به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ساختار روایی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ساختار روایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حبیب الله عباسی*، اکرم برازنده
    محققان حوزه شعر عرفانی ساختار روایی بیشتر مثنوی های عرفانی فارسی به ویژه مثنوی های شگرف سه گانه آن یعنی حدیقه الحقیقه سنایی، منطق الطیر عطار، و مثنوی معنوی مولوی را دارای ساختاری مشترک، و مبتنی بر پیرنگ کلان و طرح سراسری می دانند. مثنوی های الهی نامه و منطق الطیر و مصیبت نامه عطار که سفرنامه روحانی به شمار می آیند، افزون بر داشتن پیرنگ کلان از ساختار روایی خرد متفاوتی نیز بهره مند هستند. در جستار حاضر با روش توصیفی -تحلیلی و رویکرد روایت شناسی که هدف نهایی آن کشف الگوی جامع روایت است، کوشیدیم از رهگذر تبیین ساختارهای روایی مثنوی های سه گانه به راز حکایت-تمثیل ها و کارکرد اصلی آن ها پی ببریم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که عطار ضمن ساختار وحدتی - کثرتی مبتنی بر طرح سراسری این مثنوی ها، از ساختارهای روایی سفرنامه ه ای هزارویک شبی و کتاب مقدسی نیز بهره جسته است و راز اصلی حکایت - تمثیل های وی این است که تاریخ روزگار خویش را بر اساس الگوی روایت تاریخ انبیا می سنجد و به حوادث تاریخی روزگار خود ارجاع نمی دهد.
    کلید واژگان: ساختار روایی, عطار, الهی نامه, منطق الطیر, مصیبت نامه, حکایت تمثیل}
    Habibollah Abbasi *, Akram Barazandeh
    Scholars of mystical poetry believe that a great number of Persian mystical Mathnavīs, especially the three wonderful works of Persian literature, namely Sanai’s Ḥadīqah al-Ḥaqīqah, ʿAttar’s Manṭiq al-Ṭayr and Mowlana’s Mathnavī Maʿnavī, have a common narrative structure based on their main plot and design. However, the Ilāhī Nāmah, Manṭiq al-Ṭayr and Muṣībat Nāmah of ʿAttar, which are considered as spiritual travelogues, in addition to having a main plot, benefit from different micro-narrative structures. In the present research, adopting a descriptive-analytical method and narratological approach, the goal of which is to discover a comprehensive model of narration, attempt has been made to decipher the anecdotes-allegories and their main function by exploring the narrative structures of the three Mathnavīs mentioned above. We came to the conclusion that ʿAttar, in addition to the unity-plurality structure based on the main design of these Mathnavīs, has also deployed the narrative structure of travelogues, the Arabian Nights and the Holy Scriptures. The main secret of his anecdotes-allegories is that he measures the history of his time with the narrative pattern of the history of prophets and does not refer to the historical events of his time.
    Keywords: narrative structure, ʿAttar, Ilāhī Nāmah, Manṭiq ol-Ṭayr, Muṣībat Nāmah, Anecdotes-allegories, Mystical poetry}
  • خاطره بختیاری هفت لنگ، مسعود معتمدی*، منیژه زارعی
    قصه های عامیانه یکی از انواع ادبی به شمار می آید که برگرفته از یک سنت کهن در داستان‏پردازی است که داستان‏پرداز مقوله‏های گوناگونی را در آن به کار می گیرد تا علاوه بر سرگرم‎کنندگی، خصوصیات، روحیات و آرزوهای مردم ایران و همچنین تاریخ اجتماعی آنان را به تصویر بکشد. دو قصه عامیانه دل‎انگیز و خواندنی داراب نامه طرطوسی و بختیارنامه دقایقی مروزی از این نوع هستند. از آنجایی که قصه های بلند عامیانه، ظرفیت پژوهشی بالایی دارند؛ پژوهش حاضر، به بررسی و مقایسه ساختار روایی و محتوایی این دو داستان اختصاص یافته است. در این پژوهش، که به شیوه تحلیلی-توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای انجام شده، پس از بررسی و تحلیل روایی و محتوایی دو اثر، این نتایج به دست آمده است که ساختار روایی داراب‎نامه نسبت به بختیارنامه از استحکام و جذابیت بیشتری برخوردار است. همچنین از نظر محتوایی، داراب‎نامه، حضور فرهنگ طلایی و باستانی ایران زمین است، اما در بختیارنامه، بیشتر با فرهنگ اسلامی روبرو هستیم.
    کلید واژگان: ساختار روایی, ساختار محتوایی, قصه های عامیانه, داراب نامه, بختیارنامه}
    Khatereh Bakhtiary Haftlang, Masood Motamedi *, Manijeh Zarei
    Folk tales are one of the literary genres that is derived from an ancient tradition in storytelling in which the storyteller uses various categories in order to entertain, character, spirits and aspirations of the Iranian people. And also depict their social history. The two popular and readable folk tales of Darabnameh, Tartousi and Bakhtiarnameh of Daghayeghi Marvzi, are this kind. Whereas long folk tales have a high research capacity; The present study is dedicated to examining and comparing the narrative and content structure of these two stories. In this research, which has been done analytically-descriptively and using library studies, after reviewing and analyzing the validity and content of the two works, it has been obtained that the narrative structure of Darabnameh is more robust and attractive than that of Bakhtiarnameh. Enjoys. Also, in terms of content, Darabnameh is the presence of the golden and ancient culture of Iran, but in Bakhtiarnameh, we are mostly dealing with Islamic culture.
    Keywords: narrative structure, Content Structure, Folk Tales, Darabnameh, Bakhtiarnameh}
  • عیسی زارع درنیانی*

    عنصر مکان به عنوان مهم ترین عنصر رمان، دارای اشکال گوناگونی است. این عنصر، در بعضی رمان ها از جمله رمان اسیران فلسطینی، دیالکتیک با خود دارد و اثر آن بر ساختارهای روایی دیگر نمایان است. از جمله این رمان ها می توان رمان «الشتات» رافت حمدونه، نویسنده معاصر فلسطینی را نام برد که اوضاع نابسامان اسیران در زندان های اسراییلی و روزگار وخیم اجتماعی خود را فریاد می زند. آنچه این رمان را منحصر به فرد می کند شخصیت رافت حمدونه است که خود اسیر بوده، زندان را درک کرده و توانسته به شکل مطلوب، آن را به تصویر بکشد. در رمان، نوعی دیالکتیک بین مکان و خود وجود دارد که بر عناصر ساختاری رمان تاثیر می گذارد و در شکل گیری ساختار رمان، نقش مهمی دارد. از این رو در این پژوهش، سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی، دیالکتیک مکان و خود، و اثر آن بر ساختارهای رمان «الشتات» رافت حمدونه بررسی شود. یافته های پژوهش حاکی از این است که توصیف مکان در رمان «الشتات»، بیان تجربه، رنج ها، مشکلات راوی و شخصیت هایی است که در مکان بسته (زندان) و در مکان های باز (جنگ و..)، به سر می بردند. نویسنده و شخصیت ها در رمان، پیوسته در حال کشمکش و دیالکتیک با خود هستند که علایم آن بر زبان راوی و زبان رمان نمایان است. این دیالکتیک از آغازه زمانی تا پایان زمانی رمان در جریان است و نوعی زمان پریشی گذشته نگر و آینده نگر ایجاد کرده و بر شخصیت های رمان تاثیر گذاشته است.

    کلید واژگان: دیالکتیک مکان و خود, ساختار روایی, الشتات, رافت حمدونه}
    Isa Zare Dorniani *

    The element of a significant place of residence. Elements of The element of place is one of the most important elements of the narrative, which has various forms. This element has a dialectic in some narrations, including the narration of the Palestinian captives, and its effect on other narrative structures is obvious. One of these narratives is the narration of Al-Shattat by Rafat Hamdoneh, a contemporary Palestinian writer who cries out about the plight of prisoners in Israeli prisons and their dire social conditions. What makes this narrative unique is the character of Rafat Hamdoneh, who was himself a prisoner, understood prison and was able to portray it in a desirable way. In narration, there is a kind of dialectic between place and self that affects the structural elements of the narrative and plays an important role in shaping the structure of the narrative. Therefore, in this research, an attempt has been made to study the dialectic of place and self, and its effect on the narrative structures of "Al-Shattat" by Hamdoneh, by descriptive-analytical method. The findings of the research indicate that the description of the place in the narration of "Al-Shattat" is the expression of experience, sufferings, problems of the narrator and the characters who lived in the forced place (prison) and in open places (war).This dialectic runs from the beginning of time to the end of the narrative and has created a kind of retrospective and futuristic timelessness and has influenced the personalities of the narrative.

    Keywords: dialectic of place, self, Narrative Structure, Al-Shattat novel, Rafat Hamdon}
  • آزاده لاریجانی، فرشته مومنی*، وجیهه ترکمانی، مریم شادمحمدی
    پیرنگ داستان، شاخص‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ترین عنصر ساختاری داستان است؛ زیرا بدون آنکه مانند کنش و شخصیت، ماهیتی مستقل و آشکار داشته باشد، در سراسر داستان حضور دارد؛ همچنین، پیرنگ به‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎عنوان یکی از مهم‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ترین عناصر وحدت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎بخش داستان، از اجزای پراکنده داستان واحدی یکپارچه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎سازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه عنصر پیرنگ از دیدگاه ماریا نیکولایوا در داستان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های تالیفی و ترجمه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای گروه سنی ب و ج، تعیین میزان موفقیت هریک از این دو دسته داستان در جذب مخاطب و بررسی علل و عوامل موثر در این موفقیت از دیدگاه ادبی است. در نوشتار پیش رو، داده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها ابتدا به روش اسنادی و کتابخانه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای، از مطالعه و استخراج مختصات پیرنگ داستان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های پنجاه جلد کتاب از پرفروش‎‎‎‎‎‎‎‎ترین کتاب‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های داستان کودک و نوجوان (در آثار فارسی زبان داخلی ایران و ترجمه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای به زبان فارسی)، منتشرشده در بازه زمانی سال‎‎‎‎‎‎‎‎های 95- 1385 گردآوری شد. آنگاه با به دست‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آوردن مقدار عددی متغیرهای بررسی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شده در پیرنگ، تحلیل محتوای کیفی بر پایه نظریه ماریا نیکولایوا صورت گرفت. یافته‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های حاصل از تطبیق نتایج نشان می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهند که کتاب‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های داستانی ترجمه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای نسبت به کتاب‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های تالیفی، به‎‎سبب تناسب بیشتر با سلیقه و نیازهای مخاطب کودک و نوجوان و به جهت برخورداری از عناصر جذابیت بیشتر، سبب گرایش کودکان و نوجوانان به این داستان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها شده است و در جذب مخاطبان خود موفق‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر بوده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند.
    کلید واژگان: ساختار روایی, پیرنگ, فرایندهای سه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گانه وضعیت روایت, داستان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های تالیفی و ترجمه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای, گروه ب و ج, ماریا نیکولایوا}
    Azadeh Larijani, Fereshteh Momeni *, Vajihe Torkmani, Maryam Shadmohammadi
    Plot is the most distinctive element in the structure of a story. Unlike the character and the theme, whereas plot doesn’t have any evident and independent identity, it is necessarily to present throughout the story as an element which unifies the fragmented parts into an integrated entity. This research aims at comparing the plot in the authored and translated stories for B and C age levels from the viewpoint of Maria Nikolajeva to evaluate the success of these stories in attracting the audience, and finally to discuss the effective literary factors in this achievement. To this end, we collected the data through reading and eliciting the features of plots in 50 best-seller children Persian stories published during the years 1385-95. After obtaining the numerical values of the variables in the plots, the qualitative content analysis was fulfilled. The results revealed that the translated story books have been more successful in attracting the audience due to their relevance to the taste and needs of children and consequently containing more fascinating elements for them.
    Keywords: Narrative Structure, plot, the three Processes of Narrative Status, Authored, Translated Stories, Maria Nikolajeva}
  • شهربانو بابایی، ناهید اکبری*، رضا فرصتی جویباری
    در ادبیات فارسی برای هر اثر پیکره و بافتی وجود دارد به ویژه در ادبیات داستانی و منظومه ها، چه غنایی و چه حماسی یا تعلیمی و عرفانی، سرایندگان منظومه ها، داستان را برابر آن پیکره و ساختار نقل کرده اند. نمای بیرونی و درونی منظومه ها که می توان از آن ها با عنوان ساختار و بافت داستان یاد کرد برابر با ذوق هنری سراینده متفاوت است به ویژه در بافت منظومه که روابط اجزاء را تنظیم می نماید؛ توانایی و هنر سراینده نمایان می گردد. البته نوع ادبی اثر نیز در ساختار درونی اثر که از آن با عنوان «بافت» یاد کردیم تاثیر دارد. برای نمونه بافت شاهنامه فردوسی با خسرو و شیرین نظامی و یا منطق الطیر عطار متفاوت است اگرچه ممکن است ساختار مقدمه و موخره یا آغازبندی و خاتمه سرایی آنها تا حدودی یکسان باشد. در این گفتار نویسندگان می کوشند با روش (توصیفی- تحلیلی) نمایه بیرونی و بافت درونی داستان عاشقانه «نل و دمن» فیضی دکنی را بررسی کنند.
    کلید واژگان: ساختار روایی, نظیره سرایی, نل و دمن, لیلی و مجنون, فیضی دکنی}
    Shahrbano Babaiee, Nahid Akbari *, Reza Forsati Joybari
    In Persian literature, for every work there is an ecstasy of body and texture, especially in fiction and poems, whether lyrical or epic or didactic and mystical, the poets of the poems have quoted the story, equal to that body and structure. The external and internal aspects of the poems, which can be named as the structure and texture of the story, are different according to the artistic taste of the poet, especially in the texture of the poems, which regulates the relations of the components, The Art of the Poet. Of course, the literary type of the work also has an effect on the internal structure of the work, which we called it "texture". For example, the context of Ferdowsi's Shahnameh or Nezami’s Khosrow and Shirin, or Attar’s Manteq al-Tair, differs from one another, although it may be somewhat the same as the construction of the preface or the ending, or the beginning or the end compose. In this discourse, the authors try to examine the exterior and the inner texture of the love story of "Nell and Daman of Feizi Dakani" with a (descriptive-analytical) method.
    Keywords: quotation, style, Nell, Daman, Feizi Dakani}
  • سمیرا شفیعی*، حمیدرضا شعیری

    هر ساختار روایی متشکل از کنش هایی است. این کنش ها، پیوند با ارزش هایی را در دستور کار خود قرار می دهند. حال، در رساله الطیرهای فارسی و عربی، کنش ها چطور می توانند مولد ارزش ها باشند؛ به نظر می رسد در رساله الطیرها، ارزش های متفاوت تحت تاثیر کنش ها، خلق و با ساختار روایی این آثار منطبق شده اند. بررسی هایی که با روش توصیفی _ تحلیلی، ابزار کتابخانه ای، و رویکرد ساختارگرایی (نظریه نمود نحوی تودوروف) و نشانه - معناشناسی (نظام ارزش) انجام گرفت حاکی است کنشگران قبل از ورود به موقعیت نامتعادل، به عقد قرارداد می پردازند؛ سپس وارد توانش1 و کسب ارزش های مجازی می شوند. در مرحله بعد، کنش صورت می گیرد. بعد از کنش، وارد توانش2 و کسب ارزش های پتانسیل می شوند؛ سپس وارد مکانی می شوند که هم تنش عاطفی به همراه دارد و هم می تواند نیروی ایجادکننده موقعیت متعادل تازه و باعث دستیابی به ارزش اتیک شود. در مرحله بعد، کنشگران وارد موقعیت متعادل تازه و کسب ارزش اتیک می شوند. در نهایت، وصال طیران به ابژه یا انفصال از آن بدین گونه است: اتصال به ابژه، نابودی و انفصال همیشگی از ابژه، اتصال مشروط به ابژه، اتصال/ انفصال نامشخص، تبدیل سوژه ها به ابژه. بر این اساس، دستورپایه رساله الطیرها عبارتند از: سفر - مناظره/ موعظه/ إنذار - خبرجستن و واصل شدن.

    کلید واژگان: رساله الطیرها, ساختار روایی, نظام ارزش}
    Samira Shafiee *, Hamidreza Shairi

    Each narrative structure includes some actions. These actions use many valuable links. Now, how in persian & Arabic Risalat Al-Teyrs, these actions can create value. It seems that in Risalat Al-Teyrs, different values are created under the influence of different actions & are compatible with the narrative structure. Investigations using descriptive-analytical, libertarian tool & constructivism approaches (the theory of syntactic representation by Todorov) & semiotic (the system of value) show that actors makes contract before entering the unbalanced position. Then the actors enters the potency 1 & obtains the virtual values. In the next step, action happens. After action, actors enters potency 2 & obtains potential values. Then the actors enters a place that has emotional tension & can be the force to create new balanced position & leads to new ethic value. In the next step, actors enter a new position of balanced position & obtain new ethic value.  Finally,  birds reach the object or separate from it in the following way: connection with object, eternal destruction & disunion from the object, conditional connection with the object, unknow union or disunion & turning subject in to the object. According to this, basic structure in Risalat Al-Teyrs is as follows: Journey_negotiation/ sermon/ preach_ searching for information & union.

    Keywords: Risalat Al-Teyrs, narrative structure, system of value}
  • فضل الله خدادادی*، رضا سمیع زاده

    ادبیات پایداری تاریخچه ای به وسعت پانهادن انسان بر زمین دارد و ایستادگی در برابر نفس سرکش در اولین اشعار فارسی که به شکل ادبیات تعلیمی بروز کرده است، گونه ای از ادبیات پایداری است. ادبیات پایداری کهن که به شکل ادبیات تعلیمی متجلی گردیده است، پایداری انسان در برابر نفس(دشمن درونی) را به تصویر کشیده و دستور زبان روایی(ساختار بوطیقایی) مختص خود را دارد؛ اما مفهوم پایداری در گستره زمان و بر اساس موقعیت انسان ها و ایستادگی آنها در برابر دشمنان خارجی متجاوز، در ژانر دیگری با عنوان ادبیات مقاومت (ادبیات پایداری)، با ساختاری دیگر متجلی گردیده است؛ به طوری که عناصری چون: موقعیت زمانی، جایگاه روایت شنو، نوع ژانر و... در تشکیل این دو ساختار دخیل بوده اند. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی عناصر روایی تاثیرگذار در  تحول ساختار ادبیات پایداری در دو ژانر تعلیمی و مقاومت پرداخته است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که اگرچه مفهوم ادبیات پایداری در هر دو دیدگاه- قدیم و جدید- به معنای ایستادگی است؛ اما عناصری چون: «موقعیت روایت شنو»، «نوع دشمن»، «مفهوم پیام»، «موقعیت زمانی»،«بن مایه های مختلف» و «نوع ژانر» در تشکیل و تفکیک  ساختار ادبیات پایداری در دو ژانر تفاوت هایی ایجاد کرده است.

    کلید واژگان: ادبیات پایداری, موقعیت روایت شنو, ادبیات تعلیمی, ساختار روایی}
    Fazlollah Khodadadi *, Reza Samizadeh

    Resistance literature has a history as long as human settlement on Earth, and resistance to the rebellious soul in the first Persian poems, which has appeared in the form of educational literature, is a form of resistance literature. The ancient literature of resistance, which is manifested in the form of educational literature, depicts the stability of man against the soul (internal enemy) and has its own narrative grammar (poetic structure), but the concept of resistance over time and based on the situation of human beings and their resistance against the invading foreign enemies is manifested in another genre called resistance literature with a different structure, so that elements such as temporal position, audience position, type of genre, etc. have been involved in the formation of these two structures. The present study has been done in a descriptive-analytical manner, using library resources to examine the effective narrative elements in the evolution of the structure of resistance literature in both educational and resistance genres. The results of the present study has shown that although the concept of resistance literature in both perspectives -old and new- means endurance, but elements such as: 'position of the narrator', 'type of enemy', 'concept of message', 'position of time', 'different themes' and 'type of genre' have created differences in the formation and separation of the structure of resistance literature in the two genres.

    Keywords: Resistance literature, Audience position, Educational literature, Narrative structure}
  • مریم رحمانی*، محمد فولادی

    در قرن 20 ساختارگرایان به پیروی از پراپ، درصدد ارایه الگوی کلی در ساخت انواع روایت برآمدند. در همین زمینه، آ.ژ.گریماس، مشهورترین نظریه پرداز روایت، از دامنه محدود مطالعات پراپ فراتر رفت و با ارایه الگوی کنشی و زنجیره های روایتی خود، تلاش کرد تا به دستور کلی زبان روایت دست یابد و هر روایت را با ساختار روایی خاص تجزیه و تحلیل کند. او الگوی کنشی خود را به گونه ای طراحی کرد که با تمام روایت ها قابل تطبیق باشد. بر همین اساس، در این پژوهش سعی بر آن است تا ساختار روایتی داستان «گنبد صندلی»، به عنوان نمونه ای از منظومه های غنایی عاشقانه، بر مبنای نظریه گریماس مطالعه گردد. این داستان، ششمین داستان از هفت پیکر است و راوی آن، بانوی چین در اقلیم ششم است و ساختار طرح اصلی روایت با تغییر وضعیت ها بر اساس تقابل های دوگانه و زنجیره های روایی و همچنین الگوی کنشی روایت تحلیل و بررسی می شود. پس از تجزیه و تحلیل متن بر مبنای الگوی گریماس، روشن شد که هیچ بخش از حکایت در پیشبرد جریان روایت بی تاثیر نیست و در آن داستان با وضعیت متعادل آغازین (آغاز سفر)، با درخواست آب خیر از شر، به وضعیتی نامتعادل (کور شدن خیر) مبدل می شود تا اینکه این وضعیت با تاثیر نیروی یاری دهنده دختر کرد و چوپان، سیر صعودی خود را به سوی تعادل پایانی (ازدواج با دختر کرد، ازدواج با دختر شاه و وزیر و نشستن خیر بر مسند پادشاهی) به پایان می رسد.

    کلید واژگان: گریماس, کنشگری, پیرفت, ساختار روایی, گنبد صندلی, نظامی گنجوی}
    Maryam Rahmani *, Mohammad Fouladi

    Following Prop, structuralists attempted to present an overall model in creating different narrative in the 20th century. In this field, A. J. Greimas—the most popular narrative theorist—went beyond the limited studies of Prop, and presented his action model and his narrative chains. By doing so, he attempted to reach to the general principles of the narratives language and to analyze each narrative based on a specific narrative structure. He created his action model in a way that it can be adaptable which other narratives. Therefore, the aim of the present research is to study the narrative structure of Sandali dome story, as a sample of the amatory and lyrical poems based on Greimas theoryso This is the sixth story of the week and its narrator is the Lady of China in the sixth climate. we can analyze the structure of the original Plot using changes in statuses according to two-fold reciprocities, the narrative chains, and the action model of narratives.after analyzing the context, we concluded that Greimas's action model in analyzing the narrative of lyric poems of It is the change of situations based on the dual confrontation and the change of the process of action from one character to another, in which the story goes from an initial balanced state (beginning of the journey) to an unbalanced state by asking for Keir water from Shar. ) This situation changes until the Kurdish girl helps the shepherd and the shepherd completes his ascent towards the final balance (marrying a Kurdish girl, marrying a king and a minister, and sitting on the throne of Keir).

    Keywords: Greimas. the Structure of plot. Action model .lyrical poem. Sandali dome}
  • محبوبه اظهری اظهری*، محمدرضا ترکی، تیمور مالمیر، علیرضا حاجیان نژاد
    چند مسئله در داستان خسرو و شیرین، نظیر نحوه رسیدن و آشنا شدن این دو شخص، سرانجام غم انگیز آن ها، به رغم ظاهر پرنشاط رمانس های فارسی و میزان کنش شیرین در روایت نظامی درخور توجه است. بدین سبب، برای دریافت چگونگی شکل گیری داستان و فرجام غم انگیز شخصیت های مهم آن به بررسی و تحلیل ساختار روایت نظامی از داستان خسرو و شیرین پرداخته ایم. روایت خسرو و شیرین با یک پی رفت کامل آغاز می شود. با اتمام این پی رفت، دو پی رفت اصلی شکل می گیرد که یکی کنشگری خسرو در به دست آوردن چهار مطلوب ارزشمند «شیرین، تخت سلطنت، شبدیز و باربد» و دیگری کنشگری شیرین در به دست آوردن خسرو است. پی رفت های روایت چرخه های ثابتی از تغییر وضعیت از پایدار به ناپایدار هستند که کنش ها و واکنش های نیروهای یاریگر و مقابله گر در دگرگونی وضعیت آن ها نقشی اساسی دارند. هر پی رفت با دگرگون شدن از وضعیت متعادل به نامتعادل آغاز می شود و با امکان دگرگونی و در نهایت، دگرگونی پایان می پذیرد. این دگرگونی های مطلوب در پایان روایت از دست می روند و نشانی از وصال دائمی در هیچ کدام از آن ها دیده نمی شود.
    کلید واژگان: ساختار روایی, نظامی گنجوی, خسرو و شیرین, پی رفت ها, کارکردها}
    Mahbubrh Azhari Azhari *, Mohammad Reza Torki, Teymoor Malmir, Ali Reza Hajeiannejad
    Nizami’s narration of Khosrow and Shirin is noteworthy for several points including the way these two characters meet each other, their tragic destinies despite the joyfulness of Persian romances, and the active role of Shirin. Therefore, to study the formation of the story and the tragic destinies of its characters, the article analyzes the structure of its narrative. The narration of Khosrow and Shirin begins with a complete sequence. This sequence forms two other major sequences, which are Khosrow’s efforts to gain the four desirables (Shirin, Royal throne, Shabdiz, and Barbad) and Shirin’s efforts to gain Khosrow. The sequences of the narrative are cycles of the change of situation from the stable to the unstable; actions and reactions of the auxiliary and opposing forces have a vital role in changing the situation. Each sequence begins with a change from a balanced state to an unbalanced one and ends with the possibility of transformation and, ultimately, the materialization of transformation. At the end of the narrative, because of the narrator’s belief that worldly blessings are unstable, these desirable transformations are lost and there is no sign of permanent achievement whatsoever.
    Keywords: Narrative Structure, Nizami Ganjavi, Tzvetan Todorov, Khosrow, Shirin, Sequence, Transformation}
  • حمید علامی *، محسن رمضانیان

    هدف از این تحقیق بررسی تفاوت های احتمالی بین روش های نقل داستان توسط فراپیران زبان انگلیسی در دو سطح متفاوت بسندگی زبان است. این تحقیق بر آن است تا دریابد اجزای داستان(آغاز، زمینه، اتفاق اصلی، نتیجه و انتها) چپونه توسط زبان آموزان در دو سطح زبانی به کار برده می شود. بدین منظور 250 روایت شفاهی از طریق بحث و گفتگو در کلاس ثبت شد. از 200 شرکت کننده خواسته شد تا یک داستان را در کلاس روایت کنند و با 50 نفر دیگر مصاحبه به عمل آمد، در این تحقیق بر ساختار داستان تاکید شد و اینکه چگونه سطح بسندگی زبان سواد در انگلیسی می تواند در بازسازی روایت انگلیسی نقش داشته باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که زبان آموزان سطح متوسط به بالا داستان های سازمان یافته تر، مرتب تر، منطقی تر و منسجم تر نسبت به زبان آموزان سطح متوسط به پایین روایت کردند. تفاوت بین این دو گروه بیشتر در قسمت های زمینه، اتفاق اصلی و نتیجه بود. هیچ یک از زبان آموزان بخش های آغاز و انتها را به کار نبردند.

    کلید واژگان: ساختار روایی, آغاز, زمینه, اتفاق اصلی, نتیجه, انتها}
    Hamid Allami *, Mohsen Ramezanian

    The present study was an attempt to investigate the probable differences between narratives as rehearsed by EFL language learners of two different English proficiencies. It aimed to find out how narrative elements (abstract, orientation, main action, results, and coda) are recounted differently by EFL language learners of different English proficiencies. To this end, 250 personal oral narratives were recorded through classroom discussions and interviews. Two hundred participants were asked to narrate a personal story in the classroom, and the other 50 were interviewed. The analysis focused on narratives structure to discover how knowledge of target language might affect the way language learners construct English narratives. The collected data were interpreted according to Labov and Waletzky’s (1967) and Labov’s (1972) analytical models. The results revealed that upper-intermediate language learners reported more organized, chronological, logical, and to the point stories than pre-intermediate ones. The difference was in orientation, main action, and result parts. Neither group of language learners expressed the abstract and coda sections.

    Keywords: Narratives Structure, Abstract, orientation, Main action, Results, Coda}
  • نجمه حسینی سروری*، علی جهانشاهی افشار

    گلستان سعدی از مهمترین آثار نثر فارسی است که دیدگاه منسجم و واحدی درباب نوع شناسی آن وجود ندارد، اما اغلب، از تاثیر مقامات بر سبک نگارش آن سخن گفته اند و این امر، بر پژوهش های درباره گلستان نیز تاثیر گذاشته است. این مقاله، تلاشی است در جهت نوع شناسی گلستان سعدی و تصحیح خطای رایجی که گلستان را اگر نه مقامات، تقلیدی از اسلوب مقامه نویسی عربی می داند. به این منظور، ابتدا ضمن تعریف دقیق مقامه و ویژگی های آن در سه سطح ساختار روایی، موضوع و درونمایه و انشای مقامات، روایت های گلستان سعدی را از این زوایا مورد بررسی قرار می دهد. نتایج این بررسی نشان می دهد که گلستان سعدی، در هر سه سطح یادشده، با مقامات تفاوت های آشکار و اساسی دارد و به این جهت، علی رغم شباهت هایی که در لحن بیان مطالب در مقامات و حکایت های سعدی دیده می شود، نمی توان گلستان را مقامه نامید. در ادامه بحث، ضمن برشمردن ویژگی های حکایت های اخلاقی، نشان داده می شود که گلستان سعدی، مجموعه ای از حکایت های اخلاقی است که در عین حال، با پیش نمونه های سنتی این نوع حکایت تفاوت هایی دارد.

    کلید واژگان: گلستان سعدی, مقامات, حکایت اخلاقی, ساختار روایی, شیوه انشاء}
    Najme Hosseini Sarvari*, Ali Jahanshahi Afshar

    Sa'di's Golestan is one of the most important works of Persian prose that there is no single coherent view of its typology but most scholars have spoken about the impact of Maqameh on its style and this has contributed to the research Golestan. This article is an attempt to know the typology of Sa'di's Golestan common error correction which counts Golestan as an imitation of Arabic Maqameh writing style. For this purpose first comes the exact definition of Maqameh and its features in three levels of narrative structure, subject and theme and checks composition Maqameh Saadi's Golestan narratives of these aspects. The results show that Sa'di's Golestan has at all three levels obvious and fundamental differencesy, with Maqameh and for this reason, it can not be called Maqameh or spoke of the impact of Maqameh style in Sa'di's Golestan following the discussion, while expressing moral anecdotes, features show that Sa'di's Golestan is a collection of moral tales which is different from the traditional prototype of this type of story.

    Keywords: Sa'dis Golestan, Maqameh, moral anecdotes, Narrative structure, Style}
  • احمد حسین پور سرکاریزی*
    روایت شناسی دانشی نظام مند است که یکی از شاخه های اصلی ساختارگرایی به شمار می آید و با رویکردی تحلیلی و روش مند به تبیین متون ادبی می پردازد. روایت شناسی به مدد نظریه ها و الگوهای ادبی روایت مند به بطن متون ادبی نفوذ می کند و با بررسی لایه های درونی و پنهانی آن، معانی و مفاهیم بدیع ارزنده ای را آشکار می سازد. یکی از این نظریه های روایت مند، نظریه روایت شناسی گرماس می باشد که دستور زبان واحدی دارد و دارای الگویی ساختارمند، جهان شمول، انعطاف پذیرو ارزش مند است و با قابلیت انطباقی که با تمام متون روایی دارد، بدون چون و چرا می توان در تحلیل درون مایه این گونه متون به نتایج بنیادینی دست یافت. هدف اصلی این مقاله آن است که در یک نگاه کلی، روساخت و ژرف ساخت غنی داستان «داش آکل» صادق هدایت را با ژرف نگری از منظر روایت شناختی، بر مبنای نظریه گرماس مورد بررسی قرار دهد تا با توجه به زنجیره هم پیوندی آن، خیزش و در هم تنیدگی عناصر و اجزای سازنده آن که نقش اساسی و بی بدیلی در خلق این داستان روایی دارند، برای فهم و درک عمیق مخاطب به بهترین شیوه ممکن نمایانده شود.
    کلید واژگان: ساختار روایی, داش آکل, متن روایی, الگوی کنشگر گرماس}
  • سید علی محمد سجادی *، برات محمدی
    داستان یوسف و زلیخا در قرآن با عنوان«احسن القصص» یاد شده و در ادب فارسی گویندگان و شاعران زیادی از مضامین و بن مایه های این قصه به صورت تمثیلی، رمزی و تلمیح گونه بهره برده و یا در قالب منظومه های مستقل به نظم در آورده اند. نورالدین جامی داستان دلداگی زلیخا به یوسف را با چاشنی عرفان و آراسته به ظرایف و نکته های ادبی در زیباترین و دلکشترین شکل و به تعبیر خودش « به احسن وجه» به نظم درآورده است. هرچنداین منظومه از جوانب گوناگون قابل بررسی است اما از نظر اجزاء و عناصر داستانی با داستانهای غنایی تناسب بیشتری دارد و از کشش داستانی لازم برخوردار است. پرسش عمده این استکه آیا حوادث و وقاع این داستان دلکش به صورتسلسله وار و بر اساس روابط علی و معلولی پیش رفته است؟ برای این منظور ساختار روایت، طرح داستانی و نقش شخصیتها در گسترش وقایع، مطابق نظریات ساختارگرایان برجسته، مورد تحلیل قرار گرفته است.در این داستان یوسف برای رسیدن به پیامبری(تحقق رویا) و زلیخا برای رسیدن به معشوق نموده شده درخواب در حرکتند و سلسلهحوادث و پیرفتهای دراین راستا امتداد مییابند.
    کلید واژگان: یوسف و زلیخا, عبدالرحمن جامی, ساختار روایی, طرح, شخصیت}
  • فاطمه زمانی *، علی تسلیمی
    در یک تعریف کلی، بینامتنیت اصطلاحی است که به روابط بین متون اطلاق می شود. لیکن بینامتنیت در آثار پست مدرن صرفا به معنی تاثیر و تاثر متون از یکدیگر نیست، بلکه با دیگر ویژگی های این گونه متون مانند عدم قطعیت، نسبی گرایی، تشکیک واقعیت، زمان پریشی، پارانویا و انتقاد از گذشته و غیره پیوندی ناگسستنی دارد. این جستار با هدف بازنمایی نقش بینامتن ها در ساختار روایی آثار پست مدرن، ارتباط آن را با سایر ویژگی های این نوع متون در رمان سوگ مغان اثر محمدعلی علومی تحلیل کرده است. بررسی حاضر نشان می دهد که سیالیت خودآگاه و ناخودآگاه ذهن راوی رمان در بینامتن های تاریخی، اسطوره ای و شفاهی روایتی پسامدرن از دنیای وحشت زایی می آفریند که در آن زندگی می کند. بنابراین، بینامتن های موجود در این رمان، منجر به شکستن و فروریختن کلان روایت هایی همچون شاهنامه، چندصدایی شدن متن، عدم شناخت هستی، عدم بازنمایی واقعیت و غیره شده است.
    کلید واژگان: بینامتنیت, پسامدرنیسم, ساختار روایی, کلان روایت, عدم بازنمایی واقعیت, چندصدایی, سوگ مغان}
    Fatemeh Zamani*, Ali Taslimi
    In a general definition, Intertextuality is a term that has refered to the relationship between texts. Not only, in the era of postmodern the intertextuality doesn't simply mean the interplay of each other texts, But also it has an unbreakable bond with the other features of postmodern texts such as uncertainty, relativism, disordered time, paranoia, and criticism of the past and so. The article, whit the goal of the representation of intertextuality impact in the narrative of postmodern works, has analyzed its relationship to other features of postmodern texts in the novle of Suge moghan by Mohammad ali Aolumi. The present study shows That the conscious and unconscious stream of Narrator's mind in the historical, mythical and oral intertextuality, has created a postmodern narrative of the terrifying world in which has lived it. Therefore Intertextuality in the novel, has led to break and crumble of grand narratives such as the Shahnameh, polyphony, lack of knowledge of the universe, lack of representation of reality, etc.
    Keywords: Intertextuality, Postmodern, narrative structure, Meta-narratives, Polyphony}
  • شکرالله پورالخاص *، رقیه آلیانی
    روایت نقل معنایی، طرحی است که رویداهای آن با نظم زمانی خاصی بیان می شوند. در روایت، جهت گیری حوادث داستان به وسیله روابط علت و معلولی به سمت خاصی پیش می رود و با بررسی ساختار روایت یک اثر می توان به مفاهیم و ژرف ساخت آن دست یافت. لباو و والتسکی از نظریه پردازان ساختار روایی، معتقدند که روایت های شفاهی دارای اصول و ضوابط خاصی هستند، و برای آن ها ساختار داستانی متناسبی را مطرح می کنند. طبق الگوی لباو، روایت از مراحلی چون چکیده، جهت گیری، رخداد، گره، ارزیابی، نتیجه و پایانه تشکیل می شود که تمام مراحل به غیر از ارزیابی در بندهای ثابت روایی قرار دارند. از آنجا که مثنوی متنی گسترده با داستان های متنوع است، در پژوهش حاضر نویسندگان برآن هستند تا بر اساس الگوی روایت شناسی لباو و والتسکی، داستان پیر چنگی را مورد بررسی قرار دهند. نتایج پژوهش نشان می دهد که مثنوی با وجود کلاسیک بودن با نظریه های نوین از جمله الگوی لباو و والتسکی قابل تطبیق است و ارزیابی که مهم ترین بخش این الگو است در بندهای روایی آزاد، وجود دارد.
    کلید واژگان: ساختار روایی, لباو و والتسکی, پیرچنگی, بند آزاد, بند ثابت}
    Shokrollah Poorkh?Les *, Roghayeh ?Liy?Ni
    In storytelling, the events of the story are driven by a cause and effect relationship, and go to a certain point. By studying the narrative structure of a work, its concepts and deep-structure can be identified. William Labov and Joshua Waletzky, theorists of narrative structure, believe that oral narratives have their own principles and criteria; they propose a structure for oral narratives. According to the Labov, a narrative consists of six principal parts: an abstract, an orientation, the complicating action, the result or resolution of the action, a final coda to close the story, the evaluation. The present article tries to examine the story of Pire Changi (the Harpist) in Masnavi of Manavi based on the narrative model of Labov and Waletzky. The results of the research show that Masnavi, despite being an old book, can be adapted to modern theories (including theory of Labov and Waletzky), and the evaluation, as the most important part of this theory, exists in free (independent) narrative clauses.
    Keywords: The Story of Pire Changi (the Harpist), William Labov, Joshua Waletzky, Free (Independent) Clause, Dependent Clause}
  • سهیلا فرهنگی*، پگاه حمیدی اصیل
    سعدی فرمانروای ملک سخن است، چراکه علاوه بر گلستان و بوستان در غزلسرایی نیز جزء سرآمدان شعر فارسی است. آشنایی سعدی با حکایت پردازی سبب شده است که بعضی از غزل های او رنگی روایی به خود بگیرند. این مقاله بر آن است که ساختار غزل های روایی سعدی را مورد بررسی قرار دهد و الگوهای روایتگری او را نشان دهد. این پژوهش - که با رویکرد روایت شناسانه اجرا شده است- نشان می دهد که الگوهای غزلیات روایی سعدی شامل توصیف، حکایت و خطاب است که الگوی خطاب به معشوق و تک گویی بیرونی، نسبت به گفت وگو با غیر بیشترین کاربرد را دارد. وصف الحال، توصیف یار و وصف خوشی وصل و غم هجران نیز در غزل های او از جایگاه ویژه ای برخوردارند. سعدی در برخی دیگر از غزلیات خود با زاویه دید سوم شخص به بیان رویداد یا حادثه ای می پردازد که البته این حوادث نیز حول محور عشق و عاشقی می چرخد. برخی از عناصر روایی غزل های سعدی مانند شخصیت پردازی و درونمایه نیز در مقایسه با عناصری همچون صحنه پردازی (مکان و زمان) جلوه بیشتری دارند. این پژوهش همچنین بیانگر آن است که توجه سعدی به روایتگری موجب انسجام بخشی غزل های او در محور عمودی شده و گاه به نمایشی کردن غزل ها کمک کرده است.
    کلید واژگان: ساختار روایی, عناصر روایت, غزلیات سعدی}
    Soheila Farhangi *, Pegah Hamidi Asil
    Introduction
    Sa’di, famous poet of 7th century AH, was known not only for his valuable books: Boostan and Golestan, but also mostly for very beautiful and lovely Lyrics. Content of his poems were rich and full of public culture. One of the most important and outstanding point in his poem is his verbal artistic usage. (Shamshirgarha, 2009:123). Simplicity and fluency of language, being both simple and impossible simultaneously, also his beautiful contents of lyrics has made him famous for general and specific audience.(Khalili Jahantigh et al, 2010:81). Sa’di in Golestan and Boostan shows his proficiency in narration, and describing Pleasant and lovely content in Lyrics. Also there are signs of narrative elements. A narrative poem is the oldest one and narrate a historical event or story (Da’d, 1996: 185). Usually, Masnavi style is used for narrating stories and events but narration in other poem styles such as lyric can be seen.
    At the beginning, narrative lyric started in Roodaki’s poems. In other words he , as father of Persian poem, was the origin of narrative lyrics. More developed type of narrative lyrics in each structures (description, narration and dialogue) was observed in poems of Sa’di, Attar, Molavi and Hafez which any of these poets improve it in context and style (lovely, mystical, lovely-mystical) to its top level. (Roohani and Mansouri, 2007:33). Totally, one can say that a narrative lyric is a lyrics follow a specific form and geometry which define as introduction, body and conclusion and poet describe a short event through these part (Heidari, 2007: 33) In fact, poet like a novel writer represent an event or narrate an accident. He sometimes describes himself, sometimes his beloved and her beauties for audience and sometimes talks with other beloved or person and narrates at the same time. Since in Sa’di’s Lyrics, both self-describing and describing beloved characteristics can be seen, this research tries to answer questions such as : which narrative elements are observed in Sa’di’s Lyrics and what patterns does he follows?
    Research
    Methodology
    The research method is based on descriptive-analytical one with a narratology attitude. Data gathering was in library form which was analyzed via Content analysis method. Ghazaliat was the research domain and after separating lyric-stories, narration patterns and structures were studied.
    Discussion
    The inclusion of all the narrations of Sa’di’s lyrics in a collaborative model is very difficult and somewhat impossible. But several narratives - which are more similar to each other - can be put together in a single category and show a common structure. Each narrative has three parts: one is the initial state, which is usually descriptive, in which it introduces individuals or the narrative environment. This section can be appreciated and not referred to. The second part of the incident or the main events is based on the basis of the narration of the ghazal. The third part is the result of story and narration (Gravel, 2009: 91), which is also the basis for the study of ghazals. Accordingly, there are three common patterns or structures in most of Sa’di’s lyrics.
    The first pattern: Anecdote
    In this template, the poet speaks an adventure or defines an anecdote. Since the format of the ghazal is confined to the limitations of the verses, sometimes the poet refers to the events he uses, such as the ghazall 156, which refers to love stories in the first to fourth episodes, and then the story of his love.
    Pattern two: Descriptive
    In this model, the focus of the events is on description or description. In fact, the description of the circumstances, characteristics, and status of a person are expressed or described by the states and merits of the beloved. The poet may also describe something other than himself and his beloved; the description may be either living or inanimate, but in any case the poet describes his condition, condition and condition. Like the lyric 80, which is the name of the beloved.
    Pattern Three: Addressed
    Many of Sadi's lyrics are based on the message. In this pattern, the narrator addresses a person and speaks to him. Of course, in Sadi's poem, usually a two-way conversation is not formed, and only a short word can be exchanged. The narrative ghosts in which the poet explicitly places his lover from the beginning to the end of the lyrics, falls into this category. In these kinds of ghosts, a lover's response may not be given to the beloved, but these ghazals make the reader more audiences than other narrating ghosts. The lyrics 573 are an example of the lyrics Sadi addresses at the beginning of the claim of love, and then he speaks with the beloved. Beloved at the end of the lyrics has a short answer for him.
    Conclusion
    This research, which was carried out with the aim of investigating the narrative structure of Sa’di’s lyrics, shows that the narrations are lacidly placed in Sa’di’s lyrics, and Sadi's goal in the narrative ghazal has not been specifically understood, but because he is fully familiar with the narrative structure, Sometimes it also uses this ability in its lyrics.
    As for the use of narrative elements in Sa’di’s narrating narratives, it can be said that the script is not impressive in Sa’di’s poetry, but the description of the time and place of the event is confined to a narrow and limited extent, for example by expressing words such as the shower, the Dawn, today and the morning to time, and with The use of words such as home, market, desert, meadow, and golzar refers to the place of events, which are often public places. The angle of sight in Sadi's lyrics is more pronounced in the form of an externality, and sometimes also variable, and we encounter a rotational angle of view, for example, with a third person's narration and in the middle of the first person. Most importantly, there are a variety of personalities in the hands of Sa’di’s lyrics. The characters of Sa’di’s narratives are more loved and beloved, but sometimes there are characters like rival, enemy, jealous, and so on. Sadi's narrative narrative, like his other lyrics, is more romantic, and the beloved - who is usually the complementary character of his lyrics - is the liveliest of the earth.
    totally, it is possible to show three patterns among Sadi's narrators: addressing, narratives and descriptions. In many of his ghosts, he addresses his beloved or himself. The conversation in Sa’di’s lyrics is usually short and does not exceed a few bits. In some of Sadi's narrative lyrics, there is an accident or story that is sometimes accompanied by Talmih. Describing a meeting with a beloved and describing his or her beauty, his own self, or beloved, and the description of the grief of seperation are among the other patterns that are evident among Sadi's lyrics. Of course, it must be emphasized that Sa’di’s tendency toward romantic themes and the expression of feelings and emotions that he had overcome at the moment led him more towards expressing his own narrative, as well as the narrative of beloved qualities and circumstances.
    Keywords: narrative structure, the elements of narration, Saadi's lyrics}
  • عسل درخشان نسب، محبوبه فهیم کلام*، محمدرضا محسنی
    کاندید داستان فلسفی و شاهکار داستان های ولتر، با نوشتاری شیوا و جذاب، ساده و محاوره ای مسائل جامعه، اخلاق و ماوراء طبیعه زمانه خود را به نمایش می گذارد. داستان فلسفی، یکی از انواع داستان است که خوانش آن در قالب ژانر داستان نه تنها موجب لذت خواننده می شود، بلکه زمینه ای فراهم می کند که خواننده به نتایج فلسفی نیز دست یابد. جذابیت داستان های فلسفی ولتر را می توان در محتوا، فرم داستانی و ساختار روایی آن خلاصه کرد. با وجودی که این ژانر ادبی از قدمت بسیاری برخوردار است، ولی کمتر مورد توجه و مداقه نظریه پردازان و منتقدین ادبی قرار گرفته است. پراپ، ساختارگرای روس، بنیانگذار تحلیل ساختاری قصه در سال 1928، اولین نظریه پردازی است که با به کارگیری روش ساختاری در کتاب مشهورش ریخت شناسی قصه، به طبقه بندی قصه های عامیانه می پردازد. در این کتاب پراپ به این نتیجه می رسد که تنها سی و یک «کارکرد» در قصه های سنتی روس وجود دارد. اگرچه کار پراپ بر روی داستان های اعجاب انگیز صورت گرفته است, اما نظریه های وی چنان ظرفیتی دارد که شامل قصه های فلسفی ولتر نیز می شود. بسیاری از کارکردهای بررسی شده در قصه کاندید با ریخت شناسی پراپ یکسان است. در این پژوهش برانیم تا به بررسی ریخت شناسی داستان فلسفی کاندید بر مبنای داده های پراپ بپردازیم و مشخص کنیم تا چه اندازه کاندید با مطالعه ریخت شناسی پراپ مطابقت دارد.
    کلید واژگان: ریخت شناسی, داستان فلسفی, ساختار روایی, فرم, کارکرد}
    Asal Derakhshan Nasab, Mahboubeh Fahimkalam *, Mohammad Reza Mohseni
    Candide, le conte philosophique et le chef-d’œuvre des contes voltairiens, avec une écriture captive, simple et familière, représente les problèmes sociaux, moraux et métaphysiques de son siècle. Le conte philosophique, le sous-genre du conte, permet aux lecteurs de goûter la saveur romanesque, et de tirer en même temps des conclusions philosophiques. Le fait que les lecteurs soient attirés par les contes de Voltaire réside aussi bien que du fond que de la forme et sa structure narrative. Le conte, ce genre littéraire, aussi ancien et admirable qu’il soit, peu reconnu par les critiques et les théoriciens. Le formaliste russe, Propp, initiateur en 1928 de l’analyse structurale du conte, est le premier à appliquer une étude de la composition pour une typologie des contes merveilleux dans son livre célèbre Morphologie du conte. Bien que le travail de Propp tourne autour le conte merveilleux, ses théories possèdent une telle aptitude qui peuvent être appliquées à tous les récits. Il est d’avis qu’on peut analyser non seulement tous les récits folkloriques, mais tous les romans d’après ce modèle. Ce qui nous intéresse dans cet article, c’est l’analyse morphologique de ce conte Candide d’après les théories de Propp.
    Keywords: morphologie, conte philosophique, structure narrative, forme, fonction}
  • علی نوری *، یوسف علی بیرانوند
    شاعران عارف گاه، برای آنکه حالات درونی و مکاشفات خود را برای مخاطبانشان بیان کنند از مفاهیم، بن مایه ها و بعضا تمثیل های حماسی مدد جسته اند. گاه این وام گرفتن چنان آشکار است که مخاطب یقین می کند که شاعر، متنی حماسی را فراچشم داشته است؛ چنان که عطار در منطق الطیر، به آثار حماسی و از جمله شاهنامه نظر داشته است. همین شباهت ها از سویی و به رسمیت شناخته شدن گونه نسبتا جدیدی از ادبیات حماسی با نام حماسه عرفانی از دیگرسو و نیز موضوع سفر قهرمان و مراحل کم و بیش مشابه در آنها، ما را بر آن داشت تا به مقایسه و بررسی وجوه اشتراک، از جمله در ساختار روایی و بن مایه های مشترک در منطق الطیر عطار و اودیسه هومر برآییم. نتایجی که به دست آمد، از این قرار است: 1- هر دو کتاب از حیث ساختار روایی، مشترکات تامل برانگیزی دارند. 2- بن مایه های مشترک زیادی در دو اثر وجود دارد. 3- کهن الگوی سفر قهرمان مورد نظر جوزف کمبل و مراحل سه گانه آن، در هر دو اثر آشکار و با نظر کمبل قابل تطبیق است.
    کلید واژگان: منطق الطیر, اودیسه, ساختار روایی, بن مایه ها}
    Ali Noori *, Yusofali Beiranvand
    In some cases, mystical poets have taken advantage of epic concepts, motifs, and sometimes symbols in order to express their inner states and revelations to their audiences. Sometimes, this barrowing is evident enough to make the audience believe that the poet had an epic text in mind, as in Mantegh-al-Tair, Attar had some works of epic literature, like Shahnameh, in mind. These similarities, on the one hand, and the recognition of a rather new subgenre of epic literature, i.e., mystical epic, on the other hand, as well as the theme of the hero’s journeys and their almost similar stages motivated a comparative study of similarities, as in the narrative structure, and common motifs in Attar’s Mantegh-al-Tair and Homer’s Odyssey. Comparing the two works, the following results were given: a) There are considerable similarities in their narrative structures. b) They have numerous common motifs in them. c) The hero’s journey archetype, as considered by Joseph Campbell, and its three main phases are evident in them.
    Keywords: Odyssey, Narrative structure, Manteqh, al, Tair, Motif}
  • عبدالباسط عرب یوسف آبادی *، فائزه عرب یوسف آبادی

    رمان متنی داستانی است که در قالب نثر نوشته می شود و در توصیف شخصیت هایی با رویکردها و ویژگی های متفاوت به نگارش درمی آید و در قالب داستانی به هم پیوسته رخدادهای مختلفی را روایت می کند. دو رمان «موسم الهجره إلی الشمال» از رمان نویس سودانی طیب صالح (1929-2009م) و «قربانی باد موافق» از رمان نویس ایرانی محمد طلوعی (1979م) از جمله رمان هایی است که ساختار و مضمون جدیدی ارائه داده اند؛ لذا هر دو رمان نویس به بیان حوادثی می پردازند که مربوط به دوره اوج گیری فعالیت های سیاسی حزب مارکسیست در مشرق زمین می باشد. این دو اثر دارای بنیانی هم بسته اند که حاصل طرح مشترک هر دو مولف در ارائه محتوا و ساختار روایی است. هدف مقاله حاضر، توصیف و بررسی تطبیقی ساختار روایت این دو اثر به شیوه توصیفی–تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که نویسنده دو اثر از لحاظ شیوه آغاز داستان روشی مشابه را برگزیده اند؛ همچنین هر دو داستان دارای دو شخصیت اصلی است که عبارت است از قهرمانانی که زندگی در غرب را تجربه کرده اند و به دلیل ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی خود را از طریق غرق کردن در آب می کشند. هر دو اثر از نظر پیرنگ نیز دارای تشابه هستند؛ زیرا هر دو نویسنده در ایجاد یک طرح کلی متشکل از مجموعه حوادث مشابه توفیق یافته اند که در آن عنصر سببیت در عملکرد شخصیت ها قوی است. در هر دو رمان فرهنگ بومی و گرایش به قوم مداری از مهمترین مسائلی است که قهرمانان داستان به عنوان مهاجران شرقی در تقابل با فرهنگ غرب مواجه بودند.

    کلید واژگان: موسم الهجره إلی الشمال, قربانی باد موافق, ساختار روایی, طیب صالح, محمد طلوعی}
  • یوسف عالی عباس آباد *، صدیقه سلیمانی

    در این مقاله ابتدا درباره روایت، رمان، چندبعدی و چندآوایی آن، زاویه دید، روایت گیر، راوی، نویسنده ضمنی، شخصیت پردازی، و… از نظریه پردازان رمان و ساختار روایی آن مانند باختین، رابرت اسکولز، کریستف بالایی، رامان سلدن، پیتر ویدوسون و پیرو زیما یاد کرده ایم. در نقد متن و تحلیل گفتمان شخصیت ها در شکل-گیری روایت، تغییر وضعیت، گفتمان، صحنه پردازی و دیگر مولفه های داستان و روایت از نظریات تزوتان تودوروف، مایکل تولان نیز بهره برده ایم. سپس داستان «پیر چنگی» جلال الدین مولوی براساس ساختار روایی، بازخوانی، نقد و تفسیر شده است. مولوی در طرح و پیرنگ داستان از داستان، داستان ضمنی و روایت (براساس اسناد اسلامی) بهره گرفته و سعی در بازسازی نمادین اندیشه و آرای خود کرده، وضعیتی را که اندیشه و عرفان او در جهان داشت، ترسیم کرده است. «پیر رامشگر چنگی» هسته اصلی داستان را تشکیل می دهد. در این منظومه روایی و رمان، مهم ترین تنش و ناپایداری که در متن روایت وجود دارد، حول وضعیت پیرمرد رامشگر می گردد و هسته مرکزی تئوری و ایده شاعر را تشکیل می دهد.
    هدف عمده پژوهش، بازخوانی، نقد و تفسر متن «پیر چنگی» براساس روایت شناسی و ساختار رمان است. چون «پیر چنگی» رمان محسوب می شود و ساختار آن روایی است.

    کلید واژگان: جلال الدین محمد مولوی, پیر چنگی, ساختار روایی, تحلیل روایی, نقد متن و بازخوانی}
    yosef aali abbasabad *

    In this paper about the story, novel, multidimensional, and its polyphonic, point of view, narratee, the narrator, the author implied, characterization, and narrative structure of the novel and its theorists such as Bakhtin, Robert Scholes, Christophe balayi, Raman Selden Peter Vydvsvn've and Pirro Zima learned. In a review of text and discourse analysis in the formation of narrative character, status changes, dialogue, setting, and other components of story and narrative ideas, Tezotan Todorov, Michael Tulane also have benefited. The story of "pire Changi" Jalaluddin Rumi on the basis of narrative structure, reviewing, criticism and interpreted. Rumi plan and plot of the story, the story implied narrative (based on Islamic documents) used and try to rebuild their symbolic thoughts and ideas, thought and mysticism situation that he was in the world, has outlined. "The old bard fighting" form the core of the story. System reliability in this novel, the narrative tension and instability in the text there is on the old bard and poet forms the core of the theory and idea.
    The main purpose of research, review, cash and text interpretation "pire Changi" is based on narratology and structure of the novel. Like "Pire Changi" is a novel and narrative structure.

    Keywords: Jalal ad-Din Muhammad Rumi, the pire Changi, narrative structure, narrative analysis, criticism, review}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال