به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nahj al-balagha » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «nahj al-balagha» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد عتابی، عبدالعزیز موحد نساج*، غفار پوربختیار

    به دلیل پیشگویی و هشدارهای نقل شده از رسول خدا (ص)، برخی از صحابه در مصداق یابی روایات مربوط به «فتن» کوشش کردند. پرسش اینجاست که علی بن ابی طالب (ع) چگونه آن فتنه های هشدار داده شده را به جامعه معرفی و مصداق نمایی کرد؟ نگارندگان این نوشتار با رویکرد توصیفی-تحلیلی نشان داده اند که علی بن ابی طالب (ع) افزون بر بیان ماهیت و چیستی فتنه، به معرفی مصداق های دقیق و تشریح آن پرداخته است. او علاوه بر ماجرای سقیفه، به فتنه کشته شدن عثمان و پیامدهای این «فتنه کبری» نیز پرداخت. همچنین جنگ جمل را «داهیه کبری» (مصیبت بزرگ) و یکی از مصادیق فتنه «دهیماء» دانسته است. علی (ع) روی کار آمدن بنی امیه را نیز مصداق فتنه «عمیاء مظلمه» (فتنه کور و تاریکی آور) دانسته و از آن به عنوان ترسناک ترین فتنه یاد کرده است. او در خطبه ای دیگر پیامدهای فرمانروایی عباسیان در بلندمدت و نتایج دیگر فتنه ها را برشمرده است.

    کلید واژگان: فتنه, نهج البلاغه, سقیفه, عثمان, بنی امیه, عباسیان}
    Mohammad Atabi, Abdul Aziz Mohed Nesaj*, Ghafar Pourbakhtiar

    Due to the predictions and warnings cited by Prophet Muhammad (PBUH), some of the companions tried to identify instances of "Fitna", i.e. sedition. The question is how Ali ibn Abi Talib (PBUH) introduced and exemplified them to the society. This paper, using a descriptive and analytical approach, demonstrates that he not only explained the nature and essence of sedition, but also provided specific instances to illustrate it. In addition to the incident of Saqifah, he addressed the assassination of Uthman and the consequences of this “major sedition”. He also considered the Battle of Jamal as a "major calamity" and one of the instances of the "Dehima" i.e. sedition. Furthermore, he regarded the rise of the Umayyads as an example of the "Amya-e-mazlameh" or the sedition of blindness and obscurity, describing it as the most terrifying sedition. Additionally, in another sermon, he enumerated the long-term consequences of the Abbasid rule and other seditions.

    Keywords: Fitna, Nahj Al-Balagha, Saqifah, Uthman, Umayyads, Abbasids}
  • Yoones Ashrafi Amin *, Mostafa Delshad Tehrani
    An interaction is a reciprocal relation between two individuals or two groups. In his political practice, Imam Ali (a) engaged in constructive interactions with his opponents based on shared principles. In different circumstances, he always sought to find rational and accurate solutions through direct talks.  He always treated his opponents with patience and tolerance. Imam ʿAli never allowed his companions and associates to insult the enemy. He advocated for the unity of the Islamic nation and always underlined charitable and passionate advice. On some issues, he unveil the true face of the enemy by dispelling confusion and answering their accusations. He always aimed to guide his opponents towards the truth. However, when they refused to accept his arguments and insisted on fighting him, he reluctantly engaged in war.
    Keywords: Imam ʿAli, Nahj al-Balagha, interaction with opponents, Nākithūn, Qāsiṭūn, Māriqūn}
  • محمدجواد عصاری*، نعمت الله صفری فروشانی، محمد عشایری منفرد

    یکی از مهمترین وقایع دوران حکومت امیرالمومنین (ع) واقعه حکمیت می باشد که در مقطع پایانی جنگ صفین مطرح شد و مدتی پس از آن به وقوع پیوست. شایسته است این واقعه با توجه به مولفه های مختلف تاریخی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد بررسی شخصیتهای تاثیر‏گذار از میان یاران آن حضرت از مهمترین آن مولفه‏ ها می‏باشد. یکی از آن شخصیتها «عبد‏الله بن عباس» است. از جمله نکات قابل توجه درباره وی آنست که او در مرحله انتخاب حکمین، گزینه پیشنهادی امیرالمومنین (ع) به عنوان حکم (داور) می باشد. سوال اصلی این مقاله، چرایی انتخاب این شخصیت از جانب آن حضرت می‏باشد. پاسخ به این سوال با وجود برخی از ویژگی هایی که در نوع نگاه عبد الله بن عباس به حکومت‏‏داری امیرالمومنین × و برخی از اختلاف نظرهای وی با آن حضرت و همچنین شبهاتی مانند اتهام جانب‏داری امام و یا چگونگی جمع بین اعتماد امام و اخبار مربوط به خیانت او در بیت المال بصره در تحلیل واقعه حکمیت اهمیت ویژه‏ای دارد. این پژوهش با محوریت نهج‏البلاغه و با استفاده از منابع تاریخی به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. مدعای این پژوهش آنست که هیچ گونه جانب داری قبیلگی و مذموم در این انتخاب دخیل نبوده بلکه معیارهای منطقی و معقول در این گزینش نقش داشته است. ضمنا اخبار مربوط به بیت المال بصره بر فرض صحت، توجیه قابل قبولی دارد که خللی به درستی تصمیم امام وارد نمی کند. نتیجه این پژوهش آنست که با وجود برخی اختلاف نظرها بین ابن عباس و امیرالمومنین  با توجه به ویژگیهایی از قبیل بهره‏ مندی وی از معارف قرآنی، جایگاه اجتماعی و قبیلگی، توانمندی در مناظره، صلابت و پایداری و امانتداری شایسته‏ ترین فرد در میان یاران آن حضرت، عبد الله بن عباس بوده است.

    کلید واژگان: امیرالمومنین علی, عبد الله بن عباس, واقعه حکمیت, انتخاب حکم, نهج البلاغه}
    MohmmadJavad Assari *, Nematollah Safari Forushani, Mohammad Ashaeri Monfared

    One of the most important events during the reign of Amir al-Mu'minin was the arbitration (Hakamiyat) event that took place at the end of the Seffin war. It is appropriate to analyze and investigate this event according to various historical components; Examining the influential personalities among the Companions of Imam is one of the most important components; One of those personalities is "Abdullah ibn Abbas". Among the remarkable points about him is that he is the suggested choice of Amir al-Mu'minin (AS) as the judge (arbiter) during the selection of judges. The main question of this research is why he chose this character. The answer to this question is despite some features of Abdullah ibn Abbas's view of the rulership of Amir al-Mu'minin and some of his disagreements with that Imam, as well as doubts such as the accusation of the Imam's favoritism or the way of gathering between Imam's trust and the news about his betrayal in Basra's Bait al-Mal are of special importance in the analysis of the incident of arbitration. This research has been done with the focus of Nahj al-Balagha and using historical sources in a descriptive-analytical way. The claim of this research is that no tribal bias was involved in this choice; Rather, logical and reasonable criteria played a role in this selection. In addition, the news related to Basra's Bait al-Mal has an acceptable justification based on the assumption of authenticity, which does not affect the correctness of the Imam's decision. The result of this research is that despite some differences of opinion between Ibn Abbas and Amir al-Mu'minin, according to the characteristics of Ibn Abbas such as his benefit from Quranic knowledge, social and tribal status, ability in debate, firmness and stability and Trustworthy, he was the worthiest person among the Companions of Imam.

    Keywords: Amirul Momineen Ali (AS), Abdullah ibn Abbas, Arbitration (Hakamiyat) incident, Selection of the judge, Nahj al-Balagha}
  • Samira Hoseynifar, Rasoul Mohammad Jafari *
    Intertextuality is a theory of interaction or relation between texts, which results in the creation of a novel idea. On this theory, every text or writing is derived from other texts, and there is no writing apart from other writings. The Quran, as the guidebook of humankind, affects the hadiths of the Prophet and Shiite Imams (a), which is why the latter frequently cite the former. One text of hadiths, which bears an intertextual relation with Quranic verses, is Nahj al-Balagha. Focused on the theme of the “hereafter,” this research adopts a descriptive-analytical method to answer the following question: How to analyze the intertextual relations between Nahj al-Balagha and the Quran on the theme of the “hereafter”? The results show that there are only two cases of full intertextuality in Nahj al-Balagha. In several parts of Nahj al-Balagha, there is modified intertextuality, but there is widespread allusive intertextuality in the words of Imam ʿAlī (a), as he frequently talks about the hereafter using themes from Quranic verses.
    Keywords: Quran, Nahj al-Balagha, hereafter, Full textual intertextuality, full modified intertextuality, allusive intertextuality}
  • مهدی مجتهدی*
    گردآورنده نهج البلاغه، شریف رضی(د 406ه‍)، به ندرت از منابع خود یاد کرده است. کوشش های چند تن از محققان معاصر، به شناسایی برخی از منابع نهج البلاغه منجر شده است. نامه هفتادوهفتم یکی از عبارات مشهور و توصیه امام علی(ع) به ابن عباس هنگام اعزام او برای گفتگو با خوارج است که بسیار مورد استناد قرار می گیرد. در منبع شناسی نهج البلاغه تاکنون برای این متن تنها به برخی از منابع اشاره شده که بعد از سیدرضی تالیف شده است. مطالعه حاضر ضمن معرفی منابع دیگر، نخست به این پرسش می پردازد که منبع سیوطی (د 911 ه‍) برای این متن در آثارش چه بوده و چرا برخی از محققان را به چالش کشانده است؟ در ادامه نشان می دهد که کتاب الطبقات الکبیر اثر ابن سعد (د 230ه‍) به احتمال زیاد منبع مستقیم یا با واسطه سید رضی بوده است. همچنین ضمن بررسی چاپ های موجود کتاب و نواقص آن، مشخص می شود که نسخه های خطی بخشی از کتاب تاکنون ناشناخته بوده و چون در سال های اخیر شناسایی، تصحیح و منتشر شده، این بخش در دسترس محققان پیشین نبوده و مورد غفلت واقع شده است. با توجه به این که درباره انتساب این متن به امیرالمومنین علیه السلام تردیدهایی مطرح است، این مقاله با معرفی منبع نامه 77 راه را برای بررسی بیشتر این مساله هموار کرده است.
    کلید واژگان: علی بن ابی طالب(ع), عبدالله بن عباس, نهج البلاغه, خوارج, الطبقات الکبری, نسخه شناسی}
    Mahdi Mojtahedi *
    The compiler of Nahj al-Balāgha, Sharif al-Radi (d. 406 AH), rarely mentioned his sources and most of the contents of this literary work are without mentioning the sources. Nevertheless, the efforts of several contemporary researchers have led to the identification of some sources of Nahj al-Balāgha. The seventy-seventh letter has one of the famous phrases and it is the advice of Imam Ali (a.s.) to Ibn Abbas when he was sent to talk with the Khawarij, which is often cited. In the source studies of Nahj al-Balagha, so far, only some sources have has been recognized, which all were written after al-Radi. The present study, while introducing other sources, first deals with the question of what was the source of Suyuti (d. 911 AH) and why did it was challenged by some researchers? This research shows that the Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kabīr of Ibn Sa‘d (d. 230 AH) was most likely a direct or indirect source for Radi. Also, while examining the existing editions of the book and its defects, it is clear that the manuscripts of a part of the book have been unknown until now. So, it was not available to previous researchers and has been neglected. Due to the fact that there are doubts about the attribution of this text to Amir al-Mu’minin, this article has paved the way for further investigation of this issue by introducing the source of Letter 77.
    Keywords: Ali b. Abi Talib, Abdullah b. abbas, Nahj al-Balāgha, al-Ṭabaqāt al-Kubrā, Codicology}
  • علی اکبر عباسی
    ابن ابی الحدید از شارحین نهج البلاغه و از نویسندگان برجسته قرن هفتم هجری است. از نکات بارز شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه تسامح نویسنده می باشد که با سعه صدر از دیدگاه های مذاهب مختلف برای پربار نمودن اثرش استفاده کرده است. در این مقاله ریشه های سعه صدر مولف و شواهد آن در این اثر بیست جلدی نشان داده شده است. این تسامح باعث شده است، کتاب یک طرفه و متعصبانه نوشته نشده و استدلال های عقلانی محور بحث ها باشد و در نتیجه جذابیت بسیاری پیدا نماید. تعصبات جزئی در برابر تسامح کلی کتاب ناچیز است. تولد ابن ابی الحدید در منطقه شیعی مدائن و تحصیل در نظامیه بغداد و شرکت در جلسات علمی از سنین جوانی، همچنین بهره گیری از استادانی با مذاهب مختلف، باعث شکل گیری چنین روحیه ای در وی شد، که شواهد آن، در بیان مناظرات و حتی دشنام های مخالفان، استفاده از کتب آنان و پذیرفتن برخی دلایل منطقی آنان دیده می شود.
    کلید واژگان: مناظره, تسامح, تعصب, ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغه}
    Aliakbar Abbasi
    Ibn Abi al-Hadid is a commentors of Nahj al-Balagha and an authors of the seventh Hijra century. One of the most important matters in his commentary of Nahj al-Balagha has been known as his toleration with regard to the views of other denominations, this manner of study has made his work a scholarly deep and authoritative. In the paper, the roots of his scholar manner in the work have been brought into consideration and it has been shown that his toleration has led to reasonability of the work to such an extent which no considerable case of prejudice can be found in it. Though some cases of light prejudice may be found in the work, the toleration has made them of no effect. Ibn Abi al-Hadid`s Shiite place of birth in Madaen, his education in Nezamiyya of Baghdad in the presence of different teachers with different religions can be counted as the grounds of such a quality in him. One can meet clearly such a state in his speeches and interaction with the opponents.
    Keywords: scientific dialogue. toleration, prejudice, Ibn Abi al Hadid, Nahj al Balagha}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال