جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "خاوران نامه" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «خاوران نامه» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
متن، برساخته از تک واژها، واژه ها و جمله هایی است که برای هدفی معین در کنار هم قرار می گیرند تا معنا یا مفهومی خاص را منتقل کنند. متن، واحدی بلندتر از جمله است و زمانی تبدیل به گفتمان می شود که منسجم باشد. در نظریه انسجام، تحلیل متن در مرکز بازخوانی ها است. درواقع، نویسنده به مدد زبان و حفظ ارتباط بین عناصر سازنده متن، دنیای واقع و فراواقع خود را منعکس می کند و بر عمق معنایی، تاثیرگذاری و جذابیت متن می افزاید و موجب اقناع مخاطب می شود. در پژوهش حاضر عناصر انسجام متن خاوران نامه ابن حسام خوسفی، با استفاده از نظریه انسجام متن هالیدی و حسن (1976 م.)، در دو دسته «دستوری و واژگانی» مورد واکاوی قرار گرفت. از نتایج این پژوهش آن است که عناصر لغوی و واژگانی، به ویژه عنصر تکرار، اولین و مهم ترین عامل انسجام و همبستگی متن است و با توجه به اینکه منظومه خاوران نامه، متن حماسی- روایی است و با زاویه دید دانای کل بیان شده است، متن این اثر محوری مرکزی دارد و مرجع ضمایر در جملات هم محدود و هم مشخص است؛ بنابراین ارجاع، عامل مهم دیگری در انسجام متن است. آنچه این وحدت و انسجام را می آفریند، اندیشه عمیق شاعر است که در بستر محور طولی اشعار جریان یافته است.
کلید واژگان: خاوران نامه, عناصر انسجام, متن, نظم فارسی, هالیدی و حسنAll texts are made up of single words, words and sentences that are put together for a specific purpose to convey a specific meaning or concept. A text is a longer unit than a sentence and becomes a discourse when it is coherent. In coherence theory, text analysis is at the core of all readings. In fact, the author reflects his real and meta-real world with the help of language and maintaining the relationship between the elements that make up the text, adding to the semantic depth, effectiveness and allure of the text as well as its appeal to the audience. The present study analyzed the elements of the text coherence in Ibn Hussām Khosfi's Khāvarān Nāma, using Halliday and Hassan’s text coherence theory (1976 AD), in the two categories of "grammatical and lexical". One finding of this research is that lexical and semantic elements, especially the element of repetition, are the first and foremost factor of coherence and cohesion of the text. Considering that the Khāvarān Nāma is an epic-narrative text from the omniscient point of view, the text has a central axis and the reference of pronouns in the sentences, as another important factor in text coherence, is both limited and specific. What creates this unity and coherence is the poet’s profound thought, which flows in the longitudinal axis of the poems.
Keywords: Elements Of Coherence, Halliday, Hassan, Khāvarān Nāma, Persian Order, Text -
زمینه و هدف
منظومه علینامه، نخستین منظومه حماسی شیعه که در سالهای اخیر توسط محققان ادب فارسی کشف و معرفی گردید، دریچه های تازه ای را در پژوهشهای ادبی حوزه حماسه دینی به روی پژوهشگران گشود. خاوراننامه نیز یکی دیگر از مهمتر ین حماسه های دینی در ادبیات فارسی شناخته میشود. در این پژوهش سعی شده است این دو اثر منظوم ازلحاظ سه سطح فکری، زبانی و ادبی مورد بررسی و مقایسه تطبیقی قرار بگیرند.
روش هاروش تحقیق در این پژوهش، به صورت توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دو منظومه علینامه که یازده هزار و دویست و بیست بیت دارد و خاوران نامه ابن حسام خوسفی است که به دلیل چاپ نشدن منظومه کامل آن، از تازیان نامه (خلاصه خاوراننامه) به تصحیح حمیدالله مرادی استفاده شد. پس از مطالعه دقیق، نمونه های موجود در هر دو منظومه، در سه سطح مذکور، طبقه بندی و موردبحث و مقایسه تطبیقی قرار گرفتند و مهمترین موارد اشتراک و اختلاف آنها بررسی گردید.
یافته هاپس از مطالعه دقیق نمونه های موجود در هر دو منظومه، در سه سطح مذکور، مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفتند و مهمترین موارد اشتراک و اختلاف آنها بررسی گردید. تحلیل نمونه ها تا حد زیادی ویژگیهای بارز مهم زبانی، ادبی و موضوعی این منظومه ها را روشن ساخت و مهمترین نتایج این بررسی در بخش نتایج ارائه گردید.
نتیجه گیریدر سطح فکری، منابع علینامه موثقتر از خاوراننامه بودند و با روایات تاریخی، همخوانی زیادی داشتند؛ در سطح زبانی، گستردگی دامنه واژه ها، ترکیب سازی، اشکالات کمتر وزن و قافیه، ساختار دستوری منسجم در خاوراننامه بهتر به کار گرفته شده بود؛ در سطح ادبی نیز تنوع آرایه های بدیعی و بیانی خاوراننامه بیشتر از علینامه بود.
کلید واژگان: علی نامه, خاوران نامه, مقایسه تطبیقی, منظومه های حماسی, حماسه دینیJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:17 Issue: 103, 2024, PP 143 -162BACKGROUND AND OBJECTIVESAli-Nameh, the first Shia epopee (epic poem) discovered and introduced in recent years by Persian literature scholars, has opened up new horizons for researchers working on religious epic. Khavaran-Nameh is another prominent religious epic recognized in Persian literature. The present study aims to compare these two epopees on topical, linguistic, and literary levels.
METHODOLOGYThis article employs a descriptive, analytic research method. Following an in-depth investigation, the existing samples in both epopees were sorted, discussed, and compared from the three above-mentioned perspectives, and the salient similarities and differences were identified. Statistical population of this study were Ali nameh which includes 11220 verses and Khavaran-Nameh, but due to not publishing the main source made us to use Tazian-Nameh, edited by hamidollah Moradi.
FINDINGSFollowing an in-depth investigation, the existing samples in these epopeese were sorted, discussed, from the three above-mentioned perspectives. This study conducted a stylistic analysis of the outstanding topical, literary and lingual Study features of Rabi’s and Khusfi’s poems. The study identifies these features along with characteristic examples and outstanding results have been illustrated at the end of this article.
CONCLUSIONAt the topical level, the sources of Ali-Nameh proved more reliable than those of Khavaran-Nameh and were much in line with historical accounts. Linguistically, Khavaran-Nameh was richer in terms of word range and combinations, enjoying more coherent grammatical structures and fewer problems in rhythm and rhyme. At the literary level, too, Khavaran-Nemeh enjoyed more rhetorical and expressive figures of speech than Ali-Nameh.
Keywords: Ali-Nameh, Khavaran-Nameh, Comparative Study, Epic Poem, Epopee -
منظومه علی نامه، نخستین منظومه حماسی شیعه که در سال های اخیر کشف و معرفی شده است دریچه های تازه ای را در پژوهش های ادبی حوزه حماسه دینی بر روی پژوهشگران گشود. خاوران نامه نیز یکی دیگر از آثار مهم حماسه دینی در ادبیات فارسی است. در این پژوهش، سعی شده است این دو اثر منظوم ازلحاظ زبانی بررسی و مقایسه تطبیقی شوند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، علی نامه ربیع به تصحیح رضا بیات و ابوالفضل غلامی و خاوران نامه ابن حسام خوسفی است که به دلیل چاپ نشدن منظومه کامل آن، از تازیان نامه (خلاصه خاوران نامه) به تصحیح حمیدالله مرادی استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که هر دو منظومه در سطح زبانی، در زمینه انتخاب واژه ها اشکالات مختصری دارند؛ ولی تنوع زبانی و ترکیب سازی در خاوران نامه بیشتر بود. بسامد زیاد کلمات عربی، ترکیب سازی، عبارات تکراری نیز از ویژگی های مشترک دو منظومه بود. در سطح آوایی هم، در هر دو منظومه ایرادات مختصری در زمینه قافیه و وزن دیده شد. ویژگی های سبک خراسانی هم در علی نامه بیشتر از خاوران نامه بود. در سطح نحوی هم هر دو منظومه، هنجار گریزی های مختصری داشتند.
کلید واژگان: حماسه دینی, ویژگی های زبانی, علی نامه, خاوران نامه, ربیع, ابن حسام خوسفیIntroduction"Alinameh" is an epic-historical poem which is undoubtedly the most valuable epic-historical poem in the Persian language after Ferdowsi's epic. This epic, in addition to its literary and artistic values, has unique historical and religious value, And it can be said that it is the only surviving Shie epic from previous centuries. Khavarannameh is also a literary work that was written in 830AH and its author was Ebn Hosam Khosfi from Ghahestan, Khorasan. And he has composed his poem in Bahre Motaghareb and with the weight of Shahnameh. The subject of Khavarannameh is the wars of Ali Ebn Abi Taleb (a.s.) in the land of Khavaran with Malek Ashtar and Ghobad, the king of the East and TahmasabShah. According to Ebn Hosam, this poem was compiled from an Arabic book- this poem is also called Taziannameh. Considering that these two works were written in two different times and with separate motivations, and considering the literary and artistic value of both works, the comparative study of these two epic-religious systems from different perspectives can be important. In this research, the linguistic level of two systems has been studied.
Research MethodologyThe research method in this study is descriptive-analytical and library-style. The studied community is Alinameh Rabi edited by Reza Bayat and Abolfazl Gholami and Khavarannameh by Ebn Hossam Khosfi, which, due to the lack of publication of its complete poem, was used from Taziannameh (summary of Khavarannameh) edited by Hamidollah Moradi.
Discuss:
These two systems will be examined at three levels: linguistic, phonetic and syntactic (grammatical). In the examination of the language features - this level, which itself includes three parts, word, phonetic and syntactic - has examined the simplicity, root, type, subject and various combinations of words in Alinameh and Khavarannameh, and examples have been mentioned for each of them. In examining the phonetic features among the large number of verses of two epopees, sometimes we come across a few verses that have flaws in terms of rhyme. To correct the rhythm of the verses, sometimes it is necessary to change the pronunciation of the words, read an extra letter or reduce the letters. Examples of these cases are mentioned in this section; and in examining the structural features to such things as saturated letter, prayer letter; The method of counting numbers has been discussed.
ConclusionThe results of this study showed that both systems have slight problems at the linguistic level in terms of choosing words; But linguistic variety and composition were more in Khavarannameh. The high frequency of Arabic words, compounding, and repeated phrases were common features of the two opopees. At the phonetic level, in both opopees, there were slight defects in terms of rhyme and weight. The features of Khorasani style were more in Alinameh than in Khavarannameh. At the syntactic level, both systems had slight deviations from norms.
Keywords: religious epic, linguistic characteristics, Alinameh, KhavaranNameh, Rabi, Ibn Hossam Khosfi -
خاوران نامه ابن حسام منظومه ای که داستان های خیالی از سفرها، دلاوری و جنگ آوری های حضرت علی (ع) با کفار را در قالب و زبانی شبیه به شاهنامه روایت می کند، غالبا اثری حماسی شمرده می شود، هرچند با بررسی بیشتر می توان نشان داد که فزونی یافتن ویژگی های ادبیات عامیانه در تار و پود این منظومه، آن را تا حد زیادی از تعریف حماسه رسمی دور و به ادبیات عامیانه نزدیک کرده است. مقاله حاضر می کوشد مهمترین نمودهای فرهنگ عامه در این اثر را مشخص و ریشه ها و چگونگی کاربرد آنها را بیان نماید. برای رسیدن به این هدف، نخست باورهای برخاسته از توده مردم و سپس برخی از ویژگی های عامیانه دیگر در زبان و شیوه روایت که در اشعار و مفاهیم خاوران نامه بازتاب یافته، استخراج شده است. این جستار به صورت توصیفی - تحلیلی انجام شده و در جستجوی آن است که چرا باید خاوران نامه را پدیده ای ادبی برخاسته از بطن زندگی مردم عادی دانست که به دلیل ارتباط مستقیم ابن حسام با توده های مردم به گستردگی با مظاهر گوناگون زندگی و ذهن و زبان توده مردم به شیوه های مختلف درآمیخته است. دست آوردهای این کاوش در علل و چگونگی حضور چشم گیر نمودهای فرهنگ عامه در خاوران نامه است و می تواند زمینه را برای تعیین دقیق تر جایگاه این حماسه دینی در ادبیات عامیانه فراهم آورد.
کلید واژگان: ادبیات عامیانه, فرهنگ عامیانه, حماسه های دینی, خاوران نامه, زبان عامیانهIbn al-Hussam's KhavaranName is a epopee that tells imaginary stories of the travels, heroic acts, and battles of Imam Ali (as) against the infidels. It is often considered as an epic work due to its epic features, although the features of popular literature have become so prevalent that it has largely deviated from the classical Persian epics. This feature shows that Ibn Hussam had a direct connection with the masses. Based on this view, in the present article, an attempt has been made to determine the most important folk elements of this work and how they are used. To achieve this goal, first the mass beliefs and thoughts of the people, and then some folkloric features of the narrative are examined, and finally the use of the slang language in its vocabulary is studied. This research shows that the KhavaranName is an artistic phenomenon that has originated from the life of the people and has been mixed with various manifestations of the mass life of the people in different ways. As a result, the dramatic crystallization of popular elements has made KhavaranName closer to popular literature.
Keywords: Folk literature, folk culture, Orientalism, Folk Language, Religious Systems -
خاوران نامه ابن حسام خوسفی، مثنوی ای در قالب حماسه دینی است، با موضوع داستان های خیالی از سفرها و جنگهای حضرت علی ع با شاهان بت پرستی چون تهماس شاه و صلصال شاه که در برگیرنده مفاهیم کهن الگویی فراوان است.کهن الگوی قهرمان و سفر، بنا به سرشت حماسه، از پرکاربردترین بن مایه های آن است. این پژوهش درصدد است تا به روش توصیفی_تحلیلی، الگوی پیشنهادی جوزف کمپبل را با عنوان سفر قهرمان، در خاوران نامه بررسی و میزان انطباق آن را با مثنوی خاوران نامه مشخص کند. سه بخش اصلی نظریه سفر قهرمان عبارت اند از: عزیمت (جدایی)، رهیافت (تشرف) و بازگشت. این نظریه با زندگی قهرمان حماسه همخوانی دارد؛ زیرا قهرمان هر حماسه ای برای رسیدن به مقصود خویش، راه های سختی را طی می کند. او در سفر خود با وحشتناک ترین مسیرها و شگفت ترین موجودات و خطرناک ترین دشمنان مواجه می شود؛ اما با شجاعت تمام می تواند تمام گذرگاه های سخت را پشت سر گذارد و به هدف خویش نایل شود. سفر قهرمان در خاوران نامه، سفری دینی است. حضرت علیع برای نجات انسان ها از نیروهای پلید، سفری طولانی را آغاز می کند. در این سفر با دیوان، اژدها و جادوگران به جنگ می پردازد و سرانجام بر تمام بدی ها فایق می آید. علیع با ندای درونی خود، برای رفع نگرانی پیامبرص پا در مسیر پرخطر می گذارد و به کمک یاریگران می تواند چهارده خوان را به خوبی پشت سر بگذارد. خوان ها، نماد موانع و مشکلاتی است که قهرمان برای به کمال رسیدن خود و احراز برتری و شایستگی خویش پشت سر می گذارد و بعد از یگانگی و خدای گون شدن، پیروز و سرافراز به مدینه باز می گردد و تحفه سلیمان را برای پیامبر به ارمغان می آورد. نتایج پژوهش نشان می دهد مراحل ندای درونی، کمک از ماوراء، عبور از آستان، شکم نهنگ، جاده آزمون ها، زن در نقش وسوسه گر، برکت نهایی و مرحله آزاد و رها در خاوران نامه با مراحل سفر قهرمان کمپبل انطباق دارد و حذف برخی مراحل به دلیل ماهیت دینی این اثر حماسی است.کلید واژگان: کهن الگو, سفر قهرمان, نظریه کمپبل, حماسه دینی, خاوران نامه, ابن حسام خوسفیIbn Hassam Khosfi’s Khavaran-Nameh is a verse in the form of religious epic, with the theme of fictional tales and wars of Ali (AS) with kings of idolatry such as Tahmasshah, Salasul Shah, and embraces ancient concepts. Patterns of hero and travel, due to its nature is one of the most used motifs. This study, through descriptive-analytic method, seeks to review Joseph Campbell's proposal for the heroic journey and also its amount of appliance in the Middle East. Campbell considers life as a journey that the hero must take on this journey, while awaring of his strengths and In addition, by identifying his inner desires and secrets and his strengths and weaknesses, he should conduct individua’s ethical issues. The three main themes of the hero's travel theory are: departure, approach, and return. This theory is in harmony with the epic hero's life. Because the hero of each epic should encounter somke delimas, he should face the most terrible paths ,the most awesome creatures and the most dangerous enemies; however, with all his courage, he can go through all the difficult passages and achieve his goal. The is a religious one. The results of the study indicated that in Khavaran-Nameh Ali (AS) began a long journey to save human beings from evil forces. In this journey, How fought with the Dragon and the Wizardand ultimately he eliminated them. Ali (AS), with his inner voice, addresses the Prophet’s worry, he could obviatethe obstacles and problems that each hero goes through to complete their achievement and excellence. after the unity and godliness, the victorious and glorious man returns to Medina and delievers Solomon’s souvenior to the Prophet. The results of the study also indicated that the internal stages, transcendental help, crossing the threshold, whale abdomen, test path,woman in the role of tempter, blessings and free and free stage in Khavarannameh conforms to the stages of Campbell's journey and heroism, and the omission of some stages is due to the religious nature of this epic effect.
.Keywords: anceient pattern of travel, Joseph Campbell, Religious Epic, Khavaran-Nameh, Ibn Hassam -
داستان «فرجام رستم» در شاهنامه و غررالسیر ثعالبی متفاوت با همه منابع دیگر است. در منابع، چهار شکل کشتن به دست بهمن، مرگ طبیعی، مرگ هر دو حریف در پایان جنگ با اسفندیار، و کشتن به دست شغاد دیده میشود. نقد منابع نشان میدهد این داستان در خداینامه نبوده، از طریق کتاب مستقل رستم و اسفندیار و دو کتاب سیکسران و پیکار، در عصر نهضت ترجمه وارد منابع اسلامی شده است. تفاوت راوی داستان (آزادسرو) با راویان شاهنامه ابومنصوری و گمنامی «شغاد» در منابع، خاستگاه داستان را مبهم کرده است. این جستار با توجه به تداوم محتویات کهن در منابع عامیانه، در کنار نقد منابع رسمی، نقش بهمن در قتل رستم در طومارهای نقالی و حماسههای گفتاری و درنهایت، روایت خوسفی در خاوراننامه در سده نهم هجری را که محتوی افکندن رستم در چاههای بهمن بوده، تحلیل و ثابت کرده است که کشنده رستم در کهنترین منابع کسی جز بهمن نبوده، برای کاستن از تحقیر کشته شدن وی بهدست شاه کیانی، گناهش در سیمای یک برادر ناتنی فرافکنی شده است.
کلید واژگان: فرجام رستم, شغاد (شغای), بهمن, منابع شاهنامه, حماسه عامیانه (شفاهی), خاوران نامهThe story of "Rostam's death" in Shāh-nāma and Ghorar-assiar Tha'ālabi is different from all other sources. In these sources, there are four narrations of Rostam being killed by Bahman: natural death, the death of both opponents at the end of the war with Esfandiār, and being killed by “Ŝoghād/ Ŝaghād”. The source criticism of the story of Rostam and Esfandiār shows that it did not exist in Khodāy-nāma. The difference between the narrator of the story (Azād-sarv) and the narrators of Abu Mansouri's Shāhnāma and the anonymity of Ŝoghād in the sources has obscured the origin of the story. This article, considering the continuity of ancient contents in the folklore sources analyzes the role of Bahman in the murder of Rostam in narrative scrolls and epics. It also investigates an episode in Khāvarān-nāma of Khusfi (15 AD), which depicts Rostam being thrown in the camouflaged wells of Bahman. Finally, this research has proved that the killer of Rostam, in the oldest sources, was nobody other than Bahman, and in order to reduce the humiliation of being killed by a Kiani king, his guilt has been projected on the betrayal of a half-brother.
Keywords: Rostam's death, Ŝoghād (Ŝaoghāy), Bahman, Shāh-nāma sources, folk (oral) epic, Khāvarān-nāma -
علینامه و خاوراننامه از نمونههای برجسته حماسههای دینی قرن پنجم و نهم در ادب پارسی هستند که در توصیف جنگهای اسلام به فرماندهی حضرت علی(ع) به نظم کشیده شدهاند. عناصر حماسی باتوجهبه محتوا و درونمایه داستانها شکل میگیرد و ساختار، متناسب با چگونگی درونمایه ترسیم میشود. تحلیل تطبیقی عناصر حماسی نو در حماسههای کهن، موضوع اصلی این مقاله است. در این دو منظومه، عناصر اصلی حماسه مشتمل بر قالب داستانی، قهرمانپردازی، زمان، مکان، عناصر و نیروهای خارقالعاده ترسیم شده و تقلید از شاهنامه فردوسی در زمینههای شیوه سخنپردازی، لفظ و نیز محتوا بهروشنی جلوهگر است. نتایج این پژوهش، گویای این مسئله است که اگرچه این دو منظومه ازنظر ظواهر و عناصر حماسی با یکدیگر شباهتهای زیادی دارند، درونمایه و شکل بروز عناصر حماسی در داستانها با یکدیگر متفاوت است؛ باوجود اینکه این دو کتاب در زمینههای خرق عادت و داستانی بودن منسجم هستند، محبوبیت و دور نبودن قهرمانان این دو منظومه از صفات والای اخلاقی سبب شده است که عامه مردم، قهرمان اصلی داستان را نمونه و مظهر انسان آرمانی و حماسی خود بدانند.
کلید واژگان: حماسه دینی, عناصر حماسی, علی نامه, خاوران نامه, شاهنامهLiterary Arts, Volume:13 Issue: 2, 2021, PP 167 -182Aliname and Khavaranname are prominent examples of religious epics of the fifth and ninth centuries in Persian literature related todescription of the wars under the command of Imam Ali (as). Epic elements are formed according to the content and theme of the stories, and the structure is drawn according to the theme procession. Comparative analysis of modern epic elements in ancient epics is the main topic of this article. In these two poetrypoetries, the main elements of the epic include the story format, heroism, time, place, elements and extraordinary forces. Aliname and Khavaranname are among the Iranian epic works after Shahnameh in terms of literary status. These two epics have common foundations and structural-epic features. The events of both epics are temporally proportional. The epic of Aliname is more about describing Imam Ali (AS) in the battles of Jamal, Seffin and Nahrawanwhile Khavaranname is mainly concerned with the description of Imam Ali's travels and expressions of bravery in land of Khavaran, accompanied by Malik Ashtar, Abolmohjan And Amr Umayyah and other elders of his army and the war with Ghobad, the king of the East and other pagan rulers such asTahmas king, Salsal King and the war with the demon, the dragon and the like. The research method is descriptive-analytical. The results of this study indicate that although the two epics are very similar in appearance and epic elements, the theme and form of the epic elements in the stories are different. Although these two books are strong in the field of habit and fiction, the popularity and absence of the heroes of these two poems from high moral qualities have caused the general public to consider the main hero of the story as an example and manifestation of their ideal and epic man. Irrespective of the religious dimensions of Aliname and Khavaranname, in terms of epic aspects, the heroism feature is reflected with the presence of Imam Ali (AS) and other religious figures and heroes of the Islamic Revolutionary Guard Corps. In these two religious epics, there are many wars between Muslims and infidels for religious reasons, and in the end, the Muslims win. In describing Karzar Square, these two religious epics are very similar to Ferdowsi's Shahnameh which share exaggeration and forms of imagination with an active manifestation. “Rabi' and Ibn Hussam” imitation of Ferdowsi's expression is quite obvious. In the study of Aliname and Khavaranname, from the narrative point of view, we came to the conclusion that Ibn Hassam and Rabi' used more direct methods in characterization. In other wordsm, bydescribing the characters of the story and by showing Imam Ali as a hero, they made him a "brigade" that seems to be far-fetched and extraordinary in the audience's opinion. Many of the stories in these two epics are strong in terms of plot. The plot of Khavaranname is about the events that are related to the elements of supernatural things or acts that make the story weak and unbelievable. In the field of extraordinariness, with the presence of bold elements such as demons, dragons, magic, as well as the high frequency of objects and strange places in this epic, it can be called the most imaginative epic poetry in Iran. This is despite the fact that extraordinary elements such as dragons and demons are not seen in the poetry of Aliname. In terms of heroism, the goodwill and intimacy of the heroes of these two epics and the absence of high moral qualities have led people to consider the main protagonist as an example and manifestation of their ideal and epic man. In general, Khavaranname is less cohesive in structure than Aliname.
Keywords: religious, epic epic elements, Aliname, Khavaranname, Shahnameh -
شخصیت بزرگ و برجسته علی(ع) به گونه ای است که همه را مجذوب خویش ساخته و در طول تاریخ همواره نویسندگان و شاعران بسیاری شخصیت وی را توصیف کرده اند از جمله آنان مولانا محمدبن حسام خوسفی شاعر قرن نهم هجری است. وی نخستین حماسه سرای مذهبی ادب فارسی و جزء اولین شاعرانی است که تفکر شیعی را در شعر خود پرورانده است. شخصیت والای علی (ع) وی را بر آن داشته تا پیرامون آن حضرت، ابیاتی نغز و زیبا بسراید. فیلیپ هامون (</strong>Philip Hamon)</strong> نشانه شناس فرانسوی، شخصیت را به عنوان عنصر نشانه ای در نظر می گیرد و مبانی نظری نشانه شناسی شخصیت را گسترش می دهد. هامون، شخصیت را نشانه ای می داند که از دال (نام، جایگاه نحوی و بعد بلاغی) و مدلول (صفات، کنش گفتاری و کنش رفتاری)تشکیل می شود. به طور کلی با بررسی نشانه شناسی شخصیت می توان با تکیه بر ویژگی ها و صفات به لایه های عمیق درونی شخص پی برد و این مجموعه رفتارها را الگو و سرمشق خویش قرار داد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کنش های گفتاری، دو سطح از شخصیت حضرت علی(ع) را نشان می دهد. در گفت وگوهای میان مردم، وی شخصیتی بی نیاز و توانمند ترسیم شده است که از هیچ چیز و هیچ کس ترسی ندارد؛ اما در گفت و گوهایی که ما بین او با خدا صورت می گیرد، وی به عنوان شخصیتی نیازمند و ناتوان به تصویر کشیده شده است. کنش های رفتاری وی شامل کنش های مختلفی مانند جنگ کردن، کشتن، نجات دادن و مانند این است که بسامد فراوان این نوع کنش ها نشان دهنده جایگاه اصلی امام علی(ع) در داستان دارد. همچنین وی شخصیتی بوده که درگیر مبارزه با دشمنان و نابود کردن آنان برای دفاع از دین اسلام و مسلمانان بوده است. نام ها و لقب های به کار رفته برای این امام، یعنی؛ علی، حیدر و غشمشم، همگی با صفت ها و کنش های این شخصیت هم خوانی دارند و به گونه ای اسم و لقبش دلالت بر تمام خصوصیت هایی دارد که در داستان، وی از خود نشان می دهد.
کلید واژگان: خاوران نامه, علی(ع), شخصیت, فیلیپ هامونThe great and prominent personality of Ali(p.b.u.h) is in such a way that attract every body and in the history always the writers and poets write about his personality. Like Molana Mohammad IbnHesamKHosefi is the poet of Nineth century. He was the first religious epic poet of Persian literature and is from the first poets that Shiiethinkingtrain in it’spoem. The big personality of Ali makes him to say beautiful and mot lines. PhillippHamon. French semiotician, thinks the personality as a symbolic element and develops the theoricsemiotic , basic of personality. In this research wich done on the descriptiue-analytic way, tries to study that Ali’s personality in Khavaran-Name based on thesemioticstheoricpersonality of Philipp Hamonthat knows the personality a conceptual semiotics and a complete sot of thought and features.Hamon knows the personality a sing that constitute ofDALL(name, syntactic status and the rhetoric type) and Referent (characteristics, the speech Act and Behavioral Act). Generally, by studing the personality semiotics we can realizthe characteristics and features of deep-internal layers of people and this sets of behaviors puts as a pattern for ourself. The results of this research stating that the speech Acts, shows two levels of Imam Ali’s personality. In the saying with people he traced back a needless and powerfulpersonality wich has fear of anybody and anything, but in the words that done with God. He pictures as a person that needs is incapable that needs to Gods to do his jobs. His behavioral acts include different acts. Like war, killing, save and soon that the abundant frequency of the actsshowsthe greatstatus of Imam Ali in the story and that he’s move a person wich involved war with enemies and killing them to defend thereligion and muslims. Names and the used tittle for this Imam like; Ali, Heidar and Qashamsham all has a compatibility with the characters and acts of his personality and his names title indicate to all of the qualities that he shows in the story.
Keywords: Khavaran Name, Imam Ali, personality, PhillippHamon -
عنصر یا عناصری که به داستان شکل واحد می دهند، و اجزا و عناصر آن را به هم می پیوندند، بن مایه خوانده می شود. این عنصر یا عناصر ساختار داستان را مستحکم می کنند و در موقعیت های روایی خاص و به سبب تکرارشوندگی، برجستگی و معنای ویژه ای به آن می بخشند. این بن مایه ها علاوه بر برجسته نمایی، در حرکت داستان نیز موثر واقع می شوند. در بسیاری از حکایت های فارسی، بن مایه، ساختار داستان را شکل می دهد. بدین معنا که حکایت به تمامی بر گرد آن بن مایه دور می زند و حوادثی که در داستان پدید می آید، حول همان بن مایه شکل می گیرد. مهم ترین بن مایه هایی که در آثار حماسی کارکردی فعال و پیش برنده دارند عبارت اند از قهرمان، سفر قهرمان، خواب و رویا، کتمان نام، پیشگویی، جنگ، گشودن قلعه، اژدها و اژدهاکشی، جادو و جادوگران، ابزارهای جنگی و... . ابن حسام خوسفی، سراینده خاوران نامه، در پروردن داستان و مضمون اثر خویش، از این بن مایه ها به نحو شایسته ای بهره جسته و سبب ارتقای هنری و تاثیربخشی آن و نیز برجستگی داستان شده است. ما در این نوشته به بررسی این بن مایه ها می پردازیم.
کلید واژگان: خاوران نامه, بن مایه, قهرمان, سفر, اژدها, نام پوشیAn element or elements that unite the story of a single entity, the elements and its elements are interconnected, are called essentials. It strengthens the element or elements of the structure of the story and gives it, in certain narrative situations, its prominence and meaning, due to its repetition, prominence and meaning. These materials, in addition to highlighting, are also effective in moving the story. In many Persian fables, the foundation forms the story structure. In this sense, the story circles around it in its entirety, and the events that occur in the story form around the same material. The most important elements that are active in the epic works of action are: hero, hero journey, dream and dream, concealment of name, prophecy, war, castle, dragon and dragon, magic and wizards, war instruments and more. As a religious epic in the creation of the story and the theme of the work, Khavaranameh has used these materials well and has promoted its artistic and influential influences as well as the prominence of the story. We will look at these materials in this article
Keywords: khavrannameh, base, hero, Travel, dragon -
اغلب، شنیدن واژه "حماسه"، آثاری چون «شاهنامه» فردوسی را در اذهان تداعی می کند و پذیرفتن اینکه اثری چون «خاوران نامه» هم زیرمجموعه نوع ادبی- حماسی است، برای بسیاری از افراد دشوار است؛ چراکه شخصیت محوری اینگونه آثار شخصیتی واقعی، تاریخی و دینی است. حماسه نوعی از اشعار وصفی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی ها و افتخارات و بزرگی های قومی یا فردی باشد. حماسه دینی در کشورمان از روزگاران باستان تا کنون راه درازی را پیموده است. «خاوران نامه» از حماسه های دینی قدیم شیعه است که موضوع اصلی آن سفر و حملات حضرت علی(ع) به سرزمین خاوران به همراهی مالک اشتر و جنگ با قباد پادشاه خاورزمین و امرای دیگر مانند تهماسب شاه است. سعی بر این است که در وهله اول حماسه دینی تبیین شود، سپس به بررسی تحلیل محتوا و از طریق مقایسه، شاخصه های سبکی «شاهنامه» با «خاوران نامه»، بهتر روشن شود. بزرگ ترین و معتبرترین منظومه حماسی ملی «شاهنامه» فردوسی است. مقایسه سبک حماسه ملی با حماسه مذهبی با تکیه بر دو اثر فاخر منظوم «شاهنامه» و «خاوران نامه» عنوان و هدف اصلی پژوهش است.
کلید واژگان: شاهنامه, خاوران نامه, شاخصه های سبکی, حماسه مذهبیHearing the term "epic" mostly evokes the works such as Shahnameh in minds and accepting Khavaran Nameh as a subcategory of literary – epic work is difficult for most of the people; since the main character of such works is real, historic and religious. Epic is one of the descriptive poetries which is based on description of heroes' glorious acts which can be individual or tribal. Religious epic traces a long path in our country since ancient era. Khavaran Nameh is one of the old religious ones for the Shiites in which the main subject is journey and Imam Ali's fights with Eastern countries accompanied with Malik Al Ashtar. Ferdowsi's Shahnameh is the greatest and most valid epic verse. Comparison of national epic and religious one based on Shahnameh and Khavaran Nameh is the main aim of the present research.
Keywords: Shahnameh, khavaran Nameh, stylistic criteria, religious epic -
در ریخت شناسی (Morphology)، تاثیر محتوا بر ساختار و شکل ظاهری آثار و نیز تاثیر ساختمان اثر بر محتوا و مضمون بررسی می شود. ساختار هر اثر ارتباط تنگاتنگی با مضمون آن دارد، به طوری که هر مفهوم خاص در قالبی خاص گنجانده می شود. خاوران نامه، از حماسه های دینی کهن شیعه است که موضوع اصلی آن، داستان هایی است از سفرها و حملات حضرت علی(ع) به سرزمین خاوران، با همراهی مالک اشتر و ابوالمحجن و جنگ با قباد، پادشاه خاورزمین و امرای دیگری، مانند تهماسپ شاه، جنگ با دیو و اژدها و امثال این وقایع حکایت می کند. با توجه به مطابقت ساختار داستان های خاوران نامه با تعریف خاص پراپ از قصه پریان، نگارندگان در این جستار کوشیده اند تا به شیوه توصیفی تحلیلی الگویی را که ابن حسام در سرایش داستان هایش به کار برده است، مشخص سازند. همچنین، شباهت ها و تفاوت های این الگو را با الگوی قصه های پریان مقایسه و تحلیل نمایند. در مطالعه حاضر، ضمن تطبیق ریخت شناسی پراپ با ساختار این قصه، به بررسی خویشکاری های دینی مذهبی آن توجه شده است که مسلما در طبقه بندی پراپ وجود نداشته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مثنوی حماسی مذهبی خاوران نامه با وجود مذهبی بودن، بسیاری از کارکردهای خاص قصه های پریان را دارد و علاوه بر این، از کارکردهای دیگر که مختص حماسه های مذهبی است، از جمله دعوت به دین، پذیرش دعوت، نپذیرفتن دعوت و... برخوردار است.کلید واژگان: ریخت شناسی, پراپ, خاوران نامه, کارکرد, شخصیت, ابن حسام خوسفیMorphology analyzes the effect of content on the structure of literary works as well as the impact of their structure on content. As the structure of each literary work is closely related to its content, each particular concept is embodied in a specific format. The present study, drawing on a descriptive-analytic method, was an attempt to explain the narrative and to analyze the morphology of Ibn-e- Hesam Khosfi Birjandis Khavarannameh (d. 875 AH). Khavarannameh is an epic religious work including fantasy stories such as the travels and warfare of Imam Ali (AS) from the perspective of the characters, heroes, dutifulness, time, location, motivation and movement. The work stands out because of its structure and form of the themed stories. The present study was an attempt to analyze the structure of Ibn-e- Hesam Khosfi Birjandis Khavarannameh in light of Propps theory. The work included some religious practices which did not exist in Propps classification. The results suggest that in spite of its religious nature, the religious-epic Masnavi of Khavarannameh has its own unique functions as a fairy tale. It also has some other functions that are specific to religious epics, such as invitation to faith, acceptance of the invitation, rejection of the acceptance, and so on. Regarding the number of moves, the rising action of the events include 12 one-move adventures, 5 two-move adventures, 7 three-move adventures, and 3 three-four-move adventures which play a significant role in the logic and coherence of the work.Keywords: Morphology, Dutifulness (function), Propp, Khavarannameh, Ibn-e-Hesam Khosfi
-
وحدتی که در تفکر و بینش و بیان احساسات و ادراکات شاعری متجلی است، تعیین کننده سبک شعری اوست. سبک تنها عوامل لفظی را در بر نمی گیرد؛ بلکه محصول عوامل متعددی است که در تاثیرگذاری کلام بر مخاطب نقش عمده ای دارد. یکی از این موارد، ارتباط لفظ با معنی است. نوع واژه ها و صنایع به کار رفته در شعر، باید با موضوع و نوع ادبی آن متناسب باشد.
در این مقاله، با فرض اینکه الفاظ به کاررفته در تصاویر بلاغی شعر حماسی، به مقتضای حال و مقام و به تناسب معنی انتخاب شده اند، پس از بحث درباره یکی از نشانه های سبکی و ژانری، یعنی ارتباط لفظ با معنی، کنایاتموجود در حماسه های مذهبی تازیان نامه (خلاصه خاوران نامه ابن حسام خوسفی)، حمله حیدری راجی کرمانی، کلیات حمله حیدری محمد رفیع مشهدی و علی نامه خواجه ربیع، مورد تفحص و بررسی قرار گرفته است. بیشتر کنایات با عنصر خیال مبالغه و خلاف آمد عادات - که جوهر و ذات حماسه است -همراه بوده، با اصطلاحات حماسی بیان شده اند.برخی از این کنایات که مضامین مربوط به ابزار و آلات جنگی و قید حالت و تضاد را در برمی گیرند، شکل حماسی پیدا کرده اند؛ ولی برخی دیگر، از جمله تصاویر مربوط به طلوع و غروب خورشید، به دلیل تصاویر حماسی شان، به حماسی تر شدن کنایات افزوده اند. این کنایات، افزون بر اینکه منعکس کننده اندیشه شاعر و آداب و رسوم حاکم بر جامعه است، با فضای شعر حماسی نیز مطابقت دارند.کلید واژگان: نشانه سبکی, تصاویر کنایی, حماسه های مذهبی, خاوران نامه, علی نامه, حمله حیدریThe unity manifested in the thought, the poetic vision, the expression of feelings, and the poetic perception of a poet determines his or her poetic style. Style does not include the lexical items only; but is the product of various factors which wield an important influence on the audience. One such case is the relation between a word and its meaning. The type of words and literary terms used in a poem must correspond with its subject matter and form. In this article, supposing that the lexicons used in the rhetorical pictures of epic poetry have been chosen in accordance with the condition, position, and decorum pertaining to them, after discussing a case of generic and stylistic icon, i. e. the relationship between a word and its meaning, the allusions in the religious epics: Tazian-nameh (a shortened version of Ibn Hassan Khossfis Khavaran-nameh), Raji Kermanis Hamleh-ye Heydari, Mohammad Rafi Mashhadis complete edition of Hamleh-ye Heydari, and Khaje Rabis Ali-nameh have been researched and analyzed. A majority of the allusions has been mentioned alongside a consideration of the element of hyperbolic imagination and the concept of the rupture of habits-which is the soul and essential ingredient of an epic-and has been given expression to in epic terms. Some of these allusions which contain themes dealing with military tools and equipments and adverbs of manner and also paradox, have gained an epic format. Yet, some others, for instance the pictures related to the sunrise and sunshine, because of their very epic nature, have augmented the epicality of the allusions; these allusions, in addition to reflecting the mind of the poet and the customs and manners permeating the society, are in tune with the atmosphere of the epic poems.Keywords: Stylistic icon, Allusive Pictures, Religious Epics, Khavaran, nameh, Ali, nameh, Hamleh, ye Heydari -
اقتباس از آثار ادبی برای سینما در گستره مطالعات بین رشته ای دسته بندی شده که در دهه های اخیر توجه تطبیق گرایان زیادی را به خود جلب نموده است. در این دیدگاه، ادبیات تطبیقی سعی می کند با ایجاد ارتباط میان علوم انسانی و خاصه ادبیات با سایر علوم و دانش ها، آن را از حالت صرفا نظری خارج کرده و در ارتباط با دیگر هنرها و به ویژه سینما، غنایی تازه ببخشد. در این مقاله هدف آن است که با تکیه بر جایگاه و اهمیت اقتباس از آثار ادبی در سینما، «خاوران نامه ابن حسام خسفی»، به عنوان اثری واجد شرایط اقتباس، با رویکردی تطبیقی و تعاملی میان ادبیات و سینما بررسی شده و برخی وجوه نمایشی آن تحلیل و نمایانده شود. این وجوه نمایشی که خاوران نامه را اثری واجد شرایط برای اقتباس سینمایی می کند، عبارتند از: بهره مندی از نمود داستانی و روایت گونه، شخصیت های نمایشی، تعلیق، تنوع کشمکش و همچنین برخورداری از غنای محتوایی و هماهنگی بین محتوا و فضا و تصاویر ارائه شده در متن. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و با محوریت متن خاوران نامه و استفاده از تئوری های پذیرفته شده در ارتباط با مسئله اقتباس در سینماست که با توجه به رویکرد مکتب آمریکایی و نگاه بین رشته ای آن در ادبیات تطبیقی فرایند پژوهش پیش رفته است.
کلید واژگان: خاوران نامه, ادبیات, سینما, اقتباس, تصویرAdaption from literatures for cinema is classified into interdisciplinary studies and it is interested by many comparatists in recent decades. In this overview, human sciences and specially literatures are related with other sciences particularly cinema by comparative literatures. Therefore, literatures be transformed into actionable knowledge. In this paper, khossfy’s khavaran-name is investigated as a qualified work for adaptation purposes in the comparative literatures and adoption frameworks. These dramatic aspects are: narrative story, dramatic characters, Suspension and the variety of conflict. Also, these dramatic aspects contain of plenteous content and mach between space and presented picture in context. The method of the study is descriptive - analytical and this study is accomplished by centrality of khavaran-name context. Accepted theories are used regard to American theory and research process is performed by comparative literatures interdisciplinary view of this theory.Keywords: Khavaran, name, Literature, cinema, Adaption, Picture -
نقد زبان حماسی در راستای تحقیقات مربوط به نقد نوعی (نقد بر اساس اصول و شاخص های انواع ادبی) است. در نقد زبان حماسی، چگونگی به کار رفتن زبان در نوع ادبی حماسه بررسی می شود، بر این اساس که بین نوع ادبی حماسه و زبان به کار رفته در آن، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و نوع حماسی، زبان حماسی را می طلبد. در همین خصوص، «نقد زبان حماسی در خاوران نامه» موضوعی است که طی آن شاخص های اصلی زبان حماسی (وزن و قافیه، واژگان و ترکیبات، نحو کلام، صورخیال و محتوا) در خاوران نامه مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب که با ملاک قراردادن بخشی از این منظومه (به عنوان حجم نمونه، بر اساس الگوهای نقد زبان شعر، به ویژه الگوهای فرمالیستی) به بررسی زبان حماسی در این اثر پرداخته شده است. در این بررسی مشخص شده است که اولا شاعر در برخی از سطوح زبان حماسی، ازجمله واژگان و نحو متاثر از زبان فردوسی است؛ ثانیا نوع حماسه ( دینی) و عوامل مربوط به سبک دوره و فردی سبب شده اند که زبان حماسی در این منظومه از وحدت و یکپارچگی زبان حماسی معیار برخوردار نباشد. این مقاله و نتایج آن می تواند برای کسانی که می خواهند از چگونگی زبان حماسی و تحول آن در یکی از حماسه های دینی پس از فردوسی مطلع شوند، سودمند واقع شود.
کلید واژگان: حماسه, شاهنامه, زبان حماسی, خاوران نامه, ابن حسامIn this type of criticism، the main elements that a critic takes into consideration are rhythm and rhyme، vocabulary، syntax and word order، and forms of imagination. In the standard epic language، i. e. Shahname، all these elements help the typical literary epic and recall thought epical contents، but in some epic works after Ferdowsi، it is seen that the main epical elements have been separated from context and have made the epic language oscillate and even have made it similar to lyric language. In order to find out this issue، we decided to review the main elements of epic language in a secondary epic، i. e. Ibn Hessam Khusfis Khavaranname. In this review، it has been specified that the poet has been nearly successful in using most elements of epic language including side rhymes، epic vocabulary، syntax and a fluent epic language، although unreal imaginary content has influenced the poet''s work، and as a result non-epic vocabulary and combinations have been imposed on him، and this fact has kept his language away from the sound standard epic language.Keywords: Shahname, epic poetry, review epic language, Ibn Hessam Khusfis Khavaranname -
تقدیرگرایی (فاتالیسم) یکی از ویژگی های جوامع سنتی شرقی و اعتقادی است که طبق آن، سرنوشت انسان از قبل مقدر شده و تمامی امور براساس مقدرات رخ می دهد و جای گاهی برای انتخاب و اختیار انسان وجود ندارد. در این مقاله، پس از ریشه یابی عنصر تقدیرگرایی در ایران، نشانه های آن، از جمله: ستاره پرستی و اخترشناسی، بخت، نذر و صدقه و اعتقاد به نیروهای ماوراءالطبیعی، در شاه نامه و چهار اثر حماسه مذهبی دیگر (علی نامه، حمله حیدری باذل مشهدی، حمله حیدری راجی کرمانی و تازیان نامه؛ خلاصه خاوران نامه) مورد بحث و بررسی قرار گرفته، مشخص گردید که پیش گویی از طریق منجمان در شاهنامه، بیش تر از آثار حماسی - مذهبی، و برعکس پیش گویی از طریق الهامات الاهی و وحی و هاتف ماوراءالطبیعی در آثار مذهبی بیش تر از شاهنامه است. همچنین اعتقاد به بخت و اقبال در شاهنامه پررنگ تر از آثار حماسی - مذهبی است. در میان حماسه های مذهبی مورد مطالعه، خاوران نامه از نظر اسطوره ای به شاهنامه نزدیک تر است. در مراتب بعد از آن، به ترتیب حمله حیدری راجی کرمانی، حمله حیدری باذل مشهدی، و علی نامه قرار می گیرد.
کلید واژگان: تقدیر, شاهنامه, حمله حیدری, خاوران نامه, علی نامهFatalism is one of the characteristics of the traditional eastern societies according to which, the destiny of man is predetermined and all affairs take place based on this destiny hence there is no room for man’s free will. The origin of fatalism in Iran is studied in this article and its signs such as star worship, astrology, fortune, alms giving, belief in supernatural powers are discussed in Shahnameh and four other epic religious works including Alinameh,Haydari attack by Bazel Mashhadi and Raji Kermani and Tazian nameh, summary of Khavarannameh. It became clear that predictions made by the astronomers in Shahnameh are more frequent than in the epic religious works and on the contrary predictions made through divine and supernatural inspirations and revelations are more common in the religious works. Also, belief in fortune and chance is Shahnameh is more prominent than in the epic religious works. Among the religious epics under study, Khavaran nameh is closer to Shahnameh in terms of Mythology. Next comes, Haydari attack by Kermani and Bazel Mashhadi, and Ali nameh respectively.Keywords: Destiny, Shahnameh, Haydari attack, Khavaran nameh, Ali nameh -
یکی از نمونه های شاخص حماسه دینی در ادب پارسی، مثنوی خاوران نامه، اثر ابن حسام خوسفی است که در قرن نهم و در شرح جنگ های سپاه اسلام به فرماندهی حضرت علی (ع) در سرزمین های خاوران به رشته نظم کشیده شده است. در این پژوهش، نخست درباره حماسه1، حماسه دینی و علل پیدایش و نمونه های آن و نیز احوال و آثار ابن حسام خوسفی سخن گفته ایم و پس از معرفی مختصر خاوران نامه، جنبه های حماسی و دیگر نکات قابل توجه، معایب و ویژگی های سبکی این اثر را به تفصیل بر شمرده ایم. در پایان کوشیده ایم بر اساس مطالب و شواهد ذکر شده، چشم اندازی از مهم ترین ویژگی های این حماسه دینی به دست دهیم. در این اثر، عناصر سازنده حماسه، اعم از قالب داستانی، قهرمان پردازی، جنگ، و عناصر و نیرو های خارق العاده، آشکارا نمود یافته است و تقلید تمام و کمال ابن حسام از شاهنامه فردوسی در حوزه های لفظ و شیوه سخن پردازی و نیز محتوا، به روشنی جلوه گر است. از دیگر جنبه های درخور توجه در این حماسه می توان بیان طنز گونه، نمود یافتن نوع ادبی غنایی، تعصبات مذهبی و مناجات های زیبای شاعر را ذکر کرد. مهم ترین معایب این اثر عبارت اند از: برخی نقاط ضعف در پردازش داستان، حشو، اشکال در وزن و قافیه برخی ابیات و نیز اشکال هایی در نحو و تصاویر شعری. از آنجا که خاوران نامه به تقلید از شاهنامه فردوسی سروده شده است، هیچ اثری از سبک شعری رایج در قرن نهم در آن دیده نمی شود و بالعکس، آثار کهنگی سبک در آن، کاملا مشهود است.کلید واژگان: حماسه, حماسه دینی, ابن حسام خوسفی, خاوران نامه
-
در این مقاله به مطالعه سبکی حماسه های دینی به ویژه مهم ترین آنها نظر کرده ایم. در بررسی ویژگی های این دسته آثار به جنبه های درونی و بیرونی منظومه ها در ذیل توجه به سه بخش عمده «ویژگی های معنایی و محتوایی»، «ویژگی های زبانی و صوری» و «ویژگی های ادبی و تصویری» پرداخته شده است. طراحی سه بخش عمده این مقاله بر اساس روش پیشنهادی دکتر سیروس شمیسا در بررسی سبک شناسی متون در سه سطح زبانی، فکری و ادبی، به صورت جداگانه انجام شده است.
کلید واژگان: سبک, عناصر سبکی, حماسه, حماسه های دینی, حمله حیدری, حمله راجی, خاوران نامه -
نشریه تاریخ ادبیات، سال دوم شماره 1 (بهار 1389)، صص 133 -160هرچند صاحب نظران تعریف دقیق و صریحی از سبک و سبک شناسی ادبی به دست نداده اند اما با نگاهی کلی می توان آن را به عنوان روشی خاص برای ادراک و بیان افکار به وسیله الفاظ و واژه ها تعبیر کرد. در تحلیل سبکی یک متن عناصر آن مشخص و سپس پیوند و تاثیر متقابل آنها بررسی می شود. دراین مقاله به بررسی سبک شناسانه گروهی از آثار ادبی با عنوان «حماسه های دینی» پرداخته می شود. از آنجا که هر اثر ادبی ضمن برخورداری از مشخصات فردی، در پاره ای صفات و ویژگی ها با گروه آثار هم نوع خود مشترک است، در این روش سبک شناسی این امکان وجود دارد که به گروه آثار حماسه های دینی که از لحاظ موضوع و ژانر ادبی با هم مشترکند از یک دریچه نگریسته شود. حماسه دینی یکی از اقسام حماسه است که در یک نگاه، زیر مجموعه حماسه تاریخی محسوب می شود و موضوع آن وصف دلاوری ها و رشادتهای قهرمانان دینی و مذهبی است. تعداد این منظومه های غالبا دل انگیز و زیبا در ادب پارسی زیاد است و تاریخ سرایش قدیمی ترین آنها به قرن پنجم هجری برمی گردد. «علی نامه» کهن ترین منظومه حماسی شناخته شده است. «حمله حیدری» باذل و راجی و نیز«خاوران نامه» ابن حسام خوسفی از جمله مشهورترین این حماسه ها به شمارمی آیند. روش تحقیق در نگاشته حاضر، اسنادی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا است. در این مقاله پس از ارائه توضیحاتی مختصر درباره «سبک شناسی»، «حماسه» و «حماسه های دینی» ، به مطالعه سبکی این آثار به ویژه مشهورترین آنها همت گمارده شده است. نظر به لزوم توجه به سه سطح زبانی، فکری و ادبی در مطالعات سبک شناسی، در این بررسی نیز به جنبه های درونی و بیرونی منظومه های حماسی در سه بخش عمده «ویژگی های معنایی و محتوایی»، «ویژگی های زبانی و صوری» و«ویژگی های ادبی و تصویری» پرداخته شده است.کلید واژگان: سبک, سبک شناسی, حماسه, حماسه های دینی, حمله حیدری, حمله راجی, خاوران نامه
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.