به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عبدالرزاق کاشانی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عبدالرزاق کاشانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیدرضا پیغمبری*

    در طریقت های صوفیانه همواره موضوع «اقرب طرق» مطرح بوده است؛ برای مثال نجم الدین کبری «طریق شطار» و ابن عربی «وجهخاص» را «اقرب طرق الی الله» معرفی کرده اند. حسین خوارزمی و بعضی از شارحان کبروی مسلک فصوص، «وجه خاص» یا «قرب بدون واسطه» را همان «طریق شطار» دانسته اند. اما بعضی از محققان، این نظر را نپذیرفته و طریق «شطار» را امری مربوط به عرفان عملی خراسان، و «وجه خاص» را مفهومی مرتبط با عرفان نظری مکتب ابن عربی دانسته اند. مقاله پیش رو این موضوع را با بهره مندی از فتوتنامه عبدالرزاق کاشانی مورد بازبینی قرار داده است؛ زیرا کاشانی، برخلاف بعضی از شارحان صرف عرفان نظری، در تصوف عملی نیز سلوک داشته و دست ارادت به عبدالصمد نطنزی و بعضی دیگر از مشایخ بزرگ وقت داده است، و همان گونه که ابن الفوطی و دیگران، ایشان را «من العالمین العاملین» نامیده اند، جامع علم و عمل بوده است. کاشانی در فتوت نامه اش، به جای واژه «شطار»، از واژه «فتوت» به معنی «ظهور نور فطرت» و در معنای ضمنی «وجه خاص» استفاده کرده است. تحقیقات نشان می دهد که این اندیشه از طریق قیصری، شاگرد مشهور کاشانی، به خوارزمی و دیگران انتقال یافته است. مفهوم «وجه خاص» را می توان «وقفه» یا «ارتباط بی واسطه» در اندیشه عبدالجبار نفری داست. در نگاه این عارف گمنام، «واقفان» به «قرب وریدی» از «طریق سر» راه یافته اند؛ که بعدها، ابن عربی «وقفه» را با اصطلاح «وجه خاص» به عنوان نزدیک ترین راه ارتباط حق با بنده از طریق عین ثابت، مورد شرح و بررسی قرار داده است. این مقاله بر آن است تا بیان کند «وجه خاص ابن عربی» در شرح «واقفان» و «ملامتیان»، با «اهل فتوت کاشانی» و «طریق شطار نجم کبری» قابل انطباق می باشد.

    کلید واژگان: عبدالرزاق کاشانی, فتوت نامه, فتوت صوفیانه, طریق شطار, وجه خاص, وقفه}
    OMIDREZA PEYGHAMBARI *

    In Sufi ways the idea of "closest path" has always received much attention; for instance, Najm al-Din Kobra’s "Shottar path" and Ibn Arabi’s Special-Mode path" have been respectively introduced by them as the "closest path to God”. Hossein Kharazmi and some other followers of Kebrooyeh, consider the main motifs of "Special-Mode path", also called "the path without mediator" and "Shottar path" to be the same. However, some researchers have not accepted this idea and consider "Shottar path" as a part of practical gnosis of Khorasan, but consider "Special-Mode path" as a part of theoretical gnosis of Ibn Arabi’s ideology. This article attempts to review this issue using Abd al-Razzaq Kashani’s Futowat-Name; because Kashani has had knowledge about practical gnosis as well as theoretical one, unlike some other mystics, and has followed the likes of Abd al-Samad Natanzi. He is a man of word and practice, and was called "the wisest of sages" by Ibn al-Futi. In his book, Kashani used the word "Futowat", meaning "the enlightenment of human nature" instead of "Shottar" and used "Special-Mode" in its connotative meaning. Findings show that this idea was transferred to Kharazmi and others by Gheysari, one of the famous students of Kashani. The concept of "Special-Mode" can be equivalent of "Waqfe" or "direct connection" in the ideology of Abd al-Jabbar Nafari. In the eye of this anonymous mystic, "Waqifs" have achieved "Varidi Qurb" through "the way of secrets". Later, Ibn Arabi describes "Waqfe" with the term "Special-Mode" as the closest way of connection between God and his servants in a stable way. This article attempts to say that "Ibn Arabi’s Special-Mode" in the description of "Waqifs" and "Malamatiyyas" is in accord with "people of Futowat" in Kashani’s ideology and "Shettar path" in Najm Kobra’s ideology

    Keywords: Abd al-Razzaq Kashani, Futowat-Name, Sufi Futowat, Shottar path, Special-Mode path, Waqfe}
  • حسین ربیعی مطلق، علی نوری*، حبیب حاتمی کنکبود

    امام علی (ع) جایگاه رفیعی در اندیشه های صوفیان دارد و یکی از نمودهای این جایگاه بلند، بازتاب سخنان ایشان در آثار آنان است. یکی از بزرگان طریقت، شیخ عبدالرزاق کاشانی (ت 650 تا 660736ق)، میراث دار طریقه سهروردیه و اندیشه های ابن عربی است که ارادت خاص او به اهل بیت (ع)، به ویژه علی (ع)، در نوشته هایش بازتاب یافته است. مسئله اصلی مقاله، یافتن جایگاه امام علی (ع) در رسایل عبدالرزاق و ابعاد اثرپذیری وی از کلام ایشان است. حل این مسئله روشن می کند که در کلام کاشانی مثل دیگر بزرگان طریقت، بین تصوف و سنت امامان شیعه (ع) پیوندی ژرف است. مهم ترین نتایج پژوهش چنین است: رسایل کاشانی بسیار از سخنان امام علی (ع) اثر پذیرفته است؛ بیشتر نعت ها و اوصاف مربوط به امام (ع) در آثار کاشانی، شبیه کاربرد شیعیان از آن هاست و این نکته حاکی از این است که او یا شیعه است یا سنی دوازده امامی (آمیخته ای از تسنن و تشیع). همچنین مضامین احادیث امام (ع) در این رسایل متنوع است: خداشناسی، سلوک، اهل بیت و امام علی (ع)، حکومت، فتوت و... . رویکرد کاشانی به این احادیث غالبا استنادی و گاه به صورت تفسیر، ترجمه یا تاویل است. وی گاه احادیث را با تسامح صوفیانه در لفظ، سند و جز آن روایت می کند.

    کلید واژگان: عبدالرزاق کاشانی, تصوف, امام علی(ع), احادیث, تشیع}

    Imam Ali (PBUH) has a great place in Sufi ideology. The reflection of Imam’s words in their works is a manifestation of this high status. One of the great Sufis is Sheikh Abd al-Razzaq Kashani (b. 650-660- d. 736 AH) is the inheritor of the Suhrawardiyah way and Ibn-Arabichr('39')s thoughts, whose special devotion to the Ahl al-Bayt (PBUT), especially Imam Ali, is reflected in his writings. This article struggled to find the place of Imam Ali (PBUH) in the writings of Abdul Razzaq, and the range of Imam’s effect on him. Answers of these questions show that, there is a deep connection between Sufism and the traditions of Shia Imams (PBUT) in the words of Kashani and other prominent figures of Sufi way. The most important findings of this study are as follows. Kashani’s writings are under the influence of Imams words. Most of his praises and descriptions about Imam are like those of Shia’s and therefore he is either Shia or Sunni who believes in twelve Imams (a combination between Sunni and Shia). Theology, demeanor, Ahl al-Bayt and Imam Ali, Governing, generosity, and etc. are some of the contents of Imam’s words in the writings of Abd al-Razzaq. Kashani has usually used these hadiths as citation or sometimes in the form of description, translation or paraphrase. He sometimes cited these hadiths using Sufi laxity.

    Keywords: Sheikh Abd al-Razzaq Kashani, Sufism, Imam Ali (PBUH), Hadiths, Shiism}
  • امیرحسین مدنی*

    عبدالرزاق کاشانی (م 736 ق) فیلسوف و عارفی است که در فلسفه و تصوف اسلامی، به رغم گمنامی، از درخشندگی خاصی برخوردار است. وی با آگاهی کامل از مبانی عرفان نظری و مکتب ابن عربی از یک سو و غور و تعمق در میراث عرفانی کهن و آموزه های عارفانی چون ابوطالب مکی، خواجه عبدالله انصاری، ابو عبدالرحمن سلمی، سنایی، سهروردی و شیخ اشراق از سوی دیگر، توانست پیوند و تلفیقی مبارک میان دو حوزه خراسان بزرگ و غرب اسلامی که از آندلس و مصر نشیت می گرفت، برقرار کند. به جز این هنر و استعداد خاص عبدالرزاق، اندیشه ها و منظومه فکری عرفانی وی، از چند جهت دیگر نیز حایز اهمیت و توجه است: یکی جهان بینی خاص عرفانی او که شامل اصلی ترین بن مایه ها و مبانی عرفان کهن می شود و مضامینی از نوع «نقش محوری عشق، انسان، عنایت و کشش حق، مقامات و احوال سلوک و دیدگاه های روشن بینانه و مشفقانه» در آن جلوه گر شده است. دوم پربرگ وباری و غنای این منظومه فکری با توجه به آشنایی نویسنده با علومی چون فلسفه، حکمت، کلام، فقه، تفسیر، عرفان و ارشادها و رهنمودهای پیر و مرشدش ملا عبدالصمد نطنزی. سوم عدم تقلید صرف و بی چون وچرا از میراث عرفانی کهن و وجود نوآوری ها و خلاقیت هایی از نوع تاکید به «عدالت» در کنار «توحید و محبت» در سلوک و یا طرح و تدوین آیین نامه بیست وپنج بندی اخلاقی سلوکی. چهارم صبغه تعلیمی آموزشی آثار عبدالرزاق و اینکه تنها جلوه گاه فوران مکاشفات و شطحیات عرفانی شهودی نیست و پنجم هنر ساده نویسی و بیان روان و جذاب مبانی و موتیف های های فلسفی و عرفانی. این هنرها و برجستگی های پنجگانه، به همراه تحول روحی و فکری غزالی گونه در میانه های عمر و تمایل و گرایش به تصوف و فتوت، اندیشه ها و جهان بینی عبدالرزاق را بیش از پیش ارزشمند و شایان توجه کرده است. در این مقاله، ضمن بیان کلیاتی در شرح احوال و تحصیلات و استادان و آثار و مذهب فقهی کاشانی، به گوشه هایی از جهان بینی عرفانی او اشاره شده است.

    کلید واژگان: عبدالرزاق کاشانی, شرح احوال, جهان بینی عرفانی, رسایل و مصنفات}

    Despite his obscurity, Abd al-Razzaq Kashani (b736 AH) is a philosopher and mystic who shines bright in the firmament of Islamic philosophy and Sufism. Being fully acquainted with the foundations of theoretical mysticism and Ibn al-Arabi’s school on the one hand, and delving deep into the ancient mystical heritage and mystical teachings of Abu Talib Maki, Khajeh Abdullah Ansari, Abu Abdul Rahman Salmi, Sana’i, Suhrawardi, and Sheikh Eshraq on the other hand, Abd al-Razzaq Kashani could establish a blessed link between Greater Khorasan and the Maghreb (Islamic West) which originated from Al-Andalus and Egypt. Apart from this prodigious talent of his, Abd al-Razzaq Kashani’s mystical thoughts and poetry are also significant in several aspects: first, his particular mystical worldview which includes the main foundations and basics of ancient mysticism and reflect themes such as “pivotal role of love, human beings, God’s righteousness and bounty, echelons of spiritual journey and conduct, and enlightened views and compassionate demeanors”. Second, the richness of this poetry of thoughts which entails the author’s acquaintance with fields such as philosophy, wisdom, theology, jurisprudence, Tafsir (exegesis), and mysticism, as well as the guidance of his Master, Mulla Abdul Samad Natanzi. Third, not blindly following the ancient mystical heritage but developing innovations and creations which put emphasis on “justice” along with “monotheism and affection” in the path of spiritual journey and conduct, or drafting a twenty-five clause regulation on ethical codes and conduct. Fourth, the didactic-educational effects of Abd al-Razzaq’s works and the fact that his works were not solely a manifestation of mystical-intuitive revelations, and fifth, the art of writing lucidly and expressing philosophical-mystical motifs eloquently. These five unique traits along with the spiritual and intellectual al-Ghazali-like development in his mid-life as well as the tendency to Sufism made Abd al-Razzaq’s ideas and worldview more valuable and worthwhile. This paper throws light on Kashani’s life, education, teachers, works, and jurisprudence, and then discusses parts of his mystical worldview.

    Keywords: Abd al-Razzaq Kashani, Life, Mystical Worldview, Prose, Poetry}
  • محمدرضا مهدیزاده*

    به نظر می رسد با اطلاعات و متون و آثار به جامانده تاکنون بتوانیم قرن 7 و 8 کاشان را به لحاظ فکری و نظری و فرهنگی یکی از قرون درخشان و مکتب ساز بدانیم. با این فرض و بدین منظور در این نوشته، هسته فکری این مکتب حکمی عرفانی را حول چهار اندیشمند و فرهیخته ای بررسی می کنیم که از خود آثار مادی و غیرمادی را در خلال قرون و روابط استادشاگردی برجا گذاشته اند. به علاوه زمینه های اجتماعی فرهنگی موثر در شکل گیری و بازشناسی این مکتب را هم به لحاظ اثر پیشینیان و هم تلاش پسینیان می کاوییم و دلالت های امروزینش را برمی شمریم.

    کلید واژگان: عبدالصمد نطنزی, عزالدین محمود کاشانی, عبدالرزاق کاشانی, افضل الدین کاشانی, کاشان قرن 7 و 8, مکتب حکمی عرفانی, جامه شناسی اندیشه}

    Evaluating the evidence, texts, and works obtained from the 7th and 8th centuries (lunar calendar) on Kashan in terms of its intellectual, thought, and cultural aspects, we can consider these centuries among brilliant school-making ages. This paper studies the root foundation and existence of a philosophical-mystical school in Kashan in these two centuries while focusing on the works of four scholars. In addition, this study examines the socio-cultural contexts influencing the formation and recognition of this school both in terms of those of old and those of later times, while noting its present implications.

    Keywords: Abdussamad Natanzi, Ezz-al-Din Mahmud Kashani, Abdorrazagh Kashani, Afzal ad-Din Kashani, 7-8 centuries (lunar calendar), Philosophical-mystical school, Sociology of thought}
  • بمانعلی دهقان منگابادی
    تاویل القرآن یا التاویلات، یکی از مهم ترین تالیفات کمال الدین عبدالرزاق کاشانی (متوفی 725/ 730 ه.ق) است که به اشتباه به محیی الدین عربی نسبت داده شده است. مؤلف این اثر در تاویل آیات، گرفتار نوعی تعسف گردیده به گونه ای که حتی اشیای محسوس و حتی اشخاصی که وجود خارجی و عینی داشته اند، خاصه انبیا و اولیا را تاویل نموده است. وی حروف مقطعه را اشاره و کنایاتی به حقایق و مراتب دانسته و معجزات پیامبران را نیز مورد تاویل قرار داده است. نویسنده در این مقاله، ضمن اثبات انتساب این اثر به کمال الدین عبدالرزاق کاشانی، به تحلیل و بررسی انتقادی آن پرداخته و با بیان چگونگی سبک و شیوه مؤلف در تاویل آیات قرآن، به میزان تاثیر آن بر سایر مفسران و اندیشمندان اسلامی و جایگاه این کتاب اشاره کرده است.
    کلید واژگان: تاویل قرآن, تاویلات, عبدالرزاق کاشانی, تفسیر, صوفیه}
    Bemanali Dehghan Mangabadi
    ‘’Quran’s interpretations’’ or ‘‘Interpretations’’ is one of the most important works of Abd-o-Al Rezaagh Al-Kashani, erroneously attributed to Muhyiddin Ibn Arabi. Abd-o-Al Rezaagh has gone to extremes in interpreting the verses of holy Quran so much so that he has interpreted tangible objects and even real people especially the prophets and religiousauthorities. He regarded Al-Mogattae letters as allusions to ‘truths’ and has even (arbitrarily) interpreted the miracles performed by prophets. Trying to 4 prove Abd-o-Al Rezaagh as the author of the work, the researcher in this article critically reviews the author’s approach to interpretation of Quranic verses and sheds light on the extent to which this work has affected other Islamic scholars and interpreters.
  • محمد مشهدی نوش آبادی

    با ظهور دولت صفویه در قرن دهم، تحولات قابل ملاحظه‌ای در حوزه دیانت و فرهنگ ایران پدید آمد. در این دوران مکتبی عرفانی پدید آمد که گرچه ماخذی صوفیانه داشت، اما با اندیشه‌های تشیع و حکمت اسلامی پیوند یافت. زمینه چنین مکتبی که نوعی تحول در اندیشه شیعه است از چند قرن قبل در ایران آغاز شده بود و سرآمدان آن مانند افضل‌الدین کاشانی، عبدالرزاق کاشانی و نصیرالدین کاشانی، کاشی بوده و یا نزد کاشیان، عرفان و حکمت آموخته بودند مانند سید حیدر آملی و داوود قیصری. در این مقاله به زمینه‌های پیدایش این مکتب و نقش عارفان و حکیمان کاشی در آن اشاره می‌شود.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, کاشان, عبدالرزاق کاشانی, نصیرالدین کاشانی, باباافضل کاشانی, سیدحیدر آملی}

    The Reign of Safavid in the 10th century caused significant Changes in the Iranian religion and culture. A new school of suffism emerged which was linked with the Islamic religious wisdom. The backgrounds for these change bad been formed during the previous centuries by people such as Afzal al-Din, Abd –razzaq, Nasir al-din all from Kashan. This paper explore ( this paper explores or these papers explore ) the formation and development of the new school of suffism. People such as Afzal al –Din adb al-Razzaq, Nasir al-Din all from kashan, had formed the backgrounds for these changes during the previous centuries

    Keywords: Kashan, suffism, Mysticism, Abd al-Rezsaq}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال