فهرست مطالب

دین و دنیای معاصر - سال نهم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1401)

نشریه دین و دنیای معاصر
سال نهم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/16
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عبدالرحیم سلیمانی* صفحات 7-30
    در قرن حاضر به دنبال پیدایش بحران محیط زیست، کسانی در غرب انگشت اتهام را به سوی متون مقدس یهودی-مسیحی و نیز تعالیم ادیان ابراهیمی نشانه رفته اند. آنان می گویند این متون و تعالیم مندرج در آن ها زمینه ساز این دیدگاه در انسان غربی شده که او خود را مالک بی چون و چرای طبیعت می داند و به خود اجازه می دهد که هر گونه و به هر اندازه که بخواهد از طبیعت استفاده کند. بسیاری از مواردی که آنان درباره متون مقدس یهودی-مسیحی مطرح کرده اند، می-تواند درباره قرآن و متون اسلامی نیز مطرح شود. این نوشتار در پی آن است که پس از بیان اشکالات وارد شده و پاسخ هایی که در غرب به آن ها داده شده، این مساله را درباره قرآن و روایات اسلامی بررسی کند. فرضیه نوشتار حاضر این است که عمده اشکالات وارد شده درباره متون یهودی-مسیحی وارد نیست و درباره متون اسلامی نیز این شبهات نه تنها هرگز وارد نیست، بلکه در این متون تکالیف اخلاقی متعددی درباره محیط زیست آمده که می تواند بحران را برطرف کند.
    کلیدواژگان: دین و اخلاق، اخلاق کاربردی، اخلاق زیست محیطی، بحران محیط زیست، دین و محیط زیست
  • رضا نظریان*، یونس نوربخش صفحات 31-54
    ایران معاصر خاصه پس از انقلاب اسلامی با مسیله نسبت بین علم و دین روبه رو است. علم دینی و دین علمی علی رغم محتوای متفاوت فرم یکسانی دارند. روایت «علم و دین» روایت سوم است که فرم متفاوتی دارد و آگاهانه می کوشد علم یا دین را زایده نکند، اما این روایت نیز به دلیل طبیعی کردن امر فرهنگی همچنان ایدیولوژیک باقی مانده است. با بهره گیری از روش تحلیل روایت، متن سه نماینده این شکل بندی ها در ایران پساانقلاب خوانده می شود. هدف از این متن خوانی روشمند، برملاکردن خصلت های ایدیولوژیک در این روایت ها است. داوری در باب اعتبار این روایت ها از این حیث دارای ضرورت است که روایت های بیشتر ایدیولوژیک از روایت های کمتر ایدیولوژیک تمیز داده شوند. نتیجه ای که از این مقاله حاصل می آید تلاشی جامعه شناختی در جهت ایدیولوژی زدایی از نسبت بین علم و دین است. دو اصل به مثابه معیار داوری بدین شکل به وجود می آید که علم و دین زایده شدنی نیستند و درعین حال طبیعی شدنی هم نیستند.
    کلیدواژگان: علم دینی، دین علمی، علم و دین، ایدئولوژی، ساختار اعتبار، روایت
  • مجتبی عطارزاده* صفحات 55-75
    بر اساس نظریه «دین زدایی» فیلسوفان عصر روشنگری، دین تا زمانی دارای سیطره اجتماعی و مدعی بی رقیب حوزه فرهنگ و اجتماع بود؛ اما با بلوغ علمی انسان مدرن در عصر رشد و شکوفایی عقلانیت، دیگر توجیهی برای تداوم حضور دین در جامعه که با اوامر و نواهی اخلاقی خود داعیه رهنمونی بشریت به مدینه فاضله را داشته باشد، وجود ندارد. این پژوهش به توجه به پیامدهای نامطلوب ناشی از عقل مداری محض و خصوصی شدن دین و دنیوی شدن ارزش های قدسی از جمله اضطراب و ناامنی ناشی از غیبت معنا در زندگی بشریت مدرن، به دنبال پاسخ گویی به این پرسش اصلی است که وجود چه نارسایی هایی در روند عقل گرایی عصر جدید مانع از آن شد که دانش بازاندیشانه مدرن بتواند جای جهان شناسی مذهبی را پر کند و در پاسخ، بر آن است تا صحت این ادعا را اثبات کند که دورافتادن از مبادی اخلاقی مورد تاکید دین و تلاش وافر برای کسب سود و تامین لذت صرف، مایه غفلت انسان از خود و احساس پوچی در زندگی به رغم بهره مندی از قدرت مادی و علمی و اقتصادی و فناوری فوق العاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که حل تعارض حوزه های ارزشی منتهی به خودمداری ناشی از اصالت سود و لذت جز با توسل به یک جهان بینی و نظام اخلاقی بر تر دینی، از طریق دیگری به دست نمی آید و سعادت و امنیت روانی بشریت معاصر از راهی دیگر قابل تامین نیست.
    کلیدواژگان: دین در جهان معاصر، کارکرد اخلاقی دین، دین و فردمداری، دین و معنویت، دین و اخلاق
  • حمیدرضا شریعتمداری* صفحات 77-92

    نواندیشی دینی که از جدی ترین و درعین حال، چالش برانگیزترین دغدغه های دانشی مردان حوزه ی علوم دینی در روزگار جدید است، در عرصه های مختلف علوم دینی، قابل تطبیق و شایسته ی تحقیق است، ازجمله، در رشته ی کلام اسلامی که گاه از آن به کلام جدید، تعبیر می شود. این نوشتار ضمن تدقیق در مفهوم نواندیشی دینی و فرق آن با روشنفکری یا روشنفکری دینی، می کوشد تا پس از مرور اجمالی بر جریان های فکری اسلامی معطوف به عقاید دینی، شاخصه های نواندیشی دینی در زمینه ی کلام اسلامی را بشناسد و برشمرد، ازجمله ، اینکه این رویکرد جدید در شیعه، در امتداد کلام عقلی شیعه از بغداد تا حله است، با افزوده ی گشودگی در برابر تحولات جدید و فلسفه های معاصر و اهتمام به عرصه های نوین تحقیقات کلامی، مثل کلام سیاسی یا کلام اجتماعی، در عین صیانت از مرزهای قطعی دین و بر پایه ی عقلگرایی اعتدالی (نه قرینه گرایی و عقلگرایی حداکثری).

    کلیدواژگان: نواندیشی دینی، احیای دینی، اصلاح دینی، کلام جدید (کلام اسلامی)، جریان شناسی دینی، عقل گرایی اعتدالی، کلام عقلی بغداد، کلام عقلی فلسفی حله
  • حسن رضایی هفتادر*، محمد قاسمی شوب، صفر نصیریان صفحات 93-116
    تبیین رابطه میان دین و دنیا، از مباحث چالش برانگیز جهان معاصر است که متفکران مسلمان را در دو سوی نفی و اثبات در برابر هم قرار داده است. ازاین رو، امروزه توجه به دیدگاه های نواندیشان مسلمانی که به تمایز دین از دنیا (سکولاریسم) و نفی احکام اجتماعی اسلام می پردازند و نقد آن ها اهمیت شایانی دارد. سید احمدخان هندی یکی از کسانی است که با پیشگامی نسبت به دیگر نواندیشان مسلمان، تمایز دین از دنیا را پذیرفته است. وی در این زمینه، دیدگاه هایی دارد که تحت عناوینی همچون محدودیت دین به امور عبادی و روحانی، تعلیم و تربیت سکولار به جای دینی، تغییرپذیری احکام و قوانین اجتماعی، جدایی دین از سیاست و حکومت و عدم دخالت دین در اقتصاد و معیشت قابل طرح است. دیدگاه های سید احمدخان، از جهات وابستگی به روش عقل گرایی افراطی، نادیده انگاشتن اصول و شاخصه های فرهنگی و تربیتی اسلام، فرازمانی بودن و تغییرناپذیری چارچوب های کلی احکام اجتماعی-سیاسی اسلام، اختصاص حاکمیت مطلق به خدا و دخالت دادن وحی در اعمال این حاکمیت، توجه به آیات و روایات فراوانی که به اقتصاد و معیشت دعوت کرده و قواعد آن را بیان می کنند، مخدوش است.
    کلیدواژگان: دین و دنیا، سکولاریسم، سید احمد خان، روشنفکری دینی، متفکران شبه قاره
  • زهرا اخوان صراف* صفحات 117-134
    قرآن پژوهی مدرن با تاثر از مطالعات جدید کتاب مقدس، قرآن را «به مثابه یک متن» مینگرد و به تبع کنش های مومنانه نیز به رد شبهات مربوطه فروکاسته است. حال آنکه پیامبر اسلام هرگز مکتوبی دریافت نکرد، بلکه مامور بود آنچه شفاهی به او ابلاغ می شد به نظم و زیبایی برای قومش بخواند. «دوگانه استماع و انصات» که قرآن رسما به آن فرامی خواند، به شنیدن و اثرپذیری از تلاوت مربوط است و نفوس بسیاری که خود را به صوت قرآن گشوده اند، با استماع آن متاثر، متحول، مومن یا مدهوش شده و یا حتی جان باخته اند. با این همه مطالعات اعجاز بیانی حتی در قرون طلایی خود به وجوه نوشتاری قرآن نظر داشته و اهم وجوه اثربخشی قرآن، یعنی وجه زیباشناختی شنیداری و تاثیرگذاری آوایی آن در اهمال مانده است. پژوهش حاضر «اصالت و اولویت وجه شنیداری قرآن» را از سنت دینی نشان می دهد، از فوران آوایی که از استماع خاموش و متامل تلاوت های زیبا و معناگرا حاصل می شود، تحلیل زیباشناختی عرضه می کند و از تجارب مستمعان و اجراکنندگان تلاوت بر آن شاهد عملی می آورد. در نتیجه افزون بر یادآوری و بازخوانی این جاذبه های اعجازگون، آشکار می کند فروکاهش مطالعات قرآنی از «مجاهدت برای بسط و بارورکردن گونه های مشارکت با پیام الهی» که استماع و انصات برای حتی یک قطعه آن، در عمیق ترین لایه های فطری موثر می افتد- به مسیله سازی های بیمارگون و نزاع های شبه علمی بر سر تاریخ رسمی سازی متن مکتوب و اصالت نسخه موجود پیام الهی و امثال آن، که شاکله عمومی قرآن پژوهی معاصر است، تا چه پایه بی مایه و بی راهه است.
    کلیدواژگان: جاذبه شنیداری قرآن، قرائت، تلاوت، استماع قرآن، انصات، طنین الهی، اعجاز آوایی قرآن
  • حسن قنبری* صفحات 135-150

    در این مقاله این پرسش را مورد بررسی قرار می دهیم که آیا تجربه دینی معرفت بخش است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا به ماهیت تجربه دینی از منظر قایلین به آن به نحو مختصراشاره می کنیم.تعریف تجربه را بر اساس آرای شلایرماخر، ویلیام آلستون و ریچارد سوین برن دنبال می کنیم. سپس سه نوع دلیل آنها را چنین خلاصه می کنیم (1) یکسان انگاری تجربه دینی با تجربه حسی (آلستون) (2) تمسک به اصول آسان باوری، گواهی و وثاقت (سوین برن) (3) یکسان انگاری شرایط پذیرش تجربه دینی و تجربه حسی (آلستون، جروم جلمان و گری کتینگ). در ادامه هر سه دلیل را نقد کرده و بیان می کینم که با توجه به تعریف "معرفت" به باور صدق موجه، معرفت پدیده ای همگانی، تکرارپذیر و قابل انتقال در قالب گزاره های واضح و متمایز است. در حالی که تحربه دینی نوعی احساس یا درک شخصی، تکرارناپذیر و غیرقابل انتقال است بنابراین نمی تواند معرفت بخش باشد.

    کلیدواژگان: حجیت، تجربه دینی، معرفتشناسی، معرفت
  • یدالله رستمی* صفحات 151-168

    جان هیک و دیوید گریفین از فیلسوفانی هستند که به مساله شر و ارایه راه حل برای آن پرداخته اند. هیک معتقد است که خداوند انسان را در ابتدای خلقت ، ناقص و نابالغ آفریده است، اما لازمه کمال و بلوغ انسان، کسب فضایل معنوی از طریق دست و پنجه نرم کردن با شرور است که به پرورش روح او می انجامد. یکی از مهم ترین لوازم تحقق این هدف، وجود اختیار است که از جانب خداوند به انسان اعطا شده است. البته هیک باور دارد که تحقق کامل این امر، در جهان بعد از مرگ است. گریفین معتقد است که شر در جهان، ناشی از خیرخواهی (خلاقیت) خداوند است. زیرا، این هدف خداوند متضمن این است که او موجودات جهان را به سمت تجربه ارزش های برتر و مهیج بر انگیزد. در غیر این صورت، جهان عاری از بداعت و در نتیجه مبتذل خواهد بود. اما از آن جایی که قدرت این موجودات یخصوص انسان ذاتی است، آن ها می توانند در مقابل هدف خداوند مخالفت و مقاومت ورزند که موجب پیدایش شر در جهان می شود. گریفین نیز غلبه نهایی خیر بر شر توسط خدا را به حیات پسین موکول می کند .

    کلیدواژگان: جان هیک، دیوید گریفین، مساله شر، پرورش روح، خلاقیت
  • کاوس روحی برندق*، مهدی پیچان صفحات 169-190
    یکی از اساسی ترین ایرادات وارد بر روایات تفسیری امامیه، مخالفت مضمون این روایات با ضوابط و معیارهای حاکم بر حوزه ی تفسیر است. اشکالی که خواننده را یا به انکار روایات مزبور می کشاند و یا تعبدا به قبول تفسیری غیر ضابطه مند سوق می دهد. حال آنکه تفکیک دقیق میان حوزه های مختلف زبانی آیات از قبیل تفسیری یا تاویلی و ظاهری یا باطنی و نیز توجه به جایگاه اهل بیت (ع) به مثابه ی تعلیم دهندگان روش تفسیر و تاویل، امکان تحصیل معیارهای ضابطه مندی این روایات را ممکن می سازد. بر همین اساس، این جستار با روش توصیفی- تحلیلی و با تمرکز بر روایات دارای مضامین بطنی و تاویلی روایات تفسیری اهل بیت (ع) ذیل آیات جزء اول قرآن، و با هدف دستیابی به مدل های به کار رفته در خوانش تاویلی اهل بیت (ع) به ارایه مدل هایی در خصوص ضابطه مندی چند معنایی این روایات پرداخته است و به شش معیار و مدل دست یافته است. این مدل ها عبارت اند از: تحلیل لوازم معنا، تبیین مصادیق، تشکیکی دانستن مفاهیم قرآنی، اصل وساطت و مظهریت، الغای خصوصیت و تنقیح مناط عقلی و تطابق میان سه کتاب تکوین، تدوین و نفس.
    کلیدواژگان: روایات تفسیری، خوانش هرمنوتیکی، تفسیر امامیه، بطن، تاویل، جری و تطبیق
  • سیده فاطمه کیایی* صفحات 191-212
    در آیات 169 و170 سوره آل عمران، وضعیت شهیدان در نشیه برزخی تشریح شده است. در این راستا، ابتدا «حیات» داشتن آنها مورد تاکید قرار گرفته وسپس به ذکر شاخصه های دیگری درتوصیف موقعیت آنان پرداخته می شود. با توجه به قرینه «انسجام» که به نوعی رابطه بین کلمات و جملات متن دلالت دارد، به نظر می رسد می توان این مولفه ها را در راستای تبیین شاخصه های حیات قلمداد نمود. از جمله این شاخصه ها «شادمانی» است که با توجه به تقدم ذکر آن ،به نظر می رسد بتوان آن را به عنوان مولفه محوری حیات تلقی نمود و درباره ارتباط این دو مقوله با هم ،به بحث و بررسی پرداخت. دستاورد کلی این نوشتار که با رویکرد توصیفی و تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای سامان یافته، مبین آن است که خوانش آیات با تکیه بر قرینه انسجام می تواند چشم انداز تازه ای از «حیات» به روی مخاطب بگشاید و او را متوجه ارتباط آن با مقوله «شادمانی» نماید، مقوله ای که درخوانشهای مفسران مورد توجه قرار نگرفته است و به همین دلیل در انتقال یکی از پیامهای متن الکن مانده اند. آنچه این جستار را ضروری می نماید، عدم توفیق انسان معاصردر تجربه شادمانی است؛ مقوله ای که یکی از نیازهای او و محرک سایر فعالیتهایش است.
    کلیدواژگان: قرآن و معناشناسی، حیات در قرآن، شادی در قرآن، حیات شهیدان، حیات برزخی، قرینه انسجام
  • سعید شفیعی* صفحات 213-234
    مقاله حاضر با کاوش در زمینه های تفکیک «لفظ» از «معنا»ی قرآن کریم، این مسیله را می کاود که چرا این تفکیک مطرح شد و چه پیامدهایی داشت؟ و آیا بشری دانستن قرآن پیامد مستقیم یا لازمه این تفکیک بود؟ نویسنده مقاله دیدگاه های معتزله، اهل حدیث، ابن کلاب، اشاعره، ماتریدیه و ظاهریه را با توجه به زمینه های این تفکیک - یعنی دو نظریه خلق قرآن و صرفه بررسی می کند. دیدگاه ابن کلاب از آن رو که «مقروء» را از «کلام قدیم الهی» جدا کرد و زمینه تفکیک کلام به «نفسی و لفظی» را برای اشاعره فراهم آورد، اهمیت دارد. براساس دیدگاه ابن کلاب و اشعری، الفاظ قرآن بشری است. دیدگاه مهم دیگر از آن معمر بن عباد معتزلی است که از تفکیک آفرینش جواهر و اعراض، و عرض دانستن قرآن، به این باور رسیده بود که قرآن در لفظ و معنا بشری است.
    کلیدواژگان: تفکیک لفظ از معنا، بشری دانستن قرآن، متکلمان قدیم مسلمان، معمر بن عباد، ابن کلاب، ابوالحسن اشعری
  • طیبه صداقتی*، عبدالهادی فقهی زاده صفحات 235-253

    آیاتی از قرآن کریم، مسلمانان را از روابط دوستانه با غیرمسلمانان منع می کند. در این بین، برخی با استناد به آیه 51 سوره مایده، این گونه آیات را مجوزی بر دشمنی و رفتار کینه ورزانه مسلمانان با کافران تعبیر کرده اند. این پژوهش با ابتنا بر مطالعات کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی- تبیینی و بر پایه تفسیر آیات، نشان می دهد مفاهیم محوری و محتوای کلیدی آیه مذکور با دیدگاه پیش گفته مغایر است و همچنین حاکی از حکم ممنوعیت مراودات دوستانه با غیرمسلمانان است که منجر به تمایلات قلبی و تعلقات روحی به آنان می گردد و آن نیز، اعتماد بر کافران در اندیشه و عمل را در پی دارد. ذکر دلایل نهی و تعیین حدود و ضوابط در این آیات، برهانی آشکار در عدم رفتار خصمانه با غیر هم کیشان است؛ همچنین تاکید بسیاری از آیات قرآن بر برپایی قسط و عدل، احسان و عدالت ورزی نسبت به همه، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، شاهدی دیگر در نفی دیدگاه پیشین است. بدین ترتیب، می توان گفت آیه مورد بحث و آیاتی با موضوع مشابه، با هدف تثبیت و تحکیم اعتقادی مسلمانان و خلل ناپذیری صفوف آنان در برابر کافران نازل شده و مقتضی رفتار غیرانسانی و خشونت آمیز با غیرمسلمانان و یا قطع رابطه با آنان نیست.

    کلیدواژگان: تعامل با غیرمسلمانان، قرآن و خشونت ورزی، تولی و تبری، سوره مائده
|
  • Abdorrahim Soleimani * Pages 7-30
    In the current century, following the emergence of the environmental crisis, some people in the West have pointed accusation finger to the Judaism and Christianity scriptures as well as the teachings of the Abrahamic religions. They believe that such scriptures and teachings contained in them have paved the way for this view in Western man to reckon himself as undisputed master of nature and to permit him using from nature in any way and to any extent. Many of instances propounded here on the Jewish - Christian Scriptures can also be put forward in Qur'an and Islamic texts. This article firstly seeks to consider the related problems and also solutions that the West have presented in this regard and then to examine the issue in relation to the Quran and Islamic traditions. The hypothesis of the present writing is that the most problems associated with Jewish - Christian's scriptures are not justifiable and not only there is no room for such doubts in Islamic texts, but there have mentioned various moral obligations in relation to the environment in these scriptures which can resolve the related crisis.
    Keywords: Ethics, Environmental ethics, Old Testament, Talmud, New Testament, Qur'an, Islamic traditions
  • Reza Nazarian *, Younes Nourbakhsh Pages 31-54
    Contemporary Iran, especially after the Islamic Revolution of Iran, has faced the issue of the relationship between science and religion. Religious science and scientific religion have the same form despite different content. The "Science and Religion" narrative is the third narrative, which has a different form and consciously tries not appendage science or religion, but this narrative also remains ideological due to the naturalization of the cultural issue. Using the method of narrative analysis, the text of the three representatives of these formations in post-revolutionary Iran is read. The purpose of this methodical reading is to reveal the ideological features of these narratives. Judging the validity of these narratives is necessary to distinguish more ideological narratives from less ideological ones. The result of this article is a sociological attempt to de-ideologize the relationship between science and religion. Two principles are created as criteria of judgment in such a way that science and religion cannot be appendage and at the same time they cannot be naturalized.
    Keywords: Religious Science, scientific religion, Science, Religion, ideology, credit structure, narrative
  • Mojtaba Attarzadeh * Pages 55-75
    According to the theory of “de-religion” proposed by the philosophers of the Enlightenment era, religion used to dominate society and was the uncontested claimant in the field of culture and society; but with the scientific maturity of modern man in the era of growth and prosperity of rationality, there is no longer any justification for the continuation of the presence of religion in the scene of society, which claims to guide humanity to the utopia with its moral orders. This research takes into account the adverse consequences caused by pure rationalism and the privatization of religion and the secularization of sacred values, including anxiety and insecurity caused by the absence of meaning in the life of modern humanity, in order to answer the main question that "what inadequacies exist in the process of new era rationalism which prevented modern rethinking science from filling the place of religious cosmology?" It is because of the truth of the hypothesis that "moving away from the moral principles emphasized by religion and striving hard for the purpose of gaining profit and providing pure pleasure, due to humanity's neglect of self and the sense of emptiness in life has become extraordinary despite the benefit of material, scientific, economic and technological power.
    Keywords: Religion in the contemporary world, the moral function of religion, religion, individualism, religion, spirituality, religion, ethics
  • HamidReza Shariatmadari * Pages 77-92

    Religous rethinking is one of the most applied terms in recent decades in Iran. Alongside this term, there are other different terms which are used less or more in the similar meaning: religious intellectualism, religious revival, religious reforming. The revival thinking doesn't mean necessarily new thinking or modernism, as well as religious reformation which is related more to the religious new thinking, but we can distinguish between this recent term and the other similar terms. Religious new thinking is different even from the religious intellectualism in that the recent one based on the priority of reason and modernism, and, based on the necessity of being religious, tries to adopt religion to the modern affairs, but the religious rethinking begins with the authenticity of religious texts and tries to make their rules understood and accepted by the modern reason. Based on different areas of the religious rethinking,this article after the explanation of this attitude, tries to recognize the characteristics of this approach in the field of Islamic theology.

    Keywords: religious rethinking, religious revival, religious reformation, modern Kalam (Islamic theology), the study of religious tendencies, rational theology of Baghdad, rational-philosophical theology of Hella
  • Hasan Rezaee Haftador *, Mohammad Qasemi Shoob, Safar Nasiriyan Pages 93-116
    The explanation of the relationship between religion and worldly life is one of the challenging contemporary discussions at a global level, one that has arrayed rejecting and acknowledging Muslim thinkers against each other. Hence, paying attention to and criticizing Muslim neo-thinkers’ viewpoints who favor secularism and reject the social rules of Islam is of utmost importance. Sayyid Aḥmd Khān Hindī is one of suchlike people who has accepted secularism much before other Muslim neo-thinkers. His views in this regard can be discussed under titles such as considering religion as limited to worshipping and spiritual issues, favoring secular rather than religious education and training, deeming social rules and regulations as changeable, opting for the separation of religion from politics and government, and supporting the separation of religion from economy. Sayyid Aḥmd Khān’s viewpoints are flawed due to several reasons, including their reliance on humanism in content and thought system as well as their inconsideration of the cultural and training principles and indices of Islam, the trans-temporality and human-needs-based nature of the social rules of Islam, the ascription of the absolute sovereignty to God and the assignment of a role to divine revelation in the application of this sovereignty in Islam, and the existence of numerous verses and narrations that regard economy and express its rules.
    Keywords: Religion, the world, Secularism, Sayyid Aḥmd Khān, Religious intellectual, Thinkers of the subcontinent
  • Zahra Akhavan Saraf * Pages 117-134
    Modern Qur'anic researchers consider Qur'an “as a text” –following new Bible studies- thus reduce it to answering Qur'anic doubts in reaction to faithful actions. However, Prophet Mohammad never received a script from God, but his commission was to recite what was orally sent to him in the same order for his addressee. The "dual of hearing and silence" officially called for in Qur'an is primarily based on hearing and being affected by recitation. Many Qur'an reciters have been affected, changed, become faithful or fainted, or even died by listening to it. However, studies on Qur'an's expressive inimitability have considered its written aspects, even in its golden ages, and have neglected Qur'an's most effective aspects, i.e. the auditory aesthetic aspect and its phonetic influence. This research shows the "originality and priority of Qur'an's auditory feature" using Islamic tradition, presents an aesthetical analysis of the phonetic eruption resulting from silent and thoughtful listening to meaning-based recitations, and presents some practical evidences of the experiences of reciters and listeners. Therefore, remembering and re-reading these miraculous attractions, this article shows that reducing Qur'anic studies from "an attempt to expand and fertilize the different types of participation in the Divine message" –in which being silent and listening to a single piece of this text effects the listener’s deepest innate layers- to "inculcating problems and quasi-scientific disputes over the date of the script's canonization and authenticity of the existing version" –which is the general structure of modern Qur'anic researches- is exceedingly baseless and misguided.
    Keywords: auditory Quranic attraction, qira’at (recitation), telavat (recitation along with reflection), listening to the Quran, Silence, divine resonance, phonetic inimitability of the Quran
  • Hasan Ghanbari * Pages 135-150

    In this article we are concentrating on this question : is religious experience cognitive? In responding to the question, at first we point to nature of religious experience according to some thinkers, who believe in it. In definition of religious experience we rely on Schleiermacher, Alston and Swinburne's views. Then we say that their arguments are summarized in three main titles: (1) uniformity of religious experience whit sense experience(Alston) (2)appealing to principles of Credibility, Testimony and Authority(Swinburne) (3) uniformity in accepting conditions of religious experience and sense experience(Alston, ). About first argument we say when religious experience is privet and unrepeatable, how it can be same as sense experience that every one can test it and can transmit to others with evident propositions? About second argument we say that these three principles are applied just in sense experience and such is the third argument. About second argument we say that these three principles are applied just in sense experience and such is the third. Finally about the third argument we say there is deference between condition for accepting religious experience and accepting sense experience.

    Keywords: Cognitive, Religious experience, Epistemology, cognition
  • Yadollah Rostami * Pages 151-168

    John Hick and David Griffin are philosophers who have dealt with the problem of evil and offered solutions to it. Hick believes that God created man in the beginning of creation, imperfect and immature, But the requirement of human perfection and maturity is the acquisition of spiritual and moral virtues through dealing with evil this leads to the his soul Making. One of the most important tools for achieving this goal is Free will which has been granted to man by God. Of course, Hick believes that the full realization of this is in the afterlife. Griffin believes that evil in the world stems from God's benevolence (creativity) Because, this goal of God guarantees that he That she motivates the creatures of the world to experience superior and exciting values Otherwise, the world will be devoid of heresy and novelty and therefore triviality But since the power of these creatures, including humans, is inherent They can oppose God's purpose This causes evil to appear in the world. Griffin also postpones the final victory of good over evil by God into the afterlife.

    Keywords: John Hick, David Griffin, the problem of evil, Soul Making, creativity
  • Kavous Rouhibarandagh *, Mahdi Pichan Pages 169-190
    One of the most fundamental objections to Imamieh interpretive narrations is the opposition of the content of these narrations to the rules and criteria governing the field of interpretation. Forms that either lead the reader to deny these narrations or to lead him to accept an unregulated interpretation. However, the exact distinction between different linguistic areas of verses such as Interpretive or ventricular and outward or inward, as well as paying attention to the position of the Imams (as) as instructors of the method of Interpretive and ventricular, the possibility of studying the criteria of these narrations Makes possible. Based on this, this research with a descriptive-analytical method and focusing on narratives with internal and interpretative themes of Ahl al-Bayt interpretive narratives under the verses of the first part of the Qur'an, and with the aim of achieving the models used in the interpretive reading of Ahl al-Bayt has presented models regarding the multi-meaning regularity of these narrations and has achieved six criteria and models. These models include: analysis of the essentials of meaning, explanation of examples, skepticism of Qur'anic concepts, the principle of mediation and manifestation, elimination of specificity and revision of intellectual terms, and compatibility between the three books of creation, compilation and self.
    Keywords: interpretive narrations, Hermeneutic reading, Imamiyyah interpretation, Batn, Interpretation, Jary, adaptation
  • Fatemeh Kiaei * Pages 191-212
    In verses 169 and 170 of Surah Al-Imran, the situation of martyrs in the ecstasy of purgatory is described. In this regard, first their "life" is emphasized and then other indicators are mentioned in the description of their situation. According to the concept of "coherence" which implies some kind of relationship between the words and sentences of the text, it seems that these components can be considered in order to explain the indicators of life. Among these indicators is "happiness" which, due to the importance of mentioning it, it seems that it can be considered as the central component of life, and the relationship between these two categories will be discussed and investigated.This article is done with a descriptive and analytical approach and referring to library sources. It shows that the reading of the verses based on the concept of coherence can open a new perspective of "life" to the audience and make him realize its relationship with "happiness", a subject that has not been considered in the studies of commentators and for this reason, one of the text messages is incomplete in transmission. What makes the analysis of this issue necessary is that the contemporary man is less successful in experiencing happiness, while it is one of the human needs and the motivation of his other activities
    Keywords: Qur'an, semantics, life in the Qur'an, happiness in the Qur'an, the life of martyrs, the life of purgatory, the concept of coherence
  • Saeed Shafiei * Pages 213-234
    By exploring the fields of separating the “word” from the “meaning” of the Holy Quran, the present article explores the issue of why this separation was proposed and what were its consequences? And was Understanding the Qur'an as humanized a direct consequence or a necessity of this separation? The author of the article examines the views of Mu'tazila, Ahl al-Hadith, Ibn Kullāb, Ash'ari, Māturīdite, and Ẓāhirites - according to the backgrounds of this separation - that is, the two theories of the creation of the Qur'an and arresting (Sarfah). Ibn Kullāb's point of view is important because he separated the "readable" (Maghrou') from the "old divine word" and provided the basis for separating the word into "spiritual and verbal" for Ash'arites. According to Ibn Kullāb and Ash'ari, the words of the Qur'an are humanized. Another important point of view is that of Mu'ammar ibn Abbad Mu'tazili, who, from the separation of the creation of substances and accidents, and Understanding the Qur'an as accident, came to the belief that the Qur'an is humanized in its wording and meaning.
    Keywords: Separation of word from meaning, Understanding the Qur'an as humanized, Old Muslim theologians, Mu'ammar bin Abbad, Ibn Kullāb, Abul Hassan Ash'ari
  • Tayebeh Sedaghati *, Abdolhadi Feghhi Zadeh Pages 235-253

    Verses from the Holy Quran prohibit Muslims from friendly relations with non-Muslims. However, some have interpreted such verses as a license for enmity and spiteful behavior of Muslims with infidels, referring to verse 51 of Surah Ma'idah. This research, using library studies and with an analytical-explanatory approach and based on the interpretation of the verses, shows that the central concepts of the mentioned verse are contrary to the aforementioned point of view, and it also indicates the prohibition of friendly relations with non-Muslims, which leads to tendencies A heart connection is given to them, and that also leads to trusting the unbelievers in thought and action. Mentioning the reasons for the prohibition and determining the limits and criteria in these verses is a clear proof of the non-hostile behavior towards non-religionists; Also, many verses of the Qur'an emphasize the establishment of installments and justice, benevolence and justice towards everyone, both Muslims and non-Muslims, which is another proof of the negation of the previous point of view. In this way, it can be said: The verse in question and verses with a similar theme were revealed with the aim of consolidating the beliefs of Muslims and the inviolability of their ranks against the infidels, and it is not necessary to treat non-Muslims inhumanely and violently or to cut ties with them.

    Keywords: Interaction with non-Muslims, Quran, violence, take over (Tavalla), give up (Tabarra), Surah Ma'idah