جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اشه" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اشه» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
پادشاه در معتقدات ایران باستان همواره دارای جایگاهی ویژه بوده و چنین تصور می شده که این مقام از سوی خداوند به وی تفویض شده است. بنابر همین اندیشه، عالم مادی تصویری زمینی از مینو است و همانگونه که خداوند نظم دهنده عالم هستی به شمار می رود پادشاه نیز به عنوان جانشین خدا بر روی زمین وظیفه نظم بخشیدن به گیتی را بر عهده دارد. حکومت بر اساس اشه و برقراری نظم کیهانی از مهم ترین و محوری ترین مفاهیم اندیشه فلسفی ایران باستان است که بارزترین تجلی اش در مفهوم «عدالت» بروز می یابد. از جنبه های مهم عدالت در این نظام اندیشه ای حفظ نظام طبقاتی و عمل کردن افراد هر طبقه بر اساس خویشکاری های تعریف شده برای اوست که با هدف اجتناب از بر هم خوردن نظم اجتماع پراهمیت تلقی می شود. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی نشان داده شد که تناسب بین طبقات اجتماعی که جلوه ای از آن در قوای روحانی انسانی نیز ظهور می یابد چگونه با مفهوم عدالت پیوند می یابد. در این باره اعطای لقب «عادل» به انوشیروان ساسانی که التزام ویژه ای به حفظ این نظام طبقاتی داشت محل تامل خواهد بود. موردکاوی در متن شاهنامه فردوسی انجام گرفته است.کلید واژگان: عدالت, تقسیم کار طبقاتی, اداره امور عمومی, اشه, انوشیروان ساسانی, شاهنامه فردوسیKingship had had a role of great importance in ancient Iranian beliefs and thought to be a position which is appointed by God. Upon such a belief, the world is a worldly picture of the heaven, and as God dominates the whole creation, the king rules the sublunary world, as well. Ruling in accordance with Asha (i.e. truth or right or righteous deed), as well as establishing universal order, is of most influential, pivotal aspects of philosophical thoughts in ancient Iran whose explicit manifestation is in the concept of “justice”. One obvious implication of justice in this system of thoughts is to maintain the social classes as well as aligning duties to individuals based on their classes which is a way of avoiding anarchy. Employing descriptive-analytical method, in this research it is showed that how social classes, that a kind of it expresses in human spiritual faculties, relates to the notion of justice. Having in mind this point, ascribing the title “the Just” (or “dispenser of justice”) to Anushirvan (Khosrow I) who had committed firmly to preserve social classes is a subject to think on. Case study is based on text of Shahnama.Keywords: Justice, Division of Labor in Social Classes, managing civil affairs, Asha, Anushirvan (Khosrow I), Ferdowsi’s Shahnama
-
این مقاله به اهمیت فرهنگی و اسطوره ای بخش کوهستانی کاشان و در راس آن، کوه و منطقه اردهار می پردازد. مدعای اصلی آن کم پیدایی اهمیت و تاریخ این ناحیه در دوره معاصر، در قیاس و در سایه پرداخت بیشتر غربیان سیاح به بخش دشت و موضع رو به اصفهان کاشان (گرم قاسان کهن) و ضرورت مطالعه بیشتر و خاصه واکاوی تقدس انتساب یافته به این ناحیه است. لذا بررسی عناصر آیینی، اسطوره ای و بقایای آثار باستانی به جامانده در تعدادی از نقاط پیرامون اردهار و اطرافش مانند نیاسر، قالهر و باریکرسب، روش تحلیل این مقاله است. در ادامه، فرض وجود نگرش و بن مایه های فرشگردانه و پیشامزدایی و ایزدان طبیعی خاصه اشه، مهر و ناهید طرح می شود. سرانجام تداوم و بازآفرینی نگاه و تلقی ساکنان کهن منطقه به آن ها در ادیان جدید و همچنین کانونی شدن و مرکزیت و هاله قدسی کوه اردهار در ارتباط با اسطوره های ایران بررسی و تحلیل شده است.کلید واژگان: اردهار, قالهر, نیاسر, اشه, باریکرسب, قدسی-اسطوره ایThe following article is dedicated to the cultural and mythical significance of the mountainous areas of Kashan, especially the mountain and area of Ardehar, and its main claim is on the neglected importance and history of this area in comparison with the area on the other side of Kashan, which leads to Isfahan and used to be called "Garm Qasan", due to the lack of attention from western tourists. It also tends to show that, studying this area and its attributed sacredness is necessary. Therefore, this article analyzes this subject with studying mythical elements, rituals, and the historical remains in some areas close to Ardehar such as Niyasar, Qalhar, and Barikarsab. Then, this article presents the assumption, that an approach toward "Farashokereti", "Pre-Mazdayasna" religions and its divinities of Anahita and Mitra. In the end, the consistency and recreation of the ancient local inhabitants of this area’s views in the new religions and also the holiness of Ardehar mountain and its connection with Iranian mythology is analyzed.Keywords: Ardehar, Qalhar, Niyasar, Asha, Barikarsab, Holy-Mythical
-
استقلال امر سیاسی در دوره ی ساسانی نظام سیاسی را واداشت تا رابطه ی خود را با دیگر سپهرهای اجتماعی از نو تعریف کرده و بکوشد بر آنان چیره شود. بدین منظور شاهان ساسانی دست به تمرکز قدرت زده و حاکمیت در معنای نقطه ی برین انتساب را، به ویژه از طریق سازمان دادن به روحانیت زردشتی، محقق کردند. این امر سبب شده تا بسیاری از پژوهشگران این پادشاهی را، حداقل از منظر ایدیولوژی سیاسی آن، نمونه ای از شاهی مطلقه به شمار آورند که مهم ترین پیامد حقوقی آن ادعای فراتر بودن شاه از قواعد حقوقی موجود است. این پژوهش می کوشد تا در ضمن تحلیل دلالت های مختلف مفهوم «حاکمیت»، بار دیگر به پرسش از رابطه ی آن با حقوق در این دوره بپردازد و نشان دهد که چگونه الهیات سیاسی دوبنی زردشتی که در آن قدرت خداوند مقید به «امکان» و «خیر» است و مفاهیم بنیادین آن همچون «فره»، «اشه»، «شاهی آرمانی» و «دادگری»، گونه ای از حقوق طبیعی را ایجاد کردند که با مجموعه ای از قواعد فقهی-حقوقی همراه شد و از سطح هنجارهای اخلاقی صرف فراتر رفت. این گونه بود که شاهان ساسانی با سازمانمند کردن دین زردشتی در توری گرفتار شدند که خود تنیده بودند و امکان ایجاد حاکمیت مطلقه در معنای قدرت قانونگذاری را از دست دادند. در ادامه این پژوهش نشان می دهد که چگونه از دل جدال میان این قواعد فقهی-حقوقی با کوشش شاهان ساسانی برای تحقق حاکمیت مطلقه که نیازمند ادعای عصمت سیاسی است، منصب شاهی از شخص شاه متمایز و خطاناپذیری نه به شاه، بلکه به تاج نسبت داده شد.کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, اشه, پادشاهی آرمانی, حاکمیت مطلقه, ساسانیان, فره, محدودیت قدرتIndependence of Res Politica in Sasanian era enforced the political system of the society to re-regulate its relation with other social systems and gave it this opportunity to dominate them. In so doing, Sasanian kings tried to establish their sovereignty as a highest point of imputation, especially by organizing Zarathustrian religion. The emergence of this element of sovereignty has persuaded some scholars that this kingship is an example of absolute sovereignty, whose most important legal consequence is the supremacy of political power over Law. This research tries to answer again to the question of the relation between Sovereignty and law through analysis of different aspects of the concept of “sovereignty” and illuminate how dualistic political theology of this religion, in which God`s power cannot go beyond of the “impossible” and “evilness”, restricted kings. Furthermore, some theological concepts such as “Khvarenah”, “Asha”, “Ideal kingship” and “Dad” established a kind of natural law which slowly tied to set of jurisprudential and legal norms. Therefore, Sasanian kings are caught in a net, which was knitted by themselves. As a result, the establishment of concept of sovereignty as an inclusive authority became impossible. Furthermore, this research will explain how contradiction between subordination of kings to law and their claim of sovereignty as a highest point of imputation, which demands their infallibility, leads to the distinction of their natural personality from the legal personality of kingship which is embodied in Crown.Keywords: Sassanian, Sovereignty, Khvarenah, Asha, Ideal Kingship, Absolute Kingship, Restriction of Power
-
چکیده املای وخدغجبه عنوان نام یک دیو در بندی از کتاب هشتم دینکرد آمده است. این واژه در رساله گزیده های زادسپرم نیز در هنگام بیان یک صحنه آخرالزمانی ذکر شده است. در هر دو بار کاربرد آن، ایزد «اهلشونگ» هماورد این دیو ناشناخته است. در متون اوستایی و پهلوی دیوی به عنوان هماورد این ایزدبانو یافت نشد. از این رو، این احتمال به یقین نزدیک تر شد که نام این ایزدبانو به اشتباه در این دو بند ذکر شده است. اکنون با یک معادله دومجهولی روبرو هستیم؛ نه نام دیو معلوم است و نه نام ایزد ستیزگر با آن را می دانیم. تنها سرنخ این است که در آن صحنه آخرالزمانی از یک آتش یا آتش پیکر سخن به میان آمده است. با تعیین هویت آتش پیکر، و آنچه از او و دشمنش در آغاز آفرینش صادر شد، مطلب اندکی از ابهام مطلق بیرون آمد. با بررسی چند بند از متن های مختلف سرانجام به این نتیجه رسیدیم که نام این دیو صورت منفی نام هماورد اهورایی آن است. اشتباه در قرائت یک واژه، و جایگزینی مترادف آن قرائت به جای واژه اصلی موجب این ابهام و تناقض شده بود.کلید واژگان: کلیدواژه ها: دیو, ایزد, خرد, بدعت, اشی, اشه
-
اسطوره ها نیرومند و پایدار هستند، می توانند با تغییر شکل در سخت ترین شرایط نیز به حیات خود ادامه دهند و در قالبی دیگر زنده و فعال بر جای بمانند. بسیاری از مسائل تصوف نظیر آداب و رسوم، قصه ها و داستان های متون ادبی عرفانی، از اسطوره گرفته شده اند یا اسطوره در آنها به گونه ای تاثیر نهاده است. وجود اساطیر کهن در برخی آداب صوفیه، نشانه سازواری و انسجام این اندیشه ها با تعالیم صوفیه است. به منظور تبیین سازواری اسطوره با مباحث عرفانی، کارکرد و شیوه های تداوم آن را در متون عرفانی زبان فارسی تا پایان قرن هشتم بررسی کرده ایم. نتیجه این پژوهش نشان می دهد اندیشه های اسطوره ای؛ نظیر نجات بخشی، اشه و تقدس عناصر آب و آتش، متناسب با چارچوب اندیشه های عرفانی، در قالب کرامات صوفیان به حیات خود ادامه داده اند. ساختار کتب مقامات عرفا نیز مبتنی بر اسطوره نجات بخشی است. آیین های آشناسازی نیز به صورت گذر آزمونی صوفیان از آب یا آتش و در قالب کرامت جابه جا شده است. اهمیت پیر، قطب و ابدال نیز شکلی از جابه جایی اسطوره در قالب کرامات است.کلید واژگان: جابه جایی اسطوره, کرامت, متون عرفانی, آشناسازی, اشه, نجات بخشیMyths are powerful and stable. They can survive in the toughest conditions by changing their shape and remain alive and active keeping their dynamicity. Much of the issues in mysticism, such as customs, tales, stories and gnostic literature, have either emanated from myth or affected by it in other ways. The existence of ancient myths in some Sufi's traditions is a sign of wholesomeness and integrity of these ideas with the teachings of Sufism. To explain the coherence of myth and mysticism, we have reviewed the functions of myth and the ways it has continued in Persian mystical texts up to the end of the eighth century. The results of this study show that mythical thoughts such as salvation, Asha, and the holiness of water and fire as sacred elements has continued to exist according to context of mystical ideas and in the form of mystics`"Keramas"(Miracles).The structure of the mystics`"Magamas" books is also based on the myth of salvation. Initiation rites have been replaced in form of testing pass of mystics through the water or over the fire and in framework of Keramas. The importance of the characters such as Sage, Ghotb and the Abdal is also a form of displacement of myth in the form of Keramas.Keywords: Displacement of Myth, Keramas, Mystical Texts, Initiation, Asha, Salvation
-
در دین زردشت، اهورامزدا نورالانوار با جلوه های متعدد موسوم به امشاسپندان است. وظیفه ی امشاسپندان به عنوان مظاهر اهورامزدا توسعه ی اصل «اشه» و آبادانی است. فرامین اهورایی به دستیاری این شش فرشته ی مقرب جاودان اجرا می گردد. اساس این اندیشه ی ایرانی در دین ودایی سابقه دارد که زرتشت صورت نوین و اساسی دیگری بدان بخشید. در دین زردشت، تعداد اصلی امشاسپندان شش فرشته است، حال آنکه عموما از هفت امشاسپند سخن به میان می آید. تامل در اوستا نشان می دهد که در هیچ جای گات ها به واژه ی امشاسپندان برنمی خوریم؛ اما در اوستای متاخر و متون پهلوی نام جمعی امشاسپند بر آنان اطلاق شده است. این یاریگران در گات ها، جلوه های اهورامزدا و مظهر آفرینندگی به شمار می آیند، درحالی که اوستای جدید و متون پهلوی آنان را ایزدانی مهین و متشخص و مستقل از اهورامزدا با خویشکاری معین معرفی می کنند. فردوسی نیز در شاهنامه با یادکرد پیام آوری زردشت و کتب اوستا و زند، بی آنکه واژه ی امشاسپندان را به کار برد، از جلوه-های اهورایی بهمن، اردیبهشت، شهریور، سپندارمذ، خرداد و امرداد سخن می گوید.
کلید واژگان: امشاسپندان, اشه, زرتشت, اهورامزدا و اوستاIn the zoresterian religion, Ahoramazda has several manifestations which called Emshaspandan. The duty of these creatures as manifestation of Ahoramazda is developing of goodness. The recommendations of Ahora have been done with cooperation of these contiguous angels. The bases of this idea have been found in Veda religion so that zoresterianism give another meaning to this thought. In zoresterian religion number of this angels are six meanwhile it has been talked always as seven in whole the text. Sophisticated reading in Avesta show us that nowhere of Gat s cover this kind of creatures (Emshaspandan), but in next Avest and Pahlavi’s texts the name of Amshaspandan has been seen. This assistance of Ahora in Gataha is manifestation of Ahoramazda and is the signs of creation, meanwhile in Avesta and Pahlavi text this creatures are holly, independent, with especial function creatures. Ferdousi in Shanameh mentioned Ormozd as messenger of Zartosht and without declare the name of Avesta and Zand and without citing the name of Emshaspandan, used the manifestation of Bahman, Ordibehesht, Shahrivar, Sepandarmoz, Khordad and Amroud.Keywords: Ahoramazda, Emshaspandan, Zartosht, Avesta, Shanameh -
مرزبان نامه یکی از شاهکارهای کلاسیک ادبیات فارسی است که به واسطه پیوند عمیق و اثر بخشش با فرهنگ و هویت ایرانی سرشار از اندیشه های ایرانشهری است. در این پژوهش سیر و تداوم اندیشه های ایرانشهری را که در لابه لای افسانه و حکایت های مرزبان نامه نظیر: شاهی آرمانی، همبستگی دین و فرمانروایی، عدالت، آرمانشهر، راستی و اشه و... آمده است مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در اندیشه ایرانشهر پادشاه مهمترین رکن اصلی جامعه است به گونه ای که آن را نماینده خدا بر روی زمین می-دانستند زیرا معتقد بودند که جامع صفات الهی است بدین ترتیب از دو جنبه الهی و انسانی برخوردار بوده است. پادشاه در اندیشه ایرانشهر علاوه بر تایید الهی باید از دانش، خرد، فره ایزدی، و دیگر بایستگی-های پادشاهی از جمله؛ نژاد و تبار، عدالت و غیره برای مشروعیت بخشیدن پادشاهی خود برخوردار باشد. از این رو در این پژوهش سیر و تداوم اندیشه های ایرانشهری و بایستگی های شاهی آرمانی را که در کتاب مرزبان نامه آمده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
کلید واژگان: شاهی آرمانی, مرزبان نامه, عدالت, فره ایزدی, اشه, خردThe book of Marzbannameh is one of masterpieces of classic Persian so that on behalf of connection with Iranian culture and identity is full of utopian thoughts. In this paper it has been done that how is the evolution and develop this though in the layer of fables and anecdotes of this Marzbannameh including; Ideal king, coherence of religion and ruling, justice, Utopian and trues? In the conception of utopia the king must be main part so that he/she is regarded as first substitution of god in the secure world because all adjective and feature of God gather in kind and kind has two dimensions of divinity and humanity in his/herself. The king of utopia must carry a lot of secure and divine features including; Knowledge, Authorization and license of god, uniqueness and identity, justice, and so on for his/her acceptable ruling. In this paper the evolution and way of developing of thoughts in this utopia which cover whole of marzbannameh will be discussed.Keywords: Ideal king, Marzbannameh, justice, authorization of divine, Asheh, Wisdom -
اشه، بخش مهمی از نوشته های اخلاقی و اجتماعی گذشتگان را در بر می گیرد و بررسی، تبیین پدیدآیی و تداوم آن، بدون رجوع به یافته های روان شناسی امکان پذیر نیست. هدف از پژوهش کنونی، بررسی زیربنای روان شناختی این مفهوم، با رجوع به یافته های علمی است. برای این منظور، نخست، اشه در متون ادبی فارسی مورد بررسی قرار گرفت و سپس، رجوع به یافته های روان شناسی، به ویژه در زمینه ی تحول اخلاقی، برای تبیین علمی موضوع، صورت گرفت. توصیف های مربوط به اشه، عمدتا به سطوح پایین تحول استدلال اخلاقی، موسوم به پیش- قراردادی، ختم می شود و با سطحی از تحول شناختی مطابقت دارد که عینی یا پیش- انتزاعی نام دارد. از سویی، بررسی آثار ادبی فارسی، بیانگر نوعی ناهمترازی بین مفاهیم اخلاقی تحول نایافته و تحول یافته است، و از سوی دیگر، تبیین پیش-قراردادی تحول اخلاقی، تنها قادر است قالب اشه را تبیین کند و تبیین کامل آن، نیازمند در نظر گرفتن مولفه های انگیزشی و کنشی مربوط به آن است. به نظر می رسد، اشه، در عین ماهیت پیش-اخلاقی آن، مولفه ای ضروری در تحول اخلاق فردی و اجتماعی است. این نکته، به مشابهت تحول روانی در فرد و نوع بشر، اشاره دارد. از سوی دیگر، این مطالعه بیانگر نیازهای متقابل ادبیات و روان شناسی به عنوان دو قلمرو فکری بشری است که یکی دربردارنده ی بخشی از عالی ترین آفریده های بشر است و دومی، در پی مطالعه ی علمی بشر و نیازمند درک هر چه بیشتر کنش ها و آفریده های اوست.
کلید واژگان: اشه, قضاوت اخلاقی, ادبیات فارسی, روانشناسیAsha can be seen in a major part of previous moral and social texts and it is not possible to explain its genesis and continuity without referring to psychological findings. The current research aims at exploring the psychological base of this concept using the scientific endeavors. This paper first investigates the presence of Asha in Persian literature and then attempts to explore and explain them using the psychological findings. Asha is found to be in accordance with the low level of moral development called pre-conventional and concrete operational level of cognitive development. At the same time, there is a contradiction between the low level moral judgments in Persian literature and the developed statements of moral judgments. Furthermore, the pre-conventional explanation of Asha can just explain the form of Asha and its complete explanation needs including its functional and emotive aspects. In conclusion, it appears that despite the pre-moral nature of Asha, it is a necessary factor in developing individual and social morality. It reminds the parallel development of individual and human kind. At the same time, this study indicates the reciprocal need of literature and psychology, one of which considers a high part of human inventions and the other one aims at a scientific study of human mind and its products.Keywords: Asha, moral judgment, Persian literature -
ثنویت در ادبیات مزدیسنیبا استنباط از اوستا، در جهان دو اصل و دو نیروی خیر و شر به نامهای اشه و دروغ وجود دارد که یکی مظهر نظم و راستی و دیگری نماد آشوب و ناراستی است. بر این اساس، جهان به دو اردوگاه خوبی و بدی تقسیم می شود. در برابر هر آفریده خیری، جلوه ای از شر ظهور می نماید. بنابر متون دینی، آن دو مینو در هیچ مساله ای وحدت ندارند و هرگز میان آن دو اتفاق و دوستی رخ نمی دهد. این تقسیم بندی و جدایی دو اصل خیر و شر چنان اهمیت دارد که تمام آفرینش را به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می کند...
کلید واژگان: اوستا, دو بن گرایی, اشه, دروغ, سپنده مینو, انگره مینو
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.