به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حماسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حماسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی پرهام، فاطمه نیروی آغمیونی، زهرا حسینی
    Mehdi Parham, Fatemeh Niroye Aghmiuni, Zahra Hosseini

    In Naser Khosrow's divan, educational literature and advice are sometimes linked to epic words, metre and rhythm, and have created an epic tone in his poems. Naser Khosrow has made the most advantage of epic and religious allusions, and also used epic words and combinations to create this type of tone. Since tone recognition is directly related to the harmony between style and subject, it should be said that this harmony has been observed to a large extent in Naser Khosrow's poems, because He used his poem as a means for his struggles after his spiritual changes which took place at the age of forty and led him to join the Fatimids. All his life, he has been fighting against the outside world, fighting against the ignorance of the people and fighting with his soul, and he has waged all them in an epic tone that was the best way to express what he said. The statistical population of present study, which is a descriptive-analytical method, is as follows: the highest frequency of about 48% is related to "external war" and "war with ignorance of the people" and the lowest is about 12% of “war with the deceptive time”. Results of this study show that Naser Khosrow not only believed in the influence of the stars and the sky on human destiny, but also he valued human free will more in his own destiny.

    Keywords: Structure, tone, epic, Naser Khosrow, poems, words}
  • یدالله نصراللهی*، عاطفه ابراهیمی
    ادبیات در مقام علم، در هر جامعه ای همواره در حال گسترش بوده است؛ آثار جدید دایما خلق و صورت های زبانی نو همواره به آن افزوده می شوند. در این میان، لزوم یک طبقه بندی منسجم در ادبیات تمام جوامع احساس شده است تا کار مطالعه و تحقیق در این زمینه، آسان تر شود و در امر تحقیق، با توجه به شاخه های متعدد ادبیات و علوم و فنون ادبی، سردرگمی ایجاد نشود. تلقی علمی و تخصصی از هر دانشی، ما را ملزم به دسته بندی انواع مختلف در آن دانش می کند. علم ادبیات نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ نوع ادبی یا ژانر در مقام ابزاری علمی است که آثار ادبی را از جهت موضوع و مضمون طبقه بندی می کند؛ ارسطو و هوراس، نخستین بنیان گذاران تقسیم بندی انواع ادبی در جهان بوده اند. امروزه با توجه به تفاوت های فرهنگی و دگرگونی هایی که در حوزه ادبیات رخ داده است، بحث انواع ادبی با تقسیم بندی ارسطو، تفاوت هایی دارد. در این پژوهش، سعی بر نیل به این هدف است که نوع ادبی و طبقه بندی های آن را در سه اثر نثر فارسی بررسی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که نوع ادبی حسین کرد شبستری، داراب نامه بیغمی و چهارمقاله نظامی عروضی چیست. پس از برشمردن ویژگی های انواع ادبی و تحلیل آن بر روی آثار فوق مشخص شد که قصه های حسین کرد در نوع ادبی و ژانر حماسی، داراب نامه در نوع غنایی و چهارمقاله برخوردار از نوع ادبی تعلیمی است. روش تحقیق این نوشته، مقایسه ای تطبیقی و تحلیلی بوده است که به شیوه اسنادی، فیش برداری و کتابخانه ای مطالب خود را گرد آورده است.
    کلید واژگان: انواع ادبی, حسین کرد شبستری, چهارمقاله, داراب نامه, حماسی, غنایی, تعلیمی}
    Yadollah Nasrollahi *, Atefeh Ebrahimi
    The discussion of genres and the division of literary works into different categories according to their appearance or semantic aspects is one of the branches of the development of literary sciences such as stylistics and literary criticism. In terms of historical record, Aristotle and Horace were the first to classify different works, and Aristotle mentions three genres "epic, lyrical and dramatic" in his art of poetry, which of course is the "dramatic" type. It is divided into two sub-branches of "tragedy and comedy". This division in the literature of different nations takes into account the special characteristics of the works of each nation and their language and other cultural, historical and social specialities. In Persian literature, three genres are mentioned: epic, lyrical and didactic. Although in the new era, other types such as short & long stories, essays and biographies are also mentioned. One of the points of difference between Aristotle's division of genres and the division of Persian literature is that Aristotle pays attention to content and semantic criteria in his division of genres, but in Persian literature, the division of genres is based on criteria Formally and outwardly, it has been done. Nowadays, it is necessary to pay attention to literary genres in the review of literary works and it helps the researcher not to get confused in the research and the research work can be done easily. Of course, it should be noted that literary works cannot be classified under the title of a specific and absolute genre. Because every literary work always has a set of genres in it, among which, the presence is more prominent and colorful. One of them marginalizes other genres. Therefore, in examining the literary type of a work, we seek to find the most frequent genre in that work and place the mentioned literary work under the title of the same genre.The present study is an attempt to answer questions of this type: what is a literary genre? In the literary works such as "Hossein Kurd Shabstarai,  Bighami`s Darab Nameh  and Nezami`s Chahar Maghaleh ", which literary genre is and prominent? What variables should be used to determine the literary type of a work? After the definitions of the genres and literary works mentioned, the mentioned questions were answered with a library and descriptive method and at the end of the work it was determined that Hossein Kurd Shabestri has an epic genre. Beghmi's Darab Nameh has a lyrical genre and Chahar Maghaleh has a didactic genre. In order to determine the genre in the mentioned literary works, three variables of the way of presentation, the subject and content of the work, and the tone of the work have been used.
    Keywords: Literary Types, Hossein Kord Shabestri, Nezaami Aroozi`s Chahar maghaleh, Bighami's Darabnameh, Epic, lyrical, didactic}
  • سید محمد فتح الله زاده*، میرجلیل اکرمی

    گرشاسپ نامه اسدی طوسی مهم ترین متون پهلوانی و حماسی پس از شاهنامه است. اگرچه موضوع آن جنگ ها و هنرنمایی های پهلوانی است، ولی عناصر مهم و اثرگذار در فرآیند شکل گیری اندیشه های ایرانشهری درآن نهفته است. غرض از تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل مبانی فکری ایرانشهری به عنوان یکی از مختصات در سطح فکری این اثر ارزشمند است. حال این سوال مطرح است که باورها و اندیشه های ایرانشهری در این کتاب چگونه بوده؟ و چه انعکاسی داشته است؟ برای پاسخ به سوالات در این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است، موضوعات و عناصری چون «خردوخردگرایی، خداشناسی و دین مداری، شاه آرمانی، آشتی و دوستی، پیمان، سوگند، پیشگویی، دخمه ها، جادو، بخت و سرنوشت» که از عمده ترین مبانی فکری ایرانشهری ها و ایرانیان باستان بوده است، بر اساس گرشاسپ نامه و استشهاد به شاهنامه، بهمن نامه، برزونامه، فرامرزنامه، بانو گشسپ نامه و دیوان دقیقی بررسی و تحلیل شده است. با مطالعه و بررسی گرشاسپ نامه و منظومه های حماسی سبک خراسانی نتیجه می گیریم که کمتر بخشی از اشعار او را می توان یافت که تحت تاثیر اندیشه های ایرانشهری نباشد. و این موضوعات و عناصر در گرشاسپ نامه اسدی به عنوان دومین و برترین اثر ادبی سبک خراسانی متجلی شده است. و نسبت به  آثار دیگر شاعران حماسه سرای این سبک به بهترین شکل انعکاس داشته است.

    کلید واژگان: اندیشه های ایرانشهری, گرشاسپ نامه, شاهنامه, حماسی, سبک خراسانی}
    Seyed Mohammad Fathollahzade *, Mirjalil Akrami

    Iranians were the people who lived in the land of Great Iran in ancient times, in their social relations with each other and with the neighboring countries and with the people of the world of those days, they had wars, peaces and reconciliations, friendships and relationships. This behavior and their relationships and belief, which is history as the preserver and guardian of the documents of the past, has been preserved for the future generation. The ancient Iranians, for whom Ardeshir Sasanian used the word Iranshahri for the first time, had thoughts and ideas to express their opinions, beliefs in establishing relations with others, in the manner and ritual of governance and statecraft. Historians, poets and writers have been influenced by these ideas. Especially the poets of the 4th and 5th century were more influenced by it in their epic works, one of them is the famous Iranian poet Asadi Toosi. Asadi Tusi's Gershasp Nameh is the most important heroic and epic text after the Shahnameh. Although its subject is wars and heroic performances, it contains important and effective elements in the formation process of Iranshahri's ideas. Various topics and elements that have happened throughout history in the thoughts of ancient Iranians and the long-standing beliefs of Iranian citizens in their daily lives have a prominent appearance. The purpose of this research is to identify and analyze the intellectual foundations of Iranshahri as one of the coordinates in the intellectual level of this valuable work. Now this question is raised, what were Iranshahri's beliefs and thoughts in this book? And what has been reflected? In order to answer the questions in this research, which is analytical-descriptive and based on library studies, topics and elements such as "minorism, theology and religious orientation, Shah Armani, reconciliation and friendship, pact, oath, prophecy, catacombs, magic , fate and destiny" which was one of the main intellectual bases of Iranians and ancient Iranians, based on "Gershasp Name" and reference to "Shahnameh", "Bahman Nameh", "Barzonameh", "Faramarznameh", "Bano Ghassab Nameh" and "Detailed Court" has been examined and analyzed. By studying and examining Gershasep's epistles and epic poems in the Khorasani style, we can conclude that there are few parts of his poems that are not influenced by Iranshahri's ideas. Garshasp, the book of Esdi Toosi, travels, stories, wars, and performances, which are the result of the presence of Gershasp, the mythical warrior of Iran. Events have taken place in it, and there have been effective elements and phenomena, and beliefs that the people of Iran have fully believed in. In this work, the literary master has shown himself in the best way and these themes and elements in Asadi's book have been manifested as the second and best literary work of Khorasani style. And compared to the works of other epic poets of this style, it has been reflected in the best way.

    Keywords: Iranshahri's thoughts, Gershasp Nameh, Shahnameh, Epic, Khorasani style}
  • مریم بینا*، رضا اشرف زاده، مجید تقوی
    «خاوران نامه» یک منظومه ی حماسی دینی است که " ابن حسام " در بیان داستان های خیالی از مبارزات حضرت علی (ع) و یارانش در سرزمین خاوران سروده است. خاوران نامه در حوزه ی توصیف و آفرینش تصویر های حماسی دارای ارزش فراوانی است. در این مقاله به عناصر سازنده یک اثر حماسی پرداخته شده است و سپس به صور خیال برای تصویر آفرینی حماسی که اثر گذار هستند اشاره می شود. و اینکه ابن حسام توانسته است با بهره گیری از عناصر و مضامین حماسی و تصویر گرایی زیبا، صحنه ها را ملموس و عینی سازد. در ساختمان حماسه مبالغه نیرومند ترین عنصر خیال شاعرانه است که به شعر ابن حسام صلابت و پویایی می بخشد. تشبیهاتی که در این اثر به کار رفته بیشتر حسی است و زمانی به اوج خود می رسد که هر یک از ارکان تشبیه نوعی جنبش و عظمت را به تصویر می کشد.
    کلید واژگان: حماسی, تصویر آفرینی, حماسه دینی}
    Maryam Bina *, Reza Ashrafzadeh, Majid Taghavi
    "Khavaran Nameh" is a religious epic poem written by "Ibn Hussam" in telling imaginary stories about the struggles of Imam Ali (AS) and his companions in the land of Khavaran. Khavarannameh is of great value in the field of describing and creating epic images. In this article, the constituent elements of an epic work are discussed and then the imaginary forms for creating epic images that are effective are mentioned and that Ibn Hussam was able to use the elements and themes of epic and beautiful imagery to create scenes. Make it tangible and objective. In the construction of the epic, exaggeration is the strongest element of poetic imagination, which gives strength and dynamism to Ibn Hussam's poetry. The similes used in this work are more sensory and reach their peak when each of the elements of the simile depicts a kind of movement and greatness.Keywords: Ibn Hassan Khosfi - Religious Epic - Epic Elements - Image Creation
    Keywords: epic, image creation, religious epic}
  • حمید کاویانی پویا

    از روزگاری که انسان در بیان احساسات و رفع و تسکین آلام دست به دامان موسیقی گردید از اصوات آن و نواهای مختلف موسیقی تنها در بزم ها و سوگواری ها بهره نگرفت، بلکه حتی برای بازیافت، نگهداری و تقویت سلامت جسمی و روحی و همچنین در آیین های دینی و بیان روایات حماسی از این ابداع بشری استفاده کرد. در این بین، آنچه اهمیت بسزایی دارد این است که موسیقی در میدان های رزم نیز کاربرد داشته است و بر این مبنا از مسایل مهم این است که از چه آلات و ابزار موسیقیایی در میدان های نبرد استفاده می شده است و مهم تر آنکه این نواهای موسیقی چه تاثیر و اهمیتی در رزم ها و عملکرد سپاهیان در برخوردهای نظامی داشته اند و  نوازندگان و موسیقی دانان در آرایش نظامی چه جایگاه و وظایفی را عهده دار بودند. از مطالعه و بررسی متون تاریخی کلاسیک و متون روایی منظوم و منثور که به روایت حماسی و تاریخی پرداخته اند و همچنین بهره بری از برخی نگاره های باستانی، چنین برمی آید که ایرانیان باستان در بیان روایات حماسی و به منظور نمایان کردن و برجسته ساختن هر چه بهتر کردارهای پرشکوه و قهرمانانه پهلوانان و سرداران از موسیقی بهره گرفته و از سازها و آلات مختلف در آماده سازی، تهییج و تشجیع سپاهیان و هراس افکنی در دل دشمنان استفاده می کردند و مهمتر از همه، فرمان های فرماندهان مبنی بر آغاز جنگ و پایان بخشی بدان و به طور کلی ارسال پیام به سربازان در میدان های نبرد با موسیقی میسر می شد.

    کلید واژگان: رزم, حماسی, ایران باستان, موسیقی حماسی}
    Hamid Kavyani Pouya
    Introduction

    From the time when man, by forming a monolithic society and passing through cave-dwelling beyond basic needs such as food and clothing, thought of expressing his feelings and emotions and relieving pain, he found music to be the best means for this purpose. The important point is that gradually some people who acquired talent and skills in this field found a place and became an integral part of society. In the meantime, what is very important is that music has also been used in battlefields,and on this basis, one of the important issues is what musical instruments have been used on the battlefields, and more importantly, what impact and importance these musical instruments have had in battles. Also what was the role of musicians and musicians in military formation and arrangement.  Due to the prestige that music had in custom and among religious teachings; The musicians were introduced as court attendants. It is important to note that some musicians and musicians were on the same level as the upper classes of society and took an active role in advancing cultural, religious and even military goals among the Iranian dynasties.

    Methodology

    In this research, by studying the narrations of Greek historians, religious books and the writings of some historians of the Islamic period, it has been tried to study different musical instruments as well as the use and ability of musical instruments in Iranian military battles and encounters with enemies. Also, to advance the research have been used, poetic and literary works and material references, as well as abbreviations and musical instruments that have been reflected in the research texts. Thus, through library studies, by arranging and processing the available information in a descriptive, analytical way, the research has reached results about the importance, position and capability of music in the battles of the Iranians.

    Discussion

    One of the most important issues in the history of Iran is the study of how martial music and musicians helped the Iranian government in military conflicts. Also, according to the numerous wars that existed in different eras between Iranians with Eastern and Western enemies, what was the use of different musical instruments in organizing forces, conveying concepts and even achieving victories and successes. Martial music is a collection of special songs with symbols used on battlefields to convey a message or command that is meaningful to the commanders and soldiers of the same army. Also, military music is the music of awakening, movement, work, effort and war, and has aroused a sense of national pride of the troops. In ancient Iran, different musical instruments were used in ceremonies and battles, which according to the examples and in the written and material works can be said that in ancient times, the musical instruments used in battlefields were more than wind and percussion and the Iranians (especially in the Parthian era), unlike the Greeks and Romans who used wind instruments, used more percussion instruments such as drums. Another instrument that we find along with many drums in the writings of ancient historians was the kos or kust and trumpet, which were especially effective with the horn(hornpipe), especially to signal the army to start a battle or to enter a part of the army into battle. One of the first functions as well as the most important effects of epic music; It was to motivate the troops in the resistance against the enemies, and in other words, this tool was so strong in motivating and encouraging the troops to face the enemies that one of the tricks in weakening the troops' morale and defeating them was first to silence the music and then to overthrow the flag. Another military goal that music provided on the battlefield was to intimidate the opposition and exaggerate their own military capabilities. In fact, one of the uses of violent music such as drums, cymbals and trumpets in wars was to frighten the heart of the enemy and the more deafening these sounds were, the more useful the income of their own troops was in frightening the enemy and disrupting their order and concentration. Also, the important applications of music in informing and sending messages to the troops should not be neglected, because through this, the troops became aware of the commands and orders of the commanders, and based on this, the movements and actions of the division were organized in a regular and fast manner. In ancient Iran, during war trips, musicians who were organized as a group were among the troops and held special positions and duties in the military formation. In fact, according to the available reports, singers and musicians had a special place among the troops, and when enumerating the special and close relatives of the king, there was talk of three classes, the first two being soldiers and border guards, and the third, next to the army; were singers and musicians.

    Conclusion

    In the ancient world, in addition to feasts, music was also used very seriously in battles, and the soldiers used musical instruments in military exercises until they faced the enemy army. In fact, the soldiers woke up to the sound of an instrument and lined up, attacking, besieging, or retreating to the sound of music. In this way, the commands and orders of the commanders were heard by the soldiers in the form of military voices. What can be seen from the documents and material and written evidence, musical instruments had a special variety in the history of Iran and in expressing each message and conveying the meaning and concept of a particular instrument or instruments, it was used individually or in unison. And especially because of the existence of minstrel and the importance of epic narrations and the fact that the poems that told epic stories were accompanied by music, musicians and singers had a special place among the troops and the musicians and singers formed a certain section and member of the body of the Iranian army. These people tried to prepare the soldiers to face the enemy and to raise and strengthen the morale of the troops, and with their terrifying songs,were also effective in weakening the morale of the enemies.

    Keywords: War, Epic, Ancient Iran, Epic music}
  • محمدرضا امینی*، سکینه نعمتی

    منظومه حماسی تاریخی شاهنامه سلیمانی اثر فتح الله عارف چلبی (درگذشته 969)، نخستین «شاهنامه چی» دربار عثمانی است. این منظومه از جمله آثار حماسی تاریخی زبان فارسی است که در قلمرو عثمانی شکل گرفته و تاکنون از دید پژوهشگران دور مانده است. شاهنامه سلیمانی در شرح جلوس سلطان سلیمان قانونی، قانون گذاری ها و فتوحات او در آسیا و اروپا سروده شده است. شیوه بیان عارف بیش از هرکس به طرز فردوسی شباهت دارد، اما دیدگاه او درباره فردوسی و شاهنامه در این منظومه قابل تامل است. شاهنامه سلیمانی محصول قرن دهم هجری، نمونه بارز تاریخ نگری و تاریخ نگاری شاعران دربار عثمانی به ویژه در نزاع طولانی دولت های عثمانی و صفوی است. در پژوهش حاضر به عنوان نخستین تحقیق درباره این اثر، علاوه بر معرفی و تحلیل شاهنامه سلیمانی بر اساس نسخه خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، این منظومه از منظر محتوا، مطابقت با تاریخ، چگونگی الگوپذیری از شاهنامه، زبان شعری و فنون ادبی بررسی می شود.

    کلید واژگان: منظومه, حماسی, شاهنامه سلیمانی, عارف, شاهنامه سرایی}
  • رضا حیدری نوری*، صائمه خراسانی

    تعیین نوع ادبی در ادبیات فارسی به دلیل عدم وجود سابقه و تازگی موضوع از دشواری های زیادی برخوردار است. نیاز به محلی سازی الگوهای غربی از یکسو و ضرورتهای جهانی سازی ادبیات محلی از سوی دیگر، دو نیاز متناقض امروز ادبیات فارسی است. از اینرو پرسش اصلی این است که آیا میتوان الگویی ارائه نمود که ضمن رعایت استانداردهای جهانی نیازهای ادبیات فارسی را نیز پوشش دهد. مقاله حاضر تلاشی در این راستاست: اول در تعیین انواع ادبی از انواع پایه (حماسی، غنایی، تعلیمی) که در سطح جهانی مورد قبول است استفاده گردیده است. دوم برای تعیین نوع، از سه متغیر اصلی به نامهای محتوا و مضمون، لحن و شیوه ارائه به همراه زیر متغیرهای آنها استفاده شده است. محتوا و مضمون شامل 29 زیر عامل از جمله قهرمانی، عیاری، عاشقانه و... لحن شامل بیش از 40 مولفه از جمله صمیمانه، ناصحانه، آمرانه و... که از سه عنصر منطق، هیجان و احساس متاثر شده اند و شیوه ارائه که به سه زیر عامل روایی، خطابی و خویش گویی تقسیم شده است. در نهایت با استفاده از این سه متغیر وجه غالب اثر تعیین میشود.

    کلید واژگان: نوع ادبی, حماسی, غنایی, تعلیمی, وجه غالب, محتوا و مضمون, لحن, شیوه ارائه}
    Reza Heydari Nuri*, Saemeh Khorasani

    Determining the genre in modern researches is considered the main issue. Due to lack of historic background and novelty of subjects in Persian literature, has more difficulties. The need for the localization of existing Western models and the necessities of the globalization of local literature are two contradictory needs of modern Persian literature. Therefore, the main question is that is it possible to present a model that covers the needs of Persian literature, while providing the global standards. In the present paper, it was attempted to provide a three-dimensional model to determine the literary genre. first, basic genres (epic, lyrical, didactics) were determined that are accepted at the global level. Second, to determine the genre, three main variables of content and theme, tone and presentation method were used. Third, for each of the following variables, some factors are considered: content and theme included 24 factors such as championship and being cutie, romantic; tone had more than 40 element including being sincerely, advisable and imperative, categorized in three logical, excitable and emotional and presentation method was classified into three sub-factors of narrative, addressing and soliloquy. Finally, using these three variables, the dominant type of work is determined.

    Keywords: Genre, Epic, Lyrical, Didactic, Dominant Form, Content, Theme, Tune, Presentation Style}
  • محسن رحمتی*
    با آنکه سلسله اشکانی، طولانی ترین دوره حکومتی در تاریخ ایران را دارند، در روایت ملی- حماسی ایرانی که در منابع اسلامی مندرج است، تاریخ این سلسله با اختصار زیادی آمده است. چنان که در بیشتر موارد، جز ذکر نام شاهان و اشاره به عدد سالهای حکومتشان، چیز دیگری درباره آنها ندارد. این اختصار تا آن حد است که مدت زمان حکومت اشکانیان، به نصف زمان واقعی تقلیل یافته است. این قضیه تا کنون، فکر محققان بسیاری را به خود مشغول داشته و درباره علت این اختصارگویی نظراتی ابراز شده که فصل مشترک همه آنها، انتساب این امر به سیاست تعمدی ساسانیان است، ولی در خصوص علت اتخاذ این سیاست از سوی ساسانیان، تا کنون تعمق زیادی به عمل نیامده است. این مقاله در صدد است تا با روش تحقیق تاریخی و از طریق به پرسش کشیدن داده های موجود، چگونگی و علل این قضیه را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله نشان میدهد که بر خلاف مشهور، این تحریف نه معلول اعتقادات دینی و نه به دست موبدان، بلکه به دست اشراف دربار ساسانی و برای رفع مشکلات سیاسی – اجتماعی که دربار ساسانی و اشراف ایرانی، به صورت همزمان به آن گرفتار بودند، انجام شده است.
    کلید واژگان: تاریخ ملی, حماسی, اشکانیان, ساسانیان, خوتای نامگ}
    Dr Mohsen Rahmati*
    Parthian history has come with high briefly, in Iranian national epic narrative that is mentioned in Islamic sources, in spite of that dynasty has the longest period in history of Iran. As in most cases, except the names of kings and refers to the number their king’s years, hasn’t something else about them. This brevity to the extent that reduced to less than half the real time, Length of time of their government. up to now, this case Has occupied many researchers And has been expressed many opinions on the cause of this brevity.The common trait of all of them,this is that attributed this case to the Sassanid deliberate policy, But, as yet, has not done much to ponder on the reason for adopting this policy by the Sassanids. This article seeks to review how and why this question with Using historical research and through data available. This paper shows that Unlike the famous, This distortion has Don, Not due to religious beliefs and not by priests, But by The Sasanian court nobility,To solve political - social problems of Sasanian court and Iranian nobility,that were caught them, at the same time.
    Keywords: National, epic History, Parthian, Sassanid, Khutay Namag}
  • عسکری ابراهیمی جویباری*

    انسان در پیرامون خود با اسامی اشخاص، مکانها، حیوانات، نباتات، اشیا وغیره سر و کار دارد، که علت نامگذاری (وجه تسمیه ی) بسیاری از این اسمها بر او پوشیده است.یکی ازمسایلی که ذهن کنجکاو بشر را به خود مشغول کرده است، یافتن ارتباط حقیقی بین اسم و مسمی است.به طور کلی وجه تسمیه ها با توجه به منشا پیدایش آن به انواع گوناگون تقسیم می شود که کلی ترین آن، تقسیم وجه تسمیه به دو بخش علمی و غیرعلمی است که بخش اخیر در ادب فارسی بازتاب گسترده دارد. در واقع افسانه های عامیانه، متون دینی، تاریخی، حماسی و عرفانی ازجمله سرچشمه های اساسی و بنیادین وجه تسمیه های علمی وغیرعلمی(عامیانه) است. از نظر بسامد کاربرد وجه تسمیه در متون منظوم، دیوان خاقانی، و در متون منثور، سفرنامه ی ناصرخسرو و تذکره الاولیای عطار در درجه ی نخست اهمیت قراردارند.

    کلید واژگان: وجه تسمیه, ریشه شناسی, افسانه ها, حماسه ها, تاریخی, عرفانی, حماسی}
    Askari Ebrahimi Jouibari *

    Human in his environment deal with the name of persons, places, animals, plants, things, etc which for the most of them the reason for designating (or word derivation) such names is not disclosed to him. One of the problems, occupied the curios mind of the mankind, is finding the actual relationship between sign and signified. In fact, folk mythologies, historical, religious and epical texts, are among the main sources for word derivation which were reflected with an eloquent and sweet locution in mystical works in accordance with the thoughts of wayfarers. Another kind of word derivation is the result of creativities and artistry of mystics, which was created as a powerful tool for expressing esoteric mystical themes. Amongst the authors and poets, Attar must be regarded as the central figure of this realm. His Manteq at-Tayr which has found a worldwide publicity today is the result of his excellent use and choice word derivation that he provides for Simurgh.

    Keywords: word derivation, Etymology, mystical works, prophets, mystics}
  • میلاد جعفرپور
    بررسی رسم ازدواج در ادب فارسی تاکنون زمینه تحقیقات و پژوهش هایی زیادی بوده است، که البته در بیشتر آن ها یا به شکل و گونه های در خور توجه ازدواج پرداخته نشده و یا بستر تحقیق در حوزه نظم و عموما محدود به نوع حماسی و ویژه – شاهنامهحکیم ابوالقاسم فردوسی- است. در این مقاله با مطالعه و واکاوی سمک عیار به بررسی تحلیلی- محتوایی 9 بن مایه، گونه و سبک مهم ازدواج پرداخته شده است، که در آن پهلوان یا شاهزاده غالبا بیرون از سرزمین خویش همسری را انتخاب می کند و به همین منظور به سفر و جستجو می رود و در این راه عموما پس از برگزیدن جفت خود در نقطه مقابل پدر دختر قرار گرفته و با مخالفت او روبرو می شود و اغلب پس از پشت سرگذاشتن رویدادها و آزمون هایی دشوار به کام می رسد. سبک پیوند در سمک عیار به گونه ای است که، دختر خود در مهرورزی و ازدواج پیشگام است. از انواع کم یاب ترنج اندازی به سوی معشوقه؛ دلباختگی در میدان جنگ؛ پیوند شرطی- واسطه ای و آرمان شهری ازدواج می-توان به عنوان نمونه هایی دیگر ازسبک های ازدواج اشاره کرد. در این بن مایه ها و سبک ها گاه برخی گزاره ها از یک سو پیوندهایی مشترک و نزدیک با رویکرد اجتماعی برقرار می کنند و از سوی دیگر، در تقابل با نظریه فمینیستی، که در تحلیل آثار ادبی اصولی مطلق ارائه می دهد، قرار می گیرند.
    کلید واژگان: سمک عیار, نثر حماسی- پهلوانی, سنتهای اجتماعی, حماسی, سبک های ازدواج, بررسی تحلیلی, محتوایی}
    Milad Jaafarpoor
    Check drawing of marriage in literature, so far, the campaign a lot of research and research that has been, of course in most of them, or to the shape and interesting species of marriage are not paid or the bed of the research in the field of order and generally limited to the type of epic Shahnameh and special – a Ferdowsi-wise. In this article with Samak-E- Aiiar and re-examine this phenomenon to the analytical review-content root 9, any style is important to the marriage, in which the bully or Princess is often out of their territory to choose such and so on in order to travel and search goes through, and in this way after pick up pair against their agenda The father of the girl and gets her face with the opposition, and often the back stock events and other difficult test to joiner. In the link style is such that Samak-E-Aiiar, his daughter out of marriage in October, and pioneer. Rare types of throw toranj toward the mistress, love on the battlefield, the link provided-the mediator should represent and Utopia marriage can be as are other styles of marriage. The roots and styles, sometimes some examples on the one hand and close links with joint approach established social and on the other hand, at odds with the feminist theory in analysis of literary works, in terms of absolute presentatio
  • علی اصغر باباصفری
    ادبیات حماسی و غنایی دو دسته ی مهم از آثار ادبی را تشکیل می دهد که هر کدام به تنهایی بخش های بزرگی از سروده های شاعران این مرز و بوم را دربردارد. اما آنچه مایه ی اصلی تفاوت و تمایز میان آثار حماسی و غنایی می شود، آن است که ادبیات غنایی بر پایه ی عواطف و احساسات درونی شکل می گیرد، در حالی که ادبیات حماسی بر اساس کنش ها و رفتارهای بیرونی است. به همین جهت، مرز میان این دو روشن و آشکار است. اما گاهی در برخی از آثار ادبی به مواردی برمی خوریم که عشق و حماسه در هم آمیخته اند و جلوه ی بسیار زیبا و جذابی از اختلاط دو امر به ظاهر متضاد را به نمایش گذاشته اند. علاوه بر این، نشان دهنده ی خلاقیت ذهن و توانایی شاعران و نویسندگانی است که به خلق چنین آثاری پرداخته اند.
    در این مقاله به معرفی داستان هایی پرداخته شده که علاوه بر جنبه ی حماسی، رنگ و بوی عاشقانه نیز در تار و پود آنها وجود دارد. نزدیک به نیمی از این داستان ها مربوط به شاهنامه ی فردوسی است و تعدادی نیز تقلیدهایی است که از کار فردوسی صورت گرفته است. بقیه ی موارد نیز داستان های عاشقانه ای است که جنبه های حماسی آن بسیار قوی است و حتی در برخی موارد، بعد حماسی آن بر بعد غنایی غلبه دارد، مانند داستان ورقه و گلشاه عیوقی.
    با تامل در زمان و دوره ی سروده شدن این آثار در می یابیم که عمده ی آنها مربوط به پیش از حمله ی مغول به ایران است که روح حماسی بین مردم ایران وجود داشت و به تبع آن در آثار ادبی این دوره نیز دیده می شود. در این مقاله در مجموع 33 داستان به ترتیب الفبایی معرفی و بررسی شده اند.
    کلید واژگان: داستان, حماسی, عاشقانه, منظومه, نثر}
    Aliasghar Babasafari
    Epic and lyric literature forms two principal groups of literary works each of which contains great parts of poems composed by poets of this homeland. However, what distinguishes between epic and lyric works is that the lyric literature is formed on the basis of feelings and emotions, while the epic one is based on the physical actions and behavior. That is why the borderline between these two is obvious. On the other hand, in some literary works, we sometimes face cases in which love and epic are integrated and exhibit a beautiful and attractive manifestation of mixture of two apparent paradoxes. Additionally, it demonstrates creativity and ability of poets and writers create such works. In this paper, the stories have been introduced which have a sense of love in addition to the epic theme. Nearly half of these stories are in Ferdowsi's Shahnameh, some are imitations of Ferdowsi's works and the rest are lyric stories with strong epic themes and in some cases its epic dimension dominates the lyric one such as Vargheh and Golshah Ayoughi Stories. Reflecting on the era these works are created, we come to the conclusion that most of them are related to the time before the attack of Mongolian tribes to Iran when epic spirit was among people of Iran and can be seen in the works of that era consequently. In his paper, totally 33 stories are introduced and studied alphabetically.
  • بررسی تطبیقی سیمای زنان در شاهنامه فردوسی و جنگ و صلح تولستوی
    مرضیه یحیی پور، مهناز نوروزی
    شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و جنگ و صلح لف نیکلایویچ تولستوی دو حماسه بزرگ ادبیات جهان به شمار می آیند که ارزش و جایگاه والای خود را در میان سایر آثار، تا به امروز حفظ کرده اند. فردوسی و تولستوی در این دو اثر حماسی توانستند، بسیاری از جنبه های زندگی بشر و ابعاد گوناگون آن را در قالب حوادث اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، اخلاقی، تاریخی، صحنه های جنگ و خونریزی و صلح، با نمادین کردن خیر در برابر شر به تصویر بکشند. بی شک بررسی سیمای زنان و حضور قهرمانان زن در صحنه های بی نظیر حماسی و در کنار هم قراردادن اقشار مختلف به منظور مقایسه آن ها با یکدیگر، می تواند دیدگاه های این نویسندگان بزرگ را درباره نقش اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیاسی زنان در جامعه و به خصوص در خانواده نشان دهد. هر دو نویسنده معتقدند که زنان نیک سیرتی همچون رودابه، سیندخت، ناتاشا راستووا، ماریا بالکونسکایا و... با توجه به پایبندیشان به اصالت خانوادگی و موازین اخلاقی، کمک به بقا و ایجاد آرامش در خانواده نموده و خود نیز به پاداشی نیک و شایسته در زندگی دست یافته اند. برعکس، زنان بدسیرت و ناشایست، مانند سودابه و هلن کوراگینا به علت زیرپاگذاشتن اصول اخلاقی و لاقیدی خود به کیفری سخت رسیده اند. با بررسی شاهنامه و جنگ و صلح می بینیم گرچه فردوسی و تولستوی از دو فرهنگ، قوم و مذهب مختلف اند و در شرایط و دوره های متفاوت زیسته اند، ولی هر دو آن ها، به زنان نیکو صفت و پاکدامن، زنانی که به وظایف مادری و همسری خود به نحو شایسته عمل می کنند و نمونه زن اصیل و با اخلاق هستند، به دیده احترام می نگرند و ارج می نهند.
    کلید واژگان: جنگ, صلح, حماسی, زن, عشق, خانواده, اخلاق}
  • اسماعیل حاکمی والا، مصطفی رئیسی بهان
    در این مقاله نخست مقدمه ای کوتاه راجع به پیشینه نمایش در ایران آوردیم و سپس به بررسی واژه درام چه از نظر لغوی و چه از نظر اصطلاحی پرداختیم وبه تقسیم بندی های آن که اعم از تراژدی و کمدی است اشاره کرده و راجع به هر یک از انها جداگانه بحث نمودیم. در ادامه به بحث راجع به حماسه پرداخته و وجوه اشتراک و افتراق حماسه و تراژدی را برشمردیم. پیرامون وجوه افتراق درام و تراژدی نیز بحث کردیم و در پایان راجع به غنا و ویژگی های آن سخن گفته و وجوه اشتراک و افتراق غنا ‘ حماسه و تراژدی را تبیین نمودیم. انگاه وارد مبحث اصلی مقاله شده و تحت دو عنوان((شاهنامه فردوسی و جلوه های دراماتیک)) و ((خمسه نظامی و جلوه های دراماتیک)) به بحث راجع به آنها پرداختیم. برای تحلیل و بررسی عناصر دراماتیک درشاهنامه داستان رستم و اسفندیار را برگزیدیم و براساس یکی از الگوهای عناصر درامی به نقد و تحلیل آن پرداختیم. داستان خسرو و شیرین را نیز از خمسه انتخاب نموده و براساس یکی دیگر از الگوهای ساختار نمایشی آن را تحلیل نمودیم و در پایان به نتیجه گیری از دو بحث اخیر پرداختیم.
    کلید واژگان: درام, دراماتیک, تراژدی, کمدی, حماسی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال