به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نور » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدزمان لاله زاری، شبنم حاتم پور، فرزانه سرخی

    تحقیقات لیکاف و جانسون در زمینه استعاره ثابت کرد که کاربردهای استعاره به حوزه مطالعات ادبی محدود نیست و در تفکر بشر ریشه دارد که یکی از مظاهر آن زبان است. استعاره مفهومی اصطلاحی است در زبان شناسی شناختی که همراه با الگوی مبدا_مقصد به تبیین بیشتر استعاره های پیرامون ما می پردازد. مولانا در مثنوی استعاره مفهومی نور را ابزاری زبانی برای گسترش معانی و مفاهیم معرفتی به کار برده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ می دهد که نظریه معاصر زبان شناسی شناختی چگونه با استعاره مفهومی نور در مثنوی مطابقت معنایی پیدا می کند؟ نهایتا به این نتیجه رسیدیم که استعاره مفهومی نور به ذات مطلق حضرت حق، آینه راهنما، مرشد طریقت، شمس حقیقت، انا الحق ابرار اشاره دارد. به دلیل حجم زیاد مثنوی صد بیت نمونه آماری از دفتر دوم انتخاب شده که در آن واژه نور 122 بار به کار رفته است.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی, مثنوی معنوی, نور, لیکاف, جانسون}
    Mohammadzaman Lalezari, Shabnam Hatampour, Farzaneh Sorkhi

    Lakoff and Johnson's research in the field of metaphor proved that the uses of metaphor are not limited to the field of literary studies and are rooted in human thought that one of the manifestations of it is language. Conceptual metaphor is a term in cognitive linguistics that explains most of the metaphors around us along with the origin-destination pattern. In Masnavi, Rumi has used the conceptual metaphor of light as a linguistic tool to expand cognitive meanings and concepts. This research answers the question through a descriptive-analytical method How does the contemporary theory of cognitive linguistics match the conceptual metaphor of light in Masnavi? Finally, we concluded that the conceptual metaphor of light refers to the absolute essence of Hazrat Haqq, the mirror of guidance, the guide of the religion, the sun of truth, and the expression of Ana al-Haqq (I am the Truth) of selected saints. Due to the large volume of Masnavi's hundred verses, a statistical sample was selected from the second book, in which the word "light" is used 122 times.

    Keywords: Light, Conceptual Metaphor, Masnavi Ma’Navi, Lakoff, Johnson}
  • کاظم هانی*
    سهروردی و دکارت ضمن تعلق به دو فرهنگ فکری مختلف و اتخاذ مبانی فلسفی متفاوت بر نقش خودشناسی در معرفت تاکید دارند. در فلسفه دکارت من می اندیشم، پس هستم به عنوان پایه معرفت در نظر گرفته می شود که شناخت سایر مراتب وجود مانند خداوند و عالم خارج از دل آن استنتاج می شود. در فلسفه سهروردی نیز نفس انسانی نوری از انوار الهی است که در پرتو خودشناسی می تواند انوار مافوق خود، نورالانوار و اشیاء مادی را بشناسد. البته سهروردی و دکارت از دو منظر متفاوت به مسئله نفس و خودشناسی توجه می کنند. سهروردی از منظر معرفت شهودی و دکارت از منظری عقلی-استدلالی به این مسئله می پردازد. اکنون با توجه به این مقدمه مسائل مهمی مطرح می شود: چه تفاوتی میان دیدگاه سهروردی و دکارت راجع به خودشناسی وجود دارد؟ نگاه متفاوت این دو فیلسوف به مسئله خودشناسی چه تاثیری بر دیدگاه آنها راجع به سایر معارف دارد؟ این نوشتار با روشی توصیفی-تحلیلی درصدد است این نکته را تبیین کند که چگونه تلقی های متفاوت سهروردی و دکارت از نفس انسانی و مسئله خودشناسی سبب می شود این دو فیلسوف نگاهی متفاوت به شیوه گذر از خودشناسی به شناخت غیر داشته باشند.
    کلید واژگان: دکارت, سهروردی, خودشناسی, نفس, نور, معرفت}
    Kazem Hani *
    While belonging to two different intellectual cultures and adopting different philosophical principles Suhrawardi and Descartes emphasize the role of self-knowledge in acquiring knowledge. In Descartes' philosophy, Cogito, ergo sum is considered as the basis of knowledge, from which the knowledge of other levels of Being, such as God and the world, are deduced. In Suhrawardi's philosophy, the human soul is a light of divine lights, which in the light of self-knowledge can apprehend the superior lights, the light of lights and material things. Of course, Suhrawardi and Descartes pay attention to the issue of soul and self-knowledge from two different viewpoints. Suhrawardi deals with this issue from the viewpoint of intuitive knowledge and Descartes from the rational-reasoning viewpoint. Now, according to this introduction, important issues arise: What is the difference between Suhrawardi's and Descartes' viewpoints on self-knowledge? How do the different viewpoints of these two philosophers on the issue of self-knowledge affect their views on other knowledge? This article, with a descriptive-analytical method, tries to explain how the different perceptions of Suhrawardi and Descartes about the human soul and self-knowledge cause these two philosophers to have a different view of the way to pass from self-knowledge to the knowledge of others.
    Keywords: Descartes, Suhrawardi, Self-Knowledge, Soul, Light, Knowledge}
  • حمیدرضا خادمی*، رضا حصاری

    بحث و بررسی پیرامون مقولات و اقسام آن همواره از جمله مباحث حائز اهمیت در میان مسائل فلسفی محسوب می گردد. مقوله کیف یکی از این مقولات ده گانه است. این مقوله مشتمل بر اقسام مختلفی است که کیف محسوس یکی از انواع آن به شمار می رود. نور، از جمله کیفیات محسوسی است که ملاصدرا سعی در تبیین آن دارد. به جهت تبیین این مهم، پس از توضیح معنای لفظی این مفهوم، در بیان نسبتی که میان نور و رنگ وجود دارد، تلاش کرده و آن را عین ظهور و آشکاری می داند. گرچه وی در بیان این موضوع از مطالب مشابه فخررازی در المباحث المشرقیه متاثر است، اما در عین حال دیدگاه خاص خود دراین باره را که مغایر با رویکرد فخر است، تبیین نموده است. صدرالمتالهین نور را موجودی ابداعی دانسته که ماده در قیام آن به جاعل شرط نیست و در عین حال، نور محسوس را به معنای نحوه وجود جوهر جسمانی ای که نزد نفس حاضر است، می داند. این مقاله با بهره گیری از روش تحلیلی- تطبیقی، برآنست که ابتدا رویکرد ملاصدرا توضیح داده شود، سپس با بیان اشکلات وارد شده، در دفاع از رویکرد وی بکوشد

    کلید واژگان: نور, ظهور, رنگ, جسم, ملاصدرا}
    Hamidreza Khademi *, Reza Hesari

    Discussing and examining categories and their types is always considered as one of the most important topics among philosophical issues. Bag category is one of these ten categories. This category includes different types, of which the tangible bag is one of its types. Light is one of the perceptible qualities that Mullasadra tries to explain.In order to explain this importance, after explaining the literal meaning of this concept, he tried to express the relationship that exists between light and color and considers it to be the same as emergence and revelation. Although he is influenced by Fakhrazi's similar content in Al-Mabahari al-Mashrekhiya in expressing this issue, at the same time, he has explained his own point of view on this matter, which is contrary to Fakhr's approach.Community Verified icoh.Sadr al-Mutalahin considers light to be a creative entity whose material is not a condition for its creation, and at the same time, he considers tangible light to mean the existence of a physical essence that is present to the soul. Using the analytical-comparative method, this article aims to first explain the approach of Mullasadra, then try to defend his approach by stating the flaws.

    Keywords: Light, Emergence, Color, Body, Mollasadra}
  • محمدزمان لاله زاری، شبنم حاتم پور *، فرزانه سرخی
    زمینه و هدف

     تحقیقات لیکاف و جانسون در زمینه استعاره ثابت کرد که کاربردهای استعاره به حوزه مطالعات ادبی محدود نیست. آنها معتقدند که استعاره در تفکر ریشه دارد و یکی از مظاهر آن، زبان است. بهمین جهت استعاره مفهومی اصطلاحی است در زبان شناسی که به فهمیدن یک ایده یا یک حوزه مفهومی براساس ایده یا حوزه مفهومی دیگر اشاره میکند. براساس این نظریه استعاره معاصر، کارکردهای استعاره نور و خوشه ای تصویری مرتبط با آن یعنی، بینایی و شنوایی، معرفت، چراغ، خدا و... در مثنوی بیان و مطرح شد. هدف از این پژوهش آن بوده است که استعاره مفهومی نور در مثنوی چگونه میتواند با نظریه معاصر زبان شناسی، مطابقت معنایی هدفمند داشته باشد.

    روش ها

     از اینرو در این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی استعاره مفهومی نور براساس نظریه لیکاف و جانسون در دفتر اول مثنوی بررسی گردیده است.

    یافته ها

     مولانا در مثنوی از استعاره مفهومی نور بعنوان ابزار زبانی جهت گسترش معانی و مفاهیم معرفتی بهره برده است. بهمین دلیل نگارندگان، دفتر اول مثنوی را برای دریافت استعاره مفهومی نور بهمراه واسطه های معنایی کاویده اند و دریافته اند که شناخت در دفتر اول مثنوی یک مقوله معرفتی است و مولانا با این انگاره مفهومی که جهان ملکوت، نور مظلق است، نور محض را بمثابه بینایی و شنوایی و چراغ، وجود و... و نیز وسیله ای برای تبیین مقوله فنا و بقا بر شمرده است.

    نتیجه گیری

     در این راستا نتایجی چشمگیر حاصل شده است و معانی متعددی از جمله نور به مثابه انسانی کامل، بمثابه خورشید، ماه، خوراک و... بدست آمده است. و نتیجه کلی اینکه فرضیات استعاره مفهومی برای تحلیل و تبیین مقولات انتزاعی مورد نظر مولوی بستری شایسته است.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, جانسون, لیکاف, مثنوی, نور}
    Mohammadzaman Lalehzari, Shabnam Hatampour *, Farzaneh Sorkhi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Likoff and Johnson"s research in the field of metaphor proved that the uses of metaphor are not limited to the field of literary studies. They believe that metaphor is rooted in thinking and one of its manifestations is language. Therefore, conceptual metaphor is a term in linguistics that refers to understanding an idea or a conceptual field based on another idea or conceptual field. . Based on this theory of contemporary metaphor, the functions of the metaphor of noor and image clusters related to it, i.e. vision and hearing, knowledge, noor, God, etc., were expressed and discussed in Masnavi. The purpose of this research was to find out how the conceptual metaphor of noor in the Masnavi can have a purposeful semantic correspondence with the contemporary theory of linguistics.

    METHODOLOGY

    Therefore, in this research, the conceptual metaphor of noor based on the theory of Likoff and Johnson in the first book of the Masnavi has been investigated with a descriptive analytical method.

    FINDINGS

    Rumi has used the conceptual metaphor of noor in Masnavi as a linguistic tool to expand the meanings and epistemic concepts. For this reason, the writers have analyzed the first book of the Masnavi to get the conceptual metaphor of noor along with the semantic mediators and they have found that knowledge in the first book of the Masnavi is an epistemological category and Rumi is in agreement with this conceptual idea that the universe is light. He considered pure noor as vision, hearing, noor, existence, etc., as well as a means to explain the category of annihilation and survival.

    CONCLUSION

    In this regard, significant results have been achieved. Several meanings have been obtained, including noor as a perfect human being, as the sun, moon, food, etc. And the general result is that the assumptions of conceptual metaphor are suitable for analyzing and explaining the abstract categories considered by Molavi Bastari.

    Keywords: Conceptual Metaphor, Johnson, Likaf, Mashnavi, Noor}
  • کاظم هانی*
    یکی از براهین جدید و معروف در انکار خداوند برهان اختفای الهی است. بر مبنای این برهان، که نخستین بار جان شلنبرگ، فیلسوف معاصر کانادایی، آن را طرح کرده است، اختفاء و پنهان بودن خداوند با عاشق مطلق بودن او در تضاد است. در پرتو توجه به این تضاد، مدافعان برهان اختفای الهی وجود خداوند را انکار کرده اند. شیخ شهاب الدین سهروردی با اتخاذ رویکردی نو به مسائل هستی و معرفت، دیدگاهی متفاوت از نظریه فوق ارائه کرده است. سهروردی خداوند را نورالانوار می نامد. در نظر او، ذات خداوند چیزی جز نوریتش نیست و نور نیز امری ظاهر و آشکار است. بنابراین لازم می آید که ذات خداوند نیز ظاهر و آشکار باشد. البته سهروردی نیز به بحث اختفای الهی و نسبت آن با نفس انسانی توجه کرده است. در نگاه سهروردی، اختفای الهی به دلیل عدم توجه انسان به مبدا عالم (نورالانوار) و غفلت او از وجه وجودی (نورانی) خودش است. اما در نظر شلنبرگ، عامل پنهان بودن و خفای الهی خود خداوند است و مسئولیت کمتری متوجه انسان است. این نوشتار با روشی توصیفی-تحلیلی، ضمن مقایسه آرای سهروردی و شلنبرگ در باب اختفای الهی، درصدد است این امر را تبیین کند که چگونه ذات خداوند در عین ظهور و آشکارگی می تواند مخفی باشد، اما این اختفاء به ذات او برنگردد.
    کلید واژگان: شلنبرگ, اختفای الهی, سهروردی, نور, نورالانوار, نفس, آشکارگی}
    Kazem Hani *
    One of the new and famous arguments in denying the existence of God is the Divine hiddenness argument. Based on this argument that was first proposed by John Schellenberg, a contemporary Canadian philosopher, God’s hiddenness is in conflict with his attribute of perfectly loving. Considering this conflict, defenders of the hiddenness argument have denied the existence of God. By adopting a new approach to the issues of being and knowledge, Shihab al-Din Suhrawardi (1154–1191) has presented a different point of view. Suhrawardi calls God the Light of all lights. In his opinion, God’s essence is nothing but his light, and light is that which is manifest (Ẓāhir). Therefore, it is necessary that God’s essence be also manifest. Of course, Suhrawardi also has paid attention to the issue of divine hiddenness and its relationship with the human soul. In Suhrawardi's view, divine hiddenness is due to man's lack of attention to the origin of the universe (i.e. the Light of all lights) and his neglect of his own existential (luminous) aspect. Nevertheless, in Schellenberg's view, God itself is the cause of divine hiddenness, and man has less responsibility. While comparing the viewpoints of Suhrawardi and Schellenberg on divine hiddenness, this article, using a descriptive-analytical method, tries to explain how God’s essence can be hidden while it is manifest, but this hiddenness should not return to his essence.
    Keywords: Schellenberg, Divine Hiddenness, Suhrawardi, Light, Light Of All Lights, Soul, Manifestation}
  • سودابه سلطان زاده، شقایق چیت ساز*، رضا کاظمی
    مقدمه

    کیفیت محیطی فضاهای داخلی نقش اساسی در سلامت انسان دارد. از آنجایی که، امروزه مردم بیش از 90 درصد وقت خود را در داخل ساختمان ها می گذرانند، اثرات عوامل محیط داخلی، بر کارکردهای شناختی و ابعاد مختلف سلامت حائز اهمیت است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد توجه و بار کاری کارمندان، تحت تاثیر نور و رنگ محیط انجام شد.

    روش کار

    در این مطالعه، 20 شرکت کننده از میان کارمندان 18 تا 50 ساله با میانگین و انحراف معیار: 33/8±5/13 در مواجهه با 4 محیط شبیه سازی شده در واقعیت مجازی با روشنایی (300 و 800 لوکس) و رنگ (آبی و سفید) قرار گرفتند. ابتدا، شرکت کنندگان به مدت 5 دقیقه، در حالت استراحت در فضای شبیه سازی شده حضور داشتند، سپس تکلیف شناختی طراحی شده بر پایه آزمون عملکرد پیوسته را در حالی که همزمان امواج مغزی شرکت کنندگان از طریق دستگاه الکتروآنسفالوگرام ثبت می گردید، انجام دادند. ارزیابی شاخص بار کاری ذهنی از طریق پرسشنامه ناسا با 6 خرده مقیاس صورت گرفت.

    یافته ها

    نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که در محیط با شدت نور 300 لوکس و رنگ آبی میزان توجه پایدار افراد به طور معناداری (0/031P= ،5/206=(36،3)F) افزایش پیدا می کند. همچنین در این مطالعه هیچ تغییر معناداری در خصوص شاخص بار کاری ذهنی (0/902P=) مشاهده نشد. 

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های این پژوهش می توان چنین برداشت نمود، که رنگ آبی در کارکرد توجه پایدار کارمندان تاثیر مثبت دارد. از آنجایی که توجه پایدار نقش اساسی در فعالیت های مستمر اداری دارد، لذا می توان با مداخلات طراحی در محیط های کاری، به بهبود کارکرد توجه پایدار و در نتیجه ارتقا کارآیی کارمندان و بهره وری سازمان ها دست یافت.

    کلید واژگان: واقعیت مجازی, بارکاری ذهنی, توجه پایدار, رنگ, نور}
    Sodabeh Soltanzadeh, Shaghayegh Chitsaz*, Reza Kazemi
    Introduction

    There is no doubt that indoor environmental quality is crucial to the health and well-being of its inhabitants. It is crucial to determine the impact of these parameters on human perception to improve building design standards. Color and light are environmental factors that affect cognitive functions. Numerous studies have examined the role of lighting, demonstrating that physical environments can be designed to impact the visual, psychological, physiological, and cognitive performance of their inhabitants. The science of cognitive ergonomics is concerned with studying mental processes, including perception, memory, mental workload, inhibition, attention, interactions between humans, and systems to ensure the correct interaction between work and environment, needs, capabilities, and limitations. Therefore, paying attention to the design factors in the work environment to improve cognitive functions requires the interdisciplinary cooperation of psychologists, designers, and architects.
    A comprehensive approach requires investigating and identifying potential objective and subjective measures of the work environment to improve cognitive functions in the workplace. Due to the importance of this cognitive function in different dimensions of life, the subject studied in many researches is focused on sustained attention. In addition, the studies show that cognitive functions, as well as mental health indicators are related to indoor environment parameters such as light. This study aimed to investigate the combined role of lighting intensity and color on mental workload and sustained attention in the work environment.

    Methods

    This research, is a clinical trial study with a quantitative approach aimed at developmental and applied purposes. The participants for this study were selected through a voluntary, non-random method based on specific entry and exit criteria following an open call for research on social networks. The Continuous Performance Test (CPT) continuous performance test was introduced in 1956 by Rosold et al. This test is used to evaluate sustained attention and impulsive movements. The task was designed to move the boxes on the conveyor belt in front of the participants, simulating the virtual environment with the actual work environment. Single-digit numbers from “0 to 9” are written on each of these boxes. The participants were required to identify the boxes with the target stimulus, considered the number “0” in this study. The NASA workload index test has been used in many studies to evaluate mental workload. This test has been used to evaluate mental workload in six subscales. The use of virtual reality as a research tool is well-established in many fields, including cognitive research. Moreover, virtual reality has a strong potential to be used as an experimental research tool in psychological and architectural research. The simulated environment in this research is a high dynamic range image model HDRI. The simulated workspace is a windowless room with artificial lighting. The color of the walls based was selected on the levels of the variables. Electroencephalography data was recorded with the help of a Q5000 EEG device (Negar Andishgan Co., Iran). This study used Ag/AgCl electrodes to record electroencephalography signals installed on an elastic cap. Thirty-two electrodes based on the international 10-20 system were installed on the participants’ heads.At first, the experiment process was fully explained to all the participants, and the participants completed the informed consent form and the demographic information questionnaire. First, electroencephalography was recorded for 2 minutes with eyes closed before the virtual reality glasses were placed on the head. In the next step, people were asked to put on virtual reality glasses. The experiment was conducted randomly, and people encountered each of the four scenarios designed in the virtual reality environment with a wall color while their brain waves were recorded. The experiment duration for each participant was 3 hours, with steps for preparation for the electroencephalography recording.

    Results

    CPT task was performed to assess the significance of changes in dependent variables (accuracy, attention, inhibition, and reaction time) in different situations (four situations) of multivariate covariance analysis. Box’s M test was performed to check the equality of variance-covariance matrices to check the assumptions of multivariate covariance analysis, and this assumption was confirmed with the obtained results (F(30, 36)=2.736, P=0.005). Multivariate covariance analysis showed a significant difference in at least one of the dependent variables (F(12, 105)=2.244, P<0.05), Eta=0.20. The results of Scheffe’s test show that placing subjects in different positions significantly affect “accuracy” (F(3, 36)=9.719, P<0.05, Eta=0.44), attention (F (3, 36)=5.206, P=0.004, Eta=0.30) and inhibition (F (3, 36)=5.018, P=0.005, Eta=0.29), But there was no significant change in "reaction time" F(3, 36)=151.6, P>0.05, Eta=0.11). Scheffe’s post hoc test results showed a significant difference between the "accuracy" performance of individuals between positions 1 and 3 (P=0.003), 1 and 4 (P=0.001), 2 and 4 (P=0.21), 3 and 1 (P=0.003), 4 and 1 (P=0.001) and 4 and 2 (P<0.05), a significant difference between people’s “attention” performance between positions 1 and 3 (P=0.031), 1 and 3 (P=0.031) and a significant difference in "inhibition" in environment 1 and 3 (P=0.04), environment 2 and 3 (P=0.04) and environment 3 and 1 (P=0.04) showed.Examining the average scores of NASA’s workload questionnaire showed that the lowest score was in the condition with a white wall and 800 Lux lighting. Furthermore, the analysis of the data in the ANOVA statistical test indicated no significantdifference in the workload imposed on the individual in different situations (P<0.05) and no interaction effect between environment design and workload.The pairwise comparison test revealed a significant discrepancy in the measured values of the normalized brain signal strength measured when each participant rested and performed the task in the four studied positions in virtual reality.

    Conclusion

    The present study aimed to investigate the combined role of two components of lighting intensity and color in the work environment with sustained attention and mental workload. The results showed that the interactive effect of color and light, with the combination of white and blue colors and light intensity of 300 or 800 Lux, on mental workload insignificant. This means that the design interventions resulting from the combination of these two variables did not significantly affect the scores obtained from the NASA questionnaire.In the present study, the one-way analysis of variance of the absolute power of the frequency bands shows that when the brightness intensity increases, it does not create a significant difference in people’s attention in the electroencephalogram data. Similar to accuracy performance, inhibition performance also improves under the influence of design interventions in color and illuminance intensity. This finding can be explained using the principles of Kaplan’s theory of attention recovery and psychological recovery. Attention recovery theory emphasizes that the presence of natural elements plays a role in reducing anxiety and mental fatigue in people.Recent studies show that the color blue can boost employees’ attention and cognitive functions. By incorporating blue into office design, organizations can enhance cognitive abilities, work performance, and overall productivity.

    Keywords: Virtual Reality, Mental Workload, Sustained Attention, Color, Light}
  • محمد پاشایی مهترلو*، حسن نوری
    بررسی و تطبیق اشعار شاعران بزرگ در نزدیک تر ساختن ملل گوناگون و شناخت جهان بینی مشترک آن ها به ما یاری می رساند و در سایه این پژوهش ها امکان تفهیم بهتر شعرها و انتقاد موثر آن ها میسر می شود. سهراب سپهری و اکتاویو پاز از آن دسته شاعرانی اند که عمیقا به خاطر علاقه زیادشان به فرهنگ هند و اساطیر جهان نگرش شاعرانه مشابهی را به ویژه در رابطه با عناصر بنیادین هستی، درخت، آب و نور دارند و از آنجایی که در بافت اساطیری، این عناصر باهم پیوندی ناگسستنی دارند با کارکردی یکسان در شعرهایشان متجلی شده اند. در این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی کارکرد این عناصر در اشعار آنان بررسی و تبیین شده است. هر دو این شاعر در اشعار خود با بهره مندی از ساحت اساطیری، پیوند انسان با درخت، درخت با آب و نور و پیوند آب و نور و در نهایت پیوند ژرف انسان، درخت، آب و نور را با بیانی شاعرانه و مشابه هم منعکس ساخته اند که با درک این مسیله، نه تنها تحلیل بسیاری از ترکیبات غریب و نامانوس شعری این دو شاعر آسان می شود بلکه زیبایی های شاعرانه آن ها نیز رخ می نماید و در سایه این تحلیل، پیوند سپهری و پاز از منظر نگرش شاعرانه و اساطیری پدیدار می شود. با واکاوی پیوندهای ژرف بین عناصر یاد شده، نتیجه حاصل این است که این عناصر در اشعار این دو شاعر به یک وحدت هستی شناسانه ختم می شود و این عناصر و شاعر به عنوان یک «حقیقت واحد» نمود پیدا می کنند.
    کلید واژگان: سهراب سپهری, اکتاویو پاز, درخت, نور, آب}
    Mohammad Pashaie *, Hassan Noori
    Comparative studies of the poems of great poets assists in the affinity among different nations and the recognition of their outlooks and sometimes under the aegis of these studies, the possibility of better understanding of their poems and their effective criticisms is ensured. Sohrab Sepehri and Octavio Paz are among those poets who, due to their excessive interest in the culture of India and world mythology, have a similar poetical approach specially towards the basic elements of the entity, tree, water and light and since in mythological context these elements have a coherent relationship, they have been appeared with a same function in the poems of Sepehri and Paz. In this study, the functions of these natural elements in their poems have been studied and expressed in a descriptive-analytical method. Both of these poets, using mythological construct, have reflected the union between the human and tree, the union among tree, water and light, and the union between water and light, and finally the deep relationship among human, tree, water and light have reflected in a similar poetical utterance which understanding this not only helps in the analysis of many of the odd and weird poetical compounds of these two poets, but also in the demonstration of their poetical pulchritude and under the aegis of this study the link between Sepehri and Paz from a poetical and mythological approach is revealed.
    Keywords: Sohrab Sepehri, Octavio Paz, tree, Light, Water}
  • مهدی حسن آهنگری*، محمد نصیری

    در آیه مباهله - 61 آل عمران ، خداوند متعال از علی بن ابیطالب (ع) به عنوان نفس رسول خاتم(ص) یاد کرده است. بررسی تاریخی و روایی در منابع شیعه و اهل سنت، مشخص می کند که عبارت "انفسنا " صرفا به شخص حضرت علی(ع) تعلق دارد و در این خصوص اختلافی در بین فریقین وجود ندارد. از منظر کلامی آیه شریفه دلیلی بر ولایت معنوی و سیاسی آن حضرت(ع) دانسته شده است. چنان که به لحاظ فلسفی این واژه بر نوع خاصی از قرب و نزدیکی بین رسول اکرم (ص) و امیرمومنان (ع) دلالت دارد . به نظر می رسد از منظر عرفانی، واژه مذکور اشاره به حقیقتی ملکوتی و بسیار عالی دارد که از آن به نفس واحد تعبیر می گردد. کلام نورانی امام رضا(ع) که آیه مباهله را برترین فضیلت علی(ع) می داند همچون مصباحی بر لزوم بررسی و دقت بیشتر و از ابعاد گوناگون در این واژه فرا می خواند .پژوهش پیش رو به روش تحلیلی می کوشد تا با رهیافتی عرفانی که به نظر می رسد در بر دارنده عالی ترین افق معنایی در این خصوص است ابعادی از این حقیقت متعالی را به لحاظ وجودی و ملکوتی تبیین و تکمله ای بر گزارش های تاریخی، تبیین های کلامی و معنا شناسی های فلسفی ذیل این اصطلاح باشد.

    کلید واژگان: قرآن, عرفان, مباهله, انفسنا, نور}
    Mahdi Hassan Ahangari *, Muhammad Nasiri

    In mobahele verse- 61 of Al-Imran, Almighty God has mentioned Ali Ibn Abi Taleb (PBUH) as the Nafs of the Last Messenger of Allah (PBUH). Historical and narrative research in Shia and Sunni sources clears that the phrase "Anfosana" belongs only to the majesty Ali (PBUH) and there is no discord between two parties about that. From the theological point of view, the honorable verse is considered as a proof of the spiritual and political Vehayat of him. Philosophically, this word indicates a special type of closeness between the Holy Prophet (PBUH) and the Commander of the Faithfuls (PBUH). From a mystical point of view, it seems that this word refers to a divine and very excellent truth that is interpreted as a "Nafse Vahed". The luminous speech of Imam Reza (PBUH), which declares the verse of Mobahele the best superiority of Ali (PBUH), like a light, calls the need to investigate and be more precise on different aspects of this word.

    Keywords: Quran, Mysticism, Mobahele, Anfosana, Noor}
  • اسماء جامی*، رضا میرزایی، سید مسلم سیدالحسینی، احمد حیدری

    اتمسفر معماری، کیفیتی منحصربه فرد از فضاست که با خلق یک پس زمینه زیبا برای زندگی روزمره، ماندن در فضا را مداومتر، بیادماندنی و لذتبخش می کند. اتمسفر با القای حیات به فضا از کرختی آن می کاهد. ایجاد و کنترل آن از همان گامهای اولیه معماری شکل می گیرد اما متاسفانه خلاء آن در روند آموزش و طراحی بسیار مشهود است. بمنظور دستیابی به روش خلق معماری سرزنده با اهداف از قبل تعیین شده، این مقاله سطح تعامل هم افزایی شاخصه های اتمسفر معماری و بطور نمونه تاثیر مهمترین معیار شکل دهنده آن یعنی نور بر دیگر معیارها را مطالعه می کند. در خصوص اتمسفر معماری و نور، تاثیرات و رده های سینرژیکی(همافزایی) که می تواند اعمال گردد، بررسی شده است. بمنظور کنترل نتایج سه مسجد نسبتا مشابه از مجموعه شیخ جام مورد تحلیل میدانی قرارگرفتند. چراکه مساجد بعنوان خانه های نور مطرح شده اند. این تحقیق ازنوع کاربردی و بر مبنای پژوهش فلسفی-تفسیری به روش توصیفی-تحلیلی-پیمایشی، براساس اطلاعات اسنادی و پیمایشی انجام شده است. پرسش نامه طبق طیف لیکرت تنظیم و براساس تعداد فرمول کوکران بین مراجعین ارایه گردید ، داده با استفاده از روش ها و نرم افزارهای آماری تحلیل و بررسی صورت گرفت. بنا به نتایج پژوهش می توان گفت نور روز با هم افزایی بر دیگر معیارهای اتمسفر بنا در الحاق حس وحالهای متفاوت قدرتمند عمل می کند. شاخصه فیزیکی نور با میزان تاثیر بیشتر بر کیفیتهای ثابت و شاخصه معنایی آن بر کیفیت های متغیر اتمسفر فضا تاثیرمی گذارند. همچنین متقابلاکالبد معماری ، ابژه های اطراف و تعامل میان داخل و خارج به ترتیب با بیشترین تاثیرپذیری از نور بر کلیت اتمسفر فضا موثرند.

    کلید واژگان: اتمسفر معماری, معماری مساجد خراسان, سینرژی, نور}
    ASMA JAMI *, Reza Mirzaie, Seyed Moslem Seyedalhosseini, Ahmad Heidari

    Regarding the atmosphere of architecture, due to its importance and vacancy in contemporary architecture, recently, a relatively large number of studies have been devoted to it. But in the meantime, the scattering of votes and views on it has caused that it could not have a clear definition and restriction for it. Sometimes a fixed component in different buildings has different results, or even the strongest atmospheric component alone does not create the right atmospheric quality in the building, so that even fixed atmospheric components in different buildings lead to different and even contradictory results. This possibility indicates the synergistic effect of the factors on the whole space. Factors in different combinations reach a different generality, and the effect of each criterion on the whole is intensified by the combination of other criteria. In order to investigate this, the effect of light on the atmosphere was examined, because most of our perceptions are related to light-dependent vision. On the other hand, light with its various characters also gives a semantic and comprehensible dimension to architecture. The study of light is most used in previous researches of temples, especially mosques. Generates new insights. After meta-analysis of the subject of the atmosphere by examining the conditions for creating synergy and its principles, it seems that light is very effective in synergizing with the characteristics of the architectural atmosphere, not separately but synergistically, in all stages of perception and cognition in perceiving the atmospheric quality of the building.

    Keywords: Synergy, architectural atmosphere, multisensory architecture, light}
  • فاطمه شریف فخر*
    دیدگاه اشراقی به معنای دیدگاه قایل به نقش اشراق و افاضه عالم بالا در هستی جهان و موجودات و نیز در معرفت یابی انسان، دیدگاه مهمی در هستی شناسی و معرفت شناسی اسلامی و غیر اسلامی است. جمعی از فیلسوفان و عارفان مسلمان و غیر مسلمان، مباحث معرفت شناختی خود را حول اشراق مطرح کرده اند. این مقاله می کوشد با روش توصیفی-تحلیلی و استنباطی، به تحلیل مفهوم اشراق شناختی و عناصر مهم آن، به منظور درک هویت این نوع اشراق (در قلمرو عقل و فوق عقل) و کشف عناصر مشترک آن در دیدگاه های اشراقی اسلامی بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که اشراق شناختی یا اشراق در حوزه شناخت، چیست و چه عناصری در آن نقش دارد؟ بر پایه این تحلیل، اشراق مادی و حسی، نقش زیادی در دیدگاه های اشراقی دارد و تبیین اشراق غیر مادی، از رهگذر آن انجام می شود. یکی از عناصر و جنبه مشترک این دیدگاه ها، محوریت نور و تابش نور، و دیگری باور به خداست که در نقش اشراق کننده قرار دارد. درباره چیستی اشراق، دو دیدگاه، قابل استخراج است: 1. اشراق، مقدمه معرفت است؛ 2. اشراق، مربوط به مرحله تحقق معرفت است. در دیدگاه های اشراقی، مسیله اصلی، ظهور نور از مراتب بالا بر پایین، و آشکار شدن معلوم (حقیقت) برای اشراق شونده (فاعل شناسا) است. این حقیقت، یا نور - نور غیر مادی- است یا تشبیه به نور شده و یا در اثر فعالیت نوعی نور معقول، برای انسان قابل شناخت می شود. از جمله نتایج معرفت اشراقی، علم اشراق کننده به اشراق شونده، و علم اشراق شونده به اشراق کننده نیز می باشد.
    کلید واژگان: هستی شناسی اشراقی, معرفت شناسی اشراقی, اشراق, عناصر اشراق, نور, شناخت}
    Fatemeh Sharif Fakhr *
    The perspective of illumination means the perspective of the role of illumination and grace of the higher world in the existence of the world and creatures, as well as in the search for knowledge of man, is an important point of view in Islamic and non-Islamic ontology and epistemology. A group of Muslim and non-Muslim philosophers and mystics have raised their epistemological issues around illumination. This article tries to analyze the concept of cognitive illumination and its important elements with a descriptive-analytical and inferential method, in order to understand the identity of this type of illumination (in the realm of intellect and super-intellect) and discover its common elements in Islamic illumination perspectives and answer this question: What is cognitive illumination or illumination in the field of cognition and what elements play a role in it? Based on this analysis, material and sensory illumination plays a large role in illumination views, and explanation of non-material illumination is done through it. One of the common elements and aspects of these views is the centrality of light and light radiation, and the other is belief in God, who is in the role of the illuminator. About what is illumination, two views can be extracted: 1. Illumination is the introduction to knowledge; 2. Illumination is related to the stage of realization of knowledge. In illumination views, the main issue is the appearance of light from the top to the lowest levels, and the revelation of the known (truth) to the illuminated one (knower subject). This truth is either light - immaterial light - or it is likened to light, or due to the activity of some kind of rational light it becomes recognizable to humans. Among the results of illuminative knowledge is the knowledge of the illuminant to the illumined, and the knowledge of the illumined to the illuminant.
    Keywords: illuminative ontology, illuminative epistemology, Illumination, elements of illumination, light, cognition}
  • مریم درپر*، مژگان میرحسینی
    ماهیت استعاره جمعی و اشتراکی است و بر این اساس که تاریخ و مسایل تاریخی در گزینش قلمرو های منبع/ مبدا استعاره ها و کارکرد شناختی آن ها نقش دارند، مسیله ای که پژوهش حاضر بدان می پردازد، دلایل پدید آمدن استعاره مفهومی «معشوق نور است» در غزل عاشقانه فارسی است. جهت پرداختن به مسیله مذکور به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی غزلیات سعدی شیرازی و حسین منزوی پرداخته و سپس به روش تطبیقی نقش مایه های خورشید نیز مطالعه و بررسی شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که در شعر سعدی یکی از عوامل پدید آمدن این کلان استعاره، پوشیده رویی معشوق و لزوم وضوح بخشیدن به چگونگی زیبایی معشوق و چگونگی حضور او بوده است اما در شعر منزوی ازآن جایی که معشوق روی پوشیده نیست تا خورشید جایگزینی برای توصیف روی او باشد، کارکردهای شناختی این کلان استعاره تغییر قابل ملاحظه ای یافته است؛ خورشید به عنوان قلمرو مبدا، دیگر آن خورشید قدرتمند شعر سعدی با نور خیره کننده و درخشانش نیست، خورشید به عنوان استعاره ای هستی شناختی در شعر منزوی گاه کارکردهای شناختی مشابه استعاره های شییی مانند فانوس و شمع را دارد. بعلاوه این که حوزه مقصد خورشید از معشوق به عاشق میرسد تناظر بین حوزه مبدا و مقصد، نگاشت هایی از قبیل گرمای خورشید/ گرمای حضور معشوق، روشنایی خورشید یا ماه/ درخشندگی و سپیدی روی معشوق، قدرت رویش و زایش نور خورشید/ قدرت باروری معشوق را قابل درک می نماید. نقش مایه های خورشید در دوران معاصر و تصویر خورشید خانم بر روی سفالینه ها امتداد حضور استعاره «خورشید ایزدبانو است» را نشان می دهد که با استعاره مفهومی «معشوق خورشید است» در غزل عاشقانه فارسی تناسب دارد.
    کلید واژگان: غزل, استعاره, نور, سعدی, منزوی}
  • سحر ذکاوت*، خشایار قاضی زاده

    اشتغال یکی از مسایل و موضوعات مهم جامعه ی امروز ایران است و موضوع کارآفرینی یکی از راه های اشتغال و گسترش فرهنگ کارآفرینی یکی از رویکردهای مهم جوامع پیشرفته است. هنر اسلامی یکی از حوزه های مهم هنری در جهان اسلام محسوب می شود و اهمیت ساختار دینی و فرهنگی جامعه ی اسلامی لزوم گسترش کارآفرینی در حوزه ی اسلامی را ایجاد می کند. طراحی و ساخت لوازم کاربردی نظیر قاب آینه هم یکی از رویکردها در حوزه ی کارآفرینی می باشد و این محصول جایگاه مهم مصرفی و کاربردی در منازل، اماکن و معماری دارد. در این پژوهش شناخت اهمیت کارآفرینی در حوزه ی هنر اسلامی با محوریت طراحی و ساخت قاب آینه ی فلزی باالهام از مفاهیم هنر و فرهنگ و فلسفه ی اسلامی و نیز شناسایی چگونگی و اهمیت بازتاب مفهوم نور در طراحی و ساختار زیبایی شناسی محصولی کاربردی چون قاب آینه ی فلزی به عنوان اهداف پژوهش مطرح شده است و در این راستا اطلاعات کتابخانه ای و داده های اسنادی و میدانی با رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه ی کیفی و کاربردی قرار گرفته و اطلاعات به شیوه ی فیش برداری و با استفاده از دوربین عکاسی و اینترنت و مشاهده و کسب مهارت تجربی و عملی جمع آوری شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد می توان با حفظ تناسب ساختاری محصول کاربردی و مفهوم شناسی اسلامی به طراحی و ساخت محصول کاربردی قاب آینه پرداخت و این محصول با الهام گیری از مفهوم نور در فلسفه و حکمت اسلامی و کاربرد نقوش نمادین و زبان تصویری رمزی شامل نقوش شمسه، گل های ختایی و اسلیمی و عدد 12 تولید شده است.

    کلید واژگان: کارآفرینی, هنر اسلامی, نور, قاب آینه, عرفان اسلامی}
    Sahar Zekavat *, Khashayar Ghazizadeh

    Entrepreneurship is one of the ways of employment and the development of entrepreneurial culture is the important approaches of advanced societies. Islamic art is the most important fields in the Islamic world and the importance of the Islamic religious and cultural structure creates the need for the expansion of entrepreneurship in the Islamic region. Designing and manufacturing usage furniture and utensil such as mirror frames is one of the approaches in the entrepreneurship fields and this product has an important usage position in homes, places and architecture. also It has been proposed as purposes that recognition the importance of entrepreneurship in the Islamic art with the focus on designing and manufacturing metallic mirror frame with usage the concepts of Islamic art, culture and philosophy and also identification how and importance of reflection the concept of light in design and aesthetic structure of metal mirror frame. In this regard, library and documentary and field information have been studied qualitatively and experimental with descriptive-analytical approach and the information is collected taking notes and using a camera and the Internet, and observing and acquiring experimental and practical skills. The results show that it is possible to design and making the the mirror frame by maintaining the structural coordination of the usage product and coordination of Islamic semantics and this product has been make inspired by the concept of light in Islamic philosophy and wisdom and the use of symbolic motifs including solar, Khatai and Arabesque motifs and the number 12.

    Keywords: Entrepreneurship, Islamic art, light, mirror frame, Islamic mysticism}
  • علیرضا صادق شیرازی، مرضیه اخلاقی*، سید علی علم الهدی، میثم سفیدخوش
    فرایند وحی یابی، در نظام عرفانی ابن عربی با پنج مفهوم قوام می یابد. مسیله اصلی در این مقاله، چیستی این مفاهیم و چگونگی قوام بخشی آن به فرایند ایحاء و وحی یابی نبی، در شبکه پیچیده و درهم تنیده مفاهیم ذومعنا و تفسیرپذیر منظومه معرفتی ابن عربی است. رهیافت های به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد، پنج مفهوم «دقیقه»، «رقیقه»، «روح»، «نور» و «نکته»، در فرایند وحی ، معطوف و مکمل معنایی یکدیگرند. دقیقه، امکان هرگونه آگاهی و ظهور؛ من جمله امکان ظهور آگاهی وحیانی تشریعی رسالی را فراهم می آورد و رقیقه (تعین بخش اسماء) شعاع های داده های حقایق اسمایی است که طرف سازی تضایف اشراقی را به انجام می رساند و در فرایند وحی، اسماء دخیل در وحی؛ یعنی حی، نور، علیم، حکیم، متکلم، سمیع و بصیر را در مبدا قابلی مرآتی قلبی متعین می سازد و وساطت می کند. روح، همان رقایق اسماء الهی (حقیقت) خصوصا اسم الحی است که تعین یافتگی حقیقت معدوم العین و معقول؛ اما موثر اسم الحی را در مرایی اعیان، خصوصا مرات قلب نبی وساطت می‎کند و نور؛ همان افاضه و اضافه اشراقی حقیقت اسم النور است که جنبه آشکارگی کنه ذات برای خویش و بالتبع آن، برای ظهورات خویشتن را عهده دار است و شعاع های ریسمان مانند او، روابط و مناسبات رقایقی و ظهور اطوار تکلمی و علمی وحی نبوی را به نحو فعل گفتاری در مرآت قلب نبی میسر می سازد. نکته، رد و اثری است که از انعکاس حقایق اسمایی در مرایی قوابل وضع و رفع می شود.
    کلید واژگان: دیالکتیک الهی, دقیقه, رقیقه, روح, نور, نکته, وحی}
    Alireza Sadeghshirazi, Marziye Akhlaghi *, Seyyed Ali Alamal-Hoda, Meysam Sefid Khosh
    The process of transversal legislative revelation of the treatise is consistent with five concepts in Ibn Arabi's mystical system. The main issue in this article is what these concepts are and how to consolidate them into the process of revelation of the Prophet in the complex and intertwined network of fluid concepts of Ibn Arabi's epistemology. The approaches obtained in this research show that the five concepts of "minute", "dilution", "soul", "light" and "tip" are focused on each other in the process of revelation and complement each other. The minute positioning and determination of both sides of the main negativity provides the possibility of any awareness and emergence, such as the possibility of the emergence of legal awareness and revelation of the treatise. Thinning is the radius of the data of the nominal truths which performs the illumination of the illumination. Dilution is the radius of the data of the nominal truths which performs the illumination of the brightness and in the process of revelation, determines and mediates the names involved in revelation, that is, life, light, wise, sage, speaker, hearer, and seer at the source of the eternity of the heart. The soul is the same as the derivatives of the divine names (truth), especially the name of revelation, which mediates the determination of the truth of the invisible and reasonable, but effective name of revelation in the eyes of the nobles, especially the heart of the prophet. And light is the illumination of the truth of the name of light, which has the aspect of revealing the essence for itself and, consequently, for the manifestations of itself, and its string-like radii make it pos.
    Keywords: Divine Dialectic, Minute, Dilution, soul, Light, Point, Revelation}
  • محسن خوش فر، میناسادات حسینی*

    از امور موثر در زندگی و سرنوشت انسان، «معرفت امام» به ویژه امام هر زمان است. از همین رو در ذیل بسیاری از آیات، امامان معصوم (ع) به شیوه های مختلفی ویژگی ها و جایگاه خود را تبیین کرده اند. یکی از این شیوه ها بیان استعاری روایات تفسیری، در مورد ایمه از جمله حضرت مهدی (عج) است. در قلمرومعناشناسی شناختی، استعاره مفهومی نور و توابع آن (شمس، نهار، قمر، نجم، برج، کوکب دری، شهاب ثاقب) برای حضرت، با انتقال فضاهای ملموس به فضاهای نامانوس، دریچه های جدیدی از معرفت به امام عصر (ع) را در بینش انسان می گشاید. پژوهش حاضر، با همین رویکرد، پس از بررسی بیش از 350 آیه و روایات تفسیری ذیل آنها و استخراج و دسته بندی استعاره های مفهومی، با روش توصیفی _ تحلیلی، دریچه های مختلفی از وصف هدایتگری حضرت را که در استعاره های زیادی کانون توجه بوده است، بازکرده است تا ابعاد آن را روشن و مفهوم سازی کند، ابعادی مانند: الهی و ذاتی و دایمی بودن، عدم توان بر انکار حضرت، احاطه داشتن بر همه اشیاء، امتداد سبب اتصال بین خداو خلق، منتهی شدن همه کمالات به حضرت؛ تکوینی وتشریعی، فراگیری و نهایت هدایتگری،هموارکردن مسیری سریع و سهل برای طالبان هدایت، پایان دادن تاریکی ها و زدودن ظلمات و اضطراب ها وپراکندگی ها، حفظ و بقاء دین، ایجاد حیات، رشد، امید، امنیت، وحدت و... . این تصویرسازی از هدایت بخشی حضرت مهدی، راه و رسم زندگی را برای مشتاقان نور هدایتش بازمی کند تا با پیروی از آفتاب عالمتاب وجودش، سعادت‎ دنیا و آخرت را دریابند.

    کلید واژگان: معناشناسی شناختی, هدایت و هدایتگری, حضرت مهدی عج, روایات تفسیری, استعاره مفهومی, نور, شمس و قمر, نجم, کوکب دری, شهاب ثاقب}
    Mohsen Khoshfar, Minasadat Hosseini *

    One of the most effective things in human life and destiny is"Knowledge of the Imam" especially the Imam of any time.Therefore, under many verses, Infallible Imam  explained their characteristics and position in different ways. One of these methods is the metaphorical expression of interpretive narrations about imams, including Imam Mahdi. In the realm of semantics, the conceptual metaphor of light and its functions (sun, day, moon, star, constellation, door star, meteorite)for the Prophet, by transferring tangible spaces to unfamiliar spaces, opens new windows of knowledge about the Imam of the age in human vision.The present research, with the same approach,after examining more than350 verses and interpretative narrations under them and extracting and categorizing conceptual metaphors,with descriptive-analytical method, has opened various windows of the description of the Prophet's guidance, which has been the focus of attention in many metaphors, until the dimensions clarify and conceptualize it, dimensions such as: being divine, inherent and permanent, inability to deny the presence of the Prophet, surrounding all objects, extension of the cause of connection between God and creation, all perfections leading to the Prophet, Formative and legislative, comprehensive and ultimate leadership, paving a quick and easy path for the Taliban to lead, ending the darkness and removing the darkness and anxieties and dispersions, preserving and surviving the religion, creating life, growth, hope, security, unity, etc. This depiction of the guidance of Imam Mahdi opens the way and custom of life for the aspirants of the light of her guidance to find happiness in this world and the hereafter by following the shining sun of her existence.

    Keywords: Cognitive semantics. Guidance, Imam Mahdi, Interpretive Traditions, Conceptual Metaphor, light. Sun, moon, Star, planet dry, piercing meteor}
  • ابوالفضل حری *

    این مقاله، کیفیت ترجمه تصاویر بلاغی آیات 40-35 سوره نور را در گزیده ای از ترجمه های فارسی و انگلیسی از منظر رویکرد جولیان هاوس ارزیابی می کند. تصاویر بلاغی نور و تاریکی از جمله کلیدی ترین تصاویر بلاغی مرتبط با دو مفهوم خیر و شر است که معناهای ظاهری و باطنی خاص خود را دارند و در کتاب های تفسیری، معناها و برداشت های گوناگون از آنها ارایه شده است. الگوی پیشنهادی هاوس، دو وجه کاربر و کاربرد متن اصلی و مقصد را در راستای ایجاد تعادل نقشی بررسی می کند. وجه کاربر به تشخص زبانی، گویش، زمان و حوزه عملکرد و وجه کاربرد به رسانه و مشارک مربوط می شوند. انتخاب ترجمه های فارسی و انگلیسی مبتنی بر سیر گاه شمارانه و مقبولیت و پذیرفتگی میان عوام و خواص خوانندگان، از میان گزیده ای از ترجمه های فارسی و انگلیسی بوده است. نتایج بررسی نشان می دهد همه مترجمان، ضمن توجه به صورت و ساختار زبان مقصد هم عصر خود، تصاویر بلاغی این سوره را عینا در زبان مقصد بازآفرینی، و ترجمه ای تحت اللفظی از این تصاویر ارایه کرده اند که در راستای اهداف دین شناختی آیات این سوره قرار دارد. در مجموع، مترجمان، ترجمه ای آشکار از این تصاویر ارایه کرده اند و طبق الگوی هاوس، ترجمه های فارسی و انگلیسی بررسی شده، هیچ انحراف معنادار و محسوسی را از متن اصلی قرآن نشان نمی دهند و مترجمان در هر دوره، این تصاویر را بسته به ویژگی های زبانی فرهنگ مقصد ترجمه کرده اند. در مجموع، شاید اتخاذ رویکردی تلفیقی از الگوها، در ارزیابی کیفیت ترجمه های فارسی و انگلیسی قرآن کریم کارآمدتر باشد.

    کلید واژگان: تصاویر بلاغی, نور, تاریکی, ترجمه آشکار, ترجمه نهان}
    Abolfazl Horri *

    This article assesses the quality of rhetorical imagery translation of verses 35-40 of Surah An-Nur in selected Persian and English translations using Julian House's approach. The rhetorical imagery of light and darkness is a crucial image related to the concepts of good and evil, with diverse interpretations presented in interpretive books. House's model examines the user and application aspects of the original text to create functional equivalence. The user aspect pertains to language, dialect, time, and domain of function, while the application aspect relates to media and audience. The selection of translations was based on popularity and acceptance among readers and scholars. Results show that all translators have faithfully recreated the rhetorical imagery of this surah in the target language, while adhering to the form and structure of the target language. They have provided a literal translation of these images aligned with the religious goals of the verses. Overall, translators have presented an overt translation of these images, with no significant deviation from the original Quranic text. Translators have translated these images based on the linguistic characteristics of the target culture. Combining approaches may be more effective in evaluating the quality of Persian and English translations of the Quran.

    Keywords: Rhetorical images, Light, Darkness, Overt translation, Covert translation, Translation quality assessment}
  • ملاحت جلیلی احمدآباد، خسرو ظفرنوایی *، سید محمد بنی هاشمی

    شناخت ماهیت نور از مباحث مهمی است که عرفا با توجه به دریافت‌های درونی و شهودی خود به بیان حقایق اقیانوس عمیق این مفهوم پرداخته‌اند. هدف از این مقاله بررسی دیدگاه امام خمینی ره عارف برجسته معاصر در خصوص ماهیت نور است که با روش توصیفی- تحلیلی در آثار و متون ایشان صورت گرفته است. بررسی ماهیت نور از منظر کسی که به مقام ولایت دست یافته جهت رشد معنوی تاثیرگذار است. امام خمینی (ره) نور را وجود می‌داند که مبدا وجود، نورالانوار و نور حقیقی است، و همه انوار دیگر را تجلی نور الهی و عرضی می‌خواند. ایشان علاوه بر اشاره به نور ظاهری و باطنی نور را به دو قسمت خاص و عام تقسیم کرده است. به نظر ایشان تمام مراتب هستی و درجات معرفت جزء تطورات نور است. در نهایت ایشان در تبیین ماهیت نور به احدیت جمعی و حقیقت محمدیه و اسم اعظم الله و انسان کامل و ولایت می‌پردازد و حقیقت نوریه را به زیبایی بیان می‌کند.

    کلید واژگان: نور, امام خمینی(س), ماهیت, حقیقت, مراتب نور}
  • زهرا جلیلی، عبدالله واثق عباسی*، محمدامیر مشهدی

    سرتاسر شاهنامه جدال تجسم حماسی اهورامزدا و اهریمن یا خیر و شر و نبرد روشنایی و تاریکی است. شالوده اصلی شاهنامه را فر و مبارزات فرهمندان با اهریمنان تشکیل می دهد. فر از نمادهای پرکاربرد و کلیدی در اساطیر ایران است که به مرور به صورتی گسترده در فرهنگ و حماسه ملی ایران بازتاب یافته است. با توجه به اینکه اغلب مقالات نگارش یافته در زمینه فر معطوف به معنی لفظی، مشتقات و نمودهای اساطیری آن می باشد که فر را موهبتی از سوی اهورامزدا دانسته اند و نیز از آنجا که مفهوم فر در روزگار ما اساس بسیاری از مباحث فیزیک نوین از جمله هاله نورانی، چاکراهای انرژی و انرژی درمانی است، ریشه یابی اشکال گوناگون فر و پیوند آنها با تجلیات انرژی کیهانی در  شاهنامه فردوسی مورد تحلیل و واکاوی قرار نگرفته، این مقاله بر آن است تا به بررسی گونه ها و تجسم های مادی و معنوی فر و ارتباط آن با انرژی کیهانی در شاهنامه فردوسی بپردازد و با نگاهی انتقادی و روش تحلیلی-توصیفی و رویکرد کتابخانه ای انتقال سیر تاریخی فر از آیین مهری به اوستا و سپس از شاهنامه فردوسی تا عصر حاضر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: انرژی کیهانی, فر, نور, هاله انرژی, فیزیک کوانتوم, شاهنامه فردوسی}
    Zahra Jalili, Abdollah Vasegh Abbasi *, Mohammadamir Mashhadi

    Due to the fact that most of the works written in the field of "farr" are focused on its literal meaning, its derivatives and mythological manifestations, and also because the concept of "Farr" in our time is the basis of many topics of modern physics, including luminous aura, energy chakras and it is energy therapy, in the review of Ferdowsi's Shahnameh, the historical roots of "Farr" and its various forms are less mentioned in connection with the manifestations of cosmic energy. The authors, looking at the concept of "Farr" and its characteristics, with a descriptive-analytical method and a library approach They have investigated the metamorphosis of "Farr" and its connection with cosmic energies, how it has appeared in today's world issues and what are its main sources? What are the types and interpretations of "Farr" and today's manifestations, and what is the reflection of "Farr" in Ferdowsi's Shahnameh. This article aims to investigate the material and spiritual forms and incarnations of "farr" and its connection with cosmic energy, and to analyze and investigate its transfer from the Mehri religion to the Avesta and then from Ferdowsi's Shahnameh to the present age. Some of the researches that have been written in connection with the theoretical foundations of this article in the field of cosmic energy include books on traditional cosmology and modern science, the quantum ideas of Rumi, the quantum world, research in Iranian mythology, Yashta, Farrah Ezadi in the ancient Iranian monarchy. and the article "Farah, this magical and heavenly force". The conducted research shows that human beings are surrounded by a subtle energy called aura of energy. In the past, this subtle energy, especially in the area of the head chakra, was known as "farr", and it is the most important discipline that connects humans to the beyond; At first, the donors of the "farr" were Mehr and Apam Nepat, and "farr" belonged to the sun and water, but after Zoroastrianism came into use, Ahura Mazda became the donors of the "farr" and fire became its main element. In the Shahnameh, "farr" is the main pillar and the fundamental element and in its incarnations it is transformed into an alive creature or objects and manifests itself in the form of strength and talent in the form of beauty, wisdom and power or mysterious objects. The appearance of the "farr" in Mehri religion, Avesta and Shahnameh is a luminous aura, and the appearance of the "farr"  has been attributed to tangible signs and forms, for example, in the Avesta, it is the bird of Verghan and Ghorm, and... after that in the Shahnameh, it is called Simorgh, Homa, A deer, a horse, a Jahanbin Cup, a ring, etc., and also the effect that this energy had on the head chakra and made the aura of energy  around the head brighter, they called Shamse, Crown, Dastar, Dihim, etc. as well as the effect that this energy had on the head chakra and made the aura of energy around the head more luminous, were like Shamse, Taj, Dastar, Dihim, etc., of course, in the Shahnameh, "Farr" is a divine gift, and sometimes it shines in the form of light from the faces of kings, etc., and sometimes it is manifested in the form of a divine thought in finding secrets and breaking magic.

    Keywords: Cosmic Energy, Furnace, Aura of Energy, Ferdowsi's Shahnameh}
  • مسعود اخلاقی، سید مجتبی حسین نژاد کریمی*

    این پژوهش با هدف بررسی مفهوم تعقل بر اساس آیات قرآن با روش تحلیلی- اسنادی انجام شده است. بر اساس آیات قرآن، تعقل از مهم ترین فرایندهای عقلی است که در این پژوهش سه معنا از آن استنباط شده است. در معنای نخست، تعقل همچون نوری است که از درون ساطع می شود. از این لحاظ، تعقل به معنای ارتباط انسان با بعد الهی و معنوی نفس خویش است که ضمن روشنایی بخشیدن به بعد الهی نفس، همچون هاله ای نورانی، کلیت و واقعیت نفس را در بر می گیرد و خواسته های نا مطلوب نفس را کنترل می کند. بعد از آن، تعقل همچون شعاع نوری است که از درون به سوی اشیاء و حوادث می تابد و واقعیت و کلیت آنها را روشن می کند. از این لحاظ در پرتو تعقل است که آیه بودن اشیاء و حوادث و همچین دلالت های ضمنی آنها تبیین می گردد. این مرحله از تعقل، به معنای استدلال است در مرتبه سوم، تعقل همچون آینه ای است که حق را منعکس می کند. این نوع تعقل، بیانگر ارتباط وجودی انسان با اشیاء و پدیده ها است.

    کلید واژگان: قرآن, تعقل, نور, حق}
    Masoud Akhlaghy, Seyyed Mojtaba Hosainnejadkarimi *

    The aim of this study was to investigate the concept of reason based on Quranic verses by analytical-documentary method. According to the verses of the Qur'an, reason is one of the most important intellectual processes from which three meanings have been deduced. In the first sense, reason is like light emitted from within. In this sense, reason means man's relationship with the divine and spiritual dimension of his soul, which while illuminating the divine dimension of the soul, as a halo of light, encompasses the totality and reality of the soul and controls the undesirable desires of the soul. . After that, reason is like a ray of light that shines on objects and events from within and illuminates their reality and totality. In this sense, it is in the light of reason that the verse of objects and events as well as their implicit meanings are explained. This stage of reasoning means reasoning. Thirdly, reasoning is like a mirror that reflects the truth. This kind of reasoning indicates the relation of human existence with objects and phenomena.

    Keywords: Quran, Intellect, light, truth}
  • فردین جمشیدی مهر*، کاظم موسی خانی، حسین گلچینی
    مسیله اصلی این پژوهش مدینه فاضله اشراقی با تمرکز بر تشابه مناسبات و روابط در نظام نوری اشراقی و جامعه مدنی است. در این پژوهش - که از نوع تحقیقات کتابخانه ای و اسنادی است و با توصیف و تحلیل منطقی داده ها نگارش یافته است - با اقامه برخی از شواهد، تبیین می شود که مدینه فاضله اشراقی حاصل تبعیت کامل جامعه انسانی از روابط و مناسبات موجود در نظام نوری است و در ادامه با برشمردن برخی از این مناسبات و تطبیق آن با جامعه مدنی تلاش شده است که لوازم مبانی فکری اشراقیون در عرصه نظام سیاسی به عنوان یافته های این پژوهش تبیین گردد. اگر چه همه حکمای اسلامی عالم طبیعت را - به عنوان معلول - تکوینا تابع عالم عقول می دانستند، اما این خصیصه فکری شیخ اشراق بود که با ترسیم روابط مختلف و متنوع در میان انوار قاهره توانست راهی برای تبعیت تشریعی جامعه انسانی از نظام نوری بیابد. روابطی که شیخ اشراق در میان انوار مجرده تبیین کرد - بر خلاف روابط تکوینی - به گونه ای است که می تواند به عنوان الگو قابل دسترسی باشد.
    کلید واژگان: شیخ اشراق, نور, ظلمت, جامعه سیاسی, سعادت}
    Fardin Jamshidi Mehr *, Kazem Musakhani, Hossein Golchini
    The main problem of this research is the utopia of Ishqari, focusing on the similarity of relationships in the light system of Ishqari and civil society. In this research - which is a type of library and documentary research and written with a logical description and analysis of data - by providing some evidence, it is explained that the enlightened utopia is the result of the complete compliance of the human society with the relationships and relations existing in the light system. And then, by enumerating some of these relationships and applying them to civil society, an attempt has been made to explain the essentials of the intellectual foundations of Ishraqiun in the field of political system as the findings of this research. Although all Islamic sages considered the world of nature to be subordinate to the world of intellects, but this was the intellectual characteristic of Sheikh Ishraq, who by drawing different and varied relationships among the lights of Cairo, was able to find a way for the legal compliance of human society with the light system. The relationships that Sheikh Eshraq explained among the abstract lights - unlike the developmental relationships - are in such a way that they can be accessed as models.
    Keywords: Sheikh E Eshraq, light, darkness, Political society, Prosperity}
  • افسانه قانی*، شهربانو کاملی
    قندیل ابزاری جهت ایجاد روشنایی است که در هنر و معماری اسلامی کاربرد های وسیعی از جمله آویخته شدن در فضاهای مذهبی مانند مساجد و آرامگاه ها به ویژه در محراب داشته است. از آنجایی که امروزه قندیل کاربرد خود را با حضور وسایل روشنایی مدرن از دست داده است، اما بازنمایی نقش آن در محراب ها و همچنین برخی دست ساخته های آیینی مانند سنگ قبرها و فرش های سجاده ای که طرحی مشابه محراب دارند، بیانگر ارتباط محراب با قندیل و نیز اهمیت این چراغدان  به عنوان یک چراغدان آیینی است. این مقاله با هدف شناخت معنای نمادین قندیل در محراب با روش توصیفی تحلیلی در پی دستیابی به این سوال است که چرا قندیل در محراب ها بازنمایی شده و کاربرد آن در محراب و طرح های محرابی بر چه مولفه های نمادینی دلالت داشته است. یافته های پژوهش با توجه به پیشینه کهن محراب در معابد ایران باستان بیانگر ارتباط بین معنا، نور و روشنایی بوده که در پی آن محراب مکانی جهت قرارگیری مظاهر، نشانه های نور و روشنایی مانند جایگاه ایزد مهر در مهرابه ها و نیز آتش آیینی در آتشکده ها بوده است. تجسم قندیل در محراب های اسلامی هم یادآور سنت های پیشااسلامی و همبستگی بین معنا و کاربرد محراب در ایران باستان بوده است که با فلسفه اسلامی به ویژه مبحث نور درآمیخت و منجر شد تا قندیل مطابق با ارزش های اسلامی به عنوان تجلی نور الهی و چراغی نمادین در محراب ها معرفی گردد.
    کلید واژگان: نور, آتش, محراب, قندیل}
    Afsaneh Ghani *, Shahrbano Kameli
    Candelabrum is a tool for creating lightness which was used widely in Islamic art and architecture. One of the most important usages of candelabrum has been hanging in religious place such as mosque and tombs, especially in their altars. Representation of candelabrum in altars according to importance of it in Islamic architecture increases the knowledge about imagination behind using candelabrum in altars. Since candelabrum has lost its usage due to modern luminosity facilities, representation of its role in altars, explain the relation between altar and candelabrum and also importance of this chandelier as a custom symbol. This paper aims to recognize symbolic meanings of candelabrum with descriptive-analytic method and answers this question: why candelabrum has been represented in altar and using of it in altars was based on which symbolic component? Papers findings according to altars ancient background in ancient Iran temples shows altar was a place for manifestations and signs of light like the place of goddess in altar and custom fire in fire temple. Candelabrum in Islamic altars reminds the customs before Islam and correlation between concept and application in ancient Iran which commix with Islamic philosophy, specially light and caused candelabrum to be a manifestation of divine light and symbolic light in altars, according to Islamic values.
    Keywords: light, Fire, Altar, candelabrum}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال