به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « shams » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عسکری ابراهیمی جویباری*، مالک شعاعی، علی آسمند جونقانی

    به واژه ها، اصطلاحات، تعبیرات، کنایات، ضرب المثل ها و عباراتی که در بین مردم کوچه و بازار رواج دارد، زبان محاوره می گویند. زبان محاوره در متون ادب پارسی دارای بازتاب گسترده ای است این مسئله، در متون عرفانی به ویژه در کلام شمس تبریزی بسامد بالایی دارد زیرا او مانند دیگر عرفا، برای تاثیر سخن خود به روح و روان مخاطب اندیشیده بدین سبب از مناسب ترین ابزار یعنی زبان محاوره برای روانی، سادگی و گیرایی سخنش استمداد جسته است. از سویی اوج غلیان درون، در عارف شیدایی چون شمس، ساختار زبان رسمی و هر چهارچوب دیگری را می شکند لذا اصطلاحات اهل بازار، قصه های عامیانه، اعتقادات عوام، کنایات، ضرب المثل ها، تلفظ های عامیانه، حتی خبیثات و القاب ناپسند و... در کلام شمس تبریزی به وفور دیده می شود. این پژوهش با روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتاب خانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی، مبانی زبان محاوره در مقالات شمس تبریزی را بررسی نموده و به سروده های شاعران بزرگ ادب فارسی نیز استناد کرده است.

    کلید واژگان: سبک شناسی, محاوره, شمس و مقالات}
    Askari Ebrahimi jooybari *, Malek Shoaei, Ali Asmand

    Colloquial language in Shams' articles The words, terms, interpretations, allusions, proverbs and phrases that are popular among the people of the street and market are called colloquial language .Colloquial language has a wide reflection in Persian literary texts. This issue has a high frequency in mystical texts, especially in the words of Shams Tabrizi, because he, like other mystics, thought about the effect of his speech on the soul and psyche of the audience. Therefore, it is one of the most suitable tools. It means that colloquial language is used for fluency, simplicity and catchiness of speech. On the other hand, the peak of inner turmoil, in a maniacal mystic like Shams, breaks the structure of official language and any other framework; therefore market terms, folk tales, common beliefs, allusions, proverbs, and folk pronunciations, even evil and obscene nicknames and so on. It is abundantly seen in the words of Shams Tabrizi. .

    Keywords: stylistics, Shams, colloquial, Maqalat}
  • زهرا بیاتیانی، حمیدرضا اردستانی*، فرزانه یوسف قنبری، نصرالله امامی

    اشاره به قصه انبیا، یکی از موضوعاتی است که در اکثر متون ادب فارسی؛ به ویژه در ادبیات عرفانی به آن اشاره شده است. مولانا و شمس تبریزی دو عارف بزرگ ادب فارسی اند که بر روی اندیشه و افکار یکدیگر، تاثیرگذار بودند و با ترویج افکار و اندیشه های خود، سبب رونق و غنای ادب عرفانی شدند. پژوهشگران، پژوهش های متعددی در زمینه تشابهات و نکات اشتراک این دو عارف پرداخته اند، اما در خصوص جایگاه و مقام انبیاء در اندیشه این دو، پژوهشی مستقل صورت نگرفته است. در این جستار نگارندگان، تلاش نموده اند به شیوه توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای، به بیان تضادها و تفاوت های نظرگاه خاص مولانا و شمس تبریزی درباره انبیاء و بزرگان دین بپردازند. با بررسی آثار مولانا و شمس می توان نتیجه گرفت که مولانا در سراسر مثنوی و همچنین در فیه مافیه به زندگی و داستان پیامبران پرداخته است تا از طریق داستان، علاوه بر جذب مخاطب و ایجاد رضایت و خرسندی به اندرز و نصیحت او بپردازد و دشواری های راه سلوک را برای کسانی که بی واسطه توان درک و فهم این مراحل و مراتب را ندارند در قالب داستان، آسان و قابل فهم گرداند. شمس تبریزی بر اساس آرا و اندیشه های خاص خود به داستان پیامبران در گفتارش پرداخته است؛ اما چون هدف او آموزش و نصیحت نمی باشد، مانند مولانا به داستان پردازی و گاهی اوقات به نتیجه گیری هم چندان توجهی ندارد و در داستان پیامبران، بسیاری از اوقات به یک یا حداکثر دو رویداد در زندگی پیامبری توجه کرده است.

    کلید واژگان: مولانا, شمس, انبیا, مقایسه, جایگاه}
    Zahra Bayatiani, HamidReza Ardestani *, Farzaneh Yousef Ghanbari, Nasrollah Emami

    Referring to the stories of the prophets is one of the motifs in most Persian literary textswhich is mentioned especially in mystical literature. Molana and Shams Tabrizi are two great mystics of Persian literature who were influential on each other's thoughts and ideas, and by promoting their thoughts and ideas, they caused prosperity and richness of mystical literature. Researchers have conducted numerous studies on the similarities and points of commonality between these two mystics, but no independent research has been conducted on the place and position of the prophets in the thought of these two. In this essay, the authors have tried to deal with the contradictions and differences of the special viewpoints of Rumi and Shams Tabrizi about the prophets and religious elders in a descriptive-analytical way and with a library method. By examining the works of Rumi and Shams, it can be concluded that Rumi has discussed the lives and stories of the prophets throughout the Masnavi as well as in the Fih Mafiyyah, so that through the story, in addition to attracting the audience and creating satisfaction and happiness, he has addressed his advice and difficulties. To make the way of conduct easy and comprehensible for those who are not able to directly understand these stages and levels are transformed in the form of stories. Shams Tabrizi has discussed the story of the prophets in his speech based on his own opinions and thoughts; But because his aim is not to teach and advise, like Rumi, he does not pay much attention to storytelling and sometimes to conclusions, and in the stories of the prophets, many times he has paid attention to one or at most two events in the life of a prophet.

    Keywords: Rumi, Shams, prophets, comparison, Position}
  • عبدالرسول شاکری*
    بررسی مناسبات برون متنی در تحلیل رمان فارسی از مواردی است که به شناخت بیش تر جامعه ایرانی کمک می رساند. با توجه به اهمیت مسیله هویت ملی در جهان امروز و به ویژه در ایران معاصر و همچنین با توجه به اهمیت دین در جامعه ایرانی، در این پژوهش، رمان  سه جلدی شمس و طغرا نوشته میرزا محمد باقر خسروی از نویسندگان دوره مشروطه از جهت ارتباط دین و هویت ملی در کانون بررسی قرار گرفته است. روش مورد استفاده این پژوهش تحلیل محتوای جهت دار با استفاده از رویکرد تاریخی تلفیقی به هویت ملی بوده است. تحلیل این رمان، که زمان رویدادهای آن سده ششم هجری است، در نهایت نشان می دهد که رویکرد دین محور به هویت ملی در آن غالب است. البته، در این رویکرد دین محور عمدتا با نگاه فراملی مواجه هستیم اما هیچ تضاد و تقابلی میان اسلام و ایران دیده نمی شود و در این رمان، دین اسلام و ایران کاملا سازگار هستند.
    کلید واژگان: هویت ملی, مشروطه, شمس و طغرا, دین اسلام}
    Abdolrasoul Shakeri *
    Examining the extratextual relations in Persian novels is instrumental in a better understanding of the Iranian community. Due to the significance of national identity in today’s world, especially in contemporary Iran as well as due to the importance of religion in the Iranian community, the current article will study the relationship between religion and national identity in the three-volume novel: Shams and Toghra written by Mirza Bagher Khostravi, a novelist from the Constitutional period (1905-1911). The current study will draw on the oriented content analysis supported by the historical approach that is intermingled with national identity for its methodology. The analysis of the novel, which takes place in the seventh century, indicates that the religion-orientated perspective in the novel is more dominant than the national identity perspective. Nevertheless, in the religion-orientated perspective, one perceives a transnational perspective. In the novel, there is no contradiction between Islam and Iran. Instead, Iran and Islam are completely harmonious
    Keywords: National Identity, constitutional, Shams, Toghra, Islam}
  • مجید هوشنگی*
    نقش شارحان و مفسرین در تفهیم، ساختارمندی، تاویل، دسته بندی و در نهایت، پویایی و کاربردی نمودن داده-های فکری فلاسفه، جایگاهی ثانوی و گاهی همطراز با خود اندیشمندان را داراست؛ در این میان، ژیل دولوز، فیلسوف و متفکر فرانسوی با بازخوانی و تحلیل نظام اندیشگانی نیچه ودیگران، موفق به خلق و زایش نظریه های نوینی در حوزه ی تفکر شده است. او نظریه ی شخصیت مفهومی را از تطبیق نظام روایی افلاطون، دکارت، نیچه و چند نویسنده ی دیگر ابداع کرد و معتقد بود که شخصیتی چون زرتشت، بواسطه ی برخورداری از مولفه ها و مشخصه هایی، شخصیت مفهومی برساخته ی نیچه است. از سویی، می توان در تحلیل داده ها و مشخصه هایی که دولوز در تبیین شخصیت مفهومی بیان می دارد، شمس مولانا را نیز دارای این ظرفیت و قابلیت دانست و در نگاهی تطبیقی، این دو را در یک خویشاوندی مشترک تحلیل کرد. لذا این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی، و با بهره گیری از بن مایه ی نظری دولوز، به تحلیل این دو شخصیت در چهارچوب نظریه ی شخصیت مفهومی پرداخته است و در نهایت به این نتیجه خواهد رسید که هم شمس مولانا و هم زرتشت نیچه از یک آبشخور فکری و در چهاچوب شخصیت مفهومی خلق شده اند و هر دو برخاسته از اصل بدلیت، نقاب و امر فراتاریخی بوده و دارای مشخصه های تاثری، نسبتی و پویایی در این ساخت فلسفی و روایی هستند.
    کلید واژگان: شخصیت مفهومی, مولوی, ژیل دولوز, شمس, زرتشت}
    Majid Hushangi *
    The role of commentators and expounders in understanding, structuring, interpreting, categorizing, and finally, dynamizing and applying the intellectual data of philosophers has a secondary and sometimes equal position with the thinkers themselves. Meanwhile, the French philosopher and thinker Gilles Deleuze, by readout and analyzing the thought system of Nietzsche and others, has succeeded in creating and giving birth to new theories in the field of thought. He developed the generality of conceptual personality from the adaptation of the narrative system of Plato, Descartes, Nietzsche, and other authors, and he believed that a figure such as Zoroaster was a conceptual figure constructed by Nietzsche by his components and characteristics. On the other hand, in analyzing the data and specs that Deleuze expresses in explaining the perceptual personality, Rumi's Shams can also be considered as having this capacity and capability, so in a comparative view, and analyze them in a usual common kinship. Therefore, this research cum an analytical-descriptive system using Deleuze's theoretical basis, analyzes these two personalities in the framework of conceptual personality theory, and eventually infers that both Rumi's Shams and Nietzsche's Zarathustra are from an intellectual source. In the personality framework, a concept created that both arise from the principle of imitation, mask, and transhistorical matter and have the characteristics of influence, relativity, and dynamism in this philosophical and narrative construction.
    Keywords: Conceptual Personality, Rumi, Gilles Deleuze, Shams, Zoroaster}
  • زهرا پارساپور*

    جایگاه رفیع مولوی و شمس در ادبیات عرفانی موجب شده است که روایات مختلفی از حیات و اندیشه آنها شکل گیرد و در فهم زیست جهان آنها به مدد ما بیایند. در عین حال تعدد و تنوع روایتها از یک سو و پیچیدگی این دو شخصیت از سوی دیگر، نزدیک شدن به واقعیت را سخت و دشوار می سازد. در این پژوهش با مرور منابع تاریخی به ویژه با بهره گیری از اطلاعات موجود در مقالات شمس و مقایسه این روایتها تلاش شده است با روش توصیفی تحلیلی به این سوالات پاسخ داده شود: آیا ملاقات شمس و مولوی اتفاقی بود؟ از اولین گفتگوی شمس با مولوی چه حقایقی را در مورد این دو شخصیت می توان دریافت؟ تاثیر این ملاقات بر روی خود شمس چه بود؟ نگاه شمس به رابطه خود با مولوی چگونه است؟ نتیجه این پژوهش نشان داد که نگاه شمس به اولین دیدارشان و نیز نگاه او به مولوی و نوع رابطه اش با او، با آنچه در تذکره ها، مناقب نامه ها و اشعار آمده متفاوت است، همچنان که چهره شمس در مقالات از چهره افسانه ای و آسمانی او در تذکره ها و حتی در آثار مولوی فاصله می گیرد. مقالات شمس چهره مولوی را از مرید و مطیعی حلقه به گوش تا مرتبه مراد مراد برمی کشد و چهره شمس را از مقام پیری فرازمینی به چهره ای زمینی و خاکستری مبدل می سازد.

    کلید واژگان: شمس, مولوی, مقالات, مراد مراد}
    Zahra Parsapour

    The high position of Rumi and Shams in mystical literature has led to the formation of various narratives about their lives and thoughts,, they help us understand their biography. At the same time, the multiplicity and variety of narratives and the complexity of these two characters make it difficult to reach reality . In this research by reviewing historical sources especially by using the information contained in Shams's Maghalat and comparing these narrations we try to answer these questions in a descriptive-analytical manner: Was the meeting between Shams and Rumi a coincidence? What facts can be found about these two characters from Shams's first conversation with Rumi? What was the effect of this meeting on Shams himself? How does Shams view his relationship with Rumi? The result of this research showed that Shams's view of their first meeting and also his view of Rumi and the type of relationship with him is different from the descriptions in the memoirs, just as Shams's face in the Maghalat differs from his mythical and celestial face in the memoirs and even poems of Rumi.Shams's Maghalat lifts the face of Rumi from the obedient and obedient follower to the level of leader of leader ,Also it transforms the face of Shams from an extraterrestrial man to an terrestrial face.

    Keywords: Shams, Rumi, Articles, Devotee of Devotee}
  • احمد سنچولی*، سمیه شاهگلی

    محمدباقر خسروی (ف: 1338 ه.ش) ازجمله نویسندگان برجسته حوزه داستان های تاریخی است. رمان شمس و طغرا، مهم ترین اثر وی  است که وقایع آن مربوط به دوران حکومت مغولان است. نویسنده در این کتاب به مساله عشق و قوانین سخت مغولان در امر ازدواج اشاره کرده است. در این اثر داستانی عشق جریانی کاملا معقول و منطقی دارد همراه با استواری و وفاداری، با همه خواسته ها و تمناهای یک عاشق که سرانجام به ازدواج می انجامد و تضادها و دوگانگی ها به وسیله کیمیای عشق به یگانگی و وحدت تبدیل می شود. با توجه به اهمیت رمان های تاریخی در این نوشتار ساختار داستان تاریخی عاشقانه شمس و طغرا به شیوه توصیفی تحلیلی بحث و بررسی شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پرورش شخصیت ها، روابط علت و معلولی قوی میان حوادث، فضاسازی، صحنه پردازی، گفت وگوهای متنوع و متناسب با وضعیت موجود، انواع کشمکش ها و بهره گیری از اغلب عناصر داستانی، شمس و طغرا را مجموعه ای بسیار منسجم و کارآمد در زمینه داستان پردازی قرار داده است.

    کلید واژگان: محمدباقرخسروی, شمس و طغرا, رمان تاریخی, ساختار داستان}
    Ahmad Sanchooli *, Somayeh Shahgoli

    Mohammad Bagher Khosrawi (1338 AH) is one of the most prominent writers in the field of historical stories. Shams and Toghra's novel is his most important work, the events of which are related to the period of the Mongol rule. The author addresses the issue of love and the strict Moghal laws on marriage. In this work, the story of love is a completely reasonable and logical flow, with solidity and loyalty, with all the wishes and desires of a lover that eventually leads to marriage, and contradictions and dichotomies are transformed into a alchemy of love for unity. Considering the importance of the historical novels in this article, the structure of the historical romantic story of Shams and Toghra has been discussed in a descriptive-analytical way. The results of the research show that the development of characters, strong cause and effect relationships between events, environment, scene, diverse conversations and the current situation, the types of conflicts and the use of most of the elements of the story have made Shams and Toghra as a very coherent set of work in narrating the story.

    Keywords: Mohammad BagherKhosravi, Shams, Toghra, Historical Novel, story structure}
  • فرزاد بالو*، رضا رضاپور

    هستی و وجود، راهبر اصلی مباحث فلسفی در آرای هستی شناسی مارتین هایدگر است. وقتی هایدگر از لوگوس سخن می گوید، درحقیقت در پی یافتن راهی برای رسیدن به دریافت حقیقت هستی و وجود است. برای حصول به این امر،  هایدگر در طرح بحث خود از لوگوس در پیوند با امر حقیقی، لوگوس را در ساحاتی چون لوگوس به مثابه ی سخن گفتن، لوگوس به مثابه ی صدق و کذب (آشکارگی و پوشانندگی)، لوگوس به مثابه ی بازتاب دهنده  و... بررسی می کند. نکته اینجاست وقتی که در پرتو چنین تلقی از لوگوس در اندیشه ی هایدگر، به خوانش مثنوی و غزلیات شمس می پردازیم، تحقق عینی وجوه مختلف لوگوس (زبان) را به نحوتامل برانگیزی در اشعار مولانا مشاهده می کنیم، چنان که گاهی به دو وجه آشکارگی و پوشانندگی لوگوس (زبان) توجه نشان می دهد و در مواقعی زبان را به مثابه ی امری پوشاننده فرض و گاه آن را به غبار و حجاب نیز تشبیه می کند. همچنین در ابیاتی بر این نکته اصرار می ورزد که زبان در توصیف حقیقت هستی، ناقص و نارسان است و توانایی بازتاب حقیقت را ندارد. نوشتار حاضر طرح و تحلیل چگونگی این فرایند خواهد بود.

    کلید واژگان: زبان, غزلیات شمس, لوگوس, مثنوی, مولانا, هایدگر}
    Farzad Baloo *, Reza Rezapour
    Introduction

    Despite it is said that the antiquity of Logos dates back to Ancient Greek Civilization, it seems that the term is much older than that of Ancient Greek Civilization, perhaps as old as the presence of human beings on    Earth. According to western intellectuals, the discussion of Logos has seriously begun since the beginning of Greek civilization. The term "Logos" meaning logic or reason, and prior to the serious emergence of philosophy, it used to be utilized with other words such as “Mythos” meaning "belief" and "sensory perception". With the emergence of philosophy in Greece. the term "Logos" gradually began to differ from the word Mythos, and each of the two terms became a special school representative of thoughts and started to struggle with each other, in a way that, according to the scholars of philosophy, the whole history of philosophy can be considered as the conflict between Mythos and Logos in a way that, in the end, by drawing a distinction between that terms, the degree of rationality has been highlighted in Logos, thus, it dominated Mythos. In this way, as it turns out to be, the "word" in the Islamic tradition is also tied to the issue of creation, and in fact, is the cause the emergence of beings. The existence of such perception of the word “Logos” in the Islamic tradition embraces various areas such as philosophy, mysticism, theology, so forth. Similarly, Logos, as the concept of language, word, speech, etc. can be studied first in the Qur'an and then in the tradition of Iranian-Islamic mysticism.

    Methodology

    background and Purpose of the studyNo single investigation has specifically been conducted regarding the topic of the current study. Nevertheless, the finding of studies that are indirectly related to the current study are pointed out here. These include the book "Mysticism and Thought" by Omid Hamedani, and some articles entitled "Language in the Language of Rumi" by Mohammad Taghavi, "The Theological Functions of Silence in the Works of Rumi" by Qasem Kakai and Ashkan Bahrani, "Ambiguity and Duality Language in Rumi's Masnavi" by Ali Badami and "The Nature of Language and Its Limitations in Rumi's Theory" by Ghodratollah Taheri. Among them is the book "Mysticism and Thought" by Omid Hamedani, articles entitled "Language in the language of Rumi" by Mohammad Taghavi, "The Theological Functions of Silence in Rumi's Works" by Qasem Kakai and Ashkan Bahrani, "Ambiguity and Duality of Language in Rumi's Masnavi" by Ali Badami and "The Nature of Language and Its Limitations in Rumi's Theory" by Ghodratollah Taheri. However, what distinguishes the present study from the other studies mentioned above is the analysis of different areas of language (logos) in Rumi's mystical system reflecting on Heidegger's ontological views. Still, among the research carried out, in most cases, the openness and the concealment feature of the language (logos) in Rumi's poems and works, particularly based on the text of his poems either without a theoretical approach, or with a combined theoretical approach, including the Philosophy of Language, Linguistics, etc. have been briefly noted. A descriptive-analytical method, along with library resources has been applied for the purpose of this research. In the present study, the researcher aims to have a new design, classification and analysis of Logos in Mathnawi and Ghazals by Shams from Heidegger's ontological perspective on the concept of Logos and its descriptions.

    Discussion of the study

    In the discussion of the book “Being and Time’ Heidegger finds it necessary to examine the concept of Logos and to etymologize the Greek word ’Logos’ in order to clarify the concept of phenomenology as the knowledge of phenomena. He refers to Greek language to find out about the origin of the word ‘Logos’ so that he can gain a deeper understanding of the word “Logos”. Heidegger's attempt to understand the term Logos by means of etymology can also be considered a historical study that is not unlike the philosophical function of the term "restoration". Heidegger's insistence on the historical study of the Logos is due to the fact that there is little evidence to guide the true meaning of the Logos, and it is clear that the Logos cannot be studied on the basis of contemporary components, and therefore, history must be referred to. He seeks out his answer though the analysis of Heraclitus’ works and scrutinizing his fiftieth part of the treatise. Eventually, he ascribed some features to Logos and makes its nature even clearer: Logos as "discourse"; Logos as Being-true or Being-false (either uncoveredness or concealment); and Logos as a reflector. All Heidegger mentioned about the Logos and its characteristics can also be seen in Rumi's poems, including Masnawi and lyric poems:Paradoxical aspect of uncoveredness or concealment of language (Logos) in Shams’ Masnavi and Ghazals (lyric poems)The dominance of covering aspect over openness in Shams’s Masnavi and GhazalsThe language (Logos) is like a covering dust in Shams’s Masnavi and Ghazals ShamsThe language (Logos) as cover upThe language (Logos) as an immature and imperfect phenomenon .

    Conclusion

    When Heidegger speaks of Logos in “Being and Time” and conducts a phenomenological study of this phenomenon, in fact, he tries to explain a connection between Logos and reality. As defining phenomenology, Heidegger first describe Logos as uncoveredness, and during the etymology of the term, he referred to its connection with the Greek Aaletheia. But then, he finds it like an overlapping phenomenon and considers apophatic function of speech as the main reason for occurring the overlap, as the most basic and lowest level of language function. In accordance with the world of mysticism, Rumi also uses language or Logos in various places in his poems with regard to what he notes as reality, examines language or logos and pays attention to its strengths and weaknesses.  Rumi expresses the openness and obscurity of the logos (language) in the representation of what he considers as “truth”, and eventually, like Heidegger, he states that the language (Logos), at its lowest level, is more leading in covering up than it is in revealing. In the end, through the obscurity aspect of Logos, Rumi indicates that Logos is an immature and imperfect phenomenon. Through his poems, he also acknowledges that language is an obstacle and a veil to perceive what in the world of conduct is called truth.  

    Keywords: Language, Ghazals, shams, Logos, Masnavi, Rumi, Heidegger}
  • روح الله مظفری، ایرج مهرکی*
    شهرها نشانه فرهنگ و مدنیت شهروندان آن ها هستند و در پیدایش سازه های صنعتی و فرهنگی نقش بسزایی دارند. بزرگان را می پرورند و مورد تکریم بزرگان قرار می گیرند. مولانا جلال الدین در آثار خود؛ کلیات شمس و مثنوی معنوی از شهرها و سازه های شهری نام می برد اما هیچکدام به اندازه مکه مکرمه به دلیل وجود کعبه معظمه و شهر تبریز به جهت شمس تبریزی در ذهن و زبان او اثر نگذاشته است. مولانا به جهت شیفتگی و عشق سوزان به شمس، از زمانی که جذب او شده است، تخلصش از خاموشی به روشنی شمس می گراید. از این هنگام است که تبریز در درون او برتر از کعبه و برتر از عالم ناسوت و لاهوت می شود، گویی او می بیند که عرشیان به خاک تبریز سجود می برند انگار او شنیده که تبریز بلی گوی الست بربکم حق تعالی بوده است. این شهر زیبای سده هفتم که پایتخت غازان خان تیموری بود را برتر از بهشت می انگارد و کعبه اسلام نه بلکه کعبه هر دو جهان می شمارد و شمس را رکن یمانی آن می نامد. در خاک تبریز عجایب ها می بیند و از مسافران آن شهر می خواهد که به عنوان تحفه مقداری خاک تبریز برای او بیاورند تا سرانجام در خاک تبریز مدفون شود. در این گفتار نویسندگان کوشیده اند به روش توصیفی - تحلیلی به تحلیل جلوه های تبریز در شعر مولانا بپردازند و دلیل برتری تبریز را در ذهن و زبان مولانا جویا گردند.
    کلید واژگان: مولانا, تبریز, شمس, دیوان کبیر, مثنوی}
    Roohollah Mozafari, Iraj Mehraki *
    Whatever the spiritual planet is, by the way On the ground, the secret of Tabriz's Jabin Abstract Cities represent the culture and civilization of their citizens and play a major role in the emergence of industrial and cultural structures. They worship the elders and are honored by the elders. Molana Jalaluddin mentions cities and urban structures in his works, General Shams and Mathnavi, but none has as much influence on Shams Tabrizi as Shabi and Tabriz because of Shams Tabrizi. Molana has been attracted to Shams since she was attracted to him, Its summing up of blackness clearly shames. Since then, Tabriz has become superior to the Kaaba and the Nassut and Lahout world within him, as if he sees the Tabriz raiding the Tabriz soil as if he had heard that Tabriz was the eloquence of Berkeley. The beautiful city of the 7th century, which was the capital of Ghazan Khan Timurid, is considered superior to Paradise, not the Ka'bah of Islam but the Ka'bah of both worlds, and Shams calls it the Yemeni pillar. He finds wonders in the Tabriz soil and asks travelers to bring him some Tabriz soil as a refuge so that he will eventually be buried in the Tabriz soil. In this article, the authors have tried to analyze the effects of Tabriz in Rumi's poetry by descriptive-analytical method and to find the reason for Tabriz's superiority in Rumi's mind and language.
    Keywords: Molana, Tabriz, Shams, Divan of Kabir, Masnavi}
  • سید اسماعیل فرجی اصطلخ پشتی، رضا حیدری نوری*، ملک محمد فرخ زاد
    زمینه و هدف

    ژانر گفتمانی، پیوستاری است میان گفتار و نوشتار که در آن عناصر گونه گفتاری و گونه نوشتاری زبان درهم آمیخته شده است. زبان بکاررفته در مقالات شمس، زبانی خاص و تا حدی متفاوت از زبان متون دوره پیش از خود و البته دوره‌های بعدی است. گفتاری که گوینده‌اش به نوشتن، ضبط ویرایش و پیرایش آن اهتمام نورزیده و نویسنده یا نویسندگان دیگر به نوشتن این گفتار پرداخته‌اند. مقاله حاضر با هدف معرفی سبک نوشتار مقالات شمس که در سنت نوشتاری زبان فارسی و در حوزه متون صوفیانه بسیار خاص و جالب‌توجه است، در حد بضاعت خود کوشیده است که به لایه‌های آوایی، صرفی و نحوی واحدهای زبانی پرداخته و سپس در جمع‌بندی تا حد ممکن مرزهای گفتاری مقالات شمس ‌تبریزی را از جنبه نوشتاری و معیار آن متمایز کند.

    روش مطالعه

    این پژوهش بر اساس روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است.

    یافته‌ها:

    شمس با ساختارشکنی و ارایه گفتمانی تازه از ساختار زبانی و معنا، از روند یکنواخت و تکراری تالیف متون عرفانی خارج میشود و به کارکرد‌هایی از زبان توجه میکند که تا پیش از او به آنها کمتر توجه شده بود، و در واقع به زبانی شخصی دست مییابد.

    نتیجه‌گیری:

    متن در لایه آوایی، فرایندهای همگونی، ابدال و حذف و تا حدودی فرایند آوایی قلب و افزایش، امتزاج گونه نوشتاری و گفتاری زبان را در مقالات شمس بازنمایی میکند. در لایه صرفی نیز نام‌آواها و در موارد کمی‌ اتباع و در لایه نحوی سبک، آمیزش گفتار و نوشتار در نوع کاربرد ماده افعال، شناسه‌های فعل، ضمایر شخصی، فعلهای‌ یکشناسه، ساخت نحوی مکرر و حذفهایی که در ساختار نحوی جملات صورت میگیرد نمایان است. در تمامی ‌مسایل زبانی مطرح‌شده و در لایه‌های سبکی مذکور، کمیت آمیختگی گونه‌های گفتاری و نوشتاری زبان در ژانر گفتمانی مقالات شمس مورد توجه قرار گرفته است. نحو جملات شمس مختص به خود است، جملات پرسشی را با همان آهنگ گفتار بیان میکند، نمود حرکتی و رفتاری در کلام وی و اشارات دست و سر در آن زیاد است، آهنگ ادای جملات او با حالتهای صورت و دست حضور گوینده را در کلامش بسیار قوی و پررنگتر میسازد.

    کلید واژگان: قالات شمس, گفتمان, ژانر گفتمانی, شیوه محاوره ای}
    Sayyad Esmaeil Faraji Estalkh Poshti, Reza Heidari Nori, Malak Mohammad Farokhzad
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The discourse genre is a continuum between speech and writing in which the elements of behavioral and written forms of language are intertwined. The language used in Shams’ articles is a special language and somewhat different from the language of the texts of the previous period and of course the later periods.
    A speech in which the speaker did not bother to write, record, edit and modification the speech and other author or writers have written the speech. The present article aims to introduce the writing style of Shams’ articles, which is very special and interesting in the Persian written tradition and in the phonetic, morphological and syntactic layers of language units and then, in summarizing as much as possible, distinguish the spoken boundaries of Shamse Tabrizi’s articles from the written aspect and its criteria.

    METHODOLOGY

    This research is based on descriptive-analytical method.

    FINDINGS

    Shams breaks the monotonous and repetitive process of mystical texts by deconstructing and presenting a new discourse of linguistic structure and meaning and pays attention to the functions of language that were less noticed before him and in fact acquires a personal language.
     

    CONCLUSION

    The text in the phonetic layer, the processes of homogeneity, change and deletion, and to some extent the phonetic process of the types of changes in pronunciations, the mixture of written and spoken language, represents in Shams articles. In the morphological layer, also the name of sounds and in a few cases the nonsenses and in the syntactic layer, style, mixing speech and writing in the type of usage of verbs material, verb indentifiers , personal pronouns, verbs of an indentifier, repeated syntactic construction and omissions in the syntactic structure of sentences taken place, is visible. In all linguistic issues and in the mentioned stylistic layers, the quantity of fusion of spoken and written types of language in the discourse genre of Shams articles has been considered. The syntax of Shams’ sentences is unique. He expresses the question sentences with the same tone of speech, there is a lot of movement and behavior in his words and hand and hand gestures. The melody of his sentences with face and hands expressions , makes the presence of the speaker in his words much stronger and bolder.

    Keywords: Shams, Articles, Conversation, Discourse Genre, Conversational Style}
  • امیر طباطبایی، قدرت الله خیاطیان *

    هرمان هسه (1877-1962م.)، نویسنده و عارف آلمانی، از کودکی با تعالیم الهیات مسیحی آشنا شد و در جوانی به مکاتب عرفانی شرق گرایش یافت. وقایع زندگی هسه و مطالعات عرفانی وی، سبک خاصی را برای او پدید آورد که در داستان کنولپ</em> قابل مشاهده است. این داستان مدرن به توصیف شخصیت عارف مسلک کنولپ می پردازد. از سوی دیگر، شمس تبریزی (582-645 ق.) عارف ایرانی است که حکایت هایش در مقالات شمس روایت شده است. میان انگاره عرفانی شخصیت کنولپ در داستان هسه و شمس تبریزی در مقالات</em>، شباهت هایی وجود دارد که محل بررسی و تحلیل است. در این مقاله به روش توصیفی-مقایسه ای، پس از معرفی مختصر هسه، به تشریح جایگاه عرفان در اندیشه و آثار او می پردازیم. سپس اثر کنولپ</em> را به لحاظ فرم و محتوا بررسی، و ویژگی های عرفانی این شخصیت را در ادوار مختلف زندگی بیان می کنیم. در ادامه به توضیح مختصری از زندگانی شمس می پردازیم تا ویژگی های عرفانی او را گزارش کنیم. پایان بخش این مقاله نیز مقایسه دو اثر کنولپ</em> و مقالات</em> شمس و بیان مشابهت های دو شخصیت کنولپ و شمس تبریزی است. از جمله این شباهت ها می توان به روایت های داستانی هر دو اثر اشاره کرد که در خدمت توصیف ویژگی های شخصیتی کنولپ و شمس، نظیر تنهایی معنوی و شوخ طبعی، قرار دارد. با این حال تفاوت اصلی در آن است که داستان کنولپ یک اثر ادبی است، اما مقالات،</em> متنی شهودی به شمار می آید.

    کلید واژگان: داستان کنولپ, شمس, عرفان, مقالات شمس, هسه}
    Amir Tabatabaei, Ghodratollah Khayatian *

    Hermann Hesse (1877-1962 AD) was a German author and mystic. He became acquainted with the teachings of Christian theology from an early age and then showed an inclination towards Eastern mystical schools in his youth. The events in his life and his mystical studies created a special style for him, which could be seen in the story of Knulp < /em>; a modern story that deals with the mystic personality of a character called Knulp. By way of comparison, Shams Tabrizi (582-645 AH) was an Iranian mystic whose stories have been narrated in Shams' Maqalat (Conversations). Analogies could be drawn between the mystical image of the character of Knulp in the story of Knulp < /em> and Shams Tabrizi in Maqalat. Applying a descriptive-comparative method, in this article, we first provide a brief introduction to Hesse and describe the place of mysticism in his thoughts and works. We then examine Knulp < /em> in terms of its form and content, and explain the mystical characteristics of the leading character at different stages of his life. In the following, we give a brief description of Shams' life to present his mystical features. In the final part, comparisons are made between the two works, Knulp < /em> and Shams Maqalat, and the similarities between the two characters of Knulp and Shams Tabrizi will be described. Among these similarities, we can refer to the narratives of both works which depict the personality traits of Knulp and Shams, such as spiritual loneliness and humor. The main difference, however, is that Knulp < /em> is a literary work, but Maqalat is an intuitive one.

    Keywords: Knulp story, Shams, Mysticism, Shams Maqalat, Hesse}
  • حسین علی بیگی*، روح الله بهرامی

    با آغاز فتوحات اعراب در منطقه عراق و شامات، زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان ساکن در این سرزمین ها، واکنش های متفاوتی نشان دادند. در این پژوهش وضعیت جامعه یهودیان و مواضع ایشان در موقعیت حمله اعراب بررسی شود. براساس یافته های این پژوهش که مبتنی بر رویکرد توصیفی تحلیلی است، یهودیان در زمان فتوحات مسلمانان در مناطق مختلف با توجه به شرایط و موقعیت مکانی، میزان جمعیت مدافع در برابر اعراب و استحکاماتی که در آن سکونت داشته اند، واکنش های مختلفی نشان داده اند، از جمله جنگ، مقاومت در مقابل محاصره طولانی مدت، صلح و همکاری با اعراب. یهودیان در جامعه مسلمانان از نظر موقعیت اجتماعی، کمابیش وضعیت مشابهی همچون مسیحیان داشتند و با پرداخت جزیه به دولت اسلامی به حیات اجتماعی خود ادامه می دادند.

    کلید واژگان: اسلام, یهودیان, عراق, شامات, اعراب مسلمان, فتوحات}
    Hossein Alibeigi *, Ruhollah Bahrami

    Abstract With the start of the Arab conquests in Iraq and The Levant (al-Sham), various political and religious groups, including Zoroastrians, Christians and Jews who inhabited these territories, have shown different reactions. In this research, the writers have tried to shows that what were the Jewish community status and what strategy they have been taken in the Muslim invasion to Iraq and the Levant? Findings of this research, which are based on a descriptive-analytic approach, show that during the Muslim conquests, Jews, according to their conditions and location, had various reactions including war, resistance in long blockade, and peace and cooperation with the Arabs. Jews in the Muslim community were mostly had same situation as Christians and continued to live socially by paying the ransom (Jaziyeh) to the Islamic State.

    Keywords: Islam, Jews, Iraq, Shams, Muslim Arabs, conquests}
  • زهرا ایرانی، ملک محمد فرخزاد*، رضا حیدری نوری

    بر اساس نظریات ساختگرای یاکوبسن و افرات درباره نقش های ارتباطی کلام بین گوینده و مخاطب، پیامی معنادار مبادله می شود که از طریق یک مجرای فیزیکی انتقال می یابد. به عقیده آن ها این الگوی ارتباطی در تمام کنش های ارتباط کلامی مصداق دارد و ارسال پیام نیاز به زمینه ای دارد که یا رمز کلامی است یا در قالب کلام گنجانده می شود. عارف آن هنگام که می خواهد جهانی را نشان دهد که در آن الفاظ کارکرد خود را از دست می دهند، گاه به نقل داستان هایی در ستایش خاموشی می پردازد و گاه خود نیز خاموش می شود. با توجه به الگوی ارتباطی یاکوبسن می توان از خاموشی در فرآیند ارتباط به خوبی بهره مند شد و لذت حاصل از دریافت سکوت را در شش نقش ارتباطی گفتار جست و جو نمود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که کاربرد برخی از نقش های ارتباطی سکوت در کلام مولانا مانند نقش ترغیبی و نقش ارجاعی دارای بسامد بیش تری است. بررسی معنا شناسی گفتمان خاموشی در تخلص مولانا بر اساس غزلیات شمس

    کلید واژگان: مولانا, غزلیات شمس, یاکوبسن, الگوی ارتباطی, تخلص, خاموشی}
    Zahra Irani, Malek Mohammad Farrokhzad*, Reza Heidari Nouri

    Based on Jakobson and Michael Ephratt about communication roles between speaker and listener, a meaningful message would transfer through a physical channel. They believe that this communicative pattern is proved in all verbal interactions. When a mystic intends to show a world in which words lose their application, sometimes narrates stories which encourage silence. According to Jakobson's communication pattern we may enjoy silence in communication process and find the joy of peace in six communicational roles. The results of the present research show the application of some silence communicational roles in Molana's words are more frequent.

    Keywords: Molana, Shams, Jakobson, communicational pattern, silence}
  • رحمان برزگر*، بهمن نزهت، فاطمه مدرسی
    در این پژوهش ارتباط سه واژه آفتاب، خورشید و شمس بر مبنای واژه گزینی در بن مایه های عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است. کاربرد واژه ها در غزلیات به دو صورت بررسی می شود: مواردی برای تصویر سازی و مواردی برای توصیف شمس تبریزی. مولوی در تصویر سازی همانند دیگر شاعران از واژه آفتاب استفاده کرده است، اما در توصیف شمس تبریزی با آگاهی به پیشینه اساطیری و دینی واژه خورشید، ابتدا با بینش عرفانی، آن را با واژه شمس آمیخته و با تاویل هرمنوتیکی، واژه شمس را از حد نشانه به کلمه رسانده و توانسته با دو واژه خورشید و آفتاب، همسان و به عنوان یک بن مایه یا اصطلاح عرفانی ثبت نماید. با همسانی شمس با خورشید تمام ویژگی های اساطیری و عرفانی واژه خورشید در شمس ظاهر شده است. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی به این نتیجه رسیده است، همان گونه که خورشید پرستی در اسطوره دیده می شود مولوی نیز به شمس پرستی پرداخته و شمس را به عنوان خدای اساطیر نگریسته و با فنا در شمس به جست وجوی خویشتن خویش در فرآیند فردیت رسیده است؛ این مقوله با روان شناسی یونگ قابل تفسیر می باشد، در این تفسیر شمس بهانه ای برای رسیدن مولانا به خداوند است.
    کلید واژگان: آفتاب, اسطوره, خورشید, شمس, غزلیات شمس}
    Rahmān Barzgar *, Bahman Nozhat, Fātemeh Modarresi
    In the present article the attempt is made to consider the relationship between three terms of "aftab", "khorshid" and "shams" (all three mean "sun") in Divan Shams based on mystical motifs. Jalāl al-Din Rūmi uses these terms in two ways. First, he uses them for illustration. Second, with these words, he describes the character of Shams Tabrizi. For illustration, Rūmi, like other poets, points to the term "aftab". He is aware of the mythological and religious background of the words "khorshid" and "aftab", so for describing the character of Shams Tabrizi, first, he combines these two words with the word "shams" and then converts the word "shams" from sign to word by hermeneutic interpretation. In this way, he can record two terms "aftab", "khorshid" as mystical motifs. "Shams" is identical with "khorshid", and thus all the mythological and mystical features of "khorshid" appear in "shams". By using descriptive-analytical method, the present study has concluded that Rumi has dealt with worship of Shams Tabrizi and regards him as the god of mythology and searches for "self" in the process of individuality by annihilation in him. All of this process can be interpreted by Jung's psychology. According to this interpretation, Shams Tabrizi is a means to reach God.
    Keywords: Shams, Aftab, Khorshid, Shams Tabrizi, Divan Shams}
  • سهیلا موسوی سیرجانی*، سونیا فرهنگ فرهی
    یکی از وجوه مهم تمایز عارفان از اهل شریعت، اهتمام آنان در طی طریق و سلوک است. در زمینه ویژگی ها و صفاتی که سالکان طریقت باید داشته باشند، عارفان بسیار سخن گفته اند و یا در آثار مکتوب خود، در فصل هایی معین به آن پرداخته اند. شمس تبریزی، عارف نامدار قرن هفتم نیز در این موضوع، سخنان مفصلی بیان کرده است. مشکل مهم در دستیابی به نقطه نظرهای شمس در این زمینه، مانند همه مسائل مطرح در مقالات، پراکندگی آرای او درباره یک موضوع در بخش های مختلف کتاب است. در این مقاله، برای دستیابی به نظرات این عارف درباره ویژگی ها و صفات لازم سالکان، مجموعه ای از دیدگاه های شمس در باب این موضوع، از کل کتاب مقالات استخراج و ارائه گردیده است
    کلید واژگان: شمس, سلوک, سالک, عرفان}
    Soheyla Mousavi Sirjan*I, Sonya Farhang Farrahi
    One of the main differences between the mystics and those following the Sharia (orthodox law) is their interest in the holy path or the spiritual journey toward the truth. The mystics believe that lifting the veils between the servant and the ultimate truth, achieving the intuitive knowledge and the perfection of monotheism, is possible through this mystical journey. There are many books and papers by Sufi saints that have addressed the characteristics and attributes that a disciple needs to have to reach the end goal. Shams Tabrizi, the well-known Sufi saint (1185-1248), has also talked about these concepts. However, there is a huge problem in accessing his views on these issues, as they are not gathered in a specific chapter similar to other concepts in his book, al-Maqalat, and are spread in different parts of the book. In this article, this issue has been addressed and the related concepts have been separated from the al-Maqalat book to have a better access to Shams Tabrizi’s views on characteristics and attributes of the seekers of the ultimate truth
    Keywords: Seeker, Shams, Mysticis}
  • رحمان مشتاق مهر *
    کلیات شمس، قرن ها کتاب محبوب حلقه های سماع و اهل ذوق و عرفان و دوستداران غزل ناب بوده است. نخستین چاپ انتقادی آن در سالهای 1336-1344 به تصحیح استاد فروزانفر منتشر شد. چاپ های بعدی، آشکار و پنهان، بر اساس همان چاپ صورت گرفته است؛ بعضی به اهتمام افراد و بعضی با مباشرت ناشر. در کنار این چاپ ها تنها چاپ قابل اعتنا، چاپ دو جلدی استاد سبحانی است که در سال1381به بازار نشر آمد و با توضیحاتی مفید همراه بود.
    چاپ فروزانفر با همه امتیازاتش، منتقدانی نیز داشت. از جمله منتقدان آن استاد شفیعی بود که در مقدمه گزیده خود از غزلیات شمس، تصحیح دیگری از آن را ضروری دانست.
    آخرین کار شفیعی در این خصوص، گزیده کامل تری از آن بود که در سال 1388 انتشار یافت. علی رغم انتظار، این گزینش، جز چند مورد تصحیح قیاسی کاملا بر چاپ فروزانفر استوار است.
    این مقاله به چند و چون تصحیح فروزانفر از غزلیات، چاپ های قبل و بعد از آن و گزیده مفصل شفیعی تنها از منظر نسخه شناسی و تصحیح پرداخته است.
    کلید واژگان: مولوي, کليات شمس, فروزانفر, شفيعي, تصحيح, نسخه خطي}
    Rahman Moshtaghmehr *
    Maulana’s Divan, alongside the Masnavi, has, for centuries, been a favorite book with circles of “Sama’,” people of taste and mysticism, and lovers of sonnets. The first critical edition of the book, edited by Foruzanfar, was published by University of Tehran in ten volumes, from 1957 to 1965. All following editions of the book have been prepared, publically or in private, according to Foruzanfar’s edition. Some editions carry the names of particular authors on them, while some others bear just the publishers’ names. Alongside these publications, the only reliable editions are those prepared by Professor Sobhani and published by Ghatreh Publications ,in 2002. The edition includes notes and explanations. The Foruzanfar edition, with all its advantages, had its critics, too. One of them was Professor Shafi’i Kadkani who, in his prominent Introduction to his Selections from Maulana’s Divan, suggested the need for another critical edition of the book. Kadkani’s last work on Mowlana’s Divan consisted two volumes, published in 2009. The expectation was that the selection would be based on a new attitude towards the manuscripts of the text, but, apart from a few corrections, the study is entirely based on the Foruzanfar edition. This paper deals with the quality of the Foruzanfar edition, the editions published before and after it, and Kadkani’s exhaustive edition, from a manuscriptological and editorial skills perspectives.
    Keywords: Maulana, Shams, e Tabrizi's Divan, Foruzanfar, Shafii Kadkani, editing, manuscripts}
  • رامین صادقی نژاد *
    هانس کریستیان آندرسن از نظر بازه زمانی، با محمد بن ملک داد، معروف به شمس تبریزی، فاصله بسیار زیادی دارد؛ اما پاره ای خصوصیات و ویژگی های رفتاری و اخلاقی این دو، همچنین شیوه بیان این دو نویسنده، بسیار به هم نزدیک است. این همسانی و مشابهت ها، زمانی جالب توجه تر می شود که بدانیم در آثار هر دو نویسنده، «جوجه اردکی»، حضور دارد. جوجه اردکی که در راه شناخت «خود»، دچار «فرآیند فردیت» می-شود. سئوال اصلی این نوشته آن است که آیا میان جوجه اردک شمس تبریزی با جوجه اردک زشت آندرسن، رابطه ای وجود دارد؟ یا وجود و حضور این موضوع، (جوجه اردک فردیت یافته)، در آثار دو نویسنده، امری کاملا اتفاقی و از باب توارد و تصادف است؟ این نوشته به شیوه توصیفی- تحلیلی و به روش کتاب خانه ای فراهم آمده است. یافته های این بررسی، نشان می دهد، اگرچه به صورت قطع و یقین، نمی توان در مورد دسترسی آندرسن به مقالات شمس تبریزی، حکم داد؛ اما پاره ای از قراین و شواهد؛ شائبه توارد و تصادف از این مطالعه را برطرف و این بررسی را در دایره مطالعات تطبیقی قرار می دهد و علیرغم نزدیکی های آشکار و مشابهت های فکری که درون مایه این دو داستان را شکل می دهد؛ تفاوت های زیادی هم در مسیر پیمودن فرآیند فردیت، به چشم می خورد. آنچه در این مطالعه تطبیقی، بسیار مهم است، آن است که بدانیم حق تقدم طرح موضوع این قصه مشهور- که آوازه جهانی دارد- از آن شمس تبریزی است و نه هانس کریستین آندرسن دانمارکی.
    کلید واژگان: جوجه اردک زشت, شمس تبریزی, فرآیند فردیت, مقالات شمس, هانس کریستیان آندرسن}
    Ramin Sadeghinezhad *
    Hans Christian Andersen has a great difference with Mohammad-Ibn-e-Malek Dad, known as Shams-e-Tabrizi but some characteristics and behavioral features and ethics, also the verbalization of these two writers are very close to each other. These congruencies and similarities will be more interesting when we notice the works of both authors entailing “a duckling”. The duckling encounters the process of individuation in the search to recognize itself. The main question in the present study is that whether there is a relationship between the duckling mentioned by Shams-e-Tabrizi and the ugly duckling introduced by Andersen? Or whether the existence and presence of this issue (individuated duckling) in the works by these authors is completely random and accidental? The present study has been supplied through descriptive-analytic method and a library study. The findings of the present study showed that although we can not find any documents regarding the access of Andersen to books by Shams-e-Tabrizi, some evidences have rejected the random feature of such a study and categorize this study among the comparative studies. Although there are some clear closeness and intellectual similarities that form the main part of these two stories, one can come up with many differences in the route to achieve individuation process. The important thing in this comparative study is that who has been the initiator of this famous fable which has had a global fame?; Shams-e-Tabrizi or christen Andersen from Denmark?
    Keywords: ugly duckling, Shams, e, Tabrizi, individuation process, articles by Shams, Christian Andersen}
  • حسین یزدانی*، مصطفی گرجی، فاطمه کوپا، خدیجه صفری کندسری

    در عصر حاضر مثنوی مولانا با ترجمه های انجام شده، یکی از شاخص ترین متن های زبان وادبیات فارسی است که بیشترین نظریه های ادبی جدید را در خود پذیرا می باشد. یکی از این نظریه ها، موضوع بینامتنیت است. این اثر گرانسنگ فارسی همچنان که با آثاری چون کلیله و دمنه، اسرارنامه، منطق الطیر، معارف، مقالات شمس و...ارتباط و پیوستگی متنی دارد، با دیگر آثار مولانا از جمله فیه مافیه و غزلیات شمس نیز دارای پیوند های بینامتنی می باشد مولوی با توجه به انس عمیقش با قرآن و نیز به سبب سابقه اشتغال خانوادگی اش به حرفه وعظ در آثار خود از قرآن کریم و قصه های مربوط به پیامبران بسیار بهره برده است لذا مقاله حاضر به بررسی مناسبات بینامتنی شخصیت های قرآنی مشترک دیوان شمس و مثنوی به ویژه قصه ابراهیم (ع) از منظر بیش متنیت ژنت می پردازد و منظور از این رابطه بیش متنی، هرگونه ارتباطی است که متن ب (بیش متن/مثنوی) را به متن الف(پیش متن/غزلیات شمس)متصل می کند. در این مقاله ضمن بیان تفاوت های ساختاری دو اثر غزلیات شمس و مثنوی، قصه ابراهیم علیه السلام در این دو اثر از منظر بینامتنیت با روش تحلیلی- توصیفی مورد بررسی قرار می گیرد تا با نشان دادن شباهت ها و تفاوت های بینامتنی ، به خوانشهای نو و متفاوت مولوی از آن قصه دست یابیم و از این رهگذر به تبیین تدبر عمیق مولوی در قرآن و سازوکار ذهن و زبان خلاق او در بیان مفاهیم پویای عرفانی توجه نماییم

    کلید واژگان: : بینامتنیت, قرآن, مثنوی, غزلیات شمس, مولوی}
    Hassan Yazdani *, Fatemeh Koba, Mostafa Gorji

    In the present age of the Masnavi of Rumi translations done by one of the most significant texts of Persian Language and Literature, which is accepted in his most recent literary theory.One of these theories, it is intertextuality.This valuable work in Persian as well as with works such as the Panchatantra, Asrarnamh, Manteq, Education, etc. Articles Shams connection is text, with his works, including our Fierro Fierro and -the has the intertextual links is. Rumi due to his deep familiarity with the Quran and also because of his family's history of employment, profession preaching in his work has benefited so much from the Qur'an and profets verses of intertextual relations to evaluate paper and Mathnavi Divan-e Shams from the perspective of more textuality's commonand purpose of this relationship over text, the text of any communication (more text / Masnavi) into a text (the text / lyrics Shams) together.In this article, verses and sayings of the two works from the perspective of intertextuality common with descriptive analytical method is used to show the similarities and differences of intertextuality, to new and different readings of verses and traditions and thereby achieve the deep contemplation and works of Rumi explained in the Qur'an and the language of his creative mind in considering our spiritual dynamic concepts.

    Keywords: intertextuality Quran, Masnavi, Shams, Rumi}
  • محمدامیر جلالی *
    در پژوهش حاضر، به بررسی نحوه بازتاب ادبیات عاشقانه عرب عصر اموی در آثار مولانا (مثنوی، مکتوبات، فیه ما فیه، مجالس سبعه، غزلیات شمس) و مقالات شمس تبریزی، ماخذیابی داستان ها و ابیات، و بررسی برخی از تصرفات هنری مولانا و شمس در اشعار و روایات اصلی پرداخته می شود. پرسش های این پژوهش این است که در آثار مولانا و شمس، چه نمودهایی (اعم از داستان و سروده) از ادبیات عاشقانه عصر اموی وجود دارد و این نمودها در این متون چه تغییراتی یافته اند. همچنین آیا این تغییرات، ناشی از تصرفات شخص مولانا و شمس اند یا برخاسته از منابعی هستند که از آن ها بهره جسته اند؟ چنانکه خواهیم دید، آثار شمس و مولانا دربردارنده ابیات شاعرانی از عصر اموی و نیز داستان هایی درباره زندگی آن هاست. تصرفات مولانا از گونه تغییراتی در شخصیت ها، قهرمان، زمان تاریخی داستان، نام سراینده و متن اشعار است. برخی از این تصرفات، ناشی از خلاقیت های فردی مولاناست و منشا برخی نیز منابع پیش از مولاناست. تصرفات مولانا در متن اشعار نیز برخی آگاهانه و در برخی موارد ناآگاهانه و ناشی از نقل از حافظه است. در پژوهش حاضر، برخی از ابیات قیس بن ملوح عامری، عمر بن ابی ربیعه، عروه بن حزام، احوص انصاری، ابن میاده، معاویه بن ابی سفیان (از دوره اموی)، حلاج، متنبی، ابوفراس حمدانی و انوری (از سده های بعد) در آثار مولانا و شمس ماخذیابی شده و پیشینه برخی از روایات، در متونی نظیر الاغانی، دیوان مجنون به روایت ابی بکر والبی، مصیبت نامه عطار، هزار حکایت صوفیان، فتوحات ابن عربی، رساله عینیه غزالی، تمهیدات و نامه های عین القضات نشان داده شده است.
    کلید واژگان: مولانا, شمس, تصرفات شکلی و محتوایی, ادبیات عصر اموی, لیلی و مجنون}
    Mohammadamir Jalali *
    The present paper investigates the reflection of romantic Arabic literature of the Umayyad era in the works of Rumi (Mathnavi, Maktūbāt, Fih Ma Fih, Majāles-e Saba, Dīwān-e Shams) and The Maqalat ofShams-e Tabrizi, theprimary sources of stories and verses, and a number of artistic modifications made by Rumi and Shams in the original poems and narratives. The issues addressed in this study are the reflections of the romantic literature of the Umayyad era (both stories and verses) in the works of Rumi and Shams, the changes made to these reflections in these texts, and if such changes were made by Rumi and Shams or had their roots in the references used by them. As will be shown, Rumi’s and Shams’ works contain verses by poets of the Umayyad era as well as stories about their lives. Rumi made modifications to characters, heroes, historical time of the stories, the poets’ names, and the text of the lyrics. Some of these modifications were the result of his personal creativity and some others originated from previous sources. Rumi’s modifications to verses were made both consciously and unconsciously, and by recalling memories. In the present article, some of the verses of Qays ibn al-Mulavvah- Amirī, Umar ibn Abirabia, Urva ibn Hazām, Ahvas-e Ansārî, Ibn-e Mayyādah, Mu’āwiyah ibn Abī Sufyān (from the Umayyad era), Hallāj, Mutanabbî, Abu Farās-e Hamadāni and Anvarî (from the succeeding centuries) have been identified in the works of Rumi and Shams. The history of some narratives has also been traced in texts such as Kitāb al-Aghānī, the Divan of Majnun, as narrated by Abū Bakr al-Wālebî, Museebat Nama of Attār, Hezār Hekāyat-e Sūfîan, Al-Futūḥāt of Ibn Arabi, Risālah Al-'Ainîyyah of Ghazālī, Tamhīdāt and Nāmahā (letters) of Ayn al-Quzat Hamadani.
    Keywords: Rumi, Shams, modifications to form, content, the Umayyad literature, Layl?, Majnun}
  • امیر سلطان محمدی *
    ترجمه احوال مولانا برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می رسد، بی ابهام نیست و اختلافاتی در بسیاری از برهه های زندگی او مشهود است. در ترجمه احوال مولانا از اوضاع پدرش، مولدش (زمان و مکان تولدش)، زمان آشنایی اش با شمس و نحوه آمدوشد شمس و سرانجام شمس، مطالب ضدونقیضی وجود دارد. یکی از علل این مطالب ضدونقیض تحقیقات مستشرقین و گاه پژوهش گران ترک مثل گولپینارلی و دیگری کتاب های افسانه پردازی چون رساله سپهسالار و مناقب العارفین و اعتماد محققین متاخر به این منابع است. توجه به منابع موثق تری چون معارف، آثار مولانا و ابتدانامه و نگاه انتقادی به منابعی چون رساله سپهسالار و مناقب العارفین مشخص می کند، حتی تاریخ تولد مولانا که تقریبا اکثر محققان در مورد آن اتفاق نظر دارند، مجعول به نظر می رسد؛ همچنین است برخی از موارد دیگر مثل محل ولادت مولانا که در «بلخ» اتفاق افتاده است و برخی آن را به اشتباه «وخش» ذکر کرده اند. در مورد شمس نیز منابعی که او را مقتول می دانند، با دلایلی که خواهد آمد، مسلما به کژ راهه رفته اند. همچنین پدر مولانا آنسان که مشهور است، خطیبی شهره و واعظی محسود فخر رازی و سلطان محمد نبوده و اینها نیز از مجعولات مولویه است.
    کلید واژگان: زادروز مولانا, زادگاه مولانا, بهاء ولد, شمس, مجعولات مولویه}
    Amir Soltanmohamadi *
    Introduction
    Rumi's life is full of strange events from his birthday to his death. He has faced a challenging life from the very beginning of his birthday and his childhood days. His father's presence in Vakhsh, his family's journey to Samarkand, and finally his long journey to Konya during his childhood all represent a life of adventures. His presence in Konya and his father’s death brought a new page to his life. He went to Aleppo and Damascus in the pursuit of science. On the days when he was teaching science to his students, Shams Tabrizi, came to Konya, and his entrance made the greatest event in the history of literature. Shams’ presence in Konya was also overcrowded. Shams' absence in Rumi's life brought him to another point of life which lasted long to be restored before the final days of his life. Some aspects of his life between his birth and his life are unobtrusive and vague. Hence, in this paper, we will study the cause of the Bahá'u'llad's migration to Konya, the birthplace of Maulana, the birth of Rumi and the cause of the permanent migration of Shams Tabrizi.
    Methodology
    In this research, library resources have been used. These resources are divided into two categories of old resources and new resources. Old sources are like Ma'arif, Shams's articles, Sepahsalar's treatise, and Managheib-Alarefin. The new references were books that either directly or indirectly were related to Rumi's life. In these sources, parts of Rumi's life were re-examined. The contradictory and suspicious cases were extracted from the second-generation sources And by criticizing authoritative sources such as Ma'arif, Shams' articles, the works of Rumi and his son were devoted to the vague parts of Rumi's life.
    Discussion
    In this section, first, Rumi's father personality and his reason for moving to Konya, second, Rumi’s birthplace, third, Rumi birthday, and finally, how Shams went missing are discussed.
    Unlike what was written in ancient sources, Mowlana's father, Baha-valad, was not a great man who could be envied by Fakhr Razi and Sultan Muhammad. He was also incapable of writing and understanding the rules of Arabic (Foruzanfar, 1948). Many of the extraordinary behaviors attributed to Mowlana's father date back to the time after his death and also after Rumi's death. Mulawieh dynasty attributes miracles to him to validate the given reputation to Maulana’s family and his father. However, in Maaref which is Rumi's fathers’ book, miracles like that never exist. People call him Baha while he calls himself an unknown and anonymous man (Bahávalad, 1948). Later, however, Moulavies Sect attributes miracles to him And gave him the title of Sultan El-Alma This historical distortion has caused distortions even in the book of Maaref. One of the reasons why Maulana's father travels to the West is his obscurity. He goes from East to West to get a better position. His trip to the small town of Vakhsh also seems to be another main reason, however, he does not find there as a suitable place due to the presence of the rivals. Another reason for this movement is Living space in the East of Iran. He often misses Sultan Muhammad's teachings as Sultan Muhammad acts contrary to the traditions and beliefs of the Abbasid caliphs (ibid, Vol. 1). Therefore, since the journey of Mowlana's father was much earlier than Mongol invasion, Mongol’s invasion could not be the major reason of this movement to the West. The pilgrimage of God's house can not be the reason for the journey to the west and then the Konya. Because in the pilgrimage of God, the companionship of women and children was unusual.
    Regarding Maulana’s birthplace, after discovering Maaref, some sources, such as Meyer, said that Maulana’s birth happened in the small town of Vakhsh, not in Balkh (Mayer, 2003,Shimmel, 1999, Lewis, 2006). First of all, it should be said that the presence of Mowlana's father between 600 and 607 AH was not due to the presence of Mowlana and his birth in Vakhsh as his father had already traveled to Vakhsh. According to the text of Maaref, he had formed another family in Vakhsh at the time. In addition, an anecdote which is related to the year 607 HH is fabricated and not consistent with the text of Maaref. Meanwhile, Rumi and his son, who are reliable sources, regard their origins as Balkh, thus, there is no need to conceal the truth in this matter.
    Another important issue is Mowlana’s birthday. In some of the old sources, Rumi's birthday, is mentioned sixth Rabi'Alaval, 604 (Aflaki, 1983). In a new source, Rumi’s birth date is 580 AH. (Moawad, 1995). The first date for the birth of Rumi is fake and unrealistic. The absence of this fake birthday in works such as education, Mowlana's works, the works of his son, and even Kanab Sepahsalar increase distaste for this birthdayMentioning the mythical events and other mistakes in the book of Manafeb al-Arifin makes it impossible to trust the date he mentioned. But in the second comment on the birth date of Rumi, the year is also 580 AH That is Gopinarly's comment Gopinarly's reasons are weak and based on several poems that are not valid in literary history research Meanwhile, Golpinari has neglected sources he considers valid, resources like the works of Rumi's sonWith this description, the only thing that can be said about the birthday of Rumi is that he was born in the early Seventh and perhaps in the year 604.
    The last point is about the absence of Shams and his tomb. Some people believe that Shams was killed in Konya and his body was thrown into a well and then buried at Ghohartatsh school (Golpinarli, 1984, Shimmel, 1987). The Gopinari's reasons are related to poems that do not have valid research And the source that Golpinari regards as inappropriate for investigating Rumi. Meanwhile, his arguments are in contradiction with the reliable sources. Therefore, it should be said that Shams, as Mowlana's son states and is also mentioned in Shams's articles, has left Konya due to its poor condition. His grave is in Khoy, not Konya.
    Conclusion
    According to original sources, such as Moulana’s father and his son’s sayings, his works were born in Balkh at the beginning of the sixth century. Mowlana's father was an unknown man who made many trips to find settlement. His last trip to Konya was due to a better position and to avoid the inappropriate atmosphere created by Sultan Muhammad. After his father’s death in Konya and the learning of science, Maulana met Shams who made a fundamental change to his life. Due to the inappropriate conditions, Shams left Konya. With the effort of Rumi, Shams returned to the Konya, but the inappropriate space of the Konya made him leave the Konya again .and never returns to Konya. Therefore, the story of his murder and his burial in Konya is not valid.
    Keywords: Mowlana’s birthday, Mowlana’s birthplace, Baha Valad, Shams}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال