جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فتوت" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «فتوت» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
بن مایه پاره ای از حکایت های ادب فارسی، علی رغم تشابه ساختاری آنها با حکایتهای همسان، متفاوت است. بن مایه این حکایت ها سرزنش یکی از خواص دین است. این حکایتها مربوط به دوره های زمانی و گویندگانی مختلف هستند و اشتراک ساختار آنها ذهن را متوجه نظامی بنیادی میکند که حکایتها از آن برآمده اند. در این جستار، برپایه مکتب ساختارگرایی و با بهرهگرفتن از روش پراپ در ریخت شناسی قصه های عامیانه، ابتدا به تحلیل ساختاری این حکایت ها پرداخته ایم، سپس رابطه این روساخت با ژرفساخت آن (جامعه و دین) بررسی و تبیین شدهاست. حاصل آنکه این حکایتها از نظامی سلسله مراتبی برآمده اند که در آن، برپایه اندیشه ملامتی و اصول فتوت، دوستان «عتاب» می شوند تا دشمنان عبرت گیرند و به گرویدن به راه راست ترغیب شوند.بن مایه پاره ای از حکایت های ادب فارسی، علی رغم تشابه ساختاری آنها با حکایتهای همسان، متفاوت است. بن مایه این حکایت ها سرزنش یکی از خواص دین است. این حکایتها مربوط به دوره های زمانی و گویندگانی مختلف هستند و اشتراک ساختار آنها ذهن را متوجه نظامی بنیادی میکند که حکایتها از آن برآمده اند. در این جستار، برپایه مکتب ساختارگرایی و با بهرهگرفتن از روش پراپ در ریخت شناسی قصه های عامیانه، ابتدا به تحلیل ساختاری این حکایت ها پرداخته ایم، سپس رابطه این روساخت با ژرفساخت آن (جامعه و دین) بررسی و تبیین شدهاست. حاصل آنکه این حکایتها از نظامی سلسله مراتبی برآمده اند که در آن، برپایه اندیشه ملامتی و اصول فتوت، دوستان «عتاب» می شوند تا دشمنان عبرت گیرند و به گرویدن به راه راست ترغیب شوند.کلید واژگان: ساختارگرایی, ولادیمیر پراپ, عتاب, فتوت, ملامتیهAmong the Persian texts, we encounter a few anecdotes that, although in structure, they can be equated with other similar anecdotes, have different themes. The theme of these anecdotes is blaming one of the properties of religion. These anecdotes are related to time periods and different speakers and the sharing of their structure makes the reader's mind aware of the fundamental system that the anecdotes have come up with. In this essay, based on the structuralism school and using the Propp method in the morphology of folk tales, we first have discussed the structural analysis of these anecdotes. Then the relationship between this surface structure and its deep structure (society and religion) is explored and explained. The result is that these anecdotes come from a hierarchical system in which, on the basis of the blaming thought and the principles of magnanimity, the friends are blamed to learn the enemies and to persuade them to turn to the right path.Keywords: Structuralism, Vladimir Propp, Blame, Magnanimity, Malāmatiyeh
-
در طول تاریخ، انسان ناخرسند و سرخورده از وضع موجود، همواره آرزوها و نیازهای برآورده نشده خود را در ذهن خویش، ساخته و در عالم خیال، جهان آرمانی اش را پرداخته است. برابری، زندگی اشتراکی، فراوانی نعمت، ستودگی اخلاق از مهم ترین مولفه های نظام های آرمانشهری است که در نظام فکری عیاران نیز به فراوانی دیده می شود. در این مقاله، برآنیم تا نشان دهیم که جوانمردی و عیاری را می توان به مثابه گفتمانی آرمانشهری به شمار آورد. به همین جهت با تمرکز بر مشابهت های گفتمان آرمانشهری و گفتمان عیاری در مباحث اقتصادی، مانند بهره گیری از اقتصاد اشتراکی، کوشیده ایم نقاط اصلی این دو نظام فکری را نمایان تر کرده، به صورت تحلیلی مقایسه کنیم. داستان سمک عیار، فتوت نامه ها و گزارش های تاریخی از مهم ترین متونی هستند که برای ذکر شاهد و مثال و تبیین مستندتر موضوع از آنها بهره جسته ایم. دستاورد بحث نشان می دهد اجتماع عیاری همچون همه آرمانشهرها، از منظر اقتصادی-اجتماعی، اشتراکی است که فقدان مالکیت خصوصی، تاکید بر برابری، فراوانی و رفاه اقتصادی و اخلاق مندی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می رود.کلید واژگان: گفتمان آرمانشهری, اقتصاد اشتراکی, جوانمردی, عیاری, فتوت, مدینه فاضلهThe school or method of phenomenology, with the fundamental change it created in the interpretation and understanding of philosophy, culture, literature, politics, science and art, caused thinkers to leave the habitual view and repeated analyzes and by suspending the reading of texts through institutionalized traditions. And from the perspective of others, it provided the ground for new perceptions of concepts and intellectual and practical currents. The Qalandariyya school, with its various phenomena and special neomas, has many complexities and ambiguous points. This mystical school is often discussed, interpreted and analyzed through the eyes of others and historical knowledge, and its intuitive and sensory aspects have been ignored. Phenomenology, by suspending previous knowledge and placing the natural view based on historical knowledge in parentheses, provides a kind of sensory and intuition-based view to look at this mystical school and sect, through which we can also understand some of He understood the neglected aspects of this intellectual and practical flow with a sensory and direct view, and he understood the same type of Qalandran's view of existence and mystical issues that provide the reasons for distinguishing this sect from other mystical sects. The current research has explained this cult based on the phenomenological method with the library method and qualitative content analysis and has come to the conclusion that Qalandari's poetry is descriptive in nature. Qalandarsara poets have their own definitions of mysticism. The purpose of this school is to fight against the Riyazdeh society and the false and holy claimants. The Qalandariyya school has a contradiction between claims and actions.Keywords: Utopian Discourse, Sharing Economy, Chivalry, Ayyari, Manliness, Utopia
-
آیین فتوت به منزله خرده فرهنگی پرتوان، اصیل، اخلاق مدار ، دیرپا و دوران ساز در تاریخ ایران محسوب می شود. پیرامون خاستگاه فتوت بر مبنای فتوت نامه ها ، اسناد تاریخی و متون عرفانی عده ای بر این باور هستند که فتوت ریشه در مظاهر و مذاهب و باورهای ایران عهد باستان دارد و گروهی نیز قائل به سرچشمه های اسلامی این آیین اند. هرچند عوامل گوناگونی از جمله آموزه های اسلامی، تحولات اجتماعی، قدرت های سیاسی در شکل گیری، تطور، تکامل و بسط آیین فتوت نقش آفرین بوده اند؛ اما وجود پاره ای همانندی ها بین این آیین با باورها، مناسک، مراسم و ادیان ایران باستان نشان می دهد که فتوت از فرهنگ ایران باستان بسیار تاثیر پذیرفته است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی فراهم شده و درصدد است خاستگاه های فتوت را در ایران باستان با دو رویکرد شکلی و اندیشگانی بیان نماید. نتایج تحقیق نشان می دهد پاره ای واژگان عیاری از قبیل: ایار/ عیار، شکوه، میره، اسباران، آزادان بیانگر زندگی عیاروار در سنت کهن ایرانی هستند. پوشیدن سروال و بستن شد، نوشیدن آب و نمک، همراه داشتن خنجر، روشن کردن چراغ، نواختن زنگ و خال کوبی که در بین فتیان و عیاران مرسوم بوده است ریشه در آیین های باستانی ایران داشته اند. اشاره به آیین جوانمردی در منابع اوستایی و روایات حماسی، همچنین وجود همانندی هایی بین مبانی فکری و اندیشه های اجتماعی آیین های میترائیسم، زرتشت،اهل حق، مانی، مزدک با فتوت از دیگر مواردی است که این پژوهش به آن دست یافته است.کلید واژگان: «فتوت», «عیاری», «ایران باستان»Futuwwa ritual is considered as a powerful, original, ethical, long-lasting and epoch-making sub-culture in the history of Iran. Some believe that the origin of Futuwwa, based on Futuwwa epistles (futuwwat-nāma), historical documents and mystical texts, has its roots in the manifestations, religions and beliefs of ancient Iran, but another group believes in the Islamic origins of this ritual. Although various factors such as Islamic teachings, social developments and political powers have played a role in the formation, development, evolution and expansion of Futuwwa ritual; the existence of some similarities between this ritual and the beliefs, rites, ceremonies and religions of ancient Iran shows that Futuwwa was greatly influenced by ancient Iranian culture. This article is prepared in a descriptive-analytical method and tries to express the origins of Futuwwa in ancient Iran regarding two approaches, form and thought. The results of this research show that some Ayyaran words such as: Aiyar/Ayyar, Shkoh, Mireh, Asbaran, Azadan, indicating the Ayyaran-like life in the old Iranian tradition. Wearing pants and fastening special Ayyaran belt, drinking water and salt, carrying a dagger, lighting a light, ringing a bell and tattooing, which have been customary among Fetians and Ayyaran, have their roots in the ancient rituals of Iran. Referring to chivalry in Avestan sources and epic narratives, as well as the existence of similarities between the intellectual foundations and social thoughts of Mithraism, Zoroastrianism, Ahl-e-Haq, Mani, Mazdak and Futuwwa are other things that this research has achieved.Keywords: «Futuwwa», «Ayyari», «Ancient Iran»
-
در گستره تمدن ایرانی- اسلامی، آیین فتوت به مثابه خرده فرهنگی نیرومند بنا به مقتضیات تاریخی موجد گفتمان های متکثری بوده است. این آیین برآمده از یک ضرورت اجتماعی و تاریخی در برابر نظام های خودکامه و عدالت ستیز در دوره های مختلف تاریخ ایران بوده، و به طور کلی نظام عیاری تفکری آرمان شهری است و گفتمان های گوناگون فتوت جلوه های متعدد این اندیشه و نظام را بازنموده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که هر یک از گفتمان های فتوت عیاری، دینی، صوفیانه، اصناف و پهلوانی آرمان های خود را به ترتیب در قالب جنگ و شورش و طرد هنجارهای جامعه؛ عدالت محوری، حمایت از مظلوم و تجلی انسان کامل در سیمای علی (ع)؛ مجاهده با نفس و رسیدن به کمالات معنوی و روحانی؛ پیوند فن و صنعت با ذات حق و رساندن روح به کمال معرفت الهی؛ انزجار از ظلم و بیدادگران، و سامان دادن به شرایط ناگوار و ناهموار اقتصادی و اجتماعی مردم بینوا دنبال کرده اند.
کلید واژگان: فتوت, آرمان شهری, گفتمان عیاری, گفتمان دینی, گفتمان صوفیانه, گفتمان اصناف, گفتمان پهلوانیIn the realm of Iranian-Islamic civilization, chivalry (futuwwat) ritual, as a powerful subculture, has been the originator of multiple discourses according to the historical circumstances. This ritual arose out of a social and historical necessity against autocratic and anti-justice systems in different periods of Iran's history; in general, Ayyari system is a utopian thinking system, and the diverse discourses of futuwwat have reflected the various manifestations of this thought and system. This qualitative research was conducted using content analysis method. The results of this research demonstrate that each of the discourses of futuwwat, namely Ayyari, religious, Sufi, guilds, and championship (pahlevani) has pursued their ideals, respectively, in the form of war and rebellion and rejection of society's norms; justice-orientation, support of the oppressed and the manifestation of the perfect human-being in the visage of Imam Ali (A.S.); struggle against self and reaching unworldly and spiritual perfections; linking art and craft with the essence of truth as well as bringing the soul to the perfection of divine knowledge; disgust with oppression and tyrants, and arranging the unfortunate and uneven economic and social conditions of the poor.
Keywords: Chivalry (Futuwwat), Utopian, Ayyari discourse, Religious discourse, Sufi discourse, Guilds discourse, Championship (Pahlevani) discourse -
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار و تابستان 1399)، صص 75 -86
تصوف مجموعه ای از اصول عقیدتی و آداب ظاهری است. بی شک هر دوی این ساحت ها با آیین هایی خارج از مرزهای تصوف در ارتباط بوده و از آنها تاثیر پذیرفته است؛ برای مثال، بسیاری از آداب ظاهری تصوف از آیین فتوت متاثر است. در این پژوهش به یکی از آداب ظاهری و رسوم خانقاهی پرداخته می شود که احتمالا با آیین فتوت از مجموعه آداب ایران باستان به مجموعه آداب تصوف اسلامی وارد و در مراحل بعدی، حتی حدیث نبوی تصور شده است. براساس این سنت کهن، فرد از سخن گفتن در زمان غذاخوردن منع می شود. گرچه برخی از محققین ابوسعید ابوالخیر را مبدع احتمالی این سنت برشمرده اند، چنین سنتی در اساطیر و آموزه های مزدیسنایی، آداب ملوک ساسانی و آیین فتوت سابقه داشته است و به نظر می رسد پس از ظهور اسلام، با آیین فتوت به نظام خانقاه راه یافته است. با بررسی منابع زردشتی، فتوت نامه ها، متون صوفیه و غیره می توان سیر انتقال این سنت را از آداب ایران باستان به تصوف اسلامی پیگیری کرد. ریشه یابی چنین سنت هایی در میان آیین های دیگر، ما را در ترسیم تصویری روشن تر از شیوه شکل گیری نظام خانقاه یاری می کند.
کلید واژگان: لا سلام علی الاکل, مزدیسنا, فتوت, تصوف, خانقاه, ابوسعید ابوالخیرBoth the principles and the practices of Islamic mysticism were influenced by other religious groups. The practices of Sufism were influenced particularly by Fotowwa (an Iranian association also known as "Ayyaran" or "Jawan-Mardan"). In this article, the authors focus on one of Sufists' traditions based on which it is frowned upon to speak while eating. Some considered it to be based on a Hadith while others believed that it was against Islamic codes. It is attributed to Abu-Saeed Abul-Khair's Khanqah as well. However it seems that the tradition has its roots in an ancient Iranian etiquette which was passed on to Sufism probably through the practices of Fotowwa. Documents on the customs of Sufists and Fotowwa together with Zoroastrian codes and myths help us trace the origin of this tradition and have a better underestanding of the formation of Khanqah's customs and decorums.
Keywords: La-Salam-Alal-Akl, Zoraostrianism, Fotowwa, Sufism, Khanqah, Abu-Saeed Abul-Khair. -
بخشی از ادبیات مکتوب ما را متون قلندریه و فتوت نامه ها تشکیل میدهند. پراکندگی این متون از قرن سوم تا امروز را در بر میگیرد. مولفه های مختلفی در سطح فکری نویسندگان این کتابها دخیلند که از جمله ء آنها استفاده از شخصیتهای دینی و ملی و تاریخی بوده است. بدیهی است این استفاده ها در زمینه های مختلف و به نیتهای متفاوت ،" صورت گرفته است. ما در این مقاله با بررسی چهار متن با نامهای "فتوت نامه سلطانی "فتوت و اصناف" و تقسیم بندی ،" "فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه ،" "آیین قلندری دقیق نامهای مورد استفاده در آنها سعی داریم تا میزان، چگونگی و دلایل استفاده از آنها را بیان کنیم. این تقسیم بندی شامل موارد زیر میباشد؛ الف) شخصیتهای دینی و مذهبی مانند پیامبران(ع)، یاران پیامبر و ائمه ب) شخصیتهای جاهلی ج) شخصیتهای ملی و ایرانی مانند جمشید و شاپور و شخصیتهای تاریخی مانند اسکندر
کلید واژگان: فتوت, جوانمردی, قلندر, تصوفJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:12 Issue: 46, 2020, PP 245 -262Some parts of our written literature comprise: Qalandaran texts and “Fotovvat Name”. These texts have been written since 3rd century solar year until present time. Different components are involved in intellectual levels of the writers of these books like using national, religious and historical characters. It’s obvious that the usages of these characters had happened in different fields and with different intentions. In this article we will study 4 texts named: “Fotovvat Name Soltani”, “Ayiine Qalandary”, “Fotovvat Name ha va Rasayel khaksariye”, “Fotovvat va asnaf” and precise classifications of names used in the mentioned books we try to express how much, how and why we use these names. This classification includes: A. Religious characters like prophets, their followers and Imams. B. Before Islam characters. C. National and Iranian characters like Jamshid and Shapor or historical characters like Alexander
Keywords: Fatwat, chivalry, slander, Sufism -
نثرالدر نام کتاب مهمی است از ابوسعد منصوربن حسین آبی که در دهه آغازین سده پنجم هجری نوشته شده است. این کتاب، نوعی سفینه یا آنتولوژی است مشتمل بر هفت فصل در مورد مسائل مختلف که به کار همه صنوف، اعم از دبیران و خطیبان و شاعران و ندیمان و حتی و شاهان و رعایا می آید. فصل سوم کتاب، دوازده باب دارد که هر بابی به منزله گزیده ای است از سخنان و حکایات و نوادر مربوط به یکی از مشاهیر یا گروهی از طبقات ویژه. نویسنده در باب دوازدهم، از فصل سوم کتاب، به کلام شاطران (شطار) می پردازد. این بحث چون تا به حال مورد توجه کسی قرارنگرفته به عنوان یکی از اسناد مهم فتوت قبل از سده هفتم که متون عیاری و فتوت نامه ها زیاد می شود، حائز اهمیت است؛ ازاین رو ترجمه آن در ذیل این مقاله آورده می شود. در پایان هم بر اساس همین متن، ویژگی های عمده عیاران و عیاری که اساسا با رنگ و بوی ایرانی و با خلق و خوی متفاوت و عادت شکن بوده اند، به عنوان نتیجه فهرست شده است.
کلید واژگان: نثرالدر, فتوت, عیاری, شاطران, ایرانشهریNasr al-Dorr is an important book written by Abu Sa’d Mansour bin Hussein Abi during the first decade of the 5th century AH. This book is an anthology consisting of seven chapters on various subjects intended for all occupations including teachers, preachers, poets, courtiers, and even kings and peasants. The third chapter includes 12 parts; each part is a brief selection of quotes and rare anecdotes regarding a famous figure or a group from special classes. In the twelfth part of the third chapter, the author deals with the words of Shateran. As this subject has been overlooked to date, it is of importance as one of the significant documents on chivalry prior to the seventh century in which an increase was witnessed in the number of texts on Ayyari and chivalry. Subsequently, its translation is presented in the following. Ultimately, according to the same text, major characteristics of Ayyaran which were essentially different from the Iranian codes of conducted are listed as the conclusion.
Keywords: Nasr al-Dorr, Chivalry, Ayyari, Shateri, Iranshahri -
فتوت یا جوانمردی عنوان یک مکتب دینی است که در طول تاریخ، ارتباط نزدیکی با مکتب تصوف برقرار کرد. این دو مکتب بر یکدیگر تاثیر متقابل گذاشتند. از اصول مهم تصوف و فتوت، در زمینه هدایت مریدان، انتخاب پیر و اطاعت و فرمانبرداری از او در طریقت است. پیر فردی نیک سرشت و آزاد از تعلقات است که با پیمودن راه معرفت و رستگاری، راهنمای سالکان در مسیر دشوار سلوک می شود. پیر با حمایت خود از مرید، مرتبه او را در نزد پروردگار بالا می برد. او با همت خود، مرید را از سستی ورزیدن در مسیر سلوک بازمی دارد؛ همچنین او را از هواهای نفسانی و دام های شیطان نجات می دهد و تا زمانی که مرید را به رستگاری نرساند از رسالت خود بازنمی ایستد. این مقاله می کوشد تاثیر متقابل این مسئله را در دو مکتب تصوف و فتوت بررسی کند؛ همچنین برای پژوهشگران آینده که در این زمینه پژوهش خواهند کرد، مسیری را هموار کند. این مقاله افزون بر واکاوی جایگاه پیر در مکتب تصوف و فتوت، تاثیر این دو مکتب را بر یکدیگر با توجه به سه وجه مشترک آنها در زمینه پیر بررسی می کند؛ این سه وجه عبارت است از: نقش و تاثیر پیران در تربیت مریدان، شرایط پیران واقعی، طبقه بندی پیران.کلید واژگان: فتوت, فتوت نامه, تصوف, پیر, سیر و سلوکFutuwwat or magnanimity is the name of a religious school that has established a close relationship with the Sufism school throughout history. These two schools have reciprocally impacted each other. One of the important principles of these two schools, regarding the guidance of disciples, is the choice of the master and obeying him in the path (Tarighat). The master is a good-natured person who is free from alliances that, through the path to knowledge and salvation, guide the seekers in a difficult path. The master, with his support of disciple, elevates his rank to the Lord. By his own efforts, he discourages the disciple from slowing down in the path of spiritual journey, he also saves him from the sensual wanderings and traps of the devil, and does not stop until the disciple reaches salvation. This article seeks to examine the mutual impact of this issue in the two schools of Sufism and Futuwwat, it will also pave the way for future researchers in this field. This article, in addition to examining the place of the master in Sufism and Futuwwat schools, examines the impact of these two schools on each other in their threefold perspective on the subject. The three aspects are: the role of the masters in the education of disciples, the real age of the masters, and the classification of the masters.Keywords: Futuwwat, Futuwwatnameh, Sufism, the Master, Spiritual Journey
-
هدف این مقاله تبیین اندیشه های ملامتی و جوانمردانه سعدی و بازتاب این اندیشه ها در غزلیات اوست. بر این مبنا، کوشش نگارنده بر این بوده است تا به این پرسش اصلی پاسخ دهد که «آیا سعدی اساسا اهل ملامت و فتوت بوده است یا خیر؟» و پس از این مقدمه با بررسی غزلیات وی به این نتیجه می توان رسید که وی با توجه به فرضیات مطرح شده، از سقایان زمان خود بوده است. برای پاسخگویی به این پرسش، نخست مقایسه ای مختصر بین دو آیین «فتوت» و «ملامت» صورت گرفت. سپس با تکیه بر اصول عام مربوط به این آیین ها در کتب معتبر و با استناد به شماری از غزلیات سعدی، کوشش شد دیدگاه های او در باب آیین های یاد شده تشریح گردد. آنگاه با ارائه آماری از برخی واژه ها و اصطلاحات کلیدی مطرح در میان اهل فتوت و ملامت در غزلیات شیخ اجل، تلاش شد تا مستنداتی برای صحت برداشت نگارنده ارائه گردد.
کلید واژگان: سعدی, غزل, ملامت, فتوت, سقاییThe purpose of this study is to explain the Sa’di’s Malamati ('Reproaching') and Fatayan ('Manly') thoughts and their reflection on his ghazals. On this basis, the paper attempts to answer the question, asking whether Sa’di was basically into Malamati and Fatayan hierarchies or not. Then, by analyzing his ghazals, it is concluded that given the hypothesis in this study, Sa’di was a member of the Saqqayan in his own time. To answer the question above, a brief comparison is made between two hierarchies of Malamati and Fatayan. Then, by relying on the general principles related to these traditions in valid books and with reference to some of Sa’di’s ghazals, his views about the said two customs are explained. Later on, statistics are presented about some of the key words and terms used among the people of reproach and manliness in Sheykh Sadi’s ghazals. This way, the accuracy of the hypothesis in this is approved.Keywords: Sadi, ghazal, Malamat ('a member of Malamati hierarchy'), Futuwwat ('Fatayan hierarchy'), Saqqayi (a member of Saqqayan hierarchy') -
بدون شک معنای هر واژه ای در بستر واقعیت و فرهنگ زمان خود مشخص می شود و پویایی آن با گذر زمان پیش می رود. این قاعده ی سیر و تحول در واژه ی فتوت نیز صدق می کند؛ در واقع، فتوت و جوانمردی نمودی از خصوصیات اخلاقی است که محیط سوزان و خشک عرب در وجود بادیه نشینان نهادینه کرده است. نمود اولیه ی این واژه در شجاعت جلوه گر می شود و عربها، فرد شجاع و دلیر را می ستودند و بزرگ می شمردند و این امر همانطور که گفتیم مقتضای محیط زندگی عربها است و تعریف و تبیین معنای فتوت با توجه به محیط آنان صورت می گیرد. نمود دوم در صفت بخشش است؛ انسان بخشنده در نزد عربها از جایگاه والایی برخوردار است؛ زیرا قوام زندگی بیشتر ساکنان صحراء در زمان قحطی و خشک سالی است. علاوه بر این دو معنا، معانی دیگری نیز در طول زمان بر این واژه افزوده شد و به شکلی در آمد که حقیقتا می شد واژه ی جوانمرد را برای کسی که دارای آن ویژگی ها بود، اطلاق کرد؛ این ویژگی ها عبارتند از: صبر و بردباری، وفای به وعده، حمایت از ضعیف.
از آنجایی که در دوره ی جاهلی، بعضی از افراد نماد و تمثیل واژه ای به شمار می آمدند؛ مانند حاتم در جود و بخشش، السموال در وفاداری، عنتره در فتوت و شجاعت و عمروبن کلثوم در حمایت از حریم قوم؛ لذا در این نوشتار سعی برآن بوده تا با نگاهی تحلیلی و بررسی محتوایی دیوان عنتره، معنا و روح واژه ی فتوت و دلالت بیرونی آن تعیین گردد.
کلید واژگان: فتوت, عنتره, تحلی, عصر جاهلیUndoubtedly, the meaning of any word is clarified in the reality and culture of its age and on its dynamism proceeds with the passage of time. This rule also applies to the word 'chivalry', in fact chivalry is a moral characteristic that Arab's hot and dry environment has institutionalized in the Bedouins. The symbolic aspect of this word appears in bravery; Arabs praise and respect brave men. As it was mentioned, this is the necessity of Arab's environment, thus, defining and explaining the concept of 'chivalry' is practicable in regard to their environment. The second aspect appears in generosity. The generous man is highly respected among Arabs, because most of the lives of Bedouins is passed in drought and starvation. In addition to these two, other meanings were added to this word over the time, these characteristics are patience, loyalty to promises and supporting the weak. Since in the age of ignorance some people symbolized a word; for example 'Hatam' for generosity, 'Al Samuel' for loyalty, 'Antarah' for chivalry and bravery and Amr Ibn Kulthum for 'guarding the territory of the race', therefore, the paper tries to define the meaning and concept of the word chivalry and its true examples with an analytical outlook and analyzing the content of Antarah's Divan.Keywords: Chivalry, Antarah, Analyze, Age of Ignorance -
در طول تاریخ تصوف و عرفان اسلامی، صوفیه برای مصون ماندن از مخالفت ها و تهدیدات اهل شرع و متهم شدن به کفر و زندقه، همواره کوشیده اند تا مبانی عقیدتی و اعمال طریقتی خود را با مستندات قرآنی و حدیثی توجیه کنند. قصه اصحاب کهف به لحاظ مشابهاتی که عرفا بین «اولیاءالله» و «اصحاب کهف» قائل شده اند، در کتب عرفانی جایگاه ویژه ای دارد. اطلاق لفظ فتی (جوانمردان) برای اصحاب کهف، تقویت ایمان و فزونی هدایت آنها توسط خداوند، نهان شدن ایشان در غار از شر دشمنان، خوابیدن و بیدارشدنشان به اراده حق تعالی و... جزو مواردی است که با علائم و خصوصیات اولیاءالله، از جمله: «فتوت»، «حفظ»، «استتار»، «تسلیم» و... تطبیق داده شده است.
کلید واژگان: اصحاب کهف, اولیاءالله, فتوت, حفظ, استتار, تسلیمDuring the history of Islamic mysticism, to have immunity against the threats and oppositions of the man’s of religion and accusation of lack of faith and pagan, Sufism always tried to justify their belief basics and deeds by evidences of Kuran and hadith. Because of the similarity of the Seven Sleepers story and guardianships betweenGnostics, this matter has a special place in the mystical books.Attribution of magnanimous to the Seven Sleepers, their unshakable faith and the divinity guidance, hidden in the cave because of the evil of enemies, sleeping and waking by the will of God and … are some cases we compared with the characteristics of guardianships like “magnanimity”, “protection”, “concealment”, and “submission”. -
«فتوت» که در طول تاریخ همواره با تصوف ارتباطی نزدیک داشته، در «حیات شهری» جوامع اسلامی نیز تاثیرگذار بوده است. این تاثیرگذاری نه تنها از مقوله تاثیرگذاری فکری، بلکه از مقوله تحولات سیاسی و اجتماعی قابل توجه است. عده ای بر آنند که فتوت، نوعی تصوف عامیانه به شمار می رود؛ با این حال به نظر می رسد چنین فروکاستی قادر نیست نقش و تاثیر این مقوله را در رشد حیات اجتماعی این آیین به تمامی توضیح دهد. فتوت در طول تاریخ با ورود به عرصه بازار و اجتماع و نفوذ در طبقات پیشه ور و مرعی داشتن آداب و سننی که با تاروپود فکری این طبقات در هم آمیخته، توانسته است مفاهیم صوفیانه را با روح زندگی شهری که بر پایه پیشه وری بنا می شوند، چنان درآمیزد که به عنوان گونه ای تصوف مدنی مطرح شود. در این نوشتار، دلایلی برای اثبات این مقوله ارائه می شود.
کلید واژگان: فتوت, جوانمردی, پیشه وری, تصوف, زندگی شهریJournal Of Research Allegory in Persian Language and Literature, Volume:2 Issue: 3, 2010, PP 157 -179“Generosity” that has always had a close association with mysticism throughout the history has also influenced the “civil life” in Islamic societies. This is not just intellectual influence but it brought about social and political changes as well. Some try to reduce “generosity” to common mysticism; this, however, seems not to be able to clarify its role in the development of the social life of the ritual completely. Throughout the history, generosity has penetrated into the social life and work of common people, and, therefore, mixed with their thoughts. It has, thus, been so much able to mix mystical concepts with the civil life that it is regarded as a type of civil mysticism. This paper tries to prove this point.Keywords: generosity, chivalry, craftsmanship, mysticism, civil life -
یکی از حکایت های کتاب «حدیقه» روایت جوانمردی مردی از صوفیه است. این حکایت بیانگر یکی از اصول اساسی اندیشه فتوت و آیین فتیان است. نویسنده در مقاله حاضر، درصدد کشف ماخذ اصلی این حکایت برآمد و در طی این جست وجو بر وی روشن شد که جز کتاب «حلیه الاولیاء» ابونعیم اصفهانی که به عنوان یکی از مآخذ کتاب ذکر شده، روایت فوق در میان احادیث مروی از دو امام بزرگوار شیعه امام سجاد(ع) و امام محمدباقر (ع) موجود است و سلمی در کتاب «ذکر النسوه المتعبدات الصوفیات»، روایتی شبیه به آن را ذکر می کند که احتمال می رود از سرچشمه های اصلی این حکایت باشد. ابوالحسن هجویری در «کشف المحجوب» و شهاب الدین عمر سهروردی در «عوارف المعارف» نیز به این حکایت اشاره کرده اند. با توجه به اینکه در روایت سلمی، زن عارف قهرمان داستان است؛ بخشی با عنوان زنان و فتوت به مقاله حاضر افزوده شد تا جایگاه زنان در فتوت و زنان فتی نیز معرفی شوند.
کلید واژگان: فتوت, سنایی, حدیقه, زنان عارفThis paper aims at finding the sources of an anecdote of Hadiqa. It recounts the chivalrous conducts of a man from Sufia; while, representing one of the fundamental principles of chivalry. Hilliat al-Olia of Naeim Isfihani has already been identified as one of its sources; however, the results of this inquiry show that this story is found among the sayings of two Shiaat Imams: Imam Sajjad and Imam Mohammad Baghir (peace be upon them). Moreover, in the book of zikr al-Nasva al-Motaabbidat al-Sufiat, Sulami narrates a similar story that may be one of its main sources. It has also been mentioned by Ab al-Hasan Hojviri and Shahab al-Ddin Omar Sohrivardi in their respective books, Kashf al-Mahjoob and Avarif al-Maarif. Observing the female protagonist of this anecdote, a part has been added to this paper under the title of “Women and Chivalry”, in order to introduce the chivalrous women and to represent their position in this doctrine. -
در متون عرفانی، جوانمردی و فتوت مترادف با عارف و صوفی به کار رفته است و جوانمردی را ویژگی انسان عارف وانسان آینه گون دانسته اند که اسما و صفات الهی را نشان می دهد. این پژوهش درصدد یافتن سابقه این تفکر و برداشت و نیز یافتن معانی مؤلفه های جوانمردی در متون عرفانی است.
از بررسی متون عرفانی به شیوه کتابخانه ای این نتیجه به دست آمد چنانکه اصول اعتقادی و بیشتر فروع رفتاری صوفیه، برگرفته از تعلیمات دین مبین اسلام است، این سجیه اخلاقی نیز از آموزه های قرآن مجید، احادیث نبوی و ائمه گرفته شده است و مهمترین مؤلفه های آن ندیدن خود، انصاف دادن و انصاف نخواستن، بخشش و بخشندگی، امانتداری، پاکدامنی و وفای به عهد، عیب پوشی و نگهداشت حرمت سالمندان و اکرام مهمان است.
کلید واژگان: اخلاق عارفان, جوانمردی عارفان, فتوت, صوفی, سخاوت, وفای به عهدManliness is a social norm in Iran. The present research seeks to explore the Gnostics texts (from the beginning era until the ninth century) in search of manliness in sayings and manifestation in Gnostics’ lives while concluding that manliness is in Koran and Hadith. Gnostics believe that prophet Mohammad, Imam ALi and Imam Sadegh are true manifestation of manliness. In generalGnostics texts define manliness as donating one’s rights to others and practicing freedom. Major moral components of manliness include fight against egotism, forgiveness, kindness, generosity, trustworthiness, modesty, concealing other faults, fidelity, respecting the old and honoring the guests. Manliness is not only a social norms leading to forgiveness, peace constant preference of others to one’s advantage but also has a religious meaning. This latter term is definedas praising God and avoiding satin (deceiving elements). Manliness against one’s soul refers to one’s liberation from both worldly and unworldly wishes, i.e. preserving one’s human identity. -
تصوف و عرفان از مهم ترین جریانان های فکری و معنوی اثرگذار بر هنر ایران بوده است. در طریق صوفیه جهت رسیدن به کمال مطلوب، مراتب و مقاماتی وجود دارد که هر یک از عرفا با توجه به مقام معنوی و میزان دریافت خود از طریقت آنها را برشمرده و نامگذاری کرده اند. تصوف از طریق ایین فتوت و جوانمردی به هنرها و صنایع راه پیدا کرده و از این طریق نفوذ خود را در معماری و به خصوص معماری مساجد نمایان ساخت. یکی از جلوه های ظهور عرفان در معماری مسجد وجود مراتب عرفان در آن است که با مدد از خصوصیت تاویل پذیری معماری می توان هفت شهر عشق عطار را...
کلید واژگان: تصوف, عرفان, عشق, عطار, فتوت, مسجد, معماری, هفت وادیMysticism has had a great impact on the Iranian art. In order to reach the most paramount stage in suffism, there are several stages to go through. Each of these stages are defined by different mystics differently. Suffism has even penetrated into industries and art, and this way it was manifested in architecture of mosques. The structure of mosques can be taken as one of the manifestations of mysticism. -
مطابق چند فقره گزارش بسیار کوتاه از اندیشه و کرامت «اخی فرج زنجانی»، او یک زاهد قشری و تنگ نظر است که نان را به نرخ ایمان می دهد و بر سر مجلس اطعام خود یک مهمان ناخوانده غیر مسلمان را به سختی رسوا می سازد! در حالی که با امعان نظر در واژه «اخی» یعنی لقب اخی فرج زنجانی که او را در زمره «اخیان» و اهل مروت و جوان مردی می نشاند، تصویر دگرگونه ای از او پدید می آید که مهمان دوستی و بخشندگی و رازپوشی آیین اعتقادی اوست. این دوگانگی دشوار در شخصیت اخی فرج زنجانی، تناقض کوری را پدید می آورد که گشودن آن از دو طریق ممکن است: نخست این که در صحت آن گزارش ها تردید کنیم، و دیگر این که ضبط برخی از نوشته ها را که به جای «اخی فرج»، «ابوالفرج» آورده اند بپذیریم.
کلید واژگان: اخوت, اخیان, فتوت, اخی فرج, ابوالفرجAccording to some very short reports on Akhi Faradg Zanjani’s banefactory manners, he was a stingy and prejudiced hermet who favoured people as much as their religious faith. For instance, he once humiliated an univited non-muslim guest so harshly in a charity party. This is semantically in contrast with his adopted title “Akhi” which categorizes him as a generous man who believes hard in hospitality and forgiveness. The paradoxs in his character may be acconted for in two ways. First, the reports about his character might be false. Second, the literature reporting on “Abu- al- Faradg” rather than “Akhi Faradg” might be of truth. -
جوان مردی» که ریشه در فطرت پاک انسان دارد، تداعی کننده ی صفاتی چون «راستی»، «صفا»، «انصاف»، «شجاعت»، «سخاوت»، «وفاداری»، «ایثار»،«غریب نوازی» و «برآوردن نیاز نیازمندان» است. این آیین پسندیده در سیر تاریخی خود به صورت های گوناگون جلوه نموده است و گروه های مختلفی آن را سولوحه ی زندگی و یا حرفه ی خویش قرار داده اند چنان که در دورانی، بارزترین صورت جوان مردی را باید میان «عیاران» جستجو کرد، در دوران دیگر ورزشکاران و قهرمانان به یمن آراستگی به صفات جوان مردی، لقب «پهلوانی» یافته و جاودانه شده اند، زمانی نیز آمیختگی جوان مردی با زهد و تصوف، خودنمایی می کند و در دورانی دیگر، پیشه وران مختلف در گرایش به این آیین پسندیده، بر یکدیگر پیشی گرفته اند. در این میان پیوند آیین جوان مردی با آداب و اصول مورد قبول اهل طریقت و تصوف، چنان چشم گیر است که هرگونه پژوهشی در آیین جوان مردی بدون مطالعه ی ارتباط تنگاتنگ و دو سویه ی آن با تصوف کامل نخواهد بود.
کلید واژگان: جوان مردی, فتوت, فتیان, فتوت نامه, تصوف, آداب و تشریفات جوان مردی, ملامتیه, نام جوییChivalry (javanmardi) that is rooted in the pure nature of man is associated with such features as honesty, sincerity, justice, braveness, generosity, faithfulness, sacrifice, hospitality, and helping the needy. This favourable ritual has had different manifestations in its historical development.Many groups have made it a goal of their life or profession, so that the most representative form of chivalry can be found in "ayyars" (chivalrous men who helped the poor and the oppressed). At other times, sportsmen and heroes have been called champions (pahlavan) and have found eternal fame thanks to their chivalrous characteristics. Sometimes, the combination of chivalry with piety and sufism is highlighted. At other times, many craftsmen have tried to exceed each other in embracing this favourable ritual. Meanwhile, the joining of this ritual and the principles and rites accepted by sufism is so outstanding that any research into the ritual of chivalry will not be complete without the study of its close and reciprocal relationship with sufism.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.