به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « داستان سیاوش » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «داستان سیاوش» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد انصاری*، جهانگیر صفری، ابراهیم ظاهری عبدوند

    در فرهنگ عامه، متناسب با باورها، اندیشه ها و آرزوها، بسیاری از داستان های اسطوره ای حماسی بازنویسی شده یا اینکه الگوی ساختن قصه های جدید قرار گرفته اند که با بررسی آن ها، می توان به نحوه دریافت و زاویه های دید عامه درباره آن ها پی برد. هدف در این پژوهش نیز بررسی تطبیقی شخصیت ها، کنش ها و بن مایه های اسطوره ای حماسی قصه کره اسب سیاه در فرهنگ بختیاری با داستان سیاوش در شاهنامه با روش اسنادی است. مقایسه پایگاه اجتماعی خانواده شخصیت ها، ویژگی های جسمانی ها آنان، مقایسه کنش های شخصیت های نامادری، ویژگی اسب ها و پناهنده شدن به پادشاه سرزمین دیگر، ازجمله موضوع های بررسی شده در این مقاله هستند. نتایج پژوهش، نشان دهنده شباهت بسیار بین قصه کره اسب سیاه با داستان سیاوش است؛ چنان که در هر دو قصه، قهرمانان، پادشاه زاده هستند؛ کیستی مادرانشان در پرده ابهام است؛ از نظر ویژگی های جسمانی، بسیار زیبا و اسب هایشان از نظر رنگ، صاحب فهم بودن و داشتن توانایی پریدن، شبیه به هم هستند؛ نامادری شان، به دنبال کام جویی از آنان اند؛ هر دو شخصیت سرانجام به سرزمین دیگری پناهنده می شوند؛ در آنجا ازدواج می کنند و شهر و قصری را برای خود بنا می نهند. البته در این دو داستان تفاوت هایی نیز وجود دارد؛ چنان که در داستان سیاوش، مبنا و انگیزه رفتار شخصیت ها بیشتر سیاسی است، اما در قصه کره اسب سیاه، بیشتر به آموزش مسایل خانوادگی توجه شده است. بر این اساس، درمجموع می توان گفت که قصه کره اسب سیاه در فرهنگ بختیاری، بازنویسی خلاقانه یا الگوبرداری از داستان سیاوش است.

    کلید واژگان: قصه کره اسب سیاه, داستان سیاوش, بن مایه های اسطوره ای حماسی, تطبیق}
    Mohammad Ansari*, Safari Jahangir, Ebrahim Zaheri Abdevand

    The literature of popular culture, based on beliefs, thoughts, and desires, has featured many adaptations and revisions of mythical epic narratives. It has been used as a model to create new stories that afford insight into the general perception and perspectives on these tales. This study aims to undertake a comparative analysis of the characters, actions, and mythical epic motifs of the story “Kor-e Asb-e Siah” in Bakhtiari culture and the story of "Siavash" in Shahnameh using document analysis. The comparative investigation encompasses an examination of their social backgrounds, physical attributes, and actions of stepmom characters, horse characteristics, and seeking asylum in another land. The results demonstrated significant similarities between these two stories; the main protagonists are princes with indeterminate maternal lineage, possessing corporeal beauty and horses that share similar qualities such as color, intelligence, and the ability to jump high. Additionally, their stepmothers are seeking for a sexual desire, both ultimately taking refuge in another land, getting married, and building a city and palace for themselves. Nevertheless, there are divergences between these stories; the story of Siavash features more politically motivated character behavior, whereas “Kor-e Asb-e Siah” emphasizes on familial matters. Hence, it could be concluded that “Kor-e Asb-e Siah” in Bakhtiari culture is a creative retelling or adaptation of the story of Siavash.

    Keywords: Story of Kor-e Asb-e Siah, Story of Siavash, mythical epic motifs, comparison}
  • انتصار پرستگاری*، علی محمدی، مریم حسینی

    داستان سیاوش، در شاهنامه ی فردوسی از اعتبار ویژه ای برخوردار است. مفاهیم عمیق و ظرفیت های بالای این داستان به گونه ای است که نظر بسیاری از پژوهندگان فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی را از جهات گوناگون به خود معطوف کرده؛ از این عطف توجه نقد و بررسی های ارزنده ای حاصل آمده است. مصطفی رحیمی (1305-1381)، روشنفکر و مترجم نویسنده ی مطرح دوران خود نیز مقاله ای با عنوان «داستان سیاوش، تمثیلی از عظمت و فاجعه ی اخلاق»، نوشته که با توجه به اهمیت عنوان مقاله، بیش تر با روی کرد ارزش گذاری های اخلاقی به این داستان نگریسته است. با توجه به این که رحیمی یکی از بهترین مترجمان آثار سارتر بوده، در نقد و بررسی داستان سیاوش، مانند دیگر آثار داستانی و تحقیقی خود از تاثیر اندیشه های اگزیستانسیالیستی سارتر دور نمانده یافته های او خواسته یا ناخواسته با اصول اگزیستانسیالیستم منطبق شده است. هدف این پژوهش توصیف و تبیین نگرش اگزیستانسیالیستی مصطفی رحیمی به داستان سیاوش است.روش کار این پژوهش مبتنی بر توصیف دست آوردها و تبیین و تحلیل آن هاست که از طریق فیش برداری آثار و مطالعه در کتابخانه انجام یافته است.طی بازنگری مقاله ی یاد شده و درنظرگرفتن اندیشه های رحیمی در دیگر آثارش، مشابهت و مطابقت نظرگاه های او درباره ی شکل گیری داستان سیاوش با مولفه های اصلی اگزیستانسیالیسم، چون تقدم وجود بر ماهیت، امکان ناضرور، تاکید بر آزادی انسان در انتخاب امکان های پیش رو، آفریننده بودن آدمی، مسئولیت کلی بشر، دلهره و وانهادگی، اصالت شخصی یا اخلاق اگزیستانسیالیستی، مرگ پیش رو، و مهم تر از همه تعهدمندی ادبیات؛ کاملا آشکار شد.این پژوهش با استناد به یافته های ذکرشده، خوانش اگزیستانسیالیستی مصطفی رحیمی از داستان سیاوش را نشان داده است.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, داستان سیاوش, مصطفی رحیمی}
    Entesar Parastegari *, Ali Mohammadi, Maryam Hoseyni

    The story of Siavash has a special validity in Ferdowsi's Shahnameh.The deep meanings and high capacities of this story are such that it has attracted the attention of many scholars of Persian culture, language and literature from various angles. From this point of view, valuable critiques and reviews have been obtained.Mostafa Rahimi (1381-1305), a prominent intellectual and translator of his time, also wrote an article entitled "The Story of Siavash, an allegory of the greatness and catastrophe of morality", which, considering the importance of the title of the article, has looked at this story more from the perspective of moral evaluations.On the other hand, considering that Rahimi was one of the best translators of Sartre's works, in criticizing Siavash's story, like his other fiction and research works,The method of this research is based on describing the achievements and explaining and analyzing them, which has been done by filing works and studying in the library.During the revision of this article and considering Rahimi's ideas in his other works, the similarity and conformity of his views on the formation of Siavash's story with the main components of existentialism, such as the primacy of nature over necessity, the necessity of necessity, the emphasis on human freedom in choosing leading possibilities, humanity, apprehension, personal originality or existentialist morality, impending death, and most importantly the commitment of literature; It became quite obvious.Based on the mentioned findings, this research has shown Mostafa Rahimi's existentialist reading of Siavash's story.

    Keywords: Existentialism, The story of Siavash, Mostafa Rahimi}
  • وجیهه ترکمانی باراندوزی*، بنفشه بجنوردی

    زاویه دید شگرد و شیوه ای است که نویسنده از طریق آن، رویدادها و ماجراهای داستان را روایت می کند. زاویه دید، به عنوان یکی از عناصر اصلی داستان بر احساسات و ادراکات خواننده و نیز دیگر اجزای ساختاری داستان؛ نظیر شخصیت پردازی، گسترش و تکوین پیرنگ، سبک و صحنه پردازی، تاثیر بسزایی دارد. در تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، انواع زاویه دید و نقاط متعدد کانون روایت در داستان سیاوش بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد: فردوسی در مقام راوی دانای کل، توانسته در عین حفظ انسجام ساختاری روایت، به اقتضای حال و هوای داستان و شخصیت ها، از زوایای دید سوم شخص، ذهنی و درونی، نمایشی و عینی استفاده کند و نیز انواع تک گویی های درونی و بیرونی را از نظرگاه اول شخص به کار گیرد و بدین سان از توصیف صرف و یکنواختی داستان اجتناب ورزد. این تنوع و چندگانگی، موجب شده کانون های روایی و نقاط دید در داستان سیاوش متغیر و متعدد باشد. از یک سو، به دلیل سیطره راوی دانای کل بر داستان، کانون های روایی، عمدتا، با زاویه دید سوم شخص مرتبط است و از سوی دیگر، استفاده توامان از کانون دید بیرونی و درونی و کاربرد گونه های کانونی مرتبط با جایگاه راوی، موارد مرتبط با زاویه دید اول شخص برجسته شده است.

    کلید واژگان: زاویه دید, کانون روایت, داستان سیاوش, شاهنامه}
    Vajiheh Torkamani Barandozi*, Banafsheh Bojnordi

    The angle of vision is a perspective in which the author narrates through it the events and adventures of the story. The angle of vision, as one of the main elements of the story, has an impact on the feelings and perceptions of the reader as well as other structural elements of the story such as personality, the development of the plot, style, and stage. In this descriptive-analytic study, various angles of vision and points of narration in the story of Siavash have been investigated. The results showed that Ferdowsi, as a wise narrator, has managed to maintain the structural coherence of the narration, using the narrative of the story and characters from the third, personality, subjective and inward, factual and objective angles, as well as from the point of view of the first person, and applied the types of inner and outer recollections, thus avoiding the mere description of the story. This variety and multiplicity have caused the variables and perspectives of the narrative and points of view in the story of Siavash to be diverse. On the one hand, due to the dominance of the entire knowledgeable narrator of the story, the narratives are mainly related to the third-person perspective; on the other hand, the use of both the outer and inner vision center and the use of the focal species associated with the position of the narrator are related to the personchr('39')s first-sightedness.

    Keywords: angle of view, narration center, story of Siavash, Shahnameh}
  • اعظم نیک آبادی، محمدعلی داودآبادی*، علی سروریعقوبی

    داستان سیاوش یکی از داستانهای شاهنامه است که فردوسی در آن با بهره‌ جویی هنرمندانه از برخی از عناصر داستانی و تکنیکهای داستانپردازی زمینه‌ ساز غنای بیشتر آن گردیده است. سوگ سیاوش دربرگیرنده دو داستان عشق ممنوعه سودابه و داستان تبعید سیاوش به توران زمین و کشته شدن او به دست افراسیاب است که به نوعی ترکیبی از حماسه و غناست. در این مقاله به بررسی تکنیکهای داستانسرایی شاهنامه با تاکید بر عناصر داستانی در داستان سیاوش پرداخته شده و به روش پژوهش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است. در سوگ سیاوش از عنصر گفتگو برای نشان دادن افکار شخصیتها، بسط داستان و پیشبرد وقایع، بیان خصوصیات اشخاص، معرفی روابط میان اشخاص و نسبت آنها، تصویرسازی، مشخص کردن مکان، مشخص کردن زمان و فضاسازی استفاده شده است و نتایج به دست آمده نشان میدهد که فردوسی در این داستان علاوه بر گفتگو از عناصری همچون شخصیت‌ پردازی، کشمکش و پیرنگ در توصیفاتش بهره برده و از تکنیکهایی همچون تعلیق، خوش ‌آغازی، ضرباهنگ، به عقب کشیدن نقطه آغاز داستان و ترکیب داستان حماسی با داستان غنایی نیز در پرداخت پیرنگ آن استفاده کرده است.

    کلید واژگان: پیرنگ, داستان سیاوش, شخصیت پردازی, صحنه آغازین, کشمکش, گفتگو}
    A'azam Nikabadi, Mohammadali Davoodabadi*, Ali Sarvaryaqobi

    Siavash's story is one of the Shahnameh's stories which Ferdowsi has enriched it with artistic elements of some of the story elements and storytelling techniques. Siavash grief involves the two stories of Forbidden Love and the story of Siavash deportation to Turan Land and his killing by Afrasiab, a combination of the epic and richness. This article investigates Shahnameh storytelling techniques with emphasis on fictional elements in Siavash's story and has been written using descriptiveanalytical research method. This article investigates techniques of Shahnameh's storytelling with emphasis on fictional elements in Siavash's story and has been written using descriptive-analytical research method. In mourn of Siavash the element of dialogue is used to represent the characters' thoughts, to develop the story and to advance the events, to express the characteristics of the persons, to introduce the relationships between the persons and their relationships, to illustrate, to determine the places, to specify the time, and to make space. The results show that in this story, Ferdowsi uses elements such as characterization, conflict, and plot in addition to the dialogue, and uses techniques such as suspense, arousal, rhythm, flash back, and combining epic with lyric.

    Keywords: Plot, Siavash's story, Characterizations, Beg}
  • سیده زهرا صابری نیکو*، میرجلال الدین کزازی، موسی پرنیان

     یکی از مشترکات بین ادبیات و روان شناسی بحث «رویا و خواب گزاری» است که مهم ترین یک سانی این دو در زبان نمادین شان است. در آثار متعدد ادبی و تاریخی ملل و اقوام مختلف، روایت رویاهایی را می بینیم که توسط خواب گزارانی تفسیر و تعبیر شده و به وقوع پیوسته اند. شاهنامه نیز به عنوان یک اثر ادبی، خالی از این مقوله نیست و امر خواب گزاری، یکی از موارد تکرار شونده در این کتاب است. تا جایی که می توان از آن به عنوان یک بن مایه یاد کرد. این رویاها گاهی عینا به وقوع می پیوندد، گاهی نیمی نمادین و نیمی حقیقی و گاه تماما نمادین است. در این جستار، تعبیر رویای سیاوش در شاهنامه،  از دو منظر خواب گزاری سنتی و مباحث ناخوداگاه فردی و جمعی یونگ مورد بررسی قرار گرفته و با تعبیر مد نظر روایت داستانی مقایسه شده است. روش تحقیق در این مقاله، تحلیل و مقایسه است یعنی در بخش خواب گزاری سنتی، تعبیر تک تک نمادهای آمده در رویا براساس کتاب های تعبیر خواب ایرانی و اسلامی گزارش می شود، اما در بخش تحلیل روان شناسی رویا، ابتدا با در نظر گرفتن زندگی، شخصیت و روحیات سیاوش و با نگاهی به روش تداعی آزاد یونگ، نمادهای رویای او تحلیل و در بخش پایانی نیز شباهت های ساختاری این رویا با اسطوره ای کهن بررسی شده است. نتیجه این که نمادها در این رویا به گونه ای کامل و بسامان پرداخته شده و کنار هم قرار گرفته اند که در هر دو روی کرد تعبیر سنتی و کاوش روان شناختی، به پاسخی منطبق با روند طبیعی این داستان در شاهنامه می رسیم.

    کلید واژگان: شاهنامه, خواب گزاری, داستان سیاوش, یونگ, ناخودآگاه}
    Seyedeh Zahra Saberi Nikoo *, MirJalaladin Kazazi, Mousa Parnian

    One of common grounds between literature and psychology is the concept of dreaming and its interpretation.  The most significant resemblance lies in their symbolic language.  In numerous literary and historical works of nations one comes across account of dreams that are realized and interpreted by dream interpreters.  Shahnameh as a singular literary work is no exception in this regard to an extent that this recurring feature can be considered as a motif.  Sometimes these dreams are fully realized, at times half come true and other times are totally symbolic.   Jung’s individual and collective unconscious arguments and traditional dream interpretation approach are applied to Siavash’s dream in Shahnameh in order to arrive at an interpretation so that it can be compared with the interpretation provided in the narrative tale.  The method of research in this article is analysis and comparison.  In traditional dream interpretation, every single symbol in the dream is interpreted according to the Persian and Islamic dream interpretation books, but in the Psychological dream analysis section first in view of Siavash’s life, personality and his temperaments and also in view of Jung’s free association method, the symbols in his dream are analyzed, then in the final part the structural similarities of this dream are compared with a certain ancient myth.   The result shows that irrespective of the approaches applied, the perfect juxtaposition of symbols in the dream are well in accordance with the natural trend of the tale in Shahnameh.

    Keywords: Shahnameh, interpretation, the tale of Siavash, Jung, Unconscious}
  • لیلا خزل، فرهاد طهماسبی*، ساره زیرک

    نشانه شناسی فرهنگی مفهومی است که در پی گزینش عناصر فرهنگی به عنوان نخستین موضوعات مورد بررسی از سوی نشانه شناسان ایجاد شد. این دانش با بهره جستن از عناصر فرهنگی، فهم و درک بهتری از فرهنگ خود و دیگری ارایه می دهد. شاهنامه فردوسی از جمله متونی است که به واسطه برخورد با اقوام مختلف در زمره متون چند فرهنگی است. از این رو تلاش می شود، در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از طرد تا حذف شدن سیاوش در شاهنامه از منظر نشانه شناسی فرهنگی و تبیین جایگاه او از نظر خود و دیگری بررسی گردد. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که چرا سیاوش در نزد خاندان خود نیز دیگری انگاشته می شود. و نیز هدف این پژوهش گسترش دامنه مطالعات نشانه شناسی فرهنگی و فراهم کردن ابزارهای تحلیلی و نظریه بنیاد در تحلیل متن است. نتایج تحقیق نشان می دهد که سیاوش نه تنها از دیدگاه تورانیان «دیگری» انگاشته شده؛ بلکه در درون کشور خود نیز از دیده نزدیک ترین کس به او (پدرش) فردی مساله ساز است و باید از مرکز حکومت دور گردد. و به نوعی او خودی دیگری محسوب می شود

    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, داستان سیاوش, نشانه شناسی فرهنگی, خود و دیگری}
    Leila Khezel, Farhad Tahmasbi *, Sara Zirak

    The concept of cultural semiotics are existed by semioticians as the first concept that needed more consideration in cultural elements gathering respect. This knowledge provides deep understanding of ones and others culture by use of cultural elements. Shahname of Ferdosi is one of good examples between multi-cultural texts by dealing with different ethnic groups. So we try to consider the story rejection and expulsion of Siavash in cultural semiotic respect and his position from his and others point of views by descriptive and analytical methods in this study. This study wants to specify why Siavash is known among his family and also others as a stranger. We want to expand the scope of cultural semiotic studies and also use the analytical tools in related text. The results show that  Siavash is known as a stranger not only between Tooranian (as others), but also in his home land. From the point of view of one of his relatives (his father), he is a problematic person and should stay away from government. In this respect he is known as others.

    Keywords: Shahnameh of Ferdowsi, Story of Siavash, Cultural semiotic, Himself, other}
  • نوید فیروزی*، مهدی فیروزیان حاجی
    جستار پیشرو کوششی است برای به دست دادن سنجه هایی علمی در شناخت جزئیاتی که ناگزیر در پی منظوم شدن روایت فردوسی، به متن او افزوده شده یا در متن او دگرگون شده اند. در این پژوهش با این پیش‎فرض که فردوسی جز در مواردی که وزن عروضی تغییراتی را در زبان روایت، الزامی می‎کرده، تصرف دیگری در روایت منثور منبع/منابع خود نکرده است، در پی یافتن چندی و چونی این تصرفات به بررسی هزار بیت از داستان سیاوش، پرداخته ایم و در آن، ابیات متاثرشده از وزن عروضی را مشخص و تغییرات آن ها (فقط در سطح جمله) را بررسی کرده ایم. در بررسی ابیات، موارد افزوده شده یا دگرگون شده را در دو محور هم نشینی و جانشینی جای داده ایم. بر پایه این پژوهش می‎توان گفت که مهم ترین و آشکارترین عارضه وزن عروضی در روایت فردوسی «گسترش زبان» در محور هم نشینی و «کنایی شدن زبان» در نتیجه گزینش های ادبی در محور جانشینی، بوده است. در برخی نمونه ها برای گزارش دگرگونی های روایت منظوم فردوسی، بخش‎هایی از آن را با روایت منثور ثعالبی مقایسه کرده ایم.
    کلید واژگان: شاهنامه, داستان سیاوش, وزن عروضی, روایت منظوم, ثعالبی}
    Navid Firouzi *, Mehdi Firouzian Haji
    This paper attempts to suggest some scientific criteria for investigating what details have been added to his classic text because of some irresistible metric forces. In this research, we assumed that Ferdowsi had not changed the content of his source except for metrics. Hence, for finding how and why these changes have occurred, we have selected 1000 stanzas from one of his stories called Siavash. Then, we have specified the stanzas affected by metrics, and their sentence changes (not lexical) are analyzed. We have analyzed what Ferdowsi had added both from the syntagmatic point of view and paradigmatic point of view. Consequently, the most significant effects of metrics on Ferdowsi’s narration are “Langauge Extension” in the syntagmatic axis and “Ironical Language” in the paradigmatic axis. In order to explain the changes that are observed in Ferdowsi’s version of the story, it is compared with the version written by a famous writer, Sa’alabi.
    Keywords: Shahnameh, Myth of Siavash, Metrics, Poetic Narration, Sa’alabi}
  • عفت نقابی*، حکیمه دبیران، ناهید اخوان کاظمی

    فرآیند روایت داستان و شگردهای روایی آن مخاطب را در جهت درک نحوه وقوع داستان هدایت می کند. در این میان، استفاده از تصاویر مکرر در متن داستانی ممکن است دستمایه ای خاص در خلق اثر هنری برای گوینده باشد. یکی از درون مایه های اصلی شاهنامه فردوسی پرداخت مکرر به دنیا و تصاویر برخاسته از آن است. این تصویر از جمله تصاویری است که ذهن راوی شاهنامه را در بخش های مختلف داستان ها به خود مشغول کرده است و حتی توجه فردوسی به این امر سبب شده تا سرعت روایت کند شود. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل تصویر دنیا در «داستان سیاوش» با استفاده از مولفه های پنج گانه روایی ژنت است. استفاده از نوع روایی آینده نگر، کاربرد بسامد مکرر و کانون روایی این داستان در پرداخت به تصویر دنیا، نشان می دهد که تصویری خاص از درون مایه ای ویژه نیز می تواند در ترتیب نقل وقایع و کنش های داستانی با به هم ریختگی توالی زمانی، سرعت ادراک خواننده را کاهش دهد و در نتیجه تمایل مخاطب را به دانستن نحوه وقوع داستان افزون کند.

    کلید واژگان: روایت, ژرار ژانت, فردوسی, داستان سیاوش, تصویر دنیا}
    Effat Neghabi*, Hakimeh Dabiran, Nahid Sadat Akhavan Kazemi

    Narrative process and its narrative mechanisms help the reader make sense of the way events happen in a story. Using repeating images in the text of a story is a method of narrative development.  In Shahnameh, dealing with the world and images it gives rise to is one of the central motives of the text. The narrator in different parts of the poem seems captivated by the image of the world and this fact impedes narrative progress. This article intends to analyze “the images of the world” in “the story of Siavash” in Shahname from Gerard Genette’s perspective, employing his five narrative features. This narrative by the use of prior narration, repeating narration and focalization presents an image of the world, this technique also pinpoints the way a specific image of a special theme has the potential to reduce the speed of reader comprehension by tampering with the order of events narrated or actions or by disrupting narrative time, and as a result it can boost the texts suspense or the reader’s interest in knowing how the events will evolve.

    Keywords: Narrative, Genette, Firdowsi, The Story of Siavash, image of the world}
  • محمود آقاخانی بیژنی، اسحاق طغیانی، محسن محمدی فشارکی
    قربانی یک آیین مذهبی است که در میان اقوام و ملل مختلف با اهداف گوناگون رواج دارد. بسیاری از سنت های دینی برای دور ماندن از بلایا و یا رفع آن، کشتن یک حیوان را توصیه می کنند. برخی از پژوهشگران کشتن شتر به دستور اسفندیار در داستان «رستم و اسفندیار» و همچنین کشته شدن سیاوش به دستور افراسیاب و سرخه به دستور رستم را نوعی آیین قربانی قلمداد می کنند. در پژوهش حاضر که به شکل بنیادی بر پایه مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، سعی کردیم تا نشان دهیم که در داستان «رستم و اسفندیار» (کشتن شتر به دستور اسفندیار) و در داستان سیاوش (نحوه کشتن سیاوش و سرخه) عمل آیینی قربانی وجود ندارد. برای روشن شدن این امر، پس از تحلیل و تعریف آیین قربانی، به تحلیل داستان رستم و اسفندیار و سیاوش در شاهنامه پرداخته شده است. درنهایت، هیچ نشانه ای از آیین قربانی در این دو داستان وجود ندارد و در داستان رستم و اسفندیار کشتن شتر نوعی بلاگردانی است.
    کلید واژگان: شاهنامه, داستان رستم و اسفندیار, داستان سیاوش, بلاگردانی, آیین قربانی}
    Mahmoud Aqakhani Bijani, Eshaq Toqyani, Mohsen Mohammadi Fesharaki
    Sacrifice is a religious custom spreading among different folks and nations with various purposes. Many religious traditions recommend killing an animal in order to stay away from disaster or to avert it. Some scholars take into account that the killing a camel ordered by Esfandiyār in the story of Rostam and Esfandiyār, and also the killing of Siavash by Afrasiyab and Sorkheh due to command of Rostam are amongst the types of sacrifice. The present research which has been conducted in a fundamental way, based on library studies and descriptive-analytic method has tried to show that there is no ritual sacrifice in the story of Rostam and Esfandiyār (killing a camel by the order of Esfandiyār) and the story of Siavash (how to kill Siavash and Sorkhe). To clarify this issue, the story of Rostam and Esfandiyār and Siavash in Shahnameh has been analyzed after analyzing and defining the sacrifice custom. Finally, there is no sign of sacrifice in these two stories, and killing a camel in the story of Rostam and Esfandiyār is a kind of apotropaic magic.
    Keywords: Shahnameh, The story of Rostam, Esfandiyār, The story of Siavash, Apotropaic magic, Sacrifice custom}
  • خدابخش اسداللهی *، جعفر عشقی
    کهن الگوی نقاب یا پرسونا در نظریه یونگ، صورتکی است که هر فرد در ارتباط با انتظارها و معیارهای اجتماعی، فرهنگی، سنتی و نیز برای پاسخ گویی به احتیاج های کهن الگویی درون خود، از آن بهره می گیرد. درواقع پرسونا نقشی است که اجتماع، انجام آن را از فرد انتظار دارد و به طورکلی هدف آن، تاثیرگذاری بر دیگران و پوشاندن طبیعت و ماهیت واقعی درونی شخص است. پرسونا در برابر شخصیت خصوصی فرد قرار دارد و درواقع شخصیت یا شخصیت های اجتماعی اوست که فرد به طور ناخودآگاه به جهان عرضه می کند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و در آن کهن الگوی پرسونا در گفت وگوها و رفتارهای شخصیت های داستان سیاوش در شاهنامه فردوسی بررسی می شود. در این مقاله نشان داده شده است که سیاوش و کاووس به سبب برخورداری از فره ایزدی، در گفت وگوها یا رفتارهای خود، نقاب زیان بار بر چهره نمی زنند. بیشترین گفت وگو و برخوردی که با استفاده از کهن الگوی پرسونا در داستان سیاوش آمده، برای دو چهره بدنهاد این داستان، یعنی سوداوه و کرسیوز است و همه پرسوناهای آنان از نوع زیان بار است.
    کلید واژگان: نقاب, کهن الگو, شاهنامه, داستان سیاوش, گفت وگو}
    Khodabakhsh Asadollahi *, Jafar Eshghi
    In Carl Jung's theory, ‘persona archetype’ or mask is a guise that any person uses in connection with Expectations and social, cultural and traditional standards and replying within archetypal needs. In fact, persona is a role that society expects an individual to play and its aim originally is to influence others and to cover individual's real inner nature. Persona is individual's social character against his private character that he presents to the world unconsciously. In this descriptive-analytic article, we have studied persona archetype in dialogues and encounters of characters of the Siavash story in Shahnameh of Ferdowsi. It has been shown in this article that Siavash and Kavoos do not face the harmful mask in their talks or behaviors due to having godfather qualities. In the article we have presented that main character of the story, Siavash, hasnt any dialogue and encounter combined with persona, conversely, most dialogues and encounters by using persona archetype are from two malevolent characters of the story, Sudaveh and Karsiuse and all their persona are devilish and negative.
    Keywords: Persona, Archetype, Shahnameh, Siavash Story, Dialogue}
  • ذوالفقار علامی*، مائده اسدالهی
    داستان تراژیک سیاوش یکی از داستان های بسیار مهم و درخور توجه شاهنامه فردوسی است. در مقاله حاضر، این داستان ازمنظر تحلیل انتقادی گفتمان برپایه الگوی کنشگران اجتماعی ون لیوون بررسی شده است تا مشخص شود کارگزاران اجتماعی در آن چگونه به تصویر کشیده شده اند و فردوسی با توجه به کارکرد منحصربه فرد شاهنامه چگونه گفتمان ها را با مولفه های زبانی تولید و بازنمایی کرده است؟ برای نیل به این هدف، ابیات گفتمان مدار مشخص، دسته بندی و تحلیل شده اند. یافته ها نشان می دهد فردوسی در این داستان از مولفه های پوشیده و صریح تقریبا یکسان استفاده کرده است. ازاین رو، پوشیده سازی راویان و ناقلان نیز تقریبا به اندازه شخصیت پردازی و صحنه آرایی در این داستان اهمیت دارد. افزون براین، اگرچه داستان سیاوش روایتی باستانی است، بار عاطفی، ایدئولوژیک و جهان بینی فردوسی را نیز به همراه دارد و نشان دهنده آرمان خواهی و هویت طلبی اقوام ایرانی و رمز پایداری ایران و نبرد همیشگی میان خیر و شر و ایران و انیران است که درنهایت به پیروزی خیر بر شر، و ایران بر انیران می انجامد و مرگ مظلومانه سیاوش نیز کین خواهی ایرانیان را به دنبال می آورد و تولد و باروری پسرش کیخسرو هم پیروزی بر افراسیاب را رقم می زند.
    کلید واژگان: فردوسی, داستان سیاوش, تحلیل گفتمان انتقادی, ون لیوون, الگوی کنشگران اجتماعی}
    Zolfaghar Allami *
    The Tragic story of Siavash is one the significant and remarkable stories in Firdausi’s Shahnameh. In this article, the authors will study this story through the lens of Critical Discourse Analysis and based on Van Leeuwen’s network of Social Actors. This is to show how social interactors have been portrayed and see how the poem has reproduced and represented the discourses by linguistic parameters. To this end, dialogic couplets have been singled out, categorized and analyzed. The findings show that Firdausi has equally used latent and manifest parameters. Therefore, concealment of the narrators is as important as characterization and the development of the setting. Moreover, although the story of Siavash is an ancient narrative, it carries with itself Firdausi’s worldview and his emotional, ideological overtone and thus represents Iranian’s idealism, their zeal for identity and conflict between Good and Evil and the final triumph of the Good. The death of Siavash entails the vengeance of the Iranians, and the birth of his son, Keykhosrow, brings about the victory over Afrasiab.
    Keywords: Firdausi, The story of Siavash, Critical Discourse Analysis, Van Leeuwen, Social Interaction Model}
  • ذوالفقار علامی، فاطمه باباشاهی
    داستان سیاوش از جمله داستان های تراژیک شاهنامه است که افزون بر قابلیت ها و ظرفیت های گوناگونی که برای نقد و بررسی دارد، برخی از پیام های اصلی حماسه ملی و اسطوره های ایرانی مانند: نبرد میان خیر و شر، ایران و انیران، مبارزه با پلیدی ها و پلشتی های روح انسانی و... در آن جریان دارد. یکی از نظریه هایی که با نگاه روانکاوانه به تحلیل آثار ادبی می پردازد و برای تحلیل این داستان مناسب به نظر می رسد، نظریه آلوده انگاری ژولیا کریستوا از منتقدان پساساختارگراست که بر اساس آن شاعر یا نویسنده، پلید ی ها و پلشتی های روح انسانی را از طریق متن برون فکنی می کند. ماجرای عشق آلوده سودابه، گذر سیاوش ازآتش برای اثبات بی گناهی و مرگ اندوهبار او در توران زمین، از نمودهای آشکار و آلوده انگارانه این داستان است که زمینه را برای استفاده از این رویکرد فراهم می سازد. از این رو، این مقاله در صدد است با توجه به وجود رانه ها و افزونه های آلوده در این داستان که در جریان عشق سودابه، در نهایت با همراهی عواملی دیگر مرگ اندوهبار او را رقم می زند، آن را تحلیل کند و به این پرسش پاسخ دهد که کاربرد این نظریه تا چه اندازه در این داستان موثر و کارآمد است؟ و با کاربست این نظریه، آیا به تحلیلی تازه می توان دست یافت یا خیر؟ برآیند مطالعه نشان می دهد: این بررسی با تبیین نظریه آلوده انگاری کریستوا و تحلیل داستان سیاوش از این منظر، سازگاری دارد و امکان خوانشی نوین از آن و به تبع آن قضاوتی دیگرگون از فردوسی، سراینده داستان را، برای خوانندگان فراهم می سازد.
    کلید واژگان: شاهنامه, داستان سیاوش, کریستوا, نظریه آلوده انگاری}
    Fatemeh Babashahi
    The story of Siavash is one of the most tragic stories of Shahnameh which has a great potential to be studied in different ways. Furthermore, it contains some of the principal messages regarding national epic and Iranian myths, like the battle between good and evil, Iran and Aniran, fighting the dirt and filth in human soul, and etc. One of the theories that has a psychological approach to the analysis of literary works, and seems appropriate for analyzing this story is the theory of Abjection introduced by Julia Kristeva, a post-structuralist critique, based on this theory, the poet or writer projects the filth and dirt in human souls through the text. The story of Sudabeh’s sinful love, Siavash passing through fire to prove his innocence, and his tragic death in Touran are some of the obvious aspects of the story that makes the theory of abjection appropriate for the analysis of this story. Therefore, in this article, the story is analyzed focusing on the such elements of the story like Sudabeh’s love, and other events that led to his tragic death. The article tries to answer these questions: how much is the application of this theory efficient in this story? Is it possible to achieve a new analysis by applying this theory? The results are as follows: Using Kristeva’s theory of Abjection in the analysis of this story can provide us with an explanation, and a novel reading of the story from this point of view. It also provides the readers with a new judgment about Ferdowsi, the poet of the story.
    Keywords: Shahnameh, Siavash Story, Kristeva, Theory of Abjection}
  • مهیار علوی مقدم، علی صادقی منش
    این جستار ، بر بنیاد دیدگاه های فروید به طرح دیدگاهی ادبی روانکاوانه می پردازد؛ اساس این دیدگاه، بر یافتن پاسخ این پرسش استوار است که آیا می توان به وسیله ی نقد روانکاوانه ی داستان سیاوش، پیوندی در میانه ی رخدادهای این داستان با تغییر احکام فرامنی قوم ایرانی، یافت؟ با چنین رویکردی است که یک دیدگاهی نوین ادبی روان کاوانه، هم راستا با پرسش فوق مطرح می گردد: سیاوش، قربانی گذار فرامن قوم ایرانی از احکام غریزه محور شاه است؛ دیدگاهی که نگارندگان، از نقد روانکاوانه ی داستان سیاوش، به سان ابزاری برای اثبات آن بهره می برند. بر اساس این دیدگاه، رویدادهای زندگی و مرگ سیاوش، بخشی از باورهایی را که در ذهن و فرامن مردم نهادینه شده بود به چالش کشیده است؛ مهم ترین این باورهای نهادینه شده در فرامن ایرانیان، آن بود که حکم شاهی همواره هم راستای احکام فرامنی است و البته این بدان سبب بود که احکام فرامنی در آن زمان، بیش از هر چیز تحت تاثیر و حتی ساخته ی احکام شاهی بود. در داستان سیاوش شاهد چالش هایی هستیم که فرامن ایرانیان را درگیر خود می کند و شرایط را برای عبور از فرامن شاه ساخته ی قوم ایرانی به فرامنی فراشاهانه مهیا می سازد. امری که فرهنگ ایرانی را از عصر خداشاهی به عصر نوینی وارد می کند و سبب می گردد که ایرانیان یک گام از پذیرش خودکامگی حکومت ها فاصله گیرند.
    کلید واژگان: داستان سیاوش, شاهنامه, فروید, فرامن قوم ایرانی, فرامن فراشاهانه, نقد روانکاوانه}
    M. Alavi Moghadam, A. Sadeghi Manesh
    This study poses a literary-psychoanalytic theory based on the Freud's opinions. In short, the basis of this theory is based on the answering of this question that whether by a psychoanalytic criticism of Siavash's Story it would be a link between the events in the middle of the story by changing the moral precepts of the Iranian people? With this approach, a modern literary- psychoanalytic theory in line with the above question is raised: Siavash is the victim of a moral transition of Iranian people from the Instinct - based Provisions of the King. A theory that its producers benefit from the psychoanalytic Criticism of Siavash's story as a tool to prove it. Based on this theory, events like Siavash's life and death challenge some parts of beliefs that were embedded in the mind and conscience of the people. The most important of these embedded beliefs in conscience was that King's verdict at any time and order is moral and it was because the provisions of conscience on that time were influenced by royal provisions more than anything, a topic which is challenged during the story of Siavash and prepares a condition of crossing from the king's conscience of Iranian people to the post-royal conscience of Iranian people.
    Keywords: Siavash's story, The Shahnameh of Ferdowsi, Freud, conscience of Iranian people, psychoanalytic critism}
  • تورج عقدایی*

    وصف یکی از ابزارهای موثر برای تصویر کردن چیستی و چگونگی اجزای هستی و زندگی اجتماعی است، هم بدان گونه که گوینده تجربه کرده است. وصف اگر چه با تمام گونه های شعر در پیوند است با نوع حماسی پیوندی عضوی و استوارتر دارد. به همین دلیل فردوسی در حماسه خویش، از آن برای تجسم بخشی و تصویر آفرینی، به فراوانی، بهره می گیرد. اما در این مقاله هنر نمایی فردوسی در وصف واقعیت، منحصرا در داستان سیاوش بررسی و ارزیابی شده است. خواهیم دید که حکیم فرزانه توس از وصف هم در محور افقی و هم در محور عمودی داستان، استفاده می کند. بدین معنی که گاه با آوردن صفت های مناسب برای اشخاص و چیزها، ویژگی های بارز آن ها را بیان می کند و تجسم می بخشد و گاهی بدون استفاده از ترکیب های وصفی، با ارائه تصویری دقیق از اشخاص، صحنه ها و چیزها، آن ها را باز می نماید. برای نشان دادن قدرت توصیفگری فردوسی، ابتدا به وصف های او از منظر «دستور» نگریسته و از آن پس به کارکرد وصف در داستان پرداخته و کوشیده ایم نقش آن را در پیش برد روایت و تجسم بخشیدن به اندیشه های فردوسی، بیان کنیم. زیبایی شناسی وصف هم در داستان سیاوش وجهه ای برجسته دارد. وصف عناصر اشرافیت که جزئی از زندگی سیاوش و شخصیت های دیگر داستان است، یکی دیگر از مقوله های این مقاله است. داده های این مقاله با روش کیفی، تحلیل و توصیف و گزارش شده است. شماره های کنار بیت ها و یا اجزای ابیات، به شماره ابیات شاهنامه اشاره دارد.

    کلید واژگان: صفت, وصف هنری, داستان سیاوش}

    Description is one of the effective tools for portraying the constituent of existence what and how and social life, as the speaker has experienced. Although description is bond to the all poetic genres, it is firmly bond to the epic poems. For this reason, Ferdowsi, used it more in his epic as poetic visualization and imagery. But in this paper, Ferdosi’s virtuosity in reality description has been exclusively evaluated in Siavash story. It will be appeared that the Toos wise sage is using description both in the horizontal and the vertical axis of the story. This means that sometimes he uses the appropriate adjectives to people and things for better expressing and visualizing their features, sometimes, providing an accurate picture of persons , the scenes things without using adjectival compounds. Demonstrating the power of Ferdowsi in description, at first we take a look on his description from the perspective of "instructions" point of view and then we pay attention to the application of the description in siavash story. We tried to explain its role and visualization on Ferdosi’s view during the story, as well. Description aesthetics is also so important in the story of Siavash . However aristocracy description elements that are part of life of Siavash and other characters are of other categories in this article. The data for this study are analyzed, described and reported with qualitative methods. The numbers near the bits or parts of verses refers to the number of verses of Shahnameh.

    Keywords: adjectives, describing art, Siavash story}
  • فخری زارعی، سید کاظم موسوی، غلامحسین مددی
    عنصر «شخصیت» از عناصر مهم داستان پردازی است. این عنصر متناسب با موضوع و مطابق با اصول و تکنیک های داستان پردازی نوین درگستره داستان های شاهنامه حضور دارد. پردازش هر شخصیت به گونه- ای موثر، سبب ایجاد ارتباط عمیق تر میان مخاطب و داستان می گردد تا جایی که شخصیت ها از دنیای اسطوره ای و حماسی اغراق آمیز خارج می شوند و با تصویری زنده، ملموس و مطابق با عالم واقع، در برابر مخاطب متصور می شوند. از آنجا که داستان سیاوش بستر مناسبی برای نشان دادن هنر داستان پردازی فردوسی است، این پژوهش می کوشد قدرت شخصیت پردازی فردوسی، شیوه های معرفی شخصیت، کنش و واکنش شخصیت ها را مورد تحلیل قراردهد؛ همچنین با واکاوی علل واکنش شخصیت ها در موقعیت های مختلف ژرف ساخت عمیقی از داستان نشان دهد و از این رهگذر به برداشتی روانکاوانه دست یابد. از تنه روانکاوی شخصیت ها به درون گرایی سیاوش، پارانویایی بودن کاووس و شخصیت پسیکوپاتی گرسیوز پی می بریم. همچنین می توان شاهد به کارگیری انواع مکانیسم های دفاعی بود. از جمله مکانیسم جابه جایی توسط رستم و سیاوش، مکانیسم دفاعی رجعت و پرخاشگری توسط گرسیوز و مکانیسم تلافی و فرافکنی توسط سودابه.
    کلید واژگان: فردوسی, عناصر داستان, شخصیت پردازی, داستان سیاوش, نقد روانشناختی}
    Fakhri Zarei, S.Kazem Moosavi, Gholamhosain Madadi
    Characterization as one of the important elements in telling story exists in Shahnameh’s stories proportionate to the subject and according to the principles and techniques of modern storytelling. Effective processing of each character causes a deeper relationship between addressee and story، until the characters come out of the legendary and epic worlds and they get embodied in live and tangible images related to the real world toward the addressee. Thus the story of Siavash is a suitable area for presenting Ferdowi’s talent in the ways of storytelling. The present study attempts to analyze Ferdowsi’s capacity in characterization، the ways of introducing characters and characters'' actions and reactions. It also investigates characters’ responses in different situations which show us the deep perception of story. From psychoanalysis of characters we understand the introverted psyche of Siavash، paranoia of Kavoos and psychopathy of Garsivars. We can also mention the use of different types of defense mechanism such as mechanism of displacement by Rostam and Siavash، mechanism of regression and aggression by Garsivars and mechanism of compensation and projection by Soodabeh.
    Keywords: Ferdowsi, Elements of short stories, Characterization, Psychoanalysis}
  • تیمور مالمیر، چیمن خوشنمای بهرامی
    شاهنامه به عنوان شاهکار بزرگ ادبی و سند هویت ملی به محض انتشار، به رغم موانع و مشکلات، در زندگی مردم راه یافته است. پس از آن، مردم در هر دوره ای متناسب با امکانات و شیوه های زندگی، شکل و قالب خاص برای تداوم شاهنامه برگزیده اند از جمله نقالی و شاهنامه خوانی. این شکل مشهور و کهن با همه ارزشمندی اش، در عصر ما آهسته آهسته جایش را به قالب های دراماتی نوین بخشیده است. بیان هنری و جنبه های دراماتیک شاهنامه نیز به هنرمندان این امکان را داده است که داستان های آن را به گونه های دیگر هنری از جمله نمایشنامه تبدیل کنند. به منظور تبیین ارزش و جایگاه جنبه نمایشی شاهنامه، پنج نمایشنامه مقتبس از داستان سیاوش را برگزیده ایم. برای شناخت، تفکیک و روشنگری در تعیین نقاط ضعف و قوت نمایشنامه ها از تقسیم بندی واگنر در شناسایی انواع اقتباس استفاده کرده ایم. این بررسی نشان می دهد نویسندگان نمایشنامه، بیشتر به اقتباس تفسیری متمایل هستند و روی آوردن به اقتباس های قیاسی و جابه جایی، بیشتر مبتنی بر نوگرایی است تا توجه به مخاطبان عمومی.
    کلید واژگان: انواع اقتباسواگنر, جنبه های نمایشی شاهنامه, داستان سیاوش, فردوسی}
    Timoor Malmir, Chiman Kh.Bahrami
    Despite many obstacles and difficulties, FerdowsisShahnameh, as a literary masterpiece and record of national identity, entered the lives of people right after its publication. Thenceforth, generations of people have chosen different forms of preserving this masterpiece, according to their time and lifestyle. Minstrelsy or performance of Shahnameh is among these forms. This famous and ancient form, despite all its values, is giving its place to new dramatic forms. Shahnameh's artistic language and its dramatic aspects has given modern artists the opportunity to form its stories into other literary forms, including drama. To show the strong dramatic aspects of Shahnameh, we have chosen five plays derived from the story of Siavash in Shahnameh. To identify and analyze the values and the shortcomings of these plays we have applied Wagner's categories of imitation. This study shows that the playwrights are usually inclined to interpretive imitation, and that comparative imitation and displacement are done not according to the general audience, but according to the modern tendencies in literature an art.
    Keywords: dramatic aspects of Shahnameh, Ferdowsi, story of Siavash, Wagner\'s categories of imitation}
  • محمدرضا روزبه *، کیانوش دانیاری

    آرای فروید در حوزه روانکاوی تاثیری شگرف بر هنر و ادبیات نهاد و موجب ظهور نقد روانشناسانه شد. نظریه های «ناخودآگاه فردی» و «ساختار ذهن و روان انسان» از برجسته‏ترین دستاوردهای فکری این متفکر بود. بر اساس این نظریه‏ها، ساختار ذهن انسان دارای سه بخش عمده است: نهاد، من و فرامن. هرکدام از این بخش‏ها نیز مظهر بخشی از دنیای پیچیده ذهن و وجود آدمی هستند. شخصیت‏های اصلی داستان سیاوش قابلیت انطباق با این سه بخش را دارند و کنش‏های این سه می‏تواند از منظری تاویلی، معرف کارکردهای اجزای ساختار ذهن باشد؛ سودابه مظهر نهاد، سیاوش معرف فرامن و کاووس نماینده من. از منظری دیگر می‏توان گرسیوز را معادل نهاد، سیاوش را مظهر فرامن و افراسیاب (و در بعدی دیگر پیران) را نماینده من به شمار آورد. این پژوهش به تحلیل داستان سیاوش بر مبنای این رویکرد اختصاص دارد.

    کلید واژگان: فروید, روانکاوی, سختار ذهن, شاهنامه, داستان سیاوش}
  • جهانگیر صفری، سیدکاظم موسوی، ابراهیم ظاهری *

    داستان سیاوش یکی از مهم ترین داستان های شاهنامه است که می توان آن را از جنبه های مختلف داستانی، اخلاقی، عاشقانه، روان شناختی و سیاسی بررسی کرد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش سیاست و قدرت خواهی در این داستان، با تکیه بر روان شناسی شخصیت است و روش تحقیق نیز تحلیلی و توصیفی است. این پژوهش شامل دو بخش است: در بخش نخست، از نظر روان شناختی، شخصیت سودابه و سیاوش به عنوان دو شخصیت اصلی داستان بررسی شده اند و در بخش دوم، نقش انگیزه های سیاسی و قدرت خواهی در پیرنگ و کشمکش های داستان، مورد واکاوی قرارگرفته و علت رفتارهای سیاسی شخصیت های داستان به خصوص سیاوش و سودابه بر اساس تیپ شخصیتی آن ها و مسائل روان شناسی تحلیل شده است. سودابه با توجه به تیپ شخصیتی اش پرشور کاری می کند که سیاوش از دربار کاووس بیرون رود. سیاوش نیز شخصیتی محتاط و بدگمان مراقب دارد. این موضوع سبب می شود که وی نیز نتواند چندان با کاووس و سودابه رابطه درستی برقرار کند و رفتار سیاسی مناسب از خود نشان دهد. افراسیاب به دلیل سوءظن دستور به کشتن سیاوش می دهد و گرسیوز به سبب عقده حقارت و تحقیر شدن از جانب سیاوش، سعی می کند از او انتقام بگیرد.

    کلید واژگان: داستان سیاوش, سیاست, شخصیت مراقب, پرشور, عقده حقارت}
    Jahangir Safari, Sayyid Kazem Mousavi, Ibrahim Zaheri

    The story of Siavash is one of the most important stories of Shahnameh. This story can be analyzed from anecdotal، ethical، romantic، psychological، and political perspectives. This study adopts a descriptive-analytic methodology to investigate the role of politics and power in this story from a psychological outlook. This paper is made up of two sections. The first section addresses the characterization of Sudabeh and Siavash from a psychological perspective. The second section deals with motives of power in the plot and conflicts of the characters that are analyzed based on their personality types and psychological issues. Due to her dynamic character، Sudabeh persuadesSiavash to abandon Kai-Kavous'' court. On the other hand، Siavash has a cautious، skeptical and careful character، and، due to this kind of personality، he cannot develop a good relationship with Kai-Kavous and Sudabeh، nor can he demonstrate an appropriate behavior. Afrasiyab، suspicious of Siavash، orders his killing، and Garsivaz intends to take revenge on Siavash after feeling the inferiority complex caused by him.

    Keywords: Siavash story, politics, dynamic active, skeptical character}
  • ابراهیم استاجی، سعید رمشکی
    شاهنامه فردوسی، بزرگ ترین اثر حماسی ادب فارسی، با داشتن داستان هایی با ویژگی های مدرن و امروزی، راه را بر نظریه های ادبی متاخر برای آزمون، مقایسه و تطبیق باز کرده است. روش ولادیمیر پراپ روسی یکی از بهترین شیوه های تحلیل و طبقه بندی ریخت شناسی داستان ها و قصه های اساطیری و حماسی شاهنامه به جهت ماهیت خاص آن ها است. نوشته حاضر با بهره گرفتن از شیوه پراپ، که کارش را بر پایه کنش شخصیت ها نهاده است، به تحلیل داستان سیاوش می-پردازد. تطبیق داستان سیاوش با نظریه پراپ، فرضیه علمی و اساسی این تحقیق است. در این بررسی نشان می دهیم که این روایت با مقداری جابجایی در کنش های اشخاص قصه، کاملا با خویشکاری های ارائه شده توسط پراپ هماهنگ است. بیست و پنج خویشکاری اصلی و فرعی موجود در این داستان، نشان دهنده و گواه این مدعاست. کنش ها بین پنج شخصیت اصلی تقسیم شده است و کنش «مصیبت»، «فریب کاری» و «عمل قهرمان»، عناصر جدایی ناپذیر و تکرار شونده داستان هستند. روند داستان، عبور از آرامش به اوج فاجعه با سه حرکت است و سه حرکت موجود در داستان با وجود مضمون و ظاهری متفاوت، دارای ساختاری واحد هستند.
    کلید واژگان: شاهنامه, ریخت شناسی, نظریه پراپ, داستان سیاوش}
    E. Ostaji, S. Ramshaki
    Having tales with modern features، the greatest epic work of Persian literature opens the way for testing، contrasting and comparing modern literary theories. One of the best methods for analyzing and morphological classification of Shahnameh’s stories and mythological and epic tales can be found in Vladimir Propp method. Using his method، this research focuses on the action of characters and analyzes “Siavash tale”. The main hypothesis of this research is to compare that tale with Propp’s theory. In this article، it is shown that such narrative is in complete harmony with functions proposed by Propp، notwithstanding some little displacements in the actions of characters. Actions have been divided among the five main characters and “calamity”، “deceit” and “hero” actions are inseparable and repeated elements of the tale. The process of the tale is moving from calmness to the climax of disaster via three moves and these moves، in spite of their different theme and form، have a single structure.
    Keywords: Shahnameh, morphology, Propp theory, analysis of Siavash tale}
  • سیدکاظم موسوی، غلامحسین مددی، فخری زارعی
    شاهنامه فردوسی که به عنوان یکی از بزرگ ترین حماسه های جهان در عرصه ی ادبیات مطرح است، به درستی بیانگر تعریف حماسه است. داستانی-روایی بودن که از عناصر مهم تعریف حماسه است به درستی زمینه ارائه ی مفاهیم و اهداف فردوسی است. جایگاه تاثیرگذارعناصرداستان در داستان های شاهنامه بیانگر آگاهی فردوسی از چگونگی ارائه ی داستان های شاهنامه است. پیوند استوار و موثر عناصر داستان از ویژگی های برجسته ی داستانی در این اثر بی همتا ست.گفت وگوکه یکی از عناصر و عوامل داستانی در ادبیات داستانی معاصر است درشاهنامه نیز به گونه ای شایسته در تنه ی داستان ها قرارگرفته است. تک گویی درونی، گفت وگوهای دوسویه،گفت وشنودهای یک سویه مکتوب، گفت و گوی تمثیلی- اسنادی، گفت وکنش... از انواع گفت و گو در داستان سیاوش است. در این مقاله به عنصر گفت و گو و نقش آن در داستان سیاوش پرداخته شده است.
    کلید واژگان: عنصر داستانی, گفت وگو, داستان سیاوش}
    S.K. Moosavi, Gh.Madadi, F.Zareii
    Shahname authored by Ferdowsi is one of the significant epics in the history of literature. It is truly an epic which wherein a narrative style as a main feature of epic works deployed is to convey the intended meanings and purposes of the poet. The impact the story elements exerts on readers itself represents the cognizance of Ferdowsi to depict the story and its elements. The telling and firm narrative cohesion of story elements is the conspicuous feature of this unique literally masterpiece. Dialogue known as a core ingredient of contemporary literature has effectively been established in multiple stories of Shahname. Inner monologues, mutual utterances, lateral written dialogues, documentary-allegorical dialogues, interaction, and talk shape a wide range of dialogues uttered in Siavash. This diversity bears a close relation to other elements such as plot, complication, resolution, depiction, and more importantly, to conflicts and character presentation. This study explores the element of dialogue and its role in Siavash story.
    Keywords: Shahname, story, story elements, dialogue, Siavash}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال