جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تلویزیون" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «تلویزیون» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تبدیل داستان های خردسالان به نمایشنامه و فیلمنامه در رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو وصحنه تیاتر و... از طریق شناخت و دسته بندی قابلیت های نمایشی آن ها، به ماندگاری این آثار، تاثیرپذیری، آموزش بهتر و نشاط بیشتر خردسالان می انجامد و بهبود کیفیت گونه های نمایشی کودکانه را به دنبال دارد. خوانش یازده داستان از میان داستان های بی شمار گروه سنی الف و ب و استخراج عناصر روایی- نمایشی آن ها نشان می دهد که برخی دارای ظرفیت های گسترده و برخی دارای ظرفیت های محدود (ویژه) نمایشی برای تبدیل به انیمیشن های کوتاه، نمایش های رادیویی و عروسکی یا صحنه هستند و این ظرفیت ها در بافت اولیه داستان ها وجود دارند. در نظر گرفتن میزان کنجکاوی، شکیبایی، علایق و رشد ذهنی کودک از یک سو و ویژگی های انواع طرح های روایی و تطبیق دهی آن ها با ساختارهای گوناگون نمایشی از سوی دیگر در تعیین نمایش های پیشنهادی نقش و اولویت بندی آن ها برای هر داستان نقش به سزایی دارد.
کلید واژگان: خردسالان, عناصر روایی نمایشی, قابلیت نمایشی, رادیو, تلویزیونIn this study, the competencies of children's section in changing to dramatic forms have been investigated in the field of visual and audible media children spend their time at home, in preschools and then in schools; they experience the highest learning and impressibility in these ages. storytelling and changing it to the drama is one of the enjoyable entertainments for them which accelerates the learning of life's teachings and increases mental growth; consequently, the improvement of structures quality and childish play content and media productivity via suitable selection of the validity works of children are considered so important. Categorizing dramatic capabilities of children's stories, via structural categorizing of their validity designs, causes the durability of children's literal works, better impressibility and education and also better vitality to be reached; moreover, it follows the improvement of childish dramatic forms quality. Reading eleven stories among uncountable stories of age groups A and B and extracting their validity elements show that they have limited and extensive dramatic capacities for changing to short animations and radio and sometimes puppet shows or scene; these capacities are existed in the primary texture of the stories. considering the rate of curiosity, patience, mental growth of the infant from one hand and also the features of all kinds of validity designs and adapting them with different dramatic structures on the other hand play on important role for each story in determining suggestive displays and prioritizing them.
Keywords: Children, Validity elements, Dramatic elements, Dramatic capability -
نظریه آمیختگی مفهومی برای تبیین توانایی خلاقانه بشر در ارتباط دادن عناصر موجود در حوزه های مختلف و یافتن ساختار طرح واره ای مشترک بین آن ها توسط فوکونیه و ترنر (2002) معرفی شد. این مقاله با بررسی نمونه هایی از تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی می کوشد کفایت این نظریه مطرح در معنی شناسی شناختی را در حوزه تبلیغات، محک بزند. بدین منظور، 50 تیزر رادیویی و 50 تیزر تلویزیونی به عنوان نمونه ای از عرصه کاربرد زبان خلاقانه، بررسی و آمیختگی های مفهومی به کاررفته استخراج گردید و شبکه آمیختگی مفهومی آن ها ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان می دهد توجه سازندگان تبلیغات به معانی نوظهور و پیدایشی به عنوان جنبه ای از خلاقیت و استفاده از آن به عنوان یکی از ابزارهای جذب و ترغیب مخاطب در این تیزرها قابل توجه است. کاربرد آمیختگی در تیزرهای رادیویی، بیش از دو برابر تیزرهای تلویزیونی است. به نظر می رسد حضور تصویر در تیزرهای تلویزیونی، بخش زیادی از انتقال معنا را بر دوش می کشد و متن زبانی در مقایسه با متن تصویری، مجالی اندک برای ظهور دارد. همچنین مشخص شد از میان انواع آمیختگی، کاربرد آمیختگی مفهومی تک حوزه ای در تبلیغات هر دو رسانه، متداول تر است. آمیختگی آیینه ای و دوحوزه ای، بسیار اندک است و هیچ کدام از تیزرهای بررسی شده، حاوی آمیختگی ساده نبودند. با توجه به کاربرد رایج استعاره در زبان، قائل بودن به یک نظام فکری استعاری و آشنایی مخاطب با این مقوله، می توان بسامد بیشتر آمیختگی تک حوزه ای را توجیه کرد.
کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, آمیختگی مفهومی, تبلیغات, تلویزیون, رادیو, تیزر فرهنگی, تیزر تجاریConceptual blending theory was introduced to explain human creative ability in linking elements in different domains and to find a shared schema structure between them by Fauconnier and Turner (2000). This article tries to evaluate the adequacy of this theory in cognitive semantics in the field of advertising by examining samples of radio and television advertising teasers. For this purpose, 50 radio teasers and 50 television teasers were considered as samples of the use of innovative language, the conceptual combinations used are extracted and their conceptual blending networks are drawn. The results of the research show that the attention of the creators of advertisements emerging and emergent meaning as an aspect of creativity and its use as a means of attracting and encouraging the audience in these teasers is significant. The use of the blending in radio teasers is more than twice the size of the television teasers. The presence of the image in the television shows seems to take up a lot of meaning transfer and the linguistic language has a little chance of emergence in comparison to the visual text. It was also found that, among the types of blending, the application of the single-scope conceptual blending in the propaganda of both media is more common. There are a few mirror and double-scope blending, and none of the teasers surveyed included a simple blending. Considering the common use of metaphor in the language, believing in a metaphorical intellectual system and familiarity of the audience with this category, one can justify the more frequent single-scope blending.
Keywords: Cognitive linguistics, Conceptual blending, Advertising, Television, Radio, Cultural teaser, Business teaser -
ادبیات کهن و عامیانه که یکی از بارزترین جلوه های فرهنگ غنی ایران است، سرشار از مضامین بکر و ایده های ناب برای اقتباس در سینما و تلویزیون است؛ اما با وجود چنین سرمایه عظیم فرهنگی، سینماگران، درام نویسان و سریال سازان ایرانی تاکنون نتوانسته اند به درستی از این توان و ظرفیت بالقوه استفاده کنند. مقاله حاضر با تکیه بر جلوه های نمایشی و ظرفیت های فرهنگی نهفته در مجموعه آثار ادبیات عامیانه و کهن ایران، قابلیت های آن ها را در تولیدات رسانه ای معرفی می کند و با روشی توصیفی- تحلیلی و رویکردی آسیب شناسانه به گسست های تاریخی در روند ارتقاء سطح نمایشی روایت های کهن فارسی، به ارزیابی کیفی این آثار و اثبات فرضیات تحقیق می پردازد. نگارنده پس از بازنگری مهم ترین جلوه های روایی ادب کهن و عامیانه، چالش های فرارو در روند اقتباس از آن ها را به همراه برخی راهکارهای مناسب انطباق سازی در تولیدات رسانه ای بیان می کند. در پایان مقاله نیز با نقل و نقد نمونه هایی از ادب کهن، شیوه اقتباس از آن ها بیان خواهد شد.
کلید واژگان: اقتباس, قابلیت روایی, ادبیات عامیانه و کهن, سینما, تلویزیونRelying on the dramatic effects and all cultural potentials of Iranian old and poular literature، this paper aims to deal with the possibilities to contemporarize them for new media productions. Literature is one of the most prominent icons of Iranian rich culture. A notable part of Iranian literature is composed of folklores and popular narratives، which are genuinely full of novel themes and authenticated knowledge to be adapted into film and TV series. The present research will show why exactly Iranian contemporary film-makers and play writers، despite the existing large culrual legacy، have failed so far to apply the potential capabilities. Using a pathological approach to the historical discontinuities happened during the evolution of dramatic functions of Persian old narratives، this study attempts to present a qualitative assessment of these literary art works. After reconsidering the most significant elements of Iranian popular narratives، the paper goes then to propund some common ignored challenges concerning the «adaptation» techniques for media productions. Finally، we would describe a typical narrative of Iranian folklore by which a practical method for new possible adaptation for Iranian TV drama might be provided.Keywords: Adaptation, Iranian popular, old literature, Dramatic effects, Movies, TV, Criticism, analysis -
رسانه بطور عام و اخبار بطور خاص اجزای جدایی ناپذیر زندگی امروزی را تشکیل می دهند. اخبار تلویزیون که دارای ویژگی های تصویری علاوه بر ویژگی های زبانی و کلامی می باشد، داده های این تحقیق را تشکیل می دهد. در حقیقت این تحقیق، ایدیولوژی تلویزیون ملی ایران را در ارایه مطالب متفاوت بررسی می کند. بطور دقیقتر، سه گزارش خبری مهم از منظر بین المللی که یکی مثبت برای "ما" (دوست) و یکی منفی برای دیگران (دشمن) و یکی خنثی محسوب می شدند برای این تحقیق انتخاب شدند. سپس این گزارش ها بطور دقیق بررسی شدند و واژگان آنها، ساختارهای دستوری، فنون بلاغی آنها با هم مقایسه شدند تا تفاوت های سه خبر در ارایه مسایل گوناگون آشکار شود. نتایج تحقیق نشان داد که این سه خبر با استراتژهای کاملا متفاوت به بیننده ارایه شده است و کلمات با بار ایدیولوژیک برای انتقال مفاهیم مثبت و منفی استفاده شده است. به علاوه، ویژگی های تصویری (زاویه دید، نوع نگاه و فاصله) یافته های کلامی را تایید کرد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که انتخاب های واژگانی و ساختاری کاملا بصورت هدف دار در رسانه انجام می شود. پس می توان گفت که این نتایج به زمینه های زبان شناسی، نشانه شناسی و رسانه کمک می کند.
کلید واژگان: ایدئولوژی, تلویزیون, ویژگی های تصویری, ارائه اخبار, بازنماییJournal of English Language Pedagogy and Practice, Volume:5 Issue: 10, Spring - Summer 2012, PP 163 -191Media in general and news in particular constitute indispensable parts of modern life. TV news which contains visual elements in addition to the verbal aspects was used as the corpus of this study. In fact, this research culled out the ideologies of Iranian national television in presenting different issues. To be more precise, three internationally-significant pieces of news reports were chosen: one positive to “Us”, one hostile to “Others”, and one neutral. Then, these news reports were analyzed in detail and their lexical items, grammatical structures, and rhetorical figures were compared to find out about the differences. The results of the study showed that these three reports were presented to the audience via totally different strategies and ideologically-laden words were used to convey positive and negative meanings. In addition, the visual elements (angles, gaze, and distance) corroborated the findings of the verbal sections. The findings of this study show that lexical and grammatical choices are made purposefully in the media. So, it can be said that the results of this research contribute to the fields of linguistics, semiotics, and media.
Keywords: Ideology, television, Visual Aspects, News Presentation, representation
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.