به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الشخصیه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الشخصیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یدالله ملایری*، علیرضا محمدرضایی، بیان قمری

    سلیم برکات من ابرز الشعراء السوریین، ومن اهم المبدعین الکرد الذین اختاروا العربیه لغه إنتاجهم الشعری والروائی، وقد یکون اهم روائی وشاعر رکز اعماله کلها للتعبیر عن هموم الاکراد وقضایاهم، وذلک باهتمامه الجم بالشخصیات والعائلات والمناخات الکردیه فی اعماله الشعریه والروائیه. ولبرکات اسلوبه الخاص فی الکتابه، وهذا الاسلوب نابع من الفسیفساء الثقافیه والسیاسیه والاجتماعیه المعقده لمنطقه الجزیره السوریه، وخاصه مدینه القامشلی الکردیه، مسقط راس الشاعر، ومن خلفیته الکردیه -الإیرانیه، والکردیه لغه مهمه من "اللغات الإیرانیه ". ویتناول هذ البحث قصیده "دیلانا ودیرام" من دیوان الکراکی، وذلک بالترکیز علی شخصیات هذه القصیده، لاسیما الشخصیتین الاصلیتین فی النص، وهما دیلانا ودیرام، کما یتناول ملامح الشخصیه وابعاد رسمها، وعلاقتها بالتراث الإیرانی - الکردی والبیئه الکردیه فی المنطقه التی ولد فیها الشاعر، وقضی طفولته وشبابه، لیغادرها إلی دمشق وبیروت وقبرص واستوکهولم، وتبین بجلاء انعکاس التراث الإیرانی -  الکردی وثقافه البیئه الکردیه التی عاشها الشاعر  فی نصه الشعری السردی، کما تراءی لنا اصطباغ الشخصیات وطرائق رسمها، ومناخ النص کله، بملامح قصص الغرام، والملحمه والتراجیدیا، لکن هذه الملامح تندمج بعضها ببعض، کما نری تدرجا خفیا معقدا فی هذه الملامح الثلاثه.

    کلید واژگان: الشعر السوری, سلیم برکات, قصیده دیلانا ودیرام, التراث الإیرانی - الکردی, الشخصیه}
    Yadollah Malayeri *, Aliredha Aliredha Mohammadredhaei, Bayan Ghamary

    Salim Barakat is one of the most prominent Syrian poets and one of the most important Kurdish novelists and poets who chose Arabic as the language of their poetic and narrative production. He may be the most important novelist and poet who focused all of his works on expressing the concerns and issues of the Kurds, with his great interest in Kurdish characters, families, and climates in his poetic and fictional works. Barakat has his style of writing, and this style stems from the complex cultural, political, and social mosaic of the Syrian Jazira region, especially the Kurdish city of Qamishli, the poet’s birthplace, and his Kurdish-Iranian background, and Kurdish is an important language among the “Iranian languages.” This research deals with the poem “Dilana and Diram” from Al-Karaki’s collection, by focusing on the characters of this poem, especially the two original characters in the text, Dilana and Diram. It also deals with the features of the character the dimensions of its depiction, and its relationship to the Iranian-Kurdish culture and the Kurdish environment in the region where the poet was born. He spent his childhood and youth, leaving for Damascus, Beirut, Cyprus, and Stockholm, and the reflection of the Iranian-Kurdish culture and the culture of the Kurdish environment that the poet lived in was evident in his narrative poetic text, as we saw that the characters, methods of their drawing, and the atmosphere of the text has features of love stories, epics, and tragedies, but these features merge, and we see a hidden, complex progression in these three features.

    Keywords: Syrian Poetry, Salim Barakat, Dilana, Diram’S Poem, Iranian-Kurdish Culture, Character}
  • دانا طالب پور*، شهریار نیازی
    یقوم المکان فی الروایه بوظیفه هامه رسمها له الراوی کانه إنسان ذو روح وحیاه، فالمکان فی الروایه لیس مجرد دیکور ام مجرد مکان لوقوع الحوادث الروائیه -کما یظن-، بل إنه عنصر روائی کالعناصر الاخری تتشابک بعضها مع بعض لتکوین السرد الروائی. کتبت سناء ابوشرار روایه «لانی اشتاق إلیک» للاحتفاء بالوطن الاردنی. الروایه مکانیه ولکنها رغم هیمنتها علی التحلیل الروائی للمکان لا تغنی عن شیء للتحلیل النفسی. هذا البحث یهدف بالمنهج الوصفی - التحلیلی إلی دراسه العلاقه المتبادله بین الشخصیه والمکان فی هذه الروایه ودور المکان فی انفعالات الاشخاص والتحلیل النفسی للمکان الروائی علی ضوء مکونات هامه کهویه المکان وحس المکان باعتبارهما مکونین هامین فی التحلیل. تشیر النتائج إلی ان هناک تعالقا بین الشخصیات والمکان فی الروایه ویتلون المکان بحاله نفسیه له دلاله تفوق دوره المالوف ویتحرر من الوصف ویرتبط بطائفه من القضایا السایکولوجیه کهویه المکان والتعلق المکانی. فإذا نظرنا إلی الاماکن التی تشکل إطار الاحداث فی الروایه، نجد ان ثنائیه (المغلق/ المفتوح) ثنائیه اساسیه. عوامل کاستمرار علاقه الفرد بالمکان، والمعرفه والوعی بالمکان وذکریات المکان وتداعیاتها اثرت فی إیجاد وتعزیز الدمج المکانی وفی مستوی اعلی منه فی إیجاد التعلق بالمکان.
    کلید واژگان: الشخصیه, المکان, العلاقه المتبادله, سناء ابو شرار, لانی اشتاق إلیک}
    Dana Talebpour *, Shahriyar Niazi
    The place in the novel performs an important function that the narrator depicts for him as if he were a human being with a soul and life. The place in the novel is not just a decoration or just a place for fictional events to occur - as he thinks - but rather it is a fictional element like other elements that intertwine with each other to form the novelistic narrative.  Sana Abu Sharar wrote the novel “Le anni ashtagho elayke” to celebrate the Jordanian homeland. The novel is spatial, but despite its dominance in the narrative analysis of place, it is no substitute for psychological analysis. This research aims, using the descriptive-analytical approach, to study the mutual relationship between character and place in this novel, the role of place in people’s emotions, and the psychological analysis of the fictional place in light of important components such as place identity and sense of place, as they are two important components in the analysis. The results indicate that there is a relationship between the characters and the place in the novel, and the place is colored by a psychological state that has a significance beyond its usual role, is free from description, and is linked to a range of psychological issues such as place identity and spatial attachment. If we look at the places that constitute the framework of events in the novel, we find that the duality (closed/open) is fundamental. Factors such as the continuation of the individual’s relationship with the place, knowledge and awareness of the place, and memories of the place and their repercussions influenced the creation and strengthening of spatial integration and, at a higher level, the creation of attachment to the place
    Keywords: Personality, Place, Interrelationship, Sanaa Abu Sharar, Le Anni Ashtagho Elayke}
  • شاکر العامری*، علی شهریاری

    تعد الشخصیه من العناصر الرئیسه فی الروایه بشکل عام وفی النص المسرحی بشکل خاص؛ لان الشخصیه تلعب دورا مهما فی تطویر الاحداث داخل النص المسرحی، وکثیرا ما یعتمد المولف علی ابعاد ومواصفات الشخصیه القصصیه فی توصیل ما یرمی إلیه من افکار لتکون بمثابه مدلول مادی علی الکثیر من الافکار والمضامین الإنسانیه. یهدف هذا البحث الذی یعتمد علی المنهج الوصفی_ التحلیلی إلی دراسه الشخصیه فی مسرحیه "انا امک یا شاکر" لیوسف العانی، حیث سجلت هذه المسرحیه اول تاثیر للادب الاشتراکی فی المسرح العراقی لتناص شخصیه ام شاکر مع شخصیه الام عند "مکسیم غورکی". واهم النتائج التی توصل إلیها البحث ما یلی: إن العانی هو اول کاتب عراقی یختار المراه بطلا للمسرحیه، وهی ام شاکر الام ذات الإراده الحدیدیه والوعی السیاسی غیر العادی والإیمان الذی لا یتزعزع فی حتمیه الثوره الوطنیه وضروره انتصارها. وقد اختار العانی شخصیات المسرحیه من بین الناس العادیین کی یتواصل معها الجمهور بسرعه، إذ إن الحقیقه التی اراد العانی ان یوصلها للجمهور دفعته لاستخدام اللهجه الدارجه لإیصال خطابه المسرحی والفکری للامیین من المجتمع الذین لا یجیدون القراءه والکتابه. ویبدو ان العانی اهتم بالمونولوج ولم یلتفت إلی بعض ابعاد الشخصیات، حیث لا نجد تحولا فی الشخصیات، إذ بقیت کما هی طیله المسرحیه وظلت رهینه الثوره الشعبیه والحدث المسرحی، فلم تکن غنیه فی ذاتها، لکنها کانت غنیه بالافکار التی تودیها.

    کلید واژگان: الشخصیه, النص المسرحی, یوسف العانی, انا امک یا شاکر, السردانیه العربیه}
    Shaker Ameri*, Ali Shahriari

    The character is a main element in a dramatic text as a playwright often relies on specific dimensions of the fictional character to convey ideas, hence the character plays a significant role in developing the events. This study, based on a descriptive-analytical approach, examines characterization in Youssef Al-Ani’s I am your mother, Shaker!. This play is one of the pioneers of socialist literature in Iraqi theater due to the intertextual relationship between Umm Shaker and the character in Maxim Gorky’s The Mother. The most important findings of the study are the following: Al-Ani is the first Iraqi writer to present a woman (Umm Shaker) as the hero of the play, the mother with an iron will, extraordinary political awareness, and unwavering faith in the victory of the national revolution. Al-Ani draws the characters from ordinary people, so the audience identifies with them quickly. The message that Al-Ani intended to convey prompted him to use the colloquial dialect delivering his theatrical and intellectual speech to the illiterate members of society. It seems that Al-Ani paid more attention to conversation (monologue) than characterization as do not find any transformation in the characters throughout the play. The characters are hostage to the popular revolution and the theatrical event.

    Keywords: Character, Theatrical Text, Youssef Al-Ani, I Am Your Mother, Shaker, Arabic Narratology}
  • علی کریم ناشد الدلفی، هادی نظری منظم*، فرامرز میرزایی، عبدالنبی اصطیف

    تهدف هذه الدراسه إلی الکشف عن وظیفه الشخصیه الروائیه الرئیسه وفق منهج فلادیمیر بروب، وتحلیل دورها الروائی فی روایتی "التانکی" لعالیه ممدوح و"منصب شاغر" لجی کی رولینغ لما للشخصیات من دور مهم فی البناء الروائی، ولما لوظیفتها من مهمه اساسیه تبنی علیها احداث الروایه فی تعبیرها عن الفکره الرئیسه التی یقصدها الکاتب فی عمله الادبی؛ ثم مقارنه کل ذلک لکشف مواطن الشبه والاختلاف بین وظائف الشخصیات فی کلتا الروایتین، وذلک انطلاقا من منهج وصفی تحلیلی ومقارن. رغم التباعد الجغرافی بین المجتمعین العراقی والبریطانی، والاختلاف البیئی والثقافی واللغوی والدینی والتاریخی، إلا ان طبیعه الإنسان ومشاعره تبقی واحده، ولکنها تختلف بطریقه التفکر واسلوب التعامل؛ لذا لا بد من التعرف علی کل ذلک من خلال تحلیل وظائف الشخصیات الروائیه. ومن خلال هذه الدراسه تبین ان مواطن التشابه بین شخصیات الروایتین اکثر من مواطن الاختلاف. وهذه التشابهات والاختلافات اعتمدت علی طبیعه الظروف الاجتماعیه الناتجه من بیئه کلتا الروائیتین اللتین وظفتاهما وفق طبیعه واقعهما واعتمادا علی طبیعه المشاهد التی تقصدتاها، تحت قالب طبیعه تخصصهما الذی فسح المجال امامها لیمکنهما من تنویع الشخصیات ورسم سلوکها بدقه.

    کلید واژگان: روایتا التانکی ومنصب شاغر, الشخصیه, منهج فلادیمیر بروب}
    Ali Aldelfi, Hadi Nazari Monazam *, Faramarz Mirzaei, Abdulnabi Isstaif

    This study aims to reveal the function of the main fictional character according to the method of Vladimir Prov, and to analyze her fictional role in the two novels (The Tanki) by Alia Mamdouh and (The casual Vacancy) by J.K. The novel expresses the main idea intended by the writer in his literary work. Then we compare all this to reveal the similarities and differences between the functions of the characters in both novels, based on a descriptive, analytical and comparative approach. The study seeks to identify the points of similarity and difference in a novel that sheds light on the social reality of Iraq, and another English novel that sheds light on the reality of British society. Despite the geographical distance between the Iraqi and British societies, and the environmental, cultural, linguistic, religious and historical differences, the human nature and feelings remain the same, but they differ in the way of thinking and the way of dealing; therefore, it is necessary to know all of this by analyzing the functions of the fictional characters. These similarities and differences depended on the nature of the social conditions resulting from the environment of both novelists, who employed them according to the nature of their reality and depending on the nature of the scenes they intended, under the mold of the nature of their specialization, which paved the way for them to enable them to diversify the characters and accurately chart their behavior.

    Keywords: The Tanki, The Casual Vacancy, Personality, Vladimir Propp}
  • علی احمدی*

    إن "الشخصیه" من الارکان الرییسه المشکله للنص القصصی. وتعد "العاملیه" ای "فعل الشخصیه" من الاتجاهات المهمه فی هذا المجال،  فتوظیف کل شخصیه فی القصه یتطلب دقه وإتقانا خاصا. و کل کاتب بإمکانه ان یقیم علاقه عمیقه مع قرایه من خلال توظیفه السلیم للشخصیات ویمضی بالقاری إلی بطن القصه ویحثه علی متابعه الروایه حتی النهایه. یسعی هذا البحث عن طریق المنهج الوصفی-التحلیلی ان یلقی الضوء علی شخصیات روایه "المستنقع" للسحار وهی إحدی روایات الکاتب الواقعیه وذلک علی اساس نظریه غریماس فی مجال "الادوار العاملیه". إن غریماس طرح نظریته فی مجال الروایه متاثرا بنظریه "بروب". بما ان نظریه غریماس قابله للتطبیق فی جمیع الانماط الادبیه تقریبا، من هنا نموذجه لدراسه الادوار العاملیه فی الشخصیات القصصیه تشتمل علی ثلاثه نماذج ثناییه وهی: «العامل/الهدف»، «المرسل/المعمول» و «المساعد/المعارض». یظهر لنا من خلال النتایج التی تم استنتاجها علی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی بان شخصیات الروایه یعانون من مفارقه کبیره بالنسبه إلی القیم (الحب والخیانه، العفو والانانیه، الانتقام وطلب الخیر، المستنقع والطریق الصواب). إن فواد -بناء علی نموذج غریماس حول العاملیه- یعیش فی فضاء المجتمع التقلیدی فی مصر، وهو یمضی فی سبیل اهدافه بنشاط ودون توقف او جمود، ویلعب دوره فی العامل القصصی ویجعل المکونات الاخری لهذا النموذج تسیر نحو طریق التفاعل.

    کلید واژگان: السردانیه العربیه, الشخصیه, غریماس, نموذج الادوار العاملیه, عبدالحمید السحار, روایه المستنقع}
    Ali Ahmadi*

    The Character is one of the fundamental components of the story, and one of its approaches is activism. The action in the story is the same as the action of the character, and the use of each of these characters in the story requires special precision and tenderness, every writer can establish a deep connection with the reader and draw him into the heart of the story by using the characters correctly, and accompany him to the end of the story. This paper aims to analyze the characters of Suhar's novel Al Mustanga, which is one of the realist novels of this author, based on Grimas’s pattern of action, using a descriptive and analytical method. Grimas, under the influence of Propp, proposed his theory of narratology and his model of action is applicable in almost all literary genres. he proposed a model for the investigation of character actions in the story, which consists of 3 models: "actor/target", "active/active" and "active/anti-active" are formed. The findings of the research indicate that the characters of the novel have distinct value systems (love and betrayal, forgiveness and selfishness, revenge and benevolence, swamp and highway) according to Grimas's action model: Fouad as The actor character in the traditional atmosphere of the Egyptian society has moved on the way to reach his goal without any stagnation, and has set the action of the story and put other components of this model on the path of role-playing.

    Keywords: Arabic narratology, character, grimace, action pattern, Abdul Hamid Jodat al-Sahhar, Al-Mustanqa}
  • مظاهر شریفی*، علی سلیمی، علی اکبر محسنی، مریم رحمتی

    إن الدراسه البنیویه للروایه، کنوع ادبی ممتاز، من خلال تحلیل المکونات الداخلیه ووصف العلاقات بین هذه الاجزاء، تودی إلی توضیح مکنوناتها الخفیه. إن الروایی والمفکر الفرنسی الشهیر «کلود برمون» فتح بابا جدیدا فی هذ المجال، إنه تاثر بافکار البنیویین الاوایل وخاصه بآراء «براب» بتصمیم نمط جدید للتحلیل البنیوی للسرد؛ نمط یمکن تکییفه مع ای لغه وای اسلوب. وفقا لهذه النظریه، إن السرد هو مجموعه متناغمه وذات صله من المتوالیات التی تشکل بنیه القصه. یودی تجمیع هذه المجموعات إلی تعزیز المخطط العام للسرد. إن شخصیات القصه تلعب بما یتناسب مع وجودها وتاثیرها فی السرد دورا فی تشکیل الحبکه وسلسله الاحداث. روایه «زرایب العبید» للمولفه اللیبیه «نجوی بن شتوان» عمل روایی ممتاز جدیر للاهتمام من ناحیه البنیه والمحتوی. یدور موضوعها الماساوی حول نظام العبودیه المسیطره علی المجتمع اللیبی خلال سنوات الاحتلال العثمانی والاستعمار الإیطالی. هذا المقال یدرس بمنهج وصفی-تحلیلی هذه الروایه وشخصیاتها، افعالهم وردود افعالهم، فی سیاق السرد وسیتم فحص مسار الاحداث علی اساس نظریه برمون. یحاول البحث، تحلیل میزات الشخصیات المرکزیه للروایه والموثرات فی تغییرها. النتایج التی حصلت علیها هذه الدراسه وفقا لنموذج برمون، هی ان ترتیب الاحداث وتطورها وتسلسلها فی الروایه ذات انسجام واتساق فنی یعبر عن المجتمع وظروفه الماساوی وان الشخصیات فیها دینامیکیه ومتعدده الادوار لدیهم قدره الاختیار ففی لحظات مختلفه یلعبون ادوارا متباینه فتودی افعالهم احیانا إلی النجاح واحیانا الی الخیبه.

    کلید واژگان: البنیویه, الشخصیه, نجوی بن شتوان, زرایب العبید, کلود برمون, السردانیه العربیه}
    Mazaher Sharifi*, Ali Salimi, AliAkbar Mohseni, Maryam Rahmati

    The structural study of the novel as an outstanding literary genre by analysing the internal components and descrbing the relationships of these elements makes its inner layers clear to the audience. Influenced by pioneer structuralists ideas, especially Prop, Claude Bermon, a famous French philosopher and narratologist, designed a new model for structural analysis of narrations. A template that can be adapted to any language and style. According to this theory, narrative is a coherent and related set of sequences that makes up the structure of story. The combination and sequential process of these main and sub-sequences make the outline of the narrations. And the characters of the story play a role in shaping the plot and the series of events in proportion to their presence and influence in the narration. Zaraib al-'Abid's novel by Najwa bin Shatwan, a Libyan female writer, is a remarkable work in terms of structure and content. The subject of this realistic workis the story of the slavery system that dominated Libyan society during the years of occupation of the country by the Ottoman government and the beginning of Italian colonialism. In this research, the central characters and their actions and reactions in the course of the narration will be investigated in a descriptive and analytical way, and the course of events will be examined in terms of conformity and coincidence with the Bremon model. Based on the obtained results, it can be said that the arrangement of events and developments and their sequence have a considerable harmony and discipline and its main and central characters are dynamic and well-organized.

    Keywords: Structuralism, Najwa bin Shatwan‚ personality, Zarayeb Alabid, Claude Bermon‚ Arabic Narratology}
  • مهین حاجی زاده*، عبدالاحد غیبی، سهیلا کاظم علیلو

    یعد التحلیل السیمیایی احد اکثر الطرق استخداما وفعالیه لتحلیل النصوص المختلفه والاعمال الادبیه والفنیه. تفتح السیمیاییه نافذه علی عالم جدید للجمهور من خلال فک رموز الإشارات والعلامات. احد المنظرین المعاصرین فی مجال السیمیاییه هو الفرنسی فیلیب هامون؛ تستند نظریته علی اربعه مبادی: 1) انواع الشخصیات وقد صنفها هامون إلی ثلاث فیات هی: الشخصیات الإشاریه، والشخصیات الاستذکاریه، والشخصیات المرجعیه، التی تضم الشخصیات التاریخیه، والاسطوریه والمجازیه والاجتماعیه، 2- مستویات توصیف الشخصیه، 3- مدلول الشخصیه، و4- دال الشخصیه. تحاول الدراسه الحالیه القایمه علی المنهج السیمیایی تحلیل وانعکاس هذه النظریه فی روایه فرانکشتاین فی بغداد لاحمد سعداوی. نظرا لتعدد الشخصیات فی هذه الروایه، یتم النظر فی الشخصیات الاربعه الرییسیه لشسمه وهادی العتاگ وإیلیشوا وفرج الدلال. تشیر نتایج البحث إلی ان الشخصیات المختاره هی شخصیات إشاریه استخدمها الراوی للتعبیر عن افکاره، وفی الواقع، من خلال تضمینها فی الروایه، فقد عرض افکاره التحرریه والوطنیه. یتم التعبیر عن مدلول الشخصیات فی الغالب من خلال تقدیم الراوی لها. یستخدم سعداوی الجمل باهتمام خاص لتعریف القاری بالمستوی الفکری والعقلی للشخصیه المستخدمه. علی مستوی التوصیف، قدم سعداوی بعنایه خاصه جمیع الخصایص الجسدیه والنفسیه والاجتماعیه للشخصیات. تم اختیار اسم الشخصیات ایضا بهوس معین.

    کلید واژگان: السردانیه العربیه, السیمیائیه, الشخصیه, فیلیب هامون, احمد سعداوی, فرانکشتاین فی بغداد}
    Mahin Hajizadeh*, Abdolahad Gheibi, Soheila Kazem Alilu

    One of the most widely used and effective methods in analyzing various literary and artistic texts and works is their semiotic analysis. One of the contemporary theorists in the field of semiotics is the French Philippe Hamon; His theory is based on four principles: 1. Types of characters - which include reference characters (historical, social, mythical and virtual), mediating characters and pointer characters (indicating the presence of the reader and writer 2. means personality, 3. personality sign 4. levels of personality description. The present study has tried to analyze and reflect this theory based on the semiotic method in the novel Frankenstein in Baghdad by Ahmad Saadawi. Due to the multiplicity of characters in this novel, the four main characters of Shasmeh, Hadi Al-Atag, Ilyshwa and Faraj Al-Dalal are considered. The results of the research indicate that the selected characters are the type of mediating or pointing characters that the author has used to express his thoughts and in fact, by including them in the novel, he has shown his freedom and patriotism thoughts. The meaning of the characters is also expressed more through the introduction by the author; He uses sentences with special care that acquaints the reader well with the intellectual and mental level of the character used. At the level of description, Saadawi has carefully stated all the physical, psychological and social characteristics of individuals. The choice of name is also made with a certain obsession.

    Keywords: Arabic Narratology, semiotics, Character, Philip Hamoun, Ahmad Saadawi, Frankenstein in Baghdad}
  • هدیه قاسمی فرد، ناصر زارع*

    تسعی السیمیولوجیه باعتبارها إحدی الفروع الجدیده نسبیا للمعرفه البشریه، إلی فتح آفاق بین النص والقاری من خلال الاعتماد علی النص وفک رموز العلامات وکیفیه عملها. فقد لفتت نظریات السرد الحدیثه انظار الباحثین إلی دراسه مکونات الروایه، ومن ابرزها الشخصیه بوصفها جزءا لا یتجزا من العملیه السردیه؛ فهی الحجر الاساس الذی یحتل فکر الروایی عند قیامه بإنتاج عمله. بما ان الدراسه المنهجیه للعوامل المشارکه فی إنشاء او تفسیر العلامات او فی عملیه الدلاله واحده من اهم مکونات السیمیولوجیه، فإن هذا البحث، معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی، یدرس علامات روایه لیطمین قلبی للکاتب ادهم شرقاوی، والتی ترکز علی تهدیه قلب الإنسان بسبب علاقته بالله. من اهم النتایج التی توصل إلیها البحث، ما یلی: ان اختیار اسم الشخصیه من قبل شرقاوی واع للغایه ویتماشی مع الخصایص الاخلاقیه والسلوکیه لشخصیات الروایه؛ وتکون بین مدلول هذه الاسماء وعنوان الروایه ثلاثه انواع من العلاقات، وهی واضحه وخفیه ومتناقضه، من حیث السیمیولوجیه الصرفیه، فإن الصفه المشبهه نظرا لخصایصها الخاصه فی التعبیر عن ثبوت سمه فی الاسم، اکثر بنیه صرفیه یوظفها شرقاوی؛ لان اکثر الشخصیات فی هذه الروایه بخصایصها وسلوکها تتجه نحو تحقیق الاطمینان القلبی، فإن الروایی یحاول التعبیر عن هذه السمه بواسطه الصفه المشبهه؛ واول وهله یظن ان اسماء الذکور اکثر فاعلیه من اسماء الإناث بسبب کثره تکرارها فی الروایه؛ لکن الدور الخاص لوعد باعتبارها إحدی الشخصیات النساییه الرییسه فی القصه یدحض هذا الادعاء.

    کلید واژگان: السیمیولوجیا, الشخصیه, روایه لیطمئن قلبی, ادهم شرقاوی}
    Hediyeh Ghasemifard, Naser Zare *
    Introduction

    Since novels help novelists express their feelings and thoughts, they have attracted the scholars’ and critics’ attention. At the same time, due to the privileged position of semiotics among linguistic and critical studies, semiotics has also received researchers’ attention because it reveals the significance of this form of narrative. Excavating characters in novels is one of the crucial topics in semiotic studies since each character is selected by the author for a specific purpose. To continue the course of a narrative, different tasks are selected for that character. Therefore, choosing characters’ names and actions is the sign of particular signification.In the novel “In Order That My Heart Be at Ease” by Adham Sharqāwī, a contemporary Palestinian writer, there is a good background for studying characters because each character bears historical, cultural, and social information. For this reason, examining the personality in the context of semiotics helps clarify the author’s intentions and the hidden golas of the text. This article tried to answer the following two questions:How are the characters in the novel “In Order That My Heart Be at Ease” revealed as a sign?What is the nature of the relationship connecting the signified characters’ names with their characteristics, as well as the title of the mentioned novel?

    Methodology

    This study was done by using a descriptive-analytical method and relying on the semiotic criteria of personality. Based on the characters’ psychological, social, and ideological dimensions, the authors of this research examined the characters of the mentioned novel both in terms of the signifier and signified and a set of criteria, according to which the relationship between the signified names of the maijor and minor characters and their characteristics and the signified relationship between the characters’ names and the title of the novel was analysed. Then, using morphological semiotics, the authors studied the morphological structures of the characters’ names and their frequencies by using the statistical data both quantitatively and qualitatively in two descriptive tables.

    Discussion

    Examination of the signified characters’ names in the novel of “In Order That My Heart Be at Ease” and their association with the characters’ characteristics and behaviors showed that the name of Karīm signifying all kinds of goodness, honor, and virtues comprehensively (Ibn Manzūr, 2007, p. 3861) was appropriate for that character having valuable attributes. Another name for the maijor character of the novel was Wa’d, which was taken from the promise corresponding to her moral and behavioral characteristics; she deceived Karīm with many promises and eventually married another man.In this novel, there were some minor characters, such as Āminah’s aunt, whose name was taken from security. Choosing the name of Āminah for the character of Aunt Āminah, who, despite her cancer, was full of peace of heart and satisfaction with her destiny determined by God Almighty, was the best and most conscious choice among the other names. Another minor character of this novel was Hishām, who was an atheist. Hishām’s name was derived from breaking, well corresponding to his character for being a mixture of question and doubt. The name of Māher meaning skilled was a good match with the related character’s personality traits because he skillfully used religious and historical documents to convince Heshām. Ahmad was another character, who was blind. His name was derived from praise. Perhaps choosing Ahmad’s name, which conveyed more praiseworthy meanings, was due to his unbroken character with blindness as with the help of a good wife, he overcame his problems and achieved peace. Rayhān was another character, who was deprived of childbearing and thus, her husband separated from her and then, she was employed in an orphanage. Rayhān literally means basil, which is a “fragrant plant” (Naṣr al-Ḥittī, 2003, Vol. 1, p. 84). It seemed that using the name of Rayhān with its pleasant smell was a good choice for the relevant character, who, with the spread of her kindness among the oppressed children and orphans, evoked the same smell of basil. Muhammad, who was very interested in poetry, was a classmate and friend of Karīm. His name was derived from praise. The choice of Muhammad’s name was commensurate with Muhammad’s poetic nature and good morals.Another issue studied in this research was the relationship between the signified characters and the title of the novel, which could be examined in the three obvious, hidden, and contradictory relationships due to the existence of a cause-and-effect relationship, subjective presuppositions, and lack of an obvious relationship, respectively. The names of Karīm, Āminah, Muhammad, and Ahmad, which implied positive meanings, were clearly related to the title of the novel and referred to self-confidence. Rayhān and Māhir did not have a cause-and-effect relationship as the title of the novel, but since the fragrant scent of basil was soothing and gaining solace required skills, the names of these two characters showed a hidden relationship with the title of the novel. The names of Wa’d and Hishām had negative connotations and were inversely related to the title. Personality dimensions are represented by psychological, social, and ideological dimensions (see Ghaṭāsha and Rāṭī, n.d., p. 127). These dimensions are related to feelings and emotions, individuals’ social positions, and characters’ intellectual views, respectively. Each character in this novel was a sign and his or her signified characteristics could be examined according to his or her personality dimensions. The signified character of Wa’d was the seductive beauties of the world and Karīm’s character meant attachment to these beauties. Āminah’s lack of belonging to the world and her pure submission to God indicated the most important meanings in her personality. The characters of Māhir and Hishām were associated with the rational and logical dimension and lack of understanding of the facts due to incomplete justifications, respectively. Accepting difficult living conditions and flexibility signified the characters of Rayhān and Ahmed, respectively. Muhammad’s character reflected the true beauty of the world.Another topic studied in this research was the morphological semiotics of the characters’ names. Of the 8 characters used in this novel, 5 were male and 3 were female. These numbers might seem to indicate the dominance of male characters in the novel, but the female character of Wa’d as the maijor character of the story could reject this claim. What was most evident in the morphological analysis of the characters' names was sharqāwī’s tendency towards using derivatives and adjectives. In terms of frequency, the characters of Karīm, Wa’d, Hishām, and Māhir were at their peaks.

    Conclusion

    The characters’ names in the novel “In Order That My Heart Be at Ease” had been chosen carefully and there was an acceptable match between the signified characters’ names and their behavioral and moral characteristics and between the signified characters’ names and the title of the novel. The signified characters' names and the title of the novel could be examined in the three overt, covert, and contradictory ways. All the characters in this novel played a major role in the reader’s relationship with the text because they made semiotic systems that had cultural, social, and religious implications. By portraying Karīm’s failure in his love for a girl named Wa’d, Sharqāwī tried to lead Man towards detachment from the apparent beauties of the world. The other signified characters in this novel contradicted the those of Karīm and Wa’d because these characters, unlike Karīm, often reached a kind of calmness. The morphological semiotics indicated frequency of an adjective structure in the choice of characters’ names due to the special characteristics of that structure, which allowd the proof and continuity of the characteristics desired by the author to be in his characters. The frequency of male characters in this novel was more than that of female characters. However, the special role of  Wa’d in the novel indicated a kind of equality in the choice of gender. In terms of repeating the characters’ names, it was clear that the characters, who played a major role in advancing the events, had to be repeated more than the other characters. Karīm and Wa’d were two maijor characters and hence, their names were expected to be repeated more than those of the other characters. Hishām and Māhir were among the characters whose names were repeated more than the other minor characters because the scientific-religious debate between them provided a solid and reliable basis for this novel, which was peace of heart.

    Keywords: Semiology, character, the novel Until my Heart Calms Down, Adham Sharqāwī}
  • علی جدی، مصطفی یکانی*، اردشیر صدرالدینی

    إن « شجره اللبلاب» روایه تعکس کمرآه صافیه المشاکل و المعضلات الاجتماعیه و الثقافیه و الاقتصادیه و الاخلاقیه لمجتمع مصر منها یتم اطفال الاسره و قسوه زوجه الاب و الفقر المبالغ و الفحشاء الشدیده و الحب الفاشل و الخدعه و الانتقام و الجهل و استبداد رب الاسره و غیرها من المشاکل و المعضلات . الهدف هنا هو دراسه بنیه الخطاب الرواییه فی هذه الروایه و ایضا دراسه البنیه الزمنیه و الشخصیات و الاحداث. لذلک؛ قد تم معالجه المفارقات الزمنیه و الاسترجاعات الداخلیه و الخارجیه و الإستباق و نماذجه و ایضا ایقاعات زمنیه للسرد و تقنیات التسریع؛ و تلخیص و حذف و تعطیل السرد؛ و الحوار و الوصف و امثلتهما فی هذه الروایه..و فی النهایه تم الشرح و التبیین و الایضاح لبنیه الشخصیات فی هذه الروایه. النتیجه تشیر إلی ان مولف الروایه قد استخدم التقنیات المذکوره علی نطاق واسع و اورد فی روایته هذه، مجموعه من الشخصیات الرییسیه و الثانویه الذین هم محاور القصه.

    کلید واژگان: محمد عبدالحلیم عبدالله, الروایه, شجره البلاب, البنیه الزمنیه, الشخصیه}
    Ali Jedi, Mostafa Yekani *, Ardeshir Sadredini

    In "Shajra al-Lablab", it is narrated that the back of the face is smooth and the problems are social, cultural, economic, and moral. From problems and difficulties. The goal is to study the foundation of the narration in this narration and also to study the earthly foundation, personalities and events. Therefore; The theme of the treatment of terrestrial and internal and external disturbances, and adaptation and adaptation, as well as ground conditions for cooling and acceleration training; And summarizing, deleting and closing the cold; And the narrators and the descriptions and the like in this narration..and in the end the theme of explanation and explanation and the explanation of the dairy of the personalities in this narration. The conclusion is that the author of the narration used the above-mentioned persuasions in his wide speech and brought in his narration, a collection of the main and secondary personalities of those who also narrated the story.

    Keywords: Muhammad Abdul Halim Abdullah, The Novel, the ivy tree, the temporal structure, the personality}
  • محمدجواد پورعابد*، کریم امیری، سید حیدر فرع شیرازی، ناصر زارع

    إن لتنوع الشخصیات تاثیرا حاسما فی ظهور ما یسمی بالابعاد؛ وقد بات هذا التاثیر معترفا به فنیا؛ وقد تعددت الابعاد هذه ‏ واختلفت وفقا لطبیعه ‏الشخصیه الرواییه. ‏وتتلخص هذه المقومات مجتمعه فی البعد الجسمی/الفسیولوجی، والبعد الاجتماعی/ السوسیولوجی، والبعد النفسی/ السایکولوجی.‏ تنطلق هذه الدراسه مستفیده من المنهج الوصفی - التحلیلی وهی تسعی جاهده فی سبیل توفیر مظله معرفیه لشخصیات الروایی العراقی، سعد محمد رحیم، عبر البحث فی روایته، «ترنیمه امراه.. شفق البحر»، وصولا إلی معرفه الخلفیه المشکله لکل شخصیه والمکونه لها، ولیتم ذلک لابد من الکشف عن سلوکیاتها وافعالها من خلال عرض الکیانات لدیها. وتبین ان الکاتب یقوم بوصف الجوانب المادیه والاجتماعیه والنفسیه لشخصیاته، ومن خلال استخدامه بعض التقنیات کالمونولوج الداخلی وتیار الوعی یکشف عن نفسیه البطل المحطمه وذاکرته المثقله بکوابیس الحرب ومرایرها وعبء الماضی الذی ‏ابهضه، حیث جعله نایبا عنه فی شخصیته او قناعه الذی تستر خلفه. وکذا بقیه الشخصیات، فهی ذات طابع مرآتی ‏او ربما ‏تلصصی، یعکس المشاهد التی خلفها وهی‏ مغتربه تبحث عن هویتها.

    کلید واژگان: الابعاد الاجتماعیه والنفسیه, الشخصیه, سعد محمد رحیم, ترنیمه امراه}
    MohammadJavad Pourabed *, Karim Amiri, Seyyed Haydar Fare Shirazi, Naser Zare

    The diversity of Characters has a decisive impact on the appearance of their dimensions. This effect is technically recognized. These dimensions have varied and differed according to the nature of the narrative character. These dimensions are summed up in the physical / physiological dimension, the social/sociological dimension, and the psychical/ psychological dimension.    This study uses from the analytical descriptive approach and strives to introduce the characters of Iraqi novelist Saad Mohammed Rahim. The purpose of this study is to do a research the "Hymn of a Woman", "Twilight of the Sea", to identify the background of each character, so it is necessary to disclose the behavior of characters by presenting their entities.     It turns out that the writer describes the physical, social and psychological aspects of his characters. And through his use of techniques such as internal monologue and the stearm of consciousness, he reveals the psychology of the shattered hero, his broken memory and nightmares of war, and the burden of the past he has suffered. He also made the narrator his deputy or his mask that disappears behind him. The rest of the characters reflect the scenes behind them. They are expatriates or tourists looking for their identity.

    Keywords: Saad Mohamed Rahim, novel, character, Dimensions}
  • رقیه رستم بور ملکی، زهراء فرید*، زهراء الحسینی

    یعد المکان ‏من اهم المکونات الرییسه فی النص الروایی، ‏لانه هو الفضاء‏ الذی ‏یضم تحته کل عناصر العمل الروایی وعلاقاته، من حیث انه الموقع الذی تدور فیه الاحداث وهو فی الواقع، ملجا للشخصیات وهو من العناصر المکمله للعنصر الزمانی ‏فی الروایه.‏ وقد شهد المکان ‏العدید من التطورات الحدیثه فی الدراسات المعاصره حیث تعددت مفاهیمه وتقسیماته. لقد تناولنا ‏فی بحثنا هذا احد هذه التقسیمات ما تسمی بالتقاطب المکانی ‏او ثناییه الاماکن المغلقه والمفتوحه وصراع الفضایین المتقابلین واثرهما علی شخصیات الروایه. ولقد اخترنا روایه طیور ایلول للکاتبه إمیلی نصر الله لکونها مکثفه بالاماکن المغلقه والمفتوحه مثل البیت، والمدرسه، والمدینه، والقریه وإلخ... واهم ما توصل الیه البحث هو اهتمام الکاتبه إمیلی نصرالله بالثناییه المکانیه وقد احتلت الاماکن المغلقه مساحه واسعه فی الروایه وهذا یعود إلی اسباب معیشیه ونفسیه لدی الشخصیات، کما تبین لنا ان  کل الاماکن المنفتحه لیست مصدرا للسعاده والرخاء،حیث هناک اختلاف فی وجهه النظر عند الاشخاص من حیث مشاعرهم تجاه هذه الامکنه وما یلحق بهم من خسایر مادیه وروحیه، والمنهج المتبع فی هذا البحث هو  الوصفی-التحلیلی حیث یعتمد علی ظاهره الرصد والوصف والتحلیل من خلال الوقوف علی نماذج مختاره من الروایه.

    کلید واژگان: الروایه, ثنائیات المکان, الشخصیه, إمیلی نصرالله, طیور ایلول, السردانیه العربیه}
    Roghayeh Rostampour Maleki, Zahra Farid*, Zahra Hosseini

    Place is one of the most elements in a novel because it is a space where there are elements of the novel and the relationship established among them, including events. Also, it is an environment to form character and the element that completes the time of the story. “Place” in the novel has witnessed many changes in new studies and also multiple different categories have been formed for it. The present study intends to investigate one of these categorizations- i.e., closed and open places (which is entitled spatial dichotomy or the confrontation between two opposing spaces and its effect on the characters of the story. The reason why we chose this novel was to examine the high frequency of open or closed places such as houses, schools, cities, and villages in the novel. One of the most important results is a wide-ranging description of the closed spaces due to the living problems and personality disorders of the novel characters. Moreover, the novel indicates that open places are not always a source of happiness and well-being for the characters, rather psychological and material consequences and effects of these places may differ in person’s perspective to that place. The method applied in the study is a descriptive-analytical one, based on the description and analysis of the data derived from the context of the novel.

    Keywords: Novel, Partial Dichotomy, Character, Emily Nasrallah, The birds of September, Arabic Narratology}
  • شهریار جیتی*، فاطمه یوسفی

    إن العلاقه بین المکان والإنسان علاقه وطیده وشیجه لان الإنسان عندما یفقد المکان، یفقد الهدوء والسکینه. فالمکان منبع الامن والسکینه ومرجع النفور والخوف والیاس؛ تکسب هذه العلاقه اهمیه قصوی فی عالم الروایه التخییلی الذی هو من صنع کلمات الروایی، لانه یدین حیویته ومصداقیته إلی التلازم والتشابک بینهما؛ وإذا سلمنا بان الشخصیه هی القوه الفاعله فی بناء النص السردی والمولده لوقایعه ولکی تتحقق هذه الاحداث وحرکه الشخصیات فلابد ان یکون هناک مسرح مکانی تتحق فیه هذه الاحداث وتتحرک الشخصیات. فالعلاقه بین المکان والشخصیه فی العمل الروایی علاقه جدلیه لان المکان لا یحقق قصدیته ودلالته و لا یعد وحده مقومه فی النص السردی إلا من خلال الشخصیه الدرامیه و من جانب آخر، إن الشخصیه الرواییه کثیرا ما تفصح عن آرایه الاجتماعیه وحالاته النفسیه عبر المکان فیکون تعبیرا عن رویتها للعالم وموقفها منه، فالعلاقه بینهما علاقه التاثیر والتاثر فی آن واحد. بعد قراءه روایه "حین ترکنا الجسر" لمولفه عبدالرحمن منیف، نلاحظ ان الکاتب یوظف المکان توظیفا فنیا جدلیا ویربط بینه وبین "زکی نداوی"-الشخصیه الری؛ إذ یحدد الفضاء الذی تعیش هذه الشخصیه فیه بما فیها من افکار وآراء ومشاعر وعواطف بشکل ممتاز. ومن ثم یقیم صله وطیده بینها والمکان، حیث یتجسد تاثیر الشخصیه فی المکان المذکور وبالعکس.

    کلید واژگان: الروایه, الشخصیه, المکان, عبدالرحمن منیف, حین ترکنا الجسر}
    Shahriar Giti*, Fatemeh Yousefi

    The relationship between the place and the human being is a very strong and special one, because when a man loses his place, he loses his calm and tranquility. The place is the source of security and tranquility, as the source of aversion, fear and despair. The fictional world created by the novelist is not excepted to that. If we recognize that the character is the active factor in constructing the narratives and generating the facts, and in order to realizing these events and movements of characters, there must be a local theater in which these events take place and the characters move on. And the feelings of the characters and their impressions are different to it, whether positive or negative. In view of the novel Hina Tarakna Al-jisr (when we left the bridge) by Abdurrahman Munif, we note that the writer, like the other gifted novelists, employs the place - as an artistic agent and links Zaki Al-nadawi - the main character - to the place. So that, determines the world- place in which this character lives, with his thoughts, opinions, feelings and emotions embodied in the place, an artistic embodiment establishing a strong relationship between character and the place, so that the reader clearly sees that the place affects him as well as the character affects it.

    Keywords: Novel, place, character, Abdurrahman Munif, Hina Tarakna Al-jisr}
  • روح الله صیادی نژاد، سعیده حسن شاهی

    الروایه فن حدیث فی الادب العربی ولم تمتد جذورها اکثر من قرن؛ لکنها رغم حداثتها تنمو بسرعه وإزدهار بایدی الرواه العربیه. یعد عبدالرحمن منیف من شخصیات ارسخ جذور الروایه فی الادب العربی لاسیما باثره خماسیه «مدن الملح». یحاول الباحثان فی هذه الورقه البحثیه باتباع المنهج الوصفی- التحلیلی دراسه شخصیات الجزء الاول من خماسیه «مدن الملح»(التیه) معتمده علی الملامح القومیه قبل دخول الامیرکان وبعده؛ کما یقوم هذا البحث علی دراسه الشخصیات المحوریه، دلاله الاسماء، توظیف الرموز ووصف الشخصیات. تستهدف المقاله إلی کشف خفایا شخصیات الروایه وتبین اسلوب الکاتب الممیز فی خلق هذه الشخصیات وهکذا یستنبط ان طرق الکاتب تختلف تماما عما هو الحال فی تقدیم الشخصیات فی الروایات العربیه اذ إنه یحاول تسلیط الضوء علی القضایا القومیه فی اسلوب یتمیز بجوده الوصف و دقه البناء.

    کلید واژگان: الروایه, الشخصیه, عبدالرحمن منیف, مدن الملح}
  • رجاء ابوعلی*، اکرم حبیبی بردبری
    تحتل الشخصیه مکانه بارزه فی الفن الروائی، وتعتبر ماده خصبه لدراسه حیاه الشخصیات الواقعیه، وتضطلع بمهمه الافعال السردیه وتدفقها نحو نهایتها المعینه، حیث تعد عنصرا مهما لتصور الواقع من خلال حرکتها واعمالها وعواطفهاالتی تخترق سیاق الروایه وتوطرها منذ بدایتها إلی آخر عباره فی ها، کما انه لابد من طرح تفاصیل الشخصیه الجسمانیه  وسماتها التاریخیه والثقافیه والعرقیه والاجتماعیه التی ترسم الانطباع العام حول الشخصیه المراد نوطینها فی النص الروائی؛ لان الروایه تهدف إلی تجسید النعانی الإنسانیه، لذلک تطرقت هذه المقاله إلی دراسه الشخصیه سیمیائیا فی روایه (یطالبنی بالرقصه کامله) للادیبه الکویتیه منی الشافعی، اتبعت المقاله المنهج الوصفی التحلیلی علی ضوء نموذج غریماس العاملی الذی یجعل الشخصیات الروائیه ذوات لها اهداف، بحیث تقودها حوافزها المتحرکه نحو اهدافها ویمکن ان تواجه فی الوصول إلی هذه الاهداف عوامل مساعده او معیقه. فی نهایه المطاف توصلت المقاله إلی انه: اعطت الروایه الشخصیه اهمیه فائقه مبرزه ابعادها الظاهریه والنفسانیه والاجتماعیه بوضوح وإفاضه، حیث تم تقدیم الشخصیه عبر اسالیب عده، منها: الاسلوب التقریری والاسلوب الإستبطانی والاسلوب التصویری. اکدت تسمیه الشخصیات ان اسماءها لیست اعتباطیه، وإنما رتب علی ها اختیار سردی یحدد موقع کل شخصیه فی النص الروائی، کما ان الشخصیات رفلت بوظائف متعدده، منها: الوظیفه الفاعلیه والوظیفه النیابیه والوظیفه المجازیه، والوظیفه الجمالیه، بینما حضرت من خلال وظائفها هذه بشکل ملفت.
    کلید واژگان: الروایه, الشخصیه, یطالبنی بالرقصه کامله, السیمیائیه (غریماس), منی الشافعی}
    Raja Abuali *, Akram Habibi Bardboury
    Characters represent the main role in dramatic works of art. As characterization paves the way to know about the life of real characters, the characters undertake the task of narrative acts and they seeking to outpouring these actions to the definite end. It is an important element for the perception of reality through the its movement and works and emotions that penetrate the context of the novel and framed from the beginning to the last words and it must be the details of physical character and historical, cultural, ethnic and social characteristics that paint the general impression about the character to be included in the text of the novel; Because the novel aims at reflect human meanings. Thus, the present paper aims at review the semiotics of the characters in the novel "he Asked me to Dance" (Yutªlibuni Bi al-Raqsa al-Kªmila) by Kuwaiti novelist Munª Shᾱfei. the present research followed  the descriptive analysis, and chosed the  A.J. Greimas’s model for Semiotics of Characters in the novel, based on this model the characters (subject/ actor) have goals in novels, they also have incentives to achieve their goals, according to this the characters are driven by their motivating incentives toward their goal which is effect )object) and maybe these actors/subjects (characters) faced with assistance factors in reaching their goals. The novel is full of feelings and love. The novel "he Asked me to Dance" (Yutªlibuni Bi al-Raqsa al-Kªmila) is about female characters in families that a husband has multiple wives. This novel as a feminist novel investingtigates woman’s concerns and issues clearly, it considers women as the main subject to show her relationship with men and society. In the end, the article reached that Munª Shªfei gave the character of the novel a super importance and it’s visible,  psychological and social  dimensions have emerged clearly. In other words, The characters were presented through several methods in the novel  "he Asked me to Dance" that including: reporting style and  psychological and imaginative ways,  Moreover, the names of the characters are are not arbitrary  but chose by writer for narrative and certain reasons which deter the location of each character in the narrative text; each character has different subjective, replacement, virtual or aesthetical roles in the story.
    Keywords: Novel, Character, Yutalibuni Bi al-Raqsa al-Kamila, Semiotics of A.J. Greimas, Muna Shafei}
  • کریم امیری، ناصر زارع، محمد جواد پورعابد(حصاوی)*، سید حیدر فرع شیرازی

    عمل الروائی العراقی، سعد محمد رحیم، فی هذا النص علی ما یسمی بالتراجیکومیدیا لیسرد حیاه شخصیه مثقفه قادتها ملابسات ما عاشته من آلام نتیجه تعرضها لشتی انواع التعذیب والعنف من قبل ازلام السلطه الفاشیه، لتتحول او تدعی فیما بعد الجنون لتحظی بفسحه للعیش؛ فکان هناک جانبان فی حیاتها یعملان علی إضاءه النص السردی؛ جانب جدی وآخر هزلی ‏ساخر.ترکز الدراسه فی مسارها علی الشخصیه المحوریه مستقصیه حضورها فی انواع الامکنه حسب التقاطبات المکانیه لیوری لوتمان Yuri Lotman))، وتبحث فی التاثیر المتبادل بینها، وبین اماکن تواجدها. ومن هنا ینطلق البحث ‏مفیدا من المنهج التوصیفی التحلیلی فی إثاره إشکالیه الشخصیه وعلاقتها بالمکان الروائی.‏ وتبین ان الشخصیه التراجیدیه (عامر)، حضرت فی الاماکن المغلقه والمفتوحه، وهی اماکن متغیره بفعل السلطه الفاشیه، والتغییر الطارئ علی البلاد (الحرب)، مصره علی العیش مشرده ‏غیر آبهه فی نفس الوقت لنهایه ماساویه، کانت لها بالمرصاد؛ فکما عاشت ضحیه تعسف دیکتاتوری صارت ضحیه قصف عشوائی لینهی حیاتها فترحل عن فضاء مکانی ملوه‏ الجور والامتهان لکرامه الإنسان.‏

    کلید واژگان: سعد محمد رحیم, فسحه للجنون, الشخصیه, المکان المتغیر}
    Mohammad javad Pourabed(Hasavi)*

    The Iraqi novelist, Saad Muhammad Rahim, presented his novel "Foshat’on leljonoun" the form of a tragicomedic text to address the transformation process of the main character and the place of the story. Thus, in this work, he highlighted the two elements of character and place, and set a unison relationship between them, so that his novel would be able to portray a part of human suffering and the place resulting from the rule of government during the war.The present study uses a descriptive-analytic approach to focus on the main character of this novel to uncover the artistic delicacies used to link it to some kind of place, using the theory of Y. Lotman. Since the hero in terms of psychological dimension changes from a healthy person into a mad man, it is called a transformation. The place was also called a variable because the current conditions have affected it and have changed its appearance. The study shows that Amer, the main and full-dimensional character of the novel becomes mad or pretends to be mad after being tormented. Therefore, he eludes to an unfamiliar region, changes his name to Hekmat or Hakku, so that he can indirectly express his protest against the disorders of the status quo, especially the abominable behavior of the government. So, he attends variable places, especially the open-closed ones, and makes a relationship with them in an evolving way. The places also change themselves with the change of character’s portrait.

    Keywords: Place, Transformation, Foshat’on leljonoun, Sa'ad Muhammad Rahim}
  • نرجس توحیدی فر *، سعید اسدی
    یشکل الحوار اداه للتواصل الإنسانی بوصفه مفهوما قارا فی المعرفه الإنسانیه، فهو یعزز وجود الإنسان بالآخر، ویعزز بنیانه المعرفی، فالحوار یعد اهم وجوه التعبیر الإنسانی وتواصله بین عالمه وبین الموجودات التی تمتلک لغه خاصه بها. فطه حسین الناقد المصری الکبیر یستعین فی مکتوباته باسالیب الحوار بشکل ممتع. وهذا الامر یتجلی بنوع خاص فی کتابه «مع ابی العلاء فی سجنه»؛ موضوع الکتاب هو النقد ولکن لا یعمل الکاتب علی منهج النقد العلمی البحت بل یحاول ان یدخل فی سجن المعری ویقرب منه ویشاهد ظروف حیاته بشکل مباشر وهو فی الحقیقه بصدد إدخال القارئ فی هذا السجن. فطه من جانب یتمتع بالاسلوب الخطابی الرائع ومن جانب آخر یستعین بنوع من النقد النفسی الذی یثیر عاطفه المخاطب ویحثه علی متابعه القراءه، کما یحثه علی المشارکه الفعاله فی بیان آراءه کمخاطب للنص باسلوب الإستفهام. هذه الدراسه التی تقوم باسلوب تحلیلی- توصیفی تعمل بصدد معالجه کیفیه استخدام اسلوب الحوار بعناصره المتنوعه فی نص الکتاب المذکور.
    کلید واژگان: ابو العلاء المعری, الحوار, الشخصیه, الحدث, النقد الادبی}
  • عبدالرزاق رحمانی، زهرا گرمه ای، امینه زرگر
    التفکیکیه نظریه فلسفیه ظهرت فی ستینات القرن العشرین، ورائدها الفیلسوف الفرنسی جاک دریدا. اساس التفکیکیه هو ترجیح الکتابه علی الکلام وهذا الترجیح یتطلب التفسیرات والتاویلات المتعدده فی الفترات المختلفه، هذه الممارسه تتضمن مصطلحات مهمه مثل الاختلاف/ الإرجاء، الحضور/ الغیاب، التشتیت والانتشار؛ هذه المصطلحات تتوضح فی ضوء الثنائیات. توفیق الحکیم فهو کاتب نشیط له آثار کثیره فی الصیغ والاسالیب المختلفه رائد المسرحیه الذهنیه، تشغل مسرحیه اهل الکهف حیزا مهما بین آثار توفیق الحکیم وفقا لاسلوب المسرحیه الذهنیه، حیث إن مضمونها عالج قضایا المجتمع المصری فی زمن الاستعمار. هذه المقاله تدرس الثنائیه الشخصیه، المکانیه والفکریه فی مسرحیه «اهل الکهف» لتوفیق الحکیم فی ظل نقد التفکیکیه، هذه الدراسه ترینا ان المسرحیه تتطلب القراءات المختلفه وتتضمن المعانی المختلفه الکامنه فی جملات وکلمات یستطیع القاری ان یستند إلی ها فی تحلیل نصه ویبدع نصا جدیدا.
    کلید واژگان: النص, المسرحیه الذهنیه, الثنائیه, الشخصیه, المکانیه}
  • کبری روشنفکر، خلیل پروینی، خاطره احمدی
    الادب المقاوم کثیرا ما یختص بتصویر الآلام والمصائب التی یعانی ها الشعوب، فهذا الادب یهدف إلی إذکاء روح المقاومه والوعی لدی العامه. السبب الرئیس لظهور ادب المقاومه هو الظلم والاستبداد، فالکاتب یرید من خلال ادبه توعیه الناس للنضال مع العدو. هذا و یعد عنصر الشخصیه من اهم العناصر الفنیه فی الروایه، ولایمکن إبداع قصه او روایه مستقله دون الشخصیه. وکل کاتب فی هذا المجال، یستخدم فنونا و تقنیات ربما تختلف عن الآخرین. روایه عینا ام موسی من مولفات الکاتبه العراقیه علیاء الانصاری تحتوی علی المسائل المتعلقه بالمقاومه الإسلامیه امام العدو الداخلی وهو الکیان الظالم العراقی، هذه الروایه تبرز نساء المقاومه قمن بدعایه الامنیات والطموحات، حیث قمن بتضحیه حیاتهن للمناضله فی سبیل الدفاع عن الحق امام الباطل. من هذا المنطلق یحاول هذا المقال بناء علی المنهج الوصفی_ التحلیلی دراسه عنصر الشخصیه، حیث یرکز علی دور المراه فی روایه «عینا ام موسی». والنتائج تدل علی ان الروایه توکد علی الدور البارز الذی تقوم به المراه فی هذا المجال وانها رمز للصمود والمقاومه، وتساعد الآخرین ولها دور رئیسی.
    کلید واژگان: ادب المقاومه, الشخصیه, المراه, علیاء الانصاری, روایه عینا ام موسی}
    Kobra Roshanfekr, Khalil Parvini, Khatereh Ahmadi
    Resistance literature in much of the times devotes to drawing pains and tragedies that nations suffer from it. The purpose of this type of literature alight the spirit of resistance, and aware public The existness of tyranny is the main reason for the emergence of resistance literature, and author wants to persuade people to fight with enemy through his literature. On the other hand, one of the most important artistic elements of novel is the personality element and can‘t creat the independent novel and story without the element of character. All of the writers in this field, apply techniques that sometimes is different from others. Novel " The Eyes of Mosa,s Mother " from the works of’ Iraqi writer “alya Ansari” is containing of issues about Islamic resistence against the external enemy. (Oppressive regime in Iraq).This novel shows that women invited to own wishes and dreams, so as to sacrifice in defense of the right against wrong. Therefore, this paper attempts to examine element of personality with descriptive -analytical method, and concentrate on role of women in the novel, " The Eyes of Mosa,s Mother". The results show that this novel emphasizes on the significant of role of woman in this field and believes that she is the key of resistance and persistence and helps to others and has a key role.
    Keywords: resistance literature, character, woman, alya Ansari, the novel The Eyes of Mosa, s Mother}
  • علی باقر طاهری نیا*، معصومه شبستری، محمد علی عامری
    السیمیائیه الادبیه للشخصیه هی إحدی فروع السیمیائیه اللغویه والتی تمهد الطریق لتسلیط الضوء علی الشخصیه بشکل اکثر عمقا ودقه لکشف الستار عن الزوایا الکامنه فی ها. والقرآن الکریم، کابرز واروع النصوص الادبیه، یحمل کمیه هائله من العلامات اللغویه فی طیاته. کما ان الشخصیات الکثیره التی ذکرها القرآن الکریم مباشره، تعتبر علامات مهمه من العلامات اللغویه. ومن الجدیر بالذکر ان یوسف (ع) من اهم الشخصیات التی وردت فی القرآن الکریم، ودراسه هذه الشخصیه من منظور سیمیائی تودی إلی کشف ما تحمله هذه الشخصیه من المعانی والمفاهیم والدلالات الخفیه فی ها.
    لقد قامت هذه المقاله بدراسه شخصیه یوسف (ع) من منظور سیمیائی علی اساس نظریه فیلیب هامون، السیمیائی الفرنسی، حیث درست شخصیه یوسف (ع) من ناحیه الدال (الاسم، والدور النحوی، والضمائر، والبعد البلاغی)، ومن ناحیه المدلول (الصفات، والاقوال، والافعال). واثبتت انه یوجد هناک تناسق وتطابق بین اسم یوسف (ع) والالقاب والاوصاف التی یحملها وبین ادواره فی القصه القرآنیه، فهو لفظ اعجمی معناه (سیزید او یزید او زاد وجمع). وکان من ابرز الصفات المذکوره لهذه الشخصیه إیمان یوسف (ع) ب الله تعالی وإحسانه وتقواه. ویعتبر هذا هدفا مهما من اجل تصحیح الرمزیه الموجوده فی اذهان الناس حول یوسف (ع). فکان القرآن کان یهدف إلی عرض هذه الشخصیه بصفتها انموذجا ورمزا لکیفیه الإیمان ب الله تعالی فی مختلف الظروف. وبذلک یمکن ان یذکر البعد البلاغی لاسم یوسف (ع) المتلقی بذکر الله تعالی والإیمان به. وقد کان الفعل «قال» ومشتقاته من اکثر الافعال تکرارا، وهذا یدل علی ان العمل الکلامی لیوسف (ع) هو العنصر الفاعل فی القصه، وهو ما یناسب دوره فی الدعوه إلی الله باعتباره نبیا.
    کلید واژگان: السیمیائیه, الشخصیه, یوسف (ع), القرآن الکریم, فیلیب هامون}
    Ali Bagher Taheriniya *, Masoumeh Shabestari, Mohammad Ali Ameri
    The literary semiology of personality is a type of semiotic study which provides a deep and accurate knowledge and insight into personality and can be undertaken from various dimensions and angles. The Holy Quran, as a most significant literary text, is full of linguistic signs on set of which being the various personalities that are directly referred to in the Quran. Saint Joseph (Yusuf) (AS) is one of the most important figures in the Quran. Therefore, his semiotic study can lead to understandings about his character and the motivations and reasons for his personality traits. The present article is based on the personality semiology of the French semiologist Philip Hamon. This article studies Joseph’s personality in Quran from the perspective of the signifier (names, syntactic features, pronouns and rhetorical dimensions) and the signified (descriptive adjectives, speech, and actions). This article show that names, honorifics, and the descriptions for Joseph are in compliance with the function of his story. Through semiology and interpretation, the article gives a deeper insight about Joesph’s personality can help understand the nuances of the related Quranic meanings.
    Keywords: Semiology, Personality, Joseph (AS), the Holy Quran, Philip Hamon}
  • علیرضا محمد رضایی*، جهاد فیض الاسلام، عبیر جادری
    یعد عنصرا الزمان والمکان، من اهم عناصر السرد فی بلوره الفضاء الروائی. فعلی نبضات الزمن تنبت الاحداث وقائعها وفی حیز المکان تتحرک الشخصیه وفی إطار اللغه ببعدیهما الزمانی والمکانی یتالف النص السردی وتتکون الروایه. هذان العنصران یدخلان فی علاقات متعدده مع مکونات حکائیه اخری کالشخصیات والاحداث فی الروایه. فتنشا بذلک علاقه جدلیه بینهما؛ تلک العلاقه الضروریه التی تمنح العمل الروائی خصوصیته وطابعه ویکتسب المکان والزمان والفضاء بذلک صفاتها ومعانی ها. بناء علی ذلک، ظهرت علی الساحه الادبیه بعض الاعمال الروائیه ذات الصبغه الواقعیه نحو روایه «الایام» لطه حسین التی اتجهت نحو سرد الواقع السیره الذاتیه یتناول هذا البحث کتاب الایام ضمن إطار الروایه مستنهضا الامکنه والازمنه، راصدا مکامن الجمال، مرکزا علی البعد النفسی للشخصیات بتناوله المکانین (عند الآخرین) و (عندی) حسب تقسیمات لوتمان«lotman» الاربعه للفضاء، تارکا المکانین العامه واللامتناهی منها إلی بحث آخر وایضا التقاطبات المکانیه فی الروایه. استعان البحث بالمنهج الوصفی التحلیلی واحیانا المنهج النفسی والذی کانت الشواهد فیه مستقاه من نصوص الروایه نفسها.
    کلید واژگان: طه حسین, الایام, الفضاء, الزمان, المکان, الشخصیه}
    Alireza Mohammdarezai, Jahad Feizoleslam, Abir Jaderi
    Time and location are considered as the main narrative techniques, while every event happens in a time and a location. These two elements of the novel make mutual relationships with other components of the story such as characters and events, and make the novel better and more meaningful. This article discusses the classic novel: al-ayam, by Taha Hussein, considering time and place and space in the narration, and visual and auditory aesthetic techniques in it. In the analyses, there is a relying on the depiction of the internal aspect of characters and recitation locations based on public locations and Infinite locations divided by Ury Lutman. Also, narrative techniques such as recess and forecast are eked out. The main method in this research is analytic method and sometimes internal and psychological analysis method. Most of the examples are from the novel itself.
    Keywords: Taha Hussein, Al, ayam, location, time, space, personality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال