به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « justice » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «justice» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد باغستانی کوزه گر*
    در میان تمدن پژوهان، یکی از مظاهر مهم تمدن ها در همه ادوار تاریخی، پیدایش دولت ها بوده و هستند و طبعا اقدامات بنیان گذاران آنها در شیوه تاسیس و سپس حکمرانی است که می تواند کمیت و کیفیت زیست تمدنی جامعه در آن دوره تاریخی و در قلمرو آن دولت را نشان دهد. مساله این پژوهش با این فرض که دولت طاهری در عهد طاهر و پسرش عبدالله (230-205 ق) در خراسان، به دلیل برپایی متفاوت و سبک حکمرانی ویژه و اقدامات پرشمار در مسیر حفاظت از این ویژگی و امتیاز، بر کمیت و کیفیت جامعه خراسانی افزوده است، چیستی معیار سنجش این ادعاست. در بررسی انجام شده که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته، این نتیجه حاصل شد که تدوین یک مرامنامه حکمرانی توسط طاهر، موسس این سلسله و پایبندی پسرش عبدالله به اجرای آن، ضمن اثبات ادعای برپایی متفاوت در قیاس با دیگر دولت ها در جهان اسلام، تبیین معیار روشن عدالت اندیشی در بندبند محتوای مرامنامه توسط طاهر و عدالت گستری در همه ابعاد حکمرانی شناخته شده در عهد عبدالله، سنجه و ترازوی مناسبی فراهم آورده که با توجه به ارتباط واقعی میان عدالت اندیشی و بینش تمدنی و عدالت گستری و کنش تمدنی، می توان ادعای کمیت و کیفیت تمدنی برتر داشتن جامعه خراسانی را در این دوره اثبات کرد و آن را در حوزه برقراری امنیت عمومی، کارآمدی دولت از طریق شایسته سالاری و رونق عمران و آبادانی و ساخت و اصلاح زیرساخت های رشد اقتصادی نشان داد.
    کلید واژگان: طاهربن حسین, عبدالله بن طاهر, عدالت, بینش تمدنی, کنش تمدنی, خراسان}
    Mohammad Baghestani Kozegar *
    Among civilization researchers, the emergence of states in all historical periods has been regarded as one of the significant manifestations of civilizations. Naturally, the actions of their founders in the method of establishment and subsequently governance can reflect the quantity and quality of the civilizational life of society during that historical period and within the domain of that state. This research poses the question of what criteria can assess the claim that the Tahirid state during the era of Tahir and his son Abdullah (205-230 AH) in Khorasan, due to its unique establishment, distinctive governance style, and numerous efforts to maintain these characteristics and advantages, has increased the quantity and quality of Khorasanian society. Through a descriptive-analytical method, this study concluded that the formulation of a governance charter by Tahir, the founder of this dynasty, and the adherence of his son Abdullah to its implementation, provided evidence of a distinct establishment compared to other states in the Islamic world. This charter explicitly detailed justice-oriented principles in its content, leading to widespread justice during Abdullah's reign in all known dimensions of governance. This created a suitable scale and measure. Given the real connection between justice-oriented principles and civilizational vision, as well as justice spreading and civilizational action, one can assert the superior civilizational quantity and quality of Khorasanian society during this period. This claim is evidenced by the establishment of public security, an efficient government through meritocracy, and the flourishing of development by constructing and improving the infrastructure for economic growth.
    Keywords: Tahir Ibn Husayn, Abdullah Ibn Tahir, Justice, Civilizational Vision, Civilizational Action, Khorasan}
  • حسین به آفرید*، حسین مفتخری، حسین محمدی

    هجوم مغولان به ایران سومین تجاوز بزرگ به کشور بود که برای مدتی طولانی بر تمامی امور سیطره یافت. مغولان برخلاف یونانیان و اعراب هیچ ویژگی تمدنی و دینی نداشتند؛ به همین دلیل به شاکله جامعه ایران که سیاست و دیانت بود، آسیب بزرگی وارد ساختند. حکومت در طول تاریخ ایران در کنار دین قرار داشت و شاه در فرهنگ ایرانی حافظ کشور و دین رسمی بود، اما در دوره ایلخانان مغول حکومت در اختیار صحراگردانی بود که به سیاست نگاه بدوی داشتند. همچنین آنان برخلاف اعراب مسلمان در پی حاکم کردن دین نبودند. چنین نگاهی موجب شد سیاست و دیانت در ایران به انحطاط دچار شود؛ وضعیتی که در توصیف برخی متون فارسی با ابتذال پیوند می خورد. این آسیب که ریشه در گذشته و قرن پنچم قمری داشت، با حاکمیت مغولان به وضعیت اسفناکی رسید. ویژگی این آسیب، فقدان خرد در جامعه و به تبع آن در سیاست و دیانت بود. عبید زاکانی یکی از نخبگان ادب و فرهنگ فارسی است که در آثار خود این آسیب منجر به انحطاط و ابتذال را تصویر کرده است. در این مقاله با رویکرد توصیفی-تحلیلی تلاش شده است ویژگی ها و پیامدهای چنین آسیب و انحطاطی از نگاه عبید زاکانی بررسی شود. یافته های این مقاله حاکی از آن است که عبید زاکانی را می توان اندیشمند انحطاط نامید؛ اندیشمندی که نه تنها آسیب را توصیف کرد، بلکه برای آن راه حل دارد. خرد و عدالت راه حل او برای رهایی از انحطاط و ابتذال است. با فقدان این دو مولفه، اخلاق جامعه بزرگ ترین قربانی است. آنچه عبید تصویر کرده، در دوره حاکمیت آل مظفر و از نتایج حمله مغول است. درواقع، انحطاط نتیجه تجاوز در بلندمدت است.

    کلید واژگان: مغول, عبید زاکانی, ماهیت دین, معرفت دینی, سیاست, عدالت, خرد}
    Hossein Behafarid*, Hossein Moftakhari, Hossein Mohammadi

    As the third great invaders to Iran, the Mongols took control of all affairs for a considerable period of time. They had neither a civilizational nor a religious characteristic, unlike the Greeks and Arabs. Thus, they did significant harm to the political and religious foundation of Iranian society. The government and religion have always coexisted in Iran, with the Shah serving as both the nation's protector and the head of the country's official religion. During the period of the Mughal patriarchs, however, the government was in the hands of deserters with a primitive view of politics. Aside from that, they did not attempt to govern by religion, in contrast to the Muslim Arabs. Such viewpoint led to the decline of Iran's politics and religion, which has been described as vulgarity in some Persian writings. With the Mongols' dominion, this devastation, which dates back to the fifth century AH, reached a deplorable state. Such devastation was characterized by lack of wisdom in society, and consequently in politics and religion. As one of the foremost figures in Persian literature, Obeid Zakani represented this harm in his works. This paper aims to study the impacts of such degeneration from the viewpoint of Obeid Zakani, using a descriptive-analytical method. We also suggest that he can be characterized as a thinker of degeneration. Zakani not only describes the damage caused by degeneration, but also offers a solution for it, i.e. utilizing wisdom and justice. This paper asserts that degeneration is a long-term outcome of invasion and also mentions that Zakani's depiction of decline is focused on the reign of Al Muzaffar and the consequences of the Mongols’ invasion.

    Keywords: Mongols, Obeid Zakani, Religion Nature, Religious Episteme, Politics, Justice, Wisdom}
  • مرتضی حسن نژاد، ابوالفضل رضوی*، محمد سپهری

    امنیت در حکم مفهومی که با نظام فرهنگی و ارزشی جوامع در پیوند است، در دو وجه سلبی و ایجابی، تبیین مناسبات جامعه و حکومت را در پرتو نظم وثبات و ایجاد آرامش و یا فقدان آن در نظر دارد. امنیت سیاسی در پرتو دیدگاه دولت محور، که کیفیت امنیت و همین طور مشروعیت حکومت را به کارکرد و میزان کارآمدی حکومت نسبت می دهد؛ در اندیشه سیاسی ایرانی با مفهوم عدل مقارنت پیدا می کند و نظام سیاسی را با نظام کیهانی و پیوستگی دین و دولت می نگرد. بر این اساس، عدالت محوری اصل تعیین کننده ای در مناسبات حکومت و جامعه است. تا جایی که می توان گفت نظام حکومتی امنیت محور، الگوی مثالی موفقی بوده است که فرهیختگان مسلمان، در نقد شرایط موجود و مطالبه گری سیاسی از آن بهره گرفته اند. نظر به شرایط حاکم بر ایران قرن سوم هجری به نظر می رسد که دینوری با تبیین امنیت سیاسی در دوره ساسانی، همین الگوی اندیشه ای را در نظر داشته و ضمن رخدادگویی تاریخ، نقد نادادگری و ناکارآمدی امنیت سیاسی در زمانه خویش را به کار بسته است. با این مدعا، نوشتار حاضر، با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ضمن مرور ماهیت و مفهوم امنیت سیاسی در اندیشه سیاسی ایرانیان، رخدادگویی دینوری پیرامون تاریخ عصر ساسانی را با تکیه بر امنیت و تایید سلوک نیک یا نفی بد روشی حاکمان این عصر بررسی می کند. حاصل تحقیق می تواند موید این باشد که دینوری، با برجسته سازی نظم و امنیت و یا نقصان آن در عصر ساسانی، نقد شرایط زمانه خویش را در دستور کار داشته است.

    کلید واژگان: امنیت, امنیت سیاسی, عدالت, تاریخ نگاری, ایران, دینوری}
    Morteza Hessanneghad, Syed Abulfazl Razavi *, Mohammad Sepehri

    Security as a concept that is linked with the cultural and value system of societies, in both negative and positive aspects, means the explanation of the relations between the society and the government in the light of order and stability and the creation of peace or lack of it. Political security in the light of the state-oriented perspective, which attributes the quality of security and the legitimacy of the government to the functioning and efficiency of the government; In Iranian political thought, it finds parallels with the concept of justice and sees the political system with the cosmic system and the connection between religion and government. Based on this, justice-oriented is a determining principle in the relationship between government and society. As far as it can be said, the security-oriented government system has been a successful model that Muslim intellectuals have used in criticizing the existing conditions and making political demands. Looking at the conditions governing Iran in the third century of Hijri, it seems that Dinori had the same thought model in mind when explaining the political security in the Sassanid period and while narrating the events of history, he criticized the injustice and inefficiency of the political security in his time. The work is closed. With this claim, the present article, with a descriptive-analytical approach, while reviewing the nature and concept of political security in the political thought of Iranians, examines the religious events surrounding the history of the Sassanid era, relying on security and confirming the good or bad behavior of the rulers of this era. The result of the research can confirm that Dinuri, by highlighting order and security or its lack in the Sasanian era, had a critique of the conditions of his time on his agenda.

    Keywords: Security, Political Security, Justice, Historiography, Iran, Dinori}
  • محمد بیطرفان*
    انقلاب مشروطیت زمینه ساز ورود مفاهیم جدید در عرصه های سیاسی و اجتماعی شد. چون تعداد انگشت شماری از شخصیت های مطرح دوره قاجار از چند و چون این مفاهیم آگاه بودند، روشنگری و توضیح درباره آنها ضرورت پیدا کرد. مفهوم برابری یکی از چالش برانگیزترین پنداره هایی بود که به نوعی در آموزه های پیشین تردید ایجاد کرد. تا پیش از این، آنچه در ادبیات فقهی بار معنای برابری را به دوش می کشید، مفهوم عدالت بود. با این حال، نسبت مشخصی بین معیارهای عدالت و مفهوم برابری وجود نداشت. این مسیله مناقشات بسیاری به ویژه بین مشروعه خواهان و مشروطه خواهان رادیکال ایجاد کرد. بنابراین، تعریف برابری و نسبت آن با عدالت ضرورت یافت. هدف اصلی این جستار بررسی اندیشه، تعاریف و تعابیر کوششگران مشروطه طلب از مفهوم برابری از میان مقالات منتشرشده در جراید این دوره است. نگارنده در ضمن بررسی این مفهوم دریافت که منطق مشروطه خواهان در تعریف برابری تا اندازه ای غلوآمیز و ناشی از فقدان درنظرگیری بافت اجتماعی، اقتضایات زمانه و سواد سیاسی مردم بود، تا جایی که منجر به پریشان گویی در نسبت بین برابری و عدالت شد. روش تحقیق در این جستار به صورت توصیفی و تحلیلی است.
    کلید واژگان: برابری, عدالت, فقه, قانون, مشروطیت}
    Mohammad Bitarafan *
    The constitutional revolution set the stage for introducing new concepts in the socio-political field. Since only a handful of prominent figures of the Qajar period were conscious of the meanings of these concepts, it became necessary to enlighten and explain them. The concept of equality was one of the most challenging notions that called into question earlier teachings. Until then, the meaning of equality in Islamic jurisprudential literature was explained by the concept of justice. Nevertheless, there was no clear relation between the criteria of justice and the concept of equality. This caused a great deal of controversy, especially between Mashroeh Khah (The religious traditionalists) and Mashroteh Khah (The radical constitutionalists). In this way, the definition of equality and its relation to justice became necessary. The principal purpose of this paper is to scrutinize the constitutionalists’ ideas, meanings, and interpretations regarding the concept of equality. While examining this concept, the author found that the constitutionalists’ logic in defining equality was somewhat exaggerated and was due to the failure to take into account the social context, the circumstances, and the political literacy of the people; to the extent that it led to confusion in the relationship between equality and justice. The research method in this paper is descriptive-analytical.
    Keywords: Equality, justice, Islamic jurisprudence, Law, constitutionalism}
  • فرزانه گشتاسب*، نادیا حاجی پور

    خسرو انوشیروان در ادبیات ایرانی دوره میانه و متون ادبی بعد از اسلام، به عنوان الگوی اخلاق پادشاهی و عدالت مطرح بوده است؛ پادشاهی دادگر که شیوه عادلانه او در فرمانروایی، موجب امنیت و آبادانی کشور شده بود. موضوع اصلی این مقاله، توصیف عدالت انوشیروان براساس متون ادبیات فارسی است و کوشش می شود عدالت انوشیروان در چهارچوب نظریه فضیلت عدالت، تحلیل و مفهوم آن در پیشینه ادبیات ایرانی و متون فارسی زرتشتی دوره میانه جست وجو شود. این پژوهش بر آن است به دو پرسش پاسخ دهد: نخست آنکه با توجه به پیشینه غنی اخلاقیات در ایران باستان، آیا می توان در اندرزهای پهلوی انوشیروان، توصیه و پندی یافت که متضمن مفهوم عدالت در معنای اعتدال باشد؟ دیگر آنکه آیا مفهوم عدالت آن گونه که در متون فارسی به انوشیروان نسبت داده شده است (مجموع فضایل سه گانه)، نمونه و معادلی در متون فارسی میانه دارد؟

    کلید واژگان: خسرو انوشیروان, عدالت, متون فارسی میانه, پیمان}
    Farzaneh Goshtasb*, Nadia Hajipour

    Khosrow Anushirvan has been considered a model of royal ethics and justice in Iranian literature of the middle period and literary texts. Khosrow Anushirvan known as dadgar had brought about security and prosperity in the country. This article describes Anushirvan's justice within the framework of the theory of virtue -justice and is based on Iranian literature and Middle Persian Zoroastrian texts. This research aims to answer two questions: First, considering the rich history of ethics in ancient Iran, can we find advice in the Pahlavi teachings of Anoushirvan? The second, is the concept of justice as attributed to Anushirvan in Persian texts an equivalent in Middle Persian texts?

    Keywords: Khosrow Anoushirvan, justice, Middle Persian texts, paymān}
  • علی جان مرادی جو

    بررسی عوامل سیاسی اقتدار در حکومت اسلامی به‌عنوان یک راهبرد موثر در اعتلای جوامع اسلامی جهت نیل به قله‌های عزت و اقتدار مطرح می‌باشد. در این پژوهش عوامل اقتدار در حوزه سیاسی موردتوجه قرار می‌گیرند. در این حوزه، عوامل اقتدار در حوزه‌های سیره حکومتی، رهبری مقتدر، اصول حکومت اسلامی، شایسته‌سالاری، بازرسی، تشویق و تنبیه و جهاد بررسی شده‌اند. وجود رهبری مقتدر و عدالت‌پیشه برای تحقق و احیای اصول حکومت اسلامی و به سامان رساندن مشکلات جامعه و مدیرانی شایسته به همراهی مردمان بصیر و شهادت‌طلب و تمسک عملی به آموزه‌های قرآن، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اهل‌بیتعلیهم السلام، در رسیدن به اقتدار در حکومت اسلامی ضروری است. هدف این پژوهش تعیین عوامل سیاسی اقتدار در حکومت اسلامی با تاکید بر رهنمودهای امام علیعلیه السلام در نهج‌البلاغه است و روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی می‌باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که علاوه بر نقشی که هر یک از عوامل سیاسی اقتدار هم چون وجود رهبری مقتدر، احیای اصول حکومت اسلامی، رعایت اعتدال، امنیت و عدالت بر جوامع دارد؛ مجموع این عوامل همگی در اعتلای اقتدار حکومت اسلامی موثر می‌باشند.

    کلید واژگان: جنبش اصلاح دینی, مارتین لوتر, پروتستان, پاپ, انگلستان, کلیسای ملی}
    Alijan Moradi Joo

    Examining the political factors of authority in Islamic government is considered as an effective strategy in elevating Islamic societies to achieve the peaks of dignity and authority. In this study, the factors of authority in the political field are considered. In this area, the factors of authority in the areas of governance, powerful leadership, principles of Islamic government, meritocracy, inspection, encouragement and punishment, and jihad have been studied. Existence of a powerful and just leadership to realize and revive the principles of Islamic government and to solve the problems of society and worthy managers along with insightful and martyrdom-seeking people and practical adherence to the teachings of the Qur'an, the Prophet of Islam and the Ahlbayt (AS), is essential to achieve authority in Islamic government. Is. The purpose of this study is to determine the political factors of authority in the Islamic government by emphasizing the guidelines of Imam Ali (AS) in Nahjalbalaghah and the research method of this research is descriptive-analytical. The results of this study show that in addition to the role that each of the political factors of authority such as the existence of a powerful leadership, the revival of the principles of Islamic government, observance of moderation, security and justice in societies; All these factors are effective in elevating the authority of the Islamic government.

    Keywords: authority, Nahjalbalaghah, Imam Ali (AS), political factors of authority, moderation, justice}
  • فاطمه یوسفوند، سهم الدین خزائی*، محسن رحمتی

    یورش تیمور، تخریب اراضی، ویرانی شبکه های آبیاری، افزایش اراضی بایر و رکود نسبی در وضعیت کشاورزی را درپی داشت. اما پس از تثبیت حکومت، تیموریان با انجام اصلاحاتی بر آن بودند تا ویرانی ها را جبران کرده و در زمینه رفاه حال کشاورزان اقداماتی انجام دهند. در پژوهش حاضر تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر داده های موجود در منابع، این مسیله را مورد توجه قرار دهد که وضعیت کشاوران تا چه اندازه از تحولات سیاسی عصر حاکمان تیموری تاثیر پذیرفته است؟ دستاوردهای پژوهش نشان می دهد که سلاطین تیموری برای رفاه حال کشاورزان، که همواره مهمترین تامین کننده مواد غذایی و درآمد حکومت بودند، اقداماتی در حمایت از آنها انجام می دادند، اما این اقدامات یا کافی نبود و یا شرایط برای حاکمان به گونه ای پیش می رفت که سبب می شد تا همه قوانین و دستورات صادره را نادیده بگیرند تا چند صباحی بیشتر بر اریکه قدرت بمانند. درواقع اجرای عدالت در حق کشاورزان تنها مربوط به زمانی بود که اوضاع آرام بود و حاکمان مقتدرانه در راس امور قرار داشتند، اما به محض اینکه اوضاع کشور بحرانی می شد، حاکمان تیموری همه قوانین و دستورات صادره را فراموش کرده و با اخذ مالیات های غیرمتعارف و تحمیلات گوناگون زندگی را بر کشاورزان سخت می کردند. از نتایج سوء این مالیات های سنگین و بدون حساب، شورش، فرار و مهاجرت کشاورزان بود و زوال کشاورزی در این دوره خود گواه اوضاع بد کشاورزان است.

    کلید واژگان: تیموریان, کشاورزان, سیاست دوگانه, عدالت, ظلم}
    Fatemeh Yousefvand, Sahmeddin Khazaee *, Mohsen Rahmati

    Timur invasion resulted in land degradation, destruction of irrigation networks, increase in barren lands, and a relative stagnation in the agricultural situation. But after the establishment of the government, the Timurid made reforms to compensate for the destruction and to take measures for the welfare of the farmers. In the present study, an attempt has been made to use the descriptive-analytical method and relying on the data available in the sources, to consider the extent to which the situation of farmers has been affected by the political developments of the Timurid rulers? The findings show that the Timurid sultans took steps in support of the peasants, who have always been the most important suppliers of food and government revenue, but these measures were either insufficient or conditions for the rulers was going on that caused them to ignore all the rules and orders issued in order to stay in power for a few more mornings. In fact, the administration of justice for farmers was only relevant when the situation was calm and the rulers were in power, but as soon as the situation in the country became critical, the Timurid rulers forgot all the issued laws and orders and collected taxes Unorthodox practices and hardships made life difficult for farmers. One of the consequences of these heavy and incalculable taxes was the revolt, flight and migration of farmers, and the decline of agriculture in this period is evidence of the poor situation of farmers.

    Keywords: Timurids, farmers, dual politics, Justice, oppression}
  • یاشار طاهری

    فساد اداری، در همه تاریخ بشر، اندیشه همگان را به خود مشغول کرده و امروزه گریبان دولت ها و ملل گردیده و یکی از آسیب هایی است که بیش تر ملل؛ با آن روبرو هستند. این عامل مخرب، باعث اتلاف منابع، کاهش بهره وری و آفات گوناگون در نظام ها و ساختارهای مختلف اعم از سازمان های دولتی هم چنین کندی روند توسعه در کشورها می شود. مهم ترین و بنیادی ترین موضوع در هر نظامی، عدالت خواهی و مبارزه با فساد اداری و نهایتا نظارت است. یکی از کارکردهای اصلی عدالت و نظارت بر آن، نظارت بر اعمال حکومت و دولت می باشد. نظارت بر اعمال حکومت و دولت یکی از آثار بزرگ حاکمیت اراده ملت ها بر سرنوشت خویش است. رعایت عدالت، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر بقای سازمان و حفظ سلامت آن در بلندمدت است. چراکه رعایت عدالت در سازمان، موجب افزایش احساس وابستگی، وفاداری و اعتماد افراد به سازمان شده و بر سرمایه انسانی و اجتماعی سازمان می افزاید. عدالت و عدالت خواهی، یکی از اساسی ترین محورهای فرمان مشروطیت و قانون اساسی و نیز بیانیه گام دوم انقلاب است. پژوهش حاضر تلاش دارد به اصل غیرقابل انکار عدالت و عدالتخواهی فرمان مشروطیت و قانون اساسی با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد؛ و ضرورت گنجاندن موضوع عدالت و عدالت خواهی را بیان نماید. این پژوهش به روش مطالعه تحلیلی و ابزار کتابخانه ای با نگاه تطبیقی است.

    کلید واژگان: عدالت خواهی, مشروطیت, فساد اداری, قانون اساسی, فرمان مشروطه, بیانیه گام دوم انقلاب}
    Yashar Taheri

    Corruption, throughout human history, has occupied the minds of all and today is plaguing governments and nations, and is one of the ills that most nations; They face it. This destructive factor causes a waste of resources, reduced productivity and various pests in various systems and structures, including government organizations, as well as slowing down the development process in countries. The most important and fundamental issue in any system is justice and the fight against corruption and ultimately monitoring, and in any system, their existence to achieve the main goals and move in the main direction and achieve maximum efficiency and effectiveness, as well as reform. Existing deviations and flaws are necessary. One of the main functions of justice and its oversight is to oversee the actions of the government and the state. Oversight of the actions of the government and the state is one of the great effects of the rule of the will of nations over their own destiny. Observance of justice is one of the most important factors affecting the survival of the organization and maintaining its health in the long run. Because observing justice in the organization increases the feeling of dependence, loyalty and trust of people in the organization and increases the human and social capital of the organization. Justice and justice-seeking is one of the most fundamental axes of the constitutional decree and the declaration of the second step of the revolution. The present study tries to address the undeniable principle of justice and justice-seeking decree of the Constitution and the Constitution by looking at the statement of the second step of the revolution; And state the need to include the subject of justice and justice.

    Keywords: justice, constitutionalism, fight against corruption, constitution, constitutional decree, declaration of the second step of the revolution}
  • عباس قدیمی قیداری*، زهرا کاظمی

    انقلاب مشروطه، سنت متفاوت حضور عامه مردم در مناسبات قدرت و پیکارهای سیاسی به جای گذاشت. بنابراین بررسی میزان فهم و درک آنان از مفهوم مشروطه در شناخت بیشتر زوایای فکری انقلاب مشروطه شایان توجه است. این مقاله با استفاده از منابع اصیل و با اتکا به روش تحلیل محتوا درصدد بر آمده است سیر تحول معنایی مشروطه در میان عامه مردم و فرودستان در آذربایجان عصر مشروطه را مورد بررسی قرار دهد. سوال اصلی این است چه دریافتی از مشروطه در منظومه فکری عامه مردم آذربایجان وجود داشت. به دلیل ناآشنایی جامعه ایران با مشروطه این مفهوم در میان توده ها ناشناخته بود و تصویر روشنی از ماهیت و مضمون آن وجود نداشت. بدین لحاظ توده ها، مشروطه را نه در معنای واقعی آن بلکه مطابق با نیازهای خود درک کردند و آن را در پیوند با آسایش و رفاه عمومی و عدالت و پایان ظلم و ستم کارگزاران دستگاه دولتی یافتند. عامه مردم در پی بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود بودند و تحقق این امر را مرتبط با استقرار حکومت مشروطه می دانستند. نکته قابل تامل اینکه این واژه در ادامه معادل عدالت خواهی و قانون خواهی قرار گرفت؛ چراکه امید می رفت با تصویب قوانین زندگیشان سامان بهتری پیدا کنند.

    کلید واژگان: انقلاب مشروطه, آذربایجان, عامه مردم, معنای مشروطه, عدالت, قانون}
    Abbas Ghadimi Ghidari *, Zahra Kazemi

    Constitutional Revolution changed the tradition toward the presence of the general public in power affairs and political battles. Therefore, the level of people’s understanding of the Constitutional concept is significant for understanding various aspects of the Constitutional Revolution. In this study, the proceed of the virtual evolution of the Constitution among the general public and inferiors has been investigated in Azerbaijan in the Constitution era using original and authentic references based on the content analysis method. The main question is what conception of Constitution existed among the general public of Azerbaijan. Due to the unfamiliarity of Iran society with the Constitution, this concept was strange to the majority of people, and there was no clear illustration of its nature and contents. For this reason, the majority influenced by constitutional activists perceived the Constitution based on their needs and not its real nature. They found it linked to the social welfare, comfort, justice, and the end of the cruelty of government organizations (agencies). The general public wanted to improve their economic and social conditions and thought they could achieve it via establishing a Constitutional government. The point is that this lexicon became equivalent to seeking justice and law because there was hope for passing law for better conditions.

    Keywords: Constitutional Revolution, Azerbaijan, General public, Justice, Law, Constitutional meaning}
  • علی جمعه فکوری*، سید رضا مهدی نژاد

    عقب ماندگی و انحطاط جوامع اسلامی از موضوعات مهمی است که بسیاری از اندیشمندان مسلمان به آن پرداخته و راهکارهایی برای برون رفت از آن ارایه نموده اند. خیرالدین تونسی از اندیشمندان سیاستمداری است که با مد نظر قرار دادن پیشرفت مسلمانان و انحطاط اروپاییان در گذشته از یکسو، مشاهده وضعیت انحطاط جوامع اسلامی و پیشرفت اروپاییان در عصر خویش از سوی دیگر، دیدگاه هایی نسبتا متفاوتی در این زمینه ارایه نموده که عمدتا در کتاب «اقوم المسالک فی معرفه احوال الممالک» بازتاب یافته اما تاکنون این دیدگاه ها آن گونه که باید بررسی نشده است. سیوال این است که راه برون رفت جوامع اسلامی از وضعیت انحطاط تمدنی در اندیشه خیرالدین تونسی چیست؟ نوشتار حاضر برای بدست آوردن راهکار تونسی با روش توصیفی، تحلیلی براساس کتاب فوق سامان یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که وی راه برون رفت جوامع اسلامی از عقب ماندگی را بازگشت به میراث تمدن اسلامی، عمل به قاعده تعامل و اقتباس تمدنی، تاسیس نظام سیاسی مبتنی بر عدالت، آزادی و شوری می داند.

    کلید واژگان: خیرالدین تونسی, اندیشه تمدنی, نظام سیاسی, عدالت, آزادی و شوری}
    Ali Gomaa Fakoori *, Seyyed Reza Mahdinejad

    The backwardness and decline of Islamic societies is one of the important issues that many Muslim thinkers have addressed and offered solutions to overcome it. Khair al-Din al-Tunisi is one of the political thinkers who, considering the progress of Muslims and the decline of Europeans in the past on the one hand, observing the decline of Islamic societies and the progress of Europeans in his time on the other hand, has presented relatively different views on this issue. Aqum al-Masalak fi Maarefa Ahwal al-Mamalak »has been reflected, but so far these views have not been properly examined. The question is what is the way out of Islamic societies from the state of civilizational decline in the thought of Khair al-Din Tunisia? The present paper has been organized based on the above book to obtain the Tunisian solution by descriptive method. Findings show that he considers the way out of backwardness of Islamic societies to return to the legacy of Islamic civilization, practice the rule of interaction and adaptation of civilization, the establishment of a political system based on justice, freedom and salinity.

    Keywords: Philadelphia, Civilization Thought, political system, Justice, Freedom, Salinity}
  • علیرضا استادیان خانی، عیسی مولوی وردنجانی

    اینکه تمدن نوین اسلامی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چگونه است و معرفت و علم و دانش چه جایگاهی در آن دارد، سوالات مهمی است که این مقاله درصدد است به آن پاسخ دهد. حوزه‌های علمیه به‌عنوان منبع تولید نرم‌افزار یا همان بعد معرفتی تمدن اسلامی برای ایفای نقش خود باید دارای شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی باشند که این مقاله به آن خواهد پرداخت. این پژوهش مفهوم دانش توام با معنویت را هسته اصلی اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیف کرده و مبتنی بر این مهم، حوزه علمیه را به‌عنوان خاستگاه تولید معرفت، برای نقش‌آفرینی تمدنی مستلزم تحول درونی خویش می‌داند. این پژوهش با شیوه کتابخانه‌ای و با تکیه ‌بر آراء آیت‌الله خامنه‌ای تنظیم‌شده است. این مقاله به روش توصیفی و تبیینی به بررسی حوزه علمیه تمدن ساز خواهد پرداخت و اینکه حوزه علمیه برای ساخت بعد معرفتی تمدن اسلامی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

    کلید واژگان: تمدن نوین اسلامی, حوزه علمیه, آینده تمدن اسلامی, روحانیت}
    Alireza Ostadiankhani, Issa Molavi Vardanjani

    Islamic civilization is a perfect example of a religious civilization and it has characteristics that distinguish it from other civilizations. Most of these characteristics are prominent in the teachings of the Holy Qur'an; Because the Holy Quran is the most important source that can answer all human questions. The goal that is pursued in this research; Recognition is one of the characteristics that distinguish Islamic civilization from other civilizations, which can be considered as follows: respect for human status, rationality, respect for the rights of the oppressed and downtrodden, guardianship, attitude Monotheism, justice, science and knowledge, freedom, attention to health and the development of ethics based on Islamic standards. The method used in this research to collect information; The method is descriptive - library.

    Keywords: Islamic civilization, characteristics of Islamic civilization, justice, ethics}
  • نسرین اصلانی *

    هخامنشیان بیش از هر امر دیگری در مقوله عدالت‌ورزی و اجرای آن که انضباط اجتماعی را به همراه دارد، صاحب دغدغه بودند و می کوشیدند با در نظر گرفتن نقش دولت، عدالتی فراتر از بعد فردی آن در ابعاد اجتماعی مورد مداقه قرار گیرد. با در نظر گرفتن نسبت و پیوند وثیق دادورزی با نظم و امنیت، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه تدوین قانون و دادورزی پادشاهان هخامنشی بر انتظام اجتماعی تاثیر گذاشته است؟ روش پژوهش مقاله، توصیفی– تحلیلی بر پایه مطالعه اسنادی- کتابخانه‌ای است و هدف از انجام این پژوهش تبیین تاثیر قوانین حقوقی وضع شده و دادورزی پادشاهان در تامین نظم و امنیت ایران عصر هخامنشی است. یافته‌ها بر آن است که بسیاری از فرمان های شاهان هخامنشی با درون‌مایه‌ حقوقی و مشتمل بر دو نوع قانون الهی و قانون شاهی وضع شده است و یکی از دلایل صدور این قوانین و دادورزی پادشاهان هخامنشی، تامین نظم و امنیت و اجرای آن در کشور است. همچنین نتایج این پژوهش، وضع قوانین توسط پادشاهان هخامنشی را متاثر از دین می‌داند که هدف از اجرای آن و تاکید پادشاهان بر دادورزی، ایجاد حکومتی است که قلمروی آن خرد، راستی و خیر است و دادورزی، انتظام شهر و کشور را به ارمغان می‌آورد تا مردمان در پناه قوانین وضع شده بتوانند در آرامش و امنیت زندگی کنند و مظاهر زندگی مادی را گسترش دهند و جلوه این قوانین می بایست گسترش قانون در جهان و رفاه و بهروزی ناشی از آن باشد.

    کلید واژگان: هخامنشی, فرمان های شاهان, قانون, عدالت, نظم و امنیت}
    nasrin aslani*

    The Achaemenids were more concerned with justice and its implementation than anything else, which entails social discipline,and sought to consider justice beyond its individual dimension in the social dimension, given the role of the state.Considering the close relationship between justice, order and security, the present study seeks to answer the question that how the formulation of law and justice of the Achaemenid kings affected social order? The research method is descriptive-analytical based on a documentary-library study and the purpose of this research is to explain the effect of legal laws and the justice of kings in ensuring order and security in Achaemenid period. The findings show that many of the decrees of the Achaemenid kings were issued with a legal theme and included two types of divine law and royal law. One reason to issue these orders and the justice of the Achaemenid kings is to ensure order and security in the country. The results of this study also consider the influence of religion on the enactment of laws by the Achaemenid kings.The purpose of its implementation and the emphasis of the kings on justice is to create a government whose domain is wisdom, truth and goodness and justice brings order to the city and country. People can live in peace and security under the laws, and expand the manifestations of material life, and the manifestation of these laws must be the spread of law in the world and the prosperity and well-being that comes with it.

    Keywords: Achaemenid, orders of kings, law, justice, order security}
  • جمال فرزندوحی*، فاطمه احمدی

    تمدن اسلامی نمونه کامل یک تمدن دینی است و آن، شاخصه هایی دارد که آن را از دیگر تمدن ها ممتاز     می سازد. بیشتر این شاخصه ها به گونه ای برجسته در آموزه های قرآن کریم آمده است؛ زیرا قرآن کریم مهم ترین منبعی است که می تواند به همه ی پرسش های بشر پاسخ دهد .هدفی که در این تحقیق دنبال می شود؛ شناخت آن دسته از شاخصه هایی است که باعث تمایز تمدن اسلامی از دیگر تمدن ها می شود که این شاخصه ها را می توان بدین شرح دانست: تکریم جایگاه انسان، عقلانیت، رعایت حقوق مظلومان و مستضعفان، ولایت مداری، نگرش توحیدی، عدالت گستری، علم و معرفت،آزادی، توجه به سلامت و بهداشت وگسترش اخلاقیات بر اساس موازین اسلامی است. روشی که در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات به کار رفته است؛ روش توصیفی- کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: تمدن اسلامی, شاخصه تمدن اسلامی, عدالت گستری و اخلاق}
    Jamal Farzand Vahi *, Fatemeh Ahmadi

    Islamic civilization is a perfect example of a religious civilization and it has characteristics that distinguish it from other civilizations. Most of these characteristics are prominent in the teachings of the Holy Qur'an; Because the Holy Quran is the most important source that can answer all human questions. The goal that is pursued in this research; Recognition is one of the characteristics that distinguish Islamic civilization from other civilizations, which can be considered as follows: respect for human status, rationality, respect for the rights of the oppressed and downtrodden, guardianship, attitude Monotheism, justice, science and knowledge, freedom, attention to health and the development of ethics based on Islamic standards. The method used in this research to collect information; The method is descriptive - library.

    Keywords: Islamic civilization, characteristics of Islamic civilization, justice, ethics}
  • محمد جمالو*
    بی تردید پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد معادلات سیاسی کشورهای خارجی در مواجهه با ایران را دگرگون کرد. تشکیل جمهوری اسلامی در ایران و بازسازی سیاست خارجی ایران بر مبنای اندیشه رهبری انقلاب اسلامی مبنی بر صدور انقلاب اسلامی باعث شد تا رویکردهای نوینی در نوع ارتباطات خارجی و مراودات سیاسی در ایران اندیشیده شود. اندیشه صدور انقلاب و مطرح شدن آن از سوی امام خمینی به عنوان اولویت سیاست خارجی ایران در سال های اولیه انقلاب اسلامی مبنای تعامل جمهوری اسلامی با سایر کشورهای جهان و مورد توجه اهل سیاست قرار گرفت. در این پژوهش مفهوم صدور انقلاب به عنوان یکی از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات سیاسی سال های اولیه جمهوری اسلامی ایران، در گستره قلمرو معنایی اندیشه سیاسی امام در دو بعد اصلی تبلیغ و عدالت بازشناسی شده است. ذکر این نکته ضروری است که واکاوی دو بعد عدالت و تبلیغ در صدور انقلاب به منزله نادیده گرفتن سایر ابعاد اندیشه سیاسی امام نیست؛ چراکه ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام در برخی موارد با یکدیگر همپوشانی دارند.
    کلید واژگان: صدور انقلاب, امام خمینی, اندیشه سیاسی, تبلیغ, عدالت}
    Mohammad Jamalo *
    No doubt the Islamic Revolution in Iran has imposed drastic changes on foreign countries’ political balance approaches vis-à-vis Iran.  The establishment of the Islamic Republic of Iran and revamping of Iran’s foreign policy based on Imam Khomeini’s idea of exporting Islamic Revolution gave birth to new approaches in Islamic Republic of Iran’s foreign communications and exchanges. The idea of exporting the revolution and its endorsement by Imam Khomeini as a priority for Iranian foreign policy during the early years after the victory of Islamic Revolution was welcomed by politicians as a benchmark for Iran’s interaction with the other world countries. This paper has tried to readdress “exporting revolution” as one of the frequently used concepts in the political literature of the early post-revolution years within the semantic scope of Imam Khomeini’s political thought in two dimensions of spreading Islam and justice. It has to be mentioned that the analysis of these two dimensions in exporting revolution does not mean ignoring other dimensions in Imam Khomeini’s political ideology. This is because various aspects in Imam Khomeini’s political ideology overlap in some cases.
    Keywords: Exporting revolution, Imam Khomeini, Political Thought, spreading Islam, Justice}
  • مهدی فیضی سخا *
    با وجود آن که در منابع تاریخ نگاری دوره شاهعباس دوم صفوی، نظیر عباس نامه و قصصالخاقانی، از حاکم بودن شرایط مساعد و مناسب اجتماعی در نتیجه عدالت این پادشاه صفوی سخن بهمیان آمده است ولی بررسیاوضاع و شرایط اجتماعی این عصر، با بهره گیری از نظریه سوگیری بازماندگی،[1] نشان می دهد که تدابیر حکمروایی صورت گرفته از سوی پادشاه صفوی، به خصوص برنامه گسترده تبدیل ایالت های ممالک به خالصجات حکومتی، از جهت تامین منافع عمومی و رفاه اجتماعی، موفقیت چندانی نداشته و به ویژه توده مردم را در ایالت ها و ولایت های مختلف، که مشمول این تغییر و تحولات بودند، با آسیب های فراوان مواجه نموده است. درحقیقت، برهم خوردن ساختار اقتصادی واجتماعی ممالک، که زمینه ناملایمات و ناهنجاری هایی را برای مردم ایران فراهم آورد، سبب گردید تا نخبگان و اندیشمندان این دوره، با هدف حل و فصل معضلات به وجودآمده، با تالیف آثاری به ارائه راهکارهایی اقدام نمایند. از آن میان، روضهالانوار عباسی، نوشته محقق سبزواری در قالب اندرزنامه و حکمت عملی، سرآمد این آثار بوده و مولف با آرزوی تحقق یک حکومت آرمانی تلاش نموده است تا پادشاه صفوی را انذار دهد و شاه با رجوع به این کتاب، رفتارهای خود را در مقام حکمروایی برپایه مبانی و اصول رویکرد مرآتی و سلوکی تنظیم نماید. این پژوهش، با بهره گیری از شیوه توصیفیتحلیلی مبتنی بر منابع و مآخذ کتابخانه ای، با هدف تبیین اندیشه های سبزواری، به بررسی چگونگی تالیف و مندرجات روضهالانوار عباسی پرداخته است.
    کلید واژگان: محقق سبزواری, روضهالانوار عباسی, رویکرد مرآتی و سلوکی, عدالت}
    * Mahdi Feizisakha
    However, in the sources of the regine of Shah Abbas II Safavid, such as Abbas Nameh and GhesasAl-Khaqani is spoken of the rule of favorable social conditions, as a result of justice, during the Safavid king's regine. But the investigation of the circumstances and social conditions of this era are characterized, Using survival bias theory, that the measures taken by the Safavid king, especially the broad program of the conversion of Mamalek States to the government's Khalesjat, had not succeeded in securing public interest and social welfare, especially in the masses of the people, in the various provinces who were subject to this change and developments, had suffered a lot. In fact, the disruption of the economic and social structure of the realm, which were the fields of disadvantages and anomalies for the Safavid citizens, caused the elites and scholars of this period, especially those who relied on some principles of secularism, such as secondary laws, to cooperate with the Safavid regime, with the aim of solving; and The chapters of the problems that had arisen had come up with some solutions, among them the Rozatol al-Anwar Abbasi was written by Mohaghegh Sabzevari, in the form of a recipe, The work of the government and the statement has been the culmination of these strategies, and the author has tried to legitimize the position of Shiite thought in the Safavid rule as the rule of the Imam's Absence. The author, with the desire to realize an ideal state, has been trying to warn the Safavid king by referring to this book, to regulate his governing behaviors based on the principles and principles of the pathological and philosophical approach. This article, by using a descriptive-analytical method, has studied the Rozatol al-Anwar Abbasi, with the aim of explaining Sabzevari’s thoughts.
    Keywords: Mohaghegh Sabzevari, Rozatolal-Anwar Abbasi, deportment, demeanor Attitude, Justice}
  • فردین مرادخانی*

    مشروطیت، به عنوان حادثه ی مهم دوران جدید ایران، جنبشی برای تاسیس قانون بود. از عصر ناصری، همواره قانون هم در نوشته های روشنفکران، هم در خواسته های مصلحان و مردم مطرح می شد. در دوران مشروطیت، ایرانیان درخصوص این مفهوم کلیدی دوران مدرن سخنان بسیاری بیان کردند. یکی از منسجم ترین و دقیق ترین سخنان در خصوص این مفهوم از آن میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی است. در این مقاله کوشش شده است با بررسی نوشته های طالبوف، طرحی از مفهوم قانون در اندیشه ی او معرفی شود. طالبوف به جایگاه قانون، تعریف آن، اهداف و فواید قانون و نیز منبع وضع آن پرداخته و برداشت درستی از این مفهوم در ایران ارایه کرده است. او همچنین کوشش کرده است به طرح دیدگاهی در مورد نسبت شریعت و قانون دست یابد.

    کلید واژگان: قانون, مردم, عدالت, سعادت, شرع}
    Fardin Moradkhani*

    Constitutionalism, as an important event in modern Iran, was a movement to establish the rule of law. Since the Naṡirī era, law has always been mentioned in the writings of intellectuals as well as in the demands of reformers and the people. During the constitutional period, Iranians said a lot about this key concept of the modern era. One of the most coherent and accurate statements about this concept is that of Mirza ‘Abdulraḥmān Ṭalebuf Tabrīzī. In this article, an attempt has been made to introduce a concept of law in his thought by examining Ṭalebuf’s writings. Ṭalebuf deals with the status of law, its definition, goals and benefits, as well as the source of its making and provides a correct understanding of this concept in Iran. He has also sought to come up with a perspective on the relationship between Sharī‘a and law.

    Keywords: Law, People, Justice, Bliss, Shari‘a}
  • هوشنگ خسروبیگی*، مژگان صادقی فرد
    این تحقیق تلاشی است در جهت بررسی بنیان های مشروعیت حکومت آل مظفر(795-713ه.ق). مشروعیت توجیه عقلانی و حقانیت زمامداران برای اعمال حکومت بر مردم و نیز اطاعت و فرمانبرداری مردم از آنان می باشد. موضوع مشروعیت هم در بحث از تداوم و بقای یک حاکمیت مطرح می شود و هم در بحث از زوال و اضمحلال دولت ها. به خوبی قابل فهم است که بحث مشروعیت آن چنان اهمیت دارد که هر حکومتی در گام نخست به دنبال آن است. چون بدون مشروعیت، حکومت نه تثبیت می شود و نه تداوم پیدا می کند. مساله این تحقیق، شناسایی مبانی مشروعیت زا برای این حکومت و چرایی انتخاب این مبانی و چگونگی کارکرد آن برای تثبیت و استمرار و مقبولیت خاندان آل مظفر برای حکمرانی است. این بررسی با روش توصیفی- تحلیلی در حوزه مطالعات تاریخی انجام شده است. نتایج بررسی نشان داد که شاهان مظفری گرچه در خلا قدرت سیاسی پس از فروپاشی ایلخانان موفق شدند با زور و غلبه، قدرت را بدست گیرند، اما بر این امر واقف بودند برای تداوم حکومتشان نیازمند به بنیان های دیگر مشروعیت خواهند بود. از این رو برای مقابله با مشکلات ناشی از تزلزل قدرت، درصدد فائق آمدن بر چالش های مشروعیتی برآمدند. در همین راستا توانستند به عنوان امرای بازمانده از حکومت ایلخانان و نیز کسب مشروعیت دینی و بیعت با خلفای عباسی مصر حکومتشان را مشروعیت بخشند. همچنین تا حدی مشروعیت ایرانی و مشروعیت برآمده از امنیت خواهی و عدالت محوری و در نهایت مشروعیت برآمده از توجه به کلیه گروه های مذهبی را کسب کنند.
    کلید واژگان: آل مظفر, مشروعیت, زورو غلبه, دین, امنیت, عدالت}
    HOOSHANG KHOSROBEAGH DOCTOR *, MOZHGAN SADEGHIFARD
    This research is an attempt to examine the legitimate foundations of Al-e-Muzaffar dynasty (1292-1375 AD). Legitimacy means rational justification and rightness of the rulers to govern and the people's obedience to them. This issue is hold forth both in the continuity and survival of the states and their deterioration and downcome. It is well understood that for any given rule, legitimacy is of first priority because in the absence of that the rule is neither stabilized nor sustained. This research is aimed at identifying the legitimizing basis of this dynasty, clarifying modality of choosing them and their functions in consolidation, continuation and acceptance of Al-e-Muzaffar rulers. Implementing analytical-descriptive method, this research is carried out in the field of historical studies. Corollaries of the research indicated that though Muzaffarian kings took over the throne by force and prepotency and after the collapse of Ilkhanites and in the absence of political power, but they were aware that their own throne to be continued was in critical need to other foundations of legitimacy. Hence, in order to overpass the challenges derived from power deterioration, they sought to get over the challenges of legitimacy. As the remaining Ilkhanite emirs and by acquiring religious legitimacy and allegiance to the Abbasid caliphs in Egypt, they legitimized their own rule. To some extent they were also capable of acquiring Iranian legitimacy, legitimacy derived from security and justice and eventually that legitimacy which had its roots in considering all religious clusters.
    Keywords: Al-e-Muzaffar, legitimacy, force, prepotency, religion, security, justice}
  • عباس منوچهری، امیرحسین حاتمی، فیروز جعفری
    اندرزنامه های باستانی، سیاست نامه ها و نصیحت الملوک ها همه مصادیقی از اندیشه سیاسی هستند که می توان از آنها با نام مشترک «نصیحت نامه» یاد کرد. این نوع گفتار با معیارهای مختلفی تفسیر و تحلیل شده است. این نوشتار با تحلیل محتوای چند متن نصیحت نامه ای یعنی سیاست نامه خواجه نظام الملک طوسی، نصیحت الملوک امام محمد غزالی و بوستان، گلستان و نصیحت الملوک سعدی نشان می دهد که چهار گونه دو بنی یعنی «نصیحت الملوک-نصیحت العموم»، «دین مداری-سیاست»، «اقتدار-دادگری» و «حکمران-وزیر»، مقوم هر متن نصیحت نامه ای است.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, دلالت های چهارگانه نصیحت نامه نویسی, نصیحت الملوک, نصیحت العموم, حکمران, وزیر, اقتدار, عدالت, دین, سیاست}
    Abbas Manouchehri, Amir Hossein Hatami, Firooz Jafari
    Ancient Andarznameh and Nasihat al muluk are examples of the kind of political thought which can be called Nasihat Name. Such a discourse has been interpreted from various standpoints. This paper is aimed to indicate that as a genre in political thought¡ nasihat nameh is constituted by four constitutive elements of Du Boni (dual–based)¡ namely Nasihat ul Mulook – Nasihat ul Umoom¡ Religious – Political¡ Authority - Justice¡ and Ruler – Advisor.
    Keywords: Political thought, Four, fold implications, Nasihat ul Mulook, Nasihat ul Umoom, Religion, Politics, Authority, Justice, Ruler, Advisor}
  • شهرام یوسفی فر، آذر جلیلیان، هوشنگ خسروبیگی، سید ابوالفضل رضوی

    آموزه های دین اسلام بر برپایی قسط و عدل تکیه دارد. از همین رو، حکومت های دوره میانه اسلامی تلاش داشتند تا برای کسب مشروعیت سیاسی در این راستا عمل نمایند و به همین منظور به برپایی دیوان مظالم اهتمام خاصی داشتند. در دوره اخیر و به ویژه دوره حکومت سلجوقیان، نیاز به برپایی دیوان مظالم به تاسی از سنت ایران باستان بیشتر احساس می شد که با توجه به خاستگاه تاریخی از نظر دینی و اجتماعی، نیازمند کسب مشروعیت سیاسی بودند. بر این اساس دیوان مظالم به عنوان بخشی از ساختار نظام قضا در این دوره کارکردی سیاسی یافت. از این رو، پژوهش حاضر تلاش دارد تا ضمن بررسی تاریخی دیوان مظالم در دوره میانه اسلامی، به این مساله پاسخ دهد که کارکرد سیاسی متصور از دیوان مظالم نزد سلجوقیان چه بود؟ فرضیه اذعان دارد که کارکرد دیوان مظالم در دوره مذکور بیشتر جنبه صوری داشته است و هدف از آن نمایاندن تلاش سلطان به عنوان دادرس عالی مملکتی بود.

    کلید واژگان: سلجوقیان, دیوان مظالم, امنیت, عدالت}

    The teachings of the Islamic religion are based on the establishment of justice. Therefore, the governments of the Islamic Middle Ages were struggling to gain political legitimacy in this regard. As a result, they paid special attention to establishment of the Divan-e Mazalem. As a result, the Great Seljuk for the sake of various political reasons paid special attention to setting up such Divan. Therefore, the present research attempts to answer this question: What were the political functions of the Divan-e Mazalem in Great Seljuk Empire? The hypothesis acknowledges that the function of the Divan-e Mazalem in the aforementioned period was more formal in nature, and pursued a particular goal.

    Keywords: The Great Seljuk Empire, Divan-e Mazalem, Security, Justice}
  • مجتبی گراوند، مهرداد فلاحی*
    امر قضاء و داوری از جمله مسائل مهم اجتماعی است که غالبا از دید تاریخ نویسان پنهان مانده است. در سده های ششم و هفتم هجری، دیوان قضاء ساز و کار به نسبت مشخصی به خود گرفت. در این دوره ما شاهد درگیری خلفای عباسی با قدرت های نو ظهور دیگر و برهم خوردن موازنه قدرت در جهان اسلام بوده که این امر بر امر قضاء تاثیر می گذاشت. این پژوهش توجه اصلی خود را به بررسی ساختار نهاد قضاء در دو سده پایانی حکمرانی خلفای عباسی با محوریت مرکز خلافت یعنی شهر بغداد قرار داده است. پس از بررسی ساختار نهاد قضاء به ویژگی های قاضی و ساز و کار دیوان قضاء و کسانی که در امر دادرسی قاضی را همراهی می کردند پرداخته شده است و سپس رابطه ی بین نهاد قضاء و تحولات سیاسی خلافت عباسیان و تاثیر آن بر امر قضاء مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به بررسی موضوع بپردازد.
    کلید واژگان: قضاء, قاضی, قاضی القضات, عباسیان}
    Mojtaba Garavand, Mehrdad Falahi *
    Judicial and arbitration, including important social issues that are often hidden from the eyes of historians. In the sixth and seventh centuries AD, the Court took judicial mechanism to a certain ratio.The Abbasid period saw conflict with other emerging powers and upset the balance of power in the Muslim world that it would affect the judiciary.The main focus of his research is to investigate the structure of the judiciary in the last two centuries of rule-centered Abbasid Caliphate in Baghdad's center. After the study the structure and the structure of the judiciary and judiciary to judge the characteristics of those who escorted the judge hearing has been And then the relationship between the judiciary and political developments Abbasid caliphate and its impact on the judicial review takes place. The research seeks to descriptive - analytic method and library studies on the issue.
    Keywords: justice, judge, chief justice, the Abbasids}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال