به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سعاد الصباح » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سعاد الصباح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اکرم عیدی، نعیمه پراندوجی*، امید ایزانلو
    سعاد الصباح از شاعران مطرح کویتی در شعر معاصر عربی است که سروده هایش، از نوع ریالیسم اجتماعی محسوب می شود. وی با زبانی ساده و روان، رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی جامعه‎ی خود را با زبان شعر بازگو نموده است. آنچه که شعر این شاعر کویتی را متمایز ساخته است، بهره گیری از زبان تصویر و به‎ویژه جان پنداری شاعرانه در بیان معانی و مفاهیم شعری است. این پیوستگی میان زبان تصویر و معنا، موجب گردیده تا شاعر به‎گونه ای محسوس و عاطفی، مکنونات ذهنی و احساسات خود را به مخاطب خود انتقال دهد. این پژوهش تلاش می کند تا به شیوه‎ی توصیفی- تحلیلی، هماهنگی میان تصویر و معنا در شعر سعاد الصباح را با تکیه بر اشعار اجتماعی او بررسی نموده و به این پرسش پاسخ دهد: سعاد الصباح چگونه از تصاویر شاعرانه در ترسیم مسایل اجتماعی جامعه‎ی خویش بهره‎جسته است؟ یافته های پژوهش گویای آن است که شاعر با کاربست تصاویر عاطفی و به‎ویژه استفاده از عناصر طبیعی، صدای اعتراض خود را بر ناعدالتی های اجتماعی و جامعه‎ی مردسالار اظهار داشته است.
    کلید واژگان: معنی, پیوستگی تصویری, شعر معاصر کویت, سعاد الصباح}
  • مهدی شاهرخ*، حسن گودرزی لمراسکی، مژده پاک سرشت
    شاعران معاصر برای بیان احساسات و تراوشات فکری خود که ناشی از اوضاع نابسامان جامعه است، از ریالیسم بهره می گیرند تا نارسایی های موجود در آن را در اشعار خود بازتاب دهند؛ فروغ فرخزاد و سعاد الصباح از شاعران بزرگ زن ایرانی و کویتی هستند که در زنانه سروده های خود به شکلی پربسامد، خصوصیات ریالیسم انتقادی را به کار گرفته اند. نوشتار پیش رو درصدد آن است که با تکیه بر شیوه توصیفی - تحلیلی، اشعار زنانه این دو شاعر زن را ازمنظر ریالیسم انتقادی بررسی کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که زن سروده های این دو شاعر، نگاه بی پیرایه و منتقدانه آن ها را درباره مسایل زنان و تفکر مردم ایران و کویت را درقبال زنان بازتاب می دهد؛ این اشعار به منظور انتقاد از رویکرد مردسالارانه غالب، نادیده انگاشته شدن نقش زنان، تلاش برای احقاق حقوق ازدست رفته آن ها و انتقاد از نقش و جایگاه کنونی زن در خانه و خانواده و یا بیان برخی رویکردهای زنانه در شعر مانند دلدادگی به معشوق و بیان گفت وگوهای عاشقانه زنان با آیینه، در شعر دو شاعر به کار رفته است. نیز شدت نگاه مردستیزانه در شعر فروغ بسیار پررنگ تر از شعر سعاد است؛ زیرا سعاد شاهدختی بوده که در خانه شاهزاده ای کویتی طعم شیرین خوشبختی را چشیده است؛ ولی فروغ به واسطه زیستن فقیرانه در خانواده ای دیکتاتورمآب پدری و در پی آن، شکست در زندگی زناشویی، از نگرشی بدبینانه تر و تیره تری نسبت به جامعه برخوردار است.
    کلید واژگان: ادبیات فمینیستی, رئالیسم انتقادی, فروغ فرخزاد, سعاد الصباح, شعر زن}
    Mehdi Shahrokh *, Hassan Goudarzi Lemraski, Mojde Pakseresht
    Contemporary poets have used realism to express their feelings and thoughts that arise from unfavorable social conditions, in order to reflect those flaws in their poems. Forough Farrokhzad and Souad al-Sabah are two great Iranian and Kuwaiti female poets, who have frequently made use of the features of critical realism in their feminist poems. This article seeks to examine the feminist poems of these two poets from the perspective of critical realism, by relying on the descriptive-analytical methodology. The results of this study show that the feminist poetry by the two poets reflect their unapologetic and critical views about women, as well as the views of Arab and Iranian peoples of women. Both poets have employed features of realism in order to criticize dominant patriarchal attitudes, inattention to the role of women, lack of efforts to reclaim lost rights, and the current role and position of women in the family. In addition, their poetry contains expressions of feminine approaches to poetry, such as unreserved talk of love and sympathy for the beloved, and women's conversations with mirrors about love. Moreover, the intensity of a misandrist attitude is much more pronounced in Forough's poetry than in Souad’s, because the latter was a princess who enjoyed a life of fortune and privilege at the home of a Kuwaiti prince. In contrast, Forough lived in a poor family with a domineering father and went through a failed marriage, which all consequently contributed to a more pessimistic and darker attitude toward the society.
    Keywords: feminist literature, Critical Realism, Forough Farrokhzad, Souad al-Sabah, Feminist Poems}
  • علی پیرانی شال، صغری فلاحتی، زهره ناعمی، فاطمه خرمیان*

    سعی هذا المقال، دراسه استعاره "الزمن" المفهومیه معتمدا علی نظریه لایکوف وجونسون، وهما من مبدعی هذه النظریه فی القرن الحاضر، فی مجموعه «الشعر والنثر لک وحدک» الشعریه لسعاد الصباح الشاعره المعاصره الکویتیه، بالمنهج الوصفی التحلیلی، ومبنیا علی العلم الإدراکی ثم دراسه التصامیم(المخططات) التصوریه، یعنی بنیه مفهومیه تخلق علی اساس تجارب مختلفه، لإدراک مفهوم "الزمن" الانتزاعی. من اهم ما وصل إلیه البحث هو ان الشاعره فی هذه المجموعه الشعریه قامت بتصویر اجزاء متعدده من اشعارها مستعینه بالاستعاره المفهومیه حتی یدرکنا إلی مفهوم الزمن الإنتزاعی واضحا. وتبرزت الزمن فی قصائدها بمختلف التصامیم ولاسیما الحرکی.

    کلید واژگان: الاستعاره المفهومیه, التصمیم التصوری, سعاد الصباح, الشعر والنثر لک وحدک}
  • حسن اکبری بیرق*، فاطمه نفری

    پژوهش مذکور در حوزه ی ادبیات تطبیقی صورت گرفته و هدف از آن این است که شیوه ی روایت های عاشقانه را در شعر سه شاعر شناخته شده ی فرهنگ و ادب ایران، عرب و انگلیس بهنام های سیمین بهبهانی، سعادالصباح و امیلی دیکنسون، به بوته نقد و تطابق بکشاند و وجوه اشتراک و افتراق هنر و اندیشه ی آنان را در این زمینه تجزیه وتحلیل کند .برای دست یافتن به این هدف، ابتدا به ارائه ی کلیاتی از ادبیات و نقد تطبیقی پرداخته شد و آنگاه با پرداختن به درون مایه هاو مضامین شعری این سه بانوی شاعر، اندیشه های متفاوت هریک در مضمون عشق، مورد بررسی وتحلیل تطبیقی قرارگرفت .لازم به ذکر است که در بررسی تطبیقی شعر و اندیشه سه شاعر موردنظر، رویکرد ما بیشتر به مکتب ادبیات تطبیقی فرانسوی بوده است . اهمیت مسئله ی تحقیق در آن است که با مقایسه ی شیوه های مختلف بیان مفهوم عشق در شعر سه شاعر از سه زبان و فرهنگ مختلف به تاثیر زمان و مکان، اشتراکات و تفاوت های موجود در بیان عاشقانه هایشان پی برده و محدوده یا اندازه ی تاثیرگذاربودن یا نبودن این عوامل، واکاوی شود. نتایج این پژوهش توصیفی- تطبیقی حاکی از آن است که بعد زمان و مکان و تفاوت های فرهنگی، تاثیر چندانی بر عاشقانه سرایی شاعران مورد نظر نداشته و تفاوت های آن فقط در موارد جزئی که در جای خود بدان اشاره شده می باشد.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, سیمین بهبهانی, امیلی دیکنسون, سعاد الصباح, عشق}
  • رمضان رضایی*، علی قهرمانی، معصومه قهرمان پور

    امروزه شعر، نه به مثابه امری تفننی یا علاقه شخصی، بلکه به منزله ابزاری فرهنگی است که درراستای القای تفکر و یا اصلاح روند خاصی و گاهی معیوب در جامعه به کار می رود و همگان از اهمیت آن آگاه اند. منادیان برابری جنسیتی نیز متناسب با حال و مقام از این ابزار بهره برده و خواسته های خویش را با آن مطرح کرده اند. سیمین بهبهانی و سعاد الصباح دو شاعر معاصری هستند که از این ابزار استفاده کرده و به تصویر مرد را در شعر خود ترسیم کرده اند. پژوهش حاضر به مقایسه تطبیقی تصویر مرد به مثابه دگرجنسیتی در شعر این دو شاعر پرداخته است. برای دستیابی به این هدف از شیوه تحلیلی - توصیفی استفاده شده است. یافته های پژوهش، نشانگر آن است که این دو شاعر با شعرشان چهره ای واقعی از مرد معاصر و خصوصیاتش نشان داده و دو جنبه نکوهیده و ستوده شده از وی ارائه داده اند. سیمین و سعاد، اعتراض هایی نسبت به مردان داشته اند و وضعیت نابسامان زنان را حاصل رفتارهای نادرست مردان دانسته اند و خواسته اند که زنان نیز مثل مردان از حق و حقوق خود برخوردار باشند. درکنار این مسائل، هردو شاعر همسران خود را ستوده اند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, شعر معاصر, ایران و کویت, سیمین بهبهانی, سعاد الصباح}

    Today poems, not as a personal interest, but as a tool to instill a culture that sometimes faulty thinking or amend a particular trend in society, and everyone knows its importance. The precursors of gender equality have used this tool according to their conditions and positions to define their demands. Simin Behbahani and Saad al-Sabah are two contemporary poets who used this tool to draw a picture of a man in their poems. This research is used descriptive analysis comparative study of the man as the other gender in the poems of these two poets. Findings show that these two poets or their poems are true pictures of contemporary man, they have tried to depict two cursed and praised views of them. Simin Behbahani and Saad complained against men and the bad conditions of women resulting of incorrect behaviors of men in order to provide the equal rights for women. Besides, they exalted their husbands.

    Keywords: Comparative Literature, Poem, Contemporary, Iran, Kuwait, Simin Behbahani, Saad Al-Sabah}
  • علی پیرانی شال، صغری فلاحتی، زهره ناعمی، فاطمه خرمیان*
    در زیباسازی شعر، چیزی شگفت آورتر از آن نیست که شاعر، با توجه به قوه خلاق و آفرینندگی خود، این قابلیت را داشته باشد که معنای دیگری را در پس لایه های کلام نهفته سازد. به کارگیری لفظ در این حالت به کلام برای درک معنای مقصود، معنایی عاریه ای می دهد. این کاربست، همان استعاره است؛ یکی از ویژگی های خاص ادبی در حوزه بلاغت که سبب تمایز بعضی از آثار ادبی از یکدیگر می شود؛ آن چنانکه کاربرد این سبک برجسته بیانی در شعر سعاد الصباح، شاعر معاصر کویتی، نقش خیال انگیزتری به اشعار وی داده است. خاصه آنکه بدانیم، آنچه موجب شگفتی و غافلگیری خواننده می شود؛ به ویژه در دفتر شعر«إمراه بلاسواحل»، معانی دیگری است که در ماورای کلام استعاری او نهفته است و خواننده با کشف معنای مقصود آن به لذت هنری می رسد. مقاله حاضر با تکیه بر شیوه توصیفی - تحلیلی، به بررسی استعاره در اشعار سعاد الصباح می پردازد و به این سوال اساسی پاسخ می دهد که: مهم ترین لایه های پنهان و معانی نهفته در کلام استعاری شاعر چیست؟ چنین به نظر می آید که شاعر در بخش های متعددی، از انواع مختلف استعاره بهره برده است تا هدف های نهفته گوناگونی همچون بیان اهمیت، تهکم ، شکوه ، بیان قدرت، حس آمیزی و... را در پس کلام خود جای دهد.
    کلید واژگان: استعاره, لایه های پنهان, سعاد الصباح, امراه بلا سواحل}
    Ali Pirani Shal, Soghra Falahati, Zohreh Naemi, Fatemeh Khoramian *
  • حجت الله فسنقری، سهیلا اکبری
    رمانتیسم اجتماعی یا جامعه گرا شاخه ای از رمانتیسم ادبی است که یر خلاف رمانتیسم فردی، مسائل و مشکلات جامعه را مورد توجه قرار می دهد. سعاد الصباح و سیمین بهبهانی دو شاعر توانای ادب معاصر عربی و فارسی، در طول دوران شعری خود، علاوه بر رمانتیسم فردی، رمانتیسم جامعه گرا را با موفقیت تجربه کرده اند.
    این پژوهش به دنبال آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مکتب آمریکایی به تطبیق مهم ترین مولفه های رمانتیسم جامعه گرا در اشعار این دو شاعر بپردازد و وجوه اشتراک و افتراق آنها را بیابد.
    فقر، همدردی با محرومان، فساد و ناهنجاری های اجتماعی، آزادی خواهی، وطن گرایی، دفاع از حقوق زنان و بهره گیری از طبیعت و پدیده های آن به صورت رمز یا نماد در به تصویر کشیدن مشکلات اجتماعی با تکیه بر احساس، عاطفه و خیال از مهم ترین موضوعات مشترک اشعار این دو بانوی شاعر است؛ با این تفاوت که توجه به فقر، وضعیت محرومان جامعه و بی عدالتی های اجتماعی در شعر سیمین و وطن گرایی در شعر سعاد، جلوه و نمود بیشتری دارد؛ در موضوع دفاع از حقوق زنان، سیمین حتی به دفاع از زنان روسپی و مطرود از جامعه می پردازد که این ویژگی در شعر سعاد دیده نمی شود.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, رمانتیسم جامعه گرا, شعر, سعاد الصباح, سیمین بهبهانی}
  • نور الدین پروین، جهانگیر امیری *

    نقش سبک شناسی درآموزش متن ادبی معاصر (مطالعه موردی «دیوان إلیک یا ولدی»سعاد الصباح) نور الدین پروین* جهانگیر امیری** متون ادبی نقش بسزایی در آموزش زبان و ادبیات عربی ایفا می کند از آن جهت که ابزاری برای رشد ذوق ادبی و افزایش قدرت درک مطالب شنیداری و نوشتاری در نزد دانشجویان بشمار می رود. علاوه بر این، توانایی دانشجویان را در درک، فهم، تحلیل و نقد متون ارتقاء می بخشد. از جمله وسایل محقق ساختن این اهداف بکارگیری راهبردهای مناسب در تدریس متون ادبی می باشد. بر همین اساس، روش سبک شناسی که از شیوه های جدید نقد متون ادبی است و بر تحلیل و شناخت آثار ادیبان تکیه دارد یکی از پیشرفته ترین روش ها جهت آموزش متون ادبی و شناسایی ویژگی های عمده ی یک اثر ادبی بشمار می رود. این روش از نقائص و کمبود های موجود در سایر روش هایی که برای آموزش متون عربی در ایران بکار برده می شود، بدور است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و در چارچوب سبک شناسی، کوشش می شود مرثیه در دیوان «الیک یا ولدی» سعاد صباح، از پیشتازان شعر رثای عربی در دوره ی معاصر، که در سوگ پسرش «مبارک» سروده است، در دو حوزه یکی صرفی، و دیگری نحو، مورد بررسی قرار گیرد؛ تا از این طریق، بررسی نقش رویکرد سبک شناسی در آموزش متون ادبی معاصر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. از مهم ترین نتایج این تحقیق این است که این شیوه از آنجا که به مسئله هم خوانی وهماهنگی میان روش تدریس و متون ادبی توجه دارد و انگیزه دانشجویان را برای فهم و تعامل با متون ادبی افزایش می دهد؛ از بهترین روش ها برای تدریس متون ادبی بشمار می رود.

    کلید واژگان: متن ادبی معاصر, آموزش متون ادبی, سبک شناسی, سعاد الصباح}
    Nouroddin Parvin, Jahangir Amiri

    The Role of Stylistic Approach in Teaching Contemporary Adabi Texts The Case of Elaik ya Valadi of Saad-e-Sabbah Nouroddin Parvin * Jahangir Amiri** Literary texts play a vital role in teaching Arabic language and literature since they are a tool for the growth of students’ literary taste and the improvement of their aural and written competences. Moreover، they increase the students'' ability in understanding، analysis and review of literature. One way for realizing this role is the application of appropriate methods in teaching literature. Accordingly، the stylistic approach is one of the new methods of literary criticism and is based on analysis and recognition of literary works. It is one of the advanced methods of teaching Arabic texts and recognition of important characteristics of Arabic texts. This method does not suffer from the defects and deficiencies of the other methods which are applied for teaching Arabic texts. In this research، we will analyze the «eleik Ya Valadi» elegy of Saad e Sabbah، one of the pioneers of contemporary Arabic Rassa poetry at the morphological and syntactic levels with discretional-analytical methods and in stylistic context; to analyze the role of stylistics in teaching Arabic texts. One of the most important results of this research is that it is one of the best methods in education of literacy، because of the fact that it considers the consistency and coordination between method of teaching and literacy، and also increases the students’ motivation for understanding and communication.

    Keywords: Contemporary literacy, teaching literacy, stylistics, Saad e sabbah}
  • عیسی متقی زاده*، کبری روشنفکر، نورالدین پروین
    سبک شناسی(stylistices) دانش جدیدی است که به بررسی و تحلیل ساختار تشکیل دهنده ی شعر براساس سه لایه ی صوتی، نحوی، و بلاغی می پردازد و موجب تمایز بین آثار ادیبان از جمله شاعران می شود. در پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و در چارچوب سبک شناسی، کوشش می شود مرثیه در قصیده ی «موعد فی الجنه» سعاد الصباح، از پیشتازان شعر رثای عربی در دوره معاصر، که در سوگ پسرش «مبارک» سروده است، در سه لایه صوتی، نحوی، و بلاغی بررسی شود؛ تا از این طریق، پیوند عاطفه حزن و سبک را در اشعار این شاعر به تحلیل گذارد.
    مهم ترین نتیجه حاصل از کاربست این نظریه در تحلیل مرثیه سعاد الصباح، نشان می دهد که رابطه تنگاتنگی بین عاطفه رثا و سبک شاعر وجود دارد و عاطفه حزن بر سبک اشعار سعاد الصباح تاثیر مستقیم گذاشته است.
    کلید واژگان: شعر عربی, مرثیه, سبک شناسی, سعاد الصباح}
    Issa Mottaghizadeh*, Kobra Roshanfekr, Nouroddin Parvin
    Stylistics is a new science which analyzes the structure of composed lyrics based on the three layers: vocal, syntax and rhetorical. In this study with descriptive analytic method and the frame work of stylistics the researchers try to study the elegy Later in Paradise composed by Suad Sabah one of the pioneers of contemporary on the death of his beloved son Mobarak. The three levels mentioned will be analyzed in this poem to examine the link between melancholy and style.The main result of the application of this theory in analysis his elegy shows that there is a strong association between the sentiment elegy and style of poets. And sentimental grief has a direct impact on poet his.
    Keywords: Arabic poetry, elegy, stylistics, Suad Sabah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال