جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "philosophical thought" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
انسان همواره مرکز ثقل تفکر فلسفی در مغرب زمین بوده و چگونگی تعامل وی با جهان، دامنه و نحوه معرفت به اعیان، چگونگی تعامل با هم نوع و مسائلی از این قبیل، چارچوب فکر فلسفی غرب را تشکیل می دهد. تمرکز بعد ایدئالیستی فلسفه غرب بر مقوله انسان موجب فربه سازی وی و در نهایت مستحیل شدن جهان اعیان شد. فلسفه نیچه در اعتراض به چنین روندی شکل گرفت. نیچه ضمن اعتراض به بنیادهای ایجادشده پیشین، فلسفه ای نوین بنا نهاد تا از رهگذر آن تعادل را به عرصه هستی بازگرداند و تکامل را به آن هدیه دهد. وی در این مسیر ابتدا بنیادهای پیشین را فروریخت و سپس درصدد بازسازی آن برمبنای پیش فرض های خود برآمد. ابرمرد وی از دل چنین رویه ای برخاست. وی در این راستا ابتدا به «فرورفتن آدمی» و سپس به «فرارفتن» وی اشاره می کند. نیچه می کوشد سوژه مستعلی ساخته شده توسط عقلانیت مدرن و پیشامدرن را نابود کند و سپس مدل پیشنهادی خود را که همان ابرمرد است، عرضه نماید. وی تاکید می کند که «من به شما ابرانسان را می آموزم. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل نظریه اراده و خواست قدرت نیچه و تاثیر آن بر جامعه قرن بیستم به روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتاب خانه ای می پردازد.
کلید واژگان: تفکر فلسفی, تفکر نیچه, جامعهHuman beings have always been the central focus of Western philosophical thought. How individuals interact with the world, the scope and nature of knowledge of objects, and the ways of relating to fellow humans have shaped the framework of Western philosophy. The idealistic emphasis of Western philosophy on the individual led to an inflated sense of self and, eventually, the dissolution of the objective world. Nietzsche’s philosophy emerged as a protest against this trend. He criticized the established foundations of previous philosophies and proposed a new philosophy aimed at restoring balance to existence and promoting evolution. To achieve this, Nietzsche first dismantled the existing foundations and then sought to rebuild them based on his own premises, giving rise to the concept of the Übermensch (Overman). Nietzsche’s process involves the "descent of man" followed by his "transcendence." He aimed to destroy the elevated subject created by modern and pre-modern rationality and replace it with his model of the Übermensch, declaring, "I teach you the Overman." This research explores and analyzes Nietzsche’s theory of the Will to Power and its impact on 20th-century society through a descriptive-analytical method, relying on library sources.
Keywords: Philosophical Thought, Nietzsche, S Thought, Society -
Continuing the path of Neo-Platonic philosophers and Farabi, while accepting the framework of the Greek thought in reaching the truth of the beings in the universe through the rational knowledge in the framework of Aristotelian logics, Avicenna has attempted to present a certain interpretation of some fundamental concepts of the Greek thought and offer a metaphysics with quite rational and argumentative results as well as a rational interpretation for some of the principal concepts of the Quranic thought in the Islamic world, a metaphysics that can be called the essential Greek-Islamic rational system. The present article attempts to use an analytical-explanatory method to prove that, firstly, Avicenna accepts the Greek rational thinking method in reaching the truth of the beings, calling it the certitude wisdom and knowledge. And – in line with Aristotle – he introduces the man’s sensory faculty as the starting point for the path of acquiring certitude knowledge, through which he reaches the rational knowledge of the beings. Secondly, it states the most important axes of Avicenna’s philosophy in his legal reasoning reading of principles of Aristotelian thought.Keywords: Avicenna, Greek Thought, philosophical thought, certitude, Reason, existence, Essence, distinction
-
هدف این پژوهش پرداختن به مسیله آموزش تفکر فلسفی و یافتن مولفه های آن در «کتاب العلم» و «کتاب التفکر» از احیاء علوم الدین غزالی است. یافته های حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، حاکی از این است که غزالی بر خلاف تصور رایج، تفکر فلسفی را که برخاسته از روحیه کاوشگری و جستجو است و با مهارت هایی چون استدلال، تجزیه، ترکیب و استنتاج آمیخته است قبول دارد و در «کتاب العلم» و «کتاب التفکر»، شرایطی را برای تعلیم و تعلم برشمرده که می تواند به تقویت این نوع تفکر بینجامد و برای کسب معارفی که به طور مستقیم و مشارکتی حاصل می شود بسیار کارآمد باشد. از طبقه بندی مجموعه شرایط ذکر شده، سه دسته مهارت های فکری و درون فردی، مهارت های بین فردی یا تعاملی و مهارت های کاوشگرانه، و چند مولفه اصلی «گفت وگو»، «تعامل»، «کندوکاو»، «روابط بین فردی»، «ارتباط موثر»، «همدلی»، «حمایتگری» و «خود اصلاحی»، برای آموزش تفکر فلسفی شناسایی شده اند. بازشناسی این مولفه ها و قراردادن آن ها در کنار برنامه های نو طراحی شده آموزشی، ابعاد ناگفته و نادیده آرای اندیشمندان مسلمان در خصوص تعلیم وتربیت را برای طراحان برنامه های درسی نمودار می کند و سبب می شود ایشان بتوانند آن ها را در ساختار برنامه های درسی نوین جای دهند.کلید واژگان: آموزش, تفکر فلسفی, غزالی, احیاء علوم الدین, کتاب العلم, کتاب التفکرThe current research is intended to study the issue of teaching philosophical thought and identify its components in “Kitab al-Elm” and “Kitab al-Tafakur” from Ghazali’s Ahya ul-Olum al-Din. The data are collected through note-taking from related resources and analyzed through the descriptive-analytical method. It was found that, contrary to the popular assumption, Ghazali accepts the philosophical thought that is rooted in examination and research and is blended with skills such as reasoning, analysis, synthesis, and deduction. Therefore, in “Kitab al-Elm” and “Kitab al-Tafakur” this scholar has offered some conditions for teaching and learning which endorse the aforesaid stance and is proved efficient in acquiring those types of knowledge that are explicitly or cooperatively obtained. Classifying these conditions revealed that three categories of mental and intrapersonal skills, interpersonal or interactive skills and inquiry-based skills as well as some major components involving “dialogue”, “interaction”, “inquiry”, “interpersonal relationship”, “effective relationship”, “sympathy”, “scaffolding” and “self-correction” are involved in teaching philosophical thought. Identifying these components and blending them with newly developed curriculums, paves the way for employing them in new education and syllabus and uncovers the hidden capacities inherent in the views of Muslim scholars about education.Keywords: teaching, Philosophical Thought, Ghazali, Ahya ul-Olum al-Din, Kitab al-Elm, Kitab al-Tafakur
-
حیات دنیوی فرصتی است که فقط یک بار می توان آن را تجربه کرد. به نظر میرسد که سبک زندگی برخی افراد، در روابط فردی و اجتماعی، بر هیچ اصل ثابتی استوار نیست. فقدان عقلانیت در زندگی، بیماری فراگیری است که توجه به آن و بازشناسی زندگی عقلانی برآمده از تفکر فلسفی و تبیین شاخص های آن می تواند نخستین گام، در تزریق عقلانیت در زندگی باشد. هدف این پژوهش بازشناسی این گونه از زندگی و تبیین شاخصهای آن است. پرسش اصلی تحقیق این است که شاخص های زندگی عقلانی با الهام از تفکر فلسفی و آموزه های اسلامی چیست؟ این پژوهش از نوع مطالعه تحلیل محتواست. در راستای پاسخ به پرسش اصلی، در آغاز به مفهوم شناسی دو اصطلاح: زندگی و تفکر فلسفی پرداخته شد، آنگاه تحلیل مفهومی ویژگی های تفکر فلسفی و بررسی منابع اسلامی نشان داد که زندگی عقلانی هشت شاخص دارد که عبارتند از: پرسشگری، حرکت از سطح به عمق، جست و جوگری، تحمل شنیدن حرف مخالف، مواجهه با پرسشهای بنیادین زندگی، حاکمیت عقل، جست و جوی فلسفه زندگی و زندگی فلسفی در پرتو فلسفه زندگی. بنابراین زندگی عقلانی یعنی زندگی به رنگ عقل، کشف فلسفه زندگی و زیستن بر پایه آن.
کلید واژگان: زندگی, اسلام, تفکر فلسفی, شاخص ها, عقلانیتThe life is unique chance that one can be experienced. It seems that the style life of some body in Individual and social relations is not depend in any fixed principle. Lack of rationality in life is a pervasive disease that Paying attention to it and recognizing the rational life derived from philosophical thinking and explaining its indicators can be the first step in injecting rationality into life. The purpose of this study is to identify this type of life and explain its characteristics. The main question of the research is what are the indicators of lifestyle based on reason inspired by philosophical thought and Islamic teachings? This article is an analytic content study. In order to answer the main question, at the beginning, the semantics of two terms: life and philosophical thinking were discussed. Then the conceptual analysis of the characteristics of philosophical thought and the study of Islamic sources showed that the intellectual life has eight indicators that includes: questioning, moving from surface to depth, searching, tolerating hearing the opposite word, facing the fundamental questions of life, the rule of reason, the search for the philosophy of life and philosophical life based on the philosophy of life. Therefore, rational life means living in the color of reason, discovering the philosophy of life and living based on it
Keywords: Life, Islam, Philosophical thought, Indicators, Rationality -
هدف این نوشتار، واکاوی اندیشه های فلسفی ملاصدرا و ترسیم شاخصه های اساسی تفکر این فیلسوف و متعاقب آن، نشان دادن تاثیرپذیری فهم وی از تفکر فلسفی در تفسیر و برداشت از متون دینی است. این جستار با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، پاره ی از مشخصه های فکری فلسفی ملاصدرا را در محورهای خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی توصیف میکند و میکوشد تا بدین وسیله اصول هرمنوتیکی ملاصدرا در فهم متون دینی را به تصویر کشد. در ادامه، برخی از تفاسیر و برداشتهای وی از متون دینی بیان میشود تا از این طریق، نفوذ جریان فلسفی و اصول هرمنوتیکی ملاصدرا در فهم متن دینی به خوبی نشان داده شود. با توجه به نقش برجسته ی که این متفکر بزرگ در اندیشه و حکمت شیعی دارد، تعمق در آثار و نظریات فلسفی و بررسی روش ها و اصول تفسیری او، در حوزه مطالعات صدرایی ضروری محسوب میشود. دستاوردهای این پژوهش نشان میدهد که تفکر فلسفی ملاصدرا بطورکلی و دیدگاه های فلسفی خاص وی، همچنین اصول هرمنوتیکی او که برخاسته از حکمت متعالیه است و نیز بهره گیری از برخی مفاهیم خاص در تبیین موضوعات فلسفی، او را در ارایه و تحلیل مقولات دینی متمایز کرده است. در پایان، به این نتیجه میرسیم که بطورکلی بهره گیری از مقولات و نظریات فلسفی و مابعدالطبیعی، با در نظر گرفتن آسیب هایی که برای آنها میتوان متصور شد، فهم متمایزی از متون دینی را پیش روی می نهد.
کلید واژگان: تفکر فلسفی, تفسیر متون دینی, فهم دین, تفسیر فلسفی, ملاصدراThis study aims to explore Mullā Ṣadrā’s philosophical thoughts, portray the salient features of his philosophy, and demonstrate the influence of philosophical thought on his understanding and interpretation of religious texts. Using a descriptive-analytic method, the author describes some of the elements of Mullā Ṣadrā’s philosophy in the fields of theology, cosmology, and anthropology and, in this way, tries to explain his hermeneutic principles in the perception of religious texts. Next, he presents some of his interpretations of such texts in order to reveal the influence of Sadrian philosophical trend and hermeneutic principles in understanding religious texts. Given his prominent role in the development of Shī‘ī philosophy and wisdom, it seems necessary to deliberate over his philosophical theories and works and examine his methods and principles of interpretation in the field of Sadrian studies. The findings of this study indicate that Mullā Ṣadrā’s philosophical thought, in general, and his philosophical views, in particular, as well as his hermeneutic principles, which originate in the Transcendent Philosophy, and utilizing certain concepts in explaining philosophical problems distinguish him from other thinkers in the presentation and analysis of religious categories. Finally, the author concludes that benefitting from philosophical and metaphysical categories and theories, while being harmful in certain respects, could result in having a different understanding of religious texts.
Keywords: philosophical thought, interpretation of religious texts, understanding religion, philosophical interpretation, Mullā Ṣadrā -
PurposeThe aim of the current research was investigating the rate of philosophical thought in gifted third grade high school students of Zahedan on the basis of Smith Theory.Materials And MethodResearch methodology was deceptive-correlational. 180 students were selected employing random cluster sampling method among a Statistical population including 360 students and Smits (1998) philosophical mind questionnaire with a 97 percent Cronbach alpha was applied for data collection as a research instrument. One sample t test was employed for analyzing the data.
Findings: Findings reveal that students were in desirable and acceptable position in 4 components of Smiths Theory which was released from inflexibility, evaluating theories and thoughts free from their source, having a multidimensional view and patience in temporary augment. Also results reveals that flexibility of gifted third grade high school students of Zahedan was higher than mean score of normal students.Discussionit was as a result of high intelligence capability of gifted students.Keywords: philosophical thought, third grade high school gifted student -
در این پژوهش سعی شده تا با بررسی اندیشه فلسفی، «توماس هابز» (1588- 1679)، به تبیین اثرات دیدگاه فلسفی بر جغرافیای سیاسی پرداخته شود. هابز با تدوین کتاب لویاتان بعنوان مهم ترین اثر خود، تاثیر بسزایی در جامعه دانشگاهی غرب داشته، به طوریکه این کتاب به عنوان متن مرجع در دانشگاه ها تدریس شده است. نظرات و اندیشه سیاسی توماس هابز بدلیل ارتباط آن با مبانی علم جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک یعنی قدرت، دولت، حاکمیت، سرزمین و مردم، (به طور مستقیم و یا غیر مستقیم)، برای جغرافیدانان سیاسی بسیار حائز اهمیت است. دانستن اندیشه فلسفی ای که هابز را به نوشتن این کتاب رهنمون شده از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اندیشه فلسفی هر کس مبانی و پایه های فکری او را مشخص می کند. برخی توماس هابز را «خالق فلسفه به زبان انگلیسی» می دانند. هابز در کار خود از روش شناسی علمی بهره گرفت و همانطور که در طول تحقیق مطرح شده، دارای رویکرد فلسفی رئالیستی است، و دیدگاهی مکانیکی و طبیعت گرا دارد. او از روش استقرایی قیاسی برای تبیین مسائل استفاده می کند. هابز نگاهی بدبینانه به انسان دارد و انسان را گرگ انسان می داند. از این رو وجود یک نیروی بالاتری که بر انسان ها حکومت کند را ضروری می داند. تاثیر اندیشه های سیاسی زمان او و دوران پرآشوبی که در آن می زیسته، باعث شکل گیری ذهنیتش در مورد حکومت و مردم شده، و سرانجام نظریه خود درباره دولت را در کتاب لویاتان به رشته تحریر درآورده است. در این پژوهش، اثرات آراء فلسفی توماس هابز بر اندیشه ها و موضوعات جغرافیای سیاسی به صورت توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.کلید واژگان: توماس هابز, اندیشه فلسفی, لویاتان, وضع طبیعی, قوانین طبیعی, جغرافیای سیاسیIn this study, we have tried to explain the effects of the philosophical point of view on the Political geography, with examining examine the philosophical thought of the "Thomas Hobbes" (1588- 1679). Hobbes's Leviathan as his most important compilation had a substantial impact on the west academic community, as this book as a reference text has been teaching at universities. Thomas Hobbe's political thought and his comments are very important for political geographers, because of its association with the principles of Political Geography and Geopolitics like power, government, sovereignty, territory and people, (directly or indirectly). Knowing the philosophical ideas that led to write this book by Hobbes is very important; because everyone's philosophical thought defines his principles and foundations. Some people know Thomas Hobbes as "creative philosophy in English". Hobbes used the scientific methodology in his work, and as discussed in the research, he had the realist philosophical approach, and had the mechanical and naturalist approach. He uses inductive and deductive methods to explain the issues. Hobbes has a pessimistic view to human and sees man the wolf man. Hence being a higher power that governs on the people is necessary. Influence of Political thought during his time and the tumultuous time in which he lived, created his point of view about the formation of the government and people, finally, his theory of the state is written in the book Leviathan. In this study, the effects of the philosophical ideas of Thomas Hobbes on Political Geography's issues are studied with analytic descriptive method.Keywords: Thomas Hobbes, Philosophical Thought, Natural Rules, Natural Situation, Political geography
-
هدف کلی پژوهش حاضر ، تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به مولفه های تفکر فلسفی است. تحقیق، ازنظر هدف،کاربردی و ازلحاظ روش مبتنی بر روش تحلیل محتوا است . به دلیل محدودیت ، نمونه آماری همان جامعه آماری یعنی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است .روایی ابزار، از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب توافق ویلیام اسکات ، بیش از %86 تعیین گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و برای کسب اطمینان بیش تر نتایج ، از شیوه آنتروپی شانون ، بهره گرفته شد. نتایج حاکی از توجه نسبی سند اما نامتوازن و ناهماهنگ به مولفه های تفکر فلسفی است. مولفه «کنجکاوی» با 69 واحد ثبت معادل %26 و ضریب اهمیت 244/0 ، با بیشترین فراوانی و اهمیت موردتوجه و مولفه «وحدت شخصیت» با 9 واحد معادل %3 و ضریب اهمیت 024/0 ، مورد کم توجهی واقع شده است. مولفه های دیگر به ترتیب فراوانی و اهمیت، عبارت اند از: « علاقه به ارزش های انسانی» 52 واحد معادل %19 و ضریب اهمیت202/0، « جامعیت» 41 واحد یعنی %15 و ضریب اهمیت157/0، « تعمق» 38 واحد معادل %14 ضریب اهمیت 156/0، « استقلال رای» 31 واحد معادل %11 و ضریب اهمیت 079/0، « نوجویی» 18 واحد یعنی %7 و ضریب اهمیت 072/0 و « انعطاف پذیری» 13 واحد معادل%5 و ضریب اهمیت 024/0بوده است.کلید واژگان: تفکر فلسفی, سند برنامه درسی ملی, مولفه های تفکر فلسفیThe main goal of the present study was to identify elements of philosophical thought in the National Curriculum document. The current study had practical objective and was based on content analysis. Statistical population was the National Curriculum Document of the I.R. of Iran and the Section of Detailed objectives in Fifth mapping of document. Recording unit was Sentence and the data collection tool, was Checklist whose validity was determined over 86% through the content validity and its reliability by a factor of William Scott agreement. For data analysis, descriptive statistics and to ensure greater results, the Shannon entropy methods were used. The results indicated relative attention of the document, but unevenly in different parts of the elements of philosophical thought. "Curiosity" component record with 69 units equivalent to 26% and factor importance of 0/244 has the highest frequency and is of utmost importance. The element of the "unity of personality" with 9 units equivalent to 3% and factor importance of 0/024 has little been paid attention. Other components in order of frequency and importance are: "Interest in human values" with 52 units equivalent to 19% and importance factor of 0/202; "Comprehensiveness" with 41 units equivalent to 15% and factor importance of 0/157; "Contemplation" with 38 units equivalent to 14% and factor importance of 0/156; "Independence opinion" with 31 units equivalent to 11% and factor importance of 0/079; "Innovativeness" with 18 units equivalent to 7% and factor importance of 0/072 and "flexibility" with 13 units equivalent to 5% and factor importance of 0/024.Keywords: Philosophical thought, the National Curriculum document, elements of philosophical thought
-
هدف این مقاله بررسی اندیشه فلسفی ابن طفیل در داستان حی بن یقظان و شناسایی دلالت های تربیتی حاصل از آن است. سوالات عبارتند از این که مولفه های سازنده اندیشه فلسفی ابن طفیل کدامند؟ و دلالت های تربیتی حاصل از آن چیست؟ در پاسخ به سوالات یاد شده از روش پژوهش تحلیلی – استنباطی استفاده شده است. ابتدا به توصیف داستان حی بن یقظان و تحلیل فلسفه ابن طفیل پرداخته شده و سپس از روی شواهد و نشانه های موجود در داستان به استنباط دلالت های تربیتی مبادرت گردیده است. نتایج نشانگر آن است که طرح تربیتی ابن طفیل در داستان حی بن یقظان عمدتا برگرفته از وضعیت، موقعیت و شرایط زمان او است که در آن کشمکش میان حامیان فلسفه و دین (عقل و شرع) در اوج خود قرار دارد. از این رو هدف از نوشتن حی بن یقظان بیشتر حول محور تبیین همین اختلاف شکل گرفته است. داستان جوابی است بر آراء ابن سینا، فارابی، ابن باجه و غزالی که طرفین اصلی این معارضه فلسفی هستند. در این راستا ابن طفیل در طرح تربیتی خود عناصر عقل، وحی و عرفان را با هم در می آمیزد و طرحی تلفیقی را در تربیت انسان از کودکی تا کهنسالی با رویکرد به برقراری آشتی میان فلسفه، دین و عرفان ارائه می کند. در طرح تربیتی ابن طفیل، هدف از تربیت شناخت خداوند و قدم نهادن در راه او و سرانجام فنا در جود او است. در این مسیر تربیت از مرحله حسی و تجربی آغاز می شود و در مرحله تفکر وتعقل ادامه میابد و به مرحله کشف و شهود می رسد و سرانجام به فنا در وجود خداوند ختم می شود. جلوه های تربیت در داستان حی بن یقظان به سه صورت تربیت فردی، تربیت اجتماعی و تربیت دینی نمایان می شود که از آن میان تربیت فردی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در طرح تربیتی ابن طفیل اصول فردیت، تکلیف، تکامل و پیوستگی میان ظاهر و باطن قابل استنباط است. با تکیه بر این اصول ابن طفیل روش های تربیتی تجربه، تفکر، تعقل و شهود را در داستان حی بن یقطان به کار گرفته است.
کلید واژگان: اندیشه فلسفی, ابن طفیل, حی بن یقظان, دلالت های تربیتیThe aim of this study was the investigation of Ibn Tufail's philosophical thought in his novel “Hayy ibn Yaqdhan” and the implications of it. Analytical - deductive research methods were used. First of all, the novel was explained and the philosophy of Ibn Tufail and its reflections in the story were analyzed and then the implications were deduced from the existing evidence in the story. The results indicated that Ibn Tufail's thought in Hayy ibn Yaqdhan story was mainly affected by the situation of his time when the argument between supporters of philosophy and religion (reason and religion) was at its peak. Therefore, it was concluded that his purpose of writing Hayy ibn Yaqdhan was the explanation of these arguments. The story is an answer to the ideas of Ibn Sina, Farabi, Ibn Bajja and Al-Ghazali who were the most important philosophical arguers of that time. In this regard, Ibn Tufail blends elements of wisdom, revelation and mysticism together and presents an integrated plan for educating human from childhood to the old age in which there is the reconciliation of philosophy, religion and mysticism. In Ibn Tufail’s educational plan, the goal of education is knowing God and getting closer to him. Education in Hayy ibn Yaqdhan story has three aspects of individual, social and religious education among which individual training is the most important one. Principles of individuality, responsibility, development and linkage between appearance and reality can be deduced from his educational plan. Based on these principles Ibn Tufail employed the training methods of experience, reflection, reasoning and intuition in the story of Hayy ibn Yqtan.
Keywords: Philosophical thought, Ibn Tufail, Hayy ibn Yaqdhan, Educational implications -
سهروردی اندیشمندی است آرمان گرا، که باور دارد تنها نظام سیاسی آرمانی، حکومت حکیمی متاله است. به همین دلیل، وی از هم نشینی خود با حاکمان زمانه خویش برای تاثیرگذاری، بهره جسته و کوشیده است با تدوین رساله هایی و تقدیم به حاکمان، آن ها را با الگوی حکوم تداری آشنا سازد. این مقاله می کوشد با بررسی و تاویل دو رساله مهم وجوه سیاسی فلسفه اشراقی را برجسته ساخته و نشان دهد، «پرتونامه» و «الواح عمادی» این دو رساله، پیش از هر چیز، اهدافی سیاسی را پی می گیرند و با اسلوب نگارشی خاصی در صدد ارائه الگوی حکومت آرمانی خود هستند. نکته مهم، اینکه به این رساله ها بیشتر در مقام آثاری فلسفی و نه سیاسی توجه شده و تاکنون از منظر اندیشه سیاسی مورد بررسی و مداقه قرار نگرفته است. از همین رو، سعی خواهد شد با تحلیل دقیق این آثار و ساختار آن ها و با قرار دادن شان در افقی وسیع تر (زندگی و زمانه، اندیشه فلسفی و فلسفه سیاسی وی)، اغراض و اهداف سیاسی آن بررسی شود.کلید واژگان: سهروردی, اندرزنام هنویسی اشراقی, اندیشه فلسفی, فلسفه سیاسی, الواح عمادی, پرتونامهSohrevardi is a perfectionist intellectual who believes that the only perfect political system is the governance of a god-believing Hakim (knower). Because of that, he used his companionship with his contemporary governors to influence, and attempted to familiarize the governors with the principles of governing by compiling writings and dedicating them to the governors. This paper tries to highlight the political aspects of Ishraqi philosophy with analysis and interpretation of the two noticeable writings of “Alvah-e-Emadi” and “Partow-Nameh” and show that these writings follow political goals and are after presenting the pattern of their own ideal government with special writing framework. The important point is that these works have been looked at more as philosophical, and not political, works and have not been analyzed from the angle of political thought. Because of that, it will be attempted to analyze their political goals by careful analysis of these works and their structure, and also by putting them in a broader perspective (Sohrevardi’s life and time, philosophical thought and political philosophy).Keywords: Sohrevardi, Ishraqi Advice, Making Writing, Philosophical Thought, Political Philosophy, Alvah, e, Emadi, Partow, Nameh
-
ابن سینا فیلسوف بزرگ و تاثیرگذار اسلامی در اسلام و غرب است که نظریه اتصال عقل به عقل فعال او یکی از اجزای مهم اندیشه وی و موثر بر فلاسفه بعدی است. این نظریه یکی از دو دیدگاه مطرح در شناخت شناسی است و در ساختار هستی شناسی و جهان بینی الاهی قرار می گیرد. همچنین از مصادیق یکی از دو نگرش کلان، درباره رابطه (ایجابی یا سلبی) عالم و انسان با مبادی و جزء دسته ایجابی است که خود انسان را هم نادیده نمی گیرد. این نوشتار، واکاوی چنین نظریه ای را بر عهده دارد، با این پرسش که، اتصال چیست و عقل و عقل فعال چه وضعیتی دارند؟ بررسی دیدگاه فلسفی ابن سینا نشان می دهد که اتصال، توجه، روی آوردن، آمادگی کامل و دسترسی نفس به عقل فعال است همراه با پیمودن مسیر شناخت از حس تا عقل - که با عقل، به معنای خاص، متصل می شود- و آنگاه، به طور دفعی، «اشراق و افاضه صورت عقلی بالفعل» توسط عقل فعال و «دریافت و ارتسام به صورت عقلی یا شناخت عقلی» توسط عقل تحقق می یابد. عقل، در این ارتباط، متحد با عقل فعال نمی شود.
کلید واژگان: ابن سینا, اندیشه فلسفی, عقل, عقل فعال, اتصال, اشراق, افاضهAvicenna is an influential and great Muslim philosopher in Islam and West, whose theory on the connection of intellect to active intellect is one of the important components of his thought and has exerted influence on subsequent philosophers. This theory is one of the two important views discussed in epistemology and included in the framework of divine ontology and worldview. It is also an instance of one of the two macro-approaches to the relationship of world and man with principles (affirmative or negative relationship) and is included in affirmative group which does not neglect man. Asking what are the connection and condition of intellect and active intellect, the present paper reanalyzes this theory. The review of Avicenna’s philosophical thought shows that connection is soul’s attentiveness, directing toward, complete readiness and access to active intellect as well as soul’s traversing through the path of knowledge from sense to intellect and its connection with intellect in its particular sense. Then “illumination and emanation of intellectual- actual form” is actualized by active intellect and “perception and impression” are actualized by intellect “intellectually or as intellectual knowledge”. In this connection, intellect does not unite with active intellect.Keywords: Avicenna, philosophical thought, intellect, active intellect, connection, illumination, emanation -
پرورش تفکر فلسفی در کودکان و نوجوانان ضرورتی است که آنها را به مهارتهای لا زم، هم بلحاظ رشد فردی و هم بلحاظ رشد اجتماعی مجهز مینماید و موضوعات مناسبی را برای فکر کردن و چگونگی پرداختن به آن موضوعات در اختیار کودکان و نوجوانان قرار میدهد.
یکی از وجوه اصلی و برجسته این طرح برانگیختن حس حیرت نسبت به پدیده های ملموس و عادی است تا با ایجاد کنجکاوی فلسفی در کودکان و نوجوانان و ایجاد تردید منطقی نسبت به دریافتهایشان از محیط، به آنها کمک شود به بینش و بصیرت درونی و شناخت عمیقتری از خود و جهان دست یابند. از اینرو در این نوشتار تلا ش شده است که در یک بخش، ضمن بیان اجمالی مبانی و خاستگاه طرح پرورش تفکر فلسفی در کودکان و نوجوانان، وجه ممیزه تفکر فلسفی از سایر جنبه های تفکر مشخص گردد.
اما در بخش دیگر، تمرکز اصلی بر روی حوزه های فلسفی و تبیین آنها میباشد. با توجه به اینکه کودکان دائما در حال تلا ش برای سردرآوردن از جهان پیرامون خود هستند و بطور طبیعی سوالهایی را مطرح میکنند که اغلب جنبه فلسفی دارند، بنابرین لا زم است برای ارزیابی دقیقتر سوالات کودکان و جهت دهی به کنجکاوی ذاتی آنها و نیز برای رسیدن به پاسخ پرسشهایشان، مطالب دقیقتری از فلسفه و حوزه های فلسفی مطرح شود. باید توجه داشت، سوالات کودکانمان اغلب متعلق به چند حوزه اصلیند که در این مقاله به چهار حوزه اصلی متافیزیک، معرفت شناسی، اخلا ق و ذهن پرداخته شده است تا با ایجاد آشنایی نسبی نسبت به چند حوزه اصلی، ذهن فلسفی مربیان و معلمان و متولیان این امر، تقویت گشته و آنها را به افرادی کارآمد و موثر در این عرصه تبدیل نماید.
کلید واژگان: تفکر فلسفی, متافیزیک, فلسفه اخلا ق, معرفت شناسی, ذهن, باور, هویتThe development of philosophical thought in children and young adolescents is a necessity which equips them with the required skills for individual and social growth. Moreover, it provides them with some appropriate subjects to think about and to deal with. One of the most prominent features of this project (Development of Philosophical Thought) is to encourage a questioning attitude towards tangible and normal phenomena, so that through promoting philosophical curiosity in children and young adolescents and creating logical doubt concerning their perceptions of their environment, they are assisted in attaining an internal insight and a more profound knowledge of the world and themselves. Accordingly, in this paper while presenting a short account of the principles and origins of the Project of the Development of Philosophical Thought in Children and Young Adolescents, it has been tried to clarify the distinction of the philosophical aspect of thinking from other aspects. Furthermore, in another part of this paper, the writer mainly focuses on introducing various philosophical fields. Given the fact that children are continually trying to understand the world around them and asking questions which often enjoy a philosophical aspect, it is necessary to have a more accurate knowledge of philosophy and philosophical fields. In this way, grown-ups can evaluate their questions more correctly, direct their intrinsic curiosity, and provide them with more logical answers. However, one must pay attention that children’s questions often pertain to some major fields. This paper focuses on four of them: metaphysics, epistemology, ethics, and mind. Through relative knowledge of the main philosophical field, the philosophical mentality of the teachers and trainers in their field will be naturally more developed, and they will turn into efficient and influential individuals in this area.Keywords: philosophical thought, mind, metaphysics, belief, philosophy of ethics, identity, epistemology
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.