به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « schopenhauer » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • اکرم عسکرزاده مزرعه*
    مرگ‏آگاهی نزد شوپنهاور در شناخت خواست و مرگ خودخواسته و در واقع، در لغو خواست جاودانگی نهفته است. نظر وی هر نوع تفرد در جاودانگی را انکار می‏کند و از این رو، میل به بقاء در انسان را سیراب نمی‏کند. جنس مرگ‏اندیشی وی از نوع شهود نفسانی است. نیچه از مرگ به سمت زندگی نظر می‏کند و به عبارتی، سرنا را از ته می‏نوازد، این مرگ است که نیروی زندگی به انسان می‏بخشد. ایده‏آل زندگی هر فردی با مشخصه‏های شخصی او تعریف می‏شود. نیچه از انسان می‏خواهد خلاقانه زندگی کند نه منفعلانه. نیچه پیرو اخلاق طبیعی فردی است، اما در تبیین باور خود، زوایایی از اخلاق طبیعی که مبتنی بر اموری غیر از تنازع بقاء هستند را نادیده می‏گیرد. همچنین، او از نقش عوامل محیطی و آموزش در ساخت ابرانسان غفلت ورزیده است. آنچه وی به عنوان راه‏کار برای معناداری زندگی معرفی می‏کند، مستلزم داشتن خرد ناب است که هم‏سنگ خردهای عامه مردم نیست و از این رو، کارآمدی همگانی ندارد. مرگ‏آگاهی نزد وی از جنس فهم است که به وسیله تمام قوای طبیعی انسان تولید می‏شود.
    کلید واژگان: شوپنهاور, نیچه, معنای زندگی, جاودانگی, خلاقانه زیستن}
    Akram Askarzadeh Mazraeh *
    According to Schopenhauer, awareness of death is based on Knowing the desire and abandoning the desire and self-willed death or canceling the desire for immortality. He denies any individuality in immortality. Therefore, his theory does not satisfy the desire for survival in man. According to him, awareness of death is achieved through intuition. Nietzsche looks from death to life. It is death that gives man the power to live. The ideal life of each person is determined by his characteristics. He wants man to live creatively and not passively. Nietzsche is a follower of individual natural ethics, but in explaining his belief, he ignores aspects of natural ethics that are based on things other than the struggle for survival. He also ignores the role of environmental factors and education in creating superhumans. What he introduces as a solution for the meaning of life requires having pure wisdom, while the common people lack it, therefore it does not work for everyone. Awareness of death is produced by all the natural forces. For him, the knowledge of death is of the type of understanding.
    Keywords: Schopenhauer, Nietzsche, Meaning Of Life, Immortality, Living Creatively}
  • سیمین اسفندیاری*

    شوپنهاور این عالم را پدیداری می داند که تجلی شئ فی نفسه است و شئ فی نفسه یا به عبارتی «بود» عالم، چیزی نیست جز اراده که باطن جهان و نه چیزی برتر از جهان است. جهان فلسفی او از سه مرتبه ی اراده، ایده و پدیدارها تشکیل شده است. اراده بنیاد و اساس فلسفه شوپنهاور را شکل می دهد که هستی ظهور آن است. شوپنهاور ایده را ناب ترین تصویر شیء فی نفسه یا اراده می داند؛ به عبارت دیگر مستقیم ترین تعین اراده جهان نمونه های عالم معقولات است که در فلسفه افلاطون مثل خوانده می شود و مخلوقات سایه و نسخه ای از آن اصل هستند. از نگاه شوپنهاور مثال افلاطونی واسطه میان اراده به عنوان شئ فی نفسه و پدیدار است. البته مثال افلاطونی معقول است؛ حال آنکه عقل به اراده شوپنهاور راهی ندارد، بلکه هنر می تواند شئ فی نفسه و اراده را به خوبی درک کند. در این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی سعی شده است بعد از تبیین عالم پدیدار و شئ فی نفسه از دیدگاه شوپنهاور، به اهمیت و جایگاه هنر، مراتب هنر و کارکرد معرفتی آن در اندیشه شوپنهاور با تاملی در فلسفه افلاطون و دیدگاه او پیرامون رابطه هنر با درک حقیقت عالم پرداخته شود.

    کلید واژگان: اراده, افلاطون, شوپنهاور, معرفت, هنر}
    Simin Esfandiari *
    Introduction

    In various philosophical perspectives, the concept of the essence and being of the universe is one of the issues that has always led to discussions and reflections among renowned philosophers such as Plato and Arthur Schopenhauer. Plato, focusing on the concept of ideas and the world of thought, and Schopenhauer, emphasizing the will and the concept of the "thing in itself," have created various views on truth and existence, each influenced by different philosophical and historical backgrounds. This article seeks to provide a deeper insight into the concept of the essence or "being" of the universe and the epistemological function of art within it through the study and analysis of the perspectives of Plato and Schopenhauer. By examining these concepts, the role and importance of art as a means of understanding and cognizing the universe are explored. On one hand, a look into Plato's philosophy and the concept of ideas and forms is presented to understand how art relates to truth and being, and on the other hand, Schopenhauer's perspective on will and the "thing in itself" and the role of art in understanding and visualizing these concepts are examined. Given that each of these perspectives is rooted in rich and sometimes complex philosophical thoughts, the writing of this article is dedicated to a detailed analysis of the concepts and a review of various sources related to these topics. It is hoped that these analyses can present the perspectives of Plato and Schopenhauer in the context of art and knowledge to the readers in the best possible way, aiding in a clearer understanding and enlightenment of our perception of the world and art.

    Literature Review:

    In the articles "Aesthetics and Art in Plato's Philosophy" by Abolhasan Ghaffari (2015) and "The Role of Art in Schopenhauer's Thought" by Mohammad Javad Safaian and Amini (2009), Plato's view on art and its levels, as well as Schopenhauer's view on the role of art in alleviating pain and suffering, have been explained. However, the comparison between these two thoughts, especially the epistemic function of art in understanding the essence of the world or the thing-in-itself, is a new approach addressed in this article.

    Methodology

         This article attempts a descriptive-analytical approach. After explaining the phenomenal world and the essence from Schopenhauer's perspective, the importance and position of art, the levels of art, and its epistemic function in Schopenhauer's thought are discussed by contemplating Plato's philosophy and his view on the relationship between art and understanding the truth of the world.

    Conclusion

    Schopenhauer, like Plato, regards this world as a manifestation wherein the essence is manifested; because behind the sensible, there is an inner and mysterious truth, the visible world is entirely subsidiary and dependent on it, and there is no intrinsic difference between this visible world and the essence for Schopenhauer, just as for Plato, there is no intrinsic difference between the natural world and the world of forms. Considering the degrees of existence and corresponding degrees and levels of knowledge, this world is a shadow of that world, and knowledge of this world is a degree of levels of cognition, and during the example, it is considered as the highest example. The essence or the being of the world for Schopenhauer is the will, but the will is not the same as the Platonic example because from Schopenhauer's perspective, the Platonic example, which is rational, is an intermediary between will as the essence and the visible. Whereas, Schopenhauer's will be not accessible to reason. This is where the role and position of art in Schopenhauer's philosophy become clear; because Schopenhauer, like Plato, believes in the epistemic function of art; because art for Schopenhauer is not the expression of emotions and feelings; rather, art is a particular understanding of reality. Art is directly and immediately, not with general and abstract concepts, seeks to reach the essence and being of the world, and with art as the power of inner thought, knowledge of the essence and will, namely, the inner and true reality of the world, is attainable. Therefore, Schopenhauer considers true art as the observation of the general and will. Furthermore, art can create a kind of deep thought in humans to free the mind from the captivity of desires and, as a result, transcend suffering and hardships in the superior world. Plato, considering the relationship between epistemology and ontology in art, like Schopenhauer, seeks to give authenticity to art. Plato, by raising the criterion of knowledge for the artist in creating an artistic work, shows that the arts, as it were, in different directions, are reflective of knowledge of truth and untruth. Therefore, for Plato, knowledge is the most important component in imitation; if imitation is based on ignorance and lack of knowledge, it has a reprehensible meaning, and imitation based on knowledge is desirable and preferred. Plato in the Republic considers imitation as a formative authority that can be multi-layered; that is, it can be close to the truth or far from it, and while being imitative, believes that to imitate well, one must know the truth. The closer an art is to the truth, the more valuable it is; therefore, any art indifferent to the truth is considered worthless.

    Keywords: will, Plato, Schopenhauer, epistemology, art}
  • نجم الدین گیلانی*
    پژوهش حاضر پیوند آموزه ها موجود در شاهنامه ی فردوسی - که چکیده و عصاره ی تجربه و فرهنگ ایرانیان است - با اندیشه های فیلسوفان و اندیشمندانی مانند: افلاطون، شوپنهاور، نیچه، هیوم و ویل دورانت، درباره ی هدف ازدواج، معیارهای شوی گزینی (توجه به تن و تناسب اندام و دلیری) را پژوهیده است. در واقع هدف از این پژوهش تحلیل و تاملی فلسفی بر هدف ازدواج و معیار های شوی گزینی در شاهنامه است. هدف از ازدواج و جفت جویی در شاهنامه ی فردوسی، زادن فرزند است. تن و زیبایی آن در شاهنامه ی فردوسی ارزشمند است و در روابط سیاسی و عاشقانه نقش بارزی داشته است. از جمله معیارهای شوی گزینی در شاهنامه، شجاعت و تناسب اندام است. این که چرا شجاعت و تناسب اندام معیار انتخاب شوی در شاهنامه بوده است ؟ جایگاه تن و زیبایی اندام در شاهنامه چگونه بوده است؟ سوالاتی هستند که نگارنده بر اساس آموزه های فیلسوفان یاد شده پاسخ داده است.نتایج حاکی از آن است که قدسی بودن ازدواج بخاطر تداوم نوع و زادن فرزند بوده، تناسب اندام نیز به تداوم گونه ی اصلح کمک می کرده و زیبایی بدن به اندازه ی زیبایی فکر مورد توجه بوده است. همچنین توجه به جسم در دنیای کهن بخاطر روح زمانه و شرایط موجود، همپای با روح و جان به آن توجه می شده که در تمامی موارد بین آموزه های فردوسی و فیلسوفان یاد شده پیوند قابل تاملی وجود دارد. در این تحقیق تلاش شده با روش توصیفی-تحلیلی به این موضوع پرداخته شود.
    کلید واژگان: شاهنامه ی فردوسی, ازدواج, شوی گزینی, افلاطون, شوپنهاور}
    Najmedin Gilani *
    The present research is about the relationship between teachings in Ferdowsi's Shahnameh with the thoughts of philosophers and thinkers such as: Plato, Schopenhauer , Nietzsche , Hume and Will Durant have studied about the purpose of marriage about the purpose of marriage, the criteria of choosing a husband (attention to body and fitness and courage). In fact, the purpose of this research is a philosophical analysis and reflection on the purpose of marriage and the criteria for choosing a husband in the Shahnameh . The purpose of marriage and mating in Ferdowsi's Shahnameh is to give birth to a child. Courage and fitness are among the criteria for choosing a husband in the Shahnameh. Why bravery and fitness were the criteria for your selection in Shahnameh ? How was the position of the body and the beauty of the body in the Shahnameh? There are questions that the author has answered based on the teachings of the mentioned philosophers. The results indicate that the sanctity of marriage was due to the continuation of the species and the birth of children, physical fitness also helped the continuation of the correct species, and the beauty of the body was as important as the beauty of the mind. Also, in the ancient world, due to the existing conditions, attention to the body was paid attention to along with the soul and soul. In this research , an attempt has been made to deal with this issue with a descriptive - analytical method .
    Keywords: Ferdowsi's Shahnameh, marriage, choosing a husband, Plato, Schopenhauer}
  • الهه رستمی*، فروزان راسخی، نرگس نظرنژاد

    در مقاله حاضر، به یکی از کاربردی ترین موضوعات فلسفه، یعنی زیست خردمندانه، که سعادت مندی را نوید می دهد، پرداخته شده است. این موضوع، به شیوه مقایسه ای، مشخصا در اندیشه غزالی و شوپنهاور، ردیابی و بررسی شده است. بشر همواره دغدغه خوب زندگی کردن را داشته است. این امر را می توان در متون کهن در قالب پندها و نصیحت هایی که از نیاکان رسیده، شاهد بود. آنچه انسان را در این مسیر راهنمایی می کند تا زیست شاد و آرامی را برای خود رقم بزند، حکمت است. غزالی و شوپنهاور، هر دو، شناختن خود را مقدم بر همه شناخت ها و لازمه خوشبختی می دانند و معتقدند خرد انسانی می تواند راهبر او در جهت سعادت باشد. با این تفاوت که غزالی بر عناصر دینی تاکید بیشتری کرده و به ارایه راهکارهای عملی هم چون اجرای شریعت و طلب علم پرداخته، حال آن که شوپنهاور امور دیگری همچون انسان شناسی و شناخت سرشت زندگی بشری را مورد توجه قرار داده است، و به سلامتی و برنامه ریزی به عنوان راهکارهای عملی اشاره کرده است.

    کلید واژگان: زندگی خردمندانه, سعادت, شوپنهاور, غزالی, خودشناسی}
    Elahe Rostami*, Foruzan Rasekhi, Narges Nazarnejad

    In the present paper, one of the most applied topics of philosophy, that is, wise living, which promises happiness, has been discussed. This issue is traced and investigated comparatively, especially in the thought of Ghazali and Schopenhauer. That humans have always been concerned about living well can be witnessed in ancient texts and advice from ancestors. In this regard, wisdom guides humans in a way that they can have happy and peaceful moments. Here, both Ghazali and Schopenhauer described self-knowledge as prior knowledge and necessary for happiness. They both believed that human wisdom could guide them to the blissful. However, there is a difference between Ghazali and Schopenhauer in that Ghazali emphasizes religious elements and proposes practical methods such as implementing Sharia’, seeking knowledge, and striving for a living. In contrast, Schopenhauer has paid attention to other issues like anthropology and understanding the nature of human life, based on which he described health and planning as useful methods.

    Keywords: Wisdom of life, Happiness, Schopenhauer, Ghazali, self-knowledge}
  • فاطمه بختیاری*، سیما صفری قلعه زنجیری، عباس حاج زین العابدینی
    زهد یکی از عناصر کلیدی در فلسفه آرتور شوپنهاور، به ویژه نظریه رستگاری اوست. رستگاری در نظر شوپنهاور رهایی از رنج است و این رهایی از طریق زهد امکان پذیر است. به نظر او زندگی سراسر رنج است و باید راهی برای رهایی از آن جستجو کرد. او علت و منشا این رنج را اراده و خواست می داند. اراده ازنظر او شی فی نفسه است و عالم را تجلیات و پدیدارهای اراده می داند، بنابراین به نظر او رنج ذاتی بشر و پدیدار و تجلی شی فی نفسه یا اراده است. بدین ترتیب برای رهایی از رنج باید به دنبال انکار، سرکوب و اسکات اراده بود. ازآنجاکه انکار اراده با بی اعتنایی به خواست ها و خواهش ها ممکن می شود، شوپنهاور مفهوم زهد را مطرح می کند و آن را تنها راه رستگاری حقیقی اعلام می کند. نوشتار حاضر بر آن بوده است که مفاهیم زهد و رستگاری موردنظر شوپنهاور را شرح دهد و نشان دهد که چگونه از نظر او زهد می تواند آلام بشری را تسکین و به رستگاری رهنمون شود.
    کلید واژگان: اراده, رستگاری, رنج, زهد, شوپنهاور}
    Fatemeh Bakhtiari *, Sima Safari, Abbas Haj Zein Alabedini
    Asceticism has been one of the most important concepts in Arthur Schopenhauer’s philosophy, especially in his theory of salvation. He has defined salvation as releasing from pain and suffering and achieving long-term tranquility. According to him, such tranquility may be achieved by the way of asceticism. Life is suffering according to him. Hence, a way of relief must be sought. Thus, he has thought that the source of all suffering is will. He has actually considered suffering as a phenomenon of will and an essential part of human life. Therefore, will has to be denied, surpassed, and dumbed if relief and peace are required. Denying and ignoring the appetites and wishes makes the relief possible. Thus, he paid special attention to the concept of Asceticism and declared it as the only way of true salvation. This essay tried to explain the concepts of Asceticism and salvation and then show how Asceticism may soothe human beings' sufferings and lead to salvation according to Schopenhauer.
    Keywords: Asceticism, salvation, Schopenhauer, suffering, will}
  • نجم الدین گیلانی*
    پژوهش حاضر پیوند آموزه ها موجود در شاهنامه ی فردوسی - که چکیده و عصاره ی تجربه و فرهنگ ایرانیان است - با اندیشه های فیلسوفان و اندیشمندانی مانند: افلاطون، شوپنهاور، نیچه، هیوم و ویل دورانت، درباره ی هدف ازدواج، معیارهای شوی گزینی (توجه به تن و تناسب اندام و دلیری) را پژوهیده است. در واقع هدف از این پژوهش تحلیل و تاملی فلسفی بر هدف ازدواج و معیار های شوی گزینی در شاهنامه است. هدف از ازدواج و جفت جویی در شاهنامه ی فردوسی، زادن فرزند است. تن و زیبایی آن در شاهنامه ی فردوسی ارزشمند است و در روابط سیاسی و عاشقانه نقش بارزی داشته است. از جمله معیارهای شوی گزینی در شاهنامه، شجاعت و تناسب اندام است. این که چرا شجاعت و تناسب اندام معیار انتخاب شوی در شاهنامه بوده است ؟ جایگاه تن و زیبایی اندام در شاهنامه چگونه بوده است؟ سوالاتی هستند که نگارنده بر اساس آموزه های فیلسوفان یاد شده پاسخ داده است.نتایج حاکی از آن است که قدسی بودن ازدواج بخاطر تداوم نوع و زادن فرزند بوده، تناسب اندام نیز به تداوم گونه ی اصلح کمک می کرده و زیبایی بدن به اندازه ی زیبایی فکر مورد توجه بوده است. همچنین توجه به جسم در دنیای کهن بخاطر روح زمانه و شرایط موجود، همپای با روح و جان به آن توجه می شده که در تمامی موارد بین آموزه های فردوسی و فیلسوفان یاد شده پیوند قابل تاملی وجود دارد. در این تحقیق تلاش شده با روش توصیفی-تحلیلی به این موضوع پرداخته شود.
    کلید واژگان: شاهنامه ی فردوسی, ازدواج, شوی گزینی, افلاطون, شوپنهاور}
    Najmedin Gilani *
    The present research is about the relationship between teachings in Ferdowsi's Shahnameh with the thoughts of philosophers and thinkers such as: Plato, Schopenhauer , Nietzsche , Hume and Will Durant have studied about the purpose of marriage about the purpose of marriage, the criteria of choosing a husband (attention to body and fitness and courage). In fact, the purpose of this research is a philosophical analysis and reflection on the purpose of marriage and the criteria for choosing a husband in the Shahnameh . The purpose of marriage and mating in Ferdowsi's Shahnameh is to give birth to a child. Courage and fitness are among the criteria for choosing a husband in the Shahnameh. Why bravery and fitness were the criteria for your selection in Shahnameh ? How was the position of the body and the beauty of the body in the Shahnameh? There are questions that the author has answered based on the teachings of the mentioned philosophers. The results indicate that the sanctity of marriage was due to the continuation of the species and the birth of children, physical fitness also helped the continuation of the correct species, and the beauty of the body was as important as the beauty of the mind. Also, in the ancient world, due to the existing conditions, attention to the body was paid attention to along with the soul and soul. In this research , an attempt has been made to deal with this issue with a descriptive - analytical method .
    Keywords: Ferdowsi's Shahnameh, marriage, choosing a husband, Plato, Schopenhauer}
  • علی حاجی موسائی، مریم بختیاریان*، شهلا اسلامی

    هنر، یکی از بارزترین جلوه های اسرارآمیز فرهنگ و تمدن انسانی است که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است. در فلسفه شوپنهاور نیز هنر بسان جزیی از اجزاء این نظام، در بطن آن مطرح شده و جزء لاینفک نظام فلسفی اوست. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و تحلیل محتوایی در صدد بررسی جایگاه هنر موسیقی در نظام فلسفی شوپنهاور می باشد. جهت رسیدن به این مطلوب، کل مقوله هنر از دیدگاه این فیلسوف، بررسی شده است. نتیجه مطالعات نشان داد که در فلسفه شوپنهاور دیگر «هنر برای هنر» مطرح نیست، بلکه وظیفه اش، حل مساله وجود است و به عنوان دستاویز و مفری است برای نجات انسان از سلطه اراده به زندگی. شوپنهاور، معتقد است موسیقی جایگاهی مکانی و توهمی ندارد. از این رو، ما را با نوعی واقعیت عمیق خارج از مکان آشنا می سازد و نسبت به سایر هنرها، قدرت بیشتری در بالا بردن ما از این عالم نفسانی دارد. او موسیقی را برترین هنرها و معماری را پست ترین آن ها لحاظ می کند. زیرا، موسیقی نه تنها به ایده ها نزدیک است، بلکه خود اراده است و معماری چون دورترین جایگاه را به ایده ها دارد، پست ترین هنرهاست.

    کلید واژگان: فلسفه, شوپنهاور, اراده, هنر, موسیقی}
    Ali Haji Moussai, Maryam Bakhtiarian, Shahla Eslami

    Art is one of the most obvious mysterious manifestations of human culture and civilization Which has always overshadowed human life. in Schopenhauer's philosophy, art, as a part of This system, is presented in its interior and is an integral part of his philosophical system. This study is library method and content analysis seeks to examine the place of the art of Music in Schopenhauer's philosophical system. in order to achieve this, the whole category of art has been studied from the perspective of this Philosopher. the results of the studies Showed that in Schopenhauer's philosophy, art is no longer considered "art as art", but art Seeks to solve the problem of existence and as a means and passage for liberation from Domination of will to life, the principle of Sufficient direction and its face is proposed. Schopenhauer believes that music has no place and no illusion makes us familiar with a kind of Deep reality outside the place and, it has more power than other arts to raise us from this Sensual world. he considers music the best arts and architecture as the lowest of them. Because, music is not only ideas, but also will itself, and architecture, like the furthest place to ideas, is the lowest of the arts.

    Keywords: Schopenhauer, Philosophy, Will, Art, Music}
  • محمد میر*، محمدحسن کریمی

    در این پژوهش، وجوه اختلاف و تشابه دیدگاه مولانا و شوپنهاور در خصوص اراده، به روش توصیفی تفسیری بررسی شده است.شوپنهاور ازجمله فلاسفه ای است که به صراحت اصالت را به اراده داده و آن را به عنوان نیروی اساسی بشر و بنیان کوشش ها و فعالیت های او، ازجمله اندیشیدن، پذیرفته است. وی در نظام فلسفی خود از عباراتی نظیر «جهان تمثل اراده» و «اراده معطوف به قدرت» بهره برده است که شاخص نظام فلسفی اش تلقی می شود. مولوی نیز با بیان دلایل دینی، عقلی، حسی و وجدانی از اراده انسان دفاع و او را موجودی مختار معرفی کرده است. او حتی سعی کردن در زمینه شکر نعمت حق را اراده می داند. ازنظر او نیز عاشق با میل و اختیار، اراده خود را در اراده معشوق فانی می سازد. با بررسی دیدگاه این دو درباره اراده، نکات و وجوه مشترک و مختلفی استخراج شدنی است که زمینه آشنایی هرچه بیشتر با این موضوع و رفع ابهامات مربوط به آن را برای مخاطبان فراهم می سازد.

    کلید واژگان: اراده, مولانا, شوپنهاور, مقایسه}
    Mohammad Mir *, MohammadHassan Karimi

    In this study, the differences and similarities between Rumi and Schopenhauer’s views on will have been investigated with a descriptive-interpretive method. Schopenhauer is a philosopher who explicitly accepted fundamentality of will and recognized it as the fundamental human force and the basis of his efforts and activities, including thinking. In his philosophical system, he has used terms such as “the world as representation of will” and “the will to power”, which are considered to be the indicators of his philosophical system. Rumi also defended the human will by stating religious, intellectual, sensory and intuitive evidence and introduced him as a free-willed being. He even deems the endeavor to thank God for His blessings as will. According to him, the lover voluntarily and freely annihilates his will in the will of the beloved. Examining these two accounts of the will can reveal their commonalities and differences, which removes the ambiguities related to this issue and provides the ground for the audience to become more familiar with it

    Keywords: will, Rumi, Schopenhauer, Comparison}
  • فاطمه احمدی، مسعود عسگری

    شوپنهاور در متافیزیک خویش بر این باور است که هر چیزی در جهان و زندگی به مثابه تعین اراده، ذیل اصل دلیل کافی و زمان و مکان قرار دارد و بالضروره عینیت می یابد. طبعا اراده انسان به عنوان بنیاد و اساس اخلاق هم می بایست ذیل اصل دلیل کافی قرار گرفته و بالضروره عینیت یابد. در این صورت اساسا اخلاق شوپنهاور منتفی است، چرا که حوزه اخلاق نیازمند آزادی و بیرون ماندن از حیطه اصل دلیل کافی است. او برای رفع این مانع و هموار کردن مسیر برای اخلاق با وضع اصطلاح «آزادی اراده نامتعین»، که تعبیر دیگری از شیء فی نفسه است، به سراغ تفکیک پدیدار و شیء فی نفسه می رود و آزادی را به دومی نسبت می دهد؛ در حالی که اراده «انسان» به عنوان مبنای اخلاق در حوزه پدیدار قرار دارد و تابع اصل دلیل کافی و زمان و مکان و بنابراین تابع ضرورت است و از آزادی و اختیار بهره ای ندارد. شوپنهاور بر این باور است که انسان و اراده او در مقام وجود و ذات آزاد است نه در مقام فعل؛ در حالی که به واسطه آزادی در افعال است که اختیار و مسئولیت پذیری آدمی در حوزه اخلاق اثبات می شود. بنابرین، به صرف پذیرش آزادی در مقام وجود و ذات مسئله شوپنهاور برطرف نمی شود.

    کلید واژگان: شوپنهاور, اخلاق, اراده, اصل دلیل کافی, اختیار, ضرورت}
    Fatemeh Ahmadi, Masoud Asgari

    Schopenhauer believes in his metaphsics that everything in the world as determined by the will, under the principle of sufficient reason and the time and the place, and necessarily become objective. Naturally, the human will as the moral foundation should follow the principle of sufficient reason and objectivity will necessarily, In this case, the fundamental moral Schopenhauer is excluded because the ethics need to freedom and stay out of the realm of  the principle of sufficient reason.He goes to side separation nomen and phenomen that resolve this obstacle with establish term Liberum arbitrium indiffentiae and attribute liberty to nomen; while human will as the base of morality located in realm phenomen and under the principle of sufficient reason and the time and the place. Therefore followes of necessity and is not free. Other subject is that Schopenhauer believes that human will is freedom capacity being and substance not capacity act; while liberum arbitrium prove in morality realm through freedom in acts. Therefore Schopenhauer problem doesn't solve with mere accept freedom capacity being and substance.

    Keywords: Schopenhauer, Morality, Will, Principle of Sufficient Reason, Liberum Arbitrium, Necessity}
  • سمیه حمیدی*، هاشم قادری
    نظرورزی در خصوص مفهوم دولت، پیشینه عمیقی در تاریخ اندیشه سیاسی مغرب زمین دارد. هرچند در این زمینه در یونان باستان مطالعات مختصر و حاشیه ای صورت گرفت اما پس از رنسانس شاهد توجه بیشتر به مفهوم دولت و مختصات آن هستیم. آلمان قرن هجدهم یکی از مهم ترین عرصه های اندیشه‏ورزی پیرامون این مفهوم است. شوپنهاور به عنوان یکی از متفکرین آن و معاصر هگل، در خلال مباحث خود به مساله دولت نیز توجه نموده است. مساله این پژوهش، چیستی دولت در اندیشه سیاسی شوپنهاور است. فرضیه این نوشتار آن است که نظریه دولت شوپنهاور در مقام مخالف سرسخت اندیشه هگل، از یک سو در رد دولت کل گرا و آرمانی هگلی و از سوی دیگر مبتنی بر حاکمیت مفهوم شر و نحوه نگرش به متافیزیک در دستگاه فلسفی اش، سرشتی حداقلی و وجهی محافظ به خود می گیرد.
    کلید واژگان: دولت, شوپنهاور, اراده, شر, متافیزیک}
    Somaye Hamidi *, Hashem Ghaderi
    Opinion on the concept of state has a deep root in the history of western political thought. Although there have been brief and marginal studies in this area in ancient Greece, we notice more attention to the concept of state and its coordinates since the Renaissance. Germany, during eighteenth century, is one of the most important arenas on this concept. As one of its thinkers and contemporary of Hegel, Schopenhauer has also paid attention to the issue of state during his discussions. The problem of the present study is the nature of state in Schopenhauer's political thought. The hypothesis of the present paper is that Schopenhauer's theory of state as opposed to Hegelian thought, rejects the totalitarian and the Hegelian ideal state on one hand, and, based on the rule of the concept of evil and how he views metaphysics in its philosophical apparatus on the other hand, takes on a minimalist and protective nature.
    Keywords: State, Schopenhauer, will, evil, Metaphysics}
  • سیمین اسفندیاری *
    شوپنهاور، فیلسوف قرن نوزدهمی آلمان، این جهان پدیدار را از لحاظ ماهیت درونی اش اراده دانسته که خود عامل تنازع در جهان مادی است؛ لذا رنج، یکی از نتایج خواست و اراده است. در میان فلاسفه اسلامی، ابن سینا با تاکید بر مسئله علم الاهی و اینکه لازمه جهان مادی عدم انفکاک شرور از آن است و با توجه به حکمت و غایت مندی افعال الاهی، وجود نظامی بهتر از نظام کنونی را ناممکن دانسته است. در این مقاله ضمن تبیین اندیشه شوپنهاور مبنی بر اولویت تعلقات و خواست مربوط به این جهان، به آثار و پیامدهای آن، از جمله رنج و شر، و راهکار رهایی از آن، و نیز تبیین چنین آثاری در اندیشه فلاسفه اسلامی چون ابن سینا پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اولویت اراده, رنج و شرور, شوپنهاور, ابن سینا}
    Simin Esfandiari*
    The reasonability and purposefulness of the world’s system is a perfectly evident issue to many of philosophers. Schopenhauer, the German philosopher of 19th century, has viewed this phenomenal world, with regard to its essence, as Will of which arises the struggle in it. Therefore, suffering would be taken as a natural consequence of volition and the will. Among Muslim philosophers, Avicenna, emphasizing Divine Knowledge and inseparability of evils from material world and regarding the wisdom and purposefulness of Divine acts, has viewed a better system than the current one as impossible. In this paper, in addition to explaining Schopenhauer`s thought on the priority of the Will to reasonability for this world, its consequences including suffering and evil as well as the solutions for them have been described. Also, such consequences as explained in Muslim philosophers` works, like those of Avicenna, have been brought to consideration.
    Keywords: Priority of Will, Reasonability, Suffering, Evil, Avicenna, Schopenhauer}
  • Gholam Ali Haddad, Adel
    Muhammad Iqbal’s cultural, literary, and philosophical influence on the Indian subcontinent, especially his impact on the events that led to the birth of the state of Pakistan cannot be denied. Prior to visiting Europe, Iqbāl had gained profound understanding of Islamic teachings. While in Europe, he acquired deep knowledge of Western scholarship and was also exposed to Western philosophical thought, which he acquired from his Western mentors. He synthesized these two worldviews in his own work and thought. The principle concept in Iqbal’s thought is the idea of the self, which he gleaned not only from Islamic sources but also from the works of philosophers such as Schopenhauer, Nietzsche, and Bergson. This paper addresses the influence of these European philosophers on the development of Iqbal’s thought.
    Keywords: Western Philosophers, idea of the Self, Schopenhauer, Nietzsche, Bergson, sIqbal}
  • رضا نصیری حامد*
    کتاب اخلاق، قانون و سیاست شامل برگردان جستارهایی از آرتور شوپنهاور فیلسوف معروف آلمانی است. بخش های مختلف کتاب دربرگیرنده مسائلی انضمامی است که شوپنهاور همانند هر فیلسوف دیگری موضوعات مذکور را در ذیل بنیان های هستی شناختی و معرفت شناختی اش بسط داده است. در این نوشتار تلاش می شود با نگاهی به مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و نیز روش شناختی وی و نیز ارتباط شرایط و زمینه زندگی فردی و اجتماعی اش با اندیشه ورزی او، به مهم ترین دغدغه های وی که در قالب این اثر گرد آمده است پرداخته شود. همچنین ضمن اشاره ای به ساختار اثر از نظر شکلی و محتوایی، نسبت زیست-جهان کنونی مان با اندیشه ها و تاملات شوپنهاور مورد واکاوی مختصر قرار می گیرد. مسئله مهم در زمینه اندیشه های سیاسی و اجتماعی شوپنهاور، نقش اراده ای کور و بی هدف به مثابه بنیان هستی شناختی آراء وی است که نگاهی تلخ به انسان و حیات سیاسی را موجب شده است. با این حال وی برای زندگی آدمی و به ویژه ساحت هایی همچون اخلاق به عنوان روابط فیمابین انسانها و نیز هنر اهمیت فراوانی قائل است. وی به رغم نگاه بدبینانه و تراژیک، درصدد ارائه بینشی آری گویانه به زندگی است.
    کلید واژگان: شوپنهاور, اراده, درد, رنج, اخلاق, هنر}
    Reza Nasiri Hamed*
    The book of ethics, law and politics includes the translation of the essays by famous German philosopher Arthur Schopenhauer. The various sections of the book encompass concrete issues that Schopenhauer has, like any other philosopher, expounded on the basis of his ontological and epistemological foundations. In this paper, we try to survey his ontological, epistemological and methodological foundations, as well as the relation between the conditions and the context of his personal and social life with his thoughts, to understand his most important concerns. Also, while referring to the structure of this book in terms of its form and content, the relation of our current world to the Schopenhauer's thoughts and reflections is analyzed briefly. An important issue in Schopenhauer's political and social ideas is the role of blind and aimless will as the ontological basis of his views, which has led to a bitter insight toward man and political life. However, he places great emphasis on human life, especially on ethics as a relationship between human beings and the art. So despite his pessimistic and tragic point of view, he is trying to provide a verifier vision of life.
    Keywords: Schopenhauer, will, pain, suffering, Ethics, art}
  • یدالله رستمی*
    شوپنهاور زندگی انسان را بی معنا می داند. می توان ادله او را بر ناسازگاری معنای زندگی این گونه بیان کرد: او وجود خدا را به علت وجود درد و رنج های فراوان در زندگی منکر شده، معتقد است که انسان به طور ناموجهی آن را برای معنادار ساختن زندگی فرض می گیرد و آفریدن این جهان را یک اشتباه می داند. زندگی انسان ها در این عالم فرایندی است که هدف مشخصی در ساحت آگاهی آنها نیست و فقط تداوم یک امر بیهوده است. او زندگی انسان را به علت غلبه ناملایمات و آلام و متحمل شدن هزینه های فراوان بی ارزش می داند. او همچنین با تاکید بر نقش اراده در انسان معتقد است که با اعمال آن زندگی اش یک فرایند پایان ناپذیر را دنبال می کند، زیرا خواسته های او نامحدود هستند و این باعث درد و رنج و بی معنایی زندگی اش می شود. دیدگاه او قابل نقد است، زیرا او فایده و هدف زندگی را در لذت می داند، در حالی که این تنها فایده و هدف زندگی نیست و چیزهای دیگری ممکن است نسبت به لذت ارزش بیشتری داشته باشند. به علاوه، چنین نیست که به کارگیری اراده همیشه با رنج همراه باشد، زیرا پیشروی به سوی هدف معمولا با احساس خوشی همراه است، به خصوص اگر فرد هدف متعالی در نظر داشته باشد.
    کلید واژگان: شوپنهاور, بی معنایی, هدف, ارزش, درد و رنج, اراده}
    Yadollah Rostami*
    Shopenhauer considers humam life to be meaningless. He denied the existence of God due to the existence of a plenty of pain and suffering in life and believes that people unreasonabley assume It to make their life meaningful. He also contends that creation of such a world is a mistake. The life of human being in this world is a process in which they do not have a clear goal. Thus, it is only an aimless continuation. In his view, since the majority of life is surrounded by pain and suffering, it is worthless. He also emphasized the role of free will in the life of human being, asserting that it make human life an endless process. This is because his demands are unlimitated and this causes pain and suffering and meaninglessness of the life. I think there are some mistakes in his view. He considers pleasure to be the benefit and purpose of life. But this is not the only benefit and purpose of life, and there are other things that are more worthy than mere pleasure. Also, it is not the case that the use of free will is always entails suffering, because moving forward to a goal usually indicates a sense of pleasure, especially if one considers a virtuous goal.
    Keywords: Schopenhauer, Meaninglessness, Purpose, Value, Pain, Suffering, Free Will}
  • علی حسینی *، فریبا دیده وری
    با بررسی و تحلیل نقد اجتماعی شوپنهاور درباره زن و تاکید بر مقاله او «در باب زنان» که نقطه عزیمت بحث ماست، این پرسش مطرح می شود که آیا شوپنهاور وجود زن را مورد نقد قرار داده یا شرایط زندگی اش را؟ و این که در قیاس نظرات این فیلسوف با آموزه های اسلامی چه نتایجی بدست می آید؟ از این رو، روش این پژوهش از نوع روش کیفی با استفاده از مطالعه هرمنوتیکی شخصیت و متون شوپنهاور می باشد که برای فهم بهتر، نوشته های ایشان به گونه مستقیم مورد بررسی قرار گرفت اند وآرای مفسران وی در این زمینه دخالت داده نشده است. در راستای نظر اندیشمندان و پژوهشگران معاصر درباره «جنس دوم»، و تفاوت روشن و معنی دار میان فمینیسم فلسفیو فمنیسم حقوقی می توان گفت که اگرچه نگاهی که «فیلسوف بدبین» به زن داشته به نوعی در بدبینی زیست حیاتی و متافیزیکی وی ریشه دارد، اما به گونه مشخص به ابتدای تفکر فلسفی اش- شرایط زندگی- برمی گردد و در واقع، نگاه ایشان به زن، نگاهی حقوقی است تا نگاهی فلسفی. بنابراین، با عطف توجه به نظرگاه غرب و اسلام به شخصیت زن، دو نوع نگاه متفاوت لحاظ شده است، یکی؛ نگاه دینی و دیگری نگاه مادی در ابعاد فلسفی و حقوقی زن بدین معنی که اسلام بیش تر با دیدی متافیزیکی و گه گاه عاطفی به زن می نگرد و غرب با دیدی غریزی و گه گاه حقوقی و به گونه طبیعی شوپنهاور نیز تا حد زیادی متاثر از نگاه غربی است.
    کلید واژگان: فمینیسم, شوپنهاور, اسلام, متافیزیک, هرمنوتیک}
    A. Hosseini *, S.F. Didehvari
    The study has been conducted on the basis of studying and analyzing Schopenhauer's social criticism on the women’s issue and emphasizing his article about women. The starting point of our discussion begins with the question whether Schopenhauer generally criticized women’s existence or their life conditions. However, what results can be achieved from Islamic teachings in comparison with the views of the philosopher. using the philosophical and hermeneutical analysis method, offering some contemporary scholars and researcher's views on issues of feminism school and relying on the clear and significant difference between legal and philosophical feminism, it can be said that the pessimistic philosopher’s views came from his metaphysical pessimism and specifically refer to the beginning of his philosophical thought. In fact, his views on the women’s issues have more legal perspective than a philosophical one. So, with a focus on the outlooks of Islam and the West on the women’s personality, two different views have been expressed: Islam holds a metaphysical and sometimes emotional view on the women’s issues but the West takes an instinctive and sometimes legal view on the women’ issues, also Schopenhauer is greatly influenced by the Western outlook. Therefore, this article attempted to assess and comment on the theories of Schopenhauer.by expressing his and Islamic views about women’s issues.
    Keywords: Feminism, Schopenhauer, Islam, Metaphysical, Hermeneutic}
  • مهدی زمانی، منا مرادی *
    اخلاق و زیبایی شناسی مهم ترین ارزش های حیات آدمی هستند که نسبت میان آن ها از دیر باز مورد پرسش اندیشمندان بوده است. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین ماهیت و نحوه ارتباط این دو حوزه در فلسفه آرتور شوپنهاور می پردازیم. شوپنهاور اخلاق و زیبایی شناسی را دو راه رهایی از اراده پدیداری و خودخواهی می داند. ماهیت اخلاق، شفقت و نیکوکاری است که از طریق فرا روی از خود پدیداری حاصل می شود و با عدالت، یعنی یکسان دیدن خود و دیگران همراه است. درک زیباشناسانه و نبوغ هنری نیز با نفی خودبینی و فرا رفتن از نگاه سود گرایانه و منفعت طلبانه میسر است که به گشودگی قلب و شناخت مثال مطلق می انجامد. بدین سان، آدمی هم در هنر و هم در اخلاق به نظاره حقیقت خود و هستی نائل شده و با نفی اراده، خود درونی اش را با واقعیت فی نفسه یکی می یابد. بسیاری از صورت های هنری مانند تراژدی می توانند به نفی اراده خودخواهانه و اخلاق مدد رسانند. اخلاق نیز با فرا بردن نگرش آدمی از خود پرستی و سود جویی زمینه درک و نگرش زیباشناسانه را فراهم می کند.
    کلید واژگان: اخلاق, زیبایی شناسی, هنر, اراده, ارزش, شفقت, شر, آرتور شوپنهاور}
    Mahdi Zamani, Mona Moradi *
    Ethics and aesthetics are the most important values in human life, and they have since a long time ago been subject to inquiries by intellectuals. In this paper, we will be concerned with an account of the nature and manner of the relationship between the two values in Schopenhauer’s philosophy with a descriptive-analytic method. Schopenhauer takes ethics and aesthetics to be two ways of emancipation from the phenomenal will and selfishness. The nature of ethics is compassion and beneficence, which is obtained through transcending the phenomenal self and is accompanied with justice; that is, seeing oneself and others to be equal. An aesthetic understanding and artistic ingenuity are possible if one negates selfishness and transcends the utilitarian self-interested outlook, leading to the openness of one’s heart and knowledge of the absolute example. Thus, in both art and ethics, one comes to observe the reality of himself and the being, and by negating the will, one comes to see his internal self as equal with the reality in itself. Many artistic forms, such as tragedy, can help in the negation of selfish will and ethics. And ethics paves the path for aesthetic understanding by helping one transcend selfishness and self-interestedness.
    Keywords: Ethics, aesthetics, art, will, evil, value, compassion, world, Schopenhauer}
  • مهدی ممتحن، نرجس توحیدی فر
    ایلیا ابوماضی عاش فی القرن العشرین متنقلا بین التقلید والتجدید، وافکاره الفلسفیه بحته کلها غیر عمیقه، وهو قد ترک شعره یبسطها علی صفحات دواوینه وقد اتخذ طریق الفلسفه التوماویه الجدیده التی تعود فی جذورها إلی آراء رجل الدین المسیحی توما الاکوینی فی القرن الثالث عشر؛ وقد اعتبرت هذه الفلسفه من اهم الحرکات فی هذا العصر والکنیسه وافقت علی هذه الفکره والحرکه الإعتقادیه. وقد غرق ابوماضی فی بحوثه فی بحر التشاوم، فلذلک نری تیار الحیاه قوی یغرق کل ما یصادف امامه إن لم یقاوم، وشاعرنا من المقاومین الناجین، فإذا الوطن کله صفحه سوداء فینتابها الجهل والظلم والتخاذل والتمزق والضعف والفوضی وسوء الحکم. فتشائمه کتشائم الخیام فی بعض اشعاره، ونحن علی عمل بان نذکر هذه التشابهات والمفترقات مع الذکر علی تاثیره من افکار ابی العلاء المعری، لانه کان یعیش بنفس الفکره التوماویه.
    کلید واژگان: التشاوم, ابوماضی, الخیام, التفاول, ابوالعلاء, شوبنهور}
    Mehdi Momtahen, Narjes Tohidifar
    Ilia Abu Mazi lived in twentieth century and in the imitation toward to innovation era. Although he did not have a deep philosophy in his poetry he outstripped Thomas Aquinas who lived in thirtieth century. This philosophy was one the most important ones in that era which the church had accepted it. Abu Mazi was completely pessimistic; although the life stream can destroy any thing in its way but the abovementioned poet could overcome it. The hometown was like a black paper which ignorance and cruelty could be seen everywhere. His pessimism was similar to Khayam’s and the present paper tries to study the similarities and differences of these two poets.
    Keywords: pessimism, Abu Mazi, Khayam, optimism, Schopenhauer}
  • فاطمه کوکبی دلاور*، علی حقی، مهدی حسن زاده
    «همدردی» (کرونا)، یکی از آموزه هایی است که اهمیت آن در دو جریان اصلی آیین بودا (ترواده و مهایانه)، به یک میزان نیست. همدردی سومین مقام از مقامات چهارگانه معنوی است که در ترواده، تنها مقامی برای ارهت و در مهایانه، علاوه بر ویژگی اصلی بودیستوه، منجر به نجات نیز می گردد. برای آرتور شوپنهاور (1788-1860)، آموزه ودایی «تو همانی»، همان وحدت متافیزیکی است که همواره از آن سخن می گفت. وی همین آموزه را زیربنای اصل همدردی می داند. او زیربنای رنج را مایا دانسته و معتقد است زدودن مایا از طریق درک حقیقت هستی، یعنی درک همان آموزه تو همانی، منجر به تحقق آموزه «نه- خود» و فرادانش حقیقی می گردد. رهایی از سنساره نیز زمانی اتفاق می افتد که آموزه «نه- خود» عملی گردد؛ یعنی کرونا و پس از آن، نیروانه محقق می گردد. این سیر در آیین بودای مهایانه بسیار پررنگ است. درواقع، همدردی مشخصه اصلی آیین بودای مهایانه است که هدف نهایی بودیستوه است. نجات یا رستگاری، چیزی است که فلسفه شوپنهاور آن را به سختی ممکن می داند و از این جهت، فلسفه وی به آیین بودای ترواده نزدیک می شود.
    کلید واژگان: همدردی (کرونا), آیین بودا, مهایانه, تراوده, شوپنهاور}
    Fatima Kokabi Delavar*, Ali Haghi, Mahdi Hassan Zadeh
    “Compassion“(Karuna) is one of the Buddhism’s teachings that it’s importance is different in (Theravada and Mahayana). Compassion is the third state of the fourfold spiritual states which is, according to Theravada, the only state of Arhat; and in Mahayana besides the basic principle of Bodhisattva leads to salvation.According to Arthur Schopenhauer (1860-1788), the teaching of Vedic ‘Tat Tevam Asi’ corresponds to metaphysical unity to which he always refers. He regards this teaching as the basic principle of Compassion. Considering Maya as the basis of suffering and argues that eradication of Maya through understanding reality that is, understanding the teaching which says “Tat Tevam Asi“contributes to the realization of the teaching of “None-Self“and real metaphysics. Freedom from Samsarah happens when the teaching of “None-Self “is put into practice. That is,Karuna and then, Nirvana are realized. This Buddhist course is of paramount importance in the doctrine of Mahayana. In fact, Compassion is the main feature of Mahayana and it is the goal of Bodhisattva. According to Schopenhauer's philosophy, deliverance or salvation is hard to attain, therefor his philosophy is considered close to the doctrines of Theravada.
    Keywords: Karuna, Buddhism, Mahayana, Theravada, Schopenhauer}
  • رسول رسولی پور، آریا یونسی
    چکیده: این مقاله به روابط متقابل اراده و شناخت، به ویژه تاثیری که اراده بر شناخت در سنت غربی می گذارد، پرداخته است. موضوع به لحاظ تاریخی از دوران باستان بررسی شده است و سپس نشان داده می شود که ویلیام جیمز در این موضوع یک معیار است. بنابراین سیر تاریخی موضوع به سه دوره «قبل از جیمز»، «دوران جیمز» و «بعد از جیمز» تقسیم شده است. ابتدا دیدگاه های نیچه و شوپنهاور درمقام دو شخصیت کلیدی در زمینه بررسی تاثیرگذاری اراده بر شناخت بشری، تبیین می شود، و نشان داده می شود که چرا اندیشه آنها به طور گسترده جذب دنیای فلسفه نشده است. سپس خطوط کلی نظریه جیمز را بررسی نموده و به دیگر فرضیات و نظریات جیمز که «اراده به باور» را همراهی می کنند پرداخته می شود. در این قسمت نشان داده می شود که برخی پیش فرض های جیمز قابل پذیرش نیستند، ولی خطوط اصلی نظریه وی درخور دفاع است. در نهایت به اندیشه کواین و رهیافت های او به مسئله، به عنوان کسی که بعد از جیمز اصول اساسی نظریه او را اشاعه داده است، پرداخته می شود. سپس با اشاره به کل گرایی و طبیعت گرایی و نیز نظریه شناخت طبیعی شده کواین، نشان داده خواهد شد که دیدگاه های کواین کاملا همسو با جیمز است. در پایان نشان داده می شود که چرا اندیشه کواین به صورت وسیع مورد استقبال دنیای فلسفه واقع شده است. درنهایت اشاره مختصری به فیلسوفان معاصری که در این مبحث تاثیرگذار بوده اند می شود.
    کلید واژگان: اراده, شناخت, حقیقت, شوپنهاور, نیچه, جیمز, کواین}
    Rasoul Rasoulipour *. Arya Younesi
    In this paper, we investigate the relation between Will and Knowledge; especially the effect of the will on knowledge in its Western philosophical tradition. A short record of the issue from the ancient to the present time is offered and William James, a twentieth century American philosopher, is introduced as the criterion in this field. Therefore, the history of the issue is divided to three periods: “Before James”, “James”, and “After James”. The role of Nietzsche and Schopenhauer are narrated as two key philosophers in the first period and it is explained why they are not widely welcomed in this regard in the world of philosophy. Later, we examine the general lines of James’ theory; especially his “The Will to Believe”. In this part, we show that some of James assumptions are not acceptable, although, his theory in general is defendable. Finally, we look at Quine’s thought as the philosopher who spread James’ teachings recently among the philosophers. We show that Quine’s naturalism, universalism, and even his naturalized epistemology have been influenced by James. At the end of this paper, the influential contemporary philosophers in this field are introduced.
    Keywords: Will, Knowledge, Truth, Schopenhauer, Nietzsche, James, Quine}
  • حمید طالب زاده
    «کانت» با آگاهی از دشواری هایی که معرفت شناسی عقلی مذهبان و به دنبال آنها تجربی مذهبان به بار آورد، راه تازه ای را در فلسفه پیش گرفت و به جای اینکه از روش به دست آوردن معرفت یقینی آغاز کند، از امکان معرفت یقینی آغاز کرد. او از تحقیق در روش شناخت یقینی که وجهه همت عقلی مذهبان بود، منصرف شد و در نتیجه، از حدود معرفت شناختی فراتر رفت و به جای آن به جستجو برای تاسیس بنیانی برای معرفت شناختی پرداخت و این مهم را با روش استعلایی به انجام رسانید. روش استعلایی که به طور عام رسیدگی به شرایط پیشینی امکان معرفت یقینی را محور تحقیق خود قرار داد، اگرچه کاستی های معرفت شناختی را برطرف کرد، اما به نوبه خود به نقاط ضعفی مبتلا بود که بی درنگ اعتراض پیروان کانت را برانگیخت و باعث شد تا در عین وفاداری به او، پیمان شکنی کنند و درعین نزدیکی با وی، فاصله بگیرند. «فیشته» روش استعلایی را به دیالکتیک متحول کرد و «شوپنهاور» با بازگشت مجدد به بارکلی روش استعلایی کانت را ویران نمود. این نوشتار به چگونگی گذار شوپنهاور از روش استعلایی کانت می پردازد و نشان می دهد که شوپنهاور اگرچه شرایط استعلایی کانت را می پذیرد ولی با استدلال های استعلایی کانت -که کانت مدعی است از منابع محض سوژه استعلایی بدست آورده است- مخالف است، همچنین شئ فی نفسه و ابژه تمثل را نیز به چالش می کشد و نهایتا شیوه مستقیم بارکلی را در ایده ئالیسم تجربی برمی گزیند.
    کلید واژگان: کانت, شوپنهاور, روش استعلایی, شئ فی نفسه, ابژه تمثل}
    Hamid Talebzadeh
    Kant، aware of the difficulty of the epistemological rational of religion which brings about religious experience، followed a new path in philosophy and، instead of beginning from the method of obtaining certain knowledge، started from the possibility of certain knowledge. He was deterred by research in the method of certain knowledge، which was the destination of rational religion، and therefore went beyond the epistemological limits. Instead، he went on a search for a foundation regarding epistemology and achieved this feat via a transcendental method. The transcendental method، which in general considers as its axis investigating the possibility of a priori certain epistemology، though it resolved the lacks of epistemology، had its own weaknesses which brought about the protest of Kant followers who، though loyal، breached their promise and though close، put distance between themselves and Kant. Fichte transformed the transcendental method by dialectic، and Schopenhauer، by returning to Barkley، ruined Kant’s transcendental method. The present paper reviews Schopenhauer’s passage through Kant’s method and shows that Schopenhauer، though he accepts Kant’s transcendental conditions، he opposes Kant’s transcendental reasoning، which Kant claims to have derived from purely transcendental sources. He also challenges the self-proclaimed object and the exemplification object and، eventually، chooses Barkley’s direct method in experimental idealism.
    Keywords: Kant, Schopenhauer, transcendental method, self, proclaimed object, exemplification object}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال