به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیاوش کسرایی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سیاوش کسرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا اکبرینیا، تورج عقدایی*

    تحول و نوآفرینی در شعر چه در محتوا و چه در زبان و ساختار آن از راه هنجارگریزی رخ می دهد. هنجارگریزی می تواند از راه آفرینش های تازه که با ذهن و زبان ادبیات آشنایی ندارد حاصل شود یا آن که با غبارروبی از چهره ی کهن هنجارها که در لاتین به آن آرکائیسم گفته می شود و در زبان امروزی از آن با عنوان باستان گرایی یاد می کنند، به دست آید. مهم ترین جنبه ی رستاخیز کلمات در شعر سیاوش کسرایی و نصرت رحمانی باستان گرایی و بهره گیری از ساختار شعر کهن است. در بین شاعران مورد بحث، کسرایی به استفاده از مصادیق کهن زبان فارسی، چه از نظر واژگان و چه از نظر محتوا اقبال بیشتری نشان می دهد، به طور کلی باستان گرایی در شعر شاعران مورد نظر جایگاه خاصی دارد که به تشخص زبان و بیان شاعرانه ی آن ها منجر شده است. این پژوهش به بررسی و کاربرد باستان گرایی در اشعار این دو شاعر با روش توصیفی- تحلیلی می پردازد.

    کلید واژگان: آشنایی زدایی, باستان گرایی, سیاوش کسرایی, نصرت رحمانی, شعر معاصر}
    Zahra Akbariniya, Touraj Aghdaei *

    An Analysis of Antiquity in Poems by Siavash Kasraie and Nosrat Rahmani Abstract: Poetry evolves through norms, both in content and language and in its structure. Normality can be achived through new creations unfamiliar with the mind and language of literature, or by the dusting of the ancient face of the norms called archaic in Latin, and nowadays referred to as archeology. The most important aspect of the word resurrection in Siavash Kasraie’s poetry in Nosrat Rahmani’s use of ancient poetry and the structure of ancient poetry. Among the poets in question, the dedication to using ancient Persian language terms, both in terms of vocabulary and content, is more favorable and expression. This research examines the site and application of archeology in the poems of these two poets by using analytical explanations. Keywords: Familiarization, Antiquity, Siavash Kasraie, Nosrat Rahmani. Zahra Akbarinia, Graduate of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Karaj Branch, Alborz Province, Iran 2. Corresponding Author, Dr. Tooraj Aghdaie, Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan Province, Iran

    Keywords: Familiarization, Antiquity, Siavash Kasraie, Nosrat Rahmani, Contemporary Poetry}
  • معصومه محمدی*

    یکی از روش های بررسی متون ادبی، نگاه فرمالیستی به آثار ادبی است. در این روش، ضمن بررسی دقیق اجزا و عناصر سازنده متن، با تکیه به بسامدها و ارتباط میان آن اجزا، شاکله یا فرم آثار ادبی بررسی می شود. نگارندگان در این مقاله، می کوشند پس از یک مقدمه اجمالی حاوی آگاهی هایی درباره زندگی و شعر سیاوش کسرایی، با نگاهی فرمالیستی، ضمن بررسی عناصر سازنده متن آرش کمانگیر، در سه حوزه: الف. جنبه های زبانی؛ ب. جنبه های بلاغی و ج. گزارش روایت شعر، به بررسی هماهنگی یا ناهماهنگی میان اجزای آن در این منظومه بپردازند. این شعر بلند از جنبه های گوناگون زبانی، دستوری، سبکی، صرفی، نحوی، معنایی، موسیقایی، بلاغی، ادبی، سیاسی و اجتماعی، مهم است و نشان دادن ارزش های آن، نیازمند یک بررسی دقیق و همه جانبه نظیر روشی است که نگارندگان مقاله، در پیش گرفته اند.

    کلید واژگان: سیاوش کسرایی, آرش کمانگیر, نقد فرمالیستی, ساختارگرایی}
    Masoomeh Mohammadi *

    One of the methods for review of literary texts is formalistic glance to worksliterature. this way, Meanwhile, close delaminating on the components andelements of the text, relying on frequency and connections between literary figureor form components are checked. The authors of this paper a briefintroduction contains information about the life and poetry of Siavash kasraie, byformalistic looking, while reviewing elements of Arash the Archer text, try inthree major fields : A - aspects of language, b - rhetorical aspects and (c) - anarrative poem the coordination or lack of coordination among its componentstheir system. This long poem is important from different aspects of language,grammatical, stylistic, morphological, syntactic, semantic, musical, rhetorical,literary, political, social, and show its values, requires a careful examination of allaspects such as the way of author, have adopted.

    Keywords: Siavash kasraie, Arash the Archer, formalistic criticism, Structuralism}
  • شاهرخ حکمت*
    اللغه وسیله للتواصل ونقل الرسایل. کما هو الحال فی اللغه ولا مفر من القواعد ومن الضروری تعلم قوانین اللغه بمساعده القواعد؛ فی الادب، لا مفر من الانزیاح والعدول عن القواعد. فی الآراء الشکلانیه، یتم الانتقال من تشابه التفکیر إلی التعاطف عن طریق انحراف اللغه عن المعاییر التقلیدیه والمشترکه، او بعباره اخری الانزیاح. یعد الانزیاح من اکثر المصطلحات شیوعا فی نظریه الشکلانیین، والذی، علی الرغم من التسامح، یعتبر مرادفا لکلمات مثل "الاغتراب" و"الترکیز"، ولکن من الجدیر بالذکر انه علی الرغم من المشارکه فی الهدف، إلا ان هناک توجد اختلافات ایضا. إحدی طرق الترکیز من وجهه نظر لیتش هی الانزیاح، والذی هو کسر القواعد العامه والعادیه للغه والخروج عن المعاییر العادیه للغه بطریقه تجعل اللغه اکثر هویه وتاثیرا ویمکن تمییزها بین هذا النوع من اللغه واللغه العادیه. یدرس البحث الحالی قصیده "آرش کمانگیر" التی کتبها سیاوش کسرایی بناء علی نظریه جیفری لیتشمتمسکا بالمنهج الوصفی التحلیلی، ویستکشف انواع الانزیاح بناء علی النظریه المذکوره. وتشیر نتایج البحث إلی ان: سیاوش کسرایی، من خلال تجاوز القواعد المعتاده للغه، وخاصه الانزیاح الدلالی والنحوی والمعجمی، لقد مزج بین الجمال والإثاره وتسبب هذا إلی "خلق الشعر".
    کلید واژگان: سیاوش کسرایی, قصیده آرش کمان&rlm, گیر, الانزیاح, جیفری لیتش}
    Shahrukh Hekmat *
    Language is a means of communicating and conveying messages. As in language, there is no escape from grammar and it is necessary to learn the norms and rules of the language with the help of grammar; In literature, there is no escape from norm avoidance and deviation from the law. In formalist ideas, reaching from like-mindedness to empathy is done by deviating the language from conventional and common standards, or in other words, "norm deviation". Norm-avoidance is one of the most frequent terms in the theory of formalists, which, although with tolerance, is considered synonymous with words such as "defamiliarization" and "highlighting", but it is worth noting that despite sharing the goal of difference They also have them together. One of the ways to stand out from Leach's point of view is deviance, which is breaking the common and normal rules of the language and going out of the normal standards of the language in such a way that the language has more identity and influence and can be between this type A distinction was made between normal language and normal language. The present research examines Siavash Kasraei's poem by Arash Kamangir based on the model of "Jeffrey Leach" with a descriptive-analytical approach and explores the types of norm deviation based on the mentioned model. The results of the research indicate that: Siavash Kasraei, by crossing the usual norms of language, especially semantic, syntactic and lexical norms avoidance, mixed beauty and excitement and caused "poetry".
    Keywords: Kasraei, Arash Kamangir', s poem, norm deviation, Leach pattern}
  • سمانه نوروزی، علی سلیمی*، مریم رحمتی ترکاشوند، فاطمه کلاهچیان

    در سال های اخیر دانش نشانه شناسی بابی تازه در تحلیل، فهم و نقد متون ادبی و کشف زوایای پنهان آن به وجود آورده است. امل دنقل شاعر معاصر مصری و سیاوش کسرایی از جمله شاعران دغدغه مندی هستند که در زمانه ای متلاطم زیسته اند. نابسامانی های سیاسی و اجتماعی در محتوا و ساختار شعر این دو به شدت تاثیر گذاشته است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، مضمون «یاس و امید» در مولفه های نشانه شناسی مکان-زمان و اسطوره ها، در سروده های این دو شاعر را بررسی و با هم مقایسه نموده است و درصدد پاسخ گویی به این پرسش است که این درون مایه چگونه در شعر دو شاعر متجلی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، گویای آن است که شعر دو شاعر با وجود شباهت های فراوان در درون مایه-هایی چون اعتراض به وضع موجود و دعوت به مبارزه، بسیار با هم متفاوت است. در شعرکسرایی همواره جلوه هایی از روشنایی و بالندگی دیده می شود. کاربست نشانه های مکان، زمان و اسطوره ها در شعر او، به منزله دمیدن روح امید در هموطنان است. شعر حماسی «آرش کمانگیر» نمونه ای آشکار از این نگاه سرشار از امیدواری است؛ اما شعر امل دنقل که سرشار از هنر شعری و هنجارگریزی های زبانی است، به شکلی عمیق متاثر از شکست های پی در پی جهان عرب و در گرداب یاسی سهمگین غوطه ور است؛ به گونه ای که کاربرد مکان، زمان و اسطوره ها در شعر وی، به شدت تیره است. شعر وی سویه تاریک حوادث را برجسته نموده است. سروده «البکاء بین یدی رزقاء الیمامه»، تصویری جامع از همه شعر اوست.

    کلید واژگان: امل دنقل, سیاوش کسرایی, یاس و امید, نشانه شناسی, اسطوره ها}
    Samaneh Nowrouzi, Ali Salimi *, Maryam Rahmati, Fatemeh Kolahchian
    Introduction

    Semiotics has provided researchers in the immediate past years with a tool for analyzing, understanding, and criticism of literary texts and discovery of hidden meanings. Semiotics has tried to unveil, decipher, and discover the deep meanings behind the structure. Amal Donqol (a contemporary Egyptian poet) and Siavash Kasraei (an Iranian poet) lived in their turbulent times. Political and social disorders intensively influenced the content and structure of their poems. The comparative semiotic study investigates meticulously and in detail the works of the Egyptian and Iranian poets considering hope and despair. It hopes to have a better and deeper understanding of the poets’ thoughts and spirits and their influence on their poems. Moreover, the study makes the ground for better presenting of the similarities and differences of their attitudes, as they live in rather similar conditions.Using the semiotics of the application of time, place, and myths, the study investigated the duality of despair and hope  in some poems of the two poets regarding the structure and poetic language. It tried to answer the question that how despair and hope have been presented in the poems and in mentioned components and how their poetic and artistic manifestations are.

    Method

     This descriptive-analytic study was done within the American framework of comparative literature.

    Discussion

    Semiology (or semiotics) is a new type of criticism that has had a great impact on literary studies and related research. This field of study interprets literary texts according to such criteria and layers as time, place, intertextuality, narration, character, etc. This study explored the place, time, and mythical characters to show the appearance of hope and despair in the selected poems. The components work as codes for the poet through which he shows his inner feelings and imposes positive or negative meaning upon them. The analysis of the signs unveils the hidden layers of meanings in a literary text and familiars readers with the world, thoughts, and feelings of its writer.Time and place as signs and their signified are various and wide in literary texts and important for reading texts. The poets have used many words showing place and time. In many cases, adverbs showing the place in Donqol and Kasraei's poems lose the characteristic of being adverb of place and become a signifier having specific signifiers. The time adverbs have also been used in this way as their poems shows the change many times. The words become positively or negatively marked as they convey the poets’ feelings.  These words convey meanings different from their place and time meanings, which engages the readership with one of the dualities of despair or hope. Myth is also an important component that imposes meaning on the meaning in works of both poets. Using and recreating the myths, the poets communicate their ideals and spirits to the audience.

    Conclusion

     The study investigated the duality of despair or hope in the poems of two poets based on the application of some components of the semiotics of time, place, and myths. The socio-political conditions that the two poets live in seem to be the same and their poems protest against their contemporary situation, but based on the mentioned examples one can say that when the poems have been composed, when death and despair were dominant in the mental space of poets, he optimistically expected a bright future, whereas death and despair are always dominant in Amal Danqol's poems. As a result of the different views of the poets, time, place, and myth have a hopeful and liberating application in the poems. In Amal's poems, however, the place, time, and myth components become nightmares of fear and failure, as a result of his sad and desperate creations. Finally, looking from semiotic analysis, it can be concluded that the fully optimistic and hopeful poems of Siavash Kasraei sometimes lack poetic fantasy and becomes similar to prose, making it a weakness of the poems. On the contrary, Amal Danqol's poems, though exaggerates in expressing darkness, they are totally strong and surprising sometimes regarding poetic beauties, creating new meanings, and linguistic deviations.

    Keywords: Amal Donqol, Siavash Kasraei, disappointing, hope, Semiotics, Myths}
  • فرزانه کریمیان*، رها سیداختیاری

    علی رغم آشفته بازار صداها و اشکال گوناگون در لایه‌های زبانی مختلف، هژمونی به طور نامریی همه‌ی نوشته‌ها و گفته‌ها را در گفتمان اجتماعی هر عصری، به هم وصل می‌کند. بدین سان متن ابتدا فقط از ورای هژمونی مربوط به هر عصر و سپس از طریق الگورز مربوط به قرن‌ها قبل، یا به عبارتی خاطره بازمانده از متون از قبل خوانده شده، ‌قابل فهم است. درک شعر نیز از همین منظر انجام شدنی است. در حقیقت هر مجموعه‌ی شعری رمز مخصوص خود را برای فهم دارد، امری که از سویی به تجربه‌ی زیستی شاعر و رابطه‌اش با جهان هستی برمی‌گردد، این رابطه که مخصوص هر اثری است ممکن است در سایه‌ی سنگین هژمونی نادیده گرفته شود؛ از سویی دیگر شعر تحت تاثیر جامعه در یک گفتمان اجتماعی، زیر سلطه‌ی هژمونی قرار می‌گیرد. بر همین اساس، در تحقیق حاضر سعی بر آن داریم که مفهوم گفتمان اجتماعی مارک آنژنو را دریبایم و در پانزده مجموعه‌ی شعری سیاوش کسرایی پیاده کنیم تا شعرهای کسرایی را که به طور تنگاتنگی با جامعه‌ی عصر خود درارتباط است، قابل فهم‌تر سازیم. همچنین نباید دل مشغولی شاعر و درک شاعرانه‌ی مخصوص او از دنیا و جامعه را فراموش کنیم.

    کلید واژگان: گفتمان اجتماعی, هژمونی, مارک آنژنو, سیاوش کسرایی, شعر}
    KARIMIAN Farzaneh*, SEYED EKHTIARY Raha

    Dans un discours social à une époque donnée, malgré le brouhaha des formes et des voix de tous les secteurs langagiers, nous constatons une hégémonie qui relie imperceptiblement tout ce qui s’écrit et se dit. De ce fait, un texte n’est compréhensible et acceptable que d’abord par le biais de l’hégémonie propre à chaque époque et ensuite par le biais de l’allégorèse remontant aux siècles précédents, c’est-à-dire, le souvenir des textes et des œuvres déjà lus. La perception du discours poétique suit le même chemin. En fait, chaque recueil poétique contient son propre code pour le comprendre, cela provient d’un côté de l’expérience vécue du poète et sa relation avec le monde, une spécificité qui risque de ne pas être constatée sous l’ombre de l’hégémonie ; de l’autre côté, cela résulte de l’influence de la société dans un discours social, imprégné par l’hégémonie. Dans le présent travail, nous essayons d’examiner les 15 recueils poétiques de Siavash Kasrai afin de rendre plus intelligible ses poèmes qui sont étroitement liés au contexte social de son époque au prisme du discours social de Marc Angenot. Il importe également de tenir compte de l’obsession du poète et de sa réception poétique spécifique de la société et du monde.

    Keywords: Mots clés : discours social, l’hégémonie, Marc Angenot, Siavash Kasrai, poèmes}
  • فریده داودی مقدم*

    اسطوره های اقوام گوناگون سرشار از مفاهیم ژرف و ارزشمندی است که روایت گر عمیق ترین کشش ها و حالات درونی انسانی است. این اسطوره ها در عین اشتمال بر امور غیرواقع، بیانگر حقایقی نهفته در ورای آنهاست که در جلوه هایی پنهان و آشکار خویشتن را باز می نمایانند. از جمله این حقایق، میل و امید انسان به داشتن جهانی والا و زیباست که در کنش های قهرمان های اساطیر و دیگر موضوع هایی چون عشق و جاودانگی نمود می یابد. «آرش کمانگیر» از اسطوره های کهن ایرانی است که بیشتر با مضمون میهن پرستی و جانبازی قهرمان در راه وطن گره خورده است و شاعران بسیاری به شکل تلمیحی یا آشکار و مستقل به بازگویی آن دست یازیده اند که می توان گفت مفصل ترین و زیباترین آنها شعر آرش کمانگیر سیاوش کسرایی است. در این پژوهش به تحلیل یکی از مفاهیم اساسی این شعر که ناظر به امیدبخشی و رسیدن به گستره والاتر و زندگی پربارتر است، پرداخته می شود. موضوع امید و درک آرمان شهر انسانی از موضوعاتی است که ارنست بلوخ -فیلسوف و ادیب آلمانی که معروف به فیلسوف امید است- بدان پرداخته است. در نهایت این نتیجه به دست آمد که مفاهیم طرح شده در شعر آرش کمانگیر همسو با آرای بلوخ، در بافتی شاعرانه و باورپذیر از سوی مخاطبان قرار دارد و آرمان شهر ارنست بلوخ همان بهار (روایت گویی عمو نوروز) و جهان روشن و امیدوارانه کسرایی است. امیدوار بودن یعنی نپذیرفتن واقعیت موجود و گذر از آن که بلوخ مطرح می کند، در شعر آرش کمانگیر با قدرت بسیار جریان دارد. گذار از واقعیت وحشتناک هستی سوز با ترسیم روزگاری که عشق و امید و زیبایی و لبخند به فراموشی سپرده شده است، با باور به نیروی پهلوانی که نه در جسم، بلکه در جان آدمی است، همگی بیانگر این معناهای عمیق هستند که در کل شعر تکرار می شود.

    کلید واژگان: امید, آرش کمانگیر, سیاوش کسرایی, اسطوره, ارنست بلوخ}
    Farideh Davoudimoghadam *

    The myths of various people are full of profound and valuable concepts that narrate the deepest tensions and inner states of human beings. These myths, while involving the unreal, reveal truths behind them that reveal themselves in hidden and overt manifestations. Among these facts is the desire and hope of man to have a sublime and beautiful world, which is reflected in the actions of the heroes of mythology and other themes such as love and immortality. Arash Kamangir is one of the ancient Iranian myths, the most understanding of which is devoted to the subject of patriotism and heroism on the way home, and many poets have recited it implicitly or openly and independently, which can be said the most detailed and beautiful of them is the poem of Arash Kamangir Siavash Kasraei. In this research, one of the basic concepts of this poem is analyzed, which is aimed at giving hope and reaching a higher level and a more fruitful life. The subject of hope and understanding of human utopia is also one of the topics discussed by the German philosopher and writer Ernst Bloch. Ernest Bloch is known as the philosopher of hope. In this research, some of his words and views are explained in the text of Arash Kamangir's poem by Siavash Kasraei.

    Keywords: Omid, Arash Kamangir, Siavash Kasraei, Myth, Ernest Bloch}
  • فریده داودی مقدم*
    اسطوره های اقوام گوناگون سرشار از مفاهیم ژرف و ارزشمندی است که روایت گر عمیق ترین کشش ها و حالات درونی انسانی است. این اسطوره ها در عین اشتمال بر امور غیرواقع، بیانگر حقایقی نهفته در ورای آنهاست که در جلوه هایی پنهان و آشکار خویشتن را باز می نمایانند. از جمله این حقایق، میل و امید انسان به داشتن جهانی والا و زیباست که در کنش های قهرمان های اساطیر و دیگر موضوع هایی چون عشق و جاودانگی نمود می یابد. «آرش کمانگیر» از اسطوره های کهن ایرانی است که بیشتر با مضمون میهن پرستی و جانبازی قهرمان در راه وطن گره خورده است و شاعران بسیاری به شکل تلمیحی یا آشکار و مستقل به بازگویی آن دست یازیده اند که می توان گفت مفصل ترین و زیباترین آنها شعر آرش کمانگیر سیاوش کسرایی است. در این پژوهش به تحلیل یکی از مفاهیم اساسی این شعر که ناظر به امیدبخشی و رسیدن به گستره والاتر و زندگی پربارتر است، پرداخته می شود. موضوع امید و درک آرمان شهر انسانی از موضوعاتی است که ارنست بلوخ -فیلسوف و ادیب آلمانی که معروف به فیلسوف امید است- بدان پرداخته است. در نهایت این نتیجه به دست آمد که مفاهیم طرح شده در شعر آرش کمانگیر همسو با آرای بلوخ، در بافتی شاعرانه و باورپذیر از سوی مخاطبان قرار دارد و آرمان شهر ارنست بلوخ همان بهار (روایت گویی عمو نوروز) و جهان روشن و امیدوارانه کسرایی است. امیدوار بودن یعنی نپذیرفتن واقعیت موجود و گذر از آن که بلوخ مطرح می کند، در شعر آرش کمانگیر با قدرت بسیار جریان دارد. گذار از واقعیت وحشتناک هستی سوز با ترسیم روزگاری که عشق و امید و زیبایی و لبخند به فراموشی سپرده شده است، با باور به نیروی پهلوانی که نه در جسم، بلکه در جان آدمی است، همگی بیانگر این معناهای عمیق هستند که در کل شعر تکرار می شود.
    کلید واژگان: امید, آرش کمانگیر, سیاوش کسرایی, اسطوره, ارنست بلوخ}
    Farideh Davoudimoghadam *
    The myths of various people are full of profound and valuable concepts that narrate the deepest tensions and inner states of human beings. These myths, while involving the unreal, reveal truths behind them that reveal themselves in hidden and overt manifestations. Among these facts is the desire and hope of man to have a sublime and beautiful world, which is reflected in the actions of the heroes of mythology and other themes such as love and immortality. Arash Kamangir is one of the ancient Iranian myths, the most understanding of which is devoted to the subject of patriotism and heroism on the way home, and many poets have recited it implicitly or openly and independently, which can be said the most detailed and beautiful of them is the poem of Arash Kamangir Siavash Kasraei. In this research, one of the basic concepts of this poem is analyzed, which is aimed at giving hope and reaching a higher level and a more fruitful life. The subject of hope and understanding of human utopia is also one of the topics discussed by the German philosopher and writer Ernst Bloch. Ernest Bloch is known as the philosopher of hope. In this research, some of his words and views are explained in the text of Arash Kamangir's poem by Siavash Kasraei.
    Keywords: Omid, Arash Kamangir, Siavash Kasraei, Myth, Ernest Bloch}
  • لاله عرفانیان، مهدی نوروز*، بتول فخراسلام، فرزاد عباسی

    مطالعه و تحلیل گفتمان اعتراضی شعر معاصر به ویژه با تکیه بر شعر شاعرانی چون احمد شاملو و سیاوش کسرایی حاکی از وحدت نظام مفهومی و مضمونی اشعار ، تعهد نسبت به مردم ، جامعه و کاربرد مشترک شعر در مسیر برافراشتن ندای مردم. در تحقیق حاضر تلاش بر این است تا بر اساس رویکرد توصیفی-تحلیلی و بر پایه الگوی تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه، ویژگی ها و وجوه اعتراضی این دو شاعر معاصر مورد واکاوی قرار گیرد. شاملو به مثابه یک شاعر نظم مستقر اجتماعی را نمی پذیرد و در تلاش برای فهم یک نظام آرمانی، هدف گذاری های سیاسی و اجتماعی اش کم کم به یک جهان بینی بسیط فلسفی و انقلابی منتهی می شود. کسرایی اما نه همچون شاعرانی چون اخوان ثالث ناامید از تغییر و دگرگونی اجتماعی است و نه همچون شاملو، دل به گزاره های فلسفی و اجتماعی خوش می کند، بلکه او شاعری متعهد و انقلابی به تمام معنا است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین و شناخت گفتمان های سیاسی و اجتماعی بازتاب یافته در شعر شاملو و کسرایی است. اما مهم ترین عناصر قوام بخش دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه شامل مفصل بندی، هویت، تنازع و غیریت سازی، قدرت و اسطوره سازی است. بر این اساس می توان ماحصل تحقیق را بدین گونه طبقه بندی نمود که دال مرکزی در شعر شاملو آزادی و و در شعر کسرایی مقاومت توده وار در برابر استبداد سیاسی بود. این دو شاعر با یک رویکرد تازه به مفهوم هویت، تلاش کردند تا با الگوهای غیرمردمی عصر خویش مبارزه و شکل تازه ای از غیریت سازی اجتماعی عرضه کنند. شاملو و کسرایی به عنوان دو شاعر متعهد، ضمن مخالفت با قدرت رسمی و مسلط جامعه از طریق به چالش کشیدن اسطوره سازی های کاذب حاکمیت، تلاش نمودند تا با ارجاع به آزادی خواهان و وطن دوستان ایران زمین، اسطوره های مردمی تازه ای بر پایه عشق و آزادی خلق کنند.

    کلید واژگان: شعر معاصر, اعتراض, احمد شاملو, سیاوش کسرایی, تحلیل گفتمان}
    Laleh Erfanian, Mahdi Novrooz *, BATOOL FAKHR E ESLAM, Farzad Abbasi

    The main issue in discourse analysis is the transition from explaining linguistic data to effective processes in discourse formation. The effort is on to investigate the characteristics and protest aspects of two contemporary poets, Shamlou and Kasraei, based on the descriptive-analytical approach and based on the model of Laclau and Mouffe's discourse analysis. As a poet, Shamlou does not accept the established social order, His political and social goals gradually lead to a simple philosophical and revolutionary worldview. However, Kasraei is not as disappointed with social change as poets like the Third Brotherhood, nor is he as pleased with philosophical and social propositions as Shamlou, but he is a committed poet in every sense of the word.Based on the elements involved in Laclau and Moffe's discourse theory, it can be said that Shamlou was inherently a poet incompatible with the spirit of his time. Shamlou's poetry considered all the vital elements of society to be a distorted construction of the ideological realms of political sovereignty, Therefore, protest in such a society is considered a sacred movement. On the other hand, Kasraei's allegorical and symbolic initial approach, and finally his revolutionary and guerrilla poetry, made him a supporter and encourager of a socialist and popular revolution. Based on this, the present study tries to study of Laclau and Mouffe's analysis discourse, namely articulation, identity, conflict and alienation, hegemony and mythology in the poems of these two important poets of contemporary Iranian history.

    Keywords: modern poetry, protest, Ahmad Shamlou, Siavash Kasrai, Discourse Analysis}
  • شمسی پارسا*

    این نوشتار در پی تبیین ویژگی های توصیفی منظومه آرش کمان گیر سیاوش کسرایی بر اساس نظریه توصیفی نیما یوشیج است. از آن جا که توصیف یکی از محورهای مهم نظریه شعری نیما و کسرایی از پیروان سبک شعر نیمایی است، این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی این مساله در منظومه آرش کمانگیر می پردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد موضوعاتی مختلف چون طبیعت و عناصر آن، شخصیت ها، امور انتزاعی، زمان و مکان و اشیا در این منظومه توصیف شده اند. شگرد های بیانی به کار گرفته شده در این توصیفات به دو گروه شگرد های بیانی شاعرانه و دستوری تقسیم می شود. بسامد شگرد های دستوری به نسبت بیش تر از شگرد های شاعرانه است. از بین شگرد های دستوری، صفت بیش ترین بسامد را در وصف موضوعات گوناگون به خود اختصاص داده است. از میان شگرد های شاعرانه نیز تشبیه و تشخیص بیش ترین بسامد را داراست. از آن جا که آوردن صفت و تشبیه، جزو ارکان توصیف محسوب می شود، این امر بیان گر توصیفی بودن منظومه کسرایی است. از شگردهای وصفی کسرایی در این منظومه، کاربرد چند شگرد متفاوت وصفی در توصیف یک موضوع واحد است. از سوی دیگر وی گاه یک شگرد را به طور متوالی در توصیف موضوعات مختلف به کار می برد. به طور کلی می توان گفت که کسرایی در این منظومه تحت تاثیر نظریه وصفی نیما بوده و از عناصر آن در سرودن این منظومه بهره گرفته است.

    کلید واژگان: توصیف, شگرد های دستوری, شگردهای شاعرانه, نظریه توصیفی نیما, منظومه آرش کمان-گیر, سیاوش کسرایی}
    Shamsi Parsa *

    The purpose of this article is to explain the descriptive characteristics of the poetry book of Arash, the archer composed by Siavash Kasraei according to Nima Yushij’s descriptive theory.  Since description is one of the main tenets in Nima’s poetic theory and also because Kasraei is a follower of Nima’s poetic style this article is concerned with the study of this poem from this perspective using descriptive analytic method.  The results obtained show that different themes such as nature and its elements, characters, abstract phenomena, time, place, and objects are described in this poetry book. Expressive devices employed in these descriptions fall into two groups of poetic and grammatical ones, the latter used with higher frequency than the former.  Among the grammatical devices adjective has the most frequency in describing different subjects, and amid the poetic devices simile and personification have the most frequency.  Since employing adjective and simile are regarded as the elements of description, therefore it can be concluded that Kasraei’s poetry book is a descriptive one.  One interesting feature of this work is the application of many different descriptive devices to express one single theme.  Sometimes on the other hand he uses one device repetitively in describing different themes.  In general it can be said that Kasraei had been under the influence of Nima’s descriptive theory in composing this collection and had profited from its precepts.

    Keywords: Description, grammatical devices, poetic devices, Nima’s descriptive theory, Arash the archer, Siavash Kasraei}
  • علی سلیمی*، علی اکبر محسنی، عاطفه بازیار

    بلند الحیدری، از معروف ترین شاعران نوگرای عراق و سیاوش کسرایی نیز از مشهورترین شاعران نیمایی معاصر ایران است که هردو در دوران پرآشوبی می زیستند؛ از یک سو فضای سنگین استبداد ایران که زیر سلطه حکومتی خودکامه اداره می شد، بر اندیشه سیاوش کسرایی و از سوی دیگر وقوع جنگ جهانی دوم و حاکمیت رژیم دیکتاتوری بعثی، بر جان بلند الحیدری تاثیر نهاد. این وقایع همراه با حوادث تلخ دیگر، زندگی شخصی و اجتماعی و به ویژه نگرش این دو شاعر به مفهوم مرگ و زندگی را تحت شعاع خود قرار داد. الحیدری در سروده های خود به زندگی نگرشی منفی دارد، به گونه ای که ناخشنودی او از زندگی و گرایش شدیدش به مرگ، در شعر او هویداست. این درحالی است که کسرایی، هنگام بیان نابسامانی های زندگی، در سروده های خود، به زیستن امیدوار است و به آن نگاهی مثبت دارد. هرچند گاهی اوقات، فشارها و مشکلات جامعه، او را نیز چون الحیدری به گلایه و تنفر از آن وامی دارد، با این همه، کسرایی در سنجش با الحیدری، نگاهی امیدوارانه به زندگی دارد. هردو شاعر، زندگی را ناپایدار تلقی کرده و مرگ را به مثابه سرنوشت حتمی همه انسان ها پنداشته اند و آسایش خود را در استقبال از آن یافته اند. هرچند گاه به گاهی تصویر ترسناکی از آن نیز ارایه داده اند. پژوهش پیش رو، کوشیده است تا نقاط مشترک و همچنین اختلاف اندیشه این دو شاعر معاصر درزمینه دو مفهوم پرکاربرد مرگ و زندگی را با ذکر شواهد شعری آن ها بررسی کند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, بلند الحیدری, سیاوش کسرایی, مرگ, زندگی}
    Ali Salimi*, AliAkbar Mohseni, Atefeh Baziyar

    Boland al-Heydari is one of the famous modernist poets of Iraq and Siavash Kasraie is one of the most famous contemporary Nimaei poets of Iran. Both of them lived in a period of chaos. On one hand, the heavy atmosphere of tyranny of Iran, then dominated by an authoritarian government, influenced on Sivash Kasraie’s thoughts; on the other hand, the outbreak of the second World War and the dictatorship of the Baathist Regime have greatly influenced Boland al-Heydari’s life. These events along with other bitter events strongly affected their political and social positions particularly their attitudes towards the concept of death and life in their poetry. Al-Heydari has a negative outlook towards life, so that his pessimism over life and his severe tendency to death are obvious in his poems. However, unlike his viewpoint, Kasraie has a positive view towards the social life insofar as when he expresses the social instabilities, the optimism is reflected in his poems. Nevertheless, the pressures and the social and political problems of life sometimes make him complain and express dissatisfaction with life. Kasraie in comparison with al-Heydari has a hopeful outlook towards life. Both poets treat life as unsustainable and regard death as the fate of all human beings, they present a grim picture of death and they find their welfare in embracing it. This study attempts to analyze the common themes as well as different positions about the most widely used concepts of death and life in the poems of these two contemporary poets due to their poetic evidences.

    Keywords: Comparative Literature, Boland al-Heydari, Siavash Kasraie, Death, Life}
  • محمد شکرائی*
    هدف از این مقاله، بررسی واژگان و ساخت نحوی در اشعار سیاوش کسرایی است. مسلما نزد هر پژوهشگر ادبی، یکی از مهم ترین وجوه تحلیل شعر، بررسی توانایی شاعر در بهره گیری از امکانات زبانی است و بدون تردید، یکی از بارزترین ویژگی های شعر معاصر، جریت شاعر در به کارگیری واژگان جدید و استفاده از ساخت های نحوی متنوع است. سیاوش کسرایی را می توان یکی از پیروان موفق نیما یوشیج دانست؛ کسی که از غالب امکانات زبانی بهره گرفته و تنوع واژگان و استفاده از ساخت های نحوی کهن و جدید، از ویژگی های زبانی شعر اوست. توجه کسرایی به واژگان زبان محاوره، در کنار به کارگیری واژگان قدیم، باعث نشده است خلاقیت شعری و هنری در اشعار وی رو به افول بگذارد. صرف نظر از لغزش های زبانی بسیار اندک، در مجموع، زبان شعر کسرایی، زبانی است منسجم و روان که غالبا رنگ و بوی اجتماعی دارد. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، در پی بررسی واژگان و ساخت نحوی در شعر این شاعر هستیم.
    کلید واژگان: شعر معاصر, سیاوش کسرایی, زبان شعر, واژگان, ساخت نحوی}
    Mohammad Shokraei *
    The aim of this article is to investigate the words and syntactic structure in Siavash Kasrai's poems. Certainly, one of the most important aspects of poetry analysis for any literary researcher is to examine the poet's ability to take advantage of linguistic possibilities. Undoubtedly, one of the most prominent features of contemporary poetry is the poet's courage in using new words and using various syntactic structures. The studied poet, Siavash Kasraei, can be considered one of the successful followers of Nima Yoshij. The person who has used most of the linguistic possibilities and the variety of words and the use of old and new syntactic structures are the linguistic features of his poetry. Kasraee's attention to colloquial language words, along with the use of old vocabulary, did not cause the poetic and artistic creativity in his poems to decline. Regardless of the very small language slips, in general, the language of Kasra'i's poetry is a coherent and fluent language that often has a social color and smell. In this research, using descriptive-analytical method, we seek to study words and syntactic construction in the poetry of this poet.
    Keywords: modern poetry, Siavash Kasrai, poetry language, lexicon, syntactic structure}
  • حسین رسول زاده*، حجت بوداقی
    منظومه مهره سرخ یکی از بلندترین منظومه های روایی در ادبیات معاصر است که کسرایی با استفاده از شیوه روایی و اسطوره ای به بازآفرینی داستان رستم و سهراب می پردازد. از آنجایی که این منظومه خط سیر مستقیمی ندارد و همراه با تغییراتی نسبت به روایت فردوسی است، بهره گیری از نظریه ژنت در تفهیم این منظومه کمک شایانی به مخاطب می نماید. ژنت به سه نوع رابطه زمانی میان زمان داستان و زمان متن اشاره می کند که عبارت است از: 1. نظم و ترتیب 2. تداوم و دیرش 3. بسامد. نتایج نشان می دهد که کسرایی در عنصر نظم گرایش به زمان پریشی از نوع پس نگری دارد. این پس-نگری ها وسیله ای است برای او تا بتواند به روایت سرنوشت مختوم خویش بپردازد. در تداوم زمانی، توصیفات متعدد که شامل توصیف شخصیت ها و حالات آنها، فضا و مکان و زمان است، سبب شده است تا این منظومه دارای شتاب منفی باشد و زمان روایی با زمان داستان و متن –تقریبا- برابر باشد. بسامد بالای عنصر گفتگو سبب نزدیکی ساختار این منظومه به متنی دراماتیک شده است. این گفتگوها، علاوه بر امکان شخصیت پردازی، توانسته است بر بار تغزلی و غنایی منظومه بیفزاید. در موارد اندکی نیز با استفاده از عنصر حذف و تلخیص توانسته است از مطالب غیرضروری چشم بپوشد و مخاطب را به مطلب اصلی سوق بدهد. در مورد عنصر بسامد نیز می توان گفت که غیر از تکرار داستان تولد سهراب و مهره به بازو بستن او، از بسامد مکرر و بازگو خبری نیست و اغلب به صورت بسامد مفرد آمده است
    کلید واژگان: منظومه مهره سرخ, سیاوش کسرایی, روایت, ژرار ژنت, شعر معاصر}
    Hossein rasoolzade*, Hojjat boudaghi

    The ‘Mohreye Sorkh’ Poem is one of the highest narrative poems in contemporary literature, which Kasraei uses with a narrative and mythical method to recreate the stories of Rostam and Sohrab. Since this poem has no direct line and is accompanied by changes to Ferdowsi's narrative, the use of the theory of genes in the understanding of this system is of great help to the audience. Genette refers to three types of time relationships between the time of the story and the time of the text, which are: 1. Order 2. Durability3. Frequency. The results show that the chracariity in the order element of the tendency is to the type of post-negation.
    The results show that he has a tendency to type-flashforward in the order element. These flashbacks are the means for him to be able to narrate his closed destiny. In the continuity of time, numerous descriptions, including the description of their characters and their states, space and place and time, have caused the poetry to have a negative momentum and the narrative time with the time of the story and the text is almost equal. The frequency of the element of dialogue has brought the structure of this poem closer to a dramatic text. These talks, in addition to the possibility of personality, have been able to add to the lyrical load of the poetry system. In a few cases, he has been able to escape unnecessary material by using the eliminating element, and directing the audience to the main story. In the case of the frequency element, it can be said that, apart from repeating the story of the birth of Sohrab and the vertebrae, it is not frequent and recurrent, and often comes in singular frequency.
    Keywords: genette, kasrayi siyavash, narrative, cintemporary poem}
  • حسن بساک*، صغری مرادیان، اسماعیل حسین پور

    ادب فارسی ایران دراوایل قرن بیستم، به رمانتیسم روی آورد. این امر از رمانتیک های فرانسوی و مساعد بودن فضای فکری و اجتماعی ایران که برای رشد چنین روحیاتی آماده بود تاثیرپذیرفته است و می توان آن را در مجموعه اشعار نیما و پیروان او و برخی از شاعران سنت گرا مشاهده کرد. سیاوش کسرایی از شاعران توانای معاصر است که غالب اشعار او از اصول حاکم بر مکتب رمانتیسم پیروی می کند.دراین پژوهش که به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام گرفته است اصول و رویکردهای محتوایی رمانتیسم اجتماعی و همچنین مهمترین جریان شعری جامعه گرای انقلابی، در شعر کسرایی مورد نقد و تحلیل قرار گرفت. عمده ترین نمودهای رمانتیسم اجتماعی درشعرسیاوش کسرایی عبارتند از: دلبستگی آرمانی به انقلاب و آزادی، همدردی با محرومان ورنج هایشان ،امید به افق روشن وآینده آرمانی، میهن دوستی و ناسیونالیسم و توجه به شکوه از دست رفته ایران،جستجوی قهرمان رمانتیک و ستایش آن. ناسیونالیسم،اصولا یک ایدیولوژی رمانتیک است و با این وصف سیاوش کسرایی رامی توان ازشاخص ترین نمایندگان شعرنوآرمان گرای ملی - سیاسی و انقلابی- دهه های سی و چهل به شمارآورد.

    کلید واژگان: مکتب رمانتیسم, رمانتیسم اجتماعی, شعر معاصر, سیاوش کسرایی, مضامین سیاسی}
    Hassan Bassak *, Soghra Moradiyan, Esmaeil Hoseynpoor

    Persian literature turned to romanticism in the early twentith century. This has been affected by French romantic works and fotunate intellectual and social atmosphere that prepared conditions for such a mood. Also, this can be seen in Nima's poetry and his followers as well as some of the traditionalist poets. Siyavash Kasraei is one of the contemporary capable poets whose most poems obey the principles of romanticism school. In this study that is done in a descriptive and content analysis method, social romanticism principles, content approaches, and the most important revolutionary socialist poetic stream in Kasraei's poetry has been analysed and criticized. The romanticism of Rezakhan's era was basically a social romanticism. The authors in this study found that the main representations of social romanticism in Kasraei's poetry include: idealistic attachment in freedom and revolution, hope of bright horizon and realistic future, sympathy with the poor and their sufferings, patriotism and nationalism and focusing on the gone glory of Iran, looking for a romantic hero and admiring him/her. Accordingly, Kasraei can be considered as one of the most brilliant representatives of realistic national-political and revolutionary modern poetry of the 1950s and 1960s in Iran.

    Keywords: Romanticism School, Social Romanticism, Contemporary poetry, Siavash Kasraei, Political Subjects}
  • محمد امین احسانی اصطهباناتی، منیژه عبداللهی
    هنر با غلبه احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز می شود و او را به سرودن، خلق کردن و ایجاد اثر هنری وا می دارد؛ این واکنش که حاصل تجربیات روحی هنرمند است، یکی از عناصر اصلی و محرک در سرودن شعر محسوب می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های آدمی، عاطفه ورزی است. این ویژگی طرز نگاه انسان و ازجمله هنرمند را نسبت به پدیده ها و مفاهیم هستی تبیین و مشخص می کند. عاطفه در قلمرو آفرینش هنری، یعنی نحوه برخورد درونی هنرمند با پدیده های جهان بیرون. اصلی ترین مظاهر عاطفه عبارت اند از شادی، غم، عشق، نفرت، یاس، امید و حسرت. عاطفه غم همواره در شعر سیاوش کسرایی جایگاه ویژه ای دارد. عاطفه غم و حسرت در شعر کسرایی بیان دلتنگی و حسرت های شاعر نسبت به گذشته و چیزهایی است که در زمان حال آن ها را از دست داده است. اوضاع و احوال سیاسی- اجتماعی و به طورکلی وضع زندگی او در ایجاد این حس اندوه و حسرت بسیار موثر بوده است. هدف این مقاله بررسی عاطفه حسرت و اندوه و جایگاه و نقش آن در مجموعه اشعار سیاوش کسرایی است که با روش توصیفی- تحلیلی به آن پرداخته شده است. روش تحقیق بدین گونه است که ابتدا تعاریف لازم کاوش درخصوص زیرساخت عاطفه و عاطفه اندوه گردآوری شده و در توضیح این زیرساخت به انضمام مثال های شعری مرتبط از اشعار کسرایی، پیکره اصلی پژوهش مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. کسرایی به منظور انتقال این عاطفه به مخاطب از تمهیداتی متناسب با احساس اندوه و حسرت، فضاسازی، تناسب موسیقیایی و… بهره برده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد عاطفه حسرت و اندوه در شعر کسرایی نمودی چشمگیر و محوری دارد و می تواند از دلایل ماندگاری شعر او به شمار آید. دلایل حسرت های کسرایی را می توان به دو دسته اندوه یادهای شخصی و حسرت های اجتماعی در روساخت کلام و عناصر زیبایی شناسانه آن، ازجمله تصاویر شعری، آوا، وزن، واژگان و تقسیم بندی کرد.
    کلید واژگان: سیاوش کسرایی, شعر معاصر, عاطفه, اندوه, حسرت}
    mohammadamin ehsani estahbanati, Manijeh Abdollahi
    The art begins with an overwhelming feeling and affection on the soul of the artist and makes him create, create and create an artwork. This reaction, which is the result of the spiritual experiences of the artist, is one of the main elements and motivators in the compilation. One of the most important features of man is affection. This feature explains and points out the attitude of the human person, including the artist, to the phenomena and concepts of existence. The affection in the realm of artistic creation is how the artist interacts with the phenomena of the outside world. The main manifestations of affection are happiness, sorrow, love, hatred, despair, hope and regret. The sadness of emotion has always had a special place in poetry of our poets. The emotion of sorrow and regret is to correct the human nostalgia and regret of the past and the things that have been lost in the present. The purpose of this article is to investigate the emotion of regret and sadness and its role and place in the collection of Siavash Kasraei poems, which has been dealt with by descriptive-analytical method. The results of this research show that the emotion of regret and grief in the chess poetic manifestation is significant and can be considered as the reasons for the survival of his poem, kasraei’s regret can be divided into two categories of personal grief and social regret in the decoration of the word and its aesthetic elements, including poetry, ava, weight, vocabulary and division.
    Keywords: Siavash Kasraei, contemporary poetry, emotion, regret, grief}
  • یوسف نیک روز *، جلیل خلیلی جهرمی
    روایات اساطیری همواره با اشارات و دلالت های رمزگونه و رازآلود همراه بوده است. یکی از این امور شگفتی آفرین، دگردیسی موجودات و پدیده ها به یکدیگر است. دگردیسی به معنای تغییر شکل ظاهری و اساس و هویت شخص یا چیزی با استفاده از نیروی ماوراء الطبیعی است. اسطوره های خدایان و ایزدان ایرانی که به مدد قدرت تخیل انسان خلق می شوند، می توانند به صورت ها و اشکال مختلفی به خصوص شهریاران و پهلوانان زمینی مبدل گردند. تا کنون درباره دگردیسی پدیده های اساطیری و تحلیل آنها و همچنین در مورد اسطوره آرش کمان گیر، کتاب ها و مقالات متعددی نوشته شده است. منظومه آرش، سروده سیاوش کسرایی به دلیل بازآفرینی و بهره گیری از اصول میترائیسم و اسطوره ایزد مهر و انطباق آن با شرایط جامعه عصر شاعر از چندگانگی رمزآمیزی برخوردار است. از این رو ضرورت دارد در این مقاله با نگاهی نوآورانه و عمیق به این منظومه ابتدا جنبه ها و موارد دگردیسی اسطوره ایزد مهر به آرش بررسی شود، آن گاه به فراخور اندیشه شاعر، موارد تطبیقی با وضعیت جامعه عصر او واکاوی گردد. نگارندگان در این پژوهش که نشان داده اند قدرت شگفت انگیز آرش در دفاع از وطن و شکستن بن بست ها و تحقیر دشمن با استفاده از ابزار خاص اهورایی ناشی از این دگردیسی بوده و توانسته کارکرد مشابهی در عصر شاعر داشته باشد.
    کلید واژگان: دگردیسی, اسطوره, ایزد مهر, آرش کمانگیر, سیاوش کسرایی}
  • حسین اتحادی
    یکی از دلایل شکل گیری جنبش رمانتیسم، نیاز به ایجاد نوعی زیبایی شناسی جدید در عرصه هنر و ادبیات بود. این تغییر و تجدد از عصرمشروطه در هنر و ادبیات ایران نیز آغاز می شود. در این دوره ارتباط بیشتر شاعران و نویسندگان ایرانی با فرهنگ و هنر اروپا، سبب آشنایی با ادبیات غرب و هم چنین مکتب رمانتیسم بود تاثیر این آشنایی را از همان ابتدا می توان در آثار ادبی مشاهده کرد در دوره معاصر نیز، شاعران زیادی از رمانتیسم به صورت های مختلف تاثیر پذیرفتند این پژوهش نشان می دهد، یکی از شاعرانی که تاثیر رمانتیسم در شعر او کاملا مشهود می باشد، سیاوش کسرایی است. بایدگفت برای همه مولفه های مکتب رمانتیسم در هر دو گرایش فردی و اجتماعی آن می توان نمونه های متعددی در شعر کسرایی سراغ گرفت. با وجود این از بین ویژگی های مختلف این مکتب، وی بیش از همه به طبیعت گرایش داشته است. پس از آن هم بن مایه های تغزلی هم چون، خیال ورزی،عشق، نوستالژی وهم چنین الهام از اساطیر، همدردی با محرومان و آرمان خواهی در شعر وی نمودهای آشکارتری دارد.
    کلید واژگان: رمانتیسم, زیبایی شناسی, شعر معاصر, سیاوش کسرایی}
    hosein etehadi
    Constitutional era, one of the consequences of Iranian poets and writers associated with the literary West, was familiar with the school romanticism. The impact of the introduction, from the start, especially in literature can be seen. In the contemporary period, many poets of Romanticism, a different influence on. In this paper, After providing a brief introduction about the history of Romanticism, the introduction of various features dealing with this school. After that, check for a poem by Siavash Kasra'i view of the school, examples of poetry, he has offered to pay cash and analyzing them. It must be said, for all elements of romanticism schools, numerous examples can be found in the poem was Kasra'i. However, the various features of this school, he was all over, there is a natural tendency. After the lyrical motifs like, imagination, love, nostalgia, poetry is obviously Kasra'i representations.
    Keywords: romanticism, aesthetics, modern poetry, siyavash kasrai}
  • علی اصغر بابا صفری *، محمدامیه محمدپور
    داستان ها و اشعار مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و بزرگی ها و افتخارات قومی را در تعریف سنتی، حماسه می گویند. شعر حماسی از جمله جریان های عمده شعر معاصر است که ویژگی های حماسی آن متناسب با شرایط تاریخی دگرگون شده است. در این پژوهش برای توصیف حماسه، متناسب با نیازهای بیانی تازه، ابتدا به روند تطور تعریف حماسه تا دوره ء معاصر اشاره شده و سپس نمودهای حماسی در شعرهای سیاوش کسرایی کاویده می شود. در این پژوهش اشعار حماسی سیاوش کسرایی در سه بخش بررسی وتحلیل شده است: ویژگی های محتوایی ( شکل روایی اسطوره و حماسه های مردمی )، موسیقی حماسی و ویژگی های زبانی ( بهره گیری از زبان و کاربردهای باستان گرایانه، ذکر اسامی اسطوره ای، ذکر ابزار جنگی، بهره گیری نمادین از عناصر طبیعت ). نتایج این پژوهش نشان می دهد که هرچند منطق رمانتیک ها در بخشی از شعر سیاوش کسرایی وجود دارد، اما او به اقتضای فضای سیاسی-اجتماعی روزگار خود به اشعار حماسی روی آورده است و در شعر و زبان وی می توان مضامین و رویکرد حماسی را مشاهده کرد.
    کلید واژگان: شعر حماسی, سیاوش کسرایی, شعر نو, نقد شعر}
  • دکتر فاطمه کوپا، نرگس محمدی بدر، مصطفی گرجی، خیرالنساء محمدپور
    آرکی تایپ یا کهن الگو، مهم ترین اصطلاح مکتب روانکاوی کارل گوستاو یونگ، شامل صور کهن و افکار و امیال غریزی است که در ناخودآگاه جمعی مشترک انسان ها وجود دارند. محتویات ناخودآگاه جمعی در اسطوره ها، مذاهب، رویاها، تخیلات و آثار ادبی رخ می نمایانند. در این میان، اهمیت آثار حماسی به عنوان تجلی گاه اسطوره و کهن الگوها غیر قابل انکار است. در پژوهش پیش رو، کهن الگوی قهرمان در منظومه حماسیآرش کمانگیراثر سیاوش کسرایی بررسی و تحلیل شده است. هر انسانی در درون خود قهرمانی دارد و به سفر قهرمانی خاصی می پردازد. این سفر درواقع، همان الگویی است که برای طی کردن مسیر خودشناسی و رشد فردیت انتخاب کرده است. بررسی حاضر نشان می دهد که آرش که کهن الگوی قهرمان در شخصیت او حاکم است، با طی کردن فراز و فرودهای مختص این کهن الگو، مسیر خودشناسی را به سرانجام رسانده و به «خود» واقعی اش پی برده است. در بعد اجتماعی نیز ایرانیان به شناخت نسبت به هویت جمعی و خود قومی و ملی خویش رسیده اند.
    کلید واژگان: یونگ, کهن الگو, قهرمان, آرش کمانگیر, سیاوش کسرایی}
  • حسن حیدری*، فاطمه فرزانه
    با این که ادبیات معاصر ایران، پا به پای تحولات اجتماعی به پیش رفته و مضمون بارز آن، پیش آمدهای اجتماعی و سیاسی است؛ اما عده ای از شاعران هم عصر ما، باوجود هم گامی با پدیده های جامعه از میراث گران سنگ پیشینیان، غافل نمانده اند و در شعر خویش به گونه های مختلف از آن بهره برده اند. سیاوش کسرایی یکی از سخن سرایان معاصر ماست که به ادبیات سنتی ایران، به ویژه شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی، نظر داشته و همواره با دیدی احترام آمیز و درخور ستایش به این اثر جاودانه نگریسته و به آن، دل بستگی خاصی داشته است. کسرایی در شعر خود به شکل بارزی از شخصیت های اسطوره ای و حماسی، استفاده کرده و در بیشتر موارد با توجه به پیشینه ی داستان، به صورت نمادین، آن را جلوه گر ساخته است. وی در چند اثر به بازآفرینی اسطوره های کهن پرداخته که مهم ترین آن منظومه ی "مهره ی سرخ" است. این پژوهش، بازتاب نمادین شخصیت های اسطوره ای را در مجموعه ی اشعار سیاوش کسرایی مورد بررسی قرار داده و می خواهد به این پرسش ها پاسخ بدهد که هدف کسرایی از بازآفرینی اسطوره ها چه بوده است و دیگر این که کدام یک از شخصیت های حماسی در شعر وی، نمود بیشتری داشته و نماد و نماینده ی چه کسانی است. نتیجه این که: کسرایی با هدف بیان عقاید و مرام های خود، به بازآفرینی اسطوره های ملی پرداخته است. وی از میان همه ی شخصیت های اسطوره ای، به "سیاوش" و "سهراب" توجه ویژه ای داشته است و آنان را به صورت نمادی برای جوانان مبارز و رزمنده در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: شعر معاصر, سیاوش کسرایی, اسطوره, شاهنامه, نماد}
    Hossein Heydari *, Fatemeh Farzane
    Although Persian literature’s progressed based on social revolutions and its prominent content is social and political events, a number of our contemporary poets, although have come up with community phenomena, but have valuable heritage of the predecessors so that they interest it in their poetries. Siyavash Kasraie, one of the contemporary poet, paid attention a lot to traditional literature, especially Ferdowsi’s Shahnameh, and this eternal work was so respectful and worthy that he felt belonging to it. Kasraie has used the mythical and heroic personalities within its poetries intentionally. On the other hand, according to history of events, he often represented it as symbolic as it possible. He recreated old myths during a number of his works where “Red Piece” verse is the most important one. At his study, we study the symbolic reflection of mythical personalities within collection of poetries of Siyavash Kasraie and we want to answer the following question: what was the purpose of Kasraie concerning to recreation of myths?, which mythical personality has he represented during its poem and who are they?. Results show that Kasraie recreated the national myths in order to state his beliefs and ideas. He, also, paid attention a lot to “Siyavash” and “Sohrab” among mythical personalities as well as considered it for combative and militant youths.
    Keywords: contemporary poetry, Siyavash Kasraie, Myth, Shahnameh, symbol}
  • محمود آقاخانی بیژنی*، اسماعیل صادقی، سید جمال الدین مرتضوی
    پژوهش حاضر، به نقد و تحلیل عناصر داستان در گزیده ای از شعر های روایی شاعران معاصر اختصاص یافته است. در این پژوهش، پس از مقدمه که اشاره ای به اشعار روایی است، مهمترین عناصر داستان: شامل پیرنگ (طرح)، شخصیت، دیدگاه، فضا و صحنه در ده شعر روایی معاصر بررسی شده است. برخی از این شعر های روایی دارای پیرنگی ساده و بر اساس زمان خطی، و برخی دیگر پیچیده اند و بر اساس زمان غیر خطی گسترش می یابند. شخصیت های این شعر ها ساده، تمثیلی و در مواردی پویا هستند و شاعران با توصیفات مستقیم و غیر مستقیم، آنان را به خواننده معرفی می کنند. این شعر ها از زوایای مختلفی چون دانای کل (راوی سوم شخص)، من راوی (راوی اول شخص) و گفت و گو روایت می شوند و در بعضی از این شعر های روایی، مکالمه، عنصر درونی متن روایی است. شاعران با توصیف شخصیت ها و محیط اطرافشان صحنه آرایی می-کنند و این توصیفات فضایی کاملا طبیعی را برای خواننده ترسیم می کند که زمان و مکان آنها کلی است.
    کلید واژگان: شعر روایی معاصر, عناصر داستان, نیما یوشیج, مهدی اخوان ثالث, سیاوش کسرایی, قیصر امین پور, حمید مصدق}
    Mahmood Aghakhani Bizhani*, Esmaeel Sadeghi, Jamal, Aldin Mortezavi
    Present research dedicated to literary criticism and analysis of story elements in ten selected narrative poems of contemporary poets. Introduction refers to the narrative poems, then the most important story elements: plot, character, points of view, set in ten contemporary narrative poems have been considered. These narrative poems have simple plots each of which based on a linear time and others which are complicated having a non-linear time. Characters in these traces are flat, allegorical and in some cases dynamic and the poets introduce them to the readers through direct and indirect descriptions. These poems narrated according to different viewpoints including: omniscient (third person), first person point of view and dialogue, and in some sorts of traces, conversation serves as the intrinsic (internal) element of narrative passage. Poets create the setting by use of/via characters and their surroundings descriptions and it means that these descriptions draw a thoroughly natural picture of the setting with the general time and place to the reader.
    Keywords: Contemporary Narrative Poem, Story Elements, Plot, Character, Point of view}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال