به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "e rāz" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • خدیجه داوری*، مهرداد چترایی، مهدی نوریان

    نسخه خطی گنجینه راز، اثر اویس بن غیاث الدین محمد رستم داری از نویسندگان قرن دهم هجری در دوره صفویه است. نام او در تذکره ها نیست. تنها اثر وی در فهرست نسخ خطی، گنجینه راز است. رستم داری در این نسخه به شرح ابیاتی از خمسه نظامی و سه قصیده از دیوان ناصر خسرو، تفسیر آیه 35 از سوره نور و آیه 172 از سوره احزاب پرداخته است. در این مقاله ضرورت کتابت گنجینه راز در عصر صفویه، معرفی نسخه ها، تحلیل و مقایسه یک بیت از مخزن الاسرار و دو بیت از خسرو و شیرین نظامی درگنجینه راز با شروح در دسترس آمده است. نتایج مقاله این است که صورت ظاهری برخی ابیات در این نسخه با ضبط های موجود اختلاف دارد. تصور رابطه عاشقانه یین تذرو و سرو صحیح به نظر نمی آید؛ زیرا در ابیاتی که در قالب مثنوی است  بنا به ضرورت و کمبود قافیه تذرو و سرو با هم قافیه شده است یا تذرو و سرو اسم شخص است.علاوه بر اینها در برخی ابیات به ضعیف بودن، خرامان رفتن و زیبایی پرهای تذرو اشاره شده است. در دو بیت خسرو و شیرین جفته نهادن فعل مرکب و به معنی بدل نهادن و مبادله کردن است و گربه بید در هیچ یک از متون کهن نظم و نثر فارسی نیست و در زبان فارسی ریشه ندارد.

    کلید واژگان: گنجینه راز, اویس بن غیاث الدین محمد رستم داری, شرح مخزن الاسرار, شرح خسرو و شیرین نظامی
    Khadige Davri*, Mehrdad Chatrai, Mehdi Noorin

    Ganjinh raz manuscript is the work of Owais Ibn Ghiasuddin Mohammad Rostamdari, one of the writers of the tenth century AH in the Safavid period. His name is not in the notes. His only work in the list of manuscripts is Ganjinh raz. In this version, Rostamdari describes verses from Khamsa Nezami and three poems from the Divan of Nasser Khosrow, the interpretation of verse 35 from Surah Noor and verse 172 from Surah Al-Ahzab. In this article, the necessity of writing Ganjinh raz in the Safavid era, introducing the manuscripts, analyzing and comparing one bit of Makhzan al-Asrar and two bits of Khosrow and Shirin Nezami in Ganjinh raz with the available explanations are provided. The results of this article are that the appearance of some verses in this version differs from the existing recordings. The idea of ​​a romantic relationship between Tazhrv and Sahrv does not seem correct. Because in the verses that are in the form of Masnavi, according to the necessity and lack of rhyme, Tazhrv and Sarhv have been rhymed together. Or it is the name of a person. In addition, in some verses, it is mentioned that it is weak, crooked, and the beauty of Tazhrv feathers. In the two verses of Khosrow and Shirin, Japheth nahadan is a compound verb and means to exchange and exchange, and Gorbehbid is not in any of the ancient texts of Persian poetry and has no roots in Persian.

    Keywords: Ganjineh Raz, Oveys Bin Ghiasuddin Mohammad Rostamdari, Description Of Makhzan Al-Asrar, Description Of Khosrow, Shirin Nizami
  • وحیده داداش زاده*، طیبه شمسایی

    این مقاله ما حصل تحلیل مقایسه گونه‎ای بین آراء ابن‎عربی و شبستری برای نشان دادن نکته های تاثیر عارف شبستر از فصوص الحکم شیخ اکبر است و سعی شده است آن چه از تعالیم محی‎الدین ابن‎عربی دراندیشه ی شیخ شبستری رسوخ کرده است با تکیه بر منظومه ی گلشن‎راز بررسی وتحلیل شود. شبستری تحت تاثیر و نفوذ معنوی کلام و بیان ابن‎عربی قرار گرفته و بنابر قول محمد لاهیجی شارح معروف گلشن راز، هربیت این منظومه فشرده و موجز، ولی در نهان به تفصیل بخشی از عرفان شیخ اکبر اشاره دارد. شیخ محمود شبستری در مباحثی چون وحدت وجود، انسان کامل، عالم صغیر، اطوار خلقت، نبوت و ولایت و مانند آن از اندیشه‎های ابن‎عربی تاثیر پذیرفته است. محیی‎الدین ابن‎عربی بنیانگذار مکتب عرفان نظری و مبشر نوعی عرفان فلسفی در قرن هفتم، توانست تاثیر چشمگیری را در کل تاریخ عرفان پس از خود به جا بگذارد. اندیشه‎های عرفانی ابن عربی به طور بارزی بر تفکر عارفان ایرانی غلبه یافت و خاصه در ادبیات صوفیان جایگاه بلندی پیدا کرد.

    کلید واژگان: ابن‎عربی, فصوص الحکم, شیخ محمود شبستری, گلشن‎راز
    Vahideh Dadashzadeh*, Tayebeh Shamsaei

    This article is a kind of comparative analysis between the views of Ibn Arabi and Shabastri to show the points of the influence of Arif Shabastri from the passages of Sheikh Akbar's rulings, and it has been tried that the teachings of Muhyiddin Ibn Arabi permeated the thought of Sheikh Shabastri. It is to be analyzed based on the system of Golshanraz. Shabestri was influenced by the spiritual influence of Ibn Arabi's words and expressions, and according to Mohammad Lahiji, the famous commentator of Gulshan Raz, the herbit of this compact and concise poem, but in secret, refers to the detail of a part of Sheikh Akbar's mysticism. Sheikh Mahmoud Shabastri has been influenced by Ibn Arabi's thoughts in topics such as the unity of existence, the perfect human being, the microcosm, the nature of creation, prophethood and guardianship, and the like. Muhyiddin Ibn Arabi, the founder of the school of theoretical mysticism and a preacher of a kind of philosophical mysticism in the 7th century, was able to leave a significant impact on the entire history of mysticism. Ibn Arabi's mystical thoughts clearly overcame the thinking of Iranian mystics and found a high place especially in Sufi literature.

    Keywords: Ibn Arabi, Foss Al-Hakm, Sheikh Mahmoud Shabestri, Golshan Raz
  • سعیده قدم سلطانی، محبوبه ضیا خدادادیان*، فرزاد عباسی
    مضامین و اندیشه های ناب عرفانی زیادی در اندیشه های مولوی جلال الدین محمد و شاه عبدالطیف بهتایی وجود دارد، که بطور مختصر یکی از مضامین آن یعنی وحدت در کثرت و کثرت در وحدت را ذکر می کنیم. «وجود حقیقتی است واحد، که آن را چون از لحاظ مظاهر آن بنگرند، متعدد و متکثر بینند و اشکال گوناگون را خلق گویند؛ اما وقتی آن وجود واحد را از لحاظ ذات و حقیقت بنگرند، آن همه کثرات را به وحدت راجع بینند و آن وحدت را عین حق دانند.» (برزگر خالقی؛ نقل از ابن عربی، 1393، ص56) زیباترین مفهوم وحدت در کثرت و کثرت در وحدت در آثار مولوی در داستان دقیقی دفتر سوم مثنوی معنوی جلوه گر است (عبداله پور، 1397). هدف اصلی این تحقیق بررسی مضامین مشترک در مثنوی مولوی و گلشن راز شبستری است و اهداف فرعی عبارتند از بررسی ابعاد تاثیر پذیری و تتبع شبستری از مولوی پیرامون مسائل عرفانی و بررسی تفاوتهای فکری مولوی و شبستری و باز کاوی دلائل آن و مقایسه کیفیت شیوه های بیان مسائل عرفانی در مثنوی و گلشن راز، تحقیق حاضر از نوع بنیادی است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و نتایج به صورت کتابخانه ای بررسی شده است. روش گردآوری داده ها از طرق فیش برداری و یادداشت نویسی از روی منابع معتبر بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، مثنوی مولوی و گلشن راز شیخ محمود شبستری و حجم نمونه، اشعار سروده شده در آثار مذکور می باشد.
    کلید واژگان: عرفان, مولوی, محمود شبستری, گلشن راز
    Saeide Ghadamsoltany, Mahboobeh Ziyakhodadiyan*, Farzad Abasi
    There are many themes and pure mystical thoughts in the thoughts of Maulvi Jalaluddin Muhammad and Shah Abdul Latif Behtaei, which we briefly mention one of its themes, which is unity in multiplicity and multiplicity in unity. "Existence is a single truth, which, when viewed in terms of its manifestations, is seen as multiple and multiple, and various forms are called creation; But when they look at that one existence from the point of view of its essence and truth, they will see all the multitudes related to unity and consider that unity as the truth. (Barzegar Khaleghi; quote from Ibn Arabi, 2013, p. 56) The most beautiful concept of unity in plurality and plurality in unity in Maulavi's works is manifested in the detailed story of the third book of the spiritual Masnavi (Abd al-Pour, 2017). The main purpose of this research is to examine the common themes in Molavi's Masnavi and Shabastri's Golshan Raz, and the secondary objectives are to investigate the dimensions of Shabestari's influence and follow from Molavi regarding mystical issues, and to examine the intellectual differences of Molavi and Shabestari, and to explore its reasons and to compare the quality of expression methods. Mystical issues in Masnavi and Golshan Raz, the current research is of fundamental type. The research method of this research is descriptive and analytical, and the results have been reviewed in a library. The method of data collection was by taking notes and taking notes from reliable sources. The statistical population of the current research is the Masnavi of Molavi and Golshan Raz of Sheikh Mahmoud Shabastri and the sample size is the poems written in the mentioned works
    Keywords: Irfan, Molvi, Mahmoud Shabestri, Golshan Raz
  • پریسا پورشکیبا، احمد طحان *، سید مهدی خیراندیش
    زمینه و هدف

    گنجینه راز اثر اویس بن غیاث الدین رستمداری است. قدیمیترین نسخه این اثر در نیمه قرن یازدهم ه.ق، احتمالا مقارن با حیات نویسنده کتابت شده است. در تذکره ها نام و نشانی از وی در دست نیست. رستمداری در این کتاب به شرح شانزده بیت پراکنده از اشعار نظامی در منظومه های مخزن الاسرار، خسرووشیرین، هفت پیکر و شرفنامه میپردازد که به ادعای یکی از طرفداران جامی این ابیات خمسه از نظر این شاعر بی معناست. رستمداری در ادامه هفتادونه بیت دیگر از خمسه را شرح میدهد که به گفته خودش دشوارتر از شانزده بیت موردنظر جامی هستند و از آنجا که شیعی مذهب است، در پایان کتاب هم برای تیمن و تبرک به شرح سه قصیده از ناصر خسرو میپردازد که حاوی نعت و منقبت است.

    روش ها

    این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی، با ابزار کتابخانه ای و اسنادی و با اتکا به سه نسخه خطی گنجینه راز انجام شده است. نگارندگان علاوه بر ضبط اختلاف نسخ خطی و چاپی به مقایسه شرح رستمداری درباره این شانزده بیت با شرح دیگران پرداخته اند.

    یافته ها

    از شانزده بیت یادشده، توضیحات رستمداری درباره بیتهای 5، 6، 13 و 14 روشن کننده است و وجوه معنایی بیت را تا حد زیادی دستیاب میکند. در سایر موارد هرچند تلاش او در گره گشایی از معنای بیت قابل اعتناست، اما از درک مقصود شاعر بازمانده است. دیگر شارحان و مصححان اشعار نظامی نیز گاه در گره گشایی از معنای بیت موفق عمل کرده اند و گاه برخلاف تلاششان، ابهام بیت برطرف نشده است.

    نتیجه گیری

    موفقیت رستمداری در ابهام زدایی از بیتها نسبی است؛ در حالیکه تلاش مصححان و شارحان معاصر در شرح و توضیح ابیات با موفقیت بیشتری همراه بوده است؛ اگرچه در مواردی نیز ابهام شعر به قوت خود باقی است.

    کلید واژگان: گنجینه راز, نسخه خطی, اویس بن غیاث الدین رستمداری, شرح, جامی, نظامی
    Parisa Pourashkiba, Ahmad Tahan *, Seyed Mehdi Khairandish
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Ganjineh Raz is a book written by Owais ibn Ghiyath al-Din Rostamdari, the oldest manuscript of which was recorded by an inscriber halfway through the eleventh century A.H. This manuscript was probably contemporaneous with the author, who is not found in any bibliographical biographies (Tazkires). In this book, Rostamdari presents an exposition of sixteen scattered verses by Nizami which are taken from Makhzan-ol-Asrâr, Khosrow o Shirin, Haft Peykar and Sharafnameh. These verses of Khamsa are claimed by a follower of Jami to have been deemed meaningless by this poet. Rostamdari continues to present another exposition of seventy nine other verses of Khamsa which he believes to be of more complexity than these sixteen verses, and since Rostamdari is of Shiite faith, he brings the book to an end, out of blessedness and sacredness, by presenting yet another exposition of three odes by Nasir Khusraw, which include praise and glorification upon the great Imams and personages of Shiite faith.

    METHODOLOGY

    This research was done in a descriptive-analytical way. Authors have carried out using the library and documentary tools. They have been carried out using the library research method, rely on three manuscripts of this book. in addition to recording the differences between the manuscripts and published versions and embark on a comparison of Rostamdari’s exposition of these sixteen verses with those of others.

    FINDINGS

    Rostamdari’s explanations about verses 5, 6, 13 14 are illustrative and explain meanings clearly. In other verses, although his effort is appreciable, but he failed to understand the poet’s intention. Other editors have sometimes succeeded in description of meanings and sometimes they failed.

    CONCLUSION

    Rostamdari’s success in disambiguation of the verses is only relative and the explanations provided by contemporaries are sometimes unhelpful. the expositions have in some instances led to resolution and disambiguation and in some other instances the ambiguity remains unsolved.

    Keywords: Ganjineh Raz, manuscript, Owais ibn Ghiyath al-Din Rostamdari, exposition, Jami, Nizami
  • عفت افتخاری*، سارا اسدپور، مراد یاری دهنوی، حجت افتخاری
    هدف

    هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصه های معلمان فکور از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس شهرستان نی ریز بود.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر در قالب پارادایم کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش را کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نی ریز در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل می دادند. روش انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش، به صورت هدفمند (افراد مطلع) بود. افراد نمونه در بخش معلمان با توجه به نظر مدیران با سابقه بالای ده سال سابقه مدیریت (10 معلم) و افراد نمونه در بخش مدیران با توجه به نظر کارشناس متوسطه و ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان نی ریز (7مدیر) بود. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های بین فردی نیمه ساختاریافته انجام شد. مصاحبه ها ضبط شده و پس از پیاده سازی مورد بررسی واقع شدند. فرایند جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اطمینان از داده ها از طریق کنترل توسط اعضا صورت گرفت.

    یافته ها

    پس از تحلیل کل مصاحبه ها، تعداد 985 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 575 کدباز، 24 زیرمقوله و 7 کدمحوری تبدیل شدند.

    نتیجه گیری

    شاخصه های معلمان فکور شامل شاخصه ی تدریس اثربخش، غنی سازی محیط آموزش، توجه و پرورش تفکر دانش آموزان، ویژگی-های شخصی معلم فکور، ارزشیابی سازنده، نحوه رفتار در محیط و مدیریت فرآیندهای کلاسی بود. با عنایت به نتایج پیشنهاد می شود آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در جذب و گزینش و تربیت معلمان شاخصه های مذکور را در برنامه های درسی و آموزشی در نظر داشته باشند.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, معلم فکور, معلمان, مدیران, مدارس, نی ریز
    Effat Eftekhari *, Sara Asadpour, Morad Yari Dahnavi, Hojjat Eftekhari
    Purpose

    The purpose of the present study was to identify the characteristics of Fakkur teachers from the point of view of teachers and principals of schools in Niriz city.Research

    method

    The present research was conducted in the form of qualitative paradigm and phenomenological method. The potential participants of the research were all principals and teachers of primary schools in Niriz city in the academic year of 2001-2012. The method of selecting participants in the research was purposeful (informed people). According to the opinion of the teachers, there were 10 teachers with more than 10 years of experience in management, and according to the opinion of the secondary and elementary experts of Niriz city, The interviews were recorded and analyzed after implementation. The data collection process continued until theoretical saturation was reached. In order to analyze the data, coding was done in three stages of open, central and selective coding. The assurance of the data was done through control by the members.The characteristics of thinking teachers included the characteristics of effective teaching, enrichment of the educational environment, attention and development of students' thinking, personal characteristics of thinking teachers, constructive evaluation, behavior in the environment and management of classroom processes.

    Keywords: Phenomenology, Teacher Thought, Teachers, Administrators, Schools, Ni Raz
  • مصطفی همدانی*
    بسیاری از ارتباط شناسان غرب بر این باورند که ارتباط درون فردی ، مبنای همه ارتباط های انسانی در اجتماع و زیربنای علم ارتباطات است و دیگر شاخه های آن یعنی ارتباط میان فردی و گروهی و جمعی از آن متاثر هستند . با وجود این اهمیت بنیادین ، متاسفانه در همان اقلیم علمی غرب نیز توجه چندانی به این مقوله نشده و در کشور ما نیز با وجود داده های فراوان در منابع اسلامی که ظرفیت گسترده ای در تبیین این بن سازه مفهومی را در خود نهفته اند ، کار زیادی در این ساحت انجام نشده است . شبستری ، عارف قرن هشتم در منظومه گلشن راز ، در زمینه ارتباط درون فردی و نیز آثار اجتماعی آن اندیشه هایی نغز پرورده است. پژوهه فرارو ، با روش تحلیلی- اسنادی ، نظریه ارتباطی ایشان در این ساحت را تبیین و آثار آن در ارتباطات اجتماعی را کاویده است . دستاوردهای این پژوهه عبارت اند از: تبیین «خود» و انواع آن ، محوریت ارتباط درون فردی (ارتباط با خود) برای انواع ارتباطات اجتماعی ، ابتنای ارتباطات اجتماعی انسان بر اساس ارتباط انسان با نفس ناسوتی یا لاهوتی ، بیان آثار هر کدام از این دو نوع ارتباط در ارتباطات اجتماعی و نیز استخراج مدلی از ارتباط درون فردی از منظر شبستری .
    کلید واژگان: ارتباط با خود, ارتباط درون فردی, نظریه ارتباطی اسلامی, نفس لاهوتی, نفس ناسوتی, شبستری, گلشن راز.
    Mostafa Hamdani *
    Many western communicators believe that intrapersonal communication is the basis of all types of human communication in society and the foundation of communication science, and its other branches, i.e. interpersonal, group, and collective communication, are affected by it. Despite this fundamental importance, unfortunately, not much attention has been paid to this category in the scientific climate of the West, and in our country, despite the abundance of data in Islamic sources that have a wide capacity to explain this fundamental field, not much work has been done in this field. Shabestri, the mystic of the 8th century in the Gulshan Raz system, has elaborated his ideas in the field of intra-personal communication as well as its social effects, and Ferraro's research has explained his communication theory in this field with the analytical-documentary method and explored its effects in social communication. The achievements of this research are: explanation of "self" and its types, the centrality of intrapersonal communication (communication with self) for all types of social communication, understanding of human social communication based on the human relationship with the soul or theology, expressing the effects of each of these two types of communication in social communication, and deriving a model of intrapersonal communication from a Shabestrian perspective.
    Keywords: Communication with self, interpersonal communication, Islamic communication theory, Nafs Lahuti, Nafs Nasuti, Shabestri, Golshan Raz
  • زهرا اخوان صراف

    مثنوی گلشن راز که مهم ترین و مشهورترین اثر منظوم سعد الدین محمود شبستری عارف و شاعر اوایل قرن هشتم است، اثری مختصر و کوتاه اما در یک تعامل دو سویه قوی با بسیاری از متون ادبی و عرفانی قبل و بعد از خویش است.بر اساس نظریه بینامتنیت یا تناص، متون ادبی در تعامل طبیعی با دیگر متون هم زمان و پیش از خود هستند.گلشن راز به شدت از مجموعه ای از متون پیش از خود از جمله قرآن، روایات نبوی و نیز از مصطلحات صوفیان و عرفای پیشین متاثر است به طوری که نمی شود آن را مستقل و فارغ از آن متون تحلیل و معناشناسی کرد. سهم پیدا و پنهان گزاره های قرآن و روایات در این کتاب قابل توجه است. مضامین، عبارات و واژگان آیات و روایات به طور ویژه به شیوه های مختلف ادبی اقتباس، تضمین، تلمیح، تشبیه، تمثیل، تحلیل و اشاره در گلشن راز حضور دارند.نوشتار پیش رو گزارش کاوش در چگونگی ارتباط قرآن و روایات با این اشعار از منظر نظریه بینامتنیت و بررسی وجود و تطبیق اقسام تناص در آنها و تحلیل و تطبیق پاره ای از این موارد است.

    کلید واژگان: بینامتنیت, قرآن, گلشن راز, تناص, شبستری
    Zahra Akhavan Sarraf

    Gulshane Raz, the most important and famous poetic work of Saad al-Din Mahmoud Shabestari, a mystic and poet of the early eighth century AD, is a short and concise Work Which has a strong interaction with many literary and mystical texts before and after.According to intertextuality theory, literary texts are in natural interaction with other texts coinciding or pre-existing them. Golshane Raz is Strongly influenced by a collection of pre-existing texts, including Quran, prophetic narrations, as well as the terms of Sufis and earlier mystics, so that it cannot be analyzed and interpreted independently of those texts.The obvious and hidden contribution of the Quranic propositions and narrations in this book is remarkable. The themes, phrases and vocabulary of verses and narrations are especially present in Golshane Raz in different literary ways, such as adaptation, quotation, implication, simile, allegory, analysis and reference.The following article is an exploratory report on how these poems relate to Quran and narrations from the perspective of intertextuality theory and the study of the existence and implementation of various types of intertexuality in them and the analysis and application of some of these cases.

    Keywords: intertextuality, Quran, Golshane Raz, Tanas, Shabestari
  • سعیده قدم السلطانی، محبوبه ضیاء خدادادیان*، فرزاد عباسی، مهدی نوروز
    شیخ محمود شبستری از شعرای معروف ایرانی می باشد که در سال 687 ه. ق چشم به جهان گشود. شیخمحمود شبستری یکی از عارفان و شعرای معروف ایرانی است که در قرن 6 و 8 می زیسته و از آثار گران بهایاین عارف ایرانی می توان گلشن راز را نام برد. در این تحقیق به بررسی مهم ترین مضامین عرفانی در گلشنراز پرداختیم و اطلاعات پژوهش به صورت کتابخانه از متون مختلف و تفاسیر و مقالات معتبر گردآوری شدهاست. نتایج یافته های تحقیق نشان داد که به عقیده شبستری اگرچه معرفت امری ازلی و قدیم است و ازابتدای خلقت با آدمی بوده و هست با این حال اصلی نسبی است و نمی توان به کمال آن نایل شد زیرا عقلمحدود و متناهی، گنجایش ادراک نامحدود و نامتناهی را ندارد و نمی تواند به کنه ذات خداوند پی ببرد.مهم ترین کتاب شیخ محمود شبستری گلشن راز است. بسیاری از محققان عرفانی شاید دیگر آثار شیخ را ندیده و نخوانده اند، اما کمتر پژوهشگر عرفانی از گلشن راز بی خبر است و متن و شروح نوشته شده بر آن را ندیده است
    کلید واژگان: مضامین عرفانی, گلشن راز, محمود شبستری, گلشن راز شبستری
    Saeideh Ghadamalsoltany, Mahboubeh Zia Khodadadian *, Farzad Abbasi, Mehdi Norouz
    Sheikh Mahmoud Shabestari is one of the famous Iranian poets who died in 687 AH. AH opened his eyes to the world. Sheikh Mahmoud Shabestari is one of the famous Iranian mystics and poets who lived in the 6th and 8th centuries and one of the precious works of this Iranian mystic is Golshan Raz. In this research, we studied the most important mystical themes in Golshan Raz and the research information has been collected in the form of a library from various texts, interpretations and authoritative articles. The results of the research showed that according to Shabestari, although knowledge is an ancient and ancient thing and has been with man since the beginning of creation, it is still a relative principle and its perfection can not be achieved because the finite intellect has the capacity for infinite and infinite perception. Does not have and can not understand the essence of God.
    Keywords: Mystical Themes, Golshan Raz, Mahmoud Shabestari, Golshan Raz Shabestari
  • فاطمه یاوری *، عباسعلی وفایی
    هنر و ادب از اساسی ترین نمودارهای فرهنگ و تمدن بشری است که با لایه های عمیق ناخودآگاهی پیوند ناگسستنی دارد. بر اساس نظریه یونگ کهن الگوها )آرکی تایپ ( بن مایه ها و تصاویر نمادینی هستند که در اساطیر و فرهنگ ها ،مفاهیم مشترک و مشابهی را در ناخودآگاه بشر در طول زمان به جا گذاشته اند. در گلشن راز، کهن الگو ها ریشه در ناخودآگاهی جمعی دارند. در این مثنوی کهن الگوی آفتاب، دریا)آب( ، آتش، آیینه و سفر، تاویل و تفسیر شدند. صور مثالی یونگ را در عرفان اسلامی، اعیان ثابته می نامند .
    اندیشه های انتزاعی و شهودی در گلشن راز از قرآن و احادیث نشئت گرفته است. تحلیل نمادهای عرفانی فرصتی بود که شاعرعارف گنجینه معارف خود را به منصه ظهور برساند. در گلشن راز علاوه بر نقش کلیدی نمادها، سهم چشمگیر هنجارگریزی و آشنازدایی در برجسته سازی بیشتر ابیات موثر است. در برخی از ابیات مثنوی نمادها جایگزین حقیقت شدند. شباهت نمادهای غربی و شرقی در مفاهیم ابهام آمیز است. عارف در این مثنوی با تاویل و تفسیر، بخشی از حقیقت را به اشاره بازگو می کند.
    کلید واژگان: کهن الگو, ناخودآگاهی جمعی:, نماد فرارونده, یونگ, گلشن راز
    Fatemeh Yavari *, Abbas Ali Vafaei
    Art and literature are the most important evidence of human‟s civilization and culture that have unbreakable bond with deep layers of unconsciousness. Archetypes base on Jung‟s theory are the images, patterns and symbols that rise out of the collective unconscious and have left the similar and common concepts in human‟s unconscious in myths and cultures over the time. In Golshane Raz, the archetypes rise out of the collective unconscious. The archetypes in the Islamic theosophy is the standing property. The archetype in this ancient couplet-poems (Mathnavi) is interpreted as the archetypes: sun, sea (water), fire, mirror and journey. Jung's archetype in Islamic mysticism, permanent archetype is called. The concrete and abstract ideas in Golshane Raz is originated of Qurans and hadiths. Analyzing the mystical symbols was an opportunity that the gnostic poet manifests his education treasure. In Golshane Raz in addition to the key role of symbols, the salient portion of deviation and defamiliarization is effective in more highlighting the verses. In some couplet-poems, the symbols are replaced with the reality. The similarity of eastern and western symbols in concepts are ambiguous. The gnostic points to some part of reality with paraphrase and interpretation in this couplet-poem(Mathnavi).
    Keywords: archetype, collective unconscious, ultraism symbol, Jung, Golshane Raz
  • محمدحسین خان محمدی
    کتاب گلشن راز شبستری، بی تردید یکی از آثار ارزشمند زبان فارسی است که ادب و معارف والای آن برگرفته از مضامین ارزشمند قرآن کریم است و به سبب همین اهمیتی که دارد، شرح وتوضیح زیادی برآن نوشته شده است و مسائل این کتاب کم حجم اما پرمحتوی از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این گفتار، سعی شده است که سوال های ادبی گلشن راز با پاسخ های دقیق و مسائل ظریف معرفتی وشناختی تا وصول به حق و بقاء بالله، از گلزار سر سبز و پر از گلهای دانش حقیقت قرآن مجید استخراج شود. این پاسخها در عین روشنی و قاطعیت از جنبه های ادبی و بلاغی بالایی برخوردارند. در پاسخ به هر پرسشی، چندین آیه ی شریفه که مناسبت با موضوع مورد پرسش دارد، ذکرشده که در اصل، آن آیات، جواب نکات و دقائق و مشکلات پرسیده شده، محسوب می شوند. بر این اساس می توان گفت که قرآن کریم، با دلایل متقن و عقل پسند، جوابگوی تمام نیازهای مادی ومعنوی در ابعاد مختلف زندگی انسان است.
    کلید واژگان: قرآن وادبیات, قرآن مجید, گلشن راز, شناخت حقیقت
    Mohammad Hossein Khanmohammadi
    "Golshan-e Raz" by Mahmoud Shabestari, is undoubtedly one of the great works of Persian language whose literature as well as precious teachings have been derived from the Holy Quran and due to its great value, myriad of expatiations have been written about it and the subjects in this short yet contentful book have been analyzed from different aspects. In the present article, attempts were made to extract the literary questions of" Golshan-e Raz" together with meticulous replies and delicate epistemic and cognitive problems till reaching Allah and permanence in Him through the all-green flower garden and full of knowledge flowers of the Holy Quran. These replies are not only clear and firm, but enjoy rich literary and rhetorical features as well. As regards each question, a few pertinent noble ayas were quoted. They are in fact considered as answers to those points and problems. Accordingly, it can be claimed that the Holy Quran is able to provide firm and reasonable answers to all the material and spiritual needs of human life in its various dimensions.
    Keywords: the Quran, literature, the Holy Quran, Golshan, e Raz, knowing the truth
  • اصغر اسمعیلی
    بینامتنیت حضور صریح و اعلامشده یا ضمنی متنی در متن دیگر است که ممکن است هر دو متن از نظر زمانی نزدیک به هم یا یکی مقدم بر دیگری باشد؛ همچنین در متون با زمینه های موضوعی مشترک اثرپذیری متون از همدیگر میتواند بیشتر باشد. با این دیدگاه اسرارنامه عطار نیشابوری در جایگاه پیشمتن و گلشن راز شیخ محمود شبستری به عنوان پسمتن بررسی شد و با تطبیق این موارد با مباحث نظری بینامتنیت، چگونگی و میزان تاثیرپذیری شبستری از عطار نشان داده شد. حضور اسرارنامه در گلشن راز از عنوان و وزن منظومه آغاز می شود و به شکلهای مختلف لفظی و معنوی و آشکار و ضمنی در متن ادامه می یابد؛ شبستری گاه با گسترش مضامین عطار، صبغه تعلیمی اثر خود را بیشتر میکند و گاه با بهرهبرداری های ضمنی و اقتباس از مفاهیم و تلمیحات و تصویرهای شعری شیخ نیشابور در عرضه متن عرفانی به زبانی دیگر میکوشد.هرچند نگارنده این مقاله درصدد نشان دادن نمودهای بینامتنیت اسرارنامه و گلشن راز است؛ اما همچنین به این نتیجه رسید که تنفس عطار و شبستری در فضای فکری و فرهنگی مشترک، همسانی آثار آنها را در لفظ و محتوا موجب شده است؛ بهگونهای که هر دو از آبشخورهای معرفتی عظیم عرفان اسلامی همچون قرآن و حدیث و برخی اندیشه های کلام اسلامی مشروب شدهاند و حضور زیرمتن اسرارنامه در رومتن گلشن راز از این منظر معنی پیدا میکند؛ با توجه به اینکه شبستری به مطالعه آثار ابن عربی نیز میپرداخته، برخی مفاهیم اصلی اندیشه ابن عربی نیز در گلشن راز مشهود است که اشارهای گذرا به آنها هم شده است.
    کلید واژگان: اسرارنامه, گلشن راز, آثار ابن عربی, بینامتنیت, شیخ محمود شبستری
    A. Esmaeeli
    Intertextuality is the overt or covert appearance of a contemporary or earlier text in another, and texts with similar themes can more often impact each other intertextually. From this perspective, the intertextual impact of ‘Attār’s Asrār Nāmeh, as the background text, on Shabestari's Golshan Rāz, as the foreground text, was studied. It is argued that this intertextual impact begins with the title and poetic rhythm of the foreground text and continues through tacit/covert and overt semantic and literary images in it. Shabestari occasionally expands‘attār’s concepts to enhance the didactic overtones of his own work, and sometimes tacitly exploits and borrows concepts, allusions and poetic imageries of the Sheikh of Neyshabur to afford a mystic text with a new diction. Though the original aim of this research was to expose samples of the intertextuality of Asrār Nāmeh in Golshan Rāz, it also concluded that ‘Attār’s and Shabestari's similar cultural and thought milieu has also resulted in the similarity of the texts and contents of their works owing to the fact that they had both been brought up and educated in the context of the grand sources of Islamic mysticism including Hadith and Erfān, and this partly explains the intertextuality observed between the two works. Since Shabestari had also studied the works of Ibn ‘Arabi, traces of Ibn ‘Arabi's line of thought are also observed in Golshan Rāz which the researcher has broached in this paper.
    Keywords: Asrār Nameh, Golshan Rāz, Theory of Intertextuality, Ibn Arabi\'s works, Sheykh Mahmood Shabastari
  • محمد فرهمند، مریم سلطان زاده منافی
    نگاه عمیق به متون عرفانی مسبب حرکت فکری انسان است. شناخت عرفانی عارف، کل هستی از جمله فیزیک عالم و ماورای فیزیک آن را در بر می گیرد. لذا تفکر اندیشمندانه در آن ضروری می نماید. بررسی این حوزه از جنبه های مختلف مخصوصا جنبه علمی و هم سویی آن با یافته های علمی بشری آن چنان که باید مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان ادیان مختلف قرار نگرفته است. مساله این است که اگر حوزه معرفتی عرفان مشتمل بر شناخت بالاتری از هستی است، حتما زمینه شناخت علمی نیز در آن موجود است. لذا این مساله را باید از مسائل مهم در عرصه پیشرفت علمی بشر محسوب کرد و ورود عرفان را به حوزه علم جایز دانست. عده ای با ابراز رابطه خصمانه بین «علم» و «عرفان» سعی بر آن داشته اند تا این دو را ناسازگار جلوه دهند و عده ای به سازگاری علم بشری با گفتار عرفانی عارفان باور داشته اند. مقاله حاضر، ابیاتی از گلشن راز شیخ محمود شبستری را با توجه به داده های علمی منطبق با کشفیات علمی عصر جدید، مورد بررسی قرار داده است.
    کلید واژگان: گلشن راز, ارتباط, انسان, علم, عرفان, شیخ محمود شبستری
    Mohammad Farahmand, Maryam Soltanizadeh Manafi
    The deep look at the mystical texts has led to the intellectual movements of man. The mystical recognition of mystic includes the whole world involving the universe and the metaphysical sciences. So the wise thought is necessary. Studying this filed form different views except the scientific views and also the conformity of it to the scientific findings of the man, has not been considered by the different scientist of the different religions. Problem is this if the recognition field is higher than the recognition of the word the scientific recognition exists in it. This must be considered as the important subjects of the scientific progress and let spiritual matters enter the scientific word, but the main question in the new sciences age is that how much spiritual matters clarify the scientific theories in the mysterious explorations of the mystics. This matter has been important both in pas and now and is considered by the Scientifics and the philosophers in different branches. Some has tries to use the hostile tools in relationship between science and mystics to make this tow incompatible, and say that incompatibility exists in the soul of science and mystic. And some like Avicenna and Sohre vardi in past and Allame M.T Jafari, Ph.D E. Dinani and Ph.D E. Gomsheyi have tried to make men science and spiritual talks are in conformity to each other. On the other hand some has tried to separate the science and mystic totally and look at them as different subjects. So it is tried in this writing to study the spiritual lines of Sheikh Mahmoud according to the scientific data conforming to the new scientific explorations of the modern age in these lines as possible.
    Keywords: Golshane raz, humane, relationship, Sienes, spirit, Sheikh Mahmoud Shabestari
  • مهین پناهی، کبری بهمنی
    گلشن راز و شرح آن، مفاتیح الاعجاز، شرح تعالی و سلوک انسان و جهان هستی در حرکتی دوار و مستمر است. دایره های متعدد، نظام هستی را به معبدی مقدس که محل تجلی امر مینوی است، تبدیل می کنند. از حرکت های تودرتوی نظام هستی، تصویری ماندالایی شکل می گیرد. هر حرکت با تکرار چرخش پرگار، از نقطه ای مرکزی و ثابت برخوردار است. مرکز تمام دوایر تودرتو انسان کامل است؛ جایی که مرکز هستی، انسان، فراتاریخ، روان بشری، دایره ولایت و... بر هم منطبق می شود. انسان کامل در دو شکل هندسی دایره و مربع، ماندالا و تربیع، هر دو ظرفی هرمسی برای استحاله معنوی اند و هر دو فانی را به ابدیت می رسانند. نگرش یونگی به نظام این دایره ها، منجر به کشف ساحت روان شناختی آن ها می شود. فرآیند فردیت بر سیر مکاشفه انسان منطبق می شود و انسان روان شناخته ای که به مرکز درون رسیده است، سیر خود را بر نظام هستی فرافکنی می کند؛ لذا هستی نیز باید از تعین به سوی وجود که مرکز است، حرکت کند و با تجلی های جلالی و جمالی حق، لطف و قهر الهی را تجربه کند.
    کلید واژگان: فرآیند فردیت, ماندالا, گلشن راز, مفاتیح الاعجاز, مرکز
    M. Panahi, K. Bahmani
    Golshan-e Raz and its commentary، Mafatih al-E’jaz، describe the transcendence and progression of human being and the world in a circular and continuous movement. Numerous circles transform the system of being into a holy shrine which is the place for the manifestation of the heavenly. From the interconnected movements of the system of being a Mandala image is formed. With the repetition of compass’ turning each movement has a central and fixed point. The center of all interconnected circles is the Perfect Man; the place in which the center of being، human being، metahistory of human psyche، circle of guardianship etc. are all mapped on each other. The Perfect Man is manifested in the geometrical figures of square and circle. Mandala and square are both Hermesian containers for spiritual transformation and bring the mortal to the immortal. Jungian attitude to the system of these circles leads to the discovery of their psychological aspect. The process of individuation is mapped onto the man’s revelation and he who has reached the center projects his progression on the system of being. Thus، the being also should move from individuation to center and experiences divine kindness and wrath via god’s glory and beauty manifestations.
    Keywords: individuation process, Mandala, Golshan, e Raz, Mafatih al Ejaz, center
  • بتول مهدوی
    اصطلاح «اعیان ثابته» از برساخته های ذهن وقاد محی الدین بن عربی است که پس از او، پیروان وی، مانند شیخ محمود شبستری از آن استفاده کرد هاند. اعیان ثابته صورت های معقول اسمای الهی و حقایق اعیان خارجی، و به تعبیری، واسطه میان خدا و جهان محسوس اند؛ به بیانی دیگر، وقتی مشیت الهی بر آفرینش جهان و خلقت موجودات عالم قرار گرفت، ابتدا بر اعیان ثابته تجلی نمود و سپس، کائنات و موجودات از عالم علم الهی به جهان مادی قدم نهادند.
    صاحب گلشن راز با اقتدا به شیخ اکبر، ضمن به کارگیری امکان های اندیشه وی و ابزار بیانی و همچنین تمثیل های وی، به تبیین ماهیت اعیان همت گماشته است. این مقاله با هدف تبیین جایگاه اعیان ثابته درمنظومه هزاربیتی گلشن راز بر اساس خوانش پنج شارح و تطبیق آن با آرای شیخ اکبر شکل گرفته است؛ زیرا مفسران این منظومه توانسته اند بیان اجمالی و موجز شیخ درباره اعیان ثابته را شرح و تفصیل دهند، و به خوبی از عهده انجام دادن این مهم برآمده اند.
    کلید واژگان: اعیان ثابته, عدم, ابن عربی, شبستری, شارحان گلشن راز
    B. Mahdavi, S. Shoja
    The term ‘fixed essences’ was coined by Muhyiddīn Ibn Arabī. It was further used by his followers one of whom can be named as Sheikh Mahmoud Shabetarī. The term refers to the Divine names and the truth of external objects. In other words, they stand as a medium between God and the tangible world. When God’s divine will for the creation of the world and its creatures was settled, it was primarily manifested to the ‘fixed essences’ and then the universe and the creatures came into existence of the material world. Shabestarī, based on the ideas of Sheikh Akbar, and by applying his tools of expression and allegories, tried to define the spirit of the ‘fixed essences’. This paper is based on the readings of five exegetes’ attempts to describe the fixed essences in 1000 couplet of Golshan-e Rāz and then it tries to compare them to Sheikh Akbar's viewpoints.
    Keywords: fixed essences, Ibn Arabī Shabestarī Golshan, e Rāz
  • زهرا ریاحی زمین، حسین طاهری
    آن چه مسلم است این که ابن عربی با عرفانی پیش رو و بسیار متعالی، عصاره ی ماترک تعالیم اولیای پیشین متصوفه را با برخوردی نظری و فلسفی و نبوغی عدیم المثل، چنان خلاقانه به بازتولیدی نو تبدیل کرد که هنوز، تا عصر حاضر، خود میراث گذار و پدر فکری اکثر عرفای متاله و متفکر به شمار می آید. سلطه ی اندیشه ی او از زمان حیاتش تا ظهور عرفای شیعی و نظریه پردازان و نقادان صفوی و قاجار و متاخرین معاصر، خود، گواه عظمت روح و فکر وی است.
    یکی از مهم ترین آموزه های فکری ابن عربی در عرفان نظری، در باب ولایت است. مبحث ولایت را می توان به دو دوره ی قبل و بعد از ابن عربی تقسیم کرد. آن چه از این مفهوم و مصادیق ظهوری آن در اندیشه ی شیخ محمود شبستری در گلشن راز برمی آید، ادامه ی تعالیم سنت اکبری و شارحین معاصر وی، چون قیصری و کاشانی است. در این مقاله سعی شده است آن چه از تعالیم محیی الدین ابن عربی در اندیشه ی شیخ شبستری درباره ی ولایت و انسان کامل رسوخ کرده است با تکیه بر منظومه ی گلشن راز، بررسی و تحلیل شود.
    این مقاله ماحصل تحلیل مقایسه گونه ای بین آرای ابن عربی و شبستری، برای نشان دادن نقطه های تاثر عارف شبستر از آثار شیخ اکبر است. بنابراین در خلال مطالب، به فراخور موضوع، از قیاسات و اشارات سایر شراح آثار ابن عربی و عرفای مقدم بر وی نیز استفاده گردیده است.
    کلید واژگان: ابن عربی, شیخ محمود شبستری, گلشن راز, ولایت
    Dr. Zahra Riahi Zamin, Hosein Taheri
    Ibn Arabi with his progressive mysticism reproduced the heritage of the previous great masters of Sufism in such a way that he is considered the forefather of the majority of mystical theologians and thinkers even up to the present time. The scope of his influence, from his own time to the appearance of Shiite mystics and theoreticians of the Safavid and the Qajar periods as well as contemporary thinkers is the evidence to the greatness of his soul and views. One of the most important aspects of Ibn Arabi's views in theoretical mysticism is on Sainthood (velayat) which can be divided into before and after Ibn Arabi. It is obvious that Sheikh Mahmud Shabestari's views in Golshan-e Raz is a continuation of the Ibn Arabi's tradition and his commentators such as Qaysari and Kashani. This paper is a study of the influence of Muhy al-Din Ibn Arabi's instructions on the views of Sheikh Shabastari about Sainthood and perfect man in Golestan-e Raz. Thus it is a comparative study of the views of Ibn Arabi and Sheikh Mahmud; and some inferences are made from other commentators of Ibn Arabi and mystics before him.
    Keywords: Ibn Arabi, Sheikh Mahumud Shabastary, Golshan, e Raz, Sainthood(velayat), prophecy
  • تصحیح شرح بیتی از گلشن راز تالیف محقق دوانی
    دکترمحسن جاهد، سحر کاوندی
    گلشن راز اثر شیخ محمود شبستری یکی از برجسته ترین منظومه های عرفانی بشمار می رود که در تبیین و تشریح هر سخن از آن تلاشهای بی شماری صورت گرفته است. علامه محقق دوانی از جمله بزرگانی است که رساله ای مختصر در شرح بیتی از گلشن راز دارد:«تفکر رفتن از باطل سوی حق، به جزء اندر بدیدن کل مطلق» او این بیت را از نگاه عرفانی شرح کرده است.
    از این رساله نسخ متفاوتی در دست است که گاهی در آنها پراکندگی و تفاوت به چشم می خورد. رساله حاضر تصحیحی است از این رساله علامه دوانی که بطور مستدل و با توضیح لازم ارایه شده است.
    کلید واژگان: گلشن راز, محقق دوانی, تصوف, صفات, تعین, شبستری, عرفان, اسماء, اعیان ثابته, تمثل
    A Correction of Muhaqqiq Dawani's Commentary on a Couplet in Gulshan-i Raz
    Muhsen Jahid, Sahar Kawandi
    Gulshan-i raz, written by Shaykh Mahmud Shabistari, is one of the most outstanding gnostic compositions in verse and each couplet of which has been frequently explained and analyzed. ‘Allamah Muhaqqiq Dawani is one of the great thinkers who has written a short treatise as a commentary on a couplet in Gulshan-i raz.He has commented on that couplet following a gnostic and mystic approach. In the various copies of the treatise that are available, we can witness certain differences. The present treatise is a correction of ‘Allamah Dawani’s treatise and includes all the necessary explanations.
    Keywords: Gulshan, i raz, mysticism, Shabistari, names, Muhaqqiq Dawani, attributes, gnosis, archetypes, individuationdesignation of apparition
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال