به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کشف اسرار » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • اکبر اشرفی*
    نظریه ولایت فقیه یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) برای رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام معصوم (ع) است. به علاوه ایشان، تنها فقیهی است که توانست بر مبنای این نظریه، حکومت اسلامی تشکیل بدهد و به آن به عنوان اولین تجربه حاکمیت فقیه بر جامعه نمود عینی ببخشد.  سوال اصلی مقاله حاضر این است که آیا اندیشه سیاسی امام خمینی از زمان انتشار کتاب کشف اسرار تا تدوین کتاب ولایت فقیه دچار تحول شده یا ثابت بوده است. برای پاسخ به این سوال با بهره گیری از روش مقایسه ای، محتوای دو کتاب امام خمینی با عنوان کشف اسرار و ولایت فقیه تحلیل و بررسی شده است.  فرضیه پژوهش براین اساس است که امام خمینی نظریه ولایت فقیه را در هر دو کتاب مذکور مطرح کرده است و مجتهد عادل را در عصر غیبت، جانشین امام معصوم با تمام اختیارات او می داند. بنابراین امام خمینی در زمان های مختلف براساس مقتضیات زمان و مکان - که از نظر ایشان دو عنصر کلیدی در اجتهاد است - ابعاد مختلف اندیشه سیاسی خود را مطرح کرده است، اما چارچوب اندیشه سیاسی امام خمینی از ابتدای نظریه پردازی تا پایان عمرشان ثابت بوده است.  چارچوب نظری حاکم بر اندیشه امام خمینی در هر دو کتاب، مبتنی بر دیدگاه تشیع در باب شیوه رفتار مومنان با حاکم جایر است که اصل اساسی در این مکتب، نفی همکاری با حاکم جایر است، مگر اینکه شرایط خاصی این همکاری را مجاز کند. این مبنا قادر است اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی را در ادوار مختلف سیاسی ایشان از جمله شدت و ضعف رویکرد ایشان را نسبت به حکومت پهلوی تبیین کند.
    کلید واژگان: امام خمینی, امر به معروف و نهی از منکر, اندیشه سیاسی, حاکم جائر, کشف اسرار, عصر غیبت}
    Akbar Ashrafi *
    The valayat-e faqih theory holds significant political weight as a cornerstone of Imam Khomeini's ideology concerning the governance of Islamic society during Imam Masoom's (AS) absence. Furthermore, he stands as the sole jurist who successfully established an Islamic government grounded in this theory, furnishing it with an impartial appearance, thus providing the initial instance of jurist dominion over society. The primary inquiry of this article pertains to whether Imam Khomeini's political ideology underwent any transformation over the extensive period spanning from the 1950s to the Islamic Revolution and his tenure as the leader of the Islamic Republic. To answer this question, the content of Imam Khomeini's two books “Keshf Asrar” and “Valayat–e Faqih” has been scrutinized and analyzed using the descriptive-analytical method. The research hypothesis posits that in both of the aforementioned books, Imam Khomeini formulated the theory of velayat-e faqih. Furthermore, in both texts, he affirms imprtial Mujtahid as the complete successor of Imam Masoom during the era of occultation. Hence, despite the fact that Imam Khomeini articulated distinct facets of his political philosophy at various junctures in accordance with the circumstances of the time and location—two fundamental components of ijtihad, in his estimation—the structure of his political philosophy has remained unchanged since the 1950s until his demise. The conceptual underpinning that drives Imam Khomeini's ideas in both volumes is the Shi'ite perspective on the proper conduct of adherents in the presence of an oppressive monarch. The foundational tenet of this school is the rejection of collaboration with an oppressive sovereign, barring specific circumstances that authorize such cooperation. This foundation can elucidate the political ideology and conduct of Imam Khomeini during his various political eras, including the intensity and feebleness of his opposition to the Pahlavi regime.
    Keywords: Imam Khomeini, Valayat-e Faqih, Kashf-e Asrar, Oppressive Ruler, political thought, Age of Absence, Commanding Good, Forbidding Bad}
  • میثم برزگر*، لاله افتخاری

    در بررسی آراء و افکار امام خمینی (ره) می توان به این واقعیت پی برد که اندیشه سیاسی ایشان بدون شک از آیین تشیع و فقه اسلامی الهام گرفته است؛ اما با این وجود نباید از تاثیر شرایط و تحولات سیاسی-اجتماعی جامعه بر شکل گیری آنها غافل شد. در این نوشتار سعی شده است که با مقایسه دیدگاه های امام خمینی در مورد نظام سیاسی و نقش فقها در آن، علل تغییر و تحول نظر ایشان در طول زمان تبیین گردد. برای نیل به این هدف به بررسی دو اثر مهم امام یعنی «کشف اسرار»، نوشته شده در اوایل دهه 1320، و همچنین «ولایت فقیه»، مطرح شده در اواخر دهه 1340، پرداخته شده است. فرضیه این پژوهش که بر اساس چارچوب نظری بحران اسپریگنز تدوین شده است عبارت است از اینکه امام خمینی در هر برهه از زمان، گرچه با بحران مشابهی مواجه بوده، اما شدت و ضعف بحران و از همه مهمتر علل بحران از دیدگاه ایشان کاملا متفاوت است و در نتیجه به راه حل های مختلفی انجامیده است. به این صورت که امام در کشف اسرار، علت بحران را ناکارآمدی حاکمان و راه حل را نظارت فقها بر آنها می داند؛ ولی در ولایت فقیه، علت بحران را ناکارآمدی نظام سیاسی و راه حل را براندازی نظام موجود و ایجاد حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه تشخیص می دهند. این نکته به وضوح اثبات کننده این مطلب است که شرایط و تحولات جامعه سهم بسزایی در شکل گیری اندیشه سیاسی امام (ره) داشته است.

    کلید واژگان: اسپریگنز, امام خمینی, بحران, کشف اسرار, ولایت فقیه}
    Meysam Barzegar *, Laleh Eftekhari

    The views and thoughts of Imam Khomeini indicated that his political thought is undoubtedly inspired by Shia faith and Fiqh (Islamic jurisprudence), i.e., the school of the Qur'an and Etrat. However, we should not ignore the impact of socio-political conditions and developments in society on their formation because using the teachings of the Qur'an and Etrat as well as Ijtihad, Shia jurisprudence can be flexible following various events and conditions of the community. The present study aimed to explain the reasons for the change and evolution of Imam Khomeini's views over time by comparing his views on the political system and the role of fuqahā (Islamic jurists) in the system building. To this aim, two important works of Imam have been studied, namely "Kashf al-Asrar," written in the early 1320s SH and "Velayat-e Faqih" introduced in the late 1340s SH. Based on the theoretical framework of Spragens’ crisis, the hypothesis of the study says that although Imam Khomeini has faced a similar crisis in each period, in his view, the severity of the crisis and, most importantly, the causes of the crisis are completely different and have led to different solutions. Consequently, Imam Khomeini considers the inefficiency of the rulers as the cause of the situation in Kashf al-Asrar, and the key is the supervision of fuqahā. But in Velayat-e-Faqih, the cause of the problem is recognized as the political system's inefficiency. The answer is to overthrow the existing system and establish an Islamic government based on Velayat-e Faqih

    Keywords: Spragens, Imam Khomeini, Crisis, Kashf al-Asrar, Velayat-e Faqih, Quran, Etrat}
  • علی علیخانی

    در این مقاله تلاش بر آن است تا با بررسی چالش‏های ناشی از عصر اطلاعات بر سازمان‏های اطلاعاتی، چارچوب نظری جایگزینی برای مدیریت سازمان‏های اطلاعاتی و نقش‏آفرینی آنها در امنیت ملی ارایه شود. نویسنده با نقد الگوی سنتی کارکرد سازمان‏های اطلاعاتی که بر سه رکن «کشف اسرار»، «رابطه تولید کننده- مشتری میان اطلاعات و سیاست» و «گزارش اطلاعاتی» استوار است، استدلال می‏کند که تداوم الگوی سنتی در عصر اطلاعات و جهانی‏شدن، نمی‏تواند تامین‏کننده انتظار کشورداران برای نقش‏آفرینی موثر سازمان‏های اطلاعاتی در امنیت ملی باشد. با ارایه چارچوب نظری جایگزینی با عنوان «سلاح اطلاعات»، نویسنده بر آن است که واحدها و قضایای این نظریه درباره نقش و کارکرد سازمان‏های اطلاعاتی، متناسب با عصر جهانی‏شدن هستند و از طریق تولید قدرت اطلاعاتی می‏توانند رسالت اطلاعات برای تامین امنیت ملی را محقق کنند. این نظریه به‏جای آنکه اطلاعات را نهادی برای کشف اسرار بداند، آن را سلاحی برای جنگاوری پنهان معرفی می‏کند.

    کلید واژگان: سلاح اطلاعات, نظریه پردازی, کشف اسرار, سازمان اطلاعاتی, جنگاوری پنهان, قدرت اطلاعاتی, امنیت ملی}
    Ali Alikhani

    This article tries to provide an alternative theoretical framework for managing intelligence organizations and their role in national security by examining the challenges of the information age on intelligence organizations. Criticizing the traditional pattern of intelligence organizations based on the three pillars of "secret disclosure", "producer-customer relationship between information and policy" and "intelligence reporting", the author argues that the continuation of the traditional pattern in the information age and globalization cannot meet the expectations of statesmen for the effective role of intelligence agencies in national security. By presenting an alternative theoretical framework called the "Intelligence weapon", the author argues that the units and theorems of this theory about the role and function of intelligence organizations are appropriate to the age of globalization and through the production of intelligence power can Achieve national security. Instead of seeing Intelligence as an institution for discovering secrets, this theory introduces it as a weapon for covert warfare.

    Keywords: Intelligence weapon, Theorizing, Secret discovery, Intelligence organization, Covert warfare, National security}
  • امیرحسین حاتمی *

    یکی از مهم ترین مسایل مورد مناقشه درباره اندیشه و فکر سیاسی بنیان گذار جمهوری اسلامی، تفاوت فکر سیاسی وی در دهه های 20 و 30 با دهه 40 به بعد است. به ویژه آنجا که به نظر می رسد در کتاب «کشف اسرار» به نوعی نظارت فقیه بر ساختار سیاسی باور دارد و در کتاب «ولایت فقیه»، لزوم حکومت اسلامی به زعامت فقیه را اثبات می نماید. بر این مبنا، پرسش مهمی مطرح می-شود. آیا در کتاب «کشف اسرار» نباید به دنبال اندیشه حکومت اسلامی به آن معنا که در کتاب «ولایت فقیه» تبیین شده، باشیم؟ بسیاری از پژوهشگران از منظرهای مختلفی به این پرسش پاسخ مثبت داده اند. اما یافته های پژوهش حاضر که عمدتا مبتنی بر بررسی زمینه های نظری است، نشان می دهد که در واقع تحول اساسی در فکر سیاسی آیت الله خمینی رخ نداده و اندیشه حکومت اسلامی را که در کتاب «ولایت فقیه» توضیح داده شده، می توان در کتاب «کشف اسرار» نیز جست وجو نمود؛ البته نه بدان صراحت. این عدم صراحت نیز عمدتا به دلایل تاریخی، سیاسی و مذهبی بوده است.

    کلید واژگان: آیت الله خمینی, کشف اسرار, حکومت اسلامی, ولایت فقها, سیاست}

    One of the most controversial issues about the political thought of the founder of the Islamic Republic is the difference between his political thought in the 20s and 30s with 40s AH onwards. Especially in the two books of "Kashf e Asrar", that he believes in a kind of supervision of the Faqih over the political structure and in the book "Velayat-e-Faqih", that he proves the necessity of an Islamic government led by a Fqih. Based on this, an important question arises. Should we not follow the idea of the Islamic government in the book " Kashf e Asrar " in the sense explained in the book "Velayat-e-Faqih"? Many researchers have answered this question in the affirmative from different perspectives. But the findings of the present study, which are mainly based on the study of theoretical and historical contexts, show that, in fact, it has not occurred a fundamental change in the political thought of Ayatollah Khomeini and the idea of Islamic government, which is explained in the book "Velayat-e-Faqih", can also be found in the book " Kashf e Asrar ", of course not explicitly. This lack of explicitness has been mainly due to historical, political and religious reasons.

    Keywords: Ayatollah Khomeini, Kashf e Asrar, Islamic Government, Velayat-e-Faqih, Politics}
  • ابراهیم کلانتری *، سید سعید موسوی
    از جمله مسائلی که پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بدان پرداخته شده، بررسی تغییر یا تغییرات رخ داده در نظریه ولایت فقیه ایشان از ابتدا تا انتهای حیات فکری ایشان است. علت ورود به این بحث، عباراتی از کتاب کشف اسرار ایشان است که برخی مدعی تفاوت ماهوی آن با سایر آثار نوشتاری و گفتاری ایشان در دوره های بعدی حیات فکری وی شده اند. در این پژوهش که به روش استنادی تحلیلی به انجام رسیده است با مراجعه به آثار و بیانات امام خمینی(ره) از ابتدا تا انتهای حیات پر برکت ایشان، نظریه ولایت فقیه و مبانی آن در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه ای که از این تحقیق حاصل شد، عدم تفاوت در اصل نظریه با همه مبانی آن است. بیشترین اختلاف، که عمدتا بین کشف اسرار با دیگر منابع و یا سیره عملی امام دیده می شود، دو مورد است؛ یکی اجمال و تفصیل در تبیین این اندیشه در منابع متقدم و متاخر و دیگری ساختار و نظام سازی و به تعبیر دیگر روش اعمال حاکمیت فقیه است که در مرحله اجرا و عینیت یافتن آن در متن جامعه به کمال رسیده است.
    کلید واژگان: امام خمینی (ره), اندیشه سیاسی, ولایت فقیه, تطور, کشف اسرار, اعمال حاکمیت, ساختار حکومت}
    Ebrahim kalantari *, seid saeid mosavi
    One of the issues surrounding Imam Khomeini's political thought, and in particular the theory of Velayat-e faqih, is to examine the changes or changes that have occurred in this thought from the beginning to the end of their intellectual life. The reason for entering this discussion is the phrase from the discovery of his secrets, whose appearance is different from their other views. In this essay, the principles of Velayat-e faqih's theory and its principle are cemented and analyzed by referring to Imam Khomeini's works and statements separately.
    The result of this research is the lack of a difference in the principle of theory with all its foundations.
    The result of this research is the lack of a difference in the principle of theory with all its foundations. The greatest difference, which can be seen mainly between the discovery of secrets and other resources and the function of the Imam, is twofold; one is an outline of the expression of this thought in earlier and later sources, and the structure and systematization, and in other words, the method of exercising jurisprudence It is fully implemented in the stage of its implementation and its objectification in the context of society.dr ebrahim kalantari
    Keywords: Imam Khomeini (ra), political thought, velayat-e faqih, change}
  • نجمه کیخا *
    مدعای اصلی مقاله حاضر این است که امام خمینی در کتاب کشف اسرار از پایگاهی فلسفی برخوردار است و پرسش های مطرح شده از سوی نویسنده ی کتاب اسرار هزار ساله را بر مبنای فلسفه ی خویش پاسخ داده است. مبنای فلسفی مورد بحث در مقاله ی کنونی، نحوه ی ارتباط نفس و بدن در حکمت متعالیه است که امام خمینی در آثار فلسفی خویش به آن پرداخته است. بر اساس این قاعده، نفس علیرغم تعیین کنندگی و برتری، از خود بدن پدید می آید و به آن وابسته است. این ارتباط در اندیشه امام خمینی به ارتباط میان شریعت و سیاست تعمیم داده شده است. سیاست نیازمند شریعت و شریعت نیز محتاج سیاست است. براساس این مبنا می توان توضیح داد که چرا امام خمینی به رغم جائر دانستن حکومت های عصر غیبت، از همکاری با حکومت موجود دفاع می کند؟ چرا ایشان معتقد به حکومت اسلامی است؟ چرا معتقد است که مردم باید برای ایجاد حکومت اسلامی اقدام کنند؟ اما شاید یکی از مهم ترین فواید بررسی مبانی فلسفی امام خمینی در برهه زمانی دهه بیست شمسی این باشد که مواضع عملی و نظری ایشان نه فقط بر اساس جو سیاسی و اجتماعی و فکری حاکم بلکه منبعث از مبانی فکری وی تحلیل می گردد.
    کلید واژگان: امام خمینی, کشف اسرار, نفس و بدن, قانون, انقلاب}
    Najmeh Keikha *
    The main claim of this paper is that Imam Khomeini has a philosophical base in the Kashfe Asrar and has answered the questions posed by the author of the Thousand-Year-Old Secrets Book based on his philosophy. The philosophical basis discussed in the present article is the way in which the soul and body communicate with the transcendental wisdom that Imam Khomeini has addressed in his philosophical works. By virtue of this rule, the soul, in spite of determination, prevails and depends on itself. Each soul belongs to a specific body and can not be transmitted to another body. This connection has been generalized in the thought of Imam Khomeini to the relationship between Sharia and politics. Politics needs sharia and sharia also needs politics. Sharia must come from the heart of politics, society. Based on this, one can explain why Imam Khomeini, in spite of knowing the governments of the time of absence, advocates cooperation with the existing government? Why does he believe in Islamic government? Why does it believe that people should act to establish an Islamic state? But perhaps one of the most important benefits of examining the philosophical foundations of Imam Khomeini during the twenties of the twenties is that his practical and theoretical positions are analyzed not only on the basis of the political, social and intellectual dominant position, but also from his intellectual foundations. In the present article, the author does not reject the role of political and social factors in the political positions of Muslim scholars, but believes that ignoring the philosophical and intellectual foundations of these scholars and focusing all attention on historical and colonial developments is a comprehensive and It will not provide fundamentally, he analyzes the positions of Imam Khomeini in the discovery of secrets based on his philosophical foundations.
    Keywords: Imam Khomeini, Kashfe Asrar, soul, body, law, revolution}
  • محمدحسین جمشیدی*، سید محمد جواد قربی، مهرداد جمشیدیان
    نظریه ولایت فقیه یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی1 در ارتباط با رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام معصوم(ع) است. به علاوه امام خمینی، تنها فقیهی است که توانست بر مبنای این نظریه، حکومت اسلامی تشکیل دهد و به عنوان اولین تجربه حاکمیت فقیه بر جامعه، بدان نمود عینی بخشد. برخی معتقدند در طول تاریخ، اندیشه امام، در این موضوع متغیر و با یک سیر تدریجی مطرح شده است. پرسش اساسی که این مقاله مترصد پاسخگویی به آن است اینکه آیا نظریه ولایت فقیه، همواره در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ثابت بوده است و امام در طراحی آن دارای دیدگاه یکدستی بوده اند یا اینکه این نظریه در تقریرات و بیاناتشان با یک چرخش گفتمانی مواجه بوده است؟ برای پاسخ به این سوال، با بهره گیری از روش اسنادی توصیفی، دو کتاب «حکومت اسلامی» و «کشف اسرار» مورد بررسی قرار گرفتند و سعی گردید تا ثبات یا تحول ولایت فقیه در دو کتاب مذکور مورد بررسی قرار گیرند. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که نظریه ولایت فقیه در این دو کتاب، هیچ تناقض و اختلافی با یکدیگر ندارند. البته شیوه بیان امام خمینی(ره) در کتاب کشف اسرار، در مورد نظریه حاکمیت فقیه، احتمالا به دلیل شرایط سیاسی و مذهبی دهه20 تا حدودی مستتر می باشد. به همین دلیل، گمان می رود طرفدار نظریه نظارت فقیه هستند؛ در حالی که توضیح و تبیین نظریه، تدریجی و بر اساس مقتضیات زمانه بوده است. به علاوه این نظریه به طور کامل و بدون هیچگونه ابهامی در کتاب «ولایت فقیه» در سال 1348 نمایان شده است.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), ولایت فقیه, کشف اسرار, حکومت اسلامی, ثبات و تحول}
    Muhammad Hussein Jamshidi, Sayyed Muhammad Jaw, Aacute, D. Qurbi, Mehrd, Aacute, D. Jamshidi, Aacute, N
    The theory of the guardianship of the Muslim jurist constitutes an important element in Imam Khomeini’s political thought in relation to the leadership of the Islamic community at the time of Occultation. In addition, Imam Khomeini is the only Muslim jurist who succeeded to form an Islamic government on the basis of this theory which can be said to be the first objective crystallization of a Muslim rule over the Islamic community. Some believe that, over time, Imam Khomeini’s thought on the subject in question has undergone some changes or has taken a developing course. The main question this article seeks to answer is that whether the theory of guardianship of the Muslim jurist has been a fixed or unchanging idea in the political thoughts of Imam Khomeini and that whether it has been a coherent and unified theory, not being evolved into a new discourse over time since it was developed by Imam Khomeini. To answer the above questions, the author, drawing upon the documentary-descriptive method, has looked at the two books Hokumat-e Islami [Islamic Government] and Kashf al-Asrar [Unveiling of the Mysteries], trying to show whether or not the theory of the guardianship of Muslim jurist has undergone changes or remained unchanged. The findings of this research work shows that as far as the theory of the guardianship of the Muslim jurist is concerned, there is no contradiction or discrepancy between these two books, though it seems that the way in which Imam Khomeini formulated the theory at issue in Kashf al-Asrar is not clear-cut, or rather, it is implicit, due to the circumstances of Iran in 1920s. That is why it is thought by some that Imam Khomeini has been in favor of the theory of the supervision, and not guardianship, of the Muslim jurist. This brings evidence to the fact that the theory at issue has been explained away and justified or interpreted differently under changing political circumstances. The same theory, however, has found its clear unambiguous expression in the book the Guardianship of the Muslim Jurist in 1348.
    Keywords: Imam Khomeini, guardianship of the Muslim Jurist, Kashf al Asrar (the Unveiling of the Mysteries), Islamic Government, stability, change}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال