به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « historical sources » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «historical sources» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد طیبی*، پرویز حسین طلائی
    دانش تاریخ در تمدن ایرانی و آموزه های مکتب اسلام، اعم از قرآن کریم و سنت نبوی، از دوران آغازین تشکیل نخستین دولت اسلامی دارای جایگاه ویژه و بالایی بوده است. این جایگاه ویژه دانش تاریخ در تمدن ایرانی و آموزه های مکتب اسلام، حاکی از اهمیت علمی و فرهنگی بالایی است که این دانش در فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه ایرانی و جوامع مسلمان داشته است. همین امر باعث شده بود علم مزبور مورد عنایت اقشار مختلف و به ویژه خواص قرار بگیرد. با گستره جغرافیایی دولت و حاکمیت اسلامی رغبت و توجه به تاریخ نویسی در مکتب اسلامی نیز بیش از پیش گردید. چنان که این قلمرو گسترده جغرافیایی که در آن فرهنگ و تمدن اسلامی رشد و تکوین یافته بود، باعث شکل گیری محورهای اساسی برای تاریخ نویسی گردیده و روز به روز اهمیت بیشتری یافته است. در این نوشتار سعی بر آن بوده تا با تکیه بر مقدمه نگاری های بازمانده از تاریخ نگاران مسلمان ایرانی تا پایان قرن نهم هجری انگیزه ها و اهداف آنان در تاریخ نویسی مورد بررسی قرار گیرد. روش انجام پژوهش اسنادی و کتابخانه ای و در ارزیابی داده ها و ارایه مباحث توصیفی تحلیلی خواهد بود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در رویکرد به تاریخ نویسی و عرضه آثار تاریخی اهداف و انگیزه های متعددی اعم از اعتقادی، اخلاقی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی مطمح نظر داشته اند. در ارتباط با مصادیق و موضوعات مورد شرح و اعلام شده تاریخ نگاران دوره موردبحث در یک جمع بندی کلی می توان به اجابت درخواست صاحب منصبان، ساده نویسی، هدیه و پیشکش به حاکمان زمان، ایجاد سرور و شادمانی، نمایش علل ارتقاء و انحطاط تمدن ها، جایگاه رفیع علم تاریخ در قرآن کریم و سنت نبوی، برانگیختن بصیرت و خردورزی، ترویج اخلاقیات و تهذیب نفوس اشاره نمود.
    کلید واژگان: تاریخ نویسی, تاریخ نگاری, منابع تاریخی, ایران, اسلام}
    Mohammad Tayyebi *, Parviz Hossein Talaee
    The knowledge of history in the Iranian civilisation and the teachings of the Islamic school, including the Holy Qur'an and the, have had a special and high position since the beginning of the formation of the first Islamic state. This special place of the knowledge of history in Iranian civilisation and the teachings of the Islamic school indicates the high scientific and cultural importance that this knowledge has had in the culture and social life of Iranian society and Muslim societies. As a result, this science was favoured by various classes, especially the wealthy. With the geographical expansion of Islamic government and sovereignty, the interest and attention to the writing of history in the Islamic school also increased. As this vast geographical area in which Islamic culture and civilisation had grown and developed, it caused the formation of the basic axes of historiography and became more important day by day. In this article, an attempt has been made to examine their motivations and aims in writing history, based on the surviving prefaces of Iranian Muslim historians until the end of the 9th century. The results of this research show that there are many aims and motivations in the approach to historiography and the presentation of historical works, including religious, moral, educational, social and political. In connection with the examples and themes described and announced by the historians of the period in question, it is possible to answer the officials' request in a summary. Keywords:history writing, historiography, historical sources, Iran, Islam.
    Keywords: history writing, Historiography, historical sources, Iran, Islam}
  • نسترن ریاسوند، منیره کاظمی راشد*، محمدباقر آرام، رحیم شهرتی فرد
    از بزرگترین طبقه تشکیل دهنده جامعه در سده واپسین حکمرانی صفویان، یعنی کشاورزان، اطلاعات جامعی در دست نداریم. در منابع محدودی به تشریح اوضاع کلی بخشی از کشاورزان پرداخته شده است که این گزارشها از استمرار فقر در زندگی روستاییان حکایت دارند. وضعیت اقتصادی رعایا اغلب در محدوده ارتباط ایشان با مقوله مالیات طرح گردیده است. لیکن در مورد میزان دقیق مبالغ اخذ شده و یا تاثیر آن بر کیفیت زندگی مردم چیزی به دست نمیدهد. علی رغم اینکه خاستگاه قزلباشان از ایلات وترکمانان کوچ نشین بود وضعیت اقتصادی این طبقه از جامعه آن روز ایران نیزدر منابع تاریخنگاری نادیده گرفته شده است ونقش پر رنگ نظامی آنها در معادلات سیاسی- نظامی که چارچوب دیدگاه مورخان را تشکیل میدهد حیات اجتماعی و کارکردهای اقتصادی ایشان را در محاق فرو برده است. براین اساس، پرسش اصلی در این پژوهش این است که وضعیت اقتصادی عامه مردم چه جایگاهی را در آثار تاریخنگاری سده پایانی عصر صفوی به خود اختصاص داده اند؟اسناد دیوانی در خصوص اوضاع اقتصادی خرده مالکان، صنعتگران و پیشه وران ودر مجموع طبقات فرودست جامعه شهری, چیزی به دانش ما نمی افزایند زیرا این منابع در واقع گویای ساختار دیوانسالاری حاکم بر ساز و کارهای دولتی آن دوره هستند و نظر به کاربرد آنها در دوره مذکور الزامی به پرداختن به این امر در خود احساس نمیکردند. انجام پژوهش حاضر که به روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای وتحلیل محتوا میسر شده است سعی در کشف میزان توجه مورخان این دوره نسبت به طبقه مذکور دارد.
    کلید واژگان: منابع تاریخنگاری, اوضاع اقتصادی, ایلات, طبقه شهری, صفویان}
    Nastaran Riyasvand, Monirh Kazemirashed *, Mohammad Bagher Aram, Rahim Shohratifard
    We do not have comprehensive information about the largest constituent of society in the last century of Safavid rule, namely farmers. Limited sources describe the general situation of some farmers, which indicates the continuation of poverty in the lives of villagers. The economic situation of the subjects is often projected in the context of their relationship with the category of taxation. But it does not say anything about the exact amount received or its impact on people's quality of life. But it does not say anything about the exact amount received or its impact on people's quality of life. Despite the fact that the Ghezelbas were originally from nomadic tribes and Turkmens, the economic situation of this class of Iranian society at that time has also been ignored in historiographical sources. And their colorful military role in the political-military equations, which forms the framework of historians' views, has obscured their social life and economic functions. Court documents on the economic situation of smallholders, artisans and craftsmen, and the lower classes of urban society as a whole do not add anything to our knowledge. Because these sources are in fact indicative of the bureaucratic structure governing the government mechanisms of that period, and considering their application in the mentioned period, they did not feel the need to address this issue.
    Keywords: Historical Sources, economic rural class, tribes, urban class, Safavids}
  • شیما احمد صفاری*
    شهر در دوران اسلامی، به لحاظ ساختاری، تداوم شهرسازی عصر ساسانی بود و عناصر کالبدی آن اکثرا برگرفته از فرهنگ غنی اسلام و نشانگر تمدن اسلامی است. قزوین یکی از شهرهای دوران اسلامی است که هسته اولیه آن در زمان شاپور ساسانی شکل گرفته و به تدریج، توسعه و گسترش یافته است. این شهر، از نظر موقعیت خاص جغرافیایی، از دوران پیش از اسلام مورد توجه حکومت های مختلف بوده و قرارگیری آن در شاهراه های ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب، بقای حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شهر را تضمین کرده است. شناخت ویژگی های این گونه شهرها می تواند در به دست آوردن بینشی عمیق و گسترده از تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوران اسلامی مفید باشد. مورخان دوران اسلامی از جنبه های گوناگون شهر قزوین را مورد بررسی قرار داده اند. در این نوشتار سعی شده است تا خصوصیات بافت شهری قزوین از دیدگاه تاریخی و پژوهش های باستان شناسی و همچنین، راه های مواصلاتی این شهر با مناطق همجوار بر اساس منابع مکتوب مطالعه شود. پرسش اصلی این است که اطلاعات تاریخی تا چه اندازه با ویژگی های این شهر مطابقت دارند. نتایج حاصل از بررسی ها و نیز بازدید میدانی از شهر نشان می دهد که بافت شهری قزوین تا حد زیادی منطبق با منابع تاریخی است. بررسی های میدانی و مطالعات انجام شده و نیز تطبیق آن ها با پژوهش های باستان شناسی نشان داد که شهر در دوران متاخر اسلامی تغییرات زیادی داشته به گونه ای که در دوران قاجار و نیز پهلوی بافت شهری گسترش یافته و بناهای مدرنی در شهر ساخته شده است.
    کلید واژگان: شهر اسلامی, بافت شهری, قزوین, منابع تاریخی, باستان شناسی}
    Shima Ahmad Saffari *
    The city in the Islamic period, in terms of structure, was the continuation of Sassanid era urban planning, and its physical elements are mostly taken from the rich culture of Islam and indicate the Islamic civilization. Qazvin is one of the cities of the Islamic period, the core of which was formed during the Shapur rule, the Sassanid king, and gradually developed and expanded. This city, in terms of its special geographical location, has been the focus of various governments since the pre-Islam era, and its location on the east-west and north-south communication highways has guaranteed the survival of the social, political, and economic life of this city. Knowing the characteristics of such cities can be useful in gaining a deep and broad insight into the social and political history of Iran in the Islamic era. Historians of the Islamic era have examined the city of Qazvin from various aspects. In this article, an attempt has been made to study the characteristics of the urban context of Qazvin from the historical point of view and archaeological research, as well as the communication routes of this city with neighboring areas based on historical sources. The main question is to what extent the historical information corresponds to the features of this city. The results of this study and the field visit to the city show that the urban context of Qazvin is largely consistent with historical sources. The field surveys and studies carried out and their comparison with archaeological research showed that the city underwent many changes in the late Islamic era, in such a way that during the Qajar period, as well as in the Pahlavi period, the urban context was expanded and modern buildings were built in the city.
    Keywords: Islamic city, Urban Context, Qazvin, Historical Sources, Archaeology}
  • Mohammad Zare Booshehri *
    Several major Imami sources of history, dating back to the early Islamic centuries, are not available to us. This article is concerned with the main non-physical causes of the loss of these sources, such as formation of hadith communities, negligence of historical works, and excessive focus on theology and jurisprudence. The research is done with the descriptive-analytical method based on library sources, book catalogues, bibliographies, and the views of scholars. The hypothesis put forward in this article is that change of attitude on the part of Imami scholars led to the enrichment of some fields of study and impoverishment of others. The findings confirm this hypothesis for the main non-physical cause of the loss of historical sources, as opposed to certain alleged physical causes. Since citation is a significant criterion for accreditation of research data, then if these missing sources were available to us, the findings of historians could be more accurate and cogent and there would be no ground for reliance on famous historical accounts.
    Keywords: Historical Sources, Shiism, Missing Sources, physical causes, non-physical causes}
  • محمد کشاورز بیضایی*

    پدیده ها و رویدادهای اجتماعی و تاریخی در هر دوره اگر موضوعیت داشته باشند دامنه ی آن به متون ادبی آن دوره نیز کشانیده می شود. دیوان حافظ شیرازی نمونه بارزی از نزدیکیادبیات با برخی از مسایل تاریخی و اجتماعی  عصر وی، می باشد. شناخت داده های تاریخی موجود در دیوان حافظ؛ افزون بر شناخت بیشتر شعر و روزگار او، می تواند میزان همپوشی و قرابت داده های تاریخی دیوان حافظ را با منابع تاریخی این دوره روشن نماید. از این رو این جستار با روشی توصیفی تحلیلی و استعانت ممکن از نظریه ساختارگرایانه تکوینی گلدمن، به دنبال پاسخ گویی به این سوالات است که داده های تاریخی قرن هشتم در دیوان حافظ چه نسبتی با منابع تاریخی این دوره داشته و حافظ در وارد نمودن آن در دیوانش به چه میزان توفیق یافته است؟ یافته ها بیانگر آن است که حافظ با آگاهی، تاریخ نگری و تحلیل بالایی که از مسایل تاریخی و اجتماعی داشته،برخی از مضامین و رویدادهای اجتماعی وتاریخی عصر خود را، به شکلی موجز و با مکانیزم های ادبی در شعرش وارد نموده است. به طوری که یکی از رازهای جاودانگی و هنری دیوان وی، ارایه تحلیل های دقیق، ظریف و تیزبینانه، در مواجهه با وقایع و پدیده های تاریخی و اجتماعیروزگارشاست. قرابت و همپوشی برخی از داده های تاریخی و اجتماعی شعر حافظ با وقایع و منابع تاریخی زمانه وی، به گونه ایست که محققان می توانند به مثابه فکتی تاریخی از آن، در امر تاریخ نگاری، بهره مند شوند.

    کلید واژگان: داده های تاریخی و اجتماعی قرن هشتم, ساخت گرایی تکوینی, لوسین گلدمن, دیوان حافظ, منابع تاریخی}
    Mohammad Keshavarz Beyzai *

    Abstract Social and historical phenomena and events of each period, if they are original, their scope will be extended to the literary texts of that period.Hafez Shirazi's Divan is a clear example of literature and some historical and social issues. Recognition of historical data in Hafez's court; In addition to knowing more about his poetry and times, he can clarify the degree of overlap and similarity of the historical data of Hafez's divan with the historical sources of this period. Therefore, this paper, with a descriptive-analytical method and possible use of Goldmann's structuralist theory of genetic, seeks to answer the questions of how the historical data of the eighth century in Hafez's divan relate to the historical sources of this period. To what extent has he succeeded in including it in his court?The findings indicate that Hafez, with his high awareness, historiography and analysis of political and historical issues, has included some of the political and historical themes and events of his time in a concise manner and with literary mechanisms in his poetry. . So that one of the secrets of immortality and art of his divan is to provide accurate, delicate and insightful analysis in the face of historical events and happenings of his time. The similarity and overlap of some historical data of Hafez's poetry with the historical events and sources of his time is such that researchers can use it as a historical fact in historiography.

    Keywords: Eighth-Century Historical Data, structuralism genetic, Lucien Goldman, Hafez Divan, Historical sources}
  • اسماعیل شمس*

    پژوهش حاضر با مقایسه نحوه روایت تاریخ روادیان در منابع تاریخی و دیوان قطران تبریزی شاعر دربار فرمانروایان این سلسله به بررسی تفاوتهای این دو روایت می پردازد. مسئله اصلی این پژوهش نشان دادن اهمیت روایت شاعرانه قطران برای تکمیل، توسعه و تصحیح گزارشهای منابع تاریخی از دوره روادیان است. با توجه به دوری آذربایجان از مرکز خلافت عباسی و استقلال نسبی روادیان از آل بویه و سلجوقیان، روایت منابع تاریخی از آنها بسیار کوتاه و مقطعی و فاقد پیوستگی زمانی و مکانی است. افزون بر آن، این روایت از حوزه سیاسی و نظامی فراتر نمی رود و تنها زمانهایی را در بر می گیرد که بخشی از وقایع روادیان به مرکزیت خلافت عباسی و یا آل بویه و سلجوقیان پیوند می یابد. بر خلاف روایت منابع تاریخی، قطران گزارشی از روادیان ارایه می دهد که دارای پیوستگی زمانی نیم قرنه است. در گزارش او شخصیتهای بیشتری از این سلسله گنجانده شده اند که در منابع تاریخی وجود ندارند. قطران هر چند به تبار و طایفه روادیان اشاره نمی کند،اما به بخشی از تاریخ فکری، فرهنگی و اجتماعی آنان می پردازد که در روایت منابع تاریخی وجود ندارد . بخش اعظم روایت قطران از تاریخ روادیان به چالش کشیدن روایت منابع تاریخی و نشان دادن نقایص و کاستی های متعدد آنها است. این روایت معاصر و مستقیم تا حدودی می تواند امکان راستی آزمایی روایت منابع تاریخی را که عمدتا با فاصله زمانی و مکانی زیادی از آن دوره نوشته شده اند، فراهم کند.

    کلید واژگان: روادیان, دیوان قطران, منابع تاریخی, روایت, آذربایجان}
    Esmail Shams *

    The present study compares the Rawadids history in the Islamic historical sources and the Divan of Qatran ,the poet of the court of this dynasty rulers. The main issue of this research is to show the importance of Qatran poetic narration for completing, developing and correcting the reports of historical sources from the period of Rawadids. Due to the distance of Azerbaijan from the center of the Abbasid caliphate and the relative independence of the Rawadids from the Buyids, the narration of historical sources about them is short and cross-sectional and lacks temporal and spatial continuity.this narration does not go beyond the political and military spheres and covers only the times when part of the events of the Rawadids is linked to the Caliphate or the Buyids and the Seljuks. Contrary to historical sources, Qatran provides a narrative report that has a half-century continuum. His report includes characters from this dynasty that do not exist in historical sources. Although Qatran does not refer to the lineage and clan of the Ravadids, his poems deal with a part of their intellectual, cultural and social history that does not exist in the narration of historical sources. Much of Qatran's narrative of the history of the Ravadids challenges the narrative of historical sources and shows their numerous flaws and shortcomings. This contemporary and direct narrative can to some extent provide the possibility of verifying the narration of historical sources that have been written mainly within a temporal and spatial distance from that period

    Keywords: Rawwadids, Qatran Divan, Historical sources, narration, Azerbaijan}
  • مهدی بیگ محمدپور*، کریم حاجی زاده باستانی

    بر اساس منابع تاریخی آتشکده آذرگشنسب یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده است. جایگاه این آتشکده در منابع پهلوی گنزک ذکر گردیده که اعراب آن را شیز می گفتند و این آتشکده تا قرن چهارم هجری روشن بوده است. بر اساس منابع تاریخی و پژوهش های باستان شناختی، مشخص شده که شیز همان تخت سلیمان کنونی است. تخت سلیمان بعد از قرن پنجم هجری، به مدت دو قرن به کلی فراموش می شود، به طوری که در منابع تاریخی هیچ اشاره ای به این محل نشده است، اما در دوره ایلخانی، این محل دوباره مورد توجه قرارگرفته و کاخ شکاری در آن احداث می شود. در این دوره به تخت سلیمان، ستورلیق، سورلوق و یا سغورلوق می گفتند که بیشتر تحولات تاریخی تخت سلیمان دوره اسلامی نیز مربوط به همین زمان است. پس از دوره ایلخانی، در زمان شاهان اوایل صفوی، از این محل به عنوان شکارگاه شاهی استفاده می شده و در همین دوره، این محل به تخت سلیمان معروف می گردد. با تغییر پایتخت صفویان و دور شدن تخت سلیمان از مراکز حکومتی، این مکان از رونق افتاده و برای همیشه در تاریخ سیاسی ایران فراموش می شود.

    کلید واژگان: تخت سلیمان, ایلخانی, صفوی, منابع تاریخی}
    Mehdi Beig Mohamad Pour *, Karim Hajizade

    According to historical sources, Azargoshnesb fire temple was one of the three important Sassanid fire temples. The location of this fire temple is mentioned in Pahlavi Ganzak sources, which the Arabs called Shiz, and its fire temple was lit until the fourth century AH. According to historical sources and archaeological research, Shiz is the current Takht-e Soleiman. Takht-e Soleiman is completely forgotten for two centuries after the fifth century AH. so that in the historical sources there is no mention of this place, but in the reign of Ilkhanate, this place was considered again and a hunting palace was built in it. In this period, Takht-e Soleiman, is referred to as Storliq, Surluq, or Soghorluq and most of the historical developments of Takht-e Soliman in the Islamic period are related to this time. After the Ilkhanate period, during the early Safavid kings, this place was used as a royal hunting ground and in the same period, this place is known as the Takht-e Soleiman. With the change of the Safavid capital and the departure of Takht-e Soleiman from the centers of government, this place was marginalized and forgotten forever in the political history of Iran.

    Keywords: Takht-e Soleiman, Ilkhanate, Safavid, Historical sources}
  • رسول احمدی*، رضا مهرآفرین، سید رسول موسوی حاجی

    شهر قم در طول دوران اسلامی به واسطه وجود مرقد حضرت معصومه (س)، به عنوان دومین قطب مذهبی ایران شناخته شده است. تاثیرگذاری عامل مذهبی در معرفی این شهر تاحدی است که گروهی از مورخان معتقدند پیش از ظهور دین اسلام، در این منطقه هیچ گونه پایگاه شهری وجود نداشته است. علی رغم تحقیقات پراکنده ای که در خصوص قدمت شهر قم صورت گرفته است، ابهامات فراوانی در مورد زمان دقیق ایجاد این شهر و سازندگان آن وجود دارد. بنابراین، در پژوهش حاضر که براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات تاریخی است، غالب منابع مکتوبی که در ارتباط با پیشینه تاریخی شهر قم سخن گفته بودند به دقت مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر آن، برای تفسیر علمی و دقیق تر گزارش های منابع مذکور و در انطباق با آنها، نتایج حاصل از پژوهش های باستان شناسی صورت گرفته در محوطه های باستانی منطقه قم ارزیابی شد. براساس نتایج، دشت قم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از هزاره ششم پیش از میلاد مورد توجه جوامع انسانی گوناگون قرار گرفته بود و در اواخر دوران ساسانی از پایگاه شهری نسبتا معتبری برخوردار گردید. شهر ساسانی قم در سال 23ق به دست مسلمانان فتح شد، با این وجود، نخستین گروه اعراب که از خاندان اشعری بودند در اواخر سده اول هجری در این مکان ساکن شدند و در نتیجه یک سده کوشش آنها در جهت آبادی مناطق مختلف منطقه، قم در سال 189ق به عنوان کوره ای مستقل به رسمیت شناخته شد

    کلید واژگان: قم, کوره, دوران ساسانی- صدر اسلام, منابع تاریخی و شواهد باستان-شناختی}
    Rasoul Ahmadi *, Reza Mehrafarin, Seyyed Rasoul Mousavi Haji, Seyyed Rasoul

    During the Islamic period, Qom has been known as the second religious center in Iran due to the shrine of Masoumeh (AS). The influence of the religious factor in introducing this city is so that a group of historians believe that before the emergence of Islam, there was no urban base in this region. Despite the scattered research that has been done about the antiquity of Qom, there are many ambiguities about the exact time of the creation of this city and its builders. Therefore, in the present research which is based on the purpose of basic research type and based on the nature and method of historical research type, most of the written sources spoken about the historical background of Qom were carefully studied. In addition, for scientific and more accurate interpretation of the mentioned sources reports and in accordance with them, the results obtained from the archaeological research conducted in the ancient sites of Qom were evaluated. According to the results, Qom plain, which  had been considered by various human societies since the sixth millennium BC,due to its special geographical location, had a relatively prestigious urban base in the late Sassanid period. The Sassanid city of Qom in the year 23 A.H was conquered by the Muslims, however, the first group of Arabs who belonged to the Ash'ari clan settled in this place in the late first century A.H and as a result of their efforts during a century to develop different areas of the region, Qom was recognized as an independent Kūreh in 189 AH.

    Keywords: Qom, City, Kūreh, Sassanid-early Islamic period, historical sources, archaeological evidence}
  • رسول احمدی*، رضا مهرآفرین
    بنابر آموزه های دین زرتشت و به منظور جلوگیری از آلودگی چهار عنصر مقدس آب، خاک، باد و آتش، می بایست اجساد درگذشتگان در فضای باز و بر بلندی کوه ها توسط جانوران گوشت خوار دریده شده و استخوان های آن ها پس از جمع آوری درون استودان (استخوان دان)، دفن گردد. این روش که معمول ترین سنت تدفین زرتشتیان در دوران اسلامی بوده است درون سازه های مدور روبازی که بر بلندی کوه ها ایجاد شده بودند صورت می پذیرفت. در منابع مکتوب، این سازه ها دخمه و آیین مزبور نیز دخمه گذاری نامیده شده است. علی رغم تحقیقات پراکنده ای که در خصوص آیین دخمه گذاری و دخمه های زرتشتی صورت گرفته است، همچنان پرسش های مهمی در خصوص پیشینه تاریخی این سنت و قدمت سازه های تدفینی مرتبط با آن و همچنین سیر تحول ویژگی های معماری دخمه های زرتشتی در طول ادوار مختلف تاریخی پابرجاست. ازاین روی، پژوهش پیش رو کوشیده است با بهره گیری از مطالعات اسنادی و میدانی و تفسیر و تحلیل یافته های این مطالعات با «رهیافت تاریخی» به ابهامات موجود در این زمینه پاسخ مناسبی دهد. بر اساس نتایج، با استناد بر منابع تاریخی و شواهد باستان شناختی، سنت عرضه اجساد درگذشتگان به جانوران گوشت خوار که از دوران هخامنشی در میان مغان رسمی معمول برای تدفین درگذشتگان بوده است، در طول دوران اشکانی- ساسانی و با استفاده از دخمه های مدور، میان زرتشتیان ایران عمومیت یافته است. در ادامه ی روند مذکور و طی دوران اسلامی، آیین دخمه گذاری و استفاده از دخمه های مدور، با ایجاد تغییر و تحولاتی در نحوه اجرای مراسم و اجزای معماری سازه های تدفینی مرتبط با آن، تا عصر حاضر نیز استمرار داشته است.
    کلید واژگان: دخمه, دخمه گذاری, استودان, منابع تاریخی, شواهد باستان شناختی}
    Rasoul Ahmadi *, Reza Mehrafarin
    According to the Zoroastrian religious teachings, and in order to prevent the contamination of the four sacred elements of water, soil, wind and fire, dead bodies should be put in an open area and on the top of mountains, should be consumed by carnivorous animals, and their bones should be buried in a specific place named Astodan (Ostekhandan). This method, which has been the most common burial tradition of Zoroastrians in the Islamic period, was carried out in the circular hypaethral structures built up on the top of mountains. These structures are called “Dakhma” and the mentioned ritual is called “Dakhmagozari.” Despite the research done on “Dakhmagozari” ritual and the “Zoroastrian Dakhma,” important questions about the historical background of this tradition and the history of the burial structures associated with it, and the evolution of the architectural features of the Zoroastrian Dakhma throughout the various historical periods still remain unanswered. So, the present research ties to answer these ambiguities by doing field studies and interpreting and analyzing the findings of these studies with a “historical approach.” According to the results obtained by referring to historical sources and archaeological evidence, the tradition of giving dead bodies to carnivorous animals, which has been a common burial tradition in Moqan since Achamenian periods, and using circular Dakhma, common throughout the Parthian-Sassanid period, have been popular among Iranian Zoroastrians. Following the mentioned trend during the Islamic period, the Dakhmagozari ritual and using circular Dakhmas have continued to exist up to the present time by going through changes in the way of performing the ceremonies and in the architectural components of the related burial structures.
    Keywords: Dakhma, Dakhmagozari rituals, Astodan, Historical sources, archaeological evidence}
  • سیاوش امرایی، جهانبخش ثواقب*، سهم الدین خزایی، شهاب شیدانی

    سکه از مهمترین منابع مطالعه تاریخی جوامع است. سکه می تواند زوایای تاریک و روشن وضع سیاسی- مذهبی و اقتصادی جوامع را روشن کند. دوره کوتاه افشاریه، به واسطه ضرب مسکوکات متنوع از منظر نقوش، مضامین و نوشتار روی آنها، در گستره جغرافیایی از قفقاز تا ایالت های هندوستان، از اهمیت خاصی در سکه شناسی برخوردار است. سوال اصلی پژوهش این است که سکه های دوره افشاری از نظر طرح و نقش چه وضعی داشت و چه تفاوتی با دوره های قبل و بعد داشته است؟ در این پژوهش، به شیوه تطبیقی، ضرب سکه در دوره افشاری، از تاثیرپذیری از سنت مسکوکات پادشاهان صفوی و شیوه ضرب سکه در شبه قاره هند، تا نوآوری های خاص ضرابخانه های افشاری، بررسی شده و مسکوکات آن با مسکوکات پیش از افشاریه مقایسه شده است. یافته پژوهش نشان می دهد که رویکرد نادر در ضرب سکه ها، دفاع از کیان ایران، اقتدار شاهانه، کشورستانی و واقعیت گرایی در به کارگیری القاب و عناوین بود در حالی که جانشینان او به سنت ضرب سکه در دوره صفوی بازگشته بودند.

    کلید واژگان: افشاریه, سکه شناسی, سکه های افشاریه, منابع تاریخی}
    Siyavash Amraei, Jahanbakhsh Savagheb*, Sahm AlDin Khazaei, Shahab Sheydani

    Coin is of the most important sources for studying societies in the past and can shed a light on dark aspects of society’s political-religious and economical status. The short period of Afsharid is of particular importance in the history of coin due to the various coinage from the perspective of engravings, concepts and written words on them, in geographical landscape from Caucasia to India’s states. The main question of the research is that how were the Afsharid coins engravings and how they differ from those of before and after periods? This research through a comparative method has studied the coinage process in Afsharid Period from being influenced by Safavid king’s tradition and coinage method in the Indian subcontinent to specific innovations of Afsharid mints, and its coinage has been compared with other coinage before Afsharid period. The finding of research indicates that Nader’s approach in coinage was defending Iran’s corporeality, royal authority, conquest and realism in applying labels and titles, whilst his successors had returned to the coinage tradition of Safavid period.

    Keywords: Afsharid, coinage, Afsharid Coins, Historical sources}
  • محمدتقی فاضلی *، فرزانه احمدی
    شاهنشاهی اشکانی یا اشکانیان 247 پ.م. 224 م که با نام امپراتوری پارت ها نیز شناخته می شود، یکی از قدرت های سیاسی و فرهنگی ایرانی در ایران زمین بود که 471 سال بر قسمت اعظم غرب آسیا حکومت کرد. اما این دوره طولانی حکومت دارایی شرایط نامطلوب از منابع تاریخی است. از یک سو در منابع فارسی و عربی کمترین اشاره به آنان نشده و یا به طور غیر مستقیم دراین ادبیات بازتاب داده شده است. ازسوی دیگرمنابعی که به شاه گزینی در حکومت اشکانیان اشاره شده مربوط به نوشته ها نویسندگان یونانی و رومی است. استرابون می گوید: که پادشاهی اشکانی انتخابی است یعنی اشراف و بزرگان عضو مجلس مهستان( به گفته ی یوستینوس مجلس سنا) شاه را انتخاب می کرده اند.با توجه به منابع از شیوه های مختلف شاه گزینی سخن گفته شده است. در ابتدا ، دوره اشکانی بیشتر تحت تاثیر نظام قبیله ای بزرگترین فرد قبیله به شاهی می رسیدکه یک شاه می توانست به طور مستقیم پسر و یا برادرش را به عنوان جانشین خود مشخص کند، که این الگوی بیشتر تحت تاثیر نظام قبیله ای و شرقی است و گاهی نیز از نظام هلنیستی تاثیر می پذیرفت و از ساختار یک نظام پارلمانی که عضو این مجمع تشکیل شده از بزرگان و اشراف و خاندان شاهی است و می توانستند یک شاه را مستقیم انتخاب کنند و توانایی عزل یک شاه را نیز داشته اند. ازطرف دیگرتعلق داشتن منصب شاهنشاهی در یک خاندان اشکانی و موروثی بودن آن سنت برجایی مانده از هخامنشیان است.
    کلید واژگان: اشکانیان, شاه گزینی, مجلس مهستان, موروثی, منابع تاریخی}
    Mohammad taghi fazeli*, farzaneh ahmadi
    The king selection during the Parthian period relying on the theories and internal and external, historical Sources
    Keywords: Parthian, king selection, parliament of Mahestan, inheritance, Historical Sources}
  • علی سالاری شادی*
    سرزمین مغرب اسلامی و اندلس از سرزمین های قدیمی و سنتی جهان اسلام و جزء لاینفک تاریخی آن محسوب است. شمال آفریقا سرزمینی وسیع و بسیار حادثه خیز بود؛ چرا که به خاطر وسعت و بافت جغرافیایی و همچنین دوری نسبی از حوزه مرکزی و شرق اسلامی، مکرر پذیرای جریان های متعدد موافقان و مخالفان سیاسی و مذهبی وضع موجود بود. خوارج، اسماعیلیان و علویان با همراه کردن ساکنان بومی بربر و قبایل آن سامان، تاثیرات و تحولات فراوانی را در آن دیار موجب شدند و اولین حکومت های بزرگ و مستقل از خلافت عباسی را بنیاد نهادند که در جهان اسلام بی سابقه بود. اما علی رغم این همه تغییر و تحولات بزرگ و کوچک، تاریخ و احوال این منطقه، در نوشته های مورخان مرکز و مشرق اسلامی بازتاب چندانی نیافت که آن خود ناشی از دلایل متعدد بود. در میان مورخان مرکزنشین، شاید تنها ابن اثیر، برخلاف دیگران، با حساسیت زیادی درصدد بیان و رصد تاریخ مغرب و اندلس برآمده است که ضمن بیان اخبار مهم و تفصیلی از آن منطقه، از مورخان قبلی به خصوص طبری، به خاطر این بی توجهی انتقاد کرده است. اما ابن اثیر علی رغم بیان تاریخ مغرب و اندلس از ایام فتوحات تا عصر خود، از ذکر منابع خود تا حد زیادی خودداری ورزیده است. این نوشته درصدد است تا تعدادی از این منابع (ناشناس) مغرب و اندلس را که منبع و مرجع ابن اثیر بوده اند، از راه مقایسه و مقابله بشناساند و معرفی نماید.
    کلید واژگان: سرزمین مغرب اسلامی, اندلس, مورخان, طبری, ابن اثیر, منابع تاریخی}
    Ali Salarishadi*
    Land of the Arabic Maghreb and Andalusia are parts of the land of the famous Traditional Islamic world. These areas have been deeply influenced by Islam and Islamic culture. North Africa was eventful on an extremely large scale. The region, because of its extent and geographical situation and also staying far from the Central and Eastern Islamic lands was impressed by Kharijites, Ismailis, Alavis, who influenced Berber tribes and caused numerous developments. They founded the first big government which was independent of the Abbasid Caliphate. However, the history of this region was not well expressed in the works of Historians of Central and Eastern Islamic lands. Perhaps only Ibn al-Athir has tried to express the events and developments in Arabic Maghreb and Andalusia. He has criticized Tabari on having less attention to the history of this area. The problem is that Ibn al-Athir has not mentioned his historical sources about this region. This article, by the means of comparing, is about to introduce a number of sources on Islamic Maghreb events that were used by Ibn al-Athir.
    Keywords: Land of the Arabic Maghreb, Andalusia, Historians, Tabari, Ibn al-Athir, Historical sources}
  • رمضان محمدی
    «رجز»، به عنوان یک گونه ادبی و ساده ترین نوع نظم، دارای مضامین و کاربردهای مختلفی بوده است. رجز که در شکل های ابتدایی خود برای راندن شتر، بیان نیکی ها و توصیه های اخلاقی به کار می رفت، به تدریج جهت بیان: مفاخره ، هجو، دشنام، جنگ و نزاع، فخرفروشی و آوازهای کوتاه حماسی مورد استفاده قرار گرفت.
    هدف مقاله حاضر، کشف و وصف چگونگی تطور ذکر رجزهای شهدای کربلا به عنوان یکی از مهم ترین و کم نظیرترین رجزهای مربوط به رویدادهای تاریخ صدر اسلام در گونه های مختلف منابع تاریخی از قرن دوم تا قرن ششم هجری با استفاده از روش مطالعات اسنادی و تحلیلی است.
    یافته های این پژوهش، نشانگر آن است که حجم این رجزها در یک رویکرد داستانی، به مرور افزایش یافته است و به همین جهت، باور به درستی صدور رجزهای فراوانی که برخی منابع نقل کرده اند، با چالش های جدی روبه روست. ازاین رو، این احتمال قوت می یابد که بخش عمده آن ها، زبان حال هایی است که بعد از واقعه کربلا، از سوی برخی افراد به شکل رجز در آمده و به رجزهای پیشین افزوده شده است.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), شهدای کربلا, رجز, منابع تاریخی, سنجش گزاره تاریخی}
    Ramezan Mohammadi, Mohammad Mohammadifar
    War cry being considered as a literary type and the simplest kind of order is of various themes and applications. In the earlier forms, it was utilized for the steering of camel, stating goodness and ethical advice while it was gradually used for the purpose of glory, satire, swearword, war and dispute, ostentation as well as the epic short songs.
    The purpose of the present article is the identification and description of the mode of stating war cries of Karbala martyrs as one of the most important and singular ones related to the events of early Islam in various versions of historical sources from the second to the sixth century via taking advantage of analytical and documentary study methods.
    The findings of this research illustrates that the amount of these war cries in a story like approach has been gradually increased.
    Accordingly, the belief in the rightness of issuing of numerous war cries narrated in some sources is along with serious challenges. In this regard, it is more probable that the great amount of them is the descriptive accounts having changed into war cries by some people and they have been added to the previous ones
    Keywords: Imam Hossein PBUH, Karbala martyrs, war cry, historical sources, evaluation of historical propositions}
  • عباس میرزایی نوکابادی *، نعمت الله صفری فروشانی
    توجه به منابع تاریخی در مطالعات سیره شناسی از اهمیت بسزایی برخوردار است. منابعی که جایگاه کمتری در حوزه تولید میراث مکتوب میان شیعیان را به خود اختصاص داده است. در مقابل اهل سنت، نسبت به نگارش متون تاریخی توجه جدی تری از خود نشان داده اند. هم از این روست که به نظر می رسید برای فهم و تبیین تاریخ تشیع و اهل بیت توجه به این طیف از منابع سنی امری ضرور است. حال این سوال شایسته پاسخ است که برای فهم تاریخی اهل بیت رجوع به دادهای تاریخی اهل سنت چه جایگاهی دارد؟ در این نوشتار این فرضیه دنبال می شود که به نظر می رسد منابع تاریخی اهل سنت تاثیر معناداری در مطالعات سیره شناسی ائمه دارد. از همین روی تاریخ و سیره امام سجادع بر اساس کتاب تاریخ مدینه مدینه دمشق ابن عساکر(م.571ق.) با سه منبع امامی، یعنی الارشاد شیخ مفید(م.413ق.)، الخرائج قطب راوندی(م.573ق.) و مناقب آل ابی طالب ابن شهرآشوب(م.588ق.) مورد مطالعه قرار گرفته تا این فرضیه مورد راست آزمایی قرار گیرد. از این رو با بررسی مقایسه ای میان مقدار اطلاعات ارائه شده میان این سه منبع امامی و یک منبع سنی درباره امام سجادع، نشان داده شده که اختلاف قابل توجهی میان حجم کمی و محتوایی اطلاعات ارائه شده آن ها وجود دارد بگونه ای که عدم توجه به آن ها آشکارا در نتایج پژوهش می تواند اثرگذار باشد.
    کلید واژگان: تاریخ اهل بیت(ع), منابع تاریخی, مطالعات سیره ای, سیره امام سجادع, تاریخ مدینه دمشق}
    Abbas Mirzaei Nokabadi, Nemat Allahi Safari Forushani
    Considering historical sources in Sira studies (study on biography and characteristics) is highly important. These sources have been underestimated in the area of producing written heritage among Shiites. On contrary, Sunni Muslims have made considerable efforts in writing historical works which is the reason that understanding and analyzing the history of Shiism and Ahl al-Bayt (a) in reliant on considering such Sunni sources. The question which is raised here is: How we can refer to historical sources of Sunnis in gaining historical understanding of Ahl al-Bayt (a). The hypothesis which is analyzed in the present paper is: It seems that Sunni historical sources have significant influence on Sira studies. Therefore, the history and Sira of Imam Sajjad (a) will be studied based on "The History of Damascus" written by Ibn Asakir (d. 571) by means of three Imamiyya sources: Al-Irshad by Shaykh Mufid (d. 413), Al-Kharaj by Qutb Ravandi (d. 573) and Manaqib Al Abi Talib by Ibn Shahr Ashub (d. 588). Then by doing a comparative analysis of the three Imamiyya sources and the mentioned Sunni source about Imam Sajjad (a), it is shown that there are significant differences between the quantity of data and content presented in these sources in a way that disregarding Sunni sources would clearly have an impact on the findings of the research.
    Keywords: The history of Ahl al-Bayt (a), Historical sources, Sira studies, Sira of Imam Sajjad (a), the History of Damascus}
  • محمد جواد واعظی
    با بررسی نقلیات مورخان مشهور (ابن سعد در الطبقات الکبری، بلاذری در انساب الاشراف، یعقوبی در تاریخ یعقوبی، طبری در تاریخ الرسل و الملوک و مسعودی در مروج الذهب)، می توان به گزینشی بودن گزارش ایشان از حیات ائمه^ و تلاشی که برای تاثیر بر ذهنیت مخاطبان انجام گرفته، رسید. فضائل ائمه^ نیز از این رویکرد مستثنا نیست. در این مقاله به بررسی چگونگی انعکاس فضائل ائمه^ و اینکه این امر چگونه قابل تحلیل است؟ و نیز ترکیب گزارش مورخان از فضائل ایشان چیست؟ و همچنین رویکرد هر منبع جهت القاء ذهنیت خاص نسبت فضائل ائمه^ به چه شکل است؟ می پردازیم. نکته مشترک تمام منابع منتخب انحصار بیان فضائل ائمه^، به امامان نخستین و عدم توجه به سایر امامان^ است. گویا فضیلت رابطه ناپیدایی با قرابت زمانی به رسول خدا’ دارد و هرچه فاصله بیشتر می شود، فضائل ائمه^ هم کمرنگ تر می شود. هر یک از این پنج منبع رویکرد متفاوتی در گزارش فضائل ایشان در پیش گرفته اند.
    کلید واژگان: فضائل ائمه^, منابع تاریخی و فضائل ائمه^, طبقات الکبری, انساب}
    Mohammad Javad Vaezi
    An investigation of the narratives of the renowned historians (Ibn Sa''d in Tabaqat al-Kubra¡ Al-Baladhuri in Genealogies of the Nobles¡ Ya''qubi in Tarikh al-Yaqubi¡ Al-Tabari in History of the Prophets and Kings and Al-Masudi in The Meadows of Gold) reveals that they were selective in reporting about the lives of Imams and they tried to have some influences on the minds of the audience. The virtues of the Imams are not exceptions. This article tries to examine the reflection and the composition of the virtues of Imams as indicated in these sources. Moreover¡ it tries to investigate the special approach of each individual source in inducing a particular mentality in the minds of people. The common point in all the resources is mentioning about the virtues of the very first Imams and inattending to other Imams (AS). Apparently virtue has a close hidden relationship with the time affinity with the Messenger of Allah and as the distance increases¡ the virtues of Imams (AS) become more invisible. Each of the five sources adopts a different approach in reflecting the virtues of Imams.
    Keywords: Imam's Virtues, Historical Sources, Imam's Virtues, Tabaqat al Kubra, Genealogies of the Nobles, Tarikh al Yaqubi, Tarikh Tabari, The Meadows of Gold}
  • نیره دلیر

    پژوهش حاضر درصدد است تا دیدگاه مولفان دوره اسلامی را درباره فره ایزدی با تاکید بر آثار منثور این دوره تحلیل نماید. بنابراین، این آثار؛ به سه حوزه تاریخی، حکمت اشراقی و اندرزنامه ای دسته بندی و مورد بررسی قرار گرفته و با تحلیل داده های آثار منتخب این سه حوزه، سعی دارد به این پرسش ها پاسخ دهد که قرائت اندرزنامه نویسان، مورخان و حکیم اشراق، از این مفهوم باستانی چگونه است و با اصل آن چه نسبتی برقرار می سازد؟ نتایج پژوهش مشخص می کند که شاخصه های فره ایزدی در حکمت خسروانی شیخ شهاب الدین سهروردی، عرفانی ترین تفسیر را از این مفهوم ارائه کرده، و بیشترین شباهت ماهوی و ظاهری را با نمونه اصلی آن داراست. مولفان آثار تاریخی نیز نزدیک به مولفه های الگوی باستانی و از منظر قدسی آن را به نگارش درآورده اند. در حالی که در خوانش اندرزنامه نویسان دوره اسلامی، تمایز مهمی نسبت به این مفهوم وجود دارد که کاربرد آن را با نمونه واقعی آن متفاوت می سازد. در واقع تصویری که اندرزنامه نویسان، از فره ایزدی ترسیم کرده اند، نه بر اساس شاخصه های نمونه اصلی؛ بلکه برپایه قرائتی است که آنان از مفاهیم دوره باستان، در حوزه سیاسی، خطاب به حاکمان خود نیاز داشته اند. این پژوهش با استناد به منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی به بیان این تمایز پرداخته است.

    کلید واژگان: فره ایزدی, آثار منثور دوره اسلامی, منابع تاریخی, اندرزنامه ای, حکمت اشراقی}

    The aim of this research is to analyze the viewpoint of Muslim authors about the concept of ‘Divine Glory’ or Farr-e Izadi, which was the source of legitimization for kings of ancient Iran, with an emphasis on prose works of Islamic period. These works have been categorized and studied in three fields of historical sources, texts related to the Wisdom of Illumination or Hikmat-e Ishraq and Books of Percept or Andarz Nameh-ha. This research tries to analyze these selected works in order to answer this question that how was the reading of their authors from this ancient concept and how they related their perception to this issue. This research shows that Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi had depicted the most theosophical interpretation from this concept and had the most substantial and superficial similarity to the original version. Conception of authors who wrote historical texts is also similar to components of ancient standard in a sacred point of view, while there is an important distinction towards this concept which had different usage from the real version. In fact the image of Farr-e Izadi which has been depicted by the authors of Books of Precept is not according to the characteristics of the original version but is based on their perception of ancient concepts in political fields for their governors.

    Keywords: Divine Glory (Farr-e Izadi), Prose Works of Islamic Period, Historical Sources, the Wisdom of Illumination (Hikmat-e Ishraq) of Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi}
  • دکترشهرزاد ساسان پور
    یکی از مسائل بسیارمهم درهر بخش از تاریخ، منابع مختلفی است که در تاریخ نگاری هر دوره مورد استفاده قرار می گیرند و یا به نوبه خود از منابع تاریخ نگاری آن دوران محسوب می شوند. در دوران سلجوقیان حاکمیت «اندیشه ایرانشهری» برذهن مورخان ایرانی، اولین تحول را در اندیشه آنان به جای گذارد. در دوران حکومت مغول- ایلخانی، مورخان به نگارش تواریخ جهانی پرداختند و دومین تحول مهم در اندیشه این قشر ایجاد گردید. پس از تشکیل حکومت تیموریان، مورخان این دوران سنت های تاریخی نگاری ایرانی را به ارث بردند، با این وجود تاریخ نگاری در این دوران با اینکه از ویژگی های خاصی نیز برخوردار بود، سه مرحله را پشت سرگذاشت: دوران تیمور، شاهرخ و سلطان حسین بایقرا.
    در مقاله حاضربا توجه به این مراحل سه گانه صرفا «منابع تاریخ نگاری ایران در دوران تیموریان» مورد بررسی قرارگرفته است و محور کلیدی آن بررسی اجمالی منابع مختلف تاریخ نگاری در دوران موردنظر و نیز دریافت گرایش های متفاوت نویسندگان و مورخان این دوران درنگارش مطالب است. بدین منظور تلاش گردیده تا با استفاده از منابع تاریخی و مطالعات نوین مربوط به این دوره و با توجه به روش تحلیلی- تاریخی به گردآوری وتدوین مطالب پرداخته شود.
    کلید واژگان: دوران تیموریان, تاریخ نگاری, منابع تاریخی, منابع ادبی, منابع جغرافیایی, سفرنامه ها}
    Shahrzad Sasanpour
    The subject variety of historical sources- as literary, geographical and religious books– is the one of the most important issues in historiography. This different source which used in compilation of history in every period, step by step, became as the historical sources of this period. In the Seljuk era “Iranshahri thought” dominated the minds of Iranian historians, and it makes the first change in historian's thought. During the Mughal-Ilkhanid‟s era, historians began writing global histories, and as result, the second major change occurred in historical thought. After the Establishment of the Timurid rule, historians of this period inherited the traditions of the former Persian historians. Historiography of this period, despite the fact that certain features are- that addressing it requires a separate article- three steps behind: Timur, Shahrokh and Soltan Hosein Baygar's period. The key focus of this paper is a cursory examination of different historiography sources in Timurid era and understanding the different orientation of the authors and historians in writing this content. Therefore attempted to use the sources of modern historical studies of the period and the historical analysis and by considering the new methods, subjects and data were collected and compiled.
    Keywords: Historiography, Timurid era, historical sources, literary sources, geographical sources, travelogue}
  • علی اکبر فراتی، محسن رفعت
    یکی از مهم ترین منابع امروزی تاریخ پژوهان، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است. نگارندگان این نوشتار به بررسی و معرفی منابع تاریخی شارح پرداخته، برخی ویژگی های روش تاریخی شارح را آورده و درباره برخی منابع، توضیحاتی در مورد چگونگی منبع و وجود یا عدم وجود آن داده اند. بررسی ها و واکاوی های دقیق تر می تواند برپایه این معرفی اجمالی در مورد هر یک از کتاب ها به طور خاص انجام پذیرد.
    کلید واژگان: شرح نهج البلاغه, ابن علی الحدید, تاریخ و منابع تاریخی}
    Ali Akbar Forati, Mohsen Rafat
    One of the most important modern sources of historical studies is Ibn AbilHadid's explanation of Najhul-Balagha. The authors of the present paper, reviewing the historical sources IbnIbilHadid has cited, mention some of the features of his historical method, and in some works provide exposition of the nature of the source and whether or not it exists. Careful studies of these works in particular can be made on the basis of this brief introduction.
    Keywords: explanation of the Nahjul, Balagha, IbnAbilHadid, history, historical sources}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال