به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تعصب » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تعصب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی غضنفری*، حسین عبدالمحمدی
    یکی از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی شایع قبل از اسلام در جامعه حجاز که مشکلات بزرگی پدید آورده بود؛ عصبیت و حمیت نابجا نسبت به قوم، نژاد، زبان و عقیده بود که پیامبر اکرم (صلی-الله علیه وآله) در محو این ناهنجاری کوشید و تحولات بزرگی در این جهت پدید آورد. با رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و مهجوریت اهل بیت او، جامعه اسلامی در ابعاد گوناگون، با ارزش های دینی فاصله گرفت؛ از جمله، عصبیت های نابجا مجددا در جامعه احیا شده و گسترش پیدا کرد، مخصوصا در زمان خلیفه سوم این مشکل بیش از گذشته مطرح شد و امیرمومنان علی (علیه السلام) زمانی به حکومت رسید که این معضل، شکل پیچیده ای یافته بود و چه بسا وجهه دینی پیدا کرده و مقابله با این مشکل فرهنگی و اجتماعی، نیازمند مبارزه ای هوشمندانه، عالمانه و دقیق بود؛ بر همین اساس، امام (علیه السلام) با دو شیوه به اصلاح این معضل پرداخت؛ «فرهنگ سازی و تبیین نظری» و نیز «الگوسازی و تبدیل نظریه ها به رویه ها». هدف این نوشتار بررسی و تبیین عملکرد امام (علیه السلام) در این دو محور با استفاده از بیانات حضرت و نیز دیگر روایات و گزارشات تاریخی است.
    کلید واژگان: امام علی (علیه السلام), تعصب, حمیت, سیره}
    Seyedali Ghazanfari *, Hosein Abdolmohammadi
    One of the prevalent social and cultural disorders before Islam in Saudi Arabia which caused major problems was nonsense prejudices regarding tribe, race, language and belief that The Holy Prophet (S) tried hard to remove this disorder and made great change in this regard. After the demise of The Holy Prophet (S) and boycotting his household, Islamic society kept distance from religious values in many ways such as the recovery of nonsense prejudices in society and its expansion, especially during the caliphate of third caliph this problem became worse. When Imam Ali (As) became the governor, this problem was so complicated that changed to be a religious issue too; so, treating such social and cultural problem required to be tackled intelligently. Therefore, Imam Ali (As) tried to solve this problem by means of two approaches ‘Culture Building and Theoretical Explanation’ and also ‘Standardizing and Changing Theories to Approaches’. The purpose of this research is to investigate and explain Imam Ali’s function in these two axes by means of his states and also other narrations and historical reports.
    Keywords: Imam Ali (AS), prejudice, Fierceness, Method}
  • سید آصف کاظمی *، عبدالوهاب فراتی

    واگرایی و تفرقه یکی از مسایل مهم جهان اسلام در دوره معاصر به حساب می آید. از منظر روش جستاری اسپریگنز، آینده همگرایی اسلامی مستلزم آن است که مسلمانان باید وضعیت موجود را ابتدا فهم نموده و با شناسایی علل و موانع به سمت وضعیت مطلوب عبور کنند. هدف این تحقیق پاسخ به این پرسش است که علل و موانع شکل گیری همگرایی در جهان اسلام چیست؟ نتیجه پژوهش نشان می دهد که وضعیت موجود جهت گیری زیادی به سمت همگرایی ندارد و باید شکل گیری همگرایی را به عنوان مسیر جامعه مطلوب و آرمانی یعنی شکل گیری امت اسلامی هموار نماییم زیرا راه امت اسلامی از مسیر همگرایی اسلامی می گذرد. با مطالعه و بررسی به این نتیجه می رسیم که بلندپروازی و آرمان گرایی، نادیده گرفتن مقدمات و زمینه های لازم همگرایی، عدم آمادگی روانی برای همگرایی به ویژه در سطح حاکمان، ساختارهای ضعیف اقتصادی، سیاسی شدن زودرس فرایند همگرایی همراه با تفاوت در ساختارهای سیاسی و اجتماعی، رفتار متناقض رهبران سیاسی، نگاه برون منطقه ای در سیاسیت، امنیت و اقتصاد و ابزار قرار گرفتن در دست قدرت قدرت های استعماری و استکباری و نفوذ و سیاست های تفرقه افکنانه آنان، از عوامل و موانع مهم شکل گیری همگرایی در جهان اسلام به شمار می آیند که موانع فوق موجب ناکام ماندن ایده همگرایی در جهان اسلام گردیده است.

    کلید واژگان: همگرایی, تعصب, آرمان گرایی, ساختارهای سیاسی, ساختارهای اقتصادی, استعمار}
    Sayed Asef Kazemi *, Abdolvahab Forati

    Divergence and division are one of the important issues of the Islamic world in the contemporary period. From the perspective of Spriggans' research method, the future of Islamic convergence requires that Muslims must first understand the current situation and move towards the desired situation by identifying the causes and obstacles. The purpose of this research is to answer the question of what are the causes and obstacles for the formation of convergence in the Islamic world? The result of the research shows that the current situation does not have much direction towards convergence and we must pave the formation of convergence as the path of a desirable and ideal society, that is, the formation of the Islamic nation because the path of the Islamic Ummah passes through the path of Islamic convergence. By studying and investigating, we come to the conclusion that ambition and idealism, ignoring the prerequisites and necessary grounds for convergence, lack of mental preparation for convergence especially at the level of rulers, weak economic structures, premature politicization of the convergence process along with differences in political and social structures , the contradictory behavior of political leaders, the extra-regional view in politics, security and economy and the means of being in the hands of colonial and arrogant powers and their influence and divisive policies are considered as important factors and obstacles to the formation of convergence in the Islamic world that the above obstacles have caused the failure of the idea of ​​convergence in the Islamic world.

    Keywords: convergence, bigotry, Idealism, political structures, economic structures, Colonialism}
  • حسین عبدالمحمدی*، جعفر پاکباز، سید علی غضنفری

    یکی از ناهنجاری های فرهنگی که قبل از اسلام در جامعه حجاز شایع بود و مشکلات اجتماعی بزرگی پدید آورده بود؛ عصبیت و حمیت نابجا به قوم، نژاد، زبان ملی و عقاید بود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گرچه قبل از بعثت نیز با شرکت در حلف الفضول (پیمان جوانمردان) عملا مخالفت خود را با این اخلاق جاهلی نشان داده بود، اما بعد از بعثت با دو شیوه «فرهنگ سازی» و «اقدامات عملی» در محو آن کوشش نمود. در حوزه فرهنگ سازی یک هویت جدید بر اساس یکتاپرستی برای مسلمانان تعریف کرد تا همه آنان از هر قبیله و نژاد تحت لوای آن جمع شوند. و معیارهای جدیدی برای ارزش گذاری تعریف کرد. و به آنان آموخت چگونه کرامت انسان ها و حقوق آنان را پاس بدارند. و با بیان آثار سوء عصبیت جاهلی، مردم را از دامن زدن به آن انذار داد. و در حوزه عمل نیز قدم هایی برداشت که به اصلاح رفتار مردم کمک کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله با رفتار منطقی و دور از تعصب خود با یاران و اطرافیانش، به آنان نشان داد که در مکتب او عصبیت های قومی، قبیله ای و نژادی جایی ندارد؛ و با پیمان عمومی در مدینه بجای پیمان های قبیله ای به ایجاد امت واحده اقدام کرد؛ و با پیمان اخوت بین مسلمانان این هویت جدید را تثبیت نمود؛ و با انتخاب کارگزاران شایسته و برجسته سازی اصحاب مومن و لایق از قبایل گوناگون و ملیت های مختلف، الگوی عملی به آنان نشان داد. و با تکریم بانوان و رعایت حقوق آنان به رفع تعصبات جنسیتی اقدام کرد.

    کلید واژگان: پیامبر اکرم, سیره, تعصب, حمیت}
    Hosein Abdolmohammadi *, Jafar Pakbaz, Seyyed Ali Ghazanfari

    One of the cultural anomalies that was prevalent in Hejaz society before Islam and caused great social problems; There was misplaced nervousness and support for people, race, national language and beliefs. Although the Holy Prophet (PBUH) had practically shown his opposition to this ignorant ethic by participating in the oath of allegiance before the resurrection, after the resurrection he used two methods of "culture building" and "practical measures" to eradicate it. He tried. In the field of culture, he defined a new identity for Muslims based on monotheism, so that all of them from every tribe and race could gather under its banner. And defined new criteria for valuation. And he taught them how to respect human dignity and their rights. And by expressing the negative effects of ignorant nervousness, he warned people not to stir it up. And in the field of action, he took steps that helped to improve people's behavior. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) showed them with his rational and non-biased behavior towards his companions and those around him that ethnic, tribal and racial nerves have no place in his school; And by a general pact in Medina, instead of tribal pacts, he created a single nation; And established this new identity with the covenant of brotherhood between Muslims; And by selecting worthy agents and highlighting the faithful and worthy companions from different tribes and nationalities, he showed them a practical model. And by respecting women and respecting their rights, he took action to eliminate gender prejudices.

    Keywords: The Holy prophet, Sira, prejudice, Protection}
  • حمیدرضا مطهری *
    در جامعه عربی حجاز در عصر جاهلیت، به علت نبود حکومت مرکزی و به طورکلی، فقدان حکومت به معنای امروزی، نهاد قانون گذاری هم دیده نمی شود؛ اما این، به مفهوم نبود قانون در آن زمان نیست؛ بلکه قانون های برآمده از اجتماع وجود داشت که در واقع، همان سنت های عصر جاهلی بودند که جوامع عربی بر اساس تعصب قبیلگی و عرف قبایل به آنها عمل می کردند. در این نوشتار، برآنیم با استفاده از منابع و مطالعات جدید و با تحلیل داده ها و نیز نگاهی به وضعیت سیاسی حجاز در عصر جاهلی، به این پرسش پاسخ دهیم که قانون در حجاز عصر جاهلی چگونه بوده؟ و چه مکانیزمی بر اجرای آن نظارت می کرده؟ و ضمانت اجرای آن چه بوده است؟ یافته های این تحقیق نشان می دهد که سنت هایی مانند: بیعت، حلف، جوار و اخذ بالثار، از مهم ترین قانون های عصر جاهلی بودند و مکانیزم اجرای آن نیز همان تعصبات قبیلگی، نظارت عمومی و از همه مهم تر، لزوم وفای به عهد بود که در جامعه آن روز، از اهمیت بسزایی برخوردار بودند.
    کلید واژگان: قانون, جاهلیت, تعصب, قبیله, سنت, حجاز}
  • نیره دلیر *، سید محمدحسین محمدی، عاطفه کاظمی مجرد
    تاکید بر نقش ساختار سیاسی در مواجه با گروه های اجتماعی و مذهبی از آن جهت است که در دوره سلجوقی نهاد سیاسی در عمل نهاد مذهب و مناسبات اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. تا آنجا که امکان داشت سلسله مراتب مذهبی در چارچوب حکومت متشکل می شود و امور مذهبی تحت نظارت وزیر قرار می گیرد. این پژوهش با رویکرد مسئله محور تلاش دارد به تبیین کنش و بینش حکمرانان سلجوقی نسبت به گروه اجتماعی شیعیان امامیه بپردازد. یافته های پژوهش حاکی از آنست که امامیان در عرصه اجتماعی دارای حقوق و آزادی های نسبی در زمینه برگزاری مراسم های مذهبی، برگزاری جلسات وعظ، خطابه و مناظره برخوردار بودند. نهادهای فرهنگی شیعیان همچون مدارس و مساجد در شهرهای مختلف فعال بود. حضور رجال و علمای شیعه در مناصب اداری شهری همچون قضاوت، نقابت و مناصب اداری کشوری همچون وزارت و حضور در دیوان ها به رسمیت شناخته شده بود. دستاوردهای پژوهش دلایل متعددی در اتخاذ رویکرد متساهلانه سلجوقیان نسبت به امامیان را نشان می دهد.
    کلید واژگان: تساهل, رواداری, تعصب, نمود اجتماعی, شیعیان امامیه}
    NAYERE DALIR *, mohammaad mohammadi, atefeh kazemi
    During the Seljuk period, the political institution affects the institution of religion and social relations that is why we have emphasized, in this paper, on the role of political structure in dealing with social and religious groups. As far as possible religious hierarchy was organized within the framework of the state, and religious affairs were under the control of the minister. This research, by a problem-oriented approach, attempts to explain the actions and attitudes of Seljuk rulers in relation to the community of Ja’fari Shiites. The findings of the research indicate that Ja’fari Shiites had rights and freedoms such as holding meetings, preaching, debating in the social arena. Shiite cultural institutions, such as schools and mosques, were active in various cities. The presence of Shiite scholars in urban administrative positions, such as judgments and superintendency, and in state administrative positions such as the ministry, were recognized. The findings of the research offer several reasons why Seljuk rulers had taken such a tolerant approach towards Ja’fari Shiites.
    Keywords: tolerance, social representation, Ja’fari Shiites}
  • محمد شعبانپور، زهرا بشارتی
    پیش از ظهور اسلام، سنتی حکمفرما بود که قرآن کریم از آن به «جاهلیت اولی» تعبیر کرده است. برخی مفسران، قید «اولی» را حمل بر وجود دو جاهلیت اولی و ثانیه (یا اخری) کرده اند. در این نوشتار برای تبیین دیدگاه یاد شده به این سئوال کلیدی که «مولفه های فرهنگ جاهلیت از منظر قرآن و مصادیق آن در عصر حاضر کدام است؟» با استفاده از روش تحلیل محتوا پاسخ داده شده است. حاصل این پژوهش، بر وجود مولفه هایی برای فرهنگ جاهلیت چون پندارهای باطل نسبت به خداوند، احکام جاهلانه، تعصب و تبرج دلالت دارد. از آنجا که این مولفه ها، محدود به زمان یا جغرافیای خاصی نیستند، در هر زمان و مکان دیگری نیز سازنده فرهنگ جاهلیت خواهند بود که از مصادیق آن در جوامع امروزی می توان به تبعیض نژادی، سکولاریسم، قوانین و احکام قضایی ناعادلانه، تفاخرات و آشکار ساختن زینت ها در انظار عمومی و... اشاره نمود.
    کلید واژگان: جاهلیت, تبرج, تعصب, سوء ظن, احکام جاهلیت}
    Mohammad Shabanpour, Zahra Besharati
    Before the rise of Islam, a tradition was governing known by the Holy Quran as “the primary jahiliyya”. For some commentators, the word “primary” conveys existence of two types of jahiliyya including primary and secondary. To illustrate the mentioned viewpoint, by applying a content analysis method, present paper provides a response to the principal question on the factors of Jahiliyya`s Culture and its representations in the present era? The results of this study imply that there are some factors in jahiliyya`s culture such as false ideas about god, ignorantly-made judgments, prejudice and adornment. Since these factors are not limited to a specific geography or time, they can create jahiliyya`s culture in every place and time. Among its examples in contemporary societies, one can refer to racial discrimination, secularism, unfair judicial decrees and regulations, self-glorification and showing off adornment in public etc.
    Keywords: Jahiliyya, Adornment, Prejudice, Suspicion, Jahiliyya Commandments}
  • وحید میرجانی، نعمت الله صفری
    «البدایه و النهایه» کتابی مشهور در زمینه تاریخ اسلام است که توسط ابن کثیر دمشقی (701774ق) تالیف شده است. او به سبب تاثیرپذیری از شرایط زمانی، مکانی و به ویژه استادانی مانند ابن تیمیه، مواضعی ضدشیعی دارد. این پژوهش درصدد نقد تاریخ نگاری ابن کثیر در زمینه تشیع در کتاب مذکور، از طریق بررسی کلی روش ها و رویکردهای نگارنده است. متن پیش رو در قالب نقد سندی، محتوایی، و روشی تاریخ نگاری مولف، سامان یافته است. مهم ترین نقدها عبارتند از: تناقض های درونی؛ مخالفت با قرآن، سنت، و تاریخ؛ «گزینش و حذف»، «پذیرش و رد» متعصبانه. در تحلیل کلی، این نتیجه به دست می آید که مولف، از یک سو، با هدف توجیه اعتقادات مذهبی خاص خود، و از سوی دیگر، به سبب گرایش های ضدشیعی خود، هرگاه گزارشی تاریخی را با بینش ها و گرایش هایش ناهمخوان یافته حذف، رد، تحریف، و یا توجیه کرده است.
    کلید واژگان: شیعه, تاریخ, ابن کثیر, نقد, تعصب, تحریف}
    Wahid Mirjani, Nematullah Safari
    Al Bidayah wa-Nihayah is a famous book on the history of Islam, written by Ibn Kathir Dimashqi (701-773 'AH'). He has anti-Shia views due to the effects of spatiotemporal conditions and particularly the influence of such professors like Ibn Taymiyyah. The present paper seeks to criticize Ibn Kathir's historiography of Shiism in the aforementioned book by making a general review of his methods and approaches. This paper is written as a critique of documents, content and methods of Ibn Kathir's historiography. The most important criticisms directed to it are: internal contradictions of aforementioned book, its inconsistency with the Quran, tradition and history, biased "selection and omission", and "acceptance and rejection". A thorough analysis if this book indicates that the writer omits, rejects, distorts or justifies any historical account which does not correspond with his own views and attitudes; firstly to justify his own religious beliefs and secondly due to his anti-Shia attitudes.
    Keywords: Shia, history of Shiism, Ibn Kathir, Al Bidayah wa, Nihayah, a critique of historiography, bias, distortion}
  • علی اکبر عباسی
    ابن ابی الحدید از شارحین نهج البلاغه و از نویسندگان برجسته قرن هفتم هجری است. از نکات بارز شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه تسامح نویسنده می باشد که با سعه صدر از دیدگاه های مذاهب مختلف برای پربار نمودن اثرش استفاده کرده است. در این مقاله ریشه های سعه صدر مولف و شواهد آن در این اثر بیست جلدی نشان داده شده است. این تسامح باعث شده است، کتاب یک طرفه و متعصبانه نوشته نشده و استدلال های عقلانی محور بحث ها باشد و در نتیجه جذابیت بسیاری پیدا نماید. تعصبات جزئی در برابر تسامح کلی کتاب ناچیز است. تولد ابن ابی الحدید در منطقه شیعی مدائن و تحصیل در نظامیه بغداد و شرکت در جلسات علمی از سنین جوانی، همچنین بهره گیری از استادانی با مذاهب مختلف، باعث شکل گیری چنین روحیه ای در وی شد، که شواهد آن، در بیان مناظرات و حتی دشنام های مخالفان، استفاده از کتب آنان و پذیرفتن برخی دلایل منطقی آنان دیده می شود.
    کلید واژگان: مناظره, تسامح, تعصب, ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغه}
    Aliakbar Abbasi
    Ibn Abi al-Hadid is a commentors of Nahj al-Balagha and an authors of the seventh Hijra century. One of the most important matters in his commentary of Nahj al-Balagha has been known as his toleration with regard to the views of other denominations, this manner of study has made his work a scholarly deep and authoritative. In the paper, the roots of his scholar manner in the work have been brought into consideration and it has been shown that his toleration has led to reasonability of the work to such an extent which no considerable case of prejudice can be found in it. Though some cases of light prejudice may be found in the work, the toleration has made them of no effect. Ibn Abi al-Hadid`s Shiite place of birth in Madaen, his education in Nezamiyya of Baghdad in the presence of different teachers with different religions can be counted as the grounds of such a quality in him. One can meet clearly such a state in his speeches and interaction with the opponents.
    Keywords: scientific dialogue. toleration, prejudice, Ibn Abi al Hadid, Nahj al Balagha}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال