به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « محتوا و مضمون » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رضا بیات*
    زمینه و هدف

     در این مقاله ابتدا مختصات عمومی مکتب بازگشت به اختصار مرور میشود. سپس به یکی از نکات مهم و مغفول مانده مکتب بازگشت پرداخته میشود؛ یعنی قصاید منقبتی و آیینی. پژوهشهای شعر دوره یا مکتب بازگشت منحصر است به دو حوزه: شناسایی شاعران گمنام و تصحیح دیوان آنها و دیگری بررسی شیوه های تقلید و تاثیرپذیری شاعران شناخته شده. گویی محققان اتفاق نظر دارند که شعر این دوره هیچ گونه نوآوری و افزوده ای ندارد و بر همین اساس است که شعر این دوره در درسنامه ها و گزیده های ادب فارسی حضور کمرنگی دارد.

    روش مطالعه

     این مقاله محتوا و مضمون شعر 16 شاعر بازگشتی را بیت به بیت بررسی کرده و آماری گویا از نوآوری شعر بازگشت در عرصه شعر آیینی و رکود و تقلید و تکرار در شعر شعرای درباری این عصر بدست داده است. از هر شاعر، دو قصیده با موضوع مدح امام علی (ع) و امام رضا (ع) تحلیل شده است. تحلیل داده ها با نرم افزار اکسل انجام شده است.

    یافته ها

     بر اساس این پژوهش، بین شهرت و نوآوری شاعران این دوره، نسبت معکوس وجود دارد. شاعران نام آوری مانند صبا و قاآنی دچار فقر محتوا هستند و شاعران عمیق و دقیقی مثل آیتی بیرجندی و سروش و الهی قمشه ای شهرتی بسزا ندارند. این نکته داوریهای تاریخ ادبیات نویسان و ملاکهای داوری آنها را بچالش میکشد.

    نتیجه گیری

     عمده آنچه از مکتب بازگشت میگویند ویژگیهای شعر درباری بازگشت است نه شعر شیعی این دوره. محتوای شعر شیعی در این دوره کاملا دگرگون میشود و رشد کمی و کیفی آن قابل لمس است.

    کلید واژگان: مکتب بازگشت, نقد ادبی, محتوا و مضمون, شعر منقبتی و شیعی, شعر مدحی و درباری}
    Reza Bayat*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     In this article, the general features of the Neo- Classicism in the Persian literature that is called return school in the Farsi, are briefly reviewed. Then, one of the most important but neglected point of this school is scrutinized; That is, eulogistic and religious odes. Research on the poetry of Persian Neo- Classicism school generally focuses on two areas: first one, identifying anonymous poets and correcting their poetical works, and other studies have been done on the methods of imitation and the influence of well-known poets. It seems that the Scholars agree on lack of innovations and additions poetry on this period, and by this reason, poetry of this period from prior times to nowadays to be rarely present in textbooks and excerpts from Persian literature.

    METHODOLOGY

     This article examines the content of the poems of 16 poets in the desired period, verse by verse and provides statistics on the innovation of Persian Neo- Classicism poetry in the field of ritual poetry and stagnation, imitation and repetition in the poetry of government-affiliated poets of this era. From each poet, two poems have been analyzed, one about praise of Imam Ali and another one about Imam Reza. Data analysis was performed with Microsoft Excel software.

    FINDINGS

     According to this research, there is an inverse relationship between the fame and innovation of the poets of this period. Well-known poets such as Saba and Qaani suffer from a lack of content, and deep precise poets such as Ayati Birjandi, Soroush Esfahani and Elahi Ghomshei do not have a great reputation. This challenges the judgments of authors of the periods of Persian Literature and their judging criteria.

    CONCLUSION

     It is shown here that the most what is said about the Persian Neo- Classicism is based on the government-affiliated poets of this school and periods, not the Shiite poetry. The content of Shiite poetry in this period is completely changed and its quantitative and qualitative growth is palpable.

    Keywords: Persian Neo- Classicism School, Literary criticism, Content, Theme, eulogistic, Shiite poetry, Praise, government-affiliated poetry}
  • رضا حیدری نوری*، صائمه خراسانی

    تعیین نوع ادبی در ادبیات فارسی به دلیل عدم وجود سابقه و تازگی موضوع از دشواری های زیادی برخوردار است. نیاز به محلی سازی الگوهای غربی از یکسو و ضرورتهای جهانی سازی ادبیات محلی از سوی دیگر، دو نیاز متناقض امروز ادبیات فارسی است. از اینرو پرسش اصلی این است که آیا میتوان الگویی ارائه نمود که ضمن رعایت استانداردهای جهانی نیازهای ادبیات فارسی را نیز پوشش دهد. مقاله حاضر تلاشی در این راستاست: اول در تعیین انواع ادبی از انواع پایه (حماسی، غنایی، تعلیمی) که در سطح جهانی مورد قبول است استفاده گردیده است. دوم برای تعیین نوع، از سه متغیر اصلی به نامهای محتوا و مضمون، لحن و شیوه ارائه به همراه زیر متغیرهای آنها استفاده شده است. محتوا و مضمون شامل 29 زیر عامل از جمله قهرمانی، عیاری، عاشقانه و... لحن شامل بیش از 40 مولفه از جمله صمیمانه، ناصحانه، آمرانه و... که از سه عنصر منطق، هیجان و احساس متاثر شده اند و شیوه ارائه که به سه زیر عامل روایی، خطابی و خویش گویی تقسیم شده است. در نهایت با استفاده از این سه متغیر وجه غالب اثر تعیین میشود.

    کلید واژگان: نوع ادبی, حماسی, غنایی, تعلیمی, وجه غالب, محتوا و مضمون, لحن, شیوه ارائه}
    Reza Heydari Nuri*, Saemeh Khorasani

    Determining the genre in modern researches is considered the main issue. Due to lack of historic background and novelty of subjects in Persian literature, has more difficulties. The need for the localization of existing Western models and the necessities of the globalization of local literature are two contradictory needs of modern Persian literature. Therefore, the main question is that is it possible to present a model that covers the needs of Persian literature, while providing the global standards. In the present paper, it was attempted to provide a three-dimensional model to determine the literary genre. first, basic genres (epic, lyrical, didactics) were determined that are accepted at the global level. Second, to determine the genre, three main variables of content and theme, tone and presentation method were used. Third, for each of the following variables, some factors are considered: content and theme included 24 factors such as championship and being cutie, romantic; tone had more than 40 element including being sincerely, advisable and imperative, categorized in three logical, excitable and emotional and presentation method was classified into three sub-factors of narrative, addressing and soliloquy. Finally, using these three variables, the dominant type of work is determined.

    Keywords: Genre, Epic, Lyrical, Didactic, Dominant Form, Content, Theme, Tune, Presentation Style}
  • گلنار یغمایی*، دکترسید محمدباقر کمال الدینی، دکترمحمود صادق زاده

    در نوشته حاضر که حاصل پژوهشی از نوع تاریخی، توصیفی و تحلیلی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای است، پس از نگاهی گذرا به ادبیات مشروطه در برخورد با تمدن غرب، مشخصه های شعر فارسی در شکل و محتوا در دهه های سی و چهل خورشیدی برشمرده شده است. شکستن قالب ها و اوزان کهن در عین رعایت یا عدم رعایت وزن و قافیه، به کار بردن مضامین و پیام های سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر ادبیات مشروطه و نیز سمبولیسم فرانسه، تاکید بر ابهام گویی، بهره گیری از هر پدیده طبیعی و اجتماعی به صورت نمادین برای نقد سیاسی و اجتماعی و ظهور «شعر سپید» و «شعر موج نو»، از مشخصات مهم تر شعر این دوره شناخته شده است. علاوه بر این، پیدایش «شعر مقاومت» و «شعر چریکی» و بعضا «پریشان گویی و نامفهوم سرایی» و ظهور تصنعی جریان های شعری و ظهور پیام بازگشت به خویشتن اسلامی به ویژه در دهه چهل را می توان از مشخصه های دیگر شعر در این دهه دانست. مدرنیته به دو صورت مستقیم (آشنایی با ادبیات و شعر غرب) و غیرمستقیم (شکل دادن به گروه بندی های اجتماعی، جریان های فرهنگی، دگرگونی های سیاسی و درهم تنیده شدن آن ها) بر شعر این دوره تاثیر گذاشته است. ستیز قلمی بین حامیان قالب های سنتی شعر و شعر نو، اختلاف نظر بین شاعران «موج نو» و «شعر نو» و چند شاخه شدن شعر و شاعران، همه انعکاس همین گروه بندی های اجتماعی و جریان های فرهنگی بوده که یا تحت تاثیر مدرنیته شکل گرفته و یا بر اثر نفوذ مدرنیته از حالت خفته به حالت فعال درآمده است

    کلید واژگان: رمانتیسم, سمبولیسم, شعرسنتی, شعرنو, محتوا و مضمون, مدرنیته}
    Golnar Yaghmaei *, Sayed Mohammad Bagher Kamaladdini, Mahmoud Sadeghzadeh

    (Surveying the Mashruteh Literature (the literature produced after the Iranian Constitutional Revolution of 1950s) and the influence of the Western civilization, the present study investigates the characteristics of Persian poetry in terms of form and content in 1950s and 1960s. The literature of the period is characterized by deconstructing the archaic poetic patterns and meters while preserving the notion of meter and rhyming words followed by French symbolism, by symbolic adaptation of socio-political themes, by emphasizing the ambiguous aspects of the language by the emergence of free verse and. Moreover, the emergence of guerrilla poetry, the popularization of a hallucinatory language and far-fetched concepts in poetry and the revival of the Islamic identity particularly in 1950s are what define poetry of the period. Modernism has influence the poetry of the period directly (through familiarization with the Western literature) and indirectly (through forming various social classes and sectors, cultural movements and the interaction between them). The debates among the advocates of the classic forms and the supporters of the “new poetry,” the divergences between “new wave” poets and “new poetry” movement are reflective of theemergence of newly-formed sections and cultural movements that were all either the fruit of modernism or activated as the result of it.)

    Keywords: modernity, classical poetry, new poetry, form, content, symbolism, social classes}
  • آسیه ذبیح نیا عمران
    تنسر پارسایی افلاطونی مذهب بود که سلطنت را رها کرده و گوشه نشینی اختیار کرده بود. او بنابر روایت های متون پهلوی از جمله کسانی است که نقش بسزایی در بر تخت نشستن اردشیر ساسانی داشت و با یاری نامه اندرزی خود، تدبیر خویش را به او عرضه کرد. این زاهد بی محابا آراء وعقاید مذهبی، جامعه شناسی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و غیره خود را مطرح می ساخت. با مطالعه این نامه اندرزی می توان به میزان دانش وتسلط این شخصیت به مسایل گوناگون دینی، اخلاقی و غیره پی برد. زبان تنسر در نامه اندرزی جسورانه است، و مخاطب هیچ شک، تردید و ناخالصی در گفته های وی نمی یابد. هرآن چه که روح بلند او را آزارمی دهد برکاغذ روان می سازد و بدون ترس و نگرانی و باشور وحال مسایل متعدد را مطرح می کند. در فحوای این نامه اندرزی، به وضوح می توان نویسنده ای روشنفکر و اندیشمند را یافت که با پشتوانه غنی دینی و فرهنگی می نویسد. مطالعه این نامه تاریخی، حظی وصف ناپذیربه مخاطب می بخشد که می تواند راهنمای مسیر زندگی او باشد. ابن اسفندیارکاتب، از نویسندگان اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، نامه اندرزی تنسر را به پارسی ترجمه کرد. در ترجمه و روایت ابن اسفندیار، نامه اندرزی تنسر از سه بخش: عنوان آغازین، متن اصلی و ختم مکتوب تشکیل می شود، که هر کدام از این سه بخش، ارکان فرعی را نیز در بر می گیرند. هدف مقاله حاضر بررسی مضمون و درونمایه نامه اندرزی تنسر است.
    کلید واژگان: نامه تاریخی تنسر, محتوا و مضمون, اخلاق دینی, اخلاق در خانواده}
    Aseyeh Zabiehnia
    The reign of religion devoutness Platonic Tansar And leave the seclusion Was chosen. His narrative of the Pahlavi texts, Arabic and Farsi those who had a significant role the throne Artaxerxes. He also yari nameh his admonished, his wisdom Ardashir Offered. The letter Zahed in their forthright opinions and religious beliefs, political, social And ... Has raised her. The study of these letters can be religious Level knowledge and mastery of the issues this personality, social and ... Realize.Letters reflect the opinion of this character are unmistakable. Tansar letters of three parts:As a starter, main and end up being written, that each of these three parts take also such subsidiary organs.Tansar language in bold letters, and the audience, no doubt, hesitation and his impurity in Remarks he Cannot find Whatever Tall Spirit him harassment Gives On the Psyche paper makes Without fear and had several issues with passion Were Proposed Addition to the mentioned, the text of this letter, clearly, can be found in the author's intellectual scholar with a rich cultural and religious backed with suffering writes. Overall, this study gives the audience the indescribable Hzy the letters Wil serverl that can help him through life and also causing provide information.
    Keywords: Tansar letters, Ardeshir, description of the passion, major organs, subsidiary organs}
  • علی محمدی*، علی آسمند جونقانی
    قصاید سنایی از نظر ارزش ادبی نه تنها با دیگر آثار برجسته او هم چون حدیقه الحقیقه قابل مقایسه است که با آثار پرآوازه زبان و ادب فارسی پهلو می زند. تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایی، پیوند اندام واری با معمای چندگانگی شخصیت شاعر و افسانه های مربوط به او دارد. موضوعاتی که سنایی در قصاید خود درج کرده است، هم متنوع است و هم به ظاهر یک دست نیست. به همین خاطر ممکن است به ذهن مخاطب چنین خطور کند که مگر می شود زهد و عرفان و سیاست و اجتماعیات و گاهی هجو و هزل را شاعری چنان، یک کاسه کند؟ از این رو و هم از منظر اهمیت مضامین و موضوعات مندرج در قصاید، تحقیقی مستقل در این زمینه لازم بوده است. در این مقاله، ضمن توجه به درون مایه های قصاید سنایی و تقسیم بندی موضوعی قصاید او، به این پرسش نیز پاسخ خواهیم داد که سبب این گوناگونی چه بوده است.
    کلید واژگان: قصاید, سنایی, محتوا, مضمون, موضوع}
    Dr. Ali Mohammadi*, Ali Asmand Jooneghani
    Sanai's odes are compare able not only to his own distinguished works like "Hadighat_ol Haghigheh" but also to other outstanding Persian literary works regarding literary value. The variety of content that exists in Sanai's odes is linked to the poet's multifaceted character and the legends about him. The subjects dealt with in Sanai's odes are various and dont seem unique. For this, the audience may wonder how issues like piety, mysticism, politics, social science and sometimes satire and lampoon are gathered together. Therefore, for the importance of subjects and content of the odes an independent study was necessary. In this study, we analyze the ode's contents and categorize the subjects and also investigate the reason for such variety.
    Keywords: Sanai, odes, content, subject}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال