به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sultan walad » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • شهین وجدی زاخردی، شاهرخ محمدبیگی، زرین تاج واردی

    اسلوب معادله از تصاویر هنری است که می‌تواند دارای وجوه مختلف باشد. در آغاز، بینابین یا پایان تمثیل آورده‌شود و امر انتزاعی را به امور محسوس و یا بالعکس تشبیه نماید. اوج ظهور این آرایه در ادب فارسی قرن دهم، در سبک هندی دیده می‌شود اما جلوه‌های این هنر در ادبیات فارسی، از قدیمترین آثار تا کنون تجلی یافته است. پژوهش حاضر به شیوه کتابخانه‌ای، ضمن اشاره به پیشینه اسلوب معادله (ارسال مثل)، به بررسی مثنوی‌های سلطان ولد، ابتدانامه (مشهور به ولدنامه)، رباب نامه و انتهانامه پرداخته و با توجه به وجوه، جایگاه و ساختار اسلوب معادله در این مثنوی‌ها کیفیت بهره‌مندی از این آرایه را، نشان می‌دهد. نتایجی که از این پژوهش به دست آمده نشان می‌دهد که: 1- سلطان ولد در استفاده از این مظهر هنر بیشتر از اسلوب معادله دو وجهی بهره برده و امور ذهنی، انتزاعی و عقلی را به امور حسی تشبیه نموده است. 2- چه بسا پیش می‌آید که دو مصراع یک بیت، معادل بیت‌های پیشین قرار بگیرد و اسلوب معادله در بیش از یک بیت ارایه گردد. 3- گاهی پایه‌های اسلوب معادله، وهمی، تخیلی و یا افسانه‌ای است. 4- گاهی نیز اسلوب معادله در دو بیت به صورت موقوف‌المعانی به تصویر کشیده می‌شود. 5- در بسیاری از اسلوب معادله‌ها، یکی از پایه‌های معادله محذوف و در معنا و مفهوم بیت نهفته است.

    کلید واژگان: سلطان ولد, اسلوب معادله, موقوف المعانی, پایه محذوف, وزن شعر}
    Shahin Vajdi Zakheradi, Shahrokh Mohammad Beigi, Zarrintaj Varedi

    Gnomic verses are artistic images which can be various angles, may be used in the beginning, middle or the end of the allegory and can analogize abstract notions to sensible ones or vice versa. This research is a study performed via the ‘library-based’ approach and, while pointing to the background of gnomic verses, investigates the Triple Couplet Poetries of Sultan Walad’s, namely Ebteda Nameh, Rabab Nameh and Enteha Nameh, and with respect to the angles, position, and structure of gnomic verses, demonstrate the quality of how this literary adornment is made use of. Results of the study show that (1) in using this artistic symbol, Sultan Walad has more benefited from the double-sided type gnomic verse and analogizes subjective, abstract and mental notions to sensible types. (2) There are times that both hemistiches of a verse are equivalent in meaning to the previous verses and help present the gnomic verse through more than one single verse. (3) Sometimes the bases of the gnomic verse are fictitious, imaginary or legendary. (4) There are times that gnomic verses are depicted in two running inter-related verses. (5) In quite a number of the gnomic verses, one of the bases of the gnomic equative is pretermitted and hidden in the meaning and concept of the verse.

    Keywords: Sultan Walad, Gnomic Verses, Enjambment, Erasure, Metre}
  • داود واثقی خوندابی*، مهدی ملک ثابت، محمدکاظم کهدویی
    مبحث «ولی و ولایت» یکی از اساسی ترین مباحث عرفان اسلامی است. ولایت در لغت به معنای قرب، محبت، نصرت، امارت و... است؛ اما ولی در اصطلاح اهل عرفان به کسی گفته می شود که با نابودکردن صفات بشری و فانی شدن در حق به تولد دوباره رسیده باشد.در این جستار که مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی - تحلیلی است تاثیرپذیری سلطان ولد از شمس تبریزی در موضوع ولایت بررسی می شود.شمس تبریزی و سلطان ولد، ولی را کسی می دانند که با رسیدن به مرتبه فنای الهی به صفاتی دیگر مانند «دوری از کرامت نمایی»، «علم لدنی و موهوبی»، «انفاس حقانی» و«فراست یا اشراف‏ بر ضمایر» مزین باشد. به اعتقادآن ها اگرچه شناخت حقیقت وجودی اولیای الهی از شناخت خداوند دشوارتر است اما سالکان باید با شناخت دقیق از این افراد، سرسپرده آن ها شوند و از مدعیان دروغین بپرهیزند. شمس و سلطان ولد اولیا را به دو گروه مستوران و مشهوران تقسیم کرده اند. در نظرگاه آن ها، اولیای الهی اگرچه همگی نوری واحدند اما هر کدام به اندازه قرب خود از تابش حسن الهی برخوردار می شوند که در این میان مرتبه «مطلوبان یا معشوقان» از مرتبه «طالبان یا عاشقان» بالاتر است. علاوه براین، قطب شاه اولیا محسوب می شود و در حقیقت هدف غایی از آفرینش جهان است.
    کلید واژگان: طریقه مولویه, شمس تبریزی, سلطان ولد, ولی و ولایت}
    Davood Vaseghi, *, Mehdi Malek Sabet, Mohammad Kazem Kahduyi
    After believing in the unity of Allah, the issue of “Saint and Sanctity” is one of the most fundamental issues in Islamic mysticism ideology. Saint literally means closeness, affection, victory, seigniory, etc.; however, in Sufism terminology it means the one who goes through denying human traits and worshiping Allah to achieve a higher form of life. Shams-i Tabrīzī and his devotee, Sultan Walad, like most of mystics, believe that saint is the one who becomes united with Allah. In their beliefs although knowing the real saint is even harder than knowing Allah, real aficionados should truly know the saints and avoid following dishonest plaintiffs. Moreover, both of them categorized the saints into two groups of “hidden” and “well-known”. In their views, even though all the saints came from one source, each receive their share from Allah based on their innate capacity. Further, the place of the “beloved” is higher than “lovers”. Besides, the Pole is considered as the king of saints who is the ultimate purpose of the creation. This study investigated the influence of Shams-i Tabrīzī on Sultan Wald regarding to the issue of sanctity.
    Keywords: mysticism, Sufism, Saint, sanctity, Shams-i Tabrīzī, Sultan Walad}
  • Sultan Baha'uddin Muhammad Walad, the eldest son of Rumi Jalaluddin Mohammad Balkhi, has numerous valuable works in the field of mystical poetry that can no doubt be traced to Rumi's poetic moment in his poetic world. The Sultan Walad Divan, which contains about thirteen thousand distiches, has been written in a simple yet sophisticated way to the extent that some of these sonnets come from the similarity of the father's poems mistakenly recorded in the Divan Kabir sonnets and named after Rumi. When we began the critical correction of this Divan, we encountered two types of manuscripts whose differences were so far from being relevant to the error and arrest of the scribes; rather, they reported on two different versions of this noble court. In the present article, we have tried to prove, in addition to presenting their differences, with various evidences, that both writers are probably the creator of this work, Sultan Walad. We will also introduce a unique version of the Divan, written by Nizam al-Din, Sultan Walad‟s brother-in-low, which includes both writings and is likely reviewed and revised by Sultan Walad himself.

    Keywords: Sultan Walad, Rumi, correction, manuscript, mystical poetry, writing}
  • دکتر محمدامیر مشهدی*، حسنیه نخعی، لیلا عبادی نژاد

    ردیف یکی از عوامل تاثیر گذار در زیبایی آفرینی، و از ارکان تشکیل دهنده موسیقی کناری شعر است که در شعر فارسی از جایگاه برجسته ای برخوردار است و شاعران پارسی سرا از دیرباز به کاربرد ردیف، اهتمام داشته اند. هر چه شعر فارسی به سوی تکامل روی نهاده، کاربرد ردیف، نمود بیشتری پیدا کرده و شاعران به مرور، به ردیف هایی از انواع کلمه روی آورده اند. از جمله کسانی که انواع ردیف نقش عمده در موسیقی شعر او دارد، سلطان ولد است که در غزل های خود از انواع کلمه در جایگاه ردیف بهره برده است. این پژوهش، با رویکرد متن محور، و از زاویه آمار به انواع ردیف و کارکردهای آنها در غزل های سلطان ولد می پردازد؛ بنابراین ابیات مردف و غیر مردف و انواع ردیف در کل غزل های این شاعر که حجم قابل توجهی از دیوان وی را شامل می شود، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد غزل های مردف سلطان ولد بسیار بیشتر از غزل های غیر مردف اند و بسامد انواع ردیف نیز نشان می دهد که ردیف های فعلی پربسامدترین نوع ردیف در غزل های سلطان ولد است. از سوی دیگر، کارکردهای ردیف در غزل های وی از دیدگاه موسیقایی، القایی و بلاغی نیز مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه دست یافتیم که شاعر از ردیف، در جهت اهداف خود از جمله: زیبایی آفرینی، بیان اندیشه و بازتاب احساسات خود و... در شعر خود بهره جسته است.

    کلید واژگان: شعر فارسی, سلطان ولد, غزل ها, ردیف, کارکردهای ردیف}
    Mohammad amir mashhadi*, Hosniehnakhaei, Lila ebadinejad

    Rhyme is one of the factors influencing the aesthetic creation, and is one of the components of the compilation of the poetry, which has a prominent position in Persian poetry, and the Persian poets have long been concerned with its application. As the Persian poetry evolves, the application of the rhyme becomes more visible and the poets have gone through a variety of words. Among those that types of rhyme play a major role in the poetry of his poetry, is Sultan Walad, who has used a variety of words in rhyme position in his lyrics. This research, with a text-oriented approach, and from the angle of statistics deals with the types of rhyme and their functions in Sultan-Walad’s lyrics; thus the rhymed and non- rhymed poems and the various types of rhyme in the lyrics of the poet, which include a considerable amount of his Diwan were studied and finally It was found that the his rhymed lyrics are much more than non-rhymed lyrics, and the frequency of all kinds of rhymes also shows that the verbal rhyme are the most frequent type of rhymes in the sultan Walad's lyrics. On the other hand, the functions of rhyme in his lyrics were also investigated from the musical, inductive and rhetorical points of and we concluded that the poet has used the rhyme for his purposes, including: aestheticizing, expressing his thoughts, and reflecting his own feelings and ...in his poetry.

    Keywords: Persian poetry, Sultan Walad, Lyrics, Rhyme, Functions of rhyme}
  • زینب تاجیک *، وحید علی بیگی سرهالی
    موسیقی شعر عامل جذابیت متون نظم است. این عامل در غزل های «سلطان ولد» جلو های دیگر دارد که با عنوان توازن آوایی در قالب یادشده، نمود چشمگیری یافته است. شاعر با استفاده از توازن کمی در مبحث وزنی و استفاده از وزن های مختلف، چاشنی ضرب و آهنگ غزل های خود را افزایش داده است. سلطان ولد به کمک وزن دوری، جذبه و شور خاصی به غزل می بخشد، تا جایی که بیشترین بسامد وزن دوری را در استفاده از وزن تند و ضربی این قالب شعری مشاهده می کنیم. وی در کاربرد توازن آوایی کیفی، به انواع تکرار دست می زند و با تکرار انواع صامت و مصوت های زبان فارسی، سعی در زیباسازی غزل هایش نموده است که استفاده وی از مصوت بلند «آ» از بسامد بالایی برخوردار است و از مصوت کوتاه «-» در زمینه تکرار، کمترین بهره را برده است. سلطان ولد با استفاده از تکرار واکه و همخوان ها در آغاز و پایان واژگان، جلو های آهنگین به اشعارش می بخشد که این بهره گیری شاعر از انواع تکرار در جایگاه قافیه از نمود بیشتری برخوردار است. بنابراین می توان گفت که سلطان ولد با بهره گیری از انواع توازن در بخش هم صدایی و هم حروفی با رعایت انواع همخوان ها، موسیقی خاصی به غزل هایش بخشیده است که در زمینه های مختلف قابل بررسی است. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته، که ابتدا مباحث توازن آوایی را در غزل های سلطان ولد شناسایی کرده، سپس ضمن تحلیل هر یک از آنها، بسامد هر کدام را در قالب نمودارها و جداول مشخص نموده ایم.
    کلید واژگان: توازن آوایی, سلطان ولد, شعر کلاسیک, غزل, موسیقی شعر}
    zeynab tajik *, vahid alibaygi sarhali
    The music of poetry is what makes the verse interesting. This factor is manifested in a unique way in Sultan Walad Ghazals, which is highly represented in the phonetic balance. The poet has increased the variety in rhythm using quantitative balance regarding metric features and using different meters. Sultan Walad has created special kind of rapture and fascination in his Ghazals using the cyclic meter in a way that cyclic meter is most frequent in the fast rhythms of this kind of poem. In the application of qualitative phonetic balance, he uses repetition, and by repeating different Persian vowels and consonants he has increased the aesthetic feature of his Ghazals. The long vowel /a/ is very frequent while /o/ is the least frequent vowel in his use of repetition. Sultan Walad has created rhythmic aspects in his poems by the application of vowel and consonant repetition while the most frequent repetition is in the initial consonant and the least frequent is the repetition of the initial vowel and consonant. The poet's use of repetition is more obvious in the rhyme. Therefore, it can be said that Sultan Walad has created a special kind of music in his Ghazals using different kinds of balance, regarding same sounds (including consonants), and same letters which can be studied from different aspects. An analytical-descriptive method is used in this research through which we have identified phonetic balance in Sultan Walad’s Ghazals, and in addition to analyzing each, we measured and showed the frequencies using charts and tables.
    Keywords: Sultan Walad, phonetic balance, Classic poems, Ghazals, music of poetry}
  • داود واثقی خوندابی *، مهدی ملک ثبت، محمدکاظم کهدویی
    مثنوی معنوی از آثار بزرگ عرفانی است که مولوی در این مجموعه با گفتمان قرآنی خود آموزه ها و تعالیم بسیاری را در اختیار سالکان قرار می دهد. وی در عرصه تاویل آیات قرآن نیز نظرات خاصی دارد و با ذوق عرفانی خود سعی کرده جوانب مختلف معنایی آیات قرآن را تشریح کند. اولین کسی که به تقلید از مولانا به سرودن مثنوی پرداخت و از آموزه های مثنوی معنوی بهره برد، فرزندش سلطان ولد است؛ وی اگر چه در عرصه عرفان به تجربیات جدیدی دست یافته، لیکن منظومه فکریش بسیار متاثر از بزرگان طریقه مولویه خصوصا پدرش مولاناست. تامل در مثنوی های سه گانه او نشان می دهد که بسیاری از تاویلهای قرآنی مثنوی مولانا در این آثار بازتاب یافته است. نگارندگان در این جستار نظرات مولانا در مورد تاویل و معانی خاصی را که از آیات قرآن بیان می کند، بررسی می کنند و میزان تاثیر آنها را در مثنوی های سلطان ولد آشکار می سازند.
    بر اساس نتایج این پژوهش مشخص می شود که مولانا و به تاسی از او سلطان ولد کلام خود را تفسیر قرآن می دانند و معتقدند که گفتار اولیای فانی مانند وحی راهگشای انسانهاست؛ پس مفسر قرآن اولیای الهی هستند، نه سخرگان هوس. در نظرگاه آنها قرآن لایه های معنایی متعددی دارد و تکیه بر ظاهر قرآن به هیچ روی شایسته مردان الهی نیست. مولانا بر آن است که اولیای واصل فقط تا بطن سوم قرآن را درک می کنند، لیکن سلطان ولد معتقد است افراد روحانی تا بطن سوم را درک می کنند و درک لایه های معنایی دیگر در انحصار اولیای معشوق است.
    کلید واژگان: تاویلهای قرآنی, مولوی, سلطان ولد, مثنوی معنوی, مثنویهای سلطان ولد}
    Davod Vaseghi Khondabi, Mehdi Maleksabet, Mohammadkazem Kahdoueei
    Masnavi-i Manavi is an impressive work in the realm of Islamic mysticism, where Molavi using his Quranic discourse, provides disciples with many teachings. He also has certain opinions regarding Quranic interpretations and by means of his mystic intuition, he tried to explicate different semantic aspects of Quranic ayahs. The first person who imitating Molana wrote another Masnavi was his son Sultan Walad who enjoyed the teachings of Masnavi-i Manavi. Although he found a new way of experience in mysticism, his cognition and logic are very much affected by Mevlevi Order especially his fathers. Pondering on his three Masnavies reveals that many Quranic interpretations available in Molana’s Masnavi have been reflected in his work. In the present article, the authors try to examine the viewpoints of Molana with regard to Quranic interpretation and meanings and weigh how much they influenced Sultan Walad's Masnavies.
    The results points to the fact that Molana and his follower, Sultan Walad, consider their writings as Quranic interpretation and believe that the words of Allah's fāni spiritual men are illuminating for human beings as are the Quran's divine revelations. As a result, the Quran's interpreters are those who have really reached Allah not the servants of their desires. In their viewpoints, the Quran has different layers of meaning and merely relying on the surface layer does not befit Allah's spiritual men at all. Molana believes that Allah's wvasel (joined) men can only understand up to the third layer of the Quran, but Sultan Walad believes that spiritual men understand up to the third layer and understanding a layer beyond that is only in the monopoly of Allah's true lovers.
    Keywords: Quranic interpretations, Molavi, Sultan Walad, Masnavi, i Manavi, Sultan Walad's Masnavies}
  • داود واثقی خوندابی، مهدی ملک ثابت، محمد کاظم کهدویی
    بهاءالدین محمد، معروف به سلطان ولد، یکی از قدرتمندترین مشایخ طریقه مولویه محسوب میشود. او همواره مشایخ و بزرگان مولویه را تکریم و از اوامر پیرانه آنها اطاعت میکرد. سلطان ولد نه تنها سرسپرده پدر خود بود، بلکه صحبت سید برهانالدین محقق ترمذی را نیز درک کرد. او از زمره کسانی بود که به حقیقت وجودی شمس تبریزی پی برد و شمس نیز اسرار الهی را در گوش جانش دمید. علاوهبر این، سلطان ولد از خلافت صلاحالدین زرکوب احساس خشنودی میکرد و او را شاه دو جهان و یکتای عالم میدانست. وی حسامالدین چلبی را نیز شیخ خود دانسته، معتقد بود که با تمسک به ولایت الهی او به کعبه مقصود میتوان رسید. پس از مرگ حسام الدین، سلطان ولد پشتیبان معنوی خود را از دست داد و در فراق او به گریه و زاری پرداخت؛ اما حسامالدین به خواب او آمد و به سوی کریمالدین بکتمر هدایتش کرد. سلطان ولد اگر چه به مدت هفت سال از افاضات معنوی این مرشد بهره میگرفت، اما او را به - مریدان معرفی نکرد. نگارندگان چند عامل را در گمنام ماندن کریم الدین بکتمر دخیل میدانند: 1 - حب مفرط مریدان به سلطان ولد؛ 2- میل سلطان ولد به مقدس نشان دادن خاندان مولوی؛ 3 قدرت اجتماعی سلطان ولد و شهرت گریزی کریمالدین؛ 4- عقاید عرفانی سلطان ولد. در این جستار برآنیم تا ارتباط معنوی سلطان ولد را با مشایخ طریقه مولویه بررسی کنیم.
    کلید واژگان: طریقه مولویه, سلطانولد, مشایخ مولویه, تاریخ تصوف}
    Bahā al-dīn Muhammad- known as Sultān Walad- is considered as one of the founders of the Mawlawiya order. He always reveres and respects the elders of Mawlawiye and follows their orders. He was not only the student of his father Jalal al-din Rumi but also a follower of Seyyed Borhān al-Din Mohaqeq Termezi. He was one of those who realized the reality of Shams Tabrīzī and Shams Tabrīzī also communicated the divine secrets to his heart. Moreover، Sultān Walad was satisfied with the Salāh al-din Zarkub caliphate and called him the ruler of the universe and believed in his uniqueness. Also، he was a follower of Hesām al-din Chalabī and believed that through his guidance and sanctity one can receive Allah. After Hesām al-din death he lost his delightful leader and mourned and grieved a lot. However، Hesām al-din came to his dream and directed him toward Karim al-din Bektamer. Although Sultān Walad gained a lot from him during seven years، he didn’t introduce him to his followers. There are several reasons why he did so from our point of view: 1- the utmost adoration of followers of Sultān Walad to him; 2- the desire of Sultān Walad to show the holiness of Rumi family; 3- the social power of Sultān Walad and Karim al-din reputation avoidance and; 4- the mystical beliefs of Sultan Walad. In this article we will try to delineate the spiritual relationships of Sultān Walad and elders of Mawlawiya order.
    Keywords: Mawlawiya order, Sultān Walad, Elders of Mawlawiya, History of Sufism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال