به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاریخ نگاری اسلامی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تاریخ نگاری اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرشته بوسعیدی*، محمدعلی چلونگر، اصغر منتظرالقائم، زهرا حسین هاشمی

    یکی از ویژگی های تاریخ نگاری در تمدن اسلامی، پرداختن به جنبه مالی جامعه اسلامی در کنار تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. از همان قرون اولیه اسلامی، تک نگاری های بسیاری با موضوعات مالی و تحت عناوینی همچون: اسواق، اموال، جزیه، دینار و درهم، تجارت، مکاسب، صنایع، زکات، خمس، اوزان و مقادیر و اسعار و مانند آن، به نگارش در آمد. افزون بر این، منابع تاریخی درباره فتوح، تواریخ عمومی، کتب جغرافیایی، تواریخ محلی و نیز کتب جامع حدیثی و فقهی، دربردارنده اطلاعات فراوان و مهمی درباره مسائل مالی هستند. تک نگاری های مالی را می توان بر پایه سمت نویسندگان، انگیزه ها و عوامل نگارش، روش نگارش و نوع نگاه نویسندگان به مسائل مالی، در گونه های متنوعی دسته بندی کرد.در این پژوهش، با روش وصفی تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخ نگاری و فهارس و از طریق مطالعه کتابخانه ای، به این پرسش اصلی پاسخ داده شده است که گونه های مالیه نگاری مسلمانان بر پایه تک نگاری های مالی در پنج قرن نخست هجری چه بوده است؟ بر اساس یافته های پژوهش، در پاسخ به این پرسش می توان گفت سه گونه: فقهی حدیثی، تاریخی وقایع نگاشتی و سیاسی اداری، اصلی ترین گونه های مالیه نگاری مسلمانان بوده است.

    کلید واژگان: مالیه نگاری, تاریخ اقتصادی, تاریخ اسلام, تاریخ نگاری اسلامی}
    Fereshteh Boosaidi *, Mohamadali Chelongar, Asghar Montazeralghaem, Zahra Hossain Hashemi

    One of the characteristics of historiography in Islamic civilization is investigating the financial aspect of Islamic society along with the political, cultural and social history. Since the early Islamic centuries, many monographs were written concerning the financial issues including market, property, jizya, dinar and dirham, trade, earnings, industries, zakat, khums, weights and amounts, currencies and income. Moreover, the historical sources about conquests, general histories, geographical books, local histories as well as comprehensive hadith and jurisprudential books, contain a lot of important information about financial issues. Financial monographs can be classified into various types based on the author's position, motivations and writing factors, writing methodology and the way the authors look at the financial issues. Relying on the descriptive-analytical method and historiographical sources and indexes through the library study, the main question if research has been answered on what were the types of Muslims' taxation based on the financial monographs in first five centuries A. H. According to the findings of research, it can be concluded that three types of jurisprudential-traditional, historical-chronological and political-official, were the main types of Muslims' taxation

    Keywords: Taxation, Economic History, History Of Islam, Islamic Historiography}
  • حسین مرادی نسب*
    آثار برجا مانده از پیشینیان از جمله مکتوبات آنان گنجیه های ارزشمند علمی و تمدنی هستند که به عنوان یک گزارشگر، رویدادهای تاریخی برای آیندگان گزارش می کنند. برخی مولفان با توجه به دانش خود به گونه ای از تاریخ نگاری اسلامی که از آن به سیره نگاری تعبیر می گردد، پرداخته اند. ثبت تاریخ سیره نگاری پیامبر اعظم(ص) از ابتکارات قرآن است که بخشی از تاریخ و سیره زندگانی آن حضرت را آورده است تا الگوی برای بشریت در ابعاد مختلف باشد. مداینی از مولفان کثیر التالیفی بود که با برخورداری از نبوغ علمی و دانش گسترده خود شاخه هایی از تاریخ نگاری اسلامی - از جمله سیره نگاری تاریخ و زندگانی پیامبر اعظم(ص) - را ابداع کرد. وی نقش اساسی در گسترش این نوع از تاریخ نگاری داشت و بر مولفان پس از خود نیز تاثیرگذار بوده است. این مقاله با توجه به جمع آوری نگاشته های مداینی از متون دست اول به توصیف و تحلیل آنها در سیره نگاری پرداخته است. مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه مداینی توانست در گسترش، تکمیل و تاسیس برخی از موضوعات در سیره نگاری نقش آفرین باشد؟. نتیجه آنکه مداینی با نگارش سیره نگاری و زیر شاخه های آن از جمله «عهود النبی»، «اخبار المنافقین»، «تسمیه المنافقین»، «تسمیه الذین یوذون النبی»، «اقطاع النبی»، «دعای النبی» و  موارد دیگر در نشر موضوعات سیره نگاری سهمی اساسی داشته و شکوه تمدن اسلامی را در قرن سوم نشان داده است.
    کلید واژگان: مدائنی, سیره نبوی, تاریخ نگاری اسلامی, سیره نگاری, تمدن اسلامی}
    Hossein Moradi Nasab *
    The works left by the predecessors, including their letters, are valuable scientific and civilizational treasures that, as a reporter, report historical events for future generations. . According to their knowledge, some authors have studied a type of Islamic historiography which is interpreted as biograph. Recording the history of the biography of the great prophet (pbuh) is one of the initiatives of the Quran, which brings a part of the history and life of that prophet to serve as a model for humanity in different dimensions. Madaeni was one of the prolific authors who, with his scientific genius and extensive knowledge, invented branches of Islamic historiography - including the history and life of the Great Prophet (PBUH). He played an essential role in the expansion of this type of historiography and has influenced the authors after him. This article describes and analyzes Madaeni's writings from first-hand texts in biographical analysis. The article seeks to answer the question of how Madaeni was able to play a role in the expansion, completion and establishment of some subjects in biographical studies. . As a result, Madaeni wrote biographies and its sub-branches, such as "Ahud al-Nabi", "Akhbar al-Munafaqin", "Tasmiyeh al-Munafaqin", "Tasmiyeh al-Dhin Yazoon al-Nabi", "Aqta al-Nabi", "Dua'i al-Nabi" and other cases of publishing biographical topics. has been fundamental and has shown the glory of Islamic civilization in the third century.
    Keywords: Madaeni, Prophetic Biography, Islamic Historiography, Sirehnegari, Islamic Civilization}
  • محسن خندان (الویری) *

    مقوله «زمان» یکی از اصلی ترین مقومات تاریخ با هر تعریفی از آن است. مفهوم زمان در دانش تاریخ و به عبارتی دقیق تر، «زمان تاریخی»، تفاوتی جوهری با مفهوم رایج از زمان در فلسفه و فیزیک دارد. یکی از ویژگی های زمان تاریخی، پیوند آن با مقوله ای به نام «خط زمان» است و این مفهوم نیز به نوبهخود در پیوند با مفهومی دیگر به نام «رویدادهای مهم» قرار دارد. «خط زمان» (Timeline) که اکنون جایگاهی مهم در اطلاع رسانی یافته، حکایتگر یک بازه زمانی برای بازنمایی یا ارایه منظم گرافیکی یا غیرگرافیکی مهم ترین رویدادهای آن بازه است. قرآن به دلیل پیوند تاریخ با هدایت انسان، اهتمامی در خور توجه به تاریخ البته با شیوه بیانی ویژه خود دارد و به نظر می رسد که برجسته ساختن توالی زمانی رویدادها و ارایه الگوهای مختلفی برای خط زمان، یکی از مصداق های این اهتمام باشد. نوشتار پیش رو پس از مروری بر تعابیر مختلف قرآنی در این زمینه، با بررسی موارد کاربرد «إذ» و «و إذ» در قرآن، کوشیده است یکی از خط زمان های موردنظر قرآن را بازنمایاند. این بررسی نشان می دهد که «إذ» و «و إذ» به معنای ظرف زمان و متعلق به فعل محذوف «اذکر» یا «اذکروا»، یک خط زمان با تکیه بر پاره ای رویدادهای مهم زندگی نه تن از پیامبران (ابراهیم، لوط، موسی، سلیمان، الیاس، یونس، یوسف، عیسی و محمد)، دو تن از شخصیت های الهی (لقمان و مریم) و یک گروه (اصحاب کهف) را تشکیل می دهند.

    کلید واژگان: قرآن, پیامبران, تاریخ نگاری اسلامی, زمان تاریخی, خط زمان}
  • بهمن زینلی*، علی اکبر جعفری، هایک ساریان
    آغاز فتوحات اعراب مسلمان و فروپاشی امپراتوری ساسانی نقطه عطفی در تاریخ ایران و مناطق پیرامون آن است. فتوحات اسلامی سرفصل جدیدی از حوادث تاریخ اسلامی را رقم زده است. ثبت این حوادث توسط مورخان عرب و ایرانی با دو قرن تاخیر انجام شد. در این حین مورخان ارمنی به ویژه سبیوس و غوند که در قرن 7</span></span></span> و 8 میلادی به ثبت و ضبط این وقایع پرداختند، اولین مورخان غیرمسلمان در حوزه تاریخ نگاری فتوحات اسلامی هستند.</span></span></span> در حوزه فتوحات اعراب خصوصا فتح </span></span></span>ایران</span></span></span>،</span></span></span> گزارش های گوناگونی به قلم مورخان عرب</span></span></span> و </span></span></span>ایرانی ارایه شده است. این گزارش</span></span></span> </span></span></span>ها با فاصله زمانی بسیار زیاد پس از وقوع </span></span></span>حوادث، روایت شفاهی چند </span></span></span>نسل و تحت تاثیر باورهای اعتقادی و هویتی راویان</span></span></span> ارایه شده است</span></span></span>. سوال پژوهش حاضر</span></span></span> این</span></span></span> است که گزارش های منابع </span></span></span>ارمنی</span></span></span> سده </span></span></span>7</span></span></span> و 8 میلادی درباره</span></span></span> فتوحات </span></span></span>اعراب مسلمان حاوی چه ویژگی هایی است</span></span></span>؟</span></span></span> فرضیه پژوهش حاضر این است که گزارش های منابع </span></span></span>دست اول </span></span></span>ارمنی</span></span></span> در مورد استفاده مورخان مسلمان قرار گرفته است. </span></span></span>پژوهش حاضر که به روش </span></span></span>توصیفی و تطبیقی</span></span></span> و با استناد به گزارش های تاریخ سبیوس و تاریخ </span></span></span>غوند</span></span></span> انجام شده نشان می دهد که گزارش های</span></span></span> مورخان ارمنی درباره </span></span></span>فتوحات</span></span></span> اعراب </span></span></span>از لحاظ زمانی </span></span></span>هم عصر </span></span></span>فتوحات اسلامی و از نظر اعتقادی و هویتی بی طرفانه تر نوشته شده است</span></span></span>.</span></span></span></span></span></span></span></span>
    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, تاریخ سبئوس, تاریخ غوند, فتح ایران, فتوحات اسلامی, منابع ارمنی}
    Bahman Zeinali*, Ali Akbar Jafari, Hayek Sarian
    The beginning of the Muslim Arab conquests and the collapse of the Sassanid empire is a turning point in Iran’s history and its surrounding regions. Islamic conquests have marked a new chapter in the events of Islamic history. These events were recorded by Arab and Iranian historians two centuries later. Meanwhile, Armenian historians especially Sebeos and Ghevond, who recorded these events in the 7th and 8th centuries AD, are the first non-Muslim historians in the field of the historiography of Islamic conquests. In the field of Arab conquests especially the conquest of Iran, various reports have been presented by Arab and Iranian historians. These reports have been presented long after the events, the oral narrative of several generations, and influenced by the narrators' beliefs and identity. The question of the present research is what are the characteristics of the reports of the Armenian sources of the 7th and 8th centuries AD about the conquests of Muslim Arabs? The hypothesis of the research is that the reports of Armenian first-hand sources have been used by Muslim historians. This research using a descriptive and comparative method and based on historical reports of Sebeos and Ghevond indicates that the Armenian historians’ reports about the Arab conquests were written at the same time as the Islamic conquests and more impartial in regards to belief and identity</span>.</span></span></span></span></span></span></span></span>
    Keywords: Islamic historiography, Sebeos history, Ghevond history, Iranian conquests, Islamic conquests, Armenian sources}
  • رسول جعفریان *، تورج خسروی

    مسلمانان در اواخر سال (19 ق/640 م) برای نخستین بار پا به قفقاز جنوبی گذاشتند و پس از انجام نبردها، یورش ها و کشمکش های فراوان سرانجام توانستند ارمنستان، اران و گرجستان را تسخیر نمایند و میراث دار ساسانیان در این منطقه گردند. ورود نیروی جدید به قفقاز باعث زایش نام ارمینیه در منابع اسلامی برای اشاره هم به ارمنستان و هم به تمامی قفقاز جنوبی شد. استفاده از این نام تنها برای ارمنستان، ایرادی نداشت اما این نوشتار درصدد واکاوی این مسیله است که آیا کاربرد آن برای اشاره به تمامی قفقاز جنوبی به همراه تقسیمات داخلی آن - ارمن اول، دوم، سوم و چهارم - موضوعی رسمی و درباری بوده یا اشتباه جغرافی دانان و مورخان مسلمان قرن سوم؟ این بررسی با روش تحقیق تاریخی و رویکرد توصیفی تحلیلی در عرصه مطالعات تاریخ اسلام و قفقازشناسی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات با مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد کاربرد نام ارمینیه برای اشاره به کل قفقاز جنوبی، موضوعی رسمی و درباری نبوده است بلکه ابداع اشتباه مولفان قرن سوم هجری بود و تقسیمات داخلی آن نیز الگوبرداری از تقسیمات داخلی ارمنستان بیزانس بوده است؛ زیرا این موضوع می توانست باعث اعتراض و واکنش ارانی ها و گرجی ها بشود که ازلحاظ سیاسی و اجتماعی هم شان و مستقل از ارمنستان بودند و هرکدام اسقف اعظم و پایتخت خود را داشتند

    کلید واژگان: ارمینیه, قفقاز جنوبی, جغرافیای جهان اسلام, منابع اسلامی, منابع ارمنی, تاریخ نگاری اسلامی}
    Rasool Jafarian *, Touraj Khosravi

    At the end of the year (19 A. H/ 640 A. D), the Muslims entered the Southern Caucasus for the first time and after many battles, riots, and conflicts, they could finally conquer Armenia, Iran, and Georgia and become the heirs of the Sassanids in this region. The arrival of the new force in the Caucasus caused the generation of the name Armenia in the Islamic sources to refer to both Armenia and the entire South Caucasus. There was no problem with using this name only for Armenia. However, this article seeks to analyze the issue whether its use to refer to the entire South Caucasus along with its internal divisions - the first, second, third and fourth Armenians - was an official matter or a mistake made by the geographers or the Muslim historians and the geographers of the third century. This study has been done through the historical research method and descriptive-analytical approach regarding the Islamic history and Caucasian studies, and the data has been collected through the library sources. The results clarify that the use of the name Armenia to refer to the entire South Caucasus was not an official and courtly matter, but it was a mistake made by the authors of the 3rd century After Hijra, and its internal divisions were modeled after the internal divisions of Byzantine Armenia. Since this issue could cause protests and reactions from the Iranians and Georgians, who were equal and independent from Armenia in the political and social terms, and each had their own archbishop and capital.

    Keywords: Armenia, South Caucasus, geography of Islamic world, Islamic sources, Armenian sources, Islamic historiography}
  • محمدجواد یاوری سرتختی *، محمدرضا هدایت پناه

    علی بن ابراهیم علوی جوانی (متوفی اوایل قرن چهارم) از مورخان شیعی و صاحب کتاب های اخبار صاحب فخ و یحیی بن عبدالله است. وی در آثار خود تلاش کرده تا به قیام شخصیت های برجسته علوی و زیدی بپردازد. این کتاب ها از بین رفته است، اما بخش هایی از آن از طریق کتاب مقاتل الطالبیین حفظ شده و به دیگر متون تاریخی راه یافته است. ابهاماتی که درباره شخصیت، حیات علمی، شیوه تاریخ نگاری و منابع مورد استناد جوانی و اهداف او از نگارش این آثار وجود داشت، تحقیقی منسجم در این زمینه را گریزناپذیر ساخت. نتیجه پژوهش نشان می دهد که جوانی از مورخان و صحابه نگاران شیعه بوده است و مهم ترین انگیزه وی در نگارش مقتل خاندان ابی طالب به ویژه اخبار تاریخی صاحب فخ و یحیی بن عبدالله، افزون بر معرفی چهره معنوی، سیاسی، اجتماعی آنان در شرایط سیاسی و اجتماعی عصر خویش، معرفی فساد حاکمیت و تاکید مجدد بر مبارزه با ظلم تا رسیدن به شهادت از یک سو و از سوی دیگر تحریک زیدیه و علویانی بود که اندیشه قیام مسلحانه داشتند.

    کلید واژگان: علی بن ابراهیم جوانی, تاریخ نگاری اسلامی, صحابه نگاری, مورخان شیعه, کتاب صاحب فخ و یحیی بن عبدالله}
    Mohammad Javad Yavari Sartakhti *, Mohammadreza Hedayatpanah

    Ali Ibn e- Ibrahim Alavi Javvani (died in the early 4th century) is of the Shiite historians and the author of the books of Akhbar Sahib Fakh and Yahya Ibn e- Abdullah. In his works, he tried to consider the uprising of prominent Alavi and Zaidi individuals. These books have been lost, but parts of them have been preserved through the book of Maqatil al-Talebiyyin and found their way into other historical texts. The ambiguities that existed about the personality, scientific life, historiographical method and sources cited by Javvani and his goals for writing these works made a coherent research in this field inevitable. The result of the research indicates that Javvani was one of the historians and writers of the Shia Companions, and his most important motivation in writing the death of the Abi Talib family, especially the historical news of Sahib Fakh and Yahya Ibn e- Abdullah, was introducing their spiritual, political, and social face in the political and social conditions of his era as well as the corruption of the government and reemphasizing the fight against oppression until martyrdom on the one hand, and on the other hand, the incitement of Zaidi and Alawites who had the idea of an armed uprising.

    Keywords: Ali Ibn Ibrahim Javvani, Islamic historiography, Writing on Companions, Shiite historians, Sahib Fakh, Yahya Ibn Abdullah}
  • مهدی علیایی طرقبه، محمود مهدوی دامغانی*، شهربانو دلبری
    مورخان و سیره نویسان در برخورد با بیان ارهاصات (رویدادهای غیرعادی هم زمان با ولادت پیامبر(ص)) رویکردهای متفاوتی داشته اند. گروهی از نویسندگان، فقط به یک مورد از ارهاصات، و تعدادی دیگر به همه آنها اشاره کرده اند و بعضی نیز این امور را مربوط به زمان بعثت ایشان دانسته اند.
    این مقاله، در پی آن است به نقد و بررسی خبر ارهاصات و علل نگارش و یا عدم نگارش آن در نوشته های تاریخی اسلامی و ایرانی تا سده هفتم هجری قمری بپردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد، مورخان دارای سوگیری های اعتقادی و نیز پدیدآورندگان کتاب های دلایل النبوه به ذکر ارهاصات پرداخته اند و مورخان دارای اندیشه های خردگرایانه، از ذکر آن خودداری نموده اند.
    کلید واژگان: حضرت محمد(ص), ارهاصات, تاریخ نگاری اسلامی, سیره پژوهی, دلائل النبوه}
    Mehdi Olyaee Torqabeh, Mahmood Mahdavi Damghani *, Shahrbanoo Dlbary
    The historians and biographers were of different approaches in dealing with the statement of Erhasat (unusual events simultaneous with the birth of Prophet Mohammad (PBUH)). A group of authors have mentioned only one case of Erhasat, while some others have mentioned all of them, and some have contributed these issues to the time of Prophet’s mission. This article is to investigate the news of Erhasat and the reasons for its writing or non-writing in the Islamic and Iranian historical writings until the 7th century (A. H). The findings of this research indicate that the historians with the religious bias as well as the authors of the books of Dalael al-Nabowah have stated Erhasat, while the historians with the rationalist thoughts have refrained from its statement.
    Keywords: Prophet Muhammad (PBUH), Erhasat, Islamic historiography, biographical study, Dalael al-Nabowah}
  • رضا رمضانی، ابراهیم صالحی حاجی آبادی
    شیخ مفید (413ق)، از بزرگ ترین علمای عقل گرای شیعه در اوج اقتدار آل بویه (320447ق)، در علوم مختلفی از جمله تاریخ، کتاب هایی تالیف کرده است. الإرشاد، کتاب معروف و معتبر او در مورد ایمه اطهار(ع) است که بخشی از آن، به قیام امام حسین(ع) اختصاص داده شده است. نوع نگارش و روش شیخ مفید در این کتاب، تابع معیارهایی همچون: توجه به عقل گرایی، واقع گرایی، پرهیز از غلو و دوری جستن از مظلوم نمایی است. مقاله پیش رو، کاربست این معیارها را در مقتل الحسین(ع) در الإرشاد بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که شیخ مفید بر پایه معیارهای خود، پاره ای از گزارش های مشهور تاریخی در باره مقتل الحسین(ع) را هر چند از سوی شیخ صدوق نقل شده باشد، کنار گذاشته است؛ ولی با وجود این، گاه به این معیارها پایبند نبوده است.
    کلید واژگان: شیخ مفید, الإرشاد, مقتل الحسین(ع), تاریخ نگاری اسلامی, نقد تاریخی}
    REZA RAMAZANI, Ebrahim Salehi Hajiabadi
    Sheikh e- Mufid (413 A. H), one of the greatest Shia rationalist scholars in time of Buyids (320-447 A. H), has compiled some books on various sciences including history. Al-Irshad is one of his famous and reliable books regarding the infallible Imams (PBUT), part of which is devoted to the uprising of Imam Hussain (PBUH). The style of writing in this book is on the basis of some criteria such as: considering rationalism, realism, avoiding exaggeration and pretending as oppressed. The following article studies the application of these criteria on the martjdom of Imam Hussein (PBUH) in al-Irshad and it has concluded that Sheikh e- Mofid has left aside some of the famous historical reports about this issue based on his own criteria, and sometimes it has not adhered to these standards
    Keywords: Sheikh e- Mofid, Alershad, martjdom of Imam Hossein (PBUH), Islamic historiography, historical criticism}
  • آذر انجم شعاع، محمدرضا هدایت پناه*، محمدحسن معصومی

    مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی (د 356ه) یکی از کهن ترین و برجسته ترین کتاب های مقاتل است. این مقاله ضمن بررسی تاریخ نگاری ابوالفرج اصفهانی، به ویژه آنجا که به اهل بیت (ع) پرداخته، می کوشد با ارزیابی و نقد گزارش های ابوالفرج جنبه هایی از مقتل نگاری او را روشن سازد. مقاتل الطالبیین تراجم نامه ای روایی است که بیشتر با تکیه بر منابع مکتوب پیش از خود و گاه با بهره گیری از منابع شفاهی نگاشته شده است. ابوالفرج برای سنجش درستی/ نادرستی روایت ها دست به مقایسه و ارزیابی می زند و گاه نظر خود را نیز بیان می کند، از این رو رگه هایی از تاریخ نگاری ترکیبی و تحلیلی در اثر او دیده می شود. گرایش ابوالفرج به دست ه ای از طالبییان در جاهایی به تاریخ نگاری او رنگی جانب دارانه زده و کما و کیفا در نگارش مقتل ها تاثیر گذاشته است. با این همه روایت های او نزد پسینیان به ویژه مورخان شیعی امامی با پذیرش بسیار روبه رو شد و در تاریخ نگاری اهل بیت ارزش و اعتبار بالایی یافت.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, مقتل نگاری, ابوالفرج اصفهانی, مقاتل الطالبیین, تاریخ اهل بیت(ع)}
    Azar Anjomshoaa, MohammadReza Hedayat Panah *, MohammadHasan Masoumi

    Maqātil al-Tālibīyyīn by Abul Faraj Isfahānī (356 AH), is one of the oldest and most prominent books of Maqātil. This article examines the historiography of Abul Faraj Isfahānī, especially where he dealt with Ahl al-Bayt (PBUH), tries to clarify some aspects of his historiography by evaluating and criticizing Abul Faraj's reports. Maqātil al-Tālibīyyīn is a source mostly relied on written sources and sometimes using oral sources. Abul Faraj compares and evaluates the narrations in order to measure their accuracy/inaccuracy and sometimes expresses her opinion, therefore, streaks of compound and analytical historiography can be seen in his work. Abul Faraj's tendency towards a group of Talibites has given a biased color to his historiography and has had an effect on the writing of the Maqātils. Despite this, his narrations were admired by the later scholars, especially the Imami Shia historians, and they found great value and credibility in the historiography of Ahl al-Bayt.

    Keywords: Historiography, Abul Faraj Isfahānī, Maqātil al-Tālibīyyīn, History of, Ahl al-Bayt}
  • محمد تقوی*

    فتوح مصر و اخبارها نگاشته ابن عبدالحکم (د 257ه) از نخستین فتوح نگاری های اسلامی درباره سرزمین های غربی جهان اسلام به ویژه مصر است.  قدمت و اصالت کتاب و اقتباس های مورخان بعدی از آن، دستیابی به رویکرد و نگرش تاریخی نویسنده در نگارش آن را ضروری می سازد. به این مهم در پژوهش حاضر با واکاوی جزءنگرانه برخی از روایت های کتاب توجه شده است. رویکرد دینی نویسنده، عامل اصلی در گزینش و نقل روایت های تاریخی این کتاب بوده است. بر همین اساس، عنصر «ایمان» را عامل اصلی کامیابی مسلمانان در فتح مصر در مقابل مادی گرایی حاکمان بیزانسی می داند. «عرب گرایی» نیز از طریق تاکید نویسنده بر سبک زندگی بدوی عرب، رقابت های قبیله ای و ذکر اطلاعات نسب شناسی، بر تاریخ نگری ابن عبدالحکم موثر واقع شده است.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, فتوح نگاری, فتح عربی, اسلامی, ابن عبدالحکم, فتوح مصر و اخبارها.}
    Mohammad Taqavi *

    Futūḥ Misr va Akhbāruha by Ibn Abd Al-Hakam is one of the works on Futūh in Early Islamic Historiography that was written about Western Islamic Lands, especially Egypt. The pioneering nature of this book, which historians have used since then, makes it necessary to obtain the historical approach of Ibn Abd Al-Hakam and what affecting his historiography. This issue has been considered in this research with a partial view of the narratives of the mentioned book. On this basis, firstly, the importance of historical information of this book in the course of Islamic Futūḥ-writings has been examined and then based on ethnic and religious-jurisprudential attitudes that can be recognized in the historical thought of Ibn-Abd al-Hakim, his way of narrating the process of Muslim conquests in Egypt is studied. In many cases, those attitudes have been used in parallel with each other in the book's narrations

    Keywords: Ibn Abd Al-Hakam, Futūḥ Misr va Akhbāruha, Islamic Egypt, Futūḥ-Writing, Early Islamic Historiography}
  • حسین مرادی نسب*

    مداینی از مولفانی است که دانش گسترده و نبوع علمی اش در تدوین موضوعات مختلف تاریخی بروز و ظهور داشته است. روش وی برای ثبت برخی از وقایع تاریخی بدیع بوده و گنجینه ی ارزشمندی را برای نسل های آینده حفظ کرده است. وی با نگارش در موضوعات مختلف توانسته گونه های دیگری را بر تاریخ نگاری اسلامی بیافزاید. این تحقیق با روش تحلیلی و با مطالعه منابع کهن، که از لابلای متون و کتابهای فهرست به تالیفات وی دست یافت. اساس رویکرد مداینی بر پایه باورهای دینی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی است که مسیولیت پذیری وی در قبال جامعه آن عصر سبب تدوین در موضوعات مختلف شده است. مقاله در پاسخ به این سوال است که مداینی چه رویکردی در نگارش تاریخ داشته و چه شاخه های جدیدی در تاریخ نگاری اسلامی ایجاد کرده است؟ نتیجه آنکه وی با رویکردی نو به مباحث جدیدی در سیره نگاری نبوی و امامان شیعه (ع) توجه کرده و همچنین با توجه به مردم شناسی و مسایل اجتماعی درباره ی خواص جامعه، دشمن شناسی و زنان نگارش هایی داشته است که در گسترش تاریخ نگاری اسلامی تجلی یافته است

    کلید واژگان: مدائنی, تاریخ نگاری اسلامی, سیره نبوی, تاریخ اجتماعی}
    Hosein Moradi Nasab *

    Madaʾini has vast knowledge and intelligence that is evident in writing various historical topics. His method of recording historical events was novel And it has preserved a valuable treasure for future generations. He was able to add new types to Islamic historiography by writing on various topics. This research was obtained through analytical method and study of original sources, from the lab of texts to his writings. His approach is based on religious beliefs and social beliefs, that shows his sense of responsibility towards the society of that time. This article answers that question what approach did Madani take in writing history; And what new forms it has created in Islamic historiography?The result is that he has paid attention to new issues in the biography of the Prophet and Shiite Imams with a new approach. On anthropology and social issues, He has written about prominent figures in society, recognize enemy, and women.

    Keywords: Madani, Islamic historiography, Prophetic biography, social history}
  • رسول جعفریان، اسد عباس شاه

    پس از استقرار مسلمانان در شبه قاره هند، سیره نگاری به تدریج در این منطقه مورد توجه قرار گرفت و متاثر از تحولات تاریخی، دگرگونی هایی به خود دید. پژوهش پیش رو، با روش وصفی تحلیلی در پی بررسی عوامل دگرگونی های سیره نگاری در قرن های نوزده و بیستم میلادی در شبه قاره هند است. یافته های پژوهش، نشان دهنده آن است که ضمن رشد قابل توجه سیره نگاری در شبه قاره هند در این دوره، عوامل خارجی از جمله مبلغان مسیحی، و عوامل داخلی از جمله فرقه های انحرافی، تاثیرات قابل توجهی بر روش های آن به جا گذاشته است.

    کلید واژگان: سیره نگاری, تاریخ نگاری اسلامی, شبه قاره هند, مبلغان مسیحی, فرق اسلامی}
    Rasool Jafarian, ASAD ABBAS SHAH

    After the settlement of Muslims in India and under the influence of some historical alternations, biography was gradually considered in this region. The present research done through the analytical and descriptive method, is to investigate the elements effective on alterations in regard with biography during the 19th and 20th centuries in India. The findings of research clarify that the external elements such as the Christian propagators and the internal elements such as the deviated sects considerably affected the methods in contrast to the great development of biography in India in this period

    Keywords: biography, Islamic historiography, Christian missionarles, India Islamic sects}
  • سعید موسوی سیانی، عبدالرسول خیراندیش، احمد فضلی نژاد

    بازنمایی وقایع تاریخی در میراث تاریخ نگاری اسلامی، مبتنی بر نظامی پیشینی از مسایل، مفاهیم و مفروضاتی است که از دل کشمکش های گفتمانی جامعه اسلامی برآمده است. بازتولید این نظام پیشینی در اذهان اندیشه وران مسلمان، مانع از پویایی تفکر تاریخی و ارایه خوانش تاریخی همساز با دشواره های جامعه اسلامی می شود. با عنایت به این امر، ارایه رهیافتی جهت گسست معرفتی از این نظام پیشینی مسایل، مفاهیم و انگاره ها، شرط هرگونه پویایی در تاریخ پژوهی اندیشه وران مسلمان است. با عطف نظر بدین مهم است که مقاله پیش رو، طرح واره ای نظری در بازاندیشی انتقادی تاریخ نگاری اسلامی را صورت بندی نموده است.روش صورت بندی این طرح واره نظری، پاسخ به سه پرسش پیرامون: چشم انداز، برهه تاریخی و مدل نظری بازاندیشی مزبور است. بر اساس این طرح واره نظری، باید «جامعه شناسی معرفت» را چشم اندازی مناسب در بازاندیشی تاریخ نگاری اسلامی انگاشت؛ زیرا جامعه شناسی معرفت با پذیرش «تعین وجودی معرفت»، روح تاریخیت را بر تراث اسلامی می دمد. از سوی دیگر، تداوم و تصلب مسایل، مفاهیم و انگاره های عصر تدوین در غالب گزارش های تاریخی، ما را بدین نکته رهنمون می کند که باید نقش بحران های «عصر تدوین» در صورت بندی نظریه های شناخت را موضوع بازاندیشی انتقادی قرار داد. «جامعه شناسی معرفت مانهایم» نیز مدل نظری است که با بازشناسی نسبت چالش های عصر تدوین با صورت بندی نظریه های شناخت در این برهه تاریخی، به بازاندیشی انتقادی تاریخ نگاری اسلامی رهنمون می شود؛ زیرا هم تبیین بسنده ای از کشمکش های گفتمانی عصر تدوین ارایه می دهد و هم با تجویز بررسی های درزمانی و هم زمانی، فهمی روشمند و عمیق از انگاره های حاکم بر تاریخ نگاری اسلامی فراهم می آورد.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, معرفت تاریخی, بازاندیشی انتقادی, عصر تدوین, جامعه شناسی معرفت}
    Saeed Mousavi Sayani, Abdolrasul Kheirandish, Ahmad Fazlinejad

    The representation of historical events in the legacy of Islamic historiography is based on a previous system of issues, concepts and assumptions that emerged from the discursive conflicts of the Islamic society. The reproduction of this previous system in the minds of Muslim thinkers hinders the dynamics of historical thinking and the presentation of historical reading compatible with the problems of Islamic society. In this regard, presenting a strategy toward an epistemological break from this previous system of issues, concepts and ideas is a condition for any dynamics in the history-research of Muslim thinkers. Considering this important issue, the following article has formulated a theoretical framework in the critical rethinking of Islamic historiography. The formulation method of this theoretical scheme is the answer to three questions about the perspective, historical period as well as the theoretical model of the aforementioned rethinking. Based on this theoretical framework, "sociology of knowledge" should be considered as a suitable perspective in rethinking of Islamic historiography; Since, the sociology of knowledge breathes the spirit of historicity on the Islamic tradition via accepting the "existential determination of knowledge". On the other hand, the continuity and strengthening of the issues, concepts and ideas of the recording era in the framework of historical reports leads us to the point that the role of the crises of the "recording era" in the formulation of theories of cognition should be critically reconsidered. "Mannheim's sociology of knowledge" is also considered as a theoretical model that leads to a critical rethinking of Islamic historiography by recognizing the relationship between the challenges of the recording era and the formulation of theories of knowledge in this historical period; As it presents an adequate explanation of the discursive conflicts in the recording era and provides a methodical and deep understanding of the ruling concepts of Islamic historiography by prescribing diachronic and synchronic studies

    Keywords: Islamic historiography, historical knowledge, critical rethinking, recording era}
  • ناصر عابدی، غلامحسین زرگری نژاد*، سینا فروزش، عثمان یوسفی
    تدوین و نگارش سیره ، سال ها پس از رحلت پیامبر(ص) و صحابه در دوره اموی آغاز و در دوره عباسی تکامل یافت. نگاه پسینی به همراه پیش آگاهی و فاصله تاریخی وقوع حوادث تا نگارش آن، سبب شد تا راویان با اطلاع از اوضاع روزگار خویش و اخبار گذشته، فرصت مناسبی برای داستان پردازی بیابند. از جمله روش هایی که راویان به آن مبادرت ورزیده اند وارد کردن اخبار کاهنان در سیره نبوی است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است  که  سیره نویسان با چه اهدافی اخبار کاهنان را محور تدوین بخشی از سیره پیامبر(ص) قرار داده و بدان ها پرداخته اند؟ بررسی داده های منابع اصلی نشان می دهد که ورود گزارش کاهنان در داستان ها، نوعی اعتباربخشی به اصالت داستان ها بوده است. یعنی داستانی ساختگی با اتصال به نیروهای ماورایی و منابع غیبی، اصیل جلوه داده می شد؛ امری که پذیرش آن در محیطی که از عقل گرایی فاصله گرفته بود، به سهولت صورت می گرفته است.
    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, سیره نگاری پیامبر, کاهنان, داستان پردازی}
    Naser Abedi Abedi, Gholam Hosein Zargarinejad *, Sina Forouzesh, Osman Yousefi
    The compilation of the Prophet’s sȋrah was begun many years after his and companion death in the Umayyad period and evolved in the Abbasid period. The next look, along with the foresight and the historical distance between the events and the writing and by being aware of the situation of their time, and the past news, caused the narrators to find a suitable opportunity for storytelling. One of the methods used by the narrators is to include the news of the Cohens in sȋrah .This article seeks to answer this question: What are the purposes of biographers who put the news of Cohens in the center of sȋrah and how have dealt with them? A study on the main sources shows that the inclusion of the Cohens reports in the stories was a kind of making authenticity for those stories. This means that a forged story with supernatural forces was represented genuine. This is something that was easily accepted in a society that was far from rationality.
    Keywords: Islamic Historiography, Sȋrah, Cohens Storytelling}
  • ایمان تاجی*
    این مقاله مروری است بر سفرنامه هیه چو، راهبی کره ای که در قرن هشتم میلادی/ دوم هجری، برای زیارت اماکن مقدس بودایی به هند سفر کرد. اما سفرش به هند محدود نشد و او از هند به سمت غرب و شمال تا افغانستان و پاکستان و نیز منطقه ماوراءالنهر و آسیای مرکزی سفر کرد. به علاوه او در این سفر تا فارس و شام نیز رفت و سپس در اواخر سال 727 م/ 109ھ به مناطق شرقی چین بازگشت و به کار ترجمه متون بودایی سرگرم شد. سفرنامه هیه چو کمتر شناخته شده است و با این که حجم کمی داشته و فقط قسمت هایی هم از آن به دست ما رسیده، واجد اطلاعات مفیدی است. این سفرنامه مخصوصا از این نظر اهمیت دارد که هیه چو شاهد معاصر فتوحات اعراب و گسترش اسلام در آن دوران بوده است. در این نوشته، بخش هایی از این کتاب که از نظر تاریخی در مطالعات ایران و اسلام اهمیت دارد بررسی می گردد.
    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, سفرنامه هیه چو, فتوحات اعراب در شرق, منابع غیر اسلامی, هیه چو}
    Iman Taji *
    This article reviews the most important implications of the Hyecho’s diary for the historical studies of Iran and Islam. Hyecho was a Korean monk who travelled to India, central Asia, and Iran in the 8th century. Although what is remained from his book is just some fragmented parts, it contains important information regarding with historical studies of Iran and Islam. In fact, he was a contemporary observer of the Arab’s conquests in Iranian plateau which make his observations valuable for the historians. In this paper, parts of this book which are related to the Iran and Islam will be reviewed.
    Keywords: Arab’s conquests, Islamic Historiography, Hyecho’s diary}
  • حمید صادقی*، شهناز حجتی نجف ابادی

    نگاه ابوریحان بیرونی (د. 442ه.ق.) به تاریخ ایران باستان با گذر از رویکردهای سیاسی محض و معطوف به قدرت، خصلتی فرهنگی- انتقادی به خود گرفته است. چنین بینشی، محصول چند عامل مهم، هم چون گستره گفتمان ایران گرایی در این دوره و تمایزات رویکردی روش شناختی بینش تاریخی ابوریحان بوده است. مسئله اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین این خصلت های چندگانه در روایت ابوریحان بیرونی از تاریخ ایران باستان است. نتایج پژوهش نشان می دهد، رویکرد فرهنگی ابوریحان به تاریخ باستانی ایران هم جنبه های اسطوره شناختی و هم ابعاد تاریخی آن را به شیوه ای دور از جانب داری و تعصب در برمی گیرد و نگرش های فقط سیاست محور و معطوف به قدرت را در نظام تاریخ نگاری ایرانی اسلامی به چالش می کشد و سرانجام دریچه ای نو نسبت به بازخوانی مجدد این دوره از تاریخ ایران می گشاید که خودآگاه یا ناخودآگاه، خادم مسئله هویت ایرانی شده است

    کلید واژگان: ابوریحان بیرونی, ایران باستان, تاریخ نگاری ایرانی, تاریخ نگاری اسلامی, تاریخ نگری}
    Hamid Sadeqi *, Shahnaz Hojati Najafabadi

    The view of Abu Rayhan Biruni toward the history of Ancient Iran is of cultural-critical feature due to his reviewing the pure political and authoritative approaches. Such an insight is the consequence of some important element including the development of Iranism discourse in this era and the methodological distinctions in the historical view of Abu Rayhan Biruni. The present research is to analyze and explain these multidimensional features in the account by Abu Rayhan Biruni pertaining to the history of Ancient Iran. The results of research illustrate that the cultural approach of Abu Rayhan toward the ancient history of Iran includes both the mythological and historical aspects away from any bias and it merely Challenges the political and authoritative approaches in the Iranian-Islamic system of historiography. Finally, it is an opening toward reviewing this span of time in Iran and this issue is regarded as one of the elements consciously or unconsciously effective on the Iranian identity.

    Keywords: Abu Rayhan Biruni, ancient Iran, Iranian historiography, Islamic historiography, historical view}
  • وحید سعیدی، مصطفی پیرمرادیان، اصغر منتظرالقائم
    فرقه نگاری یکی از انواع تاریخ نگاری اسلامی و پی آمد پرداختن متکلمان به تاریخ تطور اندیشه ها و سیر تحول عقاید مذاهب و جریان های فکری و فرهنگی در جهان اسلام است. پژوهش پیش رو با استناد به منابع اصلی و با شیوه وصفی تحلیلی درصدد است، زمینه ها و عوامل موثر در شکل گیری فرقه نگاری و ارتباط آن را با تاریخ نگاری بررسی کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد، فضای سیاسی اجتماعی جامعه اسلامی در دوره خلافت عباسی (656-132ه.ق.)، ترجمه متون غیر اسلامی در کنار اندیشه های مذهبی، شرایط فرقه ای فرقه نگاران و بهره گیری از شیوه های تاریخ نگاری، تاثیری چشمگیر بر شکل گیری و تحول منابع فرقه نگاری داشته است
    کلید واژگان: فرقه نگاری, تاریخ نگاری اسلامی, متکلمان, فرق و مذاهب اسلامی, عصر عباسی}
    Vahid Saeidi, Mostafa Pirmoradian, Asqar Montazer Ol- Qaem
    Sectarian historiography is considered as a kind of Islamic historiography and the consequence of theologians’ considering the history of evolution of thoughts and the development regarding the religious beliefs as well as the intellectual and cultural currents in the world of Islam.
    The present research, taking advantage of the main sources as well as the analytical-descriptive method, is to investigate the grounds and elements effective on the development of sectarian historiography and its relationship to the historiography.The findings of this research indicate that the social-political atmosphere of Islamic community in Abbasid era (132-656 A.H), the translation of non-Islamic texts along with the religious thoughts, the sectary conditions of Sectarian historiographers and the reliance on the historiography methods considerably affected the development of the sources related to the sectarian historiography.
    Keywords: Sectarian historiography, Islamic historiography, theologians, Islamic sects, religions, Abbasid era}
  • محمدرضا کیوانی، فریدون الله یاری*، مصطفی پیرمرادیان
    بررسی منابع تاریخی حوزه قفقاز در قرن های سوم و چهارم هجری نشان می دهد در پاره ای روایت های مربوط به این منطقه مانند فتح قفقاز، رویداد بلنجر، فتح البیضاء و دامادی خاقان خزر آشفتگی هایی وجود دارد. این پژوهش می کوشد با روش وصفی تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای و با هدف روشن تر ساختن تاریخ نگاری قفقاز در حوزه خلافت شرقی با بررسی مقایسه ای منابع مختلف و آرای پژوهش گران حوزه قفقاز با نگاهی تازه به واقعیت این رویدادها و زمان دقیق آن بنگرد. این پژوهش نشان می دهد که در موارد اختلافی، تردیدی در اصل رویداد در منابع وجود ندارد ولی گاه، خطاهایی در انتساب برخی رویدادها به اشخاص و یا زمان وقوع رویدادها به چشم می خورد که با بررسی های دقیق تاریخی می توان آنها را برطرف ساخت
    کلید واژگان: قفقاز, تاریخ نگاری اسلامی, فتوحات اسلامی, رویداد بلنجر, خاقان خزر}
    Mohammadreza Keyvani, Fereudoun Allahyari *, Mostafa Pirmoradiyan
    The study of historical sources of Caucasus domain in the third and fourth centuries illustrates that there is some disorder in some narrations related to this region such as the conquest of Caucasus, the event of Balanjar, the conquest of Baytha and Khaqan e- Khazar. This research tries to have a new look towards the reality of these events and their exact time of happening by taking advantage of descriptive-analytical method of research and the library sources with the purpose of more crystallization of Caucasus historiography in the domain of eastern caliphate as well as the comparative study of different sources and ideas of researchers in the area of Caucasus. This research shows that there is no uncertainty in the event itself considering the existing sources but sometimes there are some errors in regard with the attribution of some events to the individuals or their time of happening which could be removed through the exact historical investigation
    Keywords: Caucasus, Islamic historiography, Islamic conquests, Balanjar event, Khaqan e- Khazar}
  • مجتبی خلیفه*، ستاره غفاری بیجاری

    عبدالحی گردیزی نویسنده زین الاخبار یا تاریخ گردیزی از جمله آخرین مورخان دوره نخست غزنوی است. این مقاله بر آن است تا رویکرد و روش گردیزی در تاریخ نگاری را واکاود و بازنماید. اگرچه  گردیزی به ظاهر تاریخ خود را در شمایل تاریخی عمومی نگاشته، اما بخش هایی از آن تاریخ سلسله ای و محلی است. گردیزی برخلاف بسیاری از مورخان سنتی و احتمالا متاثر از رویکرد و آثار ابوریحان بیرونی به موضوعات و مباحث اجتماعی و قوم شناسی پرداخته و در این زمینه گزارش های ارزنده و سودمندی به دست داده است. در روایت های گردیزی گاه رگه هایی از تساهل مذهبی را می توان یافت؛ اگرچه رویکرد اعتقادی او نسبت به ادیان و مذاهب دیگر بی طرفانه نیست، اما نسبت به مورخان معاصراش تعصب مذهبی کمتری داشته است. گردیزی در برخی مواضع، هرچند گاه سطحی، دست به  تبیین و تحلیل و نقد زده است، در نتیجه وی در برابر رویکرد عقلانی و نقلی موضعی میانه را برگزیده است. نقطه ضعف گردیزی پایبندی بیش از حد به خلاصه نویسی است.

    کلید واژگان: گردیزی, زین الاخبار, تاریخ نگاری اسلامی, تاریخ نگاری فارسی, رویکرد اجتماعی}
    Mojtaba Khalifeh *, Setare Ghaffari Bijari

    Gardīzī is one of the last historians of the first Ghaznavid period. His biography is vague and unknown and Zayn al-Akhbār is his only historical work. This article seeks to examine Gardīzī approach as well as method in  his historiography. Gardīzī has written Zayn al-Akhbār as a general history and possibly influenced by Abu Rihan's works, he  have paid special attention to social themes and devoted parts of his book to recognizing ethnic groups and representing different cultures. There is also a kind of religious tolerance can be found in his work, however, he is not completely neutral in some narrations. He has a less fanatical among the historians of this era in looking at different religions. Sometimes he has explained, analyzed and criticized, even superficially and as a result, he has chosen a moderate rational and narrative approach. Gardīzī's weakness is his excessive adherence to abridgment.

    Keywords: Gardīzī, Zayn al-Akhbār, Historiography, social attitudes}
  • زینب امیدیان*، مریم عزیزیان

    ریشه های تاریخ نگاری اسلامی به روایات راویان و اخباریان سده اول و دوم قمری باز می گردد که در متون تاریخی سده های بعد بر جای مانده اند. از این رو، فهم شیوه تفکر مسلمانان درباره گذشته، به یک معنا بدون بررسی این روایت های تاریخی امکانپذیر نیست. در این میان، روایات ابوعمرو عامربن شراحیل عبد شعبی معروف به شعبی (متوفای 104ق)، به عنوان نخستین اخباری مکتب عراق، از جایگاه خاصی در تاریخ نگاری اسلامی برخوردار است؛ زیرا شناخت و بررسی روایات وی ما را به فهم دقیق تر تحولات تاریخ اسلام در سده نخست رهنمون می سازد. بر همین اساس، در مقاله حاضر تلاش شده است تا با خوانش روایت های شعبی در متون کلاسیک تاریخی، به فهم مولفه های تاریخ نگاری او پرداخته شود. به سخن دیگر، مسئله مقاله حاضر شناسایی بینش و اندیشه تاریخ نگاری این اخباری کوفی و تاثیر این نگرش ها در روایت رخدادهای تاریخ اسلام است. رویکرد اتخاذ شده در این تحقیق، رویکرد معناکاوی است. بر پایه این رویکرد، به منظور فهم تاریخ نگاری شعبی، در کنار شناسایی عناصر زبانی روایت هایش لازم است که رابطه میان متن «روایت ها»با نویسنده (شعبی) و بافت اندیشه ای و فرهنگی زمانه متن نیز بررسی و تحلیل شود. نتیجه تحقیق نشان می دهد که نظام فکری و اندیشه های شعبی بر مولفه های هویت سازی عربی-اسلامی، بینش قبیله ای-قومی و مشروعیت سازی برای امویان استوار بوده که این مولفه ها به شدت متاثر از اوضاع زمانه وی بوده است.

    کلید واژگان: عامر شعبی, تاریخ نگاری اسلامی, روایت, کوفه}
    Zeinab Omidiyan *, Maryam Azizian

    The roots of Islamic historiography originated in narrations of narrators and historians of the first and second centuries AH which are remained in the historical texts of later centuries. Therefore, understanding Muslims thinking way about the past, in a sense it is not possible without studying these historical narratives. In the meantime, the narrations of Abū ʿAmr ʿĀmir ibn Sharāḥīl al-Shaʿbī (d. 104 AH/722 AD), known as Sha'bi, as the first historian of Iraq school has a special situation in Islamic history, as knowing and investigating his narrations will lead us to a more accurate understanding of the developments in the history of Islam in the first century. Therefore, this article intends to understand the components of his historiography by reading Sha'bi narratives in classical historical texts. In other words, the issue of the present article is to identify the insight and thought of the historiography of this Kufi historian and impact of these attitudes in the narration of the events of the history of Islam. The approach adopted in this analysis is a semantic approach. Based on this approach, in order to understand the historiography of Sha'bi along with identifying the linguistic elements of his narrations, it is necessary to study and investigate the relationship between the text of the narrations with the writer (Sha'bi) and the contexture of thought and culture of the text. The results of this paper indicate that Sha’bi’s system of thought and ideas was based on the components of Arab-Islamic identity, tribal-ethnic insights and legitimation for the Umayyad dynasty, which these components have been strongly influenced by the situation of his time.

    Keywords: ʿĀmir Shaʿbi, Islamic Historiography, narration, Kufa}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال