به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "imam mohammad ghazali" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • سمیه اسودی، مریم صفری*، حسین فکوری حاجی یار، علی اصغر بیانی، محمدمهدی نادری
    زمینه

    فیلسوفان با عرصه نظرات تربیتی- آموزشی خود و هدف ها و غایات آن و نیز با به چالش کشیدن تفکرات تربیتی دیگر، همواره ثمربخش ترین عامل بر جریان تربیت بوده اند به شیوه ای که امروزه نیز برای انتصاب و گزینش شیوه های آموزشی باید بعضی از پایه های فلسفی را قبول کرد. هدف از این مقاله بررسی روش تربیت اخلاقی در نظرات تربیتی امام محمد غزالی است.

    نتیجه گیری

     نتایج بررسی نظرات تربیتی غزالی نشان داد که روش تربیت اخلاقی از نگاه او عبارتند از: 1-اصل عمومی بودن آموزش2-اصل جاودانگی جامعه 3- اصل حقوق انسانها  4-اصل پیرایش محیط 5-اصل مسئولیت 6- اصل تاثیر متقابل بر هم7-اصل جامعه محوری 8- اصل مساوات و برابری 9-اصل تدریج 10- اصل تفرد11- اصل فعالیت.

    کلید واژگان: تربیت اخلاقی, جامعه, امام محمد غزالی
    S. Asvadi, M .Safari*, H. Fakoori Hajiyar, A. Bayani, M. Naderi
    Background

    Philosophers have always been the most fruitful factor in the process of education with their educational opinions and their goals and objectives, as well as by challenging other educational thoughts, in a way that even today, for the appointment and selection of educational methods, some He accepted the philosophical foundations. The purpose of this article is to investigate the method of moral education in Imam Mohammad Ghazali's educational opinions.

    Conclusion

    The results of the study of Ghazali's educational opinions showed that the method of moral education from his point of view is 1- The principle of universality of education 2- The principle of the immortality of society 3- The principle of human rights 4- The principle of trimming the environment 5- The principle of responsibility 6- The principle of mutual influence on each other 7 - The principle of community-oriented 8- The principle of equality and equality 9- The principle of gradualness 10- The principle of individuality 11- The principle of activity.

    Keywords: Moral Education, Society, Imam Mohammad Ghazali
  • زیبا اسماعیلی*
    امام محمد غزالی یکی از برجسته ترین متفکران و تاثیرگذارترین عالمان دینی است که داعیه اصلاح و احیای دین داشته، جزو سرامدان جریان بازگشت به سلف صالح محسوب می شود. تعلیم دین، شیوه حکمرانی و سایر آداب، چون آداب ازدواج در آثار او موردتوجه قرار گرفته که در ضمن آن، آرا خود در مورد زنان را نیز ذکر می کند. تفکرات غزالی در مورد زنان، با متن اسلام مغایرت دارد. بررسی دقیق تر آرا او در مورد زنان، دیدگاه فرهنگی جامعه اسلامی را نسبت به زنان آشکار می کند. در این تحقیق با روش توصیفی و با رویکرد انتقادی، دیدگاه امام محمد غزالی در مسائل مربوط به زنان مورد بررسی قرار گرفته، سپس زمینه های تاریخی و اجتماعی تاثیرگذار بر تفکر او تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که برخی دیدگاه های غزالی در مورد زنان، از فرهنگ جاهلی و تحولات جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص)، متاثر است. وجود سفارش هایی چون مشورت با زنان و برخلاف آن عمل کردن، آفریده شدن زنان از دنده کج، محبوس کردن زنان در خانه و محروم کردن آن ها از آموزش، قرار دادن زنان در ردیف بردگان و تاکید بر کارکرد فرزندآوری مباحث مورد تاکید در اندیشه های غزالی است که با تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص)، ارتباط مستقیم دارد.
    کلید واژگان: جامعه جاهلی, جامعه اسلامی, جایگاه زنان, زن ستیزی, محمد غزالی
    Ziba Esmaeili *
    Muhammad Ghazali is one of the most prominent thinkers and the most influential religious scholars who called for the reform and revival of religion, he is one of the leaders of the movement of returning to predecessor. The teaching of the principles and pillars of religion, the way of governance and other customs such as marriage customs have been taken into consideration in his works, in which he also mentions his opinions about women. In this research, Imam Mohammad Ghazali's view on issues related to women was explored and investigated with descriptive analytical method and critical approach, then the historical, cultural and social contexts influencing Ghazali's thinking were analyzed. In the Ghazali's works, there are thoughts about women that contradict the tradition of the Prophet (PBUH) and his practice. A closer examination of his views on women reveals the cultural view of the society in which Ghazali lived. It seems that some of Ghazali's views were influenced by Pre-Islam’s culture and changes in Islamic society after the death of the Prophet Mohammad (PBUH). The presence of orders such as consulting with women and acting contrary to it or women being created from crooked ribs, locking women at home and depriving them of education, placing women in the ranks of servants and slaves, and emphasizing the function of women bearing children are the topics emphasized in the thoughts of Ghazali that is against Islamic & Quranic teachings & directly related to the cultural changes of the Islamic society after the death of the Prophet (PBUH).
    Keywords: Jahili Society, Islamic Society, Position Of Women, Misogyny, Imam Mohammad Ghazali
  • محمود ضعیفی، خسرو ظفر نوایی *، سید عبدالحسین طریقی

    خلقت انسان یکی از ضروری ترین حقایق عرفان اسلامی است که از جهات علمی و نظری، اخلاقی و تربیتی بسیار مهم می باشد. لذا شناخت و بررسی زوایای مختلف خلقت انسان جایگاه ویژه ای دارد. هرچند پیش ازاین پژوهش های فراوانی در مورد دیدگاه های مختلف امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی انجام شده اما دیدگاه های ایشان در مورد هستی و انسان شناسی کمتر مورد مداقه قرارگرفته است فلذا در این مطالعه سعی بر این است تا خلقت انسان از دیدگاه امام محمد غزالی و امام خمینی (ره) به طور کامل مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار بگیرد. بررسی تحلیلی از مقایسه و تبیین آرا ء و افکار و نظریات حضرت امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی در مورد خلقت انسان و اسرار عرفانی این آفرینش بی همتای الهی با استناد به نظرات دو عارف وارسته. این پژوهش کتابخانه ای و بنیادی می باشد. در این رساله تحقیق کتابخانه ای بر مبنای توصیف و تحلیل است. استفاده از منابع مختلف مانند کتاب ها، مقاله ها و متون عرفانی معتبر مورداستفاده قرار می گیرد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متفکر مشابهت های بسیاری در خصوص خلقت انسان در آثار خود دارند و تفاوت بین آنها تنها در خصوص بسط و گسترش برخی مباحث مربوط به خلقت انسان است.

    کلید واژگان: خلقت انسان, امام محمد غزالی, امام خمینی (ره)
    Mahmood Zaifi, Khosrow ZafarNavaee *, Seyyed Abdolhossein Tarighi

    Human creation is one of the most essential facts of Islamic mysticism, which is very important from scientific, theoretical, moral and educational points of view. Therefore, knowing and examining different angles of human creation has a special place. Although many researches have been done on the different views of Imam Khomeini (RA) and Imam Mohammad Ghazali, but their views on existence and anthropology have been less studied, so in this study, an attempt is made to understand the creation of man from the perspective of Imam Mohammad Ghazali and Imam Khomeini. (RA) to be fully investigated and analyzed. Analytical investigation of the comparison and explanation of the opinions and thoughts of Imam Khomeini (RA) and Imam Muhammad Ghazali about the creation of man and the mystical secrets of this unique divine creation, citing the opinions of two pious mystics. This is a library and basic research. In this thesis, library research is based on description and analysis. The use of various sources such as books, articles and authentic mystical texts is used. The results of the research showed that two thinkers have many similarities regarding the creation of man in their works and the difference between them is only in the expansion of some topics related to the creation of man.

    Keywords: human creation, Imam Mohammad Ghazali, Imam Khomeini (RA)
  • زهرا شفاهی، ابوالفضل ابراهیمی اوزینه*، سوسن نریمانی
    عزلت و خلوت در بیان غزالی و انصاری مفهومی کلی است بدون هیچ آداب و رسوم برساخته صوفیه. در واقع عزلت در بیان این دو عارف روشی برای زندگی است که تا پایان عمر سالک به صورت مستمر ادامه دارد. جستار حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی تطبیقی جایگاه عزلت و خلوت در سیر و سلوک عرفانی (با تاکید بر احیاء العلوم غزالی و منازل السایرین خواجه عبدالله انصاری) پرداخته است. نتیجه حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که غزالی توانسته به عنوان یک عارف انزوا و دوری گزینی از مردم را به خوبی برجسته کند و نشان دهد سعادت حقیقی و واقعی در عزلت و خلوت است و فوایدی برای این عزلت همانند باقی ماندن بر ستر خدا، درمان بیماری های جسمانی و کسب معرفت قایل شده است. انصاری نگاهی متفاوت نسبت به خلوت دارد و آن را مایه خودشناسی و بازگشت به خویشتن می داند، البته نقاط مشترکی همانند فواید انزوا و دوری گزیدن از مردم را برای خلوت در برابر غزالی دارد اما دیدگاه انصاری به صورت آگاهی و تنبه، غربت و تفکر بیان شده است.
    کلید واژگان: عزلت, خلوت, خواجه عبدالله انصاری, امام محمد غزالی
    Zahra Shafahi, Abolfazl Ebrahimi Ozineh *, Soosan Narimani
    Solitude and seclusion in Ghazali and Ansari's expression is a general concept without any Sufi traditions. In fact, according to these two mystics, seclusion is a way of life that continues continuously until the end of the seeker's life. This present research, with a descriptive-analytical approach, has dealt with a comparative investigation of the place of solitude and seclusion in the course of mysticism (Ghazali’s Ehaya al-Uloom and Khwaja Abdullah Ansari’s Manazel al-Saarerin). The result of this research indicates that Ghazali, as a mystic, was able to highlight isolation and avoidance of people well and show that real and true happiness is in seclusion and solitude, and the benefits of this seclusion are like remaining in the presence of God and treatment of physical diseases and acquisition of knowledge is considered. Ansari has a different view of solitude and considers it a means of self-knowledge and returning to oneself, although he has common points such as the benefits of isolation and avoiding people for solitude compared to Ghazali, Ansari's view is expressed in the form of awareness and punishment, exile and reflection.
    Keywords: seclusion, Solitude, Khwaja Abdullah Ansari, Imam Mohammad Ghazali
  • مصطفی میردار رضایی*، فرزاد بالو

    بیشتر پژوهش هایی که درباره «زبان» و نقش آن در حوزه متون عرفانی انجام گرفته، به بازتاب عینی زبان (تحقق آن در گفتار و نوشتار) پرداخته اند، مقوله ای که در واقع معرفت درجه دوم محسوب می شود. معرفت درجه اول، که عبارت است از شناخت ماهیت خود زبان و تلقی هر فرد (عارف) از چیستی آن، که اغلب مغفول واقع شده، بسیار حایز اهمیت است؛ چراکه پیش از مرحله ثبوت و تحقق زبان، مقام اثبات و تلقی از زبان اصل است و پیش از آنکه زبان به مرز تحقق و ظهور برسد، نحوه تلقی و تقرر آن شکل می گیرد. یکی از عرفای اندیشمندی که درباب ماهیت زبان اندیشیده و در خلال آثارش درباب آن سخن گفته امام محمد غزالی است. در این جستار، به شیوه توصیفی تحلیلی، در پرتو پاره ای از آرای زبان شناختی سوسور، به بررسی تلقی امام محمد غزالی از مقوله زبان و ماهیت آن (معرفت درجه اول)، و در ادامه به ظهور و تحقق زبان در قالب مفردات و کلیات (معرفت درجه دوم) پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که غزالی در تبیین مقوله زبان، هم در مقام فیلسوف، به چیستی و ماهیت زبان پرداخته است و هم از دیدگاه زبان شناس، به فرآیند تکوین زبان در صورت های گفتاری و نوشتاری و... توجه نشان داده است.

    کلید واژگان: زبان, ماهیت زبان, محمد غزالی, دل
    Mostafa Mirdar Rezaei*, Farzad Balou

    Most of the research conducted on the subject of “language” and its role in the field of mystical texts, has focused on the objective reflection of language (the investigation of language in speech and writing), an area that is actually regarded as second-order knowledge. It is very important to pay attention to the first-order knowledge, which is defined as knowing the nature of the language itself and every individual (mystic’s) interpretation of what it is – which is mostly neglected. That is why before the stage of proof and realization of language; the position of proof and interpretation of the language is a principle, and before the language reaches the level of realization and emergence, the manner of its interpretation and determination is formed. One of the thoughtful mystics who contemplated about the nature of language and wrote about it in his works is Imam Mohammad Ghazali. This study, based on a descriptive-analytical method, tries to investigate Imam Muhammad Ghazali’s thoughts on the field of language and its nature (first-order knowledge) in the light of some of Saussure’s linguistic ideas. The emergence and realization of language in the form of terminology and universals (second-order knowledge) is another aim of this research. The results indicated that, in explaining the subject of language, as a philosopher, Ghazali discussed the makeup and nature of language and from the point of view of a linguist, he looked into the process of language development in spoken and written forms.

    Keywords: Language, Nature of Language, Imam Mohammad Ghazali, Heart
  • محسن فرهادی نژاد*

    پژوهش حاضر با هدف پاسخ دادن به این پرسش کلیدی که «مختصات زمامداری اثربخش از دیدگاه نظام الملک، غزالی و ماکیاولی چیست؟» انجام شد و به منظور یافتن پاسخ این پرسش و درک اینکه زمامداری اثربخش از دیدگاه این صاحبنظران عرصه حکمرانی، چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد، مهمترین آثار ایشان در حوزه زمامداری، یعنی سیاست نامه، نصیحت الملوک و شهریار مد نظر قرار گرفت. بر مبنای روش تحقیق تطبیقی با رویکرد توصیفی متغیر محور و کاربرد تکنیک تحلیل مضمون، داده ها در قالب دو مضمون اصلی (ویژگی های فردی و رویکردهای مدیریتی) ساماندهی گردیدند. با عنایت به فضای حاکم بر هر منبع و شبکه مضامین احصاء شده و توجه به منظومه فکری هر یک از صاحبنظران، شاید بتوان سبک زمامداری مد نظر نظام الملک را « زمامداری معتدل » نامید که هم به دنیا و هم به آخرت و هم به اخلاق و هم به سیاست نگاهی توامان دارد. با بررسی مجموعه دغدغه های غزالی، شاید بتوان سبک مورد تاکید وی را « زمامداری وارسته » نام نهاد که بر صفات و نگرش متعالی حاکم بر پایه نگاهی آخرت اندیشانه و عرفانی تاکید دارد و سبک منتج از توصیه های ماکیاولی را نیز می توان در قالب « زمامداری مخرب یا زهرآگین » طبقه بندی کرد.

    کلید واژگان: زمامداری اثربخش, خواجه نظام الملک طوسی, امام محمد غزالی, نیکولو ماکیاولی
    Mohsen Farhadinejad *

    This study aims to answer the key question “What are the characteristics of effective governance from the perspective of Nizam al-Mulk, Ghazali and Machiavelli?” In order to find the answer to this question and to understand what similarities and differences are in effective governance from the point of view of these thinkers, their most important works in governance, namely Siyasatnama, Nasihat ol Molouk, and The Prince were studied. Using the comparative-research methodology based on a variable-based descriptive approach and the application of content analysis technique, the data were organized in the form of two main themes (individual characteristics and managerial approaches). Considering the prevailing notion of each source and network of themes, and paying attention to the intellectual system of each of the thinkers, the Nizam-al-Mulk’s desirable style of governance coined “Moderate Governance” which refers to the world, the hereafter, ethics, and politics in the same way and with balanced look. Examining al-Ghazali's set of concerns, his style may be called "Pious Governance", which emphasizes the transcendent traits and attitudes based on the hereafter and mystical view. The Machiavelli's favorable style of governing can be described as “Destructive or Poisonous Governance”.

    Keywords: effective governance, Nizam al-Mulk Tusi, Imam Mohammad Ghazali, Niccolò Machiavelli
  • اباذر سلمانپور گمچی، محمدرضا عدلی*، بخشعلی قنبری

    ان الاحساس بالفراغ الروحی والضیاع المعنوی هو إحدی سمات حیاه الإنسان فی العصر الراهن، کما ان ظهور مذاهب معنویه کاذبه تسببت فی تردی وتدهور هذا الضیاع المعنوی؛ لان غلیل فطره الإنسان لا یرتوی إلا بعد ان یستقی من عذب المیاه المعنویه النقیه الاصیله و العمل باوامر الشارع المقدس و نواهیه الموجوده فی ذات الإنسان حتی تصبح جزءا من کیانه؛ لذا فالفطره الإنسانیه لا ینتهی عطشها إلا إذا شربت من معین المعنویات. فالإعتناء بالحیاه المعنویه من ضروریات الانثروبولوجیا الحقیقیه الصالحه للإنسان.یطمح هذا المقال إلی تحلیل روی وآراء الإمام محمد الغزالی حول الحیاه المعنویهکما یبحث فی مکونات هذه الحیاه من منظوره. إن بلوغ هذه الغایه لا یتهیا لنا سوی من خلال البحث عن آیات کتاب الله المجید وتبیینها والرجوع إلی تفاسیر القرآن واستیعابها اولا والنظر فی منهج الغزالی عبر کتبه «إحیاء علوم الدین» و«کیمیاء السعاده» ثانیا، وذلک عبر اتخاذ منهج وصفی وتحلیلی وإسنادی لروی الغزالی المختلفه.اما نتایج البحث فهو: السعی وراء الرقی نحو معرفه الله اکثر فاکثر وتاصیل القیام بالواجبات التعبدیه واتخاذها کاساس ونبراس، والتحفیز علی تنمیه الفضایل الاخلاقیه، والمعنویات الاصیله الدینیه.وهناک توفیقات إلهیه عدیده یحصل علیها طالب هذا الصراط القویم منها التاسی برسول الله صلی الله علیه وآله وسلم، والتوبه إلی الله، والإنابه إلیه. ومن بعض هذه التوفیقات تنمیه الفضایل والابتعاد عن الرذایل والجهاد مع النفس الاماره بالسوء.

    کلید واژگان: الحیاه المعنویه, الحقیقه, الإمام محمد الغزالی, نظریه المعرفه
    Abazar Salmanpoor Gamchi, Mohammad Reza Adli*, Bakhsh Ali Ghanbari

    Feelings of spiritual hollowness and fading away spirituality are characteristics of the present century. Also, the emergence of false spiritual schools has led to the collapse of spiritual life. Since the innate needs of man can be met only with true spirituality and obedience to the commands and prohibitions of the God almighty.  And by obeying those commands and prohibitions, spirituality takes root in human beings and the thirst of human nature will be quenched by the refreshing spirituality hence, taking care of spiritual life is one of the essential anthropological necessities of human beings. The purpose of this research is to analyze Imam Mohammad Ghazalichr('39')s views on "spiritual life" and the study of the components of this life from his perspective. To achieve this goal, there is need to examine and explain the verses of Holy Qurchr('39')an and refer to the interpretations on the one hand and explaining Ghazalichr('39')s approach in the books Al-Ehya Ulom al-din and Kimiya-e- Saadat. This is done by a descriptive method and the analysis Al-Ghazalichr('39')s views in the form of documents. The result of research is aimed at: promoting the knowledge of God and institutionalizing duties of worship and creating motivation for the growth of genuine religious spirituality. Among the feasible successes is the allegiance to the prophetic tradition, repentance and return to glorious God, cultivating virtues and repelling vices and fighting vile desires.

    Keywords: Spiritual Life, Truth, Imam Mohammad Ghazali, Epistemology
  • سهرابعلی افروغ، سعید اسلامی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین، سنجش و ارزیابی اندیشه ورزی سیاسی از منظر غزالی و ماکیاولی در حوزه حکمرانی و سیاست ورزی است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که اندیشه ورزی سیاسی پیرامون سیاست ورزی از نگاه غزالی و ماکیاولی واجد چه ویژگی ها و خصوصیاتی (تشابهات و تمایزات) است؟ در این راستا با نگاهی تطبیقی و رجوع به آرای این دو اندیشمند، و با بکارگیری روش توصیفی- تحلیلی عناصر و جلوه های آداب سیاست ورزی آنان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش بر این فرض استوار است که نقطه مشترک یا وجه تشابه سیاست ورزی نیکولو ماکیاولی و امام محمد غزالی علاوه بر یکسانی فرم آن، یعنی قالب اندرزنامه نویسی، بیشتر به ارایه راهکارهایی جهت کنترل معضلات اجتماعی جامعه وقت خویش، درک شرایط نابسامان اجتماع و احساس لزوم استقرار یک قدرت واحد، حمایت از سلطان یا پادشاه وقت جهت ایجاد یک دولت مرکزی و قدرتمند معطوف است. اما وجه بارز تمایز آنها در نوع ابزار و راه های گرایش به سیاست ورزی می باشد، به این معنی که ماکیاول بیشتر براساس واقع بینی، سیاست ورزی می کند. غزالی با الهام از دین و اخلاق و آرمان گرایانه به سیاست ورزی روی می آورد. همچنین مبانی فکری و سیاسی اندیشمندان سیاسی در حوزه حکمرانی، حفظ و اعمال قدرت نقش و تاثیر بنیادین دارد. برای دستیابی به اهداف حکومت و حفظ قدرت باید اقتضایات سیاسی و اجتماعی و موقعیت های زمانی و مکانی را مد نظر قرار داد و به مقتضای آن اقتضایات شیوه حکمرانی مناسبی را در پیش گرفت.
    کلید واژگان: امام محمد غزالی, ماکیاولی, اندیشه ورزی سیاسی, سیاست ورزی
    Sohrab Afroog, Saeed Eslamee *
    The purpose of the present study is to review, evaluate, and assess political thinking from the perspective of Ghazali and Machiavelli in the realm of governance and politics. Therefore, the main question of the research investigates what are the features (commonalities and distinctions) of political thinking from the perspective of Ghazali and Machiavelli? To this aim, the elements and representations of their politics were comparatively reviewed using descriptive analysis and with reference to their views. The research relies on the hypothesis that the common point or similarity between the politics of Nicolo Machiavelli and Imam Mohammad Ghazali, in addition to their identical genre that is didactic literature, is attributed to their common approach in terms of their guidelines on controlling social problems, understanding of unpleasant social conditions and agreement over the necessity for a unique power center, and supporting the king in power to establish a central and powerful government. However, their salient distinction is related to their different approaches and tendencies to politics; it means that Machiavelli approaches politics more often based on realism. On the other hand, Ghazali approaches politics under the inspiration of religion, morality, and idealism. Moreover, the intellectual and political principles used by the politicians are immensely effective in the realm of governance as well as sustenance and implementation of power. In order to achieve the objectives of government and sustain power, it is essential to regard the political and social circumstances as well as time and place conditions and thereby select an appropriate method of governance.
    Keywords: Imam Mohammad Ghazali, Machiavelli, Political Thinking, Politics
  • محسن آزاد، هاشم گلستانی*، حسنعلی بختیار نصرآبادی
    تربیت اخلاقی در یک معنای کلی، به فعالیت های برنامه ریزی شده ای گفته می شود که با هدف افزایش آگاهی و کسب التزام درونی افراد نسبت به ارزش های اخلاقی صورت می پذیرد و برای اثبات اولویت اخلاق، همین اندازه کافی است هدف این مقاله، بررسی مبانی اهداف، اصول و روش های تربیت اخلاقی از دیدگاه محمد غزالی است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. بر اساس مبانی انسان شناسی روح انسان جنبه الهی دارد و فطرت موهبتی الهی است کرامت انسان امری حقیقی است و انسان در ارتباط با دیگران دارای اختیار و آگاهی است و بر اساس مبانی ارزش شناختی انسان دارای سرشت پاک است غزالی همانند فلاسفه، نفس را به نفس نباتی، حیوانی و انسانی تقسیم می کند و به توضیح نفس حیوانی و انسانی می پردازد، از نظر او هدف تربیت اخلاقی سعادت اخروی است. کرامت ذاتی، فعالیت، ملازمت، مخالفت، موافقت، تفرد، تدریج، پیرایش محیط از اصول تربیت اخلاقی است و مهمترین روش های تربیت اخلاقی، عادت پذیری، آموزش، تشویق و تنبیه، داستانگویی و پند و اندرز، تحمیل تفس دفع افسد به فاسد، امر به معروف و نهی از منکر، مشاهده و تفکر می باشد.
    کلید واژگان: مبانی, تربیت اخلاقی, انسان شناسی, امام محمد غزالی
    Mohsen Azad, Hashem Golestani *, Hasanali Bakhtiarnaserabadi
    Moral education, in a general sense, refers to planned activities that are carried out with the aim of increasing awareness and gaining people's inner commitment to moral values, and just enough to prove the priority of morality. The purpose of this article is to examine the basics of the goals, principles and methods of moral education from the perspective of Mohammad Ghazali. The research method is descriptive-analytical. According to the principles of anthropology, the human soul has a divine aspect and nature is a divine gift. Human dignity is a real thing and man has authority and knowledge in relation to others. He divides the vegetable, animal and human souls and explains the animal and human souls. According to him, the goal of moral education is the happiness of the hereafter. Intrinsic dignity, activity, service, opposition, agreement, individuality, gradualness, environmental adjustment are the principles of moral education and the most important methods of moral education are habituation, education, encouragement and punishment, storytelling and advice, imposing corruption on repelling corrupt, Enjoining the good and forbidding the evil is observation and thinking.
    Keywords: basics, Moral education, Anthropology, Imam Mohammad Ghazali
  • علی انتظاری، عهدیه اسدپور*
    حجه الاسلام، ابوحامد، امام محمد غزالی طوسی، یکی از بزرگ ترین مردان تصوف سده ی پنجم هجری (505- 450 ه.ق) است. مقاله ی پیش رو در پی شناخت گزیده ای از اندیشه های جمعیتی غزالی درباب پدیده های مهاجرت و یا به تعبیر خود وی "سفر" می باشد. وی اندیشه های خود را حدود نهصد سال پیش در کتاب "احیاء علوم الدین" و هم چنین کتاب کیمیای سعادت که فشرده ی فارسی اثر فوق است، ارایه نمود. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. در این زمینه، از اسناد و مدارک، منابع و آثار غزالی بهره گرفته ایم تا درزمینه موضوع مدنظر به جمع بندی برسیم. بنابر یافته های تحقیق، او بسیاری از ابعاد پدیده ی مهاجرت را که دوران کنونی مطرح هستند را بررسی کرده است. وی مهاجرت را پدیده ای گروهی، اختیاری و غالبا کوتاه مدت دانسته که به دلایل مختلف نظیر اوضاع نامساعد اقتصادی و گرانی، در جهت کسب علوم مختلف دینی، اخلاق نفس و آیات خدای روی زمین، تفرج و تفنن، گریختن از بیماری های مرگبار و آن چه دین را مشوش می کند؛ صورت می پذیرد. هم چنین قایل به ارتباط تنگاتنگ میان مهاجرت و عمران و آبادنی می باشد و در نوشته های خویش به روایت های تاریخی و سیره ی ایمه معصومین و امامان استناد می کند که این امر ناشی از عقاید و روحیات مذهبی متفکر مسلمان می باشد.
    کلید واژگان: امام محمد غزالی, کیمیای سعادت, سفر, مهاجرت, اندیشه های جمعیتی
    Ali Entezari, Ahdie Asadpour *
    Abu Hamed, Imam Mohammad Ghazali Tusi, is one of the greatest thinkers of the fifth century AH (505-450 AH). The preliminary paper seeks to recognize the excerpts from al-Ghazali's demographic thoughts about the phenomena of migration or, in his own words, "travel." He presented his thoughts about nine years ago in the book "Islamic Revival of Sciences" and also the book of Kimia Sa'adat, which is the Persian compression of the above effect. The research method is descriptive and analytical. In this regard, we have used Ghazali's documents, materials and works to sum up the subject matter. According to research findings, he examines many aspects of the phenomenon of migration that is currently being raised. He considered immigration to be a voluntary, often short-lived phenomenon, due to various reasons, such as unfavorable economic and expensive situations, for the acquisition of various religious sciences, the verses of God on earth, recreation, and escape from the deadly diseases and that -What is the religion of the Lord. He also believes in the close connection between immigration and civilization, and in his writings he refers to historical narratives and hadiths, which is due to the ideas and beliefs of this Muslim thinker.
    Keywords: Imam Mohammad Ghazali, Kimia Sa'adat, Travel, Immigration, Demographic Thoughts
  • طیبه محمدی کیا *
    نوشتار حاضر درصدد توضیح چاره اندیشی های پایانی «غزالی» برای بحران زمینه و زمانه خویش برآمده است. طرح ریزی آرمان شهری معطوف به سعادت، که ناشی از خوانشی باطنی گرایانه از دین است و بر پایه سیاست اصلاحی و اخلاق مدارا بنا شده است، پاسخ غزالی به دشواره روزگارش است؛ پاسخی که لابه لای اندیشه هایی پیچیده و چندلایه مطرح می گردد. اندیشه هایی که ذیل دگرگونی معرفتی این حکیم ممتاز از دریچه دل و از زاویه همدلی جمعی عرضه شده است. وی این شهر مطلوب و جامعه آرمانی را ذیل بذل توجه به حضور و تاثیر دین، سیاست و اخلاق در جامعه به شیوه ای ترسیم می نماید که دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی اعضای جامعه/ شهر را سبب شود. در تقریر این مسئله، نکته مهمی که در این نوشتار موضوع توجه جدی قرار می گیرد، آن است که برای غزالی دستیابی به این آرمان شهر فارغ از راه کار «اصلاح» امکان پذیر نیست. این اصلاح متوجه آن دسته از پیرایه های تاریخی است که به دین و شریعت افزوده شده است و آنگونه که غزالی توضیح می دهد، ذیل درکی باطن گرایانه می توان نسبت به شناسایی و زدایش آنها همت گماشت. به این ترتیب و به صورت خلاصه می توان گفت که غزالی، شهر آرمانی خود را ذیل توجه به سه گانه «دین، سیاست و اخلاق» و در بستر اصلاح بنا می نماید.
    کلید واژگان: امام محمد غزالی, آرمان شهر, باطن گرایی, اصلاح, اخلاق
    Tayebeh Mohammadikia *
    The article explains Ghazali's solutions about the crises of his time. He designs a utopia based on happiness that is from an esoteric reading of religion. The city is based on a policy of reform and tolerance morality. Ghazali makes his ideal society based on triples of religion, ethics and politics. He expresses the goal of creating this society is the achievement of the members of society to the happiness in the hereafter. This goal is seen in the works of Muslim scholars. We can say that happiness in the hereafter is a common goal among Muslim scholars and Ghazali also writes his vision within this tradition. He poses the reform as an effective way to solve the emerging crises in religion, society and politics, and with an emphasis on religious reform, propose an ideal society.
    Keywords: Imam Mohammad Ghazali, Utopia, Esoteric Reading, Reform, Ethics
  • عزیز جوانپور هروی
    مساله بنیادینی که این مقاله بدان پرداخته است، تبیین رابطه عقل و وحی یا خرد و دین به عنوان دو منبع معرفت شناختی و دو مرجع هستی شناختی در دو دستگاه فکری است. یکی اندیشه امام محمدغزالی در قرن پنچم هجری و دیگری یکی از رویکردهای عقل ستیز در تفکر اسلامی - ایرانی در قرن پانزدهم هجری که به مکتب تفکیک مشهور است.
    غایت قصوای این جستار، آن است که جدال پایان ناپذیر معرفت عقلی و معرفت دینی را در این دو مکتب به روشی تطبیقی گزارش و تحلیل نموده از قبل آن به اثبات مفروضات خود دست یابد.
    ماحصل اجمالی این پژوهش عبارت است از این که اولا منازعات کلامی یا رهیافت های الهیاتی، در طول تاریخ، در خلاء و در عالم انتزاع شکل نگرفته بلکه تحت تاثیر جریان های فکری و غیر فکری، منازعات سیاسی و حتی گاه خصلت های شخصی و... بوده است و ثانیا این افکار و نظریات در برخی موارد محصور در حوزه های فکری و نظری نمانده، تاثیرات خواسته و ناخواسته فراوانی بر آنها مترتب می شود که بسا موجبات نزاع های بی حاصلی را فراهم می آورد که حل یا رفع آنها از عهده متالهان و نظریه پردازان دینی خارج است. در این مقاله نشان داده شده که شاید خرد ستیزی های غزالی یا عقل گریزی های تفکیکیان زمینه ساز ظهور مکاتب سخت کیشی شده است که در تاریخ اسلام به سلفیه مشهور و معروفند.
    کلید واژگان: رابطه عقل و دین, امام محمد غزالی, مکتب تفکیک, اخباریگری, سلفی گرایی
    Aziz Javanpour Heravi
    the fundamental issue that This study investigated is to explain the relationship between reason and revelation or reason and religion as the two sources of epistemology and ontological reference in two different intellectual school. One of these intellectual schools is the thought of Imam Muhammad al-Ghazali in the fifth century AD, and another one is the irrationalism approaches in Iran-Islamic thinking in the fifteenth century AD. This trend is well-known as Tafkik school.
    The aim of this study is to explain and analyze the never-ending conflict between intellectual knowledge and religious knowledge in these two schools by using comparative method to achieve proves for its assumptions.
    The findings reveal that, at first, verbal conflict along with theological approaches, historically, have not formed in the vacuum and in the world of abstraction, but also influenced by the intellectual and non-intellectual trends, political conflicts and sometimes even personal characters and... . Second, this thoughts and opinions was not restricted within the intellectual and theoretical field, and had desirable and undesirable effects, the consequences of these effects cause unfruitful conflicts, settlement or remove of this conflict are far from the obligation and ability of theologians and religious scholars. For example, in this paper we show that, perhaps, irrationality of Ghazali or reason out of followers of Tafkik school provided ground for the emergence of hard ritual that well-known as Salafism in Islamic history.
    Keywords: The relationship between reason, religious, Imam Mohammad Ghazali, Tafkik School, Salafism
  • عنایت الله شریف پور*، محمدرضا صرفی، مهدیه محمودزاده

    یکی از محورهای اساسی تفکرات و تاملات اندیشمندان، عرفا و فلاسفه اساسا شناخت ماهیت انسان است. در غالب ادیان الهی مخصوصا دین مبین اسلام نیز به شناخت این شاهکار خلقت تاکید زیادی شده است تا مقدمه ای در شناخت حضرت حق تعالی باشد. از مهم ترین موضوعاتی که در جهت شناخت انسان مطرح می شود، روابط، حقوق و تکالیف آنان در مقابل یکدیگر است.ابوحامد امام محمد غزالی، متفکر و اندیشمند قرن پنجم هجری، در آثار گرانقدرش این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده است. در این مقاله با مطالعه سه اثر معروف غزالی؛ یعنی کیمیای سعادت، نصیحه الملوک و احیاءعلوم الدین، دیدگاه و نظریات وی در ارتباط با حقوق و روابط انسان ها استخراج، بررسی و نقد و تحلیل شده است که با توجه به بینش دقیق و عالمانه او می توان دیدگاه های وی را سرلوحه اخلاق و رفتار جامعه بشری قرار داد. ازجمله مهم ترین حقوقی که غزالی مخاطبان خود را به رعایت آن ها سفارش کرده است، مواردی است از قبیل حقوق مسلمانان، همسایگان و دوستان نسبت به یکدیگر، حقوق اعضای خانواده نسبت یکدیگر، حقوق برابر در ازدواج، حق آبرو و حقوق رفاهی و سایر حقوق مردم که بر عهده دولت هاست.

    کلید واژگان: حقوق انسان, امام محمد غزالی, نصیحه الملوک, کیمیای سعادت, احیاءعلوم الدین
    Enayatollah Sharifpour *, MohammadReza Sarfi, Mahdiyeh Mahmoudzadeh

    Basically, one of the pivots of thought for thinkers, mystics, and philosophers is the recognition of man’s nature. Most religions, especially Islam, emphasize the recognition of this masterpiece of creation to gain knowledge of God. Among the most important subjects recommended for knowing man is to consider the relations, rights, and responsibilities of each man toward others.The great thinker of the 5th century AH, Abou Hamed Imam Mohammad Ghazali, in his precious writings has used this subject, because he also believes that man will come to know God through knowing himself. In this study, through examining Ghazali’s three significant works, i.e. Kimiyay-e Sa’adat, Nasihat-ol-Molouk, and Ehya-e Oloum-al-Din, his ideas and theories regarding the rights and relations of human beings have been extracted and analyzed. With regard to his careful and scientific insight, it is advisable to practice his ideas as ethical models for social human behavior.

    Keywords: Human rights, Imam Mohammad Ghazali, Kimiyay-e Sa’adat, Nasihat-ol-Molouk, Ehya-e Oloum-al-Din
  • محمدصادق بصیری، سمیه حسینی بی بی حیاتی*
    روش های بیان مقاصد گوناگون است. برخی از افراد روش مستقیم را بر می گزینند؛ یعنی زبان رسمی و غیر ادبی را ترجیح می دهندکه در این حالت جملات به صورت خبری و یا انشایی خواهد بود. اما گروهی دیگر از زبان غیرمستقیم استفاده می کنند، زیرا آنها این نوع بیان را تاثیرگذارتر می دانند.
    از جمله مباحث مهم و قابل توجه، بحث جرایم وآفات زبان است. زیرا بیش از آن اندازه که نعمت بیان و زبان مفید و ارزشمند است، جرایم وآفات آن زیانبار و ناپسند می باشد. درتعالیم آسمانی وکلمات حکیمان درباره آفات زبان، مطالب بسیار ارزنده وجالبی دیده می شودکه بررسی تمام آنها از حوصله بحث ما خارج است ولی در حد توان به قسمتی از آن آفات، از زبان امام محمد غزالی در کتاب ارزشمند خود؛ یعنی احیاءعلوم الدین و از زبان مولانا جلال الدین محمد بلخی در دیوان مثنوی معنوی که به این مساله توجه داشته اند، پرداخته خواهد شد. این مقاله در پی آن است که روشن سازد امام محمد غزالی و جلال الدین محمد مولوی پیام خود را چگونه به خوانندگان منتقل ساخته اند و کدام روش(مستقیم یا غیرمستقیم) را برای بیان مقاصد خود برگزیده اند. نحوه بیان و سبک بیان این دو بزرگوار از نظر لفظ و معنی چگونه است؟
    کلید واژگان: آفات زبان, لفظ, معنا, مولوی, امام محمد غزالی
    Mohammad Sadegh Basiri, Somayeh Hoseyni*
    Different ways exist to express purposes. Some select the direct way, which means they prefer formal and non-literary language, in this way sentences would be predicative. But some others select in direct language because they believe it is more effective.
    Of importance and noticeable subjects are pests and sins of tongue. The reason is more than benefits and value of tongue and express its sins and pests are Harmful and undesirable, and same as there is no devoutness better than rightful speak, there is no sin worse than Speaking unjustly to god. There are lots of valuable subjects and words in divine teachings and wises words about tongue pests which we cannot speak about all but will consider some of them from religious knowledge regeneration by Ghazali and from Manavi Manavi by Molana. In this article we are about to clarify that how Imam Mohammad Ghazali and Molavi sent their message to the readers and which way they have chosen (direct or indirect). And how is their way of express from the aspect of word and meaning.
    Keywords: tongue pests, Molavi, imam mohammad Ghazali, word, meaning
  • عنایت الله شریف پور، محمدرضا صرفی، مهدیه محمودزاده
    یکی از محورهای اساسی تفکرات و تاملات اندیشمندان، عرفا و فلاسفه اساسا شناخت ماهیت انسان است. در غالب ادیان الهی مخصوصا دین مبین اسلام نیز به شناخت این شاهکار خلقت تاکید زیادی شده است تا مقدمه ای در شناخت حضرت حق تعالی باشد. از مهم ترین موضوعاتی که در جهت شناخت انسان مطرح می شود، روابط، حقوق و تکالیف آنان در مقابل یکدیگر است.
    ابوحامد امام محمد غزالی، متفکر و اندیشمند قرن پنجم هجری، در آثار گرانقدرش این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده است. در این مقاله با مطالعه سه اثر معروف غزالی؛ یعنی کیمیای سعادت، نصیحه الملوک و احیاءعلوم الدین، دیدگاه و نظریات وی در ارتباط با حقوق و روابط انسان ها استخراج، بررسی و نقد و تحلیل شده است که با توجه به بینش دقیق و عالمانه او می توان دیدگاه های وی را سرلوحه اخلاق و رفتار جامعه بشری قرار داد. ازجمله مهم ترین حقوقی که غزالی مخاطبان خود را به رعایت آن ها سفارش کرده است، مواردی است از قبیل حقوق مسلمانان، همسایگان و دوستان نسبت به یکدیگر، حقوق اعضای خانواده نسبت یکدیگر، حقوق برابر در ازدواج، حق آبرو و حقوق رفاهی و سایر حقوق مردم که بر عهده دولت هاست.
    کلید واژگان: حقوق انسان, امام محمد غزالی, نصیحه الملوک, کیمیای سعادت, احیاءعلوم الدین
    Enayatollah Sharifpour, Mohammad Reza Sarfi, Mahdiyeh Mahmoudzadeh
    Basically, one of the pivots of thought for thinkers, mystics, and philosophers is the recognition of man’s nature. Most religions, especially Islam, emphasize the recognition of this masterpiece of creation to gain knowledge of God. Among the most important subjects recommended for knowing man is to consider the relations, rights, and responsibilities of each man toward others.
    The great thinker of the 5th century AH, Abou Hamed Imam Mohammad Ghazali, in his precious writings has used this subject, because he also believes that man will come to know God through knowing himself. In this study, through examining Ghazali’s three significant works, i.e. Kimiyay-e Sa’adat, Nasihat-ol-Molouk, and Ehya-e Oloum-al-Din, his ideas and theories regarding the rights and relations of human beings have been extracted and analyzed. With regard to his careful and scientific insight, it is advisable to practice his ideas as ethical models for social human behavior.
    Keywords: Human rights, Imam Mohammad Ghazali, Kimiyay-e Saadat, Nasihat-ol-Molouk, Ehya-e Oloum-al-Din
  • زهره زمانی، صدیقه بحرانی، حسین غلامزاده
    هدف اصلی این پژوهش بررسی نظریه امام محمد غزالی و ابو علی سینا درباره یکی از دیرینه ترین مسائل کلامی و فلسفی در حوزه اندیشه اسلامی یعنی مساله حدوث و قدم عالم و تبیین چگونگی تکامل اندیشه متفکران یاد شده از حدوث زمانی عالم به حدوث ذاتی و جوهری جهان طبیعت، است. نظر به اینکه ابن سینا ملاک نیاز معلول به علت را امکان ماهوی می دانست لذا عالم از نظر او حادث ذاتی است و این امر هرگز منافاتی با قدیم زمانی بودن عالم ندارد. چون عالم علت خود نیست و نیاز به خالقی دارد که او را خلق کند، لذا آن را حادث می دانست و چون از نظر زمانی آغازی ندارد، پس قدیم است. بر خلاف نظر غزالی که معتقد است جهان از یک نقطه معین شروع و قبل از آن لحظه نیستی عالم بوده است. او معتقد است که به سوی گذشته که پیش برویم عالم و زمان محدود است، یعنی تا نامتناهی پیش نمی رود. در آینده هم زمان و زمانیان پیش نخواهد رفت. از نظر او خدا در خلقت عالم تحکما وقت خاصی را بر وقت دیگر برگزید ما نیازی نداریم درباره این گزینش چیزی بپرسیم. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای و تجربه و تحلیل داده های مطالعاتی به واکاوی این مسئله پرداخته و به ابهاماتی در این زمینه پاسخ داده است.
    کلید واژگان: امام محمد غزالی, ابن سینا, حدوث زمانی, حدوث ذاتی
    Zohreh Zamani, Sedigheh Bohrani, Hossein Gholamzadeh
    The main objective of this study was to investigate the theory of Imam Mohammad Ghazali and Abu Ali Sina on one of the most ancient theological and philosophical issues in the field of Islamic thought, which is the creation and antiquity of the world, and also explaining how these scholars’ ideas have developed from time creation of the universe to the intrinsic and substantial creation of the natural world. Since Ibn Sina considered natural possibility as the criteria for cause and effect, the creation of the world in his view was intrinsic and did not contradict the antiquity of the universe. He believed the world was not its own cause, and needed a creator; therefore, it would occur, and as it did not have a beginning time, it was old. Contrary to Ghazali who believed there was a certain starting point for the universe and before that moment there had been nothing. He stated time and the universe were limited and it meant there would have been no infinity if we had gone either into the past or forward into the future. In his view God decided to create the world at a definite time and we do not need to ask about it.
    Keywords: Imam Mohammad Ghazali, Ibn Sina, Time creation, Intrinsic creation
  • مهدی ماحوزی *
    کتاب «کیمیای سعادت» خلاصه و ترجمه گونه ایست از «احیاء علوم الدین» به زبان فارسی اثر ارج مند ابوحامد امام محمد غزالی. این کتاب چهار رکن دارد که هر یک در برگیرنده 10 اصل است. این چهار رکن عبارتند از: عبادات، معاملات، مهلکات و منجیات. غزالی، این اثر را با نثری قابل فهم برای همگان فراهم آورده است، تا بدان وسیله راه و رسم زندگی آموزند و از مهالک برهند و به سعادت دوجهان نایل آیند.
    کلید واژگان: کیمیای سعادت, امام محمدغزالی, عبادات, معاملات, مهلکات, منجیات
    Mehdi Mahoozi *
    Kimiya-yi Saadat (The Alchemy of Happiness) is a persian version of Ihyaul ulumuddin in arabic, an outstanding work translated and summerized by Abu Hamed Imam Mohammad Ghazali. This book is divided into four major sections, each containing ten chapters: Ibadat (Acts of worship), Moamelat (Transactions), Muhlikat (The ways to perdition), and Munjiyat (The ways to salvation). Ghazali wrote this work with a prose style comprehensible to all in order to teach people from all walks of life way of living, social conduct, and to save them from vices and show them the path towards happiness and salvation in life and afterlife.
    Keywords: Kimiya, yi Saadat, Imam Mohammad Ghazali, Ibadat, Moamelat, Muhlikat, Munjiyat
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال