به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مقتل نگاری » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مقتل نگاری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آذر انجم شعاع، محمدرضا هدایت پناه*، محمدحسن معصومی

    مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی (د 356ه) یکی از کهن ترین و برجسته ترین کتاب های مقاتل است. این مقاله ضمن بررسی تاریخ نگاری ابوالفرج اصفهانی، به ویژه آنجا که به اهل بیت (ع) پرداخته، می کوشد با ارزیابی و نقد گزارش های ابوالفرج جنبه هایی از مقتل نگاری او را روشن سازد. مقاتل الطالبیین تراجم نامه ای روایی است که بیشتر با تکیه بر منابع مکتوب پیش از خود و گاه با بهره گیری از منابع شفاهی نگاشته شده است. ابوالفرج برای سنجش درستی/ نادرستی روایت ها دست به مقایسه و ارزیابی می زند و گاه نظر خود را نیز بیان می کند، از این رو رگه هایی از تاریخ نگاری ترکیبی و تحلیلی در اثر او دیده می شود. گرایش ابوالفرج به دست ه ای از طالبییان در جاهایی به تاریخ نگاری او رنگی جانب دارانه زده و کما و کیفا در نگارش مقتل ها تاثیر گذاشته است. با این همه روایت های او نزد پسینیان به ویژه مورخان شیعی امامی با پذیرش بسیار روبه رو شد و در تاریخ نگاری اهل بیت ارزش و اعتبار بالایی یافت.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری اسلامی, مقتل نگاری, ابوالفرج اصفهانی, مقاتل الطالبیین, تاریخ اهل بیت(ع)}
    Azar Anjomshoaa, MohammadReza Hedayat Panah *, MohammadHasan Masoumi

    Maqātil al-Tālibīyyīn by Abul Faraj Isfahānī (356 AH), is one of the oldest and most prominent books of Maqātil. This article examines the historiography of Abul Faraj Isfahānī, especially where he dealt with Ahl al-Bayt (PBUH), tries to clarify some aspects of his historiography by evaluating and criticizing Abul Faraj's reports. Maqātil al-Tālibīyyīn is a source mostly relied on written sources and sometimes using oral sources. Abul Faraj compares and evaluates the narrations in order to measure their accuracy/inaccuracy and sometimes expresses her opinion, therefore, streaks of compound and analytical historiography can be seen in his work. Abul Faraj's tendency towards a group of Talibites has given a biased color to his historiography and has had an effect on the writing of the Maqātils. Despite this, his narrations were admired by the later scholars, especially the Imami Shia historians, and they found great value and credibility in the historiography of Ahl al-Bayt.

    Keywords: Historiography, Abul Faraj Isfahānī, Maqātil al-Tālibīyyīn, History of, Ahl al-Bayt}
  • علی اصغر حسین زاده، مهران اسماعیلی*، عباس میرزائی

    نفس المهموم فی مصیبه سیدنا الحسین المظلوم از مقتل هایی است که بیش از دیگر مقتل های نگاشته شده در دوره معاصر با اقبال و توجه جامعه شیعی روبه رو شده است. شیخ عباس قمی (د 1319ش) در نگارش این کتاب از روش محدثان بهره برده و کوشیده اثر خود را با تکیه بر منابعی که معتبر شمرده به رشته تحریر درآورد. نفس المهموم گام درخور توجهی در جهت پالایش مقتل، از افزوده های دوره قاجاری برداشته، اما به نظر می رسد این فرایند به تولید روایتی واحد و منسجم از رویداد عاشورا منتهی نشده است. مهم ترین کاستی های نفس المهموم این هاست: اتکا و ارجاع بیش از حد به برخی از  مورخان و محدثان بدون نقادی روایت های ایشان، عدم شناسایی منبع نخست گزارش ها، فقدان فرایند راستی آزمایی گزارش ها، بی توجهی به تعارض میان گزارش ها، بهره نبردن از علوم دیگر از جمله تاریخ برای ترجیح گزارش های متفاوت و نبود انسجام در نتیجه گیری و انتخاب گزارش مرجح. در نتیجه خواننده به رغم فاصله گرفتن از تحریفات دوره های متاخر، خود را در میان گزارش های متعدد و متعارض، رها شده و سرگردان می یابد و رای مشخصی از سوی محدث قمی دریافت نمی کند.

    کلید واژگان: شیخ عباس قمی, نفس المهموم, تاریخ نگاری حدیثی, مقتل نگاری}
    Ali Asghar Hosseinzadeh, Mehran Esmaeili *, Abbas Mirzaei Nokabadi

    Nafas al-Mahmūm, is written about the martyrdom of Husayn bin ʿAli  and  has met with the favor and attention of the Shiite community more than other similar writings. In composing this book, Sheikh Abbas Qumi (d. 1941) used the method of hadith scholars, emphasizing on isnad, and tried to write his work based on sources that he considered authentic. Al-Qumi sought to put aside the last layers from the martyrdom of al-Husayn literature, which were often added during the Qājārid era (1789-1925). However, this process does not seem to produce a single, coherent narration of the ‘ashura event. The main shortcomings of the book are:  relying on some historians and hadith scholars and referring to their sources frequently without criticizing their narrations, not identifying the primary sources of the tradition or ignoring it, lack of reports verification, lack of checking the accuracy of the reports, ignoring conflict between reports, lack of historical approach and finally, the lack of coherence in the conclusion and selection of the preferred report. It can be said that although this book keeps the reader away from the distortions of the late period, the number of different reports on each issue does not allow the reader to find out Qumi's opinion.

    Keywords: Sheikh Abbas Qumi, Nafas al-Mahmūm, Hadith Histoiography, Maqtal al-Husayn}
  • حسین حسینیان مقدم
    مقتل نگاری از شاخه های مهم تاریخ نگاری و مورد اعتنای همه فرق اسلامی است، که با تلاشی همگانی و رویکردهایی متفاوت بالنده شد. پژوهش حاضر مقتل نگاری را با رویکردی علمی تحلیلی تا قرن سوم و با تکیه بر نقش اصحاب امامان شیعه^ بررسی می نماید. در این آمایش با استفاده از شیوه تاریخی، ذهن شناسی مولفان (به معنای نوعی راهیابی به آرا و تفکرات آنان، با مطالعه آثار و شرح حال ها برای گمانه زنی درباره شیوه نگارشی و رویکرد مولفان به مسائل تاریخی) و مقایسه آثار آنان، دو جریان حدیث نگر و تاریخ نگر مطالعه شده است و براساس منابع و اسناد مکتوب موجود به مسائلی مانند بنیان گذاری یا استمراربخشی مقتل نگاری صحابیان، جایگاه و بستر حرکت علمی آنان، گونه شناسی فکری، صنف شناسی نگارشی، نوع شناسی تعامل آنان با دیگران و فرایندشناسی انتقال آن به آیندگان پرداخته و سرانجام با آمیزه ای از توصیف نقلی و تحلیل عقلی، دامنه تحقیق را جمع کرده است.
    کلید واژگان: مقتل, مقتل نگاری, تاریخ نگاری, تمدن اسلامی, اصحاب, امامان^, شیعه, تاریخ تشیع}
    Hussein Husseinian Moghadam
    Battle Writing is an important branch of historiography and is attended by all the Islamic sects. It is raised and developed through the collective efforts and various approaches. The present study implemented an analytical- scientific approach to investigate the issue of Battle Writing up to the third century with an emphasis on the role of the companions of the Shiite Imams (AS). Using a historical method¡ reading the minds of the authors (i.e. getting an access to their opinions and way of thinking through studying their works and biographies to speculate on their writing styles and approaches to the historical matters)¡ and comparing their works¡ the viewpoints of the traditionalists and historiographers were studied. Based on the available sources and written documents¡ issues such as the companions’ battle writing foundation making and continuity¡ the position and the context of their scientific movement¡ their intellectual typology¡ their writing casteology¡ the typology of their interaction with the others and knowing the process of passing it on to the future generations were investigated. This study was a combination of narrative descriptions and intellectual analysis.
    Keywords: Battle, Battle Writing, Historiography, Islamic Civilization, the Companions, the Shiite Imams, Shia, Shia History}
  • تاثیر آموزه مقتل های تصوف بر کربلا / مطالعه موردی اللهوف علی قتلی الطفوف
    عباس برومند اعلم، رقیه میرابوالقاسمی، عباس حسن خانی *
    هم زمان با بسط و گسترش اندیشه های صوفیانه در جهان اسلام از سده هفتم هجری و نزدیکی تصوف و تشیع به یکدیگر، رویکردهای صوفیانه بر مقتل نگاری کربلا -همچنان که بر برخی دیگر از مکتوبات دینی و تاریخی- تاثیر گذاشته است. این مطلب با مطالعه متون مکتوب این دوره و توجه به شاخص های اندیشه های تصوفی در آن و شناسایی و ردیابی این اندیشه ها در متون مزبور قابل مطالعه و بررسی است. در مقاله حاضر، سعی شده با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر پژوهش کتابخانه ای، به این سوال پاسخ گفته شود که کتاب لهوف، اثر سید ابن طاووس، به عنوان یکی از مقاتل مهم و مشهور واقعه کربلا، از اندیشه های صوفیانه چه تاثیراتی پذیرفته است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که در مقتل لهوف، تاثیرپذیری از آموزه های تصوف و نمادهای آن، ولو به میزان اندک، وجود دارد و نویسنده آن، علی رغم اینکه به هیچ طریقت صوفیانه ای وابسته نبوده است، مباحث صوفیانه و عرفانی را در اثر خود بازتاب داده است.
    کلید واژگان: تصوف, سید ابن طاووس, کربلا, لهوف, مقتل نگاری}
    Abbas Borumand Aalam, Roghayye Mirabolghasemi, Abbas Hasankhani*
    Along with the development of Sufic thought in the Islamic world from the seventh century and Sufism and Shia closeness to each other, Sufi approaches to the genre of writing Maqtals of Karbala, like some other religious and historical literature, came into fashion. This can be proved by investigating written texts of that period, exploring the Sufic thoughts of it, specifying the features of these thoughts, and pursuing and tracing them in the mentioned texts. In the present study, an analytical descriptive method based on library research has been used to answer the posed-question what impacts the book Lohuf of Sayyid Ibn Tavus, as one of the most important and famous Maqtals of Karbala, has accepted from the Sufic thoughts. The results of this study show that, despite of author's independance of any Sufic order, the influence of the teachings of Sufism and mystical issues is reflected in Lohuf.
    Keywords: Sufism, Sayyid Ibn Tavus, Karbala, Lohuf, Maqtal.}
  • عباس برومند اعلم، عباس حسن خانی
    هم زمان با بسط اندیشه های صوفیانه در جهان اسلام از قرن هفتم هجری به بعد و نزدیکی تصوف و تشیع به یکدیگر، رویکردهای صوفیانه در مقتل نگاری کربلا به مانند برخی دیگر از مکتوبات دینی و تاریخی وارد شد. این مطلب بامطالعه ی متون مکتوب این دوره و ردیابی شاخصه های اندیشه ی تصوف در این متون قابل بررسی است. در پژوهش حاضر سعی شده با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر پژوهش کتابخانه ای به این سوال پاسخ داده شود که مقتل روضه‍ الشهدا نگاشته ی حسین واعظ کاشفی- قرن دهم هجری- به عنوان یکی از مقاتل مهم و مشهور واقعه ی کربلا، از اندیشه های صوفیانه چه تاثیراتی پذیرفته است؟ در پاسخ مدعای این نوشتار این است که روضه‍ الشهدا که به زبان فارسی نگاشته شده و شامل مناقب و مصائب اهل بیت (ع) خصوصا امام حسین (ع) است با توجه به گرایش واعظ کاشفی به طریقت نقشبندی، کاملا متاثر از گفتمان صوفیانه است؛ به گونه ای که ویژگی های اندیشه ی تصوف در مباحث مختلفی که نویسنده به آن ها اشاره می کند آشکار است. تاثیرپذیری از مقولات صوفیانه حتی باعث برخی تحریفات در روایت واقعه ی کربلا در این کتاب شده است.
    کلید واژگان: تصوف, حسین واعظ کاشفی, روضهالشهدا, کربلا, مقتل نگاری}
    A. Boroomand Alam, A. Hasankhani
    From the seventh century onwards, with the expansion of Sufism thoughts throughout the Islamic world and the close ties between Sufism and Shiism like some other religious and historical documents, Sufi approaches entered into Karbala’s Maqtal Negary. We can investigate this issue by studying the written texts and tracing the characteristics of sufism thoughts in them. By implementing analytical and descriptive methods and relying on library research, this study tries to find answer to the question Was Kashefi’s Ruzat Al-Shohada (10th century, A.H) as one of the most famous Maqtal of Karbala influenced by Sufi thoughts The findings of this study suggested that Ruzat Al-Shohada which was written in Persian language and comprised the virtues and difficulties undertaken by Ahl Al-Bayt (AS), particularly Imam Hussein (AS) was largely affected by Sufi discourse due to Vaez Kashefi’s inclination towards Naqshbandi orientation. In fact the features of sufi thought is evident in different topics referred to by the author This in turn had led to the inclusion of some distortions in the narration of Karbala incident.
    Keywords: Sufism, Hussein vaez Kashefi, Ruzat Al Shohada, Karbala, Maqtal Negary}
  • مهران اسماعیلی، زهرا زکی*
    تعارض گزارش های آماری در بررسی های تاریخی، یکی از مسائل دانش تاریخ و به ویژه تاریخ نگاری است. این مسئله زمانی اهمیت خواهد یافت که گزارش های آماری فراوانی از یک رویداد در دسترس باشد. درباره حادثه کربلا، گزارش های آماری فراوانی در منابع یافت می شود. یکی از این گزارش ها، شمار زخم های امام حسین علیه السلام است. براساس استقرای نویسنده، حدود چهارده گزارش آماری در این زمینه ثبت شده است که سازگاری آنها با یکدیگر دشوار است. نویسنده در این مقاله سعی می کند با استفاده از روش تاریخ گذاری گزارش و تفکیک گزارش های زخم از گزارش های پارگی لباس، تعیین لباس امام علیه السلام در صحنه نبرد، بررسی تطبیقی روایت های شیخ مفید، ابن اعثم و خوارزمی از لحظات پایانی زندگانی امام حسین علیه السلام و بازسازی صحنه نبرد با تکیه بر روایت شیخ مفید، به گزارش آماری صحیح نزدیک شود.
    کلید واژگان: امام حسین علیه السلام, مقتل نگاری, عاشورا, آمار در تاریخ, کربلا}
    Mehran Esmaeeli, Zahra Zaki*
    Contradiction of statistical reports of the historical studies is considered as one of the issues of the history science and particularly historiography. This issue gets a great significance when there exists a plentiful statistical report on an event. Regarding the tragedy of Karbala، it is found numerous statistical reports in different sources. One of these reports is concerned with the number of Imam Hussein’s injuries. According to the author، it has been registered around 14 reports in this regard while their conformity with one another is not easy. In this article، the author tries to achieve a sound statistical report via putting the date of report، taking the reports of injury apart from the reports on the tear of clothes، determining the clothes of Imam in the scene of battle، the comparative investigation of the narrations by Sheikh e-Mofid، Ibn e-A’sam and Kharazmi related to the last moments of Imam Hussein’s life as well as the reconstruction of battle scene relying on the narration by sheikh e- Mofid.
    Keywords: Imam Hussein, martyrdom graphy, Ashura, statistics in history, Karbala}
  • محمد جواد یاوری
    تاکید قرآن بر توجه به تاریخ و عبرت آموزی از آن سبب توجه مسلمانان به علم تاریخ و تاریخ نگاری گردید. تاریخ نگاری اسلامی در آغازین مرحله خود با سیره نگاری رونق گرفت. شیعیان نیز با وجود همه موانع، سعی خود را به کار بسته و علاوه بر نگارش سیره، در دیگر گونه های تاریخ نگاری از جمله مقتل نگاری نیز تلاش کردند و آثار با ارزشی را به وجود آوردند. کتاب های مقتل نگاری شیعیان، بیشتر بیان شرح حال شهادت امامان معصوم و شخصیت های برجسته شیعه از جمله حجر بن عدی است. این نوشتار تلاش دارد تا با مراجعه به منابع فهرست نویسی شیعیان از جمله نجاشی، شیخ طوسی و دیگران به گردآوری و بیان شرح حال و شخصیت مقتل نگاران شیعه از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری بپردازد.
    کلید واژگان: شیعیان, تاریخ, تاریخ نگاری, مقتل نگاری}
    Mohammad Javad Yavari
    The Quran’s emphasis on history and taking lessons from it caused Muslims to pay close attention to the science of history and historiography since the advent of Islam. At the beginning, Islamic historiography was strengthened through Sirah-writing. Despite all existing obstacles, the Shi’ah, besides Sirah-writing, embarked upon other types of historiography such as Maghtal-writing creating valuable works in this field as well. Books produced in Maghtal-writing by the Shiah are mostly descriptions of the martyrdom of the Infallible Imams (A) and other prominent Shiah personalities such as Hujr ibn al-‘Adi. Refering to the Shiah concordance sources such as those compiled by Najashi, Sheikh Tusi and others, this paper aims at the compilation and creation of biographies of Shiah Maghtal-writers from the beginning to the end of 5th century A.H. lunar.
  • سیری در مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از آعاز تا عصر حاضر
    محسن رنجبر

    پژوهش حاضر در دو مقطع کلی به شناسایی و معرفی مقاتل و نگاشته های مربوط به تاریخ عاشورا از آغاز تا عصر حاضر می پردازد. در دو شماره پیشین، به مقطع نخست آن، پرداخته شد و گفته شد که مقطع اول از دو بخش سامان یافته است: بخش اول به شناسایی و معرفی فهرست وار مقاتل از آغاز تا قرن هفتم اختصاص یافته و در بخش دوم، به معرفی توصیفی آثار موجود در تاریخ عاشورا تا قرن هفتم، پرداخته شده است. در این شماره، ادامه این نوشتار که به مقطع دوم پرداخته، ارائه می شود. مقطع دوم که درباره مقاتل و نگاشته های قرن هشتم تا چهاردهم است نیز شامل دو بخش است: در بخش نخست، پس از بیان یک مقدمه، به شناسایی و معرفی چند اثر مهم از قرن هشتم تا عصر حاضر پرداخته شده و در بخش دوم به شناسایی و معرفی مهم ترین آثار قرن های معاصر که نقش بسزایی در تحریف و ارائه گزارش نادرست و جعلی و در برخی موارد، افسانه ای، درباره قیام عاشورا داشته اند و در متن از آن ها به «منابع تحریف گستر» یاد شده، اختصاص یافته است.

    کلید واژگان: امام حسین علیه السلام, عاشورا, مقتل نگاری, قرن هشتم تا چهاردهم و منابع تحریف گستر}
    Review of Biographies of Martyrs and the Historiography Of the Ashura Event From Beginning Up To Now (3)
    Muhsen Ranjbar

    The present study deals with recognizing and introducing the biographies of the martyrs and other writings on the history of the Ashura Event from its beginning up to The Present time in two periods. We dealt with the first period in two preceding issues and argued that the first period has been organized into two parts: The first part presents a list of these biographies from the start up to the 7th century AH; and the second part gives a descriptive account of the writings on the history of The Ashra Event up to the 7th century AH. In this issue, the The Writer presents the rest of the study on the second period. The second period dedicated to biographies and writings from the 8th to the 14th century AH. is also organized into two parts: In the first part, after an introduction, some important writings from the 8th century up to the present age are introduced; and in the second part, the most important writings of the contemporary ages with the important role they have played in presenting spurious and even fictitious accounts about the Ashura Event, have been introduced; they have been called "Distorting Sources" in this paper

نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال