جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سمعانی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «سمعانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار و تابستان 1399)، صص 29 -43
ژنت برای بررسی انواع روابط میان متنی متون، اصطلاح ترامتنیت را مطرح می کند. ژانر یا گونه عرفانی بخش مهمی از ادب فارسی را به خود اختصاص داده است؛ به همین سبب، مطالعه ترامتنی متون برجسته عرفانی زوایای پنهان و ناگشوده میان آنها را روشن می کند. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، نخستین گامی است که مناسبات ترامتنی چهل و شش حکایت مشترک النوبه الثالثه کشف الاسرار و روح الارواح را از منظر تیوری ترامتنیت ژنت بررسی کرده است. به طور کلی نتایج این پژوهش عبارت است از: 1) از میان چهل و شش حکایت موجود در این دو کتاب، ده حکایت ذیل بینامتنیت صریح، نوزده حکایت در شمار بینامتنیت غیرصریح و هفده حکایت در ذیل بینامتنیت ضمنی قرار می گیرد؛ 2) نتیجه جست وجوهای پیرامتنی نیز بیانگر آن است که همانندی های بسیاری ازنظر صورت و معنا در عنوان ها و صدر و ذیل آن حکایات وجود دارد. همین امر نویسندگان این پژوهش را هرچه بیشتر به درست بودن گمانه اقتباس میبدی از سمعانی هدایت می کند؛ 3) ازنظر رابطه سرمتنی، تقسیم بندی این دو کتاب عرفانی در ذیل گونه عرفانی تایید می شود؛ 4) از دیدگاه ورامتنی در هیچ قسمت از حکایات النوبه الثالثه کشف الاسرار نقد و تفسیر مستقیم بر متن روح الارواح دیده نمی شود.
کلید واژگان: کشف الاسرار, روح الارواح, سمعانی, میبدی, حکایات مشترک, ترامتنیت ژنتGenette introduced the term transtextuality in order to examine the types of interdisciplinary relationships between texts. Since the mystical genre occupies a significant part of Persian literature, the transliteration of prominent mystical texts reveals the hidden and unopened angles between them. The present paper, which has been conducted by using a descriptive-analytical method, was the first step in examining the transtextual relations of 46 common anecdotes of the Third Revelation of Kashf al-Asrarand Rawh ol-Arwah from the perspective of the theory of Genette’s transtextuality. The research findings, in general, showed that, first, among the 46 anecdotes in these two books, 10 anecdotes can be divided into explicit intertextuality, 19 anecdotes into the form of non-explicit intertextuality, and 17 anecdotes in terms of implicit intertextuality. Second, the result of the quest for paratexts also indicated that there were many similarities in terms of form and meaning in the titles and the beginning and epilogue of these anecdotes. This made the authors of the present study increasingly believe in the correctness of the assumption of the adaptation of the texts from Samanids. Third, from the perspective of the architextuality relationship, the division of these two mystical books under the mystical genre was confirmed. Forth, from the metatextuality point of view, the authors of the present study did not see any direct review and interpretation of the text of the Rawh ol-Arwah in any part of the anecdotes of the Third Revelation of Kashf ol-Asrar.
Keywords: Kashf al-Asrar, Rawh ol-Arwah, Samani, Meybodi, Common Anecdotes, Genette’s Transtextuality -
نشانه های زبانی در متون عرفانی ازنظر تحول تاریخی سطوح زبانی آن، گوناگونی درخور توجهی از دلالت های انگیخته و اختیاری پدید آورده است. در این پژوهش تلاش خواهد شد با بررسی نشانه های زبانی در ساحت های مختلف زبان روح الارواح سمعانی، انواع دلالت های این متن، ازنظر ویژگی انگیخته یا اختیاری بودن نشان داده شود. انواع مختلف دلالت های زبانی در ساحت های زبان اسطوره ای و دینی، زبان تصویری تمثیلی و مجازی و زبان مفهومی و استدلالی این متن ظهور یافته است؛ این موضوع باعث شکل گیری متنی با اندیشه و زبانی کم نظیر شده است. برای دست یابی به گونه های دلالت نشانه های این متن، از نظریه ها و دیدگاه های تحول تاریخی و تکاملی دلالت زبانی بهره برده شد و نویسندگان نشانه های زبانی این متن را برپایه دگرگونی تاریخی زبان و اندیشه بررسی کردند. سرانجام دلالت های نشانه های متن روح الارواح ازنظر ویژگی انگیخته یا اختیاری بودن آنها دسته بندی شد و پژوهشگران رابطه هر دسته را با زبان منطقی و مفهومی؛ و زبان تصویری و مجازی این متن نشان دادند. این نشانه ها شامل چهار دسته مختلف می شود که هم دلالت های انگیخته و هم اختیاری را در بر می گیرد.
کلید واژگان: نشانه شناسی, دلالت انگیخته, دلالت اختیاری, سمعانی, روح الارواحThe linguistic signs of mystical texts, in terms of historical transformation of their linguistic levels, have created a noticeable variety of motivated and arbitrary implications. This study aims to show, through the examination of linguistic signs in the different areas of Samʼaniʼs Rawh-al-Arvah languages, varieties of linguistic implications of this text in terms of motivatedness and arbitrariness. Different varieties of linguistic implicationsappeared in levels of mythical religious language, the allegorical and virtual language, and in the conceptual and rational language of this text. This has led to the creation of a text with unique thoughts and language. To achieve to variety of linguistic implications of this text, we used the theories and views on historical evolution of linguistic implications and investigated the signification of linguistic signs of this text in the course of its historical evolution. In the end, we classified the different types of implications in text of Rawh-al-Arvah in terms of their motivatedness or arbitrariness, and showed the relationship of each category with the conceptual and logical language along with the visual and virtual language of this text. All of these implications consist four different parts which include both motivatedness and arbitrariness implications.
Keywords: Semiotics, Motivated Implications, Arbitrary Implication, Samʼani, Rawh-al-Arvah -
نشریه زبان و ادب فارسی، پیاپی 24 (پاییز 1394)، صص 117 -144
«روح الارواح فی شرح اسماءالملک الفتاح»، کهن ترین اثر مستقل فارسی در شرح اسماءالله نگاشته شهاب الدین ابوالقاسم احمدبن ابی المظفر منصور سمعانی، است. از آنجا که حکایت پردازی، یکی از مهمترین روش مولفان کتب عرفانی در جهت القای مفاهیم عرفانی بوده، سمعانی نیز در تفسیر اسماء حسنی در روح الارواح از این سنت بهره برده است. در این پژوهش حکایت های کتاب مذکور مورد مطالعه قرار گرفته و از آنجا که یکی از شیوه های کاربردی در مطالعه حکایات، تجزیه و تحلیل ساختاری آنها است و ولادیمیر پراپ، محقق روسی، از نخستین کسانی است که به این نوع تحلیل قصه های عامیانه توجه کرده؛ حکایت های روح الارواح بر اساس نظریه ریخت شناسی پراپ بررسی شده است. پراپ با مطالعه یکصد قصه پریان در ادبیات روسی نشان داد که قصه های پریان، برخلاف تفاوت های ظاهری، از نظر انواع شخصیت و عملکرد آنها، نوعی همانندی دارند. همچنین دریافت که تعداد این عملکردها محدود، و دارای توالی مشابه می باشند. در این پژوهش با مطالعه ده حکایت از حکایت های عرفانی روح الارواح بر اساس الگوی ریخت شناسی پراپ، قابلیت تطبیق این الگو بر حکایات این کتاب بررسی شد و نتیجه حاکی از آن است که ساختار حکایت های عرفانی به طور کامل با الگوی پراپ مطابقت ندارد؛ ولیکن با حذف تعدادی از خویشکاری ها چون غیبت، تعقیب، رهایی، رسوایی، عروسی و افزودن خویشکاری یاریگر یاری می رساند و شکست قهرمان، به الگوی پراپ می توان حکایت های عرفانی این کتاب را بر اساس نظریه ریخت شناسی پراپ مورد مطالعه قرار داده و به سایر حکایت های عرفانی نیز تعمیم داد.
کلید واژگان: ریخت شناسی, ولادیمیر پراپ, حکایات عرفانی, روح الارواح, سمعانی"Rouh-Al-Arvah Fi Sharhe Asmae-Al-Maleko-Al-Fattah" is the oldest independent Persian oeuvre about describing the names of Allah which is writing by Shahaboddin Abolghasem Ahmadebne Abi Mozaffar Mansour Sam'ani. since Tallying has been one the important methods of authors for writing of theosophy books, Sam'ani also has used this method for interpreting the sacred names in Rouh-Al-Arvah.In this research, tales of mentioned book has been studied and since one practical methods of studding stories is structuring analysis of them, and Vladimir Propp, Russian researcher, is one of the first persons who has considered this kind of folktale analysis; Rouh-Al-Arvah tales have been studied in basis of the Morphology theory of Propp. By studding 100 stories of Russian fairies, he showed that the stories of fairies, unlike the seeming differences, have some kind of similarities in terms of different types of their characters and operations. He also found that the number of these operations are limited and have similar sequence. In this research by studding the ten theosophy tales of Rouh-Al-Arvah in basis of Propp Morphology model, capability of adaptation for this model studied about tales of this book and the result indicates that the structure of theosophy tales do not completely correspond with the Propp model; but by elimination of some functions like absence, pursuit, release, identify, disgrace, wedding And by adding the function of assistance will help and failure of hero to the Propp model, the theosophy tales of this book could be studied in basis of Propp Morphology theory and also extend it to other theosophy tales.
Keywords: Morphology, Vladimir Propp, Theosophy tales, Rouh-Al-Arvah, Sam'ani
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.