به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاریخ یعقوبی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تاریخ یعقوبی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سمیه امین رعیا جزه *

    تاریخ یعقوبی اثر احمد بن ابی یعقوب (د 284ه‍) تاریخی عمومی است که به روش ترکیبی نگاشته شده؛ بدین معنی که با حذف زنجیره اسنادها و تلفیق محتوای چند روایت از یک رویداد گزارشی واحد و منسجم از آن عرضه کرده است. در این مقاله، روایات یعقوبی درباره تاریخ شروع خلافت امام علی (ع) و بیعت با او با دیگر منابع تاریخی بررسی و مقایسه شده تا روشن گردد، منابع یعقوبی کدام است؟ آیا این منابع اعتبار و وثاقت کافی دارند؟ و مهم تر این که معیار یعقوبی برای گزینش روایات چه بوده است؟ یافته های این پژوهش حاکی از آن است که روایات یعقوبی در باب سال، ماه و روز کشته شدن عثمان، نخستین بیعت کننده (طلحه) و... هم سو با سایر منابع و معتبر است. البته در جاهایی مانند بیعت همه مردم با علی (ع) جز سه تن از قریش، نقش پنج تن از نمایندگان انصار در بیعت با علی (ع) و... متاثر از گرایش های شیعی یا دلایل ناشناخته دیگر گزارش هایی متفاوت و گاه شاذ ارائه کرده که منبع آن ها مشخص نیست.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری یعقوبی, تاریخ یعقوبی, علی(ع), تاریخ نگاری شیعی, اعتبارسنجی روایات}
    Somayeh Amin Roaya Jazeh*

    Tarikh Al-Ya’qubi, written by Ahmad ibn Abi Ya’qub (d. 284 AH), is one of the general histories that has been compiled in a combined method; that is it presents a whole coherent account of a historical event by removing the chain of narrator as well as integrating several records of a same event. There are some factors in Tarikh Al-Ya’qubi that make it necessary to retrieve its resources as well as authentication of its narrations: the removal of the chain of narrator, the inconsistency of some reports with the accounts of other well-known contemporary resources (Al-Tabaqat Al-Kubra by Ibn-Sa’d, Tarikh Khalifa Khayyat Ibn Qutaybah’s, Al-Imamah Wa al Siyasah, etc) as well as subsequent authentic (Al- Fotuh Ibn- A’tham, Al-Isti’ab by Ibn Abd Al-Barr, Sharh Nahj Al- Balaghah by Ibn Abi Al-Hadid, etc) and specifically including unheard and Shiite narrations. The main questions of this research include: What are the sources of Tarikh Al-Ya’qubi? Are they sufficiently credible? And most importantly, what was Al-Ya’qubi’s criteria in authenticating the narrations? According to the research findings, although Al-Ya’qubi’s accounts on The year, month and day of Uthman, The first to pledge allegiance (Talha), etc are valid and in line with other sources, his history -influenced by his Shiite attitudes or other unknown factors- sometimes includes different and rare accounts as allegiance of all people by Ali except three people Quraysh, The role of five representatives of Ansar in allegiance by Ali, etc, the resource of which is not known.

    Keywords: Al-Ya’Qåbê Historiography, Tarikh Al-Ya’Qåbê, Imam Ali (PBUH), Shiite Historiography, Authentication Of Narrations}
  • سمیه امین رعیا جزه، هادی عالم زاده *، یونس فرهمند، معصومعلی پنجه

    تاریخ یعقوبی اثر احمد بن ابی یعقوب (د. 284ه‍) از جمله تواریخ عمومی است که به روش ترکیبی تالیف شده، بدین معنی که با حذف زنجیر ه اسنادها و تلفیق محتوای چند روایت از یک رویداد گزارشی واحد و منسجم از آن عرضه کرده است. حذف زنجیره اسنادها، نا هم خوانی برخی از گزارش ها با روایات دیگر منابع شناخته شده هم عصر (المغازی، السیره النبویه، الطبقات الکبری و...) و به ویژه ارایه گزارش های متفرد و متشیعانه یعقوبی بازیابی منابع و ارزیابی اعتبار روایات او را ضرور می سازد. پرسش های اصلی این پژوهش اینهاست: منابع یعقوبی کدام است؟ آیا این منابع اعتبار و وثاقت کافی دارند؟ وسرانجام این که معیار یعقوبی برای گزینش روایات چه بوده است؟ بنابر یافته های پژوهش اگرچه گزارش های یعقوبی در باب نقش علی (ع) در غزوات احد، خندق، بنی قریظه، بنی جذیمه، حنین و فتح مکه هم سو با سایر منابع و معتبر است؛ اما در جاهایی متاتر از گرایش های شیعی گزارش هایی متفاوت و گاه شاذ ارایه کرده که منبع آن ها مشخص نیست.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری یعقوبی, تاریخ یعقوبی, علی (ع), تاریخ نگاری شیعی, اعتبار سنجی روایات}
    Somayeh Amin Roaya Jazeh, Hadi Alem Zadeh *, Younes Farahmand, Masoum Ali Pajeh

    Tarikh Al-Ya’qubi, written by Ahmad ibn Abi Ya’qub (d. 284 AH), is one of the general histories that has been compiled in a combined method; that is it presents a whole coherent account of a historical event by removing the chain of narrators as well as integrating several records of a same event.There are some factors in Tarikh Al-Ya’qubi that make it necessary to retrieve its resources as well as evaluate the authenticity of its narrations: the removal of the chain of narrators, the inconsistency of some reports with the accounts of other well-known contemporary resources (Al-Maghazi, Al-Sirah Al-Nabawiyyah, Al-Tabaqat Al-Kubra, etc.) and specifically including unheard and Shii-like narrations.The main questions of this research include: What are the resources of Tarikh Al-Ya’qubi? Are these resources sufficiently credible? And finally, what was Al-Ya’qubi’s criterion in authenticating the narrations?According to the research findings, although Al-Ya’qubi’s accounts on the role of Imam Ali (as) in the Prophet-led battles of Uhud, Khandaq, Bani Qurayzah, Bani Jazima, Hunayn and the Conquest of Mecca are valid and in line with other resources, his history - influenced by his Shiite attitudes - sometimes includes different and rare accounts, the resource of which is not known.

    Keywords: Al-Ya’qubi historiography, Tarikh Al-Ya’qubi, Imam Ali (AS), Shiite historiography, authentication of narrations}
  • عبدالرفیع رحیمی*، اشکان غلامی

    قرآن ماهیت و رسالت هدایتگری دارد؛ اما در باب تاریخ، با نگاهی خاص، طرحی جامع عرضه کرده است که از فلسفه تاریخ و غایت نگرش تاریخی تا مولفه ها و قواعد صوری علم تاریخ را شامل می شود. طرح و چارچوب تاریخی بازنمایی شده در قرآن، از جوانب مختلف بر جهان بینی و روش تاریخ نگاری مورخان مسلمان اثر گذاشته است. برای بازشناسی چنین طرحی، مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی، در پی بررسی تاثیر روش تاریخی قرآن و چگونگی اثرگذاری آن بر دو اثر قدیمی متون تاریخی اسلام، یعنی اخبارالطوال ابوحنیفه دینوری و تاریخ یعقوبی، است. از نتیجه پژوهش برمی آید که در چند مبحث، یعقوبی در مقایسه با ابوحنیفه از اسلوب قرآنی، بیشتر اثر پذیرفته است. این مباحث عبات اند از: استفاده از ساختار و بهره مندی از اصطلاحات قرآنی در اشاره به تاریخ و فواید و اهداف تاریخ گرایی؛ علت های انحطاط تمدن ها؛ توجه به تأثیر فرد و جامعه در فرایند حوادث. با وجود این، باید در نظر گرفت در بخش مربوط به ابزارهای ضروری در تاریخ پژوهی، همچون مشاهده آثار برجای مانده و البته شکل و بیان وقایع تاریخی، مانند قاعده تاریخ در تاریخ و تمهید مقدمات، ابوحنیفه در مقایسه با یعقوبی از قرآن تاثیر بیشتری پذیرفته است.

    کلید واژگان: روش شناسی تاریخی قرآن, ابوحنیفه دینوری, اخبارالطوال, یعقوبی, تاریخ یعقوبی}
    Abdolrafia Rahimi *, Ashkan Gholami
    Introduction

    Despite its guiding nature and mission, the Holy Qur'an has presented a comprehensive plan for history with a special perspective, which includes the philosophy of history and the ultimate historical approach to the formal components and rules of the science of history. The historical framework represented in the Holy Qur'an has influenced the worldview and historiography of Muslim historians in various ways. To recognize such a plan, the author of the present study used a descriptive-analytical method to examine the effect of the historical method of the Qur'an and how this method affected the two works of the oldest historical texts of Islam. The first text was Akhbar al-Tawwal of Abu Hanifa Dinawari and the second one was Tarikh-e Yaqubi (the history of Yaqubi). The results of the study showed that in some areas, Yaqubi has been more influenced by the Qur'anic style than Abu Hanifa. These topics included the use of the structure and Qur'anic terms about the history and the benefits and purposes of historicism, causes of the decline of civilizations, and attention to the impact of the individual and society in the process of events. However, it should be noted that in the section on essential tools in historiography, such as observing the remaining works and, of course, the form and expression of historical events, such as the rule of history in history and the preparation of preliminaries, Abu Hanifa was more influenced by the Qur'an than Yaqubi.  

    Material & Methods

    The present study was based on the descriptive-analytical method based on library resources.

      Discussion of Results & Conclusions

    As a world-renowned school, the religion of Islam, in various aspects of human life, has presented a clear plan and program, each of which alone can be the subject of research. In the meantime, the main aim of the present study was to examine the Qur'an's view of history and the issues surrounding it. Despite its guiding nature and mission, the Qur'an has presented a comprehensive plan for history with a special perspective, which includes the philosophy of history and the ultimate historical approach to the formal components and rules of the science of history. The historical design and framework represented in the Qur'an have influenced the worldview and historiography of Muslim historians from various aspects. To recognize such a plan, the present article, in a descriptive-analytical way, sought to examine the impact of the historical method of the Qur'an and how it affected the two works of the oldest historical texts of Islam (i.e. Akhbar al-Tawwal of Abu Hanifa Dinawari and Tarikh-e Yaqubi). An attempt was made to compare the historical influence of the historical methodology of the Qur'an between the two ancient historical monuments of the Islamic world. The main concern that led to the selection of the research topic was divided into two areas: 1) identifying the quality of the historiographical method from the Quran's point of view, and 2) discovering examples of this project in reports and historiography of Dinawari and Yaqoubi and comparing them. Regarding the background of the research, it should be noted that no specific and independent research has been found that specifically examines the reports of Akhbar al-Tawwal or the history of Yaqubi from this perspective. Of course, there are articles about these ancient historical monuments, but the goals and methods of their authors are completely different from the main framework of the present study. The present article has been conducted in a descriptive-analytical way. In the Holy Quran, special terms related to history have been used, which can also be seen in the reports of Dinawari’s Akhbar al-Tawwal: One of the terms that the Quran uses in discussing history is stories as well as Naba. By carefully reading the reports of Abu Hanifa Dinawari in the book Akhbar al-Tawwal and the history of Yaqubi, it can be seen that both have used exactly the Qur'anic terms in discussing history. Of course, Yaqubi used these two terms more than Iwanaifah. Additionally, the main purpose of quoting historical news in the Qur'an was to make people think, intending to learn a lesson, as it has been mentioned many times in the Qur'an. Of course, this issue can also be seen in the book of Akhbar al-Tawwal of Abu Hanifa Dinawari, although Yaqubi has been much more influenced by this issue than Abu Hanifa. Exploration tools in history: One of the tools for paying attention to history is listening. The discussion of hearing the past news in Abu Hanifa's Akhbar al-Tawwal was abundant, however, in this section, too, Yaqoubi has mentioned this in more cases, albeit in the section on the history of Islam. Another tool for exploring history is to take a closer look at the remnants of past civilizations. In Akhbar al-Tawwal, some cases showed Abu Hanifa's attention to the remnants of the past, but in the history of Ya'qubi, no evidence of this has been observed. Forms and forms of expression of historical events in the Quran: One of the characteristics of the type of expression of historical events in the Quran is paying attention to the prominent moral characteristics of the characters. In some of his reports, Dinawari has paid special attention to the moral character of historical figures, but Yaqoubi has referred far more to the moral character of historical figures than to Abu Hanifa. Another characteristic of the historical stories of the Qur'an is that sometimes a story begins, but in the middle of the verses, another story is told and then the continuation of the previous story is followed. This feature is well-visible in the historiography of Abu Hanifa Dinawari, in other words, one of the methods of Abu Hanifa in quoting historical reports is this text. Yaghoubi, however, had not such a method in his historiography. Sometimes the Qur'an begins telling a historical story. This kind of introduction can also be seen in Akhbar al-Tawwal. This method was not observed in Tarikh-e Yaqubi. Causes of the degeneration of civilizations: One of the key factors in the weakness and collapse of civilizations, dynasties, and families is oppression. In this regard, Yaqubi has been far more influenced by the Qur'an than Abu Hanifa. Influenced by the Qur'an, Dinawari pointed to the issue of violence and its role in the downfall of civilizations far more so than Yaqoubi. Also, another reason for the decline of civilizations from the Quran's point of view is the moral corruption of the rulers. Yaqubi has been more influenced by the Qur'an than Abu Hanifa and has repeatedly referred to the moral corruption of historical figures.

    Keywords: Historical Methodology of the Qur'an, Abu Hanifa Dinawari, Akhbar al-Tawwal, Yaqubi, Yaqubi's History}
  • نیما باقری، مریم عزیزیان*، لیلا نجفیان رضوی
    مراحل اولیه فتوح، تاثیر فراوانی بر ادوار بعدی حکومت اسلامی داشت. این امر زمینه توجه مسلمانان به فتوحات را فراهم آورد که یکی از نتایج آن ذکر اخبار فتوح در متون تاریخی بود. به دلیل نزدیکی زمانی، طرح فتوح ایران در کتب برخی از مورخان قرن سوم همانند ا بن خیاط، بلاذری، دینوری و یعقوبی اهمیتی ویژه دارد. در این نگاشته ها، روایات مشابه و متفاوت فراوانی خاصه درباره فتوح دوره خلیفه اول وجود دارد. براین اساس، شیوه مورخان سده سوم هجری در بازسازی روایت فتوح ایران و ارتباط آن با فضای کلی فرهنگی سیاسی در دوره خلافت ابوبکر مسئله پژوهش حاضر است. از نتایج این پژوهش توصیفی تحلیلی این است که بسیاری از این مورخان با پذیرش فرهنگ اسلامی حاکم کوشش کردند فتوح ایران در دوره خلیفه اول را در زنجیره تاریخ مقدس امت و خلافت اسلامی جای دهند؛ اما دلبستگی های مکانی و جایگاه اجتماعی هر یک از این مورخان دغدغه های ویژه ای در زمینه تفاخرطلبی قومی و رقابت های محلی و منطقه ای برای آنها ایجاد کرد؛ ازاین رو به تفاوت هایی در شرح جزییات روایت فتوح این دوره منجر شد.
    کلید واژگان: فتوح ایران, خلافت ابوبکر, تاریخ نگاری اسلامی, تاریخ یعقوبی, فتوح البلدان, اخبارالطوال, تاریخ خلیفه}
    Nima Bagheri, Maryam Najafian Razavi *, Leyla Najafian Razavi
    The early phases of conquest had a significant impact on the following centuries of the Islamic government. This impact made Muslims pay attention to the conquests. One result was integrating conquest news into historical writings. Because of temporal proximity, the narration of conquests of Iran in third-century historians' books such as Ibn Khayyat, Balādhurī, Dīnawarī, Yaqubi becomes importance. There are various similar and different narratives in these books, especially on the first caliph's conquests. Therefore, the study focuses on the methods that historians of the third century AH used for remaking the narratives of Iran's conquests and its relationship with the historical and political status of Abū Bakr's caliphate. The descriptive-analytical study showed that accepting the dominant Islamic culture, many of the historians tried to make Iran's conquest in line with the saint history of the Islamic Caliphate. However, their place attachment and social status pushed them towards specific considerations on ethnic pride and local and regional rivalries. They resulted in differences in describing details of the conquest narratives.
    Keywords: Conquests of Iran, Abū Bakr’s Caliphate, Islamic Historiography, Tarikh al-Yaqubi, Futūh al-Buldān, Akhbar al-Tival, History Book of Khaliha ibn Khayyat}
  • سپیده محمدبیگی

    احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح یعقوبی اصفهانی مصری (م284ق) از بزرگان و پیشگامان دانشمندان «موالی» است. او را می توان معلم و پدر جغرافیای اسلامی و تاریخ نگاری جهانی با ویژگی های عقل گرایانه دانست. گرایش دینی- مذهبی و وسعت تسلط علمی او در حوزه تاریخ، جغرافیا، شعر و نجوم و گیاه شناسی و مطالعات اجتماعی، وی را بر صدر طبقه ی دانشمندان بنام اسلامی-شیعی نهاده است. یکی از یادگارهای گران سنگ مورخ مذکور، کتابی تاریخی موسوم به تاریخ یعقوبی است. شناخت و معرفت بر روش و درون مایه تاریخ نگاری یعقوبی بر محققان و علاقه مندان به علم تاریخ نگاری- به لحاظ عظمت و جایگاه او در این علم – ضروری به نظر می رسد. از ویژگی های مهم تاریخ یعقوبی، پرداختن به جنبه های تمدنی و فرهنگی تاریخ، نگاه نقادانه او به روایات، گزینش اخبار و حذف برخی از آن ها، نگاه جامع به تاریخ و عدم محدودیت در دوره اسلامی، تواضع علمی او، نگارش تاریخ با روش ترکیبی، نگاه مستقل سیاسی، عدم حذف رخدادهای مربوط به شیعه و امامان معصوم علیهم السلام از تاریخ، صراحت نسبی و پرهیز از مدح و ستایش حکام، پرهیز از نقل برخی افسانه ها و اسطوره ها، و سبک موضوع محور کتاب را می توان نام برد.

    کلید واژگان: ابن واضح یعقوبی, تاریخ عمومی, تاریخ یعقوبی, تاریخ نگاری اسلامی}
    Sepideh Mohammad beigi

    Ahmad son of Abi Ya'qub Eshaq son of Wazih Ya'qubi Isfahani Mesri, (AH 284), is one of the pioneers and scientists of the “Mawali”. He can be regarded as a teacher and father of Islamic geography and world historiography with rationalistic features. His religious-ideological orientation and extent of scientific mastery in the fields of history, geography, poetry, astronomy and botany and social studies have placed him at the top of the class of Islamic-Shiite scholars.
    One of the Precious relics of this historian is a historical book called Yaqubi History. Understanding the method and context of Jacobite historiography for scholars and those interested in the science of historiography - in view of his greatness and status in this field - seems necessary.
    The most Important features of Jacobite history could be denoted as, addressing the civilization and cultural aspects of history, his critical look at the narratives, selecting news and removing some of them, a comprehensive look at history and non-limitation in the Islamic period, his scientific humility, writing history in a mixed manner, a look Political independence, non-exclusion of events related to the Shia and the infallible Imams (AS) from history, relative openness and avoidance of praise and exaggeration of the rulers, avoidance of quoting some fictions and myths, and the method of the books theme.

    Keywords: Son of Wazeh Yaqubi, General History, Yaqubi History, Islamic Historiography}
  • علی بیات، زهره دهقان پور
    بررسی کارنامه تاریخ نگاری اسلامی، مطالعه موردی آثار مورخان مسلمان به روش استقرایی را می طلبد تا بتوان فرآیند پیدایش، شکل گیری، رشد، توسعه و سرانجام رکود آن را نشان داد. یعقوبی که در قرن سوم هجری می زیست از بنیان گذاران سنت تاریخ نگاری اسلامی در مرحله تدوین جوامع تاریخی در موضوع تاریخ عمومی جهان با رویکرد فرهنگی است. موضوع اصلی این نوشتار شناسایی منابع اطلاعات تاریخ فرهنگ عمومی جهان تا قرن سوم است که مورد استفاده یعقوبی قرار گرفته است و اثبات این فرضیه که او در میان مورخان مسلمان با محوریت بخشیدن به قرآن و تکیه بر عنصر عقل نخستین گام استوار را در ارائه طرح تاریخ نگاری جهانی فرهنگ برداشت.
    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, تاریخ یعقوبی, منابع شفاهی, منابع مکتوب}
    Ali Bayat, Zohre Dehghanpoor
    Investigating the heritage of the Islamic historiography requires case studies of Muslim historian`s works in an inductive way so as to be able to show the process and procedure of its appearance, formation, development and finally its stagnancy. The development of Islamic historiography has occurred through the three following stages: the first century, the stage of oral narration; the second one, the stage of collection and writing; and the third century, the stage of compilation and formulation of historical resources of different topics in diverse approaches. Yaqubi who lived in the third century was among the founders of the school of Islamic historiography in the stage of formulating general history of the world with a cultural approach. The basic subject of this paper is to recognize resources of the history of world`s general culture until the third century, which has been used by yaqubi. Moreover, this paper seeks to prove the hypothesis that by pivoting on quran and reling on wisdom, he has firmly taken the first step in presenting the pattern of universal history of culture among the Muslim historians.
    Keywords: Islamic Historioghraphy, Yaqubi's history, Oral resources, Written Resources}
  • حسین عزیزی
    احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح یعقوبی اصفهانی مصری (م284ق) از بزرگ ترین و پیشگام ترین دانشمندان «موالی» است. او را می توان معلم و پدر جغرافیای اسلامی و تاریخ نگاری جهانی با ویژگی های عقل گرایانه دانست. گرایش دینی- مذهبی و وسعت تسلط علمی او در حوزه تاریخ، جغرافیا، شعر و نجوم و گیاه شناسی و مطالعات اجتماعی، وی را بر صدر طبقه دانشمندان بنام اسلامی- شیعی نهاده است. برآیند بسیاری از شواهد و دلایل تاریخی که ظاهرا برای نخستین بار در این گفتار گرد آمده است، باعث تعمیق شناخت ما نسبت به زوایای کمتر شناخته شده شخصیت، منزلت روایی، مذهب، منابع و مشایخ، جایگاه تاریخی، سیاسی و آثار علمی او خواهد شد. کناره گیری خاندان یعقوبی از مرکز خلافت شرقی و سکونت آنان در آفریقا را می توان یکی از دلایل غفلت مورخان و رجال شناسان و فهرست نویسان از یعقوبی دانست. با وجود این، در کتاب های تاریخ و البلدان او می توان شواهد فراوانی مبنی بر تشیع دوازده امامی وی یافت. پس از یعقوبی که در کتابش، البلدان به برخی ویژگی های خاندان و نیز آثارش اشاره کرده است، ابن یونس مصری، مسعودی و ابوعمرکندی سه مورخی هستند که در قرن چهارم به کتاب های وی اشاره کرده اند. حموی نیز در سده هفتم از مطالب آنها را اقتباس کرده و در اثر کم بدیلش، معجم الادباء آورده است.
    کلید واژگان: ابن واضح, یعقوبی, روایات, منابع, تاریخ یعقوبی, البلدان یعقوبی}
    H. Azizi
    Ahmad Ibne Abi Eshagh Ibne Vazeh Yaqoobe Esfahani Mesri (deceased، 805 A. D) can be named the father and the master of Islamic geography and international historiography. His religious tendency and extensive knowledge in history، geography، poetry، astronomy، botany and social sciences has made him one of the outstanding Islamic and Shiite scientists. The evidences gathered in this work apparently for the first time provide for a deep understanding of the less recognized dimensions of his stance on religion and tradition، his status in politics، history، and scientific works. The resignation of Yaqobi dynasty from the centre of eastern Caliphate and their settlement in Africa can be regarded as one of the reasons that the regional historians neglected Yagobi. In his book entitled «History and cities» numerous evidences could be found that he has been an authentic Shiite. In his book «Alboldan» he has referred to some of his own characteristics and own works. Ibne Yonos Mesri، Masodi، and Abu Omar Kendi are the three historians that in tenth century A. D have referred to his works. Hemavi، in the thirteenth century has cited parts of Yaghobi’s works in his unique book “Majmaldaba”.
    Keywords: IbneVazehYagobi, traditions, references, Yaqobi, AL boldan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال