به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islam » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • خدیجه هاشمی*، فاطمه دشتی

    مردم سالاری دینی از شاخص های مهم حکومت در اسلام است. حکومت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام به عنوان نمونه های تاریخی مردم سالاری دینی محسوب می شوند که از جمله مولفه های مردم سالاری در حکومت ایشان می توان به بیعت به عنوان مهم ترین نماد مردم سالاری دینی و شاخص های دیگری چون عدالت، امنیت، آزادی بیان و... اشاره کرد. در دوران معاصر و هم زمان با شکل گیری انقلاب مشروطه در ایران، برخی از صاحب نظران سعی در ارائه الگوی مردم سالاری دینی داشتند که خط سیر این نظریه پردازی، مردم سالاری دینی را در سطح تقنین تعریف نمود و در نهایت با شکل گیری انقلاب اسلامی این نظریه به صورت نظامند در ذیل نام جمهوری اسلامی عینیت یافت. در این پژوهش سعی بر آن است ضمن بررسی سیر تاریخی مردم سالاری در اسلام به این سئوال پاسخ دهیم که شاخص های مردم سالاری دینی در فرهنگ سیاسی اسلام کدام است و نقش آن در ساخت تمدن نوین اسلامی و تحقق آن در افق 1414 ایران به عنوان پرچمدار نوزایی تمدن اسلامی چیست؟

    کلید واژگان: مردم سالاری دینی, حکومت, اسلام, ایران 1414, تمدن نوین اسلامی}
    Khadijah Hashemi*, Fatemeh Dashti

    Religious democracy is one of the important indicators of government in Islam. The government of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and Imam Ali (peace be upon him) are considered as historical examples of religious democracy, which include the components of democracy in their government. He pointed to allegiance as the most important symbol of religious democracy and other indicators such as justice, security, freedom of expression, etc. In the contemporary era and at the same time as the formation of the constitutional revolution in Iran, some experts tried to present a model of religious democracy. Islamic Revolution This theory was objectified in a systematic form under the name of the Islamic Republic. In this research, while examining the historical course of democracy in Islam, we try to answer the question of what are the indicators of religious democracy in the political culture of Islam and its role in the construction of modern Islamic civilization and its realization in the horizon of 1414 Iran. What is the flag bearer of the rebirth of Islamic civilization?

    Keywords: religious democracy, government, Islam, Iran 1414, modern Islamic civilization}
  • علی جعفرزاده *، مهدی جعفرزاده

    سبک زندگی هر جامعه ای با فرهنگ آن جامعه، ارتباطی گسست ناپذیر دارد و قطعا شیوه زندگی در جامعه توحیدی با شیوه زندگی در جامعه غیرتوحیدی، تفاوت قابل توجهی دارند. هم چنان که سبک زندگی در رهیافت فرهنگی؛ نوعی فرهنگ، دین یا هویت دانسته می شود. انسان ها به دنبال تامین سعادت هستند. و هدف آن ها از زندگی جز در راستای این غایت نمی باشد. ازآنجایی که محیط زندگی و شرایط حاکم بر اجتماع بشری، در رسیدن و یا دور شدن از آن بی تاثیر نمی باشد. این تحقیق، مجموعه ای از ادبیات فرهنگی و اعتقادی تاثیرگذار در جامعه دینی را بر اساس سوره حجرات بیان می کند تا ضمن توسعه فرهنگ وحیانی در ارتباط با روابط اجتماعی، ارایه ای از سبک زندگی در جامعه مدنی بر اساس وحی باشد. در این مقاله سبک زندگی جامعه ایمانی را بر اساس سوره ی حجرات و با روش توصیفی-تحلیلی ترسیم نموده ایم، تا ضمن اشاعه فرهنگ اجتماعی دینی، الگوی مناسبی از تعاملات اجتماعی منطبق با دستورات آسمانی را ارایه نماییم.

    کلید واژگان: سبک زندگی, زندگی اجتماعی, جامعه ایمانی, اسلام, سوره حجرات}
    Ali Jafarzadeh *, Mehdi Jafarzadeh

    The lifestyle of any society has an inseparable connection with the culture of that society, and the way of life in a monotheistic society is definitely different from the way of life in a non-monotheistic society. As well as the lifestyle in the cultural approach; It is considered a kind of culture, religion or identity. Humans are looking for happiness. And their purpose in life is only in line with this goal. Since the living environment and conditions governing human society are not without influence in reaching or moving away from it. This research describes a collection of influential cultural and religious literature in the religious society based on Surah Hujarat, in order to develop the culture of revelation in relation to social relations, and to present the lifestyle in civil society based on revelation. . In this article, we have drawn the life style of the faith community based on Surah Al-Hujrat and with a descriptive-analytical method, in order to spread the religious social culture and present a suitable model of social interactions in accordance with the divine orders.

    Keywords: Lifestyle, social life, faith society, Islam, Surah Hajarat}
  • عبد الخالق سعیدی ابواسحاقی، علی محمد میرجلیلی*، یحیی میرحسینی
    پیامبر اکرم (ص) در مناسبات سیاسی خود، راهبردهای مختلفی به کار می گرفت که یکی از این راهبردها، راهبرد نظامی بود؛ ولی این پرسش مطرح است که پیامبر از چه راهبردهای نظامی استفاده کرد و تا چه حد این راهبردها را برای اهداف خود و تنظیمات مناسبات سیاسی به کار برد. این نوشتار اثبات می کند که پیامبر (ص) از حمله ی نظامی کمترین استفاده را می کرد و بیشتر از موضع دفاعی بهره می برد؛ که آثار آن بر مناسبات سیاسی ایشان مشهود است. بر این اساس، هدف از این مقاله ارایه ی شواهد در اثبات ادعای به کارگیری راهبرد دفاعی، نظامی و بازدارندگی آن حضرت در مناسبات سیاسی و تثبیت حکومت اسلامی است. نویسندگان به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و با بررسی منابع تاریخی در راستای این موضوع به پژوهش پرداخته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد با اینکه اقدامات نظامی پیامبر اکرم (ص) صرفا دفاعی بوده، به قدری دقیق تاکتیک های خود را در سریه ها و غزوات به کار برده است که توانسته مناسبات سیاسی در جزیره العرب را تغییر دهد و مردم را به پذیرش اسلام تشویق کند.
    کلید واژگان: اسلام, پیامبر اکرم (ص), راهبرد نظامی, مناسبات سیاسی, جنگ}
    Abdulkhaliqh Saeidi Abu-Ishaqhi, Ali Mohammad Mirjalili *, Yahya Mirhosseini
    In his political relations, the holy prophet (SAW) used strategies of various types, one of which was the military one. In this regard, some questions to answer concern the nature of military strategies used by the prophet and the extent to which he employed them to fulfill his aims and to adjust political relations. The outcome of this stance is evident in his political relations. The findings of the present descriptive-analytical study that surveys historical sources show that the prophet (SAW) made the least use of military attacks, and mainly benefited from defensive positions as a deterrence strategy aimed at stabilizing the Islamic government. To prove this, the present article provides evidence. The results also show that although the prophet’s military actions were merely defensive, he has used his war tactics so accurately that he could alter the political relations in the Arabian Peninsula and encourage people to accept Islam.
    Keywords: Islam, the Holy Prophet (SAW), military strategy, Political Relations, Battle}
  • فرهاد صبوری فر، محمدحسن بیگی*، عبدالواحد قادری، آذر جلیلیان

    محمد احمد خلف الله یکی از اندیشمندان معاصر مصری است که در قرن بیستم میلادی، یافته های ادبی و سیاسی خود از قرآن مجید را در محافل علمی و دانشگاهی مصر ارایه کرد. این پژوهش سعی دارد تا با واکاوی آثار سیاسی این متفکر و نقد و بررسی اندیشه سیاسی او در خصوص مفهوم اسلام، جایگاه دین و دولت را از دیدگاه او مورد مداقه قرار دهد. این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ گویی به این پرسش است که از دیدگاه خلف الله، اسلام به چه معناست و چه نوع رابطه ای میان دین و دولت وجود دارد؟ یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که خلف الله، اسلام را به دو مفهوم، یکی به عنوان دین و دیگری به مانند یک قلمرو سیاسی و قومی تفسیر کرده و در آثار و نوشته های خود بر جدایی ساحت دین و دولت از یکدیگر تاکید کرده است.

    کلید واژگان: اسلام, اندیشه سیاسی, دین و دولت, محمد احمد خلف الله.ت}
    Farhad Saboorifar, Mohammad Hassan Beigi*, Abdulwahid Qaderi, Azar Jalilian

    Muhammad Ahmad Khalafallah is one of the contemporary Egyptian thinkers who presented his literary and political findings from the Holy Quran in Egyptian scientific and academic circles in the 20th century. This research seeks to answer the question of what Islam means and what kind of relationship exists between religion and state from Khalafallah’s point of view with a descriptive-analytical method. Findings of the research suggest that Khalafallah has interpreted Islam in two concepts, one as a religion and the other as a political and tribal territory, and he has emphasized the separation of the realm of religion and state from each other in his works and writings.

    Keywords: Islam, Political Thought, Religion, State, Muhammad Ahmad Khalafallah}
  • سید محمد طیبی*، پرویز حسین طلائی
    دانش تاریخ در تمدن ایرانی و آموزه های مکتب اسلام، اعم از قرآن کریم و سنت نبوی، از دوران آغازین تشکیل نخستین دولت اسلامی دارای جایگاه ویژه و بالایی بوده است. این جایگاه ویژه دانش تاریخ در تمدن ایرانی و آموزه های مکتب اسلام، حاکی از اهمیت علمی و فرهنگی بالایی است که این دانش در فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه ایرانی و جوامع مسلمان داشته است. همین امر باعث شده بود علم مزبور مورد عنایت اقشار مختلف و به ویژه خواص قرار بگیرد. با گستره جغرافیایی دولت و حاکمیت اسلامی رغبت و توجه به تاریخ نویسی در مکتب اسلامی نیز بیش از پیش گردید. چنان که این قلمرو گسترده جغرافیایی که در آن فرهنگ و تمدن اسلامی رشد و تکوین یافته بود، باعث شکل گیری محورهای اساسی برای تاریخ نویسی گردیده و روز به روز اهمیت بیشتری یافته است. در این نوشتار سعی بر آن بوده تا با تکیه بر مقدمه نگاری های بازمانده از تاریخ نگاران مسلمان ایرانی تا پایان قرن نهم هجری انگیزه ها و اهداف آنان در تاریخ نویسی مورد بررسی قرار گیرد. روش انجام پژوهش اسنادی و کتابخانه ای و در ارزیابی داده ها و ارایه مباحث توصیفی تحلیلی خواهد بود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در رویکرد به تاریخ نویسی و عرضه آثار تاریخی اهداف و انگیزه های متعددی اعم از اعتقادی، اخلاقی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی مطمح نظر داشته اند. در ارتباط با مصادیق و موضوعات مورد شرح و اعلام شده تاریخ نگاران دوره موردبحث در یک جمع بندی کلی می توان به اجابت درخواست صاحب منصبان، ساده نویسی، هدیه و پیشکش به حاکمان زمان، ایجاد سرور و شادمانی، نمایش علل ارتقاء و انحطاط تمدن ها، جایگاه رفیع علم تاریخ در قرآن کریم و سنت نبوی، برانگیختن بصیرت و خردورزی، ترویج اخلاقیات و تهذیب نفوس اشاره نمود.
    کلید واژگان: تاریخ نویسی, تاریخ نگاری, منابع تاریخی, ایران, اسلام}
    Mohammad Tayyebi *, Parviz Hossein Talaee
    The knowledge of history in the Iranian civilisation and the teachings of the Islamic school, including the Holy Qur'an and the, have had a special and high position since the beginning of the formation of the first Islamic state. This special place of the knowledge of history in Iranian civilisation and the teachings of the Islamic school indicates the high scientific and cultural importance that this knowledge has had in the culture and social life of Iranian society and Muslim societies. As a result, this science was favoured by various classes, especially the wealthy. With the geographical expansion of Islamic government and sovereignty, the interest and attention to the writing of history in the Islamic school also increased. As this vast geographical area in which Islamic culture and civilisation had grown and developed, it caused the formation of the basic axes of historiography and became more important day by day. In this article, an attempt has been made to examine their motivations and aims in writing history, based on the surviving prefaces of Iranian Muslim historians until the end of the 9th century. The results of this research show that there are many aims and motivations in the approach to historiography and the presentation of historical works, including religious, moral, educational, social and political. In connection with the examples and themes described and announced by the historians of the period in question, it is possible to answer the officials' request in a summary. Keywords:history writing, historiography, historical sources, Iran, Islam.
    Keywords: history writing, Historiography, historical sources, Iran, Islam}
  • سید هاشم آقاجری*، مهدی زمانی
    علی اکبر دهخدا در شماره های مختلف روزنامه صوراسرافیل دو نگاه متفاوت رادیکال و معتدل را در ارتباط با مقوله مالکیت ارضی ارایه کرد. مسیله اصلی تحقیق حاضر تبیین خوانش دوگانه دهخدا از مقوله مالکیت ارضی است. دهخدا در نوشته های اولیه خود، نگاهی رادیکال و سوسیالیستی با پوشش حقوق بشری و اسلامی در ارتباط با مالکیت ارضی ارایه می دهد و از واگذاری بدون قیدوشرط زمین به رعایا سخن می گوید و تحقق جبری آن را از طریق پروژه اصلاحات و یا در صورت لزوم از طریق امکان انقلاب دهقانی می بیند. با این حال در نوشته های بعدی، نگاهی تعدیل شده را دنبال کرده و با پذیرش حق مالکیت مالکان، انتقال املاک به رعایا را در ازای پرداخت بهای آن ها و با واسطه گری بانک پیشنهاد داده است. تحقیق حاضر با تاسی به هرمنوتیک قصدی-زمینه ای اسکینر، یافته ها و نکاتی را در پاسخ به مسیله ذکرشده در بالا معلوم می سازد. ویژگی های فضای زبانی-گفتمانی و فکری-اجتماعی حاکم ازجمله تشدید تنش های سیاسی و صف آرایی موافقان و مخالفان مشروطه، نزاع های گفتمانی مشروعه خواهی و مشروطه خواهی، حمله به دفتر روزنامه صوراسرافیل و وقفه بیش از یک ماهه در انتشار آن، در کنار تصویب قانون انطباعات و ایجاد کمیته صلح (با حضور جهانگیرخان مسیول صوراسرافیل) و درخواست دوری جستن از تندروی موجب شد تا دهخدا بدین گونه پاسخ دهد.
    کلید واژگان: دهخدا, صوراسرافیل, مالکیت ارضی, اسلام, سوسیالیسم}
    Hashem Aghajari *, Mehdi Zamani
    Ali Akbar Dehkhoda presented two different views - radical and moderate- in relation to the issue of land ownership in different issues of Sur-e Israfil newspaper. The main issue of the present study is to explain the dual reading of Dehkhoda from the category of land ownership. Dehkhoda in his early writings took a radical and socialist look Provides coverage of human and Islamic rights in relation to land ownership and speaks of the unconditional transfer of land to the subjects and considers its coercive realization through the reform project or, if necessary, through the possibility of a peasant revolution. However, in the following posts, take a modified look and, by accepting the property rights of the owners, He offered to transfer the property to the subjects in exchange for paying their price through the bank. The present study, based on Skinner's intentional hermeneutics, reveals the findings and points in response to the above problem. Characteristics of the dominant linguistic-discourse and intellectual-social space, including: Intensification of political tensions and alignment of proponents and opponents of the constitution, Discourse disputes between legitimacy and constitutionalism, Discourse disputes between legitimacy and constitutionalism, Attack on the office of the newspaper Sur-e Israfil and a delay of more than a month in its publication, Along with the approval of the Impressions Law and the establishment of a peace committee(In the presence of Jahangir Khan, the director of Sur-e Israfil) and request to stay away from extremism, Caused Dehkhoda to respond in this way.
    Keywords: Dehkhoda, Sur-e Israfil, Land ownership, Islam, Socialism}
  • حسین عبدلی، مهدی گلجان*، فرشته سادات اتفاق فر
    در پی فتوحات خلفای نخستین و ورود اسلام به فلات ایران، رد پای همه مذاهب اسلامی ازجمله تشیع در سراسر ایران و ازجمله خراسان بزرگ مشاهده می شود؛ اما از اواسط قرن دوم هجری به بعد، تشیع در خراسان موقعیت بهتری یافت. تحقیق پیش رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیین تشیع چگونه به نواحی شرقی خراسان رفته و در در آنجا گسترش یافت و هر یک از مولفه های سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی، چه سهمی در این رویداد داشتند؟ (سوال) دوری از مرکز خلافت، نارضایتی از حکام، گرایش های صوفیانه و وجود مقابر و مزارات متعدد، زمینه های پیدایش و گسترش تشیع در سراسر خراسان بزرگ را فراهم کرد. (فرضیه) در این مقاله مهم ترین عوامل پیدایی و گسترش آیین تشیع و آثار بلندمدت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن در شرق خراسان بررسی شده است. (هدف) روش تحقیق، تاریخی و با رویکرد توصیفی تحلیلی است. (روش) بیان سیر تحول و تطور عقاید صوفی شیعی در قرون میانه و تبدیل آن به باورهای شیعه امامی تا آستانه عصر صفوی از دستاوردهای این پژوهش است. (یافته)
    کلید واژگان: اسلام, تصوف, تشیع, خراسان, هزاره جات}
    Hossein Abdoli, Mehdi Goljan *, Fereshteh Sadat Etefaghfar
    Following the conquests of the first caliphs and the introduction of Islam to the plateau of Iran, the footprints of all Islamic religions, including Shiism, can be seen throughout Iran, including Great Khorasan; But from the middle of the second century of Hijri onwards, Shiism gained a better position in Khorasan. The upcoming research aims to answer the question of how Shiism went to the eastern regions of Khorasan (especially the Hazarejat region) and spread there, and what was the contribution of each of the political, cultural and geographical components in this event? Distance from the center of the caliphate, dissatisfaction with the rulers, Sufi tendencies and the existence of numerous tombs provided the grounds for the emergence and expansion of Shiism throughout Greater Khorasan. In this article, the most important factors of the emergence and spread of Shiism and its long-term political, social and cultural effects in East Khorasan have been investigated. The research method is historical and descriptive-analytical. One of the achievements of this research is to express the course of transformation and development of Shia Sufi beliefs in the Middle Ages and its transformation into Imami Shia beliefs until the threshold of the Safavid era.
    Keywords: İslam, Sufism, Shiism, Khorasan, Hazarajat}
  • حمید عزیزی، احمد کلاته ساداتی*

    یکی از موضوعات متاخر در موضوع عدالت اجتماعی، عدالت فضایی در شهرها می باشد. میزان دسترسی به فضای عمومی و خدمات شهری و تاثیرات این امر بر فضای ذهنی شهروندان محور بحث در این زمینه است. مفهوم عدالت در اسلام، یک مفهوم بنیادین است که ارزیابی آن از منظر عدالت فضایی در شهرهای اسلامی، می تواند کمک زیادی به توسعه معرفت شناختی از یک سو و سیاست گذاری شهری ازسوی دیگر کند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عدالت فضایی در بخشی از بافت تاریخی شهر یزد در دوره قاجار است. پرسش پژوهش، چگونگی محور عزیمت روشی، ارزیابی میزان دسترسی دو گروه اعیان و افراد عادی به سه شکل از امکانات شهری، یعنی مسجد، آب انبار و بازار است. با استفاده از شواهد معماری و باستان شناسی در محله گلچینیان یزد و نیز نتایج به دست آمده از سامانه اطلاعات جغرافیایی تحلیل انجام گرفت. مبنای تفسیر داده ها نسبت بین عدالت اجتماعی و عدالت دسترسی در سازمان فضایی شهری دوره قاجار است. نتایج نشان داد، طبقه اجتماعی و اقتصادی بر سازمان فضایی محلات تاثیر داشته است. طبقه اعیان در موقعیتی سکنی گزیده اند که بیشترین یا بهترین بهره را از امکانات شهری را داشته باشند. این یافته از منظر عدالت، محل نقد و بررسی است. باوجود این،  به نظر می رسد تعاملات اجتماعی مردم، مبتنی بر تضاد طبقاتی یا ادراک نابرابری اجتماعی نبوده است. برخلاف شهر مدرن، شهر سنتی اسلامی اگرچه توزیع نابرابر امکانات دراد، اما به نظر می رسد در مقایسه با جوامع مدرن، این توزیع نابرابر بر ادراک نابرابری تاثیر معناداری نداشته باشد. محققان بر این نظرند که، سازمان فضایی تفکیک نشده، کنش تعاملی بالای طبقاتی، و مفاهیم اسلامی کمک زیادی به کاهش ادراک نابرابری درمیان شهروندان کرده است. به نظر می رسد در زمینه عدالت اجتماعی نیازمند مفهوم سازی و نظریه پردازی مرتبط می باشیم و این موضوع با توجه به بسترهای تاریخی و فرهنگی و ارزش های مرتبط با آن ضرورت جدی دارد. این امر می تواند در رابطه با موضوعات جدید مطمح نظر باشد.

    کلید واژگان: عدالت فضایی, شهر, اسلام, یزد, قاجار}
    Hamaid Azizi, Ahmad Kalateh Sadati *

    One of the latest issues in the social justice issue is spatial justice in cities. The level of access to public space and urban services and the effects of this on the mental space of citizens is the focus of this paper discussion. The concept of justice in Islam is a fundamental concept whose evaluation from the perspective of spatial justice in Islamic cities can greatly contribute to epistemological development on the one hand and urban policymaking on the other hand. The aim of the current research is to evaluate spatial justice in a part of the historical context of Yazd city (as a global city) during the Qajar period. The focus of Roshi’s departure is to evaluate the access level of two groups of nobles and ordinary people to three forms of urban facilities, i.e. mosque, reservoir and market. Analysis was done using architectural and archeological evidence in Golchinan neighborhood of Yazd, as well as the results obtained from the geographic information system. The results showed that social and economic class had an impact on the spatial organization of neighborhoods. The aristocracy has settled in a position where they can benefit the most or the best from the city’s facilities. From the point of view of justice, this finding is a place for criticism. Despite this, it seems that people’s social interactions were not based on class conflict or the perception of social inequality. Unlike the modern city, although the traditional Islamic city has an unequal distribution of facilities, it seems that compared to modern societies, this unequal distribution does not have a significant effect on the perception of inequality. The researchers are of the opinion that the non-segregated spatial organization, high class interactive action, and Islamic concepts have greatly helped to reduce the perception of inequality among citizens.

    Keywords: Spatial Justice, City, Islam, Yazd, Qajar}
  • Syamsun Niam *, Imam Fuadi, Mohammad Ridho
    This paper addresses the concern over the sustainability of Indonesia as a nation, based on the unifying ideology of Pancasila. Specifically, the paper is concerned with the views and conduct of the Indonesian populace regarding the country's multifaceted diversity, as well as their perspective on the national ideology of Pancasila.  Today, while some small groups consider Pancasila as an irrelevant national ideology, the majority of Indonesian people firmly believe that Pancasila has effectively served as a unifying force in the country. This is particularly evident when comparing Indonesia to other Muslim countries worldwide, which often grapple with disharmony, conflicts, civil wars, and even fragmentation. Their insights on the interplay between Pancasila and Islam have been a source of inspiration for the younger generation. Their contributions have played a significant role in establishing Pancasila as an ideology and a common platform, particularly in the face of attempts to undermine its principles. Even in the present day, their ideas continue to serve as a cohesive framework that unifies the diverse Indonesian population.
    Keywords: Pancasila, Islam, Four Muslim Leaders, De-Ideologization, nationalism, Indonesia}
  • حسین عبدلی، مهدی گلجان*، فرشته سادات اتفاق فر
    در پی فتوحات خلفای نخستین و ورود اسلام به فلات ایران، رد پای همه مذاهب اسلامی ازجمله تشیع در سراسر ایران و ازجمله خراسان بزرگ مشاهده می شود؛ اما از اواسط قرن دوم هجری به بعد، تشیع در خراسان موقعیت بهتری یافت. تحقیق پیش رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیین تشیع چگونه به نواحی شرقی خراسان رفته و در در آنجا گسترش یافت و هر یک از مولفه های سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی، چه سهمی در این رویداد داشتند؟ (سوال) دوری از مرکز خلافت، نارضایتی از حکام، گرایش های صوفیانه و وجود مقابر و مزارات متعدد، زمینه های پیدایش و گسترش تشیع در سراسر خراسان بزرگ را فراهم کرد. (فرضیه) در این مقاله مهم ترین عوامل پیدایی و گسترش آیین تشیع و آثار بلندمدت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن در شرق خراسان بررسی شده است. (هدف) روش تحقیق، تاریخی و با رویکرد توصیفی تحلیلی است. (روش) بیان سیر تحول و تطور عقاید صوفی شیعی در قرون میانه و تبدیل آن به باورهای شیعه امامی تا آستانه عصر صفوی از دستاوردهای این پژوهش است. (یافته)
    کلید واژگان: اسلام, تصوف, تشیع, خراسان, هزاره جات}
    Hossein Abdoli, Mehdi Goljan *, Fereshteh Sadat Etefaghfar
    Following the conquests of the first caliphs and the introduction of Islam to the plateau of Iran, the footprints of all Islamic religions, including Shiism, can be seen throughout Iran, including Great Khorasan; But from the middle of the second century of Hijri onwards, Shiism gained a better position in Khorasan. The upcoming research aims to answer the question of how Shiism went to the eastern regions of Khorasan (especially the Hazarejat region) and spread there, and what was the contribution of each of the political, cultural and geographical components in this event? Distance from the center of the caliphate, dissatisfaction with the rulers, Sufi tendencies and the existence of numerous tombs provided the grounds for the emergence and expansion of Shiism throughout Greater Khorasan. In this article, the most important factors of the emergence and spread of Shiism and its long-term political, social and cultural effects in East Khorasan have been investigated. The research method is historical and descriptive-analytical. One of the achievements of this research is to express the course of transformation and development of Shia Sufi beliefs in the Middle Ages and its transformation into Imami Shia beliefs until the threshold of the Safavid era.
    Keywords: İslam, Sufism, Shiism, Khorasan, Hazarajat}
  • منصور طرفداری*، جعفر نوری، محمدرضا ملک ثابت
    طی سده نوزدهم، متاثر از مواردی چون سیطره استعمارگران غربی در شرق و بهبود تدریجی ارتباطات، حضور میسیونرهای مسیحی در ایران و دنیای اسلام بیش از پیش گسترش یافت. در این میان، اقدام کلیسا برای اعزام یک میسیونر زن به نام ماری ربکا استوارت برد (1859-1914) در پوشش یک ماموریت پزشکی، زمینه ساز پدیده ای نسبتا نوظهور در روند فعالیت های میسیونری گردید که می توان آن را میسیونری زنانه نامید. نوشتار پیش روی کوشیده با بررسی کتاب ماری برد با عنوان زنان ایران و اعتقاداتشان، پرده از اهداف، شیوه ها و فعالیت تبلیغی او بردارد. این بررسی از کارنامه میسیونری ماری برد روشن می سازد که او با تکیه بر تجربه های مبلغان پیشین و با بهره گیری از شرایط اجتماعی جامعه ایران در آن روزگار، در پوشش یک پزشک -میسیونر، دست به تبلیغ و نشر مسیحیت در ایران زد و در میان زنان طبقه فرودست ایرانی موفقیتی نسبی به دست آورد.
    کلید واژگان: ماری برد, مبلغان مسیحی, اسلام و مسیحیت, مسیحیت در ایران}
    Mansour Tarafdari *, Jafar Nouri, Mohammadreza Maleksabet
    During the nineteenth century, due to factors such as the domination of Western colonialists in the East and the gradual improvement of relations, the presence of Christian missionaries in Iran and the Islamic world became more widespread. Meanwhile, the church sent a female missionary named Mary Rebecca Stuart Bird (1859–1914) as part of a medical mission, paving the way for relatively new phenomena in the process of missionary activity, which can be called women's missionary work. What makes this concept even more meaningful is not only the emphasis on the role of women missionaries, but also the focus on the propagation of Christianity among women. Accordingly, the present article tries to examine Mary Bird's book entitled Persian Women and Their Creed and of course the use of other sources and research to explain this female missionary and for the basic research questions, namely the nature of her mission, her approach to Islam, His methods and propaganda tools to find a suitable answer. According to the research findings, the type of approach to Islam, the skillful use of different angles in propaganda, the use of medical needs and social problems of women are very important in advancing the ideal goal of Mary Bird, trying to Christianize Iran.
    Keywords: Mary Bird, women, missionaries, Islam, propaganda}
  • سید هاشم آقاجری*، مهدی زمانی
    در پی باز شدن فضای سیاسی و فکری ایران در دهه بیست، احزاب مختلف با ایدیولوژی و برنامه های متفاوت پدید آمدند. جمعیت آزادی مردم ایران یکی از این احزاب بود که مقارن با دوره نهضت ملی شدن صنعت نفت فعالیت می کرد. این تحقیق به شیوه تحلیلی و توصیفی و با استفاده از منابع دست اول در پی تبیین ایدیولوژی و برنامه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این حزب است. حزب، براساس تحلیل خود، جامعه ایران را در آستانه یک تحول اجتماعی می دید و برای تحقق آن، برنامه ای مبتنی بر یک ایدیولوژی تبلیغ می کرد. شالوده این ایدیولوژی سوسیالیسم بر پایه خداپرستی بود، یعنی در عین توجه به سوسیالیسم، بر هویت دینی در شکل امر توحیدی تاکید داشت. حزب در ذیل این ایدیولوژی، برنامه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد نظر خود را دنبال می کرد. دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوشش برای تکمیل حاکمیت ملی دموکراتیک، عمومی کردن تمام منابع طبیعی و بهره برداری سوسیالیستی و ملی از آنها، بسط و توسعه ماشینیزم، واگذاری زمین زراعتی به کشاورزان و بسط مالکیت اجتماعی، ملی ساختن صنایع سنگین، تهیه وسایل فرهنگی و بهداشتی برای همه، مبارزه با افکار مادی و خرافی، پشتیبانی از مبانی اسلام برای تقویت ایمان، رشد فکری و اخلاقی اجتماع، تامین حقوق زنان و تحکیم خانواده از مهم ترین خواست هایی بود که حزب در پی تحقق آنها بود.
    کلید واژگان: جمعیت آزادی مردم ایران, سوسیالیسم, خداپرستی, اسلام, ایران}
    Seyyed Hashem Aghajari *, Mehdi Zamani
    Following the opening of the political and intellectual space in Iran in the 1320s, various political parties emerged with their different ideologies and programs. One of these parties was “the Association for the Freedom of the Iranian People” (Jamʿiyyat-e Azadi-ye Mardom-e Iran), which began its activities around the same time as the nationalization of the Iranian oil industry. This article aims to explain the ideology and the political, social and economic goals of “the Association for the Freedom of the Iranian People” based on a descriptive-analytical method using primary sources. The party, based on its own analysis, saw Iranian society on the verge of social transformation and promoted agendas based on a specific ideology to realize this transformation. The basis for this ideology was theistic socialism, i.e. a combination of socialism and Islamic religious identity, on the basis of which the party pursued its goals. Among the most important goals pursued by the party were the protection of Iran's independence and territorial integrity, the creation of a democratic national government, the nationalization of natural resources and their exploitation on the basis of a national socialist ideology, the development of mechanization, the cession of agricultural land to farmers, the extension of property rights, the nationalization of heavy industry, the provision of public health care and cultural products, thefight against materialistic and superstitious ideas, the support of Islamic principles to strengthen faith, intellectual and moral growth in society, the guarantee of women’s rights and the strengthening of the family structure.
    Keywords: The Association for Freedom of Iranian People, socialism, Theism, Islam, Iran}
  • مصطفی محسنی*، امیرمحسن عرفان، امیر سیاهپوش

    نوشتار پیش رو با هدف تبیین نقش غرب گرایان در تقابل سازی فرهنگی ایران باستان و اسلام در ایران معاصر پرداخته است. آسیب های جدی باستان گرایی افراطی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و مخصوصا فرهنگی از جمله ایجاد تقابل فرهنگی بین ایران باستان و اسلام، ضرورت این بحث را به اثبات می رساند. بنابر یافته های این تحقیق، اکثر افرادی که به این مسیله دامن می‎زدند به نوعی مرتبط با غرب بودند. این افراد با تحریک دولت های غربی ابتدا به تزریق باستان گرایی در جامعه نخبگانی و جذب آنان اقدام کرده و سپس به القاء این تفکر با ترفندهای گوناگون در سطوح مختلف اجتماعی مبادرت ورزیدند. این تحقیق روش تبیینی - تحلیلی را در پردازش محتوا مبنا قرار داده است و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای - کاربردی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی و روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: باستان گرایی, غرب گرایان, تقابل‎ سازی فرهنگی, اسلام و ایران, زرتشتیان هند, ناسیونالیسم رومانتیک آلمانی}
    Mostafa Mohseni*, AmirMohsen Erfan, Amir Siahpoosh

    The article aims to clarify the role of Western-oriented individuals in creating cultural conflicts between ancient Iran and Islam in contemporary Iran. Serious damages caused by extreme antiquarianism in social, political, religious, and especially cultural areas, including the creation of cultural conflicts between ancient Iran and Islam, demonstrate the necessity of this discussion. According to the findings of this research, most individuals who were involved in this issue were somehow related to the West. These individuals first began by instilling antiquarianism in the elite society and attracting them, and then initiated this thinking through various tactics at different social levels. This research is based on the explanatory-analytical method in content processing, and according to the achievements or the results, it is a developmental-applied research. In terms of the type of data used, it is a qualitative research using library resources.

    Keywords: Antiquarianism, Western-Oriented Individuals, Cultural confrontation, Islam, Iran, Indian Zoroastrians, German Romantic Nationalism}
  • عباس شهرکی، ابراهیم خراسانی پاریزی*، علی رحیمی صادق
    در این تحقیق که بصورت کتابخانه ایی تدوین گردیده است سعی شده تا نحوه برخورد اعراب مسلمان با سیستم پولی ایران که پایه اصلی نظام مالی ساسانی را تشکیل می داد بررسی شود. روایت های تاریخی حاکی است خلیفه دوم با در نظر گرفتن فقدان سابقه اعراب در امورحکوتی و مالی ، سیستم مالی ایران را پذیرفت و برای مطابقت آن با اسلام ، تعدیلاتی انجام داد.در سیستم مالی به ارث رسیده به مسلمانان پول و سکه از اهمیت بالایی برخوردار بود چراکه علاوه بر تسهیل داد و ستد موجب کسب ثروت خلافت اسلامی می شد لذا خلفای اسلامی سکه های ساسانی را با اندک تغییراتی به نام عرب ساسانی مجددا ضرب کردند و تا سال 77 که عبدالملک نخستین سکه مستقل اسلامی را ضرب نمود واحد پولی سرزمین های خلافت شرقی همین سکه های عرب ساسانی بود و از این سال به بعد سکه های مستقل اسلامی در سرزمین های خلافت اسلامی در شرق و غرب ضرب شد و البته که هر خلیفه بر طرح و نقش آن تغییراتی اعمال می کرد و چه بسا این سکه ها به نام خود او مشهور می شدند.
    کلید واژگان: نظام, پولی, ایران, اسلام}
    Abas Shahraki, Ebrahim Khorasani Parizi *, Ali Rahimisadegh
    In this study, which has been compiled as a library, an attempt has been made to examine the attitude of Muslim Arabs towards the monetary system of Iran, which was the main basis of the Sassanid financial system. Historical narrations show that the second caliph, considering the lack of Arab history in government and financial affairs, accepted the Iranian financial system and made adjustments to bring it in line with Islam. In the financial system inherited from Muslims, money and coins are of great importance. It was because in addition to facilitating trade, it would gain the wealth of the Islamic Caliphate, so the Islamic caliphs minted the Sassanid coins again with a few changes in the name of the Sassanid Arabs, and until 1977, when Abdul Malik minted the first independent Islamic coin, The east was the same Sassanid Arab coins, and from this year onwards, independent Islamic coins were minted in the lands of the Islamic Caliphate in the east and west, and of course each caliph made changes to its design and role, and perhaps these coins are called He himself became famous.
    Keywords: system, Money, Iran, Islam}
  • سمیه آقامحمدی*، سیده لیلا تقوی سنگدهی، لیلا محمدی
    کنیزان یکی از طبقات اجتماعی دوره عباسی محسوب می شدند و کنیزانی که از طرق مختلف به تصرف در می آمدند، در بازار نخاسان خرید و فروش می گشتند، تا پیش از عصر اول عباسی به بحث آموزش کنیزان چندان توجهی نمی شد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی وضعیت آموزشی کنیزان در عصر اول عباسی پرداخت. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که در عصر اول عباسی تغییر و تحولاتی در جایگاه کنیزان رخ داده و اندک اندک از سیاق دوره قبلی فاصله گرفته است. در این دوران طبقه بندی از کنیزان در جامعه وجود دارد و بر حسب آن جایگاه کنیزان یکسان نیست، کنیزان با استعداد تحت آموزش افراد ماهر و اساتید برجسته آن زمان در زمینه های مختلف مانند خواندن قرآن، شعر و آواز، موسیقی و غنا، فقه و لغت و سایر علوم متبحر می شدند. صاحبان کنیزان نیز از آموزش آن ها اهداف مختلف مانند کسب درآمد، فخر فروشی، نفوذ در دربار و جاسوسی داشتند؛البته با وجود تعداد زیادی کنیز آموزش دیده در جامعه،اکثریت کنیزان تحت آموزش قرار نمی گرفتند.
    کلید واژگان: کنیزان, آموزش, خلافت عباسی, برده داری, اسلام}
    Somayeh Aghamohammadi *, Sayeda Laila Taqvi Sangdehi, Leyla Mohamadi
    In the first era of the Abbasid caliphate, concubines were found in abundance in the houses of caliphs, nobles and other classes of society. They were a group that were captured through trade and buying and selling or captivity in wars and sudden attacks and other ways. Often, the treatment of this class was accepted by everyone and was accepted in the society. Sometimes they were bought and sold like goods, and sometimes they were given to each other as gifts, each of them had a price that was according to their beauty, talent and art. Some of these maids were singers, musicians, hairdressers, nurses, or politicians. Therefore, the education and training of slave girls was given attention because it increased their price and value, in fact, the education and training of slave girls became one of the most profitable jobs. This article aims to answer the main question by examining the education status of slave girls in the first Abbasid era (132-232 A.H.): How was the education of slave girls in the Abbasid era? The findings of this research show that the education and training of slave girls in this period Was also in line with specific goals such as: selling pride to others in debates, achieving great wealth, physical acquisition and most importantly, taking control of the narrative command from the caliphs for their owners, etc.
    Keywords: slave girls, Education, Abbasid caliphate, slavery, İslam}
  • Wang Jianping *
    There is very little scholarly work about the shahid (martyr) conception in the Islamic history of China both in the Chinese and the Western academic circles. This paper has employed Chinese historical materials, private publication as well as the official records to analyze the substantial notion of shahid in the historical procession of the imperial dynasties, and its social interaction between the Muslim minorities and Chinese society. It concludes that the martyr perception is one of the fundamental parts of the Islamic doctrine for Muslim communities in China, which often face hostile surroundings. The conception of shahid has played a crucial role as a spiritual power to protect Chinese Muslim communities from the pressure being assimilated to, or contained in, the non-Islamic culture in the context of political turmoil.
    Keywords: Shahid, Islam, History, the China Empire}
  • ارسلان ایلکا، محسن حیدرنیا*

    با آغاز بعثت و طرح گفتمان دینی، دولهالملاء یا حاکمیت اشراف قریش،گفتمان نوین را در تعارض با منافع خویش دیدند و از سال چهارم تا چهاردهم بعثت اقدامات گوناگونی برای متوقف ساختن آن انجام دادند. یکی از مهمترین کنش ها در برابر دعوتگری پیامبر(ص)، اقدام گروه مقتسمین است. براین اساس، جستارحاضر در پی پاسخ به چیستی و پیدایی مقتسمین در دوران آغازین اسلام و شیوه کنشگری آنان دربرابر نو دینی و نودینان است که با رویکردی توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانه ای با بهره مندی از قرآن مجید و روایت های تاریخی به آن نگریسته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که گروه مقتسمین با سران قریش در برخورد با پیامبر(ص) همگرا بودند و با اقدامات فرهنگی خود ، موانعی برای کاروان های تجاری و زیارتی در گفتمان دینی ایجاد کردند. اما شیوه رفتاری پیامبر(ص) و نودینان، در تقابل با تحرکات فرهنگی آنان و مجموعه عوامل مناسبات قبیله ای باعث ناکامی و بی اثری کنش های گروه مقتسمین شد.

    کلید واژگان: گفتمان دینی, اشراف قریش, مقتسمین, فرهنگ, اسلام}
    Arsalan Ilka, Mohsen Heydarnia *

    with the beginning of Ba'ath and religious discourse, the state of Mullah or the rule of the Quraysh aristocracy, saw the new discourse in conflict with their interests and from the fourth to the fourteenth year They did it to stop it. One of the most important actions against the Prophet's invitation is the action of the Muqtasmin group. Accordingly, the present article seeks to respond to the nature and appearance of the Muqtasim in the early period of Islam and their method of action against the newcomers and newcomers who have looked at it with a descriptive-analytical approach and a library style with the benefit of the H0ly Koran and historical narratives. The findings of this study show that the Muqtasmin group converged with the Quraysh leaders in their dealings with the Prophet (PBUH) and through their cultural activities, created obstacles for trade and pilgrimage caravans in religious discourse. However, the behavior of the Prophet (PBUH) and the newcomers, in contrast to their cultural movements and the set of factors of tribal relations, caused the failure and ineffectiveness of the actions of the Muqtasmin group.

    Keywords: religious discourse, Quraysh aristocracy, Muqtasmin, culture, Islam}
  • میثم حبیبی کیان*، مهران اسماعیلی، ستار عودی

    بررسی حیات سیاسی اجتماعی قبایل عرب و واکنش آنها در مواجهه با اسلام، برای شناخت تاریخ صدر اسلام ضروری است. از جمله قبایل قدرتمند شمال جزیره العرب، بنی کلب بن وبره بود که با تکیه بر علایق ژیوپلیتیکی، تا آخرین سالهای حیات پیامبر (ص) در قبال پذیرش اسلام مقاومت کرد. در واقع انتساب به یمن، جغرافیای گسترده، زعامت و رهبری قضاعیان و رویکرد اعتقادی عامل همبستگی کلبیان بود که برای حفظ آن تلاش می کردند. بنابراین پژوهش پیش رو می کوشد تا با روش توصیفی تحلیلی به چگونگی برخورد این قبیله با اسلام و مطالعه ی عوامل ژیوپلیتیکی موثر در آن پاسخ دهد که به تبع آن راهبرد پیامبر (ص) نیز مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج تحقیق گویای آن است که مردم قبیله ی کلب با وابستگی به جغرافیای سیاسی خود تا سرحد توان به رویارویی با مسلمانان پرداختند و تنها پس از اقدامات پیامبر (ص) در اصلاح علایق آنها بود که به اسلام گرویدند.

    کلید واژگان: پیامبراسلام(ص), قبیله کلب, پیشااسلامی, اسلام, جزیره العرب, ژئوپلیتیک}
    Meysam Habibikian *, Meran Esmaeili, Sattar Oudi

    It is necessary to study the socio-political life of the Arab tribes and their reaction to Islam to know the early history of Islam. One of the most powerful tribes in the north of the Arabian Peninsula was Bani Kalb b. Wabara, resisted the acceptance of Islam until the last years of the Prophet's life, relying on geopolitical interests.The attribution to Yemen, the vast geography, the leadership of the judiciary, and the religion were the cause of the solidarity of the kalbis who sought to preserve it. Therefore, the leading research tries to answer with an analytical-descriptive method of how this tribe treats Islam and studies the effective geopolitical factors in it, as a result of which the strategy of the Prophet has also been studied. The results of the research show that the people of the Kalb tribe, depending on their political geography, confronted the Muslims as much as possible, and it was only after the actions of the Prophet in reforming their interests that they converted to Islam.

    Keywords: Prophet of Islam, Kalb Tribe, Pre-Islamic, Islam, Arabian Peninsula, Geopolitics}
  • محمودرضا محمددوست

    در کنار فرهنگ و سیاست؛ مقوله ی راهبردی اقتصاد که بر آن ها نیز اثرگذار است؛ از چنان اهمیتی برخوردار است که هرگونه طرح‌ریزی در باب استمرار حیات اجتماعی بدون در نظر گرفتن آن، ناقص خواهد بود. بازشناسی تحلیلی تاریخ اجتماعی شیعیان، نشانگر ظلم تاریخی، تبعیض آشکار و پنهان حاکمیت بر علیه منافع اقتصادی این اقلیت تاثیرگذار در جامعه اسلامی خصوصا در دوران حضور رهبران معصوم شان می باشد. به گونه ای که منع از فعالیت در عرصه های سیاسی، فرهنگی و خصوصا اقتصادی، باعث فشار شدید بر شیعیان گردید و آن ها را در انزوای اجتماعی، سلب فرصت های برابر رشد و تحمیل خسارات عظیم اقتصادی قرار داد. تا حدی که عملا تبدیل به شهروندان درجه دوم گردیدند. تبیین حیات اقتصادی شیعیان، علاوه بر اثبات جایگاه و استقلال اقتصادی شیعه می تواند کمک شایانی به شناخت بیشتر زندگی اقتصادی و اجتماعی شیعیان و الگوگیری از سیره اقتصادی رهبران ایشان باشد.

    کلید واژگان: تشیع, اسلام, اقتصاد اسلامی, امام معصوم علیه السلام}
    Mahmoudreza Mohammaddoost

    Along with culture and politics; the strategic category of the economy that also affects them; It is of such importance that any planning for the continuation of social life without considering it will be incomplete. Analytical recognition of the social history of Shiites shows the historical oppression, the open and hidden discrimination of the government against the economic interests of this influential minority in the Islamic society, especially during the presence of their innocent leaders. In such a way that the prohibition of activities in the political, cultural and especially economic fields caused severe pressure on the Shiites and put them in social isolation, depriving them of equal opportunities for growth and imposing huge economic losses. To the extent that they practically became second-class citizens. Explaining the economic life of Shias, in addition to proving the status and economic independence of Shias, can be a great help to know more about the economic and social life of Shias and to model the economic life of their leaders.

    Keywords: Shiism, Islam, Islamic economy, Imam Masoom (peace be upon him)}
  • بتول یوسفی*
    با پیروزی انقلاب اسلامی، مباحث متنوعی در سپهر اندیشه ی سیاسی ایران طرح گردید. در این میان، یکی از موضوعات بسیار مهم و بحث برانگیز، نوع نظام سیاسی بود. از آن جایی که دو علت مهم وقوع انقلاب در ایران، حکومت استبدادی و ضددینی پهلوی بود. انقلاب با ترویج تفکر حضور اجتماعی دین و نقش آفرینی مردم در صحنه ی اجتماعی، به پیروزی رسیده بود؛ این دو اصل (اسلامیت و جمهوریت) در شکل گیری نظام پس از انقلاب نقش اساسی را ایفا نمودند. با طی چند دهه از انقلاب و ورود به لایه های عمیق تر معرفتی، تبیین و تقویت مبانی نظام سیاسی و تعیین نسبت آن با نظام های دیگر در عرصه جهانی، ضرورت پیدا کرد. حضور نظام لیبرال دموکراسی و پشتیبانی تمدنی غرب از این نظام و ادعای جهان شمولی طرفداران آن، چنین ضرورتی را دو چندان می کرد. در این حال، یکی از اولین و مهمترین مسایل، نسبت این دو نظام با یکدیگر بود که در قالب «نسبت اسلام و دموکراسی» طرح گردید. هر چند این مسیله در جهان اسلام سابقه داشت اما چون در ایران نوعی نظام مردم سالار شکل گرفته و در واقع از انتزاع به عینیت رسیده بود، اهمیت بالاتری پیدا کرد. این مباحث زمانی به اوج خود رسید که مقام معظم رهبری، نظریه ی «مردم سالاری دینی» را به عنوان نظامی برآمده از تفکر اسلامی و در ازاء نظام لیبرال دموکراسی مطرح کردند. این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی، انواع خوانش های این نظریه را بررسی کرده و نهایتا با توجه به مبانی تفکر اسلامی و اصول فکری رهبران انقلاب اسلامی به تبیین گفتمان مختار می پردازد. بر اساس نتایج بدست آمده، مردم سالاری دینی برخاسته از مبانی اسلام بوده و اصول مسلم آن از جمله، ارزش مداری، حق محوری، قانون گرایی، رضایت مندی، عدالت محوری، مشارکت عمومی و ارتباط وسیع و عمیق مردم و مسیولین، تماما به مثابه ثمراتی است، که از ریشه ی همین مبانی معرفتی به بار نشسته است.
    کلید واژگان: مردم سالاری دینی, دموکراسی, اسلام, امام خمینی (ره), آیت الله خامنه ای}
    Batoul Yousefi *
    With the victory of the Islamic Revolution, various issues and debates were raised in the sphere of Iranian political thought.Whereas the two most important causes of the Iranian revolution were the authoritarian and anti-religious Pahlavi regime, and the Islamic Revolution had succeeded in promoting the idea of ​​the social presence of religion and the role of the people in the social arena; These two principles played a key role in the formation of the post-revolutionary system.During several decades of the revolution and its entry into deeper and epistemological layers, it became necessary to explain and strengthen the foundations of the political system and determine its relationship with other systems in the world arena.The presence of a liberal democratic system and the support of Western civilization for this system and the universal claim of its supporters doubled such a necessity. One of the first and most important issues was the relationship between the two systems, which was proposed in the form of "the relationship between Islam and democracy." Although this issue existed in the whole Islamic world, but because a kind of democratic system was formed in Iran and in fact it was achieved from abstraction to objectivity and realization,it was seriously raised.These debates culminated when the Supreme Leader introduced the theory of "religious democracy"as a system derived from Islamic thought in exchange for a liberal democratic system.This article examines the autonomous discourse according to the principles of Islamic thought and the intellectual principles of the leaders of the Islamic Revolution
    Keywords: Religious Democracy, Democracy, Islam, Imam Khomeini, _ Ayatollah Khamenei}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال