به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جهان بینی عرفانی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جهان بینی عرفانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیرحسین مدنی*

    عبدالرزاق کاشانی (م 736 ق) فیلسوف و عارفی است که در فلسفه و تصوف اسلامی، به رغم گمنامی، از درخشندگی خاصی برخوردار است. وی با آگاهی کامل از مبانی عرفان نظری و مکتب ابن عربی از یک سو و غور و تعمق در میراث عرفانی کهن و آموزه های عارفانی چون ابوطالب مکی، خواجه عبدالله انصاری، ابو عبدالرحمن سلمی، سنایی، سهروردی و شیخ اشراق از سوی دیگر، توانست پیوند و تلفیقی مبارک میان دو حوزه خراسان بزرگ و غرب اسلامی که از آندلس و مصر نشیت می گرفت، برقرار کند. به جز این هنر و استعداد خاص عبدالرزاق، اندیشه ها و منظومه فکری عرفانی وی، از چند جهت دیگر نیز حایز اهمیت و توجه است: یکی جهان بینی خاص عرفانی او که شامل اصلی ترین بن مایه ها و مبانی عرفان کهن می شود و مضامینی از نوع «نقش محوری عشق، انسان، عنایت و کشش حق، مقامات و احوال سلوک و دیدگاه های روشن بینانه و مشفقانه» در آن جلوه گر شده است. دوم پربرگ وباری و غنای این منظومه فکری با توجه به آشنایی نویسنده با علومی چون فلسفه، حکمت، کلام، فقه، تفسیر، عرفان و ارشادها و رهنمودهای پیر و مرشدش ملا عبدالصمد نطنزی. سوم عدم تقلید صرف و بی چون وچرا از میراث عرفانی کهن و وجود نوآوری ها و خلاقیت هایی از نوع تاکید به «عدالت» در کنار «توحید و محبت» در سلوک و یا طرح و تدوین آیین نامه بیست وپنج بندی اخلاقی سلوکی. چهارم صبغه تعلیمی آموزشی آثار عبدالرزاق و اینکه تنها جلوه گاه فوران مکاشفات و شطحیات عرفانی شهودی نیست و پنجم هنر ساده نویسی و بیان روان و جذاب مبانی و موتیف های های فلسفی و عرفانی. این هنرها و برجستگی های پنجگانه، به همراه تحول روحی و فکری غزالی گونه در میانه های عمر و تمایل و گرایش به تصوف و فتوت، اندیشه ها و جهان بینی عبدالرزاق را بیش از پیش ارزشمند و شایان توجه کرده است. در این مقاله، ضمن بیان کلیاتی در شرح احوال و تحصیلات و استادان و آثار و مذهب فقهی کاشانی، به گوشه هایی از جهان بینی عرفانی او اشاره شده است.

    کلید واژگان: عبدالرزاق کاشانی, شرح احوال, جهان بینی عرفانی, رسایل و مصنفات}

    Despite his obscurity, Abd al-Razzaq Kashani (b736 AH) is a philosopher and mystic who shines bright in the firmament of Islamic philosophy and Sufism. Being fully acquainted with the foundations of theoretical mysticism and Ibn al-Arabi’s school on the one hand, and delving deep into the ancient mystical heritage and mystical teachings of Abu Talib Maki, Khajeh Abdullah Ansari, Abu Abdul Rahman Salmi, Sana’i, Suhrawardi, and Sheikh Eshraq on the other hand, Abd al-Razzaq Kashani could establish a blessed link between Greater Khorasan and the Maghreb (Islamic West) which originated from Al-Andalus and Egypt. Apart from this prodigious talent of his, Abd al-Razzaq Kashani’s mystical thoughts and poetry are also significant in several aspects: first, his particular mystical worldview which includes the main foundations and basics of ancient mysticism and reflect themes such as “pivotal role of love, human beings, God’s righteousness and bounty, echelons of spiritual journey and conduct, and enlightened views and compassionate demeanors”. Second, the richness of this poetry of thoughts which entails the author’s acquaintance with fields such as philosophy, wisdom, theology, jurisprudence, Tafsir (exegesis), and mysticism, as well as the guidance of his Master, Mulla Abdul Samad Natanzi. Third, not blindly following the ancient mystical heritage but developing innovations and creations which put emphasis on “justice” along with “monotheism and affection” in the path of spiritual journey and conduct, or drafting a twenty-five clause regulation on ethical codes and conduct. Fourth, the didactic-educational effects of Abd al-Razzaq’s works and the fact that his works were not solely a manifestation of mystical-intuitive revelations, and fifth, the art of writing lucidly and expressing philosophical-mystical motifs eloquently. These five unique traits along with the spiritual and intellectual al-Ghazali-like development in his mid-life as well as the tendency to Sufism made Abd al-Razzaq’s ideas and worldview more valuable and worthwhile. This paper throws light on Kashani’s life, education, teachers, works, and jurisprudence, and then discusses parts of his mystical worldview.

    Keywords: Abd al-Razzaq Kashani, Life, Mystical Worldview, Prose, Poetry}
  • عالیه زعفرانلو، آزیتا جعفری
    بررسی دید عرفانی و یا نگرش عارفانه در اشعار سهراب سپهری هدف نگارش این پژوهش است. به این منظور از یکسو خط سیر شعر سپهری و کیفیت آثار وی و نیز نقدهای صاحب نظران در رابطه با اشعار، دیدگاه ها و جهان بینی سپهری و از طرفی دیگر ضوابط عرفانی بودن اشعار با توجه به اصول و معیارهای عارفانه بررسی خواهند شد. پس از این بررسی می توان نتیجه گرفت که توانایی سپهری در شعر، قدرت شاعرانه او در توصیف طبیعت، عناصر و اشیاء پیرامون، غیرقابل انکار و باورنکردنی است. با توجه به بررسی اشعار وی از نخستین منظومه تا آخرین آن می توان دریافت که بینش عارفانه سپهری در شعرهای بعدی وی آشکارتر است. بکارگیری اصطلاحات آیین بودایی، تاثیرات دیوان شمس مولانا و همسویی با دید عارفانه حافظ در اشعار بررسی شده سهراب را به وضوح می توان دید و توجه به عرفان اسلامی و حس حقیقت جویی و خداپرستی در اشعار مورد نظر را می توان مشاهده کرد.
    کلید واژگان: سبک شعر, دیدگاه عرفانی, سورئالیسم, رمانتی سیسم, جهان بینی عرفانی}
    Aliye Zafranlu Kambozia, Azita Gafary
    Looking for the mystic viewpoint or the mystic approach in the poems of Sohrab Sepehri is the aim of this paper. For achieving such purpose on the one hand the conscious stream of his thoughts and poems and the qualification and conventions governing on mystic poems noting the criteria of mysticism, on the other hand, will be investigated. Thus we can conclude that Sepehri’s power in inspring poems, his poetic ability in the description of the nature and the sorrounding objects and elements is unbelievable and undeniable. Nothing the investigation into his poems - from the first to the last one – one can find out that his mystic approach is more apparent in his later poems. We can clearly abserve the application of terms used in Budhism, Molari’s shams collection in a parallel way with Hafez’s mystic approach. We can see also the attention to the Islamic mysticism and the theological feeling of him.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال