به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « presence » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عبدالله آلبوغبیش*

    مطالعات ادبی در پرتو اندیشه پساساختارگرا از منظری متفاوت متن را واکاوی می کنند. پساساختارگرایی ضمن رها شدن از چهارچوب تصلب یافته ساختارگرایی، خوانشی واسازانه از متن به دست می دهد و معنا و گفتمان ادعایی آن را به پرسش می گیرد. در این راهبرد مطالعاتی، پژوهشگر از رهگذر بازشناسی تناقضات نهفته در متن، از دوگانه های پایگانی ساختارگرایی فاصله گرفته، از معنای آشکار آن مرکزیت زدایی می کند و معنای خاموش گشته را به سخن می آورد. کاربست چنین راهبردی در واکاوی متون فارسی می تواند ابعاد ویژه ای را در باب آن ها و ساختارهای فکری نویسندگان آشکار سازد. پژوهش حاضر بر بنیاد این اندیشه و با اتخاذ رویکردی استنادی تاریخی در گردآوری داده ها، داستان کوتاه «حضور» از مجموعه داستان دیوان سومنات نوشته ابوتراب خسروی را واسازی نموده است. بنابر پژوهش پیش رو، متن «حضور» به رغم عنوان آشکار آن، رو به غیاب دارد و امر غایب در آن به سطح حضور فرامی رود. تزلزل در رابطه متناظر دال و مدلولی و درنتیجه، ناپایداری معنامندی دال ها، ناآغازی در متن، باژگونگی کارکردها و موقعیت های دال های متن و نام زدایی از شخصیت ها بخشی از مصادیق مرکززدایی از گفتمان مرکزیت یافته متن قلمداد می شوند. در پرتو این رابطه ناپایدار، دال های کنشگر در متن دچار تعویق و گسست از معنای نهایی شده اند و بدین ترتیب، انکسار و پراکنش معنا در متن رقم خورده است؛ برونداد چنین وضعیتی آپوریا یا تنگنا در پذیرش معنای قطعی متن است، به طوری که خواننده دیگر قادر به تحدید معنای نهایی نیست. جابه جایی حضور و غیاب و ناپایداری معنا حتی بر تمهیدات متن و موقعیت های مکانی شخصیت ها نیز سایه انداخته است و متن از درون خود را نقض کرده است.

    کلید واژگان: پساساختارگرایی, واسازی, ناپایداری معنا, حضور, ابوتراب خسروی}
    Abdullah Albughobaish*

    As a different strategy for analyzing the texts, deconstruction violates and decentralizes their explicit meaning, bringing out the hidden meanings by finding the hidden contradictions in the texts. The application of such a strategy in the analysis of Persian texts can reveal special aspects of them and approach the intellectual structure of the authors. This paper revolves around deconstructing the short story “Hozour” (Presence) written by the contemporary Iranian writer Abuturab Khosrawi. Based on the study, there is a deconstructive relationship between presence and absence in the whole text. Despite the obvious title of the story, which is "Presence", the central idea is absence and marginalized matter in it reaches the level of presence. The instability in the corresponding relationship between the signifier and the signified and then the lack of meaning of the signifiers, the lack of initiation in the text, the reversal of the functions and positions of the signifiers in the text, and the lack of the names of the characters are considered as examples of decentralization from the centralized discourse of the text. In the light of this unstable relationship, the signifiers in the text have been disconnected from the final meaning, and thus, the meaning has been dispersed; one of the results of such situation is an aporia in accepting the definitive meaning of the text, so that the reader is no longer able to determine the final meaning. Displacement of presence and absence and the instability of meaning have cast a shadow even on the descriptions of the text and the locations of the characters and have violated the text from within.

    Introduction

    As a different strategy for analyzing the texts, deconstruction violates and decentralizes their explicit meaning, bringing out the hidden meanings by finding the hidden contradictions in the texts. The application of such a strategy in the analysis of Persian texts can reveal special aspects of them and approach the intellectual structure of the authors. This paper revolves around deconstructing the short story “Hozour” (Presence) written by the contemporary Iranian writer Abuturab Khosrawi. Based on the study, there is a deconstructive relationship between presence and absence in the whole text. Despite the obvious title of the story, which is "Presence", the central idea is absence and marginalized matter in it reaches the level of presence. The instability in the corresponding relationship between the signifier and the signified and then the lack of meaning of the signifiers, the lack of initiation in the text, the reversal of the functions and positions of the signifiers in the text, and the lack of the names of the characters are considered as examples of decentralization from the centralized discourse of the text. In the light of this unstable relationship, the signifiers in the text have been disconnected from the final meaning, and thus, the meaning has been dispersed; one of the results of such situation is an aporia in accepting the definitive meaning of the text, so that the reader is no longer able to determine the final meaning. Displacement of presence and absence and the instability of meaning have cast a shadow even on the descriptions of the text and the locations of the characters and have violated the text from within.

    Findings and Conclusion

    The short story "Hozour" (Presence) was analyzed constructively. The researcher questioned the supposed message of the text by noting the contradictions. As a result, it was concluded that the main theme of the story is not "presence" but "absence". This conclusion may change with further readings and interpretations by other researchers. The text clearly presents a duality, highlighting the ownership of the house by the husband and wife, and the absence of ownership by the old woman. Furthermore, it emphasizes the superiority of the husband and wife over the old woman regarding the house. However, the reader finds out through the deconstruction of the story that it is possible to destabilize such a duality due to the suppressed elements in the text. This issue is manifested both in the reversal of the indicative function of the title and in other examples that were discussed. The aforementioned analysis suggests that the title of the text does not convey a straightforward interpretation of "presence"; instead, it conceals an underlying connotation that the text attempted to conceal. In addition to the semantic instability and due to dissemination in the text, the difference and distance of the apparent meaning from the hidden meanings and due to aporia, instability has been formed in the functions, situations, techniques, devices and literary possibilities of the text. Despite asserting ownership of the house, the characters could not establish a relationship with their neighbors and friends, and at the same time, having the key as a tool to resolve the conflicts could not prove the truth of their claim. The constable also found an opposite function and deviated from the function that the husband and wife expected from him and decentered them. As a result, what was presented as the alleged conversation between husband and wife was neutralized and questioned by the same devices used. Other examples of this semantic displacement include the lack of character names, the contradictory meaning of lighting, and the marginalized but central position in the text. Through the constructive study of Persian literary texts, we can get other meanings that will be effective in understanding the remaining aspects of the texts. Moreover, such a strategy can also bring us closer to the deep intellectual structures of the authors.

    Keywords: Poststructuralism, Deconstruction, Instability Of Meaning, Presence, Abuturab Khosrawi}
  • فرشاد تجاری*، سید حمید سجادی هزاوه، حسین صالح

    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت رابطه در رفتار حضور، رسانه و خرید هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری، هواداران لیگ برتر فوتبال فصل 1399-1400 ایران بودند که به روش نمونه گیری تناسبی انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه های کیفیت رابطه، حضور، رسانه و خرید کیم و همکاران ‏(2011) استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت رابطه با ضرایب رگرسیونی 63/0، 57/0 و 65/0 و نسبت های بحرانی 48/18، 97/16 و 72/17 به ترتیب بر رفتار خرید کالاها، رسانه و حضور در ورزشگاه هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تاثیر مثبت معناداری دارد.

    کلید واژگان: کیفیت رابطه, بازاریابی رابطه مند, حضور, رسانه, خرید}
    Farshad Tojari*, S.Hamid Sadjadihezaveh, Hosein Saleh

    The general purpose of the present study was to investigate the effect of relationship quality on the presence, media and purchasing behavior of fans of Iran's premier football league teams. The current research was a descriptive research of the correlation type. The statistical sample was the fans of the Premier Football League of Iran 1399-1400 season, who were selected by proportional sampling method. In this research, the relationship quality, attendance, media and shopping questionnaires of Kim et al. (2011) were used. The results showed that the quality of the relationship with regression coefficients of 0.63, 0.57 and 0.65 and critical ratios of 18.48, 16.97 and 17.72 respectively on the behavior of buying goods, media and attendance at the stadium of League fans. Iran's top football has a significant positive effect.

    Keywords: Relationship Quality, Relational Marketing, Presence, Media, Purchase}
  • نغمه علیزاد گوهری، بهرام شاهدی*، فرشته احمدی

    برخلاف دیگر ادیان و مسلک‌ها که بر یکی از ابعاد فردی یا اجتماعی متمرکز بوده، دین اسلام به هر دو جنبه توجه داشته و دستورالعمل‌هایی برای ارتقاء ابعاد فردی و تعاملات اجتماعی ارائه نموده است. این امر باعث گردید، اسلام به عنوان کاملترین ادیان شناخته شده و به دینی فردی- اجتماعی تبدیل شود؛ تا آنجا که مطابق با دستورات آن، کسی که در جامعه حضور و مشارکت نداشته باشد به اهداف دین نمی‌رسد. از آنجا که رشد شخصیت اجتماعی، در جامعه و با حضور افراد دیگر شکل می‌گیرد، این پژوهش با الگو قراردادن مسکن بومی قاجار اصفهان به عنوان یک الگوی درونگرا که حضور و اجتماع‌پذیری را دشوارتر جلوه می‌دهد؛ به روش نحو فضا، موقعیت یک فضا را در پیکر‌بندی مورد تحلیل قرار داده و به نحوه ایجاد سرزندگی، تعلق خاطر، ایجاد هویت اجتماعی و افزایش حضورپذیری می‌پردازد. نتایج، بیان کننده آن است که حیاط با وجود قرارگیری در لایه‌های میانی که می‌تواند عمق و محرمیت را افزایش دهد، به واسطه نقش سازمان‌دهنده‌ و ارتباط مستقیمی که با ورودی دارد از تفاوت فاحشی در ارزش انتخاب و کنترل برخوردار است که این مهم توانسته فضای حیاط را از نظر موقعیت به عنوان حضورپذیرترین فضا تعریف نماید.

    کلید واژگان: ارزش های نحوی فضا, فضای اجتماعی, سرزندگی, حضورپذیری}
    Naghmeh Alizad Gohari, Bahram Shahedi *, Fereshteh Ahmadi

    Unlike other religions and professions that focus solely on either individual or social dimensions, Islam uniquely emphasizes both aspects, providing instructions for the enhancement of both individual well-being and social interactions. This comprehensive approach has earned Islam the recognition of being the most complete of religions, establishing it as an individual-social belief system. In accordance with its teachings, a person who does not actively engage in society may not fully realize the goals of the religion. Since the development of social personality occurs within society and through interactions with others, this research utilizes the native Qajar housing of Isfahan as an introverted model that complicates the dynamics of presence and sociability. Through the syntax method, the study analyzes the spatial configuration, examining how it influences vitality, a sense of belonging, the creation of social identity, and the enhancement of presence. The results reveal a significant difference in the value of choice and control within the courtyard, despite its central placement, which can enhance depth and privacy. This distinct quality positions the courtyard as the most accessible space, shaping perceptions of its significance within the overall spatial arrangement.

    Keywords: Social Space, Presence, Liveliness, Syntactic Values of Space}
  • احمد ولیعی ابرقویی*، عبدالحمید واسطی
    در این نوشتار سعی می شود براساس مبانی حکمت متعالیه، چیستی فهم به دست آید و براساس آن، چگونگی تحقق فهم و سطوح احتمالی آن بررسی شود. این امر به روش تحلیلی اسنادی و براساس تولید نظریه در حوزه هستی شناسی فهم از مبانی موجود در حکمت متعالیه صورت می پذیرد. براساس تحلیل صورت گرفته روشن می شود که فهم از اتحاد وجودی موجود ادراک کننده با مورد فهم (متعلق فهم) به دست می آید. بنابراین آن فهمی صحت دارد و می توان به آن اتکا کرد که به نحو حداکثری فاعل شناسا را با محتوا متحد کند و از آنجا که فهم مطلوب از یک پدیده باید در حوزه رفتار فهم کننده نیز تغییر ایجاد کند؛ پس فرایند شکل گیری فهم باید در بستر مبادی فعل ارادی تحقق پیدا کند. از این رو می توان به تناسب اتحادی که فرد با مورد فهم به دست آورده و موجب تغییر رفتار او شده، برای فهم، سطوح شش گانه تصور اولیه، فهم اولیه، فهم تحلیلی، فهم کاربردی، فهم استدلالی، فهم خلاق در نظر گرفت.
    کلید واژگان: سطوح فهم, اتحاد وجودی, حضور, مبادی فعل ارادی, حکمت متعالیه}
    Ahmad Valiee *, Abdolhamid Vasetii
    In this study, an attempt is made to explore the nature of understanding based on the foundations of transcendent wisdom and, accordingly, to examine how understanding and its probable levels can be realized. Using an analytical-documentary approach and theory generation in the field of ontology of understanding from the existing foundations in transcendental wisdom, the process of understanding and its probable levels are examined. The analysis reveals that understanding arises from the existential union of the perceiving subject with the object of understanding. Therefore, an understanding that is reliable and dependable maximally aligns the subject with the content. Since the desired understanding of a phenomenon must also induce changes in the behavior of the understanding subject, the process of understanding formation should take place within the framework of volitional acts. Therefore, in proportion to the union achieved between the understanding subject and the object of understanding, which leads to a change in their behavior, the six-level level of initial notion, preliminary understanding, analytical understanding, practical understanding, argumentative understanding, and creative understanding can be considered for understanding.
    Keywords: levels of understanding, existential union, Presence, volitional acts, Transcendent Wisdom}
  • بهرام مهری قاراب علیا، مسعود حق لسان*، آرش ثقفی
    هدف

    تحقیق حاضر در پی آن بوده که عوامل و معیارهای موثر بر ارتقای ادراک و تصویر ذهنی شهروندان از فضای شهری را شناسایی کند.

    روش شناسی: 

    این تحقیق کاربردی در سال 1402 با مطالعه موردی شهر تبریز به انجام رسید. از میان پیاده راه های شهری، چهار پیاده راه اصلی شهر تبریز با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق عابرین شهری این پیاده راه ها بوده که از میان آنها 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به طوری که سهم هریک از پیاده راه ها 25 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه 30 گویه ای بود که با استفاده از مطالعه پیشینه تحقیقاتی و نظریات مرتبط، طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون کای اسکوار و همبستگی پیرسن استفاه شد.

    یافته ها

    در مجموع گذر تربیت به عنوان موفق ترین پیاده گذر در شهر تبریز به دلیل حضورپذیری بی نظیر آن توصیف شد، پس از آن گذر ولیعصر با احساسات خوبی که به دست می دهد، گذر موفق دیگر تبریز تعیین شد. در مجموع پیاده گذرهای شهر تبریز هم برای زنان و هم برای مردان مثبت ارزیابی شده، ولی زنان به دلیل پررنگ تر جلوه دادن حضورپذیری، تاثیر بیشتری از گذرها پذیرفته اند.

    نتیجه گیری

    ارتقاء حضورپذیری در شهروندان طبق مطالعات انجام گرفته به ترتیب با سه بعد تصویرذهنی، مفهوم خوانایی و مفهوم سرزندگی مرتبط است. بر اساس یافته ها، مهمترین تاثیر در بین مولفه های ذهنی مربوط به بعد تناسبات (89/0) و در بین مولفه های طراحی شهری به بعد طبیعت (87/0) و در زمینه حضورپذیری نیز به ترتیب مولفه های تصویرذهنی در جایگاه نخست و پس از آن به ترتیب مولفه های خوانایی و سرزندگی قرار داشتند.

    کلید واژگان: حضورپذیری, ارزیابانه, دوست داشتنی, نقشه های ذهنی, خرده فرهنگ}
    Bahram Mehri Gharabolia, Masoud Haghlesan*, Arash Saghafi
    Aims

     The current research aims to identify the factors and criteria that are effective in improving the perception and mental image of the citizens of the urban space.

    Methodology

     This applied research was carried out in 2022-2023 at Tabriz city. Among urban sidewalks, four main sidewalks of Tabriz city were selected using cluster sampling. The statistical was urban pedestrians on the sidewalks, from among whom 100 people were selected using random sampling. So the share of each of the pedestrians was determined to be 25 people. The research tool was a 40-item questionnaire that was designed using research background and related theories. The chi-square test and Pearson correlation were used to analyze the findings.

    Findings

     In general, Tarbiat Pass was described as the most successful pedestrian in Tabriz city due to its unique attendance, after that Valiasr Pass was determined as another successful pass of Tabriz with the good feelings it gives. In general, the pedestrian crossings of Tabriz city have been evaluated positively for both women and men, but women have accepted more influence from the crossings due to the fact that they make their presence more visible.

    Conclusion

     According to the studies, improving the presence of citizens is related to the three dimensions of mental image, the concept of readability, and the concept of liveliness, respectively. According to the findings, the most important impact among the mental components is related to the dimension of proportions (0.89) and among the components of urban design to the dimension of nature (0.87) and in the field of presence, in the order of mental image components. In the first place and after that were the components of readability and vitality.

    Keywords: Presence, Evaluative, Lovable, Mental Maps, Sub-Culture}
  • محمد اسحاقی*
    بسامد بالای واژه باده و متفرعات آن در دیوان حافظ (بیش از 1300 بار)، علاوه بر اینکه گواه اهمیت در اندیشه و شعر اوست، دارای تعبیرهای گوناگونی است و به انواع مختلفی نیز تقسیم بندی می شود که علاوه بر شراب های انگوری و عرفانی، باده کنایی را نیز شامل می شود که باید گفت این نام را برای اولین بار، استاد بهاءالدین خرمشاهی بر آن نهاده و البته به ذکر چند مثال کلی و مختصر بسنده نموده اند؛ هرچند با توجه به گستردگی موضوع، تنوع، دیریاب بودن تعابیر این نوع باده و اهمیت کاربردش در شعر حافظ، نیازمند پژوهشی دقیق تر و کامل تر است؛ به ویژه که نوع آن در دیوان، مشخص نشده و نیاز به تدقیق مخاطب دارد. هدف این پژوهش، آن است که ضمن تعریف دقیق باده های کنایی در دیوان حافظ، مشخص شود کدام باده ها زیرمجموعه این نوع قرار می گیرند و چگونه می توان آن ها را تشخیص داد. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است و یافته های این پژوهش نشان می دهد که انواع دیگری از باده نیز در دیوان حافظ وجود دارد که معرفی نشده اند؛ همچون «شراب موهوم» که خود خواجه بر آن نام نهاده است، همچنین دو نوع باده به نام های «شراب غرور» و «می حضور» نیز معرفی و توضیح داده خواهد شد با این تذکر که تاکنون این دو نوع باده در دیوان حافظ، شناخته و شناسانده نشده اند.
    کلید واژگان: حافظ, انواع باده, عرفانی, کنایی, شراب غرور, باده حضور}
    Mohamad Eshaghi *
    The high frequency of the word "wine" and its derivatives in Hafez's divan (more than 1300 times), in addition to being a proof of its importance in his thought and poetry, it has various interpretations and is also divided into different types, which, in addition to grape and mystical wines, are ironic wine. It should be said that this name was given to it for the first time by Bahauddin Khorramshahi, and of course, they were satisfied with mentioning a few general and brief examples; However, considering the breadth of the topic, the diversity, the remoteness of the interpretations of this type of wine and the importance of its use in Hafez's poetry, it requires a more detailed and complete research; Especially, its type has not been specified in the court and needs to be verified by the audience. The purpose of this research is to define exactly the irony in Divan Hafez, to identify which irons are a subset of this type and how to recognize them. The method of gathering information is a library, and the findings of this research show that there are other types of wine in Divan Hafez that are not known and identified; Like the "illusory wine" that Hafez himself named after it; Also, two types of wine called "Pride wine" and "presence wine" will be introduced and explained, with the mention that so far these two types of wine have not been recognized and identified in Divan Hafez.
    Keywords: Hafez, types of wine: grape, Mystical, irony, pride, presence}
  • فراست پیروزی نژاد، پارسا یعقوبی جنبه سرایی*، تیمور مالمیر

    در عرفان عاشقانه مساله مواجهه با نظام نشانه ها و کنش نشانه ورزی به نحو خاصی موجب بازنمایی و سامان بخشی به دال کلان جهان وحدت یا وضعیت حضور گردیده است؛ به طوری که کارکرد ارجاعی و قراردادی زبان به غیاب درآورده می شود و نشانه ها کارکرد رمزی و لایه های معنایی عمیق تری می یابند. وجوه دلالی تمثیل ها و استعاره های برسازنده فضای حضور به جهان پیش از هبوط به مرحله پیشازبان بازمی گردد؛ بر همین اساس تجربه حضور در بعد زمان بر محور زمان زیسته تجربه کننده و شکستن زمان و در بعد مکان با روساختی متفاوت و گذر از مکانی کنشی و فیزیکی به فضایی در ساحت تجربه شهودی نمود می یابد. از میان نوشتارهای عرفانی غزل های مولوی از منظر نشانه شناسی تمثیل ها و استعاره های برسازنده فضای حضور یا وحدت متنوع و چند لایه است. سوال اصلی این نوشتار این است که برساخت هنری مولف- راوی غزلیات شمس در بازنمایی فضای حضور در رمزگان زبانی-روایی متن غزلیات شمس چگونه سامان یافته است؟ روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی و متناسب با معرفت شناسی حاکم بر متن است. نتیجه نشان می دهد که مولف- راوی غزلیات شمس با روایت پردازی مبتنی بر حضور هر کدام از تمثیل ها و استعاره های خرد و کلان را با  ذیل وجوهی از دال های حوزه های زیستی و معرفتی در جهت تبیین ماهیت فضای رازناک، ابهام آمیز، غیرشفاف، بلعنده، نامتعین، تفکیک ناپذیر، بیکران و منبسط جهان وحدت به کار گرفته است

    کلید واژگان: غزلیات شمس, حضور, نشانه-شناسی, فضا, زمان و مکان}
    Farasat Piroozinejad, Parsa Yaghoobi *, Timor Malmir

    In love mysticism, the issue of encountering the systems of signs and the act of signifying in a special way has led to the representation and organization of the macro-sign of the world unity or the state of presence. That is the way that the referential and arbitrary function of language turns to be absent, and the signs acquire symbolic functions and deeper layers of meaning. The signifying aspects of allegories and metaphors reconstructing the atmosphere of presence in the world before the annihilation dates back to the pre-language stage. Based on this, the experience of presence in line with the experiencer's lived time, and the time split in the place dimension with a different structure and passing from an active and physical place comes out in atmosphere in the field of intuitive experience in a different surface structure, and passing over an actional and physical place. Among the mystic writings, Rumi’s sonnets, from semiotics’ perspective, are allegories and metaphors reconstructing presence atmosphere or diverse and multi-layered unity. The main question in this article is that how the artistic reconstruction of the author-narrator of Shams-e Tabrizi’s sonnets in representing the atmosphere of presence existent in the lingual-narrative codes of the text is organized? The research methodology is descriptive-analytical, and properly in line with the epistemology that governs the text. The result demonstrates that, through narrating based on the presence, the author-narrator of Shams-e Tabrizi’s sonnets has utilized each of the allegories and micro-macro metaphors with signifiers of biological and epistemological domains so as to explain the nature of the mysterious, ambiguous, opaque, devouring, indeterminate, inseparable, infinite and extended atmosphere of the unity world.

    Keywords: Shams-e Tabrizi’s sonnets, presence, Semiotics, Atmosphere, time, plac}
  • S. M. Hadi Gerami, Mahboobeh Hami *
    The Khafīfīyya Order is attributed to Ibn Khafīf, Sūfī of the fourth century AH (882/982) who lived in Shiraz. The concepts of Absence (ghaybah) and Presence (ḥoḍūr) are central ideas in Ibn Khafīf's school. However, the existing literature provides only a brief mention of this attribution to Ibn Khafīf, the founder of the Khafīfīyya Order. Given the lack of in-depth study on Ibn Khafīf's social approaches, this article seeks to elucidate the significance of mentioned ideas within Ibn Khafīf's intellectual framework and expound on the interpretation of their meanings. This research adopts Chandler's semiotic approach to delve into the ideas of "absence and presence" within context. The findings of this study reveal that Ibn Khafīf endeavored to show isolation and seclusion as different and sometimes even contradictory acts of abstinent (tark) from worldly matters.
    Keywords: Sūfīsm, Ibn Khafīf-Khafīfīyya, Absence, Presence, Seclusion}
  • علی اصغر جعفری ولنی*

    مساله: 

    «انسان معلق در فضا» از نگاه ابن سینا برای اثبات وجود نفس، تجرد آن و مغایرت نفس با بدن طراحی شده است و حیث وجودی دارد؛ هر چند بسیاری پس از ابن سینا، این طرح را در حیث معرفتی به کار برده و آن را چنین تفسیر کرده اند: انسان معلق در فضای ابن سینا «علاوه بر اینکه هست، می داند که هست». به نظر می رسد چنین برداشتی با مبانی ابن سینا، عبارات وی در آثار گوناگون و آن چه که خود او با انسان معلق در پی اثبات آن است، ناسازگار است.

    روش

    این پژوهش مبتنی بر رویکرد توصیفی و تحلیلی است.

    یافته ها

    ابن سینا که ادراک را از حس آغاز می کند و اولین مرحله عقل انسان را عقل هیولانی و قوه محض می داند، میان «شعور» که از همان آغاز برای انسان بالفعل است با «شعور به شعور» تفاوت قایل است؛ او «شعور به شعور» را بالقوه می خواند که نیاز به اکتساب دارد، درحالی که «شعور» اولیه ما به نفس، همان وجود نفس ماست. ازاین رو «انسان معلق در فضا» صرفا هستی و حضور و وجود نفس پیش از هر آگاهی بالفعل است.

    نتایج

    با توجه به اینکه انسان معلق در فضا در ابتدای خلقت خود بوده و ابن سینا نفس انسانی را حادث به حدوث بدن و در مرتبه عقل هیولانی و قوه محض می داند که فاقد هرگونه ادراکی است و با ادراک حسی بالفعل می شود، باید گفت: انسان معلق در فضای ابن سینا می تواند صبغه وجودی داشته باشد و درواقع ناظر به مقام حضور و وجود و هستی صرف است. علاوه براین، ابن سینا با تاکید بر دو مقام شعور و شعور به شعور، بر این باور است که شعور در انسان معلق بالفعل و دایمی بوده، اما شعور به شعور در آن بالقوه است. ازاین رو به نظر می رسد نفس در ابتدای خلقت گرچه حضور و ثبوت دارد، اما نمی توان گفت که علم به خویش دارد؛ یعنی نفس در ابتدا فاقد توجه به خویش است و همین عدم توجه، مانع هرگونه ادراک نفس به خود است. نوآوری: درواقع درباب «انسان معلق در فضای ابن سینا» صرفا می توان گفت «انسان آگاه مند (بدون هرگونه آگاهی بالفعل) هست»، اما نمی توان گفت: «علاوه براینکه این انسان آگاه مند هست، می داند که اینگونه هست».

    کلید واژگان: ابن سینا, انسان معلق, هستی شناسی, معرفت شناسی, حضور, علم حضوری}
    AliAsghar Jafari Valani *

    Issue: 

    Avicenna presented his "flying man" or "floating man" argument as a means to establish the existence of the soul, its immaterial nature, and its distinctiveness from the body. While originally conceived with an ontological focus, subsequent scholars have often employed this concept in an epistemological context, asserting that Avicenna’s flying man not only exists, but also knows that he exists. Such an interpretation of the flying man argument seems to be at odds with his own principles, his passages throughout his works, and what he pursued to establish through this scenario.

    Method

    Deploying a descriptive and analytical method, it may be said that.

    Findings

    Avicenna believes that perception begins from senses, and the first stage of the human reason is material or hylic reason or pure potentiality. Moreover, there is a difference between consciousness (shuʿūr) that is actually obtained by humans since the beginning of their existence and consciousness of consciousness (al-shuʿūr bi-l-shuʿūr), which he believes to be a potential character that needs to be acquired, while our primary consciousness of the soul is the existence of our soul. Thus, the flying man is solely the existence and presence of the soul before any actual consciousness.

    Results

    In view of the fact that man was suspended in space at the beginning of his creation and Ibn Sina considers the human soul to be the event of the body and in the order of the beast intellect and pure power, which lacks any perception and becomes actual through sensory perception, it should be said : The human being suspended in Ibn Sina's space can have an existential quality and in fact, he is observing the position of presence, existence, and mere existence. In addition, Ibn Sina, emphasizing the two positions of consciousness and consciousness to consciousness, believes that consciousness is actually and permanently suspended in man, but consciousness to consciousness is potential in him. Therefore, it seems that the soul at the beginning of creation, although it is present and proven, but it cannot be said that it has knowledge of itself; That is, the soul initially lacks attention to itself, and this lack of attention prevents any self-perception of the soul.Innovation: In fact, regarding "Avicenna's suspended human being in space", it can only be said that "a human being is conscious (without any actual awareness)", but it cannot be said.

    Keywords: Avicenna, flying man, Ontology, Epistemology, presence, Knowledge by presence}
  • دل آرام شیخ، حسین ذبیحی*، فرح حبیب

    ایجاد عدالت فضایی در فضاهای عمومی، همواره یکی از بزرگ ترین چالش های مدیران، برنامه ریزان و معماران است. بنا بر رویکرد توزیعی عدالت فضایی، فضاها باید به گونه ای طراحی شوند که پاسخگوی نیازها و ترجیحات متفاوت گروه های مختلف باشند. یکی از این نیازها و تفاوت ها در دو جنس، تفاوت آن ها در احساس امنیت آن هاست. ازآنجاکه اغلب فضاهای عمومی، عمدتا توسط مردان و بر اساس استانداردهای فضایی مطابق با جنسیت و نیاز مردان، طراحی، برنامه ریزی و ساخته می شوند. هدف این تحقیق، ایجاد فرصت برابر حضور برای دانشجویان دختر و پسر در فضای باز پردیس های دانشگاهی از طریق تبیین معیارها و شاخص های مولفه امنیت در قالب یک مدل مفهومی و همچنین، بررسی تاثیر مولفه امنیت بر میزان حضور دانشجویان است. رویکرد این پژوهش، ترکیبی (آمیخته) است و روش آن در قسمت کیفی؛ تحلیل محتوا و در قسمت کمی؛ پیمایشی است و ازلحاظ هدف؛ کاربردی می باشد. پس از تبیین مدل مفهومی، برای پاسخ به سوالات بخش کمی تحقیق و گردآوری داده ها، از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که معیارها و شاخص های مولفه «امنیت» موثر بر حضورپذیری دانشجویان، متشکل از ابعاد سازنده فضاهای باز عمومی و در سه بعد کالبدی: «امنیت فیزیکی» و «دسترسی فیزیکی»؛ کارکردی: «تفکیک فضایی» و «کنترل قلمرو» و ادراکی: «خوانایی» و «نظم بصری» است و پس از تجزیه و تحلیل داده ها و تایید مدل مفهومی پیشنهادی، مشخص گشت که همه معیارهای مولفه امنیت (به عنوان متغیر پیش بین) به جز رویت پذیری فضا، پیش بینی کننده حضورپذیری (به عنوان متغیر ملاک) هستند و با بررسی ضرایب استاندارد، مشخص شد که معیارهای امنیت فیزیکی (31/0) و خوانایی (31/0)؛ بیشترین پیش بینی کننده حضورپذیری هستند. بعدازآن به ترتیب، کنترل قلمرو (25/0)، نظم بصری (23/0)، تفکیک فضایی (15/0) و دسترسی فیزیکی (09/0) قرار دارد و آنچه در بین زنان و مردان در رابطه با معیار های امنیت برای حضورپذیری اهمیت بیشتری دارد، به ترتیب بر اساس اندازه اثر شامل: خوانایی (23/0)، نظم بصری (23/0)، امنیت فیزیکی (18/0)، کنترل قلمرو (15/0)، تفکیک فضایی (12/0)، رویت پذیری (06/0) و دسترسی فیزیکی (05/0) می شود. لذا پاسخ محیط به نیازهای متفاوت زنان و مردان در احساس امنیت، به حضور بیشتر آن ها در فضا می انجامد.

    کلید واژگان: عدالت فضایی, امنیت, فضای باز پردیس های دانشگاهی, حضورپذیری, دانشجویان}
    Delaram Sheikh, Hossein Zabihi *, Farah Habib

    Creating spatial justice in public spaces has always been one of the biggest challenges for managers, planners, and architects. Thus, spaces must design to meet other groups’ different needs and preferences. One of these needs and differences between the two sexes is their difference in their sense of security. This study aims to explain the criteria and indicators of the security component in the form of a conceptual model and investigate the effect on student presence. The approach of this research is mixed, and its method in the qualitative part is content analysis; in the quantitative part, it is a survey, and in terms of purpose, it is practical. The research findings show that the criteria and indicators of the “security” component affecting student presence consist of the constructive dimensions of public open spaces and in three physical dimensions: “physical security” and “physical access”; Functional: “Spatial separation” and “Territorial control” and perceptional: “legibility” and “visual order,” and after analyzing the data and confirming the proposed conceptual model, it was found that all criteria of the security component except the visibility of the space are predictive of presence and what is more important between men and women in terms of security criteria for presence, respectively, based on the size of the effect, including legibility (0.23), visual order (0.23), physical security (0.18), Territorial control (0.15), Spatial separation (0.12), visibility (0.06) and physical access (0.05). Therefore, the environment’s response to the different needs of men and women in the sense of security leads to their more significant presence in space.

    Keywords: spatial justice, Security, university campus open spaces, presence, Students}
  • راضیه نظری*
    نشانه معنی شناسی عاطفی، شیوه نقد ادبی است که پس از نشانه شناسی ساخت گرا با هدف بررسی چگونگی شکل گیری عواطف و ارتباط آن با درک انسان از محیط پیرامونی اش به وجود آمد. در همین راستا طرحواره فرآیند عاطفی ازسوی گرمس مطرح شد. این طرح واره شامل پنج مرحله تحریک عاطفی، توانش، شوش، هیجان و ارزیابی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی زنجیره حالات عاطفی در رمان مرافی الحب السبعه با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی و از رهگذر مطالعه منابع کتابخانه ای به رشته نگارش درآمده است. در این اثر، شوش عاطفی تحت تاثیر مفهوم فلسفی نیستی است که از منظر نشانه معنی شناسی از آن به غیاب تعبیر می شود. بنابراین طرحواره فرآیند عاطفی داستان بر اساس حضور سوژه و غیاب وطن شکل گرفته است. یافته های پژوهش، نشان می دهد، اولین مرحله طرحواره فرآیند عاطفی داستان، عاطفه ترس است که تحت تاثیر آن، کنش مهاجرت شکل گرفته است. شوش دلتنگی، تحت تاثیر اقامت طولانی در سرزمینی بیگانه هویت عاطفی سوژه را شکل داده است و تداوم این وضعیت، درخودماندگی او را به همراه داشته و به همین خاطر او کمترین فشاره عاطفی را تجربه کرده است. از آنجا شگرد پیش تنیدگی و کنش مهاجرت سبب خلاصی سوژه از این حس نشد؛ در مرحله ارزیابی طرحواره عاطفی داستان که مبتنی بر تغییر موضع و دیدگاه سوژه است، عاطفه انتظار جایگزین حس غربت شده است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی عواطف, حضور و غیاب, طرحواره عاطفی, عاطفه غربت, عاطفه انتظار}
    Razieh Nazari *
    Emotional semio-semantics is a new method of literary criticism, created after structural semiotics, for exploring the formation of senses and their relationship with human’s understanding of his own immediate environment. Emotional process schema was proposed by Greimas. The schema has emotional arousal, competence, state, emotion, and evaluation. The study was conducted to explore the chain of emotional status in the novel Seven Ports of Love. The descriptive-analytical study used library resources. In this novel, the emotional state is affected by the philosophical concept of non-existence, which is called “absence” in semi-semantics. Therefore, the schema of emotional process of the story is formed according to the presence of the subject and absence of homeland. The results show that the first stage of the emotional process schema of the story is fear, under which migration is formed. The “miss” state, affected by long stay in a foreign land, forms the emotion identity of the subject and the continuation of this condition results in isolation. This is why he experiences the least amount of emotional tension. As pretension and migration action have not resulted in subject’s freedom of the motion, in evaluating stage of the emotion schema of the story which is change in the attitude of the subject, homelessness emotion was replaced by waiting emotion.
    Keywords: Semiotics of Emotion, Presence, Absence, Emotional Schema, Homelessness Emotion, Waiting Emotion}
  • عبدالله صلواتی

    پدیدارشناسی به نوعی بازگشت به آغاز و سرچشمه هاست و اقدامی در راستای از سرگیری ارتباط زنده با واقعیت. همچنین، پدیدارشناس سعی می کند با گام هایی همانند تعلیق و تقلیل ایدتیک و تقلیل پدیدارشناختی به روایت هوسرل و تقلیل، تقویم و ساختارشکنی از نگاه هایدگر و دیگر مولفه ها، ارتباطی نو و زنده و فعال با امور برقرار کند. پرسش های اساسی این پژوهش عبارتند از: پدیدارشناسی الهیاتی چیست؟ و چگونه می توان روزه داری را بنابر رویکرد پدیدارشناسانه الهیاتی تحلیل کرد؟ برخی از دستاوردهای این تحقیق به این قرار است: یکم. در پدیدارشناسی الهیاتی به روایت نگارنده، قلب محور پیشاتاملات و عقل به مثابه شان قلب، محور تاملات و خدا  راهبر کلیت پدیدارشناسی است؛ دوم. پدیدارشناسی الهیاتی، سه گام اساسی دارد: پس زدن قلب از خویش و نماها و پدیدارهای مالوف، پس زدن قلب از جلوه های قدسی و عطف توجه به سرچشمه جلوه ها، و ترجمه دریافت های پیشاتاملی به ساحت تامل به مدد عقل؛ سوم. مولفه دیگری که در پدیدارشناسی الهیاتی نقش اساسی دارد انسان کامل است و دقیقا به همین دلیل، آیات و روایات در پدیدارشناسی الهیاتی سهم مهمی دارد. چون آیات و روایات بنوعی کشف تام و اتم انسان کامل است؛ چهارم. بنابر نگاه پدیدارشناسانه الهیاتی می توان در مقام ترجمه و تامل عقل، آیدوس روزه داری را حضور و مراقبه و تسلیم دانست که با نهادینه شدن این آیدوس در زندگی، زندگی ما سراسر روزه داری می شود؛ پنجم. پدیدارشناسی الهیاتی بیان امر ناپیدا و نادیدنی پنهان شده در آن چیزی است که دیدنی است. در فرایند نجات پدیدار، روزه منحصر به یکی یا چند جلوه محدود این جهانی یا فراطبیعی نمی شود. به عبارتی، پژوهشگر در تاملات پدیدارشناسانه باید تمهیداتی را رقم زند تا جلوه ای از روزه، جلوه های دیگر را مستور نکند.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی الهیاتی, قلب, عقل, انسان کامل, روزه, حضور, بیکران}
    Abdollah Salavati

    Phenomenology is a kind of return to the beginning and the source and an action in the direction of resuming the living relationship with reality. Also, the phenomenologist tries to establish a new, alive and active relationship with things with steps such as suspension and eidetic reduction and phenomenological reduction according to Husserl's account and reduction, calendar and deconstruction from the point of view of Heidegger and other components. The basic questions of this research are: What is theological phenomenology? And how can fasting be analyzed according to the theological phenomenological approach? Some of the achievements of this research are as follows: 1. In theological phenomenology, according to the author's account, the heart is the focus of pre-reflections, and the mind, as the dignity of the heart, is the focus of reflections, and God is the guide of the whole of phenomenology; Second. Theological phenomenology has three basic steps: withdrawing the heart from self and familiar appearances and phenomena, withdrawing the heart from holy manifestations and turning attention to the source of manifestations, and translating pre-contemplative findings into the field of reflection with the help of reason; Third. Another component that plays an essential role in theological phenomenology is the perfect human being, and precisely for this reason, verses and traditions play an important role in theological phenomenology. Because the verses and narrations are a kind of discovery of the whole and the atom of a perfect human being; Fourth. According to the theological phenomenological point of view, in the position of translation and reflection of reason, the Eidos of fasting can be seen as presence, meditation, and submission. the fifth Theological phenomenology is the expression of the invisible and invisible hidden in that which is visible. In the process of phenomenal salvation, fasting is not limited to one or more aspects of this world or supernatural. In other words, the researcher in phenomenological reflections should make arrangements so that one manifestation of fasting does not hide other manifestations.

    Keywords: Theological Phenomenology, Heart, Intellect, Perfect Human, Fasting, Presence, Infinity}
  • مظفر عباس زاده*

    در طول تاریخ، جنسیت عامل مهمی در شکل گیری جایگاه فرد و به تبع آن ایفای نقش های متعدد او بوده است. همواره جوامع برحسب فرهنگ های متفاوت خود نقش های متفاوتی را به زن و مرد نسبت داده اند. به طوری که نقش مردان در شکل گیری فضاهای شهری بافاصله زیادی حایز اهمیت است با توجه به این که حداقل نیمی از شهروندان را زنان تشکیل می دهند، توجه به وجود فضاهایی برای حضور فعال هرچه بیشتر این قشر از جامعه در شهر حایز اهمیت می باشد. پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت شاخص های موثر بر حضور پذیری زنان در فضاهای شهری نسبت به شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر حضور زنان در بازارهای تاریخی می پردازد. بدین منظور "مجموعه بازار تاریخی شهر ارومیه " به عنوان یک فضای شهری در بافت تاریخی جهت مطالعه موردی انتخاب شد. با توجه به اینکه بازارها نقش محوری درمجموع فعالیت های شهری داشته؛ این سوال مطرح است که چه عواملی در به وجود آمدن این مهم نقش اساسی دارد؟ نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در حال حاضر علی رغم ظرفیت های متنوع در بحث حضور پذیری و همچنین ایجاد رضایت نسبی در برخی مولفه ها، بازار عملکرد مناسبی در خصوص حضور پذیری زنان نداشته و دچار مشکلات اساسی است. ازجمله مهم ترین چالش ها در این بحث عدم انطباق نیازها و مطالبات جامع زنان با زیرساخت های کاربردی، کالبدی و اجتماعی موجود بازاراست؛ به طوری که امکان حضور بخش عمده ای از زنان را فراهم نمی کند.

    کلید واژگان: فضای شهری, بازار تاریخی ارومیه, حضور پذیری, زنان}
    MOZAFFAR ABBASZADEH *

    Throughout history, gender has been an important factor in the formation of a person's position and, accordingly, his multiple roles. Societies have always assigned different roles to men and women according to their different cultures. So the role of men in the formation of urban spaces is very important, considering that at least half of the citizens are women, it is important to pay attention to the existence of spaces for the active presence of this segment of society in the city. While examining the status of indicators affecting the presence of women in urban spaces, the present research deals with identifying the factors affecting the presence of women in historical markets. For this purpose, the "Historical Market Complex of Urmia City" was selected as an urban space in the historical context for the case study. Considering that markets play a central role in all urban activities; The question is, what factors play a major role in the emergence of this issue? The obtained results indicate that currently, despite the various capacities in the discussion of attendance and also relative satisfaction in some components, the market has not performed properly regarding the attendance of women and is suffering from fundamental problems. Among the most important challenges in this discussion is the non-compliance of the comprehensive needs and demands of women with the practical, physical and social infrastructures available in the market; So it does not allow the presence of a large part of women

    Keywords: urban space, Bazaar, Historical Bazaar of Urmia, presence, Women}
  • آرش دیده روشن، حامد مضطرزاده*

    مقدمه و هدف پژوهش:

     مکان های معنی دار در یک بستر اجتماعی و براثر تعاملات اجتماعی میان افراد در یک محیط فیزیکی شکل می گیرند که با بسترهای فرهنگی، اجتماعی و فعالیتی حاکم بر آن جامعه در پیوند هستند. ازاینرو، مقاله حاضر قصد دارد سنجش نحوه ی استفاده از فضاهای تاریخی در شهر شیراز را مورد بررسی قرار دهد.

    روش پژوهش:

     جهت شناخت حضور پذیری افراد در مکان های تاریخی در بخش اصلی تحقیق یعنی مطالعه موردی از روش میدانی استفاده شده است. نمونه موردی انتخابی مرکز تاریخی شهر شیراز و نمونه های منتخب این پژوهش نیز یک مجموعه تاریخی و بازار آن (مجموعه زندیه) یک مکان مذهبی (مجموعه شاهچراغ) و یک محله مسکونی (محله سنگ سیاه) همگی از مرکز تاریخی شهر شیراز می باشند.

    یافته ها: 

    نتایج نشان می دهد عمده افرادی که در فواصل طولانی در مراکز عمومی و جمعی حضور می یابند، معتقد به وجود احساس آرامش، امنیت، آزادی فعالیت های متنوع اجتماعی، دسترسی آسان، هم آوایی با طبیعت در فضا، مباحث حفاظت های اقلیمی و همچنین وجود سایر فعالیت های جنبی و امکاناتی چون کافه ها و رستوران ها جهت برگزاری جلسات شخصی و گردهم آمدن افراد هستند.

    نتیجه گیری

    مجموعه زندیه شیراز با وجود خدمات و تسهیلات و جذابیت هایی که دارد به عنوان فضایی موفق عمل کرده و از اجتماع پذیری بالایی نیز برخوردار است.

    کلید واژگان: حضور پذیری, سنجش فضاهای اجتماعی, شیراز, مراکز تاریخی, مراکز اجتماعی تاریخی}
    Arash Didehrowshan, Hamed Moztarzadeh *
    Introduction and purpose

    Meaningful places are formed in a social context and as a result of social interactions between people in a physical environment, which are linked with the cultural, social and activity contexts that govern that society. Therefore, this paper aims to evaluate the use of historical spaces in the city of Shiraz.

    Methodology

    In order to know the presence of people in historical places, in the main part of the research, which is a case study, the field method has been used. The selected case sample of the historical center of Shiraz city and the selected samples of this research are also a historical complex and its bazaar (Zandiyeh complex), a religious place (Shahcheragh complex) and a residential neighborhood (Sang-e-Siah neighborhood), all of which are from the historical center of Shiraz city.

    Findings

    The results show that the majority of people who attend public and community centers for long distances believe in the feeling of peace, security, freedom of diverse social activities, easy access, harmony with nature in space, climate protection issues and also the existence of other activities. Adjacent facilities such as cafes and restaurants are for holding personal meetings and gathering of people.

    Conclusion

    The Zandiyeh complex of Shiraz, despite its services, facilities and attractions, has functioned as a successful space and has high sociability.

    Keywords: Presence, measurement of social spaces, Shiraz, historical centers, historical social centers}
  • پیام زین العابدینی*
    بیش از یک قرن است نظریه های گوناگونی در مورد تصویر سینمایی مطرح شده است. پندارگرایان، فهم جهان فیلمیک و دنیای پیرامون را متکی به ادراک و نحوه فعالیت ذهن شناساننده می دانند. واقع گرایان در تقابل و تعارض با آن ها، بازآفرینی و بازنمایی را بازتابنده واقعیت خارجی و تحریف نشده قلمداد می کنند. نظرات آندره بازن سردمدار جریان واقع گرایی همواره با تردید و مخالفت مواجه بوده است و پندارگرایان از این جریان بهره برده و به تبیین نظرات مختلف حول بازنمایی سینمایی پرداخته اند. پدیدارشناسی که رویکردی بینارشته ای نیز دارد و می توان در راس آن از هوسرل نام برد، درک بازنمایی سینمایی را فرایندی شهودی و بی واسطه می داند و تاکیدش بر نیروی خیال، واکنش احساسی و بازنمایی ذهنی حضور تماشاگر در جهان فیلم است. سوبچاک پدیدارشناس عصر حاضر، فراتر رفته و معتقد است که فیلم ها مانند انسان ها می توانند فرایندهای ذهنی همچون ادراک را درک کنند و فاعلیت آگاهانه دارند؛ پس باید با در نظر داشتن این ویژگی ها مورد تحلیل قرار گیرند. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسی و با هدف مکاشفه نحوه ادراک تماشاگر از تجربه بازنمایی سینمایی انجام شده و مسیله آن واکاوی و تفهیم نحوه ارتباط تماشاگر با پدیده سینماست. روش تحقیق، کیفی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات مکتوب و شفاهی است.
    کلید واژگان: حضور, فضای فیلمیک, جهان فیلم, بازنمایی واقعیت, هستی شناسی, پدیدارشناسی}
    Payam Zinalabedini *
    Idealists believe that understanding the filmic world and the world around it depends on the perception and the ways in which the mind of the audience work. Realists, in contrast, see re-creation and representation as a reflection of an external, undistorted reality. The views of Andre Bazin, the leader of the realist movement, have always been met with skepticism and opposition, and the idealists have taken advantage of this movement to explain different views on cinematic representations. In phenomenological theory in which Husserl plays a pivotal role, understanding representation is an intuitive and direct process. Phenomenologists emphasize subjectivity, the power of imagination in the representational experience, and the role that consciousness and awareness play in the independent existence of objects, whether imaginary or real. Their main emphasis is on analyzing the performance of the imaginative force, the emotional response, and the mental representation of the spectator's presence in the film's cosmos. Vivian Sobchack the phenomenologist of the present age, goes beyond this view and believes that films, like humans, can comprehend mental processes such as perception and have agential activity; therefore, they should be analyzed with these characteristics in mind. The present study adopts a phenomenological approach with the aim of revealing the viewer's perception of the cinematic representational experience. Hence, the research problem is to analyze and understand how the spectator communicates with the phenomenon of film and cinema. The research method is qualitative-interpretive.
    Keywords: presence, phenomenology, filmic atmosphere, film's cosmos, representation of reality, ontology}
  • سید سعید شرف الدین طباطبایی، سید حجت طباطبایی*

    در مقایسه روشی بین کار این دو حکیم ممکن است گفته شود که از اهم مباحث معرفت شناختی اشراقی، تاکید بیشتر بر بحث از علم حضوری و روش اشراقی اوست. وی علم حضوری را علمی خطاناپذیر و حقیقی می شمارد، اما علم حصولی را تصور ذهنی محض می داند که بهره ای از حقایق اشیا ندارد؛ بلکه آن چه دارد فقط، صورت و مثالی از شی در ذهن به همراه واقع نمایی از خارج است، البته در بحث صدق و کذب، موافق «تیوری مطابقت» و در بحث ارزش معرفت، «مبناگرا» است. بر خلاف شیخ اشراق، علامه با روش عقلی محض معتقد است که اولا؛ منشا همه علوم و ادراکات حتی بدیهیات، حس و صور حسی است و انتزاع بدیهیات از تصورات حسی بلا مانع است؛ هم چنین وی تشکیل معقولات بدیهی را به فعالیت دیگر ذهن که انتزاع و اعتبار معقولات ثانیه فلسفی است، نسبت می دهد، ثانیا؛ علم حصولی یک اعتبار عقلی به دست آمده از یک معلوم حضوری است که عقل به ناچار به آن تن داده است و آن معلوم حضوری یک موجود مثالی و عقلی است که با وجود خارجی خود نزد مدرک حاضر می‎آید و این پایه ی است برای ورود علامه به بحث علم حضوری. علامه نیز همانند سهروردی معتقد به «تیوری مطابقت» و «مبناگروی» است. روش بحث این نوشتار به روش عقلی و به شکل تحلیلی- توصیفی و در قالب تحقیق کتابخانه ای ارایه شده است

    کلید واژگان: حصولی و حضوری, شیخ اشراق, علامه طباطبایی, معقولات, نفس اشراقی}
    Seyed Sayed Sharafoden Tabatabaei, Sayyed Hojjat Tabatabaei *

    The method of the works of these sages when compared, it may be said that one of the most important epistemological topics of the illuminative philosophy is the emphasis on the discussion of knowledge in presence and intuition. He considers the knowledge in presence to be infallible and true knowledge, but he considers the acquired knowledge to be a pure mental imagination which has no benefit from the  reality; Rather, what it has is only a form and an image of an object in the mind with external reality; of course, in the discussion of truth and falsehood, it agrees with the "theory of conformity" and in the discussion of the value of knowledge, it is "fundamentalist". Unlike Sheikh Ishraq, Allameh believes in a purely rational way that first; The origin of all knowledge and perceptions, even axioms, is  senses and sensual perceptions, and the abstraction of axioms from sensory concepts is unimpeded; He also attributes the formation of self-evident intelligences to another activity of the mind, which is the abstraction and derivation of philosophical second intelligences; Acquired knowledge is a rational derivation obtained from a known  in presence to which the intellect has inevitably admitted, and it is the known in presence of an imaginal and rational being which comes to the present of knower with its external existence, and this is the basis for Allameh to enter Discussion of knowledge in presence. Allameh, like Suhrawardi, believes in the "theory of conformity" and "foundationalism".

    Keywords: acquisition, presence, Sheikh Ishragh, Tabatabai, intelligences, illuminative soul}
  • فاطمه گلی فروشانی*، سهراب حقیقت قره قشلاقی

    وجود و حضور دو اصل و مبنا در عرصه هستی شناسی و معرفت شناسی حکمت صدرایی است. ملاصدرا در بعد هستی شناسی بر اساس اصالت وجود، حقیقت وجود را موضوع فلسفه قرار می دهد. گرچه وی در برخی مواضع مانند ابن سینا از موجود بماهوموجود به عنوان موضوع فلسفه نام می برد، اما در نهایت مسیر خود را جدا کرده و حقیقت وجود را به عنوان موضوع فلسفه برمی گزیند. وی در اثبات موضوع فلسفه همچون فلاسفه پیشین، دو ملاک بداهت و کلیت را مد نظر داشته است. بداهت و کلیت وجود در فلسفه صدرا ناظر به حقیقتی است که عین خارجیت و مبدییت اثر است، اما بداهت و کلیت موجود در فلسفه ابن سینا ناظر به مفهومی است که با وسعت خود، تمامی موجودات عالم را به صورت تشکیک وار در برمی گیرد. موضوعیت حقیقت وجود در حکمت صدرایی و محوریت آن در مباحث و مسایل فلسفی مستلزم محوریت حضور در عرصه معرفت شناسی این حکمت است؛ چرا که معرفت به حقیقت وجود جز از طریق فهم حضوری و شهودی امکان پذیر نیست و آنچه از حقیقت وجود در محدوده ذهن و از طریق معرفت حصولی برای آدمی به دست می آید، نمایی ضعیف از آن است. وجود مجلای حقیقت و حضور است و این تنیدگی وجود و حقیقت و حضور شاکله هستی شناسی و معرفت شناسی فلسفه ملاصدرا را تشکیل می دهد.

    کلید واژگان: وجود, حضور, حقیقت, معرفت, شهود, نفس}
    Fatemeh Goli Foroushani *, Sohrab Haghighat Ghareh Gheshlaghi

    The existence and presence are two principles in the field of ontology and epistemology is the wisdom of Sadra. Mulla Sadra in the ontology dimension based on the originality of existence, considers the truth of existence as the subject of philosophy. Although he is called the existing as the subject of philosophy in some positions such as Avicenna, but he finally separates his path and chooses the truth of existence as the subject of philosophy. He considered two criterions of originality and generality in proving the subject of philosophy such as the previous philosophers. The originality and the generality of existence in Sadra's philosophy fits to the truth that is same as exteriority and the originality of the effect, but the originality and the generality of existence in Avicenna's philosophy points to a concept that contents all the creatures of the world by its extent with uncertainty. The theme of truth in the wisdom of Sadra and its main role in philosophical issues requires the presence as the main part in the field of epistemology of this wisdom. Because knowledge of existence is not possible except through presence and Visual knowledge and what is obtained from the truth in the mind and through adventitious knowledge is a weak view of it. The existence presents truth and presence and this coherence of existence and truth and presence is the main part of ontology and epistemology of Mulla Sadra's philosophy.

    Keywords: Existence, presence, Ttruth, Knowledge, intuition, soul}
  • احمدرضا کیخای فرزانه، حمیرضا اکبری، محمد زارعی*
    این پژوهش با تکیه بر فصوص الحکم به سلوک قدسی و حضوری، اتصالی و شهودی در دریافت های باطنی و تجربه های عرفانی و قلبی ابن عربی در کاربست دانش حصولی و حضوری می پردازد. علاوه بر آن اندیشه های عرفانی، اصالت موهبت و کشش در برابر تدبیر و کوشش، رهایی از امور حسی و علایق مادی به عنوان راه جزم و مطمین برای نیل به مطلوب حقیقی در دیدگاه این عارف گران قدر مطرح می شود.ابن عربی آنچه را از انواع علوم ضروری می داند که حاصل از کشف است و معتقد است که این علم هرگز در معرض شک و شبهه نیست، درعین حال راه عقل را به شرط آن که حد خود را نگه دارد تخطیه و تحقیر نمی کند و تمام سخنشان در این است که یگانه وسیله شناخت «تعریف الهی» است.ازنظر ابن عربی عقل و علم ظاهری در محدوده صورت های ذهنی تلاش می کند و هدف اش رسیدن به ادراک است اما هدف علم نورانی؛ گشایش چشم بصیرت و ادراک ملکوت عالم و درک حقایق و رسیدن به حق است که سرچشمه حقیقی آن باطن و روح و قلب انسان کامل است.واژه های کلیدی: ابن عربی، علم حصولی و حضوری، درک باطنی، اصالت کشف و شهود.
    کلید واژگان: ابن عربی, علم حصولی و حضوری, درک باطنی, اصالت کشف و شهود}
    Ahmadreza Kaikhaye Farzaneh, Hamidreza Akbari, Mohammad Zarei *
    AbstractRelying on Fusus al-Hakam, this research deals with the sacred and present, connective and intuitive behavior in the esoteric perceptions and Ibn Arabi's mystical and heart experiences in the application of acquired and present knowledge. In addition, mystical ideas, the originality of grace and attraction to deliberation and effort, liberation from sensory affairs and material interests are presented as a dogmatic and sure way to achieve the true desirable in the view of this precious mystic.Ibn Arabi considers what is a necessary science that is the result of discovery and believes that this science is never subject to doubt, but at the same time it does not violate the path of reason as long as it maintains its limit, and all they say is that The only means of knowing is the "divine definition."According to Ibn Arabi, intellect and superficial knowledge strive within the limits of mental forms and its goal is to achieve perception, but the goal of enlightened science; It is the opening of the eye of insight and perception of the kingdom of the universe and the understanding of truths and the attainment of truth, the true source of which is the inner soul, soul and heart of the perfect man.Keywords: Ibn Arabi, acquired knowledge and presence, esoteric understanding, originality of discovery and intuition
    Keywords: IBN ARABI, acquired knowledge, presence, esoteric understanding, originality of discovery, intuition}
  • المیرا هلالی، مهسا شعله*، محمدرضا بذرگر، مریم روستا

    قرارگاه های رفتاری، به عنوان عرصه های حضورپذیر زندگی شهری، می تواند نقش مهمی در تجربه حیات مدنی گروه های خاص استفاده کننده ازجمله زنان ایفا کند. این پژوهش در پی بررسی عوامل و مولفه های موثر بر حضور زنان با تاکید بر «ادراک محیط» در قرارگاه های رفتاری است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی - تحلیلی است. پس از تدوین چارچوب نظری به کمک مرور پژوهش های پیشین، به روش «پیمایش کمی» و به کمک پرسشنامه و با استفاده از طیف لیکرت به آزمون شاخص های حاصل پرداخته شده است. نمونه موردی، محله گلدشت معالی آباد است و به منظور پیمایش وضعیت حضور زنان در قرارگاه های رفتاری این محله و عوامل موثر بر آن، 376 پرسشنامه در میان زنان حاضر در فضاهای محله، توزیع و جمع آوری شده است. داده ها در محیط نرم افزار SPSS و به کمک آزمون های فریدمن، همبستگی و رگرسیون تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که مطلوبیت قرارگاه رفتاری و ادراک مطلوب محیط شهری بر حضور زنان در فضای شهری تاثیری معنادار داشته و میان مطلوبیت قرارگاه رفتاری و ادراک محیط همبستگی معناداری با شدت قوی وجود دارد.

    کلید واژگان: قرارگاه رفتاری, ادراک محیطی, حضور پذیری, زنان}
    Elmira Helali, Mahsa Sholeh *, Mohammadreza Bazrgar, Maryam Roosta

    Behavioral settings, as areas of urban life, can play an important role in the civic life experience of specific user groups, including women. This study seeks to investigate the factors and components affecting the presence of women with an emphasis on "environmental perception" in behavioral settings. The present research is of applied type and its research method is descriptive-analytical. After formulating the theoretical framework with the help of reviewing previous research, the results have been tested using the "quantitative survey" method and with the help of a questionnaire and using the Likert spectrum. A case study is the Goldasht Ma'ali Abad neighborhood, and in order to survey the status of women's presence in the neighborhood's behavioral settings and the factors influencing it, 376 questionnaires were distributed and collected among women present in the neighborhood spaces. Data were analyzed in SPSS software environment using Friedman tests, correlation and regression. The findings show that the desirability of the behavioral base and the optimal perception of the urban environment have a significant effect on the presence of women in the urban space and there is a significant correlation between the desirability of the behavioral settings and the perception of the environment with strong intensity.

    Keywords: Behavioral settings, environmental perception, presence, Women}
  • علی زمانی نوکاآبادی، عبدالحسین ایازی
    هدف

    هدف تحقیق حاضر بررسی و اولویت بندی انگیزه‌های حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال بود.

    روش‌شناسی: 

    جامعه آماری شامل کلیه تماشاگران فوتبال اصفهان بود و نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده است. 451 تماشاگر پرسشنامه بیست و هفت سوالی انگیزه‌های حضور تماشاگران فونک و همکاران (2004) را تکمیل کردند.

    یافته‌های پژوهش: 

    نتایج نشان داد که کلیه عوامل انگیزه حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال (علاقه به بازیکن خاص، گریز از مشکلات روزمره، هیجان مسابقات، علم به فوتبال، بازی پایاپای، خدمات رفاهی، سرگرم‌کنندگی مسابقات، حمایت از تیم و پیروزی نیابتی) به صورت معنی‌داری بالاتر از سطح میانگین می‌باشد.

    نتیجه‌گیری: 

    با توجه به اینکه تماشاگران با انگیزه‌های متفاوت و برای تامین نیازهای مختلفی در استادیوم حضور می‌یابند به مدیران ورزشی توصیه می‌شود به بررسی انگیزه‌ها و نیازهای تماشاگران بپردازند و طبق آن اقدام به برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات ورزشی بنمایند، تا میزان حضور تماشاگران را افزایش دهند. همچنین با توجه به اولویت بندی پایین خدمات رفاهی پیشنهاد می‌شود امکانات و خدمات بهتری به تماشاگران ارایه شود تا شاهد رشد و گسترش حضور ایشان در ورزشگاه های استان باشیم.

    کلید واژگان: انگیزه, حضور, تماشاگران, فوتبال}
    Ali ZamaniNokaabadi, Abdolhosein Ayazi
    Objective

     The purpose of this study was to investigate and prioritize the motivations of spectators to participate in soccer matches. In order to increase the presence of spectators in the game, it is necessary to identify the factors and motivations affecting the presence of both psychological and internal factors as well as external and environmental factors, and to measure the effect of each on the presence. The internal aspect is looking for factors such as expectations, satisfaction and motivation to attend, the external aspect is looking for factors such as the history of winning and losing teams, the comfort of the stadium and its characteristics, the weather on the day of the match, the level of spectator income, the existence of entertaining substitutes and so on.

    Methodology

     The statistical population included all Isfahan football spectators and the sample was selected by simple random sampling. 451 spectators completed a 27-item questionnaire on the motivation of the audience of Funk et al. (2004). The validity of the previously confirmed questionnaire, however, was reviewed and confirmed by 15 professors of sports management. Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, Yuman-Whitney test and Kruskal-Wallis test were used to analyze the data.

    Results

     The results showed that all the factors motivating the presence of spectators in football matches (interest in a particular player, escape from everyday problems, excitement of matches, knowledge of football, barter, welfare services, entertainment of matches, support for the team and proxy victory) Significance is higher than the mean level. The results of the Friedman test show that team support ranks better than other factors and is even more important. The interest and support of the team is an important factor that shows that the spectators are interested in their favorite team and come to watch the matches to support their favorite team. Also, the interest shows that there is a high interest among the fans. There is an interest in the team and this interest has been created and expanded over time, now it is the responsibility of sports marketers and team managers to maintain this interest in the team.

    Conclusion

     Due to the fact that spectators come to the stadium with different motivations and to meet different needs, sport managers are advised to study the motivations and needs of spectators and according to that, to plan and hold sports competitions. To increase the presence of spectators. Also, due to the low prioritization of welfare services, it is suggested to provide better facilities and services to spectators to witness the growth and expansion of their presence in the stadiums of the province.

    Keywords: Motivation, presence, spectators, Soccer}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال