به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « akhbāri » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • نقش میرزا محمد اخباری در فراز و فرود مکتب اخباری در دوره فتحعلی شاه (فایل اصلاح کامل بازنگری شده)
    الهام امیری، غلامحسین زرگری نژاد، سینا فروزش*

    پیروزی علمای اصولی بر اخباری ها از مهمترین تحولات درونی تشیع در عهد قاجاریه بود که همواره با پیامدهای سیاسی و فکری همراه بود. موج سوم جنبش اخباری گری توسط میرزا محمد اخباری آخرین نماینده مهم جریان اخباری گری در دوره قاجاریه آغاز شد. پس از این دوره اخباری ها برای همیشه از اصولیها شکست قطعی یافتند. از آن زمان به بعد اصولیان رهبری دینی و سیاسی جامعه شیعه را به دست گرفتند. بنابراین مساله اصلی این تحقیق، نظر به جایگاه میرزا محمد اخباری در این مرحله از جنبش اخباری گری، نقش ایشان در فراز و فرود مکتب اخباری در دوره فتحعلی شاه قاجار می باشد.چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر این دیدگاه است که قرایت از دین و منابع دینی در دوره های مختلف شکل گرفته و این امر موجب پیدایش گرایش های مذهبی مختلفی در درون جامعه شیعی شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که میرزامحمد اخباری در دربار فتحعلی شاه قاجار مقرب شد و با تکیه بر قدرت شاه و سوار شدن بر موج احساسات او به ترویج اخبارگری پرداخت . از دیگر سو می دانیم که میرزا محمد، افزون بر اعتقادات تند اخباری و ضد اصولی خود، گرایش به نوعی عقاید مرتبط با علوم غریبه داشت و شاید این امور و پیامدهای فکری و مذهبی آن هم در تصمیم اصولیان در مقابله با او موثر بوده است.

    کلید واژگان: میرزا محمد اخباری, اخباری گری, علمای اصولی, علمای اخباری, فتحعلی شاه قاجار}
    The role of Mirza Mohammad Akhbari in the ups and downs of the Akhbari school during the period of Fath Ali Shah (complete revised revision file)
    Elham Amiri, Gholam Hossein Zargari Negad, Sina Foroozesh *

    The victory of the fundamentalist scholars over the Akhbaris was one of the most important internal developments of Shiism in the Qajar period, which was always accompanied by political and intellectual consequences. The third wave of the news movement was started by Mirza Mohammad Akhbari. Akhbaris were permanently defeated by the fundamentalists forever. Since then, the fundamentalists have taken over the religious and political leadership of the Shiite community. Therefore, the main issue of this research, considering the position of Mirza Mohammad Akhbari in this stage of the Akhbari movement, is his role in the rise and fall of the Akhbari school during the reign of Fath Ali Shah Qajar. The theoretical framework of this research is based on the view that the reading of religion and religious sources has been formed in different periods and this has led to the emergence of different religious tendencies within the Shiite community. The findings of this study show that Mir Mohammad Akhbari approached the court of Fath Ali Shah Qajar and promoted newsmaking by relying on the power of the Shah and riding on the wave of his emotions have caused concern among fundamentalist jurists. we know that Mirza Mohammad, his sharply prophetic and anti-fundamentalist beliefs, tended to some kind of ideas related to foreign sciences, and perhaps these matters and their intellectual and religious consequences were also influential in the decision of the fundamentalists to oppose him.

    Keywords: Fath Ali Shah Qajar, Akhbari, Graduation Scholars, Akhbari Scholars, Mirza Mohammad Akhbari}
  • محمدحسین صفایی*

    از نظر برخی اندیشمندان مسلمان، شیوه زیستن منحصر در زندگی مدرن (بدون نظر به سنت های پیشین) نیست؛ همچنان می توان به سراغ فقه رفت، سخن پیامبر| را یافت و بر اساس آن زندگی کرد. حقیقت فقه و آنچه به مثابه روح آن محسوب می شود، کشف آموزه های عملی دین اسلام (احکام) است. در این مسیر، فقیه قانون گذار نبوده، بلکه کاشف است. عملیات اجتهاد فقیه با استنباط از طریق یک گزاره که حاکی از حکم است پایان می یابد. از میان نحله های شاخص فکری شیعه، هر دو گروه اخباری و اصولی در مبنا قایل به واقع گرایی متافیزیکی در حوزه احکام الهی هستند. مسئله اصلی که این تحقیق به آن پرداخته، ارزیابی و نقد سازوکار واقع نمایی استنباط های فقهی در اصول فقه امامی است. طبق یافته های این پژوهش، از طریق توصیف و تحلیل محتوا، اگرچه واقع گرایی جزو مسلم مبانی اصولی های امامی است، اما راهکارهای مطرح شده برای نیل به این هدف به دلیل خلط بین آثار تکوینی و شرعی قطع، وافی به مقصود نبوده و تامین کننده دغدغه اخباری ها در رسیدن به واقع نیست. از همین روی، تبیین سازوکاری کارآمدتر در خصوص چگونگی واقع گرایی از طریق بازنگری در عناصر مشترک استدلال های اصولی و نحوه رسیدن به حجت، ضروری است. به نظر می رسد با انتقال موطن منجزیت و معذریت از ذات قطع به اسباب حصول قطع و کاهش تاثیر حالت های روانی در استنباط، زمینه برای واقع گرایی و توجیه هرچه بیشتر گزاره های اصولی فراهم شود.

    کلید واژگان: واقع گرایی, ذهن گرایی, صدق, اخباری, اصولی و حجت}
    MohammadHosein Safaee *

    According to some Muslim scholars, manners of living are not exhausted by modern style of living (regardless of prior traditions)—we might still turn to Islamic jurisprudence (fiqh), find the Prophet’s words, and live accordingly. The nature or spirit of Islamic jurisprudence is the discovery of the practical doctrines, or rulings, of Islam. A jurist is not therefore a lawmaker, but a discoverer of laws. A jurist’s process of ijtihad (or inference of rulings) ends with an inferences of a proposition that suggests a jurisprudential ruling. Of the prominent Shiite intellectual trends, both Akhbāris and Uṣūlis endorse metaphysical realism about divine rulings. The main problem with which this article is concerned is an assessment and critique of the mechanism of realism in jurisprudential inferences in Shiite principles of jurisprudence. Based on the results of this research, which are obtained through description and analysis of content, although realism is part and parcel of the principles held by Imami Shiite Uṣūlis, the solutions proposed to achieve the goal are inadequate because of their confusion of existential and legislative effects of certainty, and thus, they cannot do justice to the concerns of Akhbāris in reaching the reality. For this reason, it is necessary to account for a more efficient mechanism of realism through a revision of the common elements of Uṣūli arguments and how they arrive at an authoritative reason or proof. It seems that by transferring the locus of inculpatoriness (munajjiziyya) and exculpatoriness (muʿadhdhiriyya) from the essence of certainty (qaṭʿ) to its causes, and the minimization of the impact of psychological states on inferences, the ground can be prepared for realism and further justification of the propositions in the principles of jurisprudence.

    Keywords: Realism, mentalism, Truth, Akhbāri, Uṣūlī, probativity (ḥujjiyya)}
  • سید عبدالرحیم حسینی، سید مصطفی ملیحی*

    مبانی حجیت خبر واحد به عنوان یکی از ارکان استنباط و اجتهاد فقه شیعی عرصه ای مشترک بین علم حدیث و دانش اصول فقه است. از جمله مستندات مهم اعتبار اخبار آحاد که برخلاف سایر ادله تا حدود زیادی مورد اتفاق است، دلالت عقل برحجیبت آن است، از آنجا که این مطلب از ناحیه سه دیدگاه مختلف حدیثی، اخباری و اصولی مورد توجه قرار گرفته، دست یابی به گفتمان مشترک بین ایشان را سخت می نماید. نظریه طرفداران اعتبار عقلی اخبار آحاد، به هر دو معنای آن یعنی قرایت شیخ طوسی مبنی بر قرینه گی عقل و قرایت محقق حلی که مصلحت عقلیه را مستند اعتبار عقلی می شناسد، پس از ایشان به خصوص میان متاخران دچار قبض و بسط فراوان گردید و بین متاخران و معاصران در قالب سه نظریه علم اجمالی به صدور اخبار آحاد و تاکید بر عمل وفق این اخبار به اقتضای منجزیت علم اجمالی، نظریه لابدیت فاضل تونی مبنی بر ناگزیر بودن از استناد به خبر واحد برای حفظ تکالیف و احکام و نظریه تمسک به ظنون شیخ محمدتقی اصفهانی که با توجه به انسداد باب علم و عدم امکان تحصیل حکم قطعی از یک سو و ضرورت عمل به تکالیف از دیگر سو الزام عمل به خبر واحد را لازم دانسته است. پس از نقد و بررسی هر سه نظریه دیدگاه شهید سیدمحمد باقر صدر و سیدمحمدکاظم یزدی مبنی بر اعتبار عقلی خبر واحد در صروت نبود منع عقلی مستدل گردیده است.

    کلید واژگان: خبر واحد, متواتر, عقل, علم اجمالی, تکلیف, اخباری, اصولی}
    Sayyid Abdul-Rahim Hosseini, Sayyid Mustafa Malihi*

    The fundamentals of the authority of khabar-e wāhid, as one of the pillars of inference and ijtihad in Shiite jurisprudence, is common grounds between the science of hadith and the science of the principles of Islamic jurisprudence. One of the important proofs of the validity of khabar-e wāhid, about which, unlike other evidence, there is considerably common agreement, is that reason signifies its authority. Since this issue has been considered from the three hadithi, Akhbāri and Usuli perspectives, the establishment of a common discourse among them appears to be difficult. The theory of the proponents of the rational validity of khabar-e wāhid, in both its meanings, that is, the reading of Sheikh Tusi denoting the symmetry of reason and the reading of Mohaghegh Helli recognizing the expediency of rationality as a document of rational validity, was faced with constraints and openings after them, especially among the later scholars, and the later scholars and contemporaries have considered acting upon khabar-e wāhid binding in the form of three theories: the theory of ilm ijmāli about the issuance of khabar-e wāhid and emphasis on acting according to it depending on the authority of ilm ijmāli, the eternality theory of Fazil Tuni denoting the inevitability of relying on khabar-e wahid for the sake of preserving religious obligations and rulings and Sheikh Mohammad Taghi Isfahāni’s theory of reliance on conjectures considering the obstruction of the gate of knowledge and the impossibility of obtaining a final verdict, on the one hand, and the necessity of performing religious obligations, on the other. After reviewing all these three theories, the view of martyrs Sayyid Mohammad Bāqer Sadr and Sayyid Mohammad Kazem Yazdi, i.e. in the absence of rational prohibition, khabar-e wāhid has rational validity, was proved to be well-founded.

    Keywords: hadiths transmitted by a single person, hadiths transmitted by various people, reason, ilm ijmāli, religious obligation, Akhbāri, Usuli}
  • محمد عظیمی*، محمد غفوری نژاد

    علامه مجلسی از پرکارترین اندیشمندان شیعه در دوره مهم صفویه به شمار می آید. در این عصر جریان های مختلف علمی فعال هستند که فلاسفه، عرفا و اخباریان از مهم ترین آنها می باشند. علامه مجلسی در آثار خویش به مناسبت نظر خویش را نسبت به این جریانات فکری ابراز کرده است. وی به شدت با فلسفه رایج آن روز یعنی مشاء و اشراق مخالفت کرده و فلاسفه را تکفیر نموده است. عرفان و تصوف رایج زمان خویش را نیز قبول ندارد و ابن عربی را تکفیر کرده و بر خی از آموزه های عرفانی را کفر می داند. در عین حال از نوع خاصی از عرفان دفاع می کند. بسیاری از ایرادات وی بر فلاسفه و عرفان از عدم تخصص کافی وی بر این دو دانش نشات گرفته و وارد نیست. هم چنین مبانی فکری و آرای فقهی و کلامی وی بیشتر به سمت اصولیان و متکلمان عقل گرا تمایل داشته و از اخباریان فاصله بسیاری دارد. 

    کلید واژگان: علامه مجلسی, فلسفه, عرفان, اخباری, اصول}
    Mohammad Azimi *, Mohammad Ghafoorinejad

    Allameh Majlisi is one of the most prolific Shiite thinkers in the important Safavid period. In this age, various scientific currents are active, the most important of which are philosophers, mystics and akhbarians. In his works, Allameh Majlisi has expressed his opinion about these currents of thought. He strongly opposed the common philosophy of that day, namely Peripatetic and Enlightenment, and excommunicated philosophers. He also does not accept the common mysticism and Sufism of his time and excommunicates Ibn Arabi and considers some of the mystical teachings as infidels. At the same time, it defends a certain kind of mysticism. Also, his intellectual foundations and jurisprudential and theological views are more inclined towards rationalist theologians and theologians and are far from Akhbarians. News-oriented principles are the most appropriate title that can be applied to him.

    Keywords: Allameh Majlisi, Principlesof Jurisprudence, Philosophy, Mysticism, Akhbari, Principles}
  • محسن بهرام نژاد*

    علم کلام از الزامات جداناپذیر دین و مذهب است و همواره نقش تعیین کننده ای در قوام سازی بنیادهای فکری و ایمانی آن ایفاء کرده است. متولیان این علم با رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران عصر صفوی در طول تقریبا دو و نیم قرن این فرصت را بدست آوردند تا به بازاندیشی در آراء کلامی پیشینیان بپردازند. در این جستار فرایند تحول تاریخی علم کلام تحت تاثیر دو مشرب عقلی و اخباری از حیث دستاوردهای کمی با تکیه بر منابع همان دوران و به روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد تاریخی مورد استفاده در این پژوهش نشان می دهد که در نیمه اول حکومت صفوی تا زمان شاه عباس اول متکلمان شیعی تحت تاثیر روش عقلانی خواجه نصیر طوسی، با شرح و تفسیر جدید، آثار کلامی قدما را احیاء و به دفاع و بسط اصول اعتقادی شیعه در برابر مذهب رقیب یعنی تسنن پرداختند. اما در نیمه دوم حکومت صفوی، علم کلام با چیرگی روش اخباری بر ساحت آموزش علوم دینی تا حدود بسیاری از روش استدلالی خواجه نصیر فاصله گرفت، و تنها کوشش های ملاصدرا با دفاع و ادغام روش مشایی و اشراقی در مطالعه علوم دینی مانع از آن شد تا علم کلام تسلیم محض اخباریون شود. علاوه بر بازشناسی مسایل سنتی کلام دینی در برابر تسنن، تقابل با جریان های انحرافی صوفیان و مبشران مسیحی موضوعات تازه ای بودند که محور تدوین مکتوبات کلامی شیعه در این نیمه قرار گرفتند.

    کلید واژگان: صفویه, علم کلام, تشیع, عقلی, اخباری}
    Mohsen Bahram Nezhad *

    Science of discourse is one of the inseparable requirements of religion and it has always played a decisive role in strengthening its intellectual foundations and faith. The guardians of this science with the establishment of Shiite religion in Safavid Iran in during almost two and a half centuries had obtained the opportunity over the course of nearly two and a half centuries they have had the opportunity to rethink the ancients' Kalām beliefs. In this paper examines the process of historical evolution of the science of discourse influenced by both intellectual and Akhbarism in terms of quantitative achievements relying on the sources of the same era, in a descriptive and analytical way. The historical approach used in this study shows during the first half of the Safavid rule until the time of King Abbas I, Shi'a Mutakallimūns influenced by Khaje Nasir Tusi's rational method, with the new commentary, restores the old Kalāmi works and they defended and expanded the Shiite doctrine against the Sunni rival religion. But in the second half of the Safavid era, science of discourse with domination Akhbaris method on the environment of religious science education distanced largely from the intellectual method of Khaje Nasir, and only Mulla Sadra's efforts to defend and integrate Peripatetic and Ishraqi method in the study of the religious sciences prevented the science of discourse from yielding to the Akkbaris. In addition to recognizing the traditional issues of religious Kalām against Sunnis, Confronting the deviant currents of the Sufis and Christian missionaries were new issues that were at the center of the compilation of Shi'a Kalāmi writings.

    Keywords: SAFAVID, Science of discourse, Shi'a, Intellectual, Akhbari}
  • داود فیض افرا *، عیسی مولوی وردنجانی

    بازتولید اندیشه «اخباری ‍ گری» به عنوان یکی از مهمترین رقیب گفتمان انقلاب اسلامی، تهدیدی جدی برای این گفتمان محسوب می شود. بر خلاف گفتمان انقلاب اسلامی، اخباریان با محدود کردن منابع استنباط احکام به احادیث و مخالفت با استفاده از عقل و اجتهاد و اجماع وارد عرصه تنگ نگرش به دین می شوند که محصول آن محدود کردن دین به امور فردی خواهد بود.
    بنابراین با توجه به نگرش حداقلی اخباریان به دین، پیامدهای سیاسی بازتولید اندیشه اخباری را در دو حیطه می توان مورد بررسی قرار داد. 1. در حیطه اندیشه سیاسی بازتولید اندیشه اخباری منجر به ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست، ترویج اندیشه تعطیلی حکومت اسلامی در عصر غیبت، و تضعیف جایگاه ولی فقیه و اختیارات او خواهد شد. 2. در حیطه عمل سیاسی نیز بازتولید اندیشه اخباری گری موجب خدشه در مقبولیت نظام، تقابل با نظام اسلامی و بی اعتباری احکام حکومتی خواهد شد.
    کلید واژگان: اخباری گری, گفتمان انقلاب اسلامی, حکومت اسلامی, ولایت فقیه}
    Davood Feizafra*, iesa molavi vardanjani

    Reproduction of the concept of "Akhbari" as one of the main rivals of the discourse of the Islamic Revolution is a serious threat to it. Contrary to the discourse of the Islamic Revolution, the Akhbarians, by limiting the resources of deducing to the hadiths and opposing the use of reason and Ejtihad and consensus, would enter the limited realm of religious which will limit religion to individual affairs.
    Therefore, in view of the minimalist attitude of the Akhbaris to religion, the political consequences of the reproduction of the thought of Akhbari can be examined in two areas: 1. In the field of political thought, the reproduction of Akhbari thought leads to the promotion of the idea of separation of religion from politics, the promotion of the idea of the closure of the Islamic state at the time of Imam’s absence, and the weakening of the position of the supreme leader and his authority. 2. In the field of political action, will undermine the acceptability of the Islamic system, the opposition to it and the unreliability of the government’s rules.
    Keywords: Akhbari, Discourse of the Islamic Revolution, Islamic Rule, Velayat-e Faqih}
  • ناصر نجفی*

    در بررسی روایات و تضعیف یا تقویت آن ها، برخی تنها راه دستیابی به اعتبار روایت را سند آن می دانند (وثوق سندی). گروهی نیز بر این باورند که معیار و ملاک عمل به حدیث، اطمینان به صدور آن از معصوم، به وسیله قرائن است و سند نیز یکی از این قرائن در کنار سایر قرینه ها است. در دوره ای از تاریخ حدیث، نگاه سندی به روایت از حالت قرینه بودن خارج و تبدیل به ملاک کلی عمل یا رد روایت شد؛ این امر یکی از علل برآشفته شدن اخباری ها گشت. در این نوشتار با بررسی وضعیت حدیث شیعه، ثابت شده است برخلاف احادیث اهل سنت، پدیده ی جعل کمترین آسیب را در تاریخ حدیث شیعه داشته است و معصومان (علیهم السلام) و اصحاب ایشان سعی در تصفیه چنین روایاتی داشتند. از این رو هم دلیل نقلی و هم دلیل عقلی بر صحت وثوق صدوری دلالت دارند و نگاه صرف سندی بر روایات آسیب هایی را به همراه دارد. لذا اخباری ها (صرف نظر از دیگر عقایدشان) دغدغه برحقی در این موضوع داشتند.

    کلید واژگان: اخباریان, وثوق سندی, وثوق صادری, روایات شیعه, تصحیح روایات, تضعیف روایت}
    Naser Najafi*

    In the process of examining narratives, weakening or strengthening them, some believe that the only way to attain the validity of a narrative is sanad. Some on the other believe that the criterion for accepting a hadith is the assurance of its issuance by the Infallible (pbuh), by means of indications, of which sanad could be seen along with other indications. Sometimes in the history of hadith, we see that sanad has been the main indication of accepting a hadith or rejecting it, that caused to Akhbārīs’ anger. In this article, examining the status of Shiite hadith, it is proven that, unlike Sunni’s, the phenomenon of forgery had the least damage in hadith, and the Infallibles (AS) and their companions attempted to purify such hadiths. Thus, both narrative and rational reasoning imply the validity of the issuance of a hadith, while the mere look at sanad will lead to some damages. It seems therefore that Akhbārī’s concern over this issue has been true, save their distinguished beliefs.

    Keywords: Akhbārī, sanad-based validity, issuance validity, Shiite hadiths, hadith correction, hadith weakening}
  • سیداحمدرضا خضری، نعیمه ملکی
    بسیاری از مورخان و تراجم نگاران طرح دیدگاه های میرزامحمد نیشابوری اخباری در اوایل قاجاریه را تلاش نافرجام اخباری گری افراطی می دانند، اما بر اساس گزارش های برجای مانده از میرزا اسدالله شهرخواستی اندیشمند سده سیزدهم، نیشابوری یک صوفی بی اعتقاد و چندچهره بود که باوری به اخباری گری نداشت و از آن برای درهم شکستن اقتدار فقی هان اصولی سود می جست. او در این زمینه می کوشید از مساعدت قاجاریان و ممالیک عراق هم بهره مند شود و با غرب نیز مراوده داشت. از دستاوردهای این پژوهش در بررسی و تبیین دیدگاه شهرخواستی، دستیابی به مستنداتی هم سو با بیشتر دعاوی وی است. بر اساس این یافته ها، نیشابوری با اقدام به تحرکات سیاسی و ترویج افراطی نگرش تلفیقی اخباری-صوفی، به دشمنی با مجتهدان شیعه پرداخت و سرانجام در 1232ق. در کاظمین کشته شد. صدور فتوای قتل وی که فقی هان عتبات عالیات آن را صادر کردند از عوامل اصلی این حادثه به شمار می رود.
    کلید واژگان: اخباری, اصولی, تصوف, شهرخواستی, میرزامحمد اخباری}
    Seyyed Ahmadreza Khezri, Naimeh Maleki
    Many of historians and biographers consider the views of Mirza Mohammad Neyshabouri Akhbari as an unsuccessful attempt of the extreme Akhbarism in the early of Qajar era. However¡ according to the survived manuscripts of Mirza Asadollah Shahrkhasti¡ an scolar of 19th century¡ Neyshabouri just was a Sufi and a hypocritical man who had no belief in Akhbarism and just used it as a tool to strip the Osolian faqihs from power. He tried to make most of his relation with Qajar magistrates in Iran and Baghdad’s mamluk pashas for this purpose¡ and Shahrkhasti also accused him to have concealed relationships with the West. One of the outcomes of this study for explaining Neyshabouri''s political-intellectual attitudes is revealing some evidence consistent with most of Shahrkhasti views about Neyshabouri. Based on such evidence¡ Mirza Mohammad Neyshaboury showed hostility towards the Shia clergies by promotion of eclectic Sufi-Akhbari attitudes as well as political activities. Finally he was killed in Kazemein by as a result of a Fatwa issued by Shia clergies in 1232 AH.
    Keywords: Akhbari, Osoli, Mysticism, Shahrkhasti, Mirza Mohammad Akhbari}
  • محمد علی فتح اللهی
    اگر قرن دهم هجری را عرصه تجدید حیات سیاسی و فکری برای تاسیس نظام عرفی کشور ملت بنامیم، قرن یازدهم عبارت از تفصیل آن اجمال و باعث وضوح و روشنی آن نظام در همه حوزه های سیاسی و فکری و اجتماعی می باشد. بر این اساس شاهد مرزبندی ها و تعارض های گوناگون ذهنی و فکری هستیم که هرکدام مدعی رهیافتی مستقل برای اداره زندگی می باشند. اما فضای قرن دوازدهم معطوف به جستجوی راه های اعتدالی با تکیه بر عمل گرایی است و نوعی گریز از تنازعات پیشین را نشان می دهد.
    کلید واژگان: قرن دهم, قرن یازدهم, قرن دوازدهم, عرف, ملیت, شیوه اعتدالی, اصولی و اخباری}
    Muhammad Ali Fathollahi
    If we consider 10th century (Islamic Hijra) as the era of the intellectual and political revival to establish the conventional nation-state systems, 11th century is the time when that system finds clarity in all intellectual and socio-political areas. Thus, we see various mental and intellectual conflicts and differentiations, each of which claim an independent approach for managing live. However, the atmosphere of 12th century is centered on the search for moderate ways with an emphasis on pragmatism and moving away from previous conflicts.
    Keywords: 10th century, 11th century, 12th century, convention, nationality, moderate approaches, Usuli, Akhbari}
  • دکترکامران ایزدی مبارکه، سیدمحمدهادی گرامی
    در این مقاله، کاربردهای گوناگون اصطلاح «اخباری» در گذر زمان بررسی شده است. مفهوم آغازین اصطلاح «اخباری» تا سده ششم، قصه-پرداز یا تاریخ نویس بود. پس از سده ششم، «اخباری» علاوه بر مفهوم پیشین، در مفهومی نزدیک به حدیث گرایی به کار رفت. این اصطلاح از سده یازدهم به پیرو مکتب استرآبادی اطلاق گردید و از همان زمان با نوعی ابهام رو به رو بود. در ادامه مقاله، پس از بررسی این ابهام به پیامدهای آن در تطبیق مصادیق اخباریان اشاره شده است.
    کلید واژگان: اخباری, اهل حدیث, اصحاب حدیث, استرآبادی}
    Kamran Izadi Mobaraka, Seyyed Muhammad Hadi Guerami
    In this article the different uses of the term “Akhbari” are studied in the course of the history. Up to the sixth century A.H, the first meaning of “Akhbari” was a story teller or a historian. After the sixth century, besides its previous implications, it was employed in the meaning close to the traditionalist. From the eleventh century A.H this term was applied to the followers of Astarabadi School and from that time it bore an ambiguity. In this article, after analyzing this ambiguity, the consequences of showing akhbari instances will be mentioned.
    Keywords: Akhbari, traditionist, people of hadiths, follower of hadith}
  • محمدحسین رجبی(دوانی)
    تاسیس و اسقرار دولت صفوی در ایران به عنوان نخستین حکومت مستقل شیعی مقتدر در تاریخ اسلام، موجب گشت بحث تایید این دولت و همکاری یا عدم همراهی با آن بدل به یکی از مباحث مهم جدید در حوزه تفکر و اندیشه سیاسی و حتی نظرات فقهی علمای بزرگ این دوران شود.
    از آنجا که تقریبا از بدو پیدایی این دولت – بویژه از عصر شاه طهماسب – تا اواخر سلطنت شاه عباس اول، تولیت امور شرعی و بالاترین مقام دینی و قضایی در اختیار مجتهدان صاحبنام بود، دراین موضوع بحث انگیز جدید میان مجتهدان اختلاف نظر پدید آمد تا آنجا که فراتر از عمل، در آثار مکتوب آنان نیز نمود پیدا کرد. ظهور جریان اخباریگری در شیعه و قدرت یافتن آن موجب شد که از میانه عهد صفویه تا پایان آن دولت و مدتها پس از آن، اخباریگری بر محافل و مراکز علمی و دینی ایران و عراق چیره شود و بسیاری از علما به آن مشرب گرایش یابند. اگر این تلقی برخی از محققان که یکی از علل اساسی پیدایی جریان اخباریگری در این عصر، واکنش گروهی از علما به استفاده ابزاری مجتهدان از اجتهاد خویش در تحکیم پایه های حکومت صفوی بوده، صحیح باشد ، باید انتظار داشت که اخباریان، مخالف همکاری با آن دولت بوده باشند؛ حال آن که بررسی آرا و عملکرد برجستگان اخباری، جز یک مورد استثنایی، نشان میدهد که آنان به رغم مخالفت سخت و جدی با مجتهدان بویژه مجتهدان حامی دولت صفوی، پس از آن که موفق شدندپیروان مکتب اجتهاد و اصولیان را به حاشیه برانند، خود به تایید دولت برخاستند و مقامات ومناصبی را که پیش از آن در اختیار مجتهدان بود، بر عهده گرفتند.در این مقاله ابتدا بهاختصار دیدگاه علمای سلف درباره «همکاری با دولتها» مرور شده،سپس چون در نیمی از دوران صفویه، مجتهدان اصولی و در نیمی دیگر اخباریان نهاد دین وروحانیت را نمایندگی میکردند، نظرات و عملکرد برجستگان هر دو مکتب بررسی میشود.
    کلید واژگان: صفویه, دین و دولت, اخباریان, مجتهدان, علما}
    The establishment of Safavid dynasty as an independent Shiite dynasty in Islamic history resulted in a vast argument about complying with it among political and dominions. Since the dynasty was controlled by superb scholars from the beginning, there was
    controversy among jurists on the subject. The advent of Akhbāri movement drew scholar's attention of Iran & Iraq and made it popular among them. If the idea comes true that this movement was a reaction to misapplication of ÝŪlamā' to strengthen the government, then the Akhbāri would be against the government. While the history shows that despite their opposition with governmental scholars, they deprived them of their position and took their place in complying with the government. This article deals with scholar's viewpoint on contribution with government and on the ideas and functions of Akhbāri and scholars. (R.H.)
    Keywords: Safavid, Religion, Government, Akhbāri, Jurists}
  • نصرالله شاملی، علی بناییان اصفهانی
    روش شناسی، یکی از بایسته های پژوهش حدیثی است. الوافی، نوشته فیض کاشانی، از جوامع روایی متاخر شیعه محسوب می شود. فیض در این کتاب، بر برخی از روایات تعلیقاتی نگاشته است. این تعلیقات و شرح برخی از احادیث متاثر از گرایش های فکری اوست.
    در این مقاله بیان می گردد که فیض کاشانی در مباحث فقهی، دارای گرایش اخباری معتدل است؛ اما وی در برخورد با احادیث غیر فقهی به تفسیر و یا تاویل دست می یازد.
    در تاریخ حدیث شیعه، روایات فقهی، بیش از سایر روایات، مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. از این رو، در این مقاله، احادیث غیر فقهی مورد توجه قرار گرفته است تا نمایانگر اندیشه فیض و خاستگاه حکمی عرفانی وی باشد.
    کلید واژگان: گرایش اخباری, تاویل حدیث, تفسیر حدیث, احادیث غیر فقهی, فیض کاشانی, الوافی}
    Dr. Nasrullah Shameli, Ali Banaian Esfhani
    Methodology is a necessary tool for hadith research. Al-Wafi, written by Faydh Kashani, is a Shiite hadith collection. In this book, he has annotated some hadiths. These annotations and his commentary are influenced by his thoughts. The other of this article introduces the Fayd’s approach to jurisprudential as moderate Akhbari. On the other hand while approaching non-jurisprudential hadith he tries to interpret them. In Shiite history, researchers have paid more attention to jurisprudential hadiths than other ones. Thus, in this article, the author deals with non-jurisprudential hadiths to demonstrate his way of thinking and its philosophical and mystical origin.
    Keywords: Akhbari, Interpretation, Exegesis, Hadith, Fayd Kashani, al, Wafi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال