به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شگرد » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شگرد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یحیی شیخی، احمد غنی پور ملکشاه*، سیاوش حق جو، علی اکبر باقری خلیلی
    طنز، موثرترین تمهید انتقادی در متون نظم و نثر است. برخی از هنرمندان ادبی برای بیان کاستی های گفتاری، رفتاری یا پنداری فرد یا جامعهو اصلاح آن ها، از این نوع ادبیبهره می گیرندو داروی تلخ پند را در حلوای شیرین خندهمی گنجانند تا مخاطب با رغبت و میل آن را بشنود. اکبر اکسیر، شاعر معاصری است که با بهره مندی از شگردهایی با زبانی ساده، ملایمو کلام هنری،شعر خود را با طنز عجین کرده است تا ناراستی های موجود در فرد و جامعه را یادآوری کند؛ به این امید که اصلاحی صورت پذیرد. این پژوهش بر آن است تا شگرد های ایجاد طنزرا در اشعار این شاعر بررسی کند و برای هر شگرد، نمونه هاییبیاورد و آن ها را تحلیل نماید. یافته های پژوهش نشانمی دهد که اکسیر در کتاب های بفرمایید بنشینید صندلی عزیز، زنبور های عسل دیابت گرفته اند، پسته لال، سکوت دندان شکن است، ملخ های حاصل خیز، مالاریا و ما کو تا اونا شیم، از شیوه هایی همچون بزرگ نمایی، کوچک نمایی، عدم تناسب و مقایسه، بازی های زبانی- بیانی، غافلگیری، ترکیب های وارونه استفاده کرده است. مقایسه شگردها، بیانگر آن است که بازی های زبانی- بیانی و عدم تناسب/ مقایسه، بیشترین کاربرد را دارند.
    کلید واژگان: اکبر اکسیر, طنز, شگرد, انتقاد, اصلاح, اشعار}
    Yahya Sheikhi, Ahmad Ghanipour Malekshah *, SIAVASH HAGHJOU, Aliakbar Bagheri Khalili
    Humor is one of the most effective critical strategies in poem and prose. Some humorists use this kind of literature in order to reveal and reform the discursive, behavioral and intellectual deficiencies of a person or society. In so doing, they use a sugar-coated pill so that the audience would willingly accept it. Akbar Eksir is a contemporary poet whose works intermingle with humor through the employment of a simple, mild, and artistic language. He reminds us of the individual and social problems, hoping that they would be resolved. This research project aims to study the techniques of humor in Eksir’s poetry, trace some samples for each and then analyze them. The results of the study show that his books "Please Sit Down, Dear Chair", “Honeybees Have Got Diabetes", “Dead Pistachio Is Crushing Silence", “Fertile Grasshoppers", “Malaria", and “Makataonashim” have used some methods like hyperbole, understatement, incongruity and comparison, linguistic plays, surprise, inverted collocations, etc. The results show that linguistic plays and incongruity/comparison are the most widely used methods.
    Keywords: Akbar Eksir, Humor, method, Reform, criticism, poetry}
  • بتول مهدوی *، مهشید روحی جویباری

    طنز یکی از ژانرهای ادبی مهم محسوب میشود، که در طول تاریخ ادبیات این سرزمین، بویژه پس از نهضت مشروطه وظیفه انتقاد از مسایل اجتماعی را بر عهده داشته است. در بررسی آثار طنز آمیز علاوه بر تحلیل درونمایه ها و آماج طنز میتوان به بررسی تکنیکهای طنزپردازی نیز پرداخت، که شناخت این شگردها در فهم و درک مخاطب و نیز التذاذ بیشتر آنها در مطالعه آثار طنزآمیز موثر است. رضا رفیع از طنزپردازان معاصر کشورمان است، که طنزهایی به شعر و نثر دارد. او با نگاهی دقیق و با زبانی شیرین ضمن بهره گیری از انواع تکنیکها طنزپردازی به طرح دیدگاه های انتقادی خود نسبت به نابسامانیهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور میپردازد، که هم موجب خنده و تفکر مخاطب و هم سبب تنبه مسیولان میگردد. رفیع هرچند در جایگاه یک طنزپرداز متعهد، دغدغه عدالت اجتماعی و آزادی بیان دارد؛ اما طنز او شیرین و غیرگزنده است. جستار پیش رو که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، ضمن بررسی درونمایه و آماج کتاب حرف اضافه، شگردهای سه گانه زبانی، بلاغی و موقعیتی طنز رفیع نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برایند پژوهش حاضر حاکی از آن است، که رفیع از غالب شگردهای طنزپردازی به ویژه بهره گیری از ظرفیت زبان عامیانه و محاوره، در حوزه زبانی وکنایه و تعریض در سطح بلاغت و خلق موقعیتهای طنزآمیز به وسیله توصیف سود جسته است. نگارندگان از شگردهای دیگر طنز نظیر: آیرونی، نظیره نویسی و نقیضه پردازی در "حرف اضافه" رفیع غافل نبوده و نمونه هایی مناسب از مقولات یاد شده را مورد بررسی قرار داده اند.

    کلید واژگان: طنز, حرف اضافه, رفیع, شگرد, درونمایه}
    Batool Mahdavi *, Mahshad Roohi

    Humor is one of the most important literary genres, which has been the subject of criticism of social issues throughout the history of literature in the land, especially after the constitutional movement. In addition to analyzing themes and targeting humor, the study of satirical works can also explore humorous techniques, which are effective in understanding and understanding audiences and in furthering their study of satirical works. Reza Rafi is one of the contemporary satirists of our country, who has satire on poetry and prose. He uses a variety of humorous techniques to convey his critical views of the country"s economic, social and cultural disruptions, which both make the audience laugh and punish officials. Although Rafi has a passion for social justice and freedom of expression in the role of a committed comedian, his humor is sweet and unmistakable. The present paper, organized in a descriptive-analytical manner, examines the themes and objectives of the Harf e ezafe book, the triple linguistic, rhetorical, and situational techniques of humor. The result of the present study, however, is that the benefit of most of the humorous techniques, especially the use of slang and colloquial language, in linguistics and transcendence, and the rhetoric of transcendence and the creation of humorous situations have been profited by the description. The authors have not been unaware of other satirical techniques such as irony, novel writing and contradiction in Rafi "Harf e ezafe" and have examined appropriate examples of the mentioned categories.

    Keywords: Humor, Harf e ezafe, Rafi, Linguistic, Rhetorical Perspectives, themes}
  • کرمعلی قدمیاری
    قصه های عامیانه و ادبیات غنایی از گسترده ترین عرصه های حضور عناصر فانتاستیک است. «همای و همایون» از کهن ترین منظومه های عاشقانه، توانسته است این عناصر را در خود گرد آورد. با این تفاوت که حضور آن ها در آثار منظوم نسبت به آثار منثور از نمود کمتری برخوردار است. نگارنده بر آن است که با معرفی اجمالی خواجوی کرمانی و آثار وی، نوع داستان، نشانه شناسی عناصر داستان های فانتاستیک، طرح شناسی فانتاستیک، تخیل شناسی شخصیت های واقعی و تخیلی، شگرد های طرح شناسی، مکان ها و بناهای فراطبیعی، و... را در منظومه ی عاشقانه ی همای و همایون بررسی کند و برتری این داستان را بر داستان های منظوم و منثور هم دوره ی آن بازنماید.
    کلید واژگان: داستان, عناصر, فانتزی, شگرد, طرح شناسی}
    Folk tales and lyrical literature are of the most extensive areas of the fantastique. «Homaay and Homaayoun»، one of the oldest love poems، has been able to bring these elements together though the presence of these elements in works of poem is less than that of the works of prose because there are restrictions in terms of weight and rhyme in the verse. Providing a brief introduction on Khajoo-ye Kermani and his works، the author of the present paper attempts to review the type of the story، semiotics of Fantastique stories، pattern of the fantastique، imagination of the real and imaginary characters، tips of the pattern، supernatural places and buildings، etc. in the lyrical poem of «Homaay and Homaayoun» and show the intellectual and cultural richness of the lyrical literature in the area of ​​Iran، and the superiority of this story over its contemporary verse and prose fictions.
    Keywords: story, elements, fantasy, tip, pattern of fantastique}
  • موسی پرنیان، شمسی رضایی
    شاعران و سخنوران از دیر باز برای بیان اندیشه ها، مقاصد و دست آوردهای فکری خود، از علوم و دانش های مختلف بشری بهره جسته اند؛ از جمله دست به دامان عناصر طبیعی و فرا طبیعی شده و از این میان، نام مکان ها و اعلام جغرافیایی یکی از منابع آفرینش هنری سخن-پردازان بوده است. شاعران و ادیبان عهدهای پیشین که ما از آنان به نام سرآمدان ادبیات کلاسیک یاد می کنیم، برای آنکه سخن خود را بیارایند و کلام ادبی بیافرینند، با بهره گیری از اعلام جغرافیایی، صور مختلف خیال را به کار گرفته اند و همواره دانش جغرافی و شناخت اقالیم، کشورها، شهرها، کوه ها، رودها و مکان های مشهور نظیر کاخ ها و اماکن زیارتی را همچون سایر علوم و معارف بشری، در سروده های خود گنجانده اند. این تصویرآفرینی با اعلام جغرافیایی، علاوه بر کمک به پیشرفت دانش جغرافیا، به فهم و درک بیشتر مخاطبان کمک می کند.این مقاله با هدف بررسی و تحلیل مضمون سازی هنری با اعلام جغرافیایی در شعر ناصرخسرو، نماینده سبک خراسانی و خاقانی، نماینده سبک عراقی، به منظور نشان دادن تحول مضمون سازی با اعلام جغرافیایی و بسامد صنایع ادبی با اعلام جغرافیایی در این دو سبک نگاشته شده است.در این پژوهش با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل، موضوع مورد نظر بررسی شده است و نمونه هایی از ابیات مضمون سازی شده با اعلام جغرافیایی در شعر ناصر خسرو و خاقانی گردآوری شده و سپس به دسته بندی و مقایسه و تجزیه و تحلیل پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اعلام جغرافیایی, سبک, شگرد, ناصرخسرو و خاقانی}
    Mousa Parnian, Shamsi Rezaee
    Since a long time ago, poets and orators used various knowledge sources and human sciences to express thoughts, intentions, and their intellectual achievements. For instance, they utilized natural and supernatural elements and names of geographical places as the sources of their artistic creation. The old poets and orators, which are known as the laureates and frontiers of classic literature, used the names of the cities, mountains, rivers and famous places like palaces and places of pilgrimage in their poems to make their works more elegant and more artistic. Using these geographical names for making images in the poems not only preserves and saves the name of these places but also it facilitates the reader’s comprehension and understanding. This article aims to investigate and analyze the imageries created by geographical names in Naser Khosro poems, the representative of Khorasani style, and Khghani poems, the representative of Iraqi style, to show the changes in the contents involving geographical names and the frequency of geographical names in these two styles. The analytical method is used in this study and some verses have been collected from Khaghani and Naser Khosro poems then they have been categorized and compared and finally analyzed.
    Keywords: the geographical names, Khorasani style, Iraqi style, Naser Khosrow, Khaghani}
  • حمیدرضا شعیری، مریم مصباحی
    نگاه هایمان، احساساتمان، دیدمان به زندگی و نوع برداشتمان، همه و همه در نقطه ایی مشترک گرد هم می آیند: زاویه ی دید. به دوربینی فوق العاده می نماید که ما را به عمیق ترین زوایای دنیای درونی یک روایت و شخصیت های آن رهنمون می شود. گاه ما را، گویی که تماشاگران حاضر در یک استادیوم هستیم، به دور از تمام وقایع نگه می دارد.
    هر داستان به طریقی روایت می شود و حتی ممکن است در یک داستان از چند زاویه دید مختلف در روایت استفاده شود. زاویه دید، نمایش دهنده شیوه یی است که نویسنده با کمک آن داستان خود را به خواننده ارائه می دهد. در واقع زاویه دید، روایتی است که نویسنده به کمک آن، موضوع خود را نقل یا مطرح می کند. زاویه دید در انواع ادبیات داستانی متفاوت است. در داستانهای کوتاه زاویه دید غالبا ثابت می ماند اما در رمان ممکن است هر فصل با زاویه ی دیدی جداگانه روایت شود.
    لازم به ذکر است زاویه ی دیدی که نویسنده انتخاب می کند، بر عناصر دیگر داستان هم چون شخصیت پردازی، گسترش و تکوین پیرنگ، سبک و صحنه پردازی تاثیر به سزایی دارد. چرا که سازمان بندی داستان در گرو زاویه دید است.
    هدف این جستار، بررسی نقش زاویه دید در امر شکل گیری روایت ودستیابی به شگردی(Stratégie )است که از گذرامر زاویه ی دید به مثابه کنشی معنا شناختی بتوان تحلیل و واکاوی گفتمانی را در لایه های عمیق تر آن بررسی کرد و به شناخت بهتری از گفته پرداز از خلال بررسی انتخاب وی در امر زاویه دید که تعیین کننده نوع نگاهش به جهان می باشد، دست یافت.
    کلید واژگان: روایت, زاویه ی دید, شگرد, کنش معنا شناختی, گفتمان}
    Hamid Reza Shairih, Maryam Mesbahi
    The look, feel, vision, interpretation, all these factors are combined in a common area: The point of view. It looks like a great camera and guide us to enter into the most hidden aspects of previous worlds or characters, sometimes it keeps us away from all this happening, like spectators in a stadium. Can we reach a common definition? Like all definitions related literature or discourse, the notion of perspective has a definition uncertain.
    Each story is told in a way that could be presented under different points of view. This shows how the author presents his story, his history to the reader. In fact, the point of view itself is the story with which we present and tells the subject of the fiction. Types of point of view will be varied according to the type of narrative. It should be added that the point of view that the author chose will have a remarkable influence on the personification, the genesis and development of the plot, style and staging.
    In this article, we will introduce some concepts and theories of some theorists, semioticians and French contemporary critics and, perhaps most important, the notion of point of view, its margins, its role in the story or in general in all contexts, whether literary or political, social or communicative.
    The purpose of this article is to study the role of point of view in the narrative configuration and acquisition strategy from which we can analyze the speech in the deepest layers.
    Keywords: semiotic act, discourse, narratione, point of view, strategy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال