به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « public culture » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رامین شیخانی*، علی عباسی، نیر طهوری
    «ابرقهرمانان» یا قهرمانان نقابدار فناناپذیر، یکی از مهم ترین محصولات فرهنگ عامه اند که با لباس های ویژه و قدرت های منحصربه فرد، از ربع دوم قرن بیستم در فکاهیات مصور دنباله دار یا اصطلاحا کمیک ها، گسترش یافته و در بیست سال اخیر، یکی از روندهای مسلط فیلمسازی در هالیوود بوده اند. این فیلم ها صرف نظر از دیدگاه های انتقادی، چرخه اقتصادی سینما را متاثر ساخته و به گفتمانی غالب و زبانی مشترک تبدیل شده اند، لذا این مقاله در تلاش است تا تفسیری منسجم از این قهرمانان سینمایی روز، ارایه دهد. در این مطالعه، با محوریت نظریات والتر بنیامین (1940-1892)، فیلسوف یهودی آلمانی مرتبط با مکتب فرانکفورت و چند متفکر دیگر در باب افسون زدایی از اسطوره در فرهنگ مدرن، بر اضطراب های ناشی از شهرنشینی در فیلم های ابرقهرمانی تمرکز شده و بحران های روانی، اجتماعی و سیاسی پس از حمله به نیویورک در 11 سپتامبر 2001، به عنوان یکی از مهم ترین دلایل رونق این نوع از سینما، مورد بررسی قرارگرفته است. روش مطالعه بر اساس داده های کتابخانه ای و توصیف و تحلیل ویژگی های تصویری و مضمونی فیلم های اقتباس شده از شخصیت های ابرقهرمانی شناخته شده تر دو شرکت برجسته عرصه کمیک، یعنی دی سی و مارول، شامل سوپرمن و بتمن (از دی سی) و اسپایدرمن (از مارول)، به طورجداگانه است. در نتیجه گیری این مطالعه، اضطراب های ناشی از غلبه فناوری بر طبیعت، سلطه جنایت و تروریسم، آنارشیسم، صنعت فرهنگ و مسخ انسان در جامعه سرمایه داری، ترس از بیگانگان و هراس از مرگ و نابودی بشریت، به عنوان مهم ترین عوامل اسطوره زدایی از ابرقهرمان در سینمای امروز، در نظر گرفته شده است.
    کلید واژگان: سینمای ابرقهرمانی, فرهنگ عامه, شهر, مدرنیته, اضطراب, اسطوره زدایی, والتر بنیامین}
    Ramin Sheikhani *, Ali Abbassi, Nayer Ntahoori
    "Superheroes" are one of the most important products of popular culture, which with unique costumes and powers, have been spread since the second quarter of the 20th century in comic strips and comic books, and in the last twenty years, they have been one of the dominant filmmaking trends in Hollywood. Regardless of critical views, these films have affected the economic cycle of cinema, and have become a dominant discourse and a common language, so this article is trying to provide a coherent interpretation of them. In this study, based on the ideas of Walter Benjamin, German theorist related to the Frankfurt School, about the disenchantment of myth in modern culture, the anxieties caused by urbanization in superhero movies are focused on, and the psychological, social and political crises after the attack to New York on September 11, 2001, has been examined as one of the most important reasons for the prosperity of this type of cinema. The study method is based on library data, and describing and analyzing the visual and thematic features of the movies adapted from the more well-known superhero characters, including Superman and Batman (from DC) and Spider-Man (from Marvel), separately. In the conclusion of this study, the anxieties caused by the dominance of technology over nature, crime and terrorism, anarchism, the culture industry and human distortion in capitalist society, aliens and the fear of death and the destruction of humanity, is considered as the most important factors in the demythology of superheroes in today's cinema.
    Keywords: Superhero Movies, public culture, City, modernity, anxiety, Demythologizing, Walter Benjamin}
  • حسین ترکاشوند، علی محمد مزیدی شرف آبادی*، حسین اسلامی
    شبکه های اجتماعی به عنوان فضایی همه گیر در رسانه های مدرن، تولید مداوم سیاست های هویتی و توزیع نوعی خودمختاری کنشگرانه، رسانه های سنتی را به چالش می کشند و سطح تاثیر و باورمندان آنرا به بازبینی وامی دارند. در این میان، منبر به عنوان یکی از سنتی ترین و سیاسی ترین شبکه های ارتباطی در ایران نیز با سلطه ی فزاینده ی رسانه های اجتماعی با چالش مواجه شده است. با توجه به اهمیت این مسیله، پژوهش حاضر با روش پیمایشی به نظرسنجی تطبیقی از جوانان و مسیولان درباره ی سازه های کم اقناع بودگی منبر ها در ایران پرداخته است. بر این اساس، با تدوین پرسشنامه ی محقق ساخته، نظر 420 نفر از جوانان شهر تهران و 30 نفر از منبریان فعال در مساجد این شهر درباره ی تاثیر پنج سازه ی مسایل اقتصاد بازاری، سیاسی، اخلاقی، خودمختاری مذهبی و جامعه ی مدرن روی کم اقناع بودگی منبر ها بررسی شده است. نتایج، نشان می دهد مهمترین سازه ی شکل گیری کم اقناع بودگی منبر از دیدگاه جونان، عملکرد نامناسب مسیولان و از دیدگاه منبریان، مهمترین سازه ی شکل گیری کم اقناع بودگی منبر، مسایل دنیای مدرن می باشد. از این رو، به نظر می رسد پدیده کم اقناع بودگی منبر در ایران، از جمله مصادیقی است که رابطه ی پویا و دوسویه میان فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی را مختل کرده است.
    کلید واژگان: منبر, مسئولان, جوانان, فرهنگ عمومی, فرهنگ رسمی}
    Hussein Turkashvand, Ali Mohammad Mazidi Sharafabadi *, Hossein Eslami
    Social networks and modern media challenge the traditional media by constantly generating identity policies and distributing a form of active autonomy, and force its level of influence and believers to reconsider. Meanwhile, the pulpit, as one of the most traditional and political communication networks in Iran, has also challenged by the growing dominance of social media. Due to the importance of this issue, the present study has conducted a comparative survey of young people and officials about the structures of unconvincing pulpits in Iran. Accordingly, by compiling a researcher-made questionnaire, the opinions of 420 young people in Tehran and 30 active pulpits in the mosques of this city about the impact of the five structural issues of market economy, politics, ethics, religious autonomy and society. Modernity has studied on the unconvincingness of the pulpits. The results show that the most important structure in the formation of the pulpit's dissatisfaction from point of view is the inappropriate performance of officials and from the pulpit's point of view, the most important structure for the formation of the pulpit's satiety is the problems of the modern world. Hence, it seems that the phenomenon of pulpit persuasion in Iran is one of the examples that has disrupted the dynamic and two-way relationship between public culture and official culture.
    Keywords: pulpit, Officials, Youth, public culture, official culture}
  • فرناز ترابی*، محمد محمدی

    هدف از تحقیق حاضر نهادینه کردن عوامل موثر فرهنگ عمومی ورزش همگانی در جامعه بود. روش انجام این تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصان و کارشناسان (مدیران ورزش و غیره) جهت کشف عوامل نهادینه کردن و مدیران، متخصصان و کارشناسان جهت مشخص کردن وزن دهی عوامل و نمونه مردمی 1500 نفری جامعه در 5 ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران با انتخاب تصادفی بودند. ابزار اندازه گیری برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته در زمینه نهادینه کردن عوامل موثر فرهنگ عمومی ورزش همگانی بود، که روایی صوری پرسشنامه ها مورد تایید اساتید مدیریت ورزشی و همچنین پایانی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 95/0 مورد تایید قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرم افزارهای SPSS و Lisrel تحلیل شدند. یافته-ها نشان داد که مهمترین بعد در نهادینه کردن ورزش و عوامل موثر در فرهنگ سازی ورزش همگانی، بر اساس بارهای عاملی، بعد سازمانی با بار عاملی 07/1 بود. بعد از آن به ترتیب بعد فردی با بار عاملی 82/0، بعد گروهی با بار عاملی 72/0 و در آخر نیز بعد محیطی با بار عاملی 65/0 قرار داشتند. نتیجه گیری که در بخش نهادینه سازی فرهنگ توجه و اولویت بندی به ابعاد سازمانی، فردی، گروهی و در آخر محیطی از سوی شهرداری تهران و نهادهای ذیربط ضروری است.

    کلید واژگان: نهادینه کردن, فرهنگ عمومی, ورزش همگانی, استان تهران}
    Farnaz Torabi *, Mohammad Mohammadi

    The purpose of the present research was to institutionalize the effective factors of the public culture of public sports in the society. The method of doing this mixed research was exploratory. The statistical community includes specialists and experts (sports managers, etc.) to discover the factors of institutionalization and managers, specialists and experts to determine the weighting of the factors and a population sample of 1500 people in the 5 districts of North, South, East, West and the center of Tehran city with They were randomly selected. The measurement tool for data collection was a questionnaire made by a researcher in the field of institutionalizing the effective factors of public sports culture, and the face validity of the questionnaires was approved by the professors of sports management, as well as their final validity using Cronbach's alpha coefficient of 0.95. were approved. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov test and confirmatory factor analysis through SPSS and Lisrel software. The findings showed that the most important dimension in the institutionalization of sports and the effective factors in the culturalization of public sports, based on the factor loadings, was the organizational dimension with a factor loading of 1.07. After that, there were the individual dimension with a factor load of 0.82, the group dimension with a factor load of 0.72 and finally the environmental dimension with a factor load of 0.65. The conclusion is that in the institutionalization of culture, it is necessary to pay attention and prioritize organizational, individual, group and finally environmental aspects by Tehran Municipality and related institutions.

    Keywords: Institutionalization, public culture, Public Sports, Tehran province}
  • نجمه دری*، نیره پناهی

    بازی و سرگرمی از جهت پر شدن اوقات فراغت، تقویت هوش و حافظه، انتقال برخی آموزه های اخلاقی و مهارت های زندگی اهمیت دارد. بازی های کلامی نوعی از مشهورترین و متداول ترین بازی ها هستند، عنصر اصلی آن ها کلام و گفتار است و زیرمجموعه ادبیات شفاهی عامه محسوب می شوند. این بازی های کلامی در مناطق کشور شیوه های گوناگون دارند و اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. بازی های کلامی را می توان از دو منظر کلی طبقه بندی کرد: 1. زبان؛ 2. نحوه اجرا. با اینکه تمام بازی های کلامی جنبه سرگرمی دارند، ولی در کنار سرگرم کننده بودن کارکردهای دیگری هم دارند، ازجمله: تقویت تارهای صوتی و قدرت تکلم در کودکان، افزایش دایره لغات و آشنایی با اصطلاحات و ضرب المثل ها، تقویت قدرت تصمیم گیری. از مهم ترین فواید آموزشی بازی های کلامی می توان به تقویت خودباوری و جلوگیری از خودکم بینی کودکان، آموزش مهارت های فردی مثل: جمله سازی، آشنایی با حروف الفبا و ساخت کلمات جدید، آشنایی با اصوات، آموزش رنگ ها، آشنایی با اعداد و ترتیب در هر مجموعه متشکل از اجزای پراکنده اشعار و متن ها و... اشاره کرد. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانه ‏ای و بررسی اسناد موجود و همچنین مطالعات میدانی در حوزه بازی ها انجام شده است.

    کلید واژگان: ادبیات عامه ایران, فرهنگ عامه, ادبیات شفاهی, تعلیم و تربیت, بازی و سرگرمی}
    Najme Dori*, Nayereh Panahi

    Game and entertainment is important for filling leisure time, enhancing intelligent and memory, transferring some cultural and social disciplines, and life’s skills. Verbal games are one of the most famous and common kind of games. The primary element of them is discourse and speech؛ which is counted as a subdivision of common verbal literature. These verbal games have different forms in the zones of the country and follow different goals. Verbal games can be classified into two general categories:1) language 2) way of performing. All verbal games have an entertaining aspect, besides being entertaining, they also have other functions. These are include strengthing the vocal chords and speaking power in children, increasing the vocabulary and familiarity with terms and proverbs, strengthing decision-making power.One of the most important benefits of learning verbal games can be to improve self-confidence and prevent children’s self-deprecation, teach individual skills such as forming sentences, familiarizing with letters of the alphabet, making new words, familiarizing with sounds, and colors, and getting to know grades academic orders.This research has been done in a descriptive and analytic way based on library studies and existing documents as well as field studies in the field of games.

    Keywords: Iran public literature, public culture, oral literature, education, training, game, entertainment}
  • سمیرا مستعلی، علی اکبر خسروی بابادی*، کامبیز پوشنه، عباس خورشیدی
    هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی پارادایمی توسعه فرهنگ عمومی در برنامه درسی دوره ابتدایی با رویکرد داده بنیاد است. شرکت کنندگان پژوهش، شامل متخصصان و خبرگان حوزه مطالعات برنامه درسی و علوم اجتماعی بودند که انتخاب آن ها به صورت هدفمند ، از نوع گلوله برخی انجام گرفت. داده های پژوهش از طریق مطالعه گستره نظری پژوهش و مصاحبه با خبرگان جمع آوری شدند. در مجموع با 12 نفر از خبرگان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و پژوهشگر در داده ها به اشباع نظری رسید. برای تحلیل داده های به دست آمده از روش تحلیل استراوس کوربین استفاده شد که الگوی مذکور پس از مرحله کدگذاری باز ، محوری و انتخابی به صورت پارادیمی در 5 بعد شرایط علی، شرایط زمینه ای، راهبردها، شرایط مداخله‎گر، پیامدها و مشتمل بر 17 مولفه ضرورت و نیاز ها، اهداف و مقاصد برنامه، ایدیولوژی حاکم برجامعه، مبانی برنامه ریزی درسی، رویکرد برنامه، مواد و منابع یادگیری، فضا (مکان)، زمان، عوامل سازمانی، مشارکت والدین، یادگیری ضمنی (برنامه غیر رسمی- برنامه درسی پنهان)، محتوا، تجربیات یادگیری، روش های یاددهی- یادگیری ، نقش معلم، ارزشیابی، نتایج برنامه حول مقوله محوری الگو یعنی توسعه فرهنگ عمومی، شکل گرفت و با استفاده از فن دلفی و بارش ذهنی توسط صاحب نظران حوزه برنامه درسی مورد اعتبار سنجی قرار گرفت.
    کلید واژگان: فرهنگ عمومی, توسعه فرهنگ عمومی, الگوی برنامه درسی, دوره ابتدایی}
    Samira Mastali, Ali Khosravi *, Kambiz Poushneh, Abbas Khorshidi
    Abstract
    The main purpose of the current research is to design a paradigmatic model for the development of public culture in the primary school curriculum with a data-based approach. The participants of the research included specialists and experts in the field of curriculum studies and social sciences, whose selection was done in a targeted manner; by snowball type. The research data were collected through studying the theoretical scope of the research and interviewing experts. In addition, semi-structured interviews were conducted with 12 experts and the researcher reached theoretical saturation in the data. The obtained data was analyzed by Strauss-Corbin analysis method. After the open, central and selective coding stage, the aforementioned pattern was paradigmatically divided into 5 dimensions: causal conditions, background conditions, strategies, intervening conditions, consequences; and including 17 components of necessity and needs, goals and objectives of the program, ideology governing the society, basics of curriculum planning, program approach, learning materials and resources, space (place), time, organizational factors, parents' participation, implicit learning (informal program - hidden lesson program), content, learning experiences, teaching-learning methods, teacher's role, evaluation. The results of the program were formed around the core category of the model, i.e. the development of public culture; and were validated by experts in the field of curriculum using the Delphi technique and brainstorming.
    Extended abstract
    Introduction
    Public culture as one of the branches of culture and of course its most important branch is the culture that is common to all members of the society. Public culture is one of the main building blocks of culture and it can be considered as a set of cultural elements that are needed by all the people of a society (Saeedi Kia et al, 2016). The impact of public culture is pervasive because all members of the society need it, and it has an impact on the fate of a nation, and requires macro-cultural policies. Based on this, it is possible to identify the damages of public culture and plan to fix them using the facts.
    The government, governmental organizations, and councils in charge of public culture are responsible for guiding, directing and politicizing the field of public culture, and they must make the necessary plans to reform and promote public culture. Meanwhile, as the first official institution that is responsible for education in the society, education should take an important step by culture training, stabilization of cultural components, and a special look at the desired public culture of the society through using a suitable model for the development of public culture in the students' curriculum.
    Therefore, the researcher asked the main question: what is the design of the paradigm model of the development of public culture in the curriculum of the elementary school with a data-based approach?
     
    Theoretical Framework
    The public culture is a powerful network and effective amalgamation of knowledge, tendencies and general attitudes of the society, while ambiguous and intangible, whose existence and presence is felt in the society, and makes us subordinate with its power in all dimensions of life. Therefore, the awareness of the public culture in the society and the factors influencing it is very important among the people's policy makers and curriculum planners who are in charge of transferring cultural concepts to the content of the curriculum. Curriculum ethnology means studying the impact of school or university culture on the curriculum in order to use deep analysis to show what actually happens in the situation of cultural curriculum implementation and what patterns influence cultural development. (Ayati & Khosh Daman, 2012).
    Yarn Tecy (2022) has stated in an article titled "Culture change managers of urban public schools" with a phenomenological study on the effective practices of transformational leaders that leadership in a culture of change, which means creating a culture, is not just changing a structure. He sought to understand the characteristics of a cultural change manager in culture building in a city government school environment and the effective leadership of managers, and he came to the conclusion that a cultural change manager emphasizes the component of relationships as a main component and creates cohesion through collaborative conversations.
    Luzmore et al, (2021) have conducted a study titled "Self-interest and altruism and how ethical imperatives in culture are navigated in a high-stakes culture by school leaders" and the experience of educational leadership in UK public schools with an outline of the history of public education and the evaluation of the performance of education as a part of competitive economic-political change has been investigated, and came to the conclusion that school managers in England promote a culture of responsibility and independence and have the ability to regulate and shape their organizational culture and have an influential position in their schools; but the embedded marketing approach to education in England has led to practices that are ethically troubling, and high levels of exclusion for students from vulnerable groups and non-inclusive practices for students with special educational needs should be addressed.
    Research
    Methodology
    The governing approach of this research is qualitative, which was conducted using the paradigm data-based theory research method. The theoretical scope of the research, the study of upstream documents, and also semi-structured interviews has been used for collecting information and data. The participants in the interview were specialists and experts in the field of curriculum studies and social sciences, some of whom were selected using targeted sampling, and the researcher reached theoretical saturation by conducting interviews with 12 experts.
    Research
    Findings
    To analyze the collected data, according to the goals and questions of the research, the Strauss and Corbin coding method was used; and the information obtained from the interviews with the target people were analyzed, using the content analysis technique in the data-based theory in three stages of open coding, central, and selective, and were formed according to 5 dimensions of causal conditions, background conditions, strategies, intervening conditions, and consequences; and including 17 components of necessity and needs, goals and objectives of the program, ideology governing the society, basics of curriculum planning, program approach, learning materials and resources, space (place), time, organizational factors, parents' participation, implicit learning (informal program - hidden curriculum), content, learning experiences, teaching-learning methods, teacher's role, evaluation. Program results was formed based on the core category of the model, i.e. public culture development, and validated by experts in the field of curriculum using the Delphi technique and brainstorming.
    Conclusion
    The current research was conducted with the aim of designing a paradigm model for the development of public culture in the primary school curriculum with a data-based approach. The results of this study are in line with the results of Hanteroplus et al, (2021), Araghiye (2021), Khanfer (2021), Shahidi et al, (2012), and Naseri & Armand (2021). The development of public culture is an abstract concept with many inclusions at different levels of the educational system, and includes the expectation of the convergence of all elements; from the Supreme Council of Education as the highest decision-making level to the classroom level even outside the school to achieve the goals of the elementary course curriculum. Designing, compiling, implementing and evaluating are the four basic stages of the curriculum planning system. Each of them has a specific pattern or patterns. The design pattern mainly has a value and general aspect, and the curriculum elements are determined and designed according to the value orientation. The design of curriculum elements is based on value analysis and philosophical implications; in the design of the public culture development model in the primary school curriculum, all the components determined in the form of curriculum model elements are used for the development of public culture and in accordance with the nature of the educational system.
    The most important of these suggestions are:- Revision of the prepared template every five years in order to update it
    - Developing a program and creating cultural resources based on virtual training and crisis conditions
    - Suggesting the development of a program to the Supreme Council of Cultural Revolution and Education, according to the upstream documents and the combined approaches of education to face cultural harms in the era of Corona.
    - Conducting research in the form of a national model for the development of public culture by experienced professors.
    - The codes extracted in this study can be a good guide for deeper and more specialized studies about the partial dimensions of this curriculum.
    Keywords: public culture, . development of public culture, .curriculum model, .elementary school}
  • سمیرا مستعلی، علی اکبر خسروی بابادی*، کامبیز پوشنه
    هدف اصلی این پژوهش ارایه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از داده های پارادایمی بود. شرکت کنندگان پژوهش را خبرگان حوزه برنامه درسی و علوم اجتماعی (3 نفر در زمینه علوم اجتماعی و 9نفر در برنامه درسی) و دارای رتبه علمی در دانشگاه های کشور تشکیل دادند که با روش نمونه گیری-نظری و هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. نمونه گیری از صاحب نظران در این پژوهش تا زمانی ادامه پیدا کرد که فرایند اکتشاف، تجزیه و تحلیل به نقطه اشباع نظری رسید. داده های پژوهش از طریق مطالعه گستره نظری پژوهش، پیشینه های مطالعاتی و مصاحبه با خبرگان جمع آوری و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل و در قالب الگوی پارادایمی و مفهومی شکل و پس از مرحله کدگذاری با استفاده از فن دلفی و بارش مغزی توسط خبرگان و صاحب نظران حوزه برنامه درسی مورد اعتبارسنجی نظری قرار گرفت. طبق یافته های پژوهش الگوی مذکور در 5 بعد و مشتمل بر 17 مولفه و 347 شاخص حول مقوله محوری الگو یعنی توسعه فرهنگ عمومی شکل گرفت.
    کلید واژگان: فرهنگ عمومی, توسعه فرهنگ عمومی, الگوی مفهومی, نظام آموزشی, دوره ابتدایی}
    Samira Mastali, Aliakbar Khosravi, *, Kambiz Poushaneh
    The main goal of the research was to designing a conceptual pattern of the development of public culture in the elementary school education system with a qualitative approach and based on the grouned theory on paradigmatic data. The participants of the research were experts in the field of curriculum and social sciences (3 people in the field of social sciences and 9 people in the curriculum ) and with scientific rank in the country's universities, who were selected by theoretical and purposeful snowball type. It continued that the process of exploration and analysis reached the point of theoretical saturation. The research data were collected through the study of the theoretical scope of the research, study backgrounds and interviews with experts, and were analyzed during three stages of open, central and selective coding in the form of a paradigmatic and conceptual pattern. After the coding stage, they were theoretically validated using the Delphi and brainstorming techniques by experts in the field of curriculum. According to the findings of the research, the mentioned pattern was formed in 5 dimensions and consisting of 17 components and 347 indicators around the central category of the pattern, as the development of public culture in the curriculum.
    Keywords: public culture, development of public culture, conceptual pattern, education system, elementary school}
  • علی محمدی جورکویه*
    یکی از آسیب های اجتماعی پرخطر که جامعه بشری از بدو ایجاد تاکنون به آن مبتلا بوده است خشونت است و در این بین، خشونت در خانواده پرخطرترین و پرهزینه ترین نوع خشونت است. خشونت در خانواده مانند هر پدیده اجتماعی دیگر از عواملی ناشی می گردد که برای مبارزه با آن، ابتدا باید این عوامل شناسایی گردد. ازاین رو، پژوهش حاضر به منظور شناخت عوامل خشونت در خانواده در راستای فراهم سازی زمینه مبارزه با آن، عوامل فردی و اجتماعی این نوع از خشونت را با بهره مندی از آیات قرآن، روایات تفسیری، نظرات مفسران و همراه کردن نتایج تحقیقات میدانی به روش توصیفی-تحلیلی تبیین کرده است. نتایج پژوهش نشان می دهد عواملی مانند حسادت بین فرزندان یا زوجین، سوءظن بین زوجین، عدم شناخت زوجین از یکدیگر یا عدم شناخت والدین نسبت به فرزندان، تبعیض بین فرزندان به ویژه بین برادران و خواهران ناتنی، فقر و فرهنگ عمومی نقش موثری در وقوع خشونت در خانواده دارند. گفتنی است که بحث از عوامل خشونت، امری مهم و اساسی است که اگر نگوییم اهمیت آن در مبارزه با خشونت بیشتر از بحث از راهکارهای پیشگیری از خشونت است، کمتر از آن هم نیست. لیکن ورود به راهکارها مجالی جداگانه می طلبد و این پژوهش ظرفیت بحث از عوامل و راهکارها را با هم ندارد. ازاین رو، مطالعه راهکارها را به فرصتی دیگر وامی گذاریم.
    Ali Mohammadi Jorkoyeh *
    One of the most dangerous social harms that human society has suffered from since its inception is violence, and among these, violence in the family is the most dangerous and costly type of violence. Violence in the family, like any other social phenomenon, is caused by factors that must be identified in order to combat it. Therefore, the present research in order to understand the factors of violence in the family in order to prepare the ground for combating it, the individual and social factors of this type of violence with the benefit of Quranic verses, interpretive narrations, comments of commentators and combining the results Field research has explained by descriptive analytical method. The results of the research show that factors such as jealousy between children or couples, suspicion between couples, couples not knowing each other or parents not knowing their children, discrimination between children, especially between half brothers and sisters, poverty and public culture play an effective role in the occurrence of violence in the family. It should be said that the discussion of the causes of violence is an important and fundamental matter, if not to say that its importance in fighting violence is more than the discussion of ways to prevent violence, it is not less than that. But getting into solutions requires a separate space and this research does not have the capacity to discuss factors and solutions together. Therefore, we leave the study of solutions to another opportunity.
    Keywords: Violence, Family, suspicion, Discrimination, public culture}
  • علیرضا آرام*، بهاره گراوندی
    ایده پردازان دیالکتیک روشنگری با وضع اصطلاح اینک مشهور صنعت فرهنگ آن را به عنوان وصفی جامع از فریب توده ای، رایج و البته مکتوم در نظام سرمایه داری مطرح کرده اند؛ صنعتی فراگیر، با ملغمه ای از حبس، تحریک و انحراف افکار عمومی در جامعه به ظاهر عقلانی و هوادار آزادی. با پیگیری راه علاج از دو مجرای هنر و اخلاق، طرحی استنباط می شود که می تواند امید به مهار امواج صنعت فرهنگ، یا ایمنی در برابر سیطره فراگیرش را برانگیزد. مقاله حاضر ضمن تحلیل این مسیر مطلوب و امیدبخش، از منظر موسسان مکتب فرانکفورت، ابتدایا رابطه آرمانی میان هنر و اخلاق را با چشم انداز خروج موفق از حصار صنعت فرهنگ تشریح می کند. اما، و از پی ملاحظه انتقادی در خصوص پیامدهای اخلاقی- هنری مورد بحث، به نظر می رسد مسیری که در تاملات طولانی آدورنو و هورکهایمر به عنوان راه رهایی از صنعت فرهنگ ترسیم شده در مقام عمل ناموفق مانده و حتی از جهتی که انتظار آن نمی رود، خودشکن یا متناقض است. چرا که: الف) پناه جستن به اخلاق سلبی و هنر مفهومی به قطع ارتباط با فرهنگ عمومی خواهد رسید. ب) ثمره این گوشه نشینی به جنبش های محفلی محدود می ماند. ج) این زیست جهان ایمن، همچون جزیی منفصل از صنعت فرهنگ، همچنان مدیون مناسبات سرمایه داری است.
    کلید واژگان: دیالکتیک روشنگری, صنعت فرهنگ, فرهنگ عمومی, مکتب فرانکفورت, هنر و اخلاق}
    Alireza Aram *, Bahare Geravandi
    The ideologues of the Enlightenment Dialectical, using the term Culture Industry, have presented it as a comprehensive description of mass and common deception in the capitalist system; An all-encompassing industry with an amalgam of imprisonment, incitement and deviation of public opinion in a seemingly rational and free society. The Culture Industry integrates all these intellectual and practical anxieties and disturbances in its commercial glamor, and by refining its product - which is a reflection of the directional, deceptive and antielitist propositions of the capitalism - it captures the mentality of society and popular culture. By following the path of cure through the two channels of art and ethics, a plan is inferred that can raise hopes of curbing the waves of the cultural industry, or safety against its pervasive dominance. Analyzing this path from the perspective of the founders of the Frankfurt School, the present article first describes the ideal relationship between art and ethics with the prospect of a successful exit from the fence of the cultural industry. But, and after a critical consideration of the moral-artistic consequences in question, the path drawn in Adorno's and Horkheimer's long reflections as a way out of the cultural industry seems to have failed in practice and even in an unexpected direction. It is self-defeating or contradictory, because: a) to resort to negative ethics and conceptual art will be disconnected from public culture. B) The fruit of this seclusion is limited to agora movements. C) This safe living world, as an integral part of the cultural industry, is still indebted to capitalist relations. This result, which is far from the demands of these philosophers, is the forced result of the relations governing the modern industrial society, which can bring its enemy to the inevitable trading market. In this process, the supply of cultural products is also recognized as part of the consumable distribution network. Works whose claim is to strengthen those with negative morality and (anti) aesthetic uniqueness are also entered in this market. If the preparation of these elitist products does not require exorbitant material costs and does not fall into the box office trap and culture market with an eye on the return of investment, it is at least prone to be imitated and even promoted by the owners of capital marketing. Because the speed of reproduction is a solidifying element for the consolidation of the culture industry. In this way and as a paradoxical situation, just as the inventor or user of environmentally polluting products promotes the use of bicycles to reduce pollution, the agents of the commodification of culture also offer outstanding products of modern art as an alternative to popular art and culture; to benefit from both products.
    Keywords: enlightenment dialectic, Culture Industry, public culture, Frankfurt school, art, ethics}
  • یزدان بخش براتی*، حمید روستایی صدر آبادی، جعفر کوشا
    یکی از قلمروهایی که قانون گذار کیفری ایران به جرم انگاری در آن مبادرت نموده حوزه فرهنگ می باشد. حوزه ای که مواردی نظیر؛ مطالب چاپی و ادبیات، سینما و عکاسی، نقاشی، امور سمعی و بصری، نحوه پوشش افراد، ماهواره و اوقات فراغت را در برمی گیرد. جرم انگاری های موجود در عرصه فرهنگ با چالش های فراوانی مواجه اند. چالش هایی که در پرتو بی توجهی قانون گذار کیفری به محدودیت های نظری و عملی جرم انگاری، ایجاد گردیده اند. بی توجهی به اصول نظری و فلسفی راجع به جرم انگاری که در پرتو آنها هرگونه مداخله در حوزه آزادی های شهروندان به اثبات می رسد، به واسطه بی توجهی به اصول نظیر؛ اصل استقلال فردی و اتکای صرف و بی قاعده به اصل اخلاق گرایی و قیم مآبی قانونی، حقوق کیفری ایران را در این عرصه با چالش های نظری و فلسفی فراوانی روبرو ساخته است. بر فرض بپذیریم قانون گذار ایرانی با توجه به کرانیگاه فلسفی، اخلاقی و ارزشی خاص خود، محدودیت های نظری اش راجع به جرم انگاری را تعیین و تفسیر و به واسطه این محدودیت ها به حقوق کیفری متوسل می گردد، بدین سان قلمرو رفتاری که خود را مجاز به پیشروی از طریق حقوق کیفری می داند، بسیار گسترده و وسیع است. فلذا بسیاری از مواردی که تحت عنوان چالش نظری نام برده شده، اصلا در جامعه ایران و برای نظام سیاسی چالش محسوب نمی شود. اما باید توجه داشت صرف اینکه رفتاری با توجیهات و استدلال های فلسفی و نظری خاص در محدوده مداخله دولت قرار گرفت، برای جرم انگاری یک رفتار کافی نیست، بلکه باید در کنار توجه به محدودیت های نظری راجع به جرم انگاری، یکسری از محدودیت ها در جرم انگاری های راجع به حوزه فرهنگ این عرصه را با چالش های عملی زیادی مواجه کرده است. از یک سو، قانون گذار به موضوع ضرورت جرم انگاری؛ یعنی توسل به حقوق کیفری به عنوان آخرین راه حل و به کارگیری سایر ابزارها و وسایل کنترل اجتماعی غیرسمی قبل از هرگونه مداخله کیفری، و مطابقت و هماهنگی عناوین مجرمانه در حوزه فرهنگ با انتظارات عمومی جامعه و اصل صراحت (حداکثر روشنی و معین بودن عناوین مجرمانه) بی توجه بوده است. از دیگر سو، مسیله ارزیابی منافع و مضار جرم انگاری در عرصه فرهنگ، یعنی توجه به امکانات دستگاه عدالت کیفری، ایجاد قلمروهای تبعیض آمیز و امکان سوءاستفاده در اجرای قانون، خطر تضعیف قدرت اخلاقی حقوق کیفری، خلع سلاح کیفری و جرم زایی بالقوه حقوق کیفری در نتیجه فرایند برچسب زنی و شکل گیری شرایط مجرمانه به واسطه جرم انگاری برخی رفتارها در حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار نداده است.
    کلید واژگان: فرهنگ, فرهنگ عمومی, جرم انگاری, جرم زدایی}
    Yazdan Bakhshbarati *, Hamid Rousta Sadrabadi, Jafar Koosha
    One of the areas in which the Iranian criminal legislature has dealt with criminality is culture. Ethically, the criminal law of Iran has faced theoretical and philosophical challenges. The Iranian legislature, according to its own philosophical, moral, and value boundaries, determines and interprets the limitations of the theory of criminology and appeals to criminal law through these limitations. Within the scope of government, intervention is not a sufficient behavior for criminalization, but in addition to considering the theoretical limitations of criminalization, a number of limitations in the criminalization of the field of culture, this area faces many practical challenges and on the one hand, the legislator on the issue of criminal necessity. That is, resorting to criminal law and using informal social control tools before any criminal intervention and matching and coordinating criminal titles in the field of culture with the general expectations of society and the principle of explicit attention, and on the other hand, assessing the benefits and harms of criminality in culture The possibilities of the criminal justice system, the creation of discriminatory territories and the possibility of abuse in law enforcement, the risk of weakening the moral power of criminal law, disarmament and potential criminalization of criminal law as a result of the process of labeling and shaping the conditions Due to criminalization, some criminal behaviors in the field of culture have not been considered.
    Keywords: Culture, public culture, criminalization, decriminalization}
  • زهرا طاهری*، حسین آبادیان

    مقاله حاضر دیدگاه های علی اکبرخان داور را درباره ضرورت استقرار دولت ملی، با اتکاء به شکل گیری اقتصاد ملی مورد بررسی قرار می دهد و بی توجهی او را به مقوله فرهنگ در این باره نقد می کند. فرضیه مقاله این است که داور در طرح های خود، از سیاستمداری همچون کلمانسو در فرانسه و پیش از آن، متفکران اقتصادی ای همچون فردریک لیست در آلمان متاثر بوده است. به رغم تلاش داور برای تشکیل دولت ملی، برخلاف کلمانسو و دیگر رهبران کشورهای اروپایی که بعد از جنگ اول جهانی روح همبستگی و حمیت ملی را تقویت می کردند، نوشته های او خواسته یا ناخواسته، متضمن نوعی تحقیر ملی بود. یکی از دلایل امر آن بود که داور به مقوله فرهنگ، هویت ملی و تاریخی و نقش دولت ها در پرورش روحیه همبستگی ملی بی اعتنا بود. این موضوع باعث شد که او به نوعی تقدم و تاخر منطقی و تاریخی بین اقتصاد و فرهنگ روی آورد و ضمن تاکید بر مقوله اقتصاد، به فرهنگ به کلی بی اعتنا شود. مطالعه حاضر بر اساس روزنامه مرد آزاد، نشان می دهد که علت این بی اعتنایی به فرهنگ، در چه نوع طرز فکری ریشه داشت و نتایج این طرز فکر چه بود.

    کلید واژگان: داور, دولت ملی, اقتصاد ملی, فرهنگ عمومی, هویت جمعی}
  • فاطمه غلامی*، شیما پرهیزکار
    فرهنگ و زبان عامه مرزهایی مشترک و متداخل با ادب رسمی دارد و تعامل این دو حوزه با یکدیگر در تاریخ ادبی ما همواره وجود داشته ؛ اما در برخی جریان های سبکی و فکری این تعامل پررنگ تر بوده است. یکی از گونه های نثر که پیوندی عمیق با ساحت زبان و فرهنگ عامه دارد گفتارهای شفاهی اهل عرفان است که برخی با نام «معارف» شهرت یافته اند. نقش پذیری از این ساحت تنها منحصر به استفاده زیبایی شناسانه از چند عنصر متاثر از فرهنگ زیست گوینده نیست؛ بلکه پیوندی استوار با روساخت و زیرساخت این آثار دارد. نوشته حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با هدف درک و شناسایی بهتر تعامل ادب رسمی و ادب عامه در حوزه ادب عرفانی به واکاوی سه اثر معارف بهاء ولد، معارف محقق ترمذی و معارف سلطان ولد پرداخته است. جست وجو در رشته های درهم تنیده این متن ها با حوزه های فرهنگ و زبان مردم و تحلیل بسترها و اجزای ساخت تصاویر آفریده شده افزون بر آشکار ساختن جزییاتی ارزشمند و گاه فراموش شده از زبان و فرهنگ عامه و تحولات آن در گذر زمان، در فهم بهتر این متون و شناخت دقیق تر ساختار اندیشگانی و فرهنگی گویندگان آن نیز سودمند بوده و رویکردهای مردم گرایانه ایشان را هم پدیدار ساخته است.
    کلید واژگان: فرهنگ و زبان عامه, گفتارنوشت عرفانی, معارف بهاء ولد, معارف ترمذی, معارف سلطان ولد}
    Fateme Gholami *, Shima Parhizkar
    Public culture and language have conventional and intersecting boundaries with formal literature, and the interaction between these two fields has always existed in our literary history. However, such interaction has been more salient in some intellectual trends and genres. One genre of prose that is deeply linked to the public language and culture is theosophists’ verbal speech, part of which is known as “Ma’arif”. The influence that the public language and culture has on these texts is not just limited to the aesthetic use of a few elements or the speakers’ lived culture.  Rather, it has a strong association with the substructure and superstructure of these works. The present research is an analytic-description study aimed at a better perception and identification of the interaction between formal and public literature in the area of mystical literature through analyzing three works of Baha valad Ma’arif, Burhan al-Din Muhaqqiq Tirmidhi Ma’arif, and Sultan Walad Ma’arif. Scrutiny into the text lines interwoven into the areas of public culture and language and analysis of the ground and elements of created pictures revealed precious and perhaps forgotten details about public language and culture and its development through time.  Furthermore, such analysis has been useful to understand these texts and to recognize the structure of their speakers’ thought and culture, besides disclosing their anthropological tendencies.
    Keywords: Public culture, language, Mystic verbal speech, Baha valad Ma’arif, Tirmidhi Ma’arif, Sultan Walad Ma’arif}
  • رحمان قربانی درزی محله، حسن زارعی محمودآبادی*، علی محمد فلاح زاده
    عوامل مختلفی در تحقق یا عدم تحقق حقوق شهروندی تاثیر دارند که از جمله میتوان به فرهنگ عمومی اشاره نمود. آنچه در این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی و نیز رویکرد جامعه شناسانه مورد بررسی قرار گرفت، فرهنگ عمومی ایران و حقوق شهروندی بود که با شناخت دقیق فرهنگ عمومی و موانع آن در سطوح مختلف جامعه، به این مسیله پاسخ داده شد که از منظر فرهنگ عمومی، چه موانعی برای تحقق حقوق شهروندی در ایران وجود دارد. در این پژوهش نتیجه گرفته شد عناصری چون اسطوره گرایی، فردگرایی، عاطفه گرایی، بی اعتمادی، پنهان کاری، خشونت گرایی، مصلحت اندیشی، سطحی نگری، روحیه تقلید، تبارگرایی و خود محوری بعنوان بخشی از فرهنگ عمومی ایرانیان، از مهمترین عوامل عدم تحقق حقوق شهروندی در ایران است. هدف این پژوهش این بود که با بررسی موشکافانه فرهنگ عمومی در جامعه ایران، زمینه های تاثیر و موانع آن در تحقق حقوق شهروندی تبیین گردد.
    کلید واژگان: فرهنگ عمومی, حقوق شهروندی, ایران, اقتدارگرایی}
    Rahman Qorbani Darzi Mahale, Hassan Zarei Mahmoodabadi *, Ali Mohammad Fallahzadeh
    Various factors affect the realization or non-realization of citizenship rights, such as public culture. What was studied in this study by descriptive and analytical methods as well as sociological approach was the general culture of Iran and citizenship rights. In general, what are the obstacles to the realization of citizenship rights in Iran? In this study, it was concluded that elements such as mythology, individualism, emotionalism, distrust, secrecy, violence, expediency, superficiality, imitation, tribalism and self-centeredness as part of the general Iranian culture, are the most important factors of non-realization of citizenship is in Iran. The purpose of this study was to carefully examine the general culture in Iranian society, to explain the areas of its impact and obstacles to the realization of citizenship rights.
    Keywords: public culture, Citizenship Rights, Iran, Authoritarianism}
  • فاطمه ناصری*، محمد آرمند

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی و در گروه پژوهش های کاربردی قرار می گیرد.ابزار مورد استفاده در این تحقیق، تحلیل محتوا می باشد. با استفاده از این روش به تحلیل کتاب های درسی فارسی دوره ابتدایی تحصیلی، همچنین اهداف کلی جمهوری اسلامی ایران، اهداف دوره ابتدایی تحصیلی و اهداف درس فارسی پرداخته شد. جامعه آماری شامل شش کتاب فارسی (بخوانیم) در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 بوده است که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها حاکی از این است که گویه های فرهنگ عمومی در ارتقای سطح فرهنگ عمومی تاثیر بالایی دارد و دانش آموزان باید از طریق کتب درسی با مولفه های فرهنگ عمومی که در آن زندگی می کنند، آشنا بشوند؛ به همین دلیل دانش آموزان در سال های انتهای دوره ابتدایی، در پایه چهارم، پنجم و ششم، درک بهتری نسبت به مسایل فرهنگی جامعه خود بدست میآورند و در نتیجه در پایه ششم توجه زیادی به مولفه های فرهنگی شده است.نتایج تحلیل محتوا نشان داد که اولویت بندی مولفه های فرهنگ عمومی (ارزش های عمومی دینی و اخلاقی، هنجارهای قانونی، نمادهای ملی، نمادهای مذهبی) در کتب فارسی در 6 پایه ابتدایی نزدیک به هم می باشد؛ در حالی که در محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی تحصیلی از میان مولفه های فرهنگ عمومی کتب فارسی دبستان، بیشترین فراوانی در مولفه «ارزش های عمومی دینی و اخلاقی» و کمترین فراوانی در مولفه «نمادهای مذهبی» است.

    کلید واژگان: تحلیل محتوا, فرهنگ عمومی, مولفه های فرهنگ عمومی, برنامه}
    Fatemeh Nasseri *, Mohammad Armand

    The aim of this study was to analyze the content of elementary school Persian books.This research is of descriptive type and is in the group of applied research.The tool used in this research is content analysis.Using this method, the analysis of Persian textbooks for the elementary school as well as the general objectives of the Islamic Republic of Iran, the objectives of the elementary course and the objectives of the Persian course were discussed.The statistical population consisted of six Persian books(let's read)in the elementary school in the academic year 2019-2020, which were examined by counting method.Findings indicate that the elements of public culture have a great effect on promoting the level of public culture and students should be familiar with the components of public culture in which they live through textbooks. At the end of the elementary school, in the fourth, fifth, and sixth grades, they gain a better understanding of the cultural issues of their society, and as a result, in the sixth grade, much attention is paid to the cultural components.The results of content analysis showed that the prioritization of the components of public culture(general religious and moral values, legal norms, national symbols, religious symbols)in Persian books in the six primary grades are close to each other.While in the content of Persian books of elementary school, among the components of general culture of Persian textbooks, the highest frequency is in the component of"general religious and moral values" and the lowest frequency is in the component of religious symbols.

    Keywords: Content Analysis, Public Culture, Components of Public Culture, curriculum}
  • رضا یعقوبی، علی اکبر رضایی*، محسن عامری شهرابی، ندا سلیمانی

    پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی یکپارچه سازی تدوین دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت به روش پیمایشی مقطعی و بر مبنای نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری مرحله کیفی خبرگان در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که به روش هدفمند و گلوله برفی نمونه گیری شد. جامعه مرحله کمی اعضا و دست اندرکاران شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال و گذشته و تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارت فرهنگ و ارساد اسلامی به تعداد 340 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 180 نفر تعیین و به روش تصادفی طبقه ای نمونه گیری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات مرحله کیفی، اسناد و مدارک و مصاحبه دلفی بود و در بخش کمی پرسشنامه بود. به منظور روایی ابزار از روایی صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل داده های کیفی کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود و برای تحلیل داده های کمی از آزمون تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج بدست آمده در مرحله کیفی منتج به ارایه الگوی یکپارچه سازی دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی با 6 بعد، 21 مولفه و 135 شاخص گردید. در بخش کمی اجرای آزمون تحلیل عاملی تاییدی یافته های بدست آمده در بخش کیفی را تایید کرد. نهایتا الگو در قالب شش عنصر عوامل زمینه ساز، عوامل علی، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها ترسیم شده است.

    کلید واژگان: الگوی نظام مند, فرهنگ عمومی, دستورکار شورای فرهنگ عمومی}
    Reza Yaghoubi, AliAkbar Rezaei *, Mohsen Ameri Shahrabi, Neda Soleimani

    The present study was conducted with the aim of providing a model for integrating the development of the agendas of the Public Culture Council. Research in terms of applied purpose; In terms of data, it was an exploratory mix and in terms of nature, it was a cross-sectional survey method based on data theory. The statistical population was the qualitative stage of experts in the field of research that was sampled by purposeful method and snowball. The community was a small group of members and staff of the Council of Public Culture and the Supreme Council of the Cultural Revolution now and in the past, and a number of managers and experts of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, numbering 340 people. Samples were taken. The data collection tools were qualitative stage, documents and Delphi interview, and in the quantitative part, there was a questionnaire. In order to validate the instrument, face and content validity were used and to determine the reliability of the instrument, Cronbach's alpha was used. The method of qualitative data analysis was open, axial and selective coding and confirmatory factor analysis test was used to analyze quantitative data. The results obtained in the qualitative stage resulted in presenting a model for integrating the agendas of the Public Culture Council with 6 dimensions, 21 components and 135 indicators. In the quantitative part, the performance of the confirmatory factor analysis test confirmed the findings obtained in the qualitative part. Finally, the model is drawn in the form of six elements of underlying factors, causal factors, intervening factors, strategies and consequences.

    Keywords: systematic model, public culture, agenda of the Public Culture Council}
  • رضا یعقوبی، علی اکبر رضایی*، محسن عامری شهرابی، ندا سلیمانی

    پژوهش پیش رو با هدف شناسایی عناصر تشکیل دهنده الگوی یکپارچه سازی دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی کشور انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و از نظر ماهیت اجرا توصیفی است. جامعه آماری متشکل از افراد خبره و مطلعان کلیدی در قلمرو موضوعی پژوهش (شورای فرهنگ عمومی) بودند که بر اساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی تعداد 12 نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای (سندکاوی) و روش میدانی (مصاحبه و فن دلفی) استفاده شد. به منظور تعیین اعتبار یافته ها از مصاحبه با افراد کانونی و تکنیک های اشباع نظری و رویه های ویژه کدگذاری و برای تعیین روایی از تکنیک های جمع آوری داده ها از منابع متعدد، تحلیل موارد منفی و انعطاف روش استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از تکنیک کدگذاری نظری استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی یکپارچه سازی دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی کشور دارای 6 بعد، 32 مولفه و 136 شاخص است که اجزای الگوی پارادایمی نهایی عبارت اند از: شرایط علی (اسناد بالادستی، شرایط و اقتضایات زمانی و مکانی، تصمیمات و رفتارهای مدیریتی و سازمانی و تحولات فناورانه)؛ شرایط مداخله گر (عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، مذهبی و ذهنی ادراکی)؛ بستر و زمینه حاکم (سیاست های کلان فرهنگی، مدیریت کلان فرهنگی، رسانه های جمعی و گردهمایی ها، مراکز فرهنگی، گروه های نخبگان و تاریخ و حوادث گذشته)؛ مقوله محوری (دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی)؛ راهبردها (برنامه ریزی کلان فرهنگی، تعاملات بین فردی و بین نهادی و ظرفیت شناسی و الگوسازی فرهنگی) و پیامدها (بهره وری و کارآمدی تصمیمات شورا و بهبود فرهنگ عمومی و کاهش مشکلات و معضلات اجتماعی).

    کلید واژگان: الگوی یکپارچه, فرهنگ عمومی, دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی}
    Reza Yaghobi, Aliakbar Rezaii *, Mohsen Ameri Shahrabi, Neda Soleymani

    The present study was conducted with the aim of identifying the elements that make up the integration pattern of agendum of the Public Culture Council of the country. The research is applied in terms of purpose, qualitative data based on the foundation data method and descriptive in terms of the nature of implementation. The statistical population consisted of experts and key informants in the field of research subject area (Public Culture Council) that based on a conscious approach and a purposeful method and snowballs, 12 people were selected for interview. For data gathering, library method (documentation) and field method (interview and Delphi technique) were used. In order to determine the validity of the findings, interviews with focal individuals and theoretical saturation techniques, special coding procedures and to determine the validity of data collection techniques from multiple sources, analysis of negative cases and flexibility of the method were used. Finally, theoretical coding technique was used to analyze the data. The results showed that the integration pattern of the composition of the Public Culture Council has 6 dimensions, 32 components and 136 indicators. The components of the final paradigm model are: causal conditions (upstream documents, temporal and spatial conditions and conditions, managerial and organizational decisions and behaviors and technological developments); Interventional conditions (political, economic, cultural-social, religious and mental-perceptual factors); The prevailing context (macro-cultural policies, macro-cultural management, mass media and gatherings, cultural centers, elite groups, and past history and events); Central category (composition of the Council of Public Culture); Strategies (macro-cultural planning, interpersonal and inter-institutional interactions, and capacity building and cultural modeling) and Consequences (efficiency and effectiveness of council decisions and improvement of public culture and reduction of social problems).

    Keywords: Integrated pattern, public culture, Composition of the Public Culture Council}
  • امید نوبخت، محمد سمیعیانی*، داود دعاگویان
    هدف

    مدیریت اعتراضات اجتماعی با بهره برداری ظرفیت های فرهنگ عمومی همواره مورد توجه بوده است.

    هدف

    شناخت ریشه اعتراضات اجتماعی در ایران، مهمترین آنها و راهکار های مدیریت اعتراضات با شناخت الگوی فرهنگ عمومی جامعه ایران ، مبتنی بر این سوال که الگوی مناسب مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران کدام است ،

    روش

    نوع تحقیق توسعه ای و کاربردی است که در حوزه اعتراضات اجتماعی، با استفاده از مطالعات نظری و کتابخانه ای در بخش ادبیات تحقیق و جلسه خبرگی با بیست نفر ازنخبگان و مدیران در حوزه امنیت و تعدادی ازدانشجویان دانشگاه آزاد به صورت تصادفی، انجام شد. روایی پرسشنامه های این بخش از طریق پنج نفر از نخبگان و مدیران حوزه امنیت حاصل شد .در بخش ارایه الگوی فرهنگ عمومی مناسب برای مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران از نظرات 100 نفراز متخصصین حوزه فرهنگ و امنیت بهره برداری شد.دراین مسیر با توزیع پرسشنامه مبتنی بر اخذ روایی آن از طریق متخصصین و حصول پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ،الگوی مفهومی پیشنهادی آنان در ابعاد چهار گانه به انضمام مولفه ها و شاخص های آنها بدست آمد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد، ریشه اعتراضات اجتماعی در جامعه ایران با لحاظ مسایل، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، عمدتا فرهنگی است.که با تاکید بر الگوی فرهنگ عمومی و ابعاد ، مولفه ها و شاخص های آن قابل مدیریت می باشد.ارایه الگوی شایسته مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران مبتنی بر فرهنگ عمومی ، است .

    کلید واژگان: مدیریت, اعتراضات, اجتماعی, فرهنگ عمومی, الگو}
    Omid Nobakht, Mohammad Samieiani *, Da Doagooyan
    Aim

    The management of social protests by exploiting the capacities of public culture has always been considered.

    Objective

    The purpose of this article is to identify the roots of social protests in Iran, the most important of them and strategies for managing protests by recognizing the pattern of public culture in Iranian society, based on the question of what is the appropriate model for managing social protests in Iran.

    Method

    This is a type of developmental and applied research that was conducted in the field of social protests, using theoretical and library studies in the research literature section and an expert meeting with twenty security elites and administrators and a number of Azad University students. . The validity of the questionnaires in this section was achieved through five elites and managers in the field of security. In the section of providing a model of public culture suitable for managing social protests in Iran, the opinions of 100 experts in the field of culture and security were exploited. On obtaining its validity through experts and achieving its reliability through Cronbach's alpha, their proposed conceptual model in four dimensions including their components and indicators was obtained.

    Findings

    The findings showed that the roots of social protests in Iranian society in terms of issues, economic, political and social, are mainly cultural. Which can be managed by emphasizing the pattern of public culture and its dimensions, components and indicators. Providing a suitable model for managing social protests in Iran is based on public culture.

    Keywords: Management, protests, Social, public culture, pattern}
  • Shahram Ghazizadeh *, Garineh Keshishyan Siraki

    In examining Iran's political culture, the "historical, cultural, cognitive and psychological" approach is of great importance. In the historical approach, political culture is criticized and explored with a long-term and historical-oriented view; in the psychological approach, the moral traits and general morals of the Iranian people are considered and in the cultural approach, the factors that underlie the political culture of Iran and the influence of the three cultural fields of "Iranian, Islamic and Western" are given priority. In the contemporary period, several dependent variables have influenced political culture, including; Demographic developments, changing levels of education and the population pyramid of the middle class, the process of industrialization and increasing urbanization, increasing the level of knowledge of the people, increasing relations with the outside world, globalization of culture and communication and information and changing the one-way flow of government with the people. He noted the growing popularity of modern reference groups (academics, intellectuals, modernist clerics). At the same time, there are serious disagreements about the causes of the immutability of political culture - despite the great political, economic, social, cultural developments of the contemporary period. From the author's point of view, the stagnant causes of Iranian political culture are a collection of various historical, structural, brokerage, political, sociological, cultural, psychological, and economic factors. For this reason, the five variables "public culture"; "Epistemological system"; "The structure of the Persian language"; "Provincial system"; "Cultural underdevelopment" and "the relationship between the state and the nation" have been considered as the main parameters in explaining the current situation. Thus, Iran's political culture is the result of political, economic, and especially cultural structures formed throughout Iran's history; To change the foundations of a subordinate political culture based on the principle of citizenship, and to establish a participatory political culture, it is necessary to reform the educational system at an early age (ration-al political culture) and to reform the economic structure (non-governmental production of resources and wealth). Attention should be paid to the principle of "culture building" as the top priority of "civil society" and "government" for a long period of time. Accordingly, a fundamental change in Iran's political culture and the institutionalization of participatory political culture would not have been possible without the use of the capacity of intellectual and instrumental elites. This impact will be lasting and institutionalized if it begins in the field of education, especially at an early age.

    Keywords: Political Culture, Iran, Epistemological system, language, public culture, Government, people, Cultural underdevelopment}
  • علی حاتمی*
    امروزه معنای سواد از توانایی خواندن و نوشتن یا توانایی به کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن که تنها تامین کننده سطحی ترین لایه ارتباط است، به فهم مفاهیم، انگاره ها و اندیشه ها تغییر یافته است و «باسواد» به فردی اطلاق می شود که توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ شده و نوشته شده مربوط به زمینه های گوناگون را داراست. متعاقب این چرخش در مفهوم سواد، سواد آماری مهارتی بسیار مهم در برقراری ارتباط با داده ها و اطلاعات آماری است که امروزه به سرعت درحال رشد و گسترش است. همزمان با رشد روزافزون این مهارت پایه و متعاقب آن مطالبات عمومی و میل به مصرف آمارها و اطلاعات آماری برای ساختن یک زندگی بهتر، توجه به تامین این نیاز نیز در خور اهمیت است. از این رو، پیمایش به عنوان تکنیکی برای گردآوری، تبدیل داده ها به اطلاعات و گزارش دهی صحیح آنها نیازمند فرهنگ عمومی است. به بیان روشن تر، سواد آماری در بستری از فرهنگ عمومی قابلیت رشد خواهد داشت که هم از سوی گروه های مرتبط با پیمایش و گردآوری داده شامل «تولیدکنندگان»، «مصرف کنندگان» و «مشارکت کنندگان» و هم از حیث مراقبت در تبدیل و ارائه آنها، پاسدار و پشتیبان باشد. بر این اساس مقاله حاضرتلاش دارد چارچوبی در این زمینه ارائه دهد.
    کلید واژگان: سواد آماری, فرهنگ عمومی, فرهنگ آماری, پیمایش}
    Ali Hatami *
    The concept of literacy today, has been transformed from the ability to read and write, or the ability to use language to read, write, listen and speak, which only provides the initial aspect of communication, to understand concepts, ideas and thoughts. A "literate" refers to a person who is capable of knowing, understanding, interpreting, constructing, communicating, and using printed and written material in a variety of contexts.  Statistics literacy is a very important skill in dealing with data and statistical information that is growing rapidly today. As this basic skill is developed, followed by public demands and the desire to use statistics and statistics to build a better life, it is important to pay attention to this need. As this basic skill is developed, and subsequently, the public demands and desire to use statistics and statistic information to build a better life, meeting this need is important.  Therefore, survey as a technique for collecting, converting data into accurate information and reporting requires a general culture. In other word, statistical literacy can grow in a context of public culture that is supported both by surveying and data gathering groups including 'producers', 'consumers' and 'participants', as well as by caring for their transformation and presentation. Accordingly, the present paper attempts to provide a framework in this regard.
    Keywords: Statistics Literacy, Public Culture, Statistical Culture, Surveying}
  • پریسا ابن یامینی *
    «فرهنگ عمومی، هویت فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی» به تعریف و بررسی سیاستگذاری فرهنگی در کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، کشورهایی که قبلا مستعمره بوده و یا اکنون تحت استعمار داخلی قرار دارند، می پردازد و نیز بازی های المیپک، این رویداد جهانی که مراسم افتتاحیه آن بیان هویت ملی کشور میزبان است و به نوعی مشمول سیاستگذاری فرهنگی می شود را مورد مطالعه قرار داده است. نویسنده از رویکرد مقایسه ای استفاده کرده است زیرا تجزیه و تحلیل های مقایسه ای قادر به توضیح طیف وسیعی از سبک های سیاستگذاری فرهنگی می باشد و منعکس کننده ایدئولوژی سیاسی و سنت های اداری است.
    کلید واژگان: سیاستگذاری فرهنگی, هویت فرهنگی, فرهنگ عمومی, استعمار}
    Parisa Ebneyamini *
    This book discuss and define cultural policy in countries such as:America,France and countries with legacy of Coloniality or Internal Coloniality and the Olympics opening ceremony,an internationally recognized platform for a host country to present their national identiy and their cultural policy.The Author use comparative methodology for this research because this method would explain the wide variability in modes of cultural policy as a reflection of broader political ideological and administrative traditions
    Keywords: cultural policy, cultural identity, public culture, coloniality}
  • عظیم جباره ناصرو، رقیه (پریچهر) کوهنورد
    شناخت جنبه های گوناگون فرهنگ و آگاهی از شیوه تفکر هر قوم با بررسی باورها و آیین ها، ضرب المثل ها و عقاید عامه مردم آن سرزمین امکان پذیر است. هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه زن در باورها و فرهنگ عامیانه مردم شهرستان جهرم در استان فارس است. در این پژوهش که بر اساس مکتب فرهنگ و شخصیت در انسان شناسی انجام گرفته است، ترکیبات رایج درباره زنان واکاوی و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در این منطقه کهن، زنان در اغلب امور، جایگاهی فرودست و پایین تر از مردان داشته اند. درنگ در فرهنگ و ادبیات عامیانه ی این شهرستان نشانگر این حقیقت است که قوانین حاکم بر روابط خانوادگی و اجتماعی، مردسالارانه بوده است؛ زنان اغلب در حاشیه هستند و به مردان وابسته اند. صفاتی که برای زنان به کار می رود، در بیشتر موارد، صفت های ناشایستی است که در توجیه مردسالاری و اعمال خشونت علیه زنان به کار رفته است. روش تربیتی و آموزشی و الگوهای فرهنگی رایج در میان مردم نیز، نقش زیادی در انفعال زنان و ایجاد نابرابری بین زن و مرد داشته است.
    کلید واژگان: جهرم, خانواده, زن, فرهنگ عامه}
    Understanding the different aspects of culture and awareness of every people' thought method, is possible by studying the beliefs and rituals, proverbs and The public opinion of people in that country. The aim of this study was study the woman' place in beliefs and public culture of Jahrom city in Fars province. in this study that was performwd according to academy of cultur and characters in anthropology that explored and analyzed the common features and compositions about women. The results show that in this ancient region, women in most affairs have a dominated and worse position than men. The hesitancy in public culture and literature of this city points that laws governing on family and social relationships, is totally patriarchal and women are often marginalized and they rely men heavily. Characteristics that used for women, in most cases, are inappropriate and animal properties to justify patriarchy and violence against women. pedagogy, educational method and also common pattern of culture among people had more important role in women affairs and making the inequality between women and men.
    Keywords: jahrom, family, woman, public culture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال