جلوه های ورجاوند اورمزد در متون اوستایی، پهلوی و شاهنامه فردوسی
نویسنده:
چکیده:
در دین زردشت، اهورامزدا نورالانوار با جلوه های متعدد موسوم به امشاسپندان است. وظیفه ی امشاسپندان به عنوان مظاهر اهورامزدا توسعه ی اصل «اشه» و آبادانی است. فرامین اهورایی به دستیاری این شش فرشته ی مقرب جاودان اجرا می گردد. اساس این اندیشه ی ایرانی در دین ودایی سابقه دارد که زرتشت صورت نوین و اساسی دیگری بدان بخشید. در دین زردشت، تعداد اصلی امشاسپندان شش فرشته است، حال آنکه عموما از هفت امشاسپند سخن به میان می آید. تامل در اوستا نشان می دهد که در هیچ جای گات ها به واژه ی امشاسپندان برنمی خوریم؛ اما در اوستای متاخر و متون پهلوی نام جمعی امشاسپند بر آنان اطلاق شده است. این یاریگران در گات ها، جلوه های اهورامزدا و مظهر آفرینندگی به شمار می آیند، درحالی که اوستای جدید و متون پهلوی آنان را ایزدانی مهین و متشخص و مستقل از اهورامزدا با خویشکاری معین معرفی می کنند. فردوسی نیز در شاهنامه با یادکرد پیام آوری زردشت و کتب اوستا و زند، بی آنکه واژه ی امشاسپندان را به کار برد، از جلوه-های اهورایی بهمن، اردیبهشت، شهریور، سپندارمذ، خرداد و امرداد سخن می گوید.
کلیدواژگان:
امشاسپندان ، اشه ، زرتشت ، اهورامزدا و اوستا
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
73 تا 100
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1449784
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی اندیشه عرفانی ولایت و مفاهیم وابسته به آن از دیدگاه مکتب بریلویه
نسرین پورمعینی*، علی فتح الهی، کیومرث چراغی
مجله مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی، پاییز و زمستان 1402 -
انسان شناسی عرفانی جبران خلیل جبران در مقایسه با سهراب سپهری
علی فتح الهی*، فرشاد میرزایی مطلق، یاسین فتح الهی
مجله مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی، بهار و تابستان 1402