به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « diffusion theory » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «diffusion theory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم احدی قورتولمش*، محمد سپهری

    قرن سوم و چهارم هجری دوران گسترش تکاپوی شیعیان در سرزمین های تحت سلطه خلافت عباسی بود و سرزمین های شرقی این خلافت، یعنی ایران فرهنگی نیز در این دوران شاهد تحولات بسیاری، مانند تشکیل دولت های علویان طبرستان و آل بویه، قیام و جنبش ها و همچنین دعوت اسماعیلی و نشر افکار امامیه در راستای تعمیم و گسترش جریان تشیع بوده است. از قرن چهارم به بعد، تکاپوی شیعیان و نقش آفرینی های آن ها در فضای اجتماعی سیاسی ایران تا حدی متوقف شد. دلیل این توقف به عنوان مسیله تحقیق، ضرورت مطالعه موانع پیش روی این فرایند و عدم استمرار اقبال این جریان ها را مورد کنکاش قرار می دهد. بررسی موانع سر راه فرایند گسترش تشیع در این تحقیق، بر اساس چهارچوب نظریه پخش هاگر استرند انجام می گیرد، تا ضمن دستیابی به اطلاعات کیفی و کمی دراین خصوص، به دسته بندی تاثیرگذارترین آن ها در این گسترش تاریخی پرداخته شود.

    کلید واژگان: تشیع, نظریه پخش, ایران, عباسیان}
    Ebrahim Ahadi Qurtulmush *, Mohammad Sepehri

    The 3rd and 4th centuries of Hijri were the era of expansion of the Shiites in the lands under the rule of the Abbasid Caliphate, and the eastern lands of this Caliphate, i.e. cultural Iran, also witnessed many changes during this period, such as the formation of the Alawite governments of Tabaristan and Al-Buyeh, uprisings and movements, as well as the Ismaili da'wah and the spread of Imamiyya ideas. It has been in line with the generalization and expansion of Shi'ism. However, from the fourth century onwards, the opportunity for the continuation of this dynamic and the struggle of the Shiites and their roles in the social and political atmosphere of Iran was stopped to such an extent that the reason for this stop as a research issue, the necessity of studying the obstacles in front of this process and the lack of continuity of these currents. explores. The investigation of the obstacles on the way to the expansion of Shiism in this research is done based on the framework of Hager Strand's diffusion theory in order to obtain qualitative and quantitative information in this regard and to categorize the most influential ones in this historical expansion.

    Keywords: Shiism, Diffusion Theory, Iran, Abbasids}
  • تبیین ‏وضعیت علم پزشکی‎ و طب‎ در جهان اسلام عصر عباسی (132-656 ه.ق)‎ و راه های ‎انتقال ‎آن به غرب (اروپا)
    بتول ربیعی، بشری دلریش*، الهام ملک زاده، کوروش فتحی

    همانطور که امروزه مطرح است، علم پزشکی یک شبه رشد و توسعه پیدا نکرده است. این علم به علت تلاش میلیون ها نفر در طول تاریخ بشریت شکل گرفته است. در این بین واقعیت این است که یکی از پرچم داران این مسیولیت مقدس (علوم پزشکی) مسلمانان هستند. مسلمانان در فرازهای از عصر عباسی این علم را بیش از هر تمدن دیگری توسعه داده اند. بنابراین در این مقاله تلاش شده است به برجسته کردن این واقعیت که رنسانس اروپا تا حدی مدیون اختراعات و اکتشافات طب اسلامی دوره عباسیان است پرداخته شود و راه های انتقال این علم از شرق به غرب مورد مطالعه اسنادی قرار گیرد. در پژوهش پیش رو جهت تبیین و تحلیل پیشرفت های دانش پزشکی در عصر عباسی و راه های انتقال آن به مغرب زمین "نظریه پخش" به عنوان چهارچوب نظری کار مبنا قرار گرفته است. بر این اساس مبدا تاثیر گذار در عرصه دانش طب جهان اسلام در عصر عباسی لحاظ شده و مقصد تاثیر پذیر، تمدن مغرب زمین در نظر گرفته شده و راه ها و کانال های انتقال در کنار موانع آن ذکر شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، دانش پزشکی جز اولین علومی بود که جهان اسلام بر اساس داده های پزشکی ایران، هند و یونان آن را فرا گرفت و سپس به بهترین نحو ممکن آن را توسعه و به جوامع دیگر سرایت داد.

    کلید واژگان: طب, دانش پزشکی, عصر عباسی, غرب, نظریه پخش}
    Explaining the state of medical science and medicine in the Islamic world of the Abbasid era (132-656 AH) and the ways of transferring it to the West (Europe)
    Batool Rabiei, Boshra Delrish *, Elham Malekzadeh, Koorosh Fathi

    As it stands today, medical science did not grow and develop overnight. This science has been formed due to the efforts of millions of people throughout the history of mankind. Meanwhile, the fact is that one of the standard bearers of this sacred responsibility (medical sciences) are Muslims. Muslims, during the Abbasid era, have developed this science more than any other civilization. Therefore, in this article, an attempt has been made to highlight the fact that the Renaissance of Europe is partly indebted to the inventions and discoveries of Islamic medicine of the Abbasid period, and the ways of transferring this science from the East to the West are documentedIn the upcoming research, in order to explain and analyze the progress of medical knowledge in the Abbasid era and the ways of its transfer to the West, the "diffusion theory" is used as the theoretical framework of the work. Based on this, the influential origin in the field of medical knowledge of the Islamic world in the Abbasid era is taken into account, and the influential destination is the Western civilization, and the ways and channels of transmission are mentioned along with its obstacles. The findings of the research show that medical knowledge was one of the first sciences that the Islamic world learned based on the medical data of Iran, India and Greece, and then developed it in the best possible way and spread it to other societies.

    Keywords: Medicine, Medical knowledge, Abbasid era, the West, Diffusion Theory}
  • نصرالله نخعی زرندی، حسین معین آبادی بیدگلی*

    وقوع انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 جمهوری اسلامی ایران را به کانون پخش انقلاب تبدیل کرد. چنانچه انقلاب اسلامی توانست در مدت کوتاهی بر جنبش های اسلامی و حتی جنبش های استقلال طلبانه در منطقه و جهان به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی بازتاب انقلاب اسلامی بر کشور ارمنستان بر اساس نظریه پخش است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری داده ها با روش اسنادی و کتابخانه ای ضمن بررسی نظریه پخش به این سوال پرداخته شود که آیا انقلاب اسلامی به عنوان کانون و اشاعه پخش در منطقه بر جمهوری ارمنستان، تنها کشور غیر مسلمان همسایه ایران، تاثیر داشته است یا خیر؟ و اگر داشته، این تاثیر به چه شکل و به چه میزان بوده است؟ یافته های مقاله نشان می دهد انقلاب اسلامی در دهه اول انقلاب و قبل از فروپاشی شوروی سابق تاثیرات غیر مستقیم و مثبت بر افزایش روحیه استقلال طلبی ارامنه داشته است، اما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال ارمنستان به دلیل وجود موانع مختلفی همچون غالب بودن دین مسیحیت، مشکلات داخلی، حضور و رقابت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در ارمنستان، از تاثیر انقلاب اسلامی بر جمهوری ارمنستان و ارامنه کاسته شده است.

    کلید واژگان: نظریه پخش, انقلاب اسلامی, صدور انقلاب, رقابت, موانع}
    Nasrollah Nakhaei Zarandi, Hossein Moein Abadi Bidgoli *

    Occurrence of the Islamic revolution in Bahman 1357 made the Islamic Republic of Iran, the center of spreading revolution. That it could directly and indirectly influence the Islamic movements and even independence movements in the region and the world in a short period of time. This study intends to examine the reflection of Islamic Revolution on Armenia, based on diffusion theory. This articles has tried to study diffusion theory, using descriptive-analytical method and data collection by documentary and library methods, and also address the question of has Islamic revolution, as the center of spread in the area, influenced Armenia_ non-Muslim neighboring country? And if so, how and to what extant was this effect? Results show that Islamic Revolution, in the first decade of Revolution and before the collapse of the former Soviet Union, had indirect positive impacts on increasing the Armenians' spirit of independence. But after the collapse of the former Soviet Union and independence of Armenia, the impact of Islamic Revolution diminished due to the existence of various obstacles such as the predominance of Christianity, internal problems, presence and competition of regional and trans-regional countries in Armenia.

    Keywords: Diffusion Theory, Islamic Revolution, spread of Revolution, Competition, Obstacles}
  • سید محمد موسوی*، محمدتقی کمر روستا

    سوال اصلی پژوهش را این گونه می توان مطرح ساخت که انقلاب اسلامی ایران در گسترش شیعه در اندونزی چه تاثیری داشته است؟ بر این اساس با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی مبتنی بر نظریه پخش با توضیح مختصری در خصوص پیشینه تاریخی پیدایش شیعیان در اندونزی، معرفی سازمان ها و موسسات مرتبط با شیعیان، به وضعیت شیعیان اندونزی، موافقان مذهب شیعه و روابط خاص آن ها بین خود و همچنین با دیگران و تاثیرات یکی از رویدادهای مهم قرن بیستم یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر گسترش و نشر تفکر شیعی در اندونزی را مورد بررسی قرار می دهیم. یافته های پژوهش نشان می دهد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان اندونزی شاهد شور و شوق مذهبی چشمگیری در میان شیعیان و طرفداران این مذهب بودند که این امر، گسترش ادبیات شیعی را در برداشت. با تغییرات ایجاد شده، موسسات مبتنی بر تفکر شیعی نظیر مدارس اسلامی، ناشران و انجمن ها روند رو به افزایشی داشته اند. در نتیجه، انقلاب اسلامی ایران، بر میزان گسترش و نفوذ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شیعیان اندونزی از طریق: 1. جذب دانشجویان اندونزیایی در حوزه علمیه قم 2. ایجاد موسسات و سازمان های وابسته به شیعه 3. پر رنگ شدن نقش علمای دینی به ویژه مراجع تقلید در حوزه های فرهنگی، سیاسی و مذهبی 4. ظهور شیعیان و ترغیب به انجام فعالیت های فقه شیعه در اندونزی در دانشگاه و گروهاستاد، تاثیرات قابل توجهی داشته است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, اندونزی, نظریه پخش, اسلام, شیعیان}
    Seyed Mohammad Mosavi *, Mohammad Kamarrosta

    The main question of this research can be asked as to what effects the Islamic Revolution of Iran had on the spread of Shiism in Indonesia? Accordingly, using a descriptive-analytical research method based on diffusion theory with a brief explanation of the historical background of the origin of Shiites in Indonesia, introduction of Shiites-related organizations and institutes, the situation of the Shiites in Indonesia, proponents of the Shiite religion and their special relationships among themselves and  others and the effect of one of the important events of the twentieth century, the victory of Islamic Revolution of Iran, on the spread and promotion of Shiite thinking in Indonesia, are studied. Results show that after the victory of Islamic Revolution, significant religious enthusiasm among Shiites and adherents to this religion were observed that led to the spread of Shiite literature. With these changes, institutions based on Shiite thought, such as Islamic schools, publishers and forums, were on the rise. There for, Islamic Revolution of Iran had significant impacts on the Shiites' cultural, social and political spread and influence in Indonesia by: 1.attracting Indonesian students in the seminary of Qom 2.establishment of Shiite affiliated institutions and organizations 3.Making the role of religious scholars, especially imitators, more important 4.the rise of Shiites and the encouragement of Shiite jurisprudence activities in Indonesia.

    Keywords: : Islamic Revolution of Iran, Indonesia, Diffusion Theory, Islam, Shiites}
  • امیر صادق نقشینه *
    معماری هخامنشی به استفاده از تالارهای ستوندار معروف است، ولی ساخت چنین تالارهایی در پیش از دوره ی هخامنشی نیز در ایران معمول بوده است. از دوره ی ماد در نوشیجان و گودین، بناهایی با تالار ستوندار کشف شده است؛ علاوه بر این، در: باباجان، زیویه، حسنلو، کردلر و بسطام نیز نظیر این ساختمان ها وجود دارند. در این بین، قدیمی ترین نمونه ها به حسنلو تعلق دارند که در آنجا در سه دوره ی پی درپی V،IVc و IVb، با تاریخ حدود 1250 تا 800 ق.م.، مجموعا تعداد هفت ساختمان دارای تالار ستوندار به دست آمده اند. ویژگی مشترک اصلی این ساختمان ها، بخش مرکزی آن ها است که به شکل تالاری ستونداری ساخته می شد، علاوه بر این اجزاء و عناصر مشترک دیگری نیز در بین آن ها وجود دارند؛ همچون: رواق ورودی، پیشخوان، راه پله ای مارپیچ در یک طرف پیشخوان، اتاق های جانبی در اطراف تالار، ستون ها و سکوهای چسبیده به دیوارهای تالار و تختگاهی در مقابل ورودی تالار. به کارگیری این ویژگی های مشترک به مدت چند قرن در معماری حسنلو ادامه می یابد و منجر به شکل گیری سنت معماری خاصی می گردد. در مورد خاستگاه و الگوی اولیه ی این سبک معماری، همچنین تداوم و تحولات بعدی آن تا دوره ی هخامنشی، نظریات مختلفی مطرح شده است. برخی از پژوهشگران خاستگاه این سبک را در خارج از فلات ایران جستجو کرده، برخی دیگر برای آن سیر تحولی تک خطی و یا چندخطی در نظر گرفته اند، که اغلب این نظرات بر پایه ی «نظریه ی انتشارگرایی» قرار دارند. در این نوشتار، دیدگاهی متفاوت درباره ی شکل گیری این سبک معماری در حسنلو مطرح می شود. در این دیدگاه، بر پایه ی «نظریه ی نوآوری»، ساخت تالارهای ستوندار با توجه به مشترکات آن ها با دیگر ساختمان های همزمان فاقد تالار ستوندار در حسنلو، به عنوان یک نوآوری درونزا در معماری محلی حسنلو شناخته می شود.
    کلید واژگان: تپه حسنلو, تالار ستوندار, نظریه ی انتشارگرایی, نظریه ی نوآوری}
    Amir S. Naghshineh *
    The Achaemenid architecture is famous for its columned halls; however such halls were common prior to the Achaemenid Period in Iran. Buildings with columned halls dated to Median Period were discovered in Nush-i Jan and Godin. Similar buildings were also present in Baba Jan, Ziwiye, Hasanlu, Kordlar and Bastam as well. Among these buildings, the oldest example of columned hall belongs to Hasanlu, where seven buildings including columned hall were constructed in three successive periods of Hasanlu V, IVc and IVb, dated to ca. 1250-800 B.C. The main common characteristic of these buildings is their central part, which was constructed in form of a columned hall, along with other common components and elements, such as: a portico and an anteroom in entrance, a stairway passed around a central column on a side of the anteroom, ancillary rooms situated along the sides of the hall, benches constructed on sides of the hall, columns added at the sides of the hall, raised hearth in the center of the hall, and a platform opposite the entrance of the hall. Use of these common characteristics in Hasanlu continued for about four centuries and led to formation of a particular architectural tradition. In regards to the origin and the prototype of this architectural style, as well as its continuity and subsequent changes until the Achaemenid Period, different notions were brought up. Some scholars have sought the origin of this style out of the Iranian plateau. Others have considered it as a linear or multilinear evolution. Most of these opinions are based on the basis of the theory of diffusion. The present essay brings up a different opinion about the formation of this architectural style in Hasanlu. On the basis of this view, the construction of columned halls can be taken as an internal innovation in indigenous architecture of Hasanlu, considering their common features with other contemporary buildings without a columned hall in Hasanlu.Abstract
    Keywords: Hasanlu Tepe, Columned Halls, Diffusion Theory, Innovation Theory}
  • ولیاللهقهرمانی اصل، ناصر صدقی *، میر اسداللهصالحی پناهی، شهرزاد ساسان پور
    نظریه پخش ازجمله نظریه هایی است که موفق شده است علت های گسترش بیشتر انقلاب های سیاسی، اجتماعی، کشاورزی و فناوری را براساس مولفه های خویش توضیح دهد. در ایران این نظریه بیشتر در حوضه نحوه تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر کشورهای مسلمان ارزیابی شده و وارد حوزه طبی نشده است. داده های این نوشتار از منابع کتابخانه ای و تارنماهای معتبر جمع آوری شده و به روش توصیفی تحلیلی بررسی و نقد شده است. هدف این نوشتار پاسخ به این پرسش است که آیا نظریه پخش قدرت شرح و بیان نحوه گسترش طب نوین در ایران عصر قاجار را دارد و اگر چنین است قابلیت های توضیح آن به چه نحوی خواهد بود. برای پاسخ دهی فرض بر این شد نظریه پخش تاکنون موفق شده است علت های گسترش بیشتر انقلاب ها را در چارچوب مولفه های خویش قرار دهد؛ بنابراین قادر است تحولات پزشکی ایران را نیز توجیه کند. در ادامه عواملی نظیر اطبا خارجی، اعزام دانشجو به خارج، موسسه های صحی و درمانی، تاسیس دارالفنون ها، واکسیناسیون، قرنطینه و برخی عوامل دیگر در قالب سه نوع پخش جابه جایی، سلسله مراتبی و سرایتی بررسی شدند؛ همچنین عواملی نظیر مخالفت مردم و اطبا، کمبود بودجه، فقر، اطمینان نداشتن به خارجی ها و برخی عوامل دیگر در حکم موانع در چارچوب نظریه یادشده ارزیابی و تحلیل شدند. حاصل سخن، فرضیه مدنظر را تایید کرد.
    کلید واژگان: هاگراسترند, گسترش طب نوین, نظری? پخش, عصر قاجار}
    Valiulah Qahremaniasl, Naser Sedghi*, Mir assad ollah Salehi Panahi, Shahrezad Sasanpur
    Diffusion theory is one of the theories that can explain the causes of the spread of most political, social, agricultural and technological revolutions based on their components. In Iran, this theory is further evaluated in the basis of how the Islamic Revolution influences Muslim countries, but is not included in the field of medicine. The purpose of this descriptive-analytic paper, which is based on library resources and valid websites, is to answer this question: Has diffusion theory the power of explaining how the spread of modern medicine is in Iran during Qajar era? And if so, how will it be explained? To answer the question, this hypothesis was presented: since diffusion theory has so far been able to expose the reasons for the spread of most revolutions within the framework of its components, it can justify medical developments in Iran. Further, factors such as: foreign security, sending students abroad, health and medical institutions, the establishment of educational institutions, vaccinations, quarantines and some other factors in the form of three types of diffusion relocation, hierarchical, and contagious, and factors such as: people with disabilities, lack of funds, poverty, uncertainty for foreigners and some other factors were considered as barriers within the framework of the above-mentioned theory. The result of this hypothesis is confirmed.
    Keywords: Hager Strand, Development of Modern Medicine, Diffusion Theory, Qajar era}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال