به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شریعت" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شریعت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فردین مرادخانی*

    قانون از مهم ترین مفاهیم مشروطیت ایران و مورد توجه تمام متفکرین و روشنفکران آن عصر از جمله آخوندزاده بود. دیدگاه آخوندزاده در مورد قانون شامل چند بخش است: 1.اهمیت قانون و ضرورت وجود آن در ایران. 2.اهمیت انجام برخی امور مقدماتی لازمه قانون، که بدون آن نمی توان امید داشت تدوین قانون به نتیجه ای برسد. او در اقدامی مهم در خصوص نسبت بین قانون و شریعت جانب قانون را گرفت و از این حیث از همعصران خود متمایز شد. آخوندزاده بر این باور بود که قانون و شریعت دو مبنای نظری متفاوت دارند و نمی توان آن دو را از هم قیاس گرفت، شریعت را مبنای تدوین قانون قرار داد یا هر دو را یکی دانست. او در نقد مهمی بر کتاب یوسف خان مستشارالدوله مواضع خود را درباره این دو مفهوم مشخص کرد. در این مقاله کوشش شده است نگاه آخوندزاده به قانون و نسبت آن با شریعت با تکیه بر آثار وی مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: قانون, شریعت, آخوندزاده, محاکم, فقیهان
    Fardin Moradkhani*

    Law as one of the most important concepts of Iran's constitutionalism was considered by all the thinkers of that era. Akhundzadeh, as one of the intellectuals, noticed this concept and thought about it. His discourse on the law consists of several parts. First, the importance of law and its necessity in Iran. Second, pay attention to the point that until some preliminary actions are done as required by the law, we cannot hope that the writing of the law will bring us the results we want. Akhundzadeh took the side of the law in an important action regarding the relationship between the law and the Sharia, and in this respect he was distinguished from his contemporaries. He believed that the law and the Sharia have two different theoretical bases and it is impossible to compare them and make the Sharia the basis for writing the law or consider both as the same. In his critical review of Mirza Yousuf Khan Mostashar al-Dowleh's book he specified his positions regarding these two concepts. In this article, an attempt has been made to examine Akhundzadeh's view of the law and its relationship with the Sharia by relying on his works.

    Keywords: Law, Sharia, Akhundzadeh, Courts, Jurists
  • مهدی وزینی افضل*، مهدی دهقانی
    در دوره قاجار، نوشتجات مختلفی درباره شطرنج توسط افرادی از طبقات مختلف جامعه اعم از روحانیون، شاهزادگان و روشنفکران با اهداف مذهبی، آموزشی و سیاسی تالیف شدند که به «رسایل شطرنجیه» معروف گشتند. هدف از این پژوهش که با تاکید بر نسخه های خطی و منابع تاریخی تدوین شده است، پاسخ به این پرسش است که شطرنج چه جایگاهی در فرهنگ عمومی مردم دوره قاجار داشت؟ رسایل شطرنجیه با چه اهدافی تدوین شدند؟ و چه تفاوت هایی میان آنها وجود دارد؟ یافته های تحقیق نشان می دهند که در دوره قاجار، فرهنگ بازی شطرنج در میان طبقه حاکمه و سپس عموم مردم رواج پیدا کرد. گستردگی این بازی، منجر به اظهار نظر افراد مختلف در حیطه های گوناگون نسبت به این بازی شد و رساله های کوتاه و بلندی در رد، آموزش و مقبولیت شطرنج تالیف شدند. این آثار در محتوا، شکل و هدف با یکدیگر تفاوت هایی دارند که نشان از تشدد آراء و عقاید نسبت به شطرنج در جامعه ایران دوران قاجار دارد. ریشه دیدگاه های مختلف در مورد شطرنج، به مباحث فقهی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی باز می گردد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
    کلید واژگان: شطرنج, قاجار, قمار, شریعت, تاریخ نگاری
    Mahdi Vaziniafzal *, Mehdi Dehghan
    Various writings about chess were written by people from different classes of society, including clergymen, princes, and intellectuals with religious, educational, and political purposes, which became known as "Rasāʼīl šaṭranǰīya"(chess treatises) during the Qajar period. The purpose of this study based on manuscripts and historical sources is to answer the question of what place chess had in the people's general culture in the Qajar period. For what purpose were the letters of chess written? And what are the differences between them? The findings of the research show that during the Qajar period, the culture of playing chess became popular among the ruling class and then the general public. The extent of this game led to the opinions of different people in different fields regarding this game and short and long treatises were written on the rejection, education, and acceptability of it. These works have differences in their content, form, and purpose, which shows the intensity of opinions and ideas towards chess in the Iranian society of the Qajar era. The origin of different views about chess goes back to jurisprudence, history, culture, and politics, which are discussed in this article.
    Keywords: Chess, Qajar, Chess treatises, Shariʻa
  • صمد ظهیری*، ابراهیم هوشیار، رضا نصیری حامد
    در عصر قاجار برای اولین بار تعابیر و کلماتی وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی ایران شد که از یک سو نشانه آشنایی ما با غرب بود و از سوی دیگر باعث تحول در تعابیر و مفاهیم گذشته شد. کاربرد این تعابیر و ترکیبات از سوی روشنفکران و روحانیون موثر در مشروطه بیشتر نمایان بود. مهم ترین واژه و تعبیر این دوره یا چالش فکری رابطه «شریعت» و «قانون» بود که در نوشته‎ها و روزنامه‎های آن دوره از سوی روشنفکران و اندیشمندان به جامعه انتقال یافت. این مفاهیم جدید را روحانیون نیز در اندیشه‎های خود به کار بردند. در پژوهش حاضر با مطالعه آثار و کتاب های ثقه‎الاسلام تبریزی درباره اصول اعتقادی، اندیشه‎های جدید و افکار مدرن وی، نسبت جایگاه شریعت و قانون مورد بررسی قرار گرفته است. مفهوم قانون در باور او نه تنها در تضاد با پایه‎های اساسی شریعت و اصول مذهبی نیست بلکه همسو با آن و مورد تایید اصول دین نیز می‎باشد. متدولوژی این پژوهش تحلیلی- تبیینی است.
    کلید واژگان: قانون, استبداد, فقه, شریعت, قاجار
    Samad Zahiri *, Ebrahim Hooshyar, Reza Nasiri Hamed
    In the Qajar era, for the first time, interpretations and words entered the political and social literature of Iran, which on the one hand was a sign of our familiarity with the West and on the other hand caused a change in the interpretations and concepts of the past. The use of these interpretations and combinations by influential intellectuals and clerics in the constitution was more apparent. The most important word and interpretation of this period or an intellectual challenge was the relationship between "Sharia" and "law" which was transmitted to the society by the intellectuals and thinkers in their writings and newspapers of that period. The clergies also used these new concepts in their thoughts. By studying the works and books of Thiqat al-Islam Tabrizi about the principles of his belief, new ideas and modern thoughts, the relationship between the status of Sharia and law has been examined. In his opinion, this concept of law is not in contradiction with the basic foundations of Shari'a and religious principles, and in fact, it is in line with it and approved by the principles of religion. The methodology of this research is analytical-explanatory.
    Keywords: Law, Tyranny, Jurisprudence, Sharia, Qajar
  • اکرم صالحی هیکویی، حسین آبادیان *، نعمت احمدی نسب

    مقاله حاضر بر این اساس استوار است که مشروطه ایران ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم خاصی خاصی داشت که مبتنی بر بینش مذهبی بود، بنابراین عمده ترین مباحث این دوره را مجادلات کلامی و فقهی تشکل میدادند. نظامهای مشروطه اروپائی پس از سده ها بحث و بررسی مفصل درباره مفهوم حقوق و ضرورت قانونگذاری نوین بر اساس آن حقوق شکل گرفتند، مشروطه ایران هم مبتنی بر تعریفی از حقوق بود که تحت تاثیر فرهنگ مسلط، در هیئتی مذهبی ظاهر میشد. دیدگاه اصلی مقاله حاضر این است که به دلیل تفاوتهای فرهنگی، بین مشروطه ایران و سایر نقاط عالم تفاوت وجود داشت، تلاش شده است این دیدگاه بر اساس روش توصیفی تحلیلی ارائه گردد. همچنین این مقاله تلاش دارد تا نشان دهد دهد مبانی نظامهای مشروطه در سراسر عالم لزوما یکسان نیست، بنابراین طبیعی است که تفاوتها و تمایزهائی بین آنها وجود داشته باشد. برای نشان دادن این تمایز، تا حدودی درباره آراء روسو بحث و بررسی به عمل آمده است.

    کلید واژگان: ایران, حقوق, قانون, مشروطه, شریعت
    Akram Salehi Hikouyi, Hossein Abadian*, Nemat Ahmadi Nasab

    This study based on the fact that the Iranian constitution had its roots in a particular culture, custom and rituals regarding the religious insights. So the major topics of this period were theological and jurisprudential debates. European Constitutional systems after centuries of in-depth discussion of the concept of rights and the necessity of modern legislation were formed, the Iranian constitution was also based on a definition of rights that appeared in a religious body which was influenced by dominant culture. The main view of this paper is that due to cultural differences, there was a difference between the Iranian constitution and other versions of constitutionalism around the world. It also attempts to show that the foundations of constitutional systems throughout the world are not necessarily the same, so it is natural that there are differences and distinctions between them. To illustrate this distinction, there has been some discussion of Rousseau's views.

    Keywords: Iran, Right, Law, Constitution, Sharia
  • صالح زارعی، قاسم پورحسن
    عرفان و تصوف در زمره پدیدارهایی است که در عرصه نظری و نیز در حوزه تحولات اجتماعی منشا اثر بوده و از وجوه تاثیرگذار تمدن اسلامی تلقی می شود که رویکردهای متفاوتی درباره آن اتخاذ شده است. در این پژوهش با طرح سه نظریه کلی به پدیدار عرفان و تصوف پرداخته شده است. رویکرد اول اساس و جوهر تمدن اسلامی را تصوف و عرفان تلقی می کند و اساس تمدن اسلامی از ابتدا تا کنون را بر همین مبنا تفسیر می نماید. رویکرد دوم به عدم امکان تاسیس اندیشه های سیاسی و تمدنی بر مبنای تصوف و عرفان باور دارد و این جریان را اصلی ترین عامل تعطیلی عقل و زوال اندیشه و تمدن اسلامی می داند. رویکرد سوم جریان عرفانی را از عوامل مهم و جریان ساز می داند که سبب بالندگی تمدن اسلامی شده است.
    کلید واژگان: تصوف, عرفان, تمدن اسلامی, عقلانیت, شریعت
    Saleh Zarei, Ghasem Pourhassan
    Mysticism and Sufism are among the phenomena that have been influential in the fields of theory and social changes. They are considered as influential factors on Islamic civilization and different approaches have been adopted about them. In this research, three general approaches are presented for the phenomena of Mysticism and Sufism. The first approach considers the basis and essence of Islamic civilization as Sufism and Gnosticism, and interprets the foundations of Islamic civilization from the beginning to the present based on this idea. The second approach believes in the impossibility of establishing political and civilizational thoughts based on Sufism and Mysticism and considers this to be the main reason for the closure of reason and the decline of Islamic thought and civilization. The third approach regards the mystical stream as one of the most important factors leading to the development of Islamic civilization.
    Keywords: Sufism, Mysticism, Islamic Civilization, Rationality, Islamic Law.
  • فاطمه رستمی *، مهدی قنواتی

    دوران صفویه از زوایای مختلف و متنوعی قابل بررسی و واکاوی است. یکی از زوایای قابل تامل، نوع نگرش شاهان صفوی نسبت به مقوله منکرات و نحوه برخورد آنان با مفاسد اجتماعی است. این مقاله سعی بر آن دارد تا با بهره گیری از متون تاریخی و سفرنامه های به جا مانده از آن دوران و با استفاده از روش توصیف و تحلیل؛ عملکرد پادشاهان صفویه در مقابله با رواج منکرات و اعمال مذموم از منظر دین اسلام مورد بررسی قرار دهد. اینکه آیا می توان الگوی واحد برای سلاطین صفوی در قبال مقابله با منکرات طراحی کرد، مهم ترین دغدغه مقاله حاضر است. یافته ها حاکی از آن است که علی رغم توجه شاهان صفوی نسبت به پاکسازی جامعه نمی توان الگوی واحدی در این زمینه برای شاهان صفویه قائل بود. مهم ترین دلایل برای اقدامات متفاوت جانب سلاطین صفوی در خصوص جلوگیری از منکرات، نگرش های شخصی و از همه مهم تر سیاسی شاهان صفوی نسبت به مقوله منکرات بوده است.

    کلید واژگان: صفویه, شریعت, منکرات, احکام و فرامین, امر به معروف و نهی از منکر
  • ناصر صدقی
    پرداختن به جایگاه و منزلت علم تاریخ در طبقه بندی های رایج علوم در نزد مسلمانان و معضلات و مسائل فراروی آن، مسئله پژوهش حاضر را شکل می دهد. حکما و فلاسفه که قائل به اصالت علوم و دانش های عقلی بودند، تاریخ را به عنوان علم نپذیرفتند. فقها و علمای دینی هم درباره جایگاه علمی تاریخ، دو موضع متفاوت اتخاذ کردند؛ غالب فقیه مورخان تاریخ را به لحاظ برخی ویژگی های موضوعی، روشی، فایده مندی و غایت در زمره علوم نقلی مربوط به شریعت قرار داده اند. طیف دیگر، تاریخ را به لحاظ موضوعی و فایده مندی، در مجموعه علوم غیردینی و مربوط به ادبیات قرار داده اند. ادیب مورخان هم به تناسب ارزش ها و موقعیت اجتماعی خودشان، تاریخ را به لحاظ موضوعی در زمره علوم ادب و از حیث فایده و غایت، از جمله دانش های خدمتگزار اهل سیاست و قدرت قرار داده اند. برخی مورخان صاحب فکر و دغدغه، همچون ابن خلدون نیز با درک چنین وضعیت بغرنج معرفتی و روشی حاکم درباره جایگاه علم تاریخ، تلاش کرده اند برای تاریخ به عنوان یکی از دانش های اجتماع انسانی، موضوع و روش های مستقل و متعلق به خود تعریف کنند. اقدامی ارزشمند که در کانون فهم و توجه مورخان و اندیشمندان متاخر قرار نگرفت و همچنان تفکرها و سنت های پیشین درباره جایگاه علم تاریخ استمرار یافت. به طوری که در نزد مسلمانان تا عصر جدید، تاریخ به لحاظ موضوعی و روشی در بین علوم دینی و ادبی و از حیث فایده مندی به عنوان علم خدمتگزار علایق و ارزش های اهل شریعت و سیاست باقی مانده است.
    کلید واژگان: طبقه بندی علوم, علم تاریخ, فایده مندی, شریعت, سیاست, اندیشمندان مسلمان
    Naser Sedghi
    This Study tries to investigate the status of history science in common classification of science done by Muslim and its challenges. The scholars and philosophers, who believed in originality of knowledge and rational science, did not accept history as a science. Religious scholars had two various viewpoints for scientific status of history. Most of historians have classified it in traditional sciences related to religion based on its features including subject, method, importance and purpose. Others have considered history as a non-religious science related to literature. Literature_ historians, based on their values and social position, believe that history is a literary science for its subject aspect and also it is a servant science for politicians due to its profit and goal features. Some historians like Ibn Khaldun endeavored to define history as a science of human society with independent subject and method because of such epistemic challenge for history science. However, the Ibn Khaldun's theory has not been regarded by recent historians and scholars. In fact, history has remained as traditional science which is related to theological science and a tool for religious values and politics.
    Keywords: Classification of Science, History Science, Beneficial, Religion, Politics, Muslim Scholars
  • بررسی تاریخی شاخت در مورد تاثیر حقوق عرفی بر حقوق اسلامی
    فریبا پات، زهرا الهویی نظری
    ژوزف شاخت اسلام شناس آلمانی و متخصص در فقه اسلامی معتقد است شریعت اسلام بارزترین تجلی شیوه زندگی اسلامی و جوهر اسلام است و تمامی عرصه های زندگی مسلمانان متاثر از شریعت اسلامی بوده و درک اسلام بدون فهم شریعت غیر ممکن است. او در عین حال که حقوق اسلام را حقوقی مستقل می داند، آن را مشتمل بر مواد گوناگونی از قوانین عربستان و عناصر قابل توجهی از قوانین سرزمین های مفتوحه (اعم از حقوق رومی- کلیسایی- تلمودی و...) نیز می داند که به صورت عرف های رایج حقوقی وارد نهاد نوپای حقوقی اسلام شده و در آنجا با یکدیگر هماهنگ گشته اند.
    کلید واژگان: شاخت, حقوق عرفی, حقوق اسلامی, فقه اسلامی, شریعت
    Iran and the US relation on the verge of Islamic Revolution
    Fariba Pat, Zahra Alhoei Nazari
    The study of Iran and the US relation showe that interventionist presence of the US in Iran started with 28thMordad coup with full support for Pahlavi II. Iran turned to an important country in the middle east to protect the US interest in the region. Iran was considered one of the best allies by the US presidents. Iran was assigned the role of the Police in the region. With democratic President, Carter, taking power, there were serious doubt to support Shah in Iran. This weakened Shah's position and finally leading to his fall.
    Keywords: Iran, the US, foreign relations, Islamic revolution
  • علی اکبر تشکری، الهام نقیبی
    قرن هشتم هجری قمری، سرآغازی بر آشتی تصوف با تشیع امامیه به شمار می رفت. اما این روابط در آستانه تاسیس سلسله صفوی، به حدی گسترش یافت که مفاهیمی چون ولایت، در آمیزه ای از مضامین شیعی صوفی، زمینه را برای کارکرد سیاسی آن مستعد ساخت. خانقاه نشینان صفوی برای نخستین بار، تشیع امامیه را در ایران رسمیت دادند؛ اما اتکا به حمایت ترکمانان در کسب قدرت، گزیری جز برتری وجه صوفیانه غالی بر تشیع اعتدالی نمی نهاد. بدین ترتیب، قزلباشان به نمایندگی از طریقت و در تعارض با دعوی نیابت فقها، از امام غایب تصویر والایی از شاه ترسیم کردند که با شریعت هم خوانی کاملی نداشت. تناسب این نگرش با دوران ظهور و استقرار صفوی، در مرحله تثبیت سلسله چندان پایدار نماند و در تعارض با منافع قدرت حاکم، شاهان صفوی را به تغییر پشتوانه مشروعیت خود، از طریقت به شریعت، فراخواند. موضوعی که نه تنها برتری شریعت و نمایندگان آن، یعنی فقها را باعث شد که در عمل چندین قرن تعامل تشیع و تصوف را به تقابل کشانید. براین اساس، هدف مقاله حاضر واکاوی در روند سازش و ستیز این دو شاخصه از عصر صفوی است.
    کلید واژگان: صفویه, طریقت, شریعت, تشیع امامیه, کرکی, مجلسی
    A.A. Tashakori, E. Naghibi
    14th century was considered as the conciliation of Imami Shi`ism and Sufism. But، the relation at the beginning of Safavid dynasty developed to the extent that concepts such as guardianship in a mixture of Shi’ite and Sufi themes made the situation prone to political functions. Imami Shi`ism became official for the first time by Safavids; however، their reliance on the support of Turkmen to acquire power urged them to make Sufism superior to Shi`ism. Thus، Ghezelbash people representing Sufism depicted a great kinglike image of the Absent Imam which did not comply with religion and was against the claim of jurists. The perspective did not remain stable after Safavid dynasty was completely established. The idea was in conflict with the interests of the ruling authority، so Safavid rulers turned to Shi`ism from Sufism. The issue not only made Shi`ism and jurists superior to Sufism but also caused Shi`ites confront Sufism for several centuries. The aim of the present article is to investigate the process of peace and conflict between Sufism and Shi`ism during Safavid dynasty.
    Keywords: Safavid, Sufism, Religion, Imami Shiism, Karki, Majlesi
  • ونسا مارتین
    مترجم: فرهاد پوریانژاد

    این مقاله، قتلی ناموسی را در بوشهر به سال 1844 م. (1260 ه..ق)*** بررسی می کند و سعی دارد نشان دهد مشکلات پیش روی فرآیند مدرن کردن اصلاح حقوقی این است که نمی توان یک جنبه از حقوق را بدون ایجاد تغییرات در کل نظام حقوقی اصلاح کرد. به عبارت دیگر، همان گونه که منتسکیو خاطر نشان می سازد کل روح و ماهیت حقوقی هر عصری باید تغییر کند. به علاوه این مقاله انعطاف پذیری شریعت در خصوص عرف و سنت محلی از یک سو و ذی نفع بودن جامعه و فرد را از سوی دیگر به تصویر می کشد، اما ثابت می کند که شریعت اسلامی، طبق دلائل ارائه شده با قانون انگلستان همخوانی ندارد.

    کلید واژگان: بوشهر, قاضی, نمایندگی مقیم بریتانیا, شریعت, عرف, قتل ناموسی, دیه, شهادت عینی
    Farhad Porianejad*

    This Article discusses an honour killing in Bushehr in 1844.It seeks to demonstrate that one of the problems of modernizing legal reform is that it is very difficult to reform one aspect of the law without changing the whole. In other words, Following Montesquieu, the whole spirit of the age must change. The article further demonstrates the flexibility of the shari'a both with regard to local custom and to seeking the benefit both of the community and of a particular individual, but illustrates its in compatibility with British law on the subject of evidence.

    Keywords: Qazi, British Resident, Shari'a, Urf honour killing, diya, Wittness testimony
  • هادی وکیلی، انسیه سادات حسینی شریف
    تصوف و عرفان اسلامی در تاریخ مذهبی ایران به ویژه در خراسان و دوره پیش از مغول، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چگونگی روی کرد مذاهب گوناگون اسلامی به این پدیده و تغییر سو گیری ها در این زمینه در درازنای تاریخ آن، از مسائل مهم در این موضوع به شمار می رود. برخی از مذاهب تسنن همچون حنفی و شافعی، بیشتر به تصوف و عرفان گراییدند که خود این گرایش و ارتباط نزدیک، از سده پنجم به پیوند بیشتر عرفان با شریعت انجامید. گمان می رود علمای شافعی در این پیوند و رشد، بسیار تاثیر گذارده اند. تصوف در این دوره از پذیرشی برخوردار شد که بر پایه آن، به جرگه مذاهب اهل سنت درآمد. این مقاله می کوشد با توجه به منابعی همچون کتاب های تاریخی، ملل و نحل، رجال و طبقات و شرح زندگانی عرفا و علمای مذاهب به چگونگی پیوند تصوف با تسنن در خراسان و چیستی عوامل موثر در آن پاسخ گوید.
    کلید واژگان: تصوف, خراسان, شریعت, حنفی, شافعی
    Hadi Vakili, Ensiyeh Sadat Hosseini Sharif
    The Islamic Sufismor mysticism has been of especial importance in the religious history of Iran,particularly in Khorasanand prior to the reign of the Mongols. The nature of approaches taken by different Islamic religions towards this phenomenon and their alteration of positions throughouthistoryare amongimportant issues. Some Sunnite sects includingHanafite and Shafiiteshowedgreater tendency to Sufism and mysticism. From fifth century onward, this tendency and closenessled to stronger connections between mysticism and Shariah.It seems that the Shafiite clergymen had an effective role in this connection and its development. During this period, Sufism gained such an acceptance that itbegan to be seen as one of the Sunnite sects. The present study-through taking advantage of resources such as history, Melal and Nehal books, Rejal and Tabaghat and life stories of mystics and clergymen-aims to explore the ways through which the connection between Sufism and Sunnismtook place.
    Keywords: Sufism, Khorasan, Sharia, Hanafis, Shafeism
  • دکتررضا صابریان
    بعضی از گزاره های کلامی به صورت مستقیم در استنباط فقهی تاثیرگذار است. جامعیت و کمال شریعت یکی از گزاره های کلامی است که در تفسیر متون دینی تاثیر مستقیم و بدون واسطه دارد. طبق قول مختار، دین برای سعادت دنیا و آخرت است. بر اساس جامعیت دین و بر اساس این بینش، متون دینی قابل تفسیر، در همین زمینه تفسیر می گردند. دین اسلام به تشریع احکام کلی و جزیی پرداخته، اما این گونه وضع قوانین به معنای کافی بودن قوانین در همه ابعاد زندگی انسان ها نیست و لازم است در چارچوب قوانین شرع اقدام به وضع قوانین مورد نیاز کرد. یکی از نتایج مهمی که در بحث جامعیت در کمال شریعت باز می شود اشتمال دین بر دولت و نهاد اجرایی است. پذیرش این قول به معنای تاسیس همه قواعد و اصول حکومت داری نیست، بلکه شریعت می تواند بعضی از قواعد و اصول عقلایی را تایید، برخی را تخطئه و رد نماید و به اظهار دیدگاه خود بپردازد.
    کلید واژگان: جامعیت, شریعت, اجتهاد, نهاد اجرایی
    A.R. Saberian
    Some of the theologian subjects have direct effect on jurisprudencial deductions. The comprehensiveness and perfection of Divine laws is one of the theologian subjects affecting the religious texts directly and immediately. Under Free-Will statement, religion is for the felicity of man in this world and in the Hereafter. Based on the religion comprehensiveness and under this insight, the interpretable religious texts are interpreted in this trend.This paper seeks to investigate that Islam has considered both the general and specific principles in this concern, but imposing such laws and rules does not mean that these laws are enough to cover all aspects of life, so it is necessary to impose certain needed laws based on Divine Laws.The paper then goes on to study one of the important results concerning the divine laws perfection and comprehensiveness including religion towards the government and administrative organs. But the acceptance of this statement does not mean to establish all the govermental rules and principles, while the divine law is able to acknowleddge certain intellectual rules and principles and to reject others, and to comment its own viewpoint.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال