به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نقوش » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • جواد رحمانی، مجید ساریخانی*

    پارچه های ساسانی یکی از محصولاتی بودند که بسیار تبادل می شدند و علاوه بر ارزش تجاری، ارزش دیپلماتیک و سیاسی زیادی به عنوان هدایای سلطنتی داشتند. عصر ساسانی دوره اوج و تعالی هنر پارچه بافی و بویژه پارچه های ابریشمین و توسعه صنعت بافت آنهاست ولی این نکته را نیز باید اذعان داشت که یکی از دلایل مهم ارزش آنها، وجود نقوش بدیع و خلاقیت در آفرینش طرح ها و نقوشی بود که بر روی کارگاه های پارچه بافی سایر کشورها تاثیر گذاشته بود. همین مبادلات، از روش های مهاجرت نقوش و طرح های ساسانی به اقصی نقاط جهان آن روزگار بود، نقوش حیوانی، گیاهی، هندسی و صحنه های شکار شاهی که عموما در نقوش دایره ای شکل مدالیون ها محصور شده بودند. این محصولات یکی از محورهای اصلی اقتصادی را تشکیل می دادند که همزمان تولید و تجاری سازی را تحت کنترل در می آورد و تبادلات تجاری بین شرق و غرب راه ابریشم را در اختیار خود می گرفت و سبب می شد که بر روی مراکز و کارگاه های بافندگی شرق (تا چین) و غرب بیزانسی و قرون وسطایی (تا اسپانیا و حتی انگلیس) تاثیرزیادی بگذارند.یکی از شاخصه های مهم منسوجات ساسانی، نقوش تزیینی بکار رفته در آن است که تاثیرعمیقی بر هنر دوره های مختلف تاریخی بعد از خود گذاشته است.از این جمله می توان به دوره های سامانی، اوایل اسلام، آل بویه و...اشاره کرد. در این پژوهش،با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات اسنادی، و با استناد به منابع کتابخانه ای و تصویری، به معرفی نقوش و عناصر تزیینی مشترک به کار رفته در منسوجات ساسانی و اوایل اسلام پرداخته و تاثیرپذیری نقوش منسوجات اوایل اسلام از نقوش هنری ساسانی بررسی می شود. بیشترین مضامین و نقوشی که به عنوان نقوش تزیینی در منسوجات اوایل اسلام (دوره آل بویه) استفاده شده اند، در واقع همان نقوش دوره ساسانی است اما منسوجات این دوره در مقایسه با دوران ساسانی نقوش تزیینی و جزییات بیشتری داشتند و فضای منفی کمتری در سطح پارچه دیده می شود.

    کلید واژگان: نقوش, پوشاک ساسانی, صنعت نساجی, آل بویه}
  • سالم حسین بر*، زهرا حسین آبادی، علیرضا طاهری
    در پژوهش حاضر، سنگ نگاره های دره کبوگان شهر گشت که در رشته کوه های سیاهان شهرستان سراوان واقع شده اند، با روش توصیفی تحلیلی و اطلاعات کتابخانه ای و میدانی در قالب مشاهده، عکاسی و تعیین موقعیت مکانی نگاره ها، مورد بررسی قرار گرفته و با هدف معرفی و نمادشناسی سنگ نگاره های کبوگان در پی پاسخ گویی به این دو پرسش است که؛ هدف از ایجاد سنگ نگاره ها چه بوده است؟ نقوش حک شده بر صخره ها دارای چه مفاهیمی است؟ یافته ها نشان داد که؛ با بررسی انواع نقوش حکاکی شده در این منطقه، با نمادهای باروری و زایش، نمادهای مهرپرستی، نماد جهت نما و نقوش حیوانی، انسانی و گیاهی مواجه می شویم که قدمت زیاد سکونت در این منطقه و اعتقادات و آیین های اولیه ساکنان را نشان می دهند.در نهایت نتیجه حاصل شد که؛ این سنگ نگاره ها مربوط به یک مقطع زمانی خاص نبوده بلکه طی دوره های مختلف با اهدافی متفاوت ایجاد شده اند، در مجموع اکثر نقوش دوره های قدیم مفاهیمی آیینی داشته ولی مضامین نقوش دوره های جدید اکثرا روایی بوده و بازتابی از شیوه زندگی آن دوره است.
    کلید واژگان: نقوش, سنگ نگاره, دره کبوگان, شهر گشت, نمادها, آیین ها}
    Salem Hossein Bor *, Zahra Hossein Abadi, Alireza Taheri
    In the present study, the petroglyphs of Kabogan Valley in the city of Gesht, which are located in the Siahan mountains of Saravan city, were investigated with the descriptive-analytical method and library and field information in the form of observation, photography and determining the location of the paintings, with the aim of introducing and symbology. Kobogan petroglyphs seek to answer these two questions: What was the purpose of creating petroglyphs?What are the meanings of the patterns carved on the rocks? The findings showed that; By examining the types of motifs carved in this area, we come across symbols of fertility and birth, symbols of love, directional symbols and animal, human and plant motifs, which show the long history of living in this area and They show the early beliefs and rituals of the residents. Finally, the result was that; These petroglyphs are not related to a specific period of time, but were created during different periods with different purposes, in general, most of the motifs of the old periods had ritual concepts, but the themes of the motifs of the new periods are mostly narrative and are a reflection of the way of life of that period.
    Keywords: Patterns, lithographs, Kabogan valley, gosht city, Symbols, rituals}
  • شیوا زارع، ابوالفضل داودی رکن آبادی*، محمدمهدی کریم نژاد، محمود دهقان هراتی

    هنرهای بومی- سنتی در هر منطقه، بازنمود دیداری و فرهنگی آن منطقه به شمار می روند. از آن جایی که این صنایع بیشتر متکی به مواد، مصالح و تخصص بومی و سنتی هستند، علاوه بر کاربردی بودن نمایانگر شیوه زیست مردمان، اندیشه و فرهنگ خالقان آثار هنری می باشند. زیلوبافی، سفالگری و معماری از کهن ترین هنرهای سنتی و بومی میبد، شهرستانی واقع در پنجاه کیلومتری استان یزد هستند و در دوره اسلامی همسو و هماهنگ با مبانی و مبادی هنر اسلامی شکل گرفته و رشد یافته اند. تنوع چشمگیر نقوش در زیلو، سفال و تزیینات معماری بومی، ترکیب بندی و اصول ساختاری خاص این هنرهای سنتی، سبب انسجام در ترکیب بندی نقوش و رنگ در آن ها شده و ابعاد وسیعی از فرهنگ و اعتقادات ساکنان میبد را در خود جای داده است. در این پژوهش، ارتباط مفاهیم نقوش در هنرهای سه گانه بومی سنتی میبد، زیلو، سفال و معماری، با محوریت هنر زیلوبافی و قیاس با دو هنر دیگر، مطالعه و بررسی می شود. در این راستا بر اساس سوال اصلی این پژوهش که، سه هنر منحصربه فرد میبد یعنی زیلو، سفال و تزیینات معماری متناسب با فرهنگ و باورهای هنرمندان میبد دارای چه شاخصه ها و مفاهیم بنیادینی بوده که در دوران اسلامی توانسته ضمن حفظ و بقای خود، آن چنان گسترش یابد که در سالیان اخیر به ثبت جهانی برسند؟ و سوال فرعی، چه ارتباطی بین فرم و ساختار زیلو، سفال و معماری میبد با فرهنگ و اجتماع منطقه میبد وجود دارد؟ و براساس هدف پژوهش که، 1- شناخت عوامل موثر در ترکیب بندی نقش و رنگ زیلو، سفال و تزیینات معماری میبد، موجب رسیدن به زیبایی بصری در عین سادگی می شود و این همان اصل اساسی زیبایی در هنر اسلامی که بر مبنای اصل وحدت و بی پیرایگی است و 2- شناخت، تحلیل و تطبیق نقوش و رنگ زیلوی میبد با نقوش و رنگ سفال و تزیینات معماری بومی با تاکید بر مبانی بصری هنر اسلامی است، که به روش تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و به شیوه توصیفی (تحلیل محتوا کیفی) و بررسی ارتباط عوامل مذکور با ویژگی های بصری هنر اسلامی در بستر نرم افزار تحلیل محتوا کیفی، Maxqda ورژن 2020 انجام شده است.  هنرهای بومی  سنتی میبد، در طول دوره های متمادی با حفظ ریشه ها و سنت ها رشد کرده اند و جنبه رمزی بودن و زیبایی از ویژگی های شاخص آن ها در هم راستا بودن با مبانی بصری دوره اسلامی است. هنرهای بومی- سنتی سه گانه میبد، با نیازهای روحی و روانی مردم منطقه همسو بوده و همانند آیینه ای منعکس کننده فرهنگ اسلامی بوده اند. هنرهای سه گانه بومی سنتی میبد در صورت و محتوا به معنای وسیع کلمه با حقیقت هستی و حقیقت آدمی پیوند ناگسستنی دارند. .این هنرها با فناوری های بومی در این عصر می توانند با تدابیر درست در روند تولید، کاربری و زیست سازگاری، تداوم حیات و گسترش یابند و این ارتباط گذشته و آینده می تواند راهگشای ابداعات و اختراعاتی در این زمینه باشد که خود عامل مهمی در تداوم حیات هنرهای بومی و سنتی میبد است.

    کلید واژگان: زیلوبافی, سفالگری, معماری بومی, نقوش, هنر اسلامی}
    Shiva Zare, Abolfazl Davodiroknabadi *, Mohammadmahdi Karimnejad, Mahmood Dehghanharati

    Indigenous-traditional arts in each region are the visual and cultural representation of that region. Since these industries rely more on materials and indigenous and traditional expertise, in addition to being practical, they represent people’s lifestyle, the thought and culture of the artists. ziloubafi, pottery and architecture are among the oldest traditional and indigenous arts in Meybod, a city located 50 kms from Yazd province, and have been formed and developed in the Islamic period in line with the principles of Islamic art. The remarkable variety of motifs in zilou, pottery and local Architectural decorations, composition and structural principles specific to these traditional arts, has led to coherence in the composition of motifs and colors in them and has accommodated a wide range of culture and beliefs of Meybod residents. This paper studies the relationship between the concepts of motifs in the three aforementioned arts, with focus on ziloubafi and its comparison with the two other arts. The primary question of this study is what were the fundamental characteristics and concepts of the three idiosyncratic arts of Meybod, which were based on the artists’ culture and beliefs, that could not only remain during the Islamic period, but could be universally registered? And the secondary question is what kind of relationship between form and structure of zilou, pottery, and architecture of Meybod and the culture and society of this region? The purpose of the study is that 1) identifying effective factors in the combination of designs and colors of zilou, pottery, and architecture decorations of Meybod could lead to visual aesthetics despite simplicity, and this is the main aesthetic principle of Islamic art based on unity and simplicity. 2) recognition, analysis and comparison of the designs and colors of zilou with those of pottery and local architecture decorations is based on emphasis on visual principles of Islamic art. The research method is descriptive (qualitative content analysis) and the relationship between the mentioned factors and the visual characteristics of Islamic art has been investigated using the quantitative content analysis application, called MAXQDA 2020. The indigenous-traditional arts of Meybod developed over time while preserving their roots and their symbolic aspect and beauty is in line with visual aesthetics of Islamic art. These three arts were in line with the spiritual and psychological needs of the people of their region and reflected the Islamic culture. These arts can survive and develop via local technologies of the present time with proper plans in the production process, use, and biocompatibility. Also, the link between the past and future can lay the ground for innovations in this field, which is an important factor in the preservation of indigenous and traditional arts per se.

    Keywords: Ziloubafi, Pottery, Architecture, Meybod, Motifs, Islamic art}
  • شهین محتوای*

    در بسیاری جوامع، منسوجات نقش حیاتی در زندگی اجتماعی، اقتصادی و مذهبی ایفاء کردهاند. پیشینه بافندگی در ایران به هزاره های پیش از میلاد میرسد، همچنین شیوه تولید و نقوش منسوجات، خود منبع مهمی برای شناخت شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی هر منطقه ای از ایران است. بیشک اعتقادات مذهبی هر ملتی در بسیاری از مظاهر زندگی معنوی و مادی آنها نمود مییابد و هر جامعه ای به نحوی خاص عقاید مذهبی خود را با اشکال و رموز مختلف بر روی آثار مختلف پیرامون خود منعکس میسازد. از آن جایی که تاثیرپذیری یک دوره از دوره ای دیگر همواره جزء مباحثی است که به یافته های تاریخ هنر و فلسفه هنر کمک میکند، بنابراین، در این پژوهش سعی در ردیابی عناصر نقوش منسوجات دوره هخامنشی و ساسانی با توجه به کیفیت فرمی و محتوایی آنها، در منسوجات دیگر دوره درخشان فرهنگ و هنر ایران، یعنی دوران طلایی صفوی شده است که به عنوان دوره اوج درخشش هنر پارچه بافی ایران به شمار میرود. دسته بندی کلی نقوش گواه آن است که نقشها در دوران هخامنشی، ساسانی و عصر صفوی به طور وضوح به دو گروه تجریدی و نقوش واقع گرایانه قابل بازشناسی و تفکیک هستند. این پژوهش به بررسی علمی، نماد شناسانه و تطبیقی نقوش منسوجات در دوران هخامنشی و ساسانی پرداخته و با ذکر مقایسهای عناصر با یکدیگر به تاثیرپذیری عصر صفوی از این نقوش اشاره کرده است.

    کلید واژگان: منسوجات, نقوش, هخامنشی, ساسانی, صفوی}
  • زهرا فنایی*، محدثه سادات امیری، جمال خداکرمی، محمد مسعود

    عصر قاجار آغاز تحولات گسترده در تمامی ابعاد در مواجهه با تمدن غرب بوده است.در سال های پیشرفت اروپاییان؛ جامعه ی ایران در اثرعوامل داخلی و خارجی متعدد وضعیت نامطلوبی را تجربه می کرد. در چنین شرایطی برای جبران این عقب ماندگی در بسیاری از زمینه ها از غرب الگوبرداری شد که معماری نیز از این امر مستثنا نبود. در این دوره گسست شدیدی در روند معماری ایران پدیدآمد و تقلید از معماری غرب در معماری ایران آغاز شد که یکی از این جنبه های تاثیرپذیری، در تزیینات معماری نمایان شد. نوشتار حاضر با رویکردی تحلیلی-تاریخی به مطالعه تاریخ سیاسی عصر قاجار پرداخته است و از طریق روش داده بنیاد به این پرسش پاسخ داده است که نقش سیاست قاجار بر تاثیر پذیری نقوش تزیینات معماری از غرب چه بوده است.پس از کدگذاری رخدادها و تحلیل داده ها؛ ضعف در چهار شاخص علم به مصالح جامعه، ایجاد اسباب رفاه و امنیت، اداره و مراقبت از امور داخلی، برنامه و شیوه عمل به عنوان کدهای محوری اثرگذار بر گرایش حکومت به غرب بدست آمد که در ارتباط مستقیم با ورود نقوش تزیینات معماری غرب به ایران است.

    کلید واژگان: سیاست, قاجار, تزئینات معماری, نقوش, داده بنیاد}
    Zahra Fanaie *, Mohadese Sadat Amiri, Jamal Khodakarami, Mohammad Massoud

    The Qajar era was the beginning of extensive changes in all dimensions in the face of Western civilization. In the years of European progress; Iranian society was experiencing an unfavorable situation due to various internal and external factors. In such circumstances, in order to compensate for this backwardness, the West was modeled in many areas, and architecture was no exception. During this period, there was a sharp break in the process of Iranian architecture and the imitation of Western architecture in Iranian architecture began, which one of these aspects of influence appeared in architectural decorations. The present article has studied the political history of the Qajar era with an analytical-historical approach and has answered the question of the role of Qajar politics on the influence of architectural decorations from the west through the data method of the foundation. After coding the events and analyzing the data ؛ها ;Weakness in the four indicators of knowledge of the interests of society, creating welfare and security, management and care of internal affairs, program and method of action as the central codes affecting the government's orientation to the West was obtained in direct connection with the arrival of Western architectural ornaments in Iran Is.

    Keywords: Politics, Qajar, Architectural decorations, Designs, Data Base}
  • بهاره تقوی نژاد*، احمد صالحی کاخکی
    بقعه باباافضل کاشانی که در روستای مرق، حدود 40 کیلومتری شمال غرب شهرستان کاشان واقع شده، ازجمله بناهایی است که یک محراب گچ بری منسوب به قرن هشتم هجری قمری را، در خود جای داده است. پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل ساختار (شکل کلی)، نقش مایه های گیاهی، هندسی، کتیبه ها و ترکیب بندی آن ها در محراب گچ بری مذکور، می پردازد و بر آن است تا با تبیین ویژگی های شاخص بصری، در نقوش و ترکیب بندی طرح های به کاررفته در این محراب و مقایسه آن با نمونه هایی از گچ بری های تاریخ دار یا منتسب به دوره ایلخانی، به تاریخ گذاری دقیق تری برای محراب مذکور دست یابد؛ لذا پرسش اصلی این پژوهش را می توان چنین تبیین نمود: تزیینات شاخص موجود در محراب گچ بری بقعه باباافضل کاشانی کدام است و ویژگی های شاخص تزیینات (گیاهی، هندسی و کتیبه) محراب را در کدام یک از محراب ها یا گچ بری های تاریخ دار یا منسوب به قرن هشتم هجری قمری می توان پی جویی نمود؟ روش یافته اندوزی بر پایه پژوهشی میدانی (عکاسی-آنالیز خطی تصاویر) و با استناد به منابع مکتوب صورت گرفته که به روش تاریخی-تطبیقی؛ به تحلیل داده های به دست آمده از نمونه های مطالعاتی می پردازد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که نقش مایه های گیاهی (اسلیمی و ختایی) و به ویژه تزیینات منحصربه فرد آن ها (استفاده از آژده کاری های هندسی، فرم اشک)، ترکیب بندی های چندسطحی، متراکم و فاقد زمینه، قرارگرفتن کتیبه ثلث حاشیه محراب در پس زمینه ای از نقوش گیاهی (ساقه ختایی با گل نیلوفر/ لوتوس)، نحوه ساخت وساز حروف کتیبه ثلث و استفاده از نقوش هندسی در محراب باباافضل، با دیگر محراب ها و گچ بری های تاریخ دار قرن هشتم هجری قمری (بالاخص در استان های اصفهان و تهران) مشابهت بسیار دارد. به لحاظ ساختاری نیز، فرم قوس (زاویه دار) در طاق نمای دوم محراب باباافضل، با محراب های گچ بری یا کاشی کاری زرین فام (قرون هفتم و هشتم هجری قمری) شباهت داشته که موارد فوق، می تواند بر ساخت محراب در بازه زمانی اوایل قرن هشتم هجری قمری، تاکید نماید.
    کلید واژگان: دوره ایلخانی, بقعه باباافضل کاشانی, محراب های گچ بری, نقوش, ترکیب بندی, کتیبه}
    Bahareh Taghavi Nejad *, Ahmad Salehi Kakhki
    Kashan is one of the regions that, due to its historical background, has benefited from the existence of these stucco mihrabs in the course of the historic period. The tomb of Baba Afzal Kashani, located in the village of Marq in Karkhan, is one of the buildings that has been adorned with a stuccoed mihrab of the eighth century AH. The present study deals with the analysis of the structure , plant and geometric designs, inscriptions and their composition in the aforementioned stucco mihrab and intends to emphasize its assignment to the eighth century AH by explaining the characteristics of the visual features of the designs and their composition used in this mihrab and comparing it with some samples of dated plaster works. So the main question of this research are as follows: What are the significant features of the decorations of the mihrab of Baba Afzal Tomb and to what extent are these characteristics similar to the mihrabs or the plaster works of eighth century AH? The data was collected through field research, i.e. photography- linear analysis of the images, and based on written resources which analyze the data obtained from the study samples through a comparative historical approach. The results show that plant motifs, i.e. arabesque and khataie, and especially their unique decorations, i.e. using geometric, tear-like ajdekari, multi-level, dense and unstructured compositions, thuluth inscription of the mihrab border in a background of plant motifs (khate stem with lilies), the method of creating the thuluth inscription letters and the way to use geometric motifs in the tomb of Baba Afzal are similar to other mihrabs and plaster works of eighth century, especially those located in Isfahan and Tehran. It is worth noting, however, that in structural terms, the arch shape (angular form) in the second blind arcade of the mihrab of Baba Afzal is similar to stucco mihrabs or the golden tiling (seventh and eighth centuries) of Kashan.
    Keywords: tomb of Baba Afzal, stucco mihrabs, motifs, composition, Inscription}
  • زهرا تقدس نژاد، ابوالفضل داودی رکن آبادی*، محمدرضا شریف زاده

    دوران آل بویه را بی‎گمان باید دوره احیای فرهنگ و تمدن ایران باستان دانست. منسوجات این دوره به علت فقدان پژوهش کافی عموما ناشناخته مانده و گاه به ویژه ادوار دیگر نسبت داده شده‎اند. یکی از ویژگی های مهم و بارز هنر این عصر، انتقال مواریث هنری ایران باستان، علی الخصوص ساسانیان، به هنر اسلامی محسوب می شود.در این مقاله به واکاوی تطبیقی تحلیلی گفت و گو نقوش منسوجات آل بویه با نقوش ساسانی به روش مقایسه الگویی فرم و ساختار پرداخته است.هدف این مقاله تحلیل ژانر گونه کنش‏های ارتباطی نقوش سه قطعه پارچه مضبوط در موزه کلیولند از دوره آل بویه با دوره قبل از آن است.نتایج حاصله مشخص می کند بخش مهمی از آن چه که معمولا صنعت عصر اسلام یا هنر اسلامی نامیده می شود در بسیاری موارد ریشه در هنر ایران باستان دارد. پارچه بافی اوایل دوران اسلامی از این قاعده جدا نبود. در عصر آل بویه بافت پارچه‎های ابریشمی نفیس رونق داشت. از آنجا که پارچه بافی اعراب بسیار ساده و اغلب فاقد نقش بود بعد از اسلام عناصر تصویری هنر و نساجی ساسانی در منسوجات تداوم یافت به گونه‎ای که می‎توان نقوش منسوجات آل بویه را بازتابی از هنر دوره ساسانی دانست.

    کلید واژگان: نقوش ساسانی, آل بویه, نقوش, پارچه}
    Zahra Taghadosnejad, Abolfazl Davodiroknabadi *, MohammadReza Sharifzadeh

    Although political and military changes are swift and tangible but gradually grow less and become softened. This is not the case for cultural-artistic changes, especially in the past eras. It took a long time to stabilize such changes in territories. Sometimes, they were faced with passive reactions and even negative or affirmative resistance. For the same reason, the final outcome was different from the initial purpose and one can see some kind of amalgamation in long term.The said fact is applicable to many cases including the Sassanian collapse by the Muslim Arabs. Albeit the fact that the Sassanian army was defeated in the battles of Qadisiyyah, Jslula and Nahavad and the murder of Yazgird III in Merv which resulted in the fall of the Sassanian dynasty. And accordingly, Muslim Arabs ruled over Iran. However, cultural-artistic and even religious changes were never swiftly and suddenly happened. During the Islamization of Iran, especially after the ill-treatment of Iran by the Umayyad and Abbasid caliphates, a series of drawbacks were created that led to the emergence of Shu’ubiyya who religiously desired to return to the Sassanian period through art. Continuance of the Sassanian patterns in the artworks of the early Islamic centuries, especially on textiles of the then time, all reveal the Iranians’ desire to revert to the Sassanian art and culture -not their religion- briefly speaking “reversion to the Sassanians”. The present article focuses on a statistical society of textile of the last stage of the said period, i.e. the Buyid period. Such preference was made for two reasons: Firstly, the Buyids were the last and the most enthusiasts to revert to the Sassanians. Their successor was the Seljuks who were reluctant about it after being stabilized. Secondly, as the Buyids were Shiites, they did not follow the Sunni caliph. As a result, they had the freedom to emphasize their cultural-artistic independence. The findings of this article depend on three following pieces of textile dating back to the Buyid dynasty which are now kept in Cleveland Museum as well as some textiles that belong to the Sassanian period:The Buyid Textile being kept in Cleveland Museum with registered No. 1941.292Title of Textile: Cloth with Pattern of Star and GriffinWeaving Style: Plain Design with Silk WeftDimensions: 30.5 Cm X 40.3 Cm (12 X 15.8 in.)Place of Safekeeping: Cleveland MuseumColors: Black and WhiteThe Buyid Textile being kept in Cleveland Museum with registered No. 1962.264Title of Textile: Cloth with Pattern of Gereft-o-GirWeaving Style: Combined with Silk Weft (double-sided)Dimensions: 65 X 171 cm. (259.16 X 675.16 in.)Place of Safekeeping: Cleveland MuseumColors: Ivory and BrownThe Buyid Textile being kept in Cleveland Museum with registered No. 1982.43Title of Textile: Cloth with Pattern of Hunting FieldWeaving Style: Combined with Silk Weft (double-sided)Dimensions: 156.5 X 141.5 cm. (615.8 X 551.16 in.)Place of Safekeeping: Cleveland MuseumColors: Ivory and BrownWith regard to our theoretical framework, this paper employed library and documentary research. The findings show that artists deeply desired to use Sassanian patterns in their artworks particularly in textiles within the early Islamic centuries (especially the first four centuries). Their desire reached its zenith at the Buyid Dynasty. It is worth mentioning that the Iranian artists did not limit themselves with the mere imitation of the Sassanian patterns but they tried to redesign and make changes in the said patterns which enjoy noticeable specifications in relation to their original patterns and artworks. They prove the viability of ingenuity and creativity in this regard.In other words, such artistic actions were the mainstream genre of the said period which were the reflection of tendencies and thoughts that have not been explicitly expressed but there were lots of evidence that show how the said thoughts were alive in the peoples’ minds.As a result of continuous clashes of dispersed sovereignties in Iran, those tendencies and thoughts were gradually disappeared due to the disappointment caused by the non-revival of ancient Iran. After the powerful emergence of the Seljuqs who succeeded to rule all over Iran, the tendency to revert to the Sassanians was gradually lessened although its impact on artworks remained for a long time, but merely as art nor as a sign for any reversion to the Sassanians.

    Keywords: The Buyid Dynasty, Reversion to the Sassanians, Patterns, Textiles}
  • بهروز افخمی*، زینب خسروی، مینا زکریا زاده دریاسری
  • مریم رحیمی*

    یکی از راه های شناسایی ویژگی های فرهنگی هر قومی مطالعه پوشاک آن هاست. پوشاک سنتی در هر جامعه ای می تواند نشان دهنده هویت و فرهنگ آنان باشد. پوشاک سنتی بلوچ به دلیل کاربرد فراوانش ارزشمند ترین سرمایه فرهنگی آن ها است و بعد بصری هویت اجتماعی و فرهنگی این قوم را نشان می دهد،سوزن دوزی از رایج ترین و در عین حال شاخص ترین هنرهای متداول در میان زنان قوم بلوچ است که علی رغم برخورداری از شهرت فراوان در اغلب پژوهش های انجام شده در این عرصه، کمتر به ساختار صوری حاکم بر نقوش آن پرداخته شده است.این پژوهش با هدف شناسایی نقوش سوزن دوزی بلوچ های ایران از منظر عینیت و ذهنیت پرداخته شده است. اهمیت و ضرورت موضوع از آنجاست که این هنر در زندگی روزمره مردمان کاربرد روزانه دارد و با وجود گذشت سالیان دراز و رفت و آمد مد های متنوع لباس همواره جایگاه خود را در فرهنگ غنی مردمان بلوچ حفظ کرده است و به بخش مهمی از اقتصاد و اشتغال این مردمان تبدیل شده است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. نقوش سوزندوزی بلوچ از تنوع بسیاری برخوردار است، بدین صورت که تنوع نقش در سوزن دوزی از نظر عینی و ذهنی هم اکنون هم در حال گسترش است و نقوش و طرح های جدیدی از ترکیب طرح های اولیه به وجود آمده است.

    کلید واژگان: سوزن دوزی, بلوچ های ایران, نقوش, ذهنیت, عینیت}
    Maryam rahimi*

    One way to identify the cultural characteristics of each ethnic group is to study their clothing. Traditional clothing in any society can represent their identity and culture. Traditional Baluchi clothing is their most valuable cultural asset because of its wide use, and the visual dimension reflects the social and cultural identity of this ethnic group,Needlework is one of the most common, yet most prominent, arts among Baluchi women, which despite being well-known in most of the studies in this field, has less paid attention to the formal structure of its motifs ,This study aimed to identify the needlework roles of Iranian Baluchis through objectivity and subjectivity. The importance and necessity of the purpose is that it is used daily in the daily lives of the people, and despite the long years of diversification of clothing, it has always maintained its place in the rich culture of the Baluchi people and is an important part of the economy and employment. This is a descriptive-analytical study. Baluch needlework patterns are very diverse, with the needlework variety being objectively and mentally expanding now and new designs and designs have emerged from the mix of original designs

    Keywords: Needlework, Iranian Baluchi, Motifs, subjectivity, Objectivity}
  • سیده مهدیه شواکندی*، حسین کوهستانی

    چکیده هنرهای سنتی، تجلی زیبایی هایی نشات گرفته از ذوق و سلیقه، باورها و اعتقادات مردمان مناطق مختلف و شاهدی استوار بر توجه آنها به دنیای هزاررنگ پیرامون شان است. هنر سوزن دوزی نیز یکی از این هنرها است. در این میان، مردم شهرستان سربیشه با ترکیب عشق و صبوری، طرح های خیال پرور و چشم نواز خود در هنر سوزن دوزی را بر پرده هایی که زینت بخش خانه هایشان است، به کار بسته اند؛ هنری که از گذشته تا کنون به دست زنان هنرمند منطقه رقم خورده است و دارای نقوش منحصربه فردی است که از لحاظ بصری و تجسمی ساختاری منسجم و مشخص دارد. این پژوهش با هدف شناخت، تحلیل و معنایابی نقوش سوزن دوزی های پرده نماهای شهرستان سربیشه انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در منطقه سه روستای مختاران، چنشت و دهشیب است که از فراوانی بیشتر نقوش نسبت به روستاهای دیگر برخوردارند. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای است. اهداف پژوهش عبارتند از: بررسی و معرفی نقوش پرده نماهای شهرستان سربیشه، طبقه بندی تنوع نقوش پرده نماها و مقایسه تطبیقی نقوش و تاثیرات فرهنگ و رسوم منطقه بر روی این پرده نماها. با بررسی این موارد مشخص شد نقوش پرده نماها در سه روستای مورد مطالعه در چهار گروه (گیاهی، حیوانی، پرندگان و اشعار) رده بندی می شوند. این نقش ها با اعتقادات و فرهنگ مردم این منطقه گره خورده است و شناخت آنها، بخش عظیمی از روایات غنی فرهنگ تصویری منطقه را برای ما روشن می سازد.

    کلید واژگان: پرده نما, سوزن دوزی, نقوش, سربیشه}
    Mahdieh Shavakandi *, Hossein Kohestani

    Traditional art is a manifestation of the beauties emanating from the tastes, beliefs and beliefs of different peoples of the region, and a solid evidence of their attention to the world of millennia around them. The art of needlework is also one of these. In the meantime, the people of Sarbishah have combined their love and patience, their imaginative and visionary designs in the art of needlework, to decorate their home, an art that has long been embraced by women artists in the region. And has unique motifs that are visually and visually consistent. The purpose of this study was to identify, analyze and evaluate the needlework motifs of Sarbisheh city screens. The statistical population of the study is in the area of three villages of Mokhtaran, Chanest and Dahshib which have more motifs than other villages. The method of this research is descriptive-analytical and the method of collecting field and library information. The objectives of the research are: To study and introduce the motifs of the screens of Sarbisheh city, to classify the diversity of the motifs of the screens-views and to compare the motifs and the influences of the culture and customs of the region on these screens. Examination of these cases revealed that the motifs of the screens in the three villages studied were classified into four groups (plant, animal, birds, and poems). These roles are intertwined with the beliefs and cultures of the people of this region, and their understanding of them illuminates a large part of the rich narratives of the region›s visual culture.

    Keywords: Needlework, Motifs, Sarbisheh}
  • مهگان فرهنگ خاقان پور*، صفیه رضایی

    ارتباط هنر و دنیای علم به ویژه هنر ریاضیاتی و هندسی هنر نرم افزاری امروزه از جمله مواردی است که علاوه بر حوزه ی مطالعات زیبایی شناختی هنر قرار گرفته، در میان مطالعات اجتماعی هنر نیز می تواند قرار بگیرد. فراکتال یک هنر بین رشته ای است و زاییده ی کامپیوتر است، با هندسه، الگوریتم و ریاضیات در ارتباط است. از فرم های کیهانی بر داشت می کند و برگرفته از اصول هنر کلاسیک نیز می باشد. فراکتال ها چیزی جدای از نقوشی که برای ما آشناست، نمی باشد. با شکل گیری دوران پست مدرن فراکتال ها به طور رسمی پا به عرصه ظهور گذاشتند. در فراکتال ها دنیای علم، نظم هندسی، به چالش کشیدن همین نظم هندسی و نمودی از هم زیستی و در هم فرو رفتگی دو پدیده ی نظم و آشوب (Chaos) است. هنر فراکتال نوعی زبان برای بیان نظم و بی نظمی در دنیا پست مدرن است. همه ی این موارد در دنیای دیجیتال، وجود کامپیوتر و به عبارتی هنر نرم افزاری هویت بیشتر دارند و تعریف خود را ارایه می دهند.

    کلید واژگان: فراکتال, هنر نرم افزار, هندسه, هنر ریاضیات, نقوش}
    Mahgan Farhang Khaghanpoor *

     The relationship between art and the world of science, especially mathematic , geometric art, and software art , is not only a subject of the aesthetic studies of art , but can also be placed among the social studies of art . Fractal is an interdisciplinary art generated by computer and closely associated with geometry , algorithm and mathematics. It is impressed by cosmic forms and derived from the principles of classical art. Fractals are not something apart from the motifs familiar to us . They emerged at the post-modern era. In fractals, the world of science, geometric order , challenging this geometric order and an expression of coexistence and collapse are the phenomena of Order and Chaos . The fractal art is a language to express order and disorder in the postmodern world . All these are manifested and defined in the digital world, computers and software art.

    Keywords: fractal, software art, geometry, mathematics art, motifs}
  • جهانبخش ثواقب، شهاب شهیدانی، سیاوش امرایی*
    با تشکیل دولت صفویه (907- 1135ه.ق.) در گستره ی جغرافیایی ایران، که به پایان یافتن پراکنده حکومتی و برقراری وحدت سیاسی در این کشور منجر شد، از آن پس جامعه ی ایرانی تحت تاثیر گرایشات سیاسی و مذهبی این سلسله قرار گرفت. صفویان، سنت های حکومتی و فرهنگی قدیم ایران را تداوم دادند اما با ترویج مبانی اعتقادی شیعه ی دوازده امامی به عنوان مذهب رسمی، هویت متمایزی به مملکت و مردم آن بخشیدند که بخشی از این تمایزات تا امروز نیز باقی مانده است. این ویژگی بر روی نقوش و محتوای مسکوکات این دوره نیز تاثیر گذاشت و سکه های ضرب شده ی این سلسله دارای ماهیت و سبکی خاص گردید. در حکومت های پیش از صفویه در ایران نیز تغییرات شکلی و مفهومی بر روی سکه ها متاثر از سیاست و دیانت آن ها و بازتابی از نگرش های سیاسی و مذهبی سلاطین و حکمرانان بوده است. از این رو، در مقایسه با سکه های دوره ی ایلخانی که تحت تاثیر وضعیت مذهبی موجود، دارای شعائر و نقوش مربوط به سایر مذاهب غیر اسلامی است، در عصر صفویه قدرت مذهبی پادشاهان و حمایت آنان از مذهب رسمی، مانع قدرت نمایی سایر مذاهب در کشور و از جمله عدم نقر شعائر و نقوش غیر شیعی بر روی سکه ها گردید. در این پژوهش، به روش ترکیبی میدانی و کتابخانه ای، به شیوه ی تاریخی- تحلیلی روند نقوش و شعائر مذهبی نقر شده بر روی سکه های صفوی و نیز نگرش سلاطین این سلسله از نقر این نقوش و شعائر بر سکه های رایج، مورد بررسی قرار گرفته و با سکه های دوره ایلخانی و تیموری مقایسه شده است. یافته پژوهش حاکی از آن است که صفویان از سکه به مثابه ی ابزاری در نشر شعائر شیعی بهره گرفته و برخی از نقوش سکه های این دوره با پیش از خود متفاوت است.
    کلید واژگان: صفویه, پادشاهان صفوی, سکه, نقوش, شعائر مذهبی}
    Jahanbakhsh Savagheb, Shahab Shahidani, Siavash Amraee*
    With the formation of the Safavid government (1502-1722) in the geographical sphere of Iran, which led to the termination of local governments and the creation of political unity in the country, the Iranian society came under the influence of the political and religious orientation of the Safavids. The Safavids continued the old governmental and cultural traditions of Iran, but they also promoted the ideological tenets of the Twelve-Imam Shiism as the official religion, and in this way, they gave a distinct identity to Iran and its people, and parts of this distinct identity remained forever. This change of policy influenced the imprints on the coins minted in this period in a way that they had new shapes and Images. Of course, it was not something new in Iran. Before the Safavids, policies and ideologies could influence the shapes and imprints of the coins, and they reflected the political and religious attitudes of the rulers and the kings. Compared to those coins minted during the Ilkhanids, the coins of the Safavids excluded the marks and traces of religions other than Shiism since the Safavid kings had announced their firm support for the official religion. The present study uses a combined method consisting of field studies and library approaches in a historical-analytical manner to study the process of changes of coins during the Safavid period in terms of images and religious mottos imprinted on them as a reflection of the attitudes of the Safavid kings. It also compares and contrasts the Safavid coins and the Ilkhani as well as Taimouri ones. Findings show that the Safavids used the coins as an instrument for the promotion of Shiite teachings.
    Keywords: Safavid, Safavid Kings, Coin, Imprints, Religious Mottos}
  • سمیه نوری نژاد، فریده طالب پور
    رودوزی منسوجات دارای اهمیت خاصی است و با آداب و رسوم و فرهنگ ملل ارتباط تنگاتنگ دارد. زنان در این فعالیت نقش اصلی را بر عهده دارند. در ایران و هند، هنر رو دوزی جایگاه ویژه ا ی دارد. ارتباطات سیاسی و تجاری ایران با هند از زمان هخامنشیان وجود داشته و به خصوص در قرون 9ه.ق/15م تا 11ه.ق/17 م گسترش یافته است. به دنبال فعالیت های تجار هندی در ناحیه هرمزگان،که مربوط به اواخر دوره ناصر الدین شاه و در زمان مظفرالدین شاه (1300 تا1344 ه / ق) می باشد.ارتباط فرهنگی و هنری میان دو کشور افزایش یافت و زمینه ساز تاثیر هنر دو منطقه بر یک دیگر گردید. محور اصلی این پژوهش بررسی نقوش مشترک به کار رفته در رودوزی های پوشاک بانوانهرمزگان و هند می باشد. شیوه پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است که نقوش رودوزی های هرمزگان با هند، به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس ابتدا به معرفی انواع رودوزی ها در دو منطقه پرداخته شدهو سپس نقوش مشترک آن ها معرفی شده اند.این نقوشبه سه گروه نقوش هندسی، گیاهی وحیوانی تقسیم بندی می شوند که هر گروه انواع دیگری را شامل می شود واین نقوش در اکثر البسه زنان هرمزگان و هندوستان دیده می شود.
    کلید واژگان: رودوزی, نقوش, هرمزگان, هند}
    Embroidery clothing and textiles is of particular importance and the art of tribal customs and culture are interconnected in many parts of the world. Women have the main role in this activity and it is an important art in Iran and India. These two countries have had commercial and political relations since Achaemenids and it has been developed especially from the 15th to 17th centuries. Following the activities of Indian traders in Hormozgan, which was at the end of Nasereddin Shah's and Mozaffareddin Shah's era (1300-1344 A.H.), the cultural and artistic relations between two countries developed and led to the influence of both countrie's art on each other. The main focus of this study is to analyze the common embroidery patterns used in Hormozgan and India, comparatively. Accordingly, first different types of embroidery in these two places and then the common patterns between them are introduced. These patterns are divided into three categories: geometry patterns, plant patterns and animal patterns and each group contains other types as well. They are the common designs which can be seen in most of women's clothes in Hormozgan and India
    Keywords: embroidery, patterns, Hormozgan, India}
  • فریده طالب پور، زهرا تقدس نژاد
    شال ایران از پارچه های نفیس بوده که از آغاز بافت آن اطلاعی در دست نیست، اما در دوره صفویه اهمیت زیادی به تولید آن داده شد و این هنر به اوج شکوفایی خود رسید. شال های ایران که غالبا در کرمان تولید شده اند با شال هایی که در دوره حکومت مغولان هند در کشمیر بافته شده اند، شباهت های زیادی در نقوش و ترکیب بندی دارند و عناصر تزئینی هنر ایران در شال های کشمیری دیده می شود. این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که مشابهت نقوش تزئینی در شال های ایران عصر صفوی با شال های کشمیری تا چه میزان است؟ روش پژوهش به صورت تاریخی–توصیفی و تطبیقی با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. مقایسه نمونه ها نشان می دهد که طرح شال ها دارای واحد تکرارشونده ی گیاهان، گل ها و نقوش هندسی در زمینه شال هستند و تکرار نقش مایه اصلی در این پارچه ها به وفور دیده می شود. این تکرارها منظم بوده و ریتم خاصی دارد. در این پارچه ها نوعی تناسب و هماهنگی میان نقش مایه ها و نقوشی که در زمینه استفاده شده است، وجود دارد.
    کلید واژگان: شال, ایران, کشمیر, نقوش}
    Shawl is one of the luxurious kinds of fabric that there is no information about its first production date. Indian Mongols had good relationship with Safavid dynasty، therefore many similar designs between woven fabrics of both dynasties can be found. Surely the Kashmiri artists were affected by Iranian handicrafts men. Common decorative elements can be seen in Iranian and Kashmiri shawls. This research conductedusing the historical-descriptive and comparative method. Data was gathered using library resources، and then they were classified to indicate the similarities and differences between the Iranian and Kashmiri shawls. This research was conducted to answer the question that how the Kashmiriand Iranian Shawls are similar in design. The results classify the similarities among samples as follows: Repeat unit: Fabric designs were repeated units all over the surface. Forms: The forms were geometrical، curved or circles. Repeat: The main motif was repeated in all directions. Proportion: Proportions could be seen between motifs and background designs.
    Keywords: Shawl, Iran, Kashmir, designs}
  • محمد مشهدی نوش آبادی
    ابیانه یکی از آبادی های تاریخی و شگفت ایران است که در آن، آثار متعددی از دوران مختلف برجای مانده است. ازجمله آثار قابل ملإحظه هنری و تاریخی ابیانه، درهای منازل و آثار تاریخی است که بر آن، نقوش و کتیبه های تاریخی زیبایی نقش شده است. در ابیانه، پنج در تاریخی از اماکن مذهبی برجای مانده که سه در متعلق به مسجد پرزله است که یکی از آن ها از دوره ایلخانی و دو تای دیگر از دوره صفوی است. همچنین دری از دوران صفوی در حسینیه جنب زیارتگاه آبادی، نیز در زیبایی از دوره قاجاری در ورودی مسجد جامع قرار دارد که ساخته صفرعلی بیدگلی است. همچنین حدود بیست عدد در یک لنگه ای از یادگارهای دوره صفوی بر خانه های ابیانه استوار است که از نوادر هنری و معماری منازل ایرانی است. کتیبه های درهای خانه ها که به صورت برجسته کتابت شده است، مشتمل بر عبارات توحیدی، اشعار فارسی و نام صاحب در و هنرمند و تاریخ ساخت است. محتوای اشعار فارسی و عبارات عربی، بیشتر نیایش و طلب گشایش و برکت و تاکید بر شعار توحید و استعانت از خداوند است. اسماء خدا به ویژه الله ، و بعد از آن، نام علی(ع) بازتاب گسترده ای دارد که نشان دهنده تاثیرات مذهبی و فرهنگی دوران صفوی است. این کتیبه ها در قاب بندی هایی از طرح ها و نقوش اسلیمی در نیمه بالإیی و طرح شمسه ای زیبا در میانه در کتابت شده است. درهای منازل بخش مهمی از هویت تاریخی، فرهنگی و هنری ابیانه و عنصری مهم و هویت آفرین در بافت کالبدی این آبادی بی مثال است.
    کلید واژگان: ابیانه, درهای تاریخی, کتیبه, محتوای کتیبه, نقوش, مکان های مذهبی و مسکونی}
    Village of Abyāneh is one of the marvelous Iranian historical villages that contains considerable art-works from different historical periods, including a number of engraved doors on some of the historical buildings and houses which beautiful inscriptions are carved over them. Religious buildings of Abyāneh contain five engraved doors, three of which belong to Porzaleh mosque; one dates back to Ilkhanid era, while the other two is a work of Safavid period. One other door made in safavid period is placed in Hosseinieh near the village holy shrine and the last one is a beautiful door from Qājār period at the entrance of Jameh (congregational) mosque made by Safar Ali Bidgoli. There are also about twenty single doors from safavid period standing on Abyāneh houses which are masterpieces of art and architecture. The inscriptions over the doors of houses include monotheistic statements, Persian poems, name of the owner and craftsman, and the date of manufacturing. Persian poems and Arabic phrases are typically composed of worship to God, ask for abundance and blessing, emphasis on monotheism, and seeking help from God. After the names of God, Allah in particular, the name of Ali is mostly seen on the doors that illustrate the cultural and religious impact of safavid period. The inscriptions were incised on the doors inside arabesque shaped frames on the top and a beautiful Shamseh (sun-like) in the middle. Abyāneh’s doors are key elements which represent a great part of cultural, historical and artistic identity of this peerless village.
    Keywords: Abyāneh, historical doors, inscription, inscription's content, patterns, residential, religious sites}
  • احمد صالحی کاخکی، شادابه عزیزپور
    آثار برجای مانده از هنرهای تزیینی در ابنیه اسامی، مخصوصا در اماکن مذهبی، نظیر مساجد واجد روحیات منحصر به فرد و ژرفای تجسمی هستند. درواقع مساجد به گنجینه های بی بدیلی از جلوه های هنر اسامی تبدیل شده اند. در تاریخ معماری ایران، معماری عصر سلجوقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اهمیت را می توان در تزیینات شاخص این دوره به خصوص انواع کتیبه های به جای مانده از این دوره ارزشمند یافت. بناهای دوره ی سلجوقیان اغلب با آجر تزیین یافته است اما در قسمت هایی از بنا مانند: محراب، کتیبه های گنبدخانه و ایوانها، گچ به دلیل انعطاف بیشتر(نسبت به آجر)، جای گزین گردیده است. یکی از بناهای شاخص دوره ی سلجوقیان از این حیث، مسجد جامع زواره است که در این مقاله با نگاهی به ابعاد تاریخی و محتوایی، بیشتر به قابلیت های گرافیکی کتیبه ها و نقوش آن پرداخته شده است. ه مچنین مقاله ی حاضر به تعمق و وارسی کتیبه ی تاریخ دار مسجد جامع زواره پرداخته و نتیجه ی حاصل آنکه تاریخ ساخت مسجد جامع زواره برخلاف نظر آندره گدار، 564 هجری قمری است نه 530 هجری قمری. این مهم در گذار از آنالیز گرافیکی کتیبه تاریخی بنا و تامل در آن حاصل آمده است که نشان از اهمیت مستندنگاری در حفظ ارز شهای واقعی یک بنا دارد. با اشاره به این نکته که نگارندگان قالب گرافیکی را به جهت دست یابی به شکل و محتوای کتیبه ها و نقوش به کار برده اند که این امر خصوصیات تزیینی بنا را به وضوح آشکار و امکان قیاس آن را با تزیینات بناهای هم عصر خودو (یا بناهای ادوار دیگر) میسر ساخته است. از سوی دیگر باز زنده سازی بخش های مفقود ه ی کتیبه ها، مجموعه ای جامع از الفبای کوفی مسجد جامع زواره را پدید آورده که این مجموعه در بازسازی بخش های از بین رفته بسیار کارآمد است. عاوه بر آن گرافیک معاصر ایران می تواند با الگو قرار دادن این میراث ارزشمند در یک ایده ی مدرن، آثاری با ارزش های ملی-سنتی خلق نماید.
    کلید واژگان: زواره, مسجد جامع, نقوش, کتیبه ها}
    Ahmad Salehi Kakhki, Shadabeh Azizpour
    All the remaining works of decorative art of Islamic monuments, especially in religious places, like mosques have their particular emotions and deep visualization. In fact, mosques have been changed into unique treasury of Islamic art manifestation. In the history of Iranian architecture, the Seljuks architecture has the utmost importance. The importance of this critical period can be found in spectacular decorations of remaining inscriptions. Most of the Seljuks monuments are decorated with bricks, but in some parts of the monuments such as the inscriptions of the domes and porch(iwan), stucco had been used because of its more flexible form. In this case, Zavareh Jame Mosque is one of the spectacular monuments from Seljuks period. In this article, it’s tried to understand its historical and conceptual dimensions, in order to focus on its graphic capacities of inscriptions and Noqush(=patterns). We also contemplate and probe the historical monument of Zavareh Jame mosque. And the conclusion is that the date of making Zavareh Jame mosque, in contrast to what Andre Godard said, is back to the year 564 A.H., but not 530 A.H. This important fact is reached through the graphic analysis and deep consideration of the historical inscription of the monument, which shows the importance of documentary evidence in maintaining the real values of a monument. Referring to the point that the authors have used the graphic form to reach the shape and concept of the inscriptions and motifs, the decorative qualities of the monument can be apparently seen and compared with the decorations of their own periods of time. On the other hand, restoring the lost parts of inscriptions has made the general collection of Kufi alphabet of Zavareh Jame mosque, which is very useful in restoring those parts. Besides, Iranian modern graphics can create works of art with the national-traditional values, by considering this precious heritage in the form of modern idea.
    Keywords: Zavareh, Jame Mosque, Inscription, Motives}
  • احمد علی یاری، حسن طلایی
    برای مطالعه، مقایسه و طبقه بندی سفال شاخصه های متعددی وجود دارد از جمله جنس، رنگ، خمیره، شکل، نقش و غیره. در مطالعه و مقایسه سفال باید تمام شاخصه ها در نظر گرفته شود. ولی چون در یک تحقیق وپژوهش باستان شناسی پرداختن به تمام جنبه ها کار را مشکل و سخت می نماید. می توان برخی از شاخصه ها را بطور جداگانه مطالعه نمود و با در نظر گرفتن دیگر داده ها به تحلیل و تجزیه پرداخت. این عمل و روش منجر به دقت و کاهش درصد خطا می شود. در نهایت می توان به این پرسش پاسخ داد که آیا نتیجه مقایسه نقوش به این شیوه با نتیجه مقایسه دیگر شاخصه های سفال یکسان است یا خیر؟ برای نگارش این مقاله ابتدا نقوش سفال دوره نوسنگی شمال غرب ایران از روی منابع و گزارشات منتشر شده جمع آوری گردید. که شامل تپه های دالما، اهرنجان و حاجی فیروز است. سپس کلیه نقوش تفکیک و طبقه بندی گردید. در نهایت با توجه به اطلاعات به دست آمده و با مطالعه و مقایسه این نقوش جداول و نمودارهای متعددی تهیه شده است. ونتایج استخراج شده بیان شده است. یکی دیگر از اهداف این مقاله فراهم آوردن زمینه مناسب و پیشنهاد شیوه ای برای مقایسه نقوش سفال است.
    کلید واژگان: سفال, نقوش, نوسنگی, محدوده فرهنگی, شمالغرب, طبقه بندی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال