به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imam ali (pbuh) » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «imam ali (pbuh)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سمیه امین رعیا جزه *

    تاریخ یعقوبی اثر احمد بن ابی یعقوب (د 284ه‍) تاریخی عمومی است که به روش ترکیبی نگاشته شده؛ بدین معنی که با حذف زنجیره اسنادها و تلفیق محتوای چند روایت از یک رویداد گزارشی واحد و منسجم از آن عرضه کرده است. در این مقاله، روایات یعقوبی درباره تاریخ شروع خلافت امام علی (ع) و بیعت با او با دیگر منابع تاریخی بررسی و مقایسه شده تا روشن گردد، منابع یعقوبی کدام است؟ آیا این منابع اعتبار و وثاقت کافی دارند؟ و مهم تر این که معیار یعقوبی برای گزینش روایات چه بوده است؟ یافته های این پژوهش حاکی از آن است که روایات یعقوبی در باب سال، ماه و روز کشته شدن عثمان، نخستین بیعت کننده (طلحه) و... هم سو با سایر منابع و معتبر است. البته در جاهایی مانند بیعت همه مردم با علی (ع) جز سه تن از قریش، نقش پنج تن از نمایندگان انصار در بیعت با علی (ع) و... متاثر از گرایش های شیعی یا دلایل ناشناخته دیگر گزارش هایی متفاوت و گاه شاذ ارائه کرده که منبع آن ها مشخص نیست.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری یعقوبی, تاریخ یعقوبی, علی(ع), تاریخ نگاری شیعی, اعتبارسنجی روایات}
    Somayeh Amin Roaya Jazeh*

    Tarikh Al-Ya’qubi, written by Ahmad ibn Abi Ya’qub (d. 284 AH), is one of the general histories that has been compiled in a combined method; that is it presents a whole coherent account of a historical event by removing the chain of narrator as well as integrating several records of a same event. There are some factors in Tarikh Al-Ya’qubi that make it necessary to retrieve its resources as well as authentication of its narrations: the removal of the chain of narrator, the inconsistency of some reports with the accounts of other well-known contemporary resources (Al-Tabaqat Al-Kubra by Ibn-Sa’d, Tarikh Khalifa Khayyat Ibn Qutaybah’s, Al-Imamah Wa al Siyasah, etc) as well as subsequent authentic (Al- Fotuh Ibn- A’tham, Al-Isti’ab by Ibn Abd Al-Barr, Sharh Nahj Al- Balaghah by Ibn Abi Al-Hadid, etc) and specifically including unheard and Shiite narrations. The main questions of this research include: What are the sources of Tarikh Al-Ya’qubi? Are they sufficiently credible? And most importantly, what was Al-Ya’qubi’s criteria in authenticating the narrations? According to the research findings, although Al-Ya’qubi’s accounts on The year, month and day of Uthman, The first to pledge allegiance (Talha), etc are valid and in line with other sources, his history -influenced by his Shiite attitudes or other unknown factors- sometimes includes different and rare accounts as allegiance of all people by Ali except three people Quraysh, The role of five representatives of Ansar in allegiance by Ali, etc, the resource of which is not known.

    Keywords: Al-Ya’Qåbê Historiography, Tarikh Al-Ya’Qåbê, Imam Ali (PBUH), Shiite Historiography, Authentication Of Narrations}
  • اکرم السادات حسینی، یحیی میر حسینی *

    پس از قتل عثمان خلیفه سوم، شام در برابر حکومت امام علی (ع) علم مخالفت برافراشت. گزاره های مشهور تاریخی، شام را منطقه ای ضد علوی و یکپارچه نمایش داده است؛ اما در برخی گزارش ها، از طیف هایی سخن به میان آمده که با توده شامیان همراه نبوده، خود را از لشکر معاویه جدا کردند؛ بروز رفتارهایی که یک رنگی شامیان را زیر سوال می برد. این پژوهش با تمرکز بر رفتارشناسی، ساکنان عرب تبار شام را به دو سنخ «همراه کامل» و «غیرهمراه» تقسیم کرده و سپس مواضع سیاسی اعراب شام را در رابطه با نحوه مشایعت یا مخالفت با معاویه تحلیل کرده است. بنابر یافته های پژوهش، سنخ اول، متاثر از باورهای دینی بازمانده از دوره بیزانس، بهره گیری معاویه از سیاست رئیس بیگانه، شهرنشینی و همگنی جمعیت، تمامیت طلبی و باج خواهی، با معاویه همراه شدند. سنخ دوم، متاثر از سیاست های روشنگرانه امام علی (ع)، سیاست بی طرفی، منفعت جویی و احتیاط دینی با معاویه همراهی نکردند.

    کلید واژگان: مردم شام, سنخ شناسی, رفتارشناسی, مواضع سیاسی, امام علی(ع), معاویه}
    Akram Al Sadat Hosseini, Yahya Mirhosseini*

    After the assassination of ʿUthmān, the third caliph, that the Levant (Shāmāt) raised the opposition flag against the government of Imam Ali (PBUH), and the Levant was introduced as Umayyad unified land. However, in some reports, it has been mentioned about groups that were not associated with the Levantines masses, and separated themselves from Muawiya's army. This research which is organized by descriptive-analytical method with a focus on behaviors has divided the Residents of Levant into two groups: “companionship” and “non-companionship” and then analyzed the political stands of the Levant Arabs in relation to the way of supporting or opposing Mu'awiyah. The research results show that the influence of Byzantine-religious beliefs, Muawiyah's use of foreign chief policy, urbanization and homogeneity of the population, totalitarianism and blackmail had the greatest effect on Levantines subordination from Muawiyah. Moreover, We can point to the following factors as other reasons for accompanying Muawiyah: the presence of Imam Ali (PBUH) followers in Levant, the policies of Imam Ali (PBUH) in Levantines awareness, the policy of neutrality, profit seeking and religious caution.

    Keywords: Levant People, Typology, Behavior, Political Stands, Imam Ali (PBUH), Muawiyah}
  • حسن احمدیان دلاویز*، معصومه اسماعیلی
    سخنان حضرت زهرا س در مسجد مدینه که به نام خطبه فدکیه شناخته می شود، از معتبرترین خطبه ها و دارای مضامین ارزشمند و هدایتگرانه است. به جهت جایگاه و اهمیت آن در گونه های مختلف منابع از جمله تاریخی، روایی و تفسیری فریقین نقل شده است، البته نه به شکل یکسان و یکنواخت بلکه با تفاوت هایی در متن، اختلاف عمده در فراز پایانی آن است که با عبارت «ثم انکفات (س) و امیرالمومنین (ع) یتوقع» آغاز می شود. اثبات یا نفی خطبه بودن این بخش، مساله اساسی مقاله حاضر را شکل می دهد. نتیجه به دست آمده در این اثر که با بهره مندی از روش توصیفی تحلیلی حاصل شد، آنست که فقره مورد اختلاف، نمی تواند جزیی از خطبه باشد. علاوه بر رد توجیهات و دلایل ارایه شده برای اثبات صدور آن از سوی حضرت فاطمه س، چهار دلیل و شاهد مهم یعنی عدم نقل این فراز در منابع متقدم، منافات داشتن با عصمت حضرت زهرا س، تناقض این بخش با سایر سخنان ایشان درباره امیرالمومنین و تضاد فقره مذکور با سایر بخش های خطبه فدکیه، در راستای اثبات مدعا ارایه گردید.
    کلید واژگان: اعتبارسنجی, حضرت زهرا(س), امام علی(ع), خطبه فدک, امامت}
    Hassan Ahmadiyan Delaviz *, Masoume Esmaili
    Hazrat Zahra's speech in Medina mosque, which is known as Fadakiyeh sermon, is one of the most authentic sermons and has valuable and guiding themes. It has been narrated by Fariqin due to its position and importance in various sources, including historical, narrative, and commentary, of course, not in the same and uniform way, but with differences in the text, the main difference is in the final paragraph, which is with the phrase begins. Proving or denying that this part is a sermon forms the basic issue of this article. The result obtained in this work, which was obtained using the analytical descriptive method, is that the disputed paragraph cannot be a part of the sermon. In addition to rejecting the justifications and reasons presented to prove its issuance by Hazrat Fatimah, there are four important reasons and witnesses, i.e. the non-quotation of this passage in the previous sources, contradicting the infallibility of Hazrat Zahra, the contradiction of this section with his other words about Amirul Momineen and The contrast of the mentioned paragraph with other parts of Fadakiyeh's sermon was presented in order to prove the claim.
    Keywords: evaluation of validation, Hazrat Zahra (pbuh), Imam Ali (PBUH), sermon of Fadak, Imamate}
  • سیف حاتم عبدعلی النعمانی، مریم عزیزیان*، محبوبه فرخنده زاده

    این پژوهش، با هدف بررسی موقعیت سیاسی مسجد کوفه در فاصله زمانی 17 132ق، می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که فعالیت سیاسی مخالفان و همراهان خلافت در مسجد کوفه در این بازه زمانی، چگونه بود و چه تاثیراتی بر موقعیت سیاسی مسجد بر جای گذاشت؟ مقاله با روش وصفی و تحلیل آماری، به این نتیجه دست یافته است که مسجد کوفه در طول دوره مورد بررسی، به صورت پیوسته جایگاه سیاسی خود را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که در عصر خلافت حضرت علی(ع) و امام حسن(ع)، در مقایسه با دوره امویان، حضور همراهان حاکمیت در مسجد بیشتر از مخالفان بود و در عصر اموی، میان تعداد حضور موافقان و غیرهمراهان در مسجد، به سبب استفاده از شیوه های زور و تزویر، یک تعادل نسبی برقرار شد؛ اما مجموعه رویدادهایی ناخواسته، به رشد نیروهای فعال مخالف، به ویژه شیعیان و سرانجام تسلط آنان بر مسجد و اعلام پایان عصر اموی انجامید.

    کلید واژگان: مسجد کوفه, امام علی ع, امام حسن(ع), امویان, شیعیان}
    Seif Hatam Abd Ali Al- Na’Mani, Maryam Aziziyan *, Mahboobeh Farkhondehzadeh

    This research with the aim of investigating the political position of mosque of Kufa from 17-132 A.H, tries to answer the question on how the political activity of fore and against of caliphate was in mosque of Kufa in this span of time and what was its effect on the political state of the mosque. Taking advantage of the descriptive- analytical method, the research concludes that mosque of Kufa constantly preserved its political position during this phase. The mere difference was that in time of Imam Ali and Imam Hassan (PBUT) compared with Omayyad era, the presence of associates of sovereignty was more than that of the opponents. Moreover, a relative balance was made between the followers and adversaries relying on the conducts of falsification in Omayyad era. Nevertheless, the unwanted events led to the development of the opponent powers particularly the Shiites, their domination on the mosque and the end of Omayyad era

    Keywords: Mosque of Kufa, Imam Ali (PBUH), Imam Hassan (PBUH), Omayyads, Shiites}
  • حسین قاضی خانی *

    لغزش مالی کارگزاران یکی از چالش های همیشگی حکومت ها است. این موضوع در راستای تحقق عدالت اقتصادی مورد توجه آموزه های اسلامی قرار دارد. با توجه به جایگاه ویژه امیرالمومنین حضرت علی(ع) در نظام اندیشه اسلامی، واکاوی گفتار و رفتار ایشان در این زمینه دارای اهمیت بسیار است. در مقاله حاضر برای دست یافتن به این هدف، ابتدا با استقراء داده ها به وصف گونه های لغزش مالی و چرایی روی دادن آن ها پرداخته می شود و سپس با رویکردی وصفی تحلیلی، چگونگی مواجهه امام علی(ع) با گونه های مختلف لغزش مالی کارگزاران حکومتی به تصویر کشیده می شود.یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیشتر لغزش های مالی کارگزاران عصر حکومت امیرالمومنین حضرت علی(ع)در مسامحه و چشم پوشی حاکمان قبلی، ریشه داشته است و سیره امیرالمومنین حضرت علی(ع)در مواجهه با آن ها، عدم اغماض با هدف هدایت گری بوده است. بدین معنا که امام(ع)در راستای وظایف صیانت از اموال مسلمانان و هدایت گری مردمان، ضمن نادیده نگرفتن لغزش ها و برخورد تنبیهی مناسب با آن، آگاهی بخشی دینی و بازنهادن مسیر اصلاح را دنبال می کردند.

    کلید واژگان: امام علی(ع), کارگزاران حکومت, فساد مالی, عدالت اقتصادی, تاریخ خلافت}
    Hossein Qazikhani *

    The financial Corruptio of agents has been one of the permanent challenges in all governments. This issue in line with the fulfillment of economic justice is constantly considered by the Islamic instructions. In regard with the specific position of Amir al- Momenin (PBUH), the study of his discourse and conduct in this regard is of great significance. To achieve this purpose, the article has described the verities of financial Corruptios, the why of their occurrence and the how of dealing with them by Imam Ali (PBUH) through the descriptive-analytical approach. The findings of this research state that most of the financial Corruptios in time of Imam Ali (PBUH) originated from the negligence of previous governors and the reflection of Imam has been guidance and no tolerance toward them. Accordingly, the protection of Muslims’ properties along with the guidance of people, the provision of religious awareness as well as the ground of reformation without ignoring the failures in addition to the appropriate dealing with them have been followed in the conduct of that holiness.

    Keywords: Imam Ali (PBUH), agents of government, financial corruption, economic justice, history of caliphate}
  • یدالله حاجی زاده*

    عدم باز پس گیری «فدک» توسط امام علی (ع) ابهام و سوالی است که همواره توسط برخی از مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت مطرح شده است. سوال از یک منظر بدین صورت است که امیرالمومنین (ع) علی رغم در دست داشتن حکومت از سال 35 تا 40 هجری، چرا فدک را که متعلق به حضرت زهرا (س) بود و حکومت آن را به ناحق از ایشان گرفته بود، باز پس نگرفت؟ در این نوشتار به منظور دست یابی به پاسخی درخور برای سوال مذکور، ضمن بهره گیری از منابع متقدم، از شیوه توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. هر چند گفته شده زهد و بی اعتنایی به دنیا و یا باور به اینکه «چیزی که به ستم گرفته شده را نباید پس گرفت»، از علل عدم باز پس گیری فدک بوده، اما پژوهش دقیق تر در این زمینه نشان می دهد علل اصلی این گذشت، رحلت طرفین دعوا، رعایت مصالح جامعه نوپای اسلامی بوده است. علاوه بر این ها به جهت اعتباری که توده مردم برای احکام صادره توسط شیخین قایل بودند، امام به راحتی و بدون آسیب به اسلام یا جامعه اسلامی نمی توانست در این باره تغییرات اساسی ایجاد کند.

    کلید واژگان: حضرت فاطمه(س), فدک, امام علی(ع), بازپس گیری, ابوبکر}
    Yadollah Hajizadeh *

    Imam Ali (AS) 's refusal to reclaim "Fadak" is an ambiguity and a question that has always been asked by some Muslims, including Shiites and Sunnis. The question from one point of view is that the Amir al-Mu'minin (AS), despite being in power from 35 to 40 AH, why did not take back Fadak, which belonged to Hazrat Zahra (AS) and the government had unjustly taken it from him. ? In this article, in order to obtain an appropriate answer to the question, while using earlier sources, a descriptive and analytical method has been used. Although asceticism and disregard for the world or the belief that "something that has been wronged should not be taken back" have been said to be among the reasons for Fadak not being taken back, closer research shows that the main reasons for this passing are the death of both parties. Fighting and observing the interests of the fledgling Islamic society.

    Keywords: Hazrat Fatemeh (PBUH), Fadak, Imam Ali (PBUH), recapture, Abu Bakr}
  • مژگان رکن الدینی*، حمید بصیرت منش

    پژوهش حاضر به صورت توصیفی به آرا و نظرات دوره ده ساله رهبری امام خمینی و مقایسه آن با سیاست های اقتصادی دوران حکومت پیامبر (ص) و امام علی (ع) پرداخته است. این پژوهش در پی پاسخ  به این پرسش است که سیاست های اقتصادی دوران ده ساله رهبری امام خمینی  با سیاست های اقتصادی دوران حکومت پیامبر (ص) و امام علی (ع) چه نسبتی دارد؟ و بر این مدعاست که هر سه حکوت شیوه تسویه ای را در برنامه خود داشته اند. یافته این پژوهش نشان می دهد که امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، الگوی جمهوری اسلامی را برگرفته از حکومت صدر اسلام می دانند و در معرفی الگوی انقلاب اسلامی به حکومت موفق صدر اسلام اشاره می کند و تمام هدف خود را از تشکیل حکومت برقراری عدالت اجتماعی می داند. بنابراین طبق بررسی های انجام شده هدف هر دو حکومت برقراری عدالت اجتماعی در جامعه بوده هر چند این دو حکومت از نظر زمانی و مکانی و بافت جامعه، ساختار و نوع حکومت و تامین منابع مالی و روش های اقتصادی با هم تفاوت دارند. اما از نظر محتوایی هردو حکومت یک راه را دنبال می کردند و با توجه به یافته های به دست آمده، پژوهش مدعای خود را اثبات می کند.

    کلید واژگان: سیاست مالی, پیامبر(ص), امام علی (ع), امام خمینی, بررسی تطبیقی}
    Mozhgan Roknadini *, Hamid Basiratmanesh

    This paper studies in a descriptive way Imam Khomeini’s ten-year views on economic policies as compared with related policies in the tenure of Prophet Muhammad (pbuh) and Imam Ali (pbuh). This study intends to find an answer to the question of “What similarities are there between Imam Khomeini’s ten-year leadership and the tenure of Prophet Muhammad (pbuh) and Imam Ali (pbuh) in terms of economic policies?”, claiming that the three governments resorted to settlement method. Findings of this paper indicate that Imam Khomeini, as the Founder and Leader of the Islamic Revolution, has set the model of Islamic Republic based on early Islamic government. In introducing the model of Islamic Revolution, Imam Khomeini points to the successful early Islamic government and underscores his entire objective behind establishment of the government as social justice. Therefore, based upon the studies, both governments have sought establishing social justice in the society, although the two governments are different in terms of time and pace, social fabric, structure and type of the government, ways for financing the government and their economic methods. However, the two governments have contextually followed one similar path. Resorting to its findings, the paper proves its hypothesis.

    Keywords: Financial Policy, Prophet (PBUH), Imam Ali (PBUH), Imam Khomeini, comparative study}
  • کاوس روحی برندق، علی احمدی
    پرچم، یکی از نمادهای اصلی اقوام، قبایل، ملت ها، دولت ها و لشکرهای نظامی است که همواره در تاریخ، اهمیت قابل توجهی داشته است. سپاه پیامبر (ص) ، همچون قبایل عرب پیش از اسلام، دارای پرچم های لواء و رایت بود. لواء، به عنوان نشانه اصلی سپاه نسبت به رایت که نشانگر گروه های فرعی و قومیت ها بود، اهمیت بیشتری داشت. این مقاله، نقش پرچم داری امیر مومنان، علی (ع) و میزان حضور ایشان به این عنوان در غزوات پیامبر (ص) را مورد پژوهش قرار داده است.
    نوشتار حاضر با بررسی و تجزیه و تحلیل انتقادی مجموعه ای از مستندات روایی و تاریخی، به این نتیجه دست یافته که بنا بر منابع اهل سنت، امیر مومنان، علی (ع) در 11 غزوه از 29 غزوه، پرچم دار بوده است و از بین 9 غزوه مهمی که به جنگ ختم شده نیز در 6 نبرد این مسئولیت را عهده دار بوده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), لواء, رایت, پرچم داری, غزوه}
    Kavous Rouhi Barandagh, Ali Ahmadi
    Flag as one of the main symbols of tribes, nations, armies has been of considerable significance during the history. Prophet’s army like the Arab tribes before Islam was of flags. The flag as the main sign of army was of more importance compared with the flag indicative of the minor groups and nationalities. In this article, it has been investigated the role of Amir al- Momenin (PBUH) as flag holder and the amount of his presence in the battles of Prophet Mohammad (PBUH). Moreover, a collection of narrative and historical documents has been critically analyzed. Finally, it is concluded that Amir al- Momenin (PBUH) has been flag holder in the eleven out of twenty nine battles and about the nine important battles which led to the war; he was in this charge during six ones.
    Keywords: Imam Ali (PBUH), flag, flag holding, battle}
  • محمدرضا بارانی، زینب میرزایی مهرآبادی
    ویلفرد مادلونگ (متولد 1930م) از جمله اسلام شناسان غربی است که می توان گفت رویکردی تقریبا منصفانه و انگیزه ای علمی در بررسی تاریخ اسلام دارد. وی در نوشته های خود درباره تاریخ زندگی امام حسن(ع) به موضوعاتی چون ازدواج ها و طلاق های امام، صلح امام، مفاد صلح نامه و زندگی خانوادگی ایشان پرداخته و کوشیده است شبهات مطرح شده از سوی دیگر اسلام شناسان غربی درباره امام حسن(ع) را پاسخ دهد. اما خود وی مطرح کننده مطالبی است که منشا شبهاتی درباره امام حسن(ع) شده است؛ مانند اختلاف نظر آن حضرت با اهداف و برنامه های امیرالمومنین علی(ع)، تمایل نداشتن ایشان به تصدی خلافت و تایید روش حکومت عثمان از سوی ایشان. این نوشتار به بررسی انتقادی این شبهات و پاسخ به آن ها بر اساس منابع تاریخی و روایی شیعی و سنی پرداخته است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), امام حسن(ع), ویلفرد مادلونگ, مطالعات اسلامی در غرب, تاریخ صدر اسلام}
    Mohammad Reza Barani, Zeinab Mirzaee Mehrabadi
    Wilfred Madelung, born in 1930 A.C, is considered as one of the western researcher of Islam with merely a fair approach along with a scientific motive regarding the study on the history of Islam. In his writings pertaining to the history of Imam Hassan’s life, he has investigated the issues like Imam’s marriages and divorces, his making peace as well as the elements of peace contract. Moreover, he has tried to answer the stated skepticism of other western researchers of Islam in relation to that holiness. However, he has stated some issues leading to the source of skepticisms related to Imam PBUH. The issues like the disagreement of that holiness with the objectives of Imam Ali PBUH, his lack of tendency towards taking charge of caliphate and his approving the way of ottoman’s governorship as well. This writing critically investigates these skepticisms and responds them on the basis of the historical and narrative Shiite and Sunnite sources
    Keywords: Imam Ali PBUH, Imam Hassan PBUH, Wilfred Madelung, Islamic studies in the West, history of early Islam}
  • رحیم امرایی
    درباره رویدادهای تاریخ صدر اسلام پس از رحلت پیامبر(ص) بسیار گفته و نوشته شده است. نوشتار حاضر کوشیده است رفتار خواص جبهه مقابل امیرالمومنین علی(ع) را در مواجهه با حق خلافت اهل بیت: در قالب محورهای زیر بررسی کند: توجیه و تاویل ادله قرآنی، جعل سبب نزول آیات، تحریف معنای آیات، توجیه و تاویل ادله حدیثی، تحریف لفظی و معنوی حدیث، توجیه خلافت با اجماع و شورا، جعل فضائل برای خلفا، و فرقه سازی. مقاله با این جمع بندی به پایان رسیده است که اختلاف شیعه و سنی در موضوع خلافت، تا حد زیادی اثرپذیرفته از فعالیت های منفی خواص مخالف خلافت امیرالمومنین علی(ع) پدید آمده است.
    کلید واژگان: علی(ع), اهل بیت(ع), تاریخ صدر اسلام, خلافت, خواص}
    Rahim Amraee
    It has been referred a lot to the events occurred in the history of early Islam following the departure of Prophet Mohammad PBUH. The present writing has endeavored to investigate the behavior of a group against Imam Ali PBUH regarding the right of caliphate of prophet’s Family pertaining to the following issues: the justification and interpretation of Qur’anic reasons, falsification of the reason for the revelation of verses, altering the meaning of verses, justification and interpretation of tradition documents, literal and conceptual alteration of tradition, justification of caliphate through consultation, falsification of virtues for caliphs, developing sects. Accordingly, it is concluded that the disagreement between Shiites and Sunnites related to caliphate is greatly affected by the negative activities of elites against the caliphate of Imam Ali PBUH.
    Keywords: Imam Ali PBUH, prophet's Family, history of early Islam, caliphate, elites}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال