به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شهر" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شهر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Куряев Ильгам Рясимович *

    В статье анализируются способы создания образа города в прозе Д. Данилова. Большую роль в развёртывании текста играет рассказчик, который также приобретает роль наблюдателя. Функция наблюдения в свою очередь актуализирует визуальный аспект в тексте. Благодаря этому репрезентация города как пространства оказывается связанной с самим актом наблюдения, который не только сводит город к набору визуальных образов, но и конструирует из них специфическое монтажное единство. При этом само наблюдение обретает форму «наивной» фиксации типичных образов, деталей, отчего акцентируется внимание на обычных, банальных образах. Благодаря этому город в анализируемых произведениях Д. Данилова предстаёт лишается своей определённости, связанной с конкретным именем. Город показан как условное пространство, в то же время наполненное деталями, отличающимися конкретностью. Это позволяет прозаику включить читателя в развёртывание образа города не только через интерактивную игру, заключающуюся в попытках угадать город, но и через актуализацию читательского опыта проживания пространств собственного города.

    Keywords: Дмитрий Данилов, Город, Пространство, Наблюдение, Визуальность
  • پویا نیک فر*، اسماعیل عالی زاد

    پژوهش حاضر در پی چگونگی بازنمایی سیمای شهر تهران در پیکره رمان های ایرانی است. در این پژوهش، رمان‎ها همچون اجزایی معرفت بخش تلقی شدند که به واسطه آن ها درباره کلیتی به نام مدرنیته که شهر خاستگاه تجلی آن است، تامل کردیم. بدین‎ترتیب رمان های «نیمه غایب» نوشته حسین سناپور (1378)، «تهران شهر بی آسمان» نوشته امیرحسین چهل تن (1380) و «عادت می کنیم» نوشته زویا پیرزاد (1383) به شکل نظری و هدفمند انتخاب شدند و براساس آرای لوفور و روش تفسیر انتقادی مورد تحلیل قرار گرفتند. از منظر لوفور، فضا فی نفسه وجود ندارد، بلکه به شکل اجتماعی تولید می شود. لوفور برای توضیح چگونگی تولید فضای اجتماعی به سه بعد کردار فضایی، بازنمایی های فضا و فضاهای بازنمایی که با یکدیگر روابط درونی دیالکتیکی دارند، اشاره دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که رمان های اشاره شده در بهترین حالت تنها به بازنمایی مستقل یکی از این سه بعد پرداخته اند و در به تصویر کشیدن شهری که از روابط دیالکتیکی این فضاها به وجود می آید، ناتوان مانده اند. عدم وقوف به ماهیت دیالکتیکی شهر در نزد نویسندگان ما موجب شده که بجای شهری چندصدایی و پویا، شهری یکسر سرکوب گر بر پیکره رمان های ایرانی نقش ببندد. در واقع اقبال به رمانتیسم که در نزد نویسندگان ما در دوره پهلوی اول شکل گرفت در قالب جامعه ایران، جامه ای واپس گرا و ضدشهری به خود پوشاند و همین مانع بزرگی بود که نگاه نویسندگان ما به مقوله ای چون شهر از بینشی دیالکتیکی بارور شود.

    کلید واژگان: تهران, رمان, شهر, لوفور, مدرنیته
    Pooya Nikfar *, Esmaeil Alizad

    This study is aimed at investigating how Tehran is represented in the context of Iranian Novels. The study considers novels as epistemic components, shedding light on the contribution of these components to a general phenomenon named modernity, which is manifested by the city. To this end, the following novels were selected theoretically and purposively: Half Invisible (Hossein Sanapour, 1999), Tehran, a city without sky (Amirhossein Cheheltan, 2001), We'll get used to it (Zoya Pirzad, 2004). These novels were analyzed, using Lefebvre's maxims and critical analysis. From Lefebvre's perspective, there is inherently no space. He maintains that space is produced socially. Explaining how social space is produced, Lefebvre refers to the following three dimensions, which have internally dialectic interrelations: Spatial practices, spatial representations, representational spaces. The results of the study show that the novels at best only represent one of the three dimensions, failing to represent the city emerging from the dialectic relations among these spaces. Being unaware of the dialectic nature of the city, the authors have represented an image of a suppressive city rather than a dynamic polyphonic one in their novels. In fact, the adoption of a romantic approach to novel writing dating back to the First Pahlavi resulted in a regressive, anti-urban society, depriving the authors of the opportunity to view the city from a dialectic perspective.

    Keywords: Tehran, Novel, City, lefebvre, modernity
  • آیت سالاری فر، آناهیتا سادات قائم مقامی *

    مضمون تنهایی در تمامی آثارکامو به هر شکل وجود دارد. کامو یکی از نویسندگانی است که آرزو دارد سنگینی تنهایی و انزوا را به خواننده نشان دهد. تنهایی می تواند دلپذیر یا ناخوشایند باشد اما انسان همواره آرزو دارد از آن بگریزد. درس بزرگی که هر نویسنده از طریق اثرخود به خواننده منتقل می کند، نشاندهنده عدم بیرون رفت از آن است. پرشس اساسی این است که آیا این تنهایی معنای دلپذیر دارد یا شوم است؟. در این مقاله ما سعی داریم تا مضمون تنهایی را در دنیای خارج ، در آثار عیش، تابستان و تبعید و پادشاهی نشان دهیم. این مضمون درآثار کامو می تواند متنوع ترین تجربیات ، توصیفات ، پدیده ها یا تصورات را به ما نشان دهد. گاهی در صحرا ناخوشایند ، ناراحت کننده و نوستالژیک است و همچنین نشاندهنده تبعید است و گاهی نیز در دنیای مدرن ، در شهرها، نشاندهنده از بین رفتن چشم اندازهای زیباست ، اما این تنهایی می تواند دلپذیرهم باشد در مناطق مدیترانه ، تحت تاثیر رنگهای گرم خورشید یا در جزایر ، مکانی بسیار غنی از تصاویر.

    کلید واژگان: تنهایی, مکان منزوی, کویر, آفتاب خشن, شهر, جزیره
    Ayat Salari Far, Anahita Sadat Ghaemmaghami*

    Le thème de la solitude envahie toute œuvre de Camus sous tous les aspects. Camus est l’un des esprits qui a le désir de présenter le poids de la solitude dans la vie de l’homme. Solitude agréable ou désagréable, l’homme a toujours le désir de se retirer de cette solitude et la leçon que chaque écrivain nous présente dans son œuvre c’est qu’on ne peut rien faire contre cette solitude et ce poids. La question essentielle est de savoir si cette solitude présente une solitude néfaste et négative ou agréable et positive. Dans cet article nous cherchons à démontrer le thème de la solitude dans le monde extérieur, dans les œuvres, Les Noces, L’Été et L’Exil et le royaume. Cette solitude chez Camus, peut être l’objet des expériences, des descriptions, des phénomènes ou des conceptions les plus variées. Elle se représente parfois comme un thème néfaste dans le désert, lieu angoissant, nostalgique, lieu du dépaysement de l’exil, ou parfois dans le monde moderne, dans les villes, où elles retracent l’effacement du paysage, mais cette solitude peut être agréable dans les régions de la Méditerranée, bercée par des couleurs chaudes du soleil ou bien dans les îles, endroit très riche en images.

    Keywords: Solitude, lieux solitaires, Dé, sert, soleil violant, ville, l&rsquo, le
  • کیانا وکیلی رباطی*، مسعود فرهمندفر
    بررسی مکان در ادبیات داستانی همواره از مسایل حایز اهمیت در ارزیابی های ادبی بوده است. این دغدغه از زمان ارسطو مطرح بوده و امروزه نیز مهم تر و مبسوط تر شده است. در مطالعات فضای ادبی، همیشه نام چارلز دیکنز در مقام رمان نویسی آگاه به کارکرد شهر می درخشد. به طور خاص، در رمان آرزوهای بزرگ، دقت به شهر و مدرنیته و بازگویی مشکلات اجتماعی زمانه، در قالب داستانی عاشقانه، موضوع این رمان را بسیار نزدیک به تهران مخوف مشفق کاظمی می سازد. پس از اثبات میان رشته ای بودن ادبیات تطبیقی از اصل و اساس چه در نظریه و چه در کاربرد، این مقاله با رویکرد تطبیقی، انتقادات اجتماعی و فرهنگی ای را نمایان می کند که این دو اثر به شهر و شهرنشینی در دوران زندگی پرسرعت مدرنیته وارد می سازند. اهمیت این مقاله، افزون بر معاصربودن دغدغه پژوهش در حوزه فضای ادبی، ارایه درکی بهتر از تاریخ شهری و بافت اجتماعی رمان های برگزیده است که به زمان حاضر نیز بسط داده می شود.
    کلید واژگان: شهر, فضای اجتماعی, مدرنیته, آرزوهای بزرگ, تهران مخوف
    Kiana Vakili Robati *, Masoud Farahmandfar
    Setting in literature has long been a prominent issue in literary evaluations. The systematic concern with setting and space dates back to the time Aristotle first discussed the concept of "spectacle" in his Poetics, deeming it essential to the formation of a proper tragedy. Today, spatial studies frequently acknowledge Charles Dickens as one of the greatest observers of the operation of the city in the novel. His foremost novel, Great Expectations, depicts modernity and the social hardships of the time in the form of a love story bringing the plot in close proximity with Morteza Moshfeq Kazemi’s novel Tehran-e Makhuf .This article focuses on the scrutinizing of the creation of social spaces in these two novels through the utilization of Henri Lefebvre’s theory of space as an active production of each society. The concern with space and city and their function is further reflected in the section “City, Space, and Society,," followed in more detail in the section “The City.” In the section “Society, and the Background of the Author,” and the one after, “The Portrayal of the Two Cities and Social Space,” the cities envisioned are observed apropos of the image created, its relationship to the narrative, and social relations. Consequently it is proposed that the cities produced by these two novels are not essentially objects, but rather, the city is a product of that society-- dominating and producing the society itself through its active production by the witnesses,
    Keywords: City, Social Space, Modernity, Great Expectations, Tehran-e Makhuf
  • قدسیه رضوانیان، هدی کجوری*
    با گسترش صنعت و تکنولوژی، ماهیت شهر و زندگی شهری همچون سایر جنبه های زندگی بشر دگرگون شد. شهر مدرن، از سویی نوید دهنده حیاتی نوین با جاذبه های بی شمار، و از سوی دیگر پدیده ای بی ریشه و تشویش زا تلقی می شود. با گذر کمتر از یک سده و فراگیری اندیشه پست مدرن، شهرهایی فارغ از مرزبندی های مستحکم بنا شدند که در ادبیات معاصر، نقشی تعیین کننده در بیان کیفیت فلسفه زندگی ایفا می کنند. در ایران پس از مشروطه، زیست-جهان شهر نمود برجسته ای در ادبیات داشته است؛ چه به صورت واکنشی و چه بازتابی از جهان امروز. جستار پیش رو در پی آن است که با بررسی مقایسه ای رویکرد شاعران معاصر ایران به مظاهر تمدن و زندگی شهری، جایگاه و نقش پدیده شهر را در حرکت شعر معاصر از مدرنیسم به پست مدرنیسم آشکار سازد. نتایج بررسی ها از این قرار است که شاعران رمانتیک اولیه، تحول و گسست حاصل از تجدد را برنتابیده و رویکردی تقابلی- نوستالژیک اتخاذ کرده اند. این موضع در شعر شاعران پسین تعدیل می شود و زان پس مظاهر زندگی شهری، دستمایه معناپروری و انتقاد می شود. شاعران پست مدرن اما، با گذر چند دهه به حیات شهری خو کرده و آن را چون بخشی ناگزیر از زندگی و گاه یگانه با خویش تلقی می کنند؛ بدین جهت شعر پست مدرن متاثر از نگرشی انتقادی-التزامی به زندگی شهری است.
    کلید واژگان: شهر, زندگی شهری, مدرنیته, رمانتی سیسم, پست مدرنیسم
  • مهدی دهقانی*
    با مرگ کریم خان زند و در فقدان جانشینی نیرومند، تعداد بی شماری از بستگان وی به ویژه برادران و عموزادگانش برای دستیابی به حکومت به نبردهای ویران گری مشغول شدند که شرح آن رویدادها حجم وسیعی از منابع تاریخی اواخر سده دوازده هجری را به خود اختصاص داده است. در این میان، با غور و بررسی دقیق متون تاریخی می توان نقش فعال قشرهای مختلف جامعه شهری را برای صیانت از جان و مال شهرنشینان و یا به منظور دستیابی به منافع مالی - سیاسی شخصی و گروهی پیگیری نمود. در این پژوهش از رهگذر این مسئله، درصدد پاسخ به این پرسش هستیم: اقشار جامعه شهری در مناسبات سیاسی- نظامی با مدعیان جانشینی کریم خان زند چگونه عمل می کردند و در کدام زمینه ها موجب فروپاشی حکومت زند و برآمدن حکومت قاجار شدند؟ برای شناسایی جایگاه شهرها در دوره موردنظر با استفاده از روش تحقیق تاریخی و شیوه جمع آوری داده های کتابخانه ای از منابع دست اول تاریخی ابتدا به توصیف و طبقه بندی ویژگی های سیاسی- نظامی اقشار مختلف جامعه شهری و سپس به تحلیل و تفسیر این ویژگی ها و تاثیرات آن بر مناسبات شهرها با مدعیان گوناگون جانشینی می پردازیم. در این راستا، اشتراک منافع اهالی و بزرگان برای تامین امنیت شهرها، به تدریج موجب همکاری متقابل سیاسی- نظامی بزرگان با اغامحمدخان قاجار برای واگذاری حاکمیت شهرها و شکست نهایی جانشینان کریم خان زند را فراهم آورد.
    کلید واژگان: شهر, اهالی, بزرگان, عملکرد سیاسی- نظامی, جانشینان کریم خان
    Mehdi Dehghani *
    Introduction
     With the death of Karim Khan and the lack of strong succession, the number of his relatives especially the brothers and cousins were campaigns destroyed for access to government. These events consist of the wide range of historical sources in the end of twelve century. With careful study on the historical texts, we can be follow up the various ranges of civic society for protecting the citizen lives and properties and also for access to gain the financial - political interests personally or a special group.
    Methodology
    This research by using the methods of historical research and techniques of library data collection from original historical references after description and classification of the political – military functional of various ranges of civic society specifications of related cities in that specific times deals to analyses and interpretations of these features and their impacts on cities relations with the various claimants succeed of Karim Khan.  
    Discussion
    In the Zand period, the political-military structure of many cities consisted of three layers of people, elders and ruler. The support and following of the cities and the adjacent areas of their elders had a great influence on the rise and fall of Karim Khan Zand's successors. The people who were the lowest social category of cities were subordinate to their leader's authorities in obedience or disobedience to the rulers. The pursuit of the people led to the social-financial capability of the elders to carry out effective political-military activities. In the sources of this period, the general loyalty of the society lower classes of Haji Ibrahim Khan has been mentioned by the general and obscure word "ahali". This is in the first First Look of is the collective will of the this classes, but by examining more precisely the historical texts, we find that the interests and efforts of the heads of the guilds and districts in the political-military organization of the ordinary people of the community provide an effective political-military role of the elders, such as Haji Ibrahim Khan kalantar. The complete resident's follow-up of the elder's actions led to their displacement by the victorious commanders. The rulers, at the beginning of the rule, tried to prevent the expression of the political-military elder's power by the exaltation of them and some of their loyal people from indigenous areas with extensive social protection to areas directly under their control. In this regard, any support from the survivor's elders and residents of the rest of the monarchy's claimants exposed the captives to torture and execution. The tribal families, who had been living in the cities by Karim Khan in particular in Shiraz and Esfahan, formed the core of tribal forces of Karim Khan's successors. Contrary to the native inhabitants of these cities, whose security was their most important concern, the tribesmen wanted to obtain financial revenues from the treasury and the spoils of war; thus, by joining the various armies, persisted the struggles of the kingdom's conquerors. Despite this tribesmen, were ready to betray their commanders and join the victorious forces if they fail in the battle for the more benefits. Despite of the tribesmen political instability, they were tendency to Continuation the Zand's rule because most of them had a lot of tribal-cultural ties. This led to the deportation of the  this tribes to the areas under the direct control of the Qajar government when the Aqa Muhammad Khan captured the Isfahan and Fars, in order to prevent the thier supporting from the survivors of Zand clan.
    Conclusion
    In the second half of the twenty century, the political-military structure of the cities consisted of three groups of inhabitants, elders and ruler. The following of the native peoples led to the social-financial capability of the elders to carry out effective political-military Abilities. Mentioned Following, the victorious commanders prevented the expression of their political-military power by the elders and some of the people by the exile of them. The compulsory migration, in addition to depriving the victor's enemy of the acquaintance of the elders for city administration, was a security guarantee to obey the insurgent cities. The relationship between the native and tribal households in the cities was based on suspicion due to a different social structure. The suspicion that occurred during the confrontation of Fars elders with Lotf Ali Khan Zand became apparently a mutual hostility. Nevertheless, the main weakness point of the tribal citizen were their families Residence, which made the rulers of the cities absorb or reject them according to their policy, but the mistreatment of them led to their separation and joining the rival competing camps.  The elders were the intermediaries to reflect the socioeconomic demands of the lower classes of the society to the ruler, as well as to the tax collector and the warriors who usually continued their positions in a kinship manner. During this period, the city's representative for the political talks with the victorious commanders was the Shikh al-Islam or Judge, but when they failed in the negotiations, other ulama were sent to ask for intercession. The ulama of the city had a great influence on the people, so they reacted in the face of the siege or tyranny of the ruler. The coherence actions of the elders, in the internal disputes events by group or personal interests, would have resulted in their plotting or rebellion against the ruler to fail. Nonetheless, the coherence actions of the fars Elders led to the defense of each other's interests in crisis times. One of the main reasons for this could be the effective political-military ties between Fars elders and the bureaucracy of the Zand government, including their unity in a separate group in the army. During the period of the weakness of Zand's rule, the elders had a lot of power in applying their policies, because the divisions between the civilian tribes and their annexation to the camp of various claimants, while reducing their military significance, increased the military role of the civil gunmen. Initially, the political style of Fars elders was united with the some insurgent tribal elders to create state changes. This policy was successful with the period of Jafar Khan, Seyyed morad khan and then Lotf Ali Khan. Due to this giving crown of the elders, Haji Ibrahim Khan insisted on the acquittal of the elders who had united in the killing of Ja'far Khan Zand. The event ultimately led to the displacement of Lotf Ali Khan and the expulsion of urban tribes. However, the Level power of the rulers had a direct impact on the elites' political-military behavior. Therefore, despite of the relative weakness of Ja'far Khan and Lotf Ali Khan Zand, the Fars elders were completely submissive to the military power of the Qajar dynasty.
    Keywords: city, citizens, Nobel's, the political-military function of cities, claimants succeed of Karim Khan
  • اکرم آیتی *
    تخیل ادبی از تصاویر مربوط به فضا و استعاره های مکانی بسیار تاثیر گرفته است، اما این تصاویر در طول قرون دچار تحول و دگرگونی شده است و فضا و بازتاب های ادبی آن از یک مضمون اسطوره ای تا تصویری خیال انگیز مدرنیزه شده همواره شیوه زندگی انسان را دنبال می کنند. از همین رو، در دوران پسامدرن، دیگر با تصویر یکدست و پیوسته شهر مدرن که حاصل جریان جهانی شدن بود، مواجه نیستیم. در واقع، نویسندگان برای به روایت کشیدن فضای پسامدرن طبق مطالبات زمان حال، بایستی سازوکارهای متنی و ارجاعی جدیدی را به کار گیرند. آثار داستانی پاتریک مودیانو، نویسنده معاصر فرانسوی، به شکل جدی مضمون مکان و شهر را در پروژه جستجوی هویت و اعاده حیثیت جمعی یک نژاد به کار گرفته است. نوآوری نویسنده در این حوزه بر پایه راهبردهای روایی پسامدرنی است که در بازتاب مضمون فضا و شهر به کار گرفته شده است. بررسی این راهبردها و سازوکارها و نیز شیوه عملکرد آنها و مطالعه هدف مورد نظر نویسنده در الحاق فضا در رمان هایش از اهداف این مقاله خواهند بود.
    کلید واژگان: شهر, پسامدرن, پاتریک مودیانو, محله گم شده, خیابان بوتیک های تاریک
    Akram Ayati *
    L’imaginaire littéraire est largement marqué par les images de l’espace et les métaphores territoriales dont l'écho a beaucoup évolué pendant des siècles. D'un topos mythique à une figure imaginaire modernisée, l’espace et ses représentations littéraires suivent et subissent les transformations des modes de vie humaine. Or, à l'ère postmoderne, nous sommes loin de l'image homogène et cohérente de la ville moderne, issue de la mondialisation. La plupart des œuvres de Patrick Modiano, écrivain contemporain français, investissent la thématique de la ville et de l'espace dans un vaste projet de la quête d'identité et d’une réhabilitation collective d’une race. Pourtant, l’originalité de la démarche de l’écrivain réside dans les stratégies narratives postmodernes qui transforment la ville en un espace littéraire par excellence. Parmi ces œuvres, Quartier perdu et Rue des boutiques obscures illustrent bien cette hypothèse que notre écrivain, afin de mettre en fiction l’espace postmoderne, tend à reformuler les mécanismes textuels et référentiels mis en œuvre pour incarner l'espace urbain. À travers des exemples tirés de ces deux œuvres mentionnées et en nous basant sur la définition et les caractéristiques du postmodernisme et en nous référant aux idées de Bertrand Westphal sur la géocritique et les représentations de l’espace, cet article vise à analyser tout d'abord, ces stratégies et mécanismes et leur mode de fonctionnement et ensuite à dévoiler la finalité recherchée par l’auteur concernant l’articulation de l’espace dans ses romans.
    Keywords: City, Postmodern, Geocriticism, Patrick Modiano, Quartier perdu, Rue des boutiques obscures
  • اعظم عباچی، علی یوسفی*، مهدی کرمانی

    تحلیل روایتی نشان دهنده فرایند انتقال معنا از محقق به خواننده است. این مقاله بر آن است تا تصویری از کاربرد تحلیل روایتی در علوم اجتماعی به ویژه مطالعات شهری ساخته و پرداخته نماید. تحلیل روایی می کوشد از استفاده ی صرفا کلامی از روایت فراتر رفته، با تجزیه و تحلیل دیدگاه ها و پیش انگاره ها که در داستان آشکار می شوند، به بررسی چگونگی شکل گیری تجربیات انسانی بپردازد. اگرچه به نظر می رسد که ارزیابی فقط توسط راوی انجام می شود، در واقع می توان آن را حاصل روندی مذاکره ای دانست که در آن راوی و شنونده به توافقی برای درک معنا می رسند. نمونه‏ای از این روایت‏گری‏ها را می توان در تصویرسازی پدیده اعیانی سازی شهری از منظر ذی‏نفعان آن دید. این تصویرها که مبتنی بر تجربه زیسته عاملان اجتماعی مذکور است در قالب مصاحبه های باز و عمیق قابل صورت بندی، روایت‏گری و در مراحل بعد تفسیر و احصاء معنا در قالب رویکردی تاویل گرایانه است. مضمون اصلی روایت برساخته شده از داستان واره های عاملان اعیانی سازی در قلمرو مکانی مورد مطالعه را می توان تحت عنوان «خسران زدگی تظاهری» صورت بندی کرد.

    کلید واژگان: روایت, هرمنوتیک, ذینفعان, اعیانی سازی, شهر
    azam abachi, ali yousofi *mahdi kermani

    Narrative interpretation is a process of transferring meaning from the researcher to the reader. This study aims to discuss the functions of the narrative interpretation in social studies in general and urban studies in particular. Narrative analysis moves beyond the linguistic analysis, investigating perspectives and presuppositions emerging from stories to understand the ways human experiences are formed. Although it seems that only the narrator evaluates the event, in fact, the narrator and the reader construct the meaning through interaction. An example of these narrations can be found in the representation of urban gentrification from the viewpoint of the benefactors. These representations, which are based on the life experience of the social agents, are realized and narrated in the form of open interviews. Then, they are interpreted from a hermeneutic approach. The main theme of the constructed narrative of the agents of gentrification can be understood as a "pretentious loss"

    Keywords: narrative, Hermeneutics, Benefactors, Gentrification, urban
  • بهمن زرین جویی
    شهر، به مثابه نظامی فعال، نقشه ادبی خودآگاه کلان شهر و مکان فرهنگی، فضای معینی است که زندگی روزانه انسان را دستخوش تغییر وتحول می کند. امروزه شهرها نه تنها فراتر از مرزهای جغرافیایی شناخته شده پیش می روند، بلکه بیشتر به صورت ذهنی-کلامی طراحی می شوند. این مقاله بر روی شهر دوبلین جیمز جویس (1941-1882)، به مثابه تجسمی از اجزاء معماری ذهنی زبان در رمان اولیس (1922)، تمرکز کرده، و مشخص می کند که چگونه جویس تصویری هنرمندانه و زیبایی شناسانه از شهر، مکان های دولتی و خصوصی، خیابان ها، رستوران ها، کافه ها، بیمارستان ها، و به طور کلی تفکرات و سنت های شهروندانش را ارائه می دهد. به استناد جغرافیای-ذهنی و الگوی جغرافیای کلان شهری از دیدگاه نظریات مرلین کاورلی، این مقاله به بحث درباره نقشه ادبی و کلامی شهر دوبلین می پردازد. جویس آمیزه ای از تصاویر افراد، شهروندان، جامعه و زندگی شهری آنان را با تصاویر ذهنی، و نمادهای معماری، به خصوص معماری واقعی شهر بر اساس تجربیات شخصیت های قصه اش از جمله لئوپولد بلوم، استیفن ددالوس و مالی بلوم را ارائه می کند. از یک سو جغرافیای معین طبقات اجتماعی در دوبلین از طریق پراکندگی انواع خانه ها و ساکنین اش هم به آنها شکل می دهد و هم توسط آنها شکل می پذیرد، سپس معماری خانه ها و خیابان ها و نقشه معماری ذهنی افرادی که در این خانه ها سکونت دارند با هم وارد ارتباطی دو سویه می شوند که از هم غیر قابل تفکیک هستند. از سوی دیگر جغرافیای ذهنی آنان هنگامی که مشغول پرسه زنی یا قدم زنی در خیابان های مختلف دوبلین هستند، مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه که جویس در رمان اولیس ارائه می کند، لایه های معماری بیرونی مکان ها، به خصوص برج مارتلو، و لایه های درونی آنها شامل لایه های فرهنگی، هنری، اجتماعی-سیاسی و درون ذهنی شخصیت های رمان از طریق گفتمان ذهنی-جغرافیایی است. این دانش حاصل پرسه زنی و بیداری شخصیت ها در خیابان های دوبلین است. در واقع مکان به هر خواننده ای این فرصت را می دهد تا تاریخ شهرو ساکنین آن را درک کند.
    کلید واژگان: شهر, جغرافیای کلان شهری, نقشه ادبی, تصاویرذهنی, نقشه ذهنی, کلامی
    City, as an active organism, a literary mapping of a metropolitan consciousness and a site of culture, is an emblematic space that transforms man’s daily life. Nowadays cities are not merely more than known geographical borders but they are psycho-verbally mapped. This paper focuses on James Joyce’s (1882-1941) Dublin, as the manifestation of mental, architectural materials in language in Ulysses (1922), which determines how he proposes an artistic and aesthetic picture of the city, its official and private places, streets, restaurants, coffeehouses, hospitals, and generally its dwellers’ customs and thoughts. Referring to psychogeography and mapping metropolitan geography through Merlin Coverley’s theories, this paper deals with the verbal, literary map of Dublin. Joyce merges images of individuals, citizens, society and their urban life into psycho-images, and architectural symbols, especially the real architecture of the city based on the experiences of the characters such as Leopold Bloom, Stephen Daedalus, and Molly Bloom. On the one hand the determinate geography of social classes in Dublin shapes and is shaped by the distribution of housing types and tenures, then, the architecture of houses, streets, and the psycho-verbal map of those settling in these houses are engaged in a reciprocal interaction hence are not separated from each other. On the other hand, their psychogeography is investigated while walking or strolling in various streets of Dublin. What Joyce suggests in Ulysses is to reread the exterior, architectural layers of places, particularly Martello Tower, as well as their internal layers including cultural, artistic, and socio-political and mental characteristics of characters through psycho-geographical discourse. This knowledge is resulted from the characters’ walking and waking in Dublin streets. Place, de facto, gives every reader the history of the city and its inhabitants.
    Keywords: City, Metropolitan Geography, Literary Map, Psycho-images, Psycho-Verbal Map
  • محمود حیدری*، ام البنی خرمیان
    در دوران معاصر، عصر مدرنیته و پیچیدگی های زندگی شهری، شاعران به ویژه آنان که از روستا مهاجرت کرده اند نگاهی متمایز به شهر و سکونت در آن داشته اند. نیما یوشیج و بدر شاکر السیاب دو شاعر بزرگ نوگرای معاصر ایران و عراق نیز از آن جمله اند. شباهت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای دو شاعر مذکور در آن دوره و نیز شرایط مشابه زیستی، سبب ایجاد شباهت های بسیاری در سروده های این دو بوده است. این پژوهش برآن است تا بر پایه مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی مشترکات موجود در شعر این دو شاعر را در رویارویی با شهر و زندگی مدرن بررسی کند. در شعر این دو شاعر روستاهای «یوش» و«جیکور» در تقابل با شهر قرار دارند. هر دو شاعر با بیان برتری های روستا بر شهر، به نکوهش شهر پرداخته و با پناه بردن به طبیعت، مسائل و دغدغه های سیاسی و اجتماعی خود را با توصیف زادگاهشان بیان کرده اند. همچنین روستا مدینه فاضله آنها محسوب می شود که شاعر آزاده روستایی در نتیجه احساس غربت عاطفی، اجتماعی و سیاسی به آن پناه برده و تسلی خاطر می یابد.
    کلید واژگان: نیما یوشیج, بدرشاکر السیاب, شعر معاصر, شهر, روستا
    M. Heydari *
    Throughout the history of the city and the urbanization phenomenon ever, the species of man deal with this phenomenon are different. The interest shown in it, and sometimes it was in conflict have .
    And modernity in contemporary urban life in the city and complexity, the poets who have migrated from rural areas, With new faces and places are ,  encounter distinct phenomenon and of residence in the city, it is evident that in his poetry.
    Badr Shaker and contemporary modernist poet Nima Yooshij Alsyab two, both of which affect school culture and language and literature, Romanticism and the West were familiar with the poets born in the village have  That "Yoosh" and "Jykvr" Habib their land against the city that it is a strange land   can be used And creates a conflict be In fact, the negation of thought vulgar materialism and ethics governing the city and its rejection.
    In addition to contrasting urban and rural areas of the city and the village over Both the poet's solitude hash  city, and due to their tendency to take refuge in schools and the romantic nature,  concern over the social and political issues and their home and the valleys and mountains    atmospheric water and palm groves of northern Iran and Iraq are And to express the pains and desires and dreams of birds, trees, nature and the symbolic language of myth and history can help Species that can be said to Alpha
  • صبا پژمان فر، مجید سرمدی

    ایران کشوری کهن و متمدن بوده است و با کمی ‎دقت در متون حماسی آن که بن مایه‎های فکری کهن دارند و اسطوره‎ها‎ را در خود جای داده‎اند می‎توانیم ردپای بسیاری از پدیده‎های اجتماعی را که در جوامع کهن - نه فقط جوامع مدرن- هم وجود داشته‎اند بیابیم و از این طریق ادعا کنیم که با جامعه روبرو بوده ایم. به ویژه جامعه‎ای که هویت در آن شکل گرفته بوده و احساسات ملی مردمانش از آن حمایت می‎کرده است. ادبیات تولید شده در‎ یک جامعه به بهترین شکل، نوع‎ اند‎یشه‎ای را که برخاسته از اوضاع اجتماعی‎ یک جامعه است می‎نمایاند. از جمله‎ی مهم ترین پدیده‎ها‎ی اجتماعی موجود، پدیده‎ی اجتماعی انقلاب - به مفهوم مدرن آن نه شورش و قیام- است که در داستان پادشاهی ضحاک رخ نشان می‎دهد. از آنجا که داستان ضحاک و کاوه اسطوره ای است پس با رویارویی با پدیده‎ها‎ی اجتماعی در متون ادبی موجود می‎توانیم نتیجه بگیریم که حداقل در ‎اند‎یشه‎ی ایرانی - از آنجا که اساطیر آنقدر کهن هستند که نمی‎توان برای آن داده‎ی اجتماعی ‎یافت- که خاستگاه اساطیر است این مفاهیم وجود داشتهاند.در این جستار هدف بر این است که با بررسی داستان ضحاک و قیام کاوه بر اساس ساختارگرایی تکوینی گلدمن بتوانیم ثابت کنیم که پدیده‎ی اجتماعی انقلاب در ایران باستان وجود داشته است و این بسیار کهن‎تر از زمانی است که انقلاب‎ها‎ی اجتماعی به ثبت رسیده است.

    کلید واژگان: اسطوره, انقلاب, ساختارگرایی تکوینی, شاهنامه, شهر, ضحاک, کاوه, گلدمن
    Saba Pezhmanfar, Majid Sarmadi

    Iran is an ancient civilized country. A search in its epic literature with venerable motifs and myths can lead us to trace back the track of many social phenomena of old-time societies in Iran, and so to claim this country to have been a community, especially one the members of which had had identity and their nationalism had always supported it. The literature produced in a community will fully reflect the ideas and introspections rooted in its social conditions. Revolution, as a social phenomenon and in its modern concept rather than uprising or rebellion, has been manifested in the story of Zahhak. This story of Zahhak and Kava is a mythical narration, and while the myths are so old that no social data could be found for them, then considering the social phenomena in Persian literary texts it can be concluded that revolution is as old as the ancient Iranian community. The present paper studies Kava’s fighting against Zahhak based on Lucien Goldmann’s theory of “Genetic Structuralism” in order to conclude that the social phenomenon of revolution had been chronicled in Iran before any other community

    Keywords: Myths, Revolution, genetic structuralism, Shahnameh, city, Zahhak, Kava, Lucien Goldmann
  • محمدرضا فارسیان
    انقلاب صنعتی که به تدریج از اوایل قرن 19 در فرانسه آغاز گردید در نیمه قرن جای خود را در زندگی و کار مردم پیدا کرد. رمان نویسان و به خصوص واقع گرایان نیز با توجه به اهمیت فراوان این پدیده توجه خود را به آن معطوف داشتند. در حالی که بورژوازی شروع به بهره برداری از این انقلاب نمود و روز به روز فربه تر گردید، جمعیت کارگری بوجود آمده در دل این پدیده به نان شب خود هم محتاج بود. علاوه بر رنج کارکردن در شرایط غیرانسانی، او باید رنج زندگی در فقر مطلق در خانه های بسیار کوچک و بدون دسترسی به حداقل مواد غذایی را نیز تحمل کند.
    این مقاله در پی آن است تا اندیشه های این دسته از نویسندگان را از خلال رمان هایشان به دست دهد. اندیشه هایی که قصد داشته است وضعیت پرولتاریای زاییده از انقلاب صنعتی در مهد آن، یعنی شهر صنعتی، را به خواننده منتقل نماید. لذا ضمن برشمردن ویژگی های شهرهای توصیف شده در رمان نیمه دوم این قرن، تلاش خواهیم نمود تا با نگرش تحلیلی انتقادی، به همراه شخصیت های رمان، تحلیلی از این نماد مدرنیته قرن در فرانسه به دست دهیم.
    کلید واژگان: ادبیات قرن 19 فرانسه, رمان, انقلاب صنعتی, شهر, پرولتاریا
    Mohammad Reza Farsian
    L’apparition de la révolution industrielle et de la technicité dans le roman français survient vers le milieu du XIXe siècle, en pleine émergence de ce courant qui influence la vie et le travail de la population. Le processus d’industrialisation débute par l’exode massif des paysans vers les villes industrielles nouvelles. Tandis que la bourgeoisie profite pleinement de l’essor industriel, le prolétariat naissant se trouve confronté à une existence précaire. Travailler dans des conditions inhumaines ne permet pas à celui-ci de mener une vie normale; il souffre de la promiscuité dans les logements, de la misère générale dans la vie et du manque d’une alimentation normale. Cette recherche étudie la manière dont certains écrivains de la deuxième moitié du XIXème siècle, comme Zola, Daudet, Lemonnier, Malot, Verne, etc., ont évoqué les conséquences de la révolution industrielle et ont décrit les nouvelles cités où évoluent leurs personnages. L’article s’intéressera d’abord à la représentation des villes dans le roman de l’époque, ensuite il analysera le statut des personnages de ces romans confrontés aux nouvelles conditions de vie de la cité moderne.
    Keywords: Littérature du XIXe siècle, Roman, Révolution industrielle, Ville, Prolétariat
  • محمد عامری تبار، حبیب الله عباسی
    انسان پس از دست یابی به پیشرفت های نوین، از زندگی روستایی دست کشید و در شهرها سکنی گزید. در هر دوره، شهرها کانون تحولات بشری بوده و کمابیش ویژگی های مشابه داشتند. پس از رنسانس، شهرها بیش از گذشته انسان را زیر چرخ دنده های خود فروبردند. این موضوع بیش از همه شاعران را آزار داد. در شهرها اوضاع سیاسی و اجتماعی خاصی حاکم و موجب غربت زدگی روحی و اجتماعی شاعران شد. در کشورهای عربی نیز پس از تحولات سیاسی و اجتماعی همین وضعیت به وجود آمد. ادبیات معاصر عرب تحت تاثیر ادبیات غرب، شهر و اثرش بر زندگی مردم را مورد انتقاد قرارداد. در شعر معاصر عرب، عبدالوهاب البیاتی بیش از دیگر همتایانش به این موضوع پرداخته است. در این پژوهش پس از بررسی شهر، به مهمترین مباحث مرتبط چون آرمانشهر وسیمای شهر در شمایل روسپی پرداخته شده است. در ادامه، با تکیه بر دیدگاه هنری البیاتی، شهرهای بغداد، بابل، نیشابور، پاریس و شیراز که در تجربه شعری وی اهمیت و بسامد بالایی دارند، بررسی شده اند. در پایان،این نکته تبلور می یابد که به جز شهر شیراز،ویژگی بارز تمامی شهرهای این شاعر سترگ، فساد، تباهی و ظلمت است. اما شیراز، لبریز از زیبایی و روشنایی و نقطه مقابل آن شهرها است.
    کلید واژگان: شعر معاصر عرب, شهر, بغداد, عراق, شیراز, عبدالوهاب البیاتی
    Mohammad Ameritabar, Habibollah Abasi
    After achieving many innovative developments, human beings left the villages and inhabited in cities. In every period in the history of mankind, cities have been the center of human evolutions and almost all cities have had similar features. After the Renaissance, cities, more than the past, took men into their gears. This issue hurt poets more than others. The dominance of certain socio-political conditions over the cities led to the spiritual and social alienation of poets. In Arab countries, too, after experiencing the socio- political changes, the same situation occurred for poets. The contemporary Arabic literature influenced by the Western literature, criticized city and its effects on people's lives. In contemporary Arabic poetry, Abdolvahhab Al-Bayati has dealt with this issue more than his counterparts. In the present research, after reviewing some points about city, the most important topics related to this word such as utopia and the appearance of city portrayed as prostitute are reviewed. Then, relying on Al-Bayati's political perspective, Baghdad, Babel, Neishabour, Paris and Shiraz, which in his poetries, have significance and high-frequency, have been studied. The findings of the study show that except Shiraz, the main characteristics of these cities are corruption, destruction, and darkness; and that only Shiraz is full of beauty and light and is the opposite point of those cities.
    Keywords: Arab contemporary poetry, Baghdad, Iraq, Shiraz, Abdolvahhab Al Bayati
  • مطالعه فضا در رمان آفریقایی فرانسه زبان / مورد مطالعه: میمونا اثر عبدالله سادجی، نویسنده سنگالی
    ریحانه فتحی پور*، آمادو لی، ممدو با
    در رمان آفریقایی فرانسه زبان، توصیف فضا اهمیت بسیار قابل توجهی دارد. نویسندگان (رمان نویسان) آفریقایی برای خلق آثار خود اولین فضایی که انتخاب می کنند ابتدا «روستا» و سپس «شهر» است. هر یک از این فضا ها به نوبه ی خود دارای پیش فضا هستند که به آنها فضاهای داخلی و خارجی می گویند.
    هدف ما در این مقاله تجزیه و تحلیل «روستا» و «شهر» به عنوان فضا و پیش فضا های آنها در رمان آفریقایی فرانسه زبان، اثر زبان عبد الله سادجی به نام «میمونا» است.
    روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی و ابزارتحقیق کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: فضا, پیش فضا, روستا, شهر, رمان آفریقایی فرانسه زبان
    Dans le roman africain dexpression française, la description de lespace prend une importance considérable. Les écrivains africains se concentrent dabord sur le «village», puis sur la "ville" comme une portion despace choisie. Chacun de ces espaces contient des sous-espaces. Notre objectif dans cet article est lanalyse des espaces présentés comme le «village» et la «ville» et leurs sous-espaces dans le roman africain dexpression française, avec lexemple de Maïmouna dAbdoulaye Sadji. Au plan méthodologique, nous avons adopté une approche qui prend en compte la dimension aussi bien référentielle que formelle des textes, sans ignorer lapport de la sociocritique.
    Keywords: Espace, Sous, espace, Village, Ville, Roman Africain dExpression Française
  • حامد صدقی *، عبدالله حسینی، انصار سلیمی نژاد
    بررسی شهر به عنوان یک خوانش نقدی از پایان قرن نوزدهم تاکنون مورد توجه بسیاری بوده است و مشکل شهر، چه واقعی چه خیالی، همچون مدینه فاضله یا سرزمین آرزوها، یکی از مهم ترین ساختارها در بطن تکنیک های داستانی و روایی در رمان نویسی قرن بیستم به شمار می آید.
    این پژوهش در پی آن است تا ابتدا معیارها و اصول نظریه جورج ولز درباره مدینه فاضله را ارائه کرده، آنرا برای تحلیل و نقد رمانی از سهیل ادریس با عنوان «اصابعنا التی تحترق» (دستانمان که آتش می گیرد) به کار گیرد. در پایان این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که نویسنده نامبرده در این رمان سعی می کند تا تصویر مدینه فاضله ای را مطابق دیدگاه بورژوازی و سوسیالیست خود ترسیم کند که شبیه معیارهای نظریه جورج ولز است. به همین دلیل معتقد است که عشق، امنیت، قانون، کاربرد صحیح ثروت، و احترام به زنان باید بر کشورهای عربی حاکم شود تا به شکل مدینه فاضله آرمانی نزدیک شوند.
    کلید واژگان: شهر, اصابعنا التی تحترق, مدینه فاضله, جورج ولز
    Hamed Sedghi *, Abdollah Hosseini, Ansar Salimi Nejad
    The analysis of city as an approach in reading has drawn a lot of attention from the end of nineteenth century till present time and the concept of city, real or imaginary, utopia or promise land has been one of the most significant frameworks for narrative techniques. The present research attempts to introduce George well's theories concerning Utopia, and apply them to analyze Suhayl Idris ' novel Our Hands That Flame. The conclusion achieved is that the author portrays a utopian society from his bourgeois perspective which is close to that of George Wells. Thus the author believes that love, security, law, proper use of wealth, and respect to women must be appreciated and practiced in Arab countries in order to get close to utopia.
    Keywords: city, utopia, George Wells
  • مجید صالح بک، فرشته فرضی شوب
    مقصود از تقابل شهر و روستا در ادبیات، توجه به تفاوت شهر و روستا از نظر ویژگی های زندگی در این دو مکان و تاثیر آن بر خلق و خوی ساکنان آن است. این مضمون از دیرباز در آثار شاعران عرب به صورت محدود و در دوران معاصر، به تبع پیشرفت های فراوان و تمایل مردم به شهرنشینی، به شکل گسترده نمود پیدا کرده است. وجوه بارز تقابل این دو مفهوم را می توان در آثار شاعر مصری، عبدالمعطی حجازی به خوبی دریافت. حجازی بسیار بیشتر از هم عصران خویش به این مبحث پرداخته و به زوایایی اشاره کرده که شاعران دیگر کمتر به آن توجه کرده اند. این مقاله به بررسی تعامل شعرای معاصر خصوصا حجازی با این پدیده می پردازد.
    کلید واژگان: بادیه, حضر, شهر, روستا, حجازی
    Dr. Majid Saleh Beyk, Freshteh Farzi Shoob
    The idea of conflict between urban and rural areas in literature is to consider the living features of these places concerning and the effect of those characteristics on their inhabitant's temperaments. Since long time ago, this theme has been limitedly seen in the works of Arab poets however, due to many improvements and the people's tendency towards urban life, this focus has been widely seen in the contemporary period. The outstanding aspects of the conflict between these two concepts can be well viewed in the works of the Egyptian poet Abdolmoti Hejazi. Hejazi has dealt with this issue more than his other contemporaries and he has pointed to angles which have been less considered by others. This article investigates the approach of contemporary poets, particularly Hejazi with this phenomenon.
    Keywords: Bedouin, Urbanism, City, The country, Hejazi
  • کرمان در کتاب حدودالعالم / بررسی تطبیقی منطقه کرمان در کتاب حدودالعالم با کرمان کنونی
    سهیلا موسوی سیرجانی، ربابه گودرزی
    نویسنده کتاب «حدود العالم» منطقه کرمان را شامل استان کرمان کنونی به جز رفسنجان به سمت غرب و جنوب و استان بلوچستان و هرمزگان کنونی دانسته و دومین منطقه بزرگ کشور پس از خراسان برشمرده و شهرها، روستاهای مهم، کوه ها، رودخانه و بیابان آن را توصیف نموده است و هدف وی، نگارش نام های فارسی این منطقه برای جلوگیری از عربی شدن آن ها و حفظ هویت ملی بوده است.
    کلید واژگان: کرمان, حدود العالم, شهر, کوه, رودخانه
    Soheila Mousavi Sirjani, Robabeh Goodarzi
    The author of the book “The limit of the world” believed that the zone of Kerman included the current province of Kerman, except Rafsanjan toward west and south, as well as the current provinces of Baluchestan and Hormozgan.He considered Kerman as the second largest province in Iran, after Khorasan and described its cities, important villages, mountains, deserts, and the rivers.His objective was to write the Persian names of this place in order to prevent them from being recorded in Arabic writing system and preserve the national identity.
    Keywords: Kerman, The Limit of the word, City, Mountain, River
  • کاووس حسن لی، زهرا پیرصوفی املشی
    هدف از این مقاله بررسی سیمای شهر و ویژگی های آن در داستان های کودک و نوجوان دهه شصت است. به این منظور محتوای 335 داستان کودک و نوجوان، از 40 نویسنده برجسته که برای نخستین بار در سال های 1360 تا 1369 انتشار یافته اند، به شیوه کمی و کیفی بررسی شد. نتایج این بررسی نشان داد که شهر به عنوان محیط اصلی 195 داستان و بخشی از محیط 21 اثر دیگر، در مجموع با 64 درصد، محیط غالب داستان های کودک و نوجوان دهه شصت است. سیمایی که از شهر و شهرنشینان در داستان های دهه شصت ارائه شده، به توصیف عناصری معین و زندگی طبقاتی خاص از جامعه سطوح کم درآمد و فقیر، محدود شده است. از این رو، در بیش تر داستان ها، مکان ها، عناصر محیطی و شخصیت هایی محدود و کلیشه ای به تصویر کشیده شده است و زندگی بخشی دیگر از مخاطبان که اندک هم نیستند، نادیده گرفته شده است. این موضوع از عوامل گوناگون مانند فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه در دهه های پنجاه و شصت، شرایط زندگی خالقان آثار، گرایش بسیار نویسندگان به خلق داستان های واقع گرا و هم چنین دفاع آنان از طبقات محروم جامعه تاثیر پذیرفته است.
    کلید واژگان: داستان, کودک, نوجوان, محیط داستان, شهر
    K. Hasanli, Z. Pirsoufi Amlashi
    This essay's purpose is to study the aspect of the city and its characteristics in the children and adolescents’ stories in the 1360s. Therefore, the content of 335 stories for children and adolescents, which were written by 40 eminent writers and have been published for the first time in the 1360s, have been studied from quantitative and qualitative points of view. The results of this study prove that the city, as the principal environment in 195 stories and a part of the environment in other 21 stories (all in all 64 percent), is the first environment in the children and adolescents’ stories. The presented aspect of the city and its habitants has been limited to describe a number of determined elements and the life of special classes of the society (poor classes). So, most of the stories present the repeated stereotype places, environmental elements and limited personages. The authors ignore the life of other addressees, who are not few. This case has been under the influence of the political, economical and social atmosphere dominating the society in the 1360s and also the life of the authors and the tendency of a number of the writers to create realistic stories and also to defend the deprived classes of the society.
  • کاووس حسن لی، سمانه اسدی
    ادبیات داستانی، یکی از گونه های ادبیات کودک و نوجوان است که به دلیل تنوع در موضوعات، شخصیت ها، محیط ها و... برای مخاطبان خود جذابیت بسیار دارد. از جمله موضوعات قابل بررسی در ارتباط با این گونه ی ادبی، رویکرد نویسندگان به محیط زندگی کودکان و نوجوانان در دهه های اخیر و شیوه ی بازتاب ویژگی های آن در داستان هاست. در این پژوهش، محتوای 411 داستان تالیفی کودک و نوجوان - از 20 نویسنده ی برجسته ی این حوزه- که برای نخستین بار در دهه ی هفتاد انتشار یافته اند، با هدف بررسی محیط شهری و ویژگی های آن در این داستان ها و میزان تاثیرپذیری نویسندگان از واقعیت های جامعه ی ایران در دهه ی هفتاد، تحلیل کمی و کیفی شده است. بر اساس نتایج حاصل از بررسی های انجام شده، شهر به عنوان محیط اصلی 200 داستان و یکی از محیط های توصیف شده در 31 داستان، در مجموع با 56 درصد، نخستین محیط داستان های کودک و نوجوان دهه ی هفتاد را تشکیل می دهد و در شکل گیری سیمای آن، سه عامل گرایش نویسندگان به خلق داستان های واقع گرا، گرایش آن ها به توصیف زندگی طبقات محروم جامعه و تفاوت زمان وقوع حوادث برخی داستان ها با زمان نگارش آن ها، نقش دارد.
    کلید واژگان: داستان کودک و نوجوان, محیط داستان, شهر
    K. Hasanli, S. Asadi
    Fiction is a popular genre due to its various characters, settings, plots and subjects. One of the controversial subjects in this genre is the approach of authors to children and adolescent’s environment in recent decades and its effect on the fiction. In this research the content of 411 children and adolescent’s stories, written by 20 eminent writers of the area and first published in the 70's, have been qualitatively and quantitatively analyzed, in order to examine the urban settings and its features and the degree to which the writers are influenced by the reality of Iranian society. The results of this study have proved that the city, as the principle environment of 200 stories and one of the described settings of 31 stories, and with 56 percent overall, is the first environment in the children and adolescent’s environment of the 1370's. In the formation of the urban settings, three elements are influential: first the writer's tendency to create realistic stories, second their tendency to describe the lives of the lower social class, and finally the difference between the time of writing and the time the stories took place.
  • فرهاد رجبی
    شهر از آغاز پیدایش تا امروز، همواره رابطه ای گسترده با انسان داشته، گاه در کنار او، و گاه در برابرش قد برافراشته است. انعکاس این کنش ها و واکنش های انسانی در ادبیات به ویژه در شعر مدرن، نمودی بسیار مشخص دارد. مقاله حاضر می کوشد رویکردهای انسانی شهر را در شعر معاصر عربی و فارسی در کنار یکدیگر مورد مطالعه قرار دهد، ضمن تبیین جایگاه شهر و انگیزه های طرح آن در شعر امروز، به برخورد شهر، طبیعت و ارزش های انسانی در این بستر بپردازد و مسائل اجتماعی را در مواجهه با آن جستجو کند. علاوه بر آن، آرمان شهر نیز به عنوان یکی از جلوه های بارز حضور شهر در شعر معاصر عربی و فارسی بررسی خواهد شد.
    این تحقیق نشان می دهد که شهر با همه زرق وبرق های ظاهری در تعاملی دوگانه با انسان معاصر است؛ از طرفی، دوری گزیدن از آن، فریادی پربسامد می شود و از طرف دیگر، هیچ کس در عمل از این پدیده اجتماعی رویگردان نیست. با وجود گرایش به روستا و طبیعت، شاعران همواره در شهر به دنبال اهداف خود روان اند و می کوشند آن را مطابق با آرمان های خویش تغییر دهند.
    کلید واژگان: شهر, شعر معاصر, طبیعت, ادبیات تطبیقی, آرمان شهر
    Farhad Rajabi
    Since it came to being, the “City” has had wide relation with modern man, both as a friend and as an enemy. In turn, modern man has had different approaches toward the city which have been mirrored in contemporary poetry. This article takes the example of Arabic and Persian poetry to investigate the human relations to nature, social problems and values in the cities. Meanwhile it studies the Utopia as pictured in these poems to describe one aspect of the city’s presence in poetry. The article concludes that citizens adopt a paradoxical behavior: from one side they explicitly complain about the glittering of the cities and tend to get rid of them; from the other side they continue to live in cities and if possible to change it in the direction of their goals and ideals.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال