار خودشان است. در پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر ابزار کتابخانه ای، دو دیدگاه یادشده با رویکرد پاسخ به شبهات با تاکید بر مدل فرآیندی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در پایان این نتیجه به دست آمده است که خداوند حکیم، بدون ابلاغ و بیان تکالیف و نیز بدون انجام گناه از سوی افراد، هیچ فرد و اجتماعی را مجازات نمی نماید و سنت استدراج که شیوه خاصی برای مجازات است، برآیند سنت های الهی دیگر همچون سنت هدایت است.
    کلید واژگان: سنت, هدایت, استدراج, شبهات, اشاعره}
  • احسان پورابریشم*
    «واقعه»، حالتی در عرفان اسلامی است که با آداب و شرایطی (خلوت گزینی، استغراق در ذکر و امثال این موارد) حاصل می شود و سالک با آن به معرفتی تازه می رسد و رهیافتی به عالم معنا می یابد که جایگاهش را در سیر و سلوک روشن می کند. واقعه، اغلب در قالب اشکال، انوار، الوان و غیره پدیدار و با نظر پیر، تاویل و تفسیر می شود. پژوهش حاضر پس از تعریف و بررسی مفهوم واقعه و بیان اهمیت ایدئولوژیک آن، به دیدگاه ذات گرایان و ساختارگرایان درباره تجربه دینی پرداخته است. دسته بندی شش گانه دیویس از تجارب دینی با تاکید بر مانعه الجمع نبودن آن ها بیان و سپس واقعه عرفانی از منظر تجربه ای تفسیری، شبه حسی (با تاکید به واقع نمایی و غیروهمی بودن آن) و عرفانی (با مطالعه منظومه سلوک طریقت کبرویه) تبیین می شود. سرانجام نظرات کتز درباره زمینه مندی تجربه عرفانی بیان می شود. کتز معتقد است که تجربه در خلاء روی نمی دهد و حاصل تعامل دو سویه عارف با باورها، سنت، تجارب دیگر و محیط است. علاوه بر این، حضور اسوه (راهنما) نیز در شکل گیری، جهت دهی و تاویل تجربه عرفانی اهمیت دارد. این نظریه در حوزه واقعات عرفانی با بررسی آداب و شرایط واقعه که در چارچوب سنت دینی معین روی می دهد و نیز نقش پیر در شکل گیری و معنابخشی به آن، بیان می شود. در هر بخش از پژوهش حاضر، برای تبیین مباحث مطرح شده، با ارجاع به منابع و تذکره های عرفانی، به ذکر واقعات از مشایخ صوفیه پرداخته شده است.
    کلید واژگان: واقعه, تجربه دینی, تجربه عرفانی, زمینه مندی, سنت}
    Ehsan Pourabrisham *
    The term “waaqeah” in Islamic mysticism refers to a state achieved through specific practices and conditions (such as seclusion, immersion in remembrance, and similar activities), through which the seeker attains a novel understanding and discovers an approach to the realm of meaning that illuminates its position in the journey of spiritual development. “Waaqeah” often manifests in forms of lights, colors, and similar phenomena and is interpreted and explained through the perspectives of the spiritual elders (pir). This research, following a definition and examination of the concept of “waaqeah” and an elucidation of its ideological significance, delves into the perspectives of essentialists and structuralists regarding the religious experience. Davis’s categorization of six types of religious experiences, emphasizing their mutually non-exclusive nature, is presented, followed by an explication of mystical waaqeah from the viewpoint of interpretative, quasi-sensory (emphasizing its realistic and non-illusionary nature), and mystical (studying the conduct of Kubrawiya sect) experiences. Finally, Katz's views on the contextualization of mystical experience are discussed. Katz posits that the mystical experience does not occur in a vacuum but is the result of the interaction between the mystic and beliefs, traditions, and other experiences and contexts. Additionally, the presence of a guide in shaping, directing, and interpreting the mystical experience is significant. This theory is applied to the domain of mystical events by examining the practices and conditions of “waaqeah” within a specific religious tradition, highlighting the role of the elders (guides) in shaping and attributing meaning to it. In each section of this research, references to mystical sources and narratives are utilized to expound on the presented concepts by mentioning “waaqeahs” from the mystic elders.
    Keywords: Waaqeah, religious experience, Mystical experience, Contextualization, Tradition}
  • ابراهیم برزگر، محمدتقی قزلسفلی، مهدیه ملازاده*
    درپی گسترش اندیشه تجدد در دوره پهلوی اول و با همزمانی تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و افزایش آگاهی ها نسبت به غرب، نسل جدیدی از روشنفکران شکل گرفته اند که در عین دسترسی و مطالعه فراوان آثار تاریخی، با لایه های عمیق تری از فرهنگ و تمدن غربی آشنا بوده اند. پژوهش حاضر با هدف فهم و تبیین اندیشه سیاسی یکی از مهم ترین روشنفکران این دوره یعنی سید فخرالدین شادمان، بر آن است در قالب نظریه منطق درونی اسپریگنز، به این پرسش پاسخ دهد که شادمان بحران سامان سیاسی را چگونه دلیل یابی کرده و برای برون رفت آن چه تجویز آرمانی ارائه کرده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که مسئله اساسی شادمان، نفوذ فرهنگی- سیاسی تمدن فرنگی است. به نظر وی این مسئله ناشی از وجود و ادامه حیات فوکولی و مبلغ فرنگی می باشد. از همین رو، وی نوسازی جامع و نظام مند ساختار جامعه ایران بر پایه حفظ زبان کامل فصیح ملی (فارسی) و اخذ تمدن فرنگی با میل و احتیاط را به عنوان نظم آرمانی ترسیم نموده و راهکارهای تربیت ملی، فراگیری مقدمات تمدن غربی، لغت سازی، ترجمه درست، داشتن جرات شناخت و نترسیدن از هیچ فکر و عقیده ای، و اعزام ایرانی ایران شناس فارسی دان به فرنگ را به عنوان راهکارهای خروج از بحران تجویز می کند. این راهکارها حاکی از آن است که شادمان توجه به دستاوردهای تمدن بشری را به امر خودباوری، حفظ اصالت و هویت خودی پیوند زده و با پیش کشیدن ضرورت برخورد فعال با غرب به شکلی عالمانه و دغدغه مندانه، بر لزوم درک صحیح از مسائل پیشرفت و طراحی راهبردهای سازگار و برخواسته از فرهنگ خودی تاکید می نماید.
    کلید واژگان: مدرنیته, سنت, سید فخرالدین شادمان, الگوی اسپریگنز, زبان فارسی, تمدن غرب}
    Ebrahim Barzegar, Mohamadtaghi Ghezelsofla, Mahdie Molazade *
    Following the spread of renewal thought during the First Pahlavi era, and simultaneously with the changing political and social conditions of society and increasing awareness of the West, a new generation of intellectuals has emerged who, while having abundant access to and study of historical works, are familiar with deeper layers of Western culture and civilization. The present research aims to understand and elucidate the political thought of one of the most influential intellectuals of this period, Seyyed Fakhreddin Shadman, within the theoretical framework of Spragens' internal logic theory to answer the question of how Shadman has explained the crisis of political order and what ideal prescriptions he has proposed for its resolution. The research findings indicate that Shadman's fundamental issue is the cultural-political penetration of Western civilization. In his view, this issue stems from the existence and perpetuation of a colonial and missionary mentality. Therefore, he outlines the renewal and systematic restructuring of Iranian society based on preserving the complete national language (Persian) and embracing Western civilization with caution and inclination as the ideal order, and suggests national education strategies, acquisition of Western civilization prerequisites, lexicography, accurate translation, having the courage to recognize and not fear any thought or belief, and sending Iranian Persian scholars to Europe as solutions to overcome the crisis. These solutions indicate that Shadman links attention to the achievements of human civilization to self-confidence, preservation of authenticity and identity, and by emphasizing the necessity of actively engaging with the West in a scholarly and concerned manner, he underscores the importance of a correct understanding of progressive issues and designing compatible and culturally desired strategies.
    Keywords: Modernity, tradition, Seyyed Fakhreddin Shadman, Spragens Model, Persian language, Western civilization}
  • علی الهی تبار*، محسن الویری

    فهم یک اندیشه در قالب جریان و تحلیل گونه های آن ضرورتی شناخته شده در تاریخ اندیشه است که تبار گونه را هویدا می سازد و درک بهتری فراروی پژوهشگران حوزه اندیشه می گذارد. در این میان مصر به عنوان یکی از مهمترین کانون های تاریخ اندیشه مسلمین ، همواره نقشی محوری به خود اختصاص داده است . در میان پژوهش های صورت گرفته به زبان فارسی کمتر به شناخت و گونه بندی تحلیلی جریان های فکری - اجتماعی مصر پرداخته شده است . از این رو پرسش اصلی این تحقیق ماهیت ، چرایی و چگونگی جریان های فکری مصر در قرن نوزدهم است. روش تحقیق این مقاله توصیفی - تحلیلی است. دستاورد این پژوهش نشان می دهد می توان در قرن نوزدهم سه جریان پیوسته را شناسایی کرد که همگی به تدریج در سیر تاریخی خویش پس از اصلاح ساختاری به اصلاح در اندیشه یا اجتهاد می رسند. در واقع دغدغه اصلاح ظاهر وساختارگرایانه به مرور عمق فکری و ایدئولوژیک پیدا می کند .

    کلید واژگان: سنت, تجدد, مصر, غرب, اصلاح, اجتهاد, آگاهی, انقلاب اجتماعی}
    Ali Elahi Tabar *, Mohsen Alvir

    Understanding an idea in the form of its flow and analysis of its types is a well-known necessity in the history of thought, which reveals the origin of the species and provides a better understanding to researchers in the field of thought. Meanwhile, Egypt, as one of the most important centers of the history of contemporary Muslim thought, has always played a pivotal role. Among the researches conducted in Farsi language, less attention has been paid to the recognition and analytical categorization of the social-intellectual currents of Egypt. Therefore, the main question of this research is the nature, why and how of Egyptian intellectual currents in the 19th century. The research method of this article is descriptive-analytical. The result of this research shows that in the 19th century, three continuous trends can be identified, all of which gradually in their historical course, after the structural reform, reach reform in thought or Ijtihad. In fact, the concern of modifying the appearance and structuralism gradually gains intellectual and ideological depth. Keywords: tradition, modernity, Egypt, West, reform, consciousness, social revolution.

    Keywords: Tradition, Modernity, Egypt, West, Reform, Awareness, Social Revolution}
  • عیسی حقی، مصطفی رجائی پور*، حسین احمری
    یکی از مسایل مهم در زندگی انسان، شناخت دشمن و راهکارهای برخورد موفقیت آمیز با دشمن، است. قرآن کریم پنج گروه از دشمنان را نام برده است: "شیطان و همراهان او، کفار، مشرکان، منافقان و برخی از همسران و فرزندان". از مهمترین شاخصه ‏های دین اسلام این است که براساس فطرت و عقلانیت حکم کرده و جامعه بشری را به آن راهنمایی می‏کند. با کمی دقت در آیات قرآن کریم به این نکته پی می‏بریم که در مورد اختلافات در سطح کلان نیز خداوند راهکار ارایه کرده تا صلح و آرامش را مردم بدست آورند. سنت نبوی نیز بر این امر قایم است، البته شروطی هم برای مذاکره با غیر مسلمانان ذکر شده که حایز اهمیت است. این پژوهش که با روش تحلیلی توصیفی،صورت گرفته، سعی شده که به بررسی دشمنان اسلام و انواع آن و نیز به مسیله مذاکره و تعامل با آنها و مشروعیت مذاکره با غیر مسلمانان و شرایط مذاکره موفق و راهکارهای آن از منظر قرآن و سنت و فقهای امامیه ،با ذکر نمونه و مصادیق که از نتایج این پزوهش است، بپردازد. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که اسلام هر گونه ارتباط با دشمن مستکبری که هدف او سلطه گری و غارت و چپاول است را نهی و ممنوع کرده است، اما مذاکره را بر اساس شرایط و ضوابطی می‏پذیرد که عزت اسلام و مسلمین حفظ شود و نیز راه سلطه و تسلط دشمن بسته شود.
    کلید واژگان: قرآن کریم, سنت, مذاکره و تعامل, دشمن, فقه امامیه}
    Isa Haghi, Mostafa Rajaipour *, Hossein Ahmari
    One of the most important issues in human life is enemyology and an appropriate understanding of the strategies to deal successfully with the enemy. The Holy Qur'an has named six groups of enemies: "Satan and his companions", "Nafs-Amara (lasciviousness)", "some of wives and children", "infidels and polytheists", "some People of the Book, especially Jews" and "hypocrites". The Prophet, on the one hand, fought culturally and socially against idolatry, atheism, and hypocrisy in belief and practice, and the triangle of atheism, polytheism, and hypocrisy was also placed against him during his mission and did not give up any struggle against and monotheism. The current research aims to know the components of interaction with the enemy according to the Qur'an, hadiths and Imamiyah Jurisprudence. The research method is descriptive-analytical using library and documentary sources. The results of the research show that Holy Qur'an teaches us what special method we should use in confronting each of the enemies. In clearer words, it teaches Muslims the way to deal with Satan, Nafs-Amara, infidels, etc. separately, and also, it puts a special way to deal with every enemy's method. Among these methods are Faith and trust in God, abandoning sins, constant remembrance of God, seeking refuge in God, self-purification, fearing God and restraining the soul from whims and desires, surrendering oneself and affairs to God, cutting off all communication and friendship other than God, declaring a clear position of disliking them, cultural struggle through the Qur'an, religious insight and tolerance, interaction with the enemy.
    Keywords: The Holy Qur', an, Interaction with the Enemy, Tolerance with the Enemy, Imamiyah Jurisprudence}
  • مهدی نکوئی سامانی*

    برخی از عالمان اهل سنت، به ویژه وهابیت که مدعی هستند که در قرآن وسنت هیچ دلیلی در مورد وجوب تمسک به اهل بیت (ع) وجود ندارد. (اصول مسائل العقیده عند السلف وعند المبتدعه، سعود بن عبد العزیز الخلف، ج1،ص40) این نوشتار تلاش می کند تا اولا؛ با استناد به قرآن و روایات مورد قبول فریقین ، وجوب تمسک به اهل بیت (ع) را اثبات نماید. وثانیا؛ ادعای کسانی که در فهم معارف دین خود را بی نیاز از اهل بیت (ع) می دانند را با استناد به آموزه های قرآن وسنت، نقد وابطال نماید.

    کلید واژگان: قرآن, سنت, اهل بیت(ع), وجوب تمسک, شیعه, اهل سنت}

    Some Sunni scholars, especially Wahhabis, claim that there is no reason in the Qur'an and Sunnah for the obligation to adhere to the Ahl al-Bayt (AS). (Principles of the issues of belief in the predecessor and in the beginning, Saud bin Abd al-Aziz al-Khalaf, vol. 1, p. 40) This article tries to first; By proving the Qur'an and the narrations accepted by the sects, to prove the necessity of relying on the Ahl al-Bayt (AS). And secondly; Criticize and invalidate the claim of those who consider themselves needless of the Ahl al-Bayt (AS) in understanding the teachings of their religion, citing the teachings of the Qur'an and Sunnah.

    Keywords: Quran, Sunnah, Ahl al-Bayt (AS), obligation to adhere to, Shia, Sunni}
  • هانیه بلالی، عباس همامی*

    سنت های الهی همان قوانینی هستند که خدای متعال در جهت تدبیر جهان هستی, به مرحله اجرا گذاشته است. قرآن کریم در نقل سرگذشت فردی انسان و نیز اقوام و تمدن های گذشته، از حوادثی یاد می کند که به مثابه قوانینی کلی، در صورت فراهم آمدن زمینه هایش، هر زمان قابل تکرارند. استدراج یکی از این سنت هاست. استدراج به معنای سقوط تدریجی و مرحله به مرحله و نزدیک شدن به عذاب به صورت غیرمحسوس است. این سنت در هر دو حوزه فردی و اجتماعی رخ می دهد. تحقق این سنت معلول عواملی است که ارتباط زیادی با رفتار افراد جامعه دارند و شناخت آن عوامل می تواند مانع نجات جامعه از نابودی شود و در عین حال گرایش به معنویت و حرکت به سوی تمدن مطلوب را به ارمغان آورد. مطالعه معناشناختی مفهوم استدراج در قرآن، و بررسی آرا و دیدگاه دانشمندان مسلمان درباره عوامل و فلسفه سنت استدراج، هدف اصلی این جستار است.

    کلید واژگان: قرآن, سنت, استدراج, عذاب, جامعه}
    Haniye Balali, Abbas Hemami*

    The divine traditions are the same laws that Almighty Allah has implemented in order to plan the universe. Holy Qurʾān, in describing the history of individual human beings as well as past nations and civilizations, mentions events that can be repeated at any time as general laws, if the conditions are provided. Istidrāj is one of these traditions. Istidrāj means a gradual and step-by-step fall and an imperceptible approach to punishment.This sunnah occurs in both individual and social spheres. The realization of this sunnah is due to factors that have a lot to do with the behavior of people in society; and knowing those factors can prevent the society from being destroyed; and at the same time, it brought the tendency towards spirituality and moving towards the desired civilization. The main goal of this essay is the semantic study of the concept of istidrāj in the Qurʾān, and the review of the opinions and views of Muslim scholars about the factors and philosophy of the sunnah of istidrāj.

    Keywords: Qurʾān, Tradition, Istidrāj, Torment, Society}
  • طاهره میرهاشمی*
    نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» نوشته حسن مقدم یکی از نمایشنامه های مهم و تاثیرگذار روزگار خویش است که با اقبال مخاطب عام و خاص مواجه شد. جستار حاضر بر آن است تا در چارچوب نشانه شناسی اجتماعی به عنوان یکی از ابزارها و روش های کیفی تحلیل متن و بر اساس نظریه پی یر گیرو به بررسی فرایند معناپردازی متن نمایشنامه، متناسب با متغیرهای فرهنگی اجتماعی، بپردازد. پرسش های پژوهش عبارتست از: الف) در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» بارزترین نشانه های اجتماعی قابل کشف و تبیین کدام است؟ ب) نشانه های اجتماعی نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» چه دلالت های معنایی ای دارد؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که بارزترین نشانه های هویت در این نمایشنامه نامها و القاب، لباس، اشیا و حیوانات هستند. متن با استفاده از این نشانه ها ضمن برجسته کردن فردیت جعفرخان، تقابل او را نیز با اعضای خانواده، که تحت تاثیر جمع گرایی جامعه سنتی ایران هستند، نشان داده است. بارزترین نشانه های آداب معاشرت نیز لحن کلام، فاصله بین افراد و توهین است. آنچه در این سه نشانه آداب معاشرت مشهود است، تلاش بی سرانجام اعضای خانواده برای نزدیک شدن به جعفرخان و مقاومت او برای حفظ فاصله از آنان است. این حفظ فاصله از سویی نشان دهنده خودخواهی و خودبرتربینی این شخصیت و از سوی دیگر نیز نوعی واکنش در برابر اعمال نظرها، دخالتها، اعتقادات خرافی و تعصب های غیرمنطقی خانواده است. در مجموع باید گفت نشانه های اجتماعی این نمایشنامه نقش مهمی در شکل دادن به چارچوب معنایی اثر (ترسیم نوع نگرش و زندگی انسان سنتی و مدرن) داشته است.
    کلید واژگان: سنت, فردیت, فاصله, نشانه شناسی اجتماعی, هویت, آداب معاشرت}
    Tahere Mirhashemi *
    The play "Jafar Khan az Farang Amadeh" written by Hassan Moghadam is one of the most important and influential plays of its own historical period. The present paper intends to investigate the process of meaning-construction in this text through focusing on socio-cultural variables and by using socio- semiotic appraoch and the theory of Guiraud. Tho main questions that the research seeks to answer are: 1. what are the most obvious social signs that can be discovered and explained in this play? and 2. What are the semantic implications of these social signs? The results indicate that the most obvious signs related to identity are names, nicknames, clothes, objects, and animals. The author has shown Jafar Khan's confrontation with his family members who are influenced by the collectivism of traditional society while highlighting his individuality by using these signs. The most obvious signs of social etiquette are the tone of speech, the distance between people, and insults. The endless efforts of the family members to be close to Jafar Khan and his resistance to keeping a distance from them are evident in these three signs of social etiquette. It can be concluded that the social signs of this play significantly contribute to shaping the semantic framework of the work, depicting traditional and modern human attitudes and life.
    Keywords: Tradition, Individuality, socio- semiotics, Identity signs}
  • اولگا یوری یونا آسموخینا *، نادژدا ولادیمیرونا چکاشوا
    Осьмухина Ольга Юрьевна*, Чекашева Надежда Владимировна

    В статье анализируется феномен детства в «Педагогической поэме» А. Макаренко. Использованы сравнительно-исторический метод, а также метод целостного анализа художественного произведения. Установлено, что, во-первых, тема детства репрезентована посредством мотивов одиночества, нищеты, голода, скитаний. Во-вторых, представления о новом идеальном мире, созданном после революции, где каждый находит свое место, воплощает образ дома-коммуны. Дом- коммуна становится своеобразной эмблемой соцреалистической культуры и утопического типа сознания. С другой стороны, судьбы утраченного дома-гнезда и его обитателей рассматриваются писателем на историческом переломе и символизируют разрушение привычного образа жизни, уклада. Последствиями утраты домашнего очага являются социальное и метафизическое сиротство, безысходность, характерные для героев-беспризорников, которые в процессе воспитания обретают себя и своё место в мире.

    Keywords: Русская Литература ХХ Века, «Педагогическая Поэма», Феномен Детства, Образ Беспризорника, Традиция}
  • مجید حیدری آذر*
    امروزه وهابیان با تاسیس قواعد نادرست در بحث بدعت، بسیاری از باورها و رفتارهای رایج در میان مسلمانان را بدعت انگا ری کرده و عالمان مذاهب اهل سنت و شیعه را متهم به بدعت گذاری می کنند. ازجمله قواعد نادرست و ابداع شده توسط وهابیان، قاعده سنت ترکیه است. براساس این قاعده آنچه مقتضی انجام دادنش در زمانه پیامبر7 و صحابه و تابعان وجود داشته و در عین حال مانعی برای انجام آن در میان نبوده و البته از سوی پیامبر7، صحابه و تابعان ترک شده باشد، انجامش بدعت و ترک آن سنت است. مخالفان وهابیت همواره این سخن را نقد کرده و بر این باورند که مجرد ترک یک فعل از سوی پیامبر7 دلیل بر حرمت و بدعی بودن آن فعل نیست؛ سایر قراین مورد ادعای وهابیان نمی تواند دلالت فعل متروک از سوی پیامبر7 را به سر حد حرمت و بدعت برساند. بدین ترتیب بسیاری از امور با وجود مقتضی و فقدان مانع، از سوی پیامبر7، صحابه و تابعان ترک شده و در عین حال از سوی عالمان مذاهب اربعه تجویز شده اند.
    کلید واژگان: تروک پیامبر, سنت, بدعت, وهابیت}
    Majid Heydari *
    Nowadays, the Wahhabis considered many Islamic rules to be Heresy and accuse Shia and Sunni scholars to be heretic. One of the rules established by the Wahhabis is the "Abandoned Tradition". According to this rule what could be done at the time of the Holy Prophet but the Holy Prophet and his disciples have abandoned it, this is called "Abandoned Tradition". On the other hand, the Opponents of Wahhabism have always criticized this idea and believe that abandoning an act does not mean it is Haram. The Muslim religious leaders have not paid any attention to this Wahhabi rule.
    Keywords: Abandoned Tradition, Tradition, Heresy, Wahhabi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال