به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فتوح » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فتوح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • معصومه هادی، محسن رحمتی*، جهانبخش ثواقب، مجتبی گراوند

    طریقت‎های چشتیه، سهروردیه، کازرونیه و کبرویه به عنوان مهم‎ترین جریان‎های تصوف در شبه ‎قاره‎ هند و ایران قرون هفتم تا نهم قمری به شمار می‎روند که در بسیاری از نقاط ایران و هند خانقاه ‎هایی تاسیس کردند و پیروان بسیاری فراهم آوردند. خانقاه‎ های طریقت‎ های مذکور مکان زندگی برخی از اقطاب، بزرگان و مشایخ طریقه بود و همواره بسیاری از مریدان ملازم آن ها بودند و افرادی نیز به صورت روزانه برای رفع نیازهای معنوی و مادی خود به خانقاه آن ها مراجعه می‎کردند. برخلاف تصور رایج زندگی صوفیانه مبتنی بر زهدگرایی صرف نبود و صوفیان برای رفع نیاز‎های روزمره مادی، به تامین هزینه‎ هایشان احتیاج داشته‎ اند. مقاله پیش ‎رو با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ دادن به این است که هزینه‎ های مالی طریقت‎ های مذکور در شبه‎ قاره هند و ایران چگونه تامین می‎شده ‎است. یافته‎ ها حاکی از آن است که قسمت عمده هزینه‎ های خانقاه‎ های طریقت ‎های صوفیانه چشتیه، سهروردیه، کازرونیه و کبرویه به وسیله‎ کمک‎های کالایی و نقدی دریافتی از سلاطین شبه‎ قاره‎ هند و ایران، فتوح روزانه عامه ‎‎مردم و پرداخت‎های کلان بازرگانان تامین می‎شد و از این لحاظ میان این طرایق اشتراکات فراوانی وجود داشته ‎است.

    کلید واژگان: تصوف, خانقاه, فتوح, سلاطین, بازرگانان, هند, ایران}
    Masoumeh Hadi, Mohsen Rahmati *, Jahanbakhsh Savaqeb, Mojtaba Garavand

    Sufi sects such as Chishtiyya, Suhravardiyya, Kazeroniyya and Kobraviyya, which gathered many followers and established their monasteries in many parts of Iran and India in the 7th-9th centuries AH. They are considered the most important known Sufism movements in the India and Iran. The khanqahs of the mentioned tariqas were the living places of their dignitaries, Chiefs and elders and many disciples were always with them. People, also, visited these Khanqahs daily to resolve their spiritual and material needs. The spiritual life of Sufis (from top to bottom) has had two dimensions, spiritual and material. Contrary to popular belief, Sufi life was not based on absolute asceticism and Sufis had to financed their daily material needs. By a descriptive- analytical method, this Study seek to answer this question how the financial expenses of the Sufi Khanqahs of the mentioned tariqas in the subcontinent of India and Iran were financed. It seems that the major part of the expenses of the Khanqahs of the Sufi orders of Chishtiyya, Suhravardiyya, Kazeroniyya and Kobraviyya were provided by means of goods and cash donations received from the sultans of the subcontinent of India and Iran, daily gifts (=Fotuh) from the common people (both rich and poor), and large payments from merchants. In this sense, there have been many commonalities between these Tariqas.

    Keywords: Sufism, Financing The Expenses Of The Khanqah (, Monastery), Fotuh, Sultans, Merchants, India, Iran}
  • محمد شهیدی، محمدصالح معززی نیا*

    در اواخر حکومت امویان، در قلمرو  تحت سلطه آنها مخالفت‏های زیادی در عراق عرب، شام و ایران رخ داد. علت اصلی این موضوع، تعصبات قبیله ای و نژادی، شرایط سخت زندگی و پرداختن جزیه و خراج بود. سیاست های خشن و سخت گیرانه حکام اموی از جمله حجاج بن یوسف باعث تشدید حرکت ها و مخالفت های گسترده ای همچون شورش عبدالرحمن بن اشعث گردید؛ از همین رو بعضی از خلفا و امیران اموی جهت کاهش اختلافات و جلوگیری از فروپاشی خلافت دست به اصلاحاتی زدند. اصلاحات عمر بن عبدالعزیز ابتدا موفقیت آمیز بود، اما مرگ زودهنگام او مانع ادامه روند اصلاحات گردید و خلیفه بعدی سعی در حذف اقدامات او نمود. در اواخر خلافت اموی، یزید سوم و همچنین حاکم خراسان نصر بن سیار با دنبال کردن اصلاحات سعی در کنترل روند سریع مخالفت ها نمودند اما هیچ کدام از این تلاش ها مانع فروپاشی نگردید. نیروی تازه نفس عباسیان با شعارهای اصیل اولیه اسلامی توانستند مردم را با خود همراه کرده و حکومت سلطنتی اسلامی امویان را منقرض نمایند. مسئله این پژوهش، اقدامات اصلاحی خلفا و امرای اموی به ویژه اصلاحات سیاسی و اقتصادی آنان است. پژوهش حاضر به شیوه کتابخانه ای و با تمرکز بر منابع تاریخ نگاری اسلامی تنظیم شده است. مدعای نگارندگان این است که بازیگران سیاسی دوره اموی، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی سرزمین های اسلامی، لزوم انجام اقدامات اصلاحی در سطح گسترده را ضروری دانستند.

    کلید واژگان: اصلاحات, امویان, عمر بن عبدالعزیز, فتوح}
    Mohammad Shahidi, Mohammadsaleh Moazzezinia *

    At the end of the Umayyad rule, much opposition existed in the territory under their control in Iraq, Syria, and Iran. The main reason for this issue was tribal and racial prejudices, difficult living conditions, and payment of jizya and tribute. The harsh and strict policies of the Umayyad rulers, including Hajjaj ibn Yusuf, intensified widespread movements and opposition, such as the rebellion of Abdul Rahman ibn Ash'ath; therefore, some Umayyad caliphs and emirs made reforms to reduce differences and prevent the collapse of the caliphate. The reforms of Umar ibn Abd al-Aziz were successful at first, but his early death prevented the continuation of the reform process and the next caliph tried to remove his actions. At the end of the Umayyad rule, Yazid III and also the governor of  Khorasan, Nasr ibn Sayyar, attempted to control the rapid process of opposition by pursuing reforms, but none of these efforts prevented the collapse. The renewed energy of the Abbasids with the original early Islamic slogans was able to bring the people with them and destroy the Umayyad-Islamic royal government. The issue of this research is the reform measures of the caliphs and Umayyad rulers, especially their political and economic reforms. This research is organized in library style with a focus on Islamic historiographical sources. The authors claim that the Umayyad period's political actors considered it necessary to carry out large-scale reform measures, considering the economic and political conditions of the Islamic lands.

    Keywords: Reforms, Umayyads, Omar Ibn Abdulaziz, Futuh}
  • مهین امیر شاهکرمی، اصغر منتظر القائم، مصطفی پیرمردیان*
    احمد بن یحیی بلاذری(170یا180- 279 ه.ق) مورخ، نسب شناس ،جغرافی دانان بزرگ جهان اسلام  و صاحب کتاب «فتوح البلدان» است، که یکی از مهمترین منابع تاریخی فتوح و مرجع بسیاری از مورخان بشمار می آید.وی مدت ها کارگزار دیوان خراج در دربار عباسیان بود. نظر به اهمیت و نقش روایت های بلاذری در بازنمایی فتوح مسلمانان، بررسی و نقد روش وی در تاریخ نویسی فتوح با تکیه بر چهارچوب های تاریخ نگاری در آراء ابن خلدون خواست مقاله پیش روست. از میان اخبارمتعدد و پرشمار او، گزارش های وی درباره فتوح ماوراءالنهر که توسط قتبیه بن مسلم باهلی صورت گرفته، از ابعاد مختلفی برخوردار است از این رو سوال اصلی پژوهش حاضر این است که مولفه های تاریخ نویسی بلاذری پیرامون فتوح قتیبه بن مسلم در ماوراءالنهر مطابق با معیارهای تاریخ نگاری روشمند ابن خلدون چیست؟بررسی ها تاریخی با رویکرد توصیفی-تحلیلی در فتوح البلدان نشان داد روایت های بلاذری پیرامون اخبار فتوح از دقت کافی در درج رخدادها برخوردار نیست و گزارش های او در باره فتوح ماوراءالنهر قابل نقد است.
    کلید واژگان: بلاذری, فتوح البلدان, فتوح, قتیبه بن مسلم باهلی, ماوراءالنهر, تاریخنگاری, روش ابن خلدون}
  • مریم سعیدیان جزی*
    ین تحقیق در پی فهم ارتباط میان منابع تاریخی و رویکرد هویت گرایانه برخی از مورخان اسلامی است. برای انجام این تحقیق آراء یکی از اخباریون و فتوح نگاران متقدم و پر ارجاع یعنی سیف بن عمر تمیمی مورد بررسی قرار می گیرد. سیف اگرچه مانند برخی دیگر از نویسندگان در تاکید بر نقش اعراب در فتوح و پدیده های اسلامی همسو است؛ ولی با مقدماتی متفاوت به نتیجه مذکور دست یافته و به علاوه در این زمینه اغراق کرده است. سوال اصلی این است چه عواملی محیطی و شرایط اجتماعی عامل ایجاد رویکرد هویت گرایانه در سیف شد. سیف چه اهدافی را دنبال می کرد و راه دست یابی به آن را چگونه یافت؟ در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق تاریخی که مبتنی بر توصیف و تحلیل داده ها است به این پرسشها، پاسخ داده شده است. متغیرهای مهمی مانند عنصر عصبیت عربی و نظام قبیله ای، مواضع ساسانیان نسبت به اعراب، فتوح اسلامی، سیاست دستگاه خلافت اموی و نقش ایرانیان در خلافت عباسی در دیدگاه سیف اثر گذار بود. از نظر سیف، اعراب دارای تاریخی پیوسته بوده و چون اسلام در میان اعراب به پا خاست، تفکر عربی مفاهیم پایه ای این دین را به خوبی مشخص نمود. در نتیجه آنچه سبب پیشرفت اسلام و شکل گیری تمدن اسلامی شد عصبیت قومی و هویت قبیله ای و آرمان های عربی بود. او برای جبران این خلا هویتی از جامعه پیرامونی و تخیلات آرمانی خود بهره گرفت و آنها را حول محور عصبیت قرارداد. سیف نماینده احیاگر هویت عربی در تقابل با هویت ایرانی است.
    کلید واژگان: سیف, عصبیت, تمیم, ایام العرب, فتوح, عباسیان, ایرانیان}
    Maryam Saeedyan Jazi *
    This study seeks to understand the relationship between historical sources and the identity-oriented approach of some Islamic historians. To conduct this research, the views of Sayf ibn 'Umar al-Tamimi, are examined who is one of the earliest and most referential Akhbãris and conquerors. Sayf, like some other writers, is consistent in emphasizing the role of the 'Arabs in the conquest and events of Islamic history; but he came to this conclusion with a different premise and exaggerated in this regard. This is the main question of the article: What environmental factors and social conditions led to the creation of an identity-oriented approach in Sayf, what goals did Sayf pursue in his historiography, and how did he find a way to achieve it? In this research, these questions have been answered; using a historical research method based on data description and analysis. Important variables were effective in Sayf's view; Such as: the element of 'Arab nervousness and tribal system, the positions of the Sassanids towards the 'Arabs, the Islamic conquest, the policy of the Umayyad caliphate and the role of the Iranians in the 'Abbasid caliphate. According to Sayf, the 'Arabs had a continuous history. He took advantage of the Ayyam al-'Arab , mental structures, historical facts, the surrounding society, and his ideal fantasies. According to this research, Sayf was the representative of the revival of 'Arab identity against the Iranians.
  • زهرا جهان، محمدتقی ایمان پور*، جواد عباسی، حسین مفتخری

    فتح ایران توسط اعراب مسلمان که به پایان یافتن حاکمیت دودمان ساسانی منجر شد و همچنین مسئله چگونگی، چرایی و پیامدهای آن، بارها و از زوایای گوناگون توسط تاریخ پژوهان مورد بحث و تحلیل قرار گرفته و درباره دلایل تسلط سریع و غیرقابل پیش بینی آنان بر قلمرو بزرگ ساسانی دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. به عنوان مثال، می توان به مصالحه و سازش برخی از خاندان های اشراف و حکومتگر ایرانی با عرب ها با اهداف اقتصادی و دینی اشاره کرد. با این همه، تاکنون پژوهش مستقل و منسجمی درباره اهداف و انگیزه های غیراقتصادی و غیردینی اشراف ایرانی در مصالحه با عرب ها انجام نشده است. این پژوهش که از روش توصیفی تحلیلی بهره می برد می کوشد تا به بررسی انگیزه های سیاسی اجتماعی و نظامی امنیتی فاتحان عرب بپردازد. یافته ها نشان می دهد که اضطرار جهت حفظ جان، حفظ جایگاه و مناصب پیشین، کسب جایگاه سیاسی اجتماعی در نظام جدید، بهره گیری از نیروی نظامی عرب ها در حذف رقبای دیرینه و واقع گرایی برای گذر از بحران نظامی و تجدید قوا سبب شد تا دسته ای از اشراف ایرانی به راهبرد مصالحه و همکاری با نیروهای مهاجم عرب روی آورند.

    کلید واژگان: فتوح, اهداف و انگیزه های فتوح, اشراف ایرانی, راهبرد مصالحه}
    Zahra Jahan, MohammadTaghi Imanpour *, Javad Abbasi, Hossein Moftakhari

    The conquest of Iran by the Muslim Arabs that marked the fall of the Sassanid dynasty, as well as the questions about its justifications and consequences, have been extensively discussed by historians from a variety of angles. Hence, there are divergent views on the rationales underlying their rapid and unpredictable domination over the great Sassanid territory. For example, references have been made to the reconciliation of some Iranian aristocratic and ruling families with the Arabs for economic and religious purposes. However, no independent and systematic research has explored the non-economic and non-religious goals and motives of the Iranian aristocracy in reconciliation with the Arabs so far. This study, utilizing a descriptive-analytical method, strives to explore the political, social, military, and security stimuli of the Arab conquerors. According to findings, the urgency to protect one’s life, maintain former positions, promote one’s socio-political status in the new ruling system, exploit Arab military force to get rid of traditional rivals, and be realistic about surviving the military crisis and regaining power impelled a class of Iranian aristocrats to pursue the strategy of reconciliation with the Arab invading forces.

    Keywords: Conquest, goals, motives of conquests, Iranian aristocracy, reconciliation strategy}
  • ساسان طهماسبی*
    در این پژوهش وضعیت اسرا و برده های ایرانی دوران فتوح با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی-استنتاجی بررسی می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که در جریان فتوح، بخش بزرگی از اسرا قتل عام می شدند. مردان قربانیان اصلی به شمار می آمدند. بااین وجود، برخی از آنان همراه با زنان و بچه ها که بخش اعظم اسرا را تشکیل می دادند، به عنوان برده به سرزمین های عربی اعزام شدند. برده های از حقوق ناچیزی برخوردار بودند و به مشاغل سطح پایین می پرداختند، اما تعدادی از آنان موفق شدند با یادگیری علوم دینی و ادبی و یا تبحر در مسائل دیوانی به جایگاه بهتری دست یابند و در مواردی از بردگی آزاد شوند. البته بردگان زن سهمی از این ترقی نداشتند. بیشتر آنان به عنوان کنیز خرید و فروش می شدند یا با اعراب و برده ها ازدواج می کردند. با بررسی تبار روایان حدیث که در طبقات ابن سعد ذکر شده اند مشخص می شود که سهم برده ها در بافت جمعیتی حجاز بسیار قابل توجه بود.
    کلید واژگان: فتوح, ایران, اسیر, برده, موالی}
    Sasan Tahmasbi*
    Having used the descriptive- analyzing- deducing method, in this research, the situation of the Iranian captives and slaves of the conquests period will be studied. The findings of the research show that a great part of captives were massacred in the process of conquests. Men were the main victims. Nevertheless, some of them with women and children who included a great part of prisoners as slaves were dispatched to the Arabic lands. The slaves enjoyed with little rights and did low jobs. But, some of male slaves succeeded in acquiring a better situation by learning religious and literary sciences and in some cases were freed from slavery. The female slaves have no share from the promotion. Most of them were bought and sold as bond-maid and slave, or married the Arabs, slaves and mawali. Having studied the lineage of transmitters of hadith whom recorded in the Tabaqat al-kubra of Ibn Sa'd it will be proved that slaves had a considerable share in the population component of Hijaz.
    Keywords: conquests, Iran, captives, slave, mawali}
  • مسعود بهرامیان*، سیدعلی حسینی قمصری
    با به قدرت رسیدن امویان سادگی و ساده زیستی سال های اولیه اسلام، کم کم از بین می رود و دمشق شاهد استقرار دربار باعظمتی است که ظرافت تشکیلات و تجملات آن از همان آغاز، نشان آشکاری از حکومتی سلطنتی به سبک شرقی دارد. چرایی و چگونگی تحول ساختار سپاه در این عصر مسئله پیش روی این تحقیق می باشد که به آن پرداخته شده است. شخصیت و پایگاه اجتماعی، سوق دادن اذهان مردم به سمت فتوحات و به تبع آن زاویه نگاه حاکمان اموی باعث شد آنان بیش از هر چیز به فکر فتوح و کشورگشایی باشند. شورش های مداوم داخلی و فتوحات و عقب نشینی های مکرر زمینی و دریایی باعث شد تا سپاه که نهاد آن به وسیله خلیفه دوم پی ریزی شده بود، به ویژه دست خوش تغییرات اساسی، شامل ایجاد یک سپاه آماده در خدمت حکومت، وارد شدن عناصر ایرانی و ترک در سپاه عصر اموی، استفاده از عصبیت قبیله ای در بسیج نیروها، انتخاب والیان از طبقه نظامیان به ویژه در دوره مروانی شد. این تغییرات به مقیاس بیشتر در ترکیب و در مقیاسی کمتر در تجهیزات آن صورت می گیرد، اما به طورکلی باید گفت که امویان به جای ایجاد سپاه حرفه ای و کارآزموده، ملتی نظامی پیشه را سامان دادند و رهبری کردند.
    کلید واژگان: امویان, سپاه, فتوح, ادوات جنگی}
    Masoud Bahramian*, Seyyed Ali Hoseini Qamsari
    After the rise of the Umayyad dynasty, the Simple living of the early Islam vanished and Damascus witnessed foundation of a splendid reign whose luxuriousness and sumptuousness assiciated an oriental-like monarchy. This article aims to find why and how the military structure in this period transformed. The characteristics and social background, directing peoples’ mind toward the conquests and, consequently, political attitudes of the Umayyad caliphs caused them to expansionism. Domestic uprisings and repeated retreats led the caliphate to make some changes in military establishments, established by the second caliph of the Rashidun, in terms of forming an stand by troops, the entering of Iranian and Turkish forces, using the tribal consolidation in order to mobilize the forces and choosing governors from the military commanders in the Marwanids era. Such changes were evidenced more in the combination and less in equipment. Yet, the Umayyads, instead of founding a professional and efficient army, created a militarist society.
    Keywords: the Umayyads, Conquests, Army, Military Equipment}
  • سید احمد رضا خضری، سید محسن سیدی*
    فتوح مسلمانان که پس از رحلت پیامبر (ص) و از دوران خلافت ابوبکر آغاز و به دوران عمربن خطاب و عثمانبنعفان گسترش یافت؛ در دوران خلافت امام علی(ع) متوقف گشت. این ایستایی نه به سبب سرگرم شدن امام(ع) به بحران ها و پیکارهای داخلی، بلکه بر آمده از نگرش متفاوت آن حضرت به آفرینش، انسان، حقوق او و جامعه بود. برای دست یابی آسان تر به ایده یاد شده، این پژوهش که در قالب یک درآمد و دو بخش اصلی تشکیل شده است، بر آن است تا از عهده بررسی و ارائه دلایل و عوامل ایستایی فتوح در دوران خلافت امام علی(ع)بر آید. از این رو پس از بررسی نظری دیدگاه و نگرش امام به هستی و انسان، نخست شواهد تاریخی نگاه و رفتار امام درباره فتوح پیش از خلافت وی را بیان کرده و آنگاه رویکرد و عملکرد آن حضرت را درباره فتوح به دوران خلافت او را بر اساس روش توصیفی _ تحلیلی و بر پایه منابع و مطالعات تاریخی واکاوی نموده است.
    کلید واژگان: فتوح, امام علی(ع), ایستایی, نگرش, چرایی و عوامل}
    Seyed Ahmad, Reza Khezri, Seyed Mohsen Seyedi*
    Muslim conquests starting from the demise of the Holy Prophet (Pbuh) in Abubakr’s time and its continuation during Omar-bin-Khattab and Othman’s caliphate terminated in Imam Ali’s (Pbuh) time. The reason for this termination is not because of the internal crisis or civil conflicts faced by Imam, but it originated from Imam Ali’s prospect towards creation, mankind, human rights, and society.
    In order to evaluate the aforementioned claim, the present study, designed in three sections ( an introduction and two sections), tries to present and provide reasons for the termination of the conquests during Imam Ali’s caliphate.
    Examining different viewpoints regarding Imam’s prospect towards creation, being, and mankind, the present paper tries first to provide the historical facts about Imam’s conduct and attitude on the conquests in general. It then moves on to his approach and attitudes towards conquests carried out before his caliphate. The research adopted a qualitative method through an analytical-descriptive approach on the basis of historical facts, studies and sources.
    Keywords: Conquests, Termination, Prospect, Reason}
  • مریم سعیدیان جزی*
    اشراف و رجال قبیله ای تحت حمایت حکام و خلفای اموی و ساختار قبیله ای و زمینه های فرهنگی جاهلی، در دگرگونی های سیاسی و اجتماعی، نقشی موثری ایفا کردند. در این پژوهش نسبت میان یکی از این شخصیت ها با تاریخ تحولات اسلامی در قرن نخست هجری بررسی می شود.
    احنف بن قیس یکی از مشاهیر بنی تمیم است که منابع اسلامی اطلاعات پراکنده و ضد و نقیضی درباره او ارائه می دهند. بررسی ابعاد شخصیت احنف و ارزیابی گزارش های موجود پیرامون چگونگی و چرایی حضور وی و پیامدهای آن، مسئله اصلی این پژوهش به شمار می رود. سابقه حضور احنف به صدر اسلام و فتوح اسلامی بازمی گردد. وی از جمله روسای قبیله ای، فرماندهان نظامی و مشاهیر عراق است که در بصره سکنا گزید و به دلیل اتخاذ مواضع و ایستارهای متفاوت، مورد توجه قرار گرفته است. شخصیت احنف نمونه بارز خاستگاه قبیله ای، اندیشه های بدوی و تفردطلبی است که در ابعاد حیات اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی ریشه دوانده بود.
    شیوه این پژوهش، اسنادی، توصیفی و تحلیلی است که با استفاده از منابع اسلامی و به صورت مطالعه تاریخی انجام گرفته است. فایده این تحقیق از آن جهت است که با ارزیابی میزان همبستگی نقش انسان با تاریخ، بخشی از مسائل مهم تاریخ اسلام در این دوران پاسخ داده خواهد شد.
    کلید واژگان: احنف بن قیس, تمیم, فتوح, بصره, اشرافیت قبیله ای, امویان}
    Maryam Saeedyan Jazi *
    The leaders and nobles of clans—under the auspices of the Umayyad governors and influence of the tribal structure and social grounds of the age of Ignorance—played an influential role in the socio-political transformations. The present paper studies the role of one of these personalities in the historical events of the first century of Islam. Ahnaf ibn Qais was one of the prominent figures of Bani Tamim. Islamic resources provide scattered and conflicting information about him. The present paper aims at studying Ahnaf’s personality, and evaluates existing reports on his presence and the consequences of his performances. Ahnaf’s presence dates back to the early years of Islam and Islamic conquests. He was one of the clan leaders, military commanders, and intellectuals of Iraq. He dwelled in Basra and attracted the attention of others by adopting dissimilar positions and attitudes. His personality was prominently shaped by his tribal origin and Bedouin and individualistic views dominating the socio-political atmosphere of the Islamic society. The present historical study adopts a descriptive-analytic methodology and relies on Islamic sources and documents. The paper suggests that by evaluating the degree of human relationship with history, a part of significant issues in the history of Islam could effectively be answered.
    Keywords: Ahnaf ibn Qais, Tamim, Conquest, Basra, Tribal aristocracy, The Umayyad}
  • سیاوش یاری، آیت قبادی *

    اصحاب رسول خدا(ص)، در رخدادها و حوادث عصر خویش و حتی تغییرات و تحولات سال ها و قرون بعد، تاثیرگذار بوده اند؛ پس برای شناخت درست و دقیق اوضاع سیاسی و نظامی تاریخ صدر اسلام، بررسی شخصیت و عملکرد آن ها ضرورتی انکارناپذیر است. حذیفه بن یمان از اصحاب کبار رسول خدا(ص) بوده است که در تمامی جنگ های حضرت شرکت کرده و در جریان سوء قصد منافقان، در عقبه هرشی، به حفاظت از پیامبر(ص) پرداخت. وی چون در این حادثه منافقان را شناخت به صاحب سر رسول خدا(ص) معروف شد که این امر، وی را صاحب هویت سیاسی و اجتماعی مهمی در جامعه اسلامی کرده است. مسئله مقاله پیش رو، بررسی نقش حذیفه بن یمان در حوادث و جریان های سیاسی نظامی صدر اسلام، ازجمله غزوات دوره پیامبر(ص) و فتوح عصر خلفا، همچنین جایگاه وی در شناسایی و گسترش تشیع و حمایت از اهل بیت، به خصوص حضرت علی(ع) است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع اصلی و بهره-گیری از یافته های پژوهشی جدید، سامان یافته است. یافته های این پژوهش، گویای آن است که حذیفه بن یمان در تمامی جنگ های پیامبر(ص) شرکت کرده است. وی از فرماندهان عالی رتبه در فتوحات ایران بوده و آذربایجان و نهاوند به فرماندهی وی فتح شده است. حذیفه از شیعیان به نام امام علی(ع) بوده که با بیان دیدگاه ها و موضع گیری ها خود، در روند گسترش تشیع نقش اساسی داشته است.

    کلید واژگان: حذیفه بن یمان, رسول خدا(ص), امام علی(ع), تشیع, خلفا, فتوح}
    S. Yari, A. Ghobadi

    Companions of the Prophet (PBUH) have been very influential in the events happened at that time or the years and decades after that. So, to have an accurate understanding of political and military condition of the early Islamic period, studying their personality and activities is undeniable. Hozeyfe ibn Yaman was a close companion of the Prophet. He accompanied the Prophet in all of his battles and protected him during hypocrites` attempt at Hershey Aqaba. Since he could recognize the hypocrites, he became known as the owner of the secret of the Messenger of Allah (PBUH). The issue gave him an important political and social identity in the Islamic society. The article is going to study the role of Hozeyfe ibn Yaman in political and military events during the beginning of Islamic period such as battles and conquests in the era of the Prophet and caliphs; besides, it is investigating his position in identification and expansion of shi`ism and supporting the household of the Prophet, especially Imam Ali (AS), utilizing a descriptive-analytical method. The finding of the survey reveals that Hozeyfe ibn Yaman attended all of the Prophet`s battles. He was a senior commander in Iran`s conquests and led the conquest of Azerbaijan and skinheads. He had a major role in the spread of shi`ism by expressing his views and positioning.

    Keywords: Hozeyfe ibn Yaman, the Prophet (PBUH), Imam Ali (AS), Shiism, Caliphs, Conquest}
  • سجاد دادفر
    فتح اسپانیا و پیروزی های بعدی مسلمانان در این منطقه از جهان، که در تاریخ فتوح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسپانیا اولین منطقه از اروپاست که مسلمانان موفق شدند در زمان کوتاهی آن را تسخیر نمایند. هدف این نوشتار، بررسی و تحلیل این پیروزی به لحاظ اوضاع داخلی اسپانیا در آستانه ورود مسلمانان و تاثیر احتمالی این اوضاع در موفقیت نیروهای فاتح می باشد. از این رو ضمن بیان مختصری از تاریخچه فتوح در منطقه شمال آفریقا، اوضاع داخلی اسپانیا به عنوان یکی از فرضیه های احتمالی در فتح این سرزمین توسط مسلمانان مورد بررسی قرارگرفته است.
    کلید واژگان: اسپانیا, اندلس, فتوح, ویزیگوت ها, امویان و طارق بن زیاد}
    Sajjad Dadfar
    Muslim's conquest of Spain and their subsequent victories in this region are of special importance in the history of Muslim's conquests. Spain was the first country in Europe that Muslims could conquer within a short time. However, an area of research about this topic can be an analysis of this victory in the form of a review of the domestic conditions of Spain with arrival of Muslims in this country the potential effects of these conditions on the success of the conquering forces. Therefore, the present research seeks to offer a brief account about the history of Muslims conquests in North Africa and review Spain's domestic climate as a potential hypothesis for Muslim's conquest of this land.
    Keywords: Spain, Andalusia, Visigoths, Umayyad, Tariq b. Ziyad}
  • محمد علی چلونگر مریم سلیمانی
    پس از رحلت پیامبر و به خلافت رسیدن ابوبکر، مسلمانان دست به یک سلسله فتوح دامنه دار زدند. قسمت اعظم این فتوح در مناطق مسیحی نشین انجام پذیرفت. مصر که از جمله مراکز مسیحی درآن روزگاران بود، در مدت کوتاهی به تصرف مسلمانان درآمد و ایشان توانستند بر اسکندریه، یکی از مراکز چهارگانه مسیحیان دست یابند.
    واکنش مردم مصر در مقابل مسلمانان بسیار قابل ملاحظه بود. قبطیان در مقابل مسلمانان نه تنها مقاومت نکردند، بلکه از آنها استقبال هم نمودند. این کنش از اصول چندگانه و متفاوتی سرچشمه می گرفت که باید در بستر جامعه آن زمان بررسی گردد و در راستای همین امر به اوضاع دینی، موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مصر توجه نمود.
    پس از فتح مصر، رفتار مسلمانان نیز با قبطیان به عنوان اهل کتاب حایز اهمیت است. قبطیان توانستند در سایه حکومت اسلامی، آزادی دینی راکه سالها در دوران حاکمان مسیحی ازآن محروم بودند، باز یابند.
    در این پژوهش، ضمن تشریح چگونگی فتح مصر، به بررسی علل پیروزی مسلمانان، عملکرد مسیحیان در مواجهه با مسلمانان و وضعیت آنان بعد از فتح پرداخته شده است.
    کلید واژگان: مصر, مسلمانان, فتوح, مسیحیان, قبطیان}
    Mohammad Ali Chelongar, Maryam Soleymani
    After the Prophet passed away and Abu-Bakr was assigned as the caliphate, Muslims started a chain of foreign conquests, primarily in the Christian territories. Egypt at that time was one of the Christian’s centres soon to be conquered by Muslims. Through Egypt, Muslims also gained access to Constantinople, another one of the four centers of Christianity. Egyptians’ response to the Muslims was significant. The Coptics not only showed no resistance against Muslim invaders, but also welcomed them. This behaviour stems from a complex set of principles that should be examined in the social context of the time. With this respect, the religious, political, social and economical situation of Egypt should be taken into consideration. During this time, the behavior of the Muslims toward the Coptics was conspicuous. Under the aegis of Islam, Coptics were able to profit from the religious freedom, something which they were lacking under Christian rulers. This study along with the explanation of the Egyptian conquest, deals with the reasons for the Muslims’ victory and their situation after the conquest
  • کارنامه نخستین فاتح مسلمان هند (بررسی عملکرد سیاسی، نظامی محمدبن قاسم در سند)
    سیاوش یاری
  • محمدرضا رحمتی
    به روزگار بنی امیه مهاجرت هایی با اهداف نظامی و اقتصادی از عراق به خراسان روی داد. دو مهاجرت آغازین، در زمان حکومت زیا د بن ابیه در عراق (44-53ق) (664-673م) از سوی وی مدیریت شد. مهاجرت نخست در سا ل 47 ق/ 677 م از بصره به خراسان روی داد و با بن بست نظامی اعراب در خراسان و ناآرامی های قبیله ای ناشی از تقسیم عطایا در بصره، ارتباط داشت. دومین مهاجرت به سال 51 ق/ 671 م مدیریت شد. در آن سال، 50000 خانوار از قبایل کوفه و بصره به خراسان کوچانده شدند. این مهاجرت نیز با ناآرامی های عراق و مشکلات نظامی تازیان در شرق ارتباط داشت. برای شناخت تاثیر این مهاجرت ها در مهار ناآرامی های عراق و مشکلات نظامی تازیان در خراسان، مسائلی چون سیاست نوین بنی امیه در مرزها، اوضاع خراسان و عراق بدان گاه، موقعیت نظامی تازیان در خراسان و جاذبه های آن سرزمین برای آنان، در خور بررسی است. در این نوشتار، نگارنده بر آن است تا با استناد به منابع و برخی مطالعات، ضمن بررسی نکات یاد شده، به تاثیر دو مهاجرت در مهار ناآرامی های عراق و بهبود موقعیت نظامی تازیان در خراسان بپردازد.
    کلید واژگان: خراسان, عراق, زیاد بن ابیه, مهاجرت, فتوح}
    During Umayyad time, a few immigrations occurred from Irak to khurasan in virtue of intending to the economic and military purposes. Ziyad's regime leaded two early immigrations from Irak in his era. The first immigration was done from Basra to Khurasan in667 A.D/47h, and was related to the Arab's military deadlock in Khurasan and tribal revolts which were arisen by distributing the Ataya in Basra. The second one happened in 671 A.D/51. At that time, 50000 families of the tribes of kufa and Basra were migrated to Khurasan. This one was related to the tribal revolts of Khurasan and the Arab's military problems in east [of Islamic territory]. It is significant to study and know the roles of these immigrations, not only on controlling the revolts of Irak and decreasing the Arab's military problems in khurasan, but also recognizing the matters as: (1) Umayyad's new policy in borders. (2) The situation of Khurasan and Irak at that time.(3) The Arab's military status In Khurasan; and (4) The significance of Khurasan for the Arabs. Here, I intend, ascribing to some important resources and studies, to study the influence of this two immigrations on controlling the revolts of Irak and improving the Arab's military status in Khurasan.
    Keywords: Irak, Ziyad b. Abini, immigration, Futuh}
  • جاسم ریحانی
    یکی از عوامل انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی به جهان اسلامی در قرون نخستین اسلام نخبگان ایرانی بودند که چشمپوشی از مطالعه آنها خطایی بزرگ در شناخت تاریخ ایران و اسلام خواهد بود. هرمزان سردار بزرگ یزدگرد سوم یکی از این افراد بود که در تحولات سیاسی، نظامی و فرهنگی شامگاه عهد ساسانی و اوایل دوره اسلامی نقش آفرین شد. در مقاله حاضر ضمن بررسی حیات سیاسی هرمزان کارنامه وی در انتقال عناصر فرهنگ ایرانی به تمدن اسلامی مورد بحث قرار می گیرد.
    کلید واژگان: ساسانیان, عمر, فتوح, هرمزان, دیوان, ابولؤلؤ}
    Jasem Reyhani
    One of the factors of the transmission of Iranian Culture and civilization to Islam world during the early Islamic centuries have been the Iranian elites that ignoring their studying will be a massive fault in the process of examining and idenfifying the history of Iran and Islam. Hormozan the great sirdar (commander of an army) of the third Yazdegerd was one of those people who played an outstanding role in the political, military and cultural changes of the end of Sasanids era and the early of Islamic period. By this article while it is tried to study the Hormozan's political life, his role in the transmission of the Iranian cultural factors to the Islamic civilization also is studied.
  • زکریا کتابچی، فهیمه مخبر دزفولی
    چگونگی ورود ترکان به عالم اسلام از موضوعات قابل توجه تاریخی است. اعراب پس از فت ایران به سوی ماوراءالنهر تاختند و روند پیشروی آنان در سرزمین های ترکان در دوره امویان تکمیل شد. این مقاله به بررسی اولین رویارویی ترکان و اعراب در روزگار خلیفه ی دوم پرداخته و فضای فرهنگی حاکم بر این رویاروی را ترسیم کرده است. این مقابله آغاز تعاملات مذهبی، اجتماعی و سیاسی بین رتکان و اعراب بود که تا سلطه ترکان بر تمام جهان اسلامی در قرون بعدی تداوم یافت.
    کلید واژگان: ترکان, اعراب, فتوح, ماوراء النهر, رود جیحون, احنف بن قیس, طبری, ربعی بن عامر}
    Zakariya Ketabchi, Fahime Dezfuli
    The fact that how the Turks entered to the Islam World is one the important subjects in the history. Arabs, after overcoming the Iran, invaded to Transoxiana and the process of their headway in the turk's territories was complited in the Umayyed's era. this article studies the first encountering of the Turks and Arabs in the ruling period of the second caliph and has described the dominated cultural atomsphere. This encountering was the begining of the religious, social and political relations between Arabs and Turks which continued until the dominance of the Turks over the whole of the Islam world during the next centuries
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال