جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "silence" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
تشکیل حکومت اسلامی، از مهم ترین مسائلی است که در اعصار اسلامی همواره مورد بحث و مناقشه میان مخالفین و موافقین بوده است. منتقدین نظریه تشکیل حکومت اسلامی بر این باورند که گزارش ها و روایاتی از ائمه وجود دارد که دلالت بر سکوت در مقابل طغیان کنندگان و ظلم ظالمان دارند. از نگاه ایشان این روایات در اصطلاح، حاکم و مقدم بر آیات و روایاتی هستند که دلالت بر وجوب مقاومت و دفاع و قیام در برابر سرکشان دارند؛ به همین جهت، تشکیل حکومت اسلامی و قیام در برابر آنها جایز نیست. از منظر ایشان اطلاق این روایات به گونه ای است که هر نوع اقدامی را نهی کرده است. در این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی، به بررسی مهم ترین روایات مورد استناد مخالفین نظریه تشکیل حکومت اسلامی پرداخته ایم. از نظر نگارندگان، دلیل هایی که مخالفین تشکیل حکومت اسلامی به آن استناد می کنند ناقص است و مطلوب ایشان را ثابت نمی کند. به نظر می رسد با در نظر گرفتن ظرف زمانی و مکانی و شرایط صدور آنها، معلوم می شود نه تنها این روایات دلالتی بر سکوت ندارند، بلکه به عکس، دلالت بر قیام علیه طاغیان دارند؛ البته دلالت آنها بر قیام، به صورت مطلق و کلی نیست، بلکه وابسته به شرایط خاص است و از اطرف دیگر عمل به این روایات موجب تعطیلی احکام مهم اسلام اعم از احکام مالی و احکام دفاع ملی و یا احکام جزایی می شود.
کلید واژگان: حکومت, حکومت اسلامی, دین, سکوت, طاغوت, قیامMarifat, Volume:32 Issue: 12, 2024, PP 55 -65The formation of the Islamic government is one of the most important issues that have always been discussed and disputed between the opponents and the supporters in the Islamic ages. The critics of the theory of the formation of the Islamic government believe that there are reports and narrations from the Imams that indicate silence in front of the rebels and the oppression of the oppressors. From his point of view, these narrations are, in the term, governing and preceding the verses and narrations that indicate the necessity of resistance, defense, and uprising against the rebels; For this reason, it is not permissible to form an Islamic government and rise against them. From his point of view, the application of these hadiths is such that it prohibits any kind of action. Using an analytical-descriptive method, this research has investigated the most important narratives cited by the opponents of the theory of the formation of the Islamic government. According to the authors, the reasons cited by the opponents of the formation of the Islamic government are incomplete and do not prove their favor. It seems that by taking into account the time and place and the conditions of their issuance, it turns out that not only these traditions do not indicate silence, but on the contrary, they indicate an uprising against the rebels; Of course, their indication of uprising is not absolute and general, but depends on specific conditions, and on the other hand, following these narrations leads to the closure of important rules of Islam, including financial rules, national defense rules, and penal rules.
Keywords: Government, Islamic Government, Religion, Silence, Tyranny, Uprising -
بررسی رویه کشورها و استخراج قواعد از عملکرد آن ها موجب شناسایی و توسعه حقوق بین الملل است، اما گاهی ممکن است دولت ها سکوت پیشه کنند؛ سکوت به آن معنا که در زمانی که ابراز موضع قانونی به طور شفاف ضروری است، هیچ واکنشی نشان ندهند. در چنین مواردی آیا جامعه بین المللی می تواند از طریق سکوت دولت ها قائل به اذعان، تنقیح قواعد و یا توسعه حقوق بین الملل باشد؟ فرض بر این است که سکوت دولت می تواند به عنوان رفتار دولت در نظر گرفته و منشا توسعه حقوق بین الملل واقع شود. در تبیین سوال موصوف، تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای به بررسی حقوقی تاثیر سکوت دولت ها در حقوق بین الملل می پردازد که در این رابطه ضمن تبیین مفهومی سکوت دولت در حقوق بین الملل به بررسی جایگاه سکوت در حل وفصل اختلاف های بین المللی پرداخته می شود. یافته ها حاکی از آن است که رویه های دیوان بین المللی دادگستری ناظر بر تایید ایجاد آثار حقوقی ناشی از سکوت است. برای مثال در پرونده معبد پره ویهار اگرچه دیوان با توجه به سایر شواهد، سکوت دولت را به معنای رضایت آن تلقی نکرد اما آثار حقوقی مترتب بر سکوت را مورد تایید قرار داد. رویکردهایی نیز مشاهده می شود که سکوت به عنوان مبین رضایت دولت ساکت شناسایی شده است، به نحوی که بعضا سکوت می تواند موجد آثار حقوقی و محدودکننده دولت باشد، مانند قضیه اختلاف حاکمیتی بر صخره های پدرابرانکا/پائولو باتو پوته، صخره های جنوبی.
کلید واژگان: حل وفصل اختلاف ها, دیوان بین المللی دادگستری سکوت, سکوت کاشف از رضاLegal Studies, Volume:16 Issue: 3, 2024, PP 161 -192Examining the practices of States and extracting rules from them leads to the identification and development of international law that regulates relations between States. However, sometimes States remain silent—failing to react when it is necessary to clearly express their legal position. Silence plays an important role in the settlement of international disputes and is often understood as tacit consent. Can international law be developed through State silence? Can the international community accept the revision or development of international law through the silence of States? This paper seeks to answer the question of whether a State's silence can have legal effects and, if so, how it can be invoked in international courts and tribunals. It assumes that State silence can be considered a form of conduct and a source for the development of international law. Silence, like other legal facts, requires a case-by-case examination of the circumstances when interpreting and evaluating its legal value. The International Court of Justice, in its judgment on the sovereignty dispute between Malaysia and Singapore, noted that "silence can also speak, but only if the conduct of the other State calls for a response." In this paper, through a library-based and descriptive-analytical method, the concept of State silence in international law is explained, the role of silence in the settlement of international disputes is investigated, and finally, the conditions under which silence creates legal effects are discussed. The findings indicate that the jurisprudence of the International Court of Justice confirms the legal effects of silence. For example, in the Preah Vihear Temple case, although the court did not consider State silence as consent, it did confirm the legal effects of silence when combined with other evidence. Generally, silence is interpreted in three ways. First, some approaches view silence as the expression of the silent State’s consent, where silence can create legal effects and impose limits on the State. For instance, in the case concerning sovereignty over Pedra Branca/Pulau Batu Puteh, Middle Rocks, and South Ledge, silence was significant. According to the Court's judgment in the Preah Vihear Temple case, when a government fails to express an objection in a situation where it can and should react and chooses to remain silent, that silence is a sign of consent. After a reasonable period, the lack of reaction can be considered acquiescence. However, the Court has set a high threshold to prove that a boundary is established by acquiescence or tacit agreement. In addition to acquiescence, there are approaches in which silence is considered as estoppel. Indeed, it is difficult to precisely distinguish the estoppel doctrine from other concepts, such as acquiescence. The two are generally intertwined because estoppel may arise from silence. The Fisheries case is an example where estoppel resulted from silence. Silence may also be considered an objection, interpreted as a formal protest by a State against another State’s conduct or baseless claim that contradicts international law. Studies have shown that courts consider certain factors as influential in creating legal effects from silence. First, the obligation to protest: States are obliged to protect their interests, and if a claim threatens those interests, they must protest. It is generally expected that when the rights and interests of a State are violated or at least affected by the actions or claims of another State, the first State should respond. Second, awareness: One of the factors that can make silence tantamount to consent is the proof that the State was aware of the issue under discussion, or that the situation was such that the State should have been aware. Silence loses its legal value when the silent State is unaware of the legal situation to which its silence is later claimed to relate. Third, political considerations: In some cases, the lack of protest by a State is not due to ignorance or unawareness, but rather stems from its political interests. In such instances, a State may choose not to respond to preserve political interests and strengthen diplomatic relations. From this perspective, both protest and non-protest can be influenced by political considerations. In the International Court of Justice, the justification of silence due to political considerations has rarely been successful or accepted. Fourth, time: The passage of time plays an important role in considering silence as a State’s consent. Over time, the presumption of consent is created and strengthened. Furthermore, time is linked to the obligation and ability to react and protest, which is why protest is expected within a reasonable period. Moreover, the passage of time leads the State to adjust and adapt to the legal situation created. In conclusion, silence in most cases indicates the consent of the silent State, and, as such, it can create legal and restrictive effects for the State.
Keywords: Silence, Acquiescence, Legal Effects, International Court Of Justice, Settlement Of Disputes -
بی تردید قانون مدنی به طور کلی و قوانین حاکم بر خانواده به صورت خاص، ملهم یا برگردان قول مشهور فقیهان امامیه است. با این حال به دلیل سکوت، ابهام و اجمال مواد خانواده که مهم ترین آن قلت این مواد است و همچنین وضع و اصلاح موادی مغایر با قول مشهور فقیهان در این قانون، پس از اصلاحات سال 1361 و همچنین وضع قوانین حمایت خانواده در سال های 1353 و 1391 و پاره ای عوامل دیگر، نظام حقوق خانواده در ایران تا اندازه ای دچار چندگانگی و انسجام نداشتن بیرونی گردید؛ به گونه ای که دکترین حقوقی در تفسیر با اشکال و دادرسان در مقام رسیدگی با تعارض آرا مواجه شده اند. برخی راهکار انسجام نداشتن بیرونی را رجوع به قول مشهور فقیهان امامیه دانسته اند. با این حال تجویز پیش گفته نمی تواند راهکاری موثر و کارامد برای برون رفت از خلاهای قانونی باشد. دست کم رجوع به قول مشهور در حوزه خانواده با سه محذور نبودن قول مشهور، تعارض قول مشهور با اصل استحکام خانواده و تعارض آن با سیاست های کلی خانواده مواجه است که هر کدام نیازمند تفصیلی است که این نوشتار با ارائه دعاوی قضایی به اثبات آن پرداخته است.کلید واژگان: قانون مدنی, فقه امامیه, فقدان نص, مناشی قانونی, رویه قضایی, قول مشهور, سکوت و اجمال قوانینThe civil code in general, and family law in particular, are significantly influenced by the majority views among Imami Shiite jurists. However, the system of family rights in Iran has become disrupted and incoherent due to several factors. These include the silence, ambiguity, and limited number of family law articles, modifications to some articles that deviate from the majority view after the 1982 reforms, as well as the enactment of family support laws in 1974 and 2012. As a result, legal doctrine has faced challenges, and prosecutors have encountered conflicting opinions. Some argue that this lack of coherence is due to the reliance on majority views of jurists. However, this approach does not effectively address the legal gaps. The application of majority views in family law encounters three main issues: the absence of a clear majority view, conflicts between majority views and the principle of family strength, and inconsistencies with general family policies. Each of these issues is examined in detail through judicial cases in this article.Keywords: Civil Code, Imami Jurisprudence, Lack Of Scriptural Evidence, Legal Origins, Judicial Procedure, Majority View, Silence, Vagueness Of Laws
-
خوانده دعوا در برابر سند مستند دعوای خواهان، می تواند دفاع ماهوی و همچنین دفاع شکلی نماید، منظور از دفاع شکلی، تعرض به اصالت سند می باشد. دفاع شکلی خوانده نسبت به مستند دعوی، در قانون آیین دادرسی مدنی به صورت اظهار انکار یا تردید و ادعای جعل مطرح گردیده است و نسبت به دیگر پاسخ های احتمالی خوانده از جمله تکذیب مستند دعوای خواهان، سکوت و به کار بردن عبارت «نمی دانم» (لاادری) توسط منتسب الیه، ساکت است ؛ در صورتی که در فقه امامیه، به سکوت و تکذیب و همچنین «لاادری» به عنوان پاسخ مدعی علیه درمقابل ادعای مدعی در کنار دیگر پاسخ های مدعی علیه یعنی اقرار و انکار اشاره شده است.1-در کلام فقها از عبارت « لاادری » به معنای «نمی دانم» استفاده گردیده است؛ برهمین اساس در این نگاشته نیز، واژه «نمی دانم» معادل عبارت فقهی آن یعنی «لاادری» به کار رفته که مفهوم آن در متن نگاشته تبیین گردیده است.این تحقیق در صدد یافتن پاسخ این سوال هست که، به کار بردن عبارت «لاادری »توسط مدعی علیه در مقابل سند مستند دعوی، با کدام یک از پاسخ های احتمالی وی یعنی انکار، تردید، سکوت و یا تکذیب سند، قابل تطبیق می باشد. یافته های این تحقیق که با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی در حقوق ایران و فقه امامیه به دست آمده، حکایت از این دارد که در عین حالی که اکثر قریب به اتفاق فقها، پاسخ «لا ادری» را منطبق بر «انکار» اصل دعوی و برخی حقوق دانان نیز منطبق بر« تردید» سند مستند دعوی دانسته اند، اما پاسخ مذکور، نه تنها منطبق بر دفاع ماهوی و ایراد شکلی نیست و نمی توان با موارد مذکور قابل انطباق دانست؛ بلکه در برخی موارد می توان آن را حمل بر پذیرش اصالت سند ابرازی نمود.
کلید واژگان: انکار, تردید, سکوت, تکذیب, لاادریIn the Civil Procedure Act, procedural defence set forth by the defendant regarding the deed relied upon by the claimant is raised in the form of denial, doubt or claim of forgery and it is silent in relation to other possible objections raised by the defendant, including rejection of a deed relied upon, silence and the use of the phrase "I don't know" concerning the person to whom the deed is attributed. Canadian arbitrators have ordered online hearings over the opposing party’s objection. While in Imami jurisprudence, silence and rejection, as well as "I don’t know", are mentioned as responses of the defendant to the claim of the plaintiff, along with the other responses of the defendant, i.e. confession and denial. This research aims to find the answer to the question that the defendant's use of the phrase "I don’t know" against a deed that is relied upon is compatible with which of his possible answers, i.e. denial, doubt, silence or rejection of authenticity of a deed. The findings of this research, which were obtained with a descriptive analytical method and a comparative approach in Iranian law and Imami jurisprudence, indicate that the imami jurists, firstly, did not address the defendant's response in relation to the document in question; rather, they examined it concerning the claim brought against the defendant.Secondly, they did not mention any response from the defendant under the title of doubt, and they categorized the defendant's responses as confession, silence, denial, and also what is considered to fall under denial. Meanwhile, the legislator has included the defendant's response in formal defense to consist of expressions of denial, doubt, or allegations of forgery, along with silence. In cases of denial, doubt, or allegations of forgery, the court orders an examination of the authenticity of the document. In case of silence, however, the default assumption is the validity of the submitted documents, and there is typically no evidence or reason to investigate the authenticity of the document. Almost all jurists have not included expressions of doubt among the responses of the defendant, considering the expression of denial sufficient to reject the claimant's request and viewing the response "I don't know" as a type of denial. On the other hand, Formal and substantive defenses regarding the submitted document do not align with the rule of "I don't know," and one cannot, solely based on a declaration of unawareness and lack of knowledge regarding the existence or content of the submitted document, derive any effect from it. However, if the court encounters such a situation and the defendant is present, it should clarify the perceived formal objections and guide the defendant to express their intentions clearly.
Keywords: Denial, Doubt, Silence, Rejection, I Don’T Know -
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودسانسوری منابع انسانی بر سکوت سازمانی با تبیین نقش میانجی خاموشی هوشیارانه ی منابع انسانی است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش، 355 نفر از کارکنان استانداری چهارمحال و بختیاری هستند و با توجه به اینکه حجم جامعه ی آماری محدود و مشخص است، از جدول مورگان و در سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه 260 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی، خودسانسوری سازمانی و خاموشی هوشیارانه استفاده گردیده که روایی و پایایی آن ها با روش اعتبار محتوا، آلفای کرونباخ و نظرسنجی از متخصصان و مشاوران تایید شد. برای آزمون فرضیات و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهایSPSS ، PLS استفاده گردید. بر اساس یافته های پژوهش، خودسانسوری منابع انسانی تاثیر مثبت و معناداری بر سکوت سازمانی دارد. همچنین خودسانسوری منابع انسانی تاثیر مثبت و معنادار بر خاموشی هوشیارانه دارد. در نتیجه می توان گفت، مدیران سازمان های دولتی با آگاهی از موضوع سکوت سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن، باید تدابیری اندیشیده تا از پیامدها و آثار جبران ناپذیر آن جلوگیری نمایند.
کلید واژگان: خودسانسوری منابع انسانی, سکوت سازمانی, خاموشی هوشیارانهThe purpose of this research is to investigate the effect of self-censorship of human resources on organizational silence by explaining the mediating role of conscious silence of human resources. This research is based on practical purpose and in terms of method is descriptive survey. The statistical population of the research is 355 employees of Chaharmahal and Bakhtiari governorates, considering that the size of the statistical population is limited and specific, from Morgan table at the 95% confidence level was determined 260 people and it was selected by available sampling method. To collect information, researcher-made questionnaires of organizational silence, organizational self-censorship, and conscious silence were used, whose validity and reliability were confirmed by content validity and Cronbach's alpha, and a survey of experts and consultants. Structural equation modeling method and SPSS, PLS software were used to test hypotheses and analyze data. The research findings showed that the self-censorship human resources has a positive and significant effect on organizational silence. Also, self-censorship of human resources has a positive and significant effect on mum effect. As a result, it can be said that managers of government organizations, being aware of the issue of organizational silence and the factors affecting it, must take measures to identify its irreparable messages and effects.
Keywords: Self-Censorship Human Resources, Silence, Organizational Silence, Mum Effect -
نشریه تربیت اسلامی، پیاپی 48 (تابستان 1403)، صص 81 -104هدف
باوجوداینکه سکوت در تربیت اسلامی از منزلت ویژه ای برخوردار است، در نظام های تربیتی توجهی درخور به نقش تربیتی آن نمی شود. هدف این نوشتار معرفی سکوت به عنوان عملی انسانی و توجه به نقش آن در تعامل تربیتی است.
روشبرای دستیابی به این هدف نخست از روش تحلیل مفهومی برای تعیین چارچوب مفهومی عمل سکوت و در گام بعدی از روش استنتاجی برای دستیابی به دلالت های تربیتی در تعامل معلم و شاگرد استفاده شده است.
یافته هاتبیین ماهیت عمل سکوت، بر اساس دیدگاه عاملیت انسان است. این دیدگاه برخاسته از نگاه انسان شناختی رویکرد اسلامی عمل است. براین اساس سکوت می تواند با دارابودن مبانی شناختی، گرایشی و ارادی در مقام عمل آدمی به شمار آمده و باتوجه به مبانی خویش، دارای انواع مختلفی باشد از جمله: سکوت معطوف به ندانستن، ناشی از تحمیل، محافظ، به نشانه احترام، به نشانه اعتراض و سکوت ناظر به تفکر. همچنین باتوجه به مفهوم عمل سکوت می توان دلالت هایی تربیتی را برشمرد که عبارت اند از: لزوم به رسمیت شناسی عمل سکوت دانش آموز و لزوم مواجهه متناسب معلم با نوع سکوت دانش آموز با رعایت اصول تربیتی متناظر چون جهت دهی به سکوت معطوف به ندانستن، بسترسازی برای سکوت تفکر، امن سازی محیط برای سکوت محافظ، شکستن سکوت اعتراض و دعوت به گفتگو، اجتناب از سکوت تحمیلی، تقویت سکوت ناظر بر احترام.
کلید واژگان: عمل, رویکرد اسلامی عمل, سکوت, گفتار, تعامل, تربیتIntroductionAlthough classroom interaction includes dialogue and silence between teachers and students, the role of dialogue is often emphasized, while the role of silence is either overlooked or considered negative and indicative of non-participation. However, this silence can have different meanings, and non-participation is just one of them. This study introduces another meaning of silence, viewing it as a human action that can play a role in educational interaction. Attention to the meaning and concept of student silence has also been considered by some researchers, some of whom have tried to reveal the meanings of silence and assist teachers in communicating with their students. Examining the presented meanings shows that some of these silences can also be considered the students̕ actions; however, this point has been overlooked. This study aims to explain the nature of the action of silence based on the perspective of human agency. This perspective arises from the anthropological view of the Islamic approach to action, which posits that human behaviors, possessing cognitive, affective, and volitional foundations, can be considered human actions and hold the agent responsible. This study aims to answer two questions: 1. How can student silence be considered their action? 2. what educational implications does their action of silence entail?
MethodThe methodological approaches in this study are conceptual analysis and inferential methods; therefore, to answer the research questions, we first used the conceptual analysis method to achieve the conceptual framework of the action of silence and then, according to it, we presented the corresponding educational implications using the inferential method. This method is the same as Brody’s derivative method, which responds to educational questions with a philosophical perspective. This practical response is extracted from and inferred philosophical foundations (Bagheri, 2009, p. 101). In other words, in this section, the philosophical basis of agency is the perspective that responds to the educational issue related to the interaction of teachers with silent students. That is, to deal with student silence, attention must be paid to the agency of both the teacher and the student in a practical syllogism, which includes the following three stages:The teacher should realize educational interaction. (normativeproposition)Realizing educational interaction depends on a safe emotional atmosphere and the negation of protective silence. (realistic proposition) The teacher should provide a safe emotional atmosphere and eliminate protective silence to realize educational interaction. (normative proposition)
ResultsThe findings are presented in two sections. First, silence can be considered a human action with cognitive, affective, and volitional foundations, leading to various types of actions, including silence due to ignorance, imposed silence, domineering silence, protective silence, silence as a sign of respect, silence as a sign of protest, and contemplative silence. Paying attention to student silence as an action in interactions increases sensitivity to it; therefore, teachers need to appropriately address the foundations of these actions to achieve constructive interaction.In the second section, the educational implications and principles are discussed. These implications include the necessity for teachers to regard student silence as an action, to identify different types of student silence, and to respond appropriately to each type of silence while adhering to corresponding educational principles. These principles include guiding silence due to ignorance, providing an atmosphere for contemplative silence, transforming domineering silence into critical dialogue, ensuring a safe atmosphere for protective silence, breaking protest silence and inviting dialogue, avoiding imposed silence, and fostering silence as a sign of respect.
Discussion and ConclusionThis study introduces student silence as a responsible action. Understanding student silence as an action and identifying its various types can open new perspectives for educators, helping them achieve constructive interactions with students, clearly understand their questions, and strive to enhance their learning. This paper emphasizes the complexity and ambiguity of the concept of silence and the sensitivity of the action of silence, highlighting the need for educators to pay special attention to student silence in education. Educators should not overlook any silence, as delayed attention to it may lead to serious consequences.
Keywords: Action, Islamic Approach To Action, Silence, Speech, Interaction, Education -
پیرامون انسان امروزی پر از هیاهوست؛ هیاهوهای جسمانی، ذهنی و درخواست ها. تمام فناوری اعجاب آمیز ما، وقف تاخت و تاز و تجاوز به حریم رایج سکوت شده است. رسانه مجرایی است که از طریق آن داد و قال ها و جار و جنجال ها به درون ما راه یافته اند. این جار و جنجال ها از پرده گوش فروتر می روند، در ذهن نفوذ می کنند و آن را با غلغله ای از سرگرمی ها آکنده می کنند. غریو و غرش موسیقی احساساتی و پرسوز و گداز، نمایشنامه های تکراری که هیچ گونه روان پالایی در پی ندارند، بلکه موجب اشتیاق به دوری عاطفی اند، هر روز و هر ساعت افزون می شوند. این امور از گوش ها، سپس از طریق ساحت های تخیل، معرفت و احساس، به هسته مرکزی آرزوها و خواهش های انسان منتقل می شوند. تمام اینها فقط یک هدف دارند: بازداشتن انسان از اینکه به مقام سکوت نایل شود. حال که هیاهو و خواهش ها، علت العلل رنج و بزرگ ترین سد میان جان آدمی و مبدا و منشا الهی اوست، چه باید کرد؟
کلید واژگان: : سکوت, عرفان, عرفان شیعیModern individuals find themselves amidst a cacophony of physical and mental disturbances and demands. Our remarkable technologies, while awe-inspiring, often encroach upon the sanctuary of silence. Media serves as a conduit for these disturbances, infiltrating our innermost selves with tumultuous noise. These disruptions transcend mere auditory stimuli, penetrating our minds and inundating them with a relentless stream of entertainment clamor. With each passing hour and day, the uproar of sensational music and mindless entertainment grows, devoid of any true catharsis, only fostering emotional detachment. These distractions infiltrate our ears, seeping into our imagination, knowledge, and emotions, disrupting the very core of our desires and pursuits. Their singular objective? To thwart our journey towards silence. Yet, amidst these upheavals lies the root cause of human suffering and the principal barrier between the human soul and its divine origin. In light of this reality, what steps should be taken?
Keywords: silence, mysticism, Shiite mysticism -
سوء عاقبت و تبیین عوامل آن با تکیه بر آموزه های دینی و تحلیل چگونگی مرگ، یکی از موضوعات مهم درون دینی است. در آیات و روایات به عوامل متعددی که منجر به سوء عاقبت می شود، تصریح شده است. از جمله این روایات، روایاتی است که تعبیر «مت یهودیا او نصرانیا» در آن ها به کار رفته است. گستره کاربرد تعبیر مذکور، شامل برخی اصول اعتقادی و فروعات و ارتکاب برخی معاصی می باشد. مجموع این روایات نشان می دهد که عواملی همچون: انکار امام مفترض الطاعه، آزار و اذیت امیرالمومنین (ع)، ترک نماز، ترک زکات، ترک حج و قتل مومن، منجر به سوء عاقبت و مرگ در زمره یهودیان یا مسیحیان می گردد. نقش این عوامل در سوء عاقبت انسان یکسان نیست و هریک به گونه ای انسان را دچار سوء عاقبت و گرفتار شدن در عذاب اخروی می نمایند، به طوری که برخی منجر به خلود در عذاب می شوند و در بعضی دیگر امید نجات، هرچند بعد از تحمل آتش جهنم، متصور می باشد. لذا شناخت این عوامل از آن جهت که با سعادت انسان مرتبط اند دارای اهمیت هستند. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی در پی شناخت عوامل سوء عاقبت با توجه به روایاتی که تعبیر «مت یهودیا او نصرانیا» در آن ها آمده است می باشد.
کلید واژگان: سوء عاقبت, کفر, انکار, خلود, «مت یهودیا او نصرانیا»Bad consequences and clarification of its factors, relying on religious teachings and analyzing the process of death, is one of the important topics within the realm of religion. In the verses and traditions, numerous factors that lead to bad consequences have been explicitly mentioned. Among these narrations, there are narrations in which the expression "died as a Jew or a Christian" is used. The scope of the application of this interpretation includes some religious principles and branches and committing some sins. The collective of these narrations indicates that factors such as the denial of the supposed Imam, persecution of Amir al-Mu'minin (AS), abandoning prayer, abandoning zakat, abandoning Hajj, and killing a believer lead to bad consequences and death among Jews or Christians. The role of these factors in the bad consequences of man is not the same, and each of them affects individuals differently, so that some lead to eternity in torment, and in others, the hope of salvation, although After enduring the fire of hell, it is imagined. This article, with a descriptive-analytical method, seeks to know the factors of the bad consequences according to the traditions in which the expression "Jewish or Christian death" is mentioned. Therefore, the understanding of these factors is important as they are closely related to human happiness. This article, with a descriptive-analytical method, seeks to know the factors of the bad consequences according to the traditions in which the expression "died as a Jew or a Christian" is mentioned.
Keywords: Bad consequences, Jews, Christians, disbelief, Denial, Silence, Died as a Jew or a Christian -
هایدگر، در پی درک معنای هستی، به تحلیل امکانات وجودی دازاین می پردازد و در بین این امکانات به ارتباط زبان و هستی اهتمام ویژه ای می ورزد. او، در کنار سخن گفتن/ تکلم، سکوت را نیز یکی از امکان های زبان می داند. بنابر باور هایدگر، سکوت زبانی توانایی این را دارد که بسیار گسترده تر از سخن گفتن صرف سبب آشکارگی هستی شود. این آشکارگی هستی و نیوشیدن ندای هستی در سکوت، به آن خاصیتی تفسیری می بخشد که هایدگر آن را هرمنوتیک نامیده است. ازآنجاکه در میراث عرفانی ما، مولانا جلال الدین در غالب غزل ها از سکوت و خموشی سخن می گوید، نگارندگان این مقاله، بر آن اند که در پرتو تلقی ای که هایدگر از مفهوم سکوت دارد، می توان سویه های تازه ای از مفهوم سکوت و خموشی را در غزلیات شمس گشود و ویژگی تفسیری و هرمنوتیکی آن را در این گزاره ها نشان داد: «از بی جهانی دازاین تا فنای سالک به معنای عام و پیوند آن با سکوت»، «از گذار دازاین از موقعیت زبانی تا فنای زبانی سالک به معنای خاص و پیوند آن با سکوت»، «هرمنوتیک سکوت و دریافت گفتار اصیل از دازاین تا سالک»، و «سکوت هرمنوتیکی مولانا و دریافت گفتار اصیل». مولانا با طرح سکوت اصیل زمینه ای فراهم می آورد تا جان و جهان هستی به سخن درآید و کاستی و نارسابودن زبان تدارک یابد و پرده از اسرار عالم برگرفته شود. توجه به وجه هرمنوتیکی سکوت در غزلیات شمس جستار حاضر را از پژوهش های موجود متمایز می کند.
کلید واژگان: مولانا, هایدگر, هرمنوتیک سکوت, غزلیات شمس, خموشیIn order to understand the meaning of existence, Heidegger analyzes the existential possibilities of the German word for existence, i.e. Dasein, and among these possibilities, he pays special attention to the relationship between language and existence. In addition to speaking, he considers silence as one of the linguistic possibilities. According to Heidegger, linguistic silence has the potential to reveal existence much more broadly than just speaking. This revelation of existence and hearing the voice of existence in silence gives it an interpretive quality, which Heidegger calls hermeneutics. Since in our mystical heritage, Mawlana Jalaluddin Muḥammad (Rumi) speaks of silence and reticence in most of his ghazals, the authors of this article believe that in the light of Heidegger's conception of silence, new horizons of this concept can be opened up in the ghazals of Shams in order to show its interpretive and hermeneutic features in the following propositions: “from the unworldliness of Dasein to the annihilation of the truth-seeker in the general sense and its connection with silence”, “from Dasein's transition from the linguistic position to the linguistic annihilation of the truth-seeker in the specific sense and its connection with silence”, “the hermeneutics of silence and the reception of genuine speech from Dasein to the truth-seeker”, and “Rumi's hermeneutic silence and the reception of genuine speech” as proof of this claim. By proposing genuine silence, Rumi provides a ground for the soul and the world of existence to speak up and to display the shortcomings and inadequacies of language and to reveal the secrets of the universe. Attention to the hermeneutic aspect of silence in the ghazals of Shams distinguishes the present article from the existing research and a new achievement in the field of Rumi research will emerge.
Keywords: Rumi, Heidegger, Hermeneutics of Silence, Ghazals of Shams, Silence -
از مهم ترین ملاک های جدی در اعتبارسنجی یک دیدگاه، مطالعه انتقادی نمود های معرفتی بیرونی و بازکاوی مبانی، شالوده ها و زیرساخت های بنیادین فکری آن است. مبنای زبان شناختی یکی از مبانی بنیادی، مهم و سزامند کاوش در حوزه حیرت آفرین انگاری زبان قرآن است. این نوشتار می کوشد با کاربست ملاحظات دقیق عقلی، مبنای یادشده را مورد تحلیل انتقادی قرار دهد و بدین طریق سستی دیدگاه حیرت آفرینی زبان قرآن را به اثبات بنشیند. روش پژوهش این مقاله اسنادی و تحلیلی است و یافته های تحقیق حاکی از این ست که مبنای زبان شناختی دیدگاه حیرت آفرینی زبان قرآن دچار چالش های جدی بسیاری است. به عنوان نمونه نخست از حیث تبارشناسی با هرمنوتیک فلسفی هم آوایی دارد. دوم از لحاظ معناشناسی نگرشی مفاهمه ناپذیر قلمداد می شود. سوم از نظر روش شناسی برخوردار از منطق نسبی گرایی در تفسیر و چالش مندی نفی معنای گوهری متن است. چهارم اشکال روایی تحمیل گری و تحریف در تفسیر را فراروی خود می بیند. بنابراین دیدگاه حیرت آفرینی زبان قرآن به معنای فهم ناپذیری و بی قراری معنایی آن، مبتنی بر مبنایی معیوب تولید شده است.کلید واژگان: مبنای زبان شناختی, نوگرایان, صامت انگاری, حیرت آفرینی, زبان قرآنOne of the most important serious criteria in the validation of a point of view is the critical study of external epistemic manifestations and the re-examination of its foundations, foundations and fundamental intellectual infrastructures. Linguistic basis is one of the fundamental, important and worthy bases of exploration in the astonishing field of Qur'anic language. This article tries to critically analyze the above-mentioned basis by applying careful intellectual considerations, and thus prove the weakness of the surprising view of the language of the Qur'an. The research method of this article is documentary and analytical, and the findings of the research indicate that the linguistic basis of the astonishing view of the language of the Qur'an has many serious challenges.As the first example, in terms of genealogy, it is consistent with philosophical hermeneutics. The second is considered an incomprehensible attitude in terms of semantics. Third, in terms of methodology, it has the logic of relativism in interpretation and the challenge of negating the essential meaning of the text. Fourth, he sees the narrative forms of imposition and distortion in the interpretation. Therefore, because the astonishing view of the language of the Qur'an is based on a flawed basis, the pattern of the incomprehensible language of the Qur'an and its semantic restlessness is inaudible.Keywords: Linguistic basis, Modernists, silence, astonishing, the language of the Qur'an
-
مجله تحقیقات حقوقی، پیاپی 102 (تابستان 1402)، صص 319 -348قانونگذاران می کوشند تا در وهله نخست قانون روشن و بدون ابهام تدوین کنند؛ اما در مواردی ناگزیر می شوند از الفاظ و عبارات ذووجهین بکار ببرند. علل بهره بردن از چنین کلمات دوپهلویی متفاوت است. در این مقاله چنین موضوعی را در قوانین اساسی ایران، پیش از انقلاب مشروطه تا کنون، بررسی کرده و نمونه هایی از آن را آورده ایم. در هر یک از مصادیق، به تفکیک، موجبات ورود چنین ابهام و اجمالی در قانون اساسی بررسی و انگیزه های آن واکاوی شده است. یکی از جهات استفاده از چنین الفاظی فقدان توافق گروه های حاضر برای سود بردن از واژگان شفاف و روشن است بدین معنا که در سطح سیاسی و اجتماعی بحث ها به نتیجه مشخصی نرسیده و اتفاق نظری درباره مسایل اختلافی بدست نیامده است؛ به همین سبب ابهام سطح اجتماعی سیاسی به سطح حقوقی نشت کرده بازتاب و بر متون قانونی تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر هنوز نیروهای سیاسی حاضر در صحنه در خصوص موضوعات اختلافی به راه حل مرضی الطرفین نرسیده اند و برگزیدن هر راهی تنها می تواند به سود یکی از طرفین باشد و توزان قوا را به نفع یک گروه تغییر دهد؛ بنابراین حل و فصل چنین موضوع خطیری تنها از طفره و تعلل در بیان صریح اراده طرفین و به تعویق انداختن تصمیم گیری در این باره ممکن می شود و این مهم از طریق کاربرد الفاظ و عبارات دوپهلو یا مسکوت گذاشتن بحث ممکن خواهد شدکلید واژگان: قانون اساسی, ابهام, سکوت, مجاملهThe legislators primarily aim to compile clear and unambiguous rules; however, it is in some cases inevitable to use equivocal and paradoxical terms. The reasons for such an occurrence are galore. In the present study, this subject was investigated in the Iranian Constitution since prior to Constitutional Revolution to the present time, and some examples were brought. In each case, the basis of the equivocality and representation in constitution was separately investigated and the motives were discussed. One of the aspects of using such terms indicated the lack of unanimity among the working groups over using the clear and unambiguous terms insofar as no conclusion has been drawn in socio-political discussions, and no unanimity over the conflicts has been reached. Therefore, ambiguity of the socio-political level has entered into a legal level and has affected the legal texts. In other words, members of working political groups haven't still come upon an agreed solution for the controversial issues, and choosing each way solely will satisfy one of the parties, resulting in an imbalance of powers in favor of one party. Hence, solving such a controversy is achieved through delaying precise expression of the will by each party and postponing the decision-making over the issue, all of which is earned by using equivocal phrases and silencing the issue; discussing such issues will result in the futility of the Constitution. The article ultimately recommended that jurists take into account the principle of silence and equivocality in constitution,Keywords: Constitution, equivocality, silence, glibness
-
پژوهشنامه حقوق اسلامی، پیاپی 60 (تابستان 1402)، صص 255 -284
قانون مدنی ایران در خصوص وقوع تدلیس با سکوت حکم صریحی ندارد. مطابق با ماده 438 این قانون، به طور کلی، عملیاتی که موجب فریب شود، تدلیس محسوب شده است. به عقیده برخی حقوقدانان، عملیات فریبنده با وقوع فعل یا ترک فعل واقع می شود. برخی دیگر، «عملیات» را شامل سکوت عمدی نیز می دانند. مشابه این اختلاف در میان فقیهان امامیه هم وجود دارد. به نظر برخی، پوشاندن عیب، با انجام اعمالی محقق میشود که مورد معامله را سالم و بی عیب نشان دهد. به نظر دیگران اما، سکوت و خودداری از بیان عیب، در صورت علم به آن، موجب پوشیده ماندن عیب و سبب تحقق تدلیس است. غالب فقها، حکم شرعی سکوت و اعلام نکردن عیب را بر مبنای غش و تدلیس استوار کرده اند. برخی دیگر، صدق مفهوم عرفی غش در صورت سکوت را دشوار دانسته اند، زیرا حیله و فریب با انجام کارهای فریبنده صورت می گیرد. به علاوه، وجود قصد فریب و سوءنیت شخص ساکت را عرفا مسلم نمی دانند. به ویژه که آنچه در روایات مربوط به غش مورد نهی واقع شده است، انجام امور نیرنگ آمیز مانند آمیختن مورد معامله با چیزهای دیگر و امثالذلک است. در این مقاله، دیدگاه های فوق الذکر مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است و این نتیجه حاصل شد که موافقان وقوع تدلیس با سکوت دلایل قانع کننده ندارند. همچنین، با دقت در مبانی و دلایل نظریه آنان، معلوم شد که استناد به تدلیس در موارد سکوت، جز شهرت فقهی پشتوانه دیگری ندارد. به ویژه که حرمت شرعی سکوت و عدم اظهار عیب، نزد بسیاری از فقیهان امامیه ثابت نیست. النهایه روشن شد، وجود «خیار عیب» به عنوان حکم وضعی سکوت و خودداری از بیان عیب، در فقه امامیه قابل پذیرش است.
کلید واژگان: تدلیس, عملیات فریبنده, سکوت, خودداری از بیان عیب, خیار عیبIranian Civil Code does not explicitly address the occurrence of misrepresentation by silence. According to Article 438 of this Act, those ‘Operations’ that lead to deception are generally considered as misrepresentation. Some legal scholars believe that deceptive operations are occurred by a commission of an act, or an omission. Others include intentional silence as a part of these Operations. A similar divergence exists among Imamiya jurists. Some argue that ‘concealing a defect‘ is established through actions that demonstrate the non-deficiency in the the subject matter of the contract. Others contend that, if there is an awareness as to the defect, then silence and abstention from disclosing the defect will amount to the concealment of the defect, and consequently ‘misrepresentation’. Most jurists base the religious ruling of silence and non-disclosure of defects on the principles of deception and misrepresentation. However, some others find it challenging to apply the customary concept of deception to silence, as deceit and fraud typically occurs by deceptive actions. Moreover, the existence of an intent to deceive and the bad faith of the silent party are not customarily proved. Particularly, what has been prohibited in narratives related to deception involves doing deceptive activities such as mixing the subject matter of the transaction with other things. This article critically examines and evaluates the above perspectives, concluding that the proponents of establishing misrepresentation by silence lack convincing reasons. Additionally, a careful examination of the theoretical foundations of their position reveals that relying on misrepresentation in the cases of silence lacks substantial support, but a jurisprudential reputation. Especially, the religious prohibition of silence and non-disclosure of defects have not been established before many Imamiya jurists. Ultimately, it became evident that the existence of the ‘option of defect’ as a ‘postural </span>ruling’ for silence and abstention from disclosing defects is acceptable in Imamiya jurisprudence.
Keywords: Misrepresentation, Deceptive Operations, Silence, Abstention from Disclosing Defects, Option of Defect -
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رفتارهای پنهان کننده دانش بر سکوت کارکنان و رفتارهای منحرف سازمانی با نقش میانجی نقض قرارداد روانشناختی می باشد. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نوع ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کارکنان اداره امور مالیاتی مودیان بزرگ که مشتمل بر 400 نفر می باشند که تعداد 227 نفر به روش تصادفی ساده و به روش تحلیل توان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و داده ها بوسیله تحلیل چندمتغیره مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد کواریانس محور در بستر نرم افزار Amos ورژن 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از تایید تاثیر پنهان کاری منطقی بر سکوت تدافعی، پنهان کاری گریزان بر سکوت رابطه ای، پنهان کاری منطقی بر سکوت رابطه ای، پنهان کاری گریزان بر سکوت بی اثر، پنهان کاری منطقی بر سکوت بی اثر و سکوت تدافعی بر رفتار منحرف سازمانی، سکوت رابطه ای بر رفتار منحرف سازمانی و سکوت بی اثر بر رفتار منحرف سازمانی می باشد و همچنین نتایج حاصل از تحلیل میانجی نشان می دهد که سازه "نقض قرارداد روانشناختی" برای تمامی روابط میان ابعاد پنهان کاری و ابعاد سکوت دارای نقش میانجی است، به طوری که فرآیند میانجی گری مذکور برای روابط علی میان "پنهان کاری خاموش" و "سکوت تدافعی/ سکوت بی اثر" به صورت کامل و برای مابقی روابط به صورت جزیی است. در نهایت، از میان بیست و یک فرضیه مطروحه، هفده فرضیه مورد تایید قرار گرفت که از این بین تاثیر سکوت رابطه ای بر رفتار منحرف سازمانی از بالاترین ضریب مسیر (0.33) برخوردار است.
کلید واژگان: رفتارهای پنهان کننده دانش, سکوت کارکنان, رفتارهای منحرف سازمانیThe purpose of this research is to investigate the effect of knowledge hiding behaviors on employees' silence and organizational deviant behaviors with the mediating role of psychological contract breach. This research is applied in terms of purpose and descriptive-surveillance in terms of nature. The statistical population of the current research includes the employees of the large taxpayer’s unit, which consists of 400 people, of which 227 people were determined as a statistical sample by simple random method and power analysis method. In order to collect information, a standard questionnaire was used and the data was analyzed by multivariate analysis based on structural equation modeling with a covariance-based approach in Amos software version 24. The research results show the confirmation of rationalized hiding on defensive silence, evasive hiding on relational silence, rationalized hiding on relational silence, evasive hiding on ineffective silence, rationalized hiding on ineffective silence and defensive silence on organizational deviant behavior, relational silence on organizational deviant behavior and Ineffectual silence on deviant organizational behavior and Also, the results of the mediation analysis show that the construct "psychological contract breach" has a mediating role for all relationships between the dimensions of knowledge-hiding behaviors and the dimensions of silence So that the said mediation process for the causal relationships between "playing dumb" and "defensive silence/ ineffective silence" is complete and partial for the rest of the relationships. In the section of the structural model, among the twenty-one proposed hypotheses, seventeen were confirmed, among which the effect of relational silence on organizational deviant behavior had the highest path coefficient (0.33).
Keywords: knowledge-hiding behaviors, employees', Silence, organizational deviant behaviors -
در هنر و ادبیات مدرن، با بذل توجه به مضامین منفی و نامتعارف فلسفی که نقش مهمی در زیبایی شناسی کلاسیک برعهده نداشتند، مبانی زیبایی شناسی نوین متحول شد. «مرگ» یکی از مولفه هایی است که برمبنای اندیشه های مکاتب اگزیستانسیالیسم و پساساختارگرایی، عنصر محوری ادبیات مدرن شناخته می شود. در رمان مدرن، مرگ هم ازمنظر محتوایی و هم ازنظر زبان شناختی و هنری در ساختار و بافت داستان نقش اساسی ایفا می کند و بسیاری از وجوه زیبایی شناختی رمان حول محور آن می گردد. صادقی، در جایگاه یکی از نویسندگان پیشرو ایران، در رمان ملکوت، «مرگ» را موضوع داستان قرار داده و بسیاری از جنبه های ادبی اثرش را پیرامون این مفهوم طرح کرده است. در این پژوهش، با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی، وجوه زیبایی شناختی مرگ در رمان ملکوت بررسی شده که به دیگر مولفه های زیبایی شناسی مدرن گره خورده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که رابطه مرگ با دیگر مولفه های زیبایی شناختی مدرن چون تناقض، غیاب، و ابهام منجربه اهمیت یافتن جنبه های تاریک هستی و همچنین امتناع اثر از معیارهای زیبایی شناسی کلاسیک و متعارف شده است.
کلید واژگان: ملکوت, بهرام صادقی, مرگ, زیبایی شناسی, تناقض, سکوتModern art and literature transformed the foundations of modern aesthetics by paying attention to the negative and unconventional philosophical topics that did not play an important role in classical aesthetics. “Death” is known as one of the central elements of modern literature based on the thoughts of the existentialist and post-structuralist schools. In the modern novel, death plays an essential role in the structure and texture of the story in terms of content, language, and art; and many of the aesthetic aspects of the novel revolve around it. Sadeghi, as one of the leading writers of Iran, made “death” the subject of his novel, “Malakut”, and used many of the literary aspects of his work around this concept. In this research, using the descriptive-analytical method, the aesthetic aspects of death in “Malakut” have been analyzed, which are tied to other components of modern aesthetics. The findings of the study show that the relationship between death and other components of modern aesthetics such as paradox, absence, and ambiguity has led to the importance of the dark aspects of existence as well as the rejection of the work based on the classical and conventional standards of aesthetics.
Keywords: Malakut, Bahram Sadeghi, Death, Aesthetics, Paradox, Silence -
هدف این پژوهش، ساخت مقیاس سکوت سازمانی بر اساس ادراک کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی استان قزوین است. نمونه پژوهش در مرحله اول با روش نمونه گیری طبقه ای و مرحله دوم از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. بدین منظور مقیاس سکوت سازمانی شامل 38 گویه تهیه شد. الگوی مفهومی بر اساس مطالعات تطبیقی و روش دلفی مشتمل بر 5 سازه و در مجموع 36 گویه به دست آمد. شاخص CVR در تمامی سوالات، بیش از مقدار 0/62 و شاخص CVI کل پرسشنامه نیز 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز ساختار ریاضی مدل عاملی را تایید کرد. مقدار شاخص KMO برابر 0/866 و آزمون بارتلت به لحاظ آماری، معنی دار بود. تحلیل عاملی مقیاس نشان داد که گویه های ارزیابی به 5 عامل خوشه بندی می شوند که 82/48 درصد از کل واریانس را تشکیل می دهند که به ترتیب به عنوان عوامل فردی، اداری، فرهنگ سازمانی، همکاران و گروه های متحد فشار نامگذاری شده اند. علاوه بر آن به منظور آزمون مقیاس، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نیز انجام گرفت. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ از 0/94 تا 0/99 متغیر بود. مقادیر نشان داد که مقیاس، روایی و پایایی دارد. با توجه به این که پرسشنامه حاصل از گویه های موثر بر سکوت سازمانی، مورد تایید قرارگرفت، لذا می توان از این پرسشنامه جهت ارتقاء بهره وری نیروی انسانی و بهبود سطح رضایتمندی کارکنان در دستگاه های اجرایی استفاده کرد.کلید واژگان: سکوت, سکوت سازمانی, کارکنان دستگاه های اجرایی, روایی, پایاییThe purpose of this study is to develop and construct scale of organizational silence based on the perception of employees working in the administrative offices of Qazvin province. The research sample was selected from the statistical population by two-stage sampling method. The first stage was stratified sampling and the second stage was simple random sampling. The research sample included 15 administrative offices and 414 employees working in the administrative offices of Qazvin province in 6 cities. For this purpose, the organizational silence scale consisting of 38 items was prepared. The value of KMO index was 0.866. Factor analysis of the scale showed that the evaluation items are clustered into 5 factors that account for 82.48% of the total variance. The described variance factors were 18.49%, 17.56%, 16.92%, 15.21% and 14.30%, respectively. According to the research literature these factors have been named as individual, administrative, organizational culture, colleagues and allied pressure groups. In addition, in order to test the scale, first and second order confirmatory factor analysis was performed. Cronbach's alpha values also ranged from 0.94 to 0.99. The total Cronbach's alpha value was 0.93.The values obtained from the scale showed that the scale has validity and reliability.Keywords: Silence, Organizational Silence, administrative office staff, Validity, Reliability
-
قرآن پژوهی مدرن با تاثر از مطالعات جدید کتاب مقدس، قرآن را «به مثابه یک متن» مینگرد و به تبع کنش های مومنانه نیز به رد شبهات مربوطه فروکاسته است. حال آنکه پیامبر اسلام هرگز مکتوبی دریافت نکرد، بلکه مامور بود آنچه شفاهی به او ابلاغ می شد به نظم و زیبایی برای قومش بخواند. «دوگانه استماع و انصات» که قرآن رسما به آن فرامی خواند، به شنیدن و اثرپذیری از تلاوت مربوط است و نفوس بسیاری که خود را به صوت قرآن گشوده اند، با استماع آن متاثر، متحول، مومن یا مدهوش شده و یا حتی جان باخته اند. با این همه مطالعات اعجاز بیانی حتی در قرون طلایی خود به وجوه نوشتاری قرآن نظر داشته و اهم وجوه اثربخشی قرآن، یعنی وجه زیباشناختی شنیداری و تاثیرگذاری آوایی آن در اهمال مانده است. پژوهش حاضر «اصالت و اولویت وجه شنیداری قرآن» را از سنت دینی نشان می دهد، از فوران آوایی که از استماع خاموش و متامل تلاوت های زیبا و معناگرا حاصل می شود، تحلیل زیباشناختی عرضه می کند و از تجارب مستمعان و اجراکنندگان تلاوت بر آن شاهد عملی می آورد. در نتیجه افزون بر یادآوری و بازخوانی این جاذبه های اعجازگون، آشکار می کند فروکاهش مطالعات قرآنی از «مجاهدت برای بسط و بارورکردن گونه های مشارکت با پیام الهی» که استماع و انصات برای حتی یک قطعه آن، در عمیق ترین لایه های فطری موثر می افتد- به مسیله سازی های بیمارگون و نزاع های شبه علمی بر سر تاریخ رسمی سازی متن مکتوب و اصالت نسخه موجود پیام الهی و امثال آن، که شاکله عمومی قرآن پژوهی معاصر است، تا چه پایه بی مایه و بی راهه است.کلید واژگان: جاذبه شنیداری قرآن, قرائت, تلاوت, استماع قرآن, انصات, طنین الهی, اعجاز آوایی قرآنModern Qur'anic researchers consider Qur'an “as a text” –following new Bible studies- thus reduce it to answering Qur'anic doubts in reaction to faithful actions. However, Prophet Mohammad never received a script from God, but his commission was to recite what was orally sent to him in the same order for his addressee. The "dual of hearing and silence" officially called for in Qur'an is primarily based on hearing and being affected by recitation. Many Qur'an reciters have been affected, changed, become faithful or fainted, or even died by listening to it. However, studies on Qur'an's expressive inimitability have considered its written aspects, even in its golden ages, and have neglected Qur'an's most effective aspects, i.e. the auditory aesthetic aspect and its phonetic influence. This research shows the "originality and priority of Qur'an's auditory feature" using Islamic tradition, presents an aesthetical analysis of the phonetic eruption resulting from silent and thoughtful listening to meaning-based recitations, and presents some practical evidences of the experiences of reciters and listeners. Therefore, remembering and re-reading these miraculous attractions, this article shows that reducing Qur'anic studies from "an attempt to expand and fertilize the different types of participation in the Divine message" –in which being silent and listening to a single piece of this text effects the listener’s deepest innate layers- to "inculcating problems and quasi-scientific disputes over the date of the script's canonization and authenticity of the existing version" –which is the general structure of modern Qur'anic researches- is exceedingly baseless and misguided.Keywords: auditory Quranic attraction, qira’at (recitation), telavat (recitation along with reflection), listening to the Quran, Silence, divine resonance, phonetic inimitability of the Quran
-
لودویگ ویتگنشتاین در دوره اول تحول فکری خود با طرح نظریه تصویری معنا که در آن با برتراند راسل همرای بود، تلاش نمود تا کرانه های گزاره های معنادار و مرز میان گفتنی ها و ناگفتنی ها را هویدا سازد. وی با طرح نظریه فوق، بیان داشت که گزاره های متضمن مقولاتی همچون امر برتر/خدا، دین و البته سایر امور هنجاری، اگر چه می توان صورت منطقی را در آنها رعایت نمود، لیکن نقش شناختی ندارند. این گزاره ها با فراروی از مرزهای زبان، معنایی محصل را افاده ننموده و چونان گزاره های مهمل و بدساخت تلقی می شوند. اما این پایان راه نبود؛ او در ادامه از ساحت سکوت به سوی ساحت رازآمیز قدم پیش می نهد و مقولات امر برتر/خدا و دین را رازآمیز می خواند. در این مقاله با تکیه بر آثار اولیه و آثار دوره انتقالی ویتگنشتاین، به بررسی و تحلیل نظر او در باب امر برتر/خدا و دین و نظر مفسران او در این زمینه خواهیم پرداخت.
In the first period of his intellectual development and by proposing the picture theory of meaning in which he agree Bertrand Russell, Wittgenstein tried to define boundaries of meaningfull propositions and the boundary between what is sayable and what is not. By proposing this theory he says that the propositions which include categories like the transcendent fact/God, religion and of course the other normative things, though the logical form can be regarded in them, but they do not have cognitive function. By passing through the boundaries of language, these propositions do not include any meaning and they are regarded as nonsensical and deformed propositions. But this was not the end of his way. After that he took step from the realm of silence toward the realm of mystic and called the transcendent fact/God and religion mystical facts. relying on Wittgenstein’s early works and the works of the period of transition this article will assesse and analize his view on
Keywords: picture theory of meaning, transcendent fact, God, religion, sayable thing, showable thing, mystical realm, silence -
نهج البلاغه به عنوان یک اثر برجسته ادیبانه ی معرفتی این قابلیت را دارد که ساختار آن از منظر رویکردهای جدید نقد ادبی چون پساساختارگرایی با محوریت تقابل های دوگانه مورد واکاوی قرار گیرد تا از سویی گامی باشد برای استفاده از روش های نوین تحلیل متن در حوزه مطالعات اسلامی و تحقیقات بین رشته ای در این باب و از سوی دیگر ما را به ساحت معرفتی جدیدی از متن رهنمون سازد. این نوشتار می کوشد تا تقابل دوگانه صمت و نطق را بر اساس نظریه پساساختارگرایی بررسی کند. به همین منظور با استخراج کلید واژه های این حوزه معنایی به صورت متقابل و بررسی دو واژه ی محوری صمت و نطق در سیاق های مختلف دریافته که بر خلاف فرضیه ی رایج مبنی بر مثبت تلقی کردن نطق، امام (ع) رویکردی ساختارشکنانه به این تقابل داشته و صمت را به معنای گزیده گویی پدیده ای مثبت و ارزشی تلقی نموده و آن را وقار آفرین، تاثیر گذار، نشانه ی خردمندی و یکی از راه های تکمیل اندیشه دانسته است.کلید واژگان: تقابل, صمت, نطق, نهج البلاغه, پساساختارگراییNahdj al-Balagha is an epistemic literary masterpiece. So, its structure has the potential of analyzing from the perspectives of new approaches to literary criticism, such as poststructuralism. Using this approach with the main focus on dual contrasts can be a step toward using the new methods of analyzing the text in the field of Islamic studies and interdisciplinary research. On the other hand, it leads us to a new understanding of the text. Based on the poststructuralism theory, this study aims to explore the dual contrasts of silence (Somt) and speech (Notgh) in Nahdj al-Balagha. Accordingly, the keywords of this semantic field were extracted and two basic words of the silence and the speech were examined in different contexts. The findings show that contrary to the common idea that assumes the speech as positive, in an uncommon view, Imam (AS) has considered the silence that means pithy sayings as a positive and valuable phenomenon, as well as causing dignity, effective, a sign of the wisdom and one of the ways to the thought completion.Keywords: contrast, silence, Utterance, Nahdj al-Balagha, Poststructuralism
-
باتوجهبه اهمیت رعایت حدود الهی، در ابعاد فردی و اجتماعی، پژوهش حاضر به بررسی میزان پایبندی دانشجویان به رعایت دستورات دینی و دعوت یکدیگر به پاسداشت ارزش ها و دوری از ضدارزش ها پرداخته است. این بررسی آیندهپژوهانه، با رویکرد هنجاری و به روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین، با مطالعه یک گروه مجازی دانشجویی صورت پذیرفت. محتواهای ارایهشده از سوی کاربران مشارکتکننده در واکنش به نهیازمنکر بدحجابی، اعم از متن، تصویر، ایموجی، استیکر و گیف، ثبت و مورد تحلیل قرار گرفت. در نتیجه 15 مضمون پایه، بهدست آمد که بعد از ترکیب و تلخیص در چهار مضمون سازماندهنده «غوغاگری»، «بهانهتراشی»، «شمع خاموش» و «سم سکوت» طبقهبندی شدند و درنهایت تک مضمون فراگیر «جولان باطل» شکل گرفت. رفتارهای یک گروه اقلیت و سکوت اکثریت دانشجویان در این گروه مجازی، بهگونه ای رقم خورد که نهتنها پدیده بدحجابی تقبیح نشد، بلکه فرد منتقد، مجبور به پاک کردن پیام های خود شد. ازاینرو، آینده محتمل خبر از عقیم ماندن نهی ازمنکرها، افزایش سکوت و بی تفاوتی در برابر ضدارزشها، عوض شدن جای منتقد و خطاکار و استبداد رفتاری افراد خطاکار خواهد داد. یافته های پژوهش حاضر میتواند تلنگری برای مدیران فرهنگی، در جهت توجه به ضریب برخی از تصمیمها، در فضای مجازی و یا در سطح جامعه به شمار آید.کلید واژگان: نهیازمنکر, امربهمعروف, آینده, عرفی شدن, سکوت, گروه مجازی دانشجویانConsidering the importance of observing the divine limits in individual and social dimensions, the present study examines the degree of students' adherence to religious orders and invites each other to protect values and interdiction anti-values. This futuristic study was conducted with a normative approach and content analysis method of the theme network type, with the study of a virtual student group. The content provided by the participating users was recorded and analyzed in response to the prohibition of the denial of bad hijabi, including text, image, emoji, sticker and gif. As a result, 15 basic themes were obtained, which were combined and summarized into four organizing themes: "melee", "excuse making", "unlit candle" and "silence poison" and finally the comprehensive single theme "abnormal sovereignty" was formed. the behavior of a minority group and the silence of the majority of students in this virtual group was such that not only was the phenomenon of bad hijabi not condemned, but also the critic was forced to delete his messages. Therefore, the probable future will be the news of the prohibition of denial, increasing silence and inattention to anti-values, changing the position of critic and erring and behavioral tyranny of erring people. The findings of the present study can be considered as a flip for cultural managers to pay attention to the coefficient of some decisions, in cyberspace or at the community level.Keywords: Prohibition of denial, Future, Secularization, Silence, Students’ Virtual Group
-
مقاله ی حاضر با توسل به میراث فکری فروید و لاکان خاصه آن گونه که اسلاوی ژیژک، فیلسوف و روانکاو معاصر، آن را پرورانده است، به برسی اجمالی از اثر در انتظارگودو سامویل بکت می پردازد. ژیژک بر مبنای مفهوم" شی" یا همان "چ یز" لاکان، تقسیم بندی خاصی از مدرنیسم و پست مدرنیسم ارایه می کند و بر مبنای همین تقسیم بندی مدعی است که نمایش نامه ی در انتظار گودو در زمره ی آثار مدرنیستی است. اما ما با شرح و توضیح برخی از خود منظومه مفاهیم ژیژک و با مبنا قرار دادن تقسیم بندی او، داعیه ی او را به چالش می کشیم و تا حدی نشان می دهیم که در انتظار گودو اثری پست مدرنیستی است. از این حیث مقاله ی حاضر سر آن ندارد که به برسی خیل عظیم آثاری بپردازد که پیرامون در انتظار گودو وجود دارند، بلکه این مقاله بیشتر نوعی توضیح مفاهیم فلسفی-روانکاوانه ی ژیژک، و یا به تعبیر دقیق، نوعی دیالوگ و درگیری فکری با این فیلسوف و روانکاو معاصر است. به همین خاطر، آنچه به عنوان نتیجه گیری نیز بیان می کند بیشتر به نوعی پرسش یا چالش شباهت دارد تا نوعی نتیجه گیری قطعی. با اتخاذ چنین استراتژی است که مقاله حاضر بیان می دارد که گودو نامی برای یک "جیغ خاموش" است؛ چرا که گودو نامی برای عدم بیش نیست، گودو نام غیبتی محوری است؛ جیغ خاموشی که در گلوگیرکرده است و شاید به تعبیری که همسو با روح آثار بکت باشد، این جیغ خاموش همان "سکوت" است.کلید واژگان: تروما, امر واقعی, ساحت نمادین, چ یز, سکوتThe present paper, by the intellectual heritage of Osychoanalysis (Freud, Lacan and zizek) tries to give an interpretation of the work of Samuel Beckett. Based on the concept of the "das ding, or " the thing” Zizek provides a differentiation of modernism and postmodernism. Based on this division, zizek claims that the “waiting for Godot” is a Modernist works. We try to challenge him by suggesting that “waiting for Godot” is a postmodernist phenomenon. In this regard, the present paper does not intend to investigate among the previous literature about the “waitiong for Godot”, but we try to present a philosophical-psychoanalytic suggestion and challenging his interpretation about the play. By adopting such strategy, the present paper states that “Godot” is a name for "silent scream", because Godot is the name of nothingness, Goddo is the name of fundamental absent which can be considered as the spriteof Becket works. . .Keywords: trauma, the real, the symbolic, the thing, silence
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.