به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هنجارها » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • بهرام نیک بخش*
    ظاهر فیزیکی به عنوان شکلی از سرمایه در سال های اخیر موردتوجه جامعه شناسان قرار گرفته است. چراکه «سرمایه زیبایی شناختی»، مانند سایر اشکال سرمایه، می تواند انباشته و در تبادلات اجتماعی مورداستفاده قرار گیرد. هدف کلی این پژوهش، جمع آوری اطلاعات در مورد ابعاد و معنای ظاهر آرایی و استفاده از آن با ابزار پرسشنامه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد واقع در سنین 15 تا 60 سال در یک نمونه آماری 384 نفری در شهرستان اهواز تشکیل دادند. در این راستا، اقدامات آماری برای هر دو بعد «انباشت» و «استفاده» از «سرمایه زیباشناختی» بر اساس طرح نظرسنجی موازی با استفاده از رگرسیون لجستیک ترتیبی (مدل o-logit)، موردمطالعه قرار گرفت. یافته ها، نشان داد که معیارهای دوگانه ای بر اساس هنجارهای خاص در مورد «انباشت» و «استفاده» از «سرمایه زیبایی شناختی» وجود دارد. همچنین، وجود معیارهای هنجاری دوگانه وابسته به «زمینه» جامعه است، به گونه ای که این معیارها در «انباشت سرمایه» به معنای تایید بیشتر رفتار زنان است، درحالی که معیار دوگانه در «استفاده سرمایه»، به معنای تایید بیشتر رفتار مردان است. درنتیجه «سرمایه زیبایی شناختی»، به عنوان چیزی که وابسته به «زمینه است»، هنجارهای جنسیتی را تنظیم می کند.
    کلید واژگان: سرمایه زیباشناختی, فیزیک ظاهری, هنجارها, معیارهای هنجاری, جنسیت}
    Bahram Nikbakhsh *
    Physical appearance as a form of capital has been the focus of sociologists in recent years because "aesthetic capital," like other forms of capital, can be accumulated and utilized in social exchanges. The general purpose of this research was to collect information about the dimensions and meaning of appearance, and to do so, the questionnaire tool was used. The present research participants included all people between the ages of 15 and 60 in a statistical sample of 384 people in Ahvaz City. In this regard, statistical measures for both the "accumulation" and "utilization " dimensions of "aesthetic capital" were studied based on a parallel survey design using ordinal logistic regression (o-logit model). The findings showed that there are double standards based on specific norms regarding "accumulation" and "utilization " of "aesthetic capital." Furthermore, the existence of double normative standards depends on the "context" of society, in a way that these standards in "accumulation of capital" mean more approval of women's behavior, while the double standard in "utilization of capital" means more approval of men’s behavior. As a result, aesthetic capital, as something that depends on the context, regulates gender norms.
    Keywords: aesthetic capital, physical appearance, Norms, Normative Standards, Gender}
  • حیدرعلی مسعودی*
    نظم بین المللی در حال گذار یکی از جذاب ترین موضوعات پژوهشی روابط بین الملل در دهه های اخیر بوده است. وجه مشترک پژوهش های واقع گرا و لیبرال در این زمینه، تمرکز بر ابعاد مادی نظم بین المللی و وجه افتراق آنها ماهیت منازعه آمیز یا همکاری جویانه سیاست بین الملل در دوران گذار است. با وجود این پیشینه نظری، ابعاد معنایی نظم بین المللی در حال گذار در این تحقیقات مغفول مانده است. تحقیقات سازه انگارانه معدود درباره  این ابعاد نیز صرفا برخی ابعاد را مبنا قرار داده اند و جامعیت لازم را ندارند. بر این اساس، سوال اصلی مقاله این است که رویکرد سازه انگاری چه کمکی به فهم نظم بین المللی در حال گذار می کند. برای پاسخ به این سوال ابتدا ادبیات موجود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس چارچوب مفهومی سازه انگارانه شامل مقوله ایده ها، هنجارها و هویت ها برای فهم ویژگی های نظم بین المللی در حال گذار توضیح داده خواهد شد. سپس در سه بخش مقاله، تداوم، فرسایش و ظهور ایده ها، هنجارها و هویت ها در نظم بین المللی در حال گذار مورد بررسی قرار خواهند گرفت. یافته اصلی مقاله این است که روندهای همزمان تداوم، فرسایش و ظهور ایده ها، هنجارها و هویت ها مهم ترین ویژگی نظم بین المللی در حال گذار از منظر سازه انگاری است.
    کلید واژگان: نظم بین المللی در حال گذار, سازه انگاری, ایده ها, هویت ها, هنجارها}
  • محمد عباسی، نادر پورآخوندی، سید حمیدررضا سیدی

    دولت های انقلابی بعد از پیروزی به دلیل آن که ارزش ها و هنجارهای حاکم در عرصه داخلی و خارجی را ناعادلانه می دانند خواهان تغییر وضع موجود در عرصه داخلی و خارجی و جایگزینی آن با ارزش های جدید هستند. انقلاب اسلامی ایران نیز از این امر کلی مستثنا نبوده است. ازاین رو انقلابیون ایران از همان آغاز به مخالفت با هنجارهای موجود پرداختند و خواستار جایگزینی آن با هنجارهای اسلامی شدند. نویسندگان این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای، درصدد پاسخ گویی به چرایی مخالفت رهبران انقلاب اسلامی ایران با هنجارهای حاکم بر نظام بین الملل هستند و در پاسخ این فرضیه را مطرح می سازند که نگرش مذهبی رهبران انقلاب به نظام بین الملل سبب گردید آن ها عناصر تشکیل دهنده نظام بین الملل موجود و ارزش های آن را به چالش بکشند و خواستار جایگزینی آن ها با ارزش ها و هنجارهای اسلامی شوند. چراکه این ارزش ها مبتنی بر ارزش های غربی و غیردینی هستند. همچنین مروجان این ارزش ها نیز از اعتبار لازم برخوردار نیستند و آن ها هدف آن ها از طرح این مسایل تحت فشار قرار دادن کشورهای آزادی خواه است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, نظام بین الملل, دیپلماسی, حقوق بین الملل, هنجارها}
    Mohammad Abbasi, Nader Pourakhondi, Seyyed Hamidreza Seyyedi

    Revolutionary states challenged the values and norms governing the conduct of foreign after the victory because of unfair and Undesirable. They want to change the status quo in domestic and international arena and replace it with values that are favorable and fair. Iran's Islamic Revolution is also not excluded from this total. Thus, they began to opposed the existing values and norms and demanded that they be replaced by Islamic norms. The authors of this article, using descriptive-analytical method and library resources, seek to answer why the leaders of the Islamic Revolution of Iran oppose the norms governing the international system and in response to the hypothesis that the religious attitude of the revolutionary leaders to the international system They challenged the constituent elements of the existing international system and its values and demanded their replacement with Islamic values and norms. Because these values are based on Western and non-religious values. Also, the promoters of these values do not have the necessary credibility, and their purpose in raising these issues is to put pressure on other countries.

    Keywords: Iran's Islamic Revolution, international system, Diplomacy, international law, Norms}
  • شراره کامرانی، علی بقایی سرابی*، خلیل میرزایی

    هدف این پژوهش بررسی تاب آوری اجتماعی تشکل های اقتصادی در مواجهه با آنومی نهادی با رویکرد تحلیل نهادی است. زمان انجام پژوهش1399 تا 1400 و نوع روش کیفی و نوع روش ‏تحلیل داده ها تحلیل مضمونی است. تکنیک گردآوری داده ها، مصاحبه اپیزودیک و جمعیت تحقیق شامل کلیه اعضای ‏انجمن مذکور است که 21 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. یافته ها نشان داد شالوده های آنومی ‏نهادی و بحران های ناشی از آن در مورد مطالعه در دو سطح کلان و خرد قابل ردیابی است. در سطح کلان، تغییر ساختارهای بنیادین، استقرار جامعه در وضعیت گذار و پیدایش روحیات تازه در ایرانیان به ایجاد آنومی انجامید. در سطح خرد عدم کامیابی در تحقق ارزش ها و آرمان های مشترک ‏در مورد مطالعه زمینه را برای آنومی مهیا و ناهماهنگی ابزار و قواعد فرهنگی کنشگران برای دستیابی به هدف مشترک، یعنی جستجوی تحول، آنومی را ‏تشدید کرد. بر خلاف نظریه آنومی مرتون، در این پژوهش مشخص شد امکان انعطاف و عمل همزمان کنشگران در قالب دو یا ‏چند الگوی فرهنگی وجود دارد. با توجه به التزام همزمان اعضای مورد مطالعه به الگوی سازگاری و همنوایی به علاوه بدعت ‏و نوآوری ، می توان الگوی «سازگاری تحول خواهانه» را به الگوهای مورد ذکر مرتون اضافه کرد که نشاندهنده تاب آوری خلاقانه در مورد مطالعه است. براساس روابط علی و معلولی کشف شده در این پژوهش، چنانچه پس از وقوع تحول، ارزش ها و آرمان های تحقق نیافته ای که آنومی را بوجود آورده بودند محقق نشوند ، ارزش های نهادینه شده ای نظیرعقلانیت موجب وقوع آنومی نهادی مجدد خواهند شد.

    کلید واژگان: آنومی نهادی, تشکل های اقتصادی, ارزش ها, هنجارها, تاب آوری اجتماعی}
    Sharareh Kamrani, Ali Baghaei Sarabi *, Khalil Mirzaeei

    The purpose of this study was to investigate the social resilience of economic organizations against institutional anomie at the level of non-governmental economic organizations (Iranian Home Appliance Industry Association) with an institutional analysis approach. The research was conducted from 1399 to 1400. The type of research method is qualitative and the type of data analysis method is inductive thematic analysis. The data collection technique was episodic interview. The research population includes all members of the association, 21 of whom were purposefully selected. Findings showed the foundations of institutional anomie can be traced at both macro and micro levels. At the macro level, the change of fundamental structures, the establishment of society in a state of transition, and the emergence of new spirits in Iranians led to the creation of the mentioned anomie. At the micro level, the failure to achieve common values and ideals paved the way for anomie, and the inconsistency of actors' cultural tools and rules to achieve a common goal, the quest for transformation, exacerbated that anomie. Contrasting to Merton's theory of anomie, in this study it was found that, it is possible for actors to act simultaneously in the form of two or more of these cultural patterns. Given the simultaneous commitment of the members of that association to the model of "adaptation and conformity" plus "innovation and innovation", the model of "transformational adaptation" can be added to the models mentioned by Merton that Indicates creative resilience

    Keywords: Institutional Anomie, Economic Nongovernmental Organizations, Values, Norms, Social Resilience}
  • امیرحمزه سبزی*، فرشته گل زاده، اکبر آقازاده، الهه حیدریان بایی

    هدف این پژوهش تبیین الگوی ارتباطی فرهنگ اخلاق سازمانی با اخلاق حرفه ای در مربیان ورزشی بود. 185 مربی از رشته های ورزشی مختلف با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه فرهنگ اخلاق سازمانی و پرسشنامه اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. مطابق نتایج تحلیل رگرسیون، به ترتیب احترام به ارزش ها و هنجارها، فلسفه مربیگری، روابط انسانی، علاقه مندی به حرفه، استفاده از خرد جمعی و قانون مداری توسط ابعاد فرهنگ اخلاق سازمانی تبیین شدند. ابعاد فرهنگ اخلاق سازمانی درمجموع 9/11 درصد از تغییرات سطح کلی اخلاق حرفه ای در مربیان ورزشی را تبیین نمود. با این توجه در مسیر بهبود اخلاق حرفه ای می بایستی به فرهنگ اخلاق سازمانی توجه جدی نمود.

    کلید واژگان: اخلاق, محیط فرهنگی, اخلاق حرفه ای, هنجارها}
    Amir Hamzeh Sabzi *, Fereshteh Golzadeh, Akbar Aghazadeh, Elaheh Heidarian Baei

    The purpose of this study was to explain the correlational model Organizational Ethical Culture with professional ethics in sport coaches. 185 coaches from various sports were selected using simple random sampling method and completed the Organizational Ethical Culture Questionnaire and Professional Ethics Questionnaire of Sporting Coaches. The Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression model. So, respect to values and norms, coaching philosophy, humanistic relationship, interest to profession, applying collective wisdom and rule orientation were explained by the dimensions of Organizational Ethical Culture, respectively. The dimensions of Organizational Ethical Culture explained totally 11.9% of overall level professional ethics variance in sport coaches. With this in mind, in order to improve professional ethics, serious attention should be paid to the culture of organizational ethics.

    Keywords: Ethical, Cultural environment, Professional Ethics, norm}
  • رضا جمشیدی، حسن حیدری*، محسن ذوالفقاری

    ازدواج و گونه های روایت شده آن در شاهنامه، همانند بسیاری از پدیده های اجتماعی دارای بنیان های اسطوره ای و اجتماعی است که زیرساخت فکری و بنیاد نظری آنها را مشخص و بهنجار یا ناهنجار بودن آنها را تبیین می کند. ازدواج های روایت شده در شاهنامه را می توان به دو گروه کلی درون همسری و برون همسری دسته بندی کرد. در این مقاله ضمن مطالعه گونه های مهم برون همسری در شاهنامه، با جستجوی بنیان های اسطوره ای و اجتماعی آنها، بهنجار یا ناهنجار بودن هر یک از نظر فردوسی و برخی از شخصیت ها بررسی می شود. برون همسری نزد ایرانیان از بنیان های اسطوره ای و اجتماعی برخوردار است؛ بنیان اسطوره ای آن برگرفته از آمیزش نیروهای اهورایی با اهریمنی در اسطوره آفرینش است و بنیان اجتماعی آن در رسوم اجتماعی دوران مادرسالاری ریشه دارد که در آن، مردان از طریق پیوند با زنان سایر کشورها می خواستند اصالت تبار و فرمانروایی آن کشور را از آن خود کنند. مهم ترین گونه های برون همسری در شاهنامه به دو شکل ازدواج موقت و چندهمسری دیده می شود که ازدواج موقت بر پایه اسطوره پیوند انسان با پریان شکل گرفته و از بعد اجتماعی بیانگر کوشش اقوام دیگر برای به دست آوردن نسب و نژاد پهلوان دشمن برای غلبه بر او و کشورش است. در این تحقیق مشخص شد که چندهمسری در شاهنامه دارای بنیان اسطوره ای نیست و بنیان اجتماعی آن در سنت ها و رسوم دوران مردسالاری ریشه دارد که بر اساس آن، مردان برای داشتن فرزندان و نیروی کار بیشتر به چندهمسری روی آورده اند. فردوسی و چندین شخصیت دیگر در شاهنامه، چندهمسری بیش از حد شاهان را به سبب ستم و آسیبی که بر زنان وارد می کند، ناهنجار دانسته اند.

    کلید واژگان: برون همسری, شاهنامه, بنیان اسطوره ای, بنیان اجتماعی, هنجارها}
    Reza Jamshidi, Hasan Haidari *, Mohsen Zolfaghari

    Marriage and its narrated forms in Shahnameh, like many social phenomena, have mythological and social bases that determine their intellectual infrastructure and theoretical basis and explain whether they are norm or anomalies. Marriages narrated in Shahnameh can be classified into two general groups: endogamy and exogamy. In this article, while studying the important types of exogamy in Shahnameh, by searching for their mythological and social foundations, the normality or abnormality of each according to Ferdowsi and some of the characters is examined.  For Iranians, exogamy has mythological and social foundations; Its mythological basis is derived from the mixing of divine forces with demons in the myth of creation and its social basis is rooted in the social customs of the matriarchal era, in which men sought to acquire the originality and rule by bonding with women of other countries. The most important types of exogamy in Shahnameh can be seen in two forms of temporary marriage and polygamy. The former is based on the myth of the union of man with fairies and from a social point of view represents the efforts of other tribes to obtain the lineage and race of the enemy hero to overcome him and his country. In this research, it was found that polygamy in Shahnameh has no mythical basis and its social basis is rooted in the traditions and customs of the patriarchal period that According to it, men have turned to polygamy in order to have more children and more labor. Ferdowsi and several other figures in the Shahnameh have considered the excessive polygamy of kings to be abnormal due to the oppression and harm it inflicts on women.

    Keywords: extramarital affairs, Shahnameh, mythical foundation, social foundation, Norms}
  • اسماعیل چراغی کوتیانی*

    رشد جمعیتی در کشور در سال های اخیر، سیر نزولی داشته و پیش بینی ها نشان می دهد ایران در آینده ای نه چندان دور با پدیده سالمندی و قدری دورتر، با کاهش بیشتر رشد جمعیت و نیز کاهش جمعیت روبه رو خواهد بود. این خود می تواند پیامدهای منفی زیادی را برای کشور به بار آورد. برای جلوگیری از این پیامدهای آسیب زا لازم است سیاست گذاران اجتماعی، به اجرای برنامه هایی مناسب برای خروج از این وضعیت آسیب زا با هدف حفظ پایایی و پویایی جمعیت، همت گمارند. این نوشتار بر این باور است که مسیر برون رفت از این وضعیت، احیا سبک زندگی اسلامی ایرانی با تکیه بر مبانی و ارزش های دینی و فرهنگ بومی است؛ ازاین رو، کوشیده است تا به ارایه الگویی فرهنگی برای افزایش باروری، مبتنی بر اندیشه دینی بپردازد. یافته ها حاکی از آن است که الگوی دینی در سه سطح باورها، ارزش ها و هنجارها با شکل دهی به رفتارها، می تواند به افزایش باروری یاری رساند. روش پژوهش در مرحله گردآوری داده ها، اسنادی و کتابخآن های و در مرحله پردازش، توصیفی و تحلیلی است.

    کلید واژگان: الگو, فرهنگ, جمعیت, باروری, ارزش, هنجارها}
    Esmaeel Cheraghi Koutiani *

    Population growth in the country has been declining in recent years and forecasts show that in the not too distant future, Iran will face the phenomenon of aging and a little further away with a further decline in population growth and population decline. This in itself can have many negative consequences for the country. To prevent these harmful consequences, it is necessary for social policy makers to implement appropriate programs to get out of this harmful situation in order to maintain the reliability and dynamism of the population. This article believes that the way out of this situation is to revive the Islamic-Iranian way of life based on the principles and values of religion and indigenous culture. Therefore, it has tried to provide a cultural model for increasing fertility, based on religious thought. The finding suggests that a religious model at three levels of beliefs, values and norms by shaping behaviors, can help increase fertility. The research method is descriptive and analytical in the data collection stage and descriptive and analytical in the processing stage

    Keywords: pattern, Culture, Population, Fertility, Values, norms}
  • زهره ضمیری

    در گذشته، اخلاقیات در ترجمه بیشتر با پایبندی و وفاداری مترجم به متن اصلی شناخته می شد. اما، امروزه دیگر چنین نیست و اخلاقیات عمدتا با پایبندی به هنجارهای فرهنگی؛ اجتماعی و مکانی و زمانی در یک جامعه تعریف می شود. پایبند نبودن مترجمان به چنین هنجارهایی و نپذیرفتن مسئولیت اجتماعی و شغلی خود می تواند مشکلات جدی برای این حرفه بوجود آورد، برای مثال، از دست رفتن تدریجی اعتماد مراجعان به این حرفه و ورود مترجمان غیرحرفه ای به این عرصه. مقاله حاضر سعی دارد تا از طریق طراحی و بکارگیری یک پرسشنامه بر اساس مدلهای اخلاقیات در ترجمه چسترمن، میزان پایبندی مترجمان حرفه ای ایرانی را به اخلاقیات و رعایت هنجارها مورد بررسی کیفی و کمی قرار دهد. پرسشنامه طراحی شده، پس از اعتبارسنجی محتوایی، به 45 مترجم حرفه ای که در حوزه های مختلف مشغول به ترجمه بودند داده شد. نتایج پژوهش و مصاحبه نشان داد که این مترجمان، علیرغم برخوردان نبودن از یک منشور اخلاقی جامع، مطابق با استانداردهای جهانی، تا حد زیادی به اخلاقیات در حرفه شان پایبند بودند و آن هایی که میزان پایبندی بالاتری داشتند، مسئولیت اجتماعی بیشتری را احساس و ابراز می نمودند. یافته های این پژوهش می تواند به اطمینان بیشتر مرجعان از پایبندی مترجمان حرفه ای به رسالت اجتماعی و در نتیجه کیفیت و وفاداری ترجمه آن ها کمک کند.

    کلید واژگان: پایبندی, اخلاقیات در ترجمه, هنجارها, مترجمان حرفه ای, ایران}
    MohammadSaleh Sanatifar *, Zohreh Zamiri

    In the past time, ethics in translation was more concerned with translators’ commitment to fidelity. Today it is no longer merely concerned with fidelity, but rather with a commitment to the cultural, social, situational norms of a given community. Not being committed to such ethical norms or accepting the responsibility for their act could create irrecoverable problems for the profession; for instance, the clients’ gradual loss of trust in this profession and the emergence of non-professional translators. The present study surveyed the extent of the commitment of the Iranian professional translators to ethics and professional norms. A quantitative analysis was designed based on a researcher-made questionnaire rooted in Chesterman’s models of ethics, followed by a qualitative phase through the design of interviews. The questionnaire was administered to 45 selected Iranian professional translators working in a variety of fields. The results obtained from the questionnaires and interviews indicated that Iranian professional translators, though suffering from a lack of a comprehensive code of ethics compatible with the international standards, are highly committed to ethics in their profession and that those who are more committed to ethics in their translation also feel and express more social responsibility. The findings of this study can ensure the clients of the professional translators’ commitment to their social responsibility, hence the quality and fidelity of their translation.

    Keywords: commitment, Ethics of translation, Norms, Professional translators, Iran}
  • پرویز جمشیدی مهر*، نصیبه عبدی پور
    هدف پژوهش حاضر تحلیل کنش گفتاری و زمینه سیاسی در اندیشه امام خمینی می باشد. سیوال اصلی این است که چه ارتباطی میان زمینه های اجتماعی  -  سیاسی و نگارش متون توسط امام خمینی وجود دارد. در  این پژوهش تلاش شده است تا از نظریه ابراهیم برزگر ماخذ از کتاب سیاست به مثابه صراط و نظریه کنش گفتاری با توجه به زمینه های سیاسی استفاده شود. امام خمینی در ابتدا با کتاب هایی مانند کشف اسرار ،کنش گفتاری خود را در جهت بیدار کردن، مخالفت با انفعال حوزه و مردم نسبت به وقایع روز دنبال کردند. در مراحل بعد گفتار و نوشتار ایشان به تدریج سعی در اصلاح ایدیولوژی سلطنت و با عدم نتیجه گرفتن با این روش به سوی تغییر هنجار مرسوم و تکوین هنجار خویش با نگارش کتاب های ولایت فقیه، البیع و... تغییر جهت یافت. در مراحل بعد با تکوین و تثبیت هنجار مرسوم یعنی حکومت اسلامی و ولایت فقیه، به نظام سازی و نهادسازی پرداختند. ؟ پژوهش حاضر بر این فرضیه استوار است که  سیر تکوین هنجار مرسوم امام خمینی با توجه به زمینه های مختلف توسط ایشان و با نگارش کتاب ها و رساله های مختلف آغاز گردید.  این تلاش ها در قالب انقلاب اسلامی، با مجاهدت های علمی و رهبری عملی به بار نشست و مسیر انقلاب را به عنوان یک صراط مستقیم برای همگان مشخص کردند.
    کلید واژگان: امام خمینی, انقلاب اسلامی ایران, کنش گفتاری, هنجارها, ولایت فقیه, تمدن اسلامی}
    Parviz Jamshidi Mehr *, Nasibeh Abdipour
    The purpose of the present study is an analysis of the speech act and political background in the ideology of Imam Khumaynī. The main research question is what is the relationship between social-political backgrounds and writing texts by Imam Khumaynī. This research attempts to make use of Ibrahim Barzigar’s theory in his book, Politics as the Way and the Theory of Speech Act with Regard to Political Grounds.  Imam Khumayī initially in some of his books like Kashf Asrār followed his speech act for awakening and opposing the passivity of the seminary and people towards current events. In the next stage, his writing and speech gradually shifted to reforming the ideology of kingdom and afterwards, when he did not get any results from this method, he shifted to changing the common norm and developing his norm by writing Wilāyat-i Faqīh, al-Bay’, and so on. In the subsequent stages, by developing and stabilizing the common norm that is Islamic revolution and Wilāyt-i Faqīh, he dealt with system building and institutionalization. The present research relies on the hypothesis that the course of developing Imam Khumaynī’s common norm with respect to different grounds, initiated by him through writing various books and dissertations. These attempts became fruitful in the form of Islamic revolution and by scientific endeavors and practical leadership to determine the path of revolution as an upright way for all people.
    Keywords: Imam Khumaynī, Islamic Revolution of Iran, Speech Act, Norms, Wilāyat-i Faqīh (Guardianship of the Islamic Jurist), Islamic Civilization}
  • نجمه فانی، محمدحسین اسدی داوود آبادی*، علی روشنایی

    بررسی تغییراتی که در ادراک و عملکرد نسل های مختلف از زیبایی بدن رخ داده است بر این فرض استوار است که نسل های مختلف با سپری کردن تحولات متفاوت اجتماعی، تجارب متفاوتی از منظر ارزش ها، هنجارها و عملکرد زیبایی دارند. بر این مبنا، این پژوهش با هدف مطالعه تحولات عینی و ذهنی زیبایی بین سه نسل زنان در شهر اراک به انجام رسیده است. چارچوب نظری پژوهش بر اساس تلفیق نظریه های بوردیو، گیدنز، اینگلهارت و فمنیسم تدوین شده است. روش پژوهش، پیمایش مقطعی و علی تبیینی است. نمونه از بین سه نسل اخیر زنان شهر اراک (گروه های سنی بین 1968) مطابق فرمول کوکران 383 نفر محاسبه شد؛ اما برای اطمینان از افت نمونه پرسش نامه بین 390 نفر توزیع شد. نتایج پژوهش شواهدی از «تمایز نسلی در عینیت و همگرایی نسلی در ذهنیت زیبایی» در اختیار ما قرار می دهد که بر اساس آن هرچند در نوع خودپنداره بدنی و میزان تمایل به زیباسازی بدن تفاوت معناداری بین نسل های جوان، میان سال و مسن مشاهده نمی شود، در نمود و اقدام عملی برای زیباسازی بدن، که در قالب مدیریت بدن خود را نشان می دهد، بین نسل های سه گانه تفاوت معناداری وجود دارد.

    کلید واژگان: تمایل به زیباسازی, خودپنداره بدنی, رسانه, زنان, زیبایی, مدیریت بدن, نسل, هنجارها}
    Najmeh Fani, MohammadHossein Asadi Davoodabadi *, Ali Roshanaie

    Comparing Subjective and Objective Dimensions of Body Contouring among Three generations of Women in Arak City Abstract The study of changes occurred in perception and performance of different generations is based on the assumption that, through experiencing different social revolutions, different generations have different experiences of beauty values, norms and performance. Based on this, the present research was carried out to study subjective and objective revolutions of beauty among three generations of women in Arak city. Theoretical framework of the research is developed based on theories by Bourdieu, Giddens, Inglehart, and feminism. The research methods were cross-sectional survey and causal-explanatory. The sample was calculated as 383 from three recent generations of women in Arak city (age groups 19-68) based on Cochran formula; but, to consider sample loss, the questionnaire copies were distributed among 390 women. The results showed “intergenerational distinctions in beauty's objectivity and intergenerational congruence in beauty's subjectivity” based on which we see that even if there are no significant differences among young, middle-aged, and old generations regarding physical self-concept but there are significant differences among these three generations regarding manifestation of and attempt to body contouring which appears as body management. Keywords: women, beauty, medium, inclination towards body contouring, body management, norms, self-concept

    Keywords: Medium, inclination towards body contouring, body management, Norms, self-concept}
  • علی احمد پناهی*

    مهم ترین رسالت رسانه، آموزش، اطلاع رسانی، تحلیل صحیح، تقویت باورهای معرفتی و اصلاح رفتار مخاطب است. یکی از عناصر مهمی که می تواند رسانه جمعی را در نیل به این رسالت مهم یاری رساند و رسانه را از آسیب ها و مشکلات مصون بدارد، رعایت هنجارهای اخلاقی و ارزشی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین هنجارهای اخلاقی و ارزشی موثر در افزایش کارآمدی رسانه جمعی و تلاش برای مصونیت بخشی به آن در برابر آسیب هاست. سیوال اساسی این است که برجسته ترین آموزه های اخلاقی و ارزشی در کارآمدی رسانه و مصونیت بخشی به آن کدامند؟ در این پژوهش، با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی، آموزه های اخلاقی و روان شناختی مرتبط با رسانه جمعی، تحلیل شده است. برای دستیابی به عناصر موثر در کارآمدی و مصونیت رسانه جمعی، آموزه های اسلامی و روان شناختی به طور دقیق و عمیق بررسی و این موارد استخراج شد: 1. لزوم رعایت جامع نگری در محتوا و ابزارهای رسانه ای؛ 2. دقت در پردازش و تحلیل اطلاعات؛ 3. توجه به تفاوت های فردی و ظرفیت های شناختی مخاطب؛ 4. رعایت اصل موقعیت شناسی؛ 5. بهره گیری از ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب و فاخر؛ 6. سعه صدر و انتقادپذیری؛ 7. التزام به صداقت و راستگویی؛ 8. رعایت عدالت و انصاف در رسانه؛ 9. احترام به منزلت و کرامت مخاطب؛10. افزایش توانایی خودنظارتی در مخاطب؛ 11. افزایش تاب آوری مخاطب؛ 12. بازنمایی واقعیات و عدم تحریف آن ها.

    کلید واژگان: اخلاق, رسانه, کارآمدی, مصونیت, روان شناختی, هنجارها}
    Ali Ahmadpour*

    The most important mission of the media is education, information, sound analysis, reinforcement of epistemic beliefs, and correction of audience behavior. The purpose of the present study is to investigate and explain the ethical norms and values ​​important in enhancing the effectiveness of the mass media and striving to be part of the harm. What are some of the disadvantages in media efficiency and immunity? The present study uses a descriptive-analytical method and the ethical and psychological teachings related to the mass media are analyzed and described. Effective on the effectiveness and immunity of the mass media, the following can be extracted: 1. The need for a holistic approach to media content and tools; 2. Accuracy in information processing and analysis; 3. Observance of individual differences and cognitive capacities of the audience; 4. Observance of the principle of ontology; 5. Making use of good and excellent verbal and nonverbal communication; 6. 7. Commitment to honesty and truthfulness; 8. Observing justice and fairness in the media; 9. Observing the dignity and dignity of the audience; 10. Increased ability of self-control in the audience; increased resilience in the audience; 12. Representing the facts and not distorting it.

    Keywords: Ethics, media, efficiency, Immunity, Psychology, Norms}
  • داوود منظور*، سعید سیدحسین زاده یزدی

    بررسی سیاست های اجرا شده در حوزه مدیریت مصرف برق در کشور نشان می دهد این سیاست ها موفقیت چشمگیری نداشته است. عدم موفقیت های این سیاست ها را می توان تا حد زیادی به عدم شناخت اجتماعی کافی سیاست گزاران از افراد جامعه و مصرف کنندگان برق نسبت داد. با افزایش شناخت اجتماعی می توان سیاست های بهتری برای تغییر رفتار ارایه نمود که نه تنها تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، بلکه از سرمایه های اقتصادی و اجتماعی نیز به شکل مناسب تری محافظت خواهد نمود. ابزارها و بینش های رفتاری، در حقیقت، حلقه گمشده ای است که می تواند اجرای چنین سیاست هایی را ارتقاء دهد. در این مقاله ضمن آسیب شناسی راهکارهای مطرح شده در زمینه مدیریت مصرف برق از منظر اقتصاد رفتاری، و با عنایت به ابزارها و تجارب اقتصاد رفتاری، پیشنهادهایی به منظور اصلاح و بازنگری رویکردهای رایج در زمینه مدیریت مصرف برق در کشور ارایه شد. یکی از مهمترین این پیشنهادات آن است که با توجه به اهمیت موضوع، واحدی در صنعت برق به عنوان "واحد تلنگر" تاسیس گردد که ضمن بهره گیری از ظرفیت اندیشمندان حوزه اقتصاد رفتاری و سایر رشته های مرتبط نظیر جامعه شناسی و روان شناسی، با تجمیع و هم افزایی ظرفیت روابط عمومی های شرکت های حوزه برق کشور و همچنین سایر بخش های مرتبط وزارتخانه، مدیریت اجرای سیاست های اقتصاد رفتاری برای جامعه هدف را به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف برق کشور پیگیری نمایند. آیین نامه واحد مذکور با بهره گیری از تجارب متعدد کشورهای مختلف می تواند تدوین گردد و راهنمای فعالیت های این واحد گردد.

    کلید واژگان: ممدیریت مصرف برق, اقتصاد رفتاری, واحد تلنگر, هنجارها, انگیزش, بهینه سازی}
    Davood Manzoor*, Saeed Seyed Hoseinzadeh Yazdi

    Electricity consumption has been rising with an average annual growth of 7% in Iran and the imbalance in production and consumption has caused power outage crisis and economic losses. More than 50% of peak electricity demand is related to the household sector, so the household sector can be considered as the most effective component of the electricity crisis. Investment costs for the construction of power plants, transmission, distribution networks are increasing every year. In order to manage peak electricity demand in the short term, four main solutions are proposed: customer relationship management, electricity tariff reform, quotas and voluntary reductions in electricity consumption, and the replacement of low efficiency electrical equipments with high efficiency appliances. These policies have not been much successful. The failure of these policies can be attributed to inadequate social recognition of policymakers from the community. The tools and insights of behavioral economics are, in fact, a lost circle that can promote the implementation of such policies.

    Keywords: Electricity demand management, Behavioral economics, Nudge unit, Norms, Motivation}
  • معصومه ابراهیمی*، خلیل میرزایی، باقر ساروخانی
    زمینه و هدف

    امروزه شبکه های اجتماعی، بستری برای "گریز از مقررات" و هم "ساخت مقررات" شده است. این پژوهش با هدف، شناخت اشکال مقاومت در برابر هنجارهای جامعه در بستر فضای مجازی انجام شده است.

    روش

    پژوهش از نظر شیوه اجرا از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تمامی فرزندان خانواده های ساکن شهر تهران بود، که بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در بررسی فرضیه های پژوهش، بنابر نوع فرضیه از آزمون های آماری تحلیل واریانس یک سویه، همبستگی اسپیرمن، همبستگی جزئی و تحلیل واریانس دو سویه استفاده شد.

    یافته ها

    بین میانگین اشکال مقاومت در پذیرش هنجارهای خانواده در بین انواع شبکه های اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میانگین نمرات اشکال مقاومت در پذیرش هنجارهای خانواده در بین افرادی که میزان استفاده شان از شبکه های اجتماعی مجازی کمتر از 2 ساعت با افرادی که بین 2 تا 4 ساعت و 4 تا 6 ساعت است، تفاوت معناداری مشاهده می شود. بین نحوه ی استفاده و انگیزه های استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و مقاومت نوجوانان در پذیرش هنجارهای خانواده رابطه ی معناداری وجود ندارد.

    نتایج

    شبکه های اجتماعی مجازی، بستر تعامل طیف گسترده ای از افراد با فرهنگ ها، اعتقادات و رفتارهای متفاوت است که می تواند مغایر با هنجارهای خانواده  باشد؛ از این رو، شبکه های اجتماعی مجازی به تناسب نوع، میزان استفاده و حتی انگیزه و دلایل استفاده از آن ها، توسط کاربران می تواند در پذیرش یا عدم پذیرش هنجارهای جامعه و خانواده تاثیرگذار باشد.

    کلید واژگان: هنجارها, هویت مقاومت, شبکه های اجتماعی, نوجوانان, خانواده}
    Masoomeh Ebrahimi *, Khalil Mirzaeei, Bagher Saroukhani

    Nowadays social networks play an important role in individuals’ activism because it provides both escaping the regulations" and "regulatory framework. The method of this research is a descriptive-survey method. ". The statistical population of this study was all the children of families living in Tehran, selected by multi-stage cluster random sampling of 400 individuals.. In order to study the research hypotheses, one-way variance analysis, Spearman correlation, partial correlation and two-way variance analysis have been used. The results showed that there is no difference between the average of forms of resistance in accepting family norms among different types of social networks. There is a significant difference between the mean scores of resistance forms in accepting family norms in those who have less than 2 hours of use of virtual social networks with people who have between 2-4 hours and 4 to 6 hours in cyberspace. There is not a significant relationship between the use and motives of using the legal social networks and the resistance of adolescents in accepting family norms. Also, given that virtual social networks are the basis for the interaction of a wide range of people with different cultures, beliefs and behaviors that can sometimes be in conflict with the values and norms of the family, virtual social networks, according to the type, The level of use and even the motivation and reasons for using virtual social networks by users, can affect the acceptance or non-acceptance of the norms of society and even the family.

    Keywords: norms, resistance identity, social networks, adolescents, family}
  • سید محمدعلی شریعتی، مسعود جعفری نژاد*، احمد آذین
    هدف
    این پژوهش به دنبال ارائه راهکاری موثر و کاربردی برای تقویت سرمایه اجتماعی با استفاده از آموزه های مهم ترین دارایی معرفتی شیعی، یعنی امامت بود.
    روش
    با توجه به ویژگی های موضوع که جنبه اکتشافی دارد، از روش توصیفی- تحلیلی و تاریخی- تفسیری استفاده شده است.
    یافته ها
    آموزه های امامت شیعه در گسترش مهم ترین مولفه های هنجارهای سرمایه اجتماعی؛ یعنی همیاری، همکاری، مدارای اجتماعی، تقویت ارزش زندگی و وساطت و حمایت اجتماعی بسیار موثرند.
    نتیجه گیری
    امامت شیعه با داشتن شاخصهایی چون: عصمت، علم و ولایت الهی، ضمن ارائه بهترین منظومه معرفتی و هنجاری سرمایه اجتماعی، مشروعیت بخش و ضامن اجرا و گسترش سرمایه اجتماعی است.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, هنجارها, امامت, تشیع}
    Masoud Jafinejad*
    Objectives
    This study intends to find ways to enhance social capital norms based on the most important epistemological capital of Shia which is Imamate (religious leadership). 
    Method
    Regarding the characteristics of the topic having discovery aspect,descriptive-analytical and historical-hermeneutic methods have been used.
    Results
    The Shia Imamate teachings play a very effective role in the development of the most impotant social capital norms namely social cooperation and tolerance and enhancement of life value.
    Conclusion
    Shia Imamate enjoying important qualities such as knowledge,immunity from sins,and having divine guardianship,on one hand,provides the most efficient epistemological constellation in order to use social capital norms and on the other hand it guarantees the effective protection of social capital.
    Keywords: social capital, Norms, Imamate (religious leadership), Shia}
  • مهدی محسنیان راد، محمد هادی همایون *
    مقاله با این مقدمه که در آینده ای نه چندان دور، تحولات سخت افزاری ارتباطات و توسعه ابزارهای نوین ارتباطی، بشریت را وارد دوره جدیدی از مواجهه ادیان با یکدیگر خواهد نمود، بر این نکته تاکید نموده که در آن شرایط، وابستگان به هر یک از سه دین ابراهیمی فرصت خواهند یافت که بدون واسطه به شناخت بیشتر کتب مقدس یکدیگر بپردازند. متعاقبا این سوال را مطرح کرده که گزاره های هنجاری مربوط به پیامبران در سه کتاب مقدس چیست و از این نظر، چه مشابهت ها و تفاوت هایی در آن ها وجود دارد؟ سپس به تعریف مفهومی «پیامبر» و «هنجار» پرداخته و دلایلی را مطرح کرده تا نشان دهد احتمالا «هنجار» در کتب مقدس، تفاوت هایی با هنجار در ادبیات جامعه شناسی دارد. سپس برای دستیابی به پاسخ سوالات مقاله، به یک روش تحقیق تلفیقی در تحلیل محتوا روی آورده و با کمک نرم افزار، گزاره های هنجاری موجود در آیات تورات، انجیل و قرآن را استخراج و موضوع را در هفت دسته به شرح زیر در هر سه کتاب دنبال و مشابهت ها و تفاوت ها را تبیین کرده است؛ 1- بایدها و نبایدها در رابطه ما و پیامبران به طور عام، 2- بایدها و نبایدها در رابطه ما و حضرت ابراهیم (7)، 3- بایدها و نبایدها در رابطه ما و حضرت موسی (7)، 4- بایدها و نبایدها در رابطه ما و حضرت عیسی (7)، 5- بایدها و نبایدها در رابطه ما و حضرت محمد (6)، 6- بایدها و نبایدها در رابطه ما و سایر پیامبران و 7- بایدها و نبایدها در نگرش ما به معجزات پیامبران. در انتها با کمک محاسبه ضریب همبستگی فی، تقارن مضامین هفتگانه را استخراج و مدل های حاصل از آن را ارائه کرده است.
    کلید واژگان: هنجارها, پیامبران, قرآن, تورات, انجیل}
    Mahdi Mohsenian Rad, Mohammad Hadi Homayoon *
    The article starts with this notion that in the near future the development of communication hardware and instruments will push humanity to a new phase of bringing religions face to face with each other. Then it is emphasized that each of the three major Abrahamic religions will be given an opportunity to know about each other’s holy books without any mediators. Furthermore, this question is raised about the normative propositions of each of the prophets in the three scriptures, and the kind of existing similarities and differences. A conceptual definition of prophet and norm comes next and reasons have been offered to show that the notion of norm as described in the Holy Books is probably different from the one offered by sociology literature. Finally, to find answers to the questions, an eclectic research method for content analysis was adopted. Then with the help of a suitable software the normative propositions existing in The Old and New Testaments and the Quran were extracted and the research subject was categorized in 7 groups and the similarities and differences were explained as follows: 1- Dos and don’ts in our relation with the prophets in general 2- Dos and don’ts in our relation with Abraham 3- Dos and don’ts in our relation with Moses 4- Dos and don’ts in our relation with Jesus 5- Dos and don’ts in our relation with the Prophet Muhammad (p.b.u.h.) 6- Dos and don’ts in our relation with other prophets 7- Dos and don’ts in our view of the prophets’ miracles. At the end, with the help of Phi coefficient, the converging seven themes have been extracted and the resulting models have been presented.
    Keywords: Norms, Prophets, the Quran, the Old Testament, the New Testament}
  • سید هادی موسوی نژاد، حجت وحدتی*، محمد حکاک، امیر هوشنگ نظر پوری
    در بسیاری از شرکت ها مسیری که از طرح ایده های خلاقانه توسط افراد تا نائل شدن به نوآوری پیموده می شود، به دلایل زیادی به صورت کامل پیاده سازی نمی شود. چنین شرکت هایی متقاعد شده اند که باید از ایده های بدیع و نو کارکنان استفاده موثر نمایند و این مهم جز با انحراف خلاق میسر نمی شود. در همین راستا، هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل انحراف خلاق در شرکت ملی نفت ایران با استفاده از روش گراندد تئوری به عنوان یکی از روش های کیفی بوده است. در این پژوهش ابتدا با روش نمونه گیری نظری 11 تن از متخصصان و استادان دانشگاه و شرکت ملی نفت ایران انتخاب شده و مصاحبه های عمیق با آنها صورت گرفت. پس از آن در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مولفه های انحراف خلاق شناسایی شدند. طبق نتایج، مولفه های مدیریتی و سازمانی (شرایط علی)، انحراف خلاق (راهبرد کنش/کنش متقابل)، ویژگی های کنشگران و ویژگی های ایده (زمینه)، شرایط مدیریتی، سازمانی و بیوگرافیک (شرایط مداخله ای) و پیامدهای مثبت و منفی در سطح فردی و سازمانی (پیامدها) استخراج و مدل انحراف خلاق طراحی گردید.
    کلید واژگان: هنجارها, انحراف خلاق, شرکت ملی نفت ایران, گراندد تئوری}
    Seyed Hadi Mousavi Nejad, Hojjat Vahdati*, Mohammad Hakkak, Hooshang Nazarpoori
    In many companies, the path from initiating creative ideas from individuals to innovate is not fully implemented for many reasons. Such companies have been convinced to use employees' new ideas effectively and know that will not happen except with a creative deviance. So, the goal of this research was to design a model of creative deviance in the National Iranian Oil Company using the grounded theory method as one of the qualitative methods.In this study, deep interviews were conducted with 11experts in the National Iranian Oil Company and University Professors , using theoretical sampling method for determining research sample. Then, the components of creative deviation were identified in three stages of coding in grounded theory method, including: open, axial, and selective coding methods. According to the results, management and organizational component (causal conditions), creative deviance (action/reaction strategy) characteristics of actors and features of the idea (context), managerial, organizational and biographical conditions (intervening conditions), positive and negative consequences in the individual and organizational levels (consequences) were extracted and creative deviance model was designed.
    Keywords: Norms, Creative Deviance, National Iranian Oil Company, Grounded Theory.}
  • روح الله شاکری زواردهی *، اکرم قربانی قمی
    سرمایه اجتماعی از مهم ترین دارایی های یک جامعه است که افراد جامعه را در رسیدن به اهداف مشترک و حفظ جامعه و همبستگی کمک می کند. مهدی باوری با داشتن ظرفیت ها و قابلیت های گسترده و متنوع می تواند در جامعه منتظران در حوزه هنجارها، ارزش ها و نیز ساختار شبکه های روابط میان افراد جامعه، سرمایه های اجتماعی را تولید، تحکیم و تقویت کند. از جمله می توان به نفوذ این اندیشه در جامعه شیعی، مثبت اندیشی و امیدآفرینی، تحرک زایی، ظلم ستیزی، ایجاد همبستگی اجتماعی و جز آن اشاره کرد. با توجه به ویژگی های عصر ظهور مانند تبعیض نگذاشتن اقتصادی، اجتماعی و قومی، امنیت و جز آن، الگوگیری از این خصوصیات در جامعه مهدی باور می تواند در ایجاد و تقویت سرمایه های اجتماعی در دوران غیبت تاثیرگذار باشد.
    کلید واژگان: ارزش ها, اعتماد, سرمایه اجتماعی, مشارکت اجتماعی, مهدویت, هنجارها}
    Ruhollah Shakeri Zakvadi*, akram Qorbani qomi
    Social capital is one of the most important assets of a society that helps individuals to achieve common goals and preserve society and solidarity. Mahdi Barouri, with its capacities and wide range of opportunities, can create, strengthen and strengthen the social capital of the expectations of society in the field of norms, values ​​and the structure of networks of relations among people of the society. One can mention the influence of this thought in the Shiite society, positive thinking and hope creation, activism, oppression, social solidarity, etc. According to the features of the Age of Advent, such as the lack of economic, social and ethnic discrimination, Security and ... The modeling of these characteristics in the society of Mehdi Babe can influence the creation and strengthening of social capital in the absence of time.
    Keywords: Mahdism, social capital, norms, values, trust}
  • عباس قائدامینی هارونی*، نازنین صادق زاده، حسین جعفری چالشتری، مجید ماهرانی برزانی
    هدف این تحقیق تعیین موانع فرهنگی توسعه علم در دانشگاه ها از دیدگاه هیات علمی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به تعداد 536 نفر بودند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 240نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت 5 درجه ای که دارای 54 گویه بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ 838/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر از آزمونtتک نمونه ای انجام گرفت یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ضعف های فرهنگی توسعه علم در دانشگاه در همه ابعاد پنج گانه موانع فرهنگی یعنی بعد ارزش ها،هنجارها،باورها،هنجارهای سازمانی و نظام اطلاع رسانی و در زیر مقایس های این ابعاد در سطح(0001/0>p) و به میزان بالاتر از سطح موثر معرفی شد.
    کلید واژگان: ارزش ها, هنجارها, باورها, هنجارهای سازمانی, نظام اطلاع رسانی}
    Abbas Gheadamini Harouni *, Nazanin Sadegh Zadeh, Hossein Jafari Chaleshotari, Majed Maharani Barzani
    The purpose of this study was to determine the cultural barriers of science development in universities from the viewpoint of faculty members in Azad University of Tehran North Branch. The research method was applied in terms of purpose and in terms of collecting data, a descriptive survey was used. The statistical population of this research was all faculty members in Islamic Azad University, North Tehran Branch. 536 people were selected by using Cochran sampling formula. 240 individuals were selected through random stratified sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale that had 54 items. The validity of the questionnaires was assessed based on the content validity of the questionnaires, based on the views of some of the statistical population and the structure by factor analysis method. After validation of the necessary terms, validity was confirmed and on the other hand, the reliability of the questionnaire was estimated at 0.838 by Cronbach's alpha. Data analysis was done on descriptive and inferential levels including one-sample t-test. The findings of the research showed that from the viewpoint of faculty members of Islamic Azad University, Tehran North Branch, cultural weaknesses of science development in university in all five dimensions of cultural barriers In other words, values, norms, beliefs, organizational norms and informational system were presented below the comparisons of these dimensions at the level (p <0.0001) and higher than the effective level.
    Keywords: values, norms, beliefs, organizational norms, information system}
  • غلامحسین جوادپور
    در عصر گسترش چتر اخلاق و تاسیس و توسعه اخلاق های کاربردی و حرفه ای، چه امری مهم تر از علم و باور که هر دم با انسان همدم است و تهی بودن آن از اخلاق، می تواند علم را مخرب و مخدر سازد. بسیاری از سنت های فلسفی و معرفتی، از آداب و سلوک علمی سخن گفته اند؛ با وجود این به نظر می رسد باید «اخلاق علم» را به جد در قالب یک رشته علمی در نظر گرفت و از بنیان و بنای آن سخن گفت. با وجود نگاشته های فراوان در زمینه اخلاق پژوهش، تاکنون آثار محدودی به مقوله اخلاق علم پرداخته اند و سعی در تدوین اخلاقیات در آزمایشگاه و نیز نشر نتایج علمی داشته اند. برای توسعه این زیررشته و نیز تبیین چارچوبی برای تدوین اخلاقیات علم، مقدمات و مولفه هایی لازم است که در این مقاله بدان ها پرداخته می شود؛ اموری همچون امکان و ضرورت تدوین اخلاق علم، پیکره اخلاق علم، چالش های تدوین این رشته و پیش نیازهای لازم برای سازماندهی آن.
    کلید واژگان: اخلاق, علم, بایسته های معرفتی, دانش و ارزش, هنجارها, فلسفه علم, معرفت شناسی}
    Gholamhosein Javadpoor Dr
    In the age of spread of ethics, and development of applied and professional ethics, there remains nothing more significant than science and belief being accompanied with human being all times; the fact that without ethics would destroy science. Many philosophical and epistemic traditions have spoken of scientific rules and manners of conduct; nevertheless, it seems necessary for ethics of science to be regarded as an scientific field and study it completely. In spite of many works in the ethics of research, few works may be found on ethics of science and tried to compile ethical regulations in libraries and publishing scientific findings. To develop this sub-field and explain a framework for compiling ethics of science, some primary agents and compoents is necessary. Such necessaries including possibility and necessity for ethics of science, content of the ethics, challenges facing the branch to be compiled and necessary grounds for it to be organized have been studied in the paper.
    Keywords: Ethics, Science, Epistemic Necessities, Knowledge, Value, Norms, Philosophy of Science, Epistemology.}
  • اصغر میرفردی، مرضیه شهریاری
    هدف
    مطالعه خرده فرهنگ ها یکی از مهمترین شیوه ها برای شناخت و بررسی آسیب های اجتماعی می باشد. سهم مردم نگاری، در زمینه پژوهش در مواد مخدر، تمرکز بر روابط اجتماعی با محوریت استفاده از مواد مخدر است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی خرده فرهنگ های قومی (قوم عرب شهرستان اهواز) و هنجارها و توصیه های عامیانه ی تشویق کننده مصرف مواد مخدر است.
    روش
    این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش قوم نگاری انجام شد. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد. برای رسیدن به کفایت نمونه از اشباع نظری استفاده شد. قلمرو این بررسی، خرده فرهنگ قوم عرب بود. برای تحلیل داده های پژوهش، از روش کدگذاری سه مرحله ای بهره گرفته شد. مرحله ی اول، کدگذاری باز بود که مفاهیم مهم استخراج شد. در مرحله ی کدگذاری محوری، کدهای محوری از تلخیص مفاهیم مقولات مهم بیرون کشیده شد.
    یافته ها
    علل گرایش به باورها و آداب و رسوم، تعلیم نادرست والدین با توجه به بعد نسبتا بالای خانواده های اعراب، تبلیغات غلط فرهنگی، علم نداشتن، نبودن امکانات رفاهی، بیکاری، سطح پایین کیفیت زندگی و تبعیت از آداب و رسوم قومی در زمینه مصرف مواد مخدر بود. در خصوص باورهای عامیانه تشویق کننده مواد مخدر یافته ها نشان داد درک و ارزش های مشترک می تواند قواعد روشنی برای استفاده کنندگان مواد مخدر باشد. دانش در مورد مصرف مواد مخدر از طریق یک شبکه به هم پیوسته اجتماعی، که بیشتر نشان دهنده وجود یک خرده فرهنگ مواد مخدر است، منتقل می شود. ن
    تیجه گیری: می توان استدلال کرد که باورها و هنجارهای تشویق کننده مصرف مواد مخدر، برای درمان و یا کاهش درد ناشی از بیماری ها از قدیم الایام در طب سنتی رواج داشته است.
    کلید واژگان: قوم نگاری, مواد مخدر, هنجارها, باورهای عامیانه, توصیه های دارویی}
    A. Mirfardi, M. Shahriari
    Objective
    The study of subcultures is one of the most important approaches for the identification and investigation of social injuries. The contribution of ethnography to research on narcotics is to focus on social relationships with the centrality of drug use. The aim of the present study was to evaluate the ethnic subcultures (Arab people of Ahvaz) and the folk norms and recommendations that encourage the use of narcotic drugs.
    Method
    This was an ethnographic and a qualitative research. Purposive sampling was used and theoretical saturation was used to achieve the sample adequacy. The domain of this research was the subculture of the Arab nation. Three-step coding was used to analyze the research data. The first step was open coding where important concepts were extracted. In the axial coding step, axial codes were drawn out of the conceptualization of important issues.
    Results
    Causes of the tendency towards beliefs, customs, and traditions were revealed to be parent's false education regarding the relatively high size of Arab's families, misleading cultural propaganda, lack of knowledge, lack of welfare facilities, unemployment, low quality of life, and adherence to ethnic customs in the domain of drug use. In terms of conventional beliefs about narcotic drugs, the findings suggest that the shared understanding and values can act as clear rules for drug users. Knowledge about drug use is transmitted through an interconnected social network, which represents a subculture of narcotic drugs.
    Conclusion
    It can be argued that the beliefs and norms encouraging drug use have been commonly used in traditional medicine for the treatment or reduction of pain associated with diseases of the old world.
    Keywords: ethnography, drugs, norms, folk beliefs, pharmaceutical recommendations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال