به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "طرح واره های تصویری" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «طرح واره های تصویری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین آریان، مهری تلخابی *

    هدف مقاله حاضر، تبیین پایه های شناخت فریبا وفی و نحوه شکل گیری زبان زنانه اش، بر اساس نظریه طرح واره های تصویری است. از این رو، پژوهش حاضر بر آن است که نشان دهد، از منظر زبان شناسی شناختی، استعاره صرفا ابزاری زبانی در راستای تزئین کلام نیست؛ بلکه، ابزاری شناختی است که بی تردید با جنسیت نویسنده نیز در ارتباط است. این مقاله به روش تحلیلی-توصیفی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به انجام رسیده است و چارچوب نظری آن، وامدار نظریه طرح واره های تصویری جانسون است. در این مقاله، پس از تاملی بر سمت و سوی زبان شناسی شناختی، بر روی استعاره درنگ کرده ایم و سپس با معرفی نظریه طرح واره های تصویری و شاخه های آن، به گزارش طرح واره های تصویری آثار فریبا وفی پرداخته ایم. در پایان، این مقاله، به این نتیجه می رسد که طرح واره های تصویری وفی، نشانگر نظام شناختی او به عنوان یک زن هستند و تقویت کننده شالوده تجربیات او برای دستیابی به زبانی خاص به حساب می آیند. به مدد کشف طرح واره های تصویری به کارگرفته شده در آثار وفی، می توان دریافت که طرح واره های تصویری آثار این نویسنده، از وحدت نگرش وکنش های پایدار او به عنوان یک زن با محیط فرهنگی و فیزیکی اش سرچشمه می گیرند و این همه در نهایت منجر به شکل گیری زبانی خاص برای او می شود.

    کلید واژگان: فریبا وفی, استعاره, طرح واره های تصویری, زبان شناسی شناختی, زبان زنانه.
    Hosein Arian, Mehri Talkhabi *

    The purpose of the present article is to explain the foundations of Fariba and Fafi's knowledge and the formation of her feminine language, based on the theory of image schemas. Therefore, the present research aims to show that, from the perspective of cognitive linguistics, metaphor is not just a linguistic tool in order to decorate words; Rather, it is a cognitive tool that is undoubtedly related to the author's gender. This article has been done by analytical-descriptive method based on library studies and its theoretical framework is indebted to Johnson's visual schema theory. In this article, after reflecting on cognitive linguistics, we have lingered on metaphor, and then by introducing the theory of image schemas and its branches, we have reported the image schemas of Fariba Wafi's works. In the end, this article comes to the conclusion that Wafi's image schemas represent her cognitive system as a woman and are considered to strengthen the foundation of her experiences to achieve a specific language. By discovering the image schemas used in Wafi's works, it can be seen that the image schemas of this author's works originate from the unity of her stable attitude and actions as a woman with her cultural and physical environment, and all of this ultimately leads to the formation of a special language for her.

    Keywords: Fariba Vafi, Metaphor, Image Schemas, Cognitive Linguistics, Women&#039, S Language
  • سیما نبی پور، مهدی محمدی نیا*، احمد مجوزی
    یکی از حوزه های علمی جدید که با ذهن انسان ارتباط مستقیم دارد، حوزه شناختی است. طرح واره های تصویری از مهم ترین زیرساخت های این حوزه هستند که برای اولین بار توسط مارک جانسون مطرح گردید. واژگان زبان را به دلیل ماهیت روان شناختی و ارتباط مستقیم آن با ذهن می توان از راه مطالعات شناختی بررسی کرد. پژوهشگران می توانند از طریق ابزارهایی چون علوم شناختی و علوم مرتبط با آن ازجمله زبان شناسی شناختی به دلیل ماهیت ارتباطی آن در زمینه های مختلف پژوهش هایی را انجام دهند. بنابراین هدف پژوهشگران در این مقاله استفاده از این ابزار در رمزگشایی معنایی واژگان فارسی و عربی می باشد.در پژوهش حاضر، به مطالعه موردی واژگان معادل یابی شده به زبان فارسی و عربی در درس زیست شناسی دوره اول و دوم پرداخته شده است و درصدد است که میزان کاربست طرح واره های تصویری در واژگان معادل یابی شده به این دو زبان را بر اساس رویکرد زبان شناختی جانسون بررسی کند. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. در این پژوهش به دنبال بررسی این مسیله هستیم که تا چه میزان واژگان معادل یابی شده به زبان فارسی و عربی در درس زیست شناسی از پایه هفتم تا دوازدهم برای رسیدن به معنی با کاربرد تجربیات جسمیت یافته در قالب زبان نمود پیداکرده اند؟هدف این پژوهش، برجسته سازی طرح واره های تصویری به عنوان ابزارهایی معناشناختی، جهت نشان دادن فضاهای انتزاعی ذهن می باشد. پس از تجزیه وتحلیل داده ها، مشخص شد که طرح واره حجمی بیشترین میزان را در معادل یابی واژگان به زبان عربی داراست. در طرح واره حرکتی واژه عربی یافت نمی شود ولی طرح واره قدرتی سهم یکسانی را در انتقال معنایی واژگان معادل یابی شده به زبان فارسی و عربی دارد.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, جسمیت یافتگی, واژگان معادل یابی شده فارسی و عربی, کتاب زیست شناسی
    Sima Nabipour, Mehdi Mohammadi Nia *, Ahmad Mojavezi
    One of the new scientific fields directly related to the human mind is cognitive science. Visual diagrams, first proposed by Mark Johnson, are one of the most important infrastructures in this field. Due to its psychological nature and direct connection with the mind, vocabulary can be investigated through cognitive studies. Cognitive science and its related disciplines, such as cognitive linguistics, have provided researchers with the necessary tools to conduct cognitive research due to their communicative nature. The goal of this article's authors is to use these tools to decipher the meaning of words.The current research involves a case study of equivalent vocabulary found in Persian and Arabic in biology courses during the first and second terms. The aim is to determine the use of visual schemas in equivalent vocabulary and examine these two languages based on Johnson's linguistic approach. The research method is descriptive-analytical. The study seeks to investigate how far equivalent words in Persian and Arabic in biology lessons from seventh to twelfth grade reach meaning with the application of physical experiences, and whether they have been found in language form.The purpose of this research is to show the prominent role of image schemas as semantic tools in making abstract spaces concrete in people's minds. After analyzing the data, it was found that the volumetric schema has the highest rate in equivalence of words in Arabic language. The Arabic word is not found in the movement schema, but it has an equal contribution as the power schema does in transferring meaning for equivalent words between Persian and Arabic languages.
    Keywords: cognitive linguistics, Image schemas, corporeality, Persian, Arabic equivalent words. biology book
  • مهری تلخابی*

    هدف مقاله ی حاضر، تبیین پایه های شناخت سرامی، براساس نظریه ی استعاره ی مفهومی است. برمبنای این نظریه، این مقاله برآن است، نشان دهد، استعاره در ادبیات، صرفا ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست؛ بلکه ابزاری شناختی است که با جهان نگری شاعر در ارتباط است. چارچوب نظری این مقاله، وام دار نظریه ی طرح واره های تصویری جانسون است. در این مقاله، پس از تامل بر روی استعاره و معرفی نظریه ی طرح واره های تصویری، به گزارش طرح واره های تصویری شعر سرامی پرداخته ایم. نتایج این مقاله حاکی از آن است که طرح واره های تصویری این شعر، نشانگر نظام شناختی شاعر بوده و تقویت کننده ی شالوده ی تجربیات او برای دستیابی به زبانی خاص به حساب می آید. به یاری کشف استعاره های مفهومی در این اثر می توان دریافت که تصاویر این شعر از وحدت نگرش و کنش های پایدار شاعر با محیط فرهنگی و فیزیکی و... سرچشمه می گیرد و درنهایت به شکل گیری زبانی خاص منجر می شود. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به انجام رسیده است.

    کلید واژگان: استعاره, زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, قالیچه ی سلیمون, قدمعلی سرامی
    Mehri Talkhabi *

    The purpose of this article is to explain how Sarrami knew the world based on the theory of conceptual metaphor. this paper, we show that, according to cognitive linguistics, metaphor is not merely linguistic, but it is a tool for cognition. The theoretical framework of this paper is indebted to theory of Johnson's image schemas. In this article, after explaining the metaphor and introducing the theory of image schemas, we report the image schemas of Sarrami poetry. This article concludes that the image schemas of this poem show the poet's cognitive system and strengthen the foundation of his experiences to achieve a specific language. By discovering conceptual metaphors in this work, it can be understood that the images of this poem originate from the unity of the poet's attitude and stable actions with the cultural and physical environment, etc., and ultimately lead to the formation of a specific language. This article is an analytical-descriptive method based on library studies

    Keywords: metaphor, image schemas, cognitive linguistics, Soleimon rug .Sarrami
  • ملاحت شعبانی مینااباد*

    استعاره ها تجلی زبانی استعاره های مفهومی هستند که در زبان شناسی شناختی به فهمیدن یک ایده یا یک حوزه ی مفهومی بر اساس ایده یا حوزهی مفهومی دیگر اشاره می کنند. یک حوزهی مفهومی می تواند متشکل از هرگونه سازمان دهی منظم تجربیات انسانی باشد. به اعتقاد لیکاف و جانسون (1980) از استعاره ها نه تنها می توان در مورد پدیده ها سخن گفت بلکه می توان به کمک آن ها در مورد آن ها اندیشید. پژوهش حاضر استعاره مفهومی و طرح واره تصویری مفهوم انسان را در آثار دکتر شریعتی و مطهری براساس زبانشناسی شناختی مورد بررسی قرار داده است که پژوهشگر با استفاده از نظریه لیکاف و جانسون (1980) به تحلیل طرح واره و استعاره ها پرداخته است. این پژوهش از نوع تحلیل - توصیف محتوا و بصورت کمی - کیفی می باشد. پیکره داده های پژوهش حاضر را چهار اثر از آثار مطهری و شریعتی تشکیل می دهد که از هر کدام دو اثر انتخاب شده است. پژوهشگر پس از استخراج داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و آزمون لگ خطی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که هردو نویسنده از استعاره های مفهومی و طرح واره های تصویری درتبیین مفهوم انسان در آثار خود استفاده کرده اند که بسامد آن ها در آثار شریعتی بیشتر بوده است. نتیجه دیگری که از این پژوهش بدست آمد نشان می دهد که تفاوت معناداری در ارایه، تنوع و فراوانی انواع استعاره های مفهومی و طرح واره های تصویری در آثار مطهری و شریعتی وجود دارد.

    کلید واژگان: استعاره, استعاره های مفهوم سازی, طرح واره های تصویری, مفهوم انسان, زبانشناسی شناختی
    Malahat Sha'bani Minaabad

    Metaphors are the linguistic manifestation of conceptual metaphors that in cognitive linguistics refer to understanding an idea or a conceptual field based on another idea or conceptual field. A conceptual domain can consist of any systematic organization of human experience. According to Lakoff and Johnson (1980), metaphors can not only be used to talk about phenomena, but also to think about them with their help. The current research has examined the conceptual metaphor and the visual schema of the human concept in the works of Dr. Shariati and Professor Motahari based on cognitive linguistics, and the researcher has analyzed the schema and metaphors using the theory of Lakoff and Johnson (1980). This research is of content analysis-description type and used quantitative-qualitative method. The corpus of current research data are composed of four works by Motahari and Shariati, two of each of which were selected. After extracting the data, the researcher analyzed the data using SPSS software and the log-Liner test. The results of the research show that both authors have used conceptual metaphors and visual schemas in explaining the concept of human in their works, and their frequency is higher in Shariati's works. Another result obtained from this research shows that there is a significant difference in the representation, variety and frequency of conceptual metaphors and visual schemas in the works of Dr. Shariati and Professor Motahari.

    Keywords: Metaphor, conceptual metaphor, visual schema, human concept, cognitive linguistics
  • سودابه مظفری، فاطمه زارعی *

    معناشناختی از شاخه های دانش زبان شناسی شناختی بوده که هدف اصلی آن ایجاد ارتباط میان مفاهیم انتزاعی و ذهنی از طریق الگوگیری از افعال فیزیکی انسان است. در این راستا یکی از شیوه های مهم، استفاده از طرح واره های تصویری است که نخستین بار توسط مارک جانسون مطرح و تبیین شد. طرح واره تصویری در تاثیرپذیری روابط تعاملی انسان با مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی در فهم مخاطب ایفا می کند. در قرآن کریم مفاهیم انتزاعی بسیاری همچون غیب، مرگ، روح، انواع عذاب ها، انواع ثواب ها به کار رفته است؛ تطبیق نظریه طرح واره تصویری بر این آیات، در القای پیام آیه به مخاطب نقش موثری دارد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است. هدف این پژوهش بیان نقش برجسته طرح واره های تصویری به عنوان یکی از ابزارهای معناشناختی در مفاهیم انتزاعی موجود در قرآن و ملموس کردن این مفاهیم برای مخاطب است. آیات دال بر ثواب و عقاب به عنوان نمونه ای از مفاهیم انتزاعی در قرآن جهت بررسی تحلیلی، با محوریت طرح واره های تصویری برگزیده شده است. در داده های موجود از آیات ثواب و عقاب، طرح واره حجمی هم در آیات دال بر ثواب و هم در آیات دال بر عقاب پربسامدترین طرح واره بود؛ پس از آن طرح واره حرکتی و سپس طرح واره قدرتی نمونه هایی را به خود اختصاص داده بودند؛ این نکته بیانگر این است که طرح واره حجمی در ملموس کردن مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی دارد. با بهره گیری از طرح واره های تصویری، بسیاری از مفاهیم انتزاعی در آیات الهی، همچون روح، وحی، غیب و... برای مخاطب ملموس و عینی می شود که در این صورت فهم عمیق تر و شفاف تری از قرآن حاصل می شود.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, آیات ثواب و عقاب, طرح واره حجمی
    Soudabeh Mozaffari, Fateme Zarei *

    Semantics is one of the branches of cognitive linguistics, whose main goal is to create a connection between words and abstract and mental concepts through the modeling of human physical actions. In this regard, one of the important methods is the use of image schemas, which were first proposed and explained by Mark Johnson. The visual schema plays a significant role in the audience's understanding of the influence of human interactive relationships with abstract concepts. The Holy Quran is a book in which many abstract concepts such as the unseen, death, soul, types of punishments, types of rewards, etc. are used; Applying the visual schema theory to these verses plays an effective role in inducing the message of the verse to the audience. The upcoming research is written in descriptive-analytical method. The purpose of this research is to show the prominent role of image schemas as one of the semantic tools in abstract concepts in the Quran and concrete for these concepts for the audience. In this regard, the verses referring to reward and eagle have been chosen as examples of abstract concepts in the analytical study, focusing on visual schemas of movement, volume and power schemas, and it is expected that the result will be that volumetric schemas are used in reward. And the eagle has a higher frequency than other schemes.

    Keywords: Holy Qur'an, Cognitive Linguistics, Visual Schemas, Reward, Eagle Verses, Volumetric Schema
  • علی اسودی، سلمان آزمون علی آباد*
    بررسی های شناختی در حوزه ی معنی شناسی در پژوهش های زبانی جدید، یکی از زمینه های رایج در بررسی آثار ادبی و پی بردن به مفاهیم عمیق آن ها است. در این میان نظریه طرح واره های تصویری از یافته های معنی شناسی شناختی است که اساس ادراک مفاهیم انتزاعی را در تجربه های حسی و ساختارمند در ذهن، می-داند. در پرتو این نظریه، آثار زبانی-ادبی فراتر از سطح معنای ظاهر بررسی می-شوند. در همین راستا، می توان از این رویکرد برای شناخت معانی فراظاهری قرآن کریم که یک معجزه زبانی است، استفاده نمود. از همین رو مقاله حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی با رویکردی زبان شناختی به بررسی داستان موسی و خضر علیهما السلام در قرآن بر اساس نظریه طرح واره های تصویری جانسون در سه سطح حجمی، قدرتی و حرکتی، برای پی بردن به معانی شناختی موجود در آیات، پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که طرح واره های تصویری بین مفهوم سازی و ادراک انسانی تناسب ایجاد کرده اند. از این میان طرح واره های حجمی درای بیشترین بسامد هستند و نمود بیشتری در حسی شدن مفاهیم انتزاعی دارند. همچنین شناخت طرح واره ها سبب می شود که مفاهیم انتزاعی در ذهن در سطح ملموس و گسترده-تری، درک شوند. علاوه بر این هماهنگی طرح واره ها با تجربیاتی که در راستای آن طرح شده اند، به نوبه خود دارای معنی می باشد.
    کلید واژگان: معنی شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, قرآن کریم, داستان موسی و خضر
    Ali Asvadi, Salman Azmoon Ali Abad *
    One of the typical areas for examining literary works and comprehending their complex concepts is cognitive studies in the field of semantics in new language research. In the meantime, the idea of image schemas is one of the discoveries of cognitive semantics, which investigates the foundation of the perception of abstract concepts in sensory and organized mental experiences. This idea guides the examination of linguistic-literary works beyond their apparent meanings. This method makes it possible to comprehend the metaphysical meanings of the Holy Quran, a linguistic miracle. This article investigates the Quranic story of Moses and El-Khader based on Johnson's image schemas theory in three levels of volume, power, and movement using the descriptive-analytical method with a linguistic approach to determine the cognitive meanings in the verses. This study demonstrates that image schemas have established a balance between human conceptualization and perception. Among these, volumetric systems are the most prevalent and provide the best language for making sense of abstract ideas. In addition, knowing the schemas facilitates tangible and expansive comprehension of abstract concepts. In addition, coordinating schemas with experiences created by them has significance.
    Keywords: Cognitive semantics, image schemas, Holy Quran, story of Mooses, El-Khader
  • زهرا علی پور، سید مهدی زرقانی*، ارسلان گلفام

    راه سلوک راهی پیچیده و پرمانع است. عارف باید قهرمانانه بر موانع غلبه کند تا به دیدار خداوند برسد. این موانع فیزیکی نیستند؛ اما براساس نظریه طرح واره های تصویری که نخستین بار لیکاف و جانسون مطرح کردند، عارف با بهره گیری از طرح واره قدرتی درباره این موانع فکر می کند و سخن می گوید. این پژوهش می کوشد با بررسی و تحلیل طرح واره های قدرتی در دو اثر حدیقه الحقیقه و تمهیدات، نوع نگاه سنایی و عین القضات همدانی را به موانع سیروسلوک تحلیل و مقایسه کند. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است. واحد تحلیل، بیت و بندهایی در دو اثر است که طرحواره قدرتی دارند. حدود پژوهش کل تمهیدات و حدیقه الحقیقه را در برمی گیرد. شباهت مبانی فکری دو عارف در طرح واره های نوع دوم و سوم انعکاس یافته است. کلام الله، رذیلت های اخلاقی، وابستگی به دنیا، نفس و معرفت الله محورهای اصلی این دو نوع طرح واره در دو اثر هستند. تفاوت تجارب زیسته و نوع عرفان دو عارف نیز محملی برای تفاوت تامل برانگیز در کاربرد طرح واره نوع اول شده است. همچنین سنایی و عین القضات با توجه به تجارب زیسته و مبانی فکری متفاوت، تفاوت هایی در کاربرد و بسامد طرح واره هایی مانند ظاهر شرع، ابلیس، رذایل اخلاقی، غیرت الهی و جاه و مقام دارند.

    کلید واژگان: طرح واره های تصویری, طرح واره های قدرتی, تمهیدات, حدیقهالحقیقه
    Zahra Alipoor, Sayed Mahdi Zarghani *, Arsalan Golfam

    The path of mystical journey is a path that is full of meanders. A mystic must overcome obstacles heroically to reach God. These are not physical barriers. According to the theory of image schemas first presented by Lycoff and Johnson, the mystic thinks and speaks about these obstacles by using force schemas. This study tried to compare Sanā'ie and Ayn al-Quzāt Hamadāni’s views about obstacles in the path of mystical journey by analyzing force schemas in their two works of Hadiqah al-Haqiqah (Garden of Truth) and Tamhidāt (Preparations) through a descriptive-analytical method. The units of analysis were the distiches and stanzas that contained force schemas in the mentioned works. The scope of our research was all their contents. The similarities of the intellectual foundations of the two mystics were reflected in the schemas of the second and third types. The word of God, moral vices, dependence on the world, soul, and knowledge of God were the main axes of these two types of schemas in the two works. The differences between the lived experiences and types of mysticism of the two mystics were found to have led to a significant difference in their use of the first type of schema. Also, they were different in their frequencies of using schemas, such as appearance of Shari'a, the devil, moral vices, divine zeal, and status, because of their varied lived experiences and intellectual foundations.

    Keywords: image schema, force schema, Tamhidāt, Hadiqah al-Haqiqah
  • حسین آریان*، مهری تلخابی

    هدف مقاله حاضر، تبیین پایه های شناخت فروغ فرخزاد از مفهوم مرگ است. این مقاله، بر مبنای نظریه طرح واره های تصویری جانسون، بر آن است تا به شیوه تحلیل مفهومی نشان دهد که استعاره ها، تشبیه ها، نمادها و تمثیل های فروغ، چه تصویری از مرگ ارایه می دهند. در این مقاله، با نشان دادن طرح واره های تصویری فروغ از مفهوم انتزاعی مرگ، به این نتیجه می رسیم که استعاره های شعر فروغ، شالوده تجربیات و نشانگر نظام شناختی او هستند. با شناسایی نگاشت های استعاری فروغ درباره مرگ، می توان زیرشاخه هایی را که از این بدنه اصلی در شعر او روییده اند، کاوید و گزارش کرد و بدین نکته پی برد که چگونه سمت وسوی زندگی و اندیشه فروغ، تابع تعداد محدودی نگاشت است که سبب وحدت نگرش او وکنش های پایدارش با محیط فرهنگی، فیزیکی، اجتماعی و... می شود.

    کلید واژگان: فروغ فرخزاد, استعاره شناختی, طرح واره های تصویری, مرگ, نگاشت
    Hosein Arian *, Mehri Talkhabi

    The purpose of this paper is to explain the Forough's cognitive bases about the concept of death. This article intends to present the metaphors, similes, symbols, allegories of Forough based on Johnson pictorial schemas while using conceptual analysis method. Forough's pictorial schemas on abstract concept of death show that the metaphors of death is rooted in her lived experience and indicate her cognitive system. By identifying Forough's metaphorical mappings about death, it could be found the subcategories of the mappings, and understood how restricted numbers of mappings have shaped Forough 's life and thought and also unifies her attitudes and permanent reactions in physical, social, and cultural environment.

    Keywords: Forough Farokhzad, cognitive metaphore, pictorial schemas, death, mapping
  • محمد موسوی بفرویی*، مریم توکل نیا

    در استعاره های مفهومی؛ گوینده یک مفهوم خاص غیر قابل فهم را با تکیه بر تجربیات شناخته شده و طرح واره های تصویری، برای مخاطب قابل درک می کند، امام علی(ع) هم در نهج البلاغه از این مقوله ی زبان شناسی شناختی با وجود ابزارهایی چون ظرف «فوق» استفاده کردند، تا زبان نهج البلاغه با وجود برخورداری از امور پیچیده و معنوی برای همگان قابل فهم شود. لذا تحلیل و بررسی استعاره های مفهومی ظرف «فوق» در زبان نهج البلاغه، هدف نگارش این نوشتار قرار گرفته و به روش توصیفی و تحلیلی به آن پرداخته شده است، و بعد از باز خوانی تفاوت استعاره در رویکرد شناختی و در رویکرد سنتی می توان گفت؛ اولا در نهج البلاغه، واژه ی فوق دارای کانون استعاری قوی است که بر رابطه ی مکانی دلالت داشته و از ترکیب «بالا» و «در طول» به دست آمده است، ثانیا تغییر جایگاه مسیرپیما در مرزنما، طرح واره های دیگری را ترسیم کرده، که مفهوم مبدا را تشکیل می دهد، این طرح ها، خود مبنای ساخت یک مفهوم انتزاعی محسوب می شود. ثالثا در بررسی موردی فوق در تعبیرات نهج البلاغه، مشخص گردید، که «جهت و حرکت» مفهوم مبدا بوده، مفاهیم انتزاعی چون «تسلط، عظمت، احاطه، گستردگی، علو مقامی و...» مفهوم مقصد می باشند.

    کلید واژگان: استعاره های مفهومی, ظرف فوق, طرح واره های تصویری, نهج البلاغه, معنای پیش نمونه
    Mohammad Mousavi B. *, Maryam Tavakolnia

    A conceptual borrowing; the speaker speaks of a certain unclear concept by relying on known experiences and visual schemas can be understood by the audience. Imam Ali (AS) also used this category of cognitive linguistics in the Nahj al-Balagh with tools such as "above" Until the language of Nahj al-Balaghah is comprehensible to everyone, despite having complex and spiritual matters. Therefore, the purpose of writing this article is to analyze and analyze the conceptual metaphors of the "above" container in the Nahj al-Balagha language descriptive and analytical method has been discussed, and after reading the difference of metaphor in the cognitive approach and in the traditional approach, Firstly, in Nahj al-Balaghah, the word above has a strong metaphorical focus which implies a spatial relationship and is derived from the combination of "high" and "longitudinal" Secondly, changing the position of the route path in the borderline, has drawn other schemas, which constitute the concept of the source, These designs are the basis of the construction of an abstract concept. Thirdly, in the above-mentioned case study of Nahj al-Balaghah, it was revealed that "direction and movement" was the concept of origin, and abstract concepts such as "domination, majesty, enumeration, extent, affection, and ..." are the meaning of the destination. Key word: Conceptual metaphors, supermodel, visual schemas, Nahj al-Balagh, meaning of the preview, semantic network Abstract A conceptual borrowing; the speaker speaks of a certain unclear concept by relying on known experiences and visual schemas can be understood by the audience. Imam Ali (AS) also used this category of cognitive linguistics in the Nahj al-Balagh with tools such as "above" Until the language of Nahj al-Balaghah is comprehensible to everyone, despite having complex and spiritual matters. Therefore, the purpose of writing this article is to analyze and analyze the conceptual metaphors of the "above" container in the Nahj al-Balagha language descriptive and analytical method has been discussed, and after reading the difference of metaphor in the cognitive approach and in the traditional approach, Firstly, in Nahj al-Balaghah, the word above has a strong metaphorical focus which implies a spatial relationship and is derived from the combination of "high" and "longitudinal" Secondly, changing the position of the route path in the borderline, has drawn other schemas, which constitute the concept of the source, These designs are the basis of the construction of an abstract concept. Thirdly, in the above-mentioned case study of Nahj al-Balaghah, it was revealed that "direction and movement" was the concept of origin, and abstract concepts such as "domination, majesty, enumeration, extent, affection, and ..." are the meaning of the destination. Key word: Conceptual metaphors, supermodel, visual schemas, Nahj al-Balagh, meaning of the preview, semantic network Abstract A conceptual borrowing; the speaker speaks of a certain unclear concept by relying on known experiences and visual schemas can be understood by the audience. Imam Ali (AS) also used this category of cognitive linguistics in the Nahj al-Balagh with tools such as "above" Until the language of Nahj al-Balaghah is comprehensible to everyone, despite having complex and spiritual matters. Therefore, the purpose of writing this article is to analyze and analyze the conceptual metaphors of the "above" container in the Nahj al-Balagha language descriptive and analytical method has been discussed, and after reading the difference of metaphor in the cognitive approach and in the traditional approach, Firstly, in Nahj al-Balaghah, the word above has a strong metaphorical focus which implies a spatial relationship and is derived from the combination of "high" and "longitudinal" Secondly, changing the position of the route path in the borderline, has drawn other schemas, which constitute the concept of the source, These designs are the basis of the construction of an abstract concept. Thirdly, in the above-mentioned case study of Nahj al-Balaghah, it was revealed that "direction and movement" was the concept of origin, and abstract concepts such as "domination, majesty, enumeration, extent, affection, and ..." are the meaning of the destination. Key word: Conceptual metaphors, supermodel, visual schemas, Nahj al-Balagh, meaning of the preview, semantic network Abstract A conceptual borrowing; the speaker speaks of a certain unclear concept by relying on known experiences and visual schemas can be understood by the audience. Imam Ali (AS) also used this category of cognitive linguistics in the Nahj al-Balagh with tools such as "above" Until the language of Nahj al-Balaghah is comprehensible to everyone, despite having complex and spiritual matters. Therefore, the purpose of writing this article is to analyze and analyze the conceptual metaphors of the "above" container in the Nahj al-Balagha language descriptive and analytical method has been discussed, and after reading the difference of metaphor in the cognitive approach and in the traditional approach, Firstly, in Nahj al-Balaghah, the word above has a strong metaphorical focus which implies a spatial relationship and is derived from the combination of "high" and "longitudinal" Secondly, changing the position of the route path in the borderline, has drawn other schemas, which constitute the concept of the source, These designs are the basis of the construction of an abstract concept. Thirdly, in the above-mentioned case study of Nahj al-Balaghah, it was revealed that "direction and movement" was the concept of origin, and abstract concepts such as "domination, majesty, enumeration, extent, affection, and ..." are the meaning of the destination. Key word: Conceptual metaphors, supermodel, visual schemas, Nahj al-Balagh, meaning of the preview, semantic network

    Keywords: Conceptual metaphors, supermodel, visual schemas, Nahj al-Balagh, meaning of the preview
  • مهری تلخابی *، تورج عقدایی
    هدف مقاله حاضر، تبیین پایه های شناخت حافظ، بر اساس طرح واره های قدرتی است. از این رو، این مقاله بر آن است که نشان دهد از منظر زبان شناسی شناختی، استعاره صرفا ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست، بلکه قطعا ابزاری شناختی است. چارچوب نظری این مقاله وامدار نظریه طرح واره های تصویری جانسون است. در این مقاله، پس از تاملی بر سمت و سوی زبان شناسی شناختی، بر روی استعاره درنگ کرده ایم و آنگاه با معرفی نظریه طرح واره های تصویری و شاخه های آن، به گزارش طرح واره های قدرتی شعر حافظ پرداخته ایم. در پایان، این مقاله، به این نتیجه می رسد که استعاره های قدرتی شعر حافظ، نشانگر نظام شناختی او هستند و تقویت کننده شالوده تجربیات او به حساب می آیند. بی تردید به مدد کشف نگاشت های استعاری حافظ، در حوزه استعاره های قدرتی می توان خوشه هایی را که از این بدنه اصلی روییده اند، کاوید و گزارش کرد و نیز دریافت که استعاره های قدرتی حافظ تابع تعداد محدودی نگاشت هستند و این نگاشت ها از وحدت نگرش حافظ و کنش های پایدار او با محیط فرهنگی و فیزیکی و... سرچشمه می گیرند.
    کلید واژگان: حافظ, استعاره, طرح واره های تصویری, طرح واره های قدرتی, نگاشت, زبان شناسی شناختی, شناخت
    Tooraj Aghdaie, Mehri Talkhabi *
    On the basis of power schemas, it has been tried, in present study, to explain the principles of   Hafez's cognition. So, from a cognitive linguistic point of view, we want to show that metaphor is not a simply linguistic tool, but a definitely cognitive tool that embellishes the speech. The theoretical framework of this study is based on the term "image schema" that has been explained by Mark Johnson. After a little deliberation on the direction of cognitive linguistics, we have stopped, in this study, on metaphor, and then, power schemas of Hafez's poetry have been reported through introduction of image schemas and their lateral discussions. The results show that the power metaphors Hafez used in his poems reflect his cognitive system and reinforce the foundation of his experiences. Undoubtedly, in the field of power metaphors, one can examine the clusters have come out of the main body through the discovery of metaphorical mappings Hafez has used in his poems, and it can also been realized that the power of his metaphors are functions of a limited number of mappings which stem from the unity of Hafez's attitude about and his stable actions with the cultural and physical environment.
    Keywords: Hafez, Metaphor, Image schemas, Power schemas, Mapping, Cognitive linguistics, Cognition
  • یحیی طالبیان، پریسا نصیری*

    استعاره به عنوان یکی از مهم ترین پدیده های مطالعاتی رویکرد معنی شناسی شناختی، ابزاری برای بیان مفاهیم و تجارب انتزاعی براساس تجربه های عینی و ملموس تر بشر به شمار می رود. جورج لیکاف و جانسون در سال 1980 در کتاب استعاره هایی که با آن ها زندگی می کنیم، دیدگاه تازه ای را در زمینه ی استعاره مطرح ساختند و با ارائه ی شواهد تجربی نظراندیشمندان سنت بلاغی را که استعاره را صرفا وسیله ای برای زینت گفتار و صورکلام می دانستند،مورد تردید قرار دادند. تحقیقات جدید لیکاف و جانسون، در باب استعاره ثابت کرد که استعاره فقط یکی از صور کلامی و مختص زبان ادبی نیست؛بلکه استعاره ها نقشی مهم تر از زبان در زندگی آدمی دارند و نظام شناختی انسان اساسا استعاری بوده و به اندیشه، رفتار و زبان او جهت می دهد. به بیان دیگر نقش استعاره در بررسی ویژگی های سبکی و میزان نوآوری یک شاعر بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که خلاقیت و نوآوری، بیش از هرچیزی با خلق استعاره امکان پذیر است. ازاین روی، با توجه به این نظریه و تاکید بر اشعار ناصرخسرو و با تمرکز بر استعاره های جهت دار، به روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی و تحلیل اشعار ناصرخسرو خواهیم پرداخت و با عرضه ی شواهدی از شعر او و بررسی زیرساخت های شناختی استعاره های اشعار وی، نشان داده می شود که چگونه استعاره ی شناختی به استعاره ای بدیع وادبی تبدیل می شود. کلیت بررسی و تحلیل این مقاله نشان می دهد که استعاره های طرح واره های تصویری و جهت دار در اشعار ناصرخسرو قابل تامل است که تاکنون مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است.

    کلید واژگان: استعاره, ناصرخسرو, استعاره های جهت دار, طرح واره های تصویری, لیکاف و جانسون
    Yahya Talebian, Parisa Nasiri *

    Metaphor as one of the most important studied phenomena with semantics and semantic approach is considered a cognitive mean to express abstract concepts and experiences based on objective and tangible human experiences. Joseph Lakoff and Johnson in his book “Metaphors we live by” published in 1980, talks about a new view in the area of metaphor. Presenting empirical evidence, they have questioned the traditional rhetoric view that considered metaphor as merely a mean to adorn speech and form words. New research by Lakoff and Johnson on metaphor proved that not only metaphor is only one of the specific forms of verbal and literary language, but it also has more important roles in human life than language. Moreover, human cognitive system is basically metaphorical which orientates on human thought, behavior and language. In other words, the role of metaphor in the study of stylistic features and the measure of the innovation of poet is very important, because creativity and innovation are made possible by creating metaphors. Hence, according to the theory and to emphasize Naser Khosrow lyrics, using an analytical- descriptive method, we will peruse the poems of Naser Khosrow and by providing evidence from his poetry, explain how surveyed cognitive infrastructure become novel and literary metaphors. This article is an attempt to survey and analyse his poems to illustrate the metaphors of the pictorial and orientated schema in Naser Khosrow lyrics are considerable and have not yet been investigated .

    Keywords: Metaphor, Naser Khosrow, orientated metaphors, pictorial schema, Lakoof, Johnson
  • محمد پاک نژاد *، الخاص ویسی، محمود نقی زاده
    در پژوهش حاضر، استعاره های رایج در پیکره ضرب المثل های شمال خوزستان، در چارچوب معنی شناسی شناختی بر اساس مدل انتخابی «طرحواره های تصویری گرین و ایوانز» (2006) بررسی می شوند. ثبت و ضبط کردن زبان ها و گویش ها یکی از عوامل حفظ و انتقال صحیح زبان از نسلی به نسلدیگر است. یکی از علل فراموشی تدریجی زبان های محلی را می توان در نبود متون ادبی آنها دانست. در این راستا، ضرب المثل ها می توانند به عنوان بخشی از فرهنگ هویت ملی، هویت فردی و اجتماعی نقش عظیمی را در انتقال و شناخت مفاهیم و مطالعات زبانی ایفا کنند. نقش ضرب المثل ها و کشف ساختار نظام شناختی آنها در راستای ارتباط با محیط پیرامون خود، تاثیربسزایی بر چگونگی انتخاب عناوین و پردازش هدفمند آنها در گویش های مختلف ایرانی دارند. از این رو انجام این تحقیق در قالب معنی شناسی شناختی اهمیت پیدا می کند. این پژوهش به شیوه توصیفی- استقرایی انجام گرفته و بخشی از داده های جمع آوری شده از طریق روش میدانی از گویشوران بومی منطقه بوده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که تعامل تجربه و محیط پیرامون در شکل گیری طرحواره ها و استعاره های مفهومی نقش ارزشمندی را در کاربرد مفاهیم شناخته شده در گفتمان مخاطبان ایفا می کند؛ همچنین انواع کلی طرحواره های مشخص شده در مدل گرین و ایوانز (2006) ازجمله طرحواره فضا، طرحواره حرکتی، طرحواره ظرف (حجم)، نیروی متقابل، طرحواره اتحاد و طرحواره موجودیت، در ضرب المثل های شمال خوزستان در گویش دزفولی یافت می شود.
    کلید واژگان: معنی شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, گویش دزفولی, ضرب المثل
    Mohammad Paknezhad *
    In the present research, the common metaphors in body of proverbs in northern Khuzestan within the framework of cognitive semantics, based on Evans and Green Schematic Model (2006) are studied. Recordings of languages and dialects plays an important role in preserving language and cultural transmission from one generation to another one.Therefore, one reason of gradual loss of local languages may be attributed to the lack of literary texts. In this regard, proverbs as a component of culture, national, personal and social identity are significant. Proverbs can play a major role in transferring and recognizing concepts and language studies. The role of proverbs and discovering their cognitive structure in regard with the surrounding environment can have a major effect on how to select topics and their purposeful processing in Iranian dialects. Therefore, the need for this study in the framework of cognitive semantics is of great importance. The present study was done through descriptive –inductive method and some data were gathered based on a field study of local speakers. Results of the study revealed that the interaction between experience and environment in forming schemata and conceptual metaphors have a valuable role which appear as practical concepts in audience discourse. Furthermore, the overall schema types specified in Green and Evans Model (2006) including space schema, containment schema, force schema, unity schema, and existence schema were traced in proverbs of Dezfuli Dialect in the north of Khuzestan.
    Keywords: Cognitive semantics, image schemas, Dezfuli dialect, proverbs, surrounding environment
  • الخاص ویسی، فاطمه دریس
    پژوهش حاضر بر آن است تا با تحلیل اشعار وحشی بافقی، در چارچوب نظریه معناشناسی، میزان کاربرد هر یک از طرح واره های تصویری حرکتی، حجمی و قدرتی را در شعر این شاعر جهت خلق معنا بررسی کند. به این منظور تعداد 66 رباعی وحشی بافقی گزینش شده و مورد تحلیل قرار گرفته اند. از تعداد 264 مصراع پیکره برگزیده از مجموع 66 رباعی، در 114 مورد از طرح واره های تصویری جهت مفهوم سازی استفاده شده است که بیش ترین سهم را نیز طرح واره های حرکتی داشته اند. افعالی نظیر گذشتن، شتافتن و رفتن که بر حرکت دلالت داشته و بسته به موضوع سخن شاعر، استفاده شده اند، نشان از اهمیت موضوع مقاله حاضر دارد. پس از آن طرح واره های حجمی با دلالت بر موضوعاتی چون دام و عزلت در مکانی محصور و عمدتا همراه با غم و اندوه و طرح واره های قدرتی با در بر گرفتن مفاهیمی چون هجران و فراق و آن چه از نظر شاعر ممنوع نامیده شده بیش ترین فراوانی را دارند.
    کلید واژگان: معناشناسی, طرح واره های تصویری, طرح واره های حرکتی, طرح واره های حجمی, طرح واره های قدرتی
    Dr. Elkhas Vaysi, Fateme Deriss
    One of the principles of cognitive semantics is the corporatization of the concepts. Language users build basic conceptual structures according to their physical experiences in the world through which they can trigger the whole meaning and interpret other more abstract events. Mark Johnson categorized these concrete experiences under the name of “image schema” theory and divided it into 3 subcategories called path schema, containment schema and force schema. Accordingly this paper tries to analyze Vahshiye Bafghi poems to figure out the extent at which this salient poet has used these tools to convey meaning. For this purpose, 66 out of Bafghi’s quatrains which include 264 hemistiches, has been selected. The analyses revealed that 114 cases the poet has used the image schema to convey meaning. In most cases, the path schema has been used with verb like “pass, hasten, and go” which imply some sort of motion. After that, the containment schema, using words such as snare and seclusion, have the most share in meaning construal. And finally the force schema with using expressions which imply separation and banned items, have been used by Bafghi to facilitate the process of decoding and interpretation on his intentions.
    Keywords: Cognitive semantics, image schema, path schema, containment
  • علی اکبر باقری خلیلی، منیره محرابی کالی
    نظریه های متعددی در حوزه ی زبان شناسی شناختی مطرح شده که «استعاره ی مفهومی» و «طرح واره ی تصویری» بیش ترین اهمیت را دارند. طرح واره های تصویری ساخت هایی از فرایند شناختی اند که به واسطه ی تجربه های فیزیکی انسان در برخورد با جهان خارج شکل می گیرند و امکان درک و تحلیل مفاهیم انتزاعی را فراهم می آورند. طرح واره-های تصویری گونه های مختلفی دارند، نظیر طرح واره های حرکتی، طرح واره های حجمی، طرح واره های قدرتی؛ و طرح-واره ی چرخشی یا دوری یکی از گونه های طرح واره های حرکتی است که می تواند از انگاشت طبیعی یا قراردادی شکل گرفته باشد. مفاهیم انتزاعی طرح واره های چرخشی در غزل های سعدی را می توان در سه دسته جای داد: 1)طلب 2)شکایت 3)ترک؛ و حافظ را نیز در سه دسته: 1)طلب 2)شکایت 3تسلیم. تحلیل های شناختی حاصل از طرح واره-های چرخشی این دو شاعر عبارتند از: 1.درک سعدی از حرکت زمان، خطی است و فهم حافظ، دایره ای. 2.درک حرکت خطی سعدی بر واقع گرایی و فهم دایره ای حافظ بر آرمان گرایی او دلالت دارد. 3.سعدی به دلیل درک حرکت خطی در گروه انسان های تراژیک جای می گیرد و حافظ به سبب فهم حرکت دایره ای در شمار انسان های حماسی. 4.شکل کاربرد واژگان و ساختارکلی غزل ها، از مرکزگریزی سعدی و مرکزگرایی حافظ حکایت می کنند.
    کلید واژگان: طرح واره های تصویری, طرح واره ی چرخشی, دایره, سعدی و حافظ شیرازی
    Monireh Mehrabi Kali
    Multiple theories are proposed in respect of cognitive linguistics among which، «conceptual metaphor» and «image schema» have the highest importance. image schemas are some structures of cognitive process which are formed because of the physical experience of human in contact to the external world and provide the possibility for understanding and analysis of abstract concepts. Image schema have different species such as، containment Schemas، path Schemas، force Schemas. Cycle Schemas is one of the kinds of image schemas which can be formed by natural or conventional mapping. Abstract concepts of cycle schemas in the poems of Sa’di can be placed in to three categories: 1) request; 2)complaint; 3)desertion. And the abstract concepts of cycle schemas in the poems of Hafez can be placed in to three categories: 1) request; 2)complaint; 3)submission. The cognitive analyses obtained from the cycle schemas of these poets include: 1) sa’di’s understanding of time movement is liner and Hafez’s understanding of it is circular. 2) sa’di’s liner movement understanding indicates to realization and Hafez’s circular understanding indicates to his idealization. 3) Because of liner movement understanding Sa’di is placed in to tragic human-being group and due to circular movement understanding Hafez is regarded as spic human. 4) The form of the vocabularies’application and general structure of the poems indicate to the decentralization of Sa’di and centralization of Hafez.
    Keywords: image schemas, cycle schemas, circle, Sadi, Hafez shirazi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال