به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the third way » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • هادی قنبری بناب*، محمدمهدی حاجیان، عباس کاظمی نجف آبادی، علی امامی میبدی

    یکی از مسایل مهم در زمینه صادرات گاز از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا شناخت بازار و قوانین و مقررات موجود در این اتحادیه و نیز الزامات کشورها در مواجهه با این مقررات می باشد. درمقاله حاضر قوانین،مقررات و دستورالعمل های حقوقی موجود درخصوص بازار گاز اتحادیه اروپا و سپس قوانینی که در ایران پیرامون موضوع صادرات گاز وجود دارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد بسته سوم حقوقی گاز اتحادیه اروپا پایه و اساس موضوعات حقوقی و قراردادی بازار گاز این اتحادیه را شکل داده که در جهت تحقق قوانین مندرج در این بسته، دستورالعمل های حقوقی مختلفی از جمله دستورالعمل تفکیک مالکیت، دسترسی طرفهای ثالث به تسهیلات و امکانات ذخیره سازی گاز و دستورالعمل نهادهای نظارتی وجود دارد. قوانین مربوط به حق دسترسی طرف ثالث به شبکه، تنظیم تعرفه، تفکیک مالکیت و شفافیت کاملا در مورد خطوط لوله بین اتحادیه اروپا وکشورهای ثالث از جمله ایران برای خطوط موجود و آینده تا مرزهای اتحادیه اروپا از جمله آبهای سرزمینی و مناطق اقتصادی انحصاری اعمال می شود. پیشنهاد میگردد کشورهای ثالث درصورت مغایرت قوانین و دستورالعملهای حقوقی داخلی خود با سه قانون فوق الذکر نسبت به بازنگری و اصلاح قوانین اقدام نمایند.

    کلید واژگان: بازار گاز, قوانین و مقررات, بسته حقوقی, چالشها, کشورهای ثالث}
    Hadi Ghanbari Bonab *, Mohammad Mehdi Hajian, Abbas Kazemi Najafabadi, Ali Emami Meibodi

    One of the most important issues in the field of exporting gas to the European Union through pipelines is understanding the market and the laws and regulations in the EU as well as the requirements of other countries in the face of these regulations. In this article first The European Union and then the laws and regulations in Iran regarding the issue of gas export have been analyzed. The results of the research show that the EU Third Gas Directive 2009 forms the basis of the legal and contractual issues of the EU gas market which provide various legal guidelines, including ownership separation, third-party access to the gas storage facilities, and Regulatory Bodies. Laws on the Third Gas Directive regarding Third Party Access to the Network, Tariff Regulation, Ownership, and Transparency completely apply to existing and future gas pipelines to EU Borders including Territorial Waters and Exclusive Economic zone between EU and third Countries including Iran. It is suggested that third countries review and amend their laws in the event of any inconsistencies with the three laws and regulations.

    Keywords: Gas Market, Laws, regulations, gas directive, challenges, the Third Countries}
  • علی پایا*، عبدالحمید محمدی
    ویتگنشتاین علاوه بر دو کتاب رساله منطقی فلسفی (1921) و تحقیقات فلسفی (1951)، مجموعه ای از یادداشت ها بر جای گذاشت. برخی از شاگردان او این یادداشت های برجای مانده را برمبنای ملاحظاتی، گاه با پیرایش ها و افزایش هایی با عناوین مختلف منتشر ساختند. یکی از این آثار، که در زمره آخرین تالیفات منتشرشده از ویتگنشتاین است، با عنوان درباب یقین به سال 1969 منتشر شد. ویتگنشتاین در این کتاب به بحثی معرفت شناختی می پردازد و ضمن رد شکاکیت استدلال می کند که یقین هرچند بی معنا و مقوله ای غیرمعرفتی است، وجودش برای شکل گیری معرفت، ضروری است. گروهی از مفسران ازجمله رم هره و مویال شراک از این رویکرد جدید ویتگنشتاین با عنوان ویتگنشتاین سوم یاد کرده اند. هدف نوشتار حاضر آن است که با بررسی نقادانه سیر اندیشه ویتگنشتاین در رسیدن به یقین گرایی خاص خود از رساله تا درباب یقین نشان دهد برخلاف مدعای مفسرانی نظیر هره و مویال شراک، ویتگنشتاین درباب یقین، ویتگنشتاین جدیدی نیست و بن مایه مباحث او درمورد شکاکیت و یقین و بی معنایی آن ها، به تفکرات قبلی او در رساله و تحقیقات به خصوص به بحث زبان خصوصی و انکار آن برمی گردد.
    کلید واژگان: زبان خصوصی, یقین, شکاکیت, ویتگنشتاین سوم, بازی های زبانی}
    Ali Paya *, Abdolhamid Mohammadi
    In addition to Tractatus Logico-Philosophicus (1921) and Philosophical Investigations (1951), Wittgenstein left a collection of notes. Some of his students have published edited versions of these remaining notes under various titles. One of the latest of these collections came to the market in 1969 under the title of "On Certainty". In this book, Wittgenstein discusses the issue of certainty from an epistemological point of view. He rejects scepticism and argues that certainty belongs to the category of non-epistemological concepts. And he adds that certainty, though meaningless, nevertheless is necessary for the formation of knowledge. A group of commentators, including Rom Harre´ and Moyal-Sharrock, have referred to this new approach of Wittgenstein as the Third Wittgenstein. The purpose of the present paper is to critically examine the development of Wittgenstein's thought from Tractatus to On Certainty with respect to the notion of certainty to show that contrary to the claims of philosophers like Harre´and Moyal-Sharrock, the Wittgenstein of On Certainty is not a new Wittgenstein, and that the basis of his discussions concerning scepticism and certainty and their meaninglessness could be traced back to his views in Tractatus and Investigations, and in particular, his discussion of private language and its denial.
    Keywords: private language, certainty, scepticism, the third Wittgenstein, language games}
  • سید محمود حسینی ده میری*، حسین تحویلیان، محمد خلیلی

    قرارگیری موقعیت مکانی اصفهان به عنوان شهری واقع در مرکز ایران، به هنرمندان اصفهانی این امکان را داده است تا با تحولات شرق و غرب همراه شوند. این ویژگی به همراه مهاجرپذیری و شکل گیری دانشگاه های هنر در ایران، تاثیر بیشتری بر روابط فرهنگی و هنری گذاشته است تا جایی که باعث ایجاد حرکت های نوینی در نقاشی معاصر اصفهان شده است. هومی بابا با طرح مسیله دو رگه بودگی و فضای سوم به مسیله شکل گیری این فضا در نقد پسااستعماری می پردازد. هدف این مقاله بازخوانی هویت و شکل گیری فضای سوم در نقاشی معاصر اصفهان با تاکید بر نظریه ی فضای سوم هومی بابا است. سوال اصلی این پژوهش این است که هنرمندان مهاجر چه تاثیری در بازخوانی هویت و شکل گیری فضای سوم نقاشی معاصر اصفهان داشته اند؟ روش پژوهش، از نظر هدف، بنیادی - کاربردی و از نظر نوع توصیفی- تحلیلی است و روش نمونه گیری در این مقاله به صورت هدفمند با انتخاب چهار هنرمند که همه در تهران تحصیل نموده اند، انتخاب شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هنرمندان مهاجر اصفهان در شکل گیری فضای بینافرهنگی جدید در شهر اصفهان موفق بوده اند و این فضای جدید با تعریف فضای سومی که هومی بابا از آن یاد می کند، بسیار نزدیک است.

    کلید واژگان: فضای سوم, نقاشی معاصر, نقاشان معاصر اصفهان, هومی بابا}
    Seyed Mahmood Hosseini Dehmiri *, Hossein Tahvilian, Mohammad Khalili

    The art of painting in Isfahan has a historical background dating back to cave dwellings in this region, playing a significant role in the evolution of Iranian painting and maintaining its structure throughout governmental changes. Isfahan's geographical location, situated in the center of Iran, has provided Iranian artists with the opportunity to engage with both Eastern and Western transformations. This characteristic, coupled with the migration and establishment of art universities in Iran, has had a profound impact on cultural and artistic relationships, leading to innovative movements in contemporary Isfahan painting. Drawing on the concept of hybridity and the third space, Homi Bhabha effectively describes the formation of this space in postcolonial critique and emphasizes its significance in generating new cultural and artistic interactions. One of the key factors contributing to the creation of such a space in contemporary Isfahan painting is the presence of migrant artists and graduates from art universities in other cities who have contributed to the emergence of a new visual space in Isfahan's art scene. This article aims to review the identity and formation of the third space in contemporary painting in Isfahan, with a focus on Homi Bhabha's theory. The central question of this research is: What impact have immigrant artists had on the reinterpretation of identity and the formation of the third space in Isfahan's contemporary painting? The research methodology employed is primarily a combination of a fundamental-applicative approach in terms of its objective and a descriptive-analytical approach in terms of its nature. The sampling method utilized is purposeful, involving the selection of four artists who have studied both in Tehran and in universities and schools in Isfahan, particularly in the field of painting. The research findings demonstrate that immigrant artists in Isfahan have successfully contributed to the creation of a new intercultural space within the city, closely aligning with Homi Bhabha's conceptualization of the third space.

    Keywords: Contemporary Painting, contemporary painters of Isfahan, Homi Baba, The third space}
  • عباس نجفی، جمشید نورشرق*، حمید رضا علی‏ کرمی، احمد شمس
    زمینه و هدف
    یکی از موضوعاتی که در ارتباط میان عقود اصلی و تبعی مطرح می شود، اثر انحلال عقد اصلی بر عقد تبعی است که به لحاظ فقدان قواعد عمومی صریح و شفاف در قوانین پایه، گاهی منتج به نقض اخلاق قراردادی می شود. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مصادیق اجرای عقود تبعی به استخراج و تبیین قواعد عمومی حاکم بر اثر انحلال عقود اصلی بر تبعی در حقوق ایران و مصر است.
    مواد و روش ها
    مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است. مواد و داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است.ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.
    یافته ها
    در صورت انحلال عقد اصلی به جهات دیگر نیز با توجه به بنای طرفین و تبعیت عقد تبعی از عقد اصلی در موضوع تعهد، با انحلال عقد اصلی به لحاظ اقاله، انفساخ یا فسخ، عقد تبعی نیز منحل می شود؛ مگر در مواردی که موضوع عقد تبعی متعلق حق ثالث قرار گیرد که به لحاظ تعارض با حقوق ثالث و ممنوعیت توافق به ضرر ثالث توسط متعهدان اصلی، عقد تبعی با انحلال عقد اصلی معتبر بوده است و طرفین تعهد اصلی بابت ثمن و مثمن به یکدیگر مراجعه می کنند.
    نتیجه گیری
    هم در حقوق ایران و هم در حقوق مصر، در مرحله انعقاد عقد، صرفا عقد تبعی از عقد اصلی پیروی می کند؛ اما پس از انعقاد عقد تبعی، آثار و انحلال هر یک از آن ها در دیگری موثر است، در غیر از موارد بطلان عقد اصلی که به لحاظ فقدان علت، عقد تبعی نیز باطل می شود.
    کلید واژگان: عقود اصلی, عقود تبعی, انحلال, بطلان عقد, طرفین عقد, ثالث}
    Abbas Najafi, Jamshid Nursharq *, Hamid Reza Ali&Rlm, Karmi, Ahmad Shams
    Background and Aims
    One of the issues that arise in the relationship between the main and secondary contracts is the effect of the dissolution of the main contract on the secondary contract, which, due to the lack of clear and transparent general rules in the basic laws, sometimes leads to the violation of contractual ethics. The purpose of the current research is to study the comparative examples of the implementation of subordinate contracts to extract and explain the general rules governing the dissolution of the main contracts on the subsidiary in the laws of Iran and Egypt.
    Materials and Methods
    This article is descriptive and analytical. The materials and data are also qualitative and data collection has been used.Ethical Considerations: In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected.
    Findings
    In the case of dissolution of the main contract in other ways, according to the parties and the subordination of the secondary contract to the main contract in the matter of obligation, with the dissolution of the main contract in terms of dismissal, rescission or termination, the secondary contract is also dissolved, except in cases where the subject of the secondary contract belong to the third party, which in terms of conflict with third party rights and the prohibition of agreement to the detriment of the third party by the main obligees, the secondary contract is valid with the dissolution of the main contract, and the parties to the main obligation refer to each other for the price and the appraiser.
    Conclusion
    In both Iranian and Egyptian laws, at the stage of concluding the contract, only the secondary contract follows the main contract, but after the conclusion of the secondary contract, the effects and dissolution of each of them is effective in the other, except in cases of nullity. The main contract, which in terms of the lack of cause, the secondary contract is also void.
    Keywords: main contracts, secondary contracts, Liquidation, Annulment of the contract, the parties to the contract, the third party}
  • ایمان یوسفی، سعید یوسفی

    اعتراض ثالث در برابر دادگاه کیفری از موضوعات اختلافی در رویه قضایی به حساب می آمد. برخی قضات کیفری اعتراض ثالث را به دادنامه در بخش رد مال می پذیرفتند و در قامت یک دادرس مدنی به موضوع رسیدگی می کردند، درحالی که گروه دیگر معتقد به جریان اصل صلاحیت ذاتی بین دادگاه های حقوقی و کیفری بودند و اعتراض ثالث را در انحصار دادگاه حقوقی می دانستند. چالش پذیرش یا عدم پذیرش اعتراض ثالث ناشی از رویکرد مقنن به برخی جرایم خاص بود که در آن ها قاضی دادگاه کیفری بدون وجود یک دادخواست، مکلف به صدور حکم به رد مال است. از یک سو، یک حکم حقوقی با موضوع رد مال یا امثال آن بدون پشتوانه دادخواست و به تصریح برخی مواد قانونی توسط یک مرجع کیفری صادر شده و از سوی دیگر، پذیرش دادخواست اعتراض ثالث منوط به وجود یک دعوای کامل حقوقی است. در برخی کشورها نظیر ایتالیا، طرح دعوای مدنی کامل در مقابل دادگاه کیفری واجب است و تفکیکی بین جرایم برخلاف دادرسی ایران وجود ندارد. با تصویب رای وحدت رویه شماره 818 دیوان عالی کشور، اختلاف در رویه قضایی حل شد و اعتراض ثالث در صلاحیت دادگاه کیفری دانسته شد. به رای وحدت رویه ایرادات مختلف وارد است، ازجمله اینکه اصل صلاحیت ذاتی و تخصصی نادیده گرفته شده است. همچنین بر اساس رای وحدت رویه، دادگاه کیفری باید به دعوای اعتراض ثالثی رسیدگی کند که مبتنی بر یک دعوای رسیدگی شده کامل حقوقی در قبل نبوده و گاهی صرفا به دلیل نوشته شدن یک سطر در رای دادگاه کیفری که رسالت و هدف آن چیز دیگری است، ایجاد می گردد. از جانب دیگر، به نظر می رسد موادی نظیر ماده 111 قانون آیین دادرسی کیفری در صدور رای از جانب دیوان عالی کشور مغفول مانده است.

    کلید واژگان: اعتراض ثالث اصلی, اعتراض ثالث اجرایی, دعوای عمومی, دعوای خصوصی, دادگاه کیفری}
    Iman Yousefi, Saeed Yousefi

    The third party’s objection before the criminal court was considered as one of the controversial issues in the jurisprudence (judicial procedure). Some criminal judges accepted the third party’s objection to the written judgment in the property restitution section and dealt with the matter as a civil judge; while others believed in the principle of inherent jurisdiction between legal and criminal courts and considered the third party’s objection to be exclusive to the legal court. The challenge of accepting or not accepting the third objection was caused by the legislator's approach to some specific crimes in which the judge of the criminal court is obliged to issue a judgment to make restitution without a petition.On the one hand, one legal verdict on the issue of making restitution or the like is issued by a criminal authority without presenting a petition and as specified by some legal articles, and on the other hand, the acceptance of a third party’s objection depends on the existence of a full legal dispute. In some countries, such as Italy, it is mandatory to file a full civil lawsuit before the criminal court, and unlike Iran's proceedings, there is no distinction between crimes. With the approval of the unanimous decision of the Supreme Court No. 818, the dispute was resolved in the jurisprudence and the third party’s objection was considered to be within the jurisdiction of the criminal court. There are various objections to the unanimous decision, including the fact that the principle of inherent and specialized jurisdiction has been ignored. Also, based on the unanimous decision of the criminal court, it must deal with a third party’s objection litigation that has not been based on a fully processed legal lawsuit before, and sometimes it is created simply because a line is written in the judgment of the criminal court whose mission and purpose is something else. On the other hand, it seems that articles such as Article 111 of the Criminal Procedure Law have been neglected in issuing judgments by the Supreme Court.

    Keywords: : Main third objection, Executive third objection, Public litigation, Private litigation, Criminal Court}
  • نیکناز کچوئی، حسین حاتمی نژاد*، احمد پوراحمد، سید عباس رجایی
    بیماری همه گیر کووید-19 از ابتدای سال 2020 حیات زندگی شهری را در همه زمینه ها تحت تاثیر قرار داد. گردشگری که یکی از عناصر دستیابی به اهداف توسعه پایدار در رشد شهرها می باشد، نیز دچار مشکلاتی گردید. از بعد اجتماعی- فرهنگی، حوزه مرکزی شهر مشهد، شناسنامه شهر مشهد است. جاذبه های زیارتی نقطه اصلی حضور مردم ساکن مشهد و گردشگران در هسته اصلی مشهد بوده و در کنار زیارت، وجود جاذبه های فرهنگی و میراثی به صورت ملموس و ناملموس می تواند فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری، ایجاد کسب وکار، اشتغال زایی و رشد اقتصاد شهر باشد. با شیوع کرونا تاثیرات جبران ناپذیری بر حیات شهری پویا در حوزه مرکزی به جای گذاشت. در این راستا به روش توصیفی-تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای، شاخص های حیات شهری گردشگری را در شش بعد با استفاده از پرسشنامه جمع آوری، سپس به کمک نرم افزار spss و توسط آزمون کای دوی تک متغیره و آزمون ویلکاکسون تک متغیره، تاثیر کرونا در میزان رونق حداقلی و حضور مردم در بافت مرکزی مشهد تحلیل گردید. نتایج حاصل گویای این موضوع است که رابطه معناداری میان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط گردشگران و ساکنین در حوزه مرکزی مشهد، تورم و عدم توانایی مالی مردم، تغییر ساعت کاری کسبه در شبانه روز و منع تردد شبانه با حیات گردشگری شهری در زمان پیک سوم شیوع کرونا در سال 1399 وجود دارد. در واقع پشتیبان حیات گردشگری شهری در حوزه مرکزی مشهد به ترتیب ابعاد زیست محیطی - بهداشت، اقتصادی و بعد اجتماعی نحوه حضور گردشگران می باشد.
    کلید واژگان: حیات گردشگری شهری, پیک سوم, کووید-19, حوزه مرکزی مشهد}
    Niknaz Kachooei, Hossein Hataminejad *, Ahmad Pour Ahmad, Abbas Rajaei
    A B S T R A C TSince the beginning of 2020, the Covid-19 pandemic has affected urban life in all areas. Tourism, which is one of the elements of achieving sustainable development goals in the growth of cities, also faced problems. From the socio-cultural aspect, the central district of Mashhad is the birth certificate of Mashhad. Pilgrimage attractions are the main point of presence of Mashhad residents and tourists in the core of Mashhad. Besides pilgrimage, the presence of tangible and intangible cultural and heritage attractions can be a good opportunity for tourism development, business creation, job creation and the growth of the city's economy. The spread of Corona left an irreparable impact on the dynamic urban life in the central area. In this direction, in a descriptive-analytical way and in a library way, the indicators of tourism urban life were collected in six dimensions using a questionnaire, then with the help of spss software and by the univariate chi-square test and the univariate Wilcoxon test, the effect of Corona on the minimal prosperity And the presence of people in the central fabric of Mashhad was analyzed. The results show that there is a significant relationship between the observance of health protocols by tourists and residents in the central area of Mashhad, inflation and people's lack of financial ability, changing business hours during the day and night, and banning night traffic with the life of urban tourism during the third peak of the Corona epidemic in There is 2019. The support of urban tourism life in the central area of Mashhad is the way of tourists' presence in the order of environmental - health, economic and social aspects.Extended AbstractIntroductionThe religious pilgrimage site in the main core of Mashhad, which is well-considered as the main social and tourist gathering stocks with tangible and intangible heritage attractions, provides reasonable tourism, business, and economic development opportunities. With the outbreak of COVID-19, it left irreparable effects on the dynamic and 24-hour urban life of the central area, and the balance between the capabilities of the environment and the community was disturbed by the number of tourism activities. MethodologyAccording to the practical purposes and based on the nature of this research, the descriptive-analytical method has been used. The main approach is analyzing quantitative and qualitative data based on using the univariate Chi-square and Wilcoxon tests. In this regard, the statistical population included domestic tourists – including the 384 residents of Mashhad. They are randomly selected using the Cochran formula in the third peak of the COVID-19 pandemic (winter 2021). In order to achieve our research goals, one main questionnaire was planned in six social, cultural, economic, environmental and health, physical, and transportation dimensions to evaluate and re-evaluate the research. This specific questionnaire includes descriptive questions, multiple-choice and short answers, and our research data were collected through systematic random sampling. Then, the relationships between descriptive statistical data such as tables, graphs, etc., and the univariate Chi-square and Wilcoxon tests were analyzed by SPSS statistical software.  Results and discussionIn order to analyze the change, the tourism industry in the central district of Mashhad and the presence of people before and after the COVID-19 pandemicAfter this outbreak;The rate of outdoor activities such as walking have been studied with the support of the univariate Chi-square test. The quantitative rate of the presence of people is decreased after the outbreak of COVID-19;Social security has declined due to the forced shutdown and change in business hours, which means that the outbreak of Coronavirus has some effects on social security;The number of visits to commercial centers, shopping malls, and holy shrines dropped, window shopping, etc., are decreased dramatically;Using public transportation has been reduced after the COVID-19 pandemic;The rate of visiting the parks, monuments, historical and religious sites are decreased significantly;The consequences of the COVID-19 pandemics are inevitable in the economy, jobs and businesses;The consequences of the COVID-19 pandemic are remarkable on the daily and nightlife of the central district of Mashhad;The consequences of the COVID-19 pandemic are notable for the less participation of individuals in rituals and religious festivals in the central district of Mashhad. Based on a questionnaire, people do not prefer participating in these or even observing the health protocols. ConclusionThe cultural structure of communities and the historical contexts of a city are two valuable sources of its heritage that have suitable capacities to use and boost its cultural tourism. In this term, this development gives residents a new prosperous life and creates a new social and economic atmosphere for tourists.  But unfortunately, some factors such as the COVID-19 pandemic, especially the third peak, failure to comply with the health protocols, economic sanctions, and the directorial decisions have damaged the urban tourism life. The findings show that the health policy observing health protocols while creating specific opportunities in the city in terms of the development of rituals and traditional festivals increases the rate of people’s participation and presence (residents and tourists) in the central district of Mashhad. But, incomplete infrastructure and insufficient view of urban management are barriers to activating and growing these capacities. The impact of vital factors on the threat to urban tourism life which contribute to decreasing the level of prosperity of the central district of Mashhad and changing the trend of urban tourism in the third peak. Mentioned by people are:1- The COVID-19 pandemic, failure to follow health protocols such as not wearing a mask, crowd and congestion, and lack of social distancing in religious and commercial spaces in the central district of Mashhad (environmental and health dimension) with the quantitative rate of 39.15 %;2-  Inflation, financial difficulties (economic dimension) with the quantitative rate of 38.95 %;3-  The change of business hours, the nightly traffic restriction (social dimension). Overall, urban management with reasonable and appropriate planning for any mentioned cases is able to redesign and revitalize the condition of the central district of Mashhad. Some of these suggestions are:Implement some policies to further comply and follow health protocols by local and tradespeople in this specific area;Appropriate management in ritual and religious ceremonies without any contact between individuals and the environment;Financial support from the government;Creating urban, social, and welfare services for security reasons;Retrospect the program of the public transportation network and control the outbreak of the COVID-19 pandemic. FundingThere is no funding support. Authors’ Contribution All of the authors approved thecontent of the manuscript and agreed on all aspects of the work. Conflict of Interest Authors declared no conflict of interest. AcknowledgmentsWe are grateful to all the scientific consultants of this paper.
    Keywords: Urban Tourism Life, The Third Peak, Covid-19 pandemic, The Central District of Mashhad}
  • علی اکبر کجباف*، سید جواد عابدی شهری

    پس از رحلت حضرت رسول  بین اهل سنت و شیعیان در خصوص کیفیت تشریع و فصول اذان اختلاف نظر به وجود آمد. شاه اسماعیل صفوی با جلوس بر تخت سلطنت دو فصل «شهادت ثالثه» و «حی علی خیر العمل» را بر اذان افزود. این مقاله کوشیده است عملکرد صفویان را در این زمینه بررسی نماید. سوالی که این مقاله در پی پاسخ به آن است درباره چرایی تاکید سلاطین صفوی بر ذکر «شهادت ثالثه» در اذان است. برای یافتن جواب این سوال، متون تاریخی دست اول و مطالعات جدید در این زمینه با روش «تحلیلی - توصیفی» مطالعه گردید. هدف آن است که در یک مطالعه تاریخی مستند روشن گردد که افزوده شدن مجدد شهادت ثالثه به اذان در دوره ی صفویه به سبب پایبندی به آموزه های نبوی در عصر تشریع یا آموزه های شیعی در عصر حضور اهل بیت‰ نبوده، بلکه متاثر از شرایط اجتماعی و فضای سیاسی جدید بر اذان افزوده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که صفویان به منظور هویت بخشی مذهبی به ایرانیان در مواجهه با امپراتوری عثمانی، کسب مشروعیت بیشتر، رقابت مذهبی با امپراتوری عثمانی و تسهیل در فرایند رسمی کردن مذهب تشیع، جدیت فراوانی برای ذکر شهادت ثالثه در اذان از خود نشان دادند.

    کلید واژگان: اذان, شهادت ثالثه, صفویه, هویت بخشی, مشروعیت, رقابت مذهبی, ترویج تشیع}
    Ali Akbar Kajbaf *, Seyed Javad Abedi Shahri

    After the departure of the Prophet, a disagreement emerged between the Shiites and the Sunnites regarding the way they should state the Adhan formula. After ascending the throne, the Safawid Shah Isma'il added the two formula of the third testimony ("Ashhadu Anna Aliyyan Walliullāh") and Ḥayya ʿAlā Khayr al-ʿAmal. This article has sought to investigate the Safawids' performance in this regard. The question this article is going to answer is about the reason for Safawid Sultans' emphasis on the third testimony formula. To find the answer to this question, the first hand historical texts and new studies in this regard were studied through an analytical-descriptive method. The goal is to clarify, with the evidences presented in a historical study, that re-addition of the third testimony to Adhan in the Safawid period was not due to commitment to the Prophet's teachings in the age of legislation or the Shiite doctrines in the presence of Ahl al-Bayt. Rather, it was done under the influence of the social conditions and political milieu. The findings of the study suggest that Safawids showed much seriousness for adding the third testimony to Adhan in order to grant religious identity to Iranians in facing the Ottoman Empire, obtain more legitimacy, do religious rivalry with the Ottoman Empire, and facilitate the process of establishment of the Shiite denomination.

    Keywords: Adhan, the third testimony, Safawiyya, granting identity, Legitimacy, religious rivalry, promotion of Shi'ism}
  • ایوب مرادی*
    رمان شهری یکی از انواع ادبیات داستانی است که نویسنده طی آن تلاش می کند تا از ظرفیت محیط های شهری برای شکل دهی به روایت سود جوید. در این نوع از رمان شهر به مثابه کلیتی است که سایر عناصر همچون شخصیت ها، کنش ها، طرح و کشکمش ها را در برمی گیرد و مکان شهری از حالت خنثای محل روی دادن حوادث به درمی آید و به عنصری معناساز مبدل می شود. نظریه های مختلفی به بررسی نسبت شهر و روایت پرداخته اند که عمده ترین آنها دیدگاهی است که فضای شهری بازتاب یافته در داستان ها را به مثابه جلوه فیزیکی فرایند مدرنیزاسیون می داند و از این رهگذر به نقد مدرنیته و مظاهر آن می پردازد. وجود تلقی های مختلف از این نوع ادبی باعث گردید تا در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، متن داستان «یوسف آباد؛ خیابان سی وسوم» اثر سینا دادخواه به عنوان یکی از نمونه های متمایز روایت های شهری مورد بررسی قرار گیرد تا پس از استخراج و دسته بندی شگردهای به کاررفته در این اثر، به مولفه های تمایزبخش این نوع رمان از سایر رمان ها دست یابیم. در این مسیر از دیدگاه های کوین لینچ نظریه پرداز حوزه برنامه ریزی شهری در تقسیم بندی عناصر شهری نیز استفاده شده است. نتایج نشان می دهد استفاده از خاطره مکانی شخصیت ها، اشاره به جزییات مکان های شهری در فرایند روایت گری، ایجاد هم نوایی میان احساسات شخصیت ها با مکان ها، بازی معناسازانه با نام مکان های شهری و کاستن از بعد عینی و افزودن بر بعد انتزاعی مکان ها ازطریق بارش ابر احساسی شخصیت ها بر آنها، ازعمده ترین شگردهای خلق روایت شهری در اثر یادشده محسوب می شود. شگردهایی که می توانند به عنوان الگویی برای سایر نویسندگان در مسیر خلق رمان های شهری به شمار آیند.
    کلید واژگان: روایت, رمان شهری, سیمای شهر, رمان یوسف آباد خیابان سی وسوم}
    Ayoob Moradi *
    The urban novel is one of the types of fictional literature in which the author tries to use the capacity of urban environments to shape the narrative. In this type of novel, the city is a whole that accommodates other elements such as characters, actions, plans and conflicts, and the urban place loses its neutral state and becomes a meaningful element. Various theories have examined the relationship between the city and the narrative, the most important of which is the view that urban space is the physical manifestation of the modernization process. Different interpretations of "urban novel" caused that in this research, with a descriptive-analytical method, the text of the story "Yousefabad; Thirty-third Street »Sina Dadkhah's work should be examined in order to extract and categorize the techniques used in this work, to obtain the distinguishing components of this type of novel from other novels. In this way, the views of Kevin Lynch, theorist in the field of urban planning, have been used in the division of urban elements. The results show that the use of characters 'spatial memory, referring to the details of urban places in the narrative process, creating harmony between the characters' feelings and places, making sense of place names and reducing the objective aspect and adding to the imaginary aspect of places are the most important techniques of creating urban novels. Tricks that can serve as a model for other writers in creating urban novels.
    Keywords: Narration, urban novel, city image, Yousefabad novel, Thirty-third Street}
  • آزاده محسنی، محمدعلی آتش سودا *، سید محسن ساجدی راد
    زمینه و هدف

    جهان باورهای عرفانی بر اساس شناخت حاصل از شهود و تجربه حسی مبهم و درونی قرار دارد که دانش و زبان معهود قادر به بیان آن نیست. دانشی اشاری -نه توصیفی و غیرقابل تجربه- که ازطریق تجربه بدست می‌آید. از زمان پیدایش علوم قرآنی و حتی پیش از آن، عالمان دینی، مفسران، متکلمان، خطیبان، مجلس‌گویان، دراویش و اهل تصوف بخوبی با شیوه های بیان رمزی آشنا بوده اند. مهمترین شاخص اصلی اندیشه ها و باورهای عارف، تامل در زبان است و بهمین سبب اهمیت ویژه ای دارد. در زبان فارسی عارفان و صوفیان بسیاری برای رسیدن به درکی عمیقتر و هنریتر از کلام خدا دست به تفسیر عرفانی قرآن زده اند و در طی این مدت انواع گوناگون تفسیر شکل گرفته است که یکی از آنها تفسیر عرفانی کشف الاسرار میبدی است. در این پژوهش نوبت سوم کشف‌الاسرار از منظر لایه ها و شبکه های رمزی و لایه ای مورد بحث و بررسی قرار داده شده است و بر اساس الگوی رمزگان رولان بارت در سه لایه هرمنوتیکی، معنایی و نمادین ویژگیهای رمزی تفسیر عرفانی کشف ‌الاسرار در نوبت سوم تحلیل شده است.

    روش مطالعه

    این بررسی به شیوه توصیفی-تحلیلی بصورت مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است.

    یافته ها

    در نوبت سوم کشف الاسرار میبدی انواع رمزگانی هرمنوتیکی، معنایی و نمادین تلاشی است برای تفسیر عرفانی آیات قرآن.

    نتیجه گیری

    بخش اعظم تفسیر کشف‌الاسرار در نوبت سوم اشاری و رمزی است؛ به عبارت دیگر میبدی در این قسمت میکوشد جنبه هایی خاص از پیام کلام را در لایه های زیرین آن، که پیوندی وثیق با سخن ادبی و رمزی دارد، واکاوی نماید. میبدی به کمک انواع رمزگان هرمنوتیکی، معنایی و نمادین با معانی پنهان کلام درگیر میشود.

    کلید واژگان: کشف الاسرار, میبدی, نوبت سوم, رمز, نشانه شناسی لایه ای, رولان بارت}
    Azadeh Mohseni, MohammadAli Atash Soda, Seyyed Mohsen Sajedi Rad
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The world of mystical beliefs is based on the knowledge obtained from vague and internal intuition and sensory experience that conventional knowledge and language are not able to express. A hint of knowledge - not descriptive and inexperienced - that is gained through experience. Since the advent of the Qur"anic sciences and even before that, religious scholars, commentators, theologians, orators, parliamentarians, dervishes and Sufis have been well acquainted with the methods of cryptic expression. The most important indicator of the mystic"s thoughts and beliefs is reflection on language, and for this reason it is of special importance. In Persian, many mystics and Sufis have undertaken mystical interpretation of the Qur"an in order to achieve a deeper and more artistic understanding of God"s word, and during this period, various types of interpretation have been formed, one of which is the mystical interpretation of Kashf al-Asrar Meybodi. In this research, the third time of mystery discovery has been discussed from the perspective of layers and cryptographic networks and layers, and based on Roland Barthes cryptographic pattern in three hermeneutic, semantic and symbolic layers, the mystical features of mystical interpretation of mystery discovery in The third turn is analyzed.

    METHODOLOGY

    This study was a descriptive-analytical study in the form of library studies.

    FINDINGS

    In the third turn of Kashfil al-Asrar, Meybodi is a kind of hermeneutic, semantic and symbolic cryptography is an attempt to mystically interpret the verses of the Qur"an.

    CONCLUSION

    Most of the interpretation of Kashfil al-Asrar in the third turn is allusive and symbolic; In other words, Meybodi in this section tries to explore certain aspects of the message of the word in its underlying layers, which are closely related to literary and coded speech. Meybodi engages with the hidden meanings of the word with the help of various hermeneutic, semantic and symbolic codes.

    Keywords: Kashf al-Asrar, Meybodi, the third part, code, layer semiotics, Roland Barthes}
  • میثم کهن ترابی*

    بررسی اعتبار احادیثی که در مقام بیان مصادیق آیات قرآن هستند وگاه دستخوش تغییرات و یا تحریفاتی می‏شوند، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. در بیان مصداق آیه 101 سوره انبیاء که در آن از کسانی سخن گفته شده که بدیشان وعده نیکویی داده شده و از آتش دور نگاه داشته خواهند شد، در منابع فریقین روایاتی نقل شده است. منابع اهل سنت روایتی را نقل کرده اند که علی(ع) از خلیفه سوم و یا افرادی دیگر که تعدادشان در برخی منابع مساوی با عشره مبشره است، نام برده است. منابع شیعه به نقل احادیثی از پیامبر اکرم(ص) پرداخته اند که بر اساس آن ایشان علی(ع) و شیعیانش را مصداق این آیه معرفی فرموده‏اند. روایات اهل سنت از منظر سندی دچار ضعف شدیدی هستند و از منظر متنی نیز با روایات معتبر و تاریخ قطعی معارضت دارند. سند روایات منقول در منابع شیعه از اعتبار قابل قبولی برخوردارند و محتوای آن با روایات معتبر دیگری که در منابع فریقین آمده تایید می شود. پژوهش حاضر به هدف کمک به تبیین صحیح مصادیق آیه، پس از احصاء روایات فوق از منابع کتابخانه‏ای و با ابزار نقد سندی و تحلیل انتقادی متن روایات منقول در منابع فریقین، به انجام رسیده است.

    کلید واژگان: آیه 101 سوره انبیاء, مصداق شناسی, علی(ع), خلیفه سوم, نعمان بن بشیر, منابع فریقین}
    Meysam Kohantorabi *

    It is of special importance to study the validity of hadiths that are in the position of expressing examples of Quranic verses that are sometimes accompanied by changes or distortions. To introduce the instances of verse 101 of Surah Al-Anbiya, which speaks of those who have been promised goodness and will be kept away from the fire, Hadiths have been quoted in Shiite and Sunni sources. Sunni sources have narrated a narration that Ali (AS) mentioned the third caliph or other people whose number in some sources reaches ten (Asharah Mobash’sharah). Shiite sources have quoted hadiths from the Holy Prophet (PBUH) according to which he has introduced Ali (AS) and his Shiites as instances of this verse. Sunni narrations are severely weak from the point of view of documentation and from the textual point of view they are in conflict with authentic narrations and definite history. The present study has been carried out with the aim of helping to correctly explain the instances of the verse, after enumerating the above narrations from library sources and with the tools of document critique and critical analysis of the text of narrations narrated in the sources of Shiite and Sunni sources.

    Keywords: Verse 101 of Surah Anbiya, Recognize instances, Ali (AS), The Third Caliph, Nu'man Ibn Bashir, Shiite, Sunni Sources}
  • ابراهیم رضا قلی زاده*، مجید شایگان فرد، حمیدرضا میرزاجانی

    قانون آیین دادرسی کیفری 1392 با وجود پیش بینی مجدد فرجام خواهی، تعریف مشخصی از رسیدگی فرجامی ارایه نداده و مبنا و ماهیت آن را به روشنی تبیین نکرده است. لذا در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و الگوهای تطبیقی، مبنا و ماهیت رسیدگی فرجامی در نظام کیفری ایران با نگاه به موازین حقوقی فرانسه بررسی شده است. یافته های این پژوهش موید آن است که پیش بینی رسیدگی فرجامی در حقوق کیفری ایران، بر پایه شناسایی حق اعتراض نسبت به آرای محاکم برای طرفین پرونده و اعمال تکلیف نظارتی دیوان عالی کشور بر اساس اصل 161 قانون اساسی صورت گرفته است. از حیث ماهیت نیز با لحاظ آموزه های حقوق فرانسه و با در نظر گرفتن جهات فرجام خواهی، این نتیجه به دست می آید که رسیدگی فرجامی، رسیدگی شکلی صرف نیست؛ زیرا دیوان عالی در فرایند رسیدگی، به عدم رعایت مقررات ماهوی پیرامون آرای صادره نیز توجه کرده و بدین جهت حکمی (قانونی) دانستن این نوع از رسیدگی که منصرف از رسیدگی موضوعی بوده، ارجح است. به رغم آنکه در فرانسه فرجام خواهی علی القاعده به عنوان مرحله سوم رسیدگی است، ضمن لزوم توجه به تفاوت مفهوم درجه دادرسی با مفهوم مرحله رسیدگی، در حقوق کیفری ایران، فرجام طریق عادی اعتراض و مرحله دوم رسیدگی می باشد.

    کلید واژگان: رسیدگی فرجامی, رسیدگی شکلی, مرحله سوم, حق اعتراض, نظارت}
    Ebragim Reza Gholizadeh *, Majid Shayegan Fard, Hamid Reza Mirzajani

    With observing appeal the Iranian Code of Criminal Procedure 1392 has not presented a specific definition for the appeal proceedings. Therefore; the present note with applying descriptive-analytic method and the comparative paradigms the basis and nature of the appeal proceedings in the Iranian legal system with a look at the legal criteria of France has been investigated. The findings prove that the consideration of the appeal proceedings in the penal code of Iran has been shaped based on accepting the right to appeal for both parties of the file and the enforcement of the supervisory liability of the Supreme Court of Iran based on Article 161 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran (The Supreme Court is to be formed for the purpose of supervising the correct implementation of the laws by the courts, …). from the side of the nature with seeing the teachings of the French law and with considering the points of appeal this finding emerges that the appeal proceedings is not merely formal proceedings because the Supreme Court in its procedure has paid attention to the non-conformity with the substantive rules and because of it, this kind of procedures being legitimate which is different from subject-matter jurisdiction is prior. Despite customarily in France appeal is the third instance (stage) of proceedings, meanwhile it is necessary to be paid attention to the difference between the concept of the degrees of litigations and the stage of litigation, in the penal code of Iran appeal is an ordinary method to protest and is the second instance of proceedings.

    Keywords: The appeal proceedings, Formal proceedings, The third instance, The right of appeal, Supervision}
  • امیرعلی حسنلو *

    اصل ولایت امیرمومنان8 برای مومنین که در قرآن آمده است و توسط پیامبرq بارها ازجمله در غدیرخم ابلاغ گردیده در منابع اصلی اهل‌سنت نیز گزارش شده و مقبول آنها نیز می‌باشد؛ شهادت بر ولایت در اذان در منابع فقهی به شهادت‌ثالثه معروف است. برخی به جهت بررسی ناقص، رسمی‌شدن آن را به دوران آل‌بویه یا بعد از آن مربوط دانسته‌اند؛ در این نوشتار با روش نقلی معلوم گردیده براساس برخی از گزارشها ریشه شهادت سوم در دوران خود پیامبرq و مرتبط با مسئله انتصاب امام‌علی8 به ولایت مسلمانان در روز غدیرخم می‌باشد؛ آشکار نمودن این شعار در ماذنه‌های مساجد برخلاف ادعای برخی که در عصر صفوی آغاز شده است، به دوران قبل از آل‌بویه و قرنها پیش از صفویان مربوط است؛ مهمترین شعار شیعه گاهی علنی در ماذنه‌ها اظهار می‌گردید و گاهی براساس تعصبات فرقه‌ای حاکمان ممنوع شده است؛ اما در جوامع شیعی به‌عنوان ابراز محبت و مودت در اذان و نه به‌عنوان جزیی از آن، اظهار گردیده و یکی از شعارها و نمادهای مهم شیعیان بوده است.

    کلید واژگان: ولایت علی8, شیعیان, شهادت بر ولایت, اذان, شهادت ثالثه, آل بویه, صفویه, اهل سنت}
    Amir Ali Hassanlou

    The principle of "superintendency" of Ali (pbuh) on the believers is also mentioned in the Holy Quran and has been announced many times by the holy Prophet (pbuh), including in Ghadir, and has been also reported in the main Sunni sources and is accepted by them. Testimony to the "superintendency" in the call to prayer in jurisprudential sources is known as the third testimony. However, some have attributed its formalization to the Al-Buwayh period or later. In this article, it has been revealed by narration that according to some reports, the root of the third testimony in the call to prayer dates back to the time of the holy Prophet (PBUH) and is related to the issue of appointing Imam Ali to the Muslim superintendency on the day of Ghadir. Contrary to the claims of some who have stated: The revelation of this slogan in the call to prayer and minarets of mosques began in the Safavid era, this tradition is related to the period before the alphabet and the centuries before the Safavids. The most important Shiite slogan was sometimes uttered publicly in the minarets and was sometimes banned based on the sectarian prejudices of the rulers. However, in Shiite communities, as an expression of love in the call to prayer and not as a part of it, it has been always stated as one of the important slogans and symbols of Shiites.

    Keywords: Superintendency of Imam Ali (as), Shiites, testimony to thesuperintendency, call to prayer, the third testimony, Al-Buwayh, Safavid, Sunnis}
  • محمد صدرا*
    مقاله حاضر با هدف تشریح ابتکار راه سوم سیدجمال الدین اسدآبادی در راهیابی جامعه اسلامی به عصرجدید به نگارش درآمده است. او با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود، سعی نمود تا راه سومی را از بین دو راه سنت گرایان سلفی و نوگرایان غرب گرا به سوی عصر جدید بگشاید. سیدجمال تلاش کرد تا با مرجعیت دین، یک نسخه اسلامی از تجدد تدوین و برای جوامع مسلمان ارایه نماید. ابتکار اصلی سیدجمال در این راه، تفکیک بین مفهوم «دین» و «سنت» از سویی و تمایز میان مفهوم «فرهنگ» و «علوم و تکنولوژی» غربی از سوی دیگر بود. ولی علی رغم خواست سیدجمال، راه سوم درنهایت باعث تقویت سلفی گرایی و بنیادگرایی در جهان اسلام گردید. در این نوشته، با استفاده از روش های زمینه گرا به ویژه تاریخ مفاهیم، دلایل و علل چنین امری بررسی شده است. عمده ترین دلیل چنین اتفاقی عدم توجه سیدجمال به تاثیرات مفاهیم مدرنی بود که در منظومه فکری خود به کار برده بود. تفکیک دین از فرهنگ و سنت جوامع اسلامی در آن زمان برای ارایه نسخه ای جهانی از دین، باعث تقویت مفهوم سلفی گرایی و درنهایت تقویت دوگانه مفهومی سکولاریسم و سلفی گرایی گردید که به بنیادگرایی ختم شد.
    کلید واژگان: سیدجمال, راه سوم, سلفی گرایی, تجدد, بنیادگرایی}
    Mohammad Sadra *
    The present article has been written with the aim of explaining the initiative of the third way of Seyyed Jamal ol Din Asadabadi in leading the Islamic society to the new age. Given the political and social conditions of his time, he sought to open a third path between the Salafi traditionalists and the Western modernists to the new age. Seyyed Jamal tried to compile an Islamic version of modernity and present it to Muslim communities with the authority of religion. Seyyed Jamal's main initiative in this way was to distinguish between the concept of "religion" and "tradition" on the one hand, and to distinguish between the concept of "culture" and "Western science and technology" on the other. But despite Seyyed Jamal's wishes, the third way eventually strengthened Salafism and fundamentalism in the Islamic world. In this article, using contextual methods, especially the history of concepts, the reasons and causes of such a thing have been studied. The separation of religion from the culture and tradition of Islamic societies at that time, in order to present a universal version of religion, strengthened the concept of Salafism and finally strengthened the dual concept of secularism and Salafism, which led to fundamentalism
    Keywords: Seyyed Jamal, The Third Way, Salafism, modernism, fundamentalism}
  • Aazam Bahari, Fariba Hanifi *, Asghar Sharifi

    The aim of this study was to identify the factors effecting education policy based on the characteristics of the third millennium; It was done by qualitative method and grounded theory was performed. The research population consisted of scientific research documents and a group of subject matter experts who were purposefully selected and data were collected using semi-structured interviews. In order to analyze the data, the hidden content analysis technique was used as a strategy. Content validity ratio (CVR and CVI) indices were used to quantitatively evaluate the content content of the tool. The calculated reliability (Cronbach's alpha coefficient) is 0.87. Studies led to the identification of 9 dimensions and 39 components of policy-making and 6 dimensions and 33 components of the third millennium. Policy dimensions include (economic factors, social factors, cultural factors, legal factors, psychological factors, political factors, beliefs and ideals, technological factors and stakeholders of education) And the dimensions of the third millennium include (characteristics of curricula, characteristics of philosophy and goals of education, characteristics of the educational system, characteristics of teachers, characteristics of the environment and educational space, and characteristics of managers and policy makers) Were identified.

    Keywords: Education, The Third Millennium, Grounded Theory, Policy Making}
  • مریم شهامت قربانی*، مصطفی موسوی، تیمور مالمیر

    در این مقاله، داستان کوتاه «طاووس های زرد» نوشته منیرو روانی پور از مجموعه داستانکنیزو براساس الگوی دیدگاه وجهی روایی سیمپسون (1993) بررسی شده است. مسئله اساسی پژوهش این است که اولا زاویه دید گزینشی چه احساسی را در مخاطبان به وجود می آورد و ثانیا چگونه می توان احساس القاشده در متن را بدون تفسیرهای ذوقی اثبات کرد؛ بنابراین نوع راوی و نوع وجهیت غالب بر داستان و کارکرد آن واکاوی شده است. در این تحقیق، داده ها برمبنای مقوله ها و ابزارهای تحلیلی معرفی شده در نظریه سیمپسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است. بر این اساس، هدف پژوهش آن است که با به کارگیری الگوی زبان شناختی سیمپسون و کشف قواعدی، به روش علمی، تاثیرهای خاص بر مخاطب اثبات شود. راوی داستان مورد بررسی از نوع سوم شخص روایی منفی است که با استفاده از «کلمات بیگانگی»، دوری از ورود به احساسات و افکار شخصیت ها، تاکید بر ویژگی های فیزیکی خاص، بیان حدس های خودنمایانه و تکنیک بیگانه سازی شخصیت، داستانی وهمناک خلق کرده است.

    کلید واژگان: زاویه دید, سوم شخص روایی, وجهیت منفی, سیمپسون, ژانر وهمناک}
    Maryam Shahamat Ghorbani *, Mostafa Mousavi, Teymour Malmir

    In this essay, the short story of Moniro Ravanipour,s "yellow peacock" from the Kenizo Story Collection is based on Simpson's (1993) Narrative Viewpoint Model. The basic question of the research is first how the viewer feels about the selective angle and secondly how the emotion induced in the text can be proved without humorous interpretations.And based on the scientific method associated with reasoning.In this research the data are analyzed based on the categories and analytical tools introduced in the theory.The research method is therefore descriptive-analytical. Accordingly, our aim is to apply specific effects on the audience by applying Simpson's linguistic model and discovering rulesProvide specific impacts on the audience in a scientific wayExamination of this story shows that the narrator is a type B (negative third person narrative) using "estrangement words", avoiding the characters' emotions and thoughts, emphasizing specific physical features, expressing guessing and character alienation techniques, storytelling. Has created horror fiction.

    Keywords: Point of View, Narrator, s third person, negative modality, Fantastic story}
  • امیر همتی دشتکی، عباس حاتمی*، علی علی حسینی، حمید نساج

    این مقاله با استفاده از مفهوم تبیین مصرح در روش «تحلیل گفتمان انتقادی» نورمن فرکلاف، به دنبال توضیح رابطه ی دوسویه میان شش عنصر جریان سوم میانه رو با طبقه متوسط جدید (شهری) در دوره ی پس از انقلاب اسلامی ایران است. در این راستا، ابتدا تصویری کلی از عناصر شش گانه ی جریان مزبور ترسیم و سپس رابطه ی این عناصر با طبقه ی متوسط جدیدتحلیل خواهد شد. سوال اصلی این است که رابطه ی میان این جریان و آن طبقه هنجاری (بازتولیدی) است یا خلاقانه (تلاش برای تغییر)؟ بررسی ها نشان می دهند که این رابطه همزمان هنجاری و خلاقانه بوده است؛ یعنی از یک سو، می توان جریان سوم میانه رو را بخشی از مبارزه ی طبقاتی طبقه ی متوسط جدید به حساب آورد و از سوی دیگر، این جریان ظرفیت نمایندگی همه ی خواسته های آن طبقه را از خود بروز نداده و به دنبال ایجاد تغییر در آن بوده است. طبقه ی متوسط جدید نیز از متغیرهای تاثیرگذار بر پیدایش و تغییرات گفتمان این جریان بوده و توانسته است گفتمان جریان مزبور را به ایده آل های خود نزدیک تر سازد.

    کلید واژگان: جریان سوم میانه رو, طبقه ی متوسط جدید, تحلیل گفتمان انتقادی, تبیین, رابطه ی هنجاری و خلاقانه}
    Amir Hemati Dashtaki, Abbas Hatami*, Ali Alihosseyni, Hamid Nassaj

    This article has used the concept of explanation specified in Fairclough’s discourse analysis method to explain the mutual relationship between the New Middle Class and the Moderate Third Current in post Islamic revolutionary in Iran. For this purpose, first, we will draw up overall picture of the six elements of that current and then will analyze the relationship of these elements with the new middle class. So the normative )reproduction( or creative )trying to change( relation between these two variables will be the main question. Investigations show that the relationship between these elements and that class have been both normative and creative. That means the moderate third current can be considered as a part of the class struggle of the new middle class and also this current has not been able to represent all the wishes of that class and followed to change it. The new middle class has also been influential on the emergence and changes in the discourse of this current and it has been able to bring the discourse closer to its own ideals.

    Keywords: ‌Moderate Third Current, New Middle Class, Critical Discourse Analysis, Explanation, Normative, Creative Relationship}
  • مهدی هدایتی شهیدانی*، ساریسا اردلان، دانیال رضاپور
    عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم بحران امنیتی در لیبی دخیل هستند که در دو دسته عوامل داخلی و خارجی قابل تبیین و تحلیل می باشند، اما براساس نظریه «امنیت در جهان سوم» منشا تهدید در این دسته از کشورها بیشتر داخلی است تا عوامل خارجی. حتی تحولات پساانقلابی در لیبی بعد از 2011 بیش از هر عاملی منبعث از مشکلات داخلی و شکاف های ناشی از آن می باشد که این مسئله موجب تدوام بحران و فقدان مشروعیت در این کشور شده است. باتوجه به مباحث فوق، این نوشتار به دنبال پاسخگویی به این سوال است که چه عواملی باعث شکل گیری بحران امنیتی در لیبی شده و چرا این بحران بعد از گذشت هفت سال همچنان تداوم دارد و پیامدهای تداوم این بحران برای لیبی، منطقه و جهان چه خواهد بود؟ پاسخ موقت به عنوان فرضیه پژوهش این گونه مطرح می شود که از نظر اقتصادی، نفت و جنگ بر سر تسلط بر منابع نفتی و ازمنظر اجتماعی  مذهبی تسلط قبیله گرایی بر ساختار اجتماعی  سیاسی لیبی، تقابل اسلام گرایان و لیبرال ها و فقدان شکل گیری حاکمیت ملی براساس آمار بانک جهانی، مهم ترین عامل تداوم بحران امنیتی در لیبی است. به نحوی که حکومت جدید پس از قذافی با چالش هایی مانند تعارضات شدید قبیله ای، بحران اقتدار و ناامنی ناشی از کنشگران قبیله ای و اسلام گرایان افراطی روبه روست و موجب رشد ناهنجاری ها و نابسامانی های سیاسی و اجتماعی بیشتر شده است. در کنار اینها مداخلات خارجی نیز بر تدوام بحران افزوده است.
    کلید واژگان: امنیت, بحران امنیتی, جهان سوم, تحولات جهان عرب, لیبی}
    Mehdi Hedayati Shahidani *, Sarisa Ardalan, Danyal Rezapoor
    There are many factors that contribute to the emergence and continuation of the crisis in Libya, which can be explained and analyzed within two categories: namely internal and external factors. Nevertheless, the origin of threat in the Third world countries can be said to be more internal than external. Even the pro-revolution developments in Libya after 2011 originate more from internal problems and the gaps thus created than any other problem, something that has caused crisis and the lack of legitimacy in this country to continue. Considering what was said earlier, this writing seeks to answer these questions: What factors have caused the security crisis to transpire? Why has this crisis continued after seven years? And what will be the consequences of this continuing crisis for Libya, the region and the world. The temporary answer as a research hypothesis is raised as follows: the most important factor that causes the security crisis to continue in Libya is oil and fighting to guarantee domination over oil resources from economic point of view, domination of tribalism over Libya’s political-social structure from social-religious point of view, the conflict between Islamists and liberals, and the formation of national sovereignty according to the statistics of World Bank. As such, it follows that the government established after Gaddafi is as much facing challenges like harsh tribal conflicts, the crisis of authority and insecurity that stems from radical Islamist and tribal actors, all of which have increased social and political disorders. On top of these, foreign interventions have managed to sustain the crisis.
    Keywords: security, security crisis, the Third World, developments in the Arab world, Lybia}
  • سید باقر میر عباسی، ام الفخر علامه *
    نسل سوم حقوق بشر عبارت از حقوق همبستگی است، که مبتنی بر برادری و همبستگی می باشد. کارل وسک این حقوق را مفهوم جدیدی از حیات بین المللی تلقی می نماید. به رغم این، همبستگی در مسیر حقوقی خود در محتوای متون و همچنین در عرصه بین المللی و اجرائی بیش از سه نسل دیگر تحت حاکمیت مکانیسم های متناقض استفاده از این حقوق قرار گرفته است، که نهایتا موجب دور شدن این حقوق از اهداف جهان سوم و حتی نتیجه بخش بودن آن به نفع کشورهای قدرتمند شده است. جهت بازگشت این حقوق به مسیر مورد انتظار کشورهای توسعه نیافته و تحقق برادری واقعی، مکانیسم های متناسب استفاده از این حقوق مطرح و پیشنهاد شده است. این مکانیسم ها از منظر مبانی فقه و حقوق اسلامی در آیات متعدد قرآن کریم از جمله (آیه 12 سوره حجرات) در خصوص مراعات امنیت شخصیت افراد، حتی در گفتارهای دوستانه اجتماعی و (آیه 92 سوره آل عمران) در تلقی نیکی به معنی بخشیدن بهترین ها و نیز مواردی از نهج البلاغه منعکس می باشد.
    کلید واژگان: حقوق همبستگی, مناقشه, نسل سوم, همبستگی}
    seyed bagher mirabbasi, omolfakhr allameh*
    The third-generation of human rights is the solidarity rights, which is based on brotherhood and solidarity. Karl Vasak considers these rights as a new concept of international life. Despite this, solidarity in its course in the texts contents and also in the international and executive arena has been more under the rule of inconsistent mechanisms than other three generations, which ultimately leads away these rights from the goals of the Third World and even making it to the benefit of the powerful countries. To return these rights to the expected direction of undeveloped countries and the realization of true brotherhood, the Islamic appropriate mechanisms in the usage of these rights have been suggested. These mechanisms, from the perspective of the principles of jurisprudence and Islamic law, are reflected in various verses of the Holy Qur’an, including verse 12 of Surat al-Ḥujurāt concerning observing the security of people’s personality even in social friendly talks and the verse 92 of Surat Al-i ‘Imrān on regarding virtue as giving freely the best of what you have, as well as some instances from Nahj al-Balāgha.
    Keywords: Solidarity rights, conflict, solidarity, the third generation}
  • Mehdi Shirmohammadi, Mohsen Karimi Shiroodi

    The typical reading of the theory of convergence, peace and cooperation among countries requires the states to gradually let go of some parts of their power and sovereignty. Such theories, along with the Eurocentric theories mentioned in the previous data, maintain that such a process starts with non-security technical and specialized fields (of which the states are not so concerned about) and then spreads to more sensitive areas through branching and transmission. Though these arguments have been fairly proved in the case of Europe, the truth is that no such thing has been repeated in any region of the non-Western world. Therefore, what this article is trying to find is that is convergence in other parts of the world based on a pattern other that the Eurocentric one? And if so, what is the alternative? This research attempts at investigating the abovementioned theory in non-European parts of the third world. Therefore, the question of the present paper is that "what is the convergence pattern/ model in the third world as a series of developing countries?" It seems that the cooperation in this process should start from the security issues in order to lay the grounds for mutual trust and understanding among the states and gradually the people; along these lines, we might be able to reach a significant and meaningful state of convergence.

    Keywords: convergence, the Third World, liberalistic theories, security, developing county, unstable sovereignty}
  • حسن طارمی راد، مریم کلوتی *

    واژه شناسان و شارحان نهج البلاغه «حسنان»، «عطفای/ عطافی» و عبارت کنایی «ربیضه الغنم» را دارای معانی مختلفی دانسته اند؛ ازجمله: حسنان را امام حسن و امام حسین (ع)، انگشت شست پا، شانه، بازو و ساعد معنا کرده اند و «عطفای / عطافی» را دو طرف پیراهن یا رداء، دو پهلو و شانه دانسته اند. همچنین «مجتمعین حولی کربیضه الغنم» را کنایه از کم هوشی و کودنی، شدت شادی و کم مراعاتی ادب، شدت ازدحام و پناه آوردن به امام (ع) به دلیل به ستوه آمدن از ستمگری های حاکمان و والیان معنا کرده اند. در این مقاله اقوال واژه شناسان و شارحان در این باره مورد بررسی قرار گرفته و ایراداتی را که برخی از شارحان بر معانی مختلف گرفته اند، ارزیابی گردیده است. تفسیر برگزیده نگارندگان بدین شرح است که «حسنان» به معنای شانه، بازو یا ساعد است. «عطفای» به معنای دو پهلو مناسب تر است و عبارت کنایی «مجتمعین حولی کربیضه الغنم» ناظر به تجمع و ازدحام مردم شائق به امارت امام علی (ع) به دلیل به ستوه آمدن از ستمگری حاکمان به ویژه خلیفه سوم است.

    کلید واژگان: خطبه سوم, خطبه شقشقیه, الحسنان, عطفای, ربیضه الغنم}
    Hasan Taromi Rad, Maryam Kalouti *

    Terminologists and commentators of Nahj ul-Balaghah have viewed ÇáÍóÓóäÇäö, ÚöØÝÇیó and ÇáÛóäóãö ÑóÈیÖóÉö as being of different meanings; as the viewed, ÇáÍóÓóäÇäö means the Imams Hasan and Hosein (a), the big toe, the upper arm and the forearm, and ÚöØÝÇیó two sides of shirt, human`s two flanks and two shoulders, and ÇáÛóäóãö ÑóÈیÖóÉö little intelligence, intensity of enjoyment, lack of politeness and public overcrowding and referring to Imam (a) because of extreme injustice of the rulers. In the paper, all given meaning as well as the relevant objections have been critically studied. As viewed in the paper, ÇáÍóÓóäÇäö means two shoulders, upper arms or forearms, ÚØÝÇیó is preferred to mean human flanks and the last phrase to mean public overcrowding as showing their demand to Imam`s rule because of the extreme injustice current during the third caliphate.

    Keywords: The Third Sermon, the Sermon Shiqshiqiyah, ربیضه, الحسنان, عطفای}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال