به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نهادهای آموزشی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نهادهای آموزشی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن پرویش*
    از دیرباز موقعیت ژیوپلیتیکی ایران، توجه سیاست گذاران بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. دراین بین یکی از کشورهایی که درصدد رابطه سیاسی و فرهنگی با ایران برآمد آمریکا است. تغییر سیاست های کلی آمریکا بعد از جنگ جهانی اول موجب شد تا این کشور از انزوای سیاسی خارج شود و خود را در عرصه جهانی به عنوان یک کشور ابرقدرت مطرح نماید. در نیمه دوم قرن نوزدهم آمریکا بر آن شد تا روابط فرهنگی خود را با جهان ازجمله خاورمیانه گسترش دهد که ایران هم جزو این مناطق بود. در این برهه زمانی روابط فرهنگی آمریکا و ایران کاملا در خطوطی مجزا از روابط سیاسی صورت می گرفت؛ اما در دوره پهلوی دوم اهداف فرهنگی آمریکا کاملا منطبق بر اصول سیاست خارجی این کشور بود. راه اندازی نهادهای فرهنگی در ایران از جمله انجمن ایران و آمریکا برای رسیدن به همین اهداف بود. ازاین رو تلاش و فعالیت های مستقیم فرهنگی آمریکا از طریق انجمن برای جست وجوی شیوه نزدیک شدن به جوانان را می توان یکی از زمینه های کنترل نظام آموزشی و تربیتی عنوان کرد؛ بنابراین پژوهش حاضر به روش تاریخی و مبتنی بر اسناد و گزارش های آرشیوی و با بهره گیری از رویکرد توصیفی-تحلیلی درصدد تبیین این مسیله است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که برنامه های فرهنگی آمریکا در قالب انجمن ایران و آمریکا کاملا با سیاست خارجی آمریکا در ایران برای تاثیرگذاری در سطوح آموزشی و دانشگاهی کشور منطبق بود.
    کلید واژگان: انجمن ها, اهداف فرهنگی, آمریکا, نهادهای آموزشی, انجمن ایران و آمریکا}
    MOHSEN PARVISH *
    For a long time, Iran's geopolitical position has attracted the attention of policy makers of many countries. In the meantime, one of the countries that seeks political and cultural relations with Iran has been the United States. The change in the general policies of the United States after the First World War made this country come out of political isolation and present itself as a superpower in the world arena. In the second half of the 19th century, America decided to expand its cultural relations with the world, including the Middle East. At this point, cultural relations between America and Iran were completely separated from political relations; But during the second Pahlavi period, American cultural goals were completely in line with the foreign policy principles of this country. The establishment of cultural institutions in Iran, including the Iranian-American Association, was to achieve these goals. Therefore, the effort and direct cultural activities of America through the association to find a way to approach the youth can be considered as one of the areas of control of the education and training system; Therefore, the current research is trying to explain this issue using a historical method based on archival documents and reports and using a descriptive-analytical approach. The findings of the research show that the American cultural programs in the form of the Iranian-American Association were completely consistent with the American foreign policy in Iran to influence the educational and academic levels of the country.
    Keywords: associations, Cultural goals, America, educational institutions, Iranian, American Association}
  • محمد کشاورز بیضایی *

    حکومت محلی اتابکان فارس (سلغریان)، با وجود کوچکی قلمرو، از حیث آموزشی و فرهنگی، درخشان و پرتحرک بود. محققان غالبا به رویکردهای سیاسی و اقتصادی حاکمان این سلسله پرداخته و به کارکردهای مهم نهادهای آموزشی آن دوره چندان توجهی نکرده‌اند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سوال است که جایگاه و کارکرد نهادهای آموزشی فارس در دوره اتابکان چگونه بوده‌است؟ یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کارکردهای آموزشی، پرورشی، مشروعیت‌زا و وقف‌محورانه نهادهای آموزشی اتابکان فارس، در توسعه و گسترش علوم عقلی و نقلی، درآمدزایی برای کادر آموزشی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی فارس در آن دوره تاثیرگذار بوده‌است. امنیت و رفاه نسبی، سیاست حاکمان سلغری در برابر یورش مغولان، ساخت مراکز و نهادهای آموزشی مانند مدارس، رباط‌ها، مساجد، دارالشفاها، خانقاه‌ها و جذب دانشمندان و هنرمندان موجب شکوفایی فرهنگی فارس در دوره سلغریان شده‌است.

    کلید واژگان: اتابکان فارس, تاریخ آموزش, سلغریان, نهادهای آموزشی, وقف}
    Mohammad Keshavarz

    Despite the small territory, the local government of the Salgharians (Atabegs of Fars) was bright in terms of culture and education. Researchers have been working on the political and economical approaches of rulers often and have not paid much attention to the important functions of educational institutions. Through the descriptive-analytical method, this study seeks to answer the question that what was the position and function of Fars educational institutions in the Salgharians period. Findings indicate that the educational, nurturing, legitimizing, and dedication-oriented functions of the Salgharians’ educational institutions have been effective in the development of intellectual and narrative sciences, generating income for educational staff and the cultural and social prosperity of the Fars in that period. The relative security and welfare, the Salghari rulers’ policies against the invasion of the Mongols, building educational institutions such as schools, ribāṭs, mosques, hospitals, monasteries, and attracting scientists and artists flourished the Fars culturally in the Salgharians period.

    Keywords: The Atabegs of Fars, The history of education, The Salghurids, Educational institutions, Endowment (Waqf)}
  • الهام فلاح پور، محمد سپهری*
    عصر سامانیان از جهت تحولات مهم علمی و فرهنگی در تاریخ ایران جایگاه ویژه ای دارد و به عصر شکوفایی خراسان بزرگ شهرت یافته است. شماری از بزرگترین چهره های علمی و فرهنگی ایران و اسلام همچون ابن سینا، بیرونی، محمد بن زکریای رازی در دامان این خاندان و یا بعدها در کانون های متاثر از آنها ظاهر شدند. با حمایت امیران و وزیران سامانی، در شهرهای بزرگ خراسان مانند بخارا و نیشابور برای نخستین بار نهادهای آموزشی مستقلی به نام مدرسه به وجود آمد. یکی از این مدارس نخستین، مدرسه بیهقیه در نیشابور است. ابوالحسن محمد بن شعیب بن ابراهیم بیهقی نیشابوری (متوفای 324) بنیانگذار مدرسه از پیشوایان مذهب شافعی بود که مدرسه خود را برای تعلیم و تربیت فقیهان شافعی تاسیس کرد. این مدرسه مهم قرون چهارم و پنجم هجری که پیش از نظامیه تاسیس شد، محل تدریس و تحصیل و وعظ و سکونت استادان، دانشجویان و طالبان علم پرشمار و نیز محل آمد و شد صوفیان بود. این پژوهش تلاش دارد روند فعالیت مدرسه بیهقیه، نقش و تاثیرگذاری آن در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت را مورد دقت نظر قرار دهد.
    کلید واژگان: ایران اسلامی, نیشابور, تمدن اسلامی, نهادهای آموزشی, مدرسه بیهقیه}
    Elham Fallahpour, Mohammad Sepehri *
    The Samanids era has a special place in the history of Iran due to important scientific and cultural developments and is famous to the great flourishing of Khorasan.The greatest scientific and cultural figures of Iran and Islam, such as Avicenna,Birouni,Zakaria, Razi appeared in this family or affected by them later. With the support of the Amirs and the Samanid ministers, for the first time, independent educational institutions, called schools, were created in major Samanid cities such as Bukhara and Neyshabur.One of these schools was the Beyhaqi School in Neyshabur. Abolhassan Mohammad ibn Sha'yb ibn Ibrahim Beyahi Neyshaburi Shafei(MA 324 AD)was one of the leaders of the Shafiqi religion who founded this school to nurture Shafi'i jurisprudents. The 4th and 5th centuries’ prehistoric school of Neyshabur, which was founded before the establishment of the Military, was the place of teaching, education, proclamation, and the resettlement of the students and Sufis.This research attempts to carefully consider the activities of the Beyhaghiey School.The research method is descriptive-analytic and gathering method is library information.
    Keywords: Islam, Iran, Samanids, Islamic civilization, Educational Institutions, Beyhaghieh School, Abolhasan Beyhaghi}
  • ابوالفضل فضلی، محمد سپهری *

    چکیدهتاریخ و تمدن ایران دارای بنیادها و زیرساخت های مستحکم علمی و فرهنگی است. آموزش و مراکز علمی به جهت فراهم آوردن زمینه رشد علم و فرهنگ و تربیت دانش اندوزان همواره از جایگاه بالایی برخوردار بوده و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب می شدند. هدف این پژوهش بررسی آموزش و نهادهای آموزشی سلسله آل زیار و نیز انعکاس این آموزش ها در کتاب قابوسنامه عنصرالمعالی با روش پژوهش توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد. مساجد، مکاتب، خانه های دانشمندان، مهمترین مراکز علمی و آموزشی در این دوره بوده و در سرزمین های تحت حاکمیت آل زیار بحث آموزش مورد توجه بیشتر حاکمان این سلسله بوده است جایگاه اندیشمندان در دربار حاکمان آل زیار رفیع و مورد احترام بوده اند و کتاب قابوسنامه نیز بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای تعلیم و تربیت در جامعه بوده و عنصرالمعالی با استفاده از ابزار داستان، تمثیل، حکایت و روش های مختلف آموزشی در تدوین قابوسنامه استفاده نموده است.

    کلید واژگان: آل زیار, آموزش, نهادهای آموزشی, قابوسنامه, ایران}
    Abolfazl Fazli, mohammad sepehri *

    Iranian history and civilization has strong cultural and scientific foundations and infrastructures. In this regard, education and academic centers always had a very lofty position and were considered as one of important cultural civilized achievements. The goal of the present research was to study education and educational institutions in Ale-Ziyar dynasty and how this educations are reflected in Eonsor-Almaeli’s Qabushnameh. Methodologically, the study is a descriptive-analytical study and data were collected in a library method. Mosques, schools, and scientists’ houses were the most important academic and educational centers in that period. In the Ale-Ziyar territories, education has been the focus of much attention by the rulers. The position of scholars in the court of the rulers of Al-Ziyari has been well respected and Qabushnameh was a good platform for developing ideas and strategies for education in the society. Eonsor-Almaeli has used some tools such as story, allegory, anecdote and various educational methods for compiling Qabushnameh.

    Keywords: Ale-Ziyar, education, academic centers, Qabushnameh, Iran}
  • محمد سپهری *، حمیدرضا امینه
    در دین مبین اسلام دانش اندوزی و آموزش آن اهمیت فراوان دارد.این نکته در آیات و روایات گوناگون مشهود است.بنابراین با ورود اسلام به ایران توسعهآموزش و تعلیم و تعلم به پیشرفت خود ادامه داد.مسجد که طبق سنت پیامبر یک نهاد سیاسی ،اجتماعی،آموزشی، عبادی و... بود ،به ا ولین نهادآموزشی در ایران و سایر مناطق مفتوحه،به منظور آموزش های دینی و احادیث نبوی مبدل شد. و در کنار آن همزمان با توسعه علوم و دایره آن نهادهای دیگری از قبیل رواق ها، دکان ها ، بیمارستانها، مکتب خانه ها،کتابفروشی ها و...روند آموزش را پیش بردند. این پیشرفت در زمان امویان به علت تعصب و قومی گری بنی امیه ،عدم حضور ایرانیان در مسائل سیاسی-فرهنگی و... و پیروی از سنت شفاهی در شیوه های آموزشی به کندی صورت پذیرفت.اما به دلیل نیاز مسلمانان به دانش سرزمین های بیگانه و ترجمه آن در همین دوره و سپس حمایت از علما و دانشمندان و کنار گذاشتن خوی قومی گری بنی عباس و ایجاد نهضت ترجمه توسط آنان و همچنین حضور رجال سیاسی ایرانی در دستگاه خلافت،ایران اسلامی شاهد نهضت علمی و تاسیس نهادهای آموزشی گوناگون و بروز علما و دانشمندان برجسته در شهرهای مختلف شد.
    کلید واژگان: نهادهای آموزشی, تعصب نژادی, علوم دینی, نهضت ترجمه}
  • حسن حضرتی، سیده فهیمه ابراهیمی*
    سیاست روسی سازی حکومت تزاری در بعد فرهنگی خود، تلاشی بود در جهت انضمام فرهنگی فرارودیان به قلمرو تمدن روسیه که جدا از فرهنگ اروپایی بود. استعمارگران روسی در این سیاست ورزی در قالب مخالفت با اسلام، تشکیلات دینی را هدف قرار دادند که نهادهای آموزشی فرارود نیز جزئی از آن بود. روند سیاست گذاری نمایندگان حکومت تزاری در حوزه آموزش (که آن را کانون تولید «تعصب اسلامی» می دانستند) و به تبع آن اقدام واکنشی مسلمانان، یکی از محوری ترین موضوعات مورد پرسش در این دوره است. طرح مشخص روس ها این بود که حمایت کامل دولتی از مراکز آموزشی کهنه و منحط فرارود سلب شود و سپس در رقابت با نهادهای جایگزین روسی(مدارس روسی و روسی بومی) تضعیف شده و اهمیت خود را از دست بدهند. برخلاف پیش بینی مقامات روسی، حاصل این تقابل، شکل گیری گونه جدیدی از نظام آموزشی محلی( مدارس اصول نو یا جدید) بود که گرچه ساختار آن تا حدود زیادی وارداتی بود اما توفیقاتی داشت که روس ها را ناگزیر ساخت چرخش کاملی در روند سیاستگذاری خود داشته باشند.
    کلید واژگان: روسی سازی, فرارود, نهادهای آموزشی, جدیدیه}
    Hasan Hazrati, Seydeh Fahimeh Ebrahimi*
    Rusification in its cultural aspect was an attempt for the cultural annexation of Transoxiana to the Russian civilization in Czarism, which by no means was similar to the European culture. According to this policy Russian colonizers, opposed to Islam, targeted on Transoxiana’s Religious organizations and Educational System. The trend of this process in the field of education, applying by Russian representatives who used to call the Islamic organizations “the centre of Islamic fanaticism”, and then the reaction of Muslims to this critical subject is one the most pivotal concerns in this period. The plan was to restrain the governmental support from old fashioned educational system. It would eventually lead to fail and eliminate the old schools in competition with Russian alternative institutions so called Russian Schools or Russian – Indigenous Schools.
    Contrary to the Russian expectations, a new kind of local educational system was formed instead, namely, New Principles schools (Madares- e Asl- e- no/ Jadid). The structural pattern although was imported, it was in a great extent successful and made Russian to take a crusial turning point in their domination policy.
    Keywords: Russification, Transoxiana, Educational Systems, Jadidism}
  • فریدون الهیاری، ابوالحسن فیاض انوش، معصومه گودرزی

    آموزش از روزگار قدیم تا به امروز که به صورت نظامی پیچیده در آمده متناسب با درجه تمدن، نوع حکومت و مقتضیات سیاسی اجتماعی و مذهبی در هر دوره ای تغییر و تحول یافته است. یکی از این ادوار دوران زمامداری جانشینان تیمور (912-807 ه.ق) است. در این دوره نهاد آموزش جایگاه ویژه ای یافت و سلاطین، شاهزادگان، امرا، خواتین و عالمان هر کدام به سهم خود در رشد این نهاد اهتمام نمودند. با وجود آرامش نسبی، ثبات سیاسی و امنیتی که در پی مرگ تیمور در قلمرو شاهرخ، جانشین وی به وجود آمد وضعیت معیشت مردم نیز بهبود یافت و زمینه ای مناسب برای حرکتی علمی و فرهنگی آماده شد و مدارس، کتابخانه ها و محافل آموزشی فراوانی به همت سلاطین، خواتین و امراء احداث گردید. سلاطین تیموری از یک سو با فراهم ساختن امکانات آموزشی و تسهیلات لازم در جهت رفاه حال اساتید و طلاب علم و همچنین ارتقاء سطح آموزش گام بر می داشتند و از سوی دیگر مشروعیت حکومت را دنبال می کردند. از بارزترین خصیصه های حکومت تیموری علاقه وافر برخی از این سلاطین به رشد علم، ادب و ساخت مراکز آموزشی بود. کثرت احداث این نهادهای آموزشی به حدی بوده که جامی مدعی شد در هیچ دوره ای از ادوار تاریخ ایران زمین به این اندازه مدرسه ساخته نشده است. در پژوهش حاضر نگارنده به روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای، به بررسی روند توسعه نهادهای آموزشی دوره تیموری پرداخته و وضعیت اداره این نهادها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. از مهم ترین یافته های این پژوهش نقش قابل توجه سلاطین، خواتین و وزرای تیموری در احداث مدارس، کثرت نهادهای آموزشی، نقش و کارکرد کتابخانه ها در استنساخ بیشتر کتب و پیروی نهادهای آموزشی از یک نظام آموزشی مدون است.

    کلید واژگان: نظام آموزشی, تیموریان, نهادهای آموزشی, خواتین, سلاطین}

    Learning from ancient times to the present were over complex system in which the Proportional to the degree of civilization, governmental, political, social and religious change circumstances in any period. One of these periods is the reign of Timur's successor’s era (912-807AH.). In this era gained momentum educational institution and the kings, princes, rulers, scholars Khavatin and each had their share in the growth of the institution concerned Following the death of Timur in the territory of his successor , Shahrukh, Despite the relative peace, political stability and security was to improve the of livelihoods. Then, the scientific and cultural movement was prepared, and the schools, libraries and learning circles was built underlying to the efforts of many kings Khavatin and Rulers. Timurid sultan, the one hand, providing educational facilities and for the welfare of teachers and students on the strides of science and the improvement and the other hand, pursued the legitimate government. The most striking feature of Timurid rule was penchant of some these sultans for the growth of science, literature and built the educational centers. The multitude construction of the educational institutions It was so, that Jami claimed, has not made the school size in any period of Iran history .In this study, the authors were focused on library resources and used a descriptive and analytical method .One of the most important findings of this study was the significant role of the kings, ministers and Khavatin on the construction of schools and the educational institutions, function of libraries , writing the books and follow to a systemic educational system.

    Keywords: Educational system, Timurid period, Educational institutions, Khoatins, Sultans}
  • فاطمه جان احمدی، صفورا سالاریه
    مقاله حاضر درصدد بیان «سیاست های علمی و فرهنگی فاطمیان» با تاکید بر ترویج تعلیم و تربیت است. فاطمیان از ابتدای حکومت در مصر، همزمان با تثبیت قدرت به فعالیت های علمی و فرهنگی پرداختند؛ زیرا افزون بر این که یکی از پایه های اساسی استمرار قدرت و اقتدار، علم و تقویت فرهنگ عمومی با رویکردی عالمانه است، برای جلوگیری از انفعال در برابر دو رقیب سیاسی و علمی(بنی عباس وآل بویه) باید استقلال علمی و متکی به فرهنگ غنی بومی خویش را تقویت می کردند. پیشنه علمی- فرهنگی سرزمین مصر هم مشوق خوبی برای فعالیت های فرهنگی فاطمیان بود. بر این اساس، فاطمیان بیشترین تلاش خویش را در پی ریزی یک شاکله مستحکم علمی با تمام جوانب از نظر ساختاری، محتوایی، و نخبه پروری مبذول داشتند. آنان برای تحقق اهداف خود، مراکز آموزشی و پژوهشی فراوانی مانند مساجد، کتابخانه و مدارس تاسیس کردند و امکانات مادی و معنوی بسیاری را در این مسیر صرف نمودند و حتی برای استفاده از توان علمی موجود در سایر مناطق اسلامی، عالمان و دانشمندان دیگر سرزمین ها را به دربار خود دعوت نمودند. نتیجه این تلاش های بی وقفه، شکل گیری کانون های علمی و حلقه های متعدد پر رونق درس و بحث در حوزه های گوناگون علمی بود.
    کلید واژگان: فاطمیان, اسماعیلیان, سیاست علمی و فرهنگی, نهادهای آموزشی, مصر}
    Jan Ahmadi, Fatemeh, Salarieh, Safura
    The present article is to mention scientific -cultural policy of Fatimids emphasizing on the propagation of education and training. From the beginning of governorship in Egypt and simultaneous with the stabilization of power, Fatimids were engaged in scientific and cultural activities. Since, one of the fundamental elements of duration of power is science and strengthening of the general culture through a scholarly approach, they should have strengthen their scientific independence reliant on their native rich culture in order to protect any passivity towards the two political and scientific rivals (Abbasids and Buyids). The scientific-cultural background of Egypt was a good persuasive element for the cultural activities of Fatimids. In this regard, Fatimids tried their best to set up a strong scientific structure with all aspects of structure, content, and training elites. To achieve their objectives, they established a lot of educational and research centers such as mosques, library and schools and utilized a large amount of material and spiritual facilities in this regard. Moreover, they invited scholars and scientists of other lands to their court in order to benefit from the scientific potential present in the other Islamic lands. The outcome of these non-stop trials was the development of scientific centers and various prevalent classes in different scientific areas.
    Keywords: Fatimids, Ismailites, Scientific, Cultural Policy, Educational Institutions, Egypt}
  • ابوطالب سلطانیان
    از اوایل دوره قاجار، سه نهاد آموزشی فرهنگی فرانسه، که با اهداف جهانی در پاریس شکل گرفته بودند، به تدریج یکی پس از دیگری ایران را نیز تحت پوشش خود قرار دادند. این سه نهاد عبارت بودند از مدارس میسیونرهای لازاریست ها، مدارس آلیانس فرانسه و مدارس آلیانس یهود. اما چگونگی و گستره فعالیت های فرهنگی آموزشی هر یک از این نهادها که بخشی از تاریخ فرهنگی ناشناخته دوره قاجار را تشکیل می دهند، چندان مورد مطالعه و تحلیل قرار نگرفته و بازتاب نیافته اند. هرچند که لازاریست ها جامعه مسیحیان ایران و آلیانس یهود جامعه یهودیان را مد نظر داشته اند، لیکن آلیانس فرانسه نهادی غیر مذهبی به شمار می رفت. با این همه، آن دو نهاد نیز به تدریج رویکردی عرفی و همگانی به خود گرفته و توانستند بسیاری از مسلمانان را نیز جذب نمایند. این نوشته پس از نگاهی به اهداف و آرمان های این نهادها، چگونگی برپایی این مدارس، گستردگی و کم و کیف فعالیت های آموزشی آن ها را بررسی می کند. سپس چالش های سیاسی اجتماعی مختلفی که این نهاد ها با آن ها روبرو بوده اند وارسی می شوند، تا با عنایت به تاثیر آن ها بتوان کارکرد کلی این نهاد ها را مقایسه و ارزیابی نمود.
    کلید واژگان: مدارس, لازاریست ها, آلیانس فرانسه, آلیانس یهود, نهادهای آموزشی}
    Aboutaleb Soltanian
    In this period, three French educational institutions, after having been founded in Paris, established gradually their schools in Iran. These institutions consisted of the Lazaristes schools, French alliance and Israelite alliance schools. But, quality and quantity of their activities, that formed a part of unknown Cultural history of Qajar period, haven’t been much investigated. Therefore, this article is going to study, first the aims of these Institutions, then the circumstance of their establishment and development in Iran. Furthermore, these modernist schools have encountered, in a traditional society, the socio-political challenges that affected the results of their works. Hence, this article will investigate, in another part of this study, the quality and the results of these challenges, in order to present a better valuation of the total activities of the French educational Institutions in Iran.
  • غلامرضا منتظری
    با پایمردی و همت طغرل بیک (465-455 ه) بنیاد امپراطوری عظیمی نهاده می شود و در ادامه، اخلاف او، آلپ ارسلان (566-495 ه. ق) و ملکشاه سلجوقی (485-465 ه. ق) با بهره مندی از تجارب وزیر نامدار و باتدبیر خویش خواجه نظام الملک طوسی، آرامش و امنیت را بر قلمرو سیاسی و اجتماعی خود حکمفرما نموده و قدرت و عظمت امپراطوری را به اوج خود رسانیدند. روحیه دانش دوستی زمامداران و علاقمندی آنان به احداث بناهای عام المنفعه، مساجد، رباط ها، کتابخانه ها، منازل علمی، بیمارستان ها، مکتب خانه ها، حسن تدبیر و کارآمدی وزیران با فرهنگ ایرانی، به ویژه خواجه نظام الملک (م 485 ه)، فصل نوینی را در تاریخ فرهنگ اسلامی، به ویژه شکل گیری مراکز و مدارس علمی فراهم آورد که این عصر را از ادوار پیشین متمایز نمود و به دوره «نهضت تاسیس مدارس» اشتهار یافت. نهضتی که از بغداد با تاسیس اولین مدرسه نظامیه (459 ه) آغاز شد و دیری نپایید که آثار و برکات آن قلمرو سیاسی و اجتماعی خلافت عباسیان و شرق اسلامی را دربرگرفت و در جریان تبادل فرهنگی به الگو و سرمشقی برای مراکز علمی و دانشگاهی های کهن اروپا مبدل گشت. علاوه بر مدارس، دیگر نهادهای آموزشی نظیر: مساجد، کتابخانه ها، منازل علما، بیمارستان ها، مکتب ها نیز نقش موثری را در فرهنگ اسلامی و بسط و گسترش علوم و فنون و تربیت عالمان و فرزانگان داشته اند که در این مقاله به معرفی اجمالی این نهادها و چهره های برجسته فرهنگی این عصر مبادرت گردیده است.
    کلید واژگان: سلجوقیان, فرهنگ اسلامی, نهادهای آموزشی, مدارس, نظامیه}
    Gholam Reza Montazeri
    Toghrol Beik established a huge Empire with his succor and ambition in 429-455 AH. Then, his descendants; i.e. Alp Arsalan (495-566 AH) and Malekshah Saljuki (485-495 AH) have prevailed the peace and security on their social and political dominion, with the help of their tactful and famouse minister's experiences – Khaaje Nezamolmolk Tousi- and then have reached the power and greatness of the Empire to the highest point. The learning spirits of rulers and their interest to build the welfare institutions, mosques, carvanserais, libraries, academic homes, hospitals, school houses; good management and competency of Iranian cultured ministers – particularly Khaaje Nezamol molk Toosi (485 AH)- provided a new chapter in the history of Islamic culture, especially the formation of scientific centers and schools that distinguish this age from previous periods so this age called: '' The Establishment Of School Movement ''. The movement that began in Baghdad with establishing the first Nezamieh school(459AH) and it wasnt long before its results and effects involved the social and political realm of the Abbasian Caliphate and Islamic east; during the cultural exchange, it turned to the model and example for scientific centers and ancient universities of Europe. Besides school, other educational institutions such as: mosques, libraries, scholar's homes, hospitals, school houses have played an effective role in Islamic culture; developing and expanding of science and technology and training the scholars and scientists that this article attempt to introduce these institutions and cultural outstanding personage in this age as a brief.
    Keywords: Seljuks, Islamic Culture, educational institutions}
  • ناصر تکمیل همایون
    آموزش و پرورش فرزندان، نخست در خانه و خانواده به صورتهای تقلیدی و تلقینی از کهنترین روزگار وجود داشته و به دلیل داشتن بار فرهنگی و ارزشی، نوزادان را برای زندگی در جامعه گسترده پرورش داده و بی تردید چگونگی اوضاع اجتماعی، در کیفیت و تحقق آن دخالت تام داشته است.
    تکالیف آموزش و پرورش، در مسیر تحولات تاریخی اندک اندک جنبه نهادی یافته و بسیاری از وظایف آن از نهاد خانواده به نهاد آموزش انتقال پیدا کرده است. در ایران عصر اسلامی، این نهاد برجسته که ریشه در فرهنگ ایران باستان و آموزشهای دینی داشت، تطورات سریع یافت و جلوه ای درخشان در سراسر ایران زمین از خود نشان داد.
    پس از یورشهای مغولان و لشکرکشی های تیمور، «نظام ملوک الطوایفی» در سراسر ایران زمین سایه گسترد، و نهاد حکومتی در بخش هایی از کشور، به طور مستقل استقرار یافت. اما فرهنگ ایرانی و نهادهای وابسته به آن (آموزش و پرورش) کم و بیش وحدت و همسانی خود را حفظ کردند. با روی کار آمدن سلسله صفویه، ایران از استقلال «ملی» برخوردار گردید. اما یگانگی پدید آمده، بیشتر حکومتی و زورمدارانه بود و نهادهای فرهنگی را بر پایه تشیع خاص قزلباش به خدمت خود در آورد و فرهنگ (هنر و اندیشه و آموزش) پویایی لازم را از دست داد و توسعه و پیشرفت فقط در پاره ای عناصر مادی فرهنگ (معماری و هنرهای تزیینی) چشمگیر شد
    کلید واژگان: نهادهای آموزشی, اقشار اجتماعی, مکتب خانه, تعلیم, تدریس, عصر صفویه}
    Naser Takmil Homayoon
    Children education has existed first at home in the form of modeling and inculcation since ancient times. Since education has cultural value, it prepares children to live in society. For sure the social and economic circumstances play a role in the quality and the realization of education. In the course of historical changes the educational tasks turned into institutional ones, and are assigned to education institution. In post-Islam Iran, the institution, which had its roots in the culture of ancient Iran and religious teachings, undergone rapid changes and appeared as a remarkable feature throughout the country. After Mongols’ attacks and Teimoor’s military moves, tribal governments spread throughout the country and in some parts governmental institution was established independently. However, Iranian culture and associated institutions like education more or less maintained its unity and homogeneity. After the collapse of tribal governments, the termination of Ghara Ghoylo Torkman government, and weakening of local governments, the Safavids took power. Gradually, Iran regained its social and political solidarity, and enjoyed “national” independence. However, the unity created was through force. It employed cultural institutions based on a special Ghezelbash Shiite. Culture(art, thought, and education) lost its dynamism, and developments were noticeable in some aspects of culturalmaterialistic(architecture and decorative arts).
    Keywords: educational institutions, social groups, traditional schools, teaching, Safavid era}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال